۱۳۹۰ دی ۲۹, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

تأکید مجدد وزیر دفاع آمریکا بر توانائی این کشور در باز گشائی تنگۀ هرمز و وجود کانال های ارتباطی میان تهران و واشنگتن

نوشتۀ فواد روستائی
لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا-تصویر آرشیوی
"لئون پانه تا"*، وزیر دفاع آمریکا، می گوید این کشور برای تقویت حضور نظامی خود در منطقۀ خلیج فارس در ارتباط با باز نگه داشتن تنگۀ هرمز اقدام خاصی به عمل نیاورده است چرا که از پیش برای رویاروئی با هرگونه احتمالی در این مورد از آمادگی و امکان های لازم برخوردار است."لئون پانه تا" به این نکته نیز اعتراف کرد که مجاری ارتباطی میان ایران و آمریکا هم اکنون نیز وجود دارد.

وزیر دفاع آمریکا گفت این کشور همواره دارای حضور نظامی چشمگیر و مهمی در این منطقه بوده و این مسأله را نیز به روشنی و شفافیت تمام مورد تأکید قرار داده است که برای حفظ صلح در این منطقه از جهان به تمامی اقدامات ممکن دست خواهد زد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به سخنان دیشب (چهارشنبه شب) وزیر دفاع آمریکا اختصاص داده است یادآور می شود که دو ناو هواپیما بر آمریکا در نزدیکی خلیج فارس مستقر است و این کشور دارای ده ها هزار نظامی است که در کشورهای منطقه استقرار یافته اند.
"لئون پانه تا" ضمن تأکید بر آمادگی آمریکا برای بازگشودن تنگۀ هرمز در صورت عملی شدن تهدید تهران مبنی بر بستن آن، به این نکته نیز اعتراف کرد که مجاری ارتباطی میان ایران و آمریکا هم اکنون نیز وجود دارد.
وزیر دفاع آمریکا در مورد چند و چون این کانال های ارتباطی میان تهران و واشنگتن توضیحی نداد.
این نکته نیز شایان یادآوری است که "مارک تانر"، سخنگوی وزارت امورخارجۀ امریکا، در روز سه شنبه (پریروز) در مصاحبه ای اختصاصی با "رادیوی اروپای آزاد/رادیو آزادی" گفت دولت باراک اوباما به دنبال سیاست تغییر رژیم در ایران نیست.
"مارک تونر" افزود هدف اصلی واشنگتن در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران تضمین عدم تولید سلاح اتمی به وسیلۀ این کشور است.



وزیر امورخارجۀ ایران: "اگر غرب نیت صادقانه ای داشته باشد، باید مذاکرات آغاز شود"

نوشتۀ فواد روستائی
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک خود گفت اگر غرب نیت صادقانه ای داشته باشد، باید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه (١+٥) آغاز شود. وزیر امورخارجۀ ایران افزود هر گونه بهانۀ دیگری نشان دهندۀ این خواهد بود که غربی ها مایل به برگزاری این نشست نیستند.

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اعضای این گروه مرکب از پنج عضو دائمی شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) و کشور آلمان از ماه ژانویۀ سال گذشته تا کنون متوقف شده است.
علی اکبر صالحی افزود نظر شخصی او این است که این مذاکرات در استانبول برگزار شود و اگر غرب نیت صادقانه ای داشته باشد باید زمان را مشخص کرده و مذاکرات شروع شود.
وزیر امورخارجۀ ایران افزود هر گونه بهانۀ دیگری نشان دهندۀ این خواهد بود که غربی ها مایل به برگزاری این نشست نیستند.
علی اکبر صالحی البته این نکته را نیز ناگفته نگذاشت که مسئولیت پروندۀ هسته ای ایران با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، است و اوست که با خانم کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا- در تماس است.
دیروز نیز علی اکبر صالحی از قریب الوقوع بودن از سرگیری مذاکرات هسته ای میان تهران و گروه (١+٥) خبر داده بود، اما وزارت امورخارجۀ انگلیس در واکنشی فوری به سخنان وزیر امورخارجۀ ایران اعلام کرد که گفتگوها بر سر تعیین تاریخی برای از سرگیری این مذاکرات کماکان در بن بست قرار دارد.
در بیانیۀ دیروز این وزارت خانه تأکید شده بود که برگزاری هیچ نشستی میان دو طرف فعلاً پیش بینی نشده است زیرا جمهوری اسلامی ایران باید پیش از هر چیز در پاسخ به نامۀ خانم اشتون به روشنی نشان دهد که آماده بازگشت به سر میز مذاکره "بدون پیش شرط" است.




دور جدید دستگیری روزنامه‌نگاران پیش از انتخابات مجلس

  خودنویس
imageدر حالی‌که بسیاری از مخاطبان رسانه‌ها مشغول اخبار جایزه گولدن گلوب و نیز عکس نیمه برهنه گل‌شیفته فراهانی در فرانسه بوده‌اند، دستگاه‌های امنیتی و قضایی، گروهی از روزنامه‌نگاران را در روزهای اخیر بازداشت کرده‌اند. سهام بورقانی، پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی این هفته دستگیر شده‌اند
روز گذشته وقتی سهام بورقانی دستگیر شد، کسی خبر نداشت که کدام نهاد او را با خود برده است. گفته می‌شود به گزارش سهام‌الدین، پسر بزرگ احمد بورقانی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی فقید است که زمانی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و نماینده مجلس ششم بود. به گزارش بی‌بی سی فارسی و به نقل از یک فرد نزدیک به خانواده، بامداد دیروز وقتتی کسی جز سهام در خانه نبوده، ماموران او را با خود برده‌اند و یادداشتی گذاشته‌اند که روی آن نوشته شده بود «سهام و وسایل را بردیم».
در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه نیز پرستو دوکوهکی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر و نیز مرضیه رسولی، خبرنگار حوزه فرهنگی بازداشت شده‌اند.
این روزنامه‌نگاران از سال‌های گذشته با رسانه‌های اصلاح‌طلب همکاری کرده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ضمن گزارش این خبر، اعلام کرد که در روزهای گذشته، تعدادی دیگر از روزنامه‌نگاران و فعالان خبری آنلاین از جمله محمد سلیمانی‌نیا، سیمین نعمت‌اللهی همکار سایت مجذوبان نور فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعید مدنی بازداشت شده‌اند.



سازمان اوقاف کرمانشاه جلوی جهانی شدن طاق بستان را گرفته است

image
در فاصله زمانی که پرونده طاق بستان برای جهانی شدن آماده می‌شد، سازمان اوقاف عجولانه و با ساختن گنبدی دو طبقه، و تخریب منظر طاق بستان، روند پرونده آن را برای جهانی شدن متوقف کرده است.
‎
طاق بستان، یکی از زیباترین و با ارزش ترین آثار تاریخی ایران است، که در شمال غربی استان کرمانشاه واقع شده است. این اثر کم نظیر مجموعه ای است از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های دوره ی ساسانی که در قرن سوم میلادی ساخته شده است. تندیس هایی که در این محل قرار دارد تاج گذاری اردشیر دوم، شاپور دوم و سوم و خسروپرویز است. این آثار هر کدام زیر طاق هایی کوچگ و بزرگ قرار دارند.

تاج گذاری اردشیر دوم به راستی یکی از زیباترین سنگ نگاره‌هاست که در آن فروهر که تاجی کنگره دار بر سر دارد حلقه مهر یا فر ایزدی را به اردشیر می‌دهد.

در زیر طاقی دیگر سه تندیس آناهیتا، خدا زن ایرانی، فروهر و اردشیر دوم قرار دارند

.
در نگاره‌های دیگر فرشتگان بالدار، مجالس شکار گراز، شکار مرغابی، درخت زندگی، ماهی های در چشمه و نقش هایی از اسب و فیل و مراسم شادمانی و بزم دیده می‌شود. همین طور دو کتیبه هست که به خط پهلوی ساسانی نوشته شده است.

چند سالی است که فرهنگ دوستان و علاقمندان به میراث فرهنگی در تلاش اند که طاق بستان را هم چون بیستون برای ثبت جهانی به یونسکو بفرستند. طاق بستان با این که در گذر زمان به دلیل حمله هایی که به ایران شده، و در سال های اخیر به دلیل بی توجهی سازمان میراث فرهنگی گرفتار تخریب هایی شده است اما همچنان با شکوه و زیبا برپاایستاده و مورد توجه هر توریستی است که از آنجا عبور می‌کند. و اگر پرونده اش کامل شده و به یونسکو برود به راحتی می‌تواند به ثبت جهانی برسد.

اخیرا به نظر می‌آمد که پرونده ی این مجموعه در حال آماده شدن است ولی درست در فاصله زمانی که این پرونده آماده می‌شد، سازمان اوقاف در ماه آذر گذشته، روز تاسوعا، تصمیم می‌گیرد که دو گنبد بلند روی سقف امامزاده ای به نام «ابراهیم» که درست روبروی این گنجینه تاریخی است، نصب کند و بلافاصله در میان مخالفت‌های رییس شورای تامین شهر کرمانشان و مردم کرمانشاه ساختن این گنبدها را شروع کردند.
این گنبدها که به ارتفاغ هفت متر است در حریم منظر طاق بستان قرار دارد و امکان این که با این وضعیت مورد قبول یونسکو و ثبت جهانی قرار گیرد نیست. 

نشریه‌ی «کرمانشاه پست» که در این چند ماه گذشته تلاش زیادی برای آگاه کردن مردم کرمانشاه از این واقعه داشته است، در گزارشی که پس از گفتگو با مسوولین سازمان میراث فرهنگی، که مسوول مستقیم حفظ این آثار هستند، می‌نویسد که: «حسین راعی، معاون سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این واقعه را یک فرصت سوزی برای تعالی کرمانشاه می‌داند» آقای راعی به کرمانشاه پست گفته است که با تلاش های زیاد و همراهی استاندار کرمانشاه پیگیر ماجرا بوده‌اند و تلاش های آن ها سبب شده که کار تمام کردن گنبدهای امامزاده متوقف شود ولی متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند رضایت سازمان اوقاف را برای کوتاه‌تر کردن این گنبدهای بگیرند. «گنبدهایی که یک فرصت بسیار عالی را از کرمانشاه خواهد گرفت».

به این ترتیب تا دو هفته دیگر که مسوول پرونده طاق بستان برای بازدید نهایی به آن منطقه می‌رود، اگر این گنبدها کوتاه نشده باشند، نخواهد توانست پرونده ی آن را برای ثبت جهانی بفرستد و درست همان بلایی سر طاق بستان خواهد آمد که بر سر آرامگاه فردوسی با دکل‌هایی که سازمان برق در دو طرف آن ایجاد کرد، آمد.
یعنی حذف نام یک اثر تاریخی و فرهنگی دیگر از لیست جهانی شدن.




خمینی‌شهر؛ از اصغر فرهادی تا تجاوز و اعدام

image
اصغر فرهادی و اصغردیگری که «اصغر ع » می‌گویندش و نام خانوادگی‌اش را کسی نمی‌داند، از همین شهرند. اگر ایران را توریسمی بود، شاید فرهادی هم «آنجلینا جولی» و «مدونا» را دعوت می‌کرد به شهرش، اما حالا که برای این شهر تنها نام «اصغر ع» مانده است و تجاوز و اعدام.
درسنی که اصغر ف فعالیت درسینما را آغاز کرد اصغر ع سابقه دارشد به دلیل رابطه نامشروع. وقتی اصغر ف به سینما علاقه‌مند شده بود، چند ماهی ازتولد اصغر ع می‌گذشت. اصغر ف چند سالی از زندگی خود را دررژیمی گذرانده بود که می‌گفتند ضد دین است، اما اصغر ع تمام عمر خود را دررژیم اسلامی گذراند. فیلم اصغر ف «جدایی» شد برای دنیا، فیلم اصغر ع شوک  شد برای  ایران. برای تبریک به اصغر ف همه از هم پیشی گرفتند و برای گرفتن جان اکبر ع هم. گوی اصغر ف سهم همه مردم ایران شد و کار اصغر ع فقط سهم مردم شهرش. نام شهر اصغر ف همایون شهر بود که محلی‌ها «سِدِه» می‌گفتندش، اصغر ع که به دنیا آمد، انقلاب شده بود و نام آن، خمینی‌شهر.
مردم ایران همه لهجه‌های استان اصفهان را اصفهانی می‌خوانند اما به قول یک وبلاگ‌نویس، «اصفهان که زندگی کرده باشی عادت می‌کنی بپرسند مال کجایی»؟ «سده‌ای»؟ انگار که این  جواب قرار است تکلیف را یکسره کند. گویش  «ولاتی» یا «ولایتی» کافی است برای فهمیدن  خمینی‌شهری بودنت. با نام خمینی‌شهر شاید حرفه‌ات هم معلوم شود. ممکن است با سنگ ارتباطی داشته باشی چرا که برای اصفهانی‌ها، خمینی شهر، کارخانه سنگ است و سنگ‌داری. به زبان ‌«ولاتی» که نوشتن فارسی‌اش گاهی سخت است و گاهی غیرممکن، می‌گویند «سنگ وادار». ممکن است اهل قمه زدن هم باشی. کاری که ۱۷ سال است جرم شده، براساس یک سخنرانی آیت الله خامنه‌ای و البته به دلیل نشان دادن چهره‌ای خشن از اسلام. امری  که گویا تنها درخمینی شهر جرم است. اصفهانی‌ها خمینی شهر را به محرم‌هایش هم می‌شناسند و سرگرمی  دیدن تعزیه‌ها. مراسمی که از عصر شروع می‌شود و تا پایان شب ادامه دارد. هر محله‌ای دسته تعزیه خوان خود را دارد که کل سطح شهر را می‌چرخند و میهمان محله‌های دیگر می‌شوند تا پایان شب. یکی از همان‌هایی که در تجاوز و اعدام  نامش برزبان‌ها چرخید هم تعزیه‌خوانی بود که سالیان بسیار دراین محله‌ها چرخیده بود.
اصغر فرهادی و اصغردیگری که اصغر ع می‌گویندش و نام فامیلش را نمی‌گویند از همین شهرند. اگر ایران را توریسمی بود شاید فرهادی همان آنجلینا جولی و مدونا  را دعوت می‌کرد به شهرش اما حالا که برای  این شهر تنها نام اصغر ع مانده است و تجاوز و اعدام. شهرت اگر برای اصغر ف گوی اورد به کار اصغر ع نیامد و جانش ستاند چه او هم  آرامش و امنیت دیگری ستانده بود . اصغر ع اما درشهرش همچنان مهم‌تر و مشهورتر از اصغر فرهادی است. آن قدر مهم که بسیاری‌شان امدند و جان کندنش دیدند. آنهایی که به بوستان بهشت امدند بعید است خبری از گوی اصغر فرهادی شنیده باشند تا به زبان «ولاتی» به او تبریکی هم بگویند. برای مردم که هیچ برای نماینده‌ای که به مجلس رفته هم این «گوی» مهم نیست. برای او مهم‌تر از جایزه جهانی همشهری‌اش حجاب خبرنگار شبکه جهانی پرس تی وی است. او درصحن مجلس حواسش به ۵۰ متر ان طرف‌تر است تا ببیند چرا خانم خبرنگار پرس تی وی صدا و سیما برنامه‌اش را بدون چادر ضبط می‌کند. برای این نماینده که هیچ برای رهبری که مادرش همشهری اصغر فرهادی است هم این گوی مهم نیست. او وقتی پدر عروسش را به خمینی‌شهر فرستاده بود پیغام داد به انان خوشحال باشند چرا که مادر او هم  همشهری آنان است و طبیعتا افتخارهمشهری مادر رهبری بودن بیش از افتخار همشهری یک کارگردان بودن است.
خمینی شهر اما جوانانی هم دارد که برایشان این گوی مهم است. یکی از آنان دروبلاگش پرسیده است که «چطور آن تجاوز دسته جمعی می‌شود سهم مردم خمینی شهر و این گوی طلا می‌شود مال همه‌ی ما» برای سئوال انان پاسخی نیست اما آنان دوست دارند همه بفهمند خمینی شهر محل تولد و بالیدن اصغر فرهادی است، چیزی که حق نداریم فراموش کنیم.


رئیس قوه قضائیه: مسلمان‌های ساکن در کشورهای مختلف به ترور مخالفان اقدام خواهند کرد

image رئيس قوه قضائيه گفت: «اگر راه ترور باز شد؛ حتماً لازم نيست كه ايران انتقام خون جوانان و دانشمندان هسته‌ای خود را بگيرد، بلكه در آن صورت ميليون‌ها مسلمان در سراسر جهان هستند كه اجازه نخواهند داد كشورهای غربي به مسلمانان و جوانان و دانشمندان اسلامي فشار آورند و خودشان راه مقابله با اين ترورها را خواهند يافت.»
به گزارش کیهان، آيت الله آملي لاريجاني گفت: «ميليون‌ها مسلمان در سراسر جهان هستند كه اجازه نخواهند داد كشورهاي غربي به مسلمانان و جوانان و دانشمندان اسلامي فشار آورند و خودشان راه مقابله با اين ترورها را خواهند يافت.»
آیت‌الله صادق لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالي قضايي با تسليت‌گویی به خانواده احمدي روشن، خطاب به «حاميان» و «اقدام كنندگان اعمال تروريستي» در غرب گفت: «غربي‌ها بايد بدانند كه اگر راه ترور باز شد؛ حتماً لازم نيست كه ايران انتقام خون جوانان و دانشمندان هسته‌اي خود را بگيرد، بلكه در آن صورت ميليون ها مسلمان در سراسر جهان هستند كه اجازه نخواهند داد كشورهاي غربي به مسلمانان و جوانان و دانشمندان اسلامي فشار آورند و خودشان راه مقابله با اين ترورها را خواهند يافت.»
وي افزود: «اگر به مسلمانان فشار آورده شود و جوانان آنان ترور شوند آنگاه راهي باز خواهد شد كه سرانجامش منجلابي براي غربي ها خواهد بود.»
آملي لاريجاني اقدامات «تروريستي» عليه دانشمندان هسته‌اي كشور را مصداق بارز «فساد في الارض» دانست و تأكيد كرد: «قوه قضائيه در اسرع وقت عاملان و فريب خوردگان اين اقدامات تروريستي را به اشد مجازات مي‌رساند و تمام كساني كه به صورت گروهي و باندي در اين امور دخالت مي‌كنند مفسدفي الارض هستند و قطعاً اعدام خواهند شد و به كساني كه ممكن است فريب كشورهاي مدعي حقوق بشر و مبارزه با تروريسم را بخورند هشدار مي دهيم كه بدانند اين اقدامات عقوبت اخروي و دنيوي غيرقابل جبراني خواهد داشت.»



ایران؛ میدان جنگ سرد ابرقدرت‌ها

imageبخش تحلیل خودنویس: امروز ژاپن اعلام کرد که تا سه ماه آینده واردات نفت خود از ایران را کاهش می‌دهد. اما چین از معاملات نفتی خود با ایران دفاع کرد. روسیه هم که با تحریم‌ها همیشه مخالف بوده است. این وسط عربستان و امارات هم راه خودشان را رفته‌اند. ایران هم عملا به کشورهای مختلف باج داده و محلی برای قدرت نمایی دوستان و رقبای آمریکا شده است.
 رویترز گزارش داد که امروز پنج شنبه، ژاپن  از کاهش واردات نفت خود از ایران در سه ماه آینده خبر داده است. این تصمیم ژاپن در برابر خطر احتمالی مجازات‌های اقتصادی آمریکا در صورت معامله با بانک مرکزی ایران و برای استفاده از معافیت‌های این تحریم گرفته شده است. به این معنی که ژاپن بخشی از خرید خود را به امید فرار از تحریم‌ها کاهش می‌دهد و همچنین کره جنوبی همین راه را دنبال می‌کند.
از سوی دیگر، و باز هم به گزارش رویترز، روز پنج‌شنبه، نخست وزیر چین در یادداشتی ضمن هشدار به ایران در مورد  تلاش به دستیابی به سلاح هسته‌ای، برای چندمین بار از روابط نفتی خود با ایران دفاع کرد.
 مواضع این کشورها از زمان شروع این بازی تغییر چندانی نکرده و یا قابل پیش‌بینی بوده است. در دو ماه اخیر، بارها خوانده‌ایم که اتحادیه اروپا در آینده قرار است کاری کند، «روسیه و ایران درک مشترکی از تحولات منطقه دارند»، عربستان نیز بارها برای جایگزینی نفت ایران در صورت تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است. چین هر روز به شکلی اعلام می کند که با تحریم‌های یک جانبه ایران مخالف است و یک روز آن را «غیر منطقی» می خواند و یک روز «تخیلی». کره جنوبی و ژاپن هم که بارها گفتند مخالف تحریم هستند اما به خاطر حرف ایالات متحده و نه برای منافع خودشان با آمریکا راه آمده‌اند.
ایران هم عملا به کشورهای مختلف باج داده و محلی برای قدرت نمایی دوستان و رقبای آمریکا شده است. شاید نه تنها نفع سردمداران ایران در این تشنج است که نفع تمامی کشورهای یاد شده در همین تشنج است. آمریکا دیروز اعلام کرد قصد براندازی و تغییر رژیم را ندارد. با این حال کارشناسان و حتی وزیر خارجه روسیه گفته‌اند که تحریم‌ها هدفش دولت نیست که ملت است.
این سوال مطرح است که سیاستمداران آمریکا، آیا می‌دانند که مثلا عدم اجازه ورود به احمدی‌نژاد به این کشور هم نوعی تحریم است که اثراتش از تحریم‌های مالی هوشمند بر مردم ایران خیلی کمتر است و سال‌ها می‌توانسته اجرا شود اما نشده است؟
اما آیا واقعا می شود به آمریکا، روسیه، چین، عربستان، ژاپن، کره جنوبی، اتحادیه اروپا و....ایرادی گرفت؟ شرط عقل این است که هر کشوری بر اساس منافع خودش عمل کند. پس چه کسی را می‌توان سرزنش کرد؟ اصلا می توان کسی را مقصر دانست؟




وقتی یخش نگرفت

اینکه خیلی از ما لخت شدن و برهنگی را قسمتی از آزادی های فردی بدانیم ولی خواست بسیاری در جامعه را برنتابیم و امل‌شان گوییم در واقع دور از انصاف و آزاد منشی است.
نمیدونم لخت شده یا نشده، فتوشاپه یا اصله و اصلا اینکه آیا شجاعت بوده اینکار یا زبونی، فداکاری بوده یا آزادی. اصلا قشنگی‌اش هم همینه، هر کی برا خودش تو دنیای خودش، باشه یعنی آزاد باشه نه فقط باشه!
اما هر چیزی همون دفعه اولش گل می‌کنه، مثلا اولین آدم رو ماه، اولین فضانورد، اولین‌ها میمونن و دوم و سومی‌ها هیچ، یعنی اصلا دومی نیست همه چیزتو اول بودن است و بس.
دختره مصریه که مسلمون هم نبود، یادتونه؟ خوب یخش گرفت. رایج است که می‌گن زد و لخت کرد و برد، اما این دختره مصری رو زدنش، لخت شد و برد.
فرض کنیم این تصویر اصل هستند اونوقت نقش امثال خانوم گلشیفته در فرهنگ ما و اعتلای آن چیست؟ آیا براستی اینکارها ساختار شکنی است؟ شکستن تابو است؟ بی‌فرهنگی است؟ با فرهنگی است؟ آزاد سازی زن است؟
راست آزمایی اینگونه حرکت با شرایط کنونی جامعه ما بسی مشکل است. حتی با نظر سنجی‌های اینترنتی نیز نمی‌توان از تاثیر آن پرده برداشت، چرا که خیل عظیم ایرانیان و عقب ماندگان(از لحاظ فناوری) در شرق هنوز سرگرم سیر کردن شکم‌اند و دسترسی به شبکه‌شان و گرفتن رایشان و نظرشان ناممکن.

برای گلشیفته به عنوان یک هموطن و یک شهروند نخبه احترام زیادی قایلیم و حتی وی را در پاسخ دادن به چرایی اینکارش آزاد می‌گذاریم. اما نکته‌ای را که نباید فراموش کرد جنبه احتمالی تخریبی اینگونه حرکت‌ها بر روی عوام و مردم خارج ندیده کشورمان است، همان‌هایی که غرب را نماد لخت بودن و برهنگی می‌دانند.
دوستان غربی‌ام در کنارم اند، نظر ایشان را می‌پرسم؟ داستان را میگوم و عکس برهنه منسوب به گلشیفته را نشان ایشان می‌دهم.
مورتن ۳۰ ساله و پرستار است، با نگاهی گذرا به تصویر جوابم می‌دهد، یکی از دخترهایی که عشق پولدار شدن یک شبه دارد؟! دوست دارد چوب لباسی ( مدل) شود.
کریستین ۳۲ ساله و مسیحی باورمند است، نگاه طولانی‌تری می‌کند و می‌گوید اعتراض با لخت شدن؟ چرا شما تو خاورمیانه همه چیتون با همه دنیا فرق داره؟
آدریان ۲۷ ساله و مهندس معمار است و در مورد ایران بسیار خوانده است این اواخر. پاسخ او که وحشتناک زیرکانه بود اینگونه است: تلاش شما برای گرفتن فقط فناوری از غرب به شکست می‌انجامد، باید همه غرب را به عنوان یک بسته قبول کنید. اگر نمی‌خواهد بروید و سوار شترهایتان شوید! نمی‌دانم چه کسی به اینها گفته است که ما در ایران سوار شتر می‌شویم و اصفهان یا تهران‌مآن پر از درختان نخل است؟
جواب چندش آور اما ظاهرا درستی است، دو نوع ذهنیت. مثل آب و روغن، غیر قابل نفوذ به یکدیگر، شرق و غرب را می‌گویم.
دوستی در صفحه اجتماعی ش تصویر لخت گلشیفته رو تقسیم کرده با بقیه، پایینش شخصی نظر داده: «اسلام در حال افول است.» یکی دیگه زده است: «نسلی رو ببینید که جمهوری اسلامی تربیت کرده!» و خلاصه تا دلتون بخواد نظر و تفسیر.
همه هم برا خودشون محترم و قابل دفاع.
اما من هم مثل خیلی‌های دیگه می‌ترسم نظر خودم رو بگم، دیگه خیلی وقته از دست جمهوری اسلامی به طرفی افتادیم که ان طرف خر است! میترسم بگویم «دوستان به نظر بعضی از ماها برهنگی آزادی نیست، برهنگی برابری حقوق زن و مرد نیست! اگر بود تایلند و بلاروس بخدا بهشت بود الان!»
داستان دیگر جالبی از این دست، آیلار خواننده ایرانی الاصل و مدل لخت از کشور نروژ است، زیبا دختری که حتی در صنعت پرونو هم مشغول شد. آینده آیلار به عنوان خواننده بواسطه سابقه نامناسب(نه الزاما بد) او زیر سوال رفت و به قولی یخش نگرفت!
بسیار طبیعی است که کسی توان اجبار مردم برای دوست داشته شدن را ندارد، شادروان هایده، سیما بینا و شکیلا را نمونه بیاوریم؟!
اینکه خیلی از ما لخت شدن و برهنگی را قسمتی از آزادی‌های فردی بدانیم ولی خواست بسیاری در جامعه را برنتابیم و امل‌شان گوییم در واقع دور از انصاف و آزاد منشی است. در همین خارج ما که مردم برای وارد شدن به استخرها لخت مادرزاد دوش می‌گیرند، بنده احدی را لخت و عریان ندیده‌ام و تا آنجا که می‌دانم عریان شدن در منظر عمومی جریمه ای بالغ بر ۱۵۰۰ کرون (۴۵۰۰۰۰ تومان) برای لخت شونده در پی خواهد داشت. شاید اینجا سرد است که کسی برهنه نمی‌گردد، اینرا نمی‌دانم!
به نظر بنده استفاده از عبارت شکستن تابو و آزادی زن و بقیه شعارهای از این دست برای توضیح این رخدادها در واقع توجیهی برای انسان‌هایی است که از عاقبت کارخود بیم دارند. کم نیستند ابرتابو شکنانی چونان
بانو سیمین‌های ایرانی و بانو پروین در دوران طلایی ادبیات معاصر و هزاران هزار بانوی متخصص کشور که با تلاش و کوشش و نه کندن لباس برگی نو از کتاب تاریخ کشور را به نام خود شماره کردند.



آنکارا خواستار دستگیری فوری عاملین حمله به سفارت ترکیه در بغداد گردید

تی آر تی
بدنبال حمله با راکت به سفارت ترکیه در بغداد، آنکارا خواستار دستگیری فوری عاملین این حمله گردید.
هشیار زباری وزیر امور خارجه عراق طی یک گفتگوی تلفنی با احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه مراتب تاسف و تاثر عمیق خود از این حمله را اعلام کرده و تاکید ورزید که تدابیر امنیتی در اطراف سفارتخانه به عالیترین سطح افزایش داده شده است.
داوود اوغلو نیز در این تماس تلفنی، به انتظار ترکیه در جهت دستگیری فوری عاملین حمله تاکید نمود. زباری در پاسخ، آغاز تحقیقات گسترده در مورد حادثه را اعلام نمود.
رائف ال عیسوی وزیر دارائی سنی عراق نیز در یک گفتگوی تلفنی تاسف خود را اعلام کرد.
وزارت امور خارجه ترکیه طی انتشار بیانیه ای ، حمله به سفارت ترکیه در بغداد را بشدت محکوم ساخت.
در این بیانیه خواسته شد که عاملین حمله، در اسرع وقت دستگیر و به پنجه عدالت تسلیم گردیده و برای ممانعت از تکرار اینگونه حملات، تدابیر لازمه و قطعی اتخاذ گردد.




نامه ساکنان اشرف به مارتین کوبلر، نماینده ویژه ملل متحد:
چرا در برابر نقض آشکار حقوق بشر و قانون انساندوستانه بین المللی در مورد ما ساکت هستید؟


(تیتر از جنگ خبر)
همبستگی ملی
ساکنان اشرف نامه ای به مارتین کوبلر نماینده ویژه ملل متحد نوشتند که متن این نامه ذیلا آمده است:

آقای کوبلر عزیز،
ما امضا کنندگان می‌خواهیم نگرانیهای خود را در ادامه نامه ۱۳ ژانویه نماینده ساکنان اشرف به دبیرکل ملل متحد، با شما در میان بگذاریم:
۱-ما در تاریکی نگه داشته شده ایم و یونامی درباره کمپ لیبرتی و شرایط آن و حداقل اطمینانهای لازم با ما شفاف نبوده است.
این درحالی است که تا امروز فقط تعداد اندکی از ما توانستند در روز ۱۳ دسامبر تنها به مدت ۱۵ دقیقه شما را ببینند و شما قول دادید که دوباره برای دیدار ساکنان اشرف و شنیدن آنها خواهید آمد. همچنانکه میدانید ۴۰۰ نفر از ما بعد از دریافت نامه شما در ۲۸ دسامبر، به درخواست خانم رجوی آماده بودیم که با خودروها و اموال منقولمان به لیبرتی برویم اما موافقت نشد و ما اکنون به کلی مأیوس شده ایم.

۲-اظهارات اخیر نخست وزیر مالکی علیه ساکنان اشرف بعنوان «منافقین»، «تروریست»، «جنایتکار» و متهم کردن ما به انجام «جنایتهای بی رحمانه در عراق» و « قتل شخصیتهای سیاسی و مذهبی در ایران» در مورد استمرار همان هدفهای حملات ژوئیه ۲۰۰۹ و آوریل ۲۰۱۱ جای تردید باقی نمیگذارد. آنچه جدید و برای ما یک سوال جدی است این است که یونامی چرا در راستای پروژه زندان‌سازی تحت نام مکان موقت انتقالی(TTL)، جواز قتل ساکنان اشرف و انهدام نیروی اصلی اپوزیسیون ایران را برای دولت عراق در صورتیکه ما تن به جابجایی امضاء شده از سوی شما ندهیم فراهم میکند؟

۳- چرا ساکنان اشرف که باید به لیبرتی بروند تا امروز کمترین اطلاعی از شرایط آن ندارند ؟ چرا تا بحال یونامی نتوانسته است موافقت بازدید چند نفر از ما از لیبرتی را بدست بیاورد و چرا درباره علت آن موضعگیری نمی کند؟ چرا شما هیچکدام از سوالات ما درباره لیبرتی را که از طریق نمایندگان مان در اشرف و در خارج از عراق تقدیمتان شده است تا امروز جواب نمی دهید؟

۴-چرا بدون اطلاع و موافقت ما در مورد سرنوشت مان با دولت عراق یادداشت تفاهم امضا شد در حالیکه رهبری اشرف گفته بود شما همچنانکه در بیانیه های دبیرکل ملل متحد آمده است این کار را با رضایت ما انجام خواهید داد. آیا قرار است به همین شیوه کمیساریا هم وارد شده و استانداردها را تأیید و ما را بر خلاف میل و اراده آزادمان ناگزیر از جابجایی باصطلاح داوطلبانه یی کند که اگر آن را نپذیریم در اشرف کشته می شویم؟ آیا باید منتظر شروع دور بعدی موشکها یا حملات زمینی باشیم؟

۵-با کمال تأسف ما تا امروز هر قدر جستجو کردیم نامه ۲۸ دسامبر شما به ساکنان اشرف را بر روی سایت یونامی پیدا نکردیم و هیچکس به ما جواب نمیدهد که چرا؟ همچنانکه نمیدانیم چرا در مذاکرات مربوط به سرنوشت ما، نه ما، نه نمایندگان و نه حتی وکلای ما شرکت داده نمی شوند؟ وقتی شاکی حاضر نیست، قاضی، «تسهیل کننده» کارِ کدام طرف است؟

۶- یونامی چرا در برابر نقض آشکار حقوق بشر و قانون انساندوستانه بین المللی در مورد ما ساکت است؟ در بازداشت نگهداشتن دسته جمعی برای چیست؟ دکلهای مراقبت و پارازیت و استراق سمع شبانه روزی در اطراف مان اکنون حتی تلفن ها و تلویزیونهای ما را مختل کرده است

۷-شما گفته اید «مینی اشرف» در لیبرتی خط قرمز دولت عراق است. قربانی کردن و انهدام ساکنان اشرف و اپوزیسیون ایران چطور؟ شأن و شرافت انسانی ساکنان اشرف چطور؟ حق مالکیت ما چطور؟ آیا ما میتوانیم در لیبرتی مانند همه پناهجویان و پناهندگان و شهروندان عادی، به بیرون از دیوارهای بلند و قطور سیمانی برویم؟ آیا میتوانیم به پارک یا مسجد یا زیارت یا سینما برویم و به خدمات پزشکی دسترسی آزادانه داریم؟ آیا یونامی و کمیساریا در استانداردهای خود این موضوع را هم در نظر میگیرند یا بر خلاف حاکمیت عراق است؟

۸-حداکثر زمان اقامت ما در آنچه عامدانه و بطور غیر قانونی مکان موقت انتقالی(TTL)نام گرفته تا با شرایط و امکانات زندگی ما در اشرف مقایسه نشود، چند ماه یا چند سال است؟ شما به خوبی میدانید و در ملاقاتهای خود هم به نمایندگان ما گفته اید که انتقال کلیه ساکنان به کشور ثالث ممکن است ۲ تا ۳سال بطول بیانجامد. در اینصورت مطلقاً نمیتوان محل جدید را مکان موقت اننقالی(TTL) نامید که برای یک مدت بسیار کوتاه از چند روز تا چند ماه است . این در حالی است که هم یونامی و هم کمیساریا تأکید می کنند که هیچ تضمینی درمورد زمان انتقال به کشورهای ثالث وجود ندارد.
لطفاً پاسخ سوالات ما را به‌طور مکتوب بدهید زیرا بدون تضمینهای حداقل نمیتوانیم هیچگونه جابجایی را بپذیریم. بنظر میرسد رژیم ایران و دولت عراق میخواهند با تأیید شرایط خودشان در لیبرتی توسط یونامی وکمیساریا، ما را بین مرگ و تسلیم به فاشیسم دینی مخیر کنند و ما هرگز تسلیم را نمی پذیریم. ما آرزو میکنیم همچنانکه در فراخوان بین المللی ۲۴ نوامبر ۲۰۱۱ به یونامی و نماینده ویژه دبیرکل علیه جابجایی اجباری ما خاطر نشان شده بود، یونامی و کمیساریا سهیم در فاجعه ای که پیش روی ماست نباشند.

رونوشت:
-دبیرکل ملل متحد
-کمیسر عالی پناهندگان، آنتونیو گوترز
-کمیسر عالی حقوق بشر، ناوی پیلای
- معاون دبیرکل، لین پاسکو

۱۵ژانویه۲۰۱۲


زلزله ۵/۵ ریشتری خراسان را لرزاند

مدت زمان وقوع زلزله طولانی گزارش شده
سحام نیوز: زلزله ای شدید حدود ساعت ۰۷: ۱۶ دقیقه شهر مشهد را لرزاند. در پی زلزله نسبتا شدیدی که شهر مقدس مشهد و حوالی آن به‌ویژه شهرستان طرقبه را لرزاند، تاکنون تلفاتی گزارش نشده است.
زمین‌لرزه سبب اختلال در دقایقی کوتاه در سیستم‌های مخابراتی شد که اکنون برطرف شده است.
مدت این زمین لرزه حدود ۵ تا ۷ ثانیه بود اما پیش‌بینی می‌شود یکی از قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ها در طول ۱۰ سال اخیر در این شهر باشد.
بنابر این گزارش، زمین لرزه فوق در اکثر نقاط شهر مشهد احساس شده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داده است که این زلزله در شهر مشهد (در فاصله ۶۴ کیلومتری مرکز زلزله) حس شده و لرزش های آن “نسبتا شدید” بوده است.
بر اساس این گزارش، نیروهای امدادی سازمان هلال احمر و ستاد بحران شهر نیشابور به منطقه زلزله زده اعزام شده اند.
اما هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این زلزله در دست نیست.
لرزش زمین در شهرهای سبزوار و چناران نیز احساس شده و شیشه های بعضی ساختمان ها در نیشابور شکسته شده است.
ارتباط تلفنی در شهر نیشابور و مناطق زلزله زده مختل شده است.
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به ایرنا گفته که زمان وقوع این زمین لرزه ساعت ۱۶:۵ به وقت محلی بوده است.




نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: انتظار داشتیم فرهادی حداقل‌های عرف را رعایت کند

سحام نیوز: جواد آرین‌منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: «اباحی‌گری اخلاقی اصغر فرهادی و عریانی گلشیفته فراهانی نتیجه رویکرد ضدفرهنگی خانه سینماست.»
به گزارش سحام، و به نقل از روزنامه رسالت، وی با اشاره به اینکه کسب جایزه گلدن گلوب برای سینمای ایران را افتخار می‌داند به صلاحیت‌های اخلاقی فرهادی اشاره کرد و گفت: «وی نمی‌توانست نماینده جامعه اخلاقی ایران باشد.»
آرین‌منش با اشاره به اینکه اصغر فرهادی نماینده سینمای جمهوری اسلامی بود گفت: «انتظار داشتیم ایشان حداقل‌های عرف را رعایت کند هرچند شاید در دل اعتقادی به مسائل اخلاقی نداشته باشد، اما ملت ایران که سه دهه از انقلاب خود با خون دل مراقبت کرده‌اند چنین نمایندگانی را از خود ندانسته و نمی‌دانند.»
وی همچنین به سرانجام گلشیفته فراهانی که به ابتذال و عریانی کشیده شده اشاره کرد و گفت: «شاید برخی‌ها فکر کنند اختلاف نظرها در خصوص خانه سینما به مسائل سیاسی مربوط می‌شود، اما در حقیقت علت اصلی را باید در همین اباحی‌گری‌های اخلاقی دانست. خانه سینما تحت تاثیر سینمای دنیا همان تز سکولاریزه کردن جامعه از طریق هنر را پیگیری می‌کند و با معیارهای جامعه اسلامی و نظام سنخیتی ندارد. از این رو لازم است تا تغییرات بنیادین در خانه سینما رخ دهد تا حداقل در آینده شاهد چنین افتضاحات فرهنگی از سوی اهالی سینما نباشیم.»



وزیردفاع امریکا: اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، ارتش ما کاملا آماده است

سحام نیوز: لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، در یک کنفرانس خبری در پنتاگون گفت که اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، ارتش آمریکا کاملا آماده است.
به گزارش بی بی سی ، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه (۱۸ ژانویه) گفت: “همیشه گفته ایم که اگر دولت ایران تهدیدی برای منطقه باشد و برخی از رفتارهایش را در منطقه ادامه دهد و اگر مجبور شویم، آماده پاسخگویی نظامی خواهیم شد.”
“در حال حاضر ما قدم خاصی برای برخورد با این وضع بر نمی داریم. چرا که ما کاملا آمادگی برخورد با آن را داریم.”
این در حالی است که اوایل ماه جاری آقای پانه‌تا گفته بود بستن تنگه هرمز توسط ایران، یک خط قرمز برای آمریکا است.
آقای پانه‌تا گفت، برنامه آمریکا برنامه ای دائمی است. سخنان آقای پانه‌تا در حالی مطرح می شود که آمریکا و متحدانش در حال بررسی گام بعدی خود در برابر برنامه اتمی ایران هستند.
این ناو هماپیمابر یو اس اس کارل وینسون و یو اس اس ابراهام لینکلن (USS Abraham Lincoln) هستند و تحت کنترل فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا در بحرین قرار دارند.
آمریکا سالها است که نیروهای خود را در این منطقه مستقر کرده است. نیروهای دریایی آمریکا همچنین در امارات متحده عربی، قطر، کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارند.
سپاه پاسداران ایران هم گفته است، اگر تحریمها باعث جلوگیری از صادرات نفت ایران شود، ایران تنگه هرمز را خواهد بست. در اوایل ماه جاری، یکی از مقام‌های ارشد سپاه پاسدارن گفت این تصمیم توسط رهبران ایران گرفته شده است.
سیاستمداران ایرانی در گذشته هم چنین تهدیدی کرده بودند، اما آخرین بیانیه آنها رسمی ترین بیانیه ای است که درباره بستن تنگه هرمز منتشر شده است.
آمریکا و اسرائیل مانور نظامی خود که قرار بود در ماه آوریل سال گذشته برگزار شود را به تعویق انداختند. آقای پانه‌تا این مانور نظامی را بزگترین مانور نظامی خوانده است.
مارک رگو سخنگوی دولت اسرائیل روز دوشنبه گفت که وقت مناسبی برای این مانور نیست.
مایکل اورن، سفیر اسرائیل در واشنگتن هم علت این تاخیر را مشکلات تکنیکی خوانده است.



تهدید تهران از سوی عربستان

سحام نیوز: ترکی الفیصل با اشاره به تهدید ایران به بستن تنگه هرمز تاکید کرد افزایش تنش در منطقه ممکن است با عواقب غیرقابل پیش بینی همراه باشد.
به گزارش العربیه، رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات اسلامی ملک فیصل که در کنفرانس ” امنیت ملی و منطقه ای در کشورهای شورای همکاری ” در ریاض سخن می گفت با اشاره به تنش اخیر در مورد تنگه هرمز گفت : ” همه ما اظهارات متکبرانه در مورد بستن تنگه هرمز و تعرض به کشورهای همسایه را از زبان رهبران ایران شنیدیم. این اقدام باعث افزایش تنش در منطقه می شود و ممکن است با ماجراجویی های غیرقابل پیش بینی همراه شود.”
ایران در مانور دریایی اخیر اعلام کرده بود در صورت تحریم نفت این کشور تنگه هرمز را که بیش از ۴۰% از نفت جهانی از آن عبور می کند به روی کشتی ها خواهد بست.
این اظهارات با عکس العمل های شدید همراه بود و آمریکا در آخرین واکنش پیامی برای آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی فرستاد و به وی تاکید کرد بستن تنگه هرمز بی پاسخ نخواهد ماند.
شاهزاده ترکی الفیصل گفت : ” ما در مساله اتمی بین ایران و جامعه جهانی بی طرف هستیم اما تهدید امنیت و منافعمان ما را مجبور می سازد همه گزینه ها را برای دفاع از وطن و امنیت منطقه ای خود به کار گیریم.”
رئیس سابق سازمان امنیت سعودی افزود : ” اگر ما قطعنامه های سازمان ملل را اجرا می کنیم نباید از طرف ایران تهدید شویم. این کشور نباید به این تنش دامن بزند.”
او همچنین از ایران خواست از دخالت در امور داخلی کشورهای خلیج فارس و دامن زدن به اختلاف ها خودداری کند.
شاهزاده ترکی الفیصل گفت : ” رهبران ایران باید از دخالت در امور کشورهای عضو شواری همکاری خودداری کنند و از ایجاد تفرقه و فتنه مذهبی و زیرپاگذاشتن حاکمیت ملی این کشورها دست بردارند.”




حمایت اسپانیا از تحریم نفتی ایران

سحام نیوز: اسپانیا امروز حمایت خود را از تحریم پیشنهادی خرید نفت ایران ابراز کرد. خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر امور خارجه اسپانیا، در آستانه نشست هفته آینده وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت که کشورش از آغاز تحریم نفتی ایران در اول ژوئیه حمایت می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفت که دولت اسپانیا درباره تحریم نفتی ایران با دو شرکت رپسول و سپسا، دو واردکننده بزرگ اسپانیایی نفت ایران، صحبت کرده است.
ایران ۲۰ درصد نفت وارداتی اسپانیا را تامین می کند.
وزیر خارجه اسپانیا گفت: “آنها (مدیران این دو شرکت) به من گفتند که ایرادی ندارد. البته این زیان بزرگی برای ما خواهد بود، اما اگر بتوانیم منبع جایگزین بیابیم، می توان این تحریم را اجرا کرد.”
به گفته او، اسپانیا برای پر کردن جای خالی نفت خام ایران دست به دامن عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب خلیج فارس خواهد شد.
وزیر نفت عربستان اطمینان داده که کشورش ظرف چند روز می تواند هر گونه کمبود در بازار نفت را جبران کند. وزیر خارجه ایران این اظهار نظر را غیر دوستانه خوانده و نسبت به عواقب هر گونه همکاری اعراب با تحریمهای غرب هشدار داده است.



سیدحسن خمینی: در مورد مشکلات اقتصادی و سیاسی سخن خواهم گفت

در مورد مشکلات جامعه اعم از اقتصادی، اخلاقی و سیاسی و … به فراخور حال و مقام، سخن گفته است و بازهم خواهد گفت إنشاء الله. و اساساً وظیفه تک تک مسلمانان است که نسبت به دنیا و آخرت دیگران دغدغه و حساسیت داشته باشند و مشکلات را بازگو کنند و البته خدمتها و تلاش های مسئولین را هم بیان دارند تا با این تلاش همگانی جامعه راه کمال در پیش گیرد.
این بخشی از پاسخ سیدحسن خمینی به نامه یک شهروند است که نگرانی اش را وضعیت جامعه بیان کرده و خواستار اظهار نظر بیشتر نوه امام خمینی شده است.
به گزارش وبسایت سیدحسن خمینی متن نامه این شهروند که خود را ” فاطمه . م” معرفی کرده است بدین شرح است:
یک سوال از یادگار امام(س)
در خبر ها خوانده ایم که جناب حاج حسن آقا در سخنانی به مشکلات مهاجرین افغانی پرداخته اند. برای من که سخنان این سید بزرگوار را به دقت تعقیب می کنم جای این سوال باقی است که در نگاه یادگار گرانقدر امام میزان اهمیت مسایل اقتصادی تا کجاست؟ و چرا از ایشان درباره مشکلات اقتصادی ایرانیان چیزی شنیده نمی شود؟ آیا جناب ایشان از درد و رنج مردمی که هر روز با افزایش قیمت ها مواجه هستند ، به خوبی آگاهند؟ ویا از مشکلاتی که گریبان برخی ایرانیان خارج از کشور را گرفته است مطلعند؟ بی شک می توان پذیرفت که افغانیان مقیم کشور در وضع معیشتی سختی به سر می برند و می توان پذیرفت که فرزند امام خمینی از کنار درد و رنج این قبیله ی مهاجر به راحتی نگذرد، ولی آیا پسندیده نیست که وی درباره مشکلات طاقت سوز گرانی و بی کاری و تورم روز افزون و اختلاس و ندانم کاری های متولیان نیز سخن گوید و از زبان مردم حق ایشان را مطالبه کند؟ نبود چشم انداز مناسب و امید بخش و آشفتگی بازار آیا نباید فرزند امام را به سخن وادارد؟ من هرگز قصد آن ندارم که برای این سید عزیز وظیفه تعیین کنم ولی بی شک از زبان سلاله امام درد های جانکاه معیشتی شنیدنی تر است. ما در سیمای ایشان نور امام را می بینیم ایا نباید در صدای ایشان سخن امام را بشنویم؟

سید حسن خمینی به سوال این هموطن عزیز به شرح زیر پاسخ گفته اند:

بسم الله الرحمن الرحیم
خواهر گرامی سلام علیکم؛
پیش از آنکه چند جمله ای به عنوان پاسخ برای سؤالتان بنویسم، بر خود وظیفه می دانم که از شما به جهت اینکه سخنان این حقیر را دنبال می کنید تشکر کنم، و نیز از اینکه با چنین دلسوزی که از کلامتان پیداست سؤال می پرسید و نقد می کنید سپاسگذار باشم.
اما در پاسخ به سؤال شما لازم است به دو نکته اشاره کنم:
نکته اول اینکه برادر شما، در مورد مشکلات جامعه اعم از اقتصادی، اخلاقی و سیاسی و … به فراخور حال و مقام، سخن گفته است و بازهم خواهد گفت إنشاء الله. و اساساً وظیفه تک تک مسلمانان است که نسبت به دنیا و آخرت دیگران دغدغه و حساسیت داشته باشند و مشکلات را بازگو کنند و البته خدمتها و تلاش های مسئولین را هم بیان دارند تا با این تلاش همگانی جامعه راه کمال در پیش گیرد.
نکته دوم اینکه این حقیر همیشه نسبت به برادران مسلمان، افغانیان مقیم ایران دغدغه داشته ام، چون این قشر به طور کامل در حمایت هیچ گروه و نهاد و سازمانی نیست بلکه همیشه در رنج است و با آنکه بیش از بسیاری دیگر کار می کند کمتر از دیگران درآمد کسب می کند و اتفاقاً کارهایی را انجام می دهد که کمتر کسی در جامعه به آن مشغول است؛ اینها را کنار این بگذارید که این مسلمانان بر خلاف ایرانیان، یارانه ای هم دریافت نمی کنند تا بدان دل خوش کنند و کمکی برای مشکلاتشان باشد و لو ناچیز.
در پایان سیاهه خود را با کلامی از نبی مکرم اسلام روشن می سازم که «من أصبح و لم یهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم» باشد که چنین باشیم.
موفق و پیروز باشید.




همه راهها به بانک مرکزی ختم می شود

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دست کسی را که مرا برکنار کند، می‌بوسم، گفت: منتظر اعلام نظر دولت درباره مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی هستیم.
محمود بهمنی در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای علم و دانش در جمع خبرنگاران در مورد مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود بانکی به بالاتر از نرخ تورم می گوید: اجازه بدهید که پروسه این کار طی شود و مرا تحت فشار قرار ندهید. وی در پاسخ به این
پرسش که آیا شما قرار است از ریاست بانک مرکزی برکنار شوید؟ اظهارداشت: دست هر کسی که مرا برکنار کند، می‌بوسم.
در همین حال، یک عضو شورای پول و اعتبار که نخواست نامش در خبر ذکر شود، در گفتگو با مهر درباره اظهارات امروز معاون اقتصادی معاون اول احمدی نژاد مبنی بر اینکه مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار به افزایش نرخ سود اوراق مشارکت مربوط می‌شود نه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، گفته است: شورای پول و اعتبار هفته گذشته با اکثریت آرا، افزایش نرخ سود سپرده‌ها را مصوب کرد و به همین جهت، بانک مرکزی به صورت رسمی این مصوبه را اطلاع رسانی کرده است.
وی افزود: برخی خبرها حکایت از لغو احتمالی این مصوبه از سوی احمدی نژاد دارد، چرا که با سیاستهای دولت مبنی بر کاهش نرخ سود که در سنوات گذشته اجرایی شده است، مغایرت دارد.
با توجه به دلار ۱۷۰۰ تومانی و سکه در مرز ۸۰۰ هزار تومان که هر دو رکورد تاریخی در اقتصاد کشور بر جای گذارده‌اند، برکناری بهمنی بهترین اتفاقی است که می‌تواند بیافتد تا مقصر اصلی این داستان، رئیس جدید معرفی شود و بهانه تراشی‌های بهمنی مبنی بر عدم استقلال بانک مرکزی وی را کاملا تبرئه کند.
با این شرایط یافتن گزینه‌ای مناسب که هم بتواند سیاست‌های بانک مرکزی را به سمت و سوی درست و اصلاحی سوق دهد و هم بتواند این خطر را بپذیرد که تمامی مسئولت‌ها را به گردن بگیرد کار آسانی برای دولتی‌ها نخواهد بود و شاید این مساله باعث شود دولت کوتاه بیاید و افزایش نرخ سود بانکی را بپذیرد تا آقای رئیس همچنان رئیس بانک مرکزی باقی بماند.
افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی دو راه مقابل احمدی نژاد قرار داده است؛ تغییر دیدگاه دولت درباره اقدامات دستوری در بازار پولی یا خداحافظی محمود بهمنی با پستی به‌نام ریاست کل بانک مرکزی.





چرا شاهدِ یک نوشته ی از سوی یکی از فعالانِ جنبش در محکومیت موسوی و کروبی و دفاع از آقای خامنه ای نیستیم؟
پیامِ «علایی، افروغ و مطهری» به جنبشِ سبز
از میان خیل ناراضیانِ خاموش و مصلحت اندیش، سردار علایی نخستین کسی نیست که سکوتش را شکسته و صدایش را علیه وضعیت موجود بلند کرده است، لاجرم آخرین نفر هم نخواهد بود.علی مطهری و عماد افروغ هم، صدای اعتراضشان «بلند» شده است و- شاید علیرغمِ میلِ باطنی- درحالِ خروج از صفِ «منتقدان» به خیلِ «معترضان» اند؛ آنان نیز تکثیر خواهند شد.
و البته این نیز یکی از نشانه های حرکت به سوی دیکتاتوری است که در میانه ی راه، «همراهان» را به انتقاد وا می دارد و «منتقدان» را با توسل به تئوری توطئه، عامل دشمن می خواند تا مخالفش شوند و با نادیده گرفتن و تحقیرِ «مخالفان»؛ آنان را به اعتراض علنی می کشاند تا سرانجام ماشینِ دشمن تراش کارش را به انجام برساند و اوهامِ دشمن اندیش، متجسم شوند وعاقبت «دشمنِ» واقعی ایجاد شود.
از طرفِ دیگر، ایستادگیِ معترضان به حکومت و اصرار جنبشِ سبز بر مشی مسالمت آمیز و اخلاقیِ خود در این ریزش ها موثر بوده است. براستی اگر جنبش سبز به شیوه های غیر اخلاقی متوسل می شد و یا مانند برخی از اپوزیسیون سالهای دور و نزدیک به خشونت متمایل می شد و جانب انصاف فرو می گذاشت و یا از فرطِ مخالفت با دینِ سیاسی، دین ستیزی پیشه می کرد، این ثمرات و برکات را نداشت.
یکی از نقاط قوتِ جنبش سبز- با همه ی گستردگی طیف های موجودِ در آن - ، همین پای بندی هاست. گویی هر کس از حاکمیت جدا می شود و به حاکمان پشت می کند، از پیوستن به جنبش اعتراضی، ناراضی نیست و بابتِ تعلقات و اعتقاداتش، احساس نگرانی و خطر نمی کند. ایدئولوژیک نبودن جنبشِ سبز، توانسته است خیلِ باورهای موجودِ در آن را کنار هم نگه دارد و پنهان نیست که «قرائتی حق مدار» از اسلام که در میانِ طیفِ وسیعی از همراهان جنبش وجود دارد، توانسته است محمل اطمینانی برای معتقدانی باشد که از دامنِ حاکمیت به دامانِ جنبش می آیند.
جالب اینجاست کسانی که از این دست از حاکمیت جدا می شوند، به واسطه ی سهمشان از انقلاب و استقرار نظام، ضربه های موثرتری بر پایه های استبداد و دیکتاتوری می زنند و به خاطر پای بند بودن به ارزش های دینی و غالبِ جامعه، مواجهه و برخورد با آنها هزینه ی بیشتری برای حکومت دارد.
جالب تر اینکه این نومعترضان، در اعتراض خود محکم تر و بر اعتقاد خود راسخ ترند و لذا هزینه های بیشتری می پردازند. حتی می شود گفت همراهی و انتخابشان از بسیاری از انتخاب ها و همراهی های عافیت طلبانه و فرصت طلبانه، ارزشمند تر است ، چرا که اغلب امکان برخورداری از سفره های قدرت و ثروت را داشته اند اما از سر باور و ایمان، به آن پشت کرده اند.
اما در میانِ این ریزش های حکومتی،« پیامِ مهم» دیگری وجود دارد که دقتِ در آن برای مخالفان و موافقان جنبشِ سبز خالی از فایده نیست.
حاکمیت پنهان نمی کند که در برابر جنبش سبز، تمام قد ایستاده است و آن را بزرگترین خطر برای خود می داند. حاکمان و همراهان آنها بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده اند و بابتِ سرکوب ومهارِ این جنبش به همدیگر تبریک گفته اند. یعنی حاکمیت هر آنچه در توان داشته است در برابر این جنبش اعتراضی به میدان آورده است و به قول خودشان برای دفعِ فتنه کم نگذاشته است.
نکته اینجاست؛ در حالی که دو سال نیم از آغاز جنبش و مواجهه ی حاکمیت با او گذشته است - با همه ی فشار ها و تهدیدها و هزینه ها - چرا هیچکدام- حتی یکنفر!- از فعالان سیاسی، به جنبش پشت نکرده اند و به دامنِ حاکمیت برنگشته اند؟ چرا شاهدِ یک نوشته ی اعلا از سوی یکی از فعالانِ جنبش در محکومیت موسوی و کروبی و دفاع از آقای خامنه ای نیستیم؟ آیا همین نکته ی ساده و غیر قابل انکار نشان حقانیت جنبش نیست؟ نشان حقانیتِ جنبش هم نباشد،آیا نشانِ شکست حاکمیت نیست؟ آیا همین نکته ی ساده و غیر قابل انکار، نوید بخشِ پیروزی جنبش نیست؟




جـــرس:
هشت تن از کسانی که برداشت خاصی از آیین اسلام و دین را در یک انجمن گفتگوی اینترنتی مورد نقد و بحث قرار داده بودند، درمجموع به ۵۴ سال زندان محکوم شدند.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» دکتر کامران ایازی، دکتر لادن مستوفی، هانیه صانع فرشی، حجت‌الله نیکویی، محمدرضا پونکی، محمدرضااخلاقی، سپهر ابراهیمی وامیر لطیفی هشت نفری هستند که به دلیل فعالیت در یک انجمن اینترنتی و بررسی ونقد حجت‌ها واستدلال‌های متعارف دراندیشه دینی عمدتا ازتیرماه تا بهمن ماه ۱۳۸۹ بازداشت شده بودند.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پس از بازداشت وشکنجه این عده با گرفتن اعترافات اجباری وضبط برنامه‌های تلویزیونی ونگهداری طولانی مدت ایشان در سلول انفرادی، سعی در ربط دادن این گروه به سفارتخانه‌ها وکشورهای اروپایی داشت، درحالیکه این عده صرفا در فضای مجازی به بحث وگفت‌وگو پیرامون مسائل دینی می‌پرداختند.
در مورد قریب به اتفاق این افراد برخوردهای خشن توام باشکنجه‌های روحی وفیزیکی به صورت بلند مدت یک موضوع مشترک بوده است.
از این میان دکتر کامران ایازی، دندانپزشک شیرازی با اتهام محاربه به تحمل ٩ سال حبس که بیشترین مجازات این گروه محسوب می شود محکوم شده است.
همچنین دکتر لادن مستوفی به ۵سال، هانیه صانع به ٧ سال ،حجت‌الله نیکویی به ۵ سال، محمدرضا پونکی به ۶سال، محمد رضا اخلاقی به ٧سال، سپهر ابراهیمی به ٨ سال وامیر لطیفی به ٧ سال زندان محکوم شده‌اند.
اتهامات این هشت نفر که مبنای این احکام سنگین قرار گرفته "توهین به مقدسات و توهین به رهبری" بوده است.
جملگی این افراد مدت‌ها در بند ۲۰۹ زندان اوین بوده و سپس به بندهای عمومی این زندان منتقل شده‌اند.



جـــرس: برخی منابع خبری، از دستگیری معاون رئیس‌جمهوری عراق به وسیله نیروهای واکنش سریع عراق و انتقال وی به بغداد خبر دادند.
به گزارش مهر، خبرگزاری النخیل اعلام کرده است که: نیروهای واکنش سریع عراق با حضور در اقلیم کردستان طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهوری را دستگیر و روانه بغداد کردند.
به گزارش مهر، منابع وابسته به ائتلاف کردستان دیروز از حضور احتمالی معاون رئیس‌جمهوری عراق به همراه برهم صالح نخست وزیر منطقه کردستان عراق در بغداد خبر داده بودند.
چندی پیش در پی اعتراف چند تن از محافظان طارق الهاشمی مبنی بر ارتباط او با تروریست‌ها و انفجار اخیری که در پارلمان عراق صورت گرفت که گفته می‌شود یک سوء قصد ناکام علیه «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق بوده است، دستگاه قضایی این کشور حکم بازداشت هاشمی را صادر کرد اما او به منطقه کردستان گریخت.
هاشمی با رد اتهاماتش، خواستار بررسی و پیگیری پرونده‌اش در منطقه کردستان عراق شده است. این در حالی است که فهرست العراقیه نیز در پاسخ به این اتهامات تمام اعضای خود را از پارلمان عراق بیرون آورده است و در راستای فاز جدید کارشکنی‌هایش علیه روند سیاسی کشور وزرای خود را از کابینه مالکی بیرون آورد
رسانه‌های عراقی اعلام کرده بودند که حسین الاسدی نماینده ائتلاف «دولت قانون» در پارلمان عراق گفته است طارق الهاشمی معاون اول رئیس‌جمهور با عدم تسلیم خود به دستگاه قضایی و عدم اجرای تصمیم هیئت قضایی کشور موجب شد تا شورای عالی قضایی عراق حکم مصادره تمام دارایی‌های منقول و غیرمنقول او را به وزارت دارایی و بخش‌های ذیربط آن ارسال کند و این گامی در راستای محاکمه غیابی او بدلیل اتهامات وارده به او است.
بحران داخلی عراق به بالاترین حد خود طی چند سال اخیر رسیده و گروهی از دولتمردان تحت تعقیب و پیگرد قرار گرفته اند و شورای عالی قضایی عراق چند روز پیش حکم مصادره دارایی‌های معاون اول رئیس‌جمهور عراق را به وزارت دارایی داده بود.





جـــرس: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای سیاست های جدید ساماندهی ارز موجود در نزد اشخاص را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.
همزمان گزارش ها حاکی از صعود دلار به مرز ۱۸۲۰ تومان در بازار ارز ایران طی بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه می باشد.
به گزارش خبرآنلاین، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای خطاب به بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه اعلام کرد: بانک‌ها مجاز هستند در صورت اظهار ارز به هر میزان توسط اشخاص، با احراز هویت و ثبت دقیق و کامل اطلاعات متقاضی به یکی از طرق ذیل اقدام نماید:
خرید ارز به نرخ بازار فرعی و فروش آن جهت مصارف ارزی آن بانک در چارچوب مجموعه مقررات ارزی به نرخ مزبور و افتتاح حساب ارزی که در صورت انجام این کار، بانک‌ها مکلفند ضمن اجتناب از اخذ هرگونه تعهد مبنی بر پرداخت ارز در حد مقدورات و یا پرداخت معادل ریالی آن در صورت تقاضای برداشت اصل سپرده از حساب ارزی نسبت به پرداخت عین ارز به متقاضی اقدام نماید.
همچنین در تبصره آمده است : سود متعلقه به حساب های ارزی مزبور در سررسید به صورت ارزی و قبل از سررسید به صورت ریالی و به نرخ بازار فرعی قابل پرداخت است.
بر اساس این گزارش، کلیه حساب‌های ارزی مفتوحه تا قبل از صدور این بخشنامه مشمول ضوابط مندرج در قسمت "ج" از بخش سوم مجموعه مقررات ارزی بوده و تمدید سررسید حساب‌های ارزی قبلی تابع مقررات جدید و با رعایت تبصره این بخشنامه امکان‌پذیر خواهد بود.

تداوم صعود نرخ ارز
بر اساس گزارش تارنمای «مثقال»، روز پنجشنبه در بازار ارز ایران، دلار آمریکا ۱۸۲۰، یورو ۲۳۵۰ و پوند انگلستان ۲۸۳۰ تومان به فروش می رسد.






جـــرس: در پی اعلام قطعی شورایعالی انقلاب فرهنگی (به ریاست محمود احمدی نژاد) مبنی بر ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد، و درحالیکه این انتصاب توسط هیئت موسس آن دانشگاه "غیر قانونی" و "فاقد اعتبار" ذکر شده، منابع خبری گزارش داده اند که هاشمی رفسنجانی از امضای حکم فرهاد دانشجو خود داری خواهد کرد.
روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از منابع نزدیک به هاشمی رفسنجانی - رئیس هیئت امنا و موسسین دانشگاه آزاد - گزارش داده است که وی همچنان نحوه رای گیری توسط جناح دولتی هیأت امنا را غیر قانونی می‌داند و معتقد است اعلام ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد یک اقدام تبلیغاتی و بدون پشتوانه قانونی بوده است.
روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از این منابع نوشته است که به همین جهت این احتمال وجود دارد که هاشمی رفسنجانی در اعتراض به این موضوع حکم ریاست فرهاد دانشجو را صادر نکند.
گفتنی است دبیرخانه دانشگاه آزاد با انتشار اطلاعیه ای خبر انتخاب برادر کامران دانشجو به ریاست این دانشگاه را اقدامی غیرقانونی و بی اعتبار خواند و اعلام کرد که این جلسه بدون نتیجه پایان یافته است.
اما روز سه شنبه هفته جاری، فرهاد دانشجو با رای قاطع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی – به ریاست محمود احمدی نژاد- ریاست دانشگاه آزاد را بر عهده گرفت.




همسر هدی صابر: خودشان هم می دانند هدی در مظلومیت و ناجوانمردانه به شهادت رسید
  جرس: در حالیکه بیش از هفت ماه از به شهادت رسیدن هدی صابر پژوهشگر و فعال ملی- مذهبی می گذرد اما تاکنون پیگیری های خانواده و وکیل این زنده یاد مبنی بر رسیدگی به موارد اهمال و قصور و تعمد در رابطه با این حادثه به نتیجه ای نرسیده است.
فریده جمشیدی همسر هدی صابر با بیان اینکه هنوز به نتیجه ای نرسیدیم و وکیل در حال پیگیری هستند به "جرس" می گوید: "حدود یکماه پیش به اصرار می خواستند پرونده را ببندند که وکیلمان شکایت کردند و پرونده به جریان افتاد و الان در دست اقدام است اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم. چند بار به پسر من تلفن های تهدید آمیزی شده که این پرونده هایی که دارید، قلابی است بیایید ما پرونده اصلی را بهتان بدهیم... یکبار که درخت کاجی که بر سر قبر ایشان کاشته بودیم در آورده بودند.اما غافل از اینکه اینها دیگر قدیمی شده و خودشان هم می دانند هدی در مظلومیت و "ناجوانمردانه" به شهادت رسید. من خودم آدم سیاسی نیستم و کاری به سیاست ندارم اما هیچگاه نخواهم گذاشت که خون صابر هدر رود، واقعا نخواهم گذاشت. 64 نفر هم شهادت داده اند و این کم نیست و فکر نکنم در تاریخ ایران تاکنون چنین مسئله ای سابقه داشته باشد."
هدی صابر در دوازده خرداد ماه سال جاری در حالیکه در اوین زندانی بود در اعتراض به کشتن هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه پدرش عزت‌الله سحابی دست به اعتصاب غذا زد و بر اثر بی مبالاتی و بی توجهی مسئولان زندان به شهادت رسید. این در حالی است که علی رغم شهادت حاضران در زندان مبنی بر ضرب و شتم و عدم رسیدگی به وضعیت نامناسب جسمانی هدی صابر، مسئولین حکومتی سعی کردند علت مرگ او را کاملا طبیعی ذکر کنند.
بدنبال کتمان و دروغ پراکنی های رسانه های حکومتی و مسئولین، شصت و چهار تن از زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه ای با شهادت دادن بر آنچه در آخرین لحظات حضور صابر در بند بر وی گذشته، حاکمیت را مسئول مستقیم مرگ هدی صابر دانسته و نوشتند که ما شهادت می دهیم هدی صابر در هشتمین روز اعتصاب غذای خود دچار درد در ناحیه سینه و اختلال در سیستم گوارشی شد که در ساعت چهار بامداد جمعه 20 خردادماه برای نخستین بار به بهداری مستقر در زندان اوین جنب بند 350 منتقل شد اما دو ساعت بعد در حالی که از درد به خود می پیچید به بند بازگردانده شد و از صدای فریاد او هم اتاقی هایش بیدار شده و دور او حلقه زدند در این هنگام صابر گفت که "در بهداری نه تنها هیچ رسیدگی به وضعیتش نشده بلکه مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته است و توسط مامورانی در لباس پرسنل بهداری از اتاق درمان بیرون انداخته شده است." اینک که حکومت اعتراض به جنایتی را با جنایتی دیگر پاسخ گفت ما قاطعانه اعلام می داریم حاکمیت کنونی مسوول مستقیم مرگ شهید صابر است. ما تا رسیدگی به این موضوع و تحقق حقوق شهروندان و التزام حکومت به قانون ،تا آخر ایستادگی می کنیم.
خانم جمشیدی با اشاره بر شهادت زندانیانی که شاهد این اتفاقات بوده اند، ادامه می دهد: "مسئولین می گویند دلیل مرگ سکته است اما معلوم نمی کنند که این سکته در چه شرایطی بوده است؟ با چند نفر از پزشکان متخصص مشاوره کردم و گفتند که می شده در آن شش ساعت طلایی بعد از سکته او را نجات داد، اما آنها مخصوصا گذاشتند این شش ساعت از دست برود بعد او را به بیمارستان برده اند. شماره تلفن ما را هم داشتند حداقل این بود که می توانستند ما را خبر کنند و بچه های من پدرشان را می دیدند و اینطور شوک به آنها وارد نمی شد."
خانوادۀ مرحوم صابر در شکایت نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، خواهان رسیدگی به موارد اهمال و قصور و تعمد در رابطه با فوت هدی صابر شده و به موارد غیرقانونی از جمله "ادامه بازداشت و نگهداری غیر قانونی و بدون حکم هدی"، "عدم تحویل نامۀ فعالان ملی - مذهبی به وی مبنی بر پایان دادن به اعتصاب غذا"، "ضرب و شتم در بهداری زندان"، اعزام دیرهنگام آن مرحوم به بیمارستانی بیرون از زندان که منجر به از دست رفتن زمان برای نجات وی گردید" و همچنین نکاتی دیگر چون "عدم اطلاع به خانواده" را مورد اشاره قرار داده اند. به پیوست این شکایت نامه، متن گزارش پزشک قانونی که صریحا به وجود کبودی و تورم و خون مردگی در سمت راست پیشانی هدی صابر (تایید ضرب و شتم هدی صابر در بهداری زندان) و نیز علامت خون مردگی (که این مورد را پزشکی قانونی احتمالا ناشی از عملیات احیاء دانسته بود) نیز، ارائه کرده اند. اما به این شکایت نامه نیز همچون موارد دیگر تاکنون پاسخی داده نشده است.
همسر زنده یاد هدی صابر با گریه ادامه می دهد: "آخرین باری که صابر را دیدم دوشنبه 16 خرداد بود، هر دو گریه می کردیم آقای صابر در آن طرف شیشه و من این طرف، به او می گفتم هدی اعتصابت را بشکن می گفت نمی توانم هاله مظلومانه کشته شد این تنها کاری است که از دستم بر می آید، نگران نباش حالم خوب است. حتی صبح همان روز با بچه ها ورزش کرده و دویده بودند. واقعا نمی دانم در بهداری چه اتفاقی افتاد که به اینجا کشیده شد؟! اگر یک رسیدگی سطحی هم می شد الان هدی پیش ما بود..."
او می افزاید: "صابر یکی از نخبه های ایران بود. اگر به این سادگی نخبه کشی شود که واقعا باید تاسف خورد. همه دیدگاه های صابر که سیاسی نبود او نظرات ارزنده ای در حوزه های اقتصادی و دینی و ورزشی هم داشت که اگر به آن گوش می کردند کلی باعث پیشرفت کشور می شد، خوب حتما لازم ندانستند!"
فریده جمشیدی با گریه و بغض سخنان خود را اینگونه به پایان می برد: "چطور می شود صابر را فراموش کنیم؟ روز به روز غم از دست دادن او را بیشتر احساس می کنیم و هر چه زمان می گذرد داغمان تازه تر می شود، آن هم با این مظلومیتی که از دست رفت. واقعا ناجوانمردانه بود بعد هم جسد چنین مردی را 24 ساعت بگذارند آنجا و به ما اطلاع ندهند، به بیمارستان ببرند به ما اطلاع ندهند... واقعا ما چنین انتظاری را نداشتیم...ما دو تا پسر داریم که من و آنها یک لحظه هم نمی توانیم یاد او و مظلومیتش را از یاد ببریم. خود من مریض هستم روز به روز افسردگی ام بیشتر می شود، این غم چنان برای من سنگین است که با وجودی که آدم ورزشکاری هستم دارم توانم را از دست می دهم و فلج می شوم. به زور خودم را می کشم و سر کار می روم. سعی می کنم بچه ها ناراحت نباشند اما نمی شود! ما انتظار داشتیم که هر چه زودتر او از زندان آزاد شود اما به این شکل اسف بار جسد صابر را به من تحویل دادند! آقای صابر که کاری نکرده بود! دردناک است..."
هفت ماه از آخرین دیدار هدی صابر با فرزندان و همسرش در سالن ملاقات زندان می گذرد ملاقاتی که اشک بوده و بغض... شریف صابر پسر کوچک زنده یاد هدی صابر، در بخشی از دلنوشته خود "از آخرین ملاقات تا تشییع جنازه" خطاب به پدرش آورده است: "امروز دوشنبه است و روز ملاقات با شما. در سالن انتظار چندین نفر که شما محرم راز‌هایشان بوده‏اید پیش ما آمده و دردِ دل می‌‏کنند. یک دختر جوان به ما می‌‏گوید، پدرم ۵ ساله که زندانه و حکمش اعدامه، یک مرد جوان می‌‏گوید این آخرین ملاقاتمه و پدرم قراره دو روز دیگه اعدام بشه. من با تمام وجود برای آن‌ها متاسف شدم و به ناگاه صدایی ترسناک از قلبم برای تو درآمد و هراسانم کرد. اما عقلم پاسخ داد که پدرِ تو فردی اسم و رسم دارِ و هیچکس نمی‌‏تونه بهش حتی دست بزنه و چه برسه که مثل این افراد زجر کشیده‏ی گمنام، بکشنش....پدرجان صبح ساعت 8 قرار تشییع جنازه تو را با مردم گذاشتیم، آن روز وحشتناک، ‌وضعیت روحیِ خانواده اکنون سه نفره‏مان، بسیار بد بود. اما با دلگرمی‏های بزرگی مواجه شدیم. خیل عظیم مردم از پیرمردهای 80 ساله تا همسران شهدای جنگ و خانواده‏هایی که در سال‏های دور و نزدیک به مانند ما فاجعه‏بار، داغدار شده بودند."
او از آخرین گفتگو با پدرش در ملاقات نوشته و تعریف می کند: "پدر نشست و گوشی را برداشت. به من گفت چرا این جوری هستی؟ گفتم هیچی ولی بابا خوش به حالت نبودی، ‌نبودی و صحنه‌هایی رو که ما دیدیم و، ندیدی. با تعجب نگاهم کرد، گفتم بابا مهندس فوت شده. چشمان بغض آلودش من رو همراهی می‌‏کرد. گفتم خودشون زیر تابوت رو گرفتن، خودشون دفنش کردن و خودشون هم صلوات می‌‏فرستادند و می‌‏خندیدن. گفتم بابا یک چیزی بگم ناراحت نمی‌‏شی؟ گفت نه بگو باباجان، بابا سرمزارِ مهندس به حنیف گفتم الان دارم بیست سال دیگه بابامون رو می‌بینم که همین انسان‌های با تقوا با همین شرایط فجیع و اسف‏بار دفنش می‌‏کنند. بابام گفت حالا چرا بیست سال دیگه؟ با خنده گفتم آخه خوب تو جوونی، تازه ۵۲ سالته؛ خندید و گفت ادامه بده، گفتم ساعت یازده صبح به ما خبر دادن که هاله خانم کشته شده، اشک‏های پدرم که تا به حال مجال دیدنشان را نداشتم از چشمان زیبایش سرازیر شد و با بغض گفت که خیلی نامردن...و حالا من رفتم پیش مامان، گفتم مامان جان گریه کن، بابا دیگه راحت شد. دیگه نمی‌‏تونن ببرنش زندان، بغلش کردم و با خوشحالی تمام گفتم دیگه بازجو‌ها مزاحم زندگی ما نمی‌‎‏شن."





بازداشت ۱۳ شهروند اهل سنت در اهواز

طی سه روز گذشته دست کم ۱۳ شهروند اهل سنت در اهواز توسط مامورانی امنیتی بازداشت شده‌اند.
تارنمای سنی‌نیوز گزارش داده است که دوشنبه و چهارشنبه هفته‌ی جاری طی یورش نیروهای امنیتی به منازل اهل سنت شهر اهواز دست کم ۱۳ تن بازداشت شده‌اند.
وهاب جلالی، ناصر جلالی و سیدجعفر موسوی چهارشنبه شب در منازل خود بازداشت و به زندان منتقل شده‌اند.
این بازداشت‌ها همراه با بازرسی منازل و ضبط وسائل شخصی این افراد همراه بوده است.
همچنین عبدالواحد بیت صیاح،  مجید باوی، حمید خنفری بترانی، جمال حزباوی، غازی هندالی فرحانی، سید احمد نزاری، خلف زبیدی، سعید خزرجی، احمد عفراوی و حسین خزرجی از جمله کسانی هستند که روز دوشنبه هفته جاری بازداشت شده‌اند.
در این میان مجید باوی از هر دو تا فلج است و قادر به حرکت کردن نیست.
سنی‌نیوز گزارش داده است که اتهام این افراد «وهابیت و ضدیت با ولایت فقیه عنوان شده است.




آمریکا موفقیت اصغر فرهادی، سینماگر ایرانی را تبریک گفت

دولت آمریکا به اصغر فرهادی برای کسب جایزه گلدن گلوب تبریک گفت.
به گزارش بی بی سی، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:"ما موفقیت و تعهد او را نسبت به فرهنگ غنی و مقاوم ایران تحسین می کنیم."
این درحالیست که فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به جمع نامزدهای بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار پیوسته است.
مقامات و متولیان رسمی فرهنگ و هنر و سینمای ایران، همچنان در مورد این موفقیت بین المللی سکوت اختیار کرده اند.





گزارشگران بدون مرز: بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در ایران همچنان ادامه دارد

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه ای اعلام کرده که بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در ایران همچنان ادامه دارد.
سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه ای با اعلام اینکه در روزهای گذشته سه روزنامه نگار بازداشت شده اند اعلام کرد که بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در ایران همچنان ادامه دارد.
در این بیانیه آمده است: «سهام‌الدین بورقانی روزنامه‌نگار و همکار سایت دیپلماسی ایران در تاریخ ٢٨ دی ماه در منزلش بازداشت شد.» بر اساس بیانیه سازمان گزارشگران آقای بورقانی به هنگام بازداشت تنها در خانه بوده است. ماموران امنیتی یادداشتی بر در خانه گذاشته‌اند که " ما سهام و وسائل را بردیم." محل و علت بازداشت وی مشخص نیست.
در ادامه این بیانیه آمده است که ۲۵ دی ماه، پرستو دوکوهکی وبلاگ‌نویس و مدافع حقوق زنان و مرضیه رسولی، روزنامه نگار و همکار صفحات فرهنگی و ادبی بسیاری از روزنامه‌های تهران، در منازل خود بازداشت شدند.
بر اساس این بیانیه پیش از این در تاریخ ٢٠ دی ماه، محمد سلیمانی‌نیا مدیر سایت یو ٢٤ شبکه اجتماعی متخصصان ایرانیان، طراح و میزبان بسیاری از سایت‌های انجمن‌های جامعه مدنی و روشنفکران ایرانی، پس از احضار به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شد.
در تاریخ ١٧ دی ماه نیز روزنامه‌نگاران فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعید مدنی و در تاریخ ١٩ دی ماه مهدی خزعلی وب‌نگار در تهران بازداشت شده‌ بودند.
به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز در ایران هم‌اکنون ٣٠ روزنامه‌نگار و ٢٤ وب‌نگار در زندان بسر می‌برند.





واکنش دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به تغییر نام پارک «شهید کیانوش آسا»

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، با چسباندن ده ها پوستر در سطح دانشگاه، به تغییر نام پارک "شهید کیانوش آسا" توسط مسئولین، واکنش نشان دادند.
به گزارش دانشجونیوز، دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت ایران برای چندمین بار طی چند هفته ی گذشته با نصب برچسب هایی بر تابلوی جعلی نصب شده در این پارک، و همچنین قسمت پایان نامه های برتر در پارک شهید کیانوش آسا، ضمن زنده نگه داشتن نام این دانشجو، پیام خود به مسئولین دانشگاه مبنی بر اینکه "این پارک تا ابد آسا می ماند" را خاطر نشان کردند.
لازم به ذکر است که پارک بین دو سلف دختران و پسران در دانشگاه علم و صنعت، پس از کشته شدن کیانوش آسا توسط جمعی از دانشجویان این دانشگاه به نام کیانوش آسا نامگذاری شد و بسیاری از تجمعات و جلسات دانشجویی در این پارک برگزار گردیده است. «کیانوش آسا» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران بود که در تظاهرات ٢۵ خرداد ٨٨ به دست نیروهای وابسته به حاکمیت کشته شد.
اقبال عمومی دانشجویان به این نامگذاری تاثیرگذار، با واکنش مسئولین دانشگاه در ابتدای سال تحصیلی جاری همراه شد. به طوری که با تغییر ناگهانی نام این پارک و نصب تابلوی "بوستان علمی شهید یزدانپرست" و همچنین تابلوهای مرتبط با پایان نامه های علمی سعی در تغییر فضای این پارک نمودند.
همچنین در محل های مختلف این پارک دوربین های مدار بسته ای برای جلوگیری از برگزاری تجمع ها و جلسات دانشجویی تعبیه شده است.
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در مورد اقدام جدید مسئولین دانشگاه معتقدند: "با این وجود نه تنها مسئولین دانشگاه به اهداف خود نرسیده اند و این پارک در بین دانشجویان همچنان با عنوان پارک آسا شناخته می شود، که حتی به این بهانه اقبال دانشجویان به حضور در این پارک بیشتر شده و چندین بیانیه و شب نامه در این مورد در دانشگاه پخش گردیده و متعاقبا حساسیت دانشجویان نسبت به این قضیه افزایش یافته است."
در آخرین مورد در هفته جاری تابلوی جعلی عنوان جدید پارک با برچسبی با مضمون "پارک آسا تا ابد آسا می ماند" پوشانده شد و در قسمت پروژه های برتر دانشکده ی مهندسی شیمی نیز پروژه شهید کیانوش آسا، که جز پروژه های برتر دانشکده مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد شناخته شده بود، نصب گردید. اگر چه این برچسب ها روز بعد توسط عوامل حراست کنده شد اما این اقدام بازتاب گسترده ای بین دانشجویان داشته است. در طی چند هفته ی اخیر نیز ده ها پوستر و برچسب با مضامین مشابه در جای جای دانشکده ی مهندسی شیمی نصب شده بود.

 

دو کارگر در پالایشگاه نفت بندر عباس سوخته و یک کارگر در رشت جانباخت

خبرگزاری هرانا - ساعت ۶ عصر روز سه شنبه هفته پیش کارگران پالایشگاه نفت بندرعباس کار خود را به پایان رسانده و مشغول تعویض لباس کار خود هستند به امید اینکه راهی خانه شوند که در این میان کارفرما دو مکانیک از واحد ۷۱ پالایشی را فرا میخواند: رضا کشاورز و ابراهیم مریدی برای انجام رفع نشتی گاز آماده شوند.
به گزارش ایلنا، با وجود اتمام ساعت کاری وحضور کارگران تازه نفس شیفت بعدی به اصرار کارفرما این دو کارگر دست از تعویض لباس برداشته و برای رفع نشتی از لاین گاز که پایین یکی از دستگاهها (تلمبه) در حال کار بوده بوده دو کارگر مکانیک رضا کشاورز و ابراهیم مریدی با لباس غیر ایمن اما ماسک دار از پله ها تا ارتفاع ۴، ۵ متری بالا می روند.
ساعت حدود ۶ با پیشروی نشتی گاز مواد از بالا به روی تلمبه می ریزد و آتش سوزی رخ می دهد و به ارتفاع سرایت می کند، کارگران اسیر زبانه های آتش می شوند.
مریدی با ۳۵ درصد سوختگی و کشاورز با بیش از ۸۵ درصد سوختگی از نوع درجه ۳ طبق تشخیص بخش سوختگی بیمارستان شهید محمدی بندرعبا س پس از چند روز بستری شدن به بیمارستان شهرستان یزد منتقل می شوند و متاسفانه امروز رضا کشاورز جان سپرد.
کارگر ی که خود شاهد ماجرا بود می گوید: به دلیل وجود گازهای خطرناک و نبود اقدامات پیشگیرانه ای چون حضور آتش نشان و بازرسی قبل از ادامه کار و مدیریت عجولانه باعث بروز چنین حادثه ای شد. هرچند که با حضور آتش نشان در این حادثه با وجود تجهیزات و ماشین آلات مجهز عملکرد مطلوبی ارایه نشد.
کارگر دیگری ضمن اشاره به نبود امنیت شغلی می گوید: مسئولین تعمیرات در بسیاری از مواقع برای انجام کار عجله به خرج می دهند و با وجود خستگی روزانه با تهدیداتی چون تعلیق و قطع اضافه حقوق و حتی اخراج مواجه می شویم.
در گفتگوی تلفنی با روابط عمومی پالایشگاه نفت بندرعباس، ضمن برخورد غیر حرفه ای با خبرنگارما حاضر به توضیح در این خصوص نشد و آن را موکول به جلسه ای با حضور مسئولین کرد.
هم چنین امروز بر اثر انفجار در یک ایستگاه گاز در بیست کیلومتری شهر صنعتی رشت که روز پنجشنبه رخ داد، دست کم یک نفر کشته شد.
به گزارش فارس، مدیر عامل آتش نشانی رشت گفت: نگهبان ایستگاه گاز رشت در انفجار آن جان خود را از دست داد.




هرانا؛ انتقال داوود بهمن آبادی به انفرادی سپاه پاسداران

خبرگزاری هرانا – طی هفته گذشته داوود بهمن آبادی، وبلاگ نویس بازداشتی به سلولهای انفرادی بند ۲ الف که در اختیار بازجویان اطلاعات سپاه قرار دارد؛ منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، این وبلاگ نویس بازداشتی و جانباز جنگ ایران و عراق در طی هفته گذشته و در پرونده سازی دیگری به سلولهای انفرادی بند ۲ الف منتقل شده است.
وی که در دوم آذر ماه از سوی پلیس امنیت احضار و به وزارت اطلاعات تحویل شده بود پس از انجام بازجویی ها در بند ۲۰۹ به اتهام وبلاگ نویسی مدتی را به صورت بلاتکلیف در بند مذکور بسر برده و سپس در پرونده سازی دیگری تحویل اطلاعات سپاه شده است.
داوود بهمن آبادی که از بیماری آرتروز گردن و پروستات رنج می برد در طی مدت بازداشت مورد رسیدگی پزشکی قرار نگرفته است.
نامبرده از زمان بازداشت تاکنون در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ و دو الف از حق ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.




محمد جراحی، فعال کارگری بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - به دنبال دستگيری شاهرخ زمانی، محمد جراحی فعال کارگری اهل تبريز نيز در منزلش بازداشت شد.
محمد جراحی طی تماس تلفنی از بند قرنطينه ی زندان تبريز اطلاع داده که او و شاهرخ زمانی برای اجرای حکم به زندان منتقل شده اند.
به گزارش کانون مدافعان حقوق کارگز، به گفته ی محمد جراحی هيچ احضاريه برای اين دو نفر ارسال نشده است وآنها به صورت ناگهانی وغافلگيرانه برای اجرای حکم بازداشت شده اند. درحالی که بر طبق روال معمول،‌ برای افرادی که دارای وثيقه هستند قانونا بايد ابتدا حکم به خود متهم و سپس به ضامن يا وثيقه گذار آنان ابلاغ شود.
لازم به ذکر است که محمد جراحی به ۵ سال و ششم ماه و شاهرخ زمانی به ۱۱ سال زندان محکوم شده بودند با قرار وثيقه در بيرون زندان به سر می برده اند.




تأیید حکم حبس فعال حقوق کودک در دادگاه تجدیدنظر

خبرگزاری هرانا - حکم شش سال حبس تعزیری پریسا کاکایی، در دادگاه تجدیدنظر مورد تأیید قرار گرفت و پرونده وی به اجرای احکام زندان اوین ارسال شد.
پریسا کاکایی، عضو سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر و فعال حقوق کودک، در دی ماه سال ۸۸ بازداشت و به مدت ۴۵ روز در بند ۲۰۹ و متادون زندان اوین به سر برد. وی سپس با قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
پرونده این فعال حقوق بشر، جهت رسیدگی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی ارسال شد و وی از سوی این شعبه به اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
گفتنی است، اکثریت اعضای این کمیته پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده و به حبس‌های سنگین محکوم شدند.
پریسا کاکایی (۶ سال)، تارا سپهری‌فر (۶ سال)، شیوا نظرآهاری (۴ سال)، نوید خانجانی (۱۲ سال)، سعید کلانکی (۳ سال)، سعید جلالی‌فر (۳ سال)، علی کلایی (۷ سال) و کوهیار گودرزی (۱ سال)، از جمله افرادی بودند که به علت فعالیت‌های حقوق بشری خود مورد بازداشت و محکومیت قرار گرفتند.
هم‌اکنون سعید جلالی‌فر جهت گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین به سر می‌برد. کوهیار گودرزی با اتهامی جدید در مردادماه ۹۰ بازداشت و در بند ۲۰۹ نگه‌داری می‌شود و نوید خانجانی و شیوا نظرآهاری نیز در انتظار اجرای حکم زندان خود هستند.



شش هزار قلیان در جلوگیری از آلودگی هوا و ناهجاری اجتماعی معدوم شد

خبرگزاری هرانا - تارنمای حکومتی عصر ایران در خبری اعلام کرد پیش از ظهر امروز همزمان با ۲۹ دی ماه روز هوای پاک، شش هزار قلیان در پارک ساحل دولت در اهواز معدوم شد.
معاون خدمات شهری شهردار اهواز در این مراسم گفت: این قلیان‌ها در چند ماه گذشته از پارک‌ها، جاده‌های ساحلی و بلوارها اهواز جمع آوری شده‌اند.
علیرضا عالی‌پور افزود: تیرماه امسال نیز چهار هزار قلیان جمع آوری و معدوم شد که با این حساب از ابتدای امسال تعداد قلیان‌های معدوم شده به ۱۰ هزار می‌رسد.
عضو شورای سلامت قلیان را یکی از مظاهر آلایندگی شهر و ضرر آن را معادل ۱۰۰ نخ سیگار دانست و افزود: مصرف قلیان به تدریج به ناهنجاری اجتماعی تبدیل شده است و دختران و پسران زیادی روزانه در اماکن عمومی از قلیان استفاده می‌کنند.
به گفته وی، خانواده‌های بسیاری از مصرف قلیان در پارک‌ها اظهار نارضایتی کرده‌اند.




صدور هشت سال حکم حبس برای دو فعال سیاسی مهاباد و بوکان

خبرگزاری هرانا - یک شهروند اهل مهاباد توسط دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به زندان محکوم شد.
به گزارش موکریان، یک شهروند مهابادی به نام جعفر(سلطان) افشاری از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف به تحمل پنج سال حبس محکوم شد.
جعفر(سلطان) افشاری که حدود یک سال است در زندان به سر می برد، هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه دوران محکومیت خود را سپری می نماید.
همچنین یک شهروند اهل بوکان واقع در استان آذربایجان غربی به حبس محکوم شد.
این شهروند که هادی حسن زاده نام دارد از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام امنیتی به سه سال حبس محکوم شده است.
گفته می شود نامبرده که پیشتر مدتی را در بازداشت بسر برده بود با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.



هرانا؛ تهدید خانواده فتاح سبحانی از سوی وزارت اطلاعات

خبرگزاری هرانا – ماموران امنیتی و اطلاعاتی در تماس های تلفنی مکرر و احضار پدر فتاح سبحانی از بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات ۸۸، فشار بر خانواده این فعال سیاسی را افزایش داده اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ماموران وزارت اطلاعات با این تهدید ها و آزار و اذیت خانواده فتاح سبحانی خواهان معرفی وی به وزارت اطلاعات شدند.
فتاح سبحانی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات سال ۸۸ است که در آستانه اتمام محکومیت خود از سوی دادستانی در لیست زندانیان که مورد عفو قرار گرفته بودند اعلام شد.
نامبرده در تاریخ ۱۳/۵/۸۸ در منزل پدری اش بازداشت و از سوی دادگاه بدوی به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم به یکسال در دادگاه تجدید نظر تقلیل یافت.
وی در اسفند سال ۸۸ با معرفی خود به زندان اوین پس از تحمل نزدیک به یکسال حبس و تنها ۴۵ روز مانده برای اتمام محکومیت خود مورد عفو قرار گرفته و آزاد شد.
وی پس از آزادی از زندان نیز مجددا به دلیل ادامه فعالیت ها و ارتباط با خانواده های زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات احضار شده بود که به دلیل عدم مراجعه به دادسرای اوین خانواده وی مورد تهدید قرار گرفته اند.



یک زندانی در ملاءعام در شهر کرمان اعدام شد/ تصویری +۱۸

برگزاری هرانا - صبح امروز یک زندانی متهم به «تجاوز به عنف» در میدان خواجوی کرمان و در ملاء عام اعدام شد.
به گزارش عصر ایران، ‌بر اساس ادعای دادگستری کرمان این فرد با مراجعه به دفاتر شرکت‌های خصوصی، واحدهای تجاری و مطب پزشکان و سایر اماکن اقدام به شناسایی خانم‌هایی که در ساعاتی از روز در اماکن مذکور تنها بوده‌اند، کرده است و با مراجعه به دفاتر و تهدید افراد با کلت تقلبی یا چاقو، ‌به آنان تعرض کرده است.
متهم ۳۱ ساله، متاهل، دارای دو فرزند و شاغل بوده و پس از سیر مراحل قضایی به اعدام در ملاء عام و ۹۹ ضربه شلاق محکوم و این حکم امروز در کرمان اجرا شد.
تصاویر مستند اجرای حکم اعدام این زندانی را در زیر می توانید مشاهده کنید:

 


  بازداشت شیث امانی، از فعالان کارگری سنندج

خبرگزاری هرانا - شیث امانی، از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است.
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، شیث امانی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در حالی که روز دوشنبه هفته اخیر در دادگستری سنندج پیگیر پرونده کارگران زندانی، شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا بود، بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.
بر اساس گزارش‌ها، در حالی که خانواده‌های شریف ساعد و مظفر صالح نیا به همراه دیگر خانواده‌های کارگری در مقابل ستاد خبری اداره اطلاعات تجمع کرده و خواهان آزادی این دو کارگر زندانی بودند، شیث امانی به همراه تعدادی از اعضای اتحادیه ازاد کارگران ایران به دادگستری سنندج رفتند و شیث امانی در آنجا خواهان ملاقات با دادستان و رویت پرونده‌های شریف ساعد پناه و روشن شدن اتهامات وارده بر آن‌ها شد.
این گزارش می‌افزاید؛ اما نه تنها هیچ پاسخی در این مورد به شیث امانی داده نشد بلکه این فعال کارگری نیز بلافاصله دستگیر و به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.
گفتنی است، شیث امانی حدود سه هفته عمل پیش جراحی سنگینی را به علت دیسک کمر انجام داده بود بطوری که به علت وخامت وضعیت جسمانی‌اش پس از عمل جراحی به بخش آی سی یو منتقل شده بود.
امانی یکی از کارگران نساجی کردستان و سال‌ها نماینده کارگران این کارخانه و یکی از رهبران کارگری شناخته شده در سنندج و از بنیان گذاران و اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است که بدنبال برگزاری مراسم اول ماه مه سال ۸۶ (روز جهانی کارگر) در سنندج دستگیر و سپس همراه با صدیق کریمی یکی دیگر از بنیان گذاران و اعضای هیئت مدیره اتحادیه به دو سال و نیم زندان محکوم شد. اما بدلیل اعتراضات سازمانهای کارگری در ایران و سراسر جهان و با اعتراضی که کارگران سنندج هنگام مسافرت محمود شاهرودی ریاست وقت قوه قضائیه در سنندج انجام دادند، این احکام توسط وی لغو شد.

بر اساس این گزارش، مدتی پیش اجرای احکام دادگاه انقلاب شهر سنندج طی ابلاغیه‌ای به شیث امانی و صدیق کریمی اعلام کرد که احکام صادره بر علیه آن‌ها در سال ۱۳۸۷ تماما ملغی نشده است و آن‌ها برای تحمل زندان باید خود را به دادگاه اجرای احکام معرفی کنند.




پیمان پاکمهر، روزنامه نگار تبریزی، بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - پیمان پاکمهر، روزنامه نگار تبریزی و مدیر سایت خبری "تبریزنیوز"، دو روز پیش توسط ماموران وزارت اطلاعات در تبریز با نیابت قضایی از سوی شعبه پنج بازپرسی دادسرای اوین (مقدس) بازداشت شده است.
به گزارش دانشجونیوز، پیمان پاکمهر که روز گذشته پس از تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام در دادسرای انقلاب تبریز، به زندان اوین منتقل شد، شب گذشته از بند ٢٠٩ زندان اوین با خانواده‌اش تماس گرفته و به نقل از بازجویش گفته است که تا چند روز آینده آزاد خواهد شد.
 گفتنی است پاکمهر از فعالان دانشجویی سابق تبریز و عضو کانون دانشجویان مستقل دانشگاه تبریز در دهه ٧٠ بود که در جریان اعتراض دانشجویی ٢٠ تیر ٧٨ نیز مورد تعقیب قرار گرفته بود.
همچنین پاکمهر فعالیتهای مطبوعاتی خود را از ابتدای دهه ٨٠ با همکاری با نشریاتی چون شمس تبریز و آنگاه تاسیس آژانس خبری تبریزنیوز ادامه داده، در انعکاس اخبار آذربایجان با رویکردی ملی و ایراندوستانه کوشید.
این روزنامه نگار تبریزی و فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد تبریز همچنین عضو فدراسیون جهانی روزنامه نگاران و انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بوده است.



احضار دوباره علی فرید یحیایی فعال ملی مذهبی

خبرگزاری هرانا - علی فرید یحیایی فعال ملی-مذهبی تبریز روز یک شنبه به دادگاه انقلاب تبریز احضار شد.
به گزارش کلمه، علی فریدیحیایی از فعالین ملی-مذهبی تبریز که بعد از انتشار نامه ۱۴۳ نفر از فعالین سیاسی به پمحمد خاتمی مبنی بر عدم فراهم شدن شرایط لازم برای شرکت در انتخابات چندین بار به وزارت اطلاعات تبریز احضار و مورد بازجویی و برخوردهای نامناسب قرار گرفته بود روز یک شنبه به دادگاه انقلاب تبریز احضار و اتهام های زیر به وی تفهیم شد:
۱) عضویت در گروه های غیر قانونی نهضت آزادی و جنبش مسلمانان مبارز
۲) تاسیس NGO های جمعیت توسعه و حمایت از خانواده های زندانیان سیاسی
۳) تبلیغ علیه نظام
۴) نشر اکاذیب با انتشار نامه های مختلف
۵) تعریض به مقام رهبری
این فعال ملی-مذهبی تا زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه با تودیع وثیقه ی یکصد میلیون تومانی آزاد شد.




بازداشت سلیمانی‌نیا، مدیر شبکه اجتماعی متخصصان ایران

خبرگزاری هرانا - حامی خبرنگاران، محمد سلیمانی‌نیا، مدیر شبکه اجتماعی متخصصان ایران و مترجم کتاب «عطر سنبل، عطر کاج» بازداشت شد.
به گزارش رادیو کوچه، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، خبر بازداشت آقای سلیمانی‌نیا را تایید کرده است.
براساس گزارش‌های منتشر شده، آقای سلیمانی‌نیا، روز سه‌شنبه، ۱۷ ژانویه، در منزل پدری‌اش دستگیر شد. یش از این نیز آقای سلیمانی‌نیا چندین بار به وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شده بود.
از دلیل دستگیری و محل بازداشت آقای سلیمانی‌نیا اطلاعی در دست نیست.