۱۳۹۰ دی ۲۷, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اقدام یک موسسه اعتبارسنجی آمریکایی در کاهش اعتبار مالی صندوق تسهیلات ایجاد ثبات مالی اروپا با انتقادهای شدیدی روبرو شده است. این اقدام تلاش‌ها برای غلبه بر بحران مالی در حوزه یورو را با ابهامات تازه‌ای روبرو می‌کند.

سازمان اعتبار سنجی "استاندارد اند پورز" (SP / Standard & Poor's ) روز دوشنبه (۱۷ ژانویه/۲۷ دی) اعتبار صندوق نجات مالی اتحادیه اروپاEFSF)) را از "تریپل اِی" (AAA) به "دبل ای مثبت" (AA+) کاهش داد.
میزان اعتبار صندوق موسوم به "تسهیلات ایجاد ثبات مالی اروپا"(EFSF) براساس اعتبار کشورهایی که آن را تضمین کرده‌اند تعیین شده است.

"استاندارد اند پورز" روز جمعه گذشته نیز  اعتبار فرانسه و اتریش را کاهش داده بود. با توجه به این‌که فرانسه دومین قدرت اقتصادی حوزه یورو و از تامین‌کنندگان اصلی منابع صندوق EFSF است، انتظار می‌رفت که کاهش اعتبار این صندوق نیز به زودی اعلام شود.

این کاهش اعتبار می‌تواند بر توانایی صندوق برای جمع‌آوری پول با نرخ بهره کم تاثیر بگذارد و آن را در کمک به کشورهای عضو برای غلبه بر بحران بدهی‌های خود با ناکارایی مواجه کند.

البته "استاندارد اند پورز" گفته است که صندوق نجات مالی اروپا می‌تواند در صورت گرفتن تضمین‌های بیشتر به رتبه عالی "AAA" بازگردد.

صندوق بین‌المللی پول با استناد به ارزیابی جدید موسسه استاندارد اند پورز از کشورهای اروپایی خواهان اقدامات سریع شده است، زیرا در غیراین‌صورت «منطقه به چرخه‌ نزول مداوم اعتبار و اعتماد خویش وارد خواهد شد، روندی که رکود بیشتر و از دست رفتن فزونتر محل‌های کار را به دنبال خواهد داشت.»


تصمیمی به سود آمریکا و بریتانیا؟

ژان کلود یونکر، نخست‌وزیر لوکزامبورگ و رئیس گروه کشورهای حوزه یورو  به تصمیم جدید "استاندارد اند پورز" با خونسردی واکنش نشان داد. به گفته او صندوق EFSF همچنان از اعتبار خوب "AA+" برای انجام تعهدات مالی خود و اعطای وام به کشورهای بحران‌زده‌ای همچون ایرلند، اسپانیا و یونان برخوردار است، ضمن این‌که نشانه‌هایی وجود ندارد که دو نهاد بزرگ دیگر اعتبارسنجی یعنی موندیز و فیچ هم به نظر "استاندارد اند پورز" رسیده باشند و آنها همچنان اعتبار EFSF را "تریپل اِی" ارزیابی می‌کنند.

زمان انتشار ارزیابی جدید "استاندارد اند پورز" نیز از انتقادهایی است که به این موسسه وارد می‌شود. یک سخنگوی کمیسیون اروپا با اشاره به "خبرهای خوب" هفته گذشته یعنی افزایش اعتبار ایتالیا و اسپانیا برای دریافت وام‌های کم‌بهره و به اجرادرآمدن برنامه‌های اصلاحات اقتصادی و صرفه‌جویی گسترده در شماری از کشورهای عضو حوزه یورو ارزیابی یادشده را غیرقابل فهم توصیف کرده است.

تصمیم جدید "استاندارد اند پورز" بیش ازپیش انتقادها را از نحوه عمل و ارزیابی سه موسسه بزرگ اعتبارسنجی که همگی آمریکایی هستند را برانگیخته است. برخی از منتقدان بر این نظرند که ارزیابی‌های این سه موسسه عمدتاَ به سود کشورهای حوزه آنگلوساکسون (آمریکا و بریتانیا) تمام می‌شود و از شائبه‌های سیاسی هم بری نیست.

وزیر دارایی آلمان در همین راستا خواهان کاهش قدرت این موسسات شده است و وزیر خارجه این کشور نیز ایجاد یک موسسه اعتبارسنجی  مستقل اروپایی و شکست انحصار موسسات آمریکایی را از همه زمان‌های دیگرضروری‌تر دانسته است.


کاهش اعتبار ۹ کشور اروپایی

در مقابل مسئولان استاندارد اند پورز با دفاع از ارزیابی‌های جدید خود، وظیفه این نهاد را صرفاَ تکیه به آمارها و مبانی اقتصادی عنوان کرده‌اند. به گفته موریتس کرمر، رئیس بخش اروپایی استاندارد اند پورز، اگر قرار بود این نهاد به سود آمریکا ارزیابی‌های خود را انجام دهد، رتبه اعتباری  "تریپل اِی" (AAA) این کشور را سه ماه پیش زیر سوال نمی‌برد.
یونان همچنان با پیامدهای بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند
"استاندارد اند پورز" جمعه گذشته رتبه اعتباری ۹ کشور از ۱۷ کشور حوزه یورو را کاهش داد. از جمله دو اقتصاد مهم اروپا، یعنی فرانسه و اتریش از فهرست دارندگان بهترین درجه اعتباری، یعنی "تریپل اِی" (AAA) حذف شدند. به این ترتیب اینک از نظر "استاندارد اند پورز"  تنها آلمان، هلند، فنلاند و لوکزامبورگ واجد توانایی مالی برای کمک به صندوق تسهیلات ایجاد ثبات مالی اروپا (EFSF) شناخته می‌شوند.
برای آن‌که کمک‌های کشورهای حوزه یورو به اعضای خود برای غلبه بحران مالی تحت تاثیر ارزیابی‌های نهادهای اعتبارسنجی قرار نگیرد، قرار است از اواسط سال میلادی جاری صندوق جدیدی تشکیل شود  که دارای ۱۰۰ میلیارد یورو سرمایه اولیه است.


خطر همچنان در کمین یونان است

در همین حال، در مورد توان یونان به انجام اصلاحات لازم جهت غلبه بر بحران مالی خود شک و تردیدها دوباره رو به افزایش گذاشته‌اند. از نظر آلمان و مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل دولت یونان به قول و قرارهای خود در راستای فروش اموال دولتی و کسب مالیات بیشتر به خوبی عمل نمی‌کند و وضع مالی این کشور از سال ۲۰۱۰ نیز بدتر شده است.
روز چهارشنبه (۱۸ ژانویه) مذاکرات میان دولت یونان و بستانکاران خصوصی آن یعنی بانک‌ها و هچ‌فوندها ادامه می‌یابد. قرار است این بستانکاران دست‌کم نیمی از بدهی‌های یونان در ارتباط با اوراق قرضه این کشور را مشمول بخشودگی کنند. این بخشودگی شرط اعطای بخش دیگری از وام‌های پیش‌بینی‌شده به یونان است. تامین‌کنندگان این وام که حداکثر به ۱۳۰ میلیارد یورو بالغ می‌شود کشورهای حوزه یورو و صندوق بین‌المللی پول هستند.

برای بررسی حد پیشرفت اصلاحات اقتصادی در یونان و میزان تامین شرایط برای اعطای وام یادشده هیئت سه‌گانه کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول در این هفته به آتن سفر می‌کند.

ارزیابی این هیئت مبنای اعطا یا عدم اعطای وام یادشده به یونان است. با توجه به ماهیت ریاضت‌کشانه اصلاحات جاری در یونان، فشار هیئت یادشده برای پیشبرد این اصلاحات با مخالفت‌های شدید در میان یونانی‌ها مواجه است.  قرار است امروز، سه‌شنبه در اعتراض به این اصلاحات اعتصاب گسترده‌ای در خدمات مربوط به حمل‌ونقل عمومی کشور روی دهد.





تشدید تلاش آمریکا برای تحریم بین‌المللی نفت ایران

رابرت آین‌هورن: تحریم نفت ایران کافی نیست، باید معاملات با بانک مرکزی این کشور هم متوقف شود

آمریکا بر تلاش‌های خود جهت متقاعدکردن کره جنوبی به قطع واردات نفت از ایران افزوده است. این تلاش‌ها متوجه افزایش تحریم‌ها علیه ایران است. قرار است ژاپن نیز بیش از پیش به تحریم نفت ایران تشویق شود.

رابرت آین‌هورن، فرستاده ویژه آمریکا به کره جنوبی، روز سه‌شنبه (۱۷ ژانویه/۲۷ دی) از همه متحدان آمریکا خواست که برای افزایش فشار بر ایران با دولت اوباما همکاری بیشتری داشته باشند. او افزود: «هدف از این فشارها این است که ایران به سوی مذاکرات جدی در باره برنامه هسته‌ای‌اش سوق داده شود.»
آین‌هورن که مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور مربوط به خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی است در  ادامه اظهارات خود در سئول، تاکید کرد که متحدان آمریکا صرفاَ نباید به کاهش واردات نفت خود از ایران اقدام کنند، بلکه باید معاملات خود با بانک مرکزی این کشور را نیز به حال تعلیق درآورند.
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران شرکت‌های خارجی که با بانک مرکزی ایران معامله دارند را نیز مشمول مجازات می‌کند. به این ترتیب همه شرکت‌هایی که به خرید نفت از ایران مشغولند نیز شامل چنین مجازات‌هایی می‌شوند. این تحریم‌ها متحدان آمریکا، مانند کره جنوبی، را با وضعیت دشواری روبرو کرده است.
تلاش برای یافتن منابع جدید
کیم جی شین، قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی در حاشیه دیدار با فرستاده آمریکا گفت که کشورش «مصمم است از تلاش‌های بین‌المللی برای حل مناقشه اتمی ایران حمایت کند، ولی بسیاری از مردم کره جنوبی نگرانند که اعمال تحریم‌های جدید در شرایط کنونی بیش از پیش بازارهای نفت را بی‌ثبات کند و به اقتصاد کره آسیب برساند.»
رابرت آین‌هورن و کیم جی شین، معاون وزارت خارجه کره‌جنوبیکره جنوبی پیش از این بر سر افزایش واردات نفت خود از ایران در سال ۲۰۱۲ با این کشور به توافق رسیده بود، ولی فشارهای کنونی آمریکا رهبران سئول را به یافتن منابع دیگری برای تامین انرژی کشور سوق داده است.
در همین راستا، اوایل هفته جاری (۱۴ و ۱۵ ژانویه / ۲۴ و ۲۵ دی)، کیم هوانگ سیک، نخست وزیر کره‌جنوبی در سفری به سلطان‌نشین عمان با مقام‌های این کشور برای تضمین واردات نفت مورد نیاز کره‌جنوبی به مذاکره پرداخت که نتیجه آن یک توافقنامه‌ی همکاری میان دو کشور بود.
کره‌جنوبی پنجمین واردکننده‌ی بزرگ نفت خام در سطح جهان است. این کشور ۱۰ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از ایران و ۲ درصد آن را از عمان تأمین می‌کند.
ایران هم‌اکنون با انتقال پول‌های نفت صادرشده‌ی خود به کره‌جنوبی مشکل دارد. به دلیل تحریم‌های بانکی‌، حدود ۵ میلیارد دلار پول نفت ایران در حساب‌های بانکی مختلف کره جنوبی انباشته شده است.
افزایش قیمت نفت به رغم قول عربستان سعودی
در همین حال، افزایش احتمالی تقاضای بیشتر چین برای نفت و نیز نگرانی از تاثیر منفی تحریم‌ها علیه ایران بر تامین نفت مورد نیاز جهان، قیمت این ماده سوختی را روز سه‌شنبه، ۱۷ ژانویه در بازارهای جهانی افزایش داد.
گرچه روز گذشته عربستان سعودی اطمینان داده بود که با افزایش صادرات نفت خود حذف احتمالی نفت ایران از بازار را جبران خواهد کرد، ولی این اظهارات مانع از تاثیرگذاری بحث‌ها در باره تحریم ‌ایران و جدال بر سر وضعیت تنگه هرمز بر قیمت نفت نشد. در همین راستا، نفت دریای شمال روز سه‌شنبه با یک افزایش هشت دهم درصدی به ۱۱۲ دلار و ۱۷ سنت رسید.
هم‌زمان اعلام شده است که هیئت آمریکایی قرار است برای متفاعد کردن مقام‌های ژاپن به کاهش واردات نفت خود از ایران روز چهارشنبه از سئول به توکیو سفر کند.
روز پنجشنبه گذشته وزیر دارایی ژاپن پس از ملاقات با همتای آمریکایی‌اش گفت که کشورش به  تحریم‌های نفتی علیه ایران می‌پیوندد. اما یک روز بعد  نخست وزیر ژاپن سخنان وزیر دارایی کابینه را نظر شخصی وی خواند و گفت که کشورش باید بیشتر به پیامدهای چنین تصمیمی بیاندیشد.
ظاهراَ هدف سفر هیات آمریکایی رفع این اختلاف‌ها و  تشویق هر چه بیشتر دولت ژاپن به تبعیت از تحریم ‌نفتی ایران است.





تنش و بی ثباتی منطقه دلیل به تعویق انداختن مانور ارتش های اسرائیل و آمریکا


نوشتۀ فواد روستائی
وزیر امور خارجۀ اسرائیل - Avigdor Liebermanاویگدور لیبرمن- وزیر امور خارجۀ اسرائیل، گفت همه می فهمند که با توجه به تنش ها و بی ثباتی هائی که بر منطقه حاکم است می بایست این مانور مشترک را به وقت دیگری موکول کرد.


"اویگدور لیبرمن"٭- وزیر امور خارجۀ اسرائیل، دیشب (دوشنبه شب) گفت تصمیم به تعویق مانورهای مشترک آمریکا و اسرائیل با توجه به «تنش ها و بی ثباتی ها» در منطقه اتخاذ شده است.
این مانورها قرار بود در بهار سال جاری میلادی برگزار شود.
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز به نوبۀ خود تأیید کرد که آمریکا و اسرائیل از یک ماه پیش به این سو سرگرم مذاکره در مورد به تعویق انداختن این مانور بوده اند.
وزیر امور خارجۀ اسرائیل که به ورشو، پایتخت لهستان، سفر کرده است گفت همه می فهمند که با توجه به تنش ها و بی ثباتی هائی که بر منطقه حاکم است می بایست این مانور مشترک را به وقت دیگری موکول کرد.
"اویگدور لیبرمن" تأکید کرد که مسأله فقط یک تأخیر است و مانور نیروهای آمریکا و اسرائیل در پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.
اهود باراک، اما از برگزاری این مانور مشترک در شش ماهۀ دوم سال سخن گفته است.
هدف از برگزاری این مانورها، آزمایش توانائی های سیستم های بازدارنده و رهگیر موشکی دو کشور بود.
برخی از ناظران و تحلیل گران نظامی و سیاسی از برگزاری این مانور که می بایست با شرکت هزاران تن از سربازان آمریکا و اسرائیل برگزار شود به عنوان اخطاری به جمهوری اسلامی ایران یاد کرده اند.



مجید محمدی جامعه شناس: در جامعه ای که به ازای هر چهار نفر بالای ١٨ سال یک پرونده قضایی تشکیل می شود و دو نفر در آن درگیر می شوند، دو مشکل جدی وجود دارد. یکی سست شدن پیوندهای اجتماعی و دیگری کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد اعضا جامعه به یکدیگر است.

نوشته: دلبر توکلی
مدیر کل اجتماعی و فرهنگی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در گفت و گو با خبر گزاری فارس، از افزایش ١٠٠ در صدی پرونده های قضایی خبر داد و گفت: «در سال ١٣٨٦ تعداد پرونده های قضایی ٨ میلیون بود که امسال به ١٦ میلیون پرونده می رسد و در حقیقت در ظرف کمتر از سه سال، رشد ١٠٠ درصدی پرونده می تواند بسیار مایه نگرانی باشد. این تنها یک عدد نیست که ٨ به ١٦ میلیون تبدیل شود بلکه این عدد از منظر جامعه شناختی شاید اهمیتش به مراتب بیشتر باشد تا از پایه دغدغه های قضایی بخواهیم آن را دیده و بازخوانی کنیم.»

"مجید محمدی" جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی مقیم امریکا، در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی در جامعه ایران رخ داده که تشکیل پرونده های قضایی با این رشد چشمگیر روبرو شده است گفت: «اگر به روند تشکیل پرونده های قضایی در ایران نگاه کنیم و کمی عقب تر برویم در سال ١٣٨١ تعداد این پرونده ها حدود ٥ میلیون بود و در سال ١٣٨٦ به ٨ میلیون و در سال ١٣٨٩ به حدود ١٦ میلیون رسیده است؛ اگر این را به تعداد جمعیت در ایران تقسیم کنیم به آن معنی است که در سال ١٣٨١ یک پرونده به ازای هر ٧ نفر بالای ١٨ سال تشکیل می شد و در سال ١٣٨٦ یک به ازای ٦، و در سال ١٣٨٩ تعداد پرونده ها به، یک به ازای ٤ رسیده است
در جامعه ای که به ازای هر چهار نفر بالای ١٨ سال یک پرونده قضایی تشکیل می شود و دو نفر در آن درگیر می شوند، دو مشکل جدی وجود دارد؛ یکی سست شدن پیوندهای اجتماعی و دیگری کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد اعضا جامعه به یکدیگر است.»
این جامعه شناس در ادامه گفت: « دولت به عنوان بزرگترین و ثروتمند ترین نهاد اجتماعی درایران، نقش تعیین کننده در کاهش سرمایه اجتماعی داشته است؛ دولت در این دوره به طور جدی مشغول تخریب نهادهای مدنی و اجتماعی بوده است.»
از سوی دیگر "فرهاد تجری" عضو کمیسیون قضایی مجلس نیز ازوجود بیش از ٢٠٠٠ عنوان مجرمانه در کشور خبر داد.
" مجید محمدی" با اعتقاد بر این که تعریف جرم در ایران یکی دیگر از دلایل رشد تشکیل پرونده های قضایی در ایران بوده است گفت: « عناوین مجرمانه و افزایش پرونده ها مبتنی بر تعریفی است که از جرم درایران ارائه شده است. به طور مثال درجامعه ایران، گناه را که رابطه شخصی بین انسان و خدا می تواند باشد به جرم تبدیل کردند. بسیاری از جرائمی که در ایران به صورت جرم تعریف شده مثل ارتداد و روابط صمیمانه میان افراد، درجوامع دیگر جرم محسوب نمی شود.»
این جامعه شناس در ادامه خاطر نشان کرد: « در بسیاری از اختلافات که بین افراد در جامعه پیش می آید نیازی به تشکیل پرونده در محاکم قضایی وجود ندارد. در جوامع دیگر سازوکارهایی برای حل اختلاف وجود دارد که بخشی در دادگاه های صلح صورت می گیرد و بخشی پذیرش افراد در فرایند تشکیل پرونده در دستگاه های انتظامی که اصولا پرونده به دادگستری و قوه قضائیه ارجاع نمی شود. اما در ایران چون داور مرضی الطرفین عمل نمی کند و دادگاه ها ی صلح چندان قدرتی ندارند همه موارد به قاضی ارجاع می شود و نتیجه اش این حجم عظیم پرونده هایی است که در دستگاه های قضایی وجود دارد.»
اما " نعمت احمدی" حقوقدان معتقد است معیار آمارگیری درخصوص پرونده های قضایی که در ایران تشکیل می شود روند درستی ندارد و بیشتر آمار سازی صورت می گیرد.
این حقوقدان با اعلام این مطلب گفت: «همه این آمارها به موضوعات تخلف و جرائم بازنمی گردد، حداقل نصف این پرونده ها کیفری است. درایران از زمان "شیخ محمد یزدی" یک بدعت ناثواب در آمارگیری قضایی گذاشته شد و طرحی به اسم "کارانه" را اجرا کردند بدان معنی که هرقاضی در طول ماه چه تعداد و میزان پرونده را رسیدگی می کند به همین اعتبار ما یک آمار سازی داریم، یعنی یک پرونده چند شماره می خورد و اینها در آمار جمع می شوند اما پرونده یکی است. این موارد باعث می شود تا آمار اعلام شده به طور کلی درست نباشد.».
احمدی در ادامه گفت: «از نظر کلی هم جامعه ایران شرایط اقتصادی خاص خودش را دارد وضعیت مواد مخدر به نقطه انفجار رسیده است. ما از یک تناسب متعارفی در مورد پرونده ها برخوردار نیستیم؛ سرانه پرونده هایی که به دادگستری سرازیر می شود بیش از حد متعارف در سایر کشورهاست. از نظر شکلی نیز دادگستری ایران دچار مشکل است در دادگستری ایران افراد سرگردانند به طوری که در راهروهای دادگستری نمی توان رفت وآمد کرد و مردم سرگردانند.»




هجوم شهروندان ایرانی به خرید سکه و طلا


نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
درایران به دنبال تهدید مقامات حکومتی علیه خریداران ارزدربازارآزاد، شهروندان نگران ازآینده اوضاع اقتصادی، به خرید سکه های طلا روی آورده اند.


به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، هم اکنون سکه دربازاررکورد جدیدی را ازخود به جای گذاشته است؛ یک سکه بهارآزادی درایران اکنون به ٧٣٠  هزارتومان فروخته می شود.
بنابراین گزارش، طرح قدیم همین سکه با بهای ٧٤٥ هزارتومان معامله می شود.
بهای سکه های طلا درایران قبل ازتهدید خریداران ارز، درحدود ٧٠٥ هزارتومان بوده است.
خبرگزاری فارس درادامه گزارش خود دلیل این فزایش شتابناک بهای سکه های طلا را تهدید شهروندان به قاچاق ارز، ازسوی مأمورین حکومتی می داند که به گفته این خبرگزاری، موجب شده است نقدینگی سرگردان به بازارسکه و طلا سرازیرشود.
لازم به یادآوری است که درروزهای آغازین هفته گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود «هرکسی که ارزبدون فاکتوردراختیارداشته باشد، دستگیر خواهد شد».
بانک مرکزی اعلام نکرده است آیا نیازمندان قادرخواهند بود به اندازه، نیازخود را ازبانک ها تهیه نمایند یاخیر؟
 



ابراز نگرانی عراق و امارات از تشدید تنش در منطقه و توسل به گزینۀ نظامی علیه ایران


هوشیار زیباری، وزیر امور خارجۀ عراق نوشتۀ فواد روستائی
وزیران امورخارجۀ عراق و امارات در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک علیه تشدید تنش در منطقه و به ویژه تنگۀ هرمز هشدار داده و خواستار عدم توسل به گزینۀ نظامی برای حل بحران هسته ای ایران شدند.


وزیران امورخارجۀ امارات متحدۀ عربی و عراق، دیشب (دوشنبه شب) ضمن ابراز مخالفت خود با توسل به گزینۀ نظامی در ارتباط با برنامۀ هسته ای ایران خواستار تلاش برای کاهش تنش در منطقه شدند.
هوشیار زیباری- وزیر امور خارجۀ عراق، گفت عراق خواهان تشدید تنش و وخیم تر شدن وضعیت در منطقه نیست و نمی خواهد که در برابر ایران از گزینۀ نظامی استفاده شود. وزیر امور خارجۀ عراق افزود بلکه خواهان آرام کردن اوضاع و گفتگو ومذاکره است.
وزیر امور خارجۀ عراق افزود از تشدید تنش و وخیم تر شدن اوضاع کلیۀ کشورها به همه آسیب خواهد رسید و همه متضرر خواهند شد.
هوشیار زیباری این نکته را نیز ناگفته نگذاشت که ٩٠٪ نفت صادراتی عراق از تنگۀ هرمز عبور می کند.
وزیر امورخارجۀ عراق در پایان گفت با جمهوری اسلامی ایران یک «بحران اعتماد» وجود دارد.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان- و.زیر امور خارجۀ امارات، نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود تأکید کرد که تشدید نتش برای هیچ یک از کشورهای منطقه و ثبات بازارهای نفتی مفید نیست.
وزیر امورخارجۀ امارات افزود کشور متبوع او از هیچ کوششی برای ازبین بردن و تنش و حل بحران در منطقه کوتاهی نخواهد کرد.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان گفت اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد تنگۀ هرمز بر کشورش تأثیر می گذارد.
در پی انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و ابراز نگرانی عمیق آژانس از ابعاد نظامی این فعالیت ها، نگرانی که برای نخستین بار عنوان شده است، تحریم نفت ایران در دستور کار آمریکا و اتحادیۀ اروپا قرار گرفت.
ایران در واکنش به احتمال تحریم نفتی این کشور چند بار تهدید به بستن تنگۀ هرمز کرده است. تهدید های تهران با تهدید متقابل آمریکا روبه رو شد که بی پرده اعلام کرد برای بازگشائی این تنگه به زور متوسل خواهد شد.
 



خیانت هسته‌ای ناجور چین به آقا و نگرانی اطرافیان از جگر «خون‌شده» ایشان


image
طبق اخبار رسیده آغا که چند روزی بود از دست چینی ها گلایه داشت از دیشب که خبر قرارداد توسعه صنایع هسته ای بین عربستان چین به گوشش رسیده دلش شدیدا شکسته، به حدی که الان دو روز است نه حرف میزند نه حتی دستش به حقه وافور رفته، که چنین چیزی تا امروز سابقه نداشته و اطرافیانش را شدیدا نگران کرده.
به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، دولت عربستان دیروز، روز خیلی پر مشغله‌ای داشته است.  این دولت پس از آنکه هنگام صبحانه گفت اگر جمهوری اسلامی تنگه هرمز را ببندد باز کردنش هیچ کاری نخواهد داشت، و سپس هنگام نهار اضافه کرد که اگر نفت ایران تحریم بشود کافیست شیر فلکه‌ها را باز کنیم تا کمبود نفت جبران بشود، نهایتا سرسفره شام در حالی که دست «ون جیابائو» نخست وزیر چین  را در دستش گرفته بود با اعلام این که  چین و عربستان  قراردادهایی برای ایجاد و توسعه تکنولوژی هسته‌ای امضا کرده‌اند کل جگر آقا را خون کرد.
به گزارش خبرگزاری‌های خودی امروز اطرافیان آقا خیلی نگرانش هستند و گفته‌اند که از همان سر شام دیشب که  از این قضیه خبردار شده آقا همه‌اش تو خودش بوده و هیچ حرفی هم نزده به جز چند بار که شنیده‌اند زیر لب میگفته «نامرد. ای نامرد»، و گویا دو بیت شعر هم پشت یک پاکت سیگار برای مجتبی نوشته از این قرار که:
«بر در من بگذرد بيند مرا در خاک و خون/ با رقيب از طنز گويد کاين فلان است آنچنان + او کند دعوي که خون و مال خامنه ای مراست/من کنم اقرار و گويم کانچنان است آنچنان».
طبق گفته همان اطرافیان، آقا کلا یک شخصیت لطیف خاصی دارد که شاید از نامردی عرب‌ها  بتواند بگذرد اما این خیانت چینی‌ها دلش را خیلی شکسته چون اصلا از آنها توقع نداشته.



غروب اصلاح‌طلبی حکومتی


image
مطالعه دوباره و چند باره وقایع سال‌های اولیه انقلاب و یادآوری آنها در پیوند با وقایع این روزها می‌تواند بسیار سود بخش واقع گردد. اشتباه تمامی گروه‌های سیاسی در سال‌های آغازین انقلاب، عدم پشتیبانی از یکدیگر و دامن زدن به اختلافات و بعضاً حمایت از استبداد به منظور در اختیار گیری سهمی از قدرت بوده است. قدرت شیطان تنها در دسته دسته کردن و طایفه طایفه کردن ماست. اگر روزی آگاهی بخشی چشم اسفندیار ارتجاع بود، اکنون پاشنه آشیل آن، خود شکستن و به دریا پیوستن است. درنگ جایز نیست! علی رغم تفاوت دیدگاه‌ها در جنبش آزادی‌خواهی همه ما در آرمان آزادی و برپایی بستری دموکراتیک و برقراری حق تعیین سرنوشت و حاکمیت مردمی با محوریت همیشگی صندوق رای، اتفاق نظر داریم. جدا شدن ساز ناهماهنگی به نام «اصلاح طلبان حکومتی» از جنبش آزادیخواهی به مدد محک انتصابات ۹۰ و تصفیه جنبش آزادی‌خواهی از این عناصر فرصت‌طلب، راه را برای هم‌گرایی نیروهای مخالف استبداد ولایت فقیه هموار و هموار تر خواهد نمود. حکومت دینی و جمهوری ولایت فقیه به پایان خویش نزدیک می‌شود، غروب رسمی «اصلاح‌طلبی حکومتی» در آسمان سیاسی ایران، طلوع آفتاب سرنگونی را نوید می‌دهد.

  این روزها جمهوری ولایت فقیه در گرداب نیستی در حال جان کندن است و چه زیباست نظاره بر این لاشه رو به مرگ که بوی خوش الرحمن آن در این روزهای تاریک، تسکینی است هر چند کوچک بر زخمهای عمیق پیکر مردمی رنجدیده و تنگدست که با امید فردایی بهتر، بر آن دروغ گوی بزرگ تاریخ امید بستند و ندانسته اهریمن را بر شانه‌های خود در این سرای وارد ساختند.
اهریمنی که «سلسله آخوندیان» را به نام فریبنده «جمهوری اسلامی» و به کام «طبقه ملایان» بنیان نهاد و برای حفظ نظام شیطانی خویش حتی از به‌کار گیری و وسیله کردن دین و دیانت مردم نیز فروگذار نکرد. آری! «حفظ نظام» از اوجب واجبات است و وقتی بتوان برای «حفظ نظام» احکام اولیه اسلام را تعطیل کرد چرا نتوان دروغ، تجاوز، اعدام، شکنجه و جنایت علیه بشریت را نیز اسلامی و شرعی شمرد؟
سوالی که جا داشت ملایان سوار بر مرکب مراد از آن مقتدای خویش در زمان حیاتش بپرسند! آیا مریدان آن امام راحل جرات دارند به پرسش ساده فوق پاسخی در خور دهند؟ عبارت مضحک «حفظ نظام از اوجب واجبات است» را با کدام منطق و قانون بشری یا الهی می‌توان تبیین و تفسیر نمود؟
آیا تا به حال از خود پرسیده‌اند روضه خوان -سید علی خامنه‌ای- محصول کدام دستگاه است؟ آیا به یک‌باره از آسمان بر زمین ظاهر شده است و ردای سلطانی پوشیده است؟ بند بازی کردنِ چوب دو سر طلای این روزهای جمهوری ولایت فقیه روی طناب «حفظ نظام» در ماجرای عزل آیت الله منتظری  و ادامه آن در مجلس به اصطلاح خبرگان برای دوختن قبای رهبری بر حقیری چون علی خامنه ای را آیا مگر می‌توان از یاد‌ها برد؟
بازیگرها در جمهوری ولایت فقیه تغییر می‌کنند ولی همه یک درس را خوب آموخته‌اند: «حفظ نظام از اوجب واجبات است» و عجیب نیست که در همین راستا جوانی نگون بخت ترور می‌شود و در یک شعبده بازی تاریخی دیگر امپراطوری دروغ  او را به نام  «دانشمند اتمی» جا می‌زند.
عزیزانی که با جو دانشگاه‌های ایران در این چند ساله آشنا نیستند، گاهاً  گمان می‌کنند دانشگاه شریف یا پلی تکنیک یا تهران همان کعبه‌های آمال سابق هستند که تنها اسم آنها کافی است تا هر درب نا گشوده ای را باز کنند، غافل از اینکه در نظام اوباش سالار ولایت فقیه و در امپراطوری دروغ  اعتبار و حیثیت دانشگاه و دانشجو را نیز لجن مال و لگد مال کرده اند. انواع و اقسام رانت‌های دولتی و غیر دولتی در ویرانه‌هایی به نام دانشگاه‌های ایران کافی است تا هر کس با هر بنیه علمی، موفق به کسب مدارج کارشناسی ارشد و دکتری حتی از دانشگاهایی چون شریف گردد. جا داشت از حکومت شیطانی ولایت فقیه سوال شود که جوان نگون بخت سی و دو ساله ایرانی در پست «معاون بازرگاني سايت هسته ای نطنز» توسط کدام تبصره از قانون «حفظ نظام» یک شبه به مقام «دانشمند اتمی» ارتقاء یافته است؟ آیا این تبصره، همان تبصره ای نیست که روضه خوان سید علی خامنه ای را یک شبه به مقام «آیت الله» نائل نمود؟
حکومت شیطانی ولایت فقیه در دو سال گذشته هر شعبده ای می‌توانست به‌کار گرفت تا مگر بتواند آب رفته را به جوی بازگرداند ولی به مدد مقاومت جنبش آزادی‌خواهی، سنگرهای دروغ و مشاطه گری آن بیشتر و بیشتر در هم کوبیده شد. به صورتی که امروز ارتجاع در وسط صحنه مبارزه عریان است! علی رغم خفقان حاکم بر کشور، تزلزل حکومت ارتجاعی ولایت فقیه در شرایط کنونی را تنها می‌توان با وضعیت چند ساله اوایل انقلاب قابل قیاس دانست با این تفاوت که یک کارنامه سی و دو ساله از جنایت و ننگ و نکبت بر کوله بار این رژیم شیطانی سنگینی می‌کند و خورشید اقبال جمهوری ولایت فقیه به جای طلوع اینبار در حال غروب است.   
بررسی حرکات چند ماه گذشته جبهه ارتجاع، همان حرکات و رفتارهای اوایل انقلاب را در ذهن تداعی می‌کند و این اتفاقی نیست. به وضوح مشخص است که گردانندگان جمهوری ولایت فقیه و در راس آنها کارگردان سیرک جمهوری اسلامی، در صدد هستند از همان روشهای مشابه اوایل انقلاب برای تثبیت خویش بهره ببرند! اعزام وحوش و اوباش ولایت به درب خانه‌های مخالفان و منتقدان به عنوان نیروهای مردمی، اخذ توبه نامه‌های اجباری، مظلوم نمایی در سطح خارجی و داخلی با استفاده از ترورهای نمایشی، حمله به سفارت‌های خارجی، تحریک قوای خارجی و استقبال از یک حمله محدود، تلاش برای صدور انقلاب از طریق مضحکه ای به نام «بیداری اسلامی» و ... اینها تماماً همان حیله‌ها و نیرنگ‌هایی است که در طول عمر نکبت بار نظام شیطانی ولایت فقیه و بویژه در اوایل انقلاب، به‌کار گرفته شده است و البته در عصر ارتباطات از فرط تکرار و بی‌آبرویی چنان رنگ باخته اند که جز نکبت بیشتر برای عمارت پوسیده ولایت فقیه و فتح قله ای دیگر از ننگ و تباهی دستاورد ملموس دیگری برای نظام شیطانی ولایت فقیه در پی نداشته و نخواهد داشت.
وقوع دوباره این رخداد‌ها در نظام ولایت فقیه پس از سی سال بهترین فرصت طلایی برای بخشهایی از جبهه آزادی‌خواهی است که با عبور از تاریکخانه امام راحلشان خود را دست کم از بخشی از این بار سنگین رها کنند! -البته اگر شجاعت به نقد کشیدن امام راحلشان را داشته باشند!-  نقد بی پروای آن تاریکخانه ننگین، کمترین انتظاری است که از دست اندرکاران آن دوران طلایی می‌رود. آنان که به سیاهچال‌ها رفتند، کاری حسینی کردند، آنها که بیرون ماندند، باید کاری زینبی کنند وگر نه یزیدیند!
پایگاه اجتماعی نظام شیطانی ولایت فقیه به تعدادی مواجب بگیر تقلیل پیدا نموده است و مسلم است که کاهش این پایگاه با افزایش حجم دروغ پراکنی و عوام فریبی و شعبده بازی نسبت مستقیم دارد. در این راستا دستگاه جعل آمار رژیم ولایت فقیه از هم اکنون کوک شده است تا شرکت کنندگان در انتصابات اسفند ۹۰ را رقمی اعجاب انگیز اعلام نماید.
در آستانه انتصابات اسفند آمادگی برای شعبده‌های آتی جمهوری ولایت فقیه طلب می‌کند که همرزمان در این حرکت عظیم هشیاری خویش را دو چندان نمایند. به هیچ عنوان نباید اجازه داد رژیم ولایت فقیه خود را حامی ایران جلوه دهد، این رژیم از روز اول با ایران و ایرانی بیگانه بوده است و از آنجا که منافع ملی ایران برای آن اهمیتی ندارد در حکم یک حکومت اشغال گر و چپاول گر محسوب می‌گردد. در دیدگاه ما همچنان پافشاری بر «تحریم قاطع آری، حمله‌ی نظامی نه!» به عنوان شعار راهبردی سیاست خارجی جنبش آزادی‌خواهی می‌تواند لحاظ گردد.
همچنین مطالعه دوباره و چند باره وقایع سال‌های اولیه انقلاب و یادآوری آنها در پیوند با وقایع این روزها می‌تواند بسیار سود بخش واقع گردد. اشتباه تمامی گروه‌های سیاسی در سال‌های آغازین انقلاب، عدم پشتیبانی  از یکدیگر و دامن زدن به اختلافات و بعضاً حمایت از استبداد به منظور در اختیار گیری سهمی از قدرت بوده است. قدرت شیطان تنها در دسته دسته کردن و طایفه طایفه کردن ماست. اگر روزی آگاهی بخشی چشم اسفندیار ارتجاع بود اکنون پاشنه آشیل آن، خود شکستن و به دریا پیوستن است. درنگ جایز نیست! علی رغم تفاوت دیدگاه‌ها در جنبش آزادی‌خواهی همه ما در آرمان آزادی و برپایی بستری دموکراتیک و برقراری حق تعیین سرنوشت و حاکمیت مردمی با محوریت همیشگی صندوق رای، اتفاق نظر داریم. جدا شدن ساز ناهماهنگی به نام اصلاح‌طلب ان حکومتی از جنبش آزادی‌خواهی به مدد محک انتصابات ۹۰ و تصفیه جنبش آزادی‌خواهی از این عناصر فرصت‌طلب راه را برای همگرایی نیروهای مخالف استبداد ولایت فقیه هموار و هموار تر خواهد نمود. حکومت دینی و جمهوری ولایت فقیه به پایان خویش نزدیک می‌شود، غروب رسمی اصلاح‌طلب ی حکومتی در آسمان سیاسی ایران، طلوع آفتاب سرنگونی را نوید می‌دهد.
به امید ایرانی آباد، آزاد و سربلند و برای تمامی ایرانیان





در پی سخنان نوری المالکی؛
سفیر عراق در آنکارا به وزارت امور خارجه احضار شد


تی آر تی
در پی سخنان نوری المالکی نخست وزیر عراق که در آن ترکیه را مورد هدف قرار داد، سفیر کبیر عراق در آنکارا، به محل وزارت امور خارجه احضار گردید.

به سفیر کبیر عراق در آنکارا این پیام داده شد که انتقادات پیرامون اینکه " ترکیه در امور داخلی عراق مداخله میکند" غیر قابل قبول است.
عبدالامیر ابو دبیه سفیر عراق در آنکارا، از سوی فریدون سنیرلی اوغلو مستشار وزارت امور خارجه ترکیه ، به محل این وزارتخانه احضار شد.
سینیرلی اوغلو در دیدار با سفیر عراق ضمن اعلام واکنش ترکیه، تاکید ورزید که انتقادات پیرامون اینکه ترکیه در امور داخلی عراق مداخله میکند غیر قابل قبول است.
سینیرلی اوغلو با اشاره به اینکه احترام به نظام قانونی و کارکرد دمکراسی در عراق، از نظر ثبات اینکشور از اهمیت حیاتی برخوردار است گفت: ترکیه همیشه به این موضوع تاکید کرده است و این بمعنای مداخله در امور داخلی عراق نیست.
مستشار وزارت امور خارجه ترکیه، خطاب به سفیر کبیر عراق افزود: ثبات همسایه مان در کانون توجه ما قرار دارد و این امری بی نهایت طبیعی است. روابط بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است.


وزير اقتصاد ژاپن با تایید کاهش واردات نفت از ایران: این امر ارتباطي به تحريم ها ندارد

(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاري موج
يوکيو ادانو، کاهش واردات نفت ژاپن از ايران را در راستاي سياست هاي دولت اين کشور دانست و ارتباط آن با تحريم هاي يکجانبه آمريکا را تکذيب کرد.
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج به نقل از پلاتز، يوکيو ادانو، وزير اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در خصوص کاهش واردات نفت خام اين کشور از ايران تصريح کرد: هيچ تصميمي از سوي دولت ژاپن براي تحريم نفت ايران اتخاذ نشده است و کاهش واردات نفت خام از ايران هيچ ارتباطي به تحريم ها ندارد.
ادانو که در يک کنفرانس خبري سخن مي گفت، در اشاره به سخنان هفته گذشته جون آزومي، وزير دارائي ژاپن مبني بر کاهش 40 درصدي واردات نفت اين کشور از ايران طي 5 سال اخير، اين اقدام را در راستاي اجراي سياست هاي کلي دولت ژاپن دانست و اعلام کرد که اين موضوع به مسئله تحريم هاي يک جانبه آمريکا هيچ ارتباطي ندارد.
گفتني است که يوشيهيکو نودا، نخست وزير ژاپن نيز روز جمعه در يک کنفرانس خبري، سخنان وزير دارائي اين کشور مبني بر کاهش واردات نفت از ايران را نظر شخصي آزومي دانست و اعلام کرد که مذاکرات توکيو و واشنگتن در خصوص تحريم نفتي ايران هنوز به نتيجه نرسيده است.
آزومي در سخنان خود تاکيد داشت که ايران همچنان 10 درصد از نفت خام مورد نياز ژاپن را تامين مي کند.
در حال حاضر، چين، ژاپن، هند و کره جنوبي بزرگترين مشتريان نفت خام ايران محسوب مي شوند.
بر اساس گزارشات وزارت انرژي آمريکا، در نيمه نخست سال 2011 ميلادي، چين روزانه 543 هزار، ژاپن 341 هزار، هند 328 هزار و کره جنوبي 244 هزار بشکه نفت از ايران وارد کردند.



محمدتقی مصباح یزدی:

اثر مقاله علایی بیشتر از اقدامات کفار بود

محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید تاثیر یادداشت ۱۹ دی حسین علایی به اندازه‌ای بوده «که کار هیچ دشمن آمریکایی و کافر نمی‌توانست این قدر اثر داشته باشد.»
آقای مصباح یزدی روز دوشنبه (۲۶ دی) در دیدار جمعی از فعالان سیاسی استان اصفهان این مطلب را بیان کرده است.
وی گفته است: «امروز کار کسانی به جایی رسیده که روزی در جبهه‌ها پست مهمی داشتند زاویه باز کردند و با سابقه چند ساله در جبهه سردار و امیر بودند اما در مقابل رهبری مقاله می‌نویسند و بی‌ادبی می‌کنند.»
یادداشت ۱۹ دی حسین علایی در روزنامه اطلاعات که انتقادی تلویحی به عملکرد علی خامنه‌ای و توصیه به عبرت گرفتن وی از سرنوشت شاه سابق ایران است٬ با خشم حامیان رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده است.
محسن رفقیدوست از فرماندهان سابق سپاه در سایت خود نوشته با خواندن یادداشت علایی «غم سنگین و جان‌کاهی سینه‌اش» را فشرده و «قلب نیمه نصفه‌اش» را به درد آورده است.
خبرگزاری مهر نیز از دیدار شامگاه یک‌شنبه (۲۵ دی) گروهی از فرماندهان سپاه با حسین علایی در پی انتشار این یادداشت خبر داده است.
این خبرگزاری به نقل مجید میراحمدی معاون وزیر دفاع ادعا کرده در جلسه مذکور آقای علایی به خاطر انتشار این یادداشت از «علاقمندان به نظام عذرخواهی» کرده است.
آقای میراحمدی افزوده که حسین علایی همچنین به آن‌ها گفته است همچنان به علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی «ارادت» دارد.
مجید میراحمدی در عین حال مدعی شده که تمام گفته‌هایش درباره محتوای جلسه مذکور با «هماهنگی و تائید» حسین علایی در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.
وی در پایان گفته است: «حتی امام زمان هم فدائی این نظام است چرا که امام زمان فدائی اسلام است.»



علی مطهری٬ نماینده مجلس:

جمهوری اسلامی به سمت استبداد حرکت می‌کند


علی مطهری٬ نماینده مجلس نسبت به تکرار تجربه مشروطه در ایران و حرکت جمهوری اسلامی به سمت حکومت استبدادی هشدار داد.
به گزارش روز دوشنبه (۲۶ دی) خبرگزاری مهر٬ آقای مطهری در نخستین همایش «جبهه مردم سالاری» گفته که احساس می‌کند عده‌ای فرصت‌طلب تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی را به سمت استبداد سوق دهند.
این نماینده مجلس نامی از این افراد نبرده است٬ اما گفته که معلوم نیست ریشه این افراد از کجا آمده است و «تنها خود را انقلابی و اصولگرای واقعی می‌دانند و بقیه را منحرف و غیرانقلابی» می‌دانند.
وی در عین حال هشدار داده که در صورت پائین بدون نرخ مشارکت مردم در انتخابات آتی مجلس٬ گروه‌های تندور و افراطی پیروز انتخابات خواهد شد که در حال حاضر «با عملکرد خود کشور را به اینجا رسانده‌اند.»
علی مطهری یکی از سرسخت‌ترین منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد در مجلس محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر انتقاد‌های تندی متوجه دولت دهم و مقام‌های آن کرده است.
محافظه‌کارانی همچون علی مطهری از تندوری‌ها و برداشت‌ جریان‌های همچون «جبهه پایداری» از مسئله ولایت فقیه انتقاد کرده و این جریان‌ها را برای آینده جمهوری اسلامی خطرناک می‌دانند.
اعضای «جبهه پایداری» که از نظر فکری و عقیدتی تحت تاثیر آموزه‌های محمدتقی مصباح یزدی هستند٬ برداشت‌های رادیکالی از متون اسلامی داشته و خواستار تحقق کامل حکومت اسلامی در ایران هستند.
آقای مطهری ۲۶ مرداد ماه امسال نیز راه‌اندازی «جبهه پایداری» را شبیه تاسیس مسجد ضرار در صدر اسلام دانسته و گفته بود اعضای این جبهه برداشتی افراطی از ولایت‌ فقیه دارند.
احمد توکلی و علی مطهری از جمله محافظه‌کارانی هستند که هشدار داده‌اند پیروزی «جبهه پایداری» در انتخابات آتی مجلس٬ «خسارات» زیادی به کشور خواهد زد.



پیام تبریک کمیته فرهنگی سازمان ادوار تحکیم در پی موفقیت فیلم “جدایی نادر از سیمین”

سحام‌نیوز: به دنبال کسب جوایز متعدد جهانی فیلم “جدایی نادر از سیمین” ساخته تحسین برانگیز اصغر فرهادی کارگردان موفق ایرانی کمیته فرهنگی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) ضمن تبریک این موفقیت بزرگ به عوامل ساخت این اثر هنرمندانه، از تنگناهای موجود در ساختار فرهنگی کشور و اعمال محدودیت های بیشتر برای دست اندرکاران فرهنگ و هنر کشور از سوی مقام های مسئول در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و به مسئولین فرهنگی کشور هشدار داده است که ادامه سیاست های مخرب و تنگ نظرانه هیچ نتیجه ای جز ویرانی بیشتر پایه های اجتماع و انباشت مطالبات قشرهای مختلف این جامعه را در پی نخواهد داشت.
به گزارش ادوارنیوز، متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درست در روزهایی که به سبب سیاستهای نادرست حاکمان جمهوری اسلامی از ایران نشانی جز جنگ و تحریم و تهدید،در میان اخبار رسانه های جهان، به میان نمی آید، موفقیت فیلم “جدایی نادر از سیمین” در کسب جوایز متعدد بین المللی که آخرین آن کسب جایزه معتبر گلدن گلوپ که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران محقق شد، نه تنها افتخاری بزرگ را برای سازندگان آن و همه ایرانیان سراسر دنیا رقم زد بلکه خود به صدایی تبدیل شد تا پیام صلح و دوستی مردم ایران را به گوش جهانیان برساند.
در زمانه ای که در جهان کنونی، جبهه های جنگ نظامی جای خود را به میدان های رقابت علمی، فرهنگی و ورزشی داده اند و پایه های هویت ملی ممالک مختلف بر بستر افتخارات نخبگان آن بنا می شود صد افسوس که تسخیر کنندگان صندلی قدرت در کشور عزیز ما در راهی گام نهاده اند که کمترین فرجام آن زخمی شدن تن پاک وطن عزیزمان و لگد کوب شدن میراث گرانبهای تاریخ و فرهنگ آن به سرنیزه و چکمه نظامیان است.
متولیان غیر فرهنگی وزارت به اصطلاح فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهایی که می توانستند به مدد جوایز و افتخارات کسب شده توسط فیلم “جدایی نادر از سیمین” و دیگر آثار فیلمسازان ایرانی پیام آور بهاری دوباره برای سینما، هنر و فرهنگ ایران زمین باشند اما با کمال تاسف کمر به ویران کردن “خانه سینما” بر سر پرچمداران فرهنگی کشور بسته اند تا این تنها مأوای سینماگران ایران را به سرنوشت “انجمن صنفی روزنامه نگاران” دچار سازند.
در شرایطی که با اشغال فضای فرهنگی کشور توسط سرهنگان، هنرمندان مستقل و آزاداندیش یا برای فرار از گزند تیغ سانسور و افترا گوشه عزلت اختیار کرده اند و یا چون بسیاری از آنان به سبب همراهی و همدردی با مردم مظلوم این مرز بوم، طی دو سال اخیر نصیبی جز سلول های زندان و اتاق های بازجویی نبرده اند.
کمیته فرهنگی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) به مسئولین بخشهای فرهنگی کشور هشدار می دهد که ادامه سیاست های مخرب پیش گرفته شده در این حوزه و حاکم شدن جو پادگانی و امنیتی بر فضای فعالیت هنرمندان و نخبگان این مرز و بوم هیچ نتیجه ای جز ویرانی بیشتر پایه های اجتماع و انباشت مطالبات قشرهای مختلف این جامعه را در پی نخواهد داشت.
سازمان دانش آموختگان ایران (ادورا تحکیم وحدت) همچنین ضمن عرض تبریک به هنرمند شایسته کشورمان جناب آقای اصغر فرهادی، کارگردان فیلم “جدایی نادر از سیمین”، کلیه دست اندر کاران و عوامل ساخت این اثر هنرمندانه و همه دلسوزان فرهنگ و هنر کشور و با آرزوی موفقیت برای نماینده سینمای ایران در جایزه اسکار، امید دارد که در آینده ای نزدیک و در سایه ایرانی آزاد و آباد شاهد تداوم چنین موفقیت های بزرگی که به حق شایسته ایران و ایرانی است باشیم.
کمیته فرهنگی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)
بیست و هفتم دی ماه هزار و سیصد و نود

هشدار علی مطهری: باقرخان ها و ستارخان ها کنار می روند؛ چرا با علایی اینگونه می کنید؟

چرا فردی مانند سردار علایی وقتی اظهارنظری می‌کند عده‌ای در مقابل درب خانه او تجمع می‌کنند و حتی فردی از دیوار بالا می‌رود و اشیایی را به داخل خانه پرتاب می‌کند؟ درحالی که ائمه (ع) ما حتی با منکران خدا و پیامبر (ص) هم بحث می‌کردند.
علی مطهری معتقد است تجربه مشروطیت در حال تکرار است و نگران عدم مشارکت گسترده در انتخابات می باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید: تجربه مشروطیت در حال تکرار شدن است؛ مشروطه از آنجا به مشکل برخورد که فرصت‌طلبان در آن رخنه کردند و ستارخان‌ها و باقرخان‌ها کم‌کم کنار رفتند و عین‌الدوله‌ها جای آن‌ها را گرفتند.
وی با انتقاد شدید از چگونگی بررسی صلاحیت‌ها در عین حال از کواکبیان راضی است و اظهار کرد: اصلاح‌طلبان شاید مطالبات درستی از انتخابات گذشته داشته باشند اما به نظر من نباید آن مطالبات را با انتخابات مجلس پیوند بزنند و با تمام احترامی که برای آن‌ها قائل هستم، معتقدم که عدم تحقق مطالبات حتی بحق آن‌ها نباید باعث قهر آن‌ها شود. من در میان اصلاح‌طلبان روش آقای کواکبیان را بیشتر می‌پسندم تا دیگران.
مطهری در ادامه بر احترام به آزادی تاکید کرد و گفت: شهید مطهری همواره بر آزادی تاکید داشت. جلوگیری از اظهارنظر مخالفان، خدمت به اسلام نیست. چرا فردی مانند سردار علایی وقتی اظهارنظری می‌کند عده‌ای در مقابل درب خانه او تجمع می‌کنند و حتی فردی از دیوار بالا می‌رود و اشیایی را به داخل خانه پرتاب می‌کند؟ درحالی که ائمه (ع) ما حتی با منکران خدا و پیامبر (ص) هم بحث می‌کردند. نماینده مردم تهران در مجلس هشتم بر اهمیت بالای مشارکت گسترده مردم در انتخابات آتی مجلس تاکید کرد و گفت: مشارکت مردم در انتخابات آینده از دو جهت «شرایط جهانی کشورمان» و «تهدیدهای نظامی دشمنان» اهمیت بسیار بالایی دارد.
علی مطهری، که یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی است، در همایش جبهه مردم‌سالاری اظهار کرد: در این شرایط که ما در معرض تحریم‌های سخت قرار داریم و تهدیدهای نظامی نیز وجود دارد، بهترین راه دفع این تحریم‌ها و تهدید‌ها، مشارکت بسیار بالای مردم در انتخابات است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اگر عقل سیاسی ما به بلوغ رسیده بود از فرصت انتخابات استفاده می‌کردیم و مشارکتی ۷۰ الی ۸۰ درصدی ایجاد می‌کردیم، در این صورت غربی‌ها از بسیاری از تهدیدهای خود دست می‌کشیدند، چرا که مهم‌ترین عامل تهدید از سوی آن‌ها، تفرقه در داخل است.
وی خاطرنشان کرد: غربی‌ها نشان داده‌اند که هیچگاه به کشوری که در داخل محکم است، حمله نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: اگر ما خواهان اتحاد و هماهنگی بین نظام و مردم هستیم باید این عقل سیاسی را داشته باشیم چراکه مشارکت گسترده مردم اثرش بیشتر از صد‌ها موشکی است که ما می‌توانیم به مراکز اقتصادی و نظامی دشمن شلیک کنیم، اما گویا این رشد در کشور ما به اندازه کافی نیست و ما‌‌ همان روش پیاده کردن شخصیت‌ها از قطار انتخابات را ادامه می‌دهیم.
مطهری در ادامه گفت: نتیجه انتخابات در صورتی که مشارکت مردم پایین باشد به نفع گروه‌های تندرو و افراطی است که با عملکرد خود کشور را به اینجا رسانده‌اند و پیروز انتخابات آن‌ها خواهند بود. بنابراین افراد روشن‌بین و مستقل و کسانی که به فکر آینده انقلاب هستند باید در انتخابات شرکت کنند که می‌توانند در مجلس یک فراکسیون تشکیل دهند.




رشد بالای نقدینگی، کاهش رشد تولید ناخالص ملی

نرخ تورم فقط دو برابر افزایش یافت


همزمان با افزایش بی رویه قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم، تازه‌ترین پیش‌بینی واحد اطلاعات اکونومیست از دو برابر شدن نرخ تورم ایران در سال جاری خبر می‌دهد.
این در حالی است که نرخ بالای رشد نقدینگی طی چند سال اخیر، تورم را به یکی از عمده‌ترین معضل‌های اقتصادی کشور تبدیل کرده است.
تورم در اقتصاد به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در مقایسه با مقداری پایه‌ای از قدرت خرید گفته می‌شود. بنابر گزارش‌های رسمی، میانگین افزایش نرخ تورم در ۳۰ سال گذشته در ایران، سالانه بیش از ۱۵ درصد بوده است.
واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش ماه دسامبر ۲۰۱۱ خود نرخ تورم ایران در سال گذشته را ۱۰٫۱ درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری دو برابر شده و به ۲۰٫۲ درصد برسد.
به اعتقاد این واحد اقتصادی، نرخ تورم ایران در سال جاری بالاترین میزان از سال ۸۷ بوده و انتظار می‌رود که از سال آینده روند نزولی در پیش بگیرد.
این موسسه حذف یارانه‌ها را دلیل اصلی نرخ تورم بالای ایران در سال جاری عنوان کرده و می‌گوید: حذف یارانه‌ها باعث افزایش شدید بهای سوخت، برق و آرد شده است.
اکونومیست برای نرخ تورم ایران در سال آینده رقم ۱۷٫۱ درصد را پیش‌بینی کرده و معتقد است که این شاخص در سال ۹۲ به ۱۴٫۷ درصد کاهش خواهد یافت.
برای نرخ تورم  در سال ۹۳ رقم ۱۵٫۶ درصد پیش‌بینی شده و عنوان شده است که این نرخ با اندکی افزایش در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۶٫۱ درصد خواهد بود.
اکونومیست در ادامه گزارش خود برای سال ۱۳۹۵ نرخ تورم ۱۶٫۳ درصدی برای ایران پیش‌بینی کرده است.

کاهش رشد تولید ناخالص داخلی همزمان با رشد تورم
در همین حال اکونومیست در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که در سال جاری رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران به دو درصد خواهد رسید.
تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس‌های اندازهٔ اقتصاد است. تولید ناخالص داخلی در برگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک دوران معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود.
به گزارش کلمه، اکونومیست در گزارش ماه دسامبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که در سال جاری رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران معادل دو درصد خواهد بود که نسبت به رشد ۲٫۹ درصدی در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.
در همین حال صندوق بین المللی پول در ماه مه ۲۰۱۱ نرخ رشد ایران را صفر درصد پیش بینی کرد ولی پس از اعتراض ایران این نرخ رشد را به ۲.۵ درصد افزایش داد که با این وجود هنوز بسیار کمتر از متوسط نرخ رشد جهانی و منطقه‌ای است. به گزارش صندوق بین المللی پول تورم ایران در سال ۲۰۱۱ بالاترین تورم منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و به میزان ۲۲.۵ درصد پیش بینی شده است.
اکونومیست همچنین پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال آینده به ۱٫۸ درصد کاهش یابد. این در حالی است که مقامات اقتصادی کشور از رشد بالای اقتصادی و مدیریت جهان سخن می گویند.
در گزارش اکونومیست آمده است که در سال ۹۲ رشد اقتصادی ایران در سطح ۱٫۹ درصد خواهد بود، حال آنکه این رشد در سال پس از آن یعنی ۹۳ به ۲٫۱ درصد افزایش خواهد یافت.
واحد اطلاعات اکونومیست برای سال ۱۳۹۴ رشد اقتصادی ۲٫۴ درصدی برای ایران پیش‌بینی کرده و معتقد است که در سال ۱۳۹۵ تولید ناخالص داخلی ایران رشدی ۲٫۶ درصدی خواهد داشت.
در حال حاضر ایران از لحاظ قدرت برابری خرید، هجدهمین کشور در دنیا و بر اساس فهرست صندوق بین المللی پول ایران رتبه ۲۹ را دارا می باشد.
محمود احمدی‌نژاد پیشتر اعلام کرده بود که ایران تا ۵ سال دیگر دوازدهمین قدرت اقتصادی جهان خواهد بود. این ادعا در حالی مطرح شد که براساس آمار جهانی رتبه ایران روز به روز کاهش می یابد.



رییس سازمان زندانها: مجرمان حوادث پس از انتخابات عددی نیستند

رئیس سازمان زندان‌ها بدون اشاره به آمار بازداشت شدگان پس از انتخابات مدعی است که تعداد این افراد به نسبت کل زندانیان بسیار اندک و کمتر از یک هزار است.
وی معترف است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ افزایش آمار زندانیان بوده است،  اما انتساب افزایش آمار بعداز انتخابات را غلط ‌می‌داند.
به گزارش کلمه، در حالی که تعداد زیادی از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، دانشجویان و کنشگران حقوق بشر پس از انتخابات مهندسی ریاست جمهوری در زندان بسر می برند، وی مدعی است «نمی‌توان گفت مجرمین مرتبط با انتخابات و مجرمین امنیتی چند درصد زندانیان هستند، من صراحتاً می‌گویم اینها را اصلا نمی‌شود با درصد سنجید بلکه باید تعداد آنها را در هزار محاسبه کرد.»
این در حالی است که این بازداشت ها کماکان ادامه دارد و این بار به بهانه اغتشاش در انتخابات موج جدیدی از بازداشت ها شروع شده است.
رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه ادعا کرد: «علاوه بر زندانیان حوادث بعد از انتخابات، زندانیان امنیتی، اعضای پژاک، پ. ک. ک، عناصر نفاق و تجزیه طلب‌ها و کل کسانی که در کشور می‌توان به پرونده‌شان ‌وصف امنیتی داد، قطعا یک درصد هم نیستند لذا ‌می‌گویم باید تعداد اینها را در هزار سنجید.»
غلامحسین اسماعیلی به آمار بالای بازداشت های پس از انتخابات اشاره نکرد و گفت: «رابطه‌ای بین افزایش آمار زندانیان و حوادث بعد از انتخابات نیست، مجرمان حوادث بعد از انتخابات در جمع آمار زندانیان ما عددی نیستند‌.»
از آنجا که مسئولان هیچگاه نمی خواهند وجود زندانیان سیاسی را تایید کنند، طبیعی است که رییس سازمان زندان ها هم آماری از این زندانیان نداشته باشد.
در حال حاضر در زندان های کشور استادان دانشگاه، نمایندگان پیشین مجلس، معاونان وزیر، مدیران کل، فعالان سیاسی و روزنامه نگاران با اتهامات ساختگی اقدام علیه امنیت ملی به سر می برند.
وی به تعداد بازداشت شدگان در عاشورای ۸۸ اشاره ای نکرد و ادامه داد: در قوه قضائیه مقارن با انتخابات ۸۸ در رأس و بدنه قوه تغییر مدیریت داشتیم. در دوره گذشته یعنی ریاست آیت‌الله شاهرودی در قوه قضائیه، ایشان اساسا با زندانی و حبس کردن افراد مخالف بودند و بارها اعلام ‌می‌کردند که در موارد شرعی حبس محدود داریم‌. رویکرد آیت‌الله شاهرودی در ارتباط با زندان رویکرد خاصی بود.
گفتنی است در جریان عاشورای ۸۸ و تجمع  ۲۵ بهمن سال گذشته تعداد زیادی از شهروندان بازداشت شدند.
وی در گفت و گو با ایلنا، افزود: «در حال حاضر نه اینکه بگوئیم این رویکرد کاملا عوض شده اما با رویکرد دوره آیت‌الله شاهرودی تفاوت جدی دارد. در دو سالی که از ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر قوه قضائیه می‌گذرد، نشنیده‌ایم که بگویند ما زندان نمی‌خواهیم یا اینکه در مواردی اصلا زندان نداریم‌.»
رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه توضیحات خود در مورد چرایی افزایش آمار زندانیان بعداز انتخابات گفت: «افزایش آمار زندانیان در سال ۸۸، دلایل مختلفی داشته، رویکرد جدید قوه قضائیه‌، رویکرد جدید پلیس و پیگیری برخی از مواردی که قبلا پیگیری نمی‌شد در این موضوع موثر است.»
اسماعیلی افزود: «در دادگستری‌ها و در اجرای احکام‌، احکامی صادر شده که اجرا نشده بود و در دوره جدید برای اجرای احکام اهتمام شد.»
همچنین وی گفت: «در مورد زندانیان معتاد هم قبلا گفته شده‌بود که به زندان برده نشوند، به‌همین دلیل نیز نیروی انتظامی طرح جمع‌آوری معتادان را اجرا نمی‌کرد.»
وی افزود: «در دوره جدید این تفاوت رویکرد ایجاد شد و آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کردند در جرایمی که نظم و امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد، برخورد قاطع و سریع صورت گیرد.»
اسماعیلی ادامه داد: «در دوره گذشته زندانیان فراوانی در مرخصی بودند و بسیاری از بخش‌های امنیتی به این موضوع و به این روند اعتراض داشتند‌. خود من پیشنهاد اصلاح آئین‌نامه مرخصی زندانیان را دادم. آئین نامه مرخصی زندانیان اصلاح شد و مرخصی زندانیان فوق العاده محدود شد.»
گفتنی است چندی پیش ذوالقدر معاون قوه قضاییه به سه برابر بودن تعداد زندانیان نسبت به ظرفیت زندان‌ها» اعتراف کرد و گفت: زندان مشهد با ظرفیت‌٣۵٠٠ نفری، ‌١٢ هزار زندانی وجود دارد و سالانه ‌٢٠ درصد به جمعیت زندان‎ دارد و اضافه می‌شود و زندان‌های ما به جای دانشگاه اصلاح و تربیت، تبدیل به دانشگاه جرم شده‌اند.
وی گفته بود که میزان افزایش پرونده های قضایی سال ۸۹ در مقایسه با سال ۸۸ رقم ۱۳ درصدی را نشان می دهد که خود این امر هشدار دهنده بوده و لازم است در این قضیه برنامه ریزی لازم به اجرا گذاشته شود.
در حال حاضر زندان های کشور دارای حداقل امکانات بهداشتی و رفاهی نیست. بیشتر زندانیان مبتلا به بیمارهای تنفسی، پوستی و سوتغذیه می شوند.




برادر سه شهید: دستگاه ظلمیه قضائیه چه بر سرش آمده است؟

احمد صادقی برادر سه شهید در نامه ای از وضعیت موجود و بازی با ارزشهای دینی مردم بشدت انتقاد کرده و نوشته است: حمله به مراسم امام حسین علیه السلام که در دوران طاغوت هم سابقه نداشته است؛ در نظام مقدس؟! جمهوری اسلامی با توجیهات غیرشرعی و عقلانی جهت حفظ نظام «حفظ آقای خامنه ای در قدرت» واجب است!؟
در این نامه آمده است: حکومت به اصطلاح اسلامی در عکس العمل بعد از کشتار قبل و روز عاشورای مردم بی دفاع در تهران و شهرستان ها برای فریب مردم متدین شهرها و روستاها چند روز در صدا و سیما و تمامی روزنامه ها و در بالای منبرها و نماز جمعه تبلیغات می کنند مبنی بر اینکه عده ای به ساحت امام حسین علیه السلام و روز عاشورا بی حرمتی و شروع به پای کوبی کردند و سپس برای سرپوش گذاشتن بر جنایات شان و تحریک مردم، راهپیمایی مهندسی شده حکومتی ۹ دی را درست کردند با بی شرمی اعلام کردند «۹ دی حماسه بزرگ حضور مردم».
وی در این نامه که در وبسایت نوری زاد منتشر شد، به ذکر خاطره از مجلس عزاداری که حامیان رهبری بر هم زدند کرده و نوشته است: پناه بر خدا شروع کردند به پاره کردن قرآن کریم ، با دیدن این صحنه زشت من همراه دوستان محل را ترک کردیم بیرون هم سربازان گمنام و بدنام ولی فقیه جلوی خروجی بانوان ایستاده و شعار می دادند یکی از مهاجمین شروع به فحاشی نمود و کلمات بسیار رکیک به بانوان محترمه عزادار گفت بلافاصله با صدای بلند به ایشان اعتراض کردم و گفتم: شما مراسم سید الشهدا علیه السلام را برهم زدید؛ وسائل عزاداری را تخریت نمودید؛ قرآن مجید را پاره و زیر پا ریختید و حالا هم به نوامیس بی ادبی و فحاشی می کنید؟!! به قول امام حسین علیه السلام: «اگر دین ندارید، لااقل آزاد مرد باشید» حرکات شما غیر انسانی است.
متن کامل این نامه بشرح زیر است:
به نام خدای عزیز
سلام و صلوات بر شهیدان مظلوم جنبش سبز.
سلام و صلوات بر زنان و مردان شجاع و آزاده که در بند ظلم و استبدادند.
جناب آقای نوری زاد: همسنگر صبور و وفادار شهیدان دفاع مقدس.
سلام علیکم
ده شب بود که در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام،محرم ۱۳۸۸ مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم شرکت می کردم. مراسم با تلاوت قرآن مجید شروع و با قرائت زیارت وارث و سخنرانی یکی از اساتید حوزه و دانشگاه و مداحی و روضه خوانی به پایان میرسید.
شب یازدهم بود مانند شب قبل فضای برگزاری مراسم پر بود از عاشقان سید الشهدا علیه السلام بنا بود برای یتیمان اباعبد الله علیه السلام و شهدای کربلا عزاداری کنند. چند ثانیه به شروع مراسم نمانده بود که حدود ده نفر از بین جمعیت و همین تعداد از بیرون شروع به فریاد و شعار دادن کردند! «مرگ بر منافق» «مرگ بر منافق»، فضای آرام جلسه را بر هم زدند حاضرین به هم نگاه می کردند و متحیّر شده بودند که منظور از این رفتارهای غیر اسلامی، غیر انسانی و خشن چیست؟ زیرا در حالی که جز عزاداری برنامه ای اجرا نمی شد و حال و هوای جلسه اصلا سیاسی نبود.
مهاجمین پیراهن مشکی و چفیه بر گردن می گفتند: «امام خامنه­ ای فرموده اند: نباید لانه منافقین درست شود و هر جا مشاهده کردید خرابش کنید» عزاداران با دیدن این وضعیت آرام آرام مراسم را ترک کردند و مهاجمین با حرکات غیر انسانی با شعار «مرگ بر منافق» شروع به تخریب میز و تریبون و امکانات موجود کردند پرچم های عزاداری که به نام مقدس امام حسین علیه السلام و علمدار کربلا مزین بود از دیوار کندند و هر کس اعتراض می کرد مورد ضرب و شتم قرار می گرفت.
پناه بر خدا شروع کردند به پاره کردن قرآن کریم ، با دیدن این صحنه زشت من همراه دوستان محل را ترک کردیم بیرون هم سربازان گمنام و بدنام ولی فقیه جلوی خروجی بانوان ایستاده و شعار می دادند یکی از مهاجمین شروع به فحاشی نمود و کلمات بسیار رکیک به بانوان محترمه عزادار گفت بلافاصله با صدای بلند به ایشان اعتراض کردم و گفتم: شما مراسم سید الشهدا علیه السلام را برهم زدید؛ وسائل عزاداری را تخریت نمودید؛ قرآن مجید را پاره و زیر پا ریختید و حالا هم به نوامیس بی ادبی و فحاشی می کنید؟!! به قول امام حسین علیه السلام: «اگر دین ندارید، لااقل آزاد مرد باشید» حرکات شما غیر انسانی است.
چند لحظه­ ای نگذشت که فریاد کشیدند «مرگ بر منافق» و بر من هجوم آوردند و مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند و همزمان شعار می­دادند: «وای اگر خامنه­ ای حکم جهادم دهد» و «مرگ بر منافق» من همچنان در زیر مشت ها و لگدها متحیر مانده بودم که مگر می­شود کسی مسلمان باشد و چنین اعمالی داشته باشد؟! و مرا تا سر کوچه می­زدند و می کشاندند.
سرکوچه تعدادی خودروی نیروی انتظامی یک مینی­بوس پر از مأمور به همراه نیروهای امنیتی برای حفاظت از اراذل و اوباش سربازان فدای رهبر ایستاده بوده ماموران انتظامی؛ مهاجمین مرا و تعدادی دیگر از عزاداران امام حسین علیه السلام و دو روحانی دستگیر شده را به اداره اماکن بردند و بعد هم سردار؟! آمد و گفت: «اینان را به حفاظت ببرید»، ما بازجویی و روانه زندان شدیم به اتهام اقدام علیه امنیت ملی.
ببینید آقای خامنه ای چه بر سر مملکت و اعتقادات این مردم مظلوم آورده است؟!!
حمله به مراسم امام حسین علیه السلام که در دوران طاغوت هم سابقه نداشته است؛ در نظام مقدس؟! جمهوری اسلامی با توجیهات غیرشرعی و عقلانی جهت حفظ نظام «حفظ آقای خامنه ای در قدرت» واجب است!؟
اگر در این کشور کسی یا کسانی به ساحت مقدس قرآن بی ادبی کنند و آن را پاره کنند و زیر پا نهند آب از آب تکان نمی­خورد ولی یک بت پرست مسیحی در فلان شهر امریکا قصد توهین به قرآن را دارد با هزینه بیت المال در بوق و کرنا می­کنند و راهپیمایی راه می اندازند و عده­ای کفن می­پوشند.
آقای نوری زاد! ببینید دستگاه ظلمیه قضائیه تحت امر رهبری را چه بر سرش آورده اند!!
دادستان انقلاب قم آقای گنجی بنده را بازجویی می کرد و و بیان می داشت: «شما می دانید متهم به اقدام علیه امنیت ملی هستید». ناراحت شدم و به ایشان گفتم: شما از خدا نمی ترسید به قول خودتان در کشور شیعه حکومت علی!! ام القرای اسلام و در شهر مقدس قم آن هم در شب شام غریبان امام حسین علیه السلام یک عده از خدا بیخبر و اوباش اجیر شده به عزاداری سید الشهدا علیه السلام حمله می کنند و مجلس امام حسین علیه السلام را بر هم می زنند و هر آنچه را که در محل عزاداری است تخریب می کنند و قرآن مجید را با بی شرمی تمام و امنیت کامل پاره پاره می کنند. عزاداران پسر رسول خدا صلی الله علیه را مورد ضرت و شتم قرار می دهند و به نوامیس آنان فحاشی می کنند و پس از پایان مأموریت شان با کمال آرامش محل را ترک می کنند! بعد کسانی که مورد حمله آنان قرار گرفته اند را بازداشت و با اتهام خنده دار اقدام علیه امنیت ملی بازجویی و روانه زندان می کنند.
بنده به مدت هفت روز به خاطر اعتراض به بی حرمتی به ساحت مقدس امام حسین علیه السلام و جسارت به قرآن مجید اعتصاب غذای خشک کردم.
حکومت به اصطلاح اسلامی در عکس العمل بعد از کشتار قبل و روز عاشورای مردم بی دفاع در تهران و شهرستان ها برای فریب مردم متدین شهرها و روستاها چند روز در صدا و سیما و تمامی روزنامه ها و در بالای منبرها و نماز جمعه تبلیغات می کنند مبنی بر اینکه عده ای به ساحت امام حسین علیه السلام و روز عاشورا بی حرمتی و شروع به پای کوبی کردند و سپس برای سرپوش گذاشتن بر جنایات شان و تحریک مردم، راهپیمایی مهندسی شده حکومتی ۹ دی را درست کردند با بی شرمی اعلام کردند «۹ دی حماسه بزرگ حضور مردم».
حکومت و نهادهای تحت امر آقای خامنه ای با صرف بودجه زیاد می خواستند با برپایی ۹ دی خون شهیدان مظلوم جنبش سبز را پای مال کنند.
بنابراین زر و زور و تزویر را در حد اعلا برای فریب مردم به کار بستند. امّا مگر خون بناحق ریخته شده به سادگی از دامان این حاکمان خودکامه پاک می شود؟؟!
برادر عزیزم: برای افشای چهره واقعی حکومت های معاویه ای به گفتار گوهر بار امیرالمؤمنین (خطبه ۱۰۹،۹۸) گوش می دهیم:
چنان به ستمگری و حکومت ادامه دهند که حرامی باقی نماند، جز آن که حلال شمارند و پیمانی نمی­ماند جز آنکه همه را بکشنند و هیچ خیمه و خانه­ای وجود ندارد جز آنکه ستمکاری آنان در آنجا راه یابد، ظلم و فسادشان مردم را از خانه­ها کوچ دهد تا آن که در حکومتشان دو دسته بگریند، دسته­ای برای دین خود که آن را از دست داده­اند، و دسته ای برای دنیای خود که به آن نرسیده اند. در حکومت بنی­امیّه هرکس به خدا امیدوارتر باشد، بیش از همه رنج و مصیبت بیند. (خطبه ۱۰۹)
پس در آن هنگام که امویان بر شما تسلط یابند، باطل بر جای خود استوار شود و جهل و نادانی بر مرکب­ها سوار و طاغوت زمان عظمت یافته و دعوت کنندگان به حق اندک و بی مشتری خواهند شد، مردم در دروغ پردازی با هم دوست و در راستگویی دشمن یکدیگرند، پست فطرتان همه جا را پر می کنند، نیکان و بزرگواران کمیاب می شوند، حاکمان چون درندگان، تهی دستان طعمه آنان و مستمندان چونان مردگان خواهند بود، راستی از میانشان رخت بر می بندد و دروغ فراوان، و اسلام را چون پوستینی واژگونه می­ پوشند.
آقای نوری­ زاد شما و خانواده محترمتان را  به خداوند عزیز می سپارم.
به امید پیروزی ملت عزیز ایران و نجات از دست حکومت مستبد و خودکامه
بسیجی هشت سال دفاع مقدس و برادر سه شهید حکمت­ الله، جهانگیر و محمد صادقی
دی ماه ۱۳۹۰
احمد صادقی




همه شاد و مفتخر در جدایی نادر از سیمین

بهمن فرمان آرا
سال‌ها پیش یک روز عصر در اتاق تجمع هتل مرمر (باباطاهر) امروز به اتفاق غلامحسین ساعدی، محمدعلی سپانلو، سعید سلطان‌پور و احمد میرعلایی و عده‌ای دیگر مشغول خوردن نوشابه بودیم که یک نفر خبر برنده شدن فیلم مهرجویی «گاو» که در جشنواره ونیز جایزه مخصوصی را گرفته بود برایمان آورد و باعث شادمانی همه ما شد. من به شاغلام مسوول اتاق گفتم به افتخار اینکه از این پس به خاطر فیلم مهرجویی دیگر جشنواره‌ها در قوطی فیلم‌های ما را باز خواهند کرد، بیایید همگی نوشابه بخوریم و شاغلام فوری برای همه نوشابه ریخت.یادم می‌آید آن شب همگی سرشار از موفقیت دوست‌مان به سوی خانه‌هایمان رهسپار شدیم. امروز صبح زود وقتی در برنامه جوایز گلدن‌گلوب فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی به عنوان بهترین فیلم خارجی برنده شد بار دیگر همان شادی و شعف وجودم را فرا‌گرفت.
چون چه چیزی می‌تواند از این بهتر باشد که راهی دراز را پیموده‌ای و در پاییز عمرت ببینی نسل‌های بعدی در همان راه گام برمی‌دارند. از وقتی که «رقص غبار» فرهادی را دیده‌ام هر فیلمش «شهر زیبا»، «چهارشنبه‌سوری»، «درباره الی»، و حالا «جدایی نادر از سیمین» به طور تصاعدی بهتر و قوی‌تر شده است و امیدوارم سالیان دراز هم جلو برود. من مفتخرم که فرهادی دوست من است و با اینکه کوچک‌ترین سهمی در موفقیت او ندارم با این وصف روز مهم سینمای ایران را با یک فنجان قهوه جشن گرفته‌ام. به همین علت در همین روز از خداوند متعال می‌خواهم که به میمنت این افتخار بزرگ سینمای ایران اصغر فرهادی را از گزند بدخواهان و تنگ‌نظران محافظت کند. همچنین آرزو دارم که خداوند به همه ما آنقدر روشنی خیال بدهد که در مورد تمام مسایل‌مان با یکدیگر از راه سازش درآییم تا بتوانیم در زیر این نور تابان موفقیت فرهادی به روشنی دل در شادی دوست‌مان شریک باشیم. در خاتمه باید بگویم سینمای کشورمان به‌خصوص بعد از انقلاب به دلیل حمایت همه‌جانبه سربلند و افتخارآفرین بوده است و از نخل طلای عباس کیارستمی گرفته تا گلدن‌گلوب اصغر فرهادی و موفقیت فیلمسازان بزرگ دیگر همگی در داخل و خارج، گل به پای صنعت سینمای ایران ریخته‌اند و همه باید شادمان باشیم و مفتخر.
منبع: شرق




 جرس:
فعالان ملی مذهبی خارج از کشور با انتشار بیانیه ای به تشدید سرکوب و برخوردهای کینه توزانه با فعالان ملی - مذهبی اعتراض کردند. در این بیاینه همچنین به بازداشت آقایان مدنی و هوشمند انتقاد شده است. در این بیانیه آمده است:"حاکمیت اقتدارگرا به‌جای تأمل در مواضع جامعه‌شناسان و توجه به آراء صاحب‌نظران ملی، بر دهان آنان قفل می‌زند و نخبگان را روانه سلول‌های‌ انفرادی می‌کند."
به گزارش جرس، متن این بیانیه بشرح زیر است:
به‌نام خدا
سیاست سرکوب و ستم بر نیروهای منتقد و مخالفان سیاسی (ازجمله فعالان ملی-مذهبی) برای حفظ پایه‌های لرزان اقتدار نامشروع حاکمیت، در ایران کماکان ادامه دارد. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بدون پروای منافع ملی و رعایت ابتدایی ترین حقوق شهروندی ، برخوردهای کینه توزانه با نیروهای ملی-مذهبی را همچنان در دستور کار خود قرار داده‌اند. گویی که این همه حذف و قلع و قمع دگر اندیشان و حبس و جور و ظلم بر فرهیخته‌ترین و پاک‌ترین فرزندان این مرز و بوم، می‌تواند گره ازکار فروبسته‌ی آنان بگشاید و اقتدار نامشروع قدرت بدستانی که با تکیه بر نفت و اسلحه و عوام فریبی، چرخ گاری ازکارافتاده‌ی حکمرانی خویش را با روزمره‌گی پیش می‌برند، چند صباحی بیشتر، به درازا کشاند.
در جدیدترین شواهد، آقایان دکتر سعید مدنی و احسان هوشمند اعضای شورای فعالان ملی-مذهبی ایران، شنبه شب، 17 دی‌ماه جاری به شکلی غیرقانونی بازداشت شده‌اند.
آقای دکتر سعید مدنی، روزنامه‌نگار، نویسنده، و پژوهشگر اجتماعی، و عضو تحریریه ماهنامه توقیف شده‌ی ایران فردا، که از سال 1380 به قید وثیقه آزاد بوده، بدون اعلام و احضار قبلی، در خیابان بازداشت شده است. منزل و محل کار این محقق علوم اجتماعی در دانشگاه مورد بازرسی قرار گرفته و سپس به اوین منتقل شده است.
دکتر مدنی در چند ماه اخیر بارها به دلیل فعالیت‌های سیاسی و تحلیل‌های جامعه‌شناسانه‌اش از تحولات سیاسی –اجتماعی امروز ایران، توسط نهادهای امنیتی مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته بود. وی که از جمله حامیان جنبش سبز مردم ایران پس از کودتای انتخاباتی 1388 محسوب می‌شود، در ادامه‌ی سرکوب های گسترده و نابخردانه‌ی دو سال و نیم اخیر، جدیدترین قربانی تنگ نظری صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی است.
آقای احسان هوشمند، روزنامه‌نگار، نویسنده‌ی کرد و محقق اجتماعی نیز دیگر فعال ملی مذهبی است که همان شب به‌گونه‌ای غیرقانونی بازداشت شده است. این پژوهشگر اقوام در ایران و نویسنده‌ی مقالات متعدد درباره‌ی هویت ملی و درحمایت از استقلال و تمامیت ارضی کشور، و نیز تاکید بر رعایت حقوق تمامی اقوام و هویت‌های فرهنگی در ایران، روانه‌ی سلول‌های انفرادی اوین شده است.
حاکمیت اقتدارگرا به‌جای تأمل در مواضع جامعه‌شناسان و توجه به آراء صاحب‌نظران ملی، بر دهان آنان قفل می‌زند و نخبگان را روانه سلول‌های‌ انفرادی می‌کند.
بازداشت آقایان دکتر سعید مدنی و احسان هوشمند در هفته‌ی جاری درحالی صورت می‌گیرد که حدود دو ماه پیش، دکتر مسعود پدرام، دیگر فعال ملی - مذهبی و نویسنده و پژوهشگر در حوزه‌ی اندیشه سیاسی نیز هدف بازداشت غیرقانونی قرار گرفته بود. دکتر مسعود پدرام که از سال 1380 به قید وثیقه آزاد بود، بدون محاکمه و توجیه قضایی و مستند حقوقی روانه بند 350 اوین شد.
موج جدید احضار و تهدید و سرکوب و برخورد امنیتی با فعالان ملی مذهبی در هفته‌های اخیر در شرایطی تشدید و محقق شده که هم اینک آقایان دکتر احمد زیدآبادی، مهندس کیوان صمیمی، دکتر علیرضا رجایی و مهندس امیرخسرو دلیرثانی، از فعالان ملی - مذهبی در زندان‌های اوین و رجایی شهر، محبوس‌اند.
بر این شمار باید آقایان مهندس محمد توسلی، مهندس محسن محققی، مهندس فرید طاهری، مهندس امیر خرم، و مهندس عماد بهاور، اعضای دربند نهضت آزادی ایران را نیز افزود.
این درحالی است که حکم 8 سال زندان برای دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل 81 ساله نهضت آزادی ایران؛ و حکم 5 سال زندان برای مهدی معتمدی مهر دیگر عضو این جمعیت سیاسی، نهایی شده است.
فعالان ملی مذهبی خارج از کشور ضمن اعتراض شدید به ادامه‌ی فشار و محدودیت و تهدید علیه نیروهای منتقد و مخالف سیاسی در ایران (و ازجمله نیروهای ملی - مذهبی) به حاکمیت اقتدارگرا و سرکوبگر زنهار می‌دهد که استمرار این مشی و روش گشایشی در بحران مشروعیت بر باد رفته‌ی نظام سیاسی، ایجاد نخواهد کرد. تمامیت خواهان حاکم با تداوم خشونت و خفقان، شکاف ملت- دولت را افزایش می دهند و منافع ملی را در شرایط بحرانی کنونی ایران به مخاطره می‌افکنند.
امضاکنندگان این بیانیه همانند دیگر ایرانیان دموکراسی خواه و مدافع حقوق بشر در هر کجای جهان، خواهان آزادی هرچه سریعتر تمامی زندانیان سیاسی (از رهبران جنبش سبز تا نیروهای ملی - مذهبی و دیگر فعالان سیاسی و کنشگران مدنی و شهروندان گمنام) هستند.
27 دی ماه 1390
کوهزاد اسماعیلی، عباس اشراقی، عبدالعلی بازرگان، ایرج باقرزاده، محمد برقعی، پروین بختیارنژاد، هوشنگ تبریزی، محسن تلغری زاده، مجید تولایی، رضا جعفریان، علی سرداری، پیام سعیدی، جلیل ضرابی، ارشاد علیجانی، رضا علیجانی، فرشید فاریابی، مرتضی کاظمیان، هادی کحال زاده، علی کلایی، پروین کهزادی، الهه گلکار، رحمان لیوانی، یاسر معصومی، فهیمه ملتی، مهدی ممکن، مجتبی نجفی، مهدی نوربخش، و حسن یوسفی اشکوری




جـــرس: 
وزير آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد، از متناسب سازی فضاهای آموزشی، آموزش، تربيت و کتابهای درسی براساس جنسيت دانش آموزان خبر داد و گفت: اين موضوع در بند ۲/۱۴ سند تحول بنيادين آمده است.
به گزارش مهر، حميدرضا حاجی بابايی در همايش انديشی "هوشمندسازی مدارس استثنايی" که پيش از ظهر دوشنبه در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای شفق با حضور مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش استثنايی برگزار شد، افزود: در بند ۲/۱۴ سند تحول بنيادين آموزش و پرورش آمده است که براساس تفاوتهای جنسيتی دختران و پسران فضاهای آموزشی، آموزش و تربيت و کتابهای درسی دانش آموزان بايد متناسب سازی شود.
وی ادامه داد: برهمين اساس بايد مدارسی بسازيم که در آن دختران و پسران احساس آرامش کنند نه اينکه مدارسی بسازيم که بعد از ساخت آن نياز به متناسب سازی داشته باشيم.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: اين تناسب سازی برای دانش آموزان با نيازهای ويژه ( استثنايی ) نيز انجام می شود.
حاجی بابايی با اشاره به تهيه نقشه راه آموزش و پرورش اظهار کرد: در اين نقشه آموزش و پرورش براساس تمام ظرفيتها و وسعتش در نظر گرفته شده است و همه بخشها در آن وجود دارد. همچنين سند تحولی مبتنی بر آموزه ها و الگوهای قرآنی تبيين شده است.
وی تصريح کرد: اگرهمه وارد ميدان شوند از سال آينده تحول همه جانبه در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد؛ بايد همه نگاهها را طبق سند تغيير دهيم و در معلم، کلاس، کتاب، نحوه تدريس، چگونگی خواندن و نوشتن و....در همه زمينه ها تغيير ايجاد شود.
وی از تامين اعتبار کامل برای هوشمندسازی مدارس خبر داد و گفت: بحث هوشمند سازی مدارس را از سال تحصيلی گذشته شروع و هدف گذاری کرده ايم که ۲۰ هزار مدرسه را بايد تا اول مهرماه سال ۹۱ مجهز کنيم و به نظر ما اين کار اختيار نيست بلکه اضطرار است.
گفتنی است، اعمال محدودیت برای مدارس با عنوان اسلامی سازی مدارس کشور، از آغاز به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد تدوین و اجرا شد و چندی پیش نیز، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که اسامی سلسله های پادشاهی را از کتاب های درسی تاریخ حذف می کند.
بهرام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفته بود: در تغییر محتوایی کتاب های درسی تاریخ اسامی سلسله های پادشاهی حذف می شوند.








یک روزنامه انگلیسی، ماموران موساد را دخیل در انفجار تروریستی تهران ذکر کردجـــرس: یک رسانه انگلیسی به نقل از یک مقام اسرائیلی، انفجار تروریستی اخیر تهران را عملیات موساد (سازمان جاسوسی اسرائیل) ذکر کرد و شرح ترور مصطفی احمدی روشن و عملیات «گام به گام» را منتشر کرد.
به گزارش مهر، روزنامه ساندی تایمز انگلیس پیرامون جزئیات ترور دانشمند هسته ای ایران توسط سازمان موساد) پرده برداشته و با اشاره به آخرین ساعات زندگی احمدی روشن به نحوه پیگیری و برنامه ریزی و عملیات انفجار خودروی این دانشمند اتمی از سوی مزدوران سازمان اطلاعات اسرائیل پرداخته است .
این روزنامه انگلیسی به نقل از یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: ماموران موساد در پس عملیات مصطفی احمدی روشن ترور دانشمند هسته ای ایران موسوم به عملیات "ترور گام به گام" قرار دارند.
به نوشته این روزنامه، این مقام اسرائیلی، به جزئیات عملیات سری موساد موسوم به گام به گام و آخرین ساعات زندگی دانشمند هسته ای ایران اشاره می کند.
این مقام اسرائیلی به روزنامه چاپ بریتانیا گفت: این عملیات باید با کمترین خطا اجرا می شد به طوری که خطر جانی برای عاملان ترور نداشته باشد.
بر اساس گزارش این روزنامه، گروههای کوچکی از کسانی که برای موساد کار می کنند، چندین موقعیت در تهران را رصد کردند و زیر نظر گرفتند.
این روزنامه نوشت: به نظر می رسد این عملیات(ترور احمدی روشن) نتیجه یک فعالیت سخت و دشوار است و ماهها جمع آوری اطلاعات و آموزش تیم ترور طول کشیده است.
بر اساس این گزارش، مزدوران موساد، تحرکات احمدی روشن را از اتاق کنترل در یک مکان سری که چندان از منزلش دور نبود، تحت نظر داشتند و برای جاسازی ماده منفجره چندین بار آن را کنترل کردند.
این گزارش می افزاید: راننده خودرویی که احمدی روشن را سوار کرده بود، خودرو پژو خود را برای حرکت آماده کرده است، اندکی پیش از ساعت هشت صبح، یکی از مزدورانی که منطقه را زیر نظر داشت، اعلام کرد دانشمند هسته ای خارج شد و همان موقع فرمانده گروه مزدوران موساد تصمیم نهایی را به مزدورانی که با موتورسیکلتهای خود در یک پارکینگ مخفی شده بودند، اعلام کرد.
این روزنامه می افزاید ماموران موساد پس از آنکه خودروی دانشمند هسته ای ایران را پیدا کردند و از هویت وی مطمئن شدند، ساعت هشت و بیست دقیقه صبح موتورسواران هنگام عبور از کنار خودروی شهید احمدی ،بمب مغناطیسی را به خودروی وی چسباندند و به سرعت از محل دور شدند که این بمب پس از ۹ ثانیه منفجر شد و به جانباختن احمدی روشن انجامید، در حالی که راننده خودرو هم به شدت زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.
هنوز از واکنش مقامات اسرائیلی در خصوص این گزارش خبری منتشر نشده است.




آرش هنرور وبلاگ‌نویس در هشتمین روز اعتصاب غذا

آرش هنرور شجاعی در حالی که از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد، در هشتمین روز اعتصاب غذا است.
آرش هنرور شجاعی با وجود بیماری‌های متعدد و قبل از پایان مراحل درمانی خود هفته گذشته با عدم تمدید مجبور به بازگشت به زندان اوین شد که متعاقب این مسأله دست به اعتصاب غذا زد.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» با وجود گذشت هفت روز از اعتصاب غذا مسئولین زندان اوین و دستگاه قضایی بدون توجه به وضعیت بد جسمی این وبلاگ‌نویس از رسیدگی پزشکی و اعطای مرخصی استعلاجی خودداری می‌کنند.
آرش هنرور پیش‌تر طی نامه‌ای به دادگاه ویژه روحانیت در مورد بیماری‌های خود نوشته بود: «من دچار تنگی دریچه میترال، نارسایی عضله قلب، ریفلاکس معده، زخم معده، زخم اثنی عشر، کاهش شنوایی گوش راست، اختلال در گوش میانی راست، گرفتگی کامل سمت چپ بینی و گرفتگی ۸۰ درصد سمت راست، عفونت سینوس ها، نزدیک بینی و آستیگمات شدن هر دو چشم، صرع، آتروفی مغز و دیسک کمر و بیماری قند و یک بیماری دیگر که نام فارسیش را نمی دانم هستم…»
وی در ادامه این نامه نوشته بود دادگاه روحانیت «به یاد دارد که در تاریخ ۱۹ مهر مرا خودشان در بیمارستان مدرس بستری کردند و می داند که برای معالجه به من مرخصی داده و مطلع است که در این چند هفته مرخصی ۳ بار در بیمارستان های گوناگون بستری بوده ام، چندین حمله قلبی را پشت سر نهاده ام و چندین بار حمله های شدید صرع نزدیک بود کارم را به جاهای باریک بکشاند… و باز می داند که در تاریخ ۲۰ دی باید به خاطر قلبم آنژیو شوم…اینها بسی بیش از شرایط لازم برای احراز عدم تحمل کیفر است…»
آرش هنرور شجاعی هم اکنون در بند ویژه روحانیت به سر می‌برد. هنرور شجاعی  ۳۰ ساله وبلاگ‌نویس و روحانی و مدرس حوزه ی علمیه  و در رشته تحصیلی اجتهاد و در حوزه علمیه قم تحصیل کرده است.
وی تاریخ ششم آبان ماه گذشته بازداشت و به چهار سال زندان، ۵۰ ضربه شلاق، ۸۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و خلع لباس از روحانیت به صورت مادام‌العمر از طرف دادگاه ویژه روحانیت محکوم شده است.
وی اوائل آذر ماه برای درمان خود به مرخصی آمد، اما قبل پایان مراحل درمانی به زندان بازگردانده شد.




رفتار اهانت آمیز با محمدصادق هنرور شجاعی در بهداری اوین در هشتمین روز اعتصاب غذا

محمد صادقی هنرور شجاعی، از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین در حالی که در اعتصاب غذا بسر می برد به بهداری زندان اوین منتقل شده و توسط یکی از پزشکان مورد اهانت قرار گرفته است.
به گزارش دانشجونیوز، امروز و در حالیکه محمدصادق هنرور شجاعی ، روحانی زندانی منتقد جمهوری اسلامی در هشتمین روز اعتصاب غذایش به شدت ضعیف شده بود ، به دلیل وضعیت نامناسب جسمی به بهداری اوین منتقل شده و در آنجا توسط پزشکی به نام "شیرنگی" از پزشکان زندان اوین مورد اهانت قرار گرفته و این پزشک زندان از معاینه و رسیدگی پزشکی به وی اجتناب مینماید.
گفته می شود خانواده این مجتهد منتقد ولایت فقیه و بویژه همسر وی به شدت نگران سلامتی هنرور شجاعی بوده اند.
با توجه به اعلام نظر صریح پزشکی قانونی مبنی بر لزوم ادامه درمان در خارج از زندان این پزشکان خواهان بهره مندی مجدد وی از مرخصی استعلاجی هستند.
گفتنی است در سالهای پس از انقلاب برخورد با روحانیون منتقد از مرحوم آیت الله شریعتمداری تا آیت الله سید محمدصادق روحانی و مرحوم آیت الله منتظری همواره از شدت و حدت زیادی برخوردار بوده است.




بازداشت یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در سنندج

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که شیث امانی، از اعضای هیئت مدیره این تشکل کارگری، روز دوشنبه در سنندج بازداشت و زندانی شد.
به گزارش رادیو فردا این فعال کارگری در سال ۱۳۸۷ پس از بازداشت به خاطر شرکت در مراسم روز جهانی کارگر در سنندج بازداشت و به دو سال و نیم زندان محکوم شده بود.
بر اساس این گزارش، آقای امانی هنگامی بازداشت شد که در دادگستری سنندج پیگیر پرونده شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا، دو عضو دیگر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، بود.
این دو فعال کارگری در روزهای اخیر در سنندج بازداشت شده اند.




نامه بیش از ۱۷۰ کنشگر سیاسی و اجتماعی به احمد شهید در مورد وضعیت محمد توسلی

بیش از ۱۷۰ کنشگر سیاسی و اجتماعی با ارسال نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژهء سازمان ملل متحد دربارهء نقض حقوق بشر در ایران، ضمن یادآوری مجدد وضعیت نابسامان حقوق بشر در ایران، خواهان مداخلهء "فوری" وی جهت آزادی همهء زندانیان سیاسی بویژه مهندس محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران شدند.
شایان ذکر است محمد توسلی از تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۰ در بازداشت بسر میبرد و اطلاع دقیقی از وی در دسترس نمیباشد.
به گزارش ندای آزادی، متن کامل این نامه به شرح زیر است :
جناب آقای احمد شهید
گزارشگر ویژهء سازمان ملل متحد دربارهء نقض حقوق بشر در ایران
از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ دولت ایران با نادیده گرفتن حداقل حقوقی که توسط قانون اساسی ایران برای مردم به رسمیت شناخته شده، نقض حقوق بشر را افزایش داده است. تعداد زیادی از مردان و زنان منتقد حکومت شامل حقوقدانان، دانشجویان، روزنامه نگاران، رهبران اصناف، روحانیون، اندیشمندان اجتماعی و فعالان سیاسی از گروه های مختلف سنی در چند سال اخیر بطور ناعادلانه زندانی شده اند.
حکومت آنان را به حبس های طولانی مدت محکوم نموده و در موارد زیادی حتی پس از آزادی، آنان را از حقوق اساسی شهروندی محروم نموده است.
تعدادی از این افراد که با قرار وثیقه آزاد شده اند، بدلیل میزان بسیار بالای وثیقه، تحت فشارهای شدید اقتصادی بوده و طبیعی است خانواده های آنان نیز از این جهت تحت ظلم قرار گرفته اند.
بعنوان جدیدترین نمونه می توان از نسرین ستوده، حقوقدانی شجاع که دارای ۲ فرزند خردسال است نام برد که به خاطر تسلیم نشدن در برابر خواسته های حکومت به ۶ سال زندان محکوم گردیده است.
مجید توکلی، مهدیه گلرو، عماد بهاور، لیلا توسلی ، مجید دری، عبدالله مومنی، بهاره هدایت و ... تنها تعدادی اندک از انبوه دانشجویانی هستند که بهای سنگین مخالفت مسالمت جویانه خود با حکومت را با تحمل سالهای طولانی زندان پرداخت می کنند. فعالان سیاسی بسیاری همچون بهزاد نبوی، فرید طاهری، مصطفی تاج زاده، علیرضا رجایی، مسعود پدرام، ابوالفضل قدیانی، کیوان صمیمی، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، محسن محققی، امیر خرم، داوود سلیمانی، مسعود باستانی، عبدالله رمضان زاده، محسن میردامادی، مهدی محمودیان بدلیل مخالفت مسالمت آمیزشان با حکومت متحمل زندان های طولانی مدت شده اند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالف حکومت، بیش از ۳۰۰ روز است که در خانه های امن که توسط وزارت اطلاعات اداره میشود، در بازداشت بسر می برند.
در چنین فضای بسته ای، حکومت ایران چنین وانمود می نماید که انتخابات آتی مجلس در ماه مارس ، آزاد و عادلانه برگزار خواهد شد.
بسیاری از گروه های مخالف با توجه به ادامه حصر خانگی، زندان و سایر محدویت ها برای رهبران مخالف حکومت، بصورت علنی به ناعادلانه بودن انتخابات پیش رو اعتراض نموده اند.
نوامبر سال گذشته، ۱۴۳ نفر از فعالان شناخته شدهء سیاسی و اجتماعی با ارسال نامه ای به محمد خاتمی،رئیس جمهور پیشین، با تایید و تاکید بر خواست ها و شروط وی جهت شرکت در انتخابات پیش رو مبنی بر آزادی تمامی زندانیان سیاسی و ایجاد راهکارهای مناسب جهت تضمین سلامت انتخابات، ضمن یادآوری این نکته که هیچ یک از شروط خاتمی مورد قبول حکومت قرار نگرفته است اعلام کردند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.
۳۹ زندانی سیاسی نیز با ارسال نامه ای از درون زندان، مخالفت خود را با شرکت در یک انتخابات ناعادلانه اعلام نمودند.
در واکنش به این نامه ها، حکومت جمهوری اسلامی ایران، با اقدامی جدید به سرکوب این افراد که بصورت علنی خواهان عدم شرکت در یک انتخابات ناعادلانه شده اند، پرداخته است.
یکی از قربانیان شناخته شدهء این سرکوب جدید حاکمیت، محمد توسلی، ۷۶ ساله، شهردار سابق تهران و رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران میباشد.
آقای توسلی از منتقدان حکومتِ جمهوری اسلامی بوده و مخالفت های وی با حکومت ، همواره مسالمت آمیز و در چارچوب قانون اساسی و آزادی های مصرحه در آن بوده است.
آقای توسلی بدلیل مخالفت های خود در ۳۰ سال گذشته، ۶ بار زندان را تجربه نموده است.
محمد توسلی که یکی از امضا کنندگان نامهء ۱۴۳ نفره میباشد پس از انتشار این نامه مجدداً بازداشت و تاکنون از وضعیت وی خبری در دست نیست.
اخباری که از آقای توسلی در اختیار ما قرار گرفته حاکی از آن است که ایشان در زندان اوین تهران زندانی است.
در ابتدا بازجویانِ آقای توسلی با اعمال فشار خواهان اقرار وی مبنی بر جعل امضا شدند.
با شکست پروژهء اعتراف گیری، وزارت اطلاعات با بازداشت تعدادی از امضا کنندگان نامهء ۱۴۳ نفره، از آنان خواست بصورت علنی امضای خود را تکذیب و مخالفت خود را با محتوای نامه اعلام نمایند.
تاکنون همهء کسانی که در ارتباط با نامهء ۱۴۳ نفره بازداشت شده اند، شجاعانه از امضای خود و محتوای نامه حمایت نموده اند.
حکومت ایران در تلاش است تا چنین وانمود نماید که محمد توسلی بانی اصلی این نامه میباشد.
در همین حال، اخیراً مقامات قوهء قضائیه اعلام نمودند مخالفت و یا تحریم انتخابات مجلس غیر قانونی است.
یکی دیگر از مخالفان شناخته شده حکومت، دکتر ابراهیم یزدی، وزیر اسبق امور خارجه ایران و دبیر کل نهضت آزادی ایران میباشد که در وضعیت خطرناکی بسر میبرد.
پس از امضای چندین نامهء انتقادی، از جمله نامه اخیر در ارتباط با انتخابات مجلس، دکتر یزدی به ۸ سال زندان و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد.
دکتر ابراهیم یزدی که ۸۰ سال دارد، بتازگی و بعد از رو به وخامت نهادن وضع جسمانی و سلامتی وی در طول زندان و حبس خانگی (خانهء امن) با قرار وثیقه از زندان آزاد شده و در انتظار حکم تجدید نظر خود میباشد.
باید گفت نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران، همانند بسیاری از حکومت های استبدادی در منطقه است. مردم ایران، همچون خواهران و برادران خود در تونس، مصر، بحرین، یمن، لیبی و سوریه دیگر سکوت نخواهند کرد و فعالانه خواهان دسترسی به حقوق خود هستند.
از آنجایی که تضمینی جهت پایبندی حکومت ایران به اصول اخلاقی وجود ندارد، احتمال افزایش محدودیت ها در ایران بسیار زیاد است.
نمونهء بارز عدم پایبندی حکومت ایران به معیاری های اخلاقی، حمایت فعال رهبران ایران از رژیم دمشق و توجیه سرکوب و کشتار وحشیانهء بیش از ۴۰۰۰ نفر شهروندان بیگناه سوریه است.
روشن است که سازمان ملل وظیفهء اخلاقی دارد تا با مداخلهء خود مانع رفتار سرکوبگرانهء حکومت با ملت شود.
جناب آقای شهید
ما امضا کنندگان این نامه خواهان مداخلهء شما دربارهء وضعیت همهء زندانیان سیاسی و بطور اخص محمد توسلی میباشیم.
محمد توسلی و همهء کسانی که خواهان انتخاباتی عادلانه میباشند، تحت فشارهای شدیدی قرار دارند. بدین جهت مداخلهء شما بسیار ضروری و فوری است.
ما از شما میخواهیم نقض آشکار حقوق بشر توسط حاکمیت ایران را محکوم نمایید.
ما امضا کنندگان این نامه، همراه با مردم ایران و سایر مردم خاورمیانه، خواهان حاکمیت قانون، برخورداری از حق ابراز مخالفت های مسالمت آمیز و امکان انتخاب آزادانه کارگزاران کشور خود از طریق انتخابات عادلانه میباشیم.
ما با قدردانی از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگر ویژهء آن، بر این باوریم که شما میتوانید نقش موثری در جهت جلوگیری از ادامهء نقض حقوق بشر و فرایند خطرناک افزایش خشونت در ایران داشته باشید، همانگونه که پیش از این در سایر کشورهای منطقه شاهد این امر بوده ایم.
پیشاپیش از توجه شما به این موضوع خطیر سپاسگزاریم.
امضا کنندگان :
سیّد محمد ابراهیم زاده
حامد ابراهیمی نژاد
داریوش احمدی
روشنک آسترکی
بابک امیر خسروی
محمد ارسی
صادق اسکندری
سیّد کوهزاد اسماعیلی
حسن یوسفی اشکوری
امیر اعتدالی
امیر حسین اعتمادی
علی‌ افشاری
گودرز اقتداری
محمد اقتداری
محمد جواد اکبرین
نسرین الماسی
نوشابه امیری
فریبا امینی
رضا ای
عبدالعلی بازرگان
رحیم باجغلی
بهار باستانی
احمد باطبی
موریس باقری
نسیبه باقری
پروین بختیار نژاد
فرزانه بذرپور
محمد برقعی
مهرزاد بروجردی
مقداد بریمانی
وحیدالدین بزرگ تبار بایی
حمید بهشتی‌
منصور بیات زاده
عباس بیدار
مهدی بیدقی
عباس بیگدلی
میثاق پارسا
مهناز پراکند
علی‌ پرسان
عسل پیرزاد
رضا پیرزاد
بیژن پیرزاده
بنفشه پورزند
سعید پیوندی
مجید تولای
محمد باقر تلقری زده
نیره توحیدی
صدیق احمد توحیدی
محمد علی‌ توفیقی
شهرام تهرانی‌
سیّد رضا جعفریان
آرش جنتی عطایی
رضا حاجی
مانی‌ حامدیان
فاطمه حقیقت‌جو
محسن حیدریان
مهدی خان بابا تهرانی‌
عباس خرسندی
مصطفی خسروی
زارس خسروی
واحده خوش‌سیرت
ابراهیم خوش‌سیرت
بهروز خلیق
مهرداد درویش پور
شیرین دقیقیان
فریبا داوودی
مصیب دوانی
رضا ذاتی
سهراب رزاقی
شاپور رشنو
آزیتا رضوان
محسن رضوانی
فرهاد رهبر
شیدا روشن
محسن زال
حسن زرهی
محسن زمانی‌
محسن سازگارا
حمید سالک
حسین سبحان الهی
محمد سجاد نقوی
علی‌ سرداری
محمد سهیمی
ژیلا سیاسی
علی‌ شاکری
رحیم شامبیاتی
حسن شریعتمداری
حسن شمس
حمید شیرازی
اصغر شیرازی
محمد صابر
محمد صادقی
بهنام صارمی
محمود صدری
احمد صدری
بیژن صفسری
جلیل ضرابی
سجاد ضرغام
فرح طاهری
حسن طالبی
اسفندیار طبری
علی‌ طلایی
محمد عابد
شهره عاصمی
غلام عباسی
مزدک عبدی پور
حمید عمرانی
مژگان مدرس علوم
ارشاد علیجانی
رضا علیجانی
شاهین علوی
صنم غیاثی
منوچهر فاضل
مهدی فتاپور
پویان فخرائی
فرهاد فرجاد
میترا فرد
حسن فرشتیان
کیوان فروزانفر
احمد فرهادی
منصور فرهنگ
کامبیز قایم مقام
رضا قریشی
ماهرو قشقایی
مهدی قلیزاده
مرتضی کاظمیان
محسن کدیور
عزیز کرم لو
سیاوش کریمی‌
فاطمه کشاورز
علی‌ رضا کنعان رو
پروین کهزادی
رضا کیوانی
مسعود لدنی
حمید مافی
مرتضی‌ مرادیان
علی‌ مزروعی
ملیحه محمدی
منصور معدل
یاسر معصومی
عبدالحمید معصومی تهرانی‌
پیمان ملاز
مهدی معتمدی مهر
فهیمه ملتی
مهدی ممکن
احمد منتظری
سعید منتظری
علی‌ اکبر موسوی خوئینی
ابراهیم مهتری
علی‌ اکبر مهدی
عباس میلانی
‌حسن نایب هاشم
راضیه نشاط
بورگن نظامی نرج آباد
فریدون نقیبی
فرخ نگهدار
شهری نو اختر
شیوا نوجو
منوچهر نوروزیان
مهدی نوربخش
بهمن نیرومند
محمد رضا نیکفر
داریوش وثوقی
فرزین وحدت
پروانه وحید منش
صدیقه وسمقی
احمد هادوی
نادر هاشمی‌
بابک همّتی
مراد همّتی
علی‌ هنری
مسعود هوشمند
یوسف یزدی
محسن یلفانی





حکم اعدام سعید ملک‌پور مورد تایید دیوان عالی واقع شد

خبرگزاری هرانا -خانواده سعید ملک‌پور از تایید حکم اعدام او در دیوان عالی کشور خبر داده و اعلام کردند جان این زندانی در خطر است.
به گزارش روز آنلاین، مریم ملک‌پور، خواهر سعید ملک‌پور، ضمن ابراز نگرانی نسبت به خطر اعدام برادرش می‌گوید که "در پی مراجعه‌ی وکلای پرونده به شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور به آن‌ها گفته شده حکم اعدام تایید شده است"
خانم ملک پور می‌افزاید: "هیچ یک از نقایص پرونده سعید که پیش از این دیوان عالی کشور بر مبنای آن‌ها حکم اعدام را نقض کرده بود برطرف نشده و قاضی مقیسه بدون برطرف کردن این نقص‌ها مجددا حکم اعدام صادر کرده بود. دیوان عالی کشور هم بدون توجه به عدم رفع نواقص این حکم را تایید کرده و اکنون سعید در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد. حکم هم چند روز دیگر ابلاغ می‌شود و به شعبه اجرای احکام می‌رود و ما واقعا نگرانیم و نمی‌دانیم واقعا چه باید بکنیم."
وی از بی‌خبری برادرش از این حکم خبر داد و گفت: "سعید اکنون در سلول‌های چند نفره‌ی بند ۲ الف سپاه است در یک سلول با دو نفر دیگر. یکشنبه شب هم که تماس گرفته از حکم خبر نداشته؛ یعنی هنوز به خود او هم ابلاغ نشده برای همین روحیه خوبی داشته و به نقض حکم امیدوار بوده است."
حکم اعدام آقای ملک‌پور پیش از این از سوی دیوان عالی کشور به دلیل نقص در تحقیقات، نقض و برای تکمیل تحقیقات به دادگاه بدوی بازگردانده شده بود. اکرم اسماعیل‌پور، مادر آقای ملک‌پور چهارم آبان ماه از صدور مجدد حکم اعدام برای فرزندش از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خبر داده و گفته بود که این شعبه هیچ یک از نقائص پرونده را رفع نکرده و بدون اینکه تحقیقات را کامل و نقائص را رفع کند، مجددا حکم اعدام صادر کرده و حکم بار دیگر به دیوان عالی کشور ارجاع شده است.
سعید ملک‌پور فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا، مهرماه ۸۷ پس از ورود به ایران و در ارتباط با پرونده‌ موسوم به مضلین ۲ مربوط به جرایم اینترنتی بازداشت و به اعدام محکوم شد.
سایت گرداب، متعلق به سپاه پاسداران، آقای ملک‌پور را متهم به عضویت در چند شبکه فساد اینترنتی کرد و سپس از او به عنوان مدیر بزرگ‌ترین سایت‌های مستهجن، ضد دین و ضد امنیت نام برده شد؛ امری که خانواده آقای ملک‌پور آن را رد کرده‌اند.‌‌
سعید ملک‌پور نیز پیش‌تر با انتشار نامه‌ای، شکنجه‌ها و نحوه اخذ اعترافات ازخود را مفصل شرح داده و اعلام کرده بود که زیر شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده است.