۱۳۹۰ دی ۲۳, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز

* اعتراض کارگران نساجی مازندران به اخراج نمایندگانشان
* پرستاران زنجانی خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند
* تجمع کارگران ویتانا در اعتراض به عدم دریافت ۴ ماه حقوق
* اعتراض همسران معدنچیان انگیس به تحریف تاریخی در فیلمی در مورد زندگی مارگرت تاچر

* اعتراض کارگران نساجی مازندران به اخراج نمایندگانشان
مدیرعامل کارخانه به جای حل مشکلات ، دونفر از نمایندگان کارگران را که پیگیر مطالبات بودند ، به اتهام اخلال در نظم عمومی اخراج کرد
به گزارش مورخ ۲۲دی ماه ایلنا،دهها تن از کارگران نساجی مازندران دراعتراض به اخراج دونفراز نمایندگانشان به دفتر امام جمعه قائم شهر مراجعه کردند.
بنا بهمین گزارش ،در این دیدار نماینده کارگران با درمیان گذاشتن مشکلات موجود از اخراج دو تن از نمایندگان کارگران نساجی توسط مدیرعامل این شرکت خبر داد و گفت : متاسفانه مدیرعامل کارخانه به جای حل مشکلات ، دونفر از نمایندگان کارگران را که پیگیر مطالبات بودند ، به اتهام اخلال در نظم عمومی اخراج کرد.
وی از برخورد دوگانه مدیریت کارخانه نساجی مازندران انتقاد کرد و افزود : اخراج دو نماینده کارگران در حالی صورت پذیرفت که وقتی ما جهت پیگیری مطالبات به مدیرعامل مراجعه میکنیم ، می گویند بنده استعفاء داده ام وکاره ای نیستم ولی همین شخص اکنون حکم اخراج کارگران را امضاء کرده است !
معلمی امام جمعه قائم شهر کارگرانی که ۱٨ماه حقوق نگرفته اند را به خویشتن داری دعوت کرد ؟!و گفت:
با توجه به شرایط پیش رو که دهه مبارک فجر و متعاقب آن برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است . باید حد اکثر تلاشمان را برای هوشیاری و افزایش بصیرت بکار بندیم و البته باید استیفاء حقوق کارگران را از مجاری ذی صلاح مجدانه پیگیری نمائیم.
دراین دیدارکه یکی ازمجلس خبرگان هم حضورداشت سنگ تمام گذاشت واز کارگران خواست ازهرگونه تنش جلوگیری کنند. (بخوان ازهرگونه اعتراض خودداری کنند)
دراین دیدارامام جمعه وخبره را ازبابت۱٨ماه حقوق نگرفتن کارگران ملالی نبودوتمامی تلاششان براین بودکه کارگران معترض را ازادامه تجمعات اعتراضیشان باز دارندتا صدای حق طلبانه کارگران نساجی مازندران بیش ازاین بازتاب پیدا نکند وماهیت ضدکارگری حاکمیت سرمایه داری –اسلامی بیشتر ازاین برملا نشود.
طی ۱٨ماه گذشته کارگران نساجی مازندران برای احقاق حقوق حقه شان به هردری زده اند. کارگران نساجی مازندران از مسئولین طراز اول استان وکشوردرقوه قضایی واجرایی جز وعده ووعیدپاسخی نگرفته اند.
آیا ۱٨ماه خویشتنداری بس نیست؟

* آقای معلمی می دانید۱٨ماه حقوق نگرفتن یعنی چه؟
پرستاران زنجانی خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند
جمعی از پرستاران زنجانی با امضای طوماری خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.
به گزارش فارس از زنجان بتاریخ ۲۲دی ماه ،در طومار پرستاران زنجانی که نسخه‌ای از آن در اختیار دفتر خبرگزاری فارس در زنجان قرار گرفته آمده است: طرح ارتقای بهره‌وری پرسنل پرستاری از قوانین مترقی معرفی شده که موجب افزایش انگیزه و بازده کاری قشر پرستار می‌شود.
در ادامه این طومار آمده است: اجرای طرح ارتقای بهره‌وری پرسنل پرستاری به تصویب مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران رسیده است و لازم‌الاجرا بودن آن نیز از ابتدای سال جاری به ویژه مهر ماه به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید شده است.
در این طومار پرستاران با اشاره به اینکه طرح ارتقای بهره‌وری پرسنل پرستاری در اکثر استان‌ها به اجرا درآمده است، خواستار اجرای هرچه سریع‌تر، کامل و بدون قید و شرط این قانون به مانند سایر استان‌ها در استان زنجان شده‌اند.
در این طومار با اشاره به اینکه دلیل عدم اجرای طرح ارتقای بهره‌وری پرسنل پرستاری در استان زنجان توسط مسئولان کمبود پرسنل اعلام می‌شود، آمده است: پرسنل پرستاری شاغل در استان زنجان به دلیل پرداخت‌های نابرابر و شرایط نامناسب کاری، رغبت و انگیزه‌ای برای کار ندارند.
پرستاران در این طومار آورده‌اند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نه تنها قصد اجرای طرح فوق را در استان زنجان ندارند، بلکه درصدد افزایش غیر قانونی تعداد شیفت‌های موظفی و کاهش ساعات محاسبه شده برای شیفت‌ها و مرخصی از هفت ساعت به ۶.۵ ساعت هستند.
امضاکنندگان طومار تاکید کرده‌اند که آنها زیر بار اعمال موارد غیر قانونی توسط مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نخواهند رفت.
قرار است رونوشت این طومار به دفتر ریاست جمهوری، دفتر وزیر بهداشت، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور و رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان ارسال شود.

* تجمع کارگران ویتانا در اعتراض به عدم دریافت ۴ ماه حقوق
به گزارش ایلنا بتاریخ ۲۱دی ماه،۹۰ کارگر از ٣۰۰ کارگر شاغل در کارخانه ویتانا صبح روز۲۱دی ماه به علت عدم دریافت چهار ماه حقوق معوقه خود در مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

* اعتراض همسران معدنچیان انگیس به تحریف تاریخی در فیلمی در مورد زندگی مارگرت تاچر
جمعی از همسران معدنچیان بریتانیا که از هواداران اعتصاب تاریخی معدنچیان این کشور در سال های ۱۹٨۴ و ۱۹٨۵ بوده اند، با تجمع در مقابل سینمایی در لندن که فیلم "آیرون لیدی" (بانوی آهنین) را به نمایش گذاشته، به تحریف تاریخی ای که در این فیلم هست، اعتراض کرده اند. این خبر را نشریه "کارگر سوسیالیست" درج کرده است.
"آیرون لیدی" فیلمی است در مورد مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا، که طی سا ل ها ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ در این سمت قرار داشت. او در دوران نخست وزیری که مجری سیاست‌های نئولیبرالی بود، "بانوی آهنین" لقب گرفته بود. در همین دوران مارگرت تاچر با اعتصاب بزرگ و تاریخی معدنچیان مواجه شد و به سرکوب آنها پرداخت.
به اعتقاد همسران معدنچیان اعتصابی، در این فیلم مارگارت تاچر به عنوان شخصیتی معرفی می‌شود که حقوق زنان را مورد توجه قرار داده، در حالی که مارگارت تاچر با اقدامات خود علیه اعتصابیون معدنچی، مظهر مردسالاری بوده است. همسران معدنچیان می گویند در این فیلم وقایع تحریف شده است. در پلاکاردی که زنان معترض در درست دارند، نوشته شده است : "زنان آهنین واقعی ما هستیم".
فیلم "بانوی آهنین" که اخیرا در برخی کشورها اکران شده ساخته فیلیدا لوید، فیلمساز بریتانیایی، است. در این فیلم مریلین استریپ نقش مارگارت تاچر را بازی می کند.
منبع: شهرزاد نیوز ۲۲ دی ماه ۱٣۹۰
بیست ودوم دی ماه ۱٣۹۰


هشدار مستقیم باراک اوباما به رهبر جمهوری اسلامی

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با ارسال پیامی محرمانه نسبت به پیامد بستن تنگه هرمز به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده است. به نوشته نیویورک تایمز باراک اوباما چنین اقدامی را عبور از "خط قرمز" توصیف کرده است.

تنش میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا وارد مرحله‌ی جدیدی شده است. نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در تازه‌ترین شماره خود خبر از ارسال پیام هشدارآمیز مستقیمی از سوی باراک اوباما برای رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای می‌دهد.
"اقدام غیرمعمول باراک اوباما"
نیویورک تایمز به نقل از یکی از نمایندگان دولت آمریکا که نامش فاش نشده نوشت رئیس جمهور ایالات متحده در پیامی که از طریق کانال‌های محرمانه به دست خامنه‌ای رسیده، نسبت به تهدیدهای ایران در مورد بستن تنگه‌ی هرمز به او هشدار داده است.
باراک اوباما در این پیام هرگونه اختلال در مسیر انتقال سوخت از طریق تنگه هرمز را اقدامی تحریک‌آمیز عنوان کرده که با واکنش واشنگتن روبرو خواهد شد. پایگاه اینترنتی هفته‌نامه آلمانی اشپیگل ارسال این پیام را اقدامی غیرمعمول در مشاجره میان دو کشور توصیف کرده و آن را نشانه‌ی جدی گرفتن تهدیدهای ایران از سوی آمریکا ارزیابی می‌کند. ایالات متحده آمریکا تهدیدهای ایران را "نشانه‌ی ضعف" و ناشی از موثر بودن تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور خوانده است.
تقویت ناوگان دریایی آمریکا در منطقه
ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا چند روز پیش گفت این کشور آمادگی دارد در صورت بسته شدن تنگه هرمز این گذرگاه مهم آبی را مجددا باز کند. ناظران این سخنان را به عنوان تهدید تهران به عملیات متقابل نظامی تعبیر کرده‌اند. جمهوری اسلامی خواستار خروج نیروی دریایی ایالات متحده از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان شده است.
آیت‌الله خامنه‌ای در حال بازدید از ناوشکن جمارانبه رغم هشدارهای تهران در مورد حضور ناوگان دریایی ایالات متحده در منطقه، واشنگتن روز پنج‌شنبه ۱۲ ژانویه از ورود ناو "کارل وینسون" به دریای عمان خبر داد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند این ناو جایگزین ناو هواپیمابر "جان استنیس" شده که خلیج فارس را در پایان ماه دسامبر ترک کرد و اعزام آن از قبل برنامه‌ریزی شده بود.
ناو پیشرفته‌ی بریتانیا در راه خلیج فارس
بنابر گزارش‌ها ناو هواپیمابر "کارل وینسون" با حدود هشتاد جنگنده و هلی‌کویتر روز دوشنبه (۹ژانویه، ۲۰ دی) به آب‌های دریای عمان رسیده است. ناو هواپیمابر "آبراهام لینکن" نیز که در اقیانوس هند مستقر بود در حال حرکت به سوی این منطقه است.
همزمان با این تحولات وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده که برای همکاری با آمریکا و مقابله با هر تهدید احتمالی پیشرفته‌ترین و مجهزترین ناو جنگی خود را به سوی خلیج فارس فرستاده است. روزنامه دیلی تلگراف روز شنبه (۱۷ دی، ۷ ژانویه) نوشت ناو بریتانیایی "اچ ام اس دارینگ" آب‌های این کشور را به مقصد خلیج فارس ترک کرده است. این ناو پیشرفته‌ترین و جدیدترین ناو جنگی بریتانیا و یکی از مجهزترین شناورهای نظامی جهان محسوب می‌شود.



ایران به نماینده پارلمان آلمان اجازه ملاقات با دو زندانی عقیدتی را نداد

"تام کونیگز" رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان آلمان که به منظور بررسی وضعیت عبدالفتاح سلطانی و کشیش یوسف ندرخانی به ایران سفر کرده بود، بدون اینکه اجازه ملاقات با این دو زندانی را پیدا کند به آلمان باز گشت.

رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان آلمان به قصد پیگیری وضعیت دو زندانی عقیدتی عبدالفتاح سلطانی و کشیش یوسف ندرخانی از تاریخ سوم تا هفتم ژانویه، ۱۳ تا ۱۷ دی به ایران سفر کرده بود اما مقامات ایرانی اجازه دیدار او با این دو زندانی را ندادند.
به گفته‌ی یک مقام آگاه با آنکه قبل از سفر "تام کونیگز"، دولت ایران موضع مناسبی ابراز کرده و قول همکاری با او را داده بود اما در طول اقامت وی در ایران هیچگونه همکاری‌ای برای ملاقات با این دو زندانی به عمل نیامد و او بدون نتیجه به آلمان بازگشت.
آقای تام‌ کونیگز در بیانیه‌ای که بعد از بازگشتش به آلمان منتشر کرده، نوشته است: «حکومتی که به آن می‌بالد که شأن و جایگاه انسان را بسیار ارج می‌نهد و کنوانسیون‌های بین المللی در مورد حقوق شهروندی و حقوق سیاسی را امضا کرده، قاعدتا نباید مشکلی داشته باشد که از زندانیان بازدید به عمل آید. اما الان نگرانی من نسبت به وضعیت عبدالفتاح سلطانی و یوسف ندرخانی با وجود سفر به ایران همچنان پابرجا باقی مانده است».
عبدالفتاح سلطانی وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ایران است. وی از تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد. اتهامات او شرکت در تاسیس "کانون مدافعان حقوق بشر ایران"، دریافت جایزه حقوق بشر شهر نورنبرگ آلمان و مصاحبه با رسانه‌ها درباره وضعیت موکلانش است.
شهر نورنبرگ جایزه حقوق بشر سال ۱۳۸۷ خود را به سلطانی داد و دلیل آن را دفاع این حقوقدان ایرانی از اصول اولیه حقوق بشر در سرزمین‌اش، با وجود مخاطرات امنیتی‌ای که جانش را تهدید می‌کند، اعلام کرد.
قاضی دادگاه از کشیش ندرخانی خواسته توبه کند تا حکم اعدامش لغو شود اما عبدالفتاح سلطانی اجازه خروج از کشور را برای شرکت در مراسم اعطای جایزه نیافت. به جای او همسرش، معصومه دهقان، جایزه را دریافت کرد. خانم دهقان نیز در ۱۴ تیرماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و به او در ارتباط با دریافت جایزه نورنبرگ اتهام "تبلیغ علیه نظام" زده شد.
جلسه دادگاه عبدالفتاح سلطانی، روز شنبه (۱۰ دی / ۳۱ دسامبر) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی تشکیل شد.
عبدالفتاح سلطانی در جلسه دادگاه گفت که تاکنون اجازه نیافته پرونده و کیفرخواست خود را ببیند. وی از قاضی دادگاه درخواست کرد، جلسه دفاع اصلی از وی به زمانی موکول شود که پرونده را خوانده باشد. قاضی پیرعباسی با درخواست عبدالفتاح سلطانی موافقت کرد.
ندرخانی در خطر اعدام
کشیش یوسف ندرخانی از مهر ماه سال ۱۳۸۸ در شهر رشت زندانی است. دادگستری استان گیلان، ابتدا او را به اتهام "ارتداد" به اعدام محکوم کرده بود. رای صادره برای بررسی به دیوان عالی کشور فرستاده شد. دیوان عالی کشور حکم اعدام کشیش یوسف ندرخانی را بررسی کرد و عدم اجرای حکم اعدام او را منوط به "توبه" این کشیش دانست.
آخرین جلسه محاکمه کشیش یوسف ندرخانی چهارشنبه ۶ مهر در شهر رشت برگزار شد. محمدعلی دادخواه وکیل وی پس از برگزاری این دادگاه به دویچه‌وله گفته بود: «در این جلسه رئیس دادگاه از آقای ندرخانی در خواست کرد که توبه کند ولی آقای ندرخوانی توبه نکرد.»
پیشتر دفتر صدراعظم آلمان با احضار کاردار سفارت ایران خواستار لغو «فوری» حکم اعدام کشیش‌ندرخانی شده بود. به گفته سخنگوی دفتر آنگلا مرکل، آلمان با احضار مرتضی تهرانی، کاردار سفارت ایران مراتب اعتراض خود را نسبت به حکم اعدام برای یوسف ندرخانی اعلام کرد.


خطر دستیابی تروریست‌ها به تجهیزات اتمی

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مراقبت‌های ایمنی از تجهیزات اتمی در جهان کافی نیست. این امر به‌ویژه در مورد ایران، کره شمالی و پاکستان صدق می‌کند. خطر دستیابی تروریست‌ها به این تجهیزات وجود دارد.

بنا به تحقیقی که در آمریکا صورت گرفته، از مواد و تجهیزات هسته‌ای در کشورهای گوناگون جهان مراقبت کافی به عمل نمی‌آید و این خطر وجود دارد که این مواد و وسایل به دست تروریست‌ها بیافتند.
تحقیق تازه از سوی موسسه غیر دولتی Initiative  Nuclear Threat صورت گرفته است. این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ایمنی مواد هسته‌ای در کشورهای کره شمالی، پاکستان و ایران از همه کشورهای دیگر نامطمئن‌تر است.
موسسه تحقیقاتی آمریکائی که خود را یکی از «سازمان‌های مبارز علیه افزایش استفاده از تجهیزات هسته‌ای» می‌خواند، شرایط ایمنی نگاهداری مواد و تجهیزات اتمی را در ۱۰۰ مرکز اتمی در ۳۲ کشور جهان مورد بررسی قرار داده است.
به ویژه شرایط انبار تجهیزات هسته‌ای و اورانیوم غنی شده با غلظت بالا، که می توانند مورد استفاه برای ساخت بمب اتمی قرار گیرند، مورد توجه کارشناسان این موسسه تحقیقاتی بوده است.
در برخی از تأسیسات، محل نگاهداری وسایل و مواد اتمی که می‌توانند برای ساختن بمب اتمی به‌کار گرفته شوند، از اطمینان‌های لازم برخوردار هستند و در بسیاری از موارد این ایمنی وجود ندارد؛ به‌طوری که امکان سرقت مواد هسته‌ای و یا فروختن آن‌ها در بازار سیاه وجود دارد.

مبنای پنچ‌گانه تحقیق
کارشناسان این موسسه مبنای تحقیق خود را بر پنج پایه قرار داده‌اند: «میزان اورانیوم و پلوتونیوم غنی شده در محل»، «تعداد انبارها»، «ایمنی مرکز هسته‌ای، شفافیت کار و رعایت استانداردهای بین‌المللی»،« توانایی و آمادگی کشور برای رعایت استانداردهای ایمنی»، «عوامل اجتماعی مانند ثبات سیاسی، رشوه‌خواری و وجود گروه‌های مسلح و باند‌هایی که خواهان تهیه مواد هسته‌ای هستند».
در این تحقیق از استرالیا، مجارستان و جمهوری چک به عنوان کشورهائی نام برده شده که بالاترین ضریب ایمنی را در نگهداری از مواد هسته‌ای رعایت می‌کنند. ایران و کره شمالی و پاکستان کشورهائی هستند که براساس این تحقیق کمترین اطمینان نسبت به ایمنی تاسیسات هسته‌ای آن‌ها وجود دارد. دلیل این بی‌اطمینانی در مورد کره شمالی شفاف نبودن محل انبارها و مراکز هسته‌ای و عدم رعایت استاندارهای بین‌المللی اعلام شده است. در پاکستان عدم ثبات سیاسی، وجود سازمان‌های شبه نظامی، رشوه‌خواری و نامشخص بودن تعدد انبارها زمینه‌ساز نگرانی پژوهشگران بوده است.
جان رولفیگ، رئیس سازمان تحقیقاتی غیر دولتی Initiative  Nuclear Threat از همه کشورها خواسته که در افزایش درجه ایمنی مراکز هسته‌ای خود کوشا باشند.




غرب آماده تحریم؛ ایران آماده گفت‌وگو

رئیس مجلس ایران آمادگی تهران برای گفت‌وگو با گروه ۱+۵ را به سران ترکیه اطلاع داد. اروپا به سوی اقدامات تحریمی بیشتری علیه ایران پیش می‌رود. آمریکا چند شرکت بزرگ را به خاطر معاملات نفتی با ایران مشمول تحریم قرار داد.

جمهوری اسلامی برای از سرگیری گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی آماده است. این نظر را علی لاریجانی در دیدار با سران ترکیه بیان کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی، در کنفرانس خبری گفت: «موضوع هسته‌ای ایران روشن است، اما ما گرفتار بازیگری‌های غربی‌ها شده‌ایم. مذاكرات قابل حل است به شرطی كه مذاكرات جدی باشد نه بازیگوشانه.»
آقای لاریجانی درباره محل مذاكرات آینده ایران با اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، گفت: «دوستان تركیه‌ای ما نظرشان این بود كه مذكرات در تركیه برگزار شود كه ما نیز با آن موافقیم.» آخرین دور مذاکرات ایران با گروه کشورهای ۵+۱ سال گذشته در استانبول انجام گرفت، اما بدون نتیجه به پایان رسید.
دفتر کاترین اشتون، سرپرست امور خارجی اتحادیه اروپا، انتقاد کرد که ایران به نامه‌ای که در ماه اکتبر برای مقامات جمهوری اسلامی فرستاده شده، هنوز به طور رسمی پاسخ نداده است. به گفته سخنگوی خانم اشتون، در نامه مذکور از سرگیری مذاکرات هسته‌ای میان اروپا و ایران پیشنهاد شده است.
آقای لاریجانی که به دعوت رئیس پارلمان ترکیه به این کشور سفر کرده، با رجب طیب اردوغان نخست وزیر، عبدالله گل رئیس‌جمهور و احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. گفته می‌شود که گفت‌وگوی آقای لاریجانی با رئیس جمهوری ترکیه "پشت درهای بسته" صورت گرفت. او همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی نظرات خود را بیان داشت. آقای لاریجانی تأکید کرد ایران همواره برای ادامه مذاکرات آماده بوده است. این درحالی است که برخی از دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که این خود ایران بود که یک سال پیش به گفت‌و‌گوها پایان داد.
هفته گذشته احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در سفری به ایران، پیشنهاد غرب دایر به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را به مقامات جمهوری اسلامی تحویل داد. سفر لاریجانی در مرحله‌ای حساس صورت می‌گیرد و تحت‌الشعاع دو مسئله مهم قرار دارد: یکی عزم قدرت‌های غربی مبنی بر اعلام اقدامات تحریمی شدیدتر علیه جمهوری اسلامی، و دیگر قتل یک دانشمند هسته‌ای در تهران، که جمهوری اسلامی دست عناصر سیا و موساد را پشت آن می‌بیند.
ایران: ترور کارساز نیست
علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره قتل یکی از کارشناسان سایت اتمی نطنز در تهران اظهارنظر کرد. رئیس مجلس ایران گفت: «برنامه هسته‌ای ایران قوی‌تر از آن است که با قتل چند دانشمند متوقف شود.» او افزود که اسرائیل نمی‌تواند با قتل چهار کارشناس، از پیشرفت‌های ایران در امور هسته‌ای جلوگیری کند.
علی لاریجانی در کنفرانس مطبوعاتی که در سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا برگزار شد، همچنین گفت: «این ترورها نشانه ضعف اسرائیل است. آنها که از اقدامی علیه ایران عاجز هستند، تلاش می‌کنند با ترور ایران را زیر فشار قرار دهند.» لاریجانی تأکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران، به رغم سوءظن غرب، ماهیتی کاملا صلح‌آمیز دارد و ایران از حق خود در غنی‌سازی اورانیوم نخواهد گذشت.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه‌ای قتل کارشناس سایت اتمی نطنز را "با طراحی یا همراهی سرویس‌های سیا و موساد" دانست. او گفت که کشورش "از مجازات مرتكبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ی آن" نخواهد گذشت.
به سوی تحریم های بیشتر
اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نزدیک می‌شود. اعضای این اتحادیه برای بررسی تحریم‌های گسترده، روز ۲۳ ژانویه در بروکسل گرد می‌آیند. از هم‌اکنون توافق‌هایی درباره تحریم واردات نفت و فرآورده‌های شیمیایی از ایران، حاصل شده است.
ترکیه می‌کوشد که در مناقشه اتمی نقش میانجی را ایفا کند. دیدار احمدی‌نژاد و اردوغان  در ایرانخبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده است، اعضای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند ممنوعیت واردات نفتی از ایران در مهلتی ۶ ماه به اجرا گذاشته شود؛ ممنوعیت واردات فرآورده‌های شیمیایی نیز پس از ۳ ماه به مرحله اجرا در می‌آید.
به نظر منابع آگاه، اتحادیه اروپا مصمم است پس از نشست ۲۳ ژانویه با قید مهلتی چند ماهه برای برخی از کشورها مانند ایتالیا و اسپانیا و یونان ممنوعیت مواد نفتی و پتروشیمی را به اجرا بگذارد. احتمال می‌رود که برخی از قراردادهای جاری به طور موقت ادامه یابند.
همچنین به تقاضای دولت ایتالیا، که نگران عدم وصول طلب‌های خویش است، شرکت انرژی ایتالیایی "انی" که در صنعت نفت و گاز ایران با قراردادهای بیع متقابل سرمایه‌گذاری کرده است، مجاز است که طلب خود را مطابق قرارداد، به جای پول به صورت نفت خام از ایران دریافت کند. احتمال دارد که شرکت‌های دیگری نیز از این معافیت استفاده کنند.
برخی از مقام‌های آمریکایی به ژاپن، چین و کره جنوبی رفته‌اند تا این کشورها را به قطع یا کاهش خرید نفت از ایران متقاعد کنند. تا کنون ژاپن و کره جنوبی موافقت خود را با خواست آمریکا ابراز کرده‌اند.
جمهوری خلق چین با تحریم‌های بیشتر مخالف است. چین در رابطه با مناقشه هسته‌ای ایران گفته است که ادامه مجادله می‌تواند "پیامدهای فاجعه‌بار" برای منطقه داشته باشد و اقتصاد جهان را به بحرانی عمیق فرو برد. چین در حال حاضر خریدار بیش از یک پنجم از نفت خام ایران است.
سه شرکت بزرگ، قربانی تحریم امریکا
وزارت امور خارجه ایالات متحده، سه شرکت بزرگ بازرگانی را به خاطر فروش بنزین به ایران وارد لیست تحریمی خود کرد. هیلاری کلینتون شرکت‌ دولتی "ژوهای ژنرونگ" متعلق به چین، شرکت نفتی "کوئو" از سنگاپور و شرکت نفتی "فال" از امارات متحده عربی را به خاطر ادامه معاملات نفتی با ایران مشمول تحریم قرار داد.
وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه خود گفته است: «سه شرکت مذکور از دریافت مجوزهای صادرات آمریکا، خدمات بانکی صادرات و واردات آمریکا و دریافت وام‌های بیش از ۱۰ میلیون دلار از موسسه‌های مالی آمریکا محروم می‌شوند.»
دیدار سعید جلیلی و اکاترین شتون در استانبول در اوایل سال ۲۰۱۱ میلادیدر اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، دلایل تحریم سه شرکت بازرگانی ذکر شده است. گفته می‌شود که شرکت نفتی ژوهای ژنرونگ، یکی از ۴ شرکت دولتی چین در معاملات نفتی، از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۰ تا ژانویه ۲۰۱۱ برای فروش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بنزین به ایران واسطه بوده است. شرکت سنگاپوری کوئو، از اواخر سال ۲۰۱۰ تا اوایل سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۵ میلیون دلار بنزین به ایران فروخته است. همچنین گفته می‌شود که فال، از کشور امارات، در اواخر سال ۲۰۱۰ بیش از ۷۰ میلیون دلار بنزین به ایران فروخته است.
یادآوری می‌شود که قانون داخلی آمریکا، طبق مصوبه‌ای فروش بیش از یک میلیون دلار بنزین به ایران را منع کرده است. آمریکا با چنین اقدامات یک جانبه، که پیش از این علیه "بانک مرکزی ایران" نیز اتخاذ شد، قصد دارد ایران را به متوقف ساختن برنامه هسته‌ایش وادار سازد.
رویارویی ایران و امریکا در طول هفته گذشته و از زمانی شدت گرفت که جمهوری اسلامی آغاز غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را در تأسیسات زیرزمینی "فردو" اعلام کرد. "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" نیز روز دوشنبه (۹ ژانویه) از این اقدام ایران انتقاد کرد.
غرب ایران را متهم می‌کند که زیر پوشش برنامه هسته‌ای، در جهت تولید بمب اتمی قدم بر می‌دارد. به نظر مقامات غربی، اورانیوم ۲۰ درصدی کاربرد دوگانه دارد، یعنی هم می‌تواند در مصارف صلح‌آمیز به کار رود و هم در تولید بمب هسته‌ای. شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون با تصویب ۴ قطعنامه ایران را از ادامه این گونه فعالیت‌ها باز داشته است.



گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای از جنیفر لوپز خواسته تا با استفاده از موقعیت خود شرکت فیات را مجاب کند تا دادوستد با ایران را متوقف کند
"اتحاد علیه ایران هسته‌ای" که یک گروه فشار آمریکایی است، تبلیغات خود علیه شرکت ایتالیایی فیات را به دلیل همکاری تجاری با ایران شدت بخشیده و از جنیفر لوپز، هنرپیشه و خواننده آمریکایی خواسته تا از بازی در فیلم‌های تبلیغاتی این شرکت خودداری کند.
این گروه که علیه ایران و برنامه هسته‌ای آن فعالیت می‌کند، می‌گوید شرکت ایوِکو، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فیات، کامیون‌هایی را به ایران می‌فروشد که از آن برای "حمل‌ونقل موشک‌های بالیستیک و اعدام‌های خشونت‌بار در ملا عام" استفاده می‌کند.
این گروه می‌گوید که شرکت فیات هم کماکان به فعالیت در بازار خودروی ایران ادامه می‌دهد و "بنا بر گزارش‌ها قصد دارد حضور خود را در ایران با باز کردن نمایندگی فروش خودروهای مازراتی افزایش دهد."
روز چهارشنبه گروه "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" در نامه‌ای خطاب به جنیفر لوپز به وضعیت " نقض حقوق بشر" و همین طور برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده است.
در این نامه از خانم لوپز خواسته شده تا با حمایت از فعالیت‌های این گروه علیه ایران، با استفاده از موقعیت خود، شرکت فیات را مجاب کند تا "سیاست‌های غیرمسئولانه" خود را تغییر دهد.
گروه "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" از خانم لوپز خواسته در صورت ادامه دادوستد فیات با ایران، به "روابط سودآور مالی" خود با این شرکت پایان دهد.
فشار بر شرکت‌های بین‌المللی برای پایان دادن به همکاری با ایران از اهداف مشخص "گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای" است.
پیش از این هم این گروه اتهاماتی را علیه یک شرکت مخابراتی چینی به نام هواوی مطرح کرده بود و گفته بود که ایران از تاسیسات و تجهیزات این شرکت برای شنود مکالمات و ردیابی مخالفان استفاده می‌کند.
شرکت هواوی چندی پیش اعلام کرد به دلیل "موقعیت پیچیده" موجود، فعالیت‌های تجاری خود در ایران را "به صورت داوطلبانه" محدود می‌کند.
آمریکا و اتحادیه اروپا تا کنون بارها تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های مصوب سازمان ملل متحد علیه ایران تصویب کرده‌اند که محدودیت‌هایی را برای مبادلات شرکت‌های با ایران به وجود می‌آورد.
ایران همواره اعلام کرده که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف از آن دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست.



گنادی گاتیلوفدر حالیکه آمریکا چند شرکت خارجی را به دلیل ارتباط نفتی با جمهوری اسلامی مشمول تحریم قرار داده، روسیه گفته است که تشدید تحریم های اقتصادی و تجاری علیه ایران می تواند اقدامی برای تغییر رژیم تلقی شود.
روز جمعه، ۲۳ دی (۱۳ ژانویه)، خبرگزاری روسی اینترفاکس گزارش کرد که گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته است که جامعه جهانی وضع تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را صرفا به منزله اقدامی علیه برنامه های هسته ای این کشور نخواهد دانست بلکه آن را به منزله تلاش برای ایجاد تغییرات سیاسی در داخل ایران تلقی می کند.
آقای گاتیلوف گفته است: "گسترش تحریم ها علیه ایران و همچنین حملات نظامی احتمالی علیه این کشور بی تردید از نظر جامعه جهانی اقدامی محسوب می شود که هدف از آن تلاش برای تغییر رژیم در ایران است."
این مقام روسی هشدار داده است که "وضع تحریم های جدید علیه ایران تنها می تواند مانعی را بر سر راه تلاش جامعه جهانی برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای بحران ناشی از برنامه های اتمی این کشور ایجاد کند."
روسیه، به عنوان عضو دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، تا کنون از قطعنامه های این شورا علیه برنامه های اتمی ایران حمایت کرده و به این قطعنامه ها رای مثبت داده است.
شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ها و قطعنامه هایی طی حدود شش سال گذشته، از ایران خواسته است تا برای شفاف سازی فعالیت های اتمی خود با نهادهای بین المللی همکاری کامل داشته باشد و تا زمانی که جامعه جهانی از صلح آمیز بودن این فعالیت ها اطمینان نیافته، بخشی از برنامه های اتمی خود، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد.
این شورا برای وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول خواست های مندرج در این مصوبات، یک رشته تحریم های بین المللی را علیه ایران به اجرا گذاشته است اما مقامات جمهوری اسلامی قطعنامه های شورای امنیت را غیرقانونی دانسته و از پذیرش آنها خوداری ورزیده اند.
در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان ماه سال جاری)، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی را در مورد برنامه های اتمی ایران منتشر کرد که در آن، نسبت به احتمال وجود جنبه های نظامی در این برنامه ها ابراز نگرانی شده بود.
در پی صدور این قطعنامه، کشورهای غربی، که جمهوری اسلامی را به تلاش برای دست یافتن به تسلحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم می کنند، خواستار تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران شدند در حالیکه دولت های روسیه و چین، دو عضو دایم شورای امنیت، صراحتا با چنین اقدامی مخالفت کردند.
با اینهمه، ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که پیشتر نیز تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشته بودند، به وضع تحریم های جدیدی مبادرت کردند و تحریم های دیگری را نیز در دست بررسی دارند.
تاسیسات گاز ایران
معاون وزیر خارجه روسیه گفته است: "موضع ما این است که با توجه به اینکه قطعنامه های قبلی مصوب شورای امنیت سازمان ملل همکاری نظامی با این کشور [ایران] را محدود کرده است، تحریم های شورای امنیت علیه ایران با ظرفیت کامل به اجرا گذاشته شده است."
این مقام روسی اقدامات اخیر کشورهای غربی علیه ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: "وضع تحریم های یکجانبه کشورهای غربی علیه ایران که ورای قطعنامه های شورای امنیت صورت گرفته بر وضعیت مردم ایران و اقتصاد این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت."
وی گفت: "این سیاست به معنی تضعیف اقدامات بین المللی برای حل و فصل مساله اتمی ایران است."

افزایش فشار آمریکا و 'ابهام' در واکنش ژاپن

همرمان، وزارت خارجه آمریکا از اعمال مجازات هایی علیه چند شرکت غیرآمریکایی به دلیل ارتباط تجاری با بخش انرژی ایران خبر داده است.
ایالات متحده پیشتر قوانینی را در مورد محدودیت فروش مواد سوختی و سرمایه گذاری در صنایع نفتی ایران تصویب کرده و اخیرا هم با تصویب قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، ارتباط بانکی شرکت ها و شهروندان آمریکایی با ایران را ممنوع کرده است.
دولت ایالات متحده همچنین شرکت ها و شهروندان کشورهای ثالث را در صورت تخطی از قوانین مربوط به تحریم ایران در معرض مجازات هایی شامل محرومیت از دریافت اجازه صدور کالا و خدمات به آمریکا و استفاده از تسهیلات اعتباری از بانک صادرات و واردات آمریکا و دیگر موسسات مالی آمریکا قرار می دهد.
در اطلاعیه ای که در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده آمده است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه، در اجرای قوانین تحریم ایران، سه شرکت نفتی ژوهای ژنرونگ (چین)، شرکت کیو اویل (سنگاپور) و شرکت فال (امارات متحده عربی) را به خاطر ادامه همکاری نفتی با ایران مشمول تحریم قرار داده است.
در این اطلاعیه، به عنوان انگیزه این تصمیم آمده است که "ایالات متحده با مشارکت متحدان بین المللی خود به وارد کردن فشار بر دولت ایران ادامه می دهد تا این دولت را وادار سازد به تعهدات هسته ای خود در چارچوب قوانین بین المللی عمل کند."
ازومی و گایتنر وزیران دارایی ژاپن و خزانه داری آمریکاوزارت خارجه آمریکا می افزاید که شرکت ژنرونگ چین بزرگترین تامین کننده بنزین به ایران است و بین ژوئیه سال ۲۰۱۰ و ژانویه سال ۲۰۱۱، معاملاتی به مبلغ پانصد میلیون دلار را با ایران انجام داد و شرکت سنگاپوری کیو نیز از اواخر سال ۲۰۱۰ تا اوایل سال ۲۰۱۱ بیش از بیست و پنج میلیون دلار بنزین به ایران فروخت که به مراتب بیش از سقف پنج میلیون دلار در سال است که ایالات متحده برای مبادلات با بخش انرژی ایران منظور کرده است.
دولت چین رسما با تشدید تحریم های تجاری علیه ایران از جمله قطع خرید نفت از این کشور مخالفت کرده و آمریکا را به دلیل آنچه که تلاش برای تحمیل قوانین خود به کشورهای دیگر خوانده، مورد انتقاد قرار داده است.
براساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، شرکت فال یک شرکت تجاری مستقل مستقر در امارات متحده عربی است و به تشخیص ایالات متحده، در اواخر سال ۲۰۱۰ مقادیری بنزین به ارزش بیش از هفتاد میلیون دلار به ایران صادر کرد که بازهم بالاتر از محدودیت وضع شده در قوانین آمریکا بوده است.
در خبری دیگر در مورد تلاش آمریکا برای تشدید تحریم ایران، منابع خبری ژاپن از بروز "ابهاماتی" در مورد واکنش دولت این کشور به تلاش آمریکا برای تحریم صادرات نفت خام ایران خبر داده اند.
روز جمعه، خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش کرد که کیوچیرو گما، وزیر امور خارجه ژاپن، در مورد کاهش یا قطع واردات نفت خام از ایران گفته است که هنوز در این مورد تصمیمی اتخاذ نشده است.
روز گذشته، جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با وزیر خزانه داری آمریکا گفت که ژاپن در نظر دارد به تدریج واردات نفت خام از ایران را کاهش دهد و در مقابل، از آمریکا خواسته است تا در مورد ارتباط تجاری غیر نفتی شرکت های ژاپنی با بانک مرکزی ایران استثناء قائل شود.
در مقابل، آقای گما تحریم نفتی ایران را باعث افزایش بهای نفت دانسته و با توصیه به "محتاط بودن" در این مورد، گفته است: "در صورت بالا رفتن سریع بهای نفت خام به دلیل تلاش کشورهای وارد کننده برای خرید نفت از منابع دیگر، ایران از افزایش قیمت نفت منتفع خواهد شد و به این ترتیب، تبعات تحریم صادرات نفتی ایران می تواند مغایر هدف اصلی وضع چنین تحریمی باشد."
در حالیکه ناظران نفتی مواضع وزیران امور خارجه و دارایی ژاپن را نشانه ابهام در مواضع دولت ژاپن دانسته اند، آقای ازومی گفته است که "هیچ ابهام و تناقضی" در مواضع دولت ژاپن در قبال تحریم نفتی ایران وجود ندارد.
اقتصاد ایران به شدت به عواید حاصل از فروش نفت خام وابسته است و به همین دلیل کشورهای غربی معتقدند که تحریم نفتی موثرترین راه برای وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول قطعنامه های مصوب شورای امنیت است.
به اعتقاد این کشورها، از آنجا که بخش عمده ای از بودجه دولت و هزینه های مورد نیاز تشکیلات حکومتی ایران از عواید صدور نفت خام تامین می شود، کاهش چشمگیر در این عواید، ادامه فعالیت موسسات و افراد درگیر در برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را هم با دشواری مواجه خواهد ساخت و همچنین، منافع آنان را به مخاطره خواهد انداخت.
ظاهرا دولت روسیه، که نگران از میان رفتن حکومت های متحد و دوست خود در خاورمیانه است، چنین فشارهایی را باعث آشفتگی اوضاع اقتصادی ایران و زمینه ساز تحولات منجر به سقوط حکومت جمهوری اسلامی تلقی می کند.




دادگاه عالی بریتانیا با درخواست دولت آمریکا برای استرداد کریستوفر تپین، شهروند بریتانیایی متهم به اقدام به فروش قطعات باطری موشک هاوک به ایران موافقت کرده است.
این بازرگان شصت و چهارساله ضمن رد این اتهام، خود را قربانی صحنه پردازی پلیس فدرال آمریکا - اف بی آی - دانسته و گفته است که کسانی که با او در مورد صدور این قطعات به ایران مذاکره کردند، در واقع ماموران مخفی اف بی آی بوده اند و نه خریداران ایرانی.
سال گذشته، دادگاه بدوی به استرداد کریستوفر تپین به آمریکا رای داد و با ابرام این رای در دادگاه عالی، زمینه استرداد و پیگرد قضایی این شهروند بریتانیایی در آمریکا فراهم شده است.
در صورت اثبات این اتهام، آقای تپینگ با مجازات حداکثر سی و پنج سال حبس روبروست.



ژاپن هنوز درباره تحريم نفت ايران تصميم نگرفته است

یوشیهیکو نودا، نخست وزير ژاپن، روز جمعه گفت: «دولت هنوز درباره تحريم نفت ايران  تصميم نگرفته است و همه جوانب و پيامدهای بازرگانی و اقتصادی چنين اقدامی بايد به دقت بررسی  شود.»
این سخنان در حالی بیان می شوند که روز پنجشنبه، جون ازومی، وزير دارایی ژاپن، پس از ديدار با همتای آمريکايی خود گفته بود ژاپن خريد نفت از ايران را کاهش می‌دهد.
به گزارش آسوشیتدپرس، نخست وزير ژاپن روز جمعه گفت: «وزير دارايی، نظرات شخصی خود را بيان کرده و دولت هنوز در اين باره تصميم نگرفته است.»

نخست وزیر ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی در توکیو افزود: «ژاپن به شدت از برنامه هسته ای ایران نگران است.»
ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد که در همراهی با تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران، در صدد است از میزان واردات نفت از ایران بکاهد.
 جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن، روز پنجشنبه، پس از دیدار با یک مقام ارشد آمریکایی در توکیو، با تأکید بر انکار ناپذیر بودن «مسئله توسعه برنامه اتمی» جمهوری اسلامی، اقدامات آمریکا در مقابله با این برنامه را قابل درک خواند و افزود که ژاپن در نظر دارد در برنامه‌ای، «هرچه سریع‌تر» خرید نفت از ایران را کاهش دهد.
ژاپن حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند و پیشتر تأکید کرده بود که حاضر نیست واردات نفت از ایران را متوقف کند.
ایالات متحده برای مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را متوجه ایران کرده و خواستار همراهی همپیمانانش با این تحریم‌ها شده است.
تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از روز چهارشنبه سفر خود به چین و ژاپن را با محوریت جلب حمایت این کشورها برای همراهی با تحریم‌های بخش انرژی ایران آغاز کرده است.
وی ابتدا به چین سفر کرد؛ سفری که جواب قاطعی را از سوی مقامات پکن در بر نداشت.




روسیه: تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند تلاشی برای تغییر رژیم تعبیر شود

روسیه می‌گوید اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران می‌تواند از سوی جامعه جهانی به عنوان تلاشی سیاسی برای تغییر حکومت در ایران تعبیر شود. این کشور در عین حال از آغاز غنی‌سازی در تأسیسات اتمی فردو ابراز ناخشنودی کرد.
به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه گفت تحریم‌های بیشتر و همچنین هرگونه گزینه نظامی علیه ایران «بدون شک از سوی جامعه جهانی تلاشی برای تغییر حکومت در ایران تعبیر می‌شود.»

روسیه ضمن حمایت از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ ایران، همواره مخالفت خود با هرگونه اقدام یک‌جانبه در این خصوص را ابراز کرده است.


آقای گاتیلوف روز جمعه در این خصوص گفت: «تحریم‌های یکجانبه کشورهای غربی (علیه ایران)، که فراتر از تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند، تأثیر نامطلوبی بر روی مردم و اقتصاد ایران می‌گذارد. این دست اقدام‌ها موجب تضعیف تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای حل مسئله هسته‌ای ایران می‌شود.»

وی گفت که جامعه جهانی این اقدام‌های یک‌جانبه علیه ایران را به منزله جهت‌گیری علیه نظام جمهوری اسلامی تلقی خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه بر کارساز بودن تحریم‌های شورای امنیت در این زمینه اشاره کرد و گفت که از نظر روسیه، قطعنامه‌های شورای امنیت و ایجاد محدودیت در خصوص همکاری‌های نظامی با ایران کاملا این کشور را تحت فشار قرار داده است.

آقای گاتیلوف همچنین بر تداوم مذاکرات هسته‌ای «گام ‌به گام» با ایران تأکید کرد. روسیه پیشتر پیشنهاد داده بود که برای پیشبر مذاکرات در ازای همکاری ایران با آژانس، جامعه جهانی نیز به تدریج از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بکاهد.


ابراز نگرانی از فعالیت‌های غنی‌سازی در فردو

معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در بخش دیگری از سخنان خود، اگرچه غنی سازی اورانیوم از سوی ایران و در چارچوب قواعد آژانس را حق جمهوری اسلامی دانست، از آغاز غنی‌سازی در تأسیسات اتمی فردو ابراز ناخشنودی کرد.

گنادی گاتیلوف در این خصوص گفت: «باید اظهار کنیم که ایران به انکار خواست‌های بین‌المللی مبنی بر کاهش نگرانی‌ها در مورد برنامه‌ اتمی‌اش و توقف ساخت تأسیسات غنی‌سازی در نزدیکی قم، ادامه می‌دهد.»

پیشتر وزیر خارجه روسیه نیز از آغاز غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو ابراز نگرانی کرده و گفته بود که ایران نگرانی جامعه بین‌المللی از برنامه هسته‌ایش را نادیده می‌گیرد.

سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه تاييد کرد که جمهوری اسلامی فعاليت غنی‌سازی اورانيوم تا غلظت ۲۰ درصدی را در سايت «فردو» قم  آغاز کرده است.  اين اقدام جمهوری اسلامی  واکنش
آمريکا، بريتانيا و آلمان را نیز در پی داشته و این کشورها اقدام اخیر ایران را به منزله نقض تعهدات بين‌المللی تهران دانسته‌اند.
حکومت ايران پس از برملا شدن وجود تاسيسات پنهانی فردو توسط سرويس های امنيتی غرب، در سپتامبر سال ۲۰۰۹ موجودیت این مرکز را به آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش داد.



«همکاری کمپانی‌های غربی با شرکت‌های ویترین جمهوری اسلامی بررسی شود»

سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه‌ای به ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از وضعیت اطلاع رسانی، روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی در ايران ابراز نگرانی کرده است.
در اين نامه همچنين آمده است: «ما از شما می‌خواهيم در چارچوب نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب آزادی بيان، پرونده‌‌ همکاری کمپانی‌های غربی با رژيم‌های سرکوبگر و به ويژه همکاری آنها با شرکت‌های ويترين تاسيس شده از سوی جمهوری اسلامی ايران، را بررسی کنيد. اين شرکت‌ها بايد به شکلی شفاف حساب پس دهند و برای همکاری با رژيم ايران مجازات شوند.»
اين سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران که مقرش در پاريس است، از کمیسر عالی حقوق بشر خواسته تا هر آنچه در توان دارد برای آزادی ٢٩ روزنامه‌نگار و ٢١ وب‌نگار زندانی به کار گيرد.
کميته «حمايت از روزنامه‌نگاران» نيز در آذرماه، در تازه‌ترين آمار خود از وضع مطبوعات و روزنامه‌نگاران در جهان، ايران را هم‌چنان بزرگ‌ترين زندان دنيا برای روزنامه‌نگاران دانسته بود.
در نامه گزارشگران بدون مرز خطاب به خانم پيلای آمده است: «سازمان مدافع آزادی اطلاع‌رسانی خواهان جلب توجه شما به تشديد سرکوب عليه روزنامه‌نگاران، شهروند وب‌نگاران، جامعه مدنی و گسترش سانسور رسانه‌ها و اينترنت در ايران است. وضعيتی فاجعه‌بار که نيازمند پاسخی درخور و فوری از سوی کميساريای عالی حقوق بشر است. ما همچنين از اقای احمد شهيد گزارشگر ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌ايم در اين‌باره اقدام کند.»
شورای حقوق بشر سازمان ملل چهارم فروردين ماه امسال، ۲۴ مارس سال ۲۰۱۱، احمد شهيد را به عنوان گزارشگر ويژه‌ امور حقوق بشر در ايران تعيين کرد اما جمهوری اسلامی که به نقض گسترده حقوق بشر متهم است با سفر اين گزارشگر به ايران مخالفت می‌کند.
گزارشگران بدون مرز در اين نامه که  بيستم دی ماه نوشته شده، خواستار برخورد  کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با مسئولان جمهوری اسلامی ايران برای پيشگيری از اعدام دو وب‌نگار زندانی، سعيد ملک‌پور و وحيد اصغری، شده است.
اين دو در دی ماه ١٣٨٩ بنا بر اظهارات دادستان تهران، به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» و «توهين به اسلام» مجرم شناخته شده‌اند. احکام اعدام آنها از سوی دستگاه قضايی ايران صادر شده است و هم اکنون در ديوان عالی در دست بررسی است.
سازمان گزارشگران بدون مرز می‌افزايد: «در روزهای اخير، موج تازه‌ای از دستگيری‌ها آغاز شده است. در تاريخ ١٧ دی ماه روزنامه‌نگاران فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعيد مدنی و در تاريخ ١٩ دی ماه مهدی خزعلی وب‌نگار در تهران بازداشت شده‌اند.»
گزارشگران بدون مرز همچنين از وضعيت روحی و جسمی بسياری از زندانيان از جمله مسعود باستانی، عيسی سحرخيز، محمد صديق کبودند، حسين رونقی ملکی، سعيد متين‌پور، مهدی محموديان، کيوان صميمی بهبهانی، آرش هنرور شجاعی، ابراز نگرانی کرده است.




تقاضای ایران از شورای امنیت «وجاهت قانونی ندارد»

نماینده ایران در سازمان ملل از شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان خواسته است که ترور مصطفی احمدی روشن، از مسئولان تاسیسات هسته‌ای نطنز و دانشمند هسته‌ای ایران، را محکوم کنند.
گفت‌وگوی فرین عاصمی با حسین علیزاده، کاردار سابق
محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل، در این زمینه تاکید کرده است که شواهد محکمی وجود دارد که دست‌های خارجی در این گونه ترور‌ها نقش داشته‌اند، اما به این شواهد یا نام کشورهای متهم اشاره‌ای نکرده است.
  • رادیوفردا در این باره با حسین علیزاده، کاردار سابق سفارت جمهوری اسلامی ایران در فنلاند، گفت‌و‌گو کرده و ابتدا از او پرسیده است درخواست ایران تا چه حد با حقوق بین‌الملل و موازین سازمان ملل انطباق دارد؟
حسین علیزاده: مواردی دیده شده است که سازمان ملل و به طور مشخص شورای امنیت سازمان ملل در این گونه موارد مداخله کرده‌اند. مورد اخیری که شاهد بودیم دولت عربستان از شورای امنیت سازمان ملل خواست [طرح] ترور سفیر عربستان در آمریکا توسط دولت جمهوری اسلامی که توسط آمریکا مطرح شده بود محکوم شود. شورای امنیت هم در این مورد واکنش نشان داده و بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد.
این مثال برای ما روشن می‌کند که در مواردی که موضوع تهدید صلح و امنیت بین‌المللی که از موازین اصلی شورای امنیت است، اگر به مخاطره بیافتد، این در صلاحیت شوراست که در مورد این موضوع مداخله کند.

  • تقاضای جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت برای مداخله و محکوم کردن ترور چند دانشمند هسته‌ای ایرانی، اساسا وجاهت قانونی دارد؟
به گمان من خیر. به این دلیل که وقتی ترور سفیر عربستان مطرح شد، فرد متهم مشخص بود و صرف نظر از این که کسی بخواهد نسبت به این موضوع تشکیک کند یا نکند و بگوید که این واقعی بوده است یا غیر واقعی، اما انگشت اشاره، مستقیما و مشخصا به سمت متهم نشانه رفته بود.
ولی در مورد این که الان ترور دانشمندان هسته‌ای در تهران اتفاق می‌افتد، انگشت اشاره به سمت هیچ کس نشانه نرفته است.

هیچ سند و هیچ مسئله دادگاه‌پسندی در این خصوص ارائه نشده است و وقتی ادله مثبته برای این ادعا وجود نداشته باشد، تقاضا از شورای امنیت برای مداخله در این موضوع چه وجاهتی خواهد داشت؟!

  • آقای علیزاده، آیا می‌دانید که هدف ایران از این درخواست که سازمان ملل باید کشته شدن دانشمندان هسته‌ای را محکوم کند چیست؟ ایران با این درخواست به دنبال چیست؟
دو منظور وجود دارد: نخست این که یک روال حقوقی برای نتیجه‌گیری‌های بعدی ایجاد کند، اگر پس از این و بر اساس این حادثه اتفاقاتی بخواهد بیفتد ایران در واقع در این مورد اعلام قبلی کرده است و در واقع پرونده را برای نتیجه‌گیری نهایی آماده کرده و پرونده‌سازی کرده باشد.
نکته دوم جنبه تبلیغاتی مسئله است، یعنی می‌خواهد به افکار عمومی جهان بگوید که «من متهم خودم را در این پرونده چه کسی می‌دانم». به منظور این که فضا برای یک جنگ تبلیغاتی و لفظی آماده بشود تا اتهام‌ها به طرف دشمن مورد نظر زده بشود.



رده‌بندی ایمنی کشورهای صاحب سوخت هسته‌ای؛ ایران در رتبه سی‌ام

در حالی که کار‌شناسان سال‌هاست در مورد خطرات ناشی از ضعف سیستم‌های ایمنی و احتمال درز کردن اطلاعات و مواد حساس هسته‌ای به دست تبهکاران و حتی تروریست‌ها هشدار داده‌اند، ۳۲ کشور جهان دارای سوخت هسته‌ای هستند که می‌تواند در تجهیز بمب اتمی به کار برده شود، اما اطلاعات دقیقی از نحوه نگهداری و ایمنی این مواد منتشر نمی‌کنند.
بر اساس تحقیقات جدیدی که به طور مشترک توسط دو موسسه پژوهشی، «طرح مقابله با خطرات هسته‌ای» در واشینگتن و «اکونومیست اینتلجنت یونیت»، موسسه ارزیابی تهدیدهای بین‌المللی مستقر در لندن، صورت گرفته، یکی از دلایل اصلی وجود نقاط ضعف در سیستم ایمنی مواد هسته‌ای مخفی‌کاری رایج در این عرصه است.
نتایج این تحقیقات مشترک روز چهارشنبه، ۱۱ ژانویه، بر روی وب‌سایت «طرح مقابله با خطرات هسته‌ای» منتشر شده است.
در بخشی از این تحقیقات کشورهای صاحب سوخت هسته‌ای از نظر درجه ایمنی و امنیت این مواد رده‌بندی شده‌اند. نتایج این رده بندی در برخی موارد بسیار تعجب‌آور و برای برخی از کشور‌ها موجب سرافکندگی است. برای مثال، از نظر امنیت و حفاظت از سوخت هسته‌ای کشور استرالیا در مقام اول قرار دارد، ولی ژاپن پس از کشورهایی نظیر قزاقستان و آفریقای جنوبی در مقام بیست و سوم است.
آمریکا همراه با بلژیک در مقام سیزدهم قرار دارد و ایران، پاکستان و کره شمالی که از نظر این گزارش کاستی و نقطه‌ضعف‌های امنیتی شدیدی دارند در مقام‌های آخر این فهرست قرار گرفته‌اند.
از آنجا که این گزارش براساس اطلاعات علنی و منتشر شده از سوی دولت‌ها و نهادهای مسئول و بدون برخورداری از اطلاعات سری تهیه شده، تهیه‌کنندگان گزارش می‌گویند که انجام این تحقیقات کار بسیار دشواری بوده است، چون در اکثر کشور‌ها اطلاعات مربوط به نحوه حفاظت و امنیت سوخت هسته‌ای به ندرت علنی می‌شود.
نتایج این گزارش که بار دیگر نقطه‌ضعف‌های مربوط به ایمنی و امنیت مواد هسته‌ای را مورد تاکید قرار می‌دهد چالش بزرگی برای جامعه بین‌المللی و به خصوص دولت آمریکا خواهد بود.
باراک اوباما در سال ۲۰۱۰ طرح جدید دولت آمریکا برای حفاظت بهتر از مواد هسته‌ای در سراسر جهان را در اجلاس خلع سلاح هسته‌ای در شهر واشینگتن مطرح کرد. قرار است اجلاس دوم مربوط به این طرح در ماه مارس در سئول، پایتخت کره جنوبی، برگزار شود.
عواملی که در تشخیص ضریب ایمنی و امنیت مواد هسته‌ای هر کشور در نظر گرفته شده عبارت‌اند از حجم این مواد، نحوه حفاظت فیزیکی از مواد، روش‌های حمل و نقل و حسابداری و انبارداری و بالاخره عوامل سیاسی و مدیریتی مثل ثبات سیاسی یا میزان فساد اداری رایج در هر کشور.
استرالیا با کسب بهترین امتیاز در راس این فهرست قرار دارد. در میان ۹ کشور شناخته شده که دارای سلاح هسته‌ای هستند وضعیت بریتانیا از همه بهتر است. آمریکا با توجه به گستردگی تاسیسات هسته‌ای و قدمت برخی از آنها وضعیت نسبتا خوبی دارد و در مقام سیزدهم است. اما ژاپن با منابع گسترده پلوتونیوم خود سیستم ایمنی و امنیتی ضعیفی دارد و هیچ نهاد مستقلی برای نظارت بر فعالیت‌های دولت در این زمینه در این کشور فعال نیست.
اما شاید یکی از تعجب‌آور‌ترین موارد در این میان ایران باشد. با وجود آن که حکومت ایران می‌گوید که هیچ برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد، ولی مسئولان این پژوهش به خاطر وجود اورانیوم با غلظت بالا در رآکتور تحقیقاتی تهران این کشور را در فهرست تحقیقات خود قرار داده‌اند.
ایران به خاطر وجود فساد دولتی و اداری گسترده، بی‌ثباتی سیاسی و روش‌های بسیار ناکارآمد در کنترل و حفظ مواد هسته‌ای در این فهرست در رده سی‌ام یعنی فقط بالا‌تر از پاکستان و کره شمالی قرار دارد.
تنظیم‌کنندگان این گزارش تحقیقی می‌گویند که یک چهارم از کشورهای صاحب مواد هسته‌ای لازم برای تولید بمب اتمی به خاطر وجود فساد دولتی یا بی‌ثباتی سیاسی وضعیت بسیار نامناسبی دارند. به همین خاطر احتمال همکاری عوامل دخیل در برنامه‌های هسته‌ای با گروه‌های تروریستی یا از هم پاشیدگی موازین امنیتی در صورت بروز ناآرامی سیاسی در این کشور‌ها، خطری است که باید بسیار جدی تلقی شود.
محور اصلی مطالعات در این گزارش جدید فقط ضریب امنیت نگهداری از مواد حساسی مثل اورانیوم با غلظت بالا و پلوتونیوم است و بنابراین دستیابی تبهکاران یا تروریست‌ها به مواد منفجره متعارف و بسیار نیرومند را مورد بررسی قرار نداده است.



افزایش حجم نفت روی آب ایران

با کاهش واردات نفت ایران از طرف تقاضاکنندگان بین‌المللی، حجم نفت ذخیره شده ایران در نفتکش‌ها افزایش یافته است.
طبق گزارش شرکت بین‌المللی کشتی‌رانی «آی‌سی‌‌ای‌پی» که حمل و نقل دریایی و ذخیره نفت بر روی آب را زیرنظر دارد، شرکت ملی نفتکش ایران در اواخر هفته گذشته، نه نفتکش بزرگ با ذخیره ۱۸ میلیون بشکه نفت خام را در حال ذخیره یا رفت و آمد داشته است، در حالی که تعداد این نفتکش‌ها در ۲۳ دسامبر سال گذشته، ۲۰ روز قبل، شش فروند گزارش شده بود.
بنا بر این گزارش، دو فروند از ۹ کشتی یاد شده با ذخیره درازمدت نفت خام لنگر انداخته‌اند، در حالی که در ۲۳ دسامبر فقط یک کشتی نفتکش ایران ذخیره درازمدت نفت داشته است.
شرکت ملی نفتکش ایران با در اختیار داشتن ۴۹ تانکر در حجم و اندازه‌های مختلف، قادر به ترانزیت ۱۲ میلیون بشکه نفت است.
ایران چندین نفتکش از کشورهای خارجی اجاره کرده است که، به گفته خبرگزاری مهر، از این میان کشور عمان دو هفته قبل از ایران خواسته است سه تانکر استیجاری‌اش را بازگرداند. در سال ۲۰۱۰، عمان موافقت کرده بود که ۱۰ تانکر نفتی خود را به مدت دو سال به ایران کرایه دهد.
در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که ایران هم اکنون بالای ۸ میلیون بشکه نفت روی آب دارد که با افزایش تحریم‌ها و فشار‌ها بر ایران، این رقم به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.
طبق این گزارش، سه تا چهار نفتکش بزرگ با ذخیره دو میلیون بشکه نفت در هر یک در آب‌های ساحلی ایران لنگر انداخته و منتظر خریدار نفت هستند، این در حالی است که ماه گذشته، فقط دو نفتکش بزرگ با ذخیره نفت خام در آب لنگر انداخته بودند.
این گزارش می‌افزاید: «اگر مسیر صادرات نفت ایران به اروپا تغییر یابد، ایران مجبور است به دنبال مشتری‌های دیگری باشد.»
هم اکنون ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام ایران به اروپا صادر می‌شود، اما انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در نشست ۲۳ ژانویه خود بر سر تحریم نفت ایران توافق کند، گرچه در زمان اجرای این تحریم‌ها، میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا اختلاف نظر وجود دارد.
در همین حال گزارش‌ها حاکی است که چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت خام ایران، در ماه ژانویه ۲۰۱۲ میلادی روزانه ۲۸۵ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است که نصف میزان نفت وارداتی چین از ایران در سال ۲۰۱۱ است، ضمن آن که این کشور قصد دارد برای ماه فوریه ۲۰۱۲ میلادی هم به همین اندازه نفت از ایران خرید کند. چین در نیمه اول سال ۲۰۱۱، روزانه ۵۴۳ هزار بشکه نفت خام از ایران دریافت کرده بود.
ژاپن، سومین واردکننده عمده نفت ایران، نیز بعد از سفر تیموتی گایتنر، وزیر خرانه‌داری آمریکا، به این کشور، روز پنج‌شنبه گذشته وعده داد که واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد.
ایران به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام اوپک هم اکنون روزانه سه و نیم میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند. با توجه به ظرفیت پالایشگاهی یک و نیم میلیون بشکه‌ای نفت ایران، این کشور قادر به صادرات روزانه کمی بیش از دو میلیون بشکه نفت خام است.
هنوز هیچ کشوری به صورت رسمی اعلام نکرده است که جای خالی مشتریان کنونی نفت ایران یا کاهش واردات نفت خام ایران توسط آنها را پر خواهد کرد.
در سال گذشته، چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، آفریقای جنوبی، سنگاپور و تایوان به ترتیب ۲۲، ۱۸، ۱۴، ۱۳، ۱۰، ۷، ۴، ۲ و ۱ درصد از نفت خام صادراتی ایران را وارد کرده بودند. سهم دیگر کشور‌ها ۹ درصد بوده است.
با کاهش یا قطع واردات نفت چین، اتحادیه اروپا و ژاپن، عملا سرنوشت ۴۳ درصد از نفت صادراتی ایران یا افزون بر ۸۰۰ هزار بشکه در روز در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
سهم نفت خام از کل صادرات ایران نزدیک به ۸۰ درصد است. این کشور در سال ۲۰۱۰، ۷۳ میلیارد دلار از محل صادرات نفت خام درآمد داشته است.




آیا چین مشتری نفت ایران خواهد ماند؟

در آستانه دیدار ون جیابائو، نخست وزیر چین، از کشورهای منطقه خلیج فارس، نقش آتی پکن در قبال نفت ایران زیر ذره‌بین ناظران بین‌المللی قرار گرفته است. این موضوع گفت‌وگوی روز اقتصادی رادیوفردا با فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی، است.
  • رادیوفردا: ون جیابائو، نخست وزیر چین، شنبه چهاردهم ژانویه دیدار خود را از سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر آغاز می‌کند. آیا این دیدار می‌تواند بر رفتار پکن در رابطه با نفت ایران تاثیر بگذارد؟
فریدون خاوند:‌ این پرسش مهمی است که طی چند روز گذشته در شمار زیادی از رسانه‌های بین‌المللی مطرح شده است.
گفت‌وگوی اقتصادی با فریدون خاوند
مجازات‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، در رابطه با پرونده هسته‌ای، وارد مرحله تازه‌ای شده که مهم‌ترین ویژگی آن تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی است. اتحادیه اروپا به احتمال زیاد حدود ده روز دیگر در مورد این مسئله تصمیم خواهد گرفت. از طرف دیگر ژاپنی‌ها، به توصیه آمریکا، حاضر شده‌اند خرید نفت از ایران را متوقف کنند.
در عوض تلاش آمریکا برای تشویق پکن به پیروی از رفتار ژاپن و قطع خرید نفت از ایران هنوز به جایی نرسیده است.
با این حال بسیاری از ناظران بین‌المللی نقش پکن را در مورد آینده روابط نفتی‌اش با جمهوری اسلامی مبهم توصیف کرده‌اند و این احتمال که چینی‌ها هنوز در این زمینه تصمیم قاطعی نگرفته باشند، بسیار جدی است. شاید تصمیم نهایی در این زمینه در گروی گفت‌وگو‌هایی باشد که نخست وزیر چین با رهبران عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر خواهد داشت.
  • در مورد روابط آینده چین و ایران در عرصه نفتی چه سناریو‌هایی را می‌توان پیش‌بینی کرد؟
بر پایه سناریوی اول، چین به موضع‌گیری رسمی خود ادامه خواهد داد و هر گونه تحریمی را در زمینه خرید نفت از ایران هم‌چنان به صورت رسمی محکوم خواهد کرد.
سناریوی دوم این خواهد بود که سه کشور میزبان نخست وزیر چین، در جریان دیدار او از منطقه خلیج فارس، که شنبه چهاردهم ژانویه آغاز خواهد شد، به او اطمینان دهند که در صورت تحریم خرید نفت ایران از طرف چین، نیاز‌های نفتی این کشور تمام و کمال تامین خواهد شد.
در این سناریو فرض بر این است که چین این پیشنهاد را بپذیرد، به خصوص اگر سعودی‌ها و اماراتی‌ها و قطری‌ها برای تشویق باز هم بیشتر پکن به تحریم خرید نفت از ایران، قرارداد‌های نان و آب‌داری را هم به مهمان خود پیشنهاد کنند.
و سرانجام سناریوی سوم هم آن خواهد بود که پکن به روش مبهم و کج‌دار و مریز خود در قبال نفت ایران ادامه دهد، و ضمن حفظ بهترین روابط با کشور‌های عرب خلیج فارس، با استفاده از موقعیت ضعیف جمهوری اسلامی، نفت را با قیمت بسیار ارزان از ایران خریداری کند.
سناریوی سوم با استراتژی پکن که هیچ فرصتی را برای تامین منافع خود از دست نمی‌دهد، همخوانی بیشتری دارد.
  • بازار چین، در صادرات نفتی ایران، چه وزنه‌ای دارد؟
بر پایه تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، چین بیست و دو درصد از صادرات نفتی ایران را جذب می‌کند، در سطحی بالا‌تر از بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا که جمعا هجده درصد نفت ایران را خریداری می‌کنند.
بد نیست بدانیم که چهارده درصد نفت صادراتی ایران به ژاپن، سیزده درصد به هند، ده درصد به کره جنوبی و هفت درصد به ترکیه می‌رود (البته بر پایه برخی دیگر از منابع، هند بیش از ژاپن از ایران نفت می‌خرد).
با توجه به دشواری‌های ایجاد شده در روابط نفتی تهران و دهلی نو، و قطع احتمالی خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، ژاپن و شاید هم کره جنوبی، جمهوری اسلامی برای پیدا کردن بازار‌های تازه نفتی به تلاش زیاد نیاز خواهد داشت.