۱۳۹۰ دی ۱۵, پنجشنبه

پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


احمد پورمندی

اخبار روز: 

چیزهایی تغییر کرده اند! با شتابی زیاد و باورنکردنی! سال پیش دراین ایام هنوز توهم "امکان تغییر رفتار رهبری و ضرورت تمرکز پیکار روی آن" طرفدارانی داشت و کسی باور نمی کرد – یا سخت باور می کرد- که در کمتر از یک سال بعد، رفسنجانی و خاتمی هم پیه اتهام "همراهی با استکبار" را به تن بمالند و در کنار "براندازان" و "ساختار شکنان"، صلاحیت خامنه ای برای برگزاری انتخابات مجلس را رد کنند و کارت قرمز بدست بگیرند! همین طور کسی تصورش را نمیکرد که انسان سرفرازی مثل ابوالفضل قدیانی- عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و کسی که چند دهه برای استقرار و تداوم حیات جمهوری اسلامی مبارزه کرده است - از ۳۵۰ اوین و زیر ساطور "سربازان بدنام رهبری" در ملای عام تف به صورت خامنه ای بیندازد و فریاد برآورد که: ای خائن! از سر راه مردم کنار برو!
این ها و ده ها حادثه کوچک و بزرگ دیگر اما، اتفاق افتاده اند و تنها در پرتو دیدن آنها و تعمق در چرایی آنهاست که درخواست دکتر یزدی از سازمان ملل برای خلع ید از حکومت های سوریه، یمن، بحرین و صد البته ایران و برگزاری رفراندم، معنی و مفهوم می یابد (نگوییم که یزدی از ایران اسم نبرده، میان خطوط را ببینیم و به خاطر داشته باشیم که خطی که از سوریه به یمن و بحرین می رود از ایران می گذرد و هشت سال حبس را برای نامه به الجزایری ها و دلسوزی برای سوریه و یمن نبریده اند!)
در میان نیروهای اپوزیسیون خشونت پرهیز، تا امروز سه راهبرد اساسی وجود داشته است که می توان آنها را با کمی بیدقتی تحت عناوین "اجرای بی تنازل قانون اساسی"، "انتخابات آزاد" و "تغییر قانون اساسی" دسته بندی کرد. اگر در راهبرد "اجرای بی تنازل" تمرکز اصلی روی امکانات درون نظام قرار دارد و "انتخابات آزاد" نگاهی همسنگ به درون و بیرون سیستم را فرموله می کند، "تغییر قانون اساسی" بیانگر ناامیدی کامل نسبت به شانس تغییر از درون و در نتیجه تکیه بر امکانات بیرون از نظام است.
دو سال و اندی مقاومت جنبش سبز- گرچه در وضعیت پات - در کنار فساد و تباهی دم افزون بیت خامنه ای و محافل نفتی- نظامی- امنیتی حامی آن و تداوم سیاست های خانمان برانداز در داخل و خارج، زمان را همانند دوران انقلابات، فشرده کردند و در نتیجه جامعه ما در فاصله دو سال، معادل چند دهه در باتلاق فرو رفته است. حاصل این "فشرده شدن زمان" از یک سو فریاد قدیانی است که با شعار "اجرای بی تنازل" به زندان رفت و پیش از آنکه از زندان خارج شود، "برکناری مقام رهبری" خروجی اندیشه اش شد و از سوی دیگر فشرده و یگانه شدن هر سه راهبرد یادشده و سر برآوردن راهبرد "رفراندم تحت نظارت سازمان ملل" به مثابه سنتز منطقی آنهاست.
هفت سال پیش وقتی طرح رفراندم پیش نهاده شد، زمان زیادی لازم نبود که تب اولیه به عرق بنشیند و طرحی که در سودای گرد آوردن میلیون ها امضا بود، در مرز چند ده هزار متوقف شود. امروز اما، اوضاع فرق اساسی کرده است: آخرین تلاش مردم برای گفتگو با سران رژیم با سرکوب و خشونتی حیوانی پاسخ گرفته است، حکومت به مجمع الجزایری از باندهای تبه کار استحاله پیدا کرده و خامنه ای – نشسته بر سر سرنیزه سرداران – بخش بزرگی از پایه گزاران حکومت را به صفوف اپوزیسیون رانده است. تکیه بر زور عریان، به گروگان گرفتن ملت با سیاست ضدملی اتمی و سوق دادن کشور به لبه پرتگاه جنگی ویرانگر به وجوه اصلی سیاست های حکومت بدل شده اند. در عین حال تحولات عظیمی در جهان رخ داده است که حاصلش از جمله استحاله مفهوم استقلال در مفهوم توسعه آینده نگرانه و شکل گیری یک همسویی راهبردی میان جوامع و دولت های پیشرفته صنعتی و جنبش های خواستار آزادی و مردم سالاری در کشورهای زیرسلطه نظام های استبدادی است. توجه به این همسویی استراتژیک و تاثیر مجموعه تحولات دوران ساز سه دهه اخیر بر باورهای پایه ای مبارزان راه آزادی و دمکراسی، سبب شده است که درخواست از سازمان ملل برای خلع ید از حکومت های "خودی" اما بیگانه با مردم خویش و به رفراندم گذاشتن قانون اساسی و نظام حاکم، به لحاظ نظام ارزشی دیگر تابویی قابل نکوهش تلقی نگردد، بلکه به امکانی که می تواند رهایی بخش هم باشد، بدل شود. دعوت اپوزیسیون از سازمان ملل برای "دخالت در امور داخلی کشور" وسیله ایست که کاربست یا عدم کاربستش را نه ملاحظات اصولی، بلکه نیازهای عملی و تحلیل از وضعیت مشخص، توجیه می کند و بررسی وضعیت مشخص کشور حکایت از آن دارد که یک پارچه شدن نیروهای اپوزیسیون حول خواسته رفراندم قانون اساسی و دعوت از سازمان ملل برای پشتیبانی موثر از تلاش مردم ایران در راه دستیابی به حقوق انسانی خود و برگزاری رفراندم و نظارت براجرای آن، مناسب ترین راه نجات کشور از چنگ استبداد و خطر جنگ است. روشن است که سازمان ملل برای توفیق در حمایت موثر از مردم ایران باید مجاز باشد با استفاده از امکانات اعضای خود، از همه اشکال اعمال فشار که با اعلامیه جهانی حقوق بشر مغایرت نداشته باشند، از جمله اعمال فشار سیاسی تا قطع کامل همه روابط دیپلماتیک، تداوم سازماندهی تعقیب قضایی سران سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم که در جنایت علیه بشریت مشارکت داشتند و... بهره بجوید.
و سوال بزرگ این است که آیا همنوایی بی نظیری که بر سر تحریم انتخابات مجلس نهم پدید آمده، به هم صدایی در مطالبه رفراندم فرا خواهد رویید؟  




مقام دولتی اعلام کرد:
در حال حاضر نفت ارزان و نسیه به هیچ کشوری نمی‌فروشیم


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری مهر
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران نفت ارزان و نسیه به هیچ کشوری نمی‌فروشد، اعلام کرد: در شرایط فعلی تحریم نفت ایران به طور رسمی نبوده و حتی تقاضا برای خرید نفت از ایران افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن قمصری در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران هیچگونه ارزان‌فروشی و نسیه‌فروشی نفت خام را در دستور کار خود قرار نداده است، گفت: در حال حاضر با وجود تحریم‌ها، تقاضا برای خرید نفت ایران در بازار جهانی بالا است.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه در صورت تحریم فروش نفت ایران، اتفاقات بسیاری در بازار جهانی رخ می‌دهد، تصریح کرد: در شرایط فعلی، ایران نفت خام خود را در بازارهای مختلف حتی گرانتر از سایر کشورها عرضه می‌کند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه صادرات نفت ایران به طور رسمی تحریم نشده است، اظهار داشت: وجود بحران اقتصادی و رکود اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان باعث شده است که نفت در این کشورها با قیمت‌های بالا معامله نشود.
به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، در شرایط فعلی با وجود فشارهای بین‌المللی نفت خام ایران با قیمت‌های رسمی فروخته می‌شود.



تحریم نفتی اتحادیه اروپا: نفت گران‌تر برای اروپا، ارزان‌تر برای چین

image
نگرانی بازارهای نفتی جهان از اختلال در عرضه طلای سیاه گویا پایانی ندارد. روز چهارشنبه اتحادیه اروپا برای تحریم ایران به توافق رسید. کارشناسان معتقدند که در صورت اجرایی شدن این تحریم‌ها، نفت برای اروپا گران و برای چین ارزان خواهد شد.
روز چهارشنبه، اتحادیه اروپا از توافق کشورهای عضو به تحریم نفتی ایران خبر داد. این تصمیم تنها چند روز پس از رسمیت دادن به تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا گرفته شد.
 به دنبال جدی شدن وضع تحریم‌های نفتی در هفته‌های گذشته، ایران تهدید کرد که در صورت عملی شدن تحریم‌ها اجازه عبور حتی «یک قطره نفت» از تنگه هرمز، که روزانه حدود یک سوم نفت مصرفی جهان از آن عبور می‌کند، را نخواهد داد. تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا بر سر بحران تنگه هرمز، ترس از کمبود عرضه نفت را افزایش داده و منجر به افزایش بهای نفت  شده است. از زمان اوج گیری تنش ها از بیست و هفتم دسامبر، بهای برنت خام با ۵/۳% افزایش، امروز به ۱۱۳/۷ دلار و بهای نفت خام آمریکا با ۳/۶% رشد به بشکه ای ۱۰۳/۲۲ دلار رسید.
 به گزارش وال استریت جورنال، کارشناسان، اختلالی ناگهانی در عرضه نفت منطقه خلیج فارس را دور از ذهن می‌دانند. یک تحلیل گر بانک استاندارد چارترد معتقد است که «با وجود اینکه تنش در منطقه منجر به افزایش حق بیمه خواهد شد اما ما معتقدیم که صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی ادامه خواهد داشت».
 به گزارش این خبرگزاری، از فوریه سال گذشته و بحران لیبی، کشمکش دیپلماتیک میان ایران و لیبی، بازار نفت را به شدت دچار نوسان کرده است. گفتنی است که بحران لیبی منجر به قطع روزانه ۱/۶ میلیون بشکه نفت در روز شد. لازم به ذکر است که ۱۷  میلیون  بشکه  نفت  در  روز از  تنگه هرمز  به  بازارهای  جهانی می رسد که بخش قابل توجهی از آن متعلق به ایران است. اما برخلاف بحران لیبی، انتظار می رود که تحریم نفتی ایران به تدریج و نه ناگهانی بر بهای نفت اثر بگذارد.
 به گفته مقامات اروپایی، تحریم های جدید یا زمان کافی برای یافتن جانشین های جدید به خریداران نفت ایران می دهد یا استثنائاتی برای قراردادهای موجود بلند مدت قائل خواهد شد.چیزی نظیر تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا که تا اواخر ماه ژوئن آینده به مرحله اجرا در نخواهد آمد و معافیت‌هایی هم برای آن در نظر گرفته شده است.
 وال استریت جورنال می نویسد که به دلیل معافیت‌های موجود در قانون تحریم بانک مرکزی، انتظار می‌رود که ژاپن و کره جنوبی میزان خرید نفت خود از ایران را بین ۱۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهند. بر اساس این گزارش، تحلیل‌گر استاندارد چارترد معتقد است که در نتیجه تحریم ایران، نفت در اروپا و در کوتاه مدت گران شده و برای برخی از کشورها نظیر چین که به دنبال استفاده حداکثری از تحریم ایران هستند، ارزان‌تر خواهد شد.





خامنه ای: فمینیستها با ضایع کردن زن، او را به ابزاری برای شهوت رانی مرد تبدیل کرده اند
کار اصلی زن رسیدگی به خانه و خانواده است


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری فارس
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه مسئله زن و خانواده از مسائل درجه یک کشور است، نگاه غرب به زن را گمراهی و ضلالتی عمیق و بزرگترین اهانت و ضربه به کرامت زن برشمردند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، صدها تن از اندیشمندان، نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگران و مؤلفان آثار علمی، همراه با حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی، شب‌گذشته در سومین نشست اندیشه های راهبردی جمهوری اسلامی، به تعامل فکری و بررسی ابعاد مختلف موضوع زن و خانواده پرداختند.
هدف از نشست های اندیشه های راهبردی که دو جلسه قبلی آن با موضوع «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» و «عدالت» برگزار شده است، ایجاد فضایی علمی و تخصصی برای تضارب آرا و اندیشه ها در جهت ایجاد گفتمان علمی و کاربردی و تصمیم سازی درباره موضوعات راهبردی و مورد نیاز کشور است.
در این نشست 4 ساعته 10 نفر از صاحب نظرانی که مقالات و پژوهشهای آنان از میان 188 مقاله ی رسیده به دبیرخانه نشست، به عنوان آثار برتر شناخته شده، به بیان دیدگاه‌ها و طرح نظریات خود پرداختند.
بعد از ارائه مقالات علمی، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی، در سخنانی، هدف از برگزاری سلسله نشست های اندیشه های راهبردی با نخبگان و اندیشمندان را، تبادل نظر عالمانه به منظور ایجاد زمینه استفاده از دیدگاههای مختلف علمی و دستیابی به یک اندیشه صحیح و جامع به عنوان قاعده ی برنامه ریزی و اجرا دانستند و تأکید کردند: دستاورد این نشست ها که در موضوعات اساسی ادامه خواهد یافت، باید متین، عمیق، ماندگار و قابل عرضه و دفاع باشد.
ایشان خاطرنشان کردند: درخصوص مباحث مطرح شده در دو نشست قبلی، کارهای خوبی انجام گرفته است و با جدیت نیز پیگیری می شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مسئله زن و خانواده از مسائل درجه یک کشور است، افزودند: در خصوص زن و خانواده، منابع و تعالیم اسلامیِ برجسته و متقنی وجود دارد که باید پس از تئوریزه شدن، به‌صورت نظریه های قابل استفاده، در اختیار همه قرار گیرد.
...
ایشان با تأکید بر اینکه کشور همواره به حضور زنان در مجموعه حضور ملی، نیازمند است، خاطرنشان کردند: بر همین اساس باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش آفرینی آنان، تلاش شود.
رهبر انقلاب اسلامی، دومین علت مهم ضرورت توجه به موضوع زن را، نقش اساسی و محوری زن در خانواده دانستند.
رهبر انقلاب، تمرکز دشمنان بر مقوله زن به عنوان یکی از مبانی هجوم سیاسی – تبلیغاتی به نظام اسلامی را، سومین علت ضرورت توجه کامل به مقوله زن خواندند و افزودند: باید با روشنگری در افکار عمومی مردم جهان، اجازه ندهیم اهداف سیاستگذاران و برنامه ریزان غربی در «حمله به مبانی اسلام در قبال زن»، محقق شود.
ایشان در همین زمینه به فرار زیرکانه غرب از ورود به مقوله خانواده اشاره و خاطرنشان کردند: غربی ها، بحث زن را با شدت مطرح می کنند اما اسمی از خانواده نمی آورند چرا که بحث خانواده از نقاط ضعف بارز آنهاست.
...
ایشان، نگاه غرب به زن را گمراهی و ضلالتی عمیق و بزرگترین اهانت و ضربه به کرامت زن برشمردند و افزودند: حتی افراطی ترین فمینیست‌ها نیز برخلاف تصورشان در حال زدن ضربه ای اساسی به «زن» هستند چرا که با ضایع کردن زن، او را به ابزاری برای شهوت رانی مرد تبدیل کرده اند و متأسفانه این مسئله، در افکار عمومی غرب نیز پدیده ای عادی و پذیرفته شده است.
...
رهبر انقلاب، جنسیت را در نگاه اسلام، امری ثانوی و عارضی خواندند و افزودند: مسئله جنسیت در کارکردهای زندگی معنا و مفهوم می یابد و در جایگاه زن و مرد در اسلام، هیچ تأثیری ندارد.

ایشان نقش همسری و مادری را، فوق العاده مهم توصیف و خاطرنشان کردند: همسر خوب می تواند مرد را در جامعه به عنصری مفید و مؤثر تبدیل کند.

حضرت آیت الله خامنه ای، مسئله اشتغال زنان در جامعه را، امری قابل قبول و بدون اشکال خواندند اما تأکید کردند: در این زمینه باید 2 شرط اساسی را کاملاً رعایت کرد نخست اینکه اشتغال، کار اساسی زن در خانه و خانواده و مسئولیت مهم همسری و مادری را تحت الشعاع قرار ندهد و دوم اینکه مسئله محرم و نامحرم بخوبی رعایت شود.

ایشان با توصیه به دولت برای کمک به زنان شاغل افزودند: دولت به گونه ای برنامه ریزی کند که زنان شاغل بتوانند به کار اصلی خود یعنی رسیدگی به خانه و خانواده نیز بپردازند.
...
رهبر انقلاب اسلامی لزوم قدرشناسی از این بانوان، بویژه تأمین امنیت اقتصادی و بیمه آنان را مورد تأکید قرار دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان با اشاره به نقش فرزندان در خانواده، یکی از مهمترین وظایف آنان را، احترام به پدر و مادر دانستند.

در این دیدار قبل از سخنان رهبر معظّم انقلاب آقایان و خانم ها:
- خانم دکتر نوابی نژاد استاد دانشگاه تربیت معلم
- آقای دکتر بانکی پور فرد استادیار دانشگاه اصفهان
- خانم علاسوند استاد حوزه و دانشگاه
- حجت الاسلام پیروزمند محقق حوزه و دانشگاه
- خانم دکتر میرخانی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
- خانم دکتر عظیم زاده عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
- خانم دکتر علم الهدی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
- خانم زعفرانچی سرپرست گروه بررسی مسائل زنان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- خانم صابری محقق دانشگاه
- و حجت الاسلام زیبایی نژاد مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در حوزه علمیه قم
در سخنان خود بر این محورها تمرکز و تأکید کردند:
• ضرورت آسیب شناسی وضع موجود و ارائه الگوی مطلوب خانواده
• رابطه معنادار دین و معنویت با سلامت روانی فردی، خانوادگی و اجتماعی
• تفاوت مقوله خانواده در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و "الگوی توسعه غربی"
• ضرورت بررسی علل افزایش نسبی سن ازدواج
• توجه به ریشه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موانع ازدواج
• لزوم وضع و اجرای قوانین تسهیل کننده ازدواج
• ارائه الگوی مطلوب برای تعامل صحیح خانواده و دولت در نظام اسلامی
• انتخاب نظریه برتر در کارکرد اجتماعی زنان
• حمایتهای قانونی از فرصت های شغلی مناسب با ویژگی های طبیعی زن و مرد
• تلاش منسجم و برنامه ریزی شده برای تحقق رسالت عظیم مادر و نهاد خانواده
• روشنگری در زمینه تقابل فمینسیم با کارکردهای حقیقی خانواده
• تغییر اصول سیاستگذاری در حوزه آموزش زنان
• شیوه های تأثیرگذاری زنان مسلمان در نظام های حقوقی زنان در جامعه بین المللی
• ارائه گفتمان جذاب اسلامی برای جلب افکار زنان جهان
• آسیب شناسی وضعیت امنیت اقتصادی زنان و چاره جویی برای آن
• استفاده از ظرفیت فقه حکومتی برای الگوسازی در عرصه زن و خانواده
انتهای پیام/



یادداشت بی‌سابقه ارگان مصباح یزدی در دفاع از مردم:

امام اول شیعیان را مردم بر سر کار آورند

سایت «بی‌باک نیوز» متعلق به محمدتقی مصباح یزدی نوشته که امام اول شیعیان با برگزاری «انتخاباتی آزاد» به قدرت رسیده و افشاگری درباره فعالان سیاسی مورد تائید اسلام نیست.
این سایت محافظه‌کار که بازتاب دهنده بخشی از دیدگاه‌ها٬ مواضع و اخبار مربوط به مصباح یزدی و شاگردان وی است٬ به فاصله دو ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس این دو موضع بی‌سابقه را گرفته است.
این سایت در یادداشت نخست خود برخلاف دیدگاه‌ مصباح یزدی٬ نوشته که اسلام به قدری یه رای مردم احترام می‌گذارد «تا آنجا که یک استاندار یا فرماندار منصوب، از جانب شخص رهبر و فرمانده کل قوای اسلامی نیز باید مورد توافق مردم باشد.»
«بی‌باک نیوز» نوشته که امام اول شیعیان را «مردم با انتخابات آزاد و با شورای همگانی بر سر کار آوردند.»
یادداشت مذکور در شرایطی منتشر می‌شود که آقای مصباح یزدی برای رای و نظر مردم در به قدرت رسیدن حاکم یا حاکمان اسلامی اعتبار چندانی قائل نیست.
به نظر می‌رسد انتشار این یادداشت به همراه مطلب دیگری که به طور تلویحی در مخالفت با افشاگری علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده‌ای وی منتشر شده٬ راهبرد جدید مصباح یزدی برای ورود به انتخابات است.
آن‌طور که رسانه‌ها‌ی محفاظه‌کار گزارش کرده‌اند٬ پنج شاگرد محمدتقی مصباح یزدی به همراه گروهی از اعضای «جبهه پایداری» وابسته به آقای مصباح خود را نامزد نهمین دوره انتخابات مجلس کرده‌اند.
محمود نبویان، مرتضی آقاتهرانی، قاسم روانبخش، محمدناصر سقای بی‌ریا و حسین جلالی شاگردان مصباح یزدی هستند که برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ثبت‌نام کرده‌اند.



برای اولین بار: افشای نام ۱۰۱ تن از زندانیانی که مخفیانه اعدام شده اند

 جزئیات روش اجرای احکام اعدام مؤید نیاز برای توقف اجرای کلیۀ احکام اعدام در ایران است.
(۱۵ دیماه ۱۳۹۰) امروز کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران برای اولین بار لیست ۱۰۱ قربانی اعدامهای مخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد را منتشر کرد. کمپین از مجلس و قوۀ قضاییۀ ایران خواست تا فورا اعدامها را متوقف کنند و به سرعت درمسیر لغو مجازات اعدام گام بردارند.
شیرین عبادی، حقوقدان برجستۀ ایرانی و برندۀ جایزۀ صلح نوبل در این خصوص به کمپین گفت: “متاسفانه بسیاری از این اعدام ها در اتاق های دربسته و بدون دخالت وکیل و اطلاع خانواده و دسترسی به یک دادرسی عادلانه صورت می گیرد. قوه قضاییه و دولت ایران می دانند که اعدام راه حل مناسبی برای مبارزه با جرائم خصوصا مواد مخدر نیست. سوال اصلی این است که چرا دولت ایران این چنین با اشتیاق از این مجازات استفاده می کند؟ موضوع این است که چنین اقدامی تنها رعب ووحشت ایجاد می کند و کاربرد سیاسی دارد ولی همه آمارها نشان می دهد که با افزایش مجازات اعدام جرائم مواد مخدری کاهش پیدا نکرده است.”
رییس قوۀ قضاییۀ ایران صادق آملی لاریجانی در تاریخ ۳۰ آذرگفت: “…ادعا شده که در ایران اعدام‌های دسته‌جمعی مخفیانه صورت می‌گیرد که با قاطعیت اعلام می‌کنم چنین مساله‌ای کذب محض است… تمام احکام‌ اعدام‌ها به دفتر رییس قوه قضاییه منعکس می‌شود … اگر آنها واقعا اطلاع دارند که در نقطه‌ای چنین اعدام‌هایی به صورت مخفیانه انجام شده اعلام کنند تا ما در مورد صحت آن تحقیق کنیم.”

گزارش مرتبط: افشای نام یکصد تن از اعدام شدگان درزندان وکیل آباد مشهد وادامه سکوت مقامات قضایی در برابر اعدام های مخفیانه

فهرستی که امروز توسط کمپین بین المللی حقوق بشر منتشر شده اسامی ۱۰۱ نفر را نشان می دهد که گفته میشود بدون اعلام رسمی ، بین ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ و ۲۹ آذر ۱۳۸۹ در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده اند. این فهرست که همراه گزارش کوتاهی در این زمینه منتشر شده اولین منبعی است که در آن هویت و جزئیات مربوط به تعداد زیادی از اعدامهای پنهانی وکیل آباد فاش شده است.
فعالان حقوق بشر محلی در ایران این اطلاعات را با قبول خطر جدی نسبت به ایمنی شخصی خود در راستای تضمین صحت گزارش های گذشته ارائه نموده اند.
آسیه امینی، یک فعال سرشناس ایرانی در امورحقوق بشر که در جریان جمع آوری اطلاعات این گزارش مشارکت داشته است با اشاره به ابعاد گسترده چنین اعدام هایی به کمپین گفت :” این آمار، از نظر من و برخی از تهیه کنندگان این گزارش، کمترین آمار موجود است.”
وی افزود: “موضوع اعدام به نظر من ، مسالۀ یک نفر و یک شهر و یک طیف نیست. مسالۀ اعدام در کشور ما فقط مسالۀ قربانیان و خانواده های آنها نیست. اعدام برای ما یک مسالۀ ملی است و باید به آن در گسترۀ وسیعی توجه شود. وقتی نام وطن ما در صدر اعدام کنندگان نوجوان قرار دارد، این یک بی آبرویی ملی است. وقتی آمار اعدامهای مخفیانه، غیر عادلانه و دسته جمعی در ایران در صدر خبرهای نقض حقوق بشر قرار دارد، به نظر من وظیفۀ تک تک ما ایرانیان است که از دستگاه حاکم بپرسیم ‘چرا؟‘ و بخواهیم این بی آبرویی بزرگ را بس کند. ”
با در نظر گرفتن جمعیت کشورها، ایران بیشترین تعداد اعدام در میان کشورهای جهان را به خود اختصاص می دهد. با درنظر گرفتن تنها شمار اعدام ها، ایران پس از  چین درصدر فهرست کشورهای اعدام کننده قرار دارد. تا کنون در سال میلادی ۲۰۱۱، ایران بیش از ۶۰۰ نفر را اعدام کرده است که حداقل ۱۶۱ فقره از این اعدامها پنهانی بوده اند.
از ژانویۀ ۲۰۱۱ (دیماه ۱۳۸۹) تا کنون، کمپین بین المللی حقوق بشر ۴۷۱ مورد اعدام مخفی در مشهد و سایر شهررا مستند کرده است.اما به نظر می آید آمار واقعی بسیار بالاتر از این باشد. کمپین این اطلاعات را از منابع و فعالان محلی که برخی از آنها مبتنی براطلاعات منابع منتشر نشده داخلی است دریافت کرده است.
اعدام هایی که توسط مقامات به صورت علنی گزارش نشده اند و خانواده قربانیان و وکلای آنها هیچ اطلاع قبلی راجع به اجرای آنها نداشته اند اعدامهای مخفی محسوب می شوند.
طبق گواهی فعالان محلی، زندانیانی که در زندان وکیل آباد مشهد به صورت مخفیانه اعدام شده اند از قرار اعدام خویش تا زمان اجرای حکم اعدام اطلاعی نداشتند. مقامات زندان تنها ساعاتی قبل از اعدام این افراد را نسبت به اجرای حکم اعدامشان آگاه کرده و به آنان گفته اند که پیش از مرگ وصیت نامۀ خویش را بنویسند و مراسم غسل را به جا بیاورند.
مقامات زندان وکیل آباد زندانیان را حدود غروب آفتاب در یک راهروِ سرباز که به سالن ملاقات زندان منتهی می شود حلق آویز کرده اند. به منظور محرمانه نگاهداشتن اعدام ها، تلفن های زندان وکیل آباد ساعتها پیش ازاجرای احکام قطع شده اند و از تماس تلفنی به داخل و خارج زندان جلوگیری شده است. اجرای این احکام اعدام از نظم اداری خاصی برخوردار است. برای نمونه، پزشکی قانونی گواهی فوت افراد اعدام شده را بعضا تا یک روز پیش از اجرای حکم اعدام صادر نموده است. در گواهی فوت این افراد علت مرگ “قتل قانونی” ذکر شده است.
در زمان اجرای احکام اعدام، نمایندگان چندین سازمان دولتی شامل دفتر دادستانی مشهد، پلیس محلی و منطقه ای، قوۀ قضاییه، پزشکی قانونی، و رییس زندان وکیل آباد و رییس ادارۀ اطلاعات به عنوان شاهد حضور داشته اند.
کمپین بر این باور است که بسیاری از این اعدام ها در غیاب پادمان های بین المللی و استانداردهای دادرسی عادلانه انجام گرفته است.
منابع در مشهد اعلام داشته اند که بسیاری از احکام اعدام از طریق محاکمات شتابزده و غیر عادلانه و فرآیندهای قضایی ناعادلانه و ناقص صادر شده اند. در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ برادرزادۀ یکی از زندانیانی که اعدام شده به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت: ” از زمان بازداشت تا اجرای حکمِ اعدامِ عمویم تنها دو ماه طول کشید و وی از حق دادرسی عادلانه محروم بود… و صحت وسقم ادعاهای وی مورد بررسی قرار نگرفت.”
برخی از زندانیان اعدام شده درزندان وکیل آباد اتباع خارجی از جمله شهروندان افغانستان ، غنا و نیجریه بوده اند ، و بنا به ادعای منابع یاد شده هیچگونه دسترسی به نمایندگان سفارتخانه های خود نداشته اند. به نظر می آید اکثر افراد اعدام شده از نظر اقتصادی از اقشار محروم بوده اند.
همچنین، اکثریت قریب به اتفاق اعدام های مخفیِ  گزارش شده در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر بوده اند، که تحت قوانین بین المللی برای آنها مجازات اعدام مجاز نیست. ماده ۶ (۲) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) ، که ایران آن را در سال ۱۳۵۴ تصویب کرد، حکم می کند که “در کشورهایی که در آنها مجازات اعدام لغو نشده ، حکم اعدام فقط برای جدی ترین جرایم اعمال شود… این مجازات فقط می تواند در مواردی که حکم نهایی توسط یک دادگاه صالح صادر شده باشد انجام شود.”
کمیتۀ حقوق بشر سازمان ملل که مقام بین المللی ذیصلاح در خصوص میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی می باشد، و گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد درمورد اعدامهای فراقضایی یا خودسرانه تصریح می کند که جرمهای مربوط به مواد مخدر فاقد استاندارد “جدی ترین جرایم” می باشند و در نتیجه رویۀ ایران در خصوص احکام اعدام در اینگونه موارد تعهدات بین المللی دولت را نقض مینماید.
مقامات ایرانی تحت فشار نسبت به وقوع برخی از اعدامهای مخفی علنا اذعان کرده اند. درگزارشی که در اسفند ماه ۸۹ درمورد وضعیت حقوق بشر ایران منتشر شد، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد اعدام یک گروه ۶۰ نفره در مشهد را تایید کرد.
این کشتار جمعی پنهانی باعث نگرانی و محکومیت بین المللی شده است و در گزارش اولیۀ گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران که در مهرماه ۱۳۹۰ منتشر شد نیز به عنوان یکی از موارد نقض حقوق بشر به آن اشاره شده است.
ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی متضمن حق تمام متهمان به یک محاکمۀ عادلانه است. همچنین ، پادمان سازمان ملل متحد برای تضمین حمایت از حقوق افراد مواجه با مجازات مرگ به خوبی روشن می کند که “مجازات اعدام تنها ممکن است بعد از حکم نهایی توسط یک دادگاه صالحه و پس از طی روندی قانونی که بتواند تمامی تضمین های ممکنه برای اطمینان از یک محاکمۀ عادلانه را ارائه دهد انجام شود” و متهمان باید به چندین نوبت تجدید نظرخواهی دسترسی داشته باشند.
۹۶ کشور در سراسر جهان، از جمله برزیل ، ترکیه ، و رواندا ، به طور رسمی مجازات اعدام را لغو کرده اند و ۳۴ کشور دیگر از جمله کنیا ، مراکش ، و روسیه ، عملا دیگر مجازات اعدام را اجرا نمی کنند.
هادی قائمی گفت: “ایران نشان داده است که قادر به استفاده از حکم اعدام به شیوه ای قانونی و پاسخگو نیست. با بالا رفتن سرسام آور تعداد موارد اعدام که بر اساس محاکمات ناعادلانه و روند قضایی غیر شفاف صورت می گیرد، اینک زمان آن رسیده که ایران اعدام را متوقف کند و به روند جهانی رو به رشد لغو مجازات اعدام بپیوندد.”

سخنگوی حزب اعتماد ملی: در این انتخابات حضور نخواهیم داشت و هیچ گونه لیستی ارائه نمی دهیم

سحام نیوز: اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی در مصاحبه ای با سحام نیوز، موضع این حزب را در خصوص انتخابات آینده مجلس اعلام کرد. به گزارش خبرنگار سحام، وی در بخشی از این مصاحبه در خصوص اعلام برخی از افراد نسبت به شرکت حزب اعتماد ملی در انتخابات آینده مجلس گفت:  این جانب بعنوان سخنگوی حزب اعتماد ملی اعلام می کنم ، چون مقامات ارشد این حزب از قبل مواضع روشنی درخصوص عدم ارائه لیست اتخاذ کرده اند و اکثریت قاطع اعضای حزب در این انتخابات ثبت نام نکرده اند ، حزب اعتماد ملی در این انتخابات حضور نخواهد داشت و هیچ گونه لیستی ارائه نخواهد کرد ، هیچ نامزدی هم نمی تواند از نام حزب درحمایت از خود استفاده نماید .”
متن کامل مصاحبه سحام با سخنگوی حزب اعتماد ملی به شرح زیر است:
آقای گرامی مقدم، با توجه به اینکه جنابعالی از مدیران سابق وزارت کشور بوده اید و تجربه ی برگزاری انتخابات را دارید تحلیل شما از کاهش ثبت نام کنندگان در این انتخابات چیست ؟
آقای کواکبیان حق ندارند از طرف احزاب دیگر اظهار نظر نمایند و ایشان بهتر است از طرف حزب یک نفره خود موضع بگیرند.
به نظرم می رسد پاسخ به این سوال دشوار نیست و تعداد ثبت نام کنندگان به خودی خود از عدم استقبال برای ثبت نام نامزدی مجلس حکایت دارد. در۸ دوره گذشته تعداد افراد ثبت نام کننده نشان می دهد که به میزان افزایش رشد جمعیت و افزایش تعداد گروه های سیاسی تعداد نامزد ها نیز به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به هر دوره اضافه شده است ، بنابراین ما اگر این ۱۵ تا ۲۰ درصد را بعلاوه تعداد نامزدهایی که نسبت به دوره ی گذشته ثبت نام نکرده اند جمع کنیم می توانیم نتیجه گیری کنیم تقریبا” نیمی از نامزدهای نام و نشان دار که منتسب به جریان اصلاحات هستند در این انتخابات ثبت نام نکرده اند و حال و روز انتخابات آینده که یک انتخابات فرمایشی می باشد از هم اکنون روشن است و ضریب نفوذ این جمعیت ثبت نام نکرده در روز رای گیری بسیار موثر خواهد بود. از همین جهت مسئولین برگزار کننده ی این انتخابات به شدت نگران شده اند. برای اولین بار پس از انتخابات می خواهند رای دادن را اجباری نمایند ، به همین دلیل متمسک به قوه قضاییه شده اند تا با اعلام جرم برای تبلیغ عدم شرکت در انتخابات از میزان تاثیر پذیری عدم شرکت بکاهند.
در روزهای اخیر شاهد بودیم آقای کواکبیان گفته اند می خواهیم با بخشهایی از حزب کارگزاران و اعتماد ملی لیست ارائه نماییم. نظر شما بعنوان سخنگوی حزب اعتماد ملی چیست؟
اولا” : آقای کواکبیان حق ندارند از طرف احزاب دیگر اظهار نظر نمایند و ایشان بهتر است از طرف حزب یک نفره خود موضع بگیرند.
ثانیا” : دبیرکل حزب اعتماد ملی؛ آقای مهدی کروبی، درحبس انفرادی بسر می برند و اعلام کردند این انتخابات فرمایشی است و تیر آخر برپیکر جمهوریت نظام است. از طرف دیگر قائم مقام محترم حزب اعتماد ملی؛ آقای رسول منتجب نیا، نیز قبل ازآغاز ثبت نام اعلام کردند که حزب اعتماد ملی تا کنون اجازه فعالیت نداشته و درهماهنگی با سایر گروه های اصلاح طلب بویژه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این انتخابات ارائه لیست نخواهد کرد. خودشان نیز در این انتخابات ثبت نام نکرده اند، از این رو این جانب بعنوان سخنگوی حزب اعتماد ملی اعلام می کنم، چون مقامات ارشد این حزب از قبل مواضع روشنی درخصوص عدم ارائه لیست اتخاذ کرده اند و اکثریت قاطع اعضای حزب در این انتخابات ثبت نام نکرده اند، حزب اعتماد ملی در این انتخابات حضور نخواهد داشت و هیچ گونه لیستی ارائه نخواهد کرد. لذا هیچ نامزدی هم نمی تواند از نام حزب درحمایت از خود استفاده نماید. اما چند نفر از اعضای حزب هم که در انتخابات ثبت نام کرده اند؛ ضمن احترام به دیدگاه و اقدام آنها، باید عرض کنم آنها تصمیم شخصی گرفته اند و آرزوی موفقیت برای تصمیم آنها داریم.
با توجه به سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران تحلیل شما درباره این سفر چیست ؟
ببینید در یک سال گذشته روابط ایران با ترکیه فراز و فرود های خاصی داشته است و شکاف میان این روابط هم از مواضع متفاوت کشور ترکیه درخصوص قیام مردم سوریه و دیدگاه این کشور در باره بهار عربی آغاز گردید. درروزهای اخیر پس از تحریم های جدید ایالت متحد امریکا و همچنین کشور های اروپایی و استقرار سامانه موشکی ناتو در ترکیه همه دست به دست هم داده ، تا این چالش ها میان دو کشور عمیق تر شود! تصورم این است وزیر خارجه ترکیه برای کاستن از عمیق تر شدن این اختلافات به ایران سفر کرده است . باید عرض کنم امروز کشور ترکیه به لحاظ پیشرفت های سیاست های اقتصادی اش الگوی مناسبی برای توسعه کشورهای مسلمان بشمار می رود. کشور ترکیه توانسته است ارزش پول ملی را افزایش دهد ، حجم نقدینگی را کنترل نماید ، نرخ بیکاری را کاهش دهد ، نرخ رشد فقر را کنترل نماید و درمتغیرهای کلان اقتصادی به موفقیت های چشمگیری نظیر رشد اقتصادی بالای ۷% دست یابد. درکنار این دستاوردهای مهم اقتصادی، به کسب موفقیت های سیاسی با متعهد بودن به اصول دمکراسی در اداره کشور نیز دست یافته است. به همین دلیل به بهترین الگوی حکومت مردم سالاری دینی مبدل شده است و انقلابیون کشورهای تونس ، مصر ، لیبی و سوریه از کشور ترکیه بعنوان یک الگوی مناسب برای کشورهای مسلمان نام می برند.
از وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگذاریم.




سقوط این بار در تعداد روزهای پاک؛ سهم تهرانی ها دو روز در سال

تعداد روزهای پاک‌ هوای تهران در روندی نزولی از ۱۹ روز در سال ۸۸ و ۱۴ روز در سال ۸۹ به دو روز در سال ۹۰ کاهش پیدا کرد و در مقابل، تعداد روزهای ناسالم نیز در روندی صعودی از ۳۵ روز در سال ۸۸ و ۶۳ روز در سال ۸۹ به ۱۶۹ روز در سال ۹۰ افزایش پیدا کرده است.
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با انتشار گزارشی وضعیت ۹ ماهه کیفیت هوای تهران را جهت اطلاع عموم منتشر کرد.
بر اساس این گزارش در ۲۷۵ روز ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۰ تهرانی‌ها فقط دو روز هوای پاک تنفس کردند و این در حالی است که در همین مدت مردم تهران ۱۶۹ روز هوای ناسالم را استنشاق کردند که از این میان سه روز وضعیت هوا بسیار ناسالم بود.
بنابر این گزارش تعداد روزهای پاک در روندی نزولی از ۱۹ روز در سال ۸۸ و ۱۴ روز در سال ۸۹ به دو روز در سال ۹۰ کاهش پیدا کرد و در مقابل، تعداد روزهای ناسالم نیز در روندی صعودی از ۳۵ روز در سال ۸۸ و ۶۳ روز در سال ۸۹ به ۱۶۹ روز در سال ۹۰ افزایش پیدا کرده است.
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نتیجه‌گیری این گزارش آورده است: شاخص کیفیت هوای تهران در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۰ به علت تعداد بیشترین روزهای آلوده در مقایسه با مدت مشابه دو سال گذشته در وضعیت بسیار نامطلوب‌تری قرار داشته است.
بنابراین گزارش در آذر سال جاری نیز به رغم بارندگی‌های کم سابقه پایتخت، تهرانی‌ها حتی یک روز نیز هوای پاک را تجربه نکردند در حالی که هوای تهران در ماه گذشته ۲۳ روز ناسالم بود.



گزارش فرمانده ناجا از جرایم اجتماعی: همه چیز آرام است

در حالی که روز گذشته یک مقام قضایی از دو برابر شدن پرونده های قضایی خبر داد، فرمانده ناجا مدعی است: وضع به صورت سابق برگشته و در برخی جرایم تا ۸۰ درصد کاهش جرم داشته‌ایم و همه روندها مثبت است.
 به گزارش فارس، روز گذشته جامی با اشاره به افزایش قابل تامل پرونده‌های قضایی، گفته بود که رشد پرونده‌ها نگران کننده است. در سال ۱۳۸۶ تعداد پرونده‌های قضایی ۸ میلیون بود که امسال به ۱۶ میلیون پرونده می‌رسد و در حقیقت ظرف کمتر از سه سال رشد ۱۰۰ درصدی پرونده، می‌تواند بسیار مایه نگرانی باشد.این تنها یک عدد نیست که ۸ میلیون به ۱۶ میلیون تبدیل شود بلکه این عدد از منظر جامعه‌‌شناختی شاید اهمیتش به مراتب بیشتر باشد تا از پایه دغدغه‌های قضایی بخواهیم آن را دیده و بازخوانی کنیم.
در همین حال، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در دیدار با آیت‌الله جوادی‌آملی که بعد از ظهر امروز در موسسه اسرا برگزار شد به تشریح عملکرد نیروی انتظامی پس از رویدادهای سال ۸۸ پرداخت و اظهار داشت: یکی از آثار سوء که دوران فتنه بر جای گذاشت این بود که آزادی عمل را برای سودجویان و مجرمین فراهم کرد و آنها که فضا را خالی دیدند درصدد جولان برآمدند که بر اثر آن صحنه‌های ناخوشایندی از نافرمانی مدنی را در جامعه مشاهده کردیم.
وی به اقدامات لباس شخصی ها و مامور نیروهای انتظامی در تخریب اموال عمومی نپرداخت.
فرمانده ناجا معترف است که در برابر مردم و معترضان قاطعانه و محکم ایستاده است.
در حالی که بر اساس آمار منتشر شده از سوی مراکز رسمی میزان جراین افزایش یافته است و ناهنجاری های اجتماعی هر روز به گونه ای خود را نشان می دهد، احمدی مقدم مدعی شد:  تمکین از قانون در کشور وضعیت بهتری پیدا کرده است.
وی بدون اشاره به ورود غیر قانونی به منازل مردم برای جمع آوری ماهواره مدعی شد: در مبارزه با ماهواره جدی و قاطع برخورد کردیم و مردم هم در این امر همراهی کردند و تقریباً درصد خوبی از کاهش در این مسئله را شاهد هستیم که بهبود و تنوع برنامه‌های صداو سیما نیز در این امر می‌تواند یاری‌گر ما باشد.
فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: در مجموع امسال روندها همه مثبت بوده است و از نظر ترور و خرابکاری در سطح بهتری قرار داریم و اگر این روند ادامه یابد در انتخابات نیز مشکلی نخواهیم داشت و به لطف الهی در فضایی آرام این انتخابات برگزار خواهد شد.
اظهارات این مقام انتظامی در حالی صورت می گیرد که مرداد ماه وی با حضور در مجلس از افزایش جرایم اجتماعی سخن گفت و اظهار داشت: دشمنان برای ترویج جرم در ایران سازماندهی هدفمندی را دنبال می‌کنند و به‌دنبال ایجاد بی‌ثباتی و توسعه جرائم در کشور هستند.



نماینده ولی فقیه در سپاه مجلس همسو با رهبری می خواهد

در حالی که علی مطهری معتقد است مجلس نباید شعبه ای از دفتر رهبری باشد، نماینده ولی فقیه مدعی است که قوه مقننه علاوه بر این‌که رکن اساسی قوام ولایت فقیه و از ارکانی است که باید همسوی رهبری باشد، همچنین اهرم مهم و تاثیرگذار در اسلامیت نظام است.
سعیدی تلاقی منافع جریانهای معارض با دشمن و حرکتهای انجام شده برای القای حاکمیت دوگانه را از ظرفیت هایی دانست که بیگانگان در انتخابات مجلس به دنبال آن هستند.
وی در ادامه سناریوهای پیش ساخته ادعا کرد: استراتژی دشمن بر این واقع شده که جا به جایی قدرتها را از این بیشتر دنبال کند و صرف نظر از وجود یا عدم وجود دشمن، دموکراسی به معنی احاله دادن سرنوشت قوای مجریه و مقننه به مردم که می تواند در جابه جایی قدرت نقش آفرینی کند.
به گزارش ایسنا،  این نماینده رهبری در سپاه با قیاس دروه های پیشین مجلس نتیجه گیری کرد: مجلس هم فرصتی برای حامیان انقلاب و هم فرصتی برای جبهه استکبار است.
سعیدی در مقام شورای نگهبان به بررسی ویژگی های نامزدهای نمایندگی پرداخت و گفت: ویژگی‌های مجلس طراز انقلاب همسویی با سیاست‌ها و تدابیر مقام معظم رهبری است. این مجلس باید مستقل و مصمم به کمک دولت و داشتن پشتوانه مردمی و مشارکت حداکثری باشد. برخاستن از اراده توده مردم در برابر وابستگی به کانون‌های قدرت و ثروت از دیگر ویژگی‌های مجلس طراز انقلاب است.
وی افزود: کاندیدای طراز انقلاب باید دارای تقوی، تعهد و وارستگی بوده و التزام عملی به ولایت فقیه داشته باشد، از اندیشه‌ها و گرایش‌های انحرافی تاثیر نپذیرد، از روحیه استکبار ستیزی هم برخوردار باشد و ضمن عدم وابستگی به کانون‌های قدرت و ثروت در قبال جریانات انحراف و فتنه موضع گیری کند.

سیداحمد خاتمی: رهبری در سال ۸۸ از جمهوریت نظام و رای مردم پاسداری کرد

در حالی که با وجود تبلیغات گسترده رسانه های دولتی، استقبالی از نه دی نشد، سیداحمد خاتمی مدعی است: جریان فتنه این روز‌ها خیز برداشته تا انتقام زخمی که در ۹ دی خورده است را در ۱۲ اسفند بگیرد.
وی که روز گذشته در دیدار با اعضای کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب با ادعای اینکه جریان فتنه این روز‌ها خیز برداشته است تا انتقام زخمی که در ۹ دی خورده است را در ۱۲ اسفند و در انتخابات مجلس شورای اسلامی بگیرد افزود: امروز مقابله فتنه، مقابله با یک دولت نیست بلکه مقابله با اصل و اساس نظام است.
به گزارش مهر وی افزود: آنهایی که انتخابات مجلس را تحریم می‌کنند بدانند که نه تنها جواب مثبتی دریافت نخواهند کرد بلکه سبب گرم‌تر شدن تنور انتخابات نیز خواهند شد.
وی بدون اشاره به تقلب بزرگ انتخاباتی و سرکوب گسترده اعتراضات مردمی در جریان رویدادهای پس از انتخابات مدعی است: رهبری در فتنه سال ۸۸ از جمهوریت نظام پاسداری کردند، عده‌ای می‌خواستند به زور رای مردم را باطل کنند که رهبری از آن جلوگیری کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: حنای فتنه گران دیگر در کشور رنگی ندارد مردم برای آن‌ها حسابی باز نخواهند کرد.
وی نگفت اگر این حنا رنگی ندارد چرا همه تریبونهای دولتی به این موضوع می پردازند.
سید احمد خاتمی اظهار نظر کرد که دشمنان از هم اکنون تحلیل‌های خود را آغاز کردند که درصد کمتری ازمردم در انتخابات مجلس شرکت خواهند کرد در حالی که باید توجه داشت که انتخابات ریاست جمهوری وضعیت ویژه خود را دارد.
این ادعا در حالی مطرح می شود که انتخابات مجلس بعلت بومی بودن آن برای مردم اهمیت زیادی دارد. در انتخابات مجلس ششم ۶۷ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند.
بعلت فراهم نبودن شرایط یک رقابت انتخاباتی سالم و حصر و حبس رهبران جنبش سبز و فعالان سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی کنند.
وی با ادعای اینکه آنچه او “فتنه گران” می خواند، امیدوارند که انتخابات در فضای سردی برگزار شود افزود: قیاس درصد شرکت کنندگان در انتخابات مجلس با ریاست جمهوری اساسا نادرست است بلکه باید هر انتخاباتی را‌‌ همان انتخابات مقایسه کرد.
تحلیل های زود هنگام محافظه کاران از میزان شرکت کنندگان در انتخابات مجلس بعلت هراس از عدم استقبال عمومی است.
گفتنی است بعلت فراهم نبودن شرایط یک رقابت انتخاباتی سالم و حصر و حبس رهبران جنبش سبز و فعالان سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی کنند.





توصیه احمدی نژاد به وزارت اطلاعات: نگاهتان را جهانی کنید

در حالی که بازگشت مصلحی به وزارت اطلاعات باعث شد حامیان احمدی نژاد از او روی برگرداند، او روز گذشته از وزارت اطلاعات بازدید کرد.
محمود احمدی‌نژاد در جمع وزیر، معاونین و کارکنان وزارت اطلاعات، وجود سیستم منسجم و مقتدر اطلاعاتی را تضمین‌کننده امنیت و منافع ملی کشور دانست و اظهار کرد: وزارت اطلاعات مهمترین رکن اطلاعاتی کشور و پشتیبان مردم است.
به گزارش فرارو، رئیس هیات دولت با اشاره به اهمیت و حساسیت وزارت اطلاعات، گفت: فکر و نگاه وزارت اطلاعات باید به قله‌ها و افق‌های بلند باشد.
وی که داعیه رهبری جهانی دارد از وزارت اطلاعات خواست که از تحولات بوجود آمده در منطقه جلوتر بوده و افق نگاهش جهانی باشد.
این ماموریت جهانی در حالی به وزارت اطلاعات داده می شود که این وزارتخانه هنوز موفق به شناسایی ضارب سیدعلی موسوی خواهر زاده میرحسین موسوی که در روز عاشورای ۸۸ به ضرب گلوله عده ای ناشناس به شهادت رسید، نشده است.
در همین حال عاملان ترور استادان دانشگاه نیز هنوز به شناسایی و دستگیر نشده اند.
اوایل سال جاری، پس از موافقت محمود احمدی‌نژاد با استعفای وزیر اطلاعات، آقای خامنه‌ای با پذیرش این استعفا مخالفت کرد تا حیدر مصلحی دوباره در مقام خود ابقا شود. این اولین‌باربود که رهبری با استعفای یک وزیر دولت مخالفت کرده بود.
بطور سنتی رهبری در تعیین وزیر اطلاعات نقش دارد. ابقا مصلحی در سمت خود قهر یازده روزه احمدی نژاد را به همراه داشت و موجب شد وی تعداد زیادی از حامیان خود را از دست بدهد.
گفتنی است بر اساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی «استعفای هیات وزیران یا هر یک از آنان به رئیس‌جمهور تسلیم می‌شود و هیات وزیران تا تعیین دولت جدید به وظایف خود ادامه خواهند داد. رییس‌جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‏هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید.»




نامه مادر دو شهید به نوری زاد: ما را از بلاتکلیفی در آوردی

نامه ای از مادر دو شهید در نامه ای به محمد نوری زاد نوشته است: تو ای محمد نوری زاد ما را از بلاتکلیفی بیرون آوردی. به ما یاد دادی که می شود با اینها نبود اما خدا را دوست داشت و با خدا بود. می شود با حسین بود و با اینها نبود. وقتی می نوشتی که : آقا طرفداران شما خانه علما را ویران کردند و کسی هم جلودارشان نبود من این صحنه ها را با چشم خودم دیده بودم. ما چه صحنه ها که ندیده ایم. که اگر لب وا کنم بنیان این نامردها از جا کنده می شود .
محمد نوری زاد نویسنده و مستند ساز هر هفته روزهای جمعه برای آقای خامنه ای نامه نوشته و مشکلات سیاسی و اجتماعی را موشکافی می کند.
در شانزدهمین نامه خود با  با بیان اینکه آیا باورتان می شود آقای هاشمی، که یک روز همه ی تریبون ها و رسانه ها برای انعکاس اندیشه ها و سخنان و نوشته های او خیز برمی داشتند، از این که برای شما چیزکی بنویسد می هراسد؟ آورده است: همه را ترسانده ایم آقا. تا چه شود؟ تا همچنان خیمه ی خود و خویشان و هوادارانمان بر سر مسندها گسترانیده باشد؟ با آنکه خود دراین باره بارها سخن گفته ایم: ترساندن مردم و نشاندن لکنت بر زبانشان، در هر کجا و بویژه در یک نظامی که مدعی مسلمانی است، یک جرم و یک گناه و یک حرام محرز است.
در بخشی از این نامه این مادر شهید آمده است: هرنامه ات ای نوری زاد، آتش به دل من می اندازد. من سواد تو را ندارم. اما تو خوب می دانی با هیزم کلمات با من مادر چه کنی و چگونه به خرمن من آتش می اندازی. یکبار که از خواندن نامه ششمت آتش گرفتم و دست به قرآن زدم که تو را نخواهم بخشید و راه تو را خواهم گرفت که چرا به راه من و فرزندان من و دیگر شهدا و امام شهدا لجن می پراکنی، همان شب دو پسرم را در خواب دیدم .
متن کامل این نامه که در وبسایت این نویسنده آمده ، بشر ح زیر است.
سلام محمدم
هرجمعه  درمیان بستر فرزندان شهیدم، بستری برای تو پهن می کنم. و خودم بربالین شما سه نفر می نشینم و با صدایی که انگاراز کوچه های غربت بگوش می رسد یک یک  نامه هایت را می خوانم. هر جمله را که می خوانم از پسرانم می پرسم: آیا شما با محمد نوری زاد موافقید؟ جواب آنها را می شنوم و به خواندنم ادامه می دهم. هرجمعه یک نامه. برسرجمله به جمله ، با پسرانم مجادله می کنم. این که نکند این محمد نوری زاد خون شما را ضایع کند؟ نکند با این نوشته ها راه رفته شما را به نجاست آلوده کند؟
صدای آرام پسرانم مرا آرام می کند: نوری زاد از خود ماست مادر. نگران مباش!
هرنامه ات ای نوری زاد، آتش به دل من می اندازد. من سواد تو را ندارم. اما تو خوب می دانی با هیزم کلمات با من مادر چه کنی و چگونه به خرمن من آتش می اندازی. یکبار که از خواندن نامه ششمت آتش گرفتم و دست به قرآن زدم که تو را نخواهم بخشید و راه تو را خواهم گرفت که چرا به راه من و فرزندان من و دیگر شهدا و امام شهدا لجن می پراکنی، همان شب دو پسرم را در خواب دیدم . خنده کنان پیش آمدند و سرم را به بالین گرفتند و نوازشم کردند و هرکدام دست روی قلبم نهادند و گفتند: مادرجان نگران مباش. نوری زاد از خود ماست. گفتم : پسرانم این آدم مگر به راه شما توهین نمی کند؟  مردی را نشان من دادند که جارو به دست جایی را جارو می کرد. جلو رفتم. تو بودی نوری زاد. خدای من شاهد است که تو بودی. جارو به دست. و راه شهدا را جارو می کردی. راه شهدا را جارو می کردی. راه شهدا را جارو می کردی.
دوست دارم در این غربت و بیچارگی این جمله را هزار بار فریاد بکشم. که تو داشتی راه شهدا را جارو می زدی. و کثافات این راه را در گودالی دفن می کردی.
از آن شب به بعد، نفرین های من به تو به دعا تغییر کرد. تو بعد از نامه ششم به زندان رفتی و من هرشب درمیان بستر پسرانم برای تو جا پهن می کردم. نامه هایت را برای دیگر مادران شهدا می خواندم و باهم گریه می کردیم. من شدم مدافع تو در میان خانواده شهدا. هرچه توانستم از تو و از گفته ها و نوشته های تو دفاع کردم تا این که بنیاد شهید به من اخطار داد. به ماموری که به در خانه آمده بود گفتم مرا از چه می ترسانید؟ از این که اسم پسرانم را خط می زنید؟ بسم الله. خط بزنید ببینیم چه کسی ضرر می کند. من یا شما؟
تو ای محمد نوری زاد ما را از بلاتکلیفی بیرون آوردی. به ما یاد دادی که می شود با اینها نبود اما خدا را دوست داشت و با خدا بود. می شود با حسین بود و با اینها نبود. وقتی می نوشتی که : آقا طرفداران شما خانه علما را ویران کردند و کسی هم جلودارشان نبود من این صحنه ها را با چشم خودم دیده بودم. ما چه صحنه ها که ندیده ایم. که اگر لب وا کنم بنیان این نامردها از جا کنده می شود.
پسرم محمد نوری زاد راست گفتی که اینها از خون بچه های ما استفاده کردند و خودشان به نان و نوایی رسیدند. اگر بگویم که ما با هرچه داشتیم و نداشتیم از اینها دفاع کردیم نه برای این که یک حقوق ماهیانه برای ما ببندند. برای  این که بچه های ما یک جامعه پاک می خواستند. جامعه ای عاری از دزدی و اعتیاد و بی آبرویی . وقتی دختر همسایه ما هر صبح برای تن فروشی می رود و نیمه های شب او را درخانه پیاده می کنند من سرم را به دیوار می کوبم که ای نامردها این است آن کشوری که در آسمانها به ما آدرسش را می دادید؟
من خودم به چشم خودم دیدم که یک آخوند بی ادب طلبه ها را برای حمله به خانه یکی از علما و سادات برجسته تحریک می کرد. با الفاظ زشت. زدند و شیشه ها  را شکستند و داخل مسجدش شدند و تخریب کردند و پیروزمندانه بیرون آمدند. پلیس هم ایستاده بود و تماشا می کرد. من به یکی از اینها که مرا می شناخت گفتم این مملکت مگر قانون ندارد که شما ها سرخود می زنید و خراب می کنید و می شکنید؟ می دانی به من چه گفت؟ گفت: قانون می خواهی؟ ما خودمان یک پا قانونیم.
کشوری که قانونش در دست مشتی شعبان بی مخ باشد معلوم است که شهدایش را دزدان سرگردنه می ربایند و از اسم شهدا برای خود کاخ می سازند و برای خود آبرو می تراشند.
خلاصه پسرم تو هم مهمان هرشب منزل غریب منی. من هرشب دو بستر برای بچه هایم پهن می کنم. و میان آن دو برای تو هم جاپهن می کنم. و خودم می نشینم بالا سرشماها و نامه هایت را بلند بلند می خوانم. این بار از ناله کبوتر ها نوشته بودی. رفتم و کبوتری را که درخانه داشتیم به یاد تو و به یاد پسرانم پر دادم رفت. آزادش کردم. به یاد آن آزادی که در خانه ما و در کشورما خبری از آن نیست.







جـــرس:
چامسكی: “تغییر” مورد نظر اوباما، تبدیل “آدم‌ربایی و شكنجه” به “كشتن” است نوآم چامسكی، نویسنده و متفکر آمریکایی معتقد است دولت باراک اوباما سیاست‌ "تغییر" خود را با سرعت دادن به انجام اقدامات غیرقانونی به اجرا گذاشته است.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری آر.تی، نوآم چامسكی، نویسنده و روشنفكر آمریكایی می‌گوید: بین سیاست‌های دولت بوش و اوباما در این رابطه تغییراتی به وجود آمده است. سیاست بوش آدم ربایی،‌ بردن آنها به گوآنتانامو یا بگرام و یا دیگر شكنجه‌گاه‌ها و تلاش برای كسب اطلاعات از آنها بود اما سیاست اوباما كشتن آنها است.
وی افزود: دولت اوباما هر كجای دنیا كه بشود آنها را می‌كشد و ترور بن لادن یكی از این موارد بود.
این منتقد سیاست‌های غرب افزود: مورد دیگر قتل انور العولقی، روحانی آمریكایی‌الاصل در حمله هواپیماهای بدون سرنشین بود.
گفتنی است، اوباما این مرد را رهبر عملیات‌های القاعده در شبه جزیره عرب معرفی می‌كرد.
به غیر از صدها تنی كه در حمله هواپیماهای جاسوسی آمریكا كشته شده‌اند تعداد كشته شدگان در نتیجه حملات هواپیماهای بدون سرنشین طی دو سال دوران حكومت اوباما به تنهایی به اندازه كل ده سال حكومت بوش بوده است.
در حالی كه اوباما خود را برای انتخابات بعدی آمریكا آماده می‌كند گروه‌های حقوق بشری معتقدند كه اكنون باید اظهارات رئیس جمهوری به عنوان فرمانده كل ارتش و اقداماتش در این رابطه به قضاوت گذاشته شود.





حسین فدایی: سئوال از احمدی نژاد اکنون به نفع کشور نیست
جـــرس:
قرائت کنندۀ گزارش کمیسیون اصل نود مجلس پیرامون حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ و عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان، معتقد است طرح سئوال از رئیس دولت، "در شرایط فعلی به نفع کشور نیست."
به گزارش مهر، پاسدار حسین فدایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بیرجند در پاسخ به سئوالی مبنی بر طرح سئوال از رئیس دولت در مجلس، که بارها متوقف شده، مسکوت مانده و در مُحاق قرار گرفته، گفت: "در قانون اساسی وظایفی از جمله سئوال، تذکر، استیضاح، تحقیق و تفحص از حقوق یک نماینده است."
وی این مهم را یکی از نقاط قوت قانون اساسی کشور دانست، اما همزمان گفت: اگر تذکر یک نماینده منجر به سوء استفاده دشمنان بشود عقل سلیم حکم می کند از این گفتار و رفتار پرهیز شود و به سمت همگرایی و اتخاذ تصمیمات رو به جلو برای کشور حرکت کنیم.
فدایی اظهار عقیده کرد: اگر رفتار و گفتار ما دشمن شاد کن باشد آن فعل و رفتار تحت هر پوششی کار درستی نیست و نباید انجام شود.
وی همچنین به اهداف جریان انحرافی از حضور در انتخابات اشاره کرد و گفت: برخی از عناصر جریان انحرافی از مدت‌ها قبل در یک مصاحبه هدف از حضور در انتخابات را تصدی دو سوم کرسی‌های مجلس عنوان کرده بودند اما بعد تصمیم گرفتند که ابراز نکنند تا دیدگاه‌ها و سیاست خود را در اجرا و عمل ‌اعمال کنند.





جـــرس: 
درحالیکه از هفته پیش اخباری پیرامون برکناری روح الله احمدزاده کرمانی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و تکذیب آن منتشر شده بود، در نهایت روز چهارشنبه چهاردهم دی ماه، رئیس دولت این معاونت را برکنار و فرد جدیدی را بعنوان متولی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود احمدی نژاد در حکمی سید حسن موسوی را به عنوان «معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» منصوب کرد و در نامه‌ای از "خدمات و تلاشهای ارزنده" روح‌الله احمدزاده کرمانی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قدردانی کرد.

متن حکم محمود احمدی‌نژاد بدین شرح است:
برادر گرامی جناب آقای سیدحسن موسوی
سلام علیکم
نظر به تعهد و تجارب ارزشمند، جنابعالی را به عنوان «معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» منصوب می‌نمایم.
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از عرصه‌های مهمی است که شناسایی، شناساندن و بهره‌گیری هر چه بیشتر از آنها می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت سریع‌تر کشور گردد. توجه فراگیر به ذخایر عظیم فرهنگی، تاریخی و میراث گرانبهای مادی و معنوی موجب خودباوری، شکوفایی و بسیج توانمندی‌های ملی برای نیل به قله‌های رفیع پیشرفت و افتخار خواهد بود. این امر در کنار مزایای فراوان گردشگری، از جمله تحکیم وحدت ملی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال بر اهمیت استراتژیک گردشگری تأکید می‌کند.
صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران که شهره آفاق است از مصادیق مهمر مریاث مادی و معنوی و از جاذبه‌های مهم گردشگری و فرصت انتقال هنر و فرهنگ این سرزمین است و از این‌رو شایسته برنامه‌ریزی گسترده‌تر است.
انتظار می‌رود ضمن استفاده از نقطه نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان، اساتید، هنرمندان گرامی و با استفاده از ظرفیت‌های بی‌پایان مردمی برای سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در حوزه‌های یاد شده، شاهد تداوم تلاش‌های مؤثر چند سال اخیر و ارتقای آن در آینده باشیم.
موفقیت شما را در سایه توجهات حضرت ولی عصراز درگاه خداوند بزرگ مسألت می‌کنم.

متن نامه احمدی‌نژاد به روح الله احمدزاده کرمانی نیز به شرح ذیل است:
برادر گرامی جناب آقای روح‌الله احمد‌زاده کرمانی
سلام علیکم
اکنون که به دلیل پاره‌ای مشکلات شخصی از مسئولیت «معاونت رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» استعفا داده‌اید، بدینوسیله از زحمات و خدمات ارزنده جنابعالی در دوران تصدی آن مسئولیت صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.
ان‌شاءالله این زحمات در پیشگاه خداوند بزرگ مأجور خواهد بود و امیدوارم در مسئولیت دیگری در دولت و نیز در کلیه مراحل زندگی و خدمت به مردم عزیز و آرمان‌های بلند انقلاب در سایه عنایات امام عصر(عج) موفق و مؤید باشید.
عزت و سعادت جنابعالی را از خداوند منان خواستارم.
گفتنی است، طی روزهای گذشته، خبر استعفای احمدزاده کرمانی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بارها توسط رسانه ها مطرح شده بود، که روابط عمومی آن سازمان، موضوع را تکذیب کرد.
خبرگزاری فارس پیش از این نوشته بود احمدزاده به دلیل اختلاف نظر با حمید بقایی، دبیر اجرایی هیات دولت و رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، از این سازمان می رود.



جـــرس: 
ساعاتی پس از اعلام "ورود ناو گروه هواپیمابر روسیه به آبهای ساحلی سوریه"، ترکیه در مرز سوریه آرایش نظامی به خود گرفت.
باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز چهارشنبه اعلام کرد ناو گروه موسوم به کوزنیتسف که به مدت شش روز در آبهای ساحلی سوریه خواهد ماند، حامل جنگنده هایی از نوع سوخوی 33، میگ 29 و بالگردهائی از نوع (ka-27 ) و همچنین سامانه های پدافند موشکی ضد هواپیماها، ضد کشتی های جنگی و ضد زیردریایی ها است.
ستاد نیروی دریائی روسیه پیشتر درباره برنامه این ناو گروه هواپیمابر اعلام کرده بود، این گروه پس از حضور در آبهای ساحلی سوریه و دیدن از بندر طرطوس، راهی بندر لیماسول قبرس و بندر سفاقس تونس خواهد شد.
فادیم سرگا سخنگوی ناوگان دریائی شمال روسیه نیز گفت، سفر دریائی ناو گروه هواپیمابر این ناوگان درچارچوب آموزش های رزمی نیروی دریایی روسیه بوده و با هدف تقویت حضور دریائی نظامی روسیه در مناطق مهم عملیاتی در اقیانوسهای جهان صورت می گیرد.
برپایه این گزارش، کشتی ضد زیردریایی موسوم چابنینکو وابسته به ناوگان شمالی روسیه، کشتی نگهبان یاروسلاف وابسته به ناوگان بالتیک این کشور، شماری از هواپیماهای دریائی و سه کشتی کمکی از جمله یدکش امداد نیکولای چکر در ترکیب این ناو گروه قراردارند.

ترکیه موشک‌های خود را در مرز سوریه مستقر کرد
در حالی که هنوز ناو هواپیمابر روسیه، وارد آب‌های سوریه نشده و احتمالا در روز‌های آینده به آب‌های این کشور وارد خواهد، ترکیه در مرز سوریه آرایش نظامی به خود گرفته است.
به گزارش «تابناک»، هرچند ترکیه رسما دلیل استقرار این موشک‌ها در مرز سوریه را اعلام نکرده، ولی منابع آگاه بر این باورند که این کار تركیه در واكنش به استقرار موشك‌های «اسكاد» سوریه در مناطق مرزی این كشور با تركیه انجام گرفته است.
در همین باره، روزنامه «ملیت» چاپ ترکیه نیز گزارش داده است: این كشور در راستای تكمیل سیستم دفاع موشكی خود، موشك‌های نوع «هاوك» را در نزدیكی روستای قلعه در شهر «‌هاتای» واقع در مرز این كشور با سوریه مستقر كرده است.
صبح چهارشنبه نیز روزنامه سوری «الوطن» و خبرگزاری «سانا» اعلام کردند، همزمان با تحركات نظامی تركیه، ناو هواپیمابر روسیه نیز در چند روز آینده، وارد آب‌های منطقه‌ای سوریه خواهد شد و شش روز در این آب‌ها لنگر می‌اندازد.
این رسانه‌ها نوشتند كه این ناو هواپیمابر، هواپیماهایی از نوع سوخوی 33 و میگ 29 و نیز انواع بالگردهای جنگی روی عرشه خود دارد و چندین كشتی و قایق جنگی دیگر نیز آن را همراهی می‌كنند.
در چندین ماه اعتراض مردمی در سوریه، از یک سو ترکیه به عنوان یکی از مخالفان بشار اسد با تحریم و گفت‌وگوی بین‌المللی، خواستار ایجاد محدودیت و سرانجام سقوط بشار اسد شده، در حالی که همزمان، روسیه با حمایت از نظام سوریه، مانع از اعمال فشار‌های گسترده جهانی به حکومت سرکوبگر سوریه شده است.





هرانا؛ روز شمار نقض حقوق شهروندان بهایی آذر ۹۰

خبرگزاری هرانا - در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در آذرماه سال جاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۱ آذر: طی روزهای گذشته «شیما رنجبر» دانشجوی بهایی ورودی سال ۹۰ رشته مهندسی مکانیک ماشین آلات کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از دانشگاه مزبور اخراج شد.
۲ آذر: «شراره کاشانی نژاد» شهروند بهایی ساکن بابل که در خرداد ماه سال جاری مدتی همراه همسرش بازداشت بود طبق حکم دادگاه به یک سال حبس تعزیری محکوم که حکم مزبور به ۵ سال حبس تعلیقی تبدیل شد.
۳ آذر: طی نامه ای به تاریخ ۱۱/۸/۹۰ پلیس ناظر بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه به ریاست مجمع عمومی صنفی استان درخواست شناسایی اقلیت های مذهبی در اصناف و همکاری در معرفی ایشان به پلیش را خواستار شد.
۵ آذر: طی هفته های گذشته ماموران اداره اماکن کرمان با مراجعه به تعدادی از اماکن کسب شهروندان بهایی در محله سرباز شهرمزبور به ایشان مهلت دو ماهه برای تعطیل اماکن کسبشان اده می شود.
- بدنبال فشارهای اقتصادی بر شهروندان بهایی، خبر رسیده طی ماههای گذشته هیچ جواز کسبی در شهر رفسنجان در استان کرمان تمدید نشده است.
۷ آذر: فاران حسامی پس از دو ماه و نیم بازداشت از زندان اوین به قید وثیقه آزاد شد.
۸ آذر: صهبا رضوانی شهروند بهایی ساکن سمنان پس از گذراندن محکومیت سه ساله در زندان اوین آزاد شد.
۹ آذر: سه شهروند بهایی ساکن شیراز به نام های «وحدت دانا»، «کیوان کرمی» و «فرهام معصومی» برای گذراندن دوره محکومیت ۱۰ ماهه خود را به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز معرفی نمودند.
۱۰ آذر: «نادر کسایی» شهروند بهایی ساکن سمنان که پیش از این به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود برای گذراندن دوران محکومیت راهی زندان شد.
- «افشین احسنیان» شهروند بهایی ساکن شیراز برای گذراندن محکومیت ۱۰ ماهه خود را به بازداشتگاه اداره اطلاعات – پلاک ۱۰۰ – معرفی و راهی زندان شد.
۱۴ آذر: یک شهروند بهایی ساکن کاشان به نام «امرالله منوچهری» از کشور ممنوع الخروج شد.
۱۶ آذر: «شعله طائف» شهروند بهایی ساکن سمنان پس از اتمام محکومیت یک ساله در زندان اوین آزاد گردید ولی به نامبرده یک مهلت سه روزه داده شد تا برای گذراندن دوره تبعید ۲ ساله به خارج از سمنان خود را آماده و سپس معرفی کند.
۱۷ آذر: «زهره نیک آیین» شهروند بهایی ساکن سمنان طبق حکم دادگاه انقلاب به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد نامبرده متهم به عضویت در گروه روحی، ضیافت نوزده روزه، علوم و فنون، راه اندازی کلاسهای درس اخلاق برای کودکان بهایی و تبلیغ علیه نظام از طریق دریافت پیامهای بیت العدل و اجرای آن می باشد.
- سیمین گرجی شهروند بهایی ساکن قائم شهر پس از ۱۹ روز بازداشت به قید وثیقه معادل ۱۶ میلیون تومان آزاد شد.
۱۹ آذر: «نگار صالحی» دانشجوی بهایی ورودی سال ۹۰ رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه مازندران به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از دانشگاه اخراج شد.
- «فرهود اشتیاق» شهروند بهایی ساکن اصفهان که پس از بازداشت به مشهد منتقل شده بود پس از ۵ ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از اداره اطلاعات مشهد آزاد شد.
۲۱ آذر: علی احمدی و پریسا بابایی دو شهروند بهایی ساکن قائم شهر که در ماه گذشته بازداشت شده بودند به ترتیب با وثیقه های معادل ۵۰ و ۴۰ میلیون توامن آزاد شدند.
۲۳ آذر: اولین جلسه دادگاه دو شهروند بهایی به نام «کامران رحیمیان» و همسرش «فاران حسامی» برگزار شد نامبردگان متهم به عضویت در جامعه بهایی و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی می باشند.
۲۶ آذر: دومین جلسه دادگاه کامران رحیمیان و فاران حسامی برگزار شد. کامران رحیمیان پس از دادگاه به زندان رجایی شهر منتقل گردید.
۲۷ آذر: شرایط عمومی داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۱ تغییر کرد بطوریکه در صفحه پنج دفترچه ثبت نام کنکور شرط اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان مصرحه در قانون اساسی (کلیمی، مسیحی و زرتشتی) یکی از شرایط ثبت نام در کنکور سراسری بیان شده است.
۲۸ آذر: منازل ۱۲ شهروند بهایی ساکن سنندج مورد تفتیش قرار گرفت که در این تفتیش کتب مذهبی، کامپیوتر ها و تجهیزات ماهواره ای ایشان ضبط گردید.
- «فخرالدین صمیمی» شهروند بهایی ساکن قائم شهر که در حال سپری کردن محکومیت ۶ ماهه در زندان قائم شهر بود پس از گذراندن نیمی از محکومیت آزاد شد.
۳۰ آذر: طی هفته های اخیر ماموران اداره اماکن ساری به محل کسب بیش از ۳۰ تن از شهروندان بهایی مراجعه کرده و ضمن تفتیش محل بعضی از ایشان را به اداره اماکن احضار می کنند.




هرانا؛ شهناز جیزان شهروند مسیحی به صورت موقت آزاد شد

خبرگزاری هرانا - شهناز جیزان همسر کشیش کلیسای جماعت ربانی اهواز با سپردن وثیقه روز یک شنبه از بازداشتگاه اداره اطلاعات به صورت موقت آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از اهواز، خانم «شهناز جیزان» همسر کشیش فرهاد سبکروح و از خادمین کلیسای جماعت ربانی، روز یکشنبه مورخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۰ پس از ۱۰ روز بازداشت با سپردن وثیقه بطور موقت آزاد شد.
وی به همراه همسرش و جمعی از اعضای کلیسای جماعت ربانی اهواز در روز جشن کریسمس ۲۰۱۱ بازداشت شده بود.
اکثر بازداشت شدگان پس از ساعاتی آزاد شدند، اما وی به همراه همسرش «فرهاد سبک روح»، «ناصر ضامن دزفولی» و «داود علیجانی» دو تن از خادمین کلیسا به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شدند.
گفتنی است علی رغم آزادی شهناز جیزان از وضعیت سه بازداشتی دیگر اطلاعی در دست نیست.




هرانا؛ اخراج یک دانشجوی بهایی از دانشگاه زاهدان

خبرگزاری هرانا - یک دانشجوی بهایی به نام «شادی مودی» ورودی سال ۹۰ که در حال تحصیل در رشته مهندسی IT در دانشگاه پیام نور شعبه زاهدان بود به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از ادامه تحصیل محروم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از زاهدان، نامبرده در تاریخ ۱۰ دی ماه نامه ای را دریافت می کند که در آن قید شده «به استناد ابلاغیه معاونت آموزشی دانشگاه به اطلاع میرساند ادامه تحصیل شما در این دانشگاه ممنوع می باشد»
شادی مودی سپس به دانشگاه مراجعه و درخواست مشاهده ابلاغیه مذکور را می کند که در پاسخ به وی گفته می شود که نمی توانند ابلاغیه را به ایشان نشان دهند و باید به اداره ارشاد مراجعه کند نامبرده به اداره ارشاد مراجعه می کند که آنجا هم به وی پاسخ روشنی داده نمی شود فقط بطور شفاهی گفته می شود بخاطر اعتقادات دینی اش اخراج شده و ابلاغیه مزبور را فقط می تواند از تهران پیگیری کند.




یک نفر در زندان سمنان اعدام شد

خبرگزاری هرانا - یک زندانی به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان سمنان اعدام شد.
مسئول روابط عمومی دادگستری استان سمنان چهارشنبه ضمن اعلام این خبر گفت: این مجرم (الف ت) اهل سرخس بوده است که با جرم حمل و نگهداری ۳. ۹۵۲کیلوگرم هروئین فشرده (کراک) توسط دادگاه انقلاب اسلامی سمنان به اعدام محکوم شده بود.
محمد صدیقی نیا افزود: حکم وی پس از طی تشریفات قانونی و تأیید در دادستانی کل کشور و موافقت ریاست قوه قضائیه، صبح چهارشنبه در زندان مرکزی سمنان به دار آویخته شد.
وی اظهار داشت: تقاضای عفو این متهم در دو مرحله مطرح شده بود که پس از انجام بررسی های لازم و عدم احراز شرایط، توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شد.




محکومیت سهراب رزاقی، فعال مدنی به ۲۰ سال زندان و جریمه نقدی

خبرگزاری هرانا - سهراب رزاقی استادسابق دانشکده علامه طباطبایی و مدیر موسسه کنشگران داوطلب بطور غیابی توسط قاضی صلواتی ، رئیس شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی به ۲۰ سال زندان وجریمه نقدی ۵۵۰ هزار یورویی محکوم شد.
سهراب رزاقی در خصوص حکم سنگین بیست سال زندان و جریمه نقدی یاد شده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:‌« این شدیدترین و غیر انسانی ترین حکم در باره فعالیت مدنی در ایران است.» او افزود: «در دوران بازجویی و بعد از ان هرگز مدرکی مستند برعلیه من ارائه نشد و من هیچیک ار یک اتهامات را نپذیرفته ام. ولی امکان در خواست تجدید نظر امکان پذیر نیست از یکطرف وکیلم آقای سلطانی خودش در زندان است و از طرفی منوط کرده اند.»
آقای رزاقی در خصوص جریمه یاد شده گفت: « در حا ل پرداخت  آن هستم چون برای اجرای حکم نرفتم به اوین حکم را به اجرا گذاشتند. ۲۰۰ میلیون تومان را ۵۵۰ هزار یورو تمام پولی بود موسسه کنشگران برای فعالیت ۵ ساله اش از منابع مختلف دریافت کرده بود. از آژانسهای UN مانند یونیسف در داخل و سازمانهای بین المللی مانند هیفوس و اینتر نیوز اروپا که کلیه اسناد آن و هزینه کرد آن موجود است.»
دکتر سهراب رزاقی بین سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ (۲۰۰۰تا ۲۰۰۵) مشغول به تدریس در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بوده است. وی با آغازاولین موج اخراج اساتید دگر اندیش و نزدیک به اصلاح طلبان از دانشگاه اخراج شد. او همچنین مدیرموسسه غیرانتفاعی و غیر تجاری کنشگران داوطلب بود که به فعالیت های آموزشی ، پژوهشی و ظرفیت سازی فعالان و سازمانهای جامعه مدنی می پرداخت. این مرکز از سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱) تعمیق جامعه مدنی ، بسط دموکراسی، حقوق بشرو توسعه پایدار را دردستور کار فعالیت های خود قرار داده است . موسسه کنشگران داوطلب یکی از مهمترین مراکز ظرفیت سازی ، ترویج و حمایتگری و آموزشهای مدنی در عرصه جامعه مدنی ایران بوده است
در ماه مارس ۲۰۰۷ مقامات امنیتی ایران بدون اینکه هیچ اتهامی را متوجه موسسه کنشگران داوطلب کنند ویا پرسش وپاسخی در خصوص فعالیت های آن انجام دهند آنرا تعطیل و مهر وموم کردند و بعد از آن با رفتن به منزل رزاقی به جستجوی آن پرداختند. بعد از ساعت ها جستجو ماموران امنیتی به ضبط مدارک، کتاب ها، دست نوشته ها، سی دی ها و همچنین رایانه شخصی آقای رزاقی اقدام کردند. همزمان همه حساب های بانکی موسسه کنشگران داوطلب و حساب شخصی سهراب رزافی را مسدود کردند و همچنان حساب های آن بدون هیچ حکم قانونی مسدود هستند.
در دوم آبان ۱۳۸۶ (۲۴ اکتبر۲۰۰۷) دکتر سهراب رزاقی توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال پیدا کرد. این دستگیری پس از ان صورت گرفت که دکتررزاقی برای شرکت در کنفرانسی که در دوبلین پایتخت کشورایرلند توسط یک سازمان غیردولتی حامی مدافعان حقوق بشر برگزار می شد عازم این شهر بود. او یک ماه را در زندان انفرادی سپری کرد بدون اینکه هیچ دسترسی به وکیل خود ویا دیگر حقوق اولیه خود داشته باشد. شیرین عبادی و عبدالفتاح سلطانی وکالت از آقای رزاقی را به عهده داشتند. بعد از یک ماه آقای رزاقی با وثیقه سنگین ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
درحالی که عمده فعالیت های موسسه کنشگران داوطلب حول موضوعاتی مانند آموزش دموکراسی، فعالیت های حقوق بشری، ظرفیت سازی فعالان و سازمانهای جامعه مدنی، و همکاری با جنبش های مدنی مثل جنبش زنان و… بود، دادگاه انقلاب در کیفرخواستی اتهامات زیر را متوجه این فعال جامعه مدنی کرد:
- تشکیل گروه به منظوربراندازی رژیم و اقدام علیه امنیت ملی
- نگهداری اطلاعات محرمانه برای دراختیار گذاشتن به بیگانگان
-تبانی به منظور براندازی واقدام علیه امنیت ملی
-دریافت پول از سازمانهای بین المللی ( این در حالی است که منابع مالی که برای موسسه از مراکز غیرایرانی دریافت شده بود پیشاپیش به مقامات مسوول اطلاع داده شده بود هرسال توسط یک موسسه حسابرسی معتبر ایرانی، حسابرسی می شد وگزارش های مالی موسسه هم به صورت سالانه منتشر شده بود )
بعد از انتخابات ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ به شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی احضار شد اما وی از حضور در دادگاه خود داری کرد و پس از چندی از کشور خارج شد . درجریان محاکمه بازداشت شدگان بعد از انتخابات نیز نام سهراب رزاقی در کیفرخواست فله ای متهمان مطرح شد و به عنوان یکی از عناصر و رهبرانی که درصدد انقلاب رنگی در ایران بوده است به میان آمد ونیز برخی از دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد را وادار نمودند که علیه او در دادگاه اعترافات کذبی انجام دهند .




محکومیت جدید محمد رضا گلی زاده به جریمه نقدی

خبرگزاری هرانا – محکومیت جدید "محمدرضا گلی زاده اخلاقی" پس از احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین به نامبرده ابلاغ شد.
به گزارش فعالین حقوق بشر ودموکراسی، این زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به دلیل توهین به رئیس جمهور به یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.
لازم به یادآوری است، محمدرضا گلی در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات در تیر ماه ۸۹ دستگیر و از سوی شعبۀ ۲۸ دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت و به اتهام توهین به مقدسات و توهین به رهبری به ۷ سال زندان محکوم شد.



اعدام پنج زندانی در زندان زنجان

خبرگزاری هرانا - پنج نفر از زندانیان متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر پس از تایید حکم توسط دیوان عالی کشور در زنجان اعدام شدند.
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان زنجان، این پنج نفر به جرم، خرید و فروش، حمل و نگهداری هروئین دستگیر شده بودند.
بر این اساس این محکومان پس از محاکمه و تائید حکم در دیوان عالی کشور و انجام تشریفات قانونی در زندان مرکزی زنجان به دار آویخته شدند.
گفتی است این زندانیان بامداد روز دوشنبه در این زندان اعدام شدند و هویت یکی از اعدام شدگان "صلاح رشیدی" می باشد.




۵ نفر در زندان‌های کرمان و بم اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - پنج زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان‌های کرمان و بم اعدام شدند.
به گزارش دادگستری کرمان، «محمد-ع» به جرم مشارکت در حمل ۱۴ کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین، «علی – ن» به جرم مشارکت در حمل ۱۴ کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین و «احمد- ت» نیز به جرم مشارکت در حمل ۱۲ کیلو و ۸۵۰ گرم هروئین و یک کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک، توسط محاکم انقلاب اسلامی کرمان به مجازات اعدام محکوم شده بودند؛ پس از تشریفات قانونی در زندان کرمان به مرحله اجرا درآمد.
در همین راستا و براساس احکام صادره از محاکم دادگاه انقلاب بم «علیرضا- ب» به جرم حمل و نگهداری ۲۹ کیلو گرم تریاک و سابقه محکومیت قبلی به جرم حمل بیشتر از ۲۰ کیلوگرم تریاک و «حمزه– م» دارای هشت فقره سابقه کیفری مختلف و به جرم تهیه ونگهداری دو کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین به اعدام محکوم شده بودند؛ احکام ایشان نیز در زندان بم به مرحله اجرا درآمد.



بازداشت عدالت و فرامرز فیرروزیان دو شهروند بهایی ساکن سمنان

خبرگزاری هرانا - صبح امروز نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل عدالت و فرامرز فیرروزیان، این دو شهروند بهایی را بازداشت کردند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، امروز ساعت ۹ صبح تنی چند از ماموران امنیتی با مراجعه به محل سکونت این دو نفر پس از تفتیش محل و ضبط لوازم شخصی، کامپیوتر و کتب مذهبی، ایشان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل نموده اند.
عدالت و فرامرز فیرروزیان پیش تر نیز از لحاظ اقتصادی مورد فشار قرار گرفته بودند و چاه زمین کشاورزی ایشان در سمنان پلمپ شده بود که منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی آن ها شده بود.
تا کنون بیش از ۱۰ تن از شهروندان بهایی سمنان بازداشت شده اند و در حال حاضر بهفر خانجانی، افشین ایقانی، سیامک ایقانی و علی احسانی و نادر کسایی شهروندان بهایی هستند که در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان سمنان هستند. در عین حال فشارهای اقصادی بر این شهروندان در حال افزایش است و محل کسب بیش از ۵ تن در چند ماه گذشته در این شهر پلمپ پلمپ شده است.
تا این لحظه از علت بازداشت عدالت و فرامرز فیروزیان اطلاع دقیقی در دست نیست، اما براساس اطلاعات رسیده از منابع آگاه به نظر نمی رسد که این بازداشت به علت اعتقادات و فعالیت های مذهبی این دو شهروند بهایی باشد.