۱۳۹۰ بهمن ۴, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 

محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس دولت دهم:

به رهبر نامه داده بودند که موسوی پیروز می‌شود

محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد محافظه‌کاران منتقد وی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای از شکست او در انتخابات سال ۸۸ و پیروزی میرحسین موسوی خبر داده بودند.
آقای احمدی‌نژاد این مطلب را ۱۲ آبان امسال در جمع گروهی از حامیان خود بیان کرده که متن کامل این اظهارات روز دوشنبه (سوم بهمن) در سایت «رها‌پرس» نزدیک به دولت دهم منتشر شده است.
رئیس دولت دهم در این نشست به حامیان خود گفته که غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ وزیر وقت اطلاعات نیز به وی در مورد شکست در انتخابات سال ۸۸ هشدار داده بود.
احمدی‌نژاد اظهار کرده که محسنی اژه‌ای پیش از انتخابات «گفت شما نمی‌توانید، این‌ها {حامیان موسوی} همه جا را گرفته‌اند و میدان دست آنهاست و من هم گفتم در انتخابات برنده خواهم شد.»
رئیس دولت دهم افزوده در این دیدار به وزیر وقت اطلاعات گفته است: «من انتحاری به خط می‌زنم، هنوز فرصت داریم و مناظره‌ها نیز باقی مانده است که در مناظره‌ها کار را تمام می‌کنم.»
از گفته‌های محمود احمدی‌نژاد چنین بر‌می‌آید که وی نیز یک هفته پیش از برگزاری انتخابات سال ۸۸ از پیشتازی میرحسین موسوی آگاه بوده و مدعی است طی این مدت کوتاه و آن‌هم در مناظره‌ها توانسته نتیجه را به سود خود تمام کند.
احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود بدون آنکه اشاره‌ای به جریان محافظه‌کاران کند٬ گفته که «قبل از انتخابات ۸۸ آنها گفته بودند اگر این دولت دوباره رای بیاورد، ما دیگر نمی‌توانیم در این مملکت کاری انجام بدهیم.»
رئیس دولت دهم افزوده است: «برخی خودشان را آماده تبریک به موسوی کرده بودند. این‌ها خودشان تمام حیثیتشان از جریان اصولگرا بود٬ اما تبریک را به نامزد اصلاح‌طلبان می‌گفتند.»
منظور احمدی‌نژاد از این دسته از محافظه‌کاران به طور مشخص علی لاریجانی٬ رئیس مجلس است که شامگاه ۲۲ خرداد در پیامی پیروزی موسوی در انتخابات را به وی تبریک گفته بود.

 

 

محسن رضایی٬ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

جنگ اقتصادی آغاز شده است؛ مردم به صحنه بیایند


محسن رضایی٬ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز علنی «جنگ اقتصادی» آمریکا و ایران خبر داد و به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد برای پیروزی در این جنگ باید مردم را به صحنه بیاورند.
آقای رضایی این درخواست را روز دوشنبه (سوم بهمن) همزمان با تصویب طرح توقف خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا٬ در قالب یادداشتی مطرح کرده است.
وی نوشته که جنگ اقتصادی آمریکا وایران پس از ۱۶ سال «تنش‌زدایی» آغاز شده و شرط پیروزی در این «جنگ» آن است که «مسئولان از خواب و خیالات بیرون بیایند و به فکر یک اقدام راهبردی باشند.»
رضایی در یادداشت خود چهار راهبرد «جهش اقتصادی»٬ «خنثی‌سازی جنگ اقتصادی»٬ «هم‌پیوندی بیشتر با بیداری اسلامی» و «دیپلماسی فعال» را برای پیروزی به مقام‌های جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت در عین حال نوشته است: «لازمه این کار، بازگرداندن مردم به صحنه است و تا سازندگی و جنگ اقتصادی، مردمی نشود، مشکلات کشور در آینده بیشتر می‌شود.»
وی در پایان یادداشت خود همچنین نوشته که جمهوری اسلامی برای پیروزی در این جنگ باید «کشور را در بعد اقتصادی به دست یک تیم هفت نفره‌ای بدهد تا همه لکوموتیوهای اقتصادی را شتاب بدهند.»
یادداشت محسن رضایی در شرایطی منتشر می‌شود که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا امروز به طور رسمی بر سر توقف خرید و واردات نفت از ایران به توافق رسیده‌اند.
اتحادیه اروپا همچنین در این نشست مصوب کرد دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در غرب مسدود شود.
وضعیت اقتصادی ایران در پی گسترش تحریم‌ها و نابسامانی‌ها در بازار سکه و ارز در ماه‌های اخیر به شدت بحرانی شده و دولت نیز در ظاهر تلاشی برای بهبود این وضعیت نمی‌کند.

 

 

بانک مرکزی سکه ۸ گرمی را به نرخ دلار ۲۴۰۰ تومانی در بانک کارگشایی می‌فروشد!

image
در مسکوکات طلا سکه هشت گرمی ۲۲ عیار منقوش به تصویر سید روح الله خمینی از اهمیت خاصی برخوردار است و بورس بازان سکه را به سمت خود جلب می‌کند. اخرین ضرب سکه مربوط به سال ۱۳۸۶ می‌باشد که همچنان از طریق بانک کارگشایی در بسته‌های صد تایی عرضه می‌شود.
قیمت طلا در ایران بر اساس قیمت جهانی و قیمت دلار تنظیم می شود. قیمت هر دلار امریکا توسط بانک مرکزی ۱۱۳۰۰ ریال (هزار و صد و سی تومان) اعلام شده است و تمام حواله های ارزی توسط شبکه بانکی با این نرخ انجام می‌شود. در حالیکه نرخ ارز در صرافی ها ۱۴۰۰۰  ریال از سوی دولت تعیین شده است و نرخ ارز در بازار سیاه با اعلام قاچاق به ۲۰۰۰۰ ریال به فروش می‌رسد.
قمیت هر اونس (۳۱٫۱۰۳ گرم) طلای ۲۴ عیار در روز شتبه یک بهمن ماه ۱۶۶۶ دلار بود که با دلار ۱۱۳۰۰ نرخ مرجع بانک مرکزی برابر است با یک میلیون وهشتصد وهشتاد و دوهزار و پانصد تومان و با نرخ ارز صرافی ۱۴۰۰ تومانی برابر است با دومیلیون و سیصد و سی و دو هزار چهارصد تومان و با نرخ دلار ۲۰۰۰ تومان بازار سیاه برابر است با سه میلیون و سیصد و سی وسه هزار و دویست تومان
قمیت هر گرم طلای ۲۲ عیار در بازار طلای تهران در روز شنبه با نرخ دلار آزاد برابر است با ۹۱۶۶۰۰ ریال که هشت گرم  طلای ۲۲ عیار ( هم وزن طلای سکه امامی ۸/۱۳۳ گرمی ) برابر است با  ۷۴۲۴۴۶ تومان (هفتصد و چهل دو هزار) که در بانک کارگشایی و بازار طلا قمیت سکه برابر با یک میلیون تومان است که نشان دهنده حباب چند صد هزار تومانی می‌باشد.
این در حالی است که بانک مرکزی نرخ دلار ۲۴۰۰ تومانی را به رسمیت نمی شناسد و نرخ بازار ازاد ارز را هم غیر قانونی و قاچاق اعلام کرده است ولی برای تعیین قمیت سکه طلا در بانک کارگشایی از دلار ۲۴۰۰ تومانی برای تعیین قمیت استفاده می کند و سکه امامی هشت گرمی را نه با دلار نرخ مرجع و نرخ مصوب صرافی ونه بازار غیر رسمی به قمیت دلار ۲۴۰۰ تومانی به فروش می‌رساند.
در هفته گذشته طرح پیش فروش سکه به نرخ ۵۴۸ هزار تومان برای تحویل ۴ ماهه لغو شد و به جایش از دوشنبه  سوم بهمن نرخ ۶۲۷ هزار تومان برای تحویل چهارماه به تصویب بانک مرکزی رسید که منجر به افزایش قیمت سکه به یک میلیون و پنجاه هزار تومان در روز دوشنبه شد.
یک احتمال برای اینکه دولت از افزایش نرخ سکه و دلار استقبال کرده است جبران کسری بودجه چند هزار میلیارد تومانی است که در یک ماه گذشته با تزریق دلار به بهای  بالاتر از نرخ مرجع و سکه و طلا با نرخ کذایی است.

با توجه به اینکه دولت تمام بازار سکه و ارز را در اختیار دارد بعید نیست پس از جذب نقدینگی با اعلام چند خبر و برقرار کردن سهمیه ارزی برای صراف ها قیمت ارز را کاهش دهد و به تبع باعث سقوط سکه و طلا در بازار شود.
به گزارش سایت آفتاب مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی در برنامه اخبار ساعت ۱۴ شبکه یک سیما حضور یافت. این مقام بانک مرکزی با غیرواقعی خواندن قیمت سکه در بازار غیررسمی گفت: «هم اکنون قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۶۸۰ دلار است و حتی با احتساب دلار به قیمت بازار و نیز با محاسبه هزینه ضرب و سایر هزینه‌ها، قیمت هر قطعه سکه از ۷۰۰هزار تومان فراتر نمی‌رود.» وی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: «مشتریان به هیچ وجه نباید نگران باشند» و ادامه داد: «پس از انقلاب، هرگز به مانند امروز وضعیت مناسبی نداشته است.»
همچنین به گزارش مهر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران - در صورت موافقت احمدی‌نژاد- قصد دارد ارز را تک نرخی کند تا زمینه ایجاد رانت و فساد را حذف کنند؛ رانت و فساد گسترده‌ای که بازار ارز با آن دست و پنجه نرم می‌کند. اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که دلار در محدوده قیمتی ۱۴۲۰ تومان تک نرخی خواهد شد، البته اجرای تک نرخی کردن نرخ ارز بستگی به موافقت رئیس جمهوری دارد. با تک نرخی شدن نرخ ارز، قطعا لایحه بودجه سال ۹۰ کشور با همین نرخ بسته خواهد شد

شایان ذکر است اگر این خبرها تحقق یابد و دلار ۱۴۲۰ تومانی به مردم فروخته شود سکه طلا با سقوط چند صد هزار تومانی مواجه خواهد شد البته اگر دلار ۱۴۲۰ تومانی عرضه شود!



خاکستری؛ خاطرات دختری ۴ ساله از اوین- قسمت دوم



image

یک چیز را خوب می‌دانم؛ و آن اینکه در آن محیط سراسر ترس و وحشت و نفرت خاکستری، من تنها موجودی بودم که نگاهم را به نقطه ضعف انسان‌ها، یعنی نیاز به دوست داشته شدن، دوست داشتن، حرف زدن و شنیده شدن خیره کرده بودم. واقعیت این است که آنها هم انسان بودند و از اینکه مورد نفرت باشند و تنها، بیزار...! همیشه برایم سوال بود که چرا به مادرم می‌گویند: «چشم‌بند بزن!» در حالی‌که من آنها را می دیدم. چرا مادرم نباید ببیند آن‌چه را که من می‌بینم؟! شاید برای همین بود که، باورم شده بود که آنها عاشق نگاه چشمان من شده بودند...!

گاهی خودم هم متعجب می‌شوم از به یاد آوردن این همه جزئیات و فراموشی آن همه کلیات.

عجیب است، زمان‌ها، مکان‌ها و تصویرها با هم جور در نمی‌آیند. در ذهن من، آن زمان که ما را، به زندان بردند، و آن‌چه که در زندان گذشت، پاییزی است سرد، و زمستانی است سردتر. تصاویری که یادم می‌آید، پر است از درختان بی‌برگی، برف، سیل، و منی که سردش است. اما می‌دانم که نزدیکی‌های تولدم، یعنی چله تابستان آزاد شدم و این امکان ندارد که پاییز و زمستان با هم در عرض ماهی به تابستان برسد.

به هر شکل، تا پدر در زندان بود، در خاطرات من به عنوان، پاییزی مستانی ثبت شده است. و در هر صورت، اینها، جستجوی ذهن من، بعد از سال‌ها در ذهن کودکی چهار ساله است!

حس است و رنگ!

حسی رنگی، شاید هم خوابی رنگی!

خاکستری هم بالاخره رنگی است برای خودش، و در آن همه خاکستری، کمی رنگ قرمز، کلی خودش را نشان می‌دهد.

در اوین، موقع برنامه کودک یا فیلم، یکی از زندان‌بان‌ها می‌آمد دنبال من! من فسقل هم که فهمیده بودم همه‌شان خاطرم را می خواهند، ناز می‌کردم و می‌گفتم، فقط به شرط اینکه، در سلول مادرم را باز بگذارند، برنامه کودک را کنارشان می‌بینم! در بسته سلول مادر، یعنی من آزادم و مادر زندانی. و این انگار در مرام من ۴ ساله نبود. انگار مادرم هم باید، از این اندک آزادی که من داشتم، لذت می‌برد. در بسته یعنی زندانی، در باز یعنی آزادی!

زندان‌بان هر که بود، در نهایت تسلیم می‌شد و در سلول را کمی، خیلی کم، باز می‌گذاشت. با هم می‌رفتیم در اتاق آنها و فیلم یا برنامه کودک می دیدیم. وقتی فکر می‌کردند که من حواسم پرت است، یکی از همان «دامن قرمز بلند»ها، آرام از در خارج می‌شد، تا در سلول مادرم را ببندد! من هم بلافاصله می‌رفتم و جلوی در سلول مادرم، چهارزانو می‌نشستم و با اخم دستانم را به چانه‌ام می‌زدم. اعتصاب می‌کردم! تصویری که یادم هست، چشمان‌ من است که از بالا، به من کودک  و آن زندانبان که برای منت‌کشی می‌آمد، نگاه می‌کند....مثل خواب‌ها...

چشمانی که مرا می‌نگرد، می‌گوید که دختر بچه‌ای عصبانی، که برای نشان دادن عصبانیتش، و خیانتی که به او شده، حاضر نیست به زندان‌بان نگاه کند. چشمانش را به زمین خاکستری دوخته، و فقط گوشه‌ای از دامنی قرمز و بکند که به زمین کشیده شده را می‌بیند. زندان‌بان هر که بود، در نهایت تسلیم می‌شد. در سلول را کمی، خیلی کم باز می‌گذاشت. من می‌پریدم، به چشمان چشم‌بند‌دار مادرم، لبخند پیروزمندانه‌ای به وسعت دنیا می‌زدم و می‌دویدم به سمت اتاق زندان‌بان‌ها. خب کارتون هم مهم بود! به هر صورت جنگیده بودم، به اندازه توان کودکی چهارساله جنگیده بودم. مبارزه را هم پیروز شده بودم و حال وقت جایزه بود!

من هنوز هم که عصبانی می‌شوم، به چشمان طرف مقابل نگاه نمی‌کنم. او را از نگاهم محروم می‌کنم!

آن زمان‌ها فکر می‌کردم، که زندان‌بان‌ها عاشق آن چشمان درشت شده‌اند و آنها را از آنچه که دوست می‌داشتند، محروم می‌کردم. هنوز هم خیلی زود عصانیتم را فراموش می‌کنم، و لبخندی وسیع و البته نگاهی خندان تحویل طرفم می‌دهم.

واقعا نمی‌دانم چرا دوستم می‌داشتند! سر و زبانم بود، جوک‌ها و شعرها و داستان‌هایی که بلد بودم، جثه نحیفم، و یا واقعا چشمان درشتم؟ نمی‌دانم!

یک چیز را خوب می‌دانم؛ و آن اینکه در آن محیط سراسر ترس و وحشت و نفرت خاکستری، من تنها موجودی بودم که نگاهم را به نقطه ضعف انسان‌ها، یعنی نیاز به دوست داشته شدن، دوست داشتن، حرف زدن و شنیده شدن خیره کرده بودم. واقعیت این است که آنها هم انسان بودند و از اینکه مورد نفرت باشند و تنها، بیزار...!

همیشه برایم سوال بود که چرا به مادرم می‌گویند: «چشم‌بند بزن!» در حالی‌که من آنها را می دیدم. چرا مادرم نباید ببیند آن‌چه را که من می‌بینم؟! شاید برای همین بود که،  باورم شده بود که آنها عاشق نگاه چشمان من شده بودند...!

ادامه دارد







زینت میرهاشمی
روز دوشنبه 3 بهمن، وزیران خارجه اتحادیه اروپا، در بروکسل، خرید نفت، بانک مرکزی، تجارت الماس، طلا و دیگر فلزات گرانبها با جمهوری اسلامی را تحریم کردند. همچنین اتحادیه اروپا هرگونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام از رژیم را ممنوع و همه داراییهای بانک مرکزی ایران در کشورهای اتحادیه اروپا را مسدود کرد.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی در همین روز در واکنش به تحریم نفتی توسط اتجادیه اروپا، طی بیانیه ای اعلام کرد:«هیچ گونه خسارتی متوجه ایران نخواهدبود». از طرفی دیگر رامین مهیمان پرست سخنگوی وزارت خارچه رژیم تحریمهای جدید را «غیر منطقی و ناعادلانه» خواند. نکته ای در همین دو موضع گیری به چشم می خورد این است که اگر این تحریمها هیچ گونه خسارت به رژیم وارد نمی کند، چرا سخنگوی وزارت خارجه رژیم آن را «ناعادلانه» می نامد.
واکنش پایوران رژیم تا کنون به بسته تحریمی اتحادیه اروپا مانند دوره های قبل متضاد است. کارگزاران رژیم از یک سو این تحریمها را بی تاثبر بر اقتصاد ایران می دانند از طرف دیگر با گرفتن مواضع تهدیدامیز و تلافی جویانه، به تاثبر مخرب تحریمها اعتراف می کنند.
تحریم نفتی و فرآورده های نفتی، محصول تقریبا یک دهه سیاست بازی بین کشورهای اتحادیه اروپا با رژیم ایران است. این در حالی بود که طی این مدت رژیم ایران بدون توجه به خواست مردم ایران، در ادامه سیاستهای ماجراجویانه و خطرناک برای دستیابی به سلاح اتمی برنامه ریزی می کرد. تحریمهای جدید، نتیجه شکست سیاست شلاق و هویج (مماشات) از طرف اروپائیها و سیاست مذاکره برای مذاکره برای تبدیل تهدیدها به فرصتها از طرف رژیم ایران است. در تمامی این دوران مردم ایران در شکلهای مختلف مخالفت خودشان را با رژیم نشان داده اند. در شعارهای رایج بین مردم به چشم می خورد که می گویند «کار حق مسلم ماست»، «صلح و آزادی حق مسلم ماست» و .... این شعارهای در برابر حرف رزیم که می کوید «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» داده می شد.
وضعیت نابسامان اقتصادی ایران که بدون شک تحریمها روی آن بیشتر اثر خواهد گذاشت دستاورد سیاست رژیم ولایت فقیه است. افزون بر آن رژیم، برای عبور از بحران سرنگونی، تبدیل به قدرت شدن در منطقه را می بیند که سیاست تولید بحران و تنش زایی ابزار آن است. سیاستی که مردم ایران با آن مخالفند.






رکورد شکنی قیمت‌ها در بازار سبزیجات؛
مهاجران: قیمت ریحون به کیلویی ۴۵۰۰ تومان رسید


ایلنا
رئیس اتحادیه میوه و تره بار در خصوص افزایش قیمت موز در بازار اعلام کرد: موز یک محصول کاملا وارداتی است و براین اساس با افزایش نرخ ارز قیمت آن نیز در بازار افزایش یافته است.
حسین مهاجران با بیان این مطلب به ایلنا گفت: در حال حاضر موزی که با نرخ ارز ۱۳۰۰ تومانی وارد شده با قیمت بالغ بر ۱۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است. در صورت تداوم شرایط کنونی و ادامه روند صعودی نرخ ارز پیش بینی می‌شود قیمت موز طی ماه‌های آتی در هر کیلوگرم به دو هزار تومان برسد.
وی با اشاره به اینکه رشد نرخ ارز بازار محصولات وارداتی را تحت الشعاع قرار داده، عنوان کرد: افزایش قیمت به صلاح بازار نیست و در این خصوص نیازمند حمایت دولت هستیم.
مهاجران از رکورد شکنی قیمت‌ها در بازار سبزیجات نیز خبر داد و افزود: طی چند ماه اخیر با اعلام نظراتی مبنی بر شیوع وبا در سبزیجات و توقف کاشت در برخی مناطق از جمله زمین‌های اطراف تهران، زمینه برای افزایش قیمت سبزیجات فراهم شد. این مسئله منجر به آن شد که سبزی کنونی موجود در بازار به مناطق محدودی نظیر ورامین، رباط کریم و دزفول محدود شود.
وی در این خصوص ادامه داد: برمبنای این امر قیمت ریحون در بازار به کیلویی چهار هزار و ۵۰۰ تومان، شاهی حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو و تربچه بابل به حدود کیلویی یک هزار و چهارصد تومان افزایش یابد.
به گفته وی؛ در حال حاضر متاسفانه هیچ چیز سر جای خودش نیست.
مهاجران پیش بینی کرد: در صورتی که محصولات جدید به مرور وارد بازار شده و سیاست‌های نادرست دیگری منجر به کاهش عرضه نشود، پیش بینی می‌شود تا حدود ۳۵ روز آینده قیمت سبزیجات به حالت عادی بازگردد.
پایان پیام





وزیر نیرو خبر داد:
احتمال افزایش 20 درصدی قیمت آب در سال 91


خبرگزاری مهر
وزیر نیرو از ارسال پیشنهاد افزاش 20 درصدی قیمت آب در سال آینده به ستاد هدفمندی یارانه ها و درخواست اجرای آن در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.
مجید نامجو در گفتگو با مهر در خصوص مهمترین پیشنهادی که این وزارتخانه در زمینه قیمت آب برای سال آینده ارائه کرده است، گفت: پیشنهادی که ما برای بررسی به ستاد هدفمندی یارانه ها ارائه کرده ایم، افزایش 20 درصدی قیمت آب است.
وزیر نیرو اظهار داشت: البته در نهایت هر تصمیمی که ستاد هدفمندی یارانه ها بگیرد اجرایی خواهد شد ولی ما پیشنهادات خود را به این ستاد ارائه کرده ایم.
نامجو با تاکید بر این موضوع که برای افزایش قیمت آب در گام دوم اجرای هدفمندی یارانه ها مکانیزم مشخصی وجود دارد، تصریح کرد: ما سناریوها و پیشنهادات خود را در مورد افزایش قیمت آب در پلکان دوم ارائه کردیم و در این زمینه تاکنون بررسی های زیادی هم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: البته رئیس جمهور تاکید کرد در فاز دوم اجرای هدفمندی به این موضوع نیز توجه شود و در قالب یک برنامه کار دنبال شود.
به گزارش مهر، پیش تر نیز وزارت نیرو در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قمیت آب به صورت تدریجی و 5 ساله تا رسیدن به قیمت واقعی آن و هزینه تمام شده اعلام کرده بود 4 سناریو در اختیار ستاد هدفمندی یارانه ها قرار داده است و در صورت تصویب هر یک از این پیشنهادات آماده وارد شدن به مرحله دوم و یا گام بعدی از اجرای هدفمندی یارانه ها خواهد بود.
همچنین در آبان ماه امسال از سوی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز اعلام شده بود که در صورت تصویب سناریوی افزایش قیمت آب در فاز دوم هدفمندی، وزارت نیرو آماده اجرای آن و تغییر تعرفه ها در این بخش قبل از اتمام سال جاری است.
با منتفی شدن هرگونه افزایش قیمت در این بخش تا پایان سال 90 و موکول شدن برنامه های این بخش به سال آینده و همچنین تصمیم دولت به اجرای فاز دوم هدفمندی در سال آینده، به نظر می رسد وزارت نیرو همچنان با همان پیشنهادات قیمتی و در بهترین حالت آن افزایش 20 درصدی قیمت آب منتظر تصمیم جدید دولت در این بخش و مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها است و برای سال آینده نیز با همان درخواست افزایش 20 درصدی قیمت آب، کار را آغاز خواهد کرد.





"مقام قضایی":
سایتها فقط نرخ رسمی طلا و ارز را اعلام کنند و گرنه برخورد می شود


(تیتر از جنگ خبر)
باشگاه خبرنگاران
یک مقام قضایی از فیلترینگ سایتهایی خبر داد که در روند بازار طلا و ارز اخلال ایجاد می کنند.
این مقام قضایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تاکید کرد سایتها و خبرگزاریها ملزم به استفاده قیمت سکه و ارز از مراجع ذی صلاح و رسمی هستند و بهره گیری از عناوینی همچون "بازار غیررسمی" و "پیش بینی کارشناسان" امری غلط و غیر معتبر است و در صورت احراز تخلف سایت به جرم اخلال در نظام اقتصادی با آنها برخورد و سایت مزبور به دستور مقامات قضایی مسدود خواهد شد.
گفتني است این خبر در حالی منتشر می شود که روز گذشته با وجود تعطیلی بازار و بانک مرکزی برخی از سایتها در اقدامی مشکوک به اعلام نرخ های جدید سکه وارز اقدام کردند که با شگفتی کارشناسان اقتصادی رو به رو شد.و/ح





یندبازی رئیس فراکسیون اصلاح طلبان مجلس:

هیچ اصلاح‌طلبی با صفت اصلاح‌طلبی در انتخابات شرکت نمی کند، به خاطر دین و تکلیف شرکت می کند

(تتیر از جنگ خبر)
ایرنا
رئیس فراکسیون خط امام (ره) با بیان اینکه تصمیم اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات شرکت به صورت مستقل و نه با صفت اصلاح‌طلبی است، گفت: شرکت اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات، به خاطر دین و تکلیفی است که نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، افزود: اصلاح‌طلبان به دلیل وظیفه شرعی و دِینی که به انقلاب اسلامی داشتند در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی شرکت کردند.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو رسانه‌ها ، مطبوعات و صدا و سیما نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردم در این دوره از انتخابات دارند، درباره اینکه اصلاح‌طلبان پس از مشخص شدن وضعیت تایید صلاحیتشان آیا امکان دارد به لیست مشترکی برسند، گفت: اصلاح‌طلبان به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده‌اند و لیست مشترکی مورد هدف نیست.
تابش، ادامه داد: طبق اجماع همه اصلاح‌طلبان بیرون از مجلس و کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند، هیچ اصلاح‌طلبی با صفت اصلاح‌طلبی در انتخابات شرکت نخواهد کرد و سایر اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات به صورت نامزد مستقل حاضر می شوند.
رئیس فراکسیون خط امام (ره) در مجلس هشتم با بیان اینکه مردم در این دوره از انتخابات تابلوی اصلاحات را نخواهند دید، تصریح کرد: اگر اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات شرکت می‌کنند به خاطر دین و تکلیفی است که نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند، ماهیت اصلاح‌طلبان از نظام و انقلاب اسلامی است و در حال حاضر که می‌توانیم با حضور خود مشارکت مردم را افزایش دهیم، عدم حضورمان در صحنه انتخابات جفا به انقلاب خواهد بود./





مقامات جمهوری اسلامی تحریم نفت ایران توسط اتحادیۀ اروپا را کم تأثیر خواندند

رادیو فرانسه: نوشتۀ آرش ادیب زاده
در نخستین واکنش رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به تحریم نفت ایران توسط اتحادیۀ اروپا، رامین مهمان‌پرست- سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، اظهار داشت که: «تحریم نفتی ایران در اتحادیه اروپا با بحران اقتصادی و اجتماعی کشورهای اروپایی سازگار نیست و بیشتر در چارچوب فشار تبلیغاتی و جنگ روانی قابل ارزیابی است».
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: «تحریم اقتصادی به بهانۀ فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ، اقدامی غیرمنطقی و ناعادلانه است اما تأثیری در روند حرکت ملت ما برای دستیابی به حقوق اساسی خود ندارد».
پیش از این چند مقام مسئول و نمایندۀ مجلس جمهوری اسلامی تأکید کرده بودند که طرح تحریم نفت ایران توسط اتحادیۀ اروپا پیاده شدنی نیست و تنها اثری که خواهد داشت این است که بهای نفت را در جهان افزایش خواهد داد.
در این زمینه علی ادیانی- عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم، تحریم نفت ایران را عاملی معرفی کرد که فقط جنبۀ تبلیغاتی برای تعدادی سیاستمدار آمریکایی و اروپایی دارد.
علی ادیانی تأکید کرد که این تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت وافزود: « بازار جهانی باز است و ایران توانایی صادرات نفت خود به هر کشوری را دارد و به همین دلیل تحریم نفت ایران به زیان آمریکا و خود کشورهای اروپایی خواهد بود».
از سوی دیگرکاظم وزیری- وزیرسابق نفت جمهوری اسلامی، اظهار داشت که: « نفت ایران بدون مشتری نمی‌ماند و تحریم، فقط قیمت نفت را بالا خواهد برد».
وی در ادامه پیش‌بینی کرد که کشورهای بزرگ مصرف‌کنندۀ نفت همچون کره جنوبی، چین، ژاپن و هند از ماجرای تحریم نفت ایران کناره‌گیری می‌کنند و کماکان از ایران نفت خریداری خواهند کرد.
همچنین محمد کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان ساخت که در صورت تحریم نفت ایران، نفت به مشتریان غیراروپایی فروخته خواهد شد و اگر اخلالی در فروش نفت ایران انجام شود قطعاً تنگه هرمز بسته خواهد شد.
وی در ادامۀ سخنانش افزود که اگر آمریکا بعد از بسته شدن تنگه هرمز به دنبال ماجراجویی باشد، ایران در کمترین زمان ممکن، دنیا را برای آمریکایی‌ها ناامن خواهد ساخت.
در واکنشی دیگر علی فلاحیان- وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی، اظهار داشت که: «بهترین راه این است که ما قبل از پایان شش ماه و اجرایی شدن طرح تحریم نفتی، خودمان صادرات نفت را متوقف کنیم تا قیمت نفت بالا برود و برنامه‌های اروپایی‌ها که با توافق آمریکا تصمیم به تحریم نفتی کشورمان گرفتند، بهم بریزد».
و اما روسیه در واکنش به تصمیم اتحادیۀ اروپا تأکید کرده است که اقدامات یکجانبه علیه ایران، راه حل مناسبی برای حل اختلافات میان جمهوری اسلامی و دولت های غربی به حساب نمی آید ودولت روسیه همچنان از ادامۀ مذاکرات حمایت می کند.





نابسامانی در بازار کاغذ روزنامه

سحام نیوز: کاهش تولید داخلی انواع کاغذ از یک سو و افزایش قیمت این ماده اولیه در بازار از سوی دیگر مشکلات زیادی را برای روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور به وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع کاغذ در کشور در هشت ماهه سال جاری با کاهش ۴٫۲ درصدی به ۳۱۷٫۲ هزار تن رسید. از سوی دیگر آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۵۰ میلیون دلار کاغذ روزنامه به شکل رول یا ورق وارد کشور شده است.
روسیه بزرگترین صادرکننده کاغذ روزنامه به کشور محسوب می‌شود. صادرات کاغذ روزنامه این کشور به ایران در ۹ ماهه سال جاری به بیش از ۳۵٫۶ میلیون دلار رسید. امارات و کره جنوبی نیز از نظر ارزش صادرات این محصول با فاصله زیاد بعد از روسیه دوم و سوم شدند.
روسیه در حالی بزرگ‌ترین صادرکننده کاغذ روزنامه به ایران شده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کاغذ وارداتی از این کشور کیفیت مطلوبی نداشته و قیمت آن نیز به نسبت کیفیتی که دارد بسیار بالا است.
این در حالی است که کارخانه چوب و کاغذ مازندران از سالها پیش با هدف تامین بخش عمده نیاز کشور به کاغذ روزنامه به بهره‌برداری رسید، اما این کارخانه به دلایل مختلف نتوانسته تاکنون در تحقق این هدف موفق باشد.
براساس گزارش‌های منتشر شده دلالان کاغذ روزنامه تولیدی چوب و کاغذ مازندران را در کارخانه خریداری کرده و سپس آن را به چندین برابر قیمت در بازار به فروش می‌رسانند.
از سوی دیگر بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت کاغذ روزنامه در دو مرحله و در مجموع به میزان ۱۷ درصد افزایش یافت.
این وضعیت باعث شده تا روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور به شدت از عملکرد مسوولان کارخانه چوب و کاغذ مازندران ناراضی شوند. به طوری که روزنامه ابرار اقتصادی اخیرا در یکی از گزارش‌های خود نوشت: “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و مخصوصا معاونت مطبوعاتى که تمام سعیشان، افزایش تیراژ روزنامه‌ها و خوانندگان روزنامه‌ها و تنویر افکار عمومى است، آیا مى‌دانند کارخانه چوب و کاغذ مازندران با چه قراردادهاى ترکمانچاى و گلستان، روزنامه‌ها را مى‌پذیرد؟ آیا خرید کاغذ نزدیک به ۹۰۰ تومان در کارخانه توسط دلالان و از ما بهتران و فروش آن با مدت کوتاه با چند برابر قیمت، عدالت رسانه‌یى است؟”
این در حالی است که اوایل سال جاری معاون بازرگانی شرکت چوب و کاغذ مازندران با اذعان به افزایش قیمت کاغذ روزنامه در بازار گفته بود: از یک سو برای تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز خود از خارج با مشکل مواجهیم و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های تولید باعث شده تا عرضه‌ کاغذهای مطبوعاتی کارخانه به بازار از اواخر بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون متوقف شود.
کامران محسنی یکتا همچنین با بیان این‌که چوب و کاغذ مازندران همیشه کاغذ روزنامه تولیدی خود را با ضرر در بازار فروخته است، تصریح کرد که بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و لزوم تثبیت قیمتها دیگر صرف نمی‌کرد که به تولید کاغذ روزنامه ادامه دهیم.
به گزارش ایسنا، کارخانه چوب و کاغذ مازندران که بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاغذ در کشور محسوب می‌شود، سالانه ۱۷۵ هزار تن کاغذ تولید می‌کند که ۹۰ هزار تن آن شامل کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر و ۸۵ هزار تن کاغذ فلوتینگ است.
معادل ۶۰۰ میلیون دلار در مردادماه سال ۱۳۷۶ برای راه‌اندازی کارخانه چوب و کاغذ مازندران سرمایه گذاری شد و هم‌اکنون صدها هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور نیز در اختیار این شرکت بوده که روزانه ۴۰۰ هزار تن مصرف چوب آن برآورد شده است. سهامدار اصلی شرکت چوب و کاغذ مازندران بانک ملی است.




آمریکا “بانک تجارت” را تحریم کرد

سحام نیوز: وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک تجارت ایران را در فهرست بانک‌های تحریم شده خود قرار داد.
به گزارش بی بی سی ، این وزارت خانه با صدور اطلاعیه‌ای علت این تصمیم را اقدام بانک تجارت ایران در ارائه خدمات اقتصادی به شماری از بانک‌ها و شرکت‌های دیگر ایرانی عنوان کرده است. بانک‌ها و شرکت‌هایی که به گفته این وزارتخانه، پیشتر به خاطر دست داشتن در فعالیت‌های ایران در زمینه “سلاح‌های کشتار جمعی” تحریم شده بودند.
در بخش دیگری از این اطلاعیه، بانک تجارت به مشارکت مستقیم در برنامه هسته‌ای ایران نیز متهم شده و به عنوان نمونه، به جابه‌جایی ده‌ها میلیون دلار در سال ۲۰۱۱، برای سازمان انرژی اتمی ایران متهم شده است.
با احتساب بانک تجارت، در مجموع ۲۳ نهاد اقتصادی ایرانی، از جمله چهار بانک اصلی دولتی در ایران، توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده اند.

تبعات احتمالی

علاوه بر ارائه خدمات ارزی به بخش‌های مهمی از اقتصاد ایران، از جمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، آن طور که چند مقام دیپلماتیک به خبرنگار بی بی سی فارسی در نیویورک گفته‌اند، حتی سفارت‌خانه‌های خارجی در تهران برای تامین هزینه‌های خود از بانک تجارت استفاده می‌کردند و با اعمال این تحریم، برخی از آنها ممکن است ناچار شوند برای تامین هزینه‌های خود، وجه نقد به ایران وارد کنند.
بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک تجارت ایران علاوه بر داشتن ۲۰۰۰ شعبه در سراسر ایران، در پاریس و دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، نیز شعبه دارد.
بانک Trade Capital در مینسک، پایتخت بلاروس نیز به بانک تجارت تعلق دارد.

استقبال آمریکا از تحریم اروپا

امروز همچنین اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد. این تحریمهای جدید، صادرات نفت ایران را نشانه گرفته است.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیامی از هم‌پیمانان اروپایی خود برای اعمال این تحریم‌ها تشکر کرد.
آقای اوباما در پیام خود از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به عنوان نشانه‌ای یاد کرد که “همبستگی جامعه بین‌الملل در خصوص نگرانی از برنامه اتمی ایران” را مشخص می‌کند.
آقای اوباما همچنین وعده داد که کشورش برای “تحت فشار گذاشتن ایران، تحریم‌های دیگری را هم علیه این کشور وضع خواهد کرد.”
در پیام رئیس‌جمهوری آمریکا آمده که تنها راه برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، این است که “ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل‌کند.”
منظور آقای اوباما از این جمله احتمالا اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران است.
وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا نیز در اقدامی جداگانه با صدور بیانیه مشترکی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران استقال کرده‌اند. آنها در ارزیابی خود از این اقدام اتحادیه اروپا می‌نویسند “این فشار جدید و هماهنگ بر ایران، انتخابهای پیش روی رهبران ایران را برایشان شفاف تر خواهد کرد و هزینه آنها برای نقض تعهدات بنیادی بین المللی را افزایش خواهد داد.”
در ادامه بیانیه، با اشاره به پیشنهاد مذاکره مطرح شده در نامه یازدهم اکتبر کاترین اشتون، مسئول
سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عنوان شده که تا این لحظه، ایران از این موقعیت استفاده نکرده است.
غربی‌ها ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای متهم می‌کنند اما ایران همواره این اتهام را رد کرده و می‌گوید برنامه هسته‌ای اش صرفا مقاصد صلح آمیز دارد.



بیانیه وزارت امورخارجه درباره قطعنامه اتحادیه اروپا

سحام نیوز: در پی تصویب قعطنامه‌ای از سوی اتحادیه اروپا وزارت خارجه ایران بیانیه ای صادر کرد.
به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:
شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپایی در نشست روز دوشنبه سوم بهمن ماه و در ادامه سیاستهای غیر قانونی خود ، تصمیماتی غیر منطقی و توجیه ناپذیر در ارتباط با ایران اتخاذ نمود.
ایران با محکوم نمودن این حرکت غیراصولی و با تاکید مجدد بر سیاست های مسئولانه خود مبنی بر تنظیم روابط باکشورهای جهان بر اساس حقوق و مقررات بین المللی و اصول احترام متقابل معتقد است که این تصمیمات آثار و پیامدهای ناگواری برای مردم اروپا و دیگران خواهد داشت .
ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید و همواره همکاری درچارچوب تعهدات خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی را ادامه داده و از هرگونه تلاشی برای شفاف تر نمودن برنامه هسته ای خود دریغ ننموده است .
به نظر می رسد اتحادیه اروپایی در دنباله روی غیر منطقی از سیاست های آمریکا بمنظور فرافکنی مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود در صدد انحراف افکار عمومی از بیداری عدالتخواهانه مردمی و جنبش ضد تبعیض و سرمایه داری توسط فضاسازی های غیر واقعی می باشد .
ملت ایران بارها اثبات کرده است که هرگز تحت فشار و اقدامات ظالمانه حاضر به دست کشیدن از حقوق مشروع و قانونی خود نبوده و مسلماً با ایستادگی درچارچوب اصول عدالت خواهی و اعتقاد به صلح و ثبات بین المللی در آینده نیز تسلیم چنین روشهایی نخواهد شد و این مسئله را به رهبران کشورهای غربی گوشزد می نماید که حرکت تقابلی با استقلال و پیشرفت کشورهای مستقل به مشکلات پیچیده دنیای کنونی خواهد افزود مسئولیت پیامد این گونه تصمیمات نسنجیده و تلاش برای ایجاد تنش و بحران آفرینی بر عهده اتحادیه اروپایی خواهد بود.



قوه قضاییه در کمین مجرمان جدید اقتصادی: نگویید بازار غیررسمی ارز


یک مقام قضایی از فیلترینگ سایتهایی خبر داد که در روند بازار طلا و ارز اخلال ایجاد می کنند.

این مقام قضایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تاکید کرد سایتها و خبرگزاریها ملزم به استفاده قیمت سکه و ارز  از مراجع ذی صلاح و رسمی هستند و بهره گیری از عناوینی همچون “بازار غیررسمی” و “پیش بینی کارشناسان” امری غلط و غیر معتبر است و در صورت احراز تخلف سایت به جرم اخلال در نظام اقتصادی با آنها برخورد و سایت مزبور به دستور مقامات قضایی مسدود خواهد شد.

این ادعا در حالی مطرح می شود که همیشه بازار ارز و سکه دارای نرخ متفاوت در بازار رسمی و غیررسمی بوده است.




فاطمه خردمند همچنان ممنوع الملاقات است


فاطمه خردمند، همسر مسعود لواسانی روزنامه نگار تازه از بند آزاد شده همچنان ممنوع الملاقات است.

مسعود لواسانی در صفحه شخصی فیس بوک خود نوشته است: به فاطمه گفته شده ممکن است در روزهای آینده برای مراقبت از وضع سلامتی اش به سلول دو نفره منتقل شود تا اگر نیمه شب ای دچار حمله شد، هم سلولی اش احتمالن نگهبان ها را خبر کند. تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.

وی تاکید کرده است که همسرش همچنان ممنوع الملاقات است.

نگرانی از وضعیت جسمی فاطمه خردمند روزنامه نگاری که اواسط دی ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، ادامه دارد.

بنا به گزارش های رسیده به کلمه فشار روی این مادر جوان به دلیل ارتباط با او با خانواده های زندانیان سیاسی است که از زمانی که همسرش در زندان بود، شروع شده و گزارش های واصله خبر از تشنج حین بازجویی میدهد.

همسر فاطمه پیش از این از بیماری صرع خانم خردمند و بیماری پسر خردسالش خبر داده بود. نگرانی از وضعیت بحرانی فاطمه خردمند با طولانی شدن زمان بازجویی و نداشتن ملاقات حضوری افزایش یافته است.




همزمان با سرعت پایین اینترنت در شهرهای بزرگ؛ سرویس اینترنت بی‌سیم روستایی راه اندازی شد

در حالی که دسترسی به اینترنت در شهرهای بزرگ با مشکل رو به رو است، سرویس اینترنت بی‌سیم روستایی در دومین مرکز جامع خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در روستای لیوان شرقی از توابع شهرستان بندرگز در غرب استان گلستان با حضور مسوولان مخابرات ایران راه‌اندازی شد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد نظری مهر – نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی – در این مراسم راه‌اندازی سرویس اینترنت بی‌سیم روستایی در این منطقه را کاری بزرگ و برگ زرینی برای کشور دانست.
وی اظهار کرد: این سرویس با استفاده از تکنولوژی روز دنیا توسط جوانان ایران اسلامی راه‌اندازی شده است.
او افزود: قدم‌های بزرگی در بخش مخابرات استان برداشته شده و با تغییراتی مدیریتی انجام شده، شاهد جهش فعالیت‌ها در این عرصه بوده‌ایم.
در مراسم راه‌اندازی این مرکز، سیدمصطفی سیدهاشمی – نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران -، صابر فیضی – مدیر عامل شرکت مخابرات ایران – هم حضور داشتند.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در سخنانی با ابراز رضایت از راه‌اندازی سرویس اینترنت بی‌سیم روستایی در روستای لیوان شرقی گفت: در شرکت مخابرات ایران سیاست‌گذاری بر مبنای توزیع عادلانه امکانات است.
صابر فیضی افزود: در راه‌اندازی این سرویس از تخصص جوانان بومی استفاده شده است و تلاش می‌شود وابستگی به تجهیزات غیربومی را کم کنیم.





پاسخ وزارت نفت به تحریم نفتی: مردم نگران نباشند، فقط ۱۸ درصد به اروپا نفت صادر می شد


به دنبال تحریم نفتی اتحادیه اروپا، وزارت نفت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فقط ۱۸ درصد از نفت ایران به کشورهای اروپایی صادر می شود.

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به‌دور از تنش‌ها و حواشی سیاسی تمهیدات لازم را از مدت‌ها قبل اندیشیده و راهکارهای لازم برای مواجهه با هرگونه چالش در موضوع انرژی را تدبیر کرده است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، در نشستی در بروکسل، رسما بر سر توقف خرید و واردات نفت از ایران به توافق رسیدند.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به منظور افزایش فشارها برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال می‌شود.

در همین حال، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه گفته است که اعمال تحریم‌های اقتصادی به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، “اقدامی غیرمنطقی و ناعادلانه” است، و “تاثیری در روند حرکت ملت ما برای دستیابی به حقوق اساسی خود ندارد.”

در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا با تحریم نفت ایران عملا نفت، این ابزار غیرسیاسی را وارد بازی‌ها و مطامع سیاسی کرده و قطعا تبعات این تصمیم عجولانه به‌غیر از اروپا، کشورهای دیگر جهان را نیز متاثر خواهد ساخت.

در ادامه بیانیه اظهار شده است: با عنایت به بازار عرضه و تقاضا و مشتریان بالقوه نفت ایران، هیچگونه نگرانی در خصوص جایگزینی فروش نفت ایران با مشتریان جدید وجود ندارد؛ مردم ایران اسلامی مطمئن باشند که وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به‌دور از تنش‌ها و حواشی سیاسی تمهیدات لازم را از مدت‌ها قبل اندیشیده و راهکارهای لازم برای مواجهه با هرگونه چالش در موضوع انرژی را تدبیر کرده است.

وزارت نفت این تحریم ها را عجولانه دانسته و افزوده است:

۱٫ استفاده ابزاری و غیر متعارف از نفت در معادلات سیاسی حاکم بر جهان به‌عنوان یک بدعت خطرناک در دنیا.

۲٫ ضرر و خسارت سنگین اقتصادی ناشی از تحریم نفتی ایران به مردم بحران‌زده اروپا و کشورهای پیشرفته و درحال توسعه.

۳٫ افزایش قیمت‌های جهانی نفت و کاهش شدید رشد اقتصاد جهانی به‌ویژه در دنیای بحران‌زده غرب.

۴٫ بی‌ثباتی در امنیت عرضه و تقاضای انرژی در سطح جهان.

۵٫ تحمیل هزینه‌های اضافی گزاف به مصرف‌کنندگان فرآورده‌های نفتی در اروپا.

۶٫ تشدید بحران‌های اقتصادی در کشورهای مبتلا به آشفتگی‌های اقتصادی خصوصا کشورهای اروپایی.




از آثار تحریم ها غفلت نکنیم


داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین المللی آخرین تحولات در زمینه تحریم ایران را مورد بررسی قرار می دهد و معتقد است نباید از آثار و آسیب های تحریم ها غافل شویم. جمهوری اسلامی ایران در سی سال گذشته همواره با تحریم های سیاسی و اقتصادی مواجه بوده است. اما از زمانی که پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد و به تبع آن این شورا چهار قطعنامه در مورد برنامه های هسته ای ایران صادر کرد و ضمن درخواست از ایران برای توقف این فعالیت های تحریم هایی علیه ایران اعمال کرد،‌ مسئله تحریم ها به موضوع جدیدی در رابطه با تعاملات بین المللی ایران تبدیل شد. در این مقاله به رویکرد کشورهای موثر در ارتباط با ایران در موضوع تحریم ها می پردازیم و راه برون رفت از شرایط کنونی می پردازیم.

ایالات متحده آمریکا

آمریکا سابقه طولانی از استفاده از تحریم در سیاست خارجی خود دارد. علاوه بر این ایالات متحده بیش از هر کشوری در سی سال گذشته از ابزار تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است. اما در آخرین و شدید ترین نمونه از این دست اقدامات در هفته های گذشته،‌ باراک اوباما قانون مصوب کنگره این کشور را در مورد تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امضا کرد که طی آن ایالات متحده تمامی شرکت ها و بانک های خارجی را که با بانک مرکزی ایران تبادلات داشته باشند، تحت تحریم قرار می دهد. این تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا که با قطعنامه شورای امنیت صورت نمی گیرد و الزام جهانی در پی ندارد و تحریم مضاعف دانسته می شود. یعنی اگر کشورهای دیگر بانک مرکزی ایران را تحریم نکنند و با ایران مبادلات ارزی داشته باشند، از طرف آمریکا تحریم خواهند شد. این طرح پیش از این نیز در زمان کلینتون درخصوص بحث انرژی اجرا شد که به قانون داماتو معروف شده بود. در این قانون پیش بینی شده بود که اگر شرکت های خارجی بیش از ۲۰میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند، با تحریم آمریکا مواجه خواهند شد. در آن برهه زمانی، اتحادیه اروپا مخالف این قانون بود و آن را مغایر با مقررات سازمان تجارت جهانی و حقوق بین الملل می دانست و شرکت های اروپایی نظیر توتال با نقض این تحریم به سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران پرداختند. اما اکنون موضع اتحادیه اروپا تغییر کرده است و نه تنها به تبع آمریکا به دنبال تحریم بانک مرکزی ایران هستند بلکه به دنبال تصویب تحریم خرید نفت ایران نیز هستند.

اتحادیه اروپا

در غیاب تعاملات ایران با آمریکا، اتحادیه اروپا از تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته بسیار سود برده است. اما در شرایط جدید اروپا در حال دست کشیدن از این منافع اقتصادی است. اروپا گفته است که تحریم های مضاعف آمریکا را اجرا می کند و حتی پا را فرا تر از این گذاشت است و چنانچه شاهد بوده ایم در هفته های گذشته دیپلمات های اروپایی در نشست های متعدد مذاکرات جدی و سختی را انجام داده اند که بتوانند تحریم نفت ایران را در این اتحادیه به تصویب برسانند و موافقت همه اعضا را در این ارتباط جلب کنند. امروز قرار است وزیران امور خارجه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، تشکیل جلسه دهند و انتظار می رود به منظور وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل در مورد توقف بخشی از فعالیت های اتمی خود، تحریم های جدیدی را علیه این کشور به اجرا بگذارند. تحریم های مورد نظر اتحادیه اروپا شامل قطع واردات نفت خام از ایران و همچنین توقف مبادلات با بخش های پتروشیمی، مالی و بانکی جمهوری اسلامی و صادرات طلا به این کشور است. بنابراین در حال حاضر تحریم های مضاعف آمریکا نه تنها با واکنش منفی اروپا همراه نشده است بلکه َآنها بسیار بیشتر و پیشتر از آمریکا حرکت می کنند.

متحدان جهانی غرب

علاوه بر اروپا، بسیاری از کشورهای همسوبا غرب هم درپی تحریم های آمریکا و اروپا مقدمات اجرای این تحریم ها،‌ یعنی تحریم بانک مرکزی و خرید انرژی از ایران را فراهم کرده اند. کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و ژاپن تحت فشار آمریکا اعلام کرده اند که این تحریم ها را اجرا خواهند کرد. کشورهایی نظیر هند، کره جنوبی و ترکیه هم که در محور آمریکا قرار دارند و تعاملات بسیار زیاد اقتصادی با ایران دارند اگرچه تلاش می کنند به یکباره منافع اقتصادی ناشی از تجارت با ایران را از دست ندهند ولی اخبار و مواضع این کشورها نشان می دهد که این کشورها به دنبال ایجاد مقدمات اجرای این تحریم ها هستند و برخی از آنها نیز اجرای آنها را آغاز کرده اند. ترکیه اعلام کرده است به جز تحریم های سازمان ملل به دیگر تحریم ها پایند نیست و شنیده می شود که کره جنوبی از آمریکا خواسته است که این کشور را در مورد مبادلات تجاری با ایران مورد استثناء قرار دهد و شرکت های کره ای را تحت تحریم قرار ندهد. ولی رایزنی مقامات غربی با این کشورها و فشار آمریکا بر آنها به حدی است که به نظر می رسد در آینده نزدیک آنها نیز در این مسیر قرار خواهند گرفت چرا که آنها تعاملات بسیار گسترده تری با غرب به خصوص آمریکا دارند.

شورای همکاری خلیج فارس

اقدامات غرب در شرایطی می افتد که کشورهای عربی که مهم ترین تامین کننده های نفت دنیا هستند به کمک غرب برای فشار بر ایران شتافته اند. رایزنی های مقامات چینی و ژاپنی در هفته های گذشته در کشورهای عربی و همچنین حضور عربستان و امارات متحده عربی در نشست رم که برای توافق در مورد تحریم نفت ایران شکل گرفته بود نشان داد که این همراهی اعراب با غرب بسیار جدی تر از گذشته است.

اختلافات ما با کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در این شرایط به ضرر ما تمام شده است و این کشورها که تولید کننده های اصلی در اوپک هستند به مصرف کننده ها قول داده اند که اگر نفت ایران تحریم شود به سرعت نفت مازاد خود را جایگزین نفت ایران می کنند تا به عرضه نفت به بازار جهانی انر‍ژی ضربه ای وارد نشود. موضع صریح وزیر نفت عربستان در مورد این که اعلام کرد که برای رساندن تولید این کشور به سقف ۱۲ میلیون بشکه در روز فقط کافی است شیرفلکه ها را باز کنند آشکارا نشان داد که اعضای شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی بسیج شده اند تا به غرب کمک کنند که ایران را تحت فشار قرار دهد.

امارات متحده عربی که این بار با عربستان هم داستان شده است،‌ پیش از این به دلیل ارتباطات تجاری گسترده با ایران از ورود به چنین فضایی خود داری می کرد. چرا که امارات دروازه ورود کالا به ایران بوده است و از این راه سود سرشاری به جیب زده است.  اقدامات اخیر امارات،‌ خصوصا شرکت در نشست رم نشان می دهد که این کشور منافع جدی در ارتباط با این مسئله در همراهی با غرب می بیند که حاضر شده است از سود سرشار ناشی از تعاملات تجاری با ایران چشم پوشی کند.

علاوه بر این در سالهای گذشته همواره شاهد بوده ایم که در معادلات منطقه ای علیه ایران عموما قطر، کویت و عمان کمتر مواضعی علیه ایران اتخاذ کرده اند و وارد بازی های غرب علیه ایران نشده اند. اما متاسفانه مسائل اخیر در مورد احتمال بسته شدن تنگه هرمز این کشورها را نیز تا حد زیادی با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همسو کرده است. به نظر می رسد اختلاف نظر ایران و قطر در مورد بحران سوریه نیز در تغییر رفتار قطر موثر بوده است.

روسیه و چین

روسیه و چین که در حال حاضر مهم ترین حامیان بین المللی ایران محسوب می شوند و مانع از تصویب قطعنامه های تحریم دیگر در شورای امنیت شدند با تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران نیز مخالفت کرده اند. اما این موضع رسمی این کشورها است و در عمل شواهد و قرائن از رویکرد دیگری حکایت دارد. حداقل در مورد چین که مهم ترین وارد کننده نفت ایران است بر اساس آمار و شنیده ها این کشور ضمن کاهش خرید نفت خود از ایران به دنبال جایگزین هایی برای نفت ایران است. سفر نخست وزیر چین به منطقه و قرار دادهای عظیم نفتی و گازی با عربستان سعودی نشانه های از این رویکرد چین می تواند باشد. سفر اخیر وزیر خزانه داری آمریکا به چین نشان دهنده عزم جدی واشنگتن برای همراه کردن پکن می باشد.

تعاملات تجاری ایران با روسیه بیشتر به مسائل هسته ای و نظامی بوده است که این کشور نیز علی رغم مخالفت هایی که با تحریم ایران بیان داشته است در چند مود تحریم های علیه ایران را اجرا کرده است که مهم ترین آنها عدم ارائه موشک های S300 و فسخ یکجانبه قرارداد ایران بوده است.



تحریم ها و تجارت جهانی

بنابرآنچه گفته شد به نظر می رسد چنانچه این روال پیش رود و متوقف نشود آمریکا می تواند با فشارهای خود مهم ترین شرکای تجاری و اقتصادی ایران را به اجرای تحریم های مضاعف آمریکا وادار سازد. البته باید دقت کرد که تحریم های بانک مرکزی ایران به واقع با روح حقوق بین الملل مغایرت دارد. اگر شورای امنیت این گونه تحریم ها را تصویب و اعلام کند، به لحاظ حقوق بین المللی قابلیت توجیه خواهد داشت و کشورهای عضو سازمان ملل هم باید به مصوبات شورای امنیت پایبند باشند اما در حال حاضر اقدام یکطرفه آمریکا هم با قوانین بین المللی و هم با قوانین سازمان تجارت جهانی مغایرت دارد. اما از آنجا که آمریکا از قطب های اقتصادی جهان است و اغلب کشورها نیاز دارند تا با واشنگتن مبادلات اقتصادی و سیاسی داشته باشند، به تبعیت از تصمیم آمریکا گرایش خواهند داشت. اقدامات یک جانبه از سوی دولت ها مانند تحریم های مضاعف یا تحریم هایی درباره سرمایه گذاری پولی و مالی می تواند با مقررات سازمان تجارت جهانی مغایرت داشته باشد و به اعضا امکان می دهد از توانمندی این سازمان برای مقابله با تحریم ها سود جوید. اما ایران عضو این سازمان نیست تا بتواند از این حربه برای دور زدن تحریم ها استفاده کند. بنابراین همراهی دیگر قدرت های اقتصادی جهان با آمریکا می تواند برای اقتصاد ایران که وابسته به نفت است بسیار زیانبار و شکننده باشد.

تحریم ایران و بازار نفت

چنانچه اشاره شد،‌ عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای جایگزینی نفت ایران ابراز آمادگی کرده اند که این مسئله می تواند به این معنی باشد که چندان خلاء نفت ایران بر بازار نفت جهان تاثیری نگذارد و اقتصاد جهان با شوک ناشی از بالا رفتن شدید قیمت نفت مواجه نشود. البته افزایش صادرات نفت عراق و لیبی و بازسازی صنایع آسیب خورده نفت این دو کشور نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

اما برخی از مقامات ایران تهدید کرده اند که در صورت تحریم نفت ایران،‌ از صدور نفت از تنگه هرمز جلوگیری می کند و با بستن این تنگه مانع از صادارت نفت به جهان می شود. اگر چه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حال ایجاد خط لوله ای برای انتقال نفت این کشورها به دریای سرخ هستند و عمان هم سواحلی در دریای عمان دارد ولی این مسائل مانع از اهمیت استراتژیک تنگه هرمز نخواهد بود. شکی نیست که تنگه هرمز شریان نفت جهان است و هرگونه تهدیدی برای آن می تواند برای کل جهان پیام خطرناکی ارسال کند. به نظر می رسد این تهدید به زمانی مربوط شود که جمهوری اسلامی ایران هیچ راه حل دیگری برای پاسخ به فشارهای غرب نیابد و تمام ابزارهای دیگر را ناکارآمد بداند. در چنین شرایطی و در صورت وقوع چنین احتمالی عواقب آن غیر قابل تصور است.

چه باید کرد؟

اما هنوز ایران ابزارهای دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل با جامعه جهانی را داراست. باید در نظر داشت که آنچه شرایط کنونی را ایجاد کرده است قطعنامه های شورای امنیت بوده است که در اثر فعالیت های هسته ای ایران تصویب شده است. به نظر می رسد ایران باید چنانچه اعلام کرده است که آماده مذاکرات با غرب و گروه ۱+۵ است از این مذاکرات به عنوان یک نقطه عطف در روابط خود با جامعه جهانی استفاده کند. غرب خواهان مذاکره در مورد برنامه هسته ای ایران است و ایران پیش از این بر بسته پیشنهادی خود به عنوان دستور کار مذاکرات پایفشاری کرده است. بسته ای که خواهان پرداختن به برنامه هسته ای ایران در کنار مسائلی نظیر زرادخانه های هسته ای اسرائیل، نحوه مدیریت جهان و … است. تاکید بر در دستور کار بودن چنین مسائلی عملا بن بست را برای هرگونه مذاکره ای رقم می زند چرا که غرب خواهان مذاکره بی قید و شرط با ایران در مورد مسئله هسته ای ایران است.

ایران همواره از حضور ناظران آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی و نظارت بر فعالیت های هسته ای خود استقبال کرده است و این فعالیت ها را به طور کامل در چارچوب قوانین آژانس می داند. در این شرایط بهتر است ایران به جای پیوند زدن مسائل با یکدیگر بر شفاف بودن برنامه های هسته ای خود تاکید کند و تلاش کند که کلیه ابهامات در این زمینه را از بین ببرد.

به نظر می رسد چنانچه ایران موضع خود را در مورد دستورکار مذاکرات تعدیل کند و به صورت جدی و با برنامه ای مشخص به مذاکرات وارد شود می توان روزنه امیدی برای توافق کلی میان ایران و جامعه جهانی تصور کرد. نگاهی کوتاه به وضعیت اقتصادی و بحران افول ارزش پول ملی در هفته های گذشته کافی است تا بدانیم بر خلاف عقیده عده ای تحریم ها بیش از یک کاغذ پاره عمل کرده اند و اینک پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را نشان می دهد. بنابراین بر همه ماست که با درایت و عقلانیت از اتخاذ مواضع احساسی و بی پشتوانه خودداری کنیم و تلاش کنیم با استفاده از همه توان دیپلماتیک کشورمان به توافقی جامع و کلی با جامعه جهانی دست یابیم. به این بیندیشیم که شرایط کنونی می تواند آسیب های اجتماعی گسترده ای را برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد و به نوعی نابسامانی بینجامد.

منبع: دیپلماسی ایرانی



یک سکه و چند قیمت؛ سکه صعود می کند، مسئولان سکوت

در حالی که قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش می یابد، ارزش برابر دلار در بازارهای ایران سیرصعودی داشته و هر ساعت بر قیمت سکه افزوده می شود.
بر اساس آخرین قیمت اعلام شده از سوی سایت مثقال قیمت یک سکه در حال حاضر ۱۰۲۰۰۰۰ است که از روز گذشته دویست هزار تومان رشد داشته است.
این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی ۱۶۷۶ دلار است که حتی با محاسبه دلار در بازار آزاد، قیمت سکه حدود هشتصد هزار تومان تخمین زده می شود.
تعطیلی چند روزه، سکوت مسئولان و سیاست های غلط اقتصادی نگرانی مردم را موجب شده است.
طی روزهای گذشته هیچ مقام اقتصادی در خصوص نوسانات قیمت سکه و ارز اظهار نظر نکرده است.
جدول زیر قیمت سکه طی ۳۴ سال گذشته است که خبرگزاری مهر تهیه کرده است.
 
سال قیمت/تومان
۵۷ ۴۲۰
۵۸  ۱۳۰۰
 ۵۹ ۲۴۰۰
 ۶۰ ۳۵۰۰
 ۶۱ ۳۵۰۰
 ۶۲ ۳۵۰۰
 ۶۳ ۳۹۰۰
 ۶۴ ۴۴۱۸
 ۶۵ ۶۵۰۰
 ۶۶ ۱۱۲۵۷
 ۶۷  ۹۹۳۹
 ۶۸ ۱۰۹۲۲
 ۶۹ ۱۲۷۰۷
 ۷۰ ۱۲۴۴۷
 ۷۱ ۱۲۴۰۹
 ۷۲ ۱۶۴۸۸
 ۷۳ ۳۰۳۵۲
 ۷۴ ۴۴۱۶۹
 ۷۵ ۴۱۲۷۳
 ۷۶ ۳۸۸۳۳
 ۷۷ ۴۵۰۹۲
 ۷۸ ۵۸۷۴۱
 ۷۹ ۶۰۵۱۲
 ۸۰ ۶۰۸۲۰
 ۸۱ ۶۹۹۶۰
 ۸۲ ۸۶۱۵۰
 ۸۳ ۱۰۴۵۳۷
 ۸۴ ۱۲۲۸۹۰
 ۸۵ ۱۶۷۹۶۷
 ۸۶ ۱۹۰۶۷۸
 ۸۷ ۲۳۱۶۴۹
 ۸۸ ۲۸۸۰۰۰
 ۸۹ ۴۳۵۰۰۰
۹۰ ( ابتدای بهمن) ۹۰۰۰۰۰

توصیه ایران به مردم یمن: با همفکری و مسالمت آمیز به اهداف خود دست یابید!


سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحولات اخیر یمن از جمله خروج عبدالله صالح از آن کشور ابراز امیدواری کرد استمرار روند تحولات در یمن با سطح مطالبات و انتظارات مردم مسلمان و مظلوم آن کشور همچنان به پیش رود.

اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه: رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات اخیر در یمن از جمله خروج علی عبدالله صالح از آن کشور ابراز امیدواری کرد استمرار روند تحولات در یمن با سطح مطالبات و انتظارات مردم مسلمان و مظلوم آن کشور همچنان به پیش رود.

وی با اشاره به اینکه مردم مسلمان یمن، نخبگان، اندیشمندان و همه احزاب و گروه‌های یمنی با همفکری و اتحاد تا وصول به اهداف اصلی انقلاب به حرکت مسالمت آمیز خود در چارچوب مطالبات بر حقشان ادامه خواهند داد، بر ضرورت هوشیاری مردم آن کشور در مقابله با توطئه‌های دشمنان انقلاب و دخالت‌های خارجی در ایجاد فتنه‌های داخلی در این کشور تأکید کرد.





مشارکت در انتخابات مشروعیت بخشی به استبداد است جـــرس: در ادامۀ دعوت فعالان و حامیان جنبش سبز به عدم شرکت در انتخابات غیرآزاد مجلس شورای اسلامی، گروهی از کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور نیز، طی فراخوانی خواستار عدم حضور همگانی در انتخابات اسفند ماه شدند.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، در بیانیه این کنشگران تاکید شده "مشارکت در این انتخابات بی اعتنایی به اوج گیری سرکوب های همه جانبه در سالیان اخیر به ویژه علیه فعالان جنبش سبز و خون های بناحق ریخته شهدا و مقاومت سرافراز زندانیان معترض به شرایط استبدادی حاکم است."

امضا کنندگان فراخوان عدم شرکت در انتخابات همچنین خاطرنشان کرده اند که "ما گرم کردن تنور این انتخابات را ، از هر طریق و یا هر گونه مشروعیت دهی به آن، پشت کردن به مردم و سرنوشت کشور و همراهی کردن در روند خشونت و سرکوب و نقض آزادی های قانونی و منافع ملی کشور می دانیم."

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

کشور ما یکی از بحرانی ترین شرایط چند دهه اخیر را می گذراند. در حالی که در چند سال اخیر بیشترین در آمد نفتی بعد از دوران اکتشاف را داشته است.

مردم ما اینک در دشوار ترین شرایط زندگی رفاهی و امنیت اجتماعی و آسایش روانی به سر می برند.

حاکمان نالایق نظامی – امنیتی با سیاست های مستبدانه ، کوته نظرانه و ماجراجویانه خود، کشور و مردم ایران را به لبه پرتگاه خانمان برانداز جنگ و اضمحلال بیش از پیش منافع ملی رسانده اند.

در این میان و در حالی که در آخرین انتخابات برگزار شده با کودتایی سیاسی و تخلف و تقلب گسترده آرا مردم را دزدیدند و اراده خود را بر اراده مردم در دست گرفتن سرنوشت خود حاکم کردند، اینک دوباره سخن از انتخابات به میان آورده اند.

انتخابات آزاد ، سالم و عادلانه مستلزم وجود آزادهای سیاسی و اجتماعی برای طرح همه نظرات و برنامه ها در باره مشکلات مردم و سرنوشت کشور و نیز آزادی نامزدی وامکان فعالیت سیاسی و انتخاباتی همه نیروها و رقابت عادلانه همه عقاید و نظرات است. در حالی که امروز حاکمان مستبد و تنگ نظر حتی فعالیت مستقل مسئولان و مدیران سابق کشور را هم بر نمی تابند و تعداد زیادی از آنها را به همراه انبوه دیگری از فعالان سیاسی و مدنی به زندان انداخته و به حبس های سنگین محکوم کرده اند.

انتخابات باید سالم باشد ، اما پس از کودتای انتخاباتی سال 88 هیچ کس – حتی دست اندر کاران کنونی از جناحهای منتقد دولت ! - به سلامت انتخابات اعتمادی ندارند.

پارلمان برآمده از یک انتخابات هم چنین باید موثر و صاحب اختیار باشد و برگزیدگان مردم بتوانند اراده آن ها را حاکم کنند . در حالی که مجلس نمایشی کارکردی فرمایشی دارد و جرات نقد و نظر و سئوال و استیضاح از مسائل جاری کشور – حتی در مورد قانون شکنی های آشکار و دهن کجی به خود مجلس - را هم ندارد.سخنان رهبر و مقامات کشور – به ویژه مسئولان نظامی که سرنوشت و ترکیب انتخابات را از هم اکنون مشخص کرده اند – دیگر جای هیچ تردیدی در نمایشی و فرمایشی بودن این انتخابات باقی نگذاشته است .

بدین ترتیب ما عده ای از فعالان ملی – مذهبی در خارج از کشور ضمن بحرانی دانستن شرایط میهن که راه حل و برون رفتی جز انتخابات آزاد و سالم و موثر ندارد ، شرایط حاکم بر کشور و به ویژه انتخابات پیش روی مجلس را استبدادی ، انحصاری و فریبکاری سیاسی دانسته و در انتخابات آتی شرکت نمی کنیم.

به نظر ما مشارکت در این انتخابات بی اعتنایی به اوج گیری سرکوب های همه جانبه در سالیان اخیر به ویژه علیه فعالان جنبش سبز و خون های بناحق ریخته شهدا و مقاومت سرافراز زندانیان معترض به شرایط استبدادی حاکم است. ما گرم کردن تنور این انتخابات را ، از هر طریق و یا هر گونه مشروعیت دهی به آن ، پشت کردن به مردم و سرنوشت کشور و همراهی کردن در روند خشونت و سرکوب و نقض آزادی های قانونی و منافع ملی کشور می دانیم.

ما به فعالان سیاسی و مدنی توصیه می کنیم به جای سکوت و کناره گیری انفعالی ، با حضور در عرصه عمومی و با شرکت در جلساتی که در جای جای کشور به مناسبت موسم انتخابات تشکیل می شود صدای اعتراض خود را به نمایش فریب کارانه انتخاباتی به گوش دیگر هم وطنان و افکار عمومی جهان برسانند و ضمن آگاهی بخشی اجتماعی در این بستر ، به تشکل یابی و فعال سازی شبکه های اجتماعی جهت حفظ و ارتقای آمادگی ها و توان مندی های لازم برای مواجهه با روزهای پر التهابی که حاکمان مستبد و نالایق و بی بصیرت کشورمان را بدان سو می رانند ، بپردازند.

ما مطمئن و امیدواریم که سنتهای خدایی حاکم بر تاریخ و اراده حق طلبانه مردم معترض بر سیاست های ضد ملی نیروهای نظامی – امنیتی پیروز خواهد شد و دوران تیره روزی به پایان خواهد رسید. این همه نیازمند تلاش های مستمر و وخستگی ناپدیر و حرکت پایدار همه دلسوزان وطن با عقاید و علایق مختلف است. تنها درپناه همبستگی عمومی و تلاش های همسو و مشترک ، ضمن تکثر موجود، است که می توان به این آینده رسید.
کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور
کوهزاد اسماعیلی - عباس اشراقی - عبدالعلی بازرگان - ایرج باقرزاده - محمد برقعی – پروین بختیارنژاد - هوشنگ تبریزی - محسن تلغری زاده - مجید تولایی - رضا جعفریان - رضا حاجی – سجاد رضایی - علی سرداری - پیام سعیدی - لیلا شکوهی - ارشاد علیجانی - رضا علیجانی - فرشید فاریابی - احد فضیلی - آزاده فضیلی - مرتضی کاظمیان - هادی کحال زاده - علی کلایی - پروین کهزادی - الهه گلکار- رحمان لیوانی - یاسر معصومی- فهیمه ملتی - مهدی ممکن - مجتبی نجفی - مهدی نوربخش - حسن یوسفی اشکوری




جـــرس: در پی تصویب تحریم تدریجی نفت، بانک مرکزی و طلای ایران، توسط رهبران اتحادیه اروپا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا این تحریم‌های جدید را "ابزار فشار بر مقامات تهران" خواند و گفت: "تحریم‌ها به خودی خود هدف نیست و هدف از این تحریم‌ها، اعمال فشار بر ایران به منظور بازگشت به میز مذاكرات است."

به گزارش ایسنا، كاترین اشتون عصر دوشنبه در كنفرانسی خبری گفت: "می‌خواهیم جمهوری اسلامی به میز مذاكره برگردد و به پیشنهادی كه سال گذشته در استانبول ارائه شد به‌عنوان راه‌های اعتمادساز نگاه كند یا پیشنهادات جدید خود را ارائه كند، که البته امیدواریم واكنش مثبت نشان دهند و به میز مذاكرات بازگردند."

سخنگوی گروه ۱+۵ تاکید کرد که "ما واضح و روشن به ایران گفته‌ایم كه به دنبال گفت‌وگو هستیم."

اشتون با ذكر این نکته كه آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود درباره مسائل مبهم در برنامه هسته‌یی ایران ابراز نگرانی كرده است، گفت: ایران باید نشان دهد كه به تعهداتش پایبند است.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد اروپا گفت: در تحریم باید مسائل مختلفی را در نظر گرفت كه به كل اقتصاد اتحادیه اروپا مربوط می‌شود. ما این مسائل را بررسی كردیم و آثار منفی را مورد بررسی قرار دادیم.

او افزود كه اتحادیه اروپا در نشست ماه آوریل بررسی خواهد كرد كه آیا تحریم‌ها آثار منفی داشته‌اند یا خیر.

اشتون در پاسخ به سوالی درباره این كه آیا این اتحادیه تلاش می‌كند تا با كشورهایی نظیر چین و روسیه درباره ایران به نگاه مشترك دست‌یابد؟ گفت: در هند با نماینده چین درباره مسائل مختلفی كه ایران یكی از آن‌ها بود صحبت كردیم.

وی تاكید كرد كه چین نقش مهمی در گروه ۱+۵ دارد و افزود: به نماینده چین گفتم كه جامعه بین‌المللی باید درباره ایران دركنار هم بایستد و این مساله مهمی است.

اشتون هم‌چنین گفت كه برخی كشورها می‌توانند با این اتحادیه همكاری كنند و برخی هنوز تصمیمی نگرفته‌اند و برای اعمال فشار برای ایران به راه‌های دیگری فكر می‌كنند.

گفتنی است، روز دوشنبه منابع غربی از افزایش ۳۰ درصدی واردات نفت پکن از تهران خبر داده اند.


واکنش تند روسیه
در واکنش به تحریم های مصوبِ روز دوشنبه، وزیر خارجه روسیه با محکوم کردن این مصوبه گفت كه روسیه معتقد است برای از سرگیری مذاكرات با جمهوری اسلامی فرصت وجود دارد و از اعمال تحریم‌های یك جانبه علیه تهران به دلیل دنبال كردن برنامه‌ی هسته‌یی انتقاد كرد.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، روز دوشنبه با اشاره به گفت‌و‌گوهای میان ایران با گروه موسوم به ۱+۵ به خبرنگاران گفت: ما هم‌چنان قاطعانه امیدواریم كه گفت‌و‌گوها در نزدیك ترین زمان در آینده از سرگرفته شود.

او گفت كه روسیه تلاش خواهد كرد تا مانع از آن شود كه ایران و غرب حركاتی غیرسازنده انجام دهند و در صدد از سرگیر ی مذاكرات میان دو طرف برخواهد آمد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، لاوروف با محكوم كردن تحریم‌ها علیه ایران تاكید كرد كه این تحریم‌ها به رفع مساله كمكی نخواهد كرد.

او از تحریم‌هایی كه روز دوشنبه به تصویب وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا علیه ایران رسید، گفت: تحریم‌ها به حل مساله كمكی نمی‌كند.

 گفتنی است، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه با تحریم نفت ایران موافقت كردند و را ه را برای ممنوعیت فوری قراردادهای جدید وارداتی با ایران به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی بر سر مساله هسته‌یی گشودند.




جـــرس: در واکنش به انتشار مطلبی در ارگان رسمی دولت پیرامون تاثیرات "تسخیر سفارت انگلیس بر بازار سکه و ارز کشور"، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: "دولت قصد دارد دوباره فرافکنی کند یعنی بجای اینکه به ریشه کار و اصل موضوع بپردازد به موضوعی پرداخته که آن مطلب شاید به این آشفته بازار کمک کند اما ریشه اصلی نیست."

این مقام ارشد اقتصادی مجلس تاکید کرد که دولت می خواهد با مقصر جلوه دادن دیگران در این آشفته بازار اقتصادی فرافکنی کند.به نظر می رسد دولت با تسخیر موقت سفارت انگلیس یا مخالف نبود و یا حداقل مماشات کرد و با سکوت خود به این ماجرا کمک کرده است.

هفته گذشته روزنامه «ایران»، ارگان دولت، با انتشار یادداشتی مدعی شده بود که "در شرف برنامه ریزی برای ساماندهی بازار ارز و طلا توسط دولت، عده‌ای با یک برنامه‌ریزی کاملاً انگلیسی و سوءاستفاده از روحیه ضد استعماری جوانان و دانشجویان کشور از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند، که همین اثر روانی خود را بر بازار گذاشت و نرخ دلار را تا مرز 13 هزار و 500 ریال افزایش داد."

به گزارش «شفاف نیوز»، محمد رضا خباز، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: "مطلب رسانه های نزدیک به دولت نشان دهنده این است که دولت قصد دارد دوباره فرافکنی کند یعنی بجای اینکه به ریشه کار و اصل موضوع بپردازند به موضوعی پرداختند که آن مطلب شاید به این آشفته بازار کمک کند اما ریشه اصلی نیست. حمله به سفارت انگلیس که کار عده ای بود و بعد از آن نیز دولت ایران به نوعی از انگلیس دلجویی کرد، در بازار آشفته اقتصادی موثر است اما عامل اصلی نیست بلکه عامل اصلی از بعد اقتصادی نقدینگی در بخش خصوصی است... "

خباز با اشاره به مطالب رسانه های نزدیک به دولت پیرامون تاثیر تسخیر سفارت انگلیس بر بازار سکه و ارز، گفت: پدیده ناگواری که در رابطه با سکه و ارز به وجود آمد از جمله پدیده های نادری است که اگر وارد اقتصاد کشوری شود دولتمردان باید تمام تلاش خود را بکار ببرند و این مشکل را هرچه زودتر حل کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی به وظیفه دولت در کاهش نقدینگی بخش خصوصی اشاره کرد و یاد آور شد: در قانون پنج ساله چهارم دولت را موظف کردیم که سال به سال نقدینگی دست بخش خصوصی را ساماندهی و جهت دهی کند. در آغاز دولت احمدی نژاد نقدینگی دست بخش خصوصی 70 هزار میلیارد تومان بود که باید آنرا ساماندهی می کردند اما نه تنها ساماندهی نکردند بلکه مقدار آن 5 برابر شده است و حدود 320 هزار میلیارد تومان پول در اختیار بخش خصوصی است.


خباز تصریح کرد: نقدینگی در اختیار بخش خصوصی مانند سیل می ماند اگر مسئولین اقتصادی دولتی آن را مهار کنند این سیل به نعمت تبدیل می شود.اما اگر رها کنند روز به روز در کشور مشکل ساز خواهد بود. اگر نقدینگی بخش خصوصی کنترل نشود یک روز به سوی ارز، یک روز سکه، یک روز به سمت بورس بازی ماشین، یک روز به سوی مسکن و زمین می رود و دقیقا مانند سیل سرگردان است و هر روز به سوی یک موضوع می رود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف اصلی دولت مهار نقدینگی است، گفت: یکی از راههای مهار نقدینگی این است که سود سپرده تسهیلات را افزایش دهند تا مردم رقبت کنند که پولشان را از بازار به داخل بانکها بکشانند. این امر در صورتی امکان می افتد که سود سپرده بانکها 1-2 درصد بیش از تورم باشد اما اگر قرار باشد که تورم 20 درصد و سود سپرده بانکها 12 درصد باشد هر آدمی که عقل اقتصادی داشته باشد پولش را به سمت دلالی و کالای واسطه گری می برد و یکی از واسطه گری ها ارز، دلار و... است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ریشه اصلی در افزایش قیمت دلار و ارز،نقدینگی بی حساب و کتابی در بخش خصوصی است، گفت: ظاهرا دولت می خواهد با مقصر جلوه دادن دیگران در این آشفته بازار اقتصادی فرافکنی کند.به نظر می رسد دولت با تسخیر موقت سفارت انگلیس یا مخالف نبود و یا حداقل مماشات کرد و با سکوت خود به این ماجرا کمک کرده است.

خباز تاکید کرد: بنابراین ریشه اقتصادی افزایش تورم، قیمت ارزو طلا، نقدینگی بخش خصوصی است و راه حل آن جهت دادن به نقدینگی است.دولت در این بخش ناموفق بوده و نمره قبولی نمی گیرد. نقدینگی بخش خصوصی در سال 84 که دولت آقای احمدی نژاد شروع به کار کرده نقدینگی 70 هزار میلیارد بود که باید کم می شد اما در حال حاضر 320 هزار میلیارد تومان شده است و نشاندهنده این است که دولت در این بخش ناموفق بوده و این امر هر روز برای کشور دردسرهای جدید ایجاد می کند.

گفتنی است، در واکنش به بحران وخیم و دامنه دار بازار ارز و طلای کشور، یک مقام ارشد اقتصادی مجلس روز دوشنبه گفت: "در خصوص ارز و طلا، حیثیت دولت رفته است."

غلامرضا مصباحی مقدم تاکید کرده بود که من مشکل را از ضعف مدیریت می دانم.







همسر ژیلا مهدویان: دست وکلا برای دفاع بسته است
     جرس: در حالیکه طی هفته های گذشته فشار و تهدیدها بر روی اعضای مادران عزادر افزایش یافته است اوایل دی ماه ژیلا مهدویان عضو این تشکل مدنی به پنج سال زندان، سه سال تعزیزی و دو سال تعلیقی محکوم شده است و دخترش مریم نجفی نیز به دو سال حبس، یک سال و نیم تعلیقی و شش ماه تعزیری محکوم شده است. 

حمید ترمسی در خصوص حکم صادره برای همسر و دخترش به "جرس" می گوید: "در دادگاه بدوی برای همسرم پنج سال و برای مریم دو سال حکم صادر کرده اند. اتهامشان هم اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با سازمان مجاهدین و ارتباط با مادران عزادار است. زمانی که همسرم و دخترم را می خواستند بازداشت کنند و ماموری به من حکم جلب نشان داد خنده ام گرفت و همان زمان هم گفتم شما به ما انگ ارتباط با سازمان مجاهدین می زنید آخر کدام آدم عاقلی خودش را به سازمان مجاهدین وصل می کند؟! حرفشان هم این است که آقای نقاش کار به منزل ما تلفن زده است من هم در همانجا گفتم که ما با ایشان تماس نداشتیم و بعد از آن بلاهایی که در زندان به سر حسام آوردید و خبرش در رسانه ها پیچید ایشان با ما تماس گرفتند و خودشان را عضو حقوق بشر معرفی کردند و فقط حال حسام را می پرسیدند. حالا سوال من این است آیا این کجا ارتباط با سازمان مجاهدین است؟ اگر می گفتند جنبش سبز باز یک حرفی . اتهام دیگری که خیلی تعجب آور است این است که همسرم را متهم کرده اند که عضو مادران عزادار است و اقدام علیه امنیت ملی کرده، خب حتما این برای اینها جرم است حتی از نظر آقایان کسی حق ندارد بگوید ماست سفید است..."
وی با اشاره بر اینکه وکلا دستشان بسته است ادامه می دهد: "وکلا جرات ندارند با این اوضاع کاری کنند، وگرنه خودشان محکوم می شوند. حتی زمانیکه که می خواستیم به این حکم اعتراض کنیم وکیل اعتراض را نوشت اما گفت خودتان آن را به دادگاه ببرید من دادگاه نمی آیم و اسمی از وکیل نبرید."
ترمسی می افزاید: "خوب حق دارد، حتی همسرم که رفته بود اعتراض خود را به دادگاه تحویل دهد یک وکیلی را از زندان آورده بودند تا محاکمه کنند. یا همین خانم ستوده که وکیل پسرم حسام بود الان در کجاست؟ در زندان! بعد از خانم ستوده وکیل دیگری گرفتیم، او را هم بازداشت کردند و الان هم همان وکیل سوم که خوشبختانه آزاد است اما دست به عصا راه می رود. اینها می گویند وکیل بگیرید اما اگر وکیل کارها را بخواهند از راه قانونی پیش ببرند او را هم بازداشت می کنند..."
همسر ژیلا مهدویان با ابراز ناراحتی از روند رسیدگی به اعتراض خود بیان می کند: "حالا باید منتظر بمانیم تا نتیجه ی دادگاه تجدید نظر بیاید. البته دادگاه اینها که دادگاه نیست، یکدفعه می بینید حکمی که پنج سال بوده را بیشتر می کنند. معلوم نیست در کشور چه خبر است؟!"
طی روزهای گذشته تشکل مدنی «مادران پارک لاله و حامیان» آنها، با صدور بیانیه ای پیرامون ادامه بازداشت ها و تشدید فشارها بر فعالان سیاسی- مدنی و مادران عزادار، خواستار "آزادی تمامی زندانیان سیاسی – عقیدتی"، "لغو مجازات اعدام" و "محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان کشتارهای سی و سه سال گذشته" شدند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: " در حالی که مردم حق نفس کشیدن ندارند و بسیاری از آزادی خواهان تنها به جرم حق طلبی؛ زندانی، مفقود، مجروح و کشته می شوند و خانواده هایشان حق هیچ گونه شکایت و پیگیری واقعی را ندارند. می پرسیم : کدامیک ازخواسته ها و حرکت های مادران و حامیان، غیرقانونی بوده که امنیت ملی کشور به خطر افتاده است؟ جز اینکه پیگیری وضعیت فرزند در هر دین و آیین و قانونی، حق هر مادری و همراهی و حمایت از مادران، وظیفه تک تک فرزندان جامعه جهانی است. حاکمان، امنیت ملی را امنیت اوباش، قاتلان و شکنجه گران می دانند و به همین دلیل این چنین از حرکت مادران به وحشت افتاده اند و به اشکال مختلف آنها را مورد اذیت و آزار قرار می دهند."
همسر این عضو مادران عزادر با واهی خواندن اتهام همسرش می گوید: "همسرم دو ماه و دخترش ده روز در زندان بودند که خانم مهدوی یکی از آن دو ماه را در انفرادی و تحت بازجویی بود و بعد با قرار وثیقه آنها را آزاد کردند.( بیست میلیون سند ملکی برای همسرم فیش حقوقی برای دخترش). وقتی تا این حد اتهامات بی اساس است، دیگر چه بگویم! به چه کسی بگویم؟ کسی حرف ما را گوش نمی دهد."
لازم به یادآوری است که تجمع و تشکل موسوم به "مادران عزادار" و حامیان آنها، از آخرین شنبه خرداد ماه پس از جانباختن تعدادی از جوانان در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 شکل گرفت. در جریان این تجمعات که شنبه ها عصر مقابل میدان مرکزی پارک لاله تهران برگزار می شد، مادرانی که فرزندان خود را از دست داده یا ناپدید شده و همچنین گروهی از فعالان مدنی و حقوق زنان – به خصوص مادرانی که در سال های پیشتر فرزندانشان اعدام یا ناپدید شده اند- نیز شرکت داشتند. بعدتر نیز، مادرانی که فرزندانشان در بازداشت قرار گرفتند، به این جمع مادران پیوسته بودند. آنها خواستار حقیقت یابی در مورد کشته، ناپدید و بازداشت شدن فرزندان خود و پاسخگویی مقامات در برابر این موارد بودند. اما حاکمان کنونی به جای پاسخگویی به خواسته های بر حق این مادران اسیب دیده فشارها و تهدیدها را بر آنها افزایش دادند و برای برخی از اعضای آن حکم زندان صادر نمودند.
گفتنی است، ژیلا کرم زاده مکوندی ، شاعر و از حامیان مادران عزادار، به چهار سال حبس، دو سال تعزیزی و دو سال تعلیقی محکوم و در زندان بسر می برد. لیلا سیف اللهی، پزشک و از حامیان مادران عزادار، نیز به چهار سال حبس، دو سال تعزیزی و دو سال تعلیقی محکوم شده است. نادر احسنی، یکی دیگر از حامیان مادران پارک لاله، پس از تحمل یک سال زندان و پس از آزادی، دوباره به دادگاه احضار و به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. منصوره بهکیش نیز به جرم دادخواهی و همدردی با مادران عزادار و حضور در خاوران و بهشت زهرا، بارها احضار و در آخرین بازداشت یک ماه را در حبس گذراند و در چهار دی ماه محاکمه و در انتظار حکم نهائی است.
همچنین اکرم نقابی، مادر سعید زینالی به جرم پیگیری وضعیت فرزندش به مدت دو ماه زندانی شده و محاکمه شده است و پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی به جرم پیگیری وضعیت فرزندش به 23 ماه حبس تعزیری محکوم و زندانی شده است.
ژیلا مهدویان یکی از این مادران رنج کشیده است که حسام ترمسی از جمله بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات فرزند اوست که در تیرماه سال 88 بازداشت و به اتهام شرکت در اعتراض‌های بعد از انتخابات به یک سال زندان محکوم شد و بعد از گذراندن یازده ماه اردیبهشت ماه از زندان آزاد شد. اما به فاصله کوتاهی بعد از آزادی از ناراحتی های شدید جسمی و عصبی در رنج بود ودکتر معالج حسام گفته بود که مشکل وی از دوره زندانش می باشد.
حمید ترمسی پیش از این در خصوص وضعیت اسف بار پسرش و نگرانی مادرش به جرس گفته بود: "در چهل و شش روز اول دستگیری پسرم را بشدت شکنجه کردند و هر روز مورد ضرب و شتم قرارش می دادند. این ضرب و شتم در حالی صورت می گرفت که او در زندان نبود و در یکی از باغها نگهداری می شد و شکنجه جسمی و روحی می شد. فحش های ناموسی و تحقیرآمیز به یک جوان بیست ساله می دادند. بعد از این چهل و شش روز شکنجه زمانیکه پسرم را به زندان اوین بردند مسئولین اوین ایشان را تحویل نمی گرفت و می گفتند این در حال مردن است و دکترای زندان اوین گفتند از این آقایانی که ایشان را آورده اند تعهد بگیرید که اگر اتفاقی برای ایشان افتاد بعهده خودشان است. بعد از آن هم در زندان هر مشکل و ناراحتی که پیدا می کرد ایشان را پیش دکتر نمی بردند تمام این فشارها باعث شد که پسرم اعصابش ناراحت شود و مجبور به استفاده از قرص های اعصاب شود. چند مدت پیش هم که چند نفر از زندانیان کرد را اعدام کردند چنان در روحیه پسرم تاثیر گذاشت که گریه می کرد و می گفت من با اینها هم زندانی بودم به چه گناهی اعدام شدند؟ و مدام می گفت این بچه ها اینقدر پاک و معصوم بودند که نمی فهمم به چه جرمی اعدام شده اند؟ و تمام این مسائل روی روحیه اش اثر گذاشت حتی ما که عمری گذرانده ایم وقتی این اخبار را می شنویم حالمان بد می شود که فرزندان نجیب و بی گناه را فقط به جرم حرف زدن اعدام می کنند. اما هیچ مرجعی مسئولیت این اتفاقات را بعهده نمی گیرد و پاسخی نمی دهند و مدام به مردم دروغ می گویند. "




اوباما از اروپایی‌ها برای تحریم‌های بیشتر ایران تشکر کرد


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیامی از هم‌پیمانان اروپایی خود برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران تشکر کرد.

به نوشته بی بی سی، آقای اوباما در پیام خود از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به عنوان نشانه‌ای یاد کرده است که "همبستگی جامعه بین‌الملل در خصوص نگرانی از برنامه اتمی ایران" را مشخص می‌کند.

اتحادیه اروپا در تحریم‌های جدیدی که علیه ایران در روز دوشنبه ۲۳ ژانویه، وضع کرد، صنعت نفت ایران را تحریم کرد.

آقای اوباما در پیام خود گفته است که آمریکا برای "تحت فشار گذاشتن ایران، تحریم‌های دیگری را هم علیه این کشور وضع خواهد کرد."

در پیام رئیس‌جمهوری آمریکا آمده که تنها راه برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، این است که "ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل‌ کند."

منظور آقای اوباما از این جمله احتمالا پذیرفتن و اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران است

غربی‌ها مشکوکند که برنامه هسته‌ای ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است. چیزی که ایران همواره آن را رد کرده است.





یک نماینده مجلس از متحدالشکل کردن پوشش دانشجویان بر اساس عرف و اسلام خبر داد


یکی از نمایندگان مجلس ایران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اظهار نظر جدیدی در ارتباط با پوشش دانشجویان در ایران ضمن اشاره به "متحدالشکل کردن پوشش دانشجویان" تاکید نموده است که «باید پوشیدگی و زیبایی لباس، هم از نظر عرف جامعه و هم از نظر اسلام، حفظ و لحاظ شود.»

به گزارش دانشجونیوز، لاله افتخاری نماینده اصولگرای مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به یکسان سازی طرح پوشش برای دانشجویان در ایران اشاره کرده و گفت: «این مساله مستلزم عرضه طرح‌ها به عنوان مد و لباس است و این طرح‌ها باید طوری باشد که پوشش مناسب برای بیرون یا برای فضاهای مختلف را تامین کند.و بهتر است لباس‌ها در عین متانت، دارای هارمونی و هماهنگی لازم در زیبایی، تنوع، رنگ و مدل باشند.»

وی همچنین به حمایت از طراحان لباس اشاره نموده و افزوده است: «این امر را در مجلس هفتم به تصویب رساندیم تا در حفظ حقوق و ارائه توانمندی آنان به جامعه و حمایت از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اقدامات خوبی صورت گیرد.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با ادعای اینکه «در بعضی از کشورهای اسلامی و حتی بسیاری از کشورهای جهان دانشجویان لباس مشخصی بر تن می‌کنند» لباس آنها را «بسیار متین و وزین و عفیف» توصیف نموده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلسدر ادامه گفته است که «این مساله باید در کمیسیون بررسی شود و از نظر و ایده دانشجویان نیز در طراحی این لباس‌ها استفاده کرد.»

این در حالی است که سرپرست اداره ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مرکز امور اجتماعی وزارت کشور پیشتر گفته بود، رایزنی‌های لازم برای تشکیل کمیته لباس مشاغل را با وزارت ارشاد انجام داده‌ایم و دستورالعمل کمیته در حال آماده‌سازی است.

اما طراحی لباس فرم مشاغل برای گروه‌های اصلی نظیر دانشجویان در حالی از سوی مسئولان مرکز امور اجتماعی وزارت کشور مطرح شده بود که مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی وزارت علوم عرضه لباس فرم یا لباس‌های متحدالشکل برای دانشجویان را قابل اجرا نداست.

علی آدمی اضافه کرده بود: «فکر می‌کنم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از مصوباتی که وزارت کشور درباره متحدالشکل کردن لباس‌ها و همسان‌سازی پوشش بکار می‌برد مستثنی هستند چرا که هم دامنه دانشجویی‌مان بالاتر است و هم به لحاظ قشر دانشجو بودن و بحث‌های علمی که در محافل دانشگاهی مطرح است طراحی لباس فرم برای دانشجویان چندان پاسخگو نیست.»

از نخستین سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، دولت نهم "طرح عفاف و حجاب" را تصویب کرد، و وزارت کشور ستادی برای این کار تشکیل داد. به ویژه به وزارت علوم توصیه شد که باید در جهت رعایت کامل پوشش اسلامی در محیط‌های آموزشی تلاش کند.

در همین راستا و پس از اجباری شدن مقنعه برای دانشجویان دختر، وزارت علوم خبر داده که برای تأسیس دانشگاههای تک‌جنسیتی در تهران و شهرستانها مجوز صادر شده است.





هرانا؛ حسین رونقی از بیمارستان به زندان بازگردانده شد


خبرگزاری هرانا - حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی که برای چندمین بار تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، علی‌رغم نیاز مبرم به مراقبت‌های پزشکی پس از عمل به زندان اوین بازگردانده شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین رونقی ملکی که به تازگی و جهت ادامه‌ی درمان در بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران بستری شده بود، تنها چند روز پس از عمل جراحی و در شرایطی که از وضعیت جسمی مساعدی برخوردار نبود، برای چندمین بار متوالی به زندان منتقل شد.

آقای ملکی که به بیماری کلیوی مبتلاست، بنا به گفته‌ی پزشکان بایستی در خارج از زندان تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد. این مهم در حالیست که مسئولان تاکنون با مرخصی استعلاجی وی موافقت نکرده‌اند.

این زندانی سیاسی در طی ماه‌های گذشته چندین مرتبه به بیمارستان منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفته است اما به علت بازگرداندن زودهنگام به زندان و عدم رسیدگی پزشکی پس از عمل، هربار بیماری وی شدیدتر می‌گردد.

حسین رونقی ملکی که بنا به رای دادگاه انقلاب، به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم است، از آذرماه سال ۱۳۸۸ تاکنون در زندان به سر می‌برد.




دکتر محمد ملکی جهت اجرای حکم به زندان اوین فراخوانده شد


خبرگزاری هرانا - در این احضاریه از ایشان خواسته شده است تا ظرف مدت سه روز از زمان رویت نامه خود را به زندان اوین، بخش اجرای احکام دادسرای شهید مقدس، معرفی نماید.
به گزارش سحام و به نقل از صفحه شخصی ایشان در فیس بوک، دکتر محمد ملکی که هم اکنون ۷۸ سال دارد، پس از انتخابات خرداد ۸۸، در تاریخ ۳۱ مرداد ماه در منزل خود و درحالیکه در بستر بیماری بود بازداشت شد و مدت بیش از شش ماه را در زندان اوین گذراند. ایشان در طول دوران زندان بدلیل مشکلات جسمی و حمله قلبی چندین بار در بیمارستان بستری شد و نهایتا در اسفند سال ۸۸ از زندان آزاد شد.
پس از آزادی از زندان، طبق کیفرخواست صادره توسط دادگاه انقلاب، ایشان به محاربه، توهین به آیت‌الله خمینى، آیت‌الله خامنه‌اى و نیز تبلیغ علیه نظام متهم گردید. در تاریخ پنجم مرداد ماه امسال، دادگاه دکتر محمد ملکی بطور غیرعلنی برگزار شد که ایشان بدلیل غیرقانونی دانستن دادگاه و در اعتراض به غیرعلنی بودن آن، در دادگاه از خود دفاع نکرد. سرانجام دادگاه، او را در مهر ماه امسال به جرم تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم کرد.
دکتر محمد ملکی که اولین رییس دانشگاه تهران بعد از انقلاب بوده است، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ نیز بدلیل اعتراض به انقلاب فرهنگی در دانشگاهها، به مدت پنج سال تحت سخت ترین شکنجه ها زندانی بوده و بار دیگر در اسفند ماه سال ۱۳۷۹ به همراه جمعی از فعالان ملی-مذهبی دستگیر شد و مدت بیش از ۶ ماه را در زندان انفرادی گذراند. ایشان در شهریور ماه امسال در نامه ای سرگشاده به احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، شرح مختصری از شکنجه هایی که در زندانهای دوران مختلف دیده است را بازگو کرد و اعلام داشت حاضر است درباره مشاهدات خود از زندانها شهادت دهد. دکتر ملکی در ماههای اخیر، بدلیل نگارش این نامه احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفت.




یاسر یوسف زاده در بابلسر بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - یکی دیگر از فعالین سیاسی بابلسر شامگاه دوشنبه سوم بهمن بازداشت شد.

به گزارش «چمران نیوز»، شامگاه دوشنبه سوم بهمن، مامورین امنیتی بابلسر با یورش به منزل پدری یاسر یوسف زاده وی را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند.

پس از یورش مامورین امنیتی به منزل آقای یوسف زاده، پدر ایشان درخواست ارائه حکم مراجع قضایی و کارت شناسایی را از مامورین داشته است، که این درخواست وی با شدیدترین برخورد از سوی مامورین امنیتی پاسخ داده شده، که پس از مقاومت خانواده برای روئیت حکم جلب مامورین حاضر بر صورت پدر و خواهر ایشان اسپری فلفل زده و باعث صدمه دیدن آنها شدند.

بر اساس این خبر، با درگیری مامورین فرزند ایشان برای کمک پدر از رفتن با مامورین خوداری میکند و با پای برهنه به سمت پدر می دود، که همین امر سبب میشود مامورین وی را با ضرب و شتم در مقابل دیدگان پدر و مادرش دستبند زده و به ماشینی که پلاک آن نیز شخصی بوده منتقل کنند.

پس از خروج ایشان از منزل پدرشان که با تنشهای فراوان و درگیری شدید مامورین نیز همراه بوده وی را به منزل شخصی خود منتقل کرده و آنجا را نیز مورد بزرسی قرار داده، و تمام وسائل شخصی ایشان را نیز با خود برده اند.

گزارش های رسیده حاکیست، فضای کوچه و محل سکونت ایشان به حدی متشنج بوده است که مامورین امنیتی با زدن اسپری فلفل برصورت چند تن از همسایه گان، با آنان نیز درگیر شده اند.

یاسر یوسف زاده از جمله فعالین ستاد مهندس میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود که در پی حوادث پس از انتخابات نیز در بهمن ماه ۸۸ نیز بازداشت شده بود که پس از بازجویی های فراوان و تحمل دوماه انفرادی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

لازم به ذکر است بر اساس آخرین اخبار ارسالی وی توسط مامورین اطلاعات سپاه بابلسر بازداشت شده است.




هرانا؛ دو فعال سیاسی و فرهنگی در شهرستان خوی و اهر بازداشت شدند


خبرگزاری هرانا - مهندس شهرام رادمهر، فعال سیاسی در شهر خوی و علی پاکباز در شهرستان اهر بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تبریز، شهرام رادمهر فعال سیاسی و عضو شواری مرکزی یکی از احزاب هویت طلب آذربایجان که سال گذشته به همراه سایر اعضای شواری مرکزی این حزب دستگیر و ماهها در زندان انفرادی به سر برده بود، امروز در شهر خوی بازداشت شد.

 دادگاه انقلاب پیشتر وی را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود که احتمال می رود دستگیری وی جهت اجرای حکم صادره پیشین باشد.

هم چنین در شهرستان اهر نیر علی پاکباز از فعالین فرهنگی این شهر امروز دستگیر و کتابفروشی وی نیز پلمپ شد.

طی روز های اخیر بازداشت فعالین مدنی و فرهنگی از جمله پیمان پاک مهر (خبرنگار)، شاهرخ زمانی و محمد جراحی فعالین چپ کارگری، یونس سلیمانی و حمیده فرج زاد بازداشت شدند.

پیمان پاکمهر امروز از زندان اوین آزاد شد و از سوی دو تن دیگر از فعالین مدنی به نامهای ابراهیم رشیدی و افشین شهبازی در تبریز بازداشت شدند.



هرانا؛ دانشجوی دانشگاه لسترانگلستان بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - افشین شافعی دانشجوی دکترای اطلاعات و امنیت دانشگاه لستر انگلستان در آذرماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، افشین شافعی شهروند ایرانی و دانشجوی دکترای اطلاعات و امنیت در دانشگاه لستر انگلستان کە دارای تابعیت نروژی نیز می باشند، چندی پیش به منظور عیادت پدرشان که در بستر بیماری به سر می‌بردند به ایران بازگشت.

در مدتی که ایشان به دلیل مراسم تعزیه پدرشان در ایران بودند، از طرف اداره اطلاعات تهران احضار و پاسپورت ایشان ضبط و بعد از چند روزی به وی بازگردانده شد.

در تاریخ ٢۶ آذرماه ٩٠ کە ایشان قصد بازگشت به نروژ را داشتند توسط نیروهای امنیتی، از هتل همای تهران به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین در تاریخ ٣٠ آذرماه منزل ایشان توسط مأمورین امنیتی، مورد بازرسی واقع، و کلیه مدارک و لوازم ایشان را با خود بردند.

پس از پیگیریهای مکرر خانواده اش در خصوص سرنوشت وی، مسئولین پاسخ درستی نداده‌اند، اما به صورت شفاهی اتهام ایشان را اقدام علیه امنیت ملی عنوان نموده‌اند.

لازم به ذکر است که وی از اقلیت های سنی مذهب استان کرمانشاه می باشد.



هرانا؛ ابراهیم رشیدی و افشین شهبازی در تبریز بازداشت شدند


خبرگزاری هرانا - امروز ۳ بهمن ماه ۹۰ مهندس ابراهیم رشیدی و افشین شهبازی در تبریز از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تبریز، این دو فعال سیاسی و مدنی در منزل دانشجویی افشین شهبازی ساعت ۳۰: ۴بعد از ظهر در تبریز بازداشت شدند.

مهندس رشیدی مدرس زبان ترکی آذربایجانی و جامعه‌شناسی، دبیر سابق و از بنیانگذاران کانون ادبی شهریار، عضو هیئت موسس موسسه غیر دولتی آذر توپراق، دبیر کنگره گرامیداشت پروفسور زهتابی، ستارخان و کنگره‌ زبان ملل ساکن در ایران بوده است.
همچنین مهندس رشیدی مدیر مسئول نشریه اولدوز و صاحب امتیازی نشریه‌ی‌ بولود، عضو هیئت تحریریه نشریه باخیش و نشریه‌ی اویانیش بوده است.
همچنین افشین شهبازی، عضو فعال کانون آذربایجان ‌شناسی دانشگاه تبریز و دانشجوی رشته‌ی مهندسی کشاورزی دانشگاه تبریز می‌باشد. وی پیش از این در هنگام بازگشت از مراسم سالگرد شهدای آذربایجان در سولدوز، در جریان اعتراضات ملت آذربایجان نسبت به خشکانیدن دریاچه اورمیه دستگیر شده بود.




ادامه بازداشت و بی‌اطلاعی از احسان هوشمند


خبرگزاری هرانا - احسان هوشمند، روزنامه نگار و پژوهشگر مطالعات قومی که شامگاه هفدهم دی ماه بازداشت شده بود، همچنان در بازداشت به سر می‌برد و خانواده وی از وضعیت او اطلاعی ندارند.

به گزارش جرس، خانواده احسان هوشمند با اظهار نگراني شديد شانزدهمين روز بي خبری از وي را می‌گذرانند. اين در حالي است که نهاد دستگير کننده و مکان بازداشتش مشخص نیست و گمانه‌ها بیشتر بر اساس حدس و شنیده‌ها است.

احسان هوشمند، زاده بیجار کردستان وکارشناس ارشد رشته جامعه شناسی است.

وی علاوه بر فعالیت های روزنامه نگاری، انجام پژوهش‌های فراوانی را در زمینه تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و به ویژه مسائل اقوام، هویت ملی، توسعه ایران و آسیب های اجتماعی در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

هوشمند پیش از این نیز یک بار دیگر در دی ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شده بود.



بی خبری مطلق از سرنوشت ۳ فعال فرهنگی با گذشت یکصد روز از بازداشت


بنا به گزارش کُردپا، وریا خسروی، اکبر گویلی و کامران رحیمی سه نفر از اعضا و فعالین "جمعیت سبز کردستان"، روز یکم آبانماه سال جاری توسط نیرو های لباس شخصی اداره اطلاعات سنندج بازداشت شدند.

با گذشت نزدیک به یکصد روز از بازداشت این سه فعال فرهنگی، آنها همچنان در بازداشتگاه اداره ی اطلاعات سنندج محبوس میباشند.
بر اساس گزارشات قبلی، این سه فعال فرهنگی بر اثر ضرب و شتم شدید در هنگام بازجویی و در اداره اطلاعات سنندج به شدت دچار آسیب جسمی شدهاند.
مراجعه پی در پی خانواده این سه شهروند سنندجی به نهادهای امنیتی و همچنین دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران نیز در شهر سنندج تا کنون هیچ نتیجه روشنی را در پی نداشته است که این مسئله نگرانی شدید خانواده آنها را در پی داشته است.



هرانا؛ پیمان پاکمهر آزاد شد


پیمان پاکمهر، روزنامه نگار تبریزی و مدیر سایت خبری «تبریزنیوز»، با تودیع وثیقه از زندان اوین موقتا آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، این روزنامه نگار ۲۷ دی ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در تبریز با نیابت قضایی از سوی شعبه پنج بازپرسی دادسرای اوین (مقدس) بازداشت شده بود.

وی با تودیع وثیقه ۲۲۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا تشکیل دادگاه از زندان آزاد شده است.




پرونده جدید برای ابولفضل عابدینی، حسین رونقی، سما نورانی و مهدی خدایی



خبرگزاری هرانا - ابولفضل عابدینی، حسین رونقی، سما نورانی و مهدی خدایی که اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برند، روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۰ با حضور در دادسرای این زندان در مورد پرونده جدید خود مورد بازجویی قرار گرفتند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این چهار فعال مدنی به همراه دو نفر دیگر از زندانیان بند ۳۵۰، با انتقال به شعبه ۳ دادسرای شهید مقدسی زندان اوین مورد بازجویی قرار گرفتند. پرونده حسین رونقی، سما نورانی و مهدی خدایی به دلیل انتشار بیانیه در حمایت از نسرین ستوده در تاریخ ۲۶ مرداد امسال و پرونده ابولفضل عابدینی و دو زندانی سیاسی دیگر به علت انتشارنامه ای خطاب به شخصیت های سیاسی کشور بوده است.
از مشخصات دو زندانی سیاسی دیگر اطلاعی در دست نیست.
بر اساس این گزارش این افراد از سوی مسئولین قضایی زندان اوین به «تفهیم اتهام جدید در رابطه با این دو بیانیه» تهدید شده اند.
سما نورانی دانشجوی اخراجی دانشگاه سهند تبریز و از اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است که در مرداد ماه امسال برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری خود به زندان اوین مراجعه کرد.
ابوالفضل عابدینی، مهدی خدایی از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر بودند که در سال ۱۳۸۸ پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند و اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.
حسین رونقی ملکی فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس و مسئول کمیته مبارزه با سانسور در ایران (ایران پروکسی) بوده است که در سال ۱۳۸۸ بازداشت و به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد و اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند ۳۵۰ زندان اوین است.




مرگ کارگر کارخانه‌ی نساجی یزد در حین انجام کار


خبرگزاری هرانا - یک کارگر کارخانه نساجی یزد به نام علی محمد حسین بیگی، جان خود را در حین کار از دست داد.
رضایی، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان یزد با بیان این خبر به ایلنا گفت: "علی محمد حسین بیگی در هنگام تعمیر دستگاه کاردینگ، دست خود را از ناحیه آرنج از دست می‌دهد که پیرو این حادثه در بیمارستان «افشار» یزد مورد درمان و پیوند دست قرار می‌گیرد اما متاسفانه تلاش‌ها مثمر فایده نبوده و او فوت می‌کند."

رضایی با بیان اینکه هنوز علت حادثه مشخص نشده است گفت: "بازرسین کار در حال بررسی موضوع هستند و از مسئولین درخواست شده تا در برقراری مستمری خانواده او تسریع بعمل آید."
رضایی در تشریح شرایط این کارگر افزود: "علی محمد حسین بیگی در حدود ۱۵ سال سابقه کار داشته و مکانیک این شرکت بوده است که متاسفانه با وجود دارا بودن دو فرزند معلول جان خود را حین کار کردن از دست داده است."
لازم به یادآوری است ۲۰ آذرماه در پی انفجار کوره کارخانه فولااد غدیر یزد ۱۸ کارگر جان خود را از دست دادند.