۱۳۹۰ دی ۲۶, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

"جدايی نادر از سيمين" برنده جايزه گلدن گلوب شد

فيلم "جدايی نادر از سيمين"‌ساخته اصغر فرهادی، برنده بهترين فيلم خارجی گلدن گلوب شد.

مراسم اين دوره جوايز گلدن گلوب شامگاه يکشنبه ۱۵ ژانويه ۲۰۱۲ (بامداد دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰به وقت ايران) در هتل بورلی هيلز برگزار شد.
اصفر فرهادی هنگام دريافت اين جايزه گفت: "وقتی به اينجا می‌آمدم، داشتم فکر می‌کردم چه بايد بگويم. از پدر و مادرم تشکر کنم، از همسر مهربانم، از فرزندانم، از گروهم، اما اينجا می‌خواهم از مردمم حرف بزنم. آن‌ها واقعاً مردمی صلح‌دوست هستند."
اين فيلم ايرانی در رقابت با فيلم‌های "در سرزمين خون و عسل" به کارگردانی آنجلينا جولی، "گل های جنگ" به کارگردانی ژانگ ييمو از چين، فيلم "پسری با دوچرخه" به کارگردانی ژان پی‌ير و لوک داردن از بلژيک و فيلم "پوستی که در آن زندگی می کنم" به کارگردانی پدرو آلمودوار از اسپانيا، برنده جايزه بهترين فيلم خارجی شصت و نهمين دوره جوايز سالانه گلدن گلوب شد.
اصفر فرهادی هنگام دريافت جايزه: وقتی به اينجا می‌آمدم، داشتم فکر می‌کردم چه بايد بگويم. از پدر و مادرم تشکر کنم، از همسر مهربانم، از فرزندانم، از گروهم، اما اينجا می‌خواهم از مردمم حرف بزنم. آن‌ها واقعاً مردمی صلح‌دوست هستند
جوايز گلدن گلوب را انجمن مطبوعات خارجی هاليوود اهدا می‌کند. گلدن گلوب پس از اسکار مهمترين جايزه سينمايی در آمريکاست.
این نخستین بار است که جايزه‌ گلدن گلوب به فيلمی از ايران اهدا می‌شود.
فيلم "جدايی نادر از سيمين" پيش از اين نيز در بين ۲۲ فيلم بخش رقابتی شصت و يکمين جشنواره فيلم برلين، در ماه فوريه ۲۰۱۱، ‌به‌عنوان بهترين فيلم، خرس طلا را از آن خود کرد.
سارينا فرهادی، ساره بيات و ليلا حاتمی، بازيگران "جدايی نادر از سيمين" نيز خرس نقره بهترين بازيگران زن، در شصت و يکمين جشنواره فيلم برلين را از آن خود کردند.
همچنین پيمان معادی، بابک کريمی و علی اصغر شهبازی به خاطر بازی در "جدايی نادر از سيمين" خرس نقره بهترين بازيگران مرد شصت و يکمين جشنواره فيلم برلين را از آن خود کردند.
فيلم "جدايی نادر از سيمين" که به عنوان نماينده سينمای ايران در آکادمی اسکار حضور دارد، به تازگی نیز جايزه‌ بهترين فيلم خارجی‌زبان هفدهمين دوره جوايز سالانه انتخاب منتقدان آمريکا و کانادا را گرفته است.
اين فيلم همچنین در فصل جوايز سينمايی هاليوود موفق به کسب جايزه بهترين اثر غيرانگليسی سال ۲۰۱۱ از نگاه انجمن منتقدين فيلم شيکاگو، انجمن منتقدان آنلاين سينما و انجمن منتقدين فيلم شيکاگو شده است و در جوايز فيلم مستقل بريتانيا نيز بهترين فيلم خارجی برگزيده شد.






پس از افشای ورود سگ‌های شکار انسان به ناجا رخ داد:

هشدار به بلاگر‌ها نسبت به انتشار اخبار محرمانه

یک مقام پلیس پس از افشای خبر ورود سگ‌های شکار انسان به سازمان رزم ناجا در وبلاگ «و‌تر» و سایت «رجا‌نیوز»٬ به وبلاگ‌نویسان نسبت به افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده هشدار داد.
روز شنبه وبلاگ محافظه‌کار «و‌تر» در یادداشتی از ورود سگ‌های شکار انسان به سازمان رزم ناجا خبر داد که سایت «رجا‌نیوز» هم آن را بازنشر کرد٬ اما پس از مدتی این یادداشت حذف و وبلاگ مذکور از دسترس خارج شد.
این وبلاگ نوشته بود پلیس برخلاف فقه اسلامی که سگ را حیوانی «نجس» می‌داند اقدام «به خرید و نگهداری سگ‌های ضد شورش و تأسیس آموزشگاه برای آنها» کرده است.
«وتر» ادامه داده بود کهورود سگ‌های شکار انسان به سازمان رزم ناجا به این معنا است که پلیس «به سخت کردن یگان‌های خود مشغول است.»
علی نیک نفس٬ سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در واکنش به این یادداشت از وبلاگ‌نویسان خواست «از انتشار مطالبی که می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد خودداری کنند.»
آقای نیک نفس گفته است: «متاسفانه هنگامی که چند وبلاگ {از سوی سازمان‌های جاسوسی} به عنوان هدف انتخاب می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند بسیاری از اطلاعات آنها استخراج و علیه کشور استفاده می‌شود.»
این مقام پلیس افزوده که «متاسفانه اطلاعات مهمی با عنوان نظرات در وبلاگ‌ها منتشر می‌شود که این مسئله می‌تواند آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد.»
نیک نفس خطاب به وبلاگ‌نویسان گفته است از انتشار «هرگونه مطالبی که می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد خودداری کنند زیرا بخشی از اطلاعات سازمان‌های جاسوسی از طریق اطلاعات شفاف منتشر شده در کشور تامین می‌شود.»




حسین شریعتمداری٬ مدیرمسئول روزنامه کیهان:

یادداشت ۱۹ دی به حسین علایی دیکته شده است


حسین شریعتمداری٬ مدیرمسئول روزنامه کیهان با طرح پرسش‌هایی درباره محتوای یادداشت ۱۹ دی حسین علایی٬ تلاش کرده این یادداشت را متنی «دیکته» شده به این فرمانده سابق سپاه معرفی کند.
آقای شریعتمداری در شماره روز دوشنبه (۲۶ دی) روزنامه کیهان نوشته است از آنجا که علایی در یادداشت خود آیت‌الله روح‌الله خمینی را «حضرت امام» نخوانده٬ این متن نمی‌تواند متعلق به وی باشد.
مدیرمسئول روزنامه کیهان همچنین افزوده است از آنجا که در این یادداشت از واژه «شهید» برای کشته‌های انقلاب اسلامی ۵۷ استفاده نشده٬ این متن نمی‌تواند متعلق به علایی باشد.
حسین علایی در یادداشت ۱۹ دی روزنامه اطلاعات از روح‌الله خمینی با عنوان «امام» یاد کرده است.
مدیرمسئول روزنامه کیهان در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته که یادداشت علایی تفاوتی با «نوشته‌ای از یک ضد انقلاب دوآتشه» ندارد و «احتمال سفارشی بودن آن دور از ذهن نیست.»
این یادداشت با خشم گروهی از حامیان علی خامنه‌ای و ۱۲ سردار سپاه پاسداران مواجه شده به طوری که طی روز‌های اخیر حملات تندی علیه نویسنده آن صورت گرفته است.
حامیان علی خامنه‌ای و نیز برخی فعالان رسانه‌ای محافظه‌کار در شبکه‌های اجتماعی به طور مستقیم و غیرمستقیم از نقش اکبر هاشمی رفسنجانی در انتشار این یادداشت سخن گفته‌اند.
به نظر می‌رسد ادعای شریعتمداری هم در همین رابطه مطرح شده و وی تلاش کرده هاشمی رفسنجانی و دیگر رهبران اصلاحات را عوامل پشت صحنه این یادداشت معرفی کند.




امنیتی‌های سپاه دست دادن اصغر فرهادی با انجلینا جولی را تحمل نکردند

image
خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، روز گذشته به بهانه دست دادن اصغر فرهادی با انجلینا جولی نوشت: «نماینده سینمای ایران عرف دیپلماتیک را نمی‌داند». این در حالی است که برخی از روحانیون و مراجع، دست دادن مرد مسلمان با زن غیر مسلمان را حرام نمی‌دانند.
دیروز خبرگزاری امنیتی فارس در خبری در باره جایزه «منتقدان» به فرهادی نوشت: «به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، چندی پیش فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان هفدهمین دوره جوایز سالانه انتخاب منتقدان آمریکایی، کانادایی را از آن خود کرد و با دریافت این جایزه یک گام به کسب جایزه اسکار نزدیک‌تر ‌شد. فیلم فرهادی نماینده سینمای ایران در اسکار محسوب می‌شود و دریافت جایزه او برای کشور به نوعی افتخار محسوب می‌شود، اما خیلی چیزها برای ما ایرانی‌ها اهمیت بیشتری از جایزه و مدال دارد. پس از انتشار اخبار دریافت جایزه فرهادی در انجمن منتقدان آمریکایی، عکس‌های او هنگام دست دادن با «آنجلینا جولی» سوژه رسانه‌های مختلف شد.»
این خبرگزاری در خبر خود چنین ادامه می‌دهد: «فرهادی با این اقدام - که البته در گذشته هم در جشنواره فیلم برلین صورت گرفته بود - نشان داد چیزی از عرف دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نمی‌داند و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این روابط را به او یاد نداده‌اند. به هر حال "جدایی نادر از سیمین" نماینده رسمی سینمای ایران در اسکار محسوب می‌شود و می‌بایست نمایندگان کشورمان حتی اگر خود پایبند به مسائل شرعی نیستند، عرف پذیرفته دیپلماتیک کشور را رعایت کنند.»
خبرگزاری فارس در ادامه، سکوت مسوولان وزارت ارشاد را مورد نکوهش قرار می‌دهد: «مشخص نیست چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال موضوعاتی این‌چنین اصلا موضع‌گیری نمی‌کند، انگار که اصلا چیزی ندیده است.»
دیروز همچنین تعدادی از سایت‌های دست راستی از جمله «فردا» و «پارسینه»، تنها عکس‌های فرهادی در کنار انجلینا جولی را منتشر کردند.




نفوذ سپاه قدس در آمریکای لاتین با ۴۲هزار نیروی اطلاعاتی

image
یکی از کارکنان سابق دستگاه قضایی جمهوری اسلامی گفته است که ایران حدود ۴۲ هزار نیرو در بولیوی، ونزوئلا، برزیل، گواتمالا، نیکاراگوئه و اکوادور دارد؛ همچنین سپاه قدس چند مرکز فرماندهی را در این کشورها راه‌اندازی کرده است.
یکی از کارکنان سابق دستگاه قضایی حکومت ایران، اظهاراتی درباره روابط امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی با کشورهای آمریکای لاتین بیان کرده است.
مسعود نقره‌کار به نقل از این کارمند سابق دستگاه قضایی ایران نوشته است: «رژیم حدود ۴۲ هزار نیروی امنیتی، اطلاعاتی وتبلیغاتی در امریکای جنوبی سازمان داده است. اکثر این‌ها بازجوها و شکنجه‌گران و و زندانبان‌ها و مأموران لباس شخصی لورفته و شناخته شده هستند.»
وی از حسن رحیم‌پور ازغدی نام برده و گفته است که این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدریس در «کلاس‌های ایدئولوژیک» به این کشورها سفر می‌کند.
بر این اساس، خط مستقیم تهران – کاراکاس که محمولات تجارتی و تسلیحاتی حمل می‌کند حدود  ۴۲  هزار نیروی امنیتی و اطلاعاتی را نیز به همراه خانواده‌های‌شان به آنجا منتقل کرده است.
همچنین بر اساس این اظهارات، سپاه قدس چند مرکز فرماندهی‌اش را به این کشورهای نظیر بولیوی و ونزوئلا منتقل کرده است.




همسر تاج‌زاده، همسر مجتبی خامنه‌ای را هم وارد معرکه کرد

سهند خوانساری
image
همسر مصطفی تاجزاده، با نگارش نامه‌ای به زهرا حداد عادل دختر غلامعلی حداد عادل و همسر مجتبی خامنه‌ای، او را نیز وارد نزاع‌های سیاسی کرده و نوشته است: «می‌توان در خانه شاهان، پیامبرگونه و خدایی زیست!» فخرالسادات محتشمی‌پور یکی از معلمان زهرا حداد عادل بوده است.
فخرالسادات محتشمی‌پور این نامه را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده است.
همسر تاجزاده در این نامه نوشته است: «در واقع علت اصلی نگارش این نامه معرفی آقازاده ای است که به عقیده و طبق اظهار همسرجان، پرونده او و من که همسرجانش باشم، به دست اوست و این آقازاده کسی نیست جز همسرشما، شاگرد پانزده سال یا شانزده سال پیش منِ معلم تاریخ در مدرسه فرهنگ!»
فخرالسادات محتشمی پور همچنین در این نامه به تبلیغات غیرقانونی غلامعلی حداد عادل، پدر همسر مجتبی خامنه‌ای، در زمان انتخابات دوم خرداد در مدرسه‌ای که او معلم آن بوده اشاره کرده است.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «بار دیگر تاریخ را به رخت می کشانم. و درس های تاریخ را برایت مرور می کنم. درس شاهانی که پدرت می خواهد نشانشان را از کتاب های درسی محو کند تا لابد هرگز کسی هوس پادشاهی به سرش نزند! و یا شاید کسی عاقبت ستم و گردنکشی ها و عصیان گری های آنان  را نداند.»
محتشمی‌پور افزوده است: «می‌توان در خانه شاهان، پیامبرگونه و خدایی زیست! شاید تنها با پرسشی از همسری که آقازاده است در مورد جوانان گمنامی که به ستم در بندِگران اسیرند و فرزندانی که از آغوش پرمهر پدر یا مادر محرومند و پدران و مادرانی که چشمانشان از گریه‌های مدام چون چشمان یعقوب به سپیدی گراییده و همسرانی که نور و گرما از خانه‌هایشان به یغما رفته است. پرسش از سلول‌های انفرادی و شکنجه‌های روحی و فیزیکی. پرسش از شکنجه سپید و عواقب و تبعات آن. پرسش از خون‌های به ناحق ریخته شده. پرسش از امنیت به تاراج رفته و آرمان‌های به غفلت سپرده شده و آرزوهای به محال گراییده. پرسش از خانواده‌های فروپاشیده و ارزش های پایکوب شده و انسانیت‌های له شده و کرامت‌های لگدمال شده و عزت کتمان شده و ذلت فراگیر شده.»





خاتمی «قدرت‌های زورگو» را حامی ترور احمدی روشن دانست

image
محمد خاتمی در پیامی به مناسبت ترور مصطفی احمدی روشن، پیامی صادر کرده و با «مدعی» توصیف کردن سازمان‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و صلح، نوشته که «حمایت قدرت‌هایی زورگو هستند که دشمنان اصلی ملت‌هایند» در این ترور نقش داشته است.
خاتمی در پیام خود به مناسبت ترور مصطفی احمدی روشن نوشته است: «ترور انسان فاضل و تلاش‌گر عرصه پژوهش و دانش و فن‌آوری و خدمتگزار صادق ملت بزرگوار ایران، جناب آقای احمدی روشن - که رحمت خداوند بر او باد! - به دنبال ترورهای صورت گرفته طی یکی دو سال گذشته نسبت به دانشمندان بزرگ، نشانه توطئه برنامه‌ریزی شده علیه این ملت و لطمه زدن به پیشرفت این کشور است که از طریق علم و آگاهی حاصل می‌شود.»
رییس‌جمهور پیشین ایران تأکید کرده است: «تردید نکنیم که دست‌های پلیدی به این جنایت آلوده می‌شوند که مستظهر به برنامه‌ریزی و حمایت قدرت‌هایی زورگو هستند که دشمنان اصلی ملت‌هایند.»
خاتمی سازمان‌های بین‌المللی حقوق‌بشر و صلح را «مدعی پاسداری از صلح و امنیت» توصیف کرده و از دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی خواسته است که «با دقت تمام در شناسایی عوامل این جنایت و برخورد عادلانه و قاطع با آن و پاسداری از جان و امنیت سرمایه‌های کشور، اهتمام کنند که خواهند کرد.»
متهم کردن قدرت‌های بزرگ جهانی به دست داشتن در ترورهای اخیر ایران از سوی خاتمی در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی کشورهای غربی به ویژه آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را به مقابله به مثل تهدید کرده‌اند.



وضعیت حقوق بشر در بوشهر رو به وخامت می‌گذارد

imageحکم زندان اسماعیل جعفری روزنامه نگار بوشهری که در زمان استاندری علی‌ افراشته استاندر سابق استان بوشهر و معاونت کنونی‌ سازمان اداری مجلس شورای اسلامی به اتهام پوشش دادن اخبار مربوط به تظاهرات کارگران اخراجی شرکت صدرا تحت عنوان جاسوسی و انتقال خبر به بیگانگان بازداشت شده بود اجرا و  با حساب دوران بازداشت موقت، وی هم اکنون دوران باقیماندهٔ زندان خویش را که ۸ ماه می‌شود، می‌گذراند. از سوی دیگر حمید موذنی دیگر روزنامه نگار و نویسندهٔ بوشهری به دلیل قرار گرفتن کاریکاتوری انتقادی از سوی فرد ناشناسی در صفحهٔ فیسبوک‌اش به جرم توهین به نظام در محل شورای شهر بوشهر توسط مامورین امنیتی استان بازداشت می‌شود که پس از چندین روز در بازداشت موقت و با سپردن قرار وثیقهٔ ۱۰۰ میلیونی آزاد می‌شود، اما تنها پس از گذراندن تنها  چند روز از آزادی مجدا قرار وثیقهٔ وی به بازداشت تبدیل گردیده و طبق آخرین اخبار همچنان در بازداشت موقت تا هنگام روز دادگاه به سر خواهد برد. در همین زمینه روزنامه نگارن بوشهری با نگاشتن نامه‌ای به رئیس  دادگستری استان خواستار آزادی وی گردیدند که عین نامه در زیر می‌‌آید:

جناب آقای حیدر بحرانی ریاست  محترم دادگستری استان بوشهر

با سلام

همان گونه که اطلاع دارید جناب آقای حمید مؤذنی نویسنده، روزنامه نگار، عکاس، و منتقد هنری در روز سه شنبه ۵/۷/۱۳۹۰ در محل شورای شهر بوشهر بازداشت گردید. آقای مؤذنی پس از ۱۵ روز بازداشت، در روز سه شنبه ۱۹/۷/۱۳۹۰ با سپردن ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه آزاد شد. قرار وثیقه ی آقای مؤذنی اما بدون برگزاری دادگاه، در روز یکشنبه ۴/۱۰/۱۳۹۰ مجدداً به قرار بازداشت تبدیل و ایشان روانه ی حبس گردید. آقای مؤذنی در شرایطی دوباره زندانی شدند که هیچ یک از مفاد بند های ذیل ماده ی ۳۲ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص جواز بازداشت موقت، مطلقاً درباره  وی صدق نمی‌کند. ایشان، افزون بر این، در دوران خارج از حبس، هیچ‌گونه رفتار مجرمانه‌ای را مرتکب نشده است. مسئله ی از بین رفتن آثار و دلایل جرم و تبانی با متهمان دیگر یا با شهود و مطلعین واقعه و یا جلوگیری از شهود برای ادای شهادت و یا فرار و مخفی شدن نیز در مورد وی به کلی منتفی می‌باشد. ضمن این که ما اصل دستگیری و بازداشت آقای مؤذنی را محصول یک سؤتفاهم می‌دانیم؛ زیرا علت بازداشت ایشان، کاریکاتوری است که از جانب شخصی ناشناس به صفحه فیسبوک نام‌برده ارسال شده و شاکیان آن را توهین آمیز می‌دانند، در حالی که آقای مؤذنی نه در دریافت کاریکاتور  نقشی داشته و نه آن را برای کسی ارسال کرده است.

جناب آقای بحرانی!

شما به عنوان رئیس حوزه‌ی  قضایی استان و نیز سایر قضات شریف استان به فرمان اخلاق انسانی، قانون عادلانه و آیین رحمانی باید پاسدار عدالت و حقوق انسان‌ها و به ویژه مردمان بی‌پناه بوده و در کسوت مرجع تظلمات و دادخواهی شهروندان، از پایمال شدن حقوق آنان جلوگیری کنید.
بنابراین، از جناب عالی و قاضی و یا قضات محترم پرونده ی آقای مؤذنی درخواست می‌کنیم که با لغو قرار بازداشت، زمینه ی آزادی وی را از حبس فراهم نمایید. ما هم چنین از شاکی و یا شاکیان محترم که صرف وجود یک کاریکاتور  در صفحه ی فیس بوک آقای مؤذنی را مصداق توهین به خود دانسته‌اند، خواهانیم که با نشان دادن سعه ی صدر و با پیروی از اصول انسانی و دستورات مذهبی، با صرف نظر از شکایت خود توفیق فضیلت بزرگ گذشت را نصیب خود کرده و اجازه ندهند فقط بخاطر یک سؤتفاهم، یک نویسنده و روزنامه نگار سرشناس و همشهری به زندان افتاده، جامعه فرهنگی استان و خانواده و به ویژه مادر کهنسال ایشان را نگران سازند.
‎نجف آهوچهر، احسان احمد زاده، علي احمدي، عبدالحسين احمدي ريشهر ي، مجید اجرایی ، حميد اباذر، محمد جعفر ايزدپناه،، سیروس بنه گزی، محمد کریم بنه گزی، حسين بختياري آزاد،، سيامک برازجاني، سينا برازجاني، حسين بکني، مهدي بهرامی، فرشيد جان احمديان، محمود جمهيري، مهدي جهان بخشان، محمود جهاني آباد، حسام حق پرست، حماسه حق پرست، محمد رضا حق پرست، محمد کاظم حق شناس، ماشااله حيدرزاده، جلال خسروی، حسين دهقاني، نبي دهقاني، محمود دهقاني، رها رفاهی، حسين روئين، قدرت رحیمی، حامد رحمتی، ابراهيم دانش دوست، مرتضي سراجي، محمد باقر سملي، حسين شاکري، حميد شاه ولي، محسن شريف، مسعود شکوهي، جواد شمشيري، نعمت الله شيخ سقا، حسين شريفي، غلام شبانکاره، آکا صفوي، محمد رضا عزيزپور، راضيه عقيلي مهر، مهدي عليپور، فاطمه عليخواه، ناصر عليخواه، اميد غضنفر، فاطمه غمخوار، محمد جواد غریبی، حسين فخرايي، بابک فقيه، خورشيد فقيه، احمد فکرانديش، محمد فولادي، اسفندیار فتحی،  ناصر قاسمي، غلامعلي قاضي زاده، محمد قدسي، ميثم قيصي زاده، يونس قيصي زاده، محمد رضا عزیز پور، مجید عوض فرد، کاووس کمالی، محسن کارگر، اسد کرمي، سميرا کيارش، مهري کرمي، ابراهيم گرمساري، امين گنبدي پور، نعمت الله گنبدي پور، نوید گنبدی پور، حسن لاوری، اسماعيل منصورنژاد، مسعود ماهيني، قاسم محمدي، حسام منصوري، خليل موحد، طالب موذني، محمد حسن نصيري، بهرام نکيسا، فاطمه هاشمي، موسي ولي زاده، پرويز هوشيار، سید قاسم یاحسینی، فرید یوسفی ...


حسین کروبی: بعد از انتشار پیام پدرم او در انفرادی و بدون ملاقات است

سحام‌نیوز: در حالی که مهدی کروبی نزدیک یک سال است با حداقل امکانات و برخورداری از کمترین حقوق شهروندی در زندان خانگی بسر می بر ، اخیرا ماموران امنیتی همان امکانات و ملاقاتهای محدود نیز قطع کرده اند.
حسین کروبی با اعلام این خبر گفت: از روزی که پدرم پیامی را مبنی بر فرمایشی خواندن انتخابات توسط مادرم منتشر نموده اند از ان روز به بعد ملاقات هفتگی پدرم با مادرم را قطع کرده‌اند و همچنین آن دو روزنامه ای را که مدت کوتاهی برای مطالعه در اختیارشان قرار داده می شد دیگر نمی دهند و ایشان در یک آپارتمان به صورت انفرادی زندگی می کنند.
به گزارش کلمه، پیش از این نیز فاطمه کروبی در دیدار با زندانیان پیش از انقلاب به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: آقای کروبی از من خواستند در باب انتخابات پیش رو مطالبی را به اطلاع هموطنان برسانم و من چنین کردم. اما بدنبال انتشار خبر، ملاقات من هم با ایشان قطع شده است و رفتار ماموران وزارت اطلاعات بسیار توهین آمیز شده است.
مهدی کروبی چندی پیش در پیامی خطاب به مردم در خصوص انتخابات آینده مجلس گفته بود: می خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند. آقایان هیچ اعتقادی به رای مردم ندارند و از هم اکنون خود را برای برگزاری انتخاباتی فرمایشی آماده می‌کنند.




جـــرس:
درحالیکه وزیر اطلاعات و مقامات امنیتی هنوز از دستگیری یا شناسایی عوامل انفجار تروریستی هفته گذشته تهران مطلبی اعلام نکرده اند، رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه گفت: "تعدادی از افرادی كه در ترور شهید احمدی روشن دست داشتند، بازداشت شده اند و تحقیقات برای مشخص شدن ماهیت تروریست ها و جزئیات ترور همچنان ادامه دارد."
به گزارش تلویزیون عرب زبان جمهوری اسلامی (العالم)، علی لاریجانی طی گفت وگویی اختصاصی با اشاره به مساله احتمال تحریم صادرات نفتی گفت: ایران برنامه ای را برای واكنش به تحریم احتمالی صادرات نفتی خود آماده كرده است.
رئیس مجلس هشتم شورای اسلامی همچنین پیرامون حادثه انفجار تروریستی در تهران نیز گفت: در خصوص ترور مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته ای خود به دست اسرائیل ساكت نخواهد نشست. واكنش ایران در خصوص ترور دانشمند هسته ای خود مانند عملكرد اسرائیل كه دست به عملیات تروریستی می زند، نخواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی از دستیابی به اطلاعاتی درباره ترور احمدی روشن كه روز چهارشنبه هفته گذشته به شهادت رسید، خبر داد و گفت: تعدادی از افرادی كه در ترور شهید احمدی روشن دست داشتند، بازداشت شده اند. تحقیقات برای مشخص شدن ماهیت تروریست ها و جزئیات ترور همچنان ادامه دارد.
وی در باره مذاكره با غرب ابراز عقیده كرد: ایران مشكلی با برگزاری مذاكرات با گروه ۱+۵ یك درباره برنامه هسته ای صلح آمیز خود در خاك تركیه ندارد.
 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف شایعات، سایت هسته ای فوردو تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت خود را آغاز كرده است و فعالیتش مخفیانه نیست. طبق قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران باید قبل از راه اندازی هر مركز هسته ای آژانس را از این امر آگاه كند و ما این كار را كرده ایم.
وی افزود: سایت هسته ای فوردو برای تأمین سوخت هسته ای رآكتور تحقیقاتی تهران به غنی سازی اورانیوم می پردازد و این در حالی است كه آژانس قبلا از وظیفه خود مبنی بر تأمین سوخت شانه خالی كرده بود.
 





جـــرس: 
به گزارش منابع اقتصادی در بازار ارز و سکۀ ایران، روز دوشنبه 26 دی ماه، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 678 هزار تومان تا 680 هزار تومان، نیم سکه 338 هزار تومان، ربع سکه 178 هزار تومان و سکه گرمی 85 هزار تومان تا 86 هزار تومان به فروش رسید.
همزمان، یک مقام مسئول در بانک مرکزی خبر داد: امروز نیروی انتظامی گسترده تر از دیروز وارد بازار می شود تا دلالان ارز را جمع‌آوری می‌کنند و انشاءالله خدمتتشان می‌رسیم.
به گزارش آفتاب، قیمت انواع سکه روز دوشنبه 26 دی ماه با جهش شدیدی مواجه شد و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندند، به طوریکه برای اولین بار نرخ سکه طرح قدیم 690 و طرح جدید 680 هزار تومان شد.
بر اساس گزارش ها، قیمت انواع سکه امروز افزایش چشمگیری داشت و نرخ ها باز هم رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندند. بر این اساس برای اولین بار قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بین 668 هزار تومان تا 690 هزار تومان فروخته می شود.
همچنین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 678 هزار تومان تا 680 هزار تومان، نیم سکه 338 هزار تومان، ربع سکه 178 هزار تومان و سکه گرمی 85 هزار تومان تا 86 هزار تومان به فروش می رسد.
نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار هم برای اولین بار به قیمت 68 هزار تومان در بازار داخلی رسید که به بالاترین حد خود تاکنون رسده است. نرخ هر اونس طلا امروز در بازارهای جهانی به 1643 تومان رسیده است.

خدمتشان می رسیم
همزمان، یک مقام مسئول در بانک مرکزی خبر داد: امروز نیروی انتظامی گسترده تر از دیروز وارد بازار می شود تا دلالان را جمع‌آوری می‌کنند؛ انشاءالله خدمتتشان می‌رسیم.
به گزارش ایسنا، با وجود حضور دلالان در خیابان فردوسی طی روز جاری و دیروز یکی از مسئولان بانک مرکزی از جمع‌آوری دلالان خبر داد و گفت: نیروی انتظامی امروز جدی‌تر وارد بازار خواهد شد.
از روز گذشته طبق اعلام رسمی بانک مرکزی ارز بعنوای کالای قاچاق تلقی شده و از همین رو دیگر خرید و فروش آن در بازار آزاد مطابق قبل امکان پذیر نیست.
روز گذشته اما دلالان و صرافان کار خود را با ترس و تردید آغاز کردند و تا پایان روز از بیم اینکه نیروی انتظامی وارد بازار شود خرید و فروش خود را در داخل راه‌پله‌های پاساژهای مجاور فردوسی انجام می‌دادند.

شاید از 2 هزار دلال فقط 2 نفر را دیدید
در همین ارتباط یکی از مسئولان ارشد بانک مرکزی با اشاره به ورود گسترده بازرسان بانک مرکزی به بازار برای شناسایی دلالان، افزود: دیروز طبق گزارش بازرسان تعداد دلالان موجود در بازار بسیار کمتر از روزهای قبل شده بود.
این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به اینکه "مشاهدات عینی خلاف صحبت‌های شما را نشان می‌دهد و دیروز تعداد دلالان حاضر در این منطقه مشابه قبل بود فقط با این تفاوت که فعالیت‌شان در ترس و تردید انجام می‌شد"، گفت: "بچه های بانک رفتند بازار کسی نبوده است؛ حالا ممکن است از بین 2 هزار دلال شما 2 نفر را دیده باشید. "
این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: امروز نیروی انتظامی گسترده تر از دیروز وارد بازار می شود تا دلالان را جمع‌آوری می‌کنند؛ انشاءالله خدمتتشان می‌رسیم.

دلالان امروز هم آمدند؛ نیروی انتظامی می‌آید؟!
بر اساس گزارش مهر، درحالی که بانک مرکزی از جمع‌ آوری دلالان و حضور گسترده نیروی انتظامی در بازار برای جمعآاوری این گروه خبر داده و به اجرای این برنامه هم تأکید می‌کند، اما در خیابان و میدان فردوسی واقعیت موضوع دیگری را حکایت می‌کند و امروز هم دلالان سر کار خود آمدند و مشابه قبل کار خود را در این منطقه از سر گرفتند البته این افراد بنا به اذعان خودشان این روزها با ترس و لرز به بازار می آیند و با سلام و صلوات کارشان را آغاز می‌کنند.





هشدار نیروی انتظامی به وبلاگ نویسان کشور
جـــرس:
يک مقام ارشد نیروی انتظامی در فضای توليد و تبادل اطلاعات (پليس فتا) از وبلاگ نويس های کشور خواست تا از انتشار هر گونه مطالبی که به گفته او، می تواند مورد سوء استفاده قرار بگيرد، خودداری کنند.
به گزارش مهر، علی نيک نفس، سرپرست معاونت تشخيص و پيشگيری پليس فتا، ادعا کرد که سازمان های اطلاعاتی برخی کشورها با جمع آوری اطلاعات وبلاگ ها، اقدام به جاسوسی می‌کنند.
همزمان، معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا با اعلام اینکه با سایت‌های غیرمجاز همسریابی در صورت شکایت برخورد می‌کنیم گفت: متاسفانه کلاهبرداری، سوء‌استفاده جنسی و ایجاد رابطه‌های دوستی مهمترین جرایم رخ داده در حوزه سایت های همسریابی است.
سرهنگ تورج کاظمی داشت: با توجه به زمان تاسیس پلیس فتا بیشتر سایت های همسریابی قبل از تشکیل این پلیس فعالیت خود را آغاز کرده اند. هم اکنون در حال بررسی راهکارهای موجود برای رفع مشکلات این سایت ها هستیم که امیدواریم به زودی به نتایج خوبی در این باره دست یابیم. پلیس هنوز به عنوان مدعی العموم در این رابطه وارد نشده و در صورت شکایت اقدام به فیلتر یا برخورد با گردانندگان این سایتها می‌کند.
کاظمی مهمترین اولویت پلیس فتا را کافی نت ها اعلام کرد و گفت: پلیس فتا براساس اولویت ها به انجام ماموریت ها می پردازد. هم اکنون کافی نت ها و ساماندهی آنها مهمترین اولویت است.
گفتنی است هفته پیش همزمان با اعلام "انسداد قریب الوقوع ارتباط اینترنت داخل کشور با شبکه جهانی"، یک مقام ارشد نیروی انتظامی اعلام کرده بود کافی‌نت‌های سراسر ایران ملزم به رعایت دستورالعمل جدیدی هستند که بر اساس آن، می‌بایست دوربین مداربسته نصب کرده و فایل لاگ کاربران و مراجعان خود را حداقل شش ماه نگه دارند و همچنین تمامی دفا‌تر خدمات اینترنت موظفند که اطلاعات هویتی کاربران را با دریافت مدارک شناسایی معتبر ثبت کنند و از ارائه‌ خدمات به مراجعه‌کنندگانی که مدارک شناسایی ندارند خودداری کنند.




جـــرس: 
درحالیکه رسوایی و پیگیری اختلاس از سازمان بازنشستگی و شرکت‌ سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی، با گذشت ماهها همچنان مسکوت باقی مانده، یک مقام مسئول در تأمین اجتماعی، از تخلف حدوداً صد میلیارد تومانی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجموعه تأمین اجتماعی خبرداد.
به گزارش فارس، یک منبع آگاه در سازمان تأمین اجتماعی درباره تخلفات یکی از نمایندگان مجلس اظهار داشت: تخلفات این نماینده گسترده است.
این مقام مسئول گفت:‌ در این دوره اقداماتی که از سوی این نماینده مجلس صورت گرفته موجب شد پرونده وی سنگین‌تر شود.
وی یادآور شد: این نماینده برای دو شرکت صد میلیارد تومان وام دریافت کرده بود که یک و نیم میلیارد تومان برای این شرکت‌ها مصرف شده و مابقی پول مشخص نشده کجا رفته است.
وی افزود: چندین پرونده برای این نماینده مجلس تشکیل شده که به مراجع قضائی و مجلس ارسال شده است.

مسکوت گذاشتن دومین اختلاس بزرگ کشور
طی ماههای گذشته، در پی افشای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و انتشار اخباری مبنی بر دخیل بدون برخی مقامات کشوری در آن، یک عضو کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس، از اختلاس یک ‌هزار میلیارد تومانی در ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی شستا خبر داده و ضمن تاکید بر "فشارهای سیاسی بر تیم تحقیق و تفحص"، گفته بود: "اگر هیئت رئیسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. "
سلیمان جعفرزاده در مورد دلایل تاخیر ارائه گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی به مهر گفته بود: چالش‌های پیش‌رو در این پرونده آنقدر زیاد است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده‌ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود.

فشار سیاسی بر تیم تحقیق و تفحص
وی افزود: از روز اولی که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی آغاز شد بلافاصله با فشارهای سیاسی از سوی بسیاری از چهره‌ها و حتی هیئت‌رئیسه مجلس مواجه شدیم چرا که نمایندگان حاضر در تیم تحقیق و تفحص به سراغ شرکت‌هایی رفتند که شصت سال هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد آنها نبوده است. همین شرکت‌ها تهمت‌ها و افتراهای بسیاری به گروه تحقیق و تفحص وارد کردند ولی ما به دور از تمام این حاشیه‌ها به کارمان ادامه دادیم.
اما گفتنی است، در بحبوحۀ تایید و تکذیب اختلاس یک ‌هزار میلیارد تومانی در ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا، و درحالیکه رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از وجود مدارک و مستندات زیادی در این خصوص خبر داده بود، منابع خبری چندی پیش گزارش دادند که یک گروه مامور شده‌اند تا تمامی اسناد مربوط به این گزارش را از دسترس نمایندگان مجلس دور نگه‌دارند، اما "اسناد مربوطه در حال حاضر مفقود شده است."
مهدی عیسی‌زاده، عضو هیات رئیسه کمیته تحقیق و تفحص به تارنمای «خانه ملت» گفته بود: تمامی گزارش‌های کارشناسان در انجام طرح تحقیق و تفحص از صندوق‌های بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری مفقود شده‌است. عیسی‌زاده با بیان اینکه رئیس کمیسیون و کسانی که در این تحقیق و تفحص دخیل بودند گزارش این تخلف را به رئیس مجلس ارائه کرده‌اند، به خبرگزاری خانه ملت گفت: کسانی که مرتکب این تخلف شده‌اند باید هرچه سریع‌تر گزارش‌ها را ارائه کنند در غیراین صورت من هفته آینده تمام مسائل و کسانی که در مفقودشدن این گزارش‌ها دست داشتند را به‌طور علنی مطرح می‌کنم.
همان زمان، داریوش قنبری، عضو فراکسیون اقلیت و یکی از اعضای تیم تحقیق و تفحص به ایسنا گفت: براساس گزارش‌های به دست آمده و تحقیق و تفحص صورت گرفته حجم تخلفات اتفاق افتاده در این پرونده بسیار بالاست و اشخاص فراوانی در آن دست داشته‌اند که برخی از آنها سمت‌های اجرایی در کشور دارند و لازم است نهادهای دیگر ذی‌ربط نیز در آن وارد شده و زوایای پنهان این تخلفات را آشکار کنند. باور اینکه افرادی که پست‌های اجرایی کشور را در اختیار دارند تخلف‌های سنگینی در شرکت‌های تحت سرپرستی صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری انجام داده باشند ممکن است سخت باشد اما به هر حال می‌تواند بخشی از یک واقعیت باشد که بهتر است مسئولان و مردم با آن روبه‌رو شوند.





حمایت مجدد محمود احمدی نژاد از رحیم مشایی و حمید بقاییجـــرس: محمود احمدی نژاد بار دیگر به حمایت از مشایی، بقایی و احمد زاده پرداخت و گفت که مشایی با نگاه فرهنگی خود در سازمان میراث کار کرد البته برخی‌ها از نگاه فرهنگی وی خوششان نمی‌آید که اشکالی ندارد.
به گزارش فارس، مراسم تودیع روح‌الله احمدزاده کرمانی و معارفه سیدحسن موسوی رؤسای قدیم و جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش از ظهر دوشنبه با حضور محمود احمدی‌نژاد، حمیدبقایی معاون اجرایی وی و بدون حضور روح‌الله احمدزاده کرمانی رئیس سابق این سازمان در محل سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
احمدی‌نژاد طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سازمان‌های بسیار مهم و با ماموریت‌های متنوع و اثرگذار است، درباره ماموریت‌های این سازمان گفت: صیانت از میراث فرهنگی یکی از ماموریت‌هایی است که بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت توجه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هستند آدم‌های کوته فکری که قبلا بیشتر بودند و الان کمتر شده‌اند. زمانی که ما از میراث فرهنگی صحبت می‌کردیم می‌گفتند این چه کاری است که شما یک تکه کاشی را در موزه نگه می‌دارید و یا یک زمانی فردی پشت تریبون دستور تخریب چند حمام تاریخی را داد و از آنجایی که زمین گران شد با فکر اقتصادی چند حمام تاریخی را تخریب کردند اما مگر یک ملت با پول می‌ماند؟
رئیس دولت گفت: "در ایران متاسفانه بعضی‌هایمان اسیر اندیشه‌های سرمایه‌داری هستیم و به آن عمل می‌کنیم اما خیال می‌کنیم انقلابی هستیم. این زندگی که در نظام سرمایه‌داری درست کرده‌اند و آدم‌ها مثل برده یا باید نور و غذایشان مرتب باشد تا کار و مصرف کنند و به تبع آن جیب افراد پر شود، معلوم است که در چنین فضایی زیبایی معنایی ندارد. متاسفانه به همه چیز رنگ اقتصادی زدند. چشم‌شان را بر روی حقیقت می‌بندند چرا که برایشان منفعت اقتصادی ندارد که گردشگری هم چیزی است که قربانی شده است.بنابراین اگر اسم صنعت را روی اینها بگذاریم و نگاه ما فقط اقتصادی باشد، فردا پزشکی نیز صنعت می شود و این خوب نیست."
وی در تبیین اهمیت گردشگری و ارتباط بین انسان‌ها به سفر اخیرش به چهار کشور آمریکای لاتین اشاره و تصریح کرد: ما اینجا می‌گوییم تحولات اسلامی و اینکه آمریکا در حال نابودی است در حالی که با وجود اینترنت و رسانه‌ای یکسان آنجا برداشت‌ها معکوس است.
احمدی نژاد با مانوری برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی افزود: ارتباطات اهمیت زیادی دارد البته برخی‌ها از این هم نگرانند و آدم غصه می‌خورد از این رفتارها. آن موقع که بحث افزایش تعطیلی عید فطر را مطرح کردیم، عده‌ای با شلوغ بازی گفتند چرا می‌خواهید تعطیلات را افزایش دهید. خوب نیست و مردم به شمال می‌روند. در حالی که ما گفتیم این چه نگاهی است که شما به ارتباط انسان‌ها دارید. مگر مردم دو روز تعطیل باشند، گناه می‌کنند. چرا این گونه فکر می‌کنید. "
رئیس دولت بدون اشاره و رویکرد به انجام جیره بندی بنزین توسط دولت خود مدعی شد: "زمانی که در تابستان 100 لیتر بنزین به مردم اضافه دادیم، فردی که آن موقع نماینده بود، می‌گفت چرا اینگونه می‌‌کنید مردم بنزین را می‌خورند و بنده گفتم کسی بنزین را نمی‌خورد بلکه مردم بنزین را مصرف می‌کنند تا به مسافرت بروند. اما چون شما از پول بیت‌المال هم سفر خارجی‌تان را دارید و هم ماشین در اختیارتان است، اینگونه می‌گویید و چرا از خوشحالی مردم ناراحتید".
وی گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند اگر گردشگر خارجی به کشورمان بیاید، فرهنگ ما را نابود می‌کند در حالی که ما کشوری هستیم که چندین بار اشغال شده و دانشمندان‌مان را کشته‌ و کتابخانه‌ها را سوزانده‌اند اما باز جوانه زده است. چرا برخی می‌گویند ملت با سفر به خارج از کشور خراب می‌شود. در حالی که باید به ملت شخصیت داد و بیایید به ملت بگویید خارج که سفر می‌کنید فرهنگ خودتان را حفظ کنید.
رئیس دولت همچنین اظهار عقیده کرد: از زمانی که مشایی به این سازمان آمده‌، این سازمان متحول شد و حتی در بعضی از بخش‌ها به اندازه 50- 60 سال قبل کار انجام شده است. مشایی با آن نگاه فرهنگی که دارد در سازمان میراث کار کرد البته برخی‌ها از نگاه فرهنگی وی خوششان نمی‌آید که اشکالی ندارد ولی باید منطقی برخورد شود. چرا که نفی و رد در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ندارد و ایران همواره کانون آزاد اندیشی بوده است. دانشمندان و علمای ما وقت می‌گذاشتند و دنیا را می‌گشتند تا ببینند چه کسی حرف و اندیشه جدیدی دارد.
وی با بیان اینکه مشایی سازمان میراث را متحول کرد و بقایی نیز همین راه را دنبال کرد،‌ گفت: البته کارهای انجام شده حاصل تلاش همه کارمندان این سازمان است اما بالاخره نقش رهبری ومدیریت مهم است. بعد از این دو احمدزاده نیز با عشق و علاقه کار را دنبال کرد که امروز شاهد یک سازمان سرپا ورزیده و جهت‌دار هستیم.
رئیس دولت درباره علت استعفای احمدزاده از ریاست سازمان میراث گفت: احمدزاده به دلایلی که گفته بعدا می‌گوید خواست در جایی دیگر در دولت مشغول باشد و امروز موسوی که نگاهش همین است، در این سازمان مشغول کار می‌شود.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: زمانی که به همه دستگاه‌های فرهنگی نگاه می‌کنم، در این 6-7 سال گذشته سازمان میراث فرهنگی از همه دستگاه‌های فرهنگی بیشتر کار کرده است و دائم یک حرف داشته و یک تلنگر به موجودیت ملت زده است که باید ادامه پیدا کند.
گفتنی است، مراسم تودیع رئیس سازمان میراث فرهنگی با حضور محمود احمدی‌نژاد و بدون حضور احمدزاده کرمانی برگزار شد.
 



جـــرس:
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی در واکنش به نامه اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی، گفت: اگر خطراتی متوجه ما شود، از تمامی ابزارهای مختلف سیاسی و غیره برای دفاع از منافع خود استفاده خواهیم کرد.
به گزارش فارس، پاسدار یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا، روز دوشنبه پیرامون موضع جمهوری اسلامی در قبال ارسال نامه از سوی اوباما به رهبری در خصوص تنگه هرمز گفت: تنگه هرمز یک گذرگاه استراتژیک هم برای تجارت جهانی و هم برای انرژی جهان است.
وی افزود: از این تنگه 15 تا 17 میلیون بشکه نفت خارج می‌شود و ایران از آنجایی که مقتدرترین کشور منطقه است و چون سواحلش از دهانه فاو تا گواتر دریای عمان کشیده شده، به همین دلیل تضمین کننده امنیت انرژی جهان بوده و این امنیت را یک امنیت دسته جمعی می‌داند.
پاسدار صفوی ادامه داد: جمهوری اسلامی از آن‌جایی كه مقتدرترین كشور منطقه است و بیشترین طول ساحل را در این منطقه دارد تضمین كننده امنیت انرژی جهان است و این امنیت را دسته جمعی می‌داند. و اگر خطراتی متوجه ما شود ما نیز از ابزارهای سیاسی و دیگر ابزارها برای امنیت خود استفاده می‌كنیم.
گفتنی است، اواخر هفته گذشته منابع بین المللی گزارش داده بودند که کاخ سفيد از طريق کانال محرمانه ای، به رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده است که بستن تنگه هرمز، عبور از خط قرمز آمريکاست و واکنش آمريکا را در پی خواهد داشت.
رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته گفت که "ما نامه آمريکا در مورد تنگه هرمز را از سه راه دريافت کرديم. هم دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل آن را تحويل گرفته، هم نسخه‌ای از آن را سفير سوييس در ايران به عنوان حافظ منافع آمريکا فرستاده و همچنين جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق اين پيام را به ايران منتقل کرده است."
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی گفته است که هنوز درباره پاسخ به نامه باراک اوباما تصمیمی گرفته نشده است.






جـــرس: در ادامۀ زد و بند ها و فساد دولتی ها، مشخص شده است که شرکت توسعه گردشگری ایران که 4 هتل بین المللی تنها بخشی از دارایی آن است، در جریان اجرای اصل 44، به قیمت 102 میلیارد تومان یعنی کمتر از قیمت گذاری اولیه 107 میلیارد تومانی توسط سازمان خصوصی، واگذار شده است.  
 
به گزارش فارس، معامله بیش از 102 میلیارد تومانی 69.35 درصد از سهام شرکت توسعه گردشگری ایران درحالی 10 دی ماه با پرداخت 20 درصد وجه نقد معامله قطعی شده که این درصد از سهام با حرف و حدیثهایی توسط شرکتی به نام ایران توسعه خریداری شده است.
بر اساس این گرارش، 70 درصد شرکت توسعه گردشگری ایران در حالی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امر به قیمت نازل 102 میلیارد تومان فروخته شده که نگاهی گذار به بخش کوچکی از اموال و دارایی های این شرکت و پروژه های جدیدی که اجرا کرده و در دست اجرا دارد، شک و تردیدها را درباره ارزان فروشی این شرکت تشدید می کند، هر چند برخی مسئولان سعی کرده اند در این گزارش، این ارزان فروشی را به نوعی توجیه کنند.

نگاهی گذار به بخشی از اموال شرکت توسعه گردشگری
بر اساس اطلاعاتی که در سایت شرکت توسعه گردشگری ایران آمده است، از مجموعه واحدهای تحت پوشش این شرکت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1 – هتل بین المللی 5 ستاره لاله تهران با 370 اتاق و سوئیت و مجموعا  637 تخت .
هتل بین المللی لاله تهران با داشتن 4 رستوران و سالنهای مختلف چند منظوره تفرحی و خدماتی ، یکی از بهترین هتلهای بین المللی ایران است و سالنهای مخصوص برگزاری کنفرانس ، کنگره ، سمینار جشن عروسی و میهمانیها ، با ظرفیت 40 الی 400 نفر دارد. مجموعه ورزشی هتل شامل  استخر ، سونا ، سالن بیلیارد و غیره نیز بخشی از این هتل 5 ستاره است.

2 – هتل بین المللی 4 ستاره لاله سرعین  با 97 اتاق و سوئیت و 194 تخت.
 هتل بین المللی 4 ستاره لاله سرعین در بهترین نقطه سرعین قرار گرفته است و با آبهای معدنی سرعین کمترین فاصله را دارد. همچنین مجموعه فرهنگی توریستی و ورزشی آلوارس بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران می باشد. سالن همایش و سالن کنفرانس با امکانات صوتی و تصویری ، کافه   تریا ، کافی شاپ ، سفره خانه سنتی ، رستوران تابستانی ، بانک رفاه کارگران ، کافی نت ، گیم نت ، کتابخانه ، تاکسی سرویس بخشی از امکانات ویژه این هتل است.

3 –
مجتمع بزرگ آبدرمانی سبلان.
مجتمع بزرگ آبدرمانی سبلان سرعین بعنوان برترین نمونه آسیا و سومین در جهان با دو بخش همزمان و مجزا برای خانمها و آقایان و امکانات کامل و گنجایش تقریبی 600 نفر در هر شیفت است. این مجتمع با زیر بنای 7200 متر مربع در زمینی 5/2 هکتار در دو طبقه احداث و در سال 1375 به بهره برداری رسید.
استخر سرپوشیده 3 واحد، وانهای انفرادی،جکوزی،سونای خشک و بخار، نماز خانه بانوان و آقایان، رستوران و کافی شاپ، فروشگاههای لوازم بهداشتی و آرایشی و سالن پزشکی با امکانات و دستگاههای فیزیوتراپی بخشی از امکانات این مجتمع آبدرمانی است.

4 – هتل بین المللی 4 ستاره لاله چابهار با 38 اتاق و سوئیت و 76 تخت.
هتل بین المللی 4 ستاره لاله چابهار در کنار ساحل زیبای دریای عمان احداث گردیده است . این هتل دارای 38 اتاق و سوئیت، 2 سالن تشریفات ، یک رستوران ، 2 لابی در همکف و طبقه اول ، استخر ، سونا و جکوزی و غرفه های تجاری است. این هتل با زیر بنای حدود 6000 متر مربع در دو طبقه در زمینی به وسعت 27 هزار متر مربع احداث شده است.

5 – هتل صخره ای لاله کندوان با 10 اتاق و 20 تخت.
هتل بین المللی صخره ای لاله کندوان که سومین هتل صخره ای در دنیا می باشد، دارای 40 کرانه ( اتاق سنگی طبیعی ) به همراه جکوزی و روم سرویس سمعی بصری پیش بینی شده است که در فاز اول جمعا" 10 کران همراه با رستوران با تمام امکانات آماده بهره برداری شده است.

پروژه های اجرا شده و در حال اجرای شرکت توسعه گردشگری
 مجتمع تجاری خدماتی لاله واقع در شهر سرعین جنب آبدرمانی سبلان در زمینی به مساحت 2306 متر مربع، زیر بنا به مساحت 5310 متر مربع، دارای 99 غرفه تجاری با مناسبترین شرایط، رستوران فست فود و  دارای دو سالن همایش به گنجایش 500 نفر با امکانات کامل یکی از پروژه های اجرا شده شرکت توسعه گردشگری ایران است.
مجتمع اقامتی (کمپینگ) گلدشت در سرعین ، روستای کلخوران، زیبا ترین نقطه شهر توریستی سرعین در زمینی به مساحت 15000 متر مربع و زیر بناء جمعاً 2000 متر مربع، دارای 20 عدد سوئیت با امکانات کامل رفاهی و 24 اتاق مجهز، رستوران ، سفره خانه سنتی و 16 غرفه تجاری دومین پروژه اجرا شده این شرکت به شمار می رود.
شرکت توسعه گردشگری ایران پروژه های دیگری هم در دست اجرا دارد که از آن جمله می توان به پروژه ساخت مجتمع اقامتی در اردبیل  در پارک شورابیل ، جنب نمایشگاه بین المللی اشاره کرد.
دومین پروژه در حال اجرای شرکت توسعه گردشگری ایران مجتمع آبدرمانی و پروژه هتل TERMAL  است که زیر بنای آن 25000 متر مربع، زمین آن 6175 متر مربع، متراژ کل بنا 43000 متر مربع در هفت طبقه و شامل 18580 متر مربع پارکینگ طبقاتی - موزه آب، 6600 متر مربع تجاری در دو طبقه، 10800 متر مربع هتل آپارتمان در سه طبقه و 7200 متر مربع مجتمع کلینیک و آبدرمانی در دو طبقه است.

خریدار شرکت توسعه گردشگری ایران کیست؟
این گزارش همچنین می افزاید بلوک مدیریتی توسعه گردشگری ایران ابتدا در 5 آذر ماه سال جاری در قالب 46 هزار و 660 سهم معادل 69.35 درصد و با شرایط 20 درصد نقد و باقی اقساط 6 ساله و به ارزش پایه هر سهم حدود 22 میلیون تومانی و ارزش کل سهام به بیش از 107 میلیارد تومان، عرضه شد اما در آن زمان کسی حاضر به خرید آن نشد. به همین دلیل سازمان خصوصی‌سازی مجددا در 12 آذر ماه اقدام به عرضه مجدد این بلوک کرد که بدون هیچ رقابتی معامله شد تا جابجای سهام مدیریتی این شرکت با سرمایه 33.6 میلیارد تومانی در 10 دی ماه قطعی شود.

براین اساس توسعه گردشگری ایران توسط شرکتی به نام ایران توسعه خریداری شده که رئیس هیئت مدیره این شرکت فردی بنام سید احمد موسوی است که در سال گذشته اقدام به تأسیس 3 شرکت  ایران توسعه به شمار ثبت705275 ، سرمایه‌گذاری انرژی ایران توسعه نمونه کیش با شماره ثبت 9135 و همچنین انرژی ایران توسعه نگین کیش به شماره ثبت 9192 کرده است.

قضیه قبل از آماده سازی و چگونگی ارزشگذاری
در این رابطه اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی که در زمان مسئولیتش مسئول ارزیابی این شرکت بود گفت: 75 درصد از سهام توسعه گردشگری ایران متعلق به وزارت ارشاد و 25 درصد آن مربوط به یک شخص حقیقی (فردی به نام ثابت و صاحب هتل هایی مانند هتل داریوش کیش ) است . قبل از آماده‌سازی و قیمت‌گذاری این شرکت، سهامدار حقیقی خواهان ارزیابی و فروش آن بود اما بعد از ارزیابی اعلام کرد این شرکت کمتراز 100 میلیارد تومان می‌ارزد. از طرفی دیگر وی فکر می‌کرد این درصد از سهام توسعه گردشگری ایران در جریان عرضه مجدد هم به فروش نمی‌رسد اما در نهایت این بلوک در 12 آذر ماه به ارزش بیش از 102 میلیارد تومان معامله شد.

اگر خریدار وابستگی دولتی داشته باشد خلاف قانون عمل کرده
غلامی در واکنش به دیگر سوال فارس مبنی بر اینکه آیا شرکت ایران توسعه وابستگی دولتی دارد یا خیر و در این صورت آیا انجام این معامله قانونی است؟ پاسخ داد: وضعیت سهامداری شرکت ایران توسعه و ارتباط آن با دولت را نمی‌دانم اما اگر خریدار توسعه گردشگری ایران شرکتی دولتی باشد خلاف قانون بوده و می‌توان نسبت به ابطال آن اقدام کرد. در این میان سال گذشته هم به هنگام واگذاری شرکت آب و برق کیش، شرکت آب منطقه‌ای کیش خواهان خرید آن بود که به دلیل دولتی بودن آن منتفی شد.

سازمان میراث فرهنگی هتل لاله را 23 میلیارد تومان پایین تر از قیمت اصلی ارزشگذاری کرد
بر اساس این گزارش یک مقام مسئول هم که خواست نامش فاش نشود گفت: اگر حرفی از ارزان‌فروشی 69 درصد از سهام توسعه گردشگری ایران از سوی برخی مطرح می‌شود در جوابشان می گویم چرا به هنگام 2 عرضه خبری از خریداران دیگر نبود. از طرفی دیگر چنانچه سهامدار حقیقی این شرکت هم نسبت به این واگذاری معترض باشد باید گفت وی قبلا اعلام می‌کرد این شرکت باید 40 میلیارد تومان زیان داشته باشد نه 20 میلیارد تومان سود.
وی افزود: علاوه بر این زمین هتل لاله 99 ساله بوده که 42 سال از آن گذشته و 57 سال دیگر باقی مانده است. بنابراین سهامدار حقیقی چنانچه به این موضوع اعتراض دارد در اصل خواهان خریداری ارزان آن بود که چنین چیزی انجام نشد.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در سال 88 ارزش هتل لاله را 49.5 میلیارد تومان برآورد کرده بود اما در سال گذشته کارشناس رسمی دادگستری ارزش این هتل را 73 میلیارد تومان برآورد کرد . این برآورد و گزارش کارشناسان رسمی مورد ارزیابی فنی قرار گرفته و آن را برای همگان فرستادیم.

 در کدام قانون آمده است که سهام شرکت‌ها نباید به جریان انحرافی واگذار شود؟
 این مقام مسئول در واکنش به این سؤال که آیا شایعات مربوط به ارتباط خریدار توسعه گردشگری ایران به جریان انحرافی صحت دارد یا خیر و آیا در جریان واگذاری آن اهلیت خریدار هم بررسی شد یا نه؟ پاسخ داد: برای واگذاری شرکت‌های حساسی مانند مخابرات و ایران خودرو موضوع اهلیت مصداق دارد اما شما بگویید در کدام قانون و مصوبه آمده است که سهام شرکت‌ها نباید به جریان انحرافی واگذار شود؟ و اصلا جریان انحرافی شامل چه افراد و شرکت‌هایی می‌شود؟




جـــرس:
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: هواپیماهای جدید گشت دریایی که در صنایع دفاعی تولید شده است مراحل پایانی خود را می‌گذراند و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر و در یک فرصت مناسب این‌ها را رونمایی کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، پاسدار احمد وحیدی در گفت‌وگویی با اشاره به تولید هواپیماهای جدید گشت دریایی در صنایع دفاعی اظهار كرد: هواپیماهای گشت دریایی در حال تولید است و اقدامات و کارشناسی‌های مربوط به آن‌ها انجام شده است و امیدواریم بتوانیم در یک فرصت مناسب که شاید همزمان با دهه مبارک فجر باشد، این‌ها را رونمایی کنیم.
وی افزود: این محصول جدید با مداومت بالای پروازی و با داشتن زیر سیستم‌های اپتیکی و راداری، حوزه‌های مورد نظر را تعقیب کرده و برای گشت شناسایی در منطقه مورد نظر نیروهای مسلح کاربرد دارد. قابلیت بارریزی، مهمات‌ریزی و شناسایی بهتر از دیگر ویژگی‌های این محصولات جدید است که دارای تمام خصوصیات یک هواپیمای مدرن گشت دریایی هستند.
وحیدی همچنین درباره آخرین وضعیت پرتاب کاوشگر حامل محموله زیستی به فضا نیز اظهار كرد: این طرح مراحل پایانی خود را طی می‌کند و فکر می‌کنم در آینده نه چندان دور بتوانیم این کاوشگر را به فضا پرتاب کنیم.




پیام سیدمحمد خاتمی در محکومیت ترور احمدی روشن

 سید محمد خاتمی رییس جمهوری سابق کشورمان در پیامی  ترور آقای احمدی روشن از دانشمندان هسته ای کشورمان را  محکوم کرد. وی در این پیام  تاکید کرده است، نباید تردید کنیم که دستهای پلیدی به این جنایت آلوده می‌شوند که مستظهر به برنامه ریزی و حمایت قدرت هایی زورگو هستند که دشمنان اصلی ملت‌هایند.
 به گزارش کلمه به نقل از وبسایت رسمی سید محمد خاتمی متن این پیام به شرح زیر است:‌
بسم الله الرحمن الرحیم
پدیده نفرت‌انگیز و زشت ترور که نشانه بی‌منطقی و جنایت تروریست هاست به هر صورت محکوم است، بخصوص هنگامی که این پدیده زشت، جان سرمایه‌های اصلی یک ملت، یعنی دانشمندان و فرهیختگان آن کشور را هدف قرار دهد.
ترور انسان فاضل و تلاش گر عرصه پژوهش و دانش و فن آوری و خدمتگزار صادق ملت بزرگوار ایران، جناب آقای احمدی روشن – که رحمت خداوند بر او باد! – به دنبال ترورهای صورت گرفته طی یکی دو سال گذشته نسبت به دانشمندان بزرگ، نشانه توطئه برنامه‌ریزی شده علیه این ملت و لطمه زدن به پیشرفت این کشور است که از طریق علم و آگاهی حاصل می‌شود.
تردید نکنیم که دستهای پلیدی به این جنایت آلوده می‌شوند که مستظهر به برنامه ریزی و حمایت قدرت هایی زورگو هستند که دشمنان اصلی ملت‌هایند.
گرچه انتظار از مجامع رسمی مدعی پاسداری از صلح و امنیت و داعیه داران دفاع از حقوق انسان برای اقدام اساسی در چنین مواردی انتظار به جائی نیست، ولی امیدواریم که دستگاه های امنیتی کشور با دقت تمام در شناسایی عوامل این جنایت و برخورد عادلانه و قاطع با آن و پاسداری از جان و امنیت سرمایه‌های کشور، اهتمام کنند که خواهند کرد.
مراتب تسلیت خود را به ملت سرفراز ایران، بخصوص جامعه علمی کشور و بالاخص خانواده معزز و بستگان داغدار آن شهید عزیز اعلام و از درگاه حضرت حق علو درجات آن شهید عزیز را مسألت می‌کنم.
سید محمد خاتمی





ادامه محدودیت ها و فشارها بر رهبران در حصر جنبش سبز

تشدید محدودیتها؛ مهدی کروبی در وضعیت انفرادی و بدون ملاقات است

در حالی که مهدی کروبی نزدیک یک سال است با حداقل امکانات و برخورداری از کمترین حقوق شهروندی در زندان خانگی بسر می برد، اخیرا ماموران امنیتی همان امکانات و ملاقاتهای محدود نیز قطع کرده اند.
به گزارش کلمه، حسین کروبی با اعلام این خبر گفت: از روزی که اقای کروبی پیامی را مبنی بر فرمایشی خواندن انتخابات توسط  مادرم، سرکار خانم فاطمه کروبی منتشرنموده اند از ان روز به بعد ملاقات هفتگی شیخ با مادرشان را قطع کرده اند وهمچنین آن دو روزنامه ای راکه مدت کوتاهی برای مطالعه در اختیارشان قرار داده می شد دیگر نمی دهند و ایشان در آپارتمان کوچکی به صورت انفرادی زندگی می کنند.
پیش از این نیز خانم فاطمه کروبی در دیدار با زندانیان پیش از انقلاب به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: آقای کروبی از من خواستند در باب انتخابات پیش رو مطالبی را به اطلاع هموطنان برسانم و من چنین کردم. اما بدنبال انتشار خبر، ملاقات من هم با ایشان قطع شده است و رفتار ماموران وزارت اطلاعات بسیار توهین آمیز شده است.
مهدی کروبی چندی پیش در پیامی خطاب به مردم در خصوص انتخابات آینده مجلس گفته بود: می خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند. آقایان هیچ اعتقادی به رای مردم ندارند و از هم اکنون خود را برای برگزاری انتخاباتی فرمایشی آماده می‌کنند.




انتخاب رئیس جدید دانشگاه آزاد و انتخابات مجلس نهم

کلمه- علی‌محمد شمس
هفته گذشته رسانه‌های گروهی از انتخاب آقای فرهاد دانشجو به ریاست دانشگاه آزاد خبر دادند. این خبر البته از سوی دانشگاه آزاد تکذیب و اعلام شد رأی گیری در مورد پایان دادن به ریاست آقای جاسبی و انتخاب رئیس جدید قانونی نبوده و به تصویب رئیس مجمع یعنی اقای هاشمی رفسنجانی نرسیده است. به هر حال متن خبر خودگویای این واقعیت است که در هیئت امنای دانشگاه آزاد جناح‌بندی جدی وجود دارد. چیزی که در فعالیت سه دهه دانشگاه آزاد سابقه نداشت. ماجرا چیست؟ صف آرایی در هیئت امنای دانشگاه آزاد ریشه در کجا دارد؟ علت رودر رویی با آقای هاشمی در هیئت امنا به خصوص در این مقطع زمانی چیست؟ برنده این ماجرا کیست؟
احمدی‌نژاد بلافاصله پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری حملات خود را علیه دانشگاه آزاد آغاز کرد. انگیزه او از وارد آوردن فشار‌های تبلیغاتی و اداری بر دانشگاه آزاد، تنها دشمنی با آقای هاشمی رفسنجانی نبود بلکه او به دانشگاه آزاد به عنوان یک منبع عظیم رانت مالی، رانت تحصیلات برای جلب رأی و حمایت کانون‌های قدرت،‌ استفاده از رانت منزلت علمی و مدرک تحصیلی برای ارتقاء اطرافیان و جذب نیرو و … چشم دوخته بود و خواهان تسلط بر این دانشگاه بود. اساسا کانون‌های بالقوه رانت قدرت و ثروت همواره مورد توجه احمدی نژاد بوده‌اند. به عنوان مثال با اندکی دقت می‌توان دریافت بیشترین تغییرات مدیریتی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد در وزارت‌خانه‌های نفت،‌ کشور، اطلاعات، سرپرستی بانک‌ها ،‌ مدیریت شرکت نفت، مدیریت شرکت بیمه ایران، سازمان تأمین اجتماعی رخ داده است. این مراکز همگی اصلی‌ترین کانون‌های بالقوه رانت مالی و سیاسی هستند و علت تغییرات گسترده در مدیریت این وزارتخانه‌ها و مراکز حساسیت شدید وی و انتظاراتی بوده است که نوعاً مدیران معزول قادر به برآورده کردن آن نبوده‌اند از این رو باید جای خود را به افراد مطمئن‌تر و مطیع‌تر می‌دادند.
یکی از وزاری معزول وزارت نفت در جمعی خصوصی علت استعفا یا عزل خود را چنین تشریح کرده است: او صریحا از من می خواست چند کشتی نفت را به قیمتی که او می‌گوید و به طرفی که او می‌گوید بفروشم و پول آن را به حساب کسانی که او می‌گوید واریز کنم و وقتی مخالفت می‌کردم و از او می‌خواستم این موارد را به صورت مکتوب به من ابلاغ کند، می‌گفت تو وزیر همراهی نیستی!
به هر حال دانشگاه آزاد برای احمدی‌نژاد به دلایلی که برشمردیم اهمیتی فراوان داشت. اما این دانشگاه مؤسسه‌ای دولتی همچون بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و … نبود و او بدون حمایت رهبری نمی توانست بر آن تسلط یابد. آن زمان که تلاش احمدی نژاد برای تسلط بر دانشگاه آزاد با اراده رهبری برای تضعیف هرچه بیشتر هاشمی منطبق شد، راه‌ برای تحقق خواسته رئیس دولت هموارتر گشت. ورود رهبری به ماجرای وقف دانشگاه آزاد از این همراهی و حمایت حکایت می‌کرد. به این ترتیب تلاش هاشمی برای ثبت وقف دانشگاه آزاد و خارج ساختن آن از دسترس احمدی نژاد با مانع رهبری برخورد کرد و رهبری به بهانه این که وقف دانشگاه اشکال شرعی دارد با آن مخالفت نمود. در آن ماجرا رهبری کوشیده امتیازی نیز به هاشمی بدهد تا مخالفت وی با وقف دانشگاه به معنای همراهی با احمدی نژاد تلقی نشود. این امتیاز آرام کردن موقت احمدی نژاد و توقف ادامه فشار علیه دانشگاه آزاد بود. اما این امتیاز اهمیت چندانی نداشت زیرا فشارهای احمدی نژاد هر زمانی می‌توانست مجددا از سر گرفته شود. در ادامه ماجرا هاشمی رفسنجانی مجبور شد تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد را زیر نظر رهبری بپذیرد. نتیجه تغییرات به عمل آمده تغییر ترکیب هیئت امنای دانشگاه آزاد بود. این تغییر عملا به ضرر هاشمی و به نفع احمدی نژاد رقم خورد و از نفوذ هاشمی در هیئت امنا کاست. در واقع هیئت امنا میان جناح دولت و جناح هاشمی به طور مساوی تقسیم شد. در میان این دو جناح یک نفر نیز وابسته به رهبری در نظر گرفته شده بود که در واقع نقش بالانسر را ایفا کند و در تحرکات دو جناح به تشخیص رهبری با رأی خود کفه یکی از دو طرف را سنگین کند.
فرارسیدن مراحل اجرایی انتخابات مجلس نهم و آغاز دوره ثبت نام کاندیداها شاید ظاهرا ربطی به ماجرای دانشگاه آزاد نداشته باشد اما در عالم سیاست و قدرت چه چیز است که به چیزی ربط نداشته باشد. انتظار رهبری آن بود که اقای هاشمی در انتخابات موضعی مثبت اتخاذ کرده و درمرحله ثبت نام همگان را به ثبت نام و مشارکت در انتخابات دعوت کند. ظاهرا در برخی دیدارهای اخیر نیز این خواسته را با آقای هاشمی مطرح کرده باشند. سکوت هاشمی در این ماجرا طبیعتاً خوشایند رهبری نبود و این بی اعتنایی به خواست رهبر نمی توانست بدون پاسخ بماند. تمایل عضو بالانسر و متعادل کننده هیئت امنای دانشگاه آزاد به سمت جناح دولت و صف آرایی علنی این جناح در برابر آقای هاشمی در جلسه اخیر هیئت امنا همان پاسخی بود که هاشمی باید دریافت می کرد. این چنین شد که به رغم مخالفت هاشمی و خروج وی از جلسه جناح دولت خود اقدام به رأی گیری می‌کند و به رغم عدم شرکت اعضای طرفدار آقای هاشمی، و به لطف همراهی عضو وابسته به بیت با پنج رأی که به لحاظ عددی اکثریت به شمار می‌آید اقای فرهاد دانشجو عامل احمدی نژاد را به ریاست دانشگاه انتخاب کرده و صورتجلسه را تنظیم و امضا می‌کنند. این رأی گیری البته به این دلیل که با اعلان رئیس هیئت امنا صورت نگرفته و به تأیید او نرسیده قانونی نیست اما واقعیت این است که رأی گیری بالاخره باید انجام شود و هر زمانی که اقای هاشمی در هیئت امنا اقدام به رأی گیری کند این اکثریت وجود خواهد داشت. بنابراین از هم اکنون می‌توان پیش بینی کرد آقای فرهاد دانشجو رئیس آینده دانشگاه آزاد خواهد بود. ظاهراً برای جلوگیری از این نتیجه محتوم تنها یک راه وجود دارد و آن این که آقای هاشمی در مدت باقیمانده تا برگزاری انتخابات انتظارات رهبری را فراهم کند. اما خواسته‌ها و انتظارات که به انتخابات مجلس نهم ختم نمی‌شود. صحنه پر التهاب و بحرانی سیاست ایران هر زمان شاهد موضوع حساسی است و انتظار و خواسته تازه‌ای را رقم می‌زند که آقای هاشمی باید بدان پاسخ گوید و در صورت عدم پاسخ باید در انتظار همین گونه واکنش‌ها باشد.
خارج ساختن دانشگاه آزاد از نفوذ هاشمی رفسنجانی تنها تاوانی نیست که او به دلیل عدم برآوردن انتظارات رهبری در قبال انتخابات مجلس نهم می‌پردازد. محاکمه فائزه هاشمی و صدور سریع حکم وی و همچنین رسیدگی به پرونده نوه آقای هاشمی در همین ایام، اتفاقاتی است که با توجه به وابستگی کامل قوه قضائیه به رهبری به هیچ و جه نمی‌توان پذیرفت که بدون اشاره رهبری اتفاق افتاده باشد. به هر حال آن چه بر هاشمی رفسنجانی طی این دو سال گذشته است البته معانی بسیار می‌تواند داشته باشد مهمتر از همه این که از سطح آزادی در این کشور حکایت می‌کند. کسی که یکی از دو پایه نظام بود و نقش تعیین کننده‌ای در رهبری اقای خامنه‌ای داشت، و روزی هیچ کس نمی‌توانست جای او را در قلب رهبری بگیرد تنها به خاطر نه یک انتقاد بلکه پیشنهادی دلسوزانه برای حل بحران کشور که البته مطابق خواست و اراده رهبری نبود، ابتدا در نظر رهبری نامحرم‌تر از کسی همچون احمدی نژاد می‌شود و سپس از ریاست مجلس خبرگان کنار گذاشته می‌شود و امروز هم باید ناظر محاکمه دختر و نوه‌اش باشد. به گمان ما مسیری را که آقای هاشمی طی این دو سال طی کرده است به نحوی نمادین اما بسیار گویا از نوع مردمسالاری دینی مورد نظر رهبری نظام حکایت می‌کند.
اما در مورد دانشگاه آزاد آن چه گفتیم تمام ماجرا نیست. بخش های نهفته و پنهان این ماجر بسیار بیش از آن چیزی است که ذکر شد. حقیقت ماجرا این است که برنده واقعی ماجرای دانشگاه آزاد احمدی نژاد نیست. او تصور می‌کند که توانسته‌ است بر مرکزی دارای رانت های عظیم بالقوه تسلط پیدا کند. سناریویی که درباره دانشگاه آزاد درحال اجراست سناریوی احمدی‌نژاد نیست. او تنها درحال بازی در سناریوی بزرگتری است. حقیقت این است که دانشگاه آزاد با وسعتی که یافته است و با امکانات وسیعی که در سراسر کشور دارد اکنون به یک ابزار قدرت تبدیل شده است. این ابزار قدرت نباید در دست کسی باشد که همواره یک رقیب تلقی می‌شود و قرار است از صحنه قدرت کنار گذاشه شود. همان گونه که ریاست مجلس خبرگان از هاشمی گرفته شد، این اهرم قدرت نیز باید از او گرفته شود. برای این منظور چه کسی بهتر از احمدی نژاد؟ در واقع احمدی نژاد در این ماجرا همان نقشی را بازی می کند که در سطح کلان کشور بازی کرد. او روی کار آورده شد تا اصلاح طلبان را از صحنه خارج کند و هاشمی به دست او زده شود. در انجام این مأموریت طی سال های گذشته شاهد بوده‌ایم هرجا احمدی نژاد کم آورد و قدرت انجام ملموریت را نداشت یا مقاومت بیش از حد تصور بود، حمایت رهبری مشکل را حل کرده است. بهترین مثال در این زمینه ماجرای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بود که با مقاوت و اعتراضات گسترده و بسیار بیش از حد انتظار مواجه شد اعتراضاتی که احمدی نژاد توان رویارویی با آن را نداشت. اما ورود سریع رهبری در حمایت از احمدی نژاد به میدان مشکل را حل کرد.
در اشلی کوچکتر دانشگاه آزاد نیز قرار بود به وسیله احمدی نژاد از حوزه نفوذ هاشمی خارج شود اما ظاهراً قدرت احمدی نژاد در حدی نبود که که این مأموریت را به تنهایی انجام دهد بنابراین رهبری ناگزیر شدند به میدان بیایند و با مخالفت با وقف دانشگاه، تغییر اساسنامه و ترکیب هیأت امنا راه را برای انجام موفقیت آمیز مأموریت احمدی نژاد باز کنند. اما آن چه احمدی نژاد انجام می‌دهد و یا خواهد داد چنان که گفتیم یک مأموریت است. ریاست جمهوری او دو سال دیگر پایان خواهد یافت. به این ترتیب نهاد قدرتمند دانشگاه آزاد که توسط او از دست هاشمی خارج شده مستقیما در اختیار قدرتی قرار خواهد گرفت که مادام العمر است نه چهار ساله و این پایان سناریوی دانشگاه آزاد است. اما آیا این اشتباه دیگری در ادامه اشتباهات گذشته قدرت مادام العمر نیست؟




راز ماندگاری داستان یوسف/ محمد نوری زاد

محمد نوری زاد

راز ماندگاری داستان یوسف
یک اشاره: بی گناهی اغلب زندانیان سیاسی بویژه دراین یکی دو سال اخیر ، پای یوسف پیامبر را به داخل سلولهای کوچک و دخمه گون می گشاید. تا یک به یک دست آنان را بگیرد و دم گوششان نجوا کند: صبور باش. آینده با دست های خودش بر در این سلول خواهد کوفت و راه آزادی را نشان تو خواهد داد.
با آن که از کودکی داستان جذاب یوسف با من و امثال من همراه بوده است و ما را با جذابیت های خود می آمیخته، اما درزندان روی “راز ماندگاری” این داستان دقیق شدم. مقاله ای که امید دارم آن را مطالعه فرمایید، محصول نوشتن های دور از چشم شب ها و روزهای زندان است: 
راز ماندگاری داستان یوسف
داستان یوسف پیامبر، در عین واقعی بودن، همه عناصر داستانی را یکجا با خود دارد: جاذبه، کشش محوری، نقاط عطف، شخصیت­های محکم قهرمان و ضدقهرمان، تحول، زن، تاریخ، تقابل خیروشر، داستانک­های حاشیه­ای، گذر زمان، تعلیق، اعجاز، هم­ذات پنداری، حادثه. و….
    گرچه این داستان، به لحاظ تقسیم­بندی ساختاری و شنوایی، در طبقه رئالیسم کلاسیک قرار می­گیرد، اما من شخصاً آن را رئالیسم مدرن می­دانم. این داستان، از توبه­تویی هوشمندانه­ای برخوردار است، به نحوی که غبار فرسایندگی بر او نمی­نشیند. بلکه برعکس، گذر زمان گوهرهای او را درخشان­تر می­کند. و عجبا که با ظهور سبک­های جدید و روشنفکرانه ادبی، این داستان، عقب نمی­کشد و مخاطب خود را از دست نمی­دهد. داستان یوسف پیامبر، گویا با همۀ قامت خود، در میانه ایستاده و به عنوان شاخصی مطمئن، ما را در ارزیابی قصه و ضدقصه، جاذبه و غیرجاذبه، یاوری می­کند.
گر چه داستان یوسف، از جاذبه­ های ساختاری یک داستان تمام­عیار سرشار است، اما من شخصاً راز ماندگاری و جاذبه حتمی او را، نه فقط در دارایی­های غنی داستانی او، که در جوهرۀ استناد او می­بینیم. همۀ داستان­های نویسندگان برجسته، از داستایوفسکی تا مارکز، بر خمیره تخیل استوارند. به همین دلیل، سقف صعود آنها، سقف زیبایی و جذابیتِ تخیل است. و حال آن که داستان یوسف، فراتر از تخیل، به وادی واقعیتِ محض متعلق است. نویسنده­ای چون مارکز، بخش وسیعی از توان ادبی خود را باید مصروف باورپذیری داستانش کند، و حال آن که مخاطب یوسف، از همان اولین سطر داستان، باورش را ضمیمه داستان می­کند. داستان­هایی هستند که واقعی به نظر می­رسند و برگرفته از واقعیت اند. بهمین خاطر مراتب توفیقشان محدود است. اما واقعیت­هایی که داستان­گونه­اند، فرصت بیشتری برای توفیق در اختیار دارند.
    داستان یوسف را از این روی مدرن می­دانم که از سیکل و حلقه جاذبه سود می­برد. با یک رؤیا شروع می­شود و با تعبیر همان رؤیا خاتمه می­پذیرد. ضدقهرمان­های او، در مرز برادری و دشمنی رفت­وآمد می­کنند: برادران یوسف. و حتی در مرز دوست داشتن شدید، و نفرت ناشی از دوست داشتن شدید: همسر عزیز مصر. این مرزهای مویین، ضدقهرمانان را به هنگام تحول، خواستنی­تر می­کنند. یعنی مخاطب، تحول برادران یوسف را و تحول همسر عزیز مصر را به درون خود نزدیک­ تر می­بیند و از تحول آنان خشنود می­شود. بی­آنکه تصنعی در آن حس کند.
کشش محوری داستان، بر دو پارگی عاطفه، یکی به یعقوب پدر، و یکی به یوسف پسر، تکیه می­زند. پدر می­ماند و پسر می­رود. و از همان ابتدا، شوقی پنهان در جان مخاطب برای پیوند مجدد این دو، پابه­پا می­شود. آثار ادبی فخیم و جاودانه کلاسیک، به داستان یوسف که می­رسند، دست و پای خود را گم می­کنند. خمیره این داستان اگر در اختیار بشر بود، حتماً به نردبان شخصیت یوسف، چند پلۀ معکوس می­افزود. چرا که احساس می­کرد این یوسف، یک خوبی یک­دست و همیشگی دارد و نقطه ضعف برجسته­ای در کار او نیست. از نگاه ما، گویی شخصیت­ها و بویژه قهرمان داستان، باید به یک منحنی سینوسی نزدیک باشند تا مخاطب با او همراه شود. مثلاً یک قهرمان حتماً باید ضعف­های اخلاقی و رفتاری هم داشته باشد تا در طول داستان، به کمال و درستی برسد.
در این صورت است که مخاطب با افت­ وخیز شخصیتی این قهرمان، همراه می­شود و او را باور می­کند. در داستان یوسف، اما قهرمان قصه، یک همیشه خوبِ همیشه محبوب است. فراز و فرودی در شخصیت او به چشم نمی­خورد. و ظاهراً همین یک­دستی شخصیت یوسف باید نقطه ضعف این داستان به حساب آید، اما با فرو رفتن به بزرگی این قهرمان، که: پیامبر است، و پیامبران، هم از ظرفیت و ادب بالای انسانی برخوردارند، و هم قدرت لایزالی چون خداوند، حامی آنان است، درمی­یابیم که یوسف نیز از افت­وخیز شخصیتی برخوردار است اما نه به درشت ­نمایی مردمان عادی. بلکه با ظرافتی مویین. مثل آنجا که در زندان، به یکی از زندانیان متوسل می­شود تا او را در پیشگاه ارباب خود به­یاد بیاورد و سفارش او را بکند و دل عزیز مصر را نسبت به او نرم کند.
این «غیربینی» برای یک­ پیامبر، پسندیده نیست. و حال آن که برای سایر انسان­ها، امری بدیهی به­شمار می­رود. و خداوند او را به همین دلیل چند سالی بیشتر در زندان نگاه می­دارد. یعنی نماد بیرونی تداوم زندان یوسف، امری انسانی است، اما نماد درونی آن، به ارادۀ الهی بند است. در داستان یوسف، برخلاف همه داستان­های نویسندگان برجسته و صاحب ­نام، کاراکتر ناپیدایی وجود دارد که صاحب نقش و تأثیر است. این کاراکتر را هیچ نویسنده­ای به درون قصه­اش داخل نمی­کند. چرا که نه اشراف به او دارد و نه به پسند مخاطب، و نه به توفیق خود در پرداخت او اطمینان دارد. اما در داستان یوسف، این کاراکتر پنهان – یعنی خدا- سایه به سایه در جوار قهرمان قصه حضور دارد. یا بهتر بگویم: این یوسف است که پیش چشم او، سخن می­گوید و کاری می­کند. و یعنی یک حضور همیشگی.
    داستان یوسف، در اندازه­ای که کتب آسمانی بدان اشاره کرده­اند، به­قدر چهار برگ کاغذ A4 است. و شاید هیچ جزییاتی در او نیست. در اصل، طرح اولیه یک داستان بلند است. از همین روی، مقایسه یک داستان­ چهار برگی با داستان و قصه­ای چهارصد برگی و یا بیشتر، مقایسه­ ای هوشمندانه به نظر نمی­رسد. اما همین داستان چهار برگی، همۀ داستان­های نوشته شده و نانوشته را به هماوردی با خود می­خواند.
موتور اولیه این داستان، حسادت است. ملات و پتانسیل آماده­ای که دم دست همه ماست. این حسادت، در پایان، به دوستی عمیقی بدل می­شود. و ما این تغییر و تحول را باور می­کنیم. در کتب آسمانی ما و یهودیان، به زندگی حضرت موسی فراوان اشاره شده، و معجزات بزرگی چون شکافته شدن رود پرآب و دریاگون نیل، و اژدها شدن عصا، و سرنگونی ابرقدرتی چون فرعون. در آنجا نیز کاراکتر پنهان ما، نقش­آفرینی می­کند، اما چرا داستان زندگی حضرت موسی به مقام احسن­القصصی نائل نمی­شود؟ با وجود آن که مادری پرعاطفه، فرزند شیرخواره ­اش را به آب می­اندازد و به جگرسوزی مادرانه درمی­افتد؟
یا، مثلاً در زندگی جناب ابراهیم به حادثه­ها و فراز و فرودها و کشش­های داستانی خوبی برمی­خوریم. و یا در زندگی عیسای عزیز حتی. با آن تولد شگفت و با آن پایان شگفت ­تر. اما چرا هیچ­یک از این­ها به مقام داستان زندگی یوسف نمی­رسند؟ علت را من در گسست روایت زندگی سایر پیامبران، و کامل بودن قوس داستان یوسف می­بینم.
مثلاً داستان زندگی حضرت موسی را اگر از به آب انداختن او در سنین شیرخوارگی شروع کنیم، بلافاصله باید به مقطع جوانی او جهش کنیم تا در هیبت شاهزاده­ای مصری، مشتی به گردن یک قبطی بکوبد و او را از پای درآورد. یعنی پتانسیل یا موتور اولیه داستان، که هراس بنی­اسراییل از کشتار پسرانشان است، خیلی زود با گرفتن موسای شیرخواره از آب دریا و ورود او به کاخ فرعون خاموشی می­گیرد.
یا اگر موتور داستان را به همان مشت موسی و کشته شدن مرد قبطی و فرار موسی از کاخ فرعون به سوی مدین منتقل کنیم، این موتور، در خانه شعیب نبی و ازدواج او با یکی از دختران شعیب از کار می­افتد، مگر این که داستان را از کوه طور شروع کنیم. یعنی از آغاز پیامبری و مأموریت او برای مواجهه با فرعون. و داستان را با کشته شدن فرعون تمام کنیم. و در دل این خط داستانی، مثلاً به کودکی او و داستان کشته شدن مرد قبطی نیز اشاره کنیم.
در این صورت، داستان آغاز پیامبری موسی، گر چه در درون خود او، سرشار از غوغا و جنب­وجوش و اضطراب است، اما چون ظهور بیرونی ندارد، و مثل به چاه افکندن یوسف، از انرژی حادثه­ای برخوردار نیست، شروعی روان و آرام دارد و نرم­نرم اوج می­گیرد. و حال آن که داستان یوسف، در همان ابتدا، به قول منتقدان، یقۀ مخاطب را می­گیرد و او را رها نمی­کند. امروزه، اغلب داستان­ها و فیلمنامه­ها از همین اصلِ بنیادین سود می­برند. یعنی با طراحی حادثه­ای گیرا در همان ابتدا، به درون مخاطب پل می­زنند و با درگیر کردن او، قطار قصه خود را پیش می­برند.
   داستان یوسف، نه از این روی که خدا آن را بهترین خوانده، بهترین است. بلکه از این روی که در همان ظرف چهار برگی خود، از غنای انسانی و ادبی و ساختار درست داستانی سرشار است. به این مهم، عنصر واقعیت را نیز بیافزایید. اکسیری که همۀ داستان­ها و قصه­ های دست­ نویس کهنه و نو، از آن بی­نصیب­اند.
مگر می­توان در داستانی، شکوه صحنه­ ای چون ورود یوسف زیباچهره به محفل زنان مصری را پرداخت و آن­چنان بهتی از آنان برکشید که دست خود را ببرند و سوز آن نفهمند؟ شما هرگز پردازش یک چنین صحنه­ای را در هیچ داستانی نخواهید دید. و اگر ببینید، باور نخواهید کرد. بله، باور، اکسیر احسن­ القصصی داستان یوسف است. اکسیری که همۀ قصه­ ها از آن کم­ نصیب یا بی­ نصیب­ اند.




نیروهای امنیتی بشار اسد هم به خوابگاه دانشجویان حمله کردند

نیروهای امنیتی سوریه در حمله به خوابگاه دانشجویان دانشگاه حلب، بیش از یکصد تن از آنان را بازداشت کرده و با خود برده اند در حالیکه بسیاری از دانشجویان برای فرار از دست ماموران، خود را از پنجره های خوابگاه به بیرون پرتاب می کردند.
در همانحال، دولت سوریه آزادی گروهی از “زندانیان سیاسی” را با حضور ناظران اتحادیه عرب آغاز کرده اما شماری از آزاد شدگان به خبرنگاران گفته اند که ارتباطی با فعالیت های سیاسی نداشته اند و به دلایل دیگر در زندان بوده اند.
به گزارش بی بی سی، آزادی معترضان بازداشتی، خروج واحدهای نظامی از شهرها و توقف حمله ارتش به تجمع مخالفان و محل سکونت آنان و انجام اصلاحات دموکراتیک بخشی از توافقنامه حکومت سوریه با اتحادیه عرب است.
با ادامه خشونت در سوریه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، بار دیگر از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، درخواست کرده است دست از کشتار مردم خود بردارد.




ماهواره ببینید، شلاق می خورید

نمایندگان مجلس طرحی را به تصویب رساندند که استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره ۶ ماه تا ۲ سال حبس، جزای نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش کالا و تا ۷۴ ضربه شلاق مجازات دارد.
مجلس می‌خواهد یک بار دیگر تجربه ویدئو را تکرار کند. تجربه دهه شصت که اتفاق نظر وجود دارد یک تجربه شکست خورده است. این‌بار ماهواره موضوع اصلی و جدی نمایندگان مجلس و قانونگذاران است. مجلس هفته گذشته قانون موجود منع استفاده از ماهواره را تکمیل کرد و حبس، جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق را نیز به آن اضافه کرد. براساس مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره ۶ ماه تا ۲ سال حبس، جزای نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش کالا و تا ۷۴ ضربه شلاق مجازات دارد.
هر چند در سال جاری یکی از طرح‌های نیروی انتظامی جمع‌آوری بشقاب ماهواره‌ها از پشت‌ بام‌ها بود و مخالفان و موافقانی داشت، اما در نهایت این طرح مانند سال‌های گذشته محکوم به شکست بود و نتوانست مردم را از استفاده مجدد آن باز دارند.
اگر نگاهی به قوانین تصویب شده در ۱۷ سال گذشته درباره استفاده از تجهیزات ماهواره کنیم، به این نتیجه می رسیم که نیمی از مردم جامعه ما مجرم هستند. در واقع بر کسی پوشیده نیست که ماهواره در بیشتر خانواده های ایرانی جای خود را باز کرده است و این قوانین تغییری در رفتار مصرف کنندگان نداشته است.
از ۱۷ سال پیش تاکنون
از سال ۷۳ تاکنون قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره تغییری نکرده است. این قانون دارای ۱۱ ماده است و آیین‌نامه اجرایی آن هم در ۱۴ ماده تصویب شده است. به موجب ماده ۹ قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده‌کنندگانِ ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریال‌ محکوم می‌شوند. ضمن اینکه حمل ، نگهداری، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع و کسانی که چنین عملی انجام می‌دهند به مجازات نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوم‌ می‌شوند. همچنین به موجب ماده ۸ این قانون، واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال،‌ ده تا یکصد میلیون ریال مجازات می‌شوند.
به گزارش قانون، در ابتدای اجرایی شدن این قانون یعنی ۱۷ سال پیش، ماهواره کم‌کم وارد خانه‌های ایرانی شده بود، اما در حال حاضر همه چیز تغییر کرده است. دنیای ارتباطات و استفاده از این تکنولوژی به قدری با زندگی روزانه مردم عجین شده که این نوع قانونگذاری توسط بسیاری از منتقدان مورد قبول واقع نشده و براین باورند که باید راه حل اساسی‌تری پیدا شود.
واقعیت این است که روز به روز بر تعداد استفاده‌کنندگان از ماهواره افزوده می‌شود و در این ۱۷ سال هم این قانون نه تنها بازدارنده نبوده بلکه مردم به راحتی از آن سرپیچی کرده‌‌اند.
برخی از کارشناسان حقوقی به ناکارآمد بودن قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای معتقد هستند و بر این باورند که در عرصه ارتباطات جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای مانند این می‌ماند که به دلیل استفاده مردم از اینترنت، کامپیوترها را از خانه مردم جمع کنند.
به هرحال نمایندگان در آخرین روزهای مجلس هشتم قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات ماهواره‌ سفت و بسته‌تر کردند به امید اینکه تغییری در رفتار مصرف‌کنندگان ایجاد شود.




دو شهروند در مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند

خبرگزاری هرانا - دو شهروند اهل مهاباد از طرف دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شدند.
به گزارش موکریان، دو شهروند مهابادی به نام های علی و حبیب افشاری که حدود یک سال است دربازداشت بسر می برند به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام و... از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اعدام محکوم شدند.
صبح امروز حکم اعدام به این دو زندانی که هم اکنون در زندان ارومیه به سر می برند ابلاغ شده و در حکم ابلاغی ۲۰ روز به متهمین مهلت داده شده است که به حکم صادره اعتراض نمایند.
شایان ذکر است وکیل حبیب افشاری در پی تماس خسرو کردپور مدیر آژانس خبری موکریان با وی، صدور حکم اعدام برای موکلش حبیب افشاری را تأیید و اعلام نموده در فرصت قانونی به حکم صادره اعتراض می نماید.



كارگران باطري نور به تضييع حقوق صنفي‌شان اعتراض دارند

خبرگزاری هرانا - یک فعال کارگری در ساوه گفت: کارگران کارخانه تولیدی باطری نور نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق ماهانه و تضییع حقوق صنفی‌شان معترض هستند.
مهدی زمانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان اینکه کارخانه باطری نور تحت مالکیت بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: حقوق و مزایای قانونی این کارگران از مهر ماه ۱۳۹۰ تا آذر ماه واریز نشده که با احتساب دی ماه ۱۳۹۰، کارگران چهار ماه حقوق طلب کار هستند‌.
او افزود: کارگران معترض مدعی هستند که وجه بن کارگری ۶ ماهه دوم سال ۱۳۸۹ نیز تاکنون به آنان پرداخت نشده است.
زمانی با اشاره به اینکه حتی سهمیه کفش و لباس کار این کارگران مدت زیادی است که به آنان تحویل داده نشده است، اظهار داشت: در پی فشار و اعتراضات مکرر کارگران، اخیرا یکدست لباس و کفش کار در اختیار کارگران قرارداده شده است.
او ادامه داد: با اینکه وضعیت در تولید و بازار فروش شرکت باطری نور مطلوب است اما کارفرمایان آن با تظاهر به وضعیت بحرانی، نسبت به پرداخت مطالبات کارگران بهانه جویی ‌می‌کنند.



سعید ابوتراب، فعال سابق دانشجویی دانشگاه شهرکرد، پس از دو روز بازداشت آزاد شد

خبرگزاری هرانا - گزارش ها از ایران حاکی از آن است که چهارشنبه گذشته، سعید ابوتراب فعال سابق دانشجوئی دانشگاه شهرکرد بازداشت و پس از ۲ روز بازجویی با قید وثیقه آزاد شده است.
به گزارش دانشجونیوز، در آستانه ی انتخابات مجلس نهم، فضای شهرکرد امنیتی بوده و فشار ها بر فعالین دانشجویی دانشگاه شهرکرد افزایش یافته است. سعید ابوتراب که در سال گذشته به اتهام شرکت در تجمع 25 بهمن بازداشت و به اداره ی اطلاعات شهرکرد منتقل شده بود بار دیگر و پس از گذشت یک سال چهارشنبه ی هفته ی گذشته به اداره ی اطلاعات استان اصفهان احضار شد. وی پس از ساعت ها بازجویی به بازداشتگاه اطلاعات واقع در زندان دستگرد منتقل و پس از گذشت 2 روز با قید وثیقه آزاد شد.
به گزارش دانشجونیوز اتهام تفهیم شده به سعید ابوتراب در اطلاعات اصفهان شرکت در تجمعات غیر قانونی و نوشتن بیانیه بر علیه نظام بوده است. این در حالیست که سال گذشته سعید ابوتراب به همین اتهام بازداشت و به اداره ی اطلاعات شهرکرد منتقل و حدودا 30 ساعت مورد بازجویی قرار گرفت و از این اتهام تبرئه شده بود.
گفتنی است که سعید ابوتراب بعد از فارغ التحصیلی هیچگونه فعالیت سیاسی نداشته و در حال گذراندن دوران سربازی خود بوده است.
لازم به ذکر است که در ماه های اخیر فشارهای حراست و اطلاعات استان بر فعالین دانشجویی دانشگاه شهرکرد افزایش یافته است و پس از موضوع پیدا شدن کرم در غذای سلف دانشجویان پسر و پیدا شدن سوسک و موی سر در غذای سلف دانشجویان دختر این دانشگاه و تجمعات اعتراض آمیز دانشجویان، ده ها نفر به کمیته ی انضباطی دانشگاه احضار و با احکام سنگین انضباطی ( دو ترم تعلیق ) مواجه شدند. گفتنی است که سید عماد هاشمی فعال فرهنگی دانشگاه شهرکرد نیز به اتهام شرکت در تجمع غیر قانونی 1 اسفند با حکم 2 ترم محرومیت از امور رفاهی مواجه شده بود.




مرگ یک کارگز در کارخانه نساجی یزد

خبرگزاری هرانا - یک کارگر کارخانه نساجی یزد، جان خود را در حین کار از دست داد.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان یزد با بیان این خبر گفت: علی محمد حسین بیگی در هنگام تعمیر دستگاه کاردینگ، دست خود را از ناحیه آرنج از دست می‌دهد که پیرو این حادثه در بیمارستان «افشار» یزد مورد درمان و پیوند دست قرار می‌گیرد اما متاسفانه تلاش‌ها مثمر فایده نبوده و او فوت می‌کند.
رضایی با بیان اینکه هنوز علت حادثه مشخص نشده است گفت: بازرسین کار در حال بررسی موضوع هستند و از مسئولین درخواست شده تا در برقراری مستمری خانواده او تسریع بعمل آید.
به گزارش ایلنا، رضایی در تشریح شرایط این کارگر افزود: علی محمد حسین بیگی در حدود ۱۵ سال سابقه کار داشته و مکانیک این شرکت بوده است که متاسفانه با وجود دارا بودن دو فرزند معلول جان خود را حین کار کردن از دست داده است.
لازم به یادآوری است ۲۰ آذرماه در پی انفجار کوره کارخانه فولااد غدیر یزد ۱۸ کارگر جان خود را از دست دادند.




امیر خرم به دو سال حبس دیگر محکوم شد

خبرگزاری هرانا - با اضافه کردن دو سال حبس به حکم امیر خرم، عضو دربند شورای مرکزی نهضت آزادی، محکومیت وی به ۸ سال حبس تعزیری افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار کلمه، سید امیر خرم عضو شورای مرکزی نهضت آزادی که از ۴ ماه پیش دربند ٣۵٠ اوین مشغول سپری کردن محکومیت ۶ ساله خود بود، طی روزهای گذشته به واحد اجرای احکام دادسرای مقدسی اوین فراخوانده و حکم ٢سال حبس تعزیری مربوط به پرونده ای با عنوان اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در شورای مرکزی نهضت آزادی به وی ابلاغ شد.
امیر خرم را پیرعباسی قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، در ۲۶ مهر ماه ۸۹ محاکمه کرده بود که پس از دو ماه، در روز ۱۶ آذر، حکم هفت سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق را به وی ابلاغ کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر با یک سال کاهش، به شش سال حبس تبدیل شد.
او پس از عاشورای سال ۸۸ به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شد و مدت ۵۰ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد. این فعال سیاسی، در سال ۸۰ نیز همراه با دیگر اعضای نهضت آزادی و نیروهای ملی مذهبی بازداشت شده و ۱۳۵ روز را در سلولهای انفرادی بازداشتگاه ۵۹ سپاه گذرانده بود.



مرگ کودک ۹ ساله بر اثر شکنجه

خبرگزاری هرانا - دو شب قبل مردی کودک ۹ساله خود را به بیمارستان رساند و مدعی شد پسرک زمین خورده و از حال رفته است. وضعیت بد کودک باعث شد بلافاصله پرستاران و پزشکان بیمارستان باهنر کرج بالای سر کودک حاضر شوند. آنها وقتی او را مورد معاینه قرار دادند متوجه شدند جراحات این کودک بر اثر زمین خوردن یا افتادن از بلندی نیست بلکه او شکنجه شده و مورد آزار‌های شدید قرار گرفته است.
وقتی پرستاران به پرونده این کودک مراجعه کردند متوجه شدند این بچه ۹ سال دارد و نامش علی است و پدرش او را به بیمارستان رسانده است بنابراین بهترین کسی که می‌توانست در مورد علی اطلاعاتی به پرستاران بدهد و بگوید چرا این کودک تا این حد آثار سوختگی و کبودی دارد، پدرش بود. از بلندگوی بیمارستان چندین بار پدر علی به پذیرش فراخوانده شد اما فایده‌ای نداشت چراکه این مرد بعد از رساندن علی به بیمارستان متواری شده ‌بود.
حالا دیگر شکی برای پرستاران باقی نمانده‌ بود که علی قربانی کودک‌آزاری شده است. جسم نیمه‌جان پسربچه بار دیگر به دقت مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد این کودک آثار کبودی‌ها و زخم‌های کهنه‌ای دارد و نشان می‌دهد او در زمان‌های مختلف مورد آزار جسمی قرار گرفته‌ است. همچنین آثار سوختگی‌های متعددی روی بدن این کودک وجود داشت. سوختگی‌ها بیشتر روی پاهای علی مشهود بود و فاش می‌کرد این کودک با آتش سیگار شکنجه ‌شده‌ است. بعضی از این سوختگی‌ها بر اثر مرور زمان درمان شده‌ اما جای آن باقی مانده ‌بود ولی بعضی‌های دیگر هنوز تازه ‌بود و زخم و تاول داشت.
در ادامه به دستور پزشک معالج علی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل و دستگاه‌ها بر بدن نحیف و زخمی این کودک وصل شد و پزشک معالج دستور داد آزمایش‌های لازم برای تشخیص علت بیهوش شدن علی انجام شود اما دقایقی بعد سوت ممتد دستگاه‌ها پرستاران را به بالای سر پسربچه فراخواند. این صدا خبر می‌داد علی دیگر جان ندارد. با این حال پرستاران و پزشکان بلافاصله‌ دستگاه شوک را بر بدن این کودک وصل کردند تا شاید بتوانند او را احیا کنند اما نتوانستند و قلب علی برای همیشه از تپش ایستاد.
زمانی که پرستاران داشتند دستگاه‌ها را از بدن علی جدا می‌کردند و جسم بی‌جان او را برای تنظیم گزارش مرگ بررسی می‌کردند متوجه شدند آثاری شبیه به تجاوز روی بدن این کودک دیده می‌شود. بنابراین در گزارش مرگ علی نوشته ‌شد احتمال دارد این کودک مورد آزار جنسی هم قرار گرفته ‌باشد.
به گزارش شرق، با اعلام خبر این واقعه از سوی حراست بیمارستان، ماموران پلیس و بازپرس ویژه قتل کرج در جریان قرار گرفتند و جسد علی به دستور بازپرس به پزشکی قانونی انتقال یافت تا درصد آسیب وارده به این کودک، مدت‌زمانی که او مورد آزار قرار می‌گرفته‌ و علت اصلی مرگ تعیین شود. این درحالی است که پدر علی هم تحت تعقیب قرار گرفته‌ و تحقیقات برای بازداشت او ادامه ‌دارد.



شاهرخ زمانی، فعال کارگری جهت اجرای حکم بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - وزارت اطلاعات استان آذربایجان شرقی ظهر، دیروز یک‌شنبه شاهرخ زمانی را در محل کارش بازداشت کرده و سپس بصورت تلفنی محمد جراحی، نیما پوریعقوب و ساسان واهبی‌وش را به اتاق ۳۷ وزارت اطلاعات جنب زندان تبریز احضار کرده است.
برای این چهار فعال کارگری و دانشجویی در مجموع ۲۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری صادر شده است که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تایید شده و فرجام‌خواهی آن به نتیجه نرسیده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، اجرای حکم از طریق وزارت اطلاعات شیوه‌ی جدیدی است که تاکنون کم‌تر سابقه داشته و شائبه‌ی گشودن پرونده‌ی جدیدی را برای این چهار نفر به‌وجود می‌آورد.
شاهرخ زمانی قبل از بازداشت به خانواده و دوستانش اعلام کرده بود که در صورت دستگیری مجدد به هر دلیل چه برای اجرای حکم چه پرونده‌ی جدید اعتصاب غذای خشک و نامحدود خواهد کرد. او در بازداشت قبلی خودش نیز به مدت ۲۶ روز اعتصاب غذا کرده بود.
بر اساس رای شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز که در تاریخ ۲۷ مرداد ماه تشکیل شده بود، شاهرخ زمانی به ۱۱ سال حبس تعزیری، محمد جراحی به پنج سال حبس تعزیری، نیما پوریعقوب به شش سال حبس تعزیری، و ساسان واهبی‌وش به شش ماه حبس تعزیری، محکوم شده و پنجمین متهم این پرونده، به نام بیوک سیدلر از اتهامات وارده تبرئه شده است.
در متن رای صادره از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز اتهامات این فعالان کارگری "تشکیل گروه غیرقانونی مخالف نظام"، "مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت" و نیز "توهین به رهبری" عنوان شده است.



هرانا؛ آرش صادقی بازداشت شد/ تکمیلی

خبرگزاری هرانا – آرش صادقی، عضو ستاد ۸۸ میر حسین موسوی و فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی امروز بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، این فعال دانشجویی که در ششم دیماه سال ۸۸ بازداشت و  در نهایت به یکسال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی محکوم شده بود ماه گذشته از زندان اوین آزاد شد.
نامبرده صبح امروز در حالی که بهمراه پدر بزرگ و مادریزرگش به بهشت زهرا می رفتند در داخل کوچه توسط ماموران بازداشت شد.
این بازداشت که با درگیری و فحاشی همراه بود موجب آن شد که آرش صادقی از ناحیه ی سر آسیب دیده و سر وی شکسته شود.
در چند روز گذشته بازجوی آرش صادقی با تهدید وی او را از دیدن دوستانش منع می کرد و به وی تهمت می زد که قصد اغتشاش در زمان انتخابات را دارد.
آرش صادقی که به تازگی از بند رهایی یافته هنوز حکم ۴ سال تعلیق را در پرونده دارد. لازم به ذکر است تا کنون از مکان نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.



محاکمۀ زندانی سیاسی ارژنگ داودی بر مبنای محاربه توسط صلواتی معروف به قاضی مرگ

توسط فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی ارژنگ داودی جهت محاکمه به شعبۀ 15 دادگاه انقلاب فراخوانده شد و قرار است که توسط صلواتی معروف به قاضی مرگ بر مبنای اتهام سنگین محاربه مورد محاکمه قرار گیرد.
روز دوشنبه 26 دی ماه زندانی سیاسی ارژنگ داودی جهت محاکمۀ چندین باره به شعبۀ 15 دادگاه انقلاب برده شد. او قرار است توسط صلواتی معروف به قاضی مرگ بر مبنای اتهام سنگین محاربه مورد محاکمه قرار گیرد.آقای داودی پیش از این 15 آبان ماه به این شعبه برده شده بود ولی دادگاه او به تعویق افتاد.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی هنگامی که در سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین شکنجه گاه وزارت اطلاعات بسر می برد با پرونده سازی بازجویان وزارت اطلاعات او را به شعبۀ 3 دادسرای انقلاب مستقر در زندان اوین منتقل کردند و توسط فردی بنام ناصری بازپرس این شعبه تفهیم اتهام شد. یکی از اتهامات که توسط ناصری به وی تفهیم شد:« محاربه از طریق عضویت و هواداری و تلاش موثر در پیشبرد اهداف سازمان مجاهدین خلق می باشد» ناصری گفت: به این دلیل بنابه مادۀ 186 به محاربه متهم هستید ناصری در ادامۀ تهدیداتش علیه زندانی سیاسی ارژنگ داودی گفت :در صورت محکوم شدن 4 حکم پیش بینی شده است. این احکام عبارتند از: 1- قتل با طناب 2- بریدن دست و پا 3- سنگسار 4 – نفی بلد
زندانی سیاسی ارژنگ داودی برای چندمین بار که آخرین مورد آن در تاریخ 14 مردادماه بود به سلولهای انفرادی بند 209 شکنجه گاه وزارت اطلاعات برده و 78 روز در آنجا نگهداری شد که 38 روز آن را در اعتصاب غذا و در سلول انفرادی با شرایط غیر انسانی بسر برد.بازجویان وزارت اطلاعات او را مورد شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار دادند که در اثر این شکنجه ها پرده گوش وی پاره شد و دچار خونریزی و عفونت گردید و همچنین کتف سمت راست او دچار آسیب دیدگی شدید گردید اما بازجویان (شکنجه گران ) وزارت اطلاعات از انتقال او به مراکز درمانی خوداری کردند او همچنان از ناراحتی کتف سمت راستش در رنج می باشد.
لازم به یادآوری است که زندانی سیاسی ارژنگ داودی در سال 1382 دستگیر و پس از مدتها نگهداری در شکنجه گاه 209 زندان اوین به بند عمومی منتقل شد اما پس از مدتی او را به زندان گوهردشت کرج تبعید و از آنجا به زندان بندرعباس تبعید کردند و پس از گذراندن چندین ماه زندان در آنجا مجددا به زندان گوهردشت کرج بازگردانده شد.او که به 15 سال زندان و 74 ضربه شلاق محکوم شده بود پس از مدتی به وی اعلام کرده اند که حکم وی به 20 سال و 8 ماه افزایش یافته است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، انتقال به سلولهای انفرادی ،مورد بازجویی و شکنجه قرار دادن و پرونده سازی علیه زندانی که سالها در زندان بسر می برد و محاکمه او به اتهام محاربه را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به ایران جهت بازدید از زندانها و ملاقات با زندانیان سیاسی و خانواده های آنها برای تهیۀ گزارش از جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای و ارائۀ آن به سازمان ملل متحد می باشد.

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
سازمان عفو بین الملل





فشار بر کادر درمانی بیمارستان امام خمینی برای ترخیص رضا شهابی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
در حالی که رضا شهابی همچنان تحت نظر پزشکان برای بهبود شرایط و انجام عمل جراحی مهره های آسیب دیده گردن خود می باشد، مسئولان امنیتی قصد ترخیص این فعال کارگری از بیمارستان را دارند.
بر اساس اطلاع کمیته دفاع از رضا شهابی، با وجود اینکه هنوز شرایط جسمی آقای شهابی که به علت فشار و ضرب و شتم دوران بازجویی در زندان رو به وخامت گذاشته بود برای انجام عمل جراحی مساعد نشده و در حالی که مسئولان قضایی همچنان از خرید و ارائه ملزومات پزشکی مورد نیاز برای انجام عمل جراحی این فعال کارگری خودداری می کنند، مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی کادر درمانی بیمارستان امام خمینی را به جهت ترخیص آقای شهابی از این بیمارستان تحت فشار گذارده اند.
این در حالی است که پزشکان معالج آقای شهابی اعلام کرده اند که به علت تداوم عوارض شدید جسمی ناشی از دوران بازجویی، انجام جراحی این زندانی سیاسی در حال حاضر مقدور نمی باشد و جهت آمادگی برای عمل جراحی ضروری است که ضایعات مغزی ایجاد شده که در اثر ضربه به سر آقای شهابی بوجود آمده تحت نظر کادر پزشکی بهبود یابد.
این گزارش اقدام ماموران قضایی و امنیتی برای ترخیص آقای شهابی را تظاهر به قصد مداوای آقای شهابی ارزیابی مرده و می افزاید: «بدین ترتیب مسوولان قضایی- امنیتی با اجرای این سناریو می خواهند نشان دهند به فكر مداوای رضا بوده اند زیرا او را به بیمارستان فرستاده اند ولی از طرفی با خریداری نكردن قطعۀ لازم برای جای گذاری در گردن ایشان كه برای انجام عمل جراحی ضروری است، عملاً از انجام مداوای لازم برای آقای شهابی جلوگیری می كنند و با تهدید پزشكان نیز سعی در ترساندن آنها برای جلب رضایت پزشكی ِ اجباری برای ترخیص زود هنگام وی دارند تا بتوانند ادعا كنند که رضا شهابی با دستور پزشكان مرخص شده است».

 


تجمع اعتراضی خانواده ها و فعالین کارگری در سنندج

پیام
به گزارش رسیده از سنندج، روز یکشنبه 25 دیماه جمعی از خانواده ها و فعالین کارگری به همراه خانواده های "شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا" در اعتراض به ادامه بازداشت آنان، دست به تجمع زدند.
در این تجمع که در مقابل اداره اطلاعات رژیم در شهر سنندج صورت گرفت، خانواده ها و فعالین کارگری با اعتراض به ادامه بازداشت این دو فعال کارگری، خواستار آزادی آنان گردیدند.
طبق گزارش مذکور به دنبال این تجمع، کارگزاران رژیم در اداره اطلاعات به رغم آنکه قبل از این به خانواده ها گفته بودند این دو فعال کارگری در آن محل بازداشت هستند، ادامه بازداشت آنان را در آنجا انکار کردند و از خانواده ها خواستند به تجمع خود پایان دهند، اما با پافشاری خانواده ها و تاکید بر ادامه تجمع، کارگزاران رژیم در اداره اطلاعات نهایتا اعلام کردند این دو فعال کارگری همچنان در آنجا نگهداری می شوند.
در این روز خانواده های معترض اعلام داشتند چنانچه تا روز دوشنبه 26 دیماه کارگران زندانی آزاد نشوند تجمع خود را گسترش خواهند دادند.
تازه ترین خبر دریافتی از سنندج حاکی از آن است که روز دوشنبه، بار دیگر خانواده های معترض و فعالین کارگری با تجمع در برابر ستاد خبری اداره اطلاعات رژیم در سنندج خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا شده اند.
خبر دریافتی نشان می دهد تا زمان دریافت این گزارش، معترضان با حفظ حرکت و تجمع اعتراضی خود، در حال گفتگو و طرح خواست های خود با کارگزاران رژیم در اداره اطلاعات بوده اند.