۱۳۹۰ اسفند ۲, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

  عکس - شور انتخاباتی!
همایش جبهه پایداری در دانشگاه صنعتی شریف

اخبار روز: 

 



اخبار روز: 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب: مه‌آفرید امیرخسروی مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا، با تحصیلات در مقطع دیپلم توانست با حمایت باندهای ثروت و قدرت خود را به عنوان سلطان رشوه ایران و همچنین متهم اصلی بزرگترین پرونده فساد مالی تاریخ کشور معرفی کند که برای ورود و نفوذ در سیستم بانکی کشور، ۶ تیم مختلف تشکیل داده بود.
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، اولین جلسه محاکمه ٣۲ متهم پرونده فساد کلان مالی صبح روز شنبه در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی سراج و به صورت علنی برگزار شد.
در این جلسه در کنار ۳۲ متهم حاضر که تحقیقات پرونده آنها در بخشی از پرونده تکمیل و کیفرخواست آنها صادر شده بود، ۲۸ وکیل مدافع، تعدادی از بستگان متهمان و اهالی مطبوعات نیز حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، ابتدا بخشی از روند شکل‌‌گیری گروه توسعه سرمایه‌گذاری آریا را تشریح کرد و در ادامه فراهانی نماینده دادستان در حدود یک ساعت فقط توانست اتهامات مه‌آفرید امیر خسروی، را قرائت کند که قاضی سراج از وی خواست قرائت ادامه کیفرخواست را به بعد از دفاعیات متهم ردیف اول موکول کند.
فارس متن کیفرخواست قرائت شده توسط نماینده دادستان در بیان اتهامات متهم ردیف اول را در ۲ بخش به شرح ذیل منتشر می‌کند.
مه‌آفرید خسروی به عنوان مدیرعامل گروه مذکور، طی سال‌های گذشته مبادرت به تأسیس یا خریداری شرکت‌های متعدد به رغم زیان‌ده بودن آنها کرده است و با استفاده از مقررات جاری وقت که متناسب با شرایط اقتصادی کشور وضع شده است، پس از برقراری ارتباط با برخی مدیران بانکی و اشخاص صاحب نفوذ از سیاست انبساطی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و به بهانه کارآفرینی و اشتغال، سوءاستفاده کرده و منابع هنگفتی را از شبکه بانکی جذب می‌کند.

آغاز ارتباط‌گیری و تبانی گروه آریا با خاوری
در جریان خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی، نامبرده مبادرت به خرید شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران به تاریخ مزایده ۶ شهریور ٨٨ می‌کند و بلافاصله پس از تملک شرکت و ابقای مدیرعامل شرکت به نام «ع.ر» و تطمیع وی از طریق واریز مبلغ ٣۰ میلیارد ریال به حساب شخصی وی و اعمال نفوذ در دستگاه‌های مختلف اداری و ارکان اعتباری بانک صادرات خوزستان و مرکزی به تاریخ ۸ تیرماه ۸۸ تقاضای گشایش اعتبار اسنادی به نفع شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران به مبلغ ٣ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به رغم ساختار نامناسب مالی آن شرکت می‌کند اما با توجه به اینکه گشایش اعتبار اسنادی مذکور، به لحاظ واقعی بودن است و حمل کالا، لذا پاسخگوی توقعات مه‌آفرید و بازپرداخت تعهدات و دیون سابق وی و تأمین نقدینگی جهت خرید شرکت‌های جدید نبوده و به لحاظ عدم کفایت تسهیلات مصوب و اخذ مجوز گشایش اعتبار برای گروه ملی فولاد، از طریق تبانی با مرتبطان بانک ملی از جمله محمودرضا خاوری، مدیرعامل وقت بانک ملی و همچنین «س.ک»،‌ رئیس شعبه بانک صادرات گروه ملی فولاد ایران در اهواز و سوءاستفاده از شرکت‌ها، برنامه اخذ تسهیلات را طراحی می‌کند.

ثبت تعداد محدودی گشایش اعتبار به منظور پوشش گشایش‌های ثبت نشده
‌به این ترتیب متهم س.ک در تاریخ ۲۲ اسفند سال ٨٨ توسط ع.ر، به جهت ثبت گشایش‌های اعتبار اسنادی تطمیع می‌شود و با هماهنگی در بانک ملی اولین گشایش ثبت شده در بانک صادرات میان دو شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران و آهن و فولاد لوشان که هر دو متعلق به گروه توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا است، در بانک ملی شعبه مرکزی کیش، تنزیل می‌شود در حالی که هیچ کالایی بین دو شرکت فوق مبادله نمی‌شود و مبادلات صوری بوده است. اسناد صوری و مجعول تنظیم می‌شود و این روند عدم ثبت گرشایش اعتبار تا مردادماه سال ۹۰ ادامه می‌یابد و تعداد محدودی موارد ثبت شده در بانک‌های دیگر مانند سپه و سامان تنزیل شده است. البته موارد ثبت شده گشایش‌ها با همان وضعیت صوری معاملات و صرفا به صورت پوششی برای گشایش‌های ثبت نشده انجام می‌شده است.

تملک غیرقانونی شرکت‌های جدید برای ممانعت از شناسایی شرکت‌های ذینفع
در ادامه مه‌‌آفرید برای وسعت بخشیدن به دامنه اخذ تسهیلات و فرار از مقررات سیستم بانکی با همکاری و تبانی آقای ب.ب و الف.ش، به ترتیب معاون حقوقی و معاون تأمین منابع شرکت امیرمنصور مبادرت به تملک غیرمشروع فولادفام اسپادانا و الیت بندرانزلی کرده و آنها را جایگزین شرکت آهن و فولاد لوشان در گشایش اعتبارات اسنادی می‌کند. تا بدین طریق مانع شناسایی شرکت‌های ذینفع واحد در مراجع نظارتی شود به این شکل که از تاریخ ۱۵ شهریور ٨۹ لغایت ۲۷ تیرماه ۹۰، تعداد ۵٣ فقره گشایش اعتبار اسنادی میان شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران و فولادفام اسپادانا ایجاد و تنزیل می‌شود در حالی که هیچ کالایی بین دو شرکت مبادله نمی‌شود و صرفاً به همان اسناد صوری اکتفا شده است.

هشدار کمیسیون اصل ۹۰ به گوش‌هایی که شنوا نبود
با توجه به افزایش دیون و تعهدات خسروی و خرید شرکت‌های ماشین‌سازی لرستان و خط ابنیه تراورس و قسمتی از سهام شرکت فولاد اکسید و هدف‌گذاری خرید شرکت فولاد خوزستان، روند افزایش گشایش‌های اعتبار اسنادی صادره، در بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز، سرعت بیشتری یافته است لذا این فرد با چند شرکت دیگر به نام خدمات عمومی فولاد ایران، میلاد حدید پارسیان، امین تجارت بین‌الملل کیش، فولادیار ایرانیان، فولاد خوزستان،‌آهن و فولاد غدیر ایرانیان، آریا پندار پارسیان، آریا استیل شرق تبانی کرده و مجموعا ٣۲ فقره گشایش اعتبار اسنادی دیگر با معاملات صوری ایجاد می‌کند اما با توجه به حجم روزافزون گشایش‌ها چند بانک دیگر مانند سامان، پارسیان و سپه را به عنوان تنزیل کننده درگیر موضوع می‌کند چرا که پس از انعکاس تسهیلات صوری گروه سرمایه‌گذاری آریا به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، این مرجع طی نامه‌ای در تاریخ ۱۸ دی‌ماه ۸۹، وضعیت اخذ تسهیلات و نحوه عملکرد را به بانک‌های مرکزی ملی، صادرات و رفاه کارگران هشدار می‌دهد اما به رغم عدم توجه مدیریت بانک‌های فوق به هشدار کمیسیون اصل ۹۰ در روند اخذ تسهیلات این گروه موانعی ایجاد می‌شود که شخص امیرخسروی که امیدوار به تأسیس و افتتاح بانکی به نام بانک آریا جهت پوشش کلیه دیون تعهدات و گردش وجوه و عواید حاصل از پولشویی بوده است با توسل به تبانی و تطمیع، از ابتدای سال ۹۰ تا تاریخ ۹ مردادماه مبادرت به گشایش اعتبار اسنادی به تعداد ۴۶ فقره دیگر در بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز می‌کند.

سرانجام، عدم ثبت گشایش‌ها کشف شد
تا اینکه حسب اعلام دایره حقوقی بانک صادرات خوزستان در تاریخ ۱۳ مردادماه امسال، متعاقب بازرسی داخلی بانک صادرات موضوع عدم ثبت گشایش‌ها کشف می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که خسروی برای رسیدن به مقصود و جمع‌‌آوری وجوه بانکی نیاز داشت با استفاده از صاحبان نفوذ و قدرت با برخی مدیران شبکه بانکی ارتباط برقرار کند که در همین راستا از شیوه‌های مختلف تطمیع استفاده کرده است و گستره این ارتباطات در شبکه بانکی از جمله بانک مرکزی، بانک ملی، صادرات، سامان و چند بانک دیگر کاملاً مشهود است.

تخلفات در مورد گشایش‌های ثبت شده هم وجود داشته است
منشاء این فساد اقتصادی را نمی‌توان وابسته به عدم ثبت ۱۰۳ فقره گشایش اعتبار اسنادی نامید چرا که به غیر از اخذ با تأخیر کارمزد، در گشایش‌های ثبت نشده،‌ در بانک صادرات تمام اشکالاتی که در گشایش‌های ثبت نشده احراز شده، در گشایش‌های ثبت شده نیز وجود دارد و بدیهی است با توجه به وضعیت و ساختار مالی نامناسب گروه ملی فولاد ایران در زمان واگذاری به گروه مذکور، تصمیم به کمترین تسهیلات نیز با شرایط قانونی و شرایط آن شرکت نبوده است.
مه‌آفرید امیرخسروی ضمن تبانی با سایر شرکت‌هایی که به صورت حقیقی با شرکت‌ گروه فولاد ایران معامله می‌کردند، قیمت کالاها را به صورت غیرواقعی و افزون بر قیمت واقعی تعیین کرده و به این طریق تسهیلات بیشتری از جانب بانک‌ها به این گروه پرداخت می‌شده است که این موضوع درباره شرکت‌های فولاد خوزستان، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، نوین خلیج فارس و مجتمع فولاد هرمزگان صادق است.

استفاده از برخی شرکت‌ها برای پوشش پولشویی
هماهنگی و تبانی شرکت‌های حسابرسی شرکت‌های فوق در گزارش حسابرسی بر خلاف رویه موجود شرکت‌ها محرز است. از برخی شرکت‌هایی که به عنوان متقاضی تنزیل گشایش‌های اعتباری استفاده شده است. به عنوان مثال، از شرکت فولادفام اسپادانا و الیت بندر انزلی به عنوان شرکت‌های واسطه در پولشویی عواید حاصل از وجوه تنزیل و گردش چندباره استفاده شده است.
مه‌آفرید امیرخسروی برای دستیابی به اهداف خود به چند گروه از متهمان نیاز داشت:
دسته اول از متهمان که به عنوان شرکای اصلی وی مطرح می‌گردند آقای ب.ب معاون حقوقی گروه و آقای ح.ش معاون تامین منابع گروه است که در تمام مراحل از جعل اسناد و اسناد مجعول مبادله کالا ایجاد شرکتهای غیرواقعی وابسته به گروه انتقال عواید ناشی از گشایش‌ها شرکت داشته است.
عضویت هر دو نفر به شرکت‌های متعدد وابسته به گروه امیرمنصور آریا، حضور برادران ایشان ع.ش و ب.ب در خارج از کشور جهت انتقال عواید حاصل از جرم، سهامداری هر دو نفر و همسرانشان در بانک متوقف شده موسوم به آریا بدون آورده شخصی، شناسایی اشخاص خارج از گروه جهت پیشبرد اهداف امیر خسروی و استفاده از حساب‌های شخصی هر دو نفر برای اراده تسهیل وجوه دریافتی از جمله عملکرد ایشان است.
دسته دوم متهمان که به عنوان شریک مه‌آفرید در این فرآیند اقدام کرده‌اند مدیران بانکی مانند م.الف‌، س.م، س.ک و محمودرضا خاوری می‌باشند که هر یک از این متهمان قسمتی از این فرآیند را عالمانه برعهده داشتند که در محتویات پرونده مشهود است.
دسته سوم متهمان، اشخاصی هستند که ارتباط آقای خسروی با مدیران بانک‌ها را جهت تبانی برقرار کرده‌اند. مانند آقایان ح.س، ع،د، ن.الف و برخی از مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس که پرونده ایشان مفتوح است.
دسته چهارم اعضای هیئت مدیره شرکت‌هایی هستند که متقاضای تنزیل اعتبار صوری کردند که بعضی از آنها مانند ط،ن، م.ک و ی.م به طمع کارمزد وجوه، به این عملیات مبادرت کردند. برخی نیز مانند آقایان «ک.ن»، «الف.م»، «ب.د»، «الف.ن»، «م.‌الف»، «ر.ب» و «ح.س» با انگیزه اخذ حقوق گزاف در ارتکاب بزه شرکت کردند.
دسته پنجم کارکنان گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا مانند خانم‌ها «ع.ح»، «ج.الف»، «م.ز»، «ش.م» و آقایان «س.خ» و «ب.ب» هستند که عالمانه با توجه به رابطه استثنایی ایشان و دریافت حقوق گزاف هر یک قسمتی از بزه را عهده‌دار بودند.
دسته ششم اعضای کمیته اعتبارات و هیئت مدیره اداره مناطق آزاد بانک ملی و صادرات ایران و ارکان اعتباری بانک صادرات هستند که بعضا در انجام وظایفشان در حفظ وجوه دولتی اهمال نمودند یا بعضا عالمانه و عامدانه در تکمیل این فرآیند اقدام کردند.
تعداد کلی گشایش‌های اعتبار اسنادی صادره از صادرات شعبه گروه ملی فولاد اهواز از تاریخ ۱۰/۴/٨٨ لغایت ۹/۵/۹۰ یکصد و ٣۹ فقره است که پس از ابطال ۳ فقره از گشایش‌ها به لحاظ نقص مدارک تعداد گشایش‌های اجرا شده یکصد و ٣۶ فقره است که مجموع گشایش‌های اجرا شده منتهی به اخذ ۲٨ هزار و ۵۵۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال شده است.
در جریان تحقیقات گزارش‌های متعددی از مراجع نظارتی واصل شده که به جهت کثرت اوراق به بخشی از آنها به صورت تیتر اشاره می‌شود:

۱- گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار

۲- گزارش اداره بررسی‌ها و سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی

٣- گزارش مدیرکل نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور

۴- گزارش دیوان محاسبات حامی مطالبی نظیر موارد عمده تخلفات بانکهای ملی، صادرات، سامان و سایر بانکهای مربوطه و ضعف شدید بانک مرکزی در انجام وظایف قانونی بویژه در بعد نظارتی است

۵- گزارش اداره کل حراست بانک صادرات

۶- گزارش داخلی بازرس بانک صادرات خوزستان

۷ - گزارش سازمان حسابرسی

٨- گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

۹- گزارشهای متعدد اداره کل امور اقتصادی وزارت اطلاعات

۱۰- گزارشهای متعدد اداره کل اطلاعات استان خوزستان

۱۱- گزارشهای متعدد سازمان بازرسی کل کشور.

هر چند مفاد گزارش‌های مذکور بر وجود اخلال در نظام اقتصادی و پولی کشور ناشی از افعال انتسابی به متهمان تاکید دارد اما احراز این موضوع به حدی در جامعه ملموس و مشهود است که اوضاع و احوال ناشی از این موضوع بدون اخذ این نظرات کارشناسی بدیهی است.
نقض گسترده قوانین و اخلال در نظام اقتصادی کشور و تبعات سوء سیاسی و امنیتی آن و متعاقب آن این موضوع شیوع انتشار خبر موسوم به فساد کلان بانکی حتی تا خارج از مرزهای کشور خدشه به اعتبار نظام پولی کشور، کاهش اعتبار شبکه پولی کشور، ایجاد زمینه گسترش فساد اداری در بین مدیریت بانکها با پرداخت رشوه‌های کلان و ارتکاب ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری بصورت شبکه‌ای و سازمان یافته علم برخی از متهمان را در موثر بودن این فرآیند مجرمانه در مقابل نظام و مردم و اقدام به فساد فی‌الارض محرز می‌کند.
هرچند طبق ماده ۴ قانون تشدید مجازات متهمان ارتکاب، ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری برای صرف عنوان افساد‌فی‌الارض نیاز به اقرار به تقابل با نظام نیست.

اتهامات مه‌آفرید امیرخسروی در پرونده

۱- افساد فی‌الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی به فساد در شبکه بانکی به شرح پرونده و توسل و روش‌های متقلبانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی با علم به موثر بودن موضوع به مقابله با نظام و مردم و مشارکت در کلاهبرداری کلان و تحصیل مال نامشروع جمعا به مبلغ ۲٨ هزار و ۵۵۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال یا به زبان عرفی ۲٨ تریلیون ۵۵۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال با تشکیل و رهبری یک شبکه سازمان یافته برای ارتکاب جرائمی نظیر ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، جعل و استفاده از سند مجعول.

۲- شرکت در پولشویی از طریق مصرف عواید حاصل از جرم موضوع تعداد یکصد و ٣۶ فقره گشایش اعتبار اسنادی صادره از بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز از تاریخ ۱۰/۴/٨٨ لغایت ۹/۵/۹۰ و منافع مترصد بر آن در مجموع به مبلغ حداقل ۲٨ هزار و ۵۵۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و مصرف آن در جهت تاسیس بانک آریا، خرید یا تاسیس شرکت‌های جدید، تسویه بدهی شرکتهای سایر گروه و خروج بخشی از سرمایه به خارج از کشور و نیز مصرف بخشی از وجوه در جهت پرداخت رشوه و تطمیع برخی از مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی

٣- پرداخت رشوه: متهم تاکنون به پرداخت بیش از ٣۰ فقره رشوه اعتراف کرده که تا این مرحله برای ۴ مورد به شرح ذیل قرار مجرمیت صادر شده است و در سایر موارد از جمله پرداخت رشوه به محمودرضا خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی و ده‌ها مورد دیگر پرونده مفتوح است.

الف- پرداخت رشوه به کارکنان بانک ملی شعبه مرکزی کیش و بانک صادرات اهواز از قرار مبلغ ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به آقای «س.ک» رئیس شعبه گروه ملی بانک صادرات اهواز. مبلغ یک میلیارد و ۷۰ میلیون ریال به آقای «س.م» مبلغ ۲۰ میلیون ریال به خانم «م.م»، مبلغ ۷۰ میلیون ریال به آقای «م.ز»، مبلغ ۵۰ میلیون ریال به «غ.الف» که کارکنان بانک ملی شعبه مرکزی کیش هستند که با وساطت آقای «س.خ» صورت گرفته است.
ب - به کارمندان بانک سپه کیش مبلغ ٣۰ میلیون ریال به آقای «ف.ف»، مبلغ ۲۰ میلیون ریال به «م.ف»، مبلغ ۱۰ میلیون ریال به «ح.ک» و وساطت یا مباشرت آقای «س.خ» کارپرداز شرکت امیرمنصور در کیش.
ج - پرداخت مبلغ ۹ میلیارد ریال به آقای «خ.الف» رئیس سازمان ایمیدرو و معاون وزیر صنایع و معادن که متهم ردیف نهم پرونده است و با همکاری و وساطت آقای «ع.ر» که متهم ردیف دهم پرونده است.
د - پرداخت ۵۵۰ میلیون ریال به آقای «ع.ب» رئیس وقت بانک پارسیان شعبه پامنار و رئیس فعلی بانک تات شعبه بازار مبل ۲.
ه- پرداخت مبلغ ۲۶۶ هزار دلار در یک نوبت و ٣۵۰ میلیون ریال در نوبت دیگر به آقای «ش.ر» یکی از مسئولان وزارت راه و ترابری با وساطت «الف.ر» و «الف.گ».
و - پرداخت مبلغ ۱۱٣ هزار یورو به ک.ر مدیرعامل شرکت ایمن‌پایان با وساطت «الف.گ»
ز - پرداخت مبلغ ۲۰۲ هزار یورو و همچنین ٨۰۰ میلیون ریال به «م.الف» یکی از معاونین وزیر راه و ترابری با وساطت «الف.گ».
ح - پرداخت مبلغ ۱۶٨ هزار یورو به آقای «ع.الف» مدیرکل راه و ترابری یکی از شهرستان‌ها با وساطت «الف.گ».

۴- استفاده از اسناد مجعول متعدد مرتبط با گشایش ارتباطات اسنادی تنزیل شده به شرکت آهن و فولاد لوشان، فولادفام اسپادانا و الیت آزاد انزلی و اسناد بانکی شرکتهای مذکور.

۵ - معاونت در جعل اسناد شرکتهای مذکور از طریق تطمیع آقایان «س.ک»، «ب.ب»، «الف.ش»، «ع.ح» و تسهیل وقوع بزه از این حیث.

دلایل اثباتی اتهامات مه‌آفرید امیرخسروی
فراهانی نماینده دادستان در تشریح دلایل اثباتی اتهامات مه‌آفرید امیرخسروی گفت: گزارش‌های متعدد مراجع نظارتی و اطلاعاتی، مراجع اقتصادی بانکی و نظریه هیئت کارشناسی ۳ نفره، تحقیقات به عمل آمده از متهمان و مطلعان به شرح ذیل است:
در اظهارات مه‌آفرید امیرخسروی آمده است: اینجانب به عنوان مدیرعامل کلیه مسائل مالی را به عهده داشتم و درباره تخلفات صورت گرفته کلیه کارمندان شرکت و شرکت‌های تابعه همگی از من دستور گرفتند و کلیه کارهای خلاف صورت گرفته از سوی آنها در این پرونده با تایید من بوده است و همگی آنها از من دستور گرفتند و پول‌هایی که آقای «ح.س» گرفته است طبق دستور من بوده و برای گرفتن تنزیل از بانک سامان بوده است تا بتوانیم از امکانات آن بانک استفاده کنیم.

ب) برقراری ارتباط و تبانی با مدیران و کارمندان بانک‌های مرتبط با گشایش اعتبار اسناد صادره از بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز در جهت تحصیل مال نامشروع و تاراج بیت‌المال: در این خصوص «س.ک» اظهار کرده، خودم در سال ۱٣۹۰ به آقای مه‌آفرید خسروی در مورد عدم مجوز اعتبارات چند مرتبه متذکر شده بودم. کاملا خود مه‌آفرید خسروی می‌دانست که ما در شعبه دارای مجوز محدودی هستیم و از غیرقانونی بودن اعتبارات اطلاع داشت. چندین بار برای حل کردن مشکل در دفتر آقای «ر» جلساتی برقرار شد تا مشکل را حل کنیم.
در اظهارات «س.خ» کارپرداز گروه در کیش آمده است: «س.م» چند بار در مورد نبود نقدینگی از بنده خواستند که به آقای خسروی بگویم با اداره امور شعب مناطق آزاد بانک ملی صحبت کنم.
اظهارات خانم «م.ز» مبنی بر اینکه آقای خسروی به من گفتند که هماهنگی‌ها با بانک‌ها انجام شده و ما را به «ح.س» و «ع.د» معرفی کردند که ما کارهای بانکی را از طریق این افراد پیگیری کنیم. ما هم با این افراد کارها را پیگیری می‌کردیم و گزارش را به آقای خسروی می‌دادیم.
اظهارات آقای الف.ش: ما با بانک‌های زیادی کار می‌کردیم؛ یکی از بانک‌ها را آقای «ح.س»، یکسری از بانک‌ها را ع.د و چند بانک دیگر را خود آقای خسروی پیگیری می‌کرد.
اظهارات خانم ج.الف مسئول خزانه شرکت: کیف‌هایی که مه‌آفرید خسروی تحویل «ح.س» می‌داد جهت تحویل به بانک‌ها و آسان‌سازی مراحل کار مصرف می‌‌شد. وجهی که در گاوصندق برای خسروی نگهداری می‌شد ۵۰ میلیون تومان بود که از نیمه دوم سال ٨۹ وضع تغییر کرد و مبالغ تا ۲۰۰ و حتی ۵۰۰ میلیون تومان رسید که در حدود ٣۰ مرتبه در سالهای ٨۹ و ۹۰ این کیف‌ها تهیه و پول داخل آنها گذاشته می‌شد و تحویل آقای مه‌آفرید خسروی می‌دادیم که عمده این پول‌ها تا آنجایی که من اطلاع دارم تحویل «ح.س» مشاور او می‌شد که مبلغ آن در مجموع حدود ۵ میلیارد تومان شد. طبق دستور آقای مه‌آفرید خسروی باید پول نقد تهیه و تحویل ایشان می‌شد که به دلیل حجیم بودن و انتقال آن به درون کیف‌ها و مشکلات دیده شدن که آقای خسروی دستور تهیه کیف و تهیه اینچنینی را دادند که بیش از ۳۰ عدد کیف‌ در سالهای ٨۹ و ۹۰ تهیه شد.
طبق یکی از گزارش‌های وزارت اطلاعات، آقای مه‌آفرید در تاریخ ۱٣/۵/۹۰ طی تماس تلفنی با آقای «الف» سرپرست بانک صادرات خوزستان به خود اجازه می‌دهد که نگرانی رئیس شعبه را در حضور بازرسان به ایشان اعلام کند.

مشاوره مالی یک مسئول بانک ملی به آریا
همچنین در گزارش دیگر وزارت اطلاعات حاکی است آقای محمدتقی از مدیران ارشد بانک ملی چندین مرتبه به دفتر کار مه‌آفرید مراجعه حضوری داشته و مدعی است که این مراجعات برای استخدام برادر و برادرخانم خود در گروه امیرمنصور آریابوده است ولی با توجه به سوابق آشنایی وی با شخص مه‌آفرید احتمالا مراوده وی با امیر خسروی برای مشاوره بانکی بوده است.
مه‌آفرید خسروی در جلسه بازجویی مورخه ۱۶/۶/۹۰ اعتراف کرده بعد از اینکه مصوبه گشایش اعتبار به نفع گروه آریا توسط بانک صادرات انجام شد و براساس نامه وزارت اقتصاد از جاری شدن آن جلوگیری به عمل آمده برای پیگیری قضیه نزد اقای «م» یکی از مسئولان بانک صادرات رفته است که وی طی بازجویی‌ها به این امر اشاره‌ای نداشته است. آقای «م» در خصوص استخدام دو نفر در گروه ملی با نامبرده تماس گرفته است که این موضوع به مدیرعامل گروه ملی فولاد جهت بررسی و انجام ارجاع انجام شده است.
ج) توضیح در پرداخت رشوه به کارکنان بانکهای گشایش کننده و کارگزار:
اقرار مکرر آقای مه‌آفرید خسروی به پرداخت وجوه به آقای «س.ک» در تمام مراحل تحقیق. گزارش اداره اطلاعات در صفحه ۲۹۴ موضوع چک‌های انتقال وجه از جانب «مه‌آفرید خسروی» به آقای «س.ک». اظهارات «س.خ» در صفحه ۱۱۵۲ در خصوص پرداخت وجوه کارکنان بانک ملی و سپه کیش به دستور آقای مه‌آفرید خسروی که با توجه به عملکرد غیرقانونی پرسنل بانک‌ها یا گیرندگان وجوه ادعای قرض یا امور خیریه پوششی جهت رشای مکشوفه است.
ایجاد شرکت‌های وابسته و ذینفع واحد با گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا با ظاهری غیروابسته برای انجام مطالعات صوری و گشایش‌های اعتبار اسنادی صادره به نام‌‌های الیت منطقه آزاد انزلی و فولاد‌خام اسپادانا به رغم ادعاهای اولیه مه‌آفرید امیر خسروی مبنی بر اینکه عدم ارتباط این شرکت‌ها با گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا.
در اظهارات «س.خ» در صفحه ۱۱۵٣ آمده است: در ابتدا مدیرعامل شرکت فولادفام آقای «ی.م» بودند که ایشان هنوز هم در این شرکت مشغول هستند، سپس این شرکت را خریداری و به زیرمجموعه شرکت اضافه شد که بنده در اطلاع چند و چون کار نیستم.
سپس آقای امیرخسروی به بنده گفت در کیش شعبه شرکت فولادفام را به ثبت برسانم ولی چون طبق قانون بنده دفتر گروه ملی را به ثبت رسانده بودم دیگر نمی‌توانستم دفتر فولادفام را به ثبت برسانم که به آقای خسروی گفتم نمی‌توانم این کار را انجام بدهم ولی اگر می‌خواهی مدارک را بفرستید تا کارهای مقدماتی آن را انجام دهم.
فردای آن روز آقای «ب.ب» با من تماس گرفت و گفت که یکی از دوستان من به نام آقای «ک.ن» که جدیدا مدیرعامل شرکت فولادفام شده و در کیش ساکن است خودش مدیردفتر آنجا می‌شود.
امیرخسروی به بنده گفته بود که بنده باید این را بدانم و به بانک‌ها هم بگویم که شرکت فولادفام اسپادانا جزو زیرگروه شرکتهای ما نیست که تا من گفتم چرا؟؟ وی فورا فریاد زد که مگر جدا نیست هیئت مدیره جداست، دفتر هم جداست. من هم گفتم چشم آقا شما ناراحتی قلبی داری آرام باش؛ وقتی شما می‌گویی جداست، جداست. ... ولی من خودم می‌دانستم که زیرمجموعه و جزو زیرگروه ما هستند. 






اخبار روز: دمکرات‌های چپ تبریز در بیانیه ی شماره ی ۶ خود اعلام کرده اند از فراخوان بزرگداشت روز جهانی زبان مادری حمایت می کنند:


امسال نیز در حالی به استقبال ۲۱ فوریه (دوم اسفند) روز جهانی زبان مادری می رویم که کماکان بیش از نیمی از اهالی کشور از کاربرد رسمی زبان مادری بعنوان هویت تاریخی و فرهنگی خود, در مناسبات اجتماعی و نظام آموزشی کشور محرومند و زبان دیگری جز زبان مادری، به زور نهان و آشکار دستگاه عظیم "دولت اسلامی " بر آنها تحمیل می‌شود. این نقض حقوق ابتدایی و انسانی مردم به هر بهانه و تحت هر عنوانی نیز که باشد معنای دیگری جز عملی تبهکارانه علیه فرهنگ و تمدن کل بشریت و ترویج نژادپرستی ندارد.
محروم کردن میلیونها انسان از حق استفاده از زبان مادری در مناسبات پیچیده جامعه امروزی بشری، سلب امکاناتی که تنها در سایه آزادی زبان مادری امکان‌پذیر است، جز تبهکاری چیز دیگری نیست. این امر تأثیر مستقیمی بر روی میزان سوادآموزی جمعیت لازم التعلیم، موفقیت روند آموزش دانش آموزان و شانس مسئولیت پذیری منسوبین ملی- قومی دارد و پروسه ضدانسانی هویت زدایی فرهنگی اجتماعی و ستم ملی بر ملیت های غیرفارس را تشدید می کند.
جمهوری اسلامی بعنوان یک رژیم استبدادی و خودکامه فرهنگ کش, مانع اصلی تحقق برابری ملی و حق برخورداری ملیت ها از آموزش رسمی به زبان مادری خود در ایران است. این رژیم که مذهب را به ایدئولوژی رسمی خود تبدیل کرده است با توسل به انواع ترفندها و اعمال سیاستهای سرکوبگرانه, یکسان سازی فرهنگی و زبانی را بعنوان یک هدف استراتژیک در سیاستهای کلان خود دنبال می کند و از دست زدن به هیچ جنایت و تبهکاری فرهنگی نیز ابایی ندارد. این تبهکاری به یکسان در مورد ملیت های بلوچ, ترک آذری, ترکمن, عرب و کرد صورت می گیرد.
ما ضمن حمایت از فراخوان امسال احزاب، سازمانها، جمعیتها، انجمن ها و رسانه‌ها به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زبان مادری, مبارزه در راه تامین حق آموزش رسمی آذربایجانی‌ها و دیگر ملیت‌های غیرفارس به زبان مادری‌شان را بخش جدایی‌ناپذیر مبارزات دمکراتیک مردم ایران به حساب می‌آوریم و تاکید می کنیم که وظیفه روشنفکران دمکرات، برابری طلب و ترقیخواه است که با دفاع از آموزش رسمی به زبان مادری در مناطق ملی کشور بعنوان یک حق انسانی و شهروندی، شرایط را برای یک همزیستی مسالمت آمیز و صلح‌جویانه در کشور چند ملیتی، چند فرهنگی و چند زبانه ایران تسهیل کنند.

دمکرات‌های چپ تبریز
۰۱/۱۲/۱٣۹۰

 

 

اخبار روز: 

مجید نیکنام: طی سالهای اخیر و در پی افزایش ظلم و بیداد و ستم بر مردم ایران و به دنبال آن موضع گیریهای ایرانیان خارج نشین همواره انگشت اتهام به سوی این قشر نشانه رفته است که خارج از گود نشسته و داعیه دلسوزی برای ایران را دارند درحالیکه خود در شرایط مناسبی به زندگی مشغولند.
ولی واقعیت امر آن است که هموطنانی که هر یک بنا به دلایلی مجبور به جلای وطن گشته اند، همواره دل و جانشان برای ایران تپیده و دغدغه خاطرشان تعهد در برابر هموطنان داخل کشور بوده و هر یک به طریقی به دنبال راهکاری برای نجات ایران از چنگال استبداد و رفع موانع پیشرفت این خاک هستند. داعیه دلسوزی برای ایران و ایرانی ادعای اکثریت قریب به اتفاق خارج نشینان میباشد.
شرایط بحرانی کنونی کشور و افزایش رفتارهای خصمانه و ضد بشری حکومت علیه زندانیان و منتقدین و نیز خفقان حاکم بر این روزهای ایران عزیزمان بیش از هر زمان دیگری نیازمند روشن کردن مرز بین ادعا و عمل برای هموطنان خارج نشین است. فارغ از نوع گرایش فکری و دیدگاه سیاسی و مذهبی، اکنون بر همه آنانی که سالهاست مدعی همراهی با مردم هستند واجب است که صدای مظلومیت آنان را به گوش جهانیان رسانده و با افزایش فشارهای بین المللی و سازمانهای مدافع حقوق بشر بر حکومت ستم پیشه نظام جمهوری اسلامی مانع از تداوم رفتارهای ضد بشری این حکومت گردند.
اینک مهدی خزعلی؛ این شیر بیشه ایران زمین بخاطر اینکه بتواند پژواک صدای مظلومیت همه ایرانیان اسیر دست حاکمان فعلی باشد، دست به اعتصاب غذا زده و در چهل و چهارمین روز اعتصاب به کما رفته است و ما می توانیم برای فشار برحکومت و همراهی با وی گامی بسیار موثر برداریم. زنده بودن و پویایی اعتراضات به همراهی ما با فداکاری این عزیز وابسته است.
هموطن، وقت اثبات ادعای دلسوزی برای ایران و همراهی با مردم داخل فرارسیده و این فرصتی که بواسطه ایثارگری زندانی سیاسی مهدی خزعلی در اختیار ما قرار گرفته است فرصتی طلایی و مغتنم است برای آنکه ما ادعای خود را ثابت کنیم و گامی موثر در جهت برداشتن نقاب از حکومتی که نه جمهوری است و نه اسلامی برداریم و با محکوم نمودن ظلم های رفته بر ایران عرصه را بر ظالمان حاکم تنگ تر نماییم.
اکنون وقت عمل و هنگامه پیکار با حکومت ضد بشری ایران است. این فرصتی است برای آنکه حکومت ایران و همه جهانیان بدانند که جان تک تک اسیران دربند رژیم خودکامه ایران برای هر ایرانی در هر کجای دنیا که باشد ارزش دارد و نفس نفس عمر این آزادگان دربند هزینه گزافی است که ما برای آزادی میدهیم.
با رساندن صدای مظلومیت این عزیزان به جهانیان هزینه تداوم حبس این عزیزان را افزایش دهیم.
و اینک درخواست فوری کمک از تمامی همراهان خارج از کشور :
مهدی خزعلی به بیمارستان قمر بنی هاشم منتقل شده است لطفآ با شماره های بیمارستان تماس بگیرید و به کادر بیمارستان و مآموران همراه اطلاع دهید وضعیت مهدی خزعلی برای ما مهم است و نسبت به او بی تفاوت نیستیم .
شماره های تماس بیمارستان قمر بنی هاشم :
22861926 021
22864372 021
22868885 021

همچنین شماره های تماس روابط عمومی قوه قضاییه :
66405170
66405171
66405172

شماره ستاد حقوق بشر قوه قضاییه :
66414145
66956662
66956663

پیش از آنکه شهید هدی صابری دیگر در راه باشد اقدام کنیم

جاوید باد نام وطن
ماندگار باد نام آزادگانش بر صحنه روزگاران
پاینده باد ایران

 

 

ترکیه: در مورد میزبانی مذاکرات هسته‌ای ایران هنوز تصمیم نگرفته‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه (۲۱ فوریه/۲ اسفند) در مورد محل برگزاری دور بعدی مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران گفت، هنوز تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، وی گفت، وزارت امور خارجه ترکیه از ابراز امیدواری علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در مورد برپایی مذاکرات در ترکیه آگاه است اما هنوز تصمیم مسجلی در این باره اتخاذ نشده است.
وی افزود، احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌برد و تصمیم‌گیری در مورد مذاکرات بعدی ایران تا بازگشت وی به طول خواهد انجامید.


صالحی: هیئت آژانس از تأسیسات هسته‌ای بازدید نمی‌کند

هیئت بلندپایه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار در طول بیست روز گذشته برای مذاکره با مسئولان هسته‌ای جمهوری اسلامی بامداد روز یک‌شنبه وارد تهران شد.
در حالی که در رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال بازدید این هیئت از سایت فردو در نزدیکی قم نیز وجود داشت، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، مسئله بازدید این هیئت از تأسیسات هسته‌ای ایران را رد کرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه در پاسخ به این پرسش که آیا کارشناسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران نیز بازدید خواهند کرد، گفت: «خیر، تازه کار آنها آغاز شده‌ است.»
هرمان ناکارتس، معاون آژانس در امور تدابیر حفاظتی، که ریاست هیئت کارشناسی آژانس را در سفر دو روزه به تهران برعهده دارد، پیش از این سفر به خبرنگاران گفت: «بالاترین اولویت همچنان وجود احتمال ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است.»
آقای ناکارتس همچنین افزود که این هیئت به رسیدن نتیجه ملموس در مذاکرات با ایران امیدوار است، اما تاکید کرد که رسیدن به پیشرفت و حرکت رو به جلو ممکن است زمان ببرد.
هرمان ناکارتس به همراه دیگر مقامات ارشد آژانس حدود سه هفته پیش نیز برای سفری کوتاه به ایران رفت تا با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کنند، سفری که بعدا از سوی عده‌ای از مقامات غربی بی‌نتیجه توصیف شد.
در همین زمینه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم پیشتر گفته بود ایران هنوز هیچ تضمینی برای بازرسی‌های بیشتر نداده، ولی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات به نتیجه برسد.
سفر پیشین هیئت کارشناسی آژانس بنا به دعوتی صورت گرفت که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، اواخر آذرماه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرستاد.
وی به خبرگزاری رویترز گفت که مقصود از گفت‌وگوها در تهران «تلاش برای برطرف کردن ابهامات با هدف حل و فصل موضوع و متوقف کردن و به انجام رساندن این روند بی‌پایان است».
نگرانی سازمان ملل و قدرت‌های غربی از استفاده احتمالی جمهوری اسلامی از فناوری هسته‌ای برای تولید جنگ‌افزار اتمی است، ولی مقام‌های ایران با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.
شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحریمی، از ایران خواسته است فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کند.
ایران این قطعنامه‌ها را رد کرده و به فعالیت‌های اتمی خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده ‌است.



ادامه درگیری در دمشق؛ صلیب سرخ به دنبال آتش‌بس موقت

در حالی که صلیب سرخ جهانی به دنبال برقراری آتش‌بسی موقت در سوریه برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان است، خبرها از دمشق و دیگر شهرهای سوریه حاکی از ادامه درگیری‌ و ناآرامی و مرگ و مجروحیت عده‌ای دیگر است.
به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، نیروهای امنیتی سوریه در ساعات آغازین روز سه‌شنبه با مهمات جنگی به روی تظاهرکنندگان شلیک کرده و دست‌کم چهار نفر را زخمی و مجروح کرده‌اند.
گاردین تظاهرات مردمی در پایتخت سوریه را که از هفته گذشته آغاز شده ضربه‌ای می‌داند به این ادعای بشار اسد که ناآرامی‌های ۱۱ ماه گذشته را کار خراب‌کارها و تروریست‌ها و محدود به برخی از استان‌های کشور دانسته است.
این روزنامه به نقل از یک شاهد عینی از حضور «صدها معترض» در میدان حجرالاسود در شهر دمشق خبر داده که با دیواره آتش نیروهای امنیتی و نیروهای لباس‌شخصی روبه‌رو شده‌اند.
گاردین همچنین به نقل از «منابع دیپلماتیک» می‌گوید که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تلاش است میان نیروهای دولتی و معترضان در مناطق تحت محاصره حکومت آتش‌بسی دوساعته برقرار کند.
هدف این سازمان جهانی رساندن آذوقه و دارو به مردم در مناطقه تحت محاصره از جمله حمص است که می‌گویند به آب و غذا و دارو دسترسی ندارند.
کمبود آذوقه و دارو به‌ویژه در شهر حمص پس از آن بالا گرفت که این شهر تقریبا به مدت یک هفته زیر آتش توپخانه ارتش بشار اسد قرار گرفت.
از سوی دیگر جامعه بین‌الملل هنوز نتوانسته است راه حلی عملی برای بن‌بست در سوریه پیدا کند: قدرت‌های غربی هم‌چنان در پی کناره‌گیری آقای اسد هستند و روسیه و چین هم‌چنان از بشار اسد و طرح‌های او برای اصلاحات حمایت می‌کنند.
در همین حال قدرت‌های غربی و اتحادیه عرب خبر از برگزاری نشستی با عنوان «دوستان سوریه» در تونس در روز جمعه آینده داده‌اند تا به فشار بر اسد برای کناره‌گیری از قدرت ادامه دهند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با تاکید بر انزوای روزافزون حکومت سوریه این نشست را «پیامی روشن» دانسته است به «روسیه و چین و دیگرانی» که «دست به انتخابی غلط زده‌اند» و هم‌چنان از بشار اسد حمایت می‌کنند.
روسیه و چین تاکنون دوبار با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه بشار اسد مخالفت کرده و آنها را وتو کرده‌اند، اقدامی که انتقاد فراوان جامعه بین‌الملل را به دنبال داشت.
از سوی دیگر آلمان اعلام کرده است که اتحادیه اروپا احتمالا در هفته آینده بر حجم تحریم‌های سوریه خواهد افزود.
این در حالی است که به گفته روزنامه گاردین تحریم‌های غرب علیه بشار اسد تاکنون به دلیل عدم همراهی روسیه و چین اثر چندانی نداشته است.



«هر روز نشانه هایی دیده می شود که جنگ علیه ایران در راه است»

در حالی که گزارش های برخی رسانه های غربی از قوت گرفتن احتمال حمله اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران حکايت دارد، روز يکشنبه هفته جاری، ژنرال مارتين دمپسی، ریيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده و ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا، هر يک به طور جداگانه نسبت به در گرفتن جنگ در منطقه ابراز نگرانی کردند.
اسرائيل در مقابل می گويد زمان برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ايران اندک است. اگرچه ايران همواره می گويد اين برنامه ماهيت صلح آميز دارد، اسرائيل آن را تهديدی برای امنيت خود و جهان می خواند.
اما اين تهديدها و اين گزارش ها درباره احتمال وقوع درگيری نظامی تا چه حد واقعی است؟ اين سوالی است که رادیو فردا با جرج جافه، تحليلگر مطالعات بين الملل در دانشگاه کمبريج بريتانيا، در ميان گذاشته است.

صحبت های مختلف مقام های آمريکا و بريتانيا از يک سو و اسرائيل از سوی ديگر در قبال احتمال حمله به ايران را تا چه حد واقعی می بينيد؟
جرج جافه: خب به هر حال ما بايد قبول کنيم که يک فاکتور واقعی در اين ميان وجود دارد و آن هم اسرائيل است. اين کشور مدت زيادی است که ايران و برنامه هسته‌ای ‌اش را تهديد قلمداد می کند و تهديد کرده که اگر بقيه‌ کشورها در اين زمينه اقدامی نکنند، اسرائيل به تنهايی وارد عمل می شود.
اين در حالی است که ما می دانيم اسرائيل به تنهايی قادر به نابود کردن سيستم اتمی ايران نيست و اگر برای جنگ اقدام کند، آمريکا را هم مجبور به درگيری می کند. در نتيجه به نظر من اين بحران  و نگرانی‌ها هم اکنون تنها ساخته و پرداخته رسانه‌ها نيست بلکه در نتيجه سياست های اسرائيل توليد شده است که دولت اين کشور معتقد است يک چنين حمله‌ای ضروری است.
اما در مقابل اين طرز فکر، در آمريکا مقاومت هايی وجود دارد، مثلا در پنتاگون. اما اين فرضيه هم وجود دارد که اگر اسرائيل به تنهايی تصميم به حمله بگيرد، برای آمريکا بسيار سخت خواهد بود تا آن را ناديده بگيرد. اما جدای از اين‌ها اروپا و آمريکا می خواهند منتظر تاثير تحريم ها باشند تا شايد اين تحريم ها ايران را از آنچه که به آن متهم شده است يعنی تصميم به توليد سلاح اتمی، بازدارند.

برخی از ناظران اوضاع ايران بر اين باورند که تحريم ها تاثيری نداشته و ايران در عرصه فعاليت های هسته ای خود حتی پيشرفت هم کرده است. به نظر شما تحريم ها چه تاثيری بايد بگذارند تا احتمال حمله نظامی عليه ايران کاهش پيدا کند؟
خب نظرات مختلفی هست. مثلا در بريتانيا برخی بر اين باورند که اين تاثير تحريم هاست که ايران را متقاعد کرده تا به ميز مذاکره بازگردد. و همين امروز هم هياتی از آژانس بين المللی انرژی اتمی برای دومين بار در هفته های اخير به تهران رفته اند.
آمريکا با حمايت اسرائيل می تواند به ايران حمله کند، اما اولين نتيجه آن بی ثباتی کامل در منطقه خاورميانه خواهد بود و چهره آمريکا در ميان مردم اين منطقه بدتر هم خواهد شد. جهان عرب و خاورميانه ديگر تحمل يک حمله نظامی غرب به اين منطقه را ندارد. نتيجه بلند مدت يک حمله نظامی اصلا خوب نيست و از همه مهمتر ما نمی دانيم که آيا چنين حمله ای می تواند تاسيسات اتمی ايران را نابود کند يا نه.
اما اسرائيلی ها می گويند که ما در حال نزديک شدن به محدوده مصونيت ايران هستيم. منظور زمانی است که ايران تاسيسات هسته‌ای خود را به زيرزمين ببرد و در اين صورت برای حمله نظامی به سختی قابل دسترسی خواهد بود و برای همين اسرائيلی‌ها بر اين باورند که زمان زيادی برای مذاکره دراين زمينه باقی نمانده است. برای همين است که فشار در اين زمينه هر روز افزايش می يابد.
استراتژيست های آمريکايی بر اين باورند که اگر قرار است حمله‌ای صورت گيرد، بايد اواخر بهار يا اواخر تابستان رخ دهد چرا که بعد از اين زمان تاسيسات ايران غير قابل دسترسی خواهد شد. و اينها در حالی است که ما شاهد يک کمپين موازی ديگر هم عليه برنامه هسته ای ايران بوده ايم. تحرکاتی چون ترور دانشمند هسته ای يا بدافزار کامپيوتری چون استاکس نت.  

چندی پيش باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در پاسخ به اين سوال که آيا اسرائيل پيش از حمله به ايران هشداری به آمريکا خواهد داد يا نه، گفت که دو کشور در حال حاضر در بالاترين سطح همکاری قرار دارند اما از سوی ديگر بسياری از تحليل هايی که در روزهای اخير ديده می‌شود، حاکی از آن است که اسرائيل احتمال دارد که بدون هيچ هشداری به ايران حمله کرده و غرب را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد. نظر شما درباره چنين هشداری چيست؟
خب ما برای اينکه صحبت های مقام های کشورها را ارزيابی کنيم، بايد ببينيم آنها با اين حرف ها چه می خواهند به دست آورند.
به نظر من، دولت باراک اوباما به شدت از دولت نتانياهو در اسرائيل ناراضی است، خصوصا به دليل به نتيجه نرسيدن مذاکرات صلح خاورميانه بين فلسطينی ها و اسرائيلی ها و همچنين رفتارهای نتانياهو در داخل آمريکا و تمايل او به روی کار آمدن يک جمهوریخواه در انتخابات آينده آمريکا.
اما در عين حال آقای اوباما می داند که نمی تواند در مقابل افکار عمومی آمريکا عصبانيت خود را از اسرائيل نشان دهد. در نتيجه می گويد همکاری بين دو کشور بسيار مطلوب است. در همين حين اسرائيل هم می داند که  دولت اوباما در وضعيت خوبی نيست، و از اين موضوع به نحو احسن در حال استفاده است.
در چنين حالتی من مطمئنم که هشدار درباره حمله به آمريکا داده خواهد شد، اما زمان و نحوه دقيق عمليات بدون شک مخفی خواهد ماند. اما در نهايت بايد بگويم که اگر اسرائيل در صورت حمله می تواند اوباما را مجبور به مشارکت کند، به نظر من می تواند آمريکا را هم متقاعد کند که راهی جز حمله وجود ندارد. خود اوباما هم گفته که هيچ گزينه ای از روی ميز برداشته نخواهد شد.

آيا اين بدين معناست که شما فکر می کنيد حمله نظامی عليه ايران رخ خواهد داد؟ و اگر اينطور است اين جنگ را چگونه می بينيد؟
خب بله. متاسفانه بايد بگويم که به نظر من، هر روز نشانه هايی ديده می شود که جنگی در راه است و پيش زمينه هايی فراهم شده که نتيجه ای جز جنگ را اجتناب ناپذير کرده است. مسئله اينجاست که ما نمی دانيم توجيه چنين حمله ای آيا حقيقت دارد يا نه؟
ما می دانيم که ايران برنامه هسته ای برای توليد برق دارد اما نمی دانيم برنامه ساخت سلاح هسته ای هم دارد يا نه! اما مشکلی که وجود دارد اين است که فضايی به وجود آمده است که هم اکنون اکثر سياستمداران بر مبنای اين فضا صحبت می کنند و اظهار نظرهای روزانه شان، حتی اگر جدی هم نباشد، کار را به جايی می کشاند که جنگ اجتناب ناپذير شود و نتيجه چنين جنگی بسيار جدی است.
بله، آمريکا با حمايت اسرائيل می تواند به ايران حمله کند، اما اولين نتيجه آن بی ثباتی کامل در منطقه خاورميانه خواهد بود و چهره آمريکا در ميان مردم اين منطقه بدتر هم خواهد شد. جهان عرب و خاورميانه ديگر تحمل يک حمله نظامی غرب به اين منطقه را ندارد. نتيجه بلند مدت يک حمله نظامی اصلا خوب نيست و از همه مهمتر ما نمی دانيم که آيا چنين حمله ای می تواند تاسيسات اتمی ايران را نابود کند يا نه.
برخی ارزيابی ها به اين سمت می روند که چنين حمله ای تنها سرعت برنامه هسته ای ايران را کم می کند و پنتاگون هم در تحقيقی گفته که تخمين اوليه کشته ها در چنين حمله ای ۱۵ هزار نفر است.
در نتيجه، عمليات نظامی می تواند مقام های ايران را به اين سمت سوق دهد که اگر تا کنون تصميم به توليد سلاح نداشتند، اکنون مجبورند که چنين کنند و من فکر می کنم که چشم انداز چنين جنگی مصيبت مطلق است.




تاکید ویژه رسانه های ایرانی بر سالروز «صلح امام حسن» با معاویه

در سالروز پيمان صلح امام دوم شيعيان با خليفه پنجم، رسانه های ایران از توصيه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به خواندن کتاب «صلح امام حسن» خبر داده اند.

صدای آيت الله خامنه ای: امام حسن مجتبی وقتی نگاه کرد به وضع خودش و وضع کوفه و شرايط اجتماعی و سياسی، فهميد که اگر حالا جنگ را تمام کرد، تمام کرد. به همان ترتيبی که حکومت را تسليم کند به معاويه. اگر حالا جنگ را تمام نکند، يکسال ديگر، دو سال ديگر، پنج سال ديگر، ده سال ديگر هم اين جنگ ادامه پيدا کند، نتيجه باز هم همين است.»
اين صدا که با موسيقی همراه شده است برگرفته از وب سايت دفتر رهبر جمهوری اسلامی ايران است و اين سخنان يک سال پيش ايراد شده است. اما امسال هم در سالروز صلح امام دوم شيعيان با معاويه، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی مطلبی را با عنوان توصيه رهبر انقلاب به خواندن کتاب «صلح امام حسن» منتشر کرد.
سال های پيش اگر چه سالروز تولد و درگذشت امامان شيعه و سالروز واقعه کربلا در رسانه های ايرانی بازتاب می يافت، اما امسال سالروز صلح امام حسن هم به موضوعی ويژه بدل شده است.
کتاب «صلح امام حسن، پرشکوه ترين نرمش قهرمانانه» با ترجمه علی خامنه ای ۴۲ سال پيش منتشر شده است و اينک رسانه های ايرانی توصيه رهبر جمهوری اسلامی را در مقدمه اين کتاب برای خواندنش تبليغ می کنند.
آيت الله خامنه ای خود می گويد: من نسبت به مسئله صلح امام حسن سال های متمادی حساس و علاقمند بودم. کتاب های متعددی در اين زمينه مطالعه کردم. يادداشت ها و نوشته های زيادی داشتم. کتاب مرحوم شيخ رازی را ترجمه کردم.»
امسال ، يکشنبه سی ام بهمن ماه ، برابر با بيست و ششم ربيع الاول مصادف بود با امضای پيمان صلح حسن بن علی با معاويه ابن ابی سفيان در سال ۴۱ هجری قمری.
حسن شريعتمداری، فرزند آيت الله کاظم شريعتمداری از مراجع تقليد درگذشته شيعه که اوايل انقلاب همتای آيت الله خمينی خوانده می شد، بر اين باور است که فشارهای بين المللی و افزايش خطر جنگ، رفته رفته رهبران جمهوری اسلامی ايران را به نرمش وامی دارد و اين سخنان زمينه سازی برای چنين نرمش هايی است.

حسن شريعتمداری: آن چه که شايع است اين است که علاوه بر نامه رسمی آقای جليلی از دفتر رهبری هم نامه مخفيانه ای به اتحاديه اروپا و برای خانم کاترين اشتون ارسال شده است. البته اين موضوع در سطح شايعات طرح شده است و از آن جايی که پشتوانه رهبری هم چاشنی اين نامه است، بسيار اطمينان بخش تر از نامه سعيد جليلی است.»
احمد مبلغی، مدير مرکز تحقيقات مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی هم در گفت و گو با خبرگزاری مهر، ضمن اينکه توصيه می کند اول بايد نگاه تنگ نظرانه را کنار گذاشت، آن گاه می گويد: «اگر امام صلح نمی کرد، همه اهداف معاويه با قلع و قمع شيعيان به وقوع می پيوست و جامعه به نقطه صفر می رسيد.»
از محمدجواد اکبرين، پژوهشگر دينی که اينک ساکن پاريس است می پرسم که رهبران ايرانی واقعا خود را در شرايط صلح امام دوم شيعيان فرض می کنند؟

محمد جواداکبرين: فکر نمی کنم از هشت ارديبهشت سال ۷۹ که آقای خامنه ای رسما اعلام کردند صلح امام حسن در اين کشور اتفاق نخواهد افتاد، تا دو هفته پيش که ايشان در نماز جمعه اعلام کردند که هر حرکتی در دنيا عليه اسرائيل انجام شود، ما از آن پشتيبانی می کنيم، تغييری در پارادايمی که ايشان انتخاب کرده است، افتاده باشد.
همين الان وقتی شما تکذيب ها و دفاعيات مقامات ايرانی را می بينيد که می خواهند بگويند که ترورهای اخير در سه کشور دنيا کار ما نبوده است، ولی دنيا تحليل اش اين است که خود آقای خامنه ای دو هفته پيش گفت که هر جا حرکتی بر عليه اسرائيل بشود ما پشت آن هستيم.
معلوم می شود که دنيا هم باور دارد که ايشان به دنبال صلح نيست و پهلو گرفتن کشتی های جنگی ايران در کنار بنادر سوريه هم اين خط مشی را توجيه می کند.»
با همه اينها اينکه در سر رهبران ايران و اسرائيل درباره جنگی احتمالی چه می گذرد، چندان روشن نيست.




با تحریم نفت، کشتی‌های هندی بیمه اروپایی خود را از دست می‌دهند

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی گفت که از تیرماه سال ۱۳۹۱ همزمان با اجرای کامل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی شرکت‌های نفتکش هندی قادر نخواهند بود کشتی‌های خود را در شرکت‌های اروپایی بیمه کنند.
به این ترتیب شرکت‌های کشتی‌رانی هند برای حمل و نقل نفت ایران با مشکل جدیدی روبه‌رو خواهند بود.
بنا بر تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی که از اول ژوییه سال جاری میلادی یعنی ۱۱ تیرماه سال ۱۳۹۱ لازم‌الاجرا خواهند بود، شرکت‌های بیمه اروپایی از بیمه کردن کشتی‌های حامل نفت ایران منع خواهند شد.
اتحادیه اروپا ماه گذشته و به تاسی از ایالات متحده اعلام کرد که با تحریم یک‌جانبه نفت ایران از تیرماه سال‌ آینده دیگر از تهران نفت خریداری نخواهد کرد.
شرکت کشتی‌رانی هند که بیشترین نفتکش‌های این کشور را در اختیار دارد حدود چهار ماه دیگر بیمه خود برای تانکرهایی که از ایران نفت منتقل می‌کنند را از دست خواهد داد.
در این زمینه سونیل تاپار، رئیس شرکت دولتی کشتی‌رانی هند، به خبرگزاری رویترز گفته است که کشتی‌های این شرکت از طرف گروه بین‌المللی «پی اند آی» در اروپا بیمه می‌شوند و با اجرای تحریم‌ها، نفتشک‌های هندی برای نقل و انتقال نفت ایران با مشکلاتی جدی روبه‌رو خواهند شد.
دیگر مشتریان آسیایی نفت ایران هم با خروج هرچه بیشتر شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی از بازار ایران با مشکل حمل و نقل نفت صادراتی ایران روبه‌رو شده‌اند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، در همین حال گزینه‌های مشتریانی مانند کره جنوبی نیز برای بیمه کردن تانکرهای حامل نفت ایران روزبه‌روز کمتر می‌شود.
واردکنندگان نفت ایران و شرکت‌های بین‌المللی نفتکش مجبورند کشتی‌های خود را از طریق شرکت‌های بیمه محلی یا موسساتی در چین، روسیه، خاورمیانه، سنگاپور و هنگ‌کنگ بیمه کنند.
گروه پی ‌اند آی حدود ۹۰ درصد از کشتی‌های قاره‌پیما در جهان را بیمه می‌کند و به دلیل آن که دفاتر اصلی این گروه در آمریکا و اروپاست، تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی به این گروه اجازه نخواهد داد به هیچ یک از تانکرهای حامل نفت ایران بیمه بفروشد.
در این میان تنها شعبه ژاپن این گروه بیمه‌گر به فروش بیمه برای نفتشک‌های حامل نفت ایران ادامه خواهد داد.
با این حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که تغییر شرکت بیمه همواره چند ماهی طول می‌کشد و این مسئله ممکن است در صادرات نفت ایران مشکل جدی ایجاد کند.
از سوی دیگر به گفته وکیل یک کمپانی بزرگ در هنگ‌کنگ شرکت‌های بیمه ایرانی هم به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند به نفتکش‌های بین‌المللی بیمه بفروشند.
به این ترتیب تنها چین و ژاپن هستند که با مشکل خرید بیمه برای نفتکش‌های خود روبه‌رو نخواهد شد و می‌توانند به خرید نفت ایران ادامه دهند.




خضر عدنان
خضر عدنان، زندانی فلسطینی عضو گروه جهاد اسلامی، پس از ۶۶ روز موافقت کرده است که به اعتصاب غذای خشک خود خاتمه دهد. در مقابل، دولت اسرائیل نیز تصمیم گرفته است که دوره حبس آقای عدنان را بیش از شش ماه تمدید نکند.
به این ترتیب، قرار است که متهم در روز ۱۷ آوریل سال جاری آزاد شود.
این توافق ساعتی پیش از آن که دیوان عالی اسرائیل به این پرونده رسیدگی کند، اعلام شد.
خضر عدنان، ۳۳ ساله، در روستایی در شمال شهر جنین، واقع در کرانه غربی رود اردن، نانوا بود و مدتی به عنوان سخنگوی گروه جهاد اسلامی فعالیت می کرد.
ارتش اسرائیل او را به اتهام اقدام علیه امنیت این کشور دستگیر کرده بود، اما به وی یا وکیلش رسما تفهیم اتفهام نکرده بود.
گروه جهاد اسلامی هشدار داده بود که در صورت مرگ وی به خاطر اعتصاب غذا، اسرائیل را هدف حملات تلافی جویانه قرار خواهد داد.
اسرائیل، اتحادیه اروپا و آمریکا، جهاد اسلامی را یک گروه تروریستی می دانند، اتهامی که این گروه آنرا بی اساس می داند.
خضر عدنان ۶۶ روز از خوردن غذا خودداری کرده است، اما در این مدت مایعات دریافت می کرد.
او با وخیم شدن حالش در بیمارستانی در شهر صفد، در شمال اسرائیل، بستری و تحت مراقبت ویژه پزشکان قرار گرفت.
اعتصاب غذای خضر عدنان او را به قهرمانی در بین فلسطینیان تبدیل کرده و هزاران نفر از او حمایت کرده اند.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا گفته بود که وضع آقای عدنان را با "نگرانی" دنبال می کند.
خانم اشتون در بیانیه خود خاطرنشان کرده که زندانیان این حق را دارند که اتهامات خود با خبر شده و از محاکمه عادلانه برخوردار شوند.
یک قاضی دادگاه نظامی اسرائیل هفته پیش درخواست تجدیدنظر خضر عدنان برای آزادی را رد کرد و گفت با بررسی مجدد شواهد و مدارک، رای صادره برای او را عادلانه تشخیص داده است.
طبق قوانین اسرائیل، دادگاه نظامی می تواند در نوار غزه یا کرانه غربی یک فلسطینی را بدون اتهامی تا شش ماه زندانی کند. چنین رایی در صورت تشکیل دادگاهی جدید قابل تمدید است.



شهر حمص زیراتش  توپخانه ارتش سوریه
مخالفان دولت سوریه در شهر حمص می‌گویند نیروهای امنیتی منطقه باباعمرو را هدف آتش شدید توپخانه قرار داده اند که در اثر آن تاکنون ۱۲ نفر از جمله دو کودک جان خود را از دست داده اند.
به گفته خبرنگار بی بی سی، شدت این حملات بی سابقه بوده است و تقریبا هر دقیقه چند گلوله توپ به نقاط مختلف شهر اصابت می کند.
گزارش هایی که از داخل حمص بدست رسیده حاکی است که بیمارستان این شهر هدف قرار گرفته و تصاویر بدست رسیده تانک های ارتش را در حال حرکت در مناطق مختلف شهر را نشان می دهد.
گفته می شود که صدها تن از نیروهای ارتش آزاد سوریه در باباعمرو بسر می برند.
به گفته یکی از فعالان مخالف دولت، در باباعمرو آتش بی وقفه توپخانه جان شهروندان بی دفاع را بشدت در معرض خطر قرار داده است و آنها باید هر چه زودتر این منطقه را ترک کنند.
در همین حال روسیه که دو هفته پیش همراه با چین قطعنامه محکومیت بشار اسد در شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کرده بود، پیشنهاد کرده است که سازمان ملل متحد باید برای هماهنگ سازی تحویل مواد کمکی نماینده ای را به سوریه اعزام دارد.
از سوی دیگر، سناتور جان مک کین از حزب جمهوریخواه آمریکا که سرگرم دیدار از مصر است، گفته است آمریکا و متحدانش باید راهی برای مسلح کردن نیروهای مخالف دولت سوریه بیابند.
در این میان صلیب سرخ جهانی خواستار آتش بس به منظور رساندن مواد کمکی دارویی و غذایی به مناطقی شده است که در حملات نیروهای دولتی سوریه بیشترین آسیب را دیده اند.



انفجار در یک کارخانه فولاد در شمال شرقی چین حداقل سیزده کشته بر جای گذاشته است.
طبق گزارش ها، نزدیک به هفده نفر هم زخمی شده اند.
این انفجار در کارخانه فولاد در شهر انشان در استان لیائونینگ روی داده است.
خبرنگار بی بی سی می گوید رشد سریع اقتصادی و تدابیر ایمنی نه چندان سختگیرانه باعث شده تا حوادثی از این دست اغلب در محل های کار چینی روی دهند.



شهادتنامه ۵۱ همبند سعید ملک پور در دفاع از وی

ملک‌پور که قبلا در کانادا زندگی می کرد، سال ۱۳۸۷ برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرد اما بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.
سحام نیوز: ۵۱ نفر از همبندی‌های سابق سعید ملک‌پور، زندانی محکوم به اعدام، در نامه‌ای اعلام کردند که اتهامات وارد به ملک پور “در خور شخصیت او نیست و اعترافات او زیر شکنجه گرفته شده است.”
در بخشی از این شهادتنامه آمده است: “ با توجه به شناختی که از او در مدت زمان همراهی در زندان و زندگی دسته جمعی در کنار وی به دست آوردیم؛ وی را فردی مسئولیت پذیر، محترم، مهربان، بردبار و بی آزار یافتیم و بر این باوریم که چنین اتهاماتی در خور شخصیت سعید ملک‌ پور نیست. شهادت می دهیم که سعید بارها و بارها در نزد ما گفته است که اعترافات او تحت شکنجه و فشارهای روحی و روانی و انفرادی های طویل المدت بوده است و آثار این شکنجه ها هنوز بر بر بدن او باقی است!”
متن کامل شهادت نامه ۵۱نفر که نسخه ای از آن در اختیار سحام قرار گرفت به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن یَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ»(سوره بقره، آیه ۲۸۳)
و شهادت را کتمان مکنید هر کس که شهادت را کتمان کند، به دل گناهکار است و خداوند به آنچه که می کنید آگاه است.
ما جمعی از هم بندیان سابق سعید ملک پور که مدتی را با او در زندان اوین سپری کرده ایم؛ گواهی می دهیم که سعید در زندان به همه عقاید احترام می گذاشت و ادب را در حد کمال و نهایت آن پاس می داشت و هرگز به کسی توهین نمی کرد و در تمام کارهای گروهی و وظایف محول شده به خوبی ایفای نقش می کرد.
با توجه به شناختی که از او در مدت زمان همراهی در زندان و زندگی دسته جمعی در کنار وی به دست آوردیم؛ وی را فردی مسئولیت پذیر، محترم، مهربان، بردبار و بی آزار یافتیم و بر این باوریم که چنین اتهاماتی در خور شخصیت سعید ملک‌ پور نیست. شهادت می دهیم که سعید بارها و بارها در نزد ما گفته است که اعترافات او تحت شکنجه و فشارهای روحی و روانی و انفرادی های طویل المدت بوده است و آثار این شکنجه ها هنوز بر بر بدن او باقی است!
بر پاکی و صداقت سعید شهادت می دهیم و شهادت می دهیم که جز مهربانی و شفقت از سعید ندیده ایم. با توجه به فتواهای متعددی که مراجع عظام تقلید در مورد جرایم اینترتی صادر کرده‌اند، شهادت می‌دهیم که سزای سعید ملک‌پور«اعدام» نیست. ما از مسؤولین قضایی و امنیتی کشور درخواست داریم تا ضمن توقف اجرای حکم اعدام سعید ملک پور، بار دیگر این پرونده را دادرسی کنند.
از آنجا که احتمال بروز خطای انسانی به دلیل فقدان کارشناسی فنی و برررسی دقیق در این پرونده می رود و از آنجا که اعدام مجازاتی بازگشت ناپذیراست و جانی که گرفته شد را باز پس نمی توان داد؛ پس حداقل روزنه ای را باز بگذارند تا اگر روزی صادقانه و عادلانه به پرونده سعید رسیدگی شد و بی گناهی اش اثبات گردید راه بازگشتی باشد. همچنین به رفتار مثبت و شایسته‌ی آقای ملک‌پور در زندان نیز توجه داشته باشند و رضای پروردگار رئوف و رحیم را در نظر بگیرند که خداوند متعال به آنچه انجام می دهیم آگاه است.
دوم اسفند ماه_ ۱۳۹۰
۱٫ بهزاد آذرهوشنگ
۲٫ ایمان آذریان بروجنی
۳٫ ساسان آقایی
۴٫ نادر احسنی
۵٫ علی ارشدی
۶٫ مهرداد اصلانی
۷٫ رضا افشار
۸٫ محمد اولیایی فرد
۹٫ علیرضا ایرانشاهی
۱۰٫ علی بهزادیان نژاد
۱۱٫ بهروز بهرامی
۱۲٫ میثم بیگ محمدی
۱۳٫ مجید پاشایی
۱۴٫ سعید پورحیدر
۱۵٫ علی پور واحدی
۱۶٫ مهدی تاجیک
۱۷٫ یاسر ترکمن
۱۸٫ حمید خطیبی
۱۹٫ سیامک خلیقی
۲۰٫ ناصر رحمتی
۲۱٫ محمدرضا رزاقی
۲۲٫ آرمان رضاخانی
۲۳٫ رضا رفیعی
۲۴٫ میثم رودکی
۲۵٫ فتاح سبحانی
۲۶٫ سلمان سیما
۲۷٫ احمدرضا شاه رضایی
۲۸٫ محسن عبدی
۲۹٫ مهدی عرب شاهی
۳۰٫ آبتین غفاری
۳۱٫ ابوالفضل قاسمی
۳۲٫ فرشاد قایتی
۳۳٫ پویا قربانی
۳۴٫ احمدرضا کافی
۳۵٫ نوید کامران
۳۶٫ امین کشاورز
۳۷٫ حمیدرضا کوچک زاده
۳۸٫ حسین کیاروستا
۳۹٫ مسعود لواسانی
۴۰٫ احسان محرابی
۴۱٫ هانی محمدزاده
۴۲٫ سهیل محمدی
۴۳٫ سام محمودی سرابی
۴۴٫ ابوذر مهرانی
۴۵٫ محسن نقاش شوشتری
۴۶٫ مهدی نوذر
۴۷٫ حسین نورانی نژاد
۴۸٫ محمد نوری زاد
۴۹٫ محمد امین ولیان
۵۰٫ مجتبی هاشمی
۵۱٫ اشکان یزدچی

سحام در این گزارش می افزاید که سعید ملک‌پور که قبلا در کانادا زندگی می کرد، سال ۱۳۸۷ برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرد اما بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.
به گفته مقامات قضایی ایران وی از متهمان پرونده موسوم به “مضلین ۲” مربوط به جرائم رایانه‌ای است.
روابط عمومی دیوان عالی کشور در ایران نهم بهمن ماه اعلام کرد که حکم اعدام آقای ملک‌‌پور را تایید کرده است.
قاضی مقیسه، قاضی پرونده سعید ملک‌پور، نخستین بار در پائیز سال ۱۳۸۹ او را به “اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق طراحی سایت های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام، و فساد فی الارض”، به اعدام محکوم کرد و این حکم به تایید دادگاه تجدید نظر نیز رسید. این حکم در خرداد ماه سال جاری در دیوان عالی کشور نقض شده بود که بعدا تایید شد.



حکم اعدام یوسف ندرخانی به دایره اجرای احکام فرستاده شد

سحام نیوز: حکم اعدام یوسف ندرخانی، کشیش دربند کلیسای ایران به دایره اجرای احکام زندان لاکان رشت ابلاغ شد.
به گزارش رهسا نیوز، یوسف ندرخانی که دو سال قبل به اتهام “تبلیغ مسیحیت” بازداشت شد دراوائل مهرماه امسال در دادگاه تجدید نظر به اتهام “ارتداد ملی” به اعدام محکوم شد.
گفتنی است که هم اکنون که دستور اجرای حکم اعدام وی به دایره اجرای احکام زندان لاکان رشت ابلاغ شده وهر لحظه امکان اعدام این کشیش دربند وجود دارد.
در ماههای اخیر فعالان حقوق بشر و نیز سران کشورهای اروپایی و امریکایی اعتراض شدید خود را به این حکم اعلام کرده اند و خواستار آزادی این کشیش از زندان شدند.




جـــرس: 
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به تحریم نفتی انگلیس و فرانسه گفت: آنها باید متوجه باشند که از موضع برابر و با احترام متقابل باید با ملت ما صحبت و برخورد کنند و تصور وجود امپراطوری‌های سابق و استعماری، گذشته است.
رامین مهمانپرست افزود: اینکه اروپا تحت فشارهای سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم اشتباهی را اتخاذ می‌کند و رفتار خصمانه‌ای را علیه مردم ما به اجرا در می‌آورد، واکنش‌هایی را در داخل کشور ایجاد می‌کند که ضربه اصلی این اقدامات اشتباه کشورهای اروپایی متوجه مردم خود آنها خواهد بود که در شرایط سختی به سر می‌برند و این تصمیمات غیرمنطقی، مردم و شرکت‌های اروپایی را تحت فشار قرار می‌دهد.

برگزاری نشست ایران و 1+5 در استانبول هنوز قطعی نشده است
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد موضوعات مورد بحث در نشست ایران و كشورهای عضو 1+5 ، افزود: با توجه به این كه دو طرف ظاهرا برای برگزاری اجلاس آمادگی دارند مشكلی برای توافق درباره زمان و مكان مذاكرات نیست. مكان‌هایی برای این گفت‌وگو مطرح می‌شود كه استنابط می‌شود شاید استانبول بیش‌ترین احتمال برگزاری نشست را داشته باشد اما هنوز قطعی نشده است.

یمن و بحرین نمونه‌های روشنی از رفتار دوگانه غرب هستند
مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نیز گفت: ‌این اقدامات در ادامه فشارهایی است كه كشورهای غربی به سوریه وارد می‌كنند و مساله جدایی از مطالبات مردمی و دموكراسی‌خواهی‌ كشورهای غربی تلقی می‌شود. اگر واقعا كشورهای غربی دلسوز حقوق بشر و دموكراسی در این كشورها بوده‌اند قاعدتا نباید با رفتار دوگانه برخی از كشورها را تحت شرایط ویژه‌ای قرار دهند و برخی از كشورهای دیگر را فراموش كنند. وضعیت یمن و بحرین نمونه‌های كامل روشنی برای رفتار دوگانه غرب است.
وی ادامه داد: ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در سوریه یكی از اهدافی است كه كشورهای غربی و متاسفانه برخی از كشورهای دیگر منطقه دنبال می‌كنند كه تنها منافع رژیم صهیونیستی در منطقه را دنبال می‌كنند و هدف اصلی آن تضعیف جریان مقاومت در منطقه است.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد قطع روابط نفتی ایران با انگلیس و فرانسه نیز گفت: اعلام كردیم اولویت سیاست خارجه ما توسعه روابط با همه كشورها به جز كشورهایی است كه به دلیل خصومت طولانی و تغییر ندادن رویكرد خود هیچ تمایلی برای ادامه رابطه با آن‌ها وجود ندارد كه ایالت متحده آمریكا نمونه اصلی آن است.
او گفت: در شرایط عادی از توسعه روابط با اتحادیه اروپا استقبال می‌كنیم.
مهمان‌پرست گفت:‌ این كه اتحادیه اروپا تحت فشارهای سیاسی آمریكا و رژیم صهیونیستی تصمیم اشتباهی می‌گیرد و می‌خواهد روش‌های خصمانه‌ای را علیه مردم ما به اجرا درآورد، طبیعتا واكنش‌هایی را در داخل كشور ما ایجاد می‌كند. معتقدیم ضربه اصلی از این اقدامات اشتباه كشورهای اروپایی متوجه مردم خود آن‌ها خواهد بود.

متعهد به تامین انرژی مورد نیاز كشورهای مختلف هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما خود را متعهد به تامین انرژی مورد نیاز كشورهای مختلف از جمله اروپا می‌دانیم اما انتظار داریم آن‌ها نیز خود را متعهد به تامین منابع درآمدی كشور ما بدانند. این روابط باید به صورت دوجانبه پیگیری شود. تصور این كه تحریم‌های نفتی می‌تواند فشارهای فزاینده‌ای به ایران وارد كند و در نتیجه این فشارها ملت ما از حقوق اساسی خود دست بكشد اشتباه است. منابع موجود انرژی در ایران مورد توجه بسیاری از كشورها است و سهمی كه اروپا از این منابع دارد 18 درصد صادارت ما است كه به راحتی برای آن‌ها جایگزین وجود دارد.
وی تاكید كرد: ترجیح ما داشتن روابط تجاری با كشورهای مختلف از جمله كشورهای اروپایی و به صورت پایدار و با تعهد طرفینی برای پایبندی به اصول و مقررات مربوط به این كار است.

هر روز شاهد جنایات جدیدی در بحرین هستیم
خبرنگاری در مورد حمله مجدد نیروهای رژیم آل خلیفه به مردم بحرین پرسید كه مهمان‌پرست گفت:‌ سركوب‌ها در بحرین هم‌چنان ادامه دارد و هر روز شاهد جنایات جدیدی هستیم كه مردم بی‌پناه بحرین در مقابل این جنایت‌ها هزینه‌های سنگینی را می‌دهند. جرم آن‌ها این است كه خواسته‌های‌شان را به صورت مسالمت‌آمیز بیان می‌كنند و انتظار دارند كه در اداره كشورشان مشاركت‌ داشته باشند. ما در رایزنی‌های سیاسی و دیدار با مقامات كشورهای مختلف مساله بحرین را دنبال كرده‌ایم و توصیه كردیم راه‌حل آن كنار گذاشتن سركوب‌ها و خشونت‌هاست. صالحی نیز نامه‌های مختلفی را به سازمان‌های منطقه‌یی و بین‌المللی ارسال كرده است و از این سازمان‌ها خواسته كه تا مسوولیت بیش‌تری در قبال جنایت‌ها در بحرین به عهده بگیرد.

باید زمینه گفت‌وگو بین مردم و دولت سوریه فراهم شود
خبرنگار دیگری در مورد وجود راه‌حل پیشنهادی برای حل مسائل اخیر در سوریه پرسید كه دستیار ویژه وزیر خارجه ایران گفت: آن چه غرب در دستور كار خود قرار داده حل مساله سوریه نیست. آن‌ها به دنبال اهداف سیاسی خود هستند. اگر واقعا كشورهای مختلف خواهان ایجاد ثبات در سوریه هستند باید زمینه گفت‌وگوها بین مردم و دولت وكنار گذاشتن خشونت‌ها و اجازه دادن به دولت سوریه برای انجام اصلاحات فراهم شود.

مذاكرات با هیات آژانس برای تعیین چارچوب مذاكرات بعدی است
سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان درباره این كه آیا هیات آژانس درخواست گفت‌وگو با دانشمندان ما را داشته است و اگر درخواستی داشته باشد پاسخ ایران چیست؟ اظهار كرد: ایران و هیات آژانس مشغول بحث و مذاكره در مورد نحوه تعامل هستند. این مذاكرات به منزله تعیین چارچوب همكاری‌ها و مذاكرات بعدی خواهد بود.
او توضیح داد: باید صبر كنیم تا ببینیم نتیجه سفر این هیات به چه موضوعاتی منجر خواهد شد و چه تاثیری در چارچوب مذاكراتی ما با كشورهای 1+5 خواهد داشت.
مهمان‌پرست تاكید كرد: در هر صورت ما آماده مذاكرات هستیم. باید با رویكرد مثبت و سازنده و با اراده‌ای برای همكاری وارد مذاكرات شد. زمان و مكان مذاكرات از اهمیت كم‌تری برخوردار است اما این موضوع نیز در سایه توافق دو طرف تعیین خواهد شد.

كشورها با حسن نیت وارد مذاكره با ایران شوند
وی درباره پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی از اخبار رسانه‌های غربی برای ایجاد فشار پیش از انجام مذاكرات در ایران نیز گفت: ایجاد این فضاها برای تاثیر در مذاكرات رویه عادی كشورهای غربی است كه سعی می‌كند با استفاده از ابزار رسانه فضایی ایجاد كنند تا اهداف خود را بیش‌تر برجسته كنند. آن چه كه باید در دستور كار قرار گیرد حسن نیت كشورها برای مذاكره با ایران است و این كه چارچوب مورد توافق دو طرف در مذاكرات مورد توجه قرار گیرد.

فعالیت‌های هسته‌یی هم در دستور كار مذاكرات با 1+5 خواهد بود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشورمان در ادامه در پاسخ به این پرسش كه آیا در نشست ایران و 1+5 موضوع هسته‌یی در دستور كار است و یا بسته پیشنهادی؟ گفت: بحث فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز كشورمان هم جز دستور كار مذاكرات خواهد بود. مذاكرات حول دستور كارهای مختلفی انجام خواهد گرفت كه یكی از آن‌ها فعالیت‌های هسته‌یی كشور ماست البته باید صبر كنیم تا چارچوب مذاكرات مشخص شود و سپس دو طرف به توافق نهایی برسند.
او درباره‌ی سفر وزیر خارجه‌ی عمان به ایران نیز گفت: این سفر امروز انجام می‌شود و با توجه به روابط بسیار خوب و قدیمی دو كشور كاملا منطقی به نظر می‌رسد و جزء اجزاء روابط خوب ایران و عمان در نظر گرفته می‌شود. طبیعی است در این سفرها مباحث دوجانبه و تحولات منطقه مورد توجه قرار خواهد داشت.
دستیار ویژه وزیر خارجه ایران اظهار كرد: ما به دنبال توسعه روابط با كشورهای منطقه هستیم و از این رفت و آمدها استقبال می‌كنیم. این گفت‌وگوها را به نفع مدرم دو كشور و منطقه می‌دانیم و معتقدیم با رایزنی‌های منطقه‌یی حتما بحران‌هایی كه در منطقه ما وجود دارد سریع‌تر قابل رفع است و ثبات، امنیت و توسعه حاصل این همكاری‌های منطقه‌یی خواهد بود.

از بازگشت اعضای مجاهدین خلق به ایران استقبال می‌كنیم
خبرنگار دیگری از خروج بخشی از ساکنین پایگاه اشرف به پایگاه موقت لیبرتی پرسید، كه مهمان‌پرست گفت: این موضوع جزء مسائل حاكمیتی عراق محسوب می‌شد ما از این اقدام عراق حمایت می‌كنیم. چنان چه افرادی از مجموعه‌ی منافقین آمادگی بازگشت را داشته باشند از آن استقبال خواهیم كرد.
وی گفت: ازكمك‌های سازمان ملل و كمیساریای عالی پناهندگان درباره‌ی اخراج منافقین از عراق استقبال كردیم و از این گونه اقدامات حمایت خواهیم كرد.
خبرنگاری درباره‌ی نتیجه‌ی سفر هیات بازرسان آژانس به ایران پرسید، كه مهمان‌پرست گفت: باید در نظر داشت این هیات، هیات بازرسان نیست بلكه هیات كارشناسی آژانس است كه به ریاست معاون دبیركل آژانس به ایران آمده‌اند. هدف از سفر بازرسی نیست بلكه مذاكرات و گفت‌وگو درباره‌ی ادامه‌ی همكاری‌های میان ایران و آژانس است.
او هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره موانع اصلی در مذاكرات ایران و 1+5 برای به توافق رسیدن گفت: خواست اصلی كشور ما به رسمیت شناخته شدن حق‌مان برای داشتن فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی در جهت اهداف صلح‌آمیز هسته‌یی است. حقی كه حاصل شده و در كشور ما چیزی به عنوان موضوع قابل مذاكره در فعالیت‌های هسته‌یی وجود ندارد. چرخه سوخت در كشور ما به طور كامل به وجود آمده است و با همكاری با آژانس و تحت نظارت آن و در چارچوب تعهدات‌مان به صورت بومی به این فن‌آوری دست یافتیم.
مهمان‌پرست ادامه داد: اگر كشورهایی كه طرف مذاكره هستند با رویكرد منطقی و واقعیتی كه در ایران وجود دارد وارد مذاكره شوند و فضای همكاری در جو سازنده و مثبت ایجاد شود این آمادگی از طرف ایران و كشورهای 1+5 وجود دارد تا مذاكراتی ثمربخش داشته باشند. موضوعات مختلفی می‌تواند در دستور كار باشد كه برای تعیین چارچوب آن باید صبر كنیم تا با توافق دو طرف چارچوب مذاكرات تعیین شود.

ایران و آذربایجان
خبرنگار دیگری پرسید كه آذربایجان پایگاه امنی برای جاسوسان موساد شده است و مهمان‌پرست گفت: ما در شرایط فعلی منطقه انتظار احساس مسوولیت طرفینی از كشورهای منطقه داریم. رژیم صهیونیستی اقداماتی را در منطقه ما دنبال می‌كند و باید نسبت به اقدامات آن‌ها هوشیار بود. ما در مورد اخباری كه به دست‌مان رسید تذكرات لازم را به آذربایجان دادیم. سفیر آن‌ها را احضار كردیم و متن اعتراضی را به آن‌ها منتقل كردیم. مقامات آذربایجان فعالیت عناصر صهیونیستی در كشورشان را رد كردند و ادعا می‌كنند چنین تحركاتی وجود ندارد اما به هر حال باید با هوشیاری و بیداری مراقبت كنیم تا توطئه‌های رژیم صهیونیستی روابط كشورهای منطقه را تحت الشعاع خود قرار ندهد. ما آذربایجان را كشور همسایه با مشتركات فراوان می‌دانیم.
یكی دیگر از خبرنگاران درباره بازگرداندن خاوری از اینترپل و گفت‌وگوها در این‌باره با وزارت خارجه پرسید كه مهمان‌پرست گفت: این موضوع از طریق سیستم قضایی پیگیری می‌شود و مرجع آن اینترپل است. اگر در هر مرحله بتوانیم كمكی انجام دهیم دستگاه سیاست خارجی در خدمت همه دستگاه‌های دیگر كشورمان است.

آماده همكاری با تایلند درباره موضوع تروریستی اخیر هستیم
وی در مورد انفجار اخیر در بانكوك و انتصاب آن از سوی برخی از چهره‌ها در تایلند به مجاهدین خلق گفت: این موضوع از سناریوهایی است كه هدف آن تخریب چهره ایران است و نقش صهیونیست‌ها در این سناریوها كاملا روشن است. ما هرگونه اقدامات تروریستی را محكوم كردیم و به هیچ وجه این اقدامات را تایید نمی‌كنیم. ما آمادگی خود را برای هرگونه همكاری با دولت تایلند اعلام كردیم كه در روشن شدن این موضوع به آن‌ها كمك كنیم.

پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در بنادر سوریه نباید حساسیتی ایجاد كند
وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش كه هدف از ماموریت عبور دو ناو ایرانی از كانال سوئز چیست؟ تصریح كرد: حضور در منطقه خود و آب‌های بین‌المللی جزو حقوقی است كه داریم و نباید حساسیت خاصی ایجاد شود. این حضور توانایی و اقتدار كشورمان را ثابت می‌كند و آمادگی كشور ما را برای برقراری امنیت در منطقه نشان می‌دهد. ما با كشورهای مختلفی همكاری‌های نظامی در بخش دریایی و آموزش پرسنل دریایی داریم كه طبق برنامه دنبال می‌شود. حركت ناوهای ایرانی و عبور آن‌ها از كانال سوئز و پهلو گرفتن در كنار بنادر سوریه برنامه‌ای از قبل تعیین شده بود و طبق برنامه كار خود را دنبال كرد. نباید حساسیتی ایجاد كند زیرا جزو حقوق ماست و با اقتدار كامل نیروی دریایی كشورمان در آب‌های منطقه و بین‌المللی با هرگونه ناامنی مقابله خواهیم كرد.
دستیار ویژه وزیر خارجه ایران در مورد آخرین وضعیت مهندسان ایرانی ربوده شده در سوریه نیز گفت: هنوز خبر قطعی از این كه این افراد آزاد شده باشند دریافت نكرده‌ایم و تلاش‌های زیادی در حال انجام است.
او هم‌چنین در مورد اقدامات اخیر اتحادیه عرب كه منجر به اعتراض برخی از كشورهای عضو این اتحادیه از جمله الجزایر شده است گفت: برخی از كشورهای عضو این اتحادیه ممكن است اهدافی را دنبال كنند كه خواست كشورهای مخالف منافع جهان اسلام را تامین كند. تصور این كه فعال شدن این كشورها علیه یك كشور در میان خودشان مورد توجه نهادهای بین‌المللی قرار گیرد اشتباه است.

رویه‌ اتحادیه عرب منجر به فروپاشی این اتحادیه می‌شود
مهمان‌پرست با بیان این كه این فتنه‌ای است كه توسط كشورهای غربی و حامی رژیم صهیونیستی طراحی شده است خاطرنشان كرد: گام اول آن هدف قرار دادن یكی از كشورهای عضو اتحادیه و گام‌های بعدی آن هدف قرار دادن بقیه كشورهای عضو اتحادیه است. اعضای اتحادیه عرب باید بدانند رویه‌ای كه دنبال می‌كنند ممكن است نسبت به خود آن‌ها در آینده دنبال شود و منجر به فروپاشی این اتحادیه و وحدت و همبستگی كشورهای عضو جهان اسلام و جهان عرب شود. انتظار درایت و هوشمندی بیش‌تری از رهبران این كشورها داریم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد قطع روابط نفتی ایران با شركت‌های فرانسوی و انگلیسی گفت: شش سفیر اروپایی به وزارت خارجه دعوت شدند و در مورد روابط تجاری و نفتی دو جانبه بحث و گفت‌وگو شد. تاكید شد اگر قرار است این روابط ادامه داشته باشد كه ما هم خواهان وجود این رابطه و تداوم همكاری‌های ما و كشورهای اروپایی هستیم باید برخی موارد مورد توجه قرار گیرد از جمله موضوع تضمین پرداخت بهای نفت كشورمان و وجود قراردادهای نسبتا بلندمدت در فاصله‌های 3 تا 5 ساله و اجازه نداشتن لغو یك‌جانبه قرارداد توسط خریداران نفتی ما مورد توجه قرار گیرد. این موضوعات می‌تواند یك همكاری نفتی را در دوره زمانی سه تا پنج ساله تضمین كند كه منافع دو طرف را به دنبال داشته باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت ایران گفت: ما خود را متعهد به تامین انرژی مورد نیاز كشورها می‌دانیم اروپایی‌ها نیز باید خود را متعهد به تامین پرداخت بهای نفت و درآمدهای نفتی كشورمان بدانند.
او در مورد این كه این دو كشور (فرانسه و انگلیس) زودتر از تصمیم ایران، واردات نفت را متوقف كرده بودند گفت: اگر مقامات و رسانه‌های غربی ادعا می‌كنند كه همكاری نفتی وجود نداشته است، مگر همكاری بانكی میان ایران و انگلیس وجود داشت كه تبلیغ می‌كردند همكاری‌های بانكی را متوقف می‌كنیم. آن چه كه برای آن‌ها غیرقابل تحمل است این است كه یك ملت مستقل و مقتدر تصمیم می‌گیرد آن چه منافع‌اش را تامین می‌كند دنبال كند و نشان می‌دهد تهدیدات و فشارهایی كه آن‌ها سعی می‌كنند به ناحق بر ملت ما وارد كنند تاثیری در كشور آن‌ها ندارد. آن‌ها باید با احترام متقابل با ملت ما صحبت كنند و تصور وجود دنیای پیشین و استعمار آن‌ها را باید از ذهن‌شان دور كنند. دنیای امروز تغییرات جدی داشته است و تصورات مربوط به دوران استعماری كشورها باید به دور ریخته شود.
او درباره برگزاری دو انتخابات در سوریه و یمن نیز گفت: ما از آن چه كه نظر مردم را در كشورهای منطقه فراهم كند استقبال می‌كنیم و برای ما واجد احترام است به شرطی كه اكثریت هر ملت در هر كشوری اجازه یابند در امور خود تاثیر‌گذار باشند. حركت به سمت استقلال كشورها و مشاركت مردم در اداره كشورشان مورد حمایت ما است.




جـــرس: 
درحالیکه جمهوری اسلامی با تلاش برای میانجیگری ترکیه، این کشور را میزبان گفتگوهای آتی اتمی با جامعه جهانی معرفی کرده بود، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی امروز اعلام کرد "احتمال دارد مذاكرات ایران با كشورهای 1+5 در كشورهای دیگری غیر از تركیه انجام شود. "
همزمان وزیر امور خارجه تركیه در حاشیه نشست گروه بیست، با مسئول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا و مقامات ارشد بین المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران مذاكره كرد.
به گزارش ایسنا، علی‌اكبر صالحی در نشست مطبوعاتی مشترك خود با وزیر امور خارجه عمان در پاسخ به پرسشی در مورد تعیین مكان گفت‌وگوی ایران با 1+5 گفت: قبلا اعلام كردیم كه تركیه آمادگی خود را برای انجام این گفت‌وگوها مطرح كرده است، البته احتمال دارد كشورهای دیگر هم اعلام آمادگی كنند. به هر حال روز شنبه كشورهای دیگری كه آمادگی‌شان را برای میزبانی این مذاكرات آماده كرده‌اند را بررسی و پس از گفت‌وگوی جلیلی و اشتون نسبت به اعلام مكان مورد توافق تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی افزود: تا به امروز فعلا تركیه اعلام آمادگی كرده است، اما احتمال دارد تا شنبه كشور دیگری نیز آمادگی‌اش را اعلام كند و كشورهای دیگر نیز در این باره اقدام كنند. امیدواریم حداكثر شنبه یا یكشنبه این مساله كاملا روشن شده باشد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در عین حال گفت: نظر شخصی من این است كه امیدواریم بتوانیم با توجه به اینكه نشست قبلی در استانبول بوده است این نشست را نیز در استانبول برگزار كنیم. البته در این باره جلیلی تصیم‌گیری خواهد كرد.
در این نشست وزیر خارجه عمان نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینكه آیا برای میانجی‌گری بین ایران و آمریكا به تهران سفر كرده‌اید؟ گفت: به صراحت می‌گویم كه این موضوع در دستور كار سفر نبوده است و هیچ‌گونه ماموریت ویژه‌ای در این سفر ندارم.

ترکیه و فعالیت مجدد
همزمان گزارش ها حاکی است، وزیر امور خارجه تركیه در حاشیه نشست گروه بیست درباره ایران مذاكره ‌كرد.
بر اساس این گزارش، روزنامه «تودی زمان» اعلام کرد احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه تركیه روز دوشنبه در حاشیه نشست وزیران امور خارجه گروه بیست در مكزیك با گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، هكتور ماركوس تیمرمان، وزیر امور خارجه آرژانتین و كاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار كرد.
بر اساس این گزارش، ایران، سوریه، روابط تركیه ـ اتحادیه اروپا و برنامه هسته‌یی ایران در دستور كار مذاكرات این نشست‌ها قرار داشت.
بنا به گفته منابع دیپلماتیك، اشتون به داوود اوغلو گفته است كه تركیه مذاكرات دیپلماتیك مسالمت‌آمیز برای حل مساله‌ هسته‌یی ایران را ترجیح می‌دهد و تركیه آماده است هر اقدام ضروری را در این خصوص انجام دهد.




ایران بدترین زندان روزنامه نگاران جهانجـــرس: در پی تداوم فشار و آزار و حبس روزنامه نگاران منتقد حکومت در ایران،  کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران،، گوشه ای از عملکرد حکومت ایران در قبال روزنامه نگاران را منتشر ساخت و مجددا جمهوری اسلامی را "بدترین محبوس کننده روزنامه‌نگاران" در جهان معرفی کرد.
به گزارش تارنمای این سازمان مدافع حقوق روزنامه نگاران، درگزارش سالانه (۲۰۱۱) این سازمان، با اشاره مجدد به سرکوب شدید روزنامه نگاران در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)، بازداشت جمع گسترده ای از روزنامه‌نگاران، راهی دیگر برای خاموش کردن صدای اعتراضات و جلوگیری از پوشش اخبار انتقادی ذکر شده و آمده است: "جمهوری اسلامی تا اول دسامبر ۲۰۱۱، تعداد ۴۲ روزنامه‌نگار را در شرایطی غیربهداشتی و سلول‌های پرازدحام در زندان‌هایی چون رجایی‌شهر و اوین در حبس نگه داشته‌ است."
این سازمان بین المللی، همچنین در گزارش سال ۲۰۱۱ خود به حبس در سلول انفرادی ۲۱ نفر از روزنامه‌نگاران منتقد، تبعید اجباری ۱۸ روزنامه‌نگار و صدور احکام سنگین حبس برای تعدادی دیگر از فعالان مطبوعاتی اشاره کرده و هممزمان، مشکلات عمیق جسمی ۱۲ نفر، آزار و شکنجه جسمی ۱۴ نفر، قطع ملاقات خانوادگی ۵ نفر و همچنین محرومیت از رسیدگی پزشکی ۴ نفر دیگر از روزنامه نگاران دربند زندان های ایران را برشمرده و مورد انتقاد قرار داده است.
این سازمان مدافع حقوق روزنامه نگاران، چند ماه پیش طی گزارشی اعلام کرده بود که طی چند ماه اخیر در سرتاسر دنیا ۷۰ روزنامه نگار مجبور به ترک کشورهای خود شده اند که بیش از نیمی از آنها از دو کشور ایران و کوبا بوده اند.
این سازمان مستقلِ مدافع حقوق روزنامه نگاران، در گزارش خود با اشاره به نگهداری طولانی مدت روزنامه‌نگاران زندانی در سلول های انفرادی، این حربه را برای "فشار و وادار سازی زندانیان به اعتراف‌های دروغین" مورد ارزیابی قرار داده و همچنین اعلام کرده است "برخی خبرگزاری‌های بزرگ بین‌المللی حضور خود در تهران را حفظ کرده‌اند، اما خبرنگاران آنها اجازه جابه‌جایی آزاد و خبرنگاری آزاد، به‌ویژه خارج از پایتخت، را ندارند."
در این گزارش به فعالیت های سایبری حکومت جمهوری اسلامی نیز اشاره شده و آمده است که "جمهوری اسلامی با مسدود کردن میلیون‌ها وب‌سایت در زمره ۱۰ سرکوبگر اصلی اینترنتی است."
کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، چندی پیش اعلام کرده بود که ایران و کوبا در یک سال گذشته هرکدام با ۱۸ مورد دارای بیشترین تعداد روزنامه نگار تبعیدی در جهان بوده اند.
گفتنی است، در آخرین جدول رده بندی کشورها در جهان از نظر آزادی مطبوعات، که توسط سازمان گزارشگران بدون مرز تهیه شده، ایران میان ۱۷۸ کشور حاضر در این رده بندی در رتبه ۱۷۵ جای گرفته است.





بیست و پنجمین روز؛ نامزدهای انتخاباتی ما در حبس هستند

نامزدهای انتخاباتی ما: احمد زید آبادی، حسین زرینی، ابوالفضل عابدینی‌نصر و مهدی گلرو

کلمه_ گروه اجتماعی: مچ بند های سبزمان را باز می‌بندیم! نه اینبار به نفع یک کاندیدای خاص بلکه برای عدم شرکت در یک انتخابات نمایشی. وقتی برگزار کنندگان انتخابات همان‌هایی هستند که رایم را دزدیدند، همانهایی هستند که برادر و خواهرم را در خیابان کشتند و در زندان به جسم و غرورشان تجاوز کردند چطور می توانم در انتخابات شرکت کنم. برای اینکه بگویم یاران سبز اندیشم هنوز پشت میله های زندان هستند، رهبران سبزمان در زندان خانگی هستند و شهدای راه سبزمان در زیر خاک چطور می توانم در انتخابات شرکت کنم. وقتی شرافت در بند است، زمانیکه سنگ ها را بسته اند و سگ ها را رها کرده اند و زمانیکه سرکوب و ارعاب حرف نخست را میزند و اطمینان از بین رفته است ما چطور در انتخابات شرکت کنیم. پس مچ بندسبزم را باز می بندم تا بگویم در انتخابات فرمایشی شرکت نخواهم کرد خصوصا وقتی که یارانم در بند هستند، وقتی که شریف ترین مردمان این سرزمین دربند هستند من در انتخابات نمایشی شرکت نمی کنم. زمانیکه:
احمد زید آبادی شرف اهل قلم
روزنامه نگار برجسته و فعال سیاسی ملی- مذهبی در بیست و سوم خرداد ماه سال گذشته و در اولین روز پس از انتخابات ریاست جمهوری، به گونه ای غیر متعارف و خشن از جلوی در خانه اش دستگیر و روانه زندان شد. این نحوه دستگیری، فرزندانش را که از آیفون خانه با هراس و دلهره به تماشا نشسته بودند را مدت ها در آزار روحی و روانی شدیدی قرار داد.
بازداشت در سلول انفرادی به مدت ۱۴۱ روز با اعتصاب غذای ۱۷ روزه او همراه بود. چهره تکیده اما سربلند او در دادگاه های نمایشی که از تلویزیون سراسری پخش شد، بر وضعیت دشوار روزگار سپری شده زیدآبادی در زندان گواهی می داد. انتقال او به زندان رجایی شهر و هم بند کردنش با زندانیان عادی و مجرمانی که هیچ سنخیت روحی و رفتاری با وی ندارند، بخش دیگری از فشارهای دو چندانی بود که به وی اعمال شده است. این اعمال خلاف قانون نه تنها زندانی را زیر فشار می گذارد بلکه گستردگی آن وابستگان و به ویژه خانواده اش را هم در بر می گیرد.
صدور حکم بی سابقه ” ۵ سال حبس و شش سال تبعید در گناباد و محرومیت دائم از فعالیتهای سیاسی و مطبوعاتی و حتی تحلیل شفاهی “، حقوق دانان، فعالان عرصه رسانه ای و تلاش گران حوزه سیاسی و همه انسان های آزاده طرفدار حقوق بشر را با شگفتی تأسف باری روبرو کرد و تأسف بارتر این که این حکم در دادگاه تجدید نظر هم به تائید رسید !
او که در دو سال اخیر دو جایزه‌ی معتبر «قلم طلایی آزادی انجمن جهانی مطبوعات» و «جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو» را از آنِ خود کرده، پیش از این نیز در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ نزدیک به دو سال را در زندان سپری کرده بود.
احمد زیدآبادی در اردیبهشت ماه سال ۸۹ به همراه تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی همچون عیسی سحرخیز و حشمت طبرزدی، از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد.
“زندگی به اندازه ای زیباست که همه چیز را می توان قربانی آن کرد، مگر شرافت را، که عزیزتر و زیباتر از زندگی است و لایق آنکه زندگی را قربانی آن کرد.این اصل اساسی زندگی من است و هر کس لحظه ای در این باره تردید کند هرگز مرا نشناخته است ” این جمله را شرف اهل قلم درباره زندان گفته است.
احمد زید آبادی به شرف اهل قلم شهره است و در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران تحصیل کرده و دکترای روابط بین الملل از این دانشگاه دارد و تز دکترای او «دین و دولت در اسرائیل» بود . زید آبادی در طی این مدت یعنی از خرداد ۸۸ تا کنون فقط سه روز به مرخصی آمده است.
حسین زرینی جانبازان را نیز در بند می کنند
عضو ستاد ایثارگران میر حسین موسوی در حالیکه در شرایط جسمانی وخیم در بند ۳۵۰ بسر می برد، در دادگاه بدوی به چهار سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری محکوم شد. این رزمنده سالها دفاع مقدس مبتلا به بیماری صرع است و در طول دوران زندان بارها دچار حملات شدید صرع شده و به بهداری زندان اوین و بیمارستان منتقل شده است. پزشکان بهداری و بیمارستان با تاکید بر وضعیت نامناسب جسمانی او شرایط زندان را برای حال وی نامناسب دانسته اند اما دادستان تهران تاکنون با مرخصی درمانی وی موافقت نکرده است.
گفتنی است، جمعی از فرماندهان، ایثارگران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، با صدور بیانیه‌ای از ادامه حبس حسین زرینی، عضو ستاد ایثارگران میرحسین موسوی، انتقاد کرده و خواستار آزادی وی شده اند. در بخشی از این نامه آمده است: ” هیچکس نمی تواند بگوید جنگ خوب است، اما در مواقعی اجتناب ناپذیر است. سالها پیش کشورمان در چنین روزهایی مورد هجوم بیگانگان قرار گرفت و هر کس که احساس مسئولیتی در قبال کشورش می کرد، در حد توان خود به میدان آمد تا از کشورش، از آرمانهایش و انقلابی که تازه کرده بود و از آرزوهایی که برای کشورش داشت، دفاع کند. جوانانی که بی هیچ ادعایی فقط کشورشان و انقلابشان برایشان هدف بود، آمدند و با دادن خون خود و هزینه های سنگین، هم از کشورشان دفاع کردند و هم از انقلابشان. این جوانان مظهر خواستن بودند. جوانانی که بعد از جنگ هم سلاح علم و دانش را در دست گرفتند و به سازندگی کشورشان پرداختند و بعد از آن با اصلاحات خواستند تا به آرمان های انقلاب خود یعنی «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» دست یابند. همین جوانان که اکنون مردان با تجربه شده بودند، وقتی دوباره انقلاب خود را در خطر دیدند، باز هم صحنه را خالی نکردند و مبارزه با انحرافات و کج روی ها پرداختند. اما عجبا که ایثارگری که تمام دغدغه اش کشورش بود، اکنون در همین کشور و به خاطر کشورش در بند است.”
عموی حسین زرینی با اشاره به رشادت ها و آسیب های وی در دوران جنگ هشت ساله می افزاید: ” حسین در دوران دفاع مقدس در حالیکه از کشور دفاع می کرد شیمیایی شد و موج گرفتش که بخاطر همان مشکلات هم از سربازی معاف شد. برادر او هم در جبهه ها حضور داشته و جانباز است.”
ابوالفضل عابدینی‌نصر، دفاع از حقوق انسان ها جرم است
روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است. شعبه یکم دادگاه انقلاب اهواز ابوالفضل عابدینی خبرنگار مستقل و از مسئولان سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را به اتهامات ارتباط با دول متخاصم (۵ سال)، عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر درایران (۵ سال) و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه (۱ سال) و در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم نمود. یکی از استنادات دادستان در خصوص اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران کارت ویزیت عابدینی با عنوان “مسئول روابط عمومی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران” است که ضمیمه پرونده شده بود. حکم زندان ابوالفضل عابدینی اواخر اسفندماه ۱۳۸۸ صادر شده و ۹ فروردین ماه امسال به آقای دکتر محمد اولیایی‌فرد وکیل ایشان ابلاغ شد. این حکم مربوط به پرونده پیشین آقای عابدینی است که به بازداشت ایشان در تیرماه سال گذشته ۱۳۸۸ و آزادی با قید وثیقه ۳۰۰ میلیونی در آبان ماه همان سال منجر شد.
ابوالفضل عابدینی آخرین بار نیمه شب ۱۱ اسفند ماه ۱۳۸۸ در منزل مسکونی خود در رامهرمز دستگیر و به انفرادی بند۲ الف زندان اوین منتقل شد . وی که خانواده اش در خوزستان زندگی می کنند پس از انتقال به تهران به دلیل دوری راه و مشکلات سنی که مادرش با آن مواجه است به سختی و با دشواریهای بسیار موفق به دیدار حضوری نیم ساعتی می گردید.
مهدیه گلرو، شیرزن در بند
فعال دانشجویی و زنان، متولد دوم شهریور سال ۱۳۶۴ است. فعالان جنبش دانشجویی در ایران، وی را به «شجاعت» و «صراحتِ کلام» اش می شناسند. مهدیه در رشته اقتصادِ صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل می کرد و نایب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه بود. در سال ۱۳۸۵ و در حالی که تنها یک ترم تا فارغ التحصیلی اش مانده بود، به خاطر فعالیت های دانشجویی و نقدهایش به دولت احمدی نژاد از تحصیل محروم شد. این محرومیت برای هشت ترم و تا سال ۸۸ ادامه پیدا کرد. او در آذر ۸۷ به همراه چند دانشجوی محروم از تحصیلِ دیگر در دانشگاه علامه دست به تحصن نامحدود زد که موجب شد چند روز را بازداشت شود. در آذر ۸۸ مهدیه به همراه همسرش وحید لعلی پور بازداشت شد. مهدیه در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار پایان دادن به «مجازات های خانوادگی» شده است. پس از چند ماه بازداشت، دادگاه او را به تحمل دو سال حبس محکوم کرد. در شانزدهم آذر ۸۹، روز دانشجو، مهدیه به همراه بهاره هدایت و مجید توکلی پیامی از زندان به مناسبت این روز فرستادند. دادگاه به خاطر این پیام مهدیه و دوستانش را به شش ماه حبس اضافی محکوم کرد. وی پس از تحمل ۵۹۲ روز زندان، در تیرماه ۱۳۹۰ به مرخصی سه روزه آمد. او که به بیماری عفونت روده دچار است این روزها را در زندان اوین می گذارند. همچنین همسر او نیز در حال حاضر در زندان بسر می برد. یعنی از یک خانواده دو نفره هر دو عضو در بند هستند.



تمام یارانه دریافتی کارگران صرف پرداخت هزینه‌ حامل‌های انرژی می‌شود

عضو هیات مدیره اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با اشاره به ماده ۴۱ قانون کاراظهار داشت: شورای عالی کار موظف است همه ساله با رعایت اصل سه جانبه گرایی میزان حداقل حقوق و دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به دو معیار اصلی درصد تورمی کشور و معیشت گذران زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن نیز توسط مراجع رسمی اعلام میشود، تعیین کند.
به گزارش ایلنا، مهدی نجف پور با اشاره به تحقیقات میدانی که درباره سبد هزینه خانوار انجام شده است، اظهار داشت: تحقیقاتی که در در خصوص اقلام مورد نیاز جهت تنظیم سبد غذایی تامین کننده ی ۲۰۰۰ کیلو کالری انرژی در روز منطبق با الگوی غذایی بالغین و نیز تامین ۱۸۰۰ کیلو کالری انرژی در روز منطبق با الگوی غذایی کودکان ۳ تا ۶ سال انجام گرفته، حاکی از آن است که اقلام مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته که بخش عمده ی این افزایش ناشی از طرح هدفمند سازی یارانه ها بوده است .
او ادامه داد: تقریبا تمام یارانه‌ی نقدی دریافتی توسط خانوارهای کارگری صرف پرداخت افزایش هزینه‌های ناشی از حامل‌های انرژی می‌شود.
این فعال کارگری با عنوان این مطلب که در سالهای اخیر همواره افزایش میزان حقوق و دستمزد کمتر از میزان نرخ تورم واقعی بوده است، تصریح کرد: شایسته است شورای عالی کار با مدنظر قرار دادن این امر و با عنایت به افزایش قیمت واقعی اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارهای کارگری، شکاف بوجود آمده در تعیین حداقل حقوق و دستمزد سال ۹۱ را پوشش داده و در جهت بهبود وضعیت معیشت کارگران تصمیم گیری کنند.




برگزاری جلسه «ایران در میانه بحران‌های داخلی و بین المللی» در تگزاس

image
«ایران در میانه بحران‌های داخلی و بین المللی» بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه) در دانشگاه رایس هیوستون برگزار شد. علی افشاری و بورگان نظامی نرج‌آباد در باره منازعات قدرت در انتخابات مجلس نهم و وضعیت اقتصادی ایران، تغییرات درآمد نفتی ایران طی سی سال گذشته و عوامل آن و نگرش رهبر ایران نسبت به مقوله اقتصاد سخنرانی کردند.
این برنامه با فیلمی کوتاه در مورد حصر خانگی موسوی، رهنورد و کروبی، و یادبود گلاره باقرزاده، یکی از اعضای سبز هیوستون که در ۱۶ ژانویه گذشته در یک حادثه جان باخت، آغاز شد. سپس یکی از اعضای سبز هیوستون بیانیه مشترک ۱۲ گروه از ایرانیان خارج‌ازکشور به مناسبت سالگرد ۲۵ بهمن ۸۹ را قرائت نمود. برنامه با سخنرانی مهمانان ادامه یافت.
سخنرانی اول توسط علی افشاری دانشجوی دکترای مهندسی سیستم از دانشگاه جرج واشنگتن، عضو سابق انجمن مرکزی دانشگاه امیر کبیر و دفتر تحکیم وحدت که در مجموع حدود سه سال از عمر خود را در زندان‌های جمهوری اسلامی سپری کرده است انجام شد. عنوان این سخنرانی نگاهی به منازعات قدرت در انتخابات مجلس نهم بود. افشاری با اشاره به بحران همسبتگی در هیات حاکمه به تحلیل و مرور تاریخی شکل‌گیری احزاب و جناح‌های قدرت که در راس آنها حزب پایداری، جبهه متحد اصول‌گرا و جریان احمدی‌نژاد قرار دارند، ریشه یابی چرایی اختلاف آنها و موضع گیری‌های این گروهها در برابر رهبری پرداخت و در پایان با مرور سناریوهای محتمل به قدرت رسیدن جبهه پایداری در میان مدت و تقسیم اکثریت کرسی های مجلس نهم بین جبهه متحد و جبهه پایداری را محتمل ترین سناریو دانست. افشاری همچنین اقدام غیر متعارف احمدی‌نژاد بر هم خوردن موازنه قوا به نفع اصلاح طلبان و جنبش سبز را از سناریوهای محتمل برشمرد.
پس از آن بورگان نظامی استادیار اقتصاد دانشگاه رایس در هیوستون به تحلیل وضعیت اقتصادی ایران، تغییرات درآمد نفتی ایران طی سی سال گذشته و عوامل آن و نگرش رهبر ایران نسبت به مقوله اقتصاد که منجر به انزوای بیشتر ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت‌جهانی میشود پرداخت.
در پایان سوالات حضار در زمینه احتمال تقلب در انتخابات آینده ایران، تغییرات ارزش ریال در برابر دلار، نقش مردم در تحریم‌های اقتصادی و راه‌های برون رفتن از آن و مقایسه جنبش‌های مردم ایران و سوریه و اینده تحریم‌ها پاسخ داده شد. جلسه با یادمحمد مختاری و صانع ژاله، شهدای ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، پایان یافت.



برادر خامنه‌ای: اصلاح‌طلبان حتی جرات نکردند از واژه «تحریم» استفاده کنند

image
برادر رهبر جمهوری اسلامی تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان را یک «عمل خنده‌آور و فکاهی» توصیف کرده و گفته است اقدام آنان همانند «گربه‌ای است که دستش به گوشت نمی‌رسد.»
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد خامنه‌ای، برادر بزرگ آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص نقش اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس گفت که این افراد عملا «جرات نکردند صریحا انتخابات را تحریم کنند و به باری و هر جهت گذراندند.»
وی با بیان اینکه تحریم انتخابات در ایران و به‌خصوص «پس از فتنه ۸۸» بی معنی است افزود: «در کشور ما گاهی تحریم به معنی قهر و لج کودکانه است ولی تحریم بعد از فتنه سال ۸۸ یک عمل فکاهی و خنده‌آور شده مثل قهر کردن گربه از گوشتی است که به دستش نمی‌رسد.»
آقای خامنه‌ای در ادامه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان می‌خواهند «چند عضو و سخنگو در داخل مجلس داشته باشند» اضافه کرد: «این موضوع با تحریم نمی‌سازد و از طرفی نمی‌خواهند مجلس و انتخابات آن را قبول کرده باشند این است که ضد و نقیض حرف می‌زنند و هر یک به طرفی می‌کشند.»
گفتنی است اصلاح‌طلبان برای حضور مردم در انتخابات آتی مجلس تاکنون از واژه «تحریم» استفاده نکرده و فقط گفته‌اند که «شرایط برای حضور در این انتخابات مهیا نیست.»




پدر روح‌الامینی: فرزندم خاتمی را قبول نداشت و به میرحسین هم رای نداد

image
عبدالحسین روح‌الامینی که پسرش در بازداشتگاه کهریزک کشته شد ضمن تمجید از شخصیت علی خامنه‌ای گفت که فرزند وی محمد خاتمی را «قبول نداشت» و به میرحسین هم رای نداد.
به گزارش «انتخاب» آقای روح‌الامینی در نشستی با موضوع انتخابات مجلس که از سوی دفتر رهبری ترتیب داده شده بود در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفت: «من و پسرم به آقای رضایی رای دادیم. پسر من اصلا آقای خاتمی را قبول نداشت. در مورد آقای میرحسین هم از لج بعضی‌ها، بحث‌هایی داشت ولی به میرحسین هم رای نداد.»
وی سپس در خصوص جنایات کهریزک با تبرئه نظام گفت که نباید به‌خاطر آن «ناملایماتی‌ها» عرصه‌ی نظام را رها کرد.
روح‌الامینی که فرزندش در بازداشتگاه کهریزک با «دهانی خرد شده» به قتل رسید گفت: «خیلی‌ها در دوران جنگ و انقلاب ناملایمات دیدند.. امیدواریم یک زمان ابعاد آن جنایت منتشر شود.. جنایتی که در کهریزک رخ داد کار خوبی از جهت آزرده‌خاطرکردن و یادآوری و شرمندگی ملی نبود.»
این چهره‌اصول‌گرا در پایان و در پاسخ به پرسش یکی از افراد که گفت آیا شما در انتخابات رای می‌دهید؟ هم گفت: «من و خانواده‌ام رای می‌دهیم و تا آخرین نفس ایستاده‌ایم.»




روسیه درکنفرانس بحران سوریه شرکت نمی کند

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
حمص - ٢٠ فوریه ٢٠١٢دولت مسکو اعلام کرده است که نمایندگان این کشوردرکنفرانس بین المللی بحران سوریه شرکت نخواهند کرد؛ به گفتۀ سخنگوی روسی، هدف واقعی این نشست روشن نیست، از این رو امکان حضورروسیه دراین نشست وجود ندارد.

 این کنفرانس قرار است روز جمعه این هفته (بیست وچهارم فوریه)، درتونس برگزارگردد.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دراین رابطه گفت: دستورکار این نشست و چگونگی کشورهائی که به این کنفرانس دعوت شده اند به اطلاع روسیه نرسیده است، ازآن مهم تر، به گفتۀ سخنگوی روسی، هدف واقعی این نشست روشن نیست؛ از این رو امکان حضورروسیه دراین نشست وجود ندارد.
مقام روسی درادامه سخنان خود گفت: به نظرمی رسد که هدف این کنفرانس تشکیل ائتلافی برای حمایت ازیک طرف درگیردربحران سوریه است زیرا به گفته وی، ازنمایندگان جناح های گوناگون اپوزیسیون سوریه برای حضور دراین نشست دعوت شده است بدون اینکه دعوتی ازدولت دمشق برای شرکت درکنفرانس صورت گرفته باشد.
در این حال، دولت پکن تاامروز- سه روز مانده به نشست تونس- هنوز نسبت به شرکت یا عدم شرکت نماینده این کشوردراین نشست واکنشی نشان نداده است.
یک سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین دراین مورد گفته است که دولت پکن همچنان درحال بررسی جوانب مختلف برگزارش چنین نشستی است.
با این حال سخنگوی چینی گفت که کشورش ازهرابتکارعملی که بتواند راه حلی مسالمت آمیزبرای بحران سوریه ارائه نماید حمایت می کند.
لازم به یاد آوری است که چین و روسیه به عنوان نزدیکترین مدافعان حکومت بشاراسد درسازمان ملل درهفته های اخیرقطعنامۀ چند کشورغربی را درجهت محکومیت سرکوب های خونین سوریه درشورای امنیت سازمان ملل «وتو» کردند.
 



ایران: درباره فعالیت هسته ای چیزی برای مذاکره وجود ندارد

نوشتۀ بیژن برهمندی
رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه کشورهای غربی را متهم کرد که «با استفاده از ابزار رسانه ای » فضائی ایجاد میکنند که مذاکرات را به سمت موضوعات مورد توجه خود هدایت کنند

 رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت خارجه، صبح امروز در مصاحبه مطبوعاتی خود تأکید کرد که چرخه سوخت ایران بومی شده و با همکاری و نظارت آژانس ادامه می یابد و «در کشور ما چیزی به عنوان موضوع مورد مذاکره در قالب فعالیت هسته ای وجود ندارد».
او که در طول مصاحبه بارها در باره این مذاکرات مورد سئوال قرار گرفت بارها توضیح داد که موضوع مذاکرات درسایه توافق طرفین و بدنبال تعیین چارچوب مذاکرات مشخص خواهد شد؛ او درعین حال کشور های غربی را متهم کرد که «با استفاده از ابزار رسانه ای»، فضائی ایجاد میکنند که مذاکرات را به سمت موضوعات مورد توجه خود هدایت کنند.
نکته پر اهمیت دیگر در سخنان امروز سخنگوی وزارت خارجه ، برخورد «دیپلماتیک» او به ماجرای قطع صادرات نفت به انکلیس و فرانسه بود؛ او در مقابل این پرسش که «گفته میشود» دولت با این اقدام وزارت نفت مخالف است، بدون اینکه چنین احتمالی را تکذیب کند اظهار داشت که ما همواره اعلام کرده ایم که الویت سیاست خارجی ما توسعه روابط با همه کشور هاست. او برای توضیح استثناء از این قاعده هم تنها به نمونه آمریکا اشاره کرد.
مهمان پرست سپس کوشید مواضع اخیر کشورهای اروپائی را که خود خصمانه توصیف می کرد به گردن آمریکا بیاندازد و توضیح دهد که چنین تصمیم اشتباهی باعث شد که «واکنش هائی در داخل کشور ایجاد کند». به این ترتیب او این بار هم برای نشان دادن مرکز این تصمیم گیری نامی از دولت نبرد و به ابهام متوسل شد.
مهمان پرست در پاسخ به اتهامات مربوط به دخالت ایران در انفجار های گرجستان ، هند و تایلند نیز بدون هیچ توضیحی درباره ایرانیانی که در همین رابظه دستگیر شده اند، این اتفاقات را «جریانی سازماندهی شده» نامید که هدفش متهم کردن ایران به فعالیت های تروریستی است؛ او در عین حال اعلام آمادگی کرد که برای تحقیقات لازم با تایلند همکاری کنند.
 




شورای نگهبان صلاحیت هفتاد درصد از نامزدهای مجلس را تأیید کرده است

نوشتۀ فرید وهابی
شورای نگهبان اعلام کرد که برای انتخابات مجلس نهم که ده روز دیگر برگزار خواهد شد، صلاحیت حدود هفتاد درصد از ثبت‌نام کنندگان را تأیید کرده است. هنوز روشن نیست که مجلس نهم مثل مجلس قبلی دارای ٢٩٠ کرسی خواهد بود یا بیشتر...

عباسعلی کدخدایی- سخنگوی شورای نگهبان، به خبرگزاری فارس گفت: «برآوردهای ما نشان می‌دهد حدود هفتاد درصد از ثبت‌نام کنندگان از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند»؛ به گفتۀ وی، تعداد تأییدشدگان ٣٤٤٤ نفر است.
سخنگوی شورای افزود: «حدود ١٢٠٠ نفر از ثبت‌نام کنندگان به دلایل مختلف صلاحیت‌شان تایید نشده است».
کدخدایی در مورد دلایل رد صلاحیت‌ها هیچ توضیحی نداد و فقط گفت: «شورای نگهبان بر اساس قانون صلاحیت نامزدهای انتخابات را مورد بررسی قرار داده است».
نامزدها باید ٣٠ تا ٧٥ ساله باشند.
نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، روز ١٢ اسفند ١٣٩٠- دوم مارس ٢٠١٢- (ده روز دیگر) برگزار خواهد شد. دورۀ تبلیغات انتخاباتی نیز از روز پنج‌شنبۀ آینده (پس‌فردا) به مدت یک هفته آغاز خواهد شد.
مجلس قبلی (هشتم) دارای ٢٩٠ نماینده بود اما چند ماه قبل بحث افزودن بیست نماینده به مجلس بعدی مطرح شد. بدین ترتیب برخی منابع ایرانی تعداد نمایندگان مجلس نهم را ٣١٠ نفر اعلام کرده‌اند.اما به نظر می‌رسد که در این مورد هنوز تردیدها و بلاتکلیفی‌هایی مانده باشد.
در این انتخابات، اصولگرایان به دو جبهۀ بزرگ تقسیم شده‌اند: جبههٔ پایداری انقلاب اسلامی تحت نفوذ آیت‌الله مصباح یزدی و جبههٔ متحد اصولگرایان که چهرۀ شاخص آن معمولاً آیت‌الله مهدوی کنی عنوان می‌شود.
علاوه بر این، گروه "حامیان گفتمان انقلاب اسلامی" نیز که ظاهراً از محمود احمدی‌نژاد طرفداری می‌کند، کاندیداهایی معرفی کرده است.
در مقابل، بخش اصلی اصلاح‌طلبان در این انتخابات شرکت نمی‌کند. اما برخی گروه‌های کوچک و پراکنده و شخصیت‌هایی که گاه به اسم "اصلاح‌طلبان معتدل" شناخته می‌شوند، قصد حضور در آن را دارند.
 


وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کردند دولت یونان را برای بار دوم از ورشکستگی نجات دهند. موافقت با پرداخت یک وام ۱۳۰ میلیارد یورویی به یونان پس از یک نشست ۱۲ ساعته حاصل شد.
بامداد سه شنبه (۲ اسفند/ ۲۱ فوریه) وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی که از شب گذشته در بروکسل آغاز شد سرانجام بر سر ادامه‌ی پشتیبانی مالی از یونان به توافق رسیدند. کشورهای اروپایی امیدوارند با این کمک و برنامه‌هایی که دولت یونان وعده انجام آن را داده بدهی‌های این کشور تا سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۱۲۰ درصد تولید ناخالص ملی کاهش یابد.
یونان در آستانه ورشکستگی
دومین بسته کمک‌های مالی به یونان در حالی به تصویب رسید که بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا و کارشناسان اقتصادی، به حل بحران‌های مالی این کشور خوش‌بین نیستند. میزان بدهی‌های یونان به ۱۶۰ درصد تولید ناخالص ملی می‌رسد و رکود اقتصادی چشم‌انداز بهبود اوضاع را مبهم کرده است. بدون کمک‌های خارجی، دولت یونان توان بازپرداخت تعهدات و بدهی‌های خود را که سررسید آن یک ماه دیگر است نخواهد داشت و در عمل ورشکسته خواهد شد.

پرداخت وام ۱۳۰ میلیارد یورویی و بخشودگی بخشی از بدهی‌های یونان به بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بین‌المللی با پیش‌شرط ‌ادامه‌ی صرفه‌جویی‌های شدید در این کشور انجام می‌شود. برنامه‌های ریاضت اقتصادی در یونان نارضایتی گسترده‌ای به دنبال داشته است که با اعتصاب، تظاهرات و درگیری‌های خیابانی ادامه دارد.
نگرانی از سرایت بحران یونان

کمیته سه جانبه‌ای که از صندوق بین‌المللی پول، کمیسیون اتحادیه اروپا و بانک‌های مرکزی اتحادیه تشکیل شده برآورد می‌کند یونان بدون بخشودگی بخشی از بدهی‌هایش قادر به حل بحران اقتصادی خود نخواهد بود.
اتحادیه اروپا نگران است که ورشکستگی یونان اوضاع برخی دیگر از کشورهای بحران‌زده‌ی اروپا را نیز به وخامت بکشاند. اسپانیا، ایتالیا و پرتغال از دیگر کشورهایی هستند که با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شده‌اند. با این همه اوضاع یونان بحرانی‌تر از دیگر کشورهای اروپایی است. میزان بیکاری در این کشور به ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده است.
موج جدید نارضایتی شهروندان
درگیری معترضان به سیاست صرفه‌جویی اقتصادی دولت در آتن با پلیس کشورهای منطقه اقتصادی یورو در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز یک وام ۱۱۰ میلیارد یورویی در اختیار یونان قرار داده بودند. برای نخستین بار در دومین بسته کمک‌های اتحادیه اروپا که کارشناسان آن را بی سابقه خوانده‌اند بانک‌ها و بازار بورس نیز مشارکت کرده‌اند. این موسسه‌های مالی حدود ۲۰۰ میلیارد یورو اوراق بهادار یونان را در اختیار دارند که بر اساس توافق‌های اخیر از ۱۰۷ میلیارد یوروی آن صرف‌نظر می‌کنند.

قرار است ۹۳ میلیارد یورو از اوراق قرضه دولتی یونان که در اختیار موسسه‌های مالی اروپایی است با اوراق جدیدی جایگزین شود. ۳۰ میلیارد از بسته کمک‌های مالی اروپا برای ضمانت این اوراق در نظر گرفته شده است. پرداخت وام جدید به دولت یونان به شرط ‌تشدید سیاست‌های صرفه‌جویی اقتصادی انجام می‌شود. این کشور متعهد شده حقوق بازنشستگان و میزان حداقل دستمزد را کاهش دهد.
اصلاح سیستم مالیاتی و تدبیرهایی که به افزایش رشد اقتصادی منجر شود از دیگر شرط‌هایی است که برای پرداخت وام جدید به یونان تعیین شده است. انتظار می‌رود حرکت‌های اعتراضی در یونان با به اجرا درآمدن سیاست‌های صرفه‌جویی افزایش یابد.





ژنرال جان آلن، فرمانده آمریکایی نیروهای بین‌المللی در افغانستان فرمانده آمریکایی ناتو در افغانستان در پیامی خطاب به مردم این کشور اعلام کرد که سوزاندن قرآن و کتب مذهبی در پایگاه نظامی بگرام «عمدی نبوده» و رسما عذرخواهی کرد. تظاهرات اعتراضی در افغانستان آغاز شده است.
بیش از دو هزار نفر از مسلمانان خشمگین افغانستان روز سه‌شنبه (۲۱ فوریه/۲ اسفند) در اعتراض به سوزاندن و دور انداختن قرآن و دیگر کتب مذهبی مسلمانان در یک پایگاه نظامی آمریکا در این کشور، دست به اعتراض زدند. برخی از این معترضان با شلیک تیر هوایی در حوالی پایگاه نظامی آمریکا در شمال کابل، خشم خود از این اقدام را نمایش دادند. آنها این اقدام را «بی‌حرمتی» به کتاب مقدس مسلمانان خوانده و شعار "مرگ بر خارجی" سر داده‌اند.

تظاهرکنندگان افغان شعار «مرگ بر خارجی» سر داده‌اند در پی این اعتراضات، فرمانده کل ناتو در افغانستان، ضمن عذرخواهی رسمی از مردم این کشور، دستور بررسی علل وقوع ماجرا را صادر کرد. ژنرال جان آلن، فرمانده آمریکایی نیروهای بین‌المللی در افغانستان با انتشار پیامی ویدئویی خطاب به مردم این کشور گفت: «شب گذشته گزارشی از انهدام تعداد زیادی کتب اسلامی که قرآن هم در میان آنها بوده به دست من رسید. وقتی ما از این ماجرا مطلع شدیم، بلافاصله مداخله کردیم تا این روند متوقف شود.»
جان آلن افزود: «بازسازی کتب منهدم‌شده با نظارت و مشورت مقامات مذهبی انجام خواهد شد و ما تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که چنین اتفاقی دیگر هرگز رخ نخواهد داد.» او از محلی‌های افغان که آنها را از «خطای رخ‌داده» مطلع کردند نیز تشکر کرد و گفت همکاری آنها باعث شد که بلافاصله اقدامات اصلاحی انجام شود.
جان آلن به «مردم شریف افغانستان» اطمینان داد که «عمدی در کار نبوده» و در پایان پیامش از مردم و رئیس‌جمهور افغانستان عذرخواهی کرد.

ژنرال جان آلن به مسلمانان افغانستان اطمینان داد که عمدی در کار نبوده
تظاهرات مسلمانان افراط‌گرا عموما به خشونت کشیده می‌شود ماجرا از آنجا آغاز شد که عصر روز دوشنبه، بسیاری از کتب مذهبی مسلمانان و از جمله قرآن توسط دو سرباز با همکاری نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، به مکانی منتقل شدند که معمولا برای سوزاندن زباله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارگران پس از آگاهی از محتوای این کتاب‌ها، عملیات سوزاندن آنها را متوقف کردند.
اعتراضات که از صبح امروز آغاز شده، رو به گسترش است و گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که با افزایش جمعیت معترضان، خشم آنها ملموس‌تر می‌شود. پلیس افغانستان اعلام کرده که یک تجمع اعتراضی دیگر در روز سه‌شنبه در شرق کابل، بدون بروز خشونت و به‌صورت صلح‌آمیز انجام شده و خاتمه یافته است.
احمد زکی زاهد، رئیس شورای ایالتی گفت نیروهای نظامی آمریکایی ۳۰ قرآن در اختیار او قرار داده‌اند که در نتیجه بازسازی کتب سوخته‌شده و منهدم‌شده احیا شده‌‌اند. وجود این کتاب‌های مذهبی در پایگاه نظامی بگرام، به‌این خاطر بود که در اختیار زندانیان و بازداشت‌شدگان معتقد محبوس در این پایگاه قرار گیرد.

حوادثی از این دست، عموما در کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و ایران با واکنش‌های خشمناک افراط‌گرایان مواجه می‌شود و در بسیاری از موارد اعتراضاتی از این دست به خشونت ‌‌کشیده شده است.
در آوریل ۲۰۱۱ اعتراض شهروندان افغانستان به سوزاندن قرآن در فلوریدای آمریکا به حادثه‌ای مرگ‌بار تبدیل شد که در آن تعدادی از مردان مسلح به مقر سازمان ملل در مزارشریف حمله کردند و سه نفر از کارکنان و چهار نفر از سربازان نگهبان آن را به رگبار بستند.




عزت‌الله انتظامی از شورای عالی خانه هنرمندان ایران کناره‌گیری کرد

عزت‌الله انتظامی، بازیگر به‌نام ایرانی، با اعلام استعفای خود از شورای عالی خانه هنرمندان ایران در روز سه‌شنبه (۲ اسفند / ۲۱ فوریه) گفت: «با توجه به تغییراتی که انجام شد دیدم در این جمع حضور نداشته باشم بهتر است.»
به گزارش ایسنا، وی افزود :«تغییراتی توسط مدیرعامل خانه هنرمندان در اعضای شورای عالی داده شد، در حالی که این تصمیم‌ها باید در مجمع عمومی گرفته می‌شد.»
انتظامی این تغییرات را «بر خلاف اساس‌نامه» خواند و گفت: «اعضای جدیدی ‌آمدند که من با آنها آشنا نیستم و دیدم دیگر به آنجا نروم بهتر است.»
عزت‌الله انتظامی تأکید کرد: «اعضایی که در شورای عالی خانه هنرمندان ایران حاضر بودند نماینده جایی نبوده و به لحاظ موقعیت و شخصیت حقیقی خود انتخاب شده بودند.»
انتظامی درخواست مکتوب استعفای خود را به غلامحسین امیر خانی، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، تسلیم کرده است.




ایران از بازگشت مجاهدین خلق به کشور استقبال کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح سه‌شنبه (۲ اسفند / ۲۱ فوریه) در نشست هفتگی خود در تهران از بازگشت اعضای سازمان مجاهدین خلق به ایران استقبال کرد.
رامین مهمان‌پرست در پاسخ به سئوالی در مورد خروج بخشی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران از اردوگاه اشرف در عراق و انتقال به اردوگاه لیبرتی این کشور با بیان اینکه «این موضوع جزو مسایل حاکمیتی عراق است» از آن حمایت کرد.
وی افزود: «چنان چه افرادی از مجموعه منافقین (مجاهدین) آمادگی بازگشت به کشورمان را داشته باشند از آن استقبال خواهیم کرد.»
مهمان‌پرست ادامه داد: «از کمک‌های سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان در باره اخراج منافقین (مجاهدین) از عراق استقبال کردیم و از این گونه اقدامات حمایت خواهیم کرد.»
اولین گروه ۳۹۰ نفری سازمان مجاهدین خلق روز شنبه (۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه) از اردوگاه اشرف خارج و به اردوگاه لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد منتقل شدند.
۳۴۰۰ مجاهد ساکن اردوگاه اشرف عراق باید طبق توافق‌نامه ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱ میان عراق و سازمان ملل متحد از این اردوگاه خارج و بعد از انتقال به اردوگاه لیبرتی پرونده‌هایشان مورد بررسی قرار گرفته و به کشورهای دیگر پناهنده شوند.