۱۳۹۰ دی ۱۳, سه‌شنبه

سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

درخواست فرانسه از کشور های اروپایی برای تشدید تحریمها علیه ایران

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه

نوشتۀ واسع محسن
فرانسه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است تا در پاسخ به ادامه برنامه اتمی ایران تحریمهای اقتصادی علیه این کشور را تشدید کنند

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت: " ایران برنامه خود برای دستیابی به سلاح اتمی را ادامه میدهد. آخرین گزارش آژانس بین المللی اتمی این نکته را واضحا مطرح کرده است."
وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت: " به همین دلیل است که نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه میخواهد تا همزمان با باز گذاشتن باب مذاکره با ایران، تحریمها علیه این کشور تشدید یابند."
  آلن ژوپه گفت رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد کرده است تا کشورهای اروپایی داراییهای بانک مرکزی ایران را مسدود و صادرات نفت این کشور را تحریم کنند.
  باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه گذشته قانون تحریمهای جدید علیه ایران را امضا کرد. بر اساس این قانون، رئیس جمهور آمریکا اجازه دارد دارایی های آن عده از نهاد های مالی خارجی که در عرصه نفت با ایران معامله می کنند را مسدود کند.
  وزیر خارجه فرانسه افزود فرانسه آرزو دارد کشورهای اروپایی برای نشان دادن قاطعیت خود در برابر ایران، تا آخر ماه ژانویه تصمیم اقدامات مشابه را بگیرند.
  اتحادیه اروپا موضوع تحریم نفت ایران را تحت بررسی دارد.
  این در حالی است که امروز سه شنبه، این اتحادیه، درخواست ایران برای تعیین زمان و مکان از سرگیری مذاکرات هسته ای با کشور های غربی را رد کرد.
  میکائیل من، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت قبل از آغاز هرگونه مذاکراتی، اتحادیه اروپا همچنان منتظر است تا ایران به نامه ماه اکتبر سال گذشته این اتحادیه پاسخ ارائه کند.

 

 

کاوه موسوی، شاکی مهدی هاشمی در آکسفورد، تهدید به مرگ شد

image
تصویر کاوه موسوی و پوکه فشنگ
کاوه موسوی که نامش بعد از طرح شکواییه‌ای در باره نحوه پذیرش مهدی هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آکسفورد بر سر زبان‌ها افتاده بود، از سوی افرادی ناشناس تهدید شده است. قرار دادن یک «پوکه» فشنگ در صندوق پستی خانه موسوی باعث شده است که نیروهای امنیتی انگلستان وارد کار شوند. یک کارشناس امنیتی به خودنویس گفت که این تهدید علی‌القاعده نمی‌تواند کار مرتبطین به خانواده هاشمی باشد.
به گزارش یک منبع  امنیتی[نام محفوظ]، به دنبال حضور کاوه موسوی در یکی از برنامه‌های ماهواره‌ای (شبکه اندیشه)و طرح ادعاهایی علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، تلفن‌های «مشکوک» به خانه او در روزهای اخیر افزایش یافته است. بعد از ظهر دوشنبه، دوم ژانویه نیز، پیدا شدن یک «پوکه» فشنگ در صندوق پستی خانه  این وکیل حقوق بشر و محقق دانشگاه آکسفورد باعث شد تا پلیس خواهان وارد شدن نیروهای امنیتی برای تحقیقات بیشتر شود.
او همچنین به خودنویس گفت که با توجه به حساسیت‌های زیاد روی پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی و توجه بیش از پیش دستگاه‌ها دولتی انگلستان به این پرونده، هر گونه اقدامی از سوی مرتبطین به آقای هاشمی بعید به نظر می‌رسد. این کارشناس امنیتی معتقد است که با در نظر گرفتن حساسیت‌های فراوانی که پیرامون شکایت دکتر کاوه موسوی نسبت به پذیرش مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد به وجود آمده است، به قاعده نمی‌بایست انگشت اتهام را به سوی خاندان هاشمی گرداند. با این همه، به گفته این منبع،  هنوز معلوم نیست که این تهدید از سوی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی انجام شده یا اینکه با مسائل اخیر آکسفورد ارتباط داشته است.
بنا به آخرین گزارش رسیده از آکسفورد، چند کارشناس امنیتی دولت انگلستان هم‌اکنون برای بررسی تهدیدها و رویداد امنیتی امروز به آکسفورد رفته‌اند و در حال حاضر تحقیقات پیرامونی در محل حادثه ادامه دارد.



خاوند: بانک مرکزی چه در بازار دخالت کند چه نکند، بهای ارز باز هم افزایش خواهد یافت

image
دکترفریدون خاوند، اقتصاددان، در گفتگو با خودنویس گفت که مجازات‌های اقتصادی به‌شدت موثر بوده است و بانک مرکزی چه تصمیم بگیرد که در بازرا دخالت کند و چه نکند، بهای ارز از این هم بالاتر خواهد رفت. وی معتقد است که بانک مرکزی منابع لازم برای عرضه نامحدود ارز در بازار را ندارد اما عدم دخالت این بانک می‌تواند به دلیل وابستگی طرح هدفمندی یارانه‌ها، قیمت واردات و نرخ تورم با نرخ ارز، وضعیت ناهنجاری را برای اقتصاد ایران به دنبال داشته باشد.
 از روز شنبه و پس از رسمیت یافتن قانون تحریم بانک مرکزی ایران توسط ایالات متحده، بهای دلار در بازار ارز تهران با سرعتی زیاد افزایش یافته است، تا جایی که امروز نرخ ارز در ایران رشدی لحظه‌ای داشت و تا مرز ۱۸۰۰ تومان هم رسید. در هفته‌های گذشته اقتصاددانان مختلف پیش‌بینی‌های متفاوتی در باره وضعیت بازار ارز کرده بودند. برخی معتقد بودند که این افزایش، موقتی است و عده‌ای دیگر باور داشتند که با وجود کاهش‌های مقطعی، نرخ ارز روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. دکتر فریدون خاوند، اقتصاددان و استاد دانشگاه در پاریس پیش‌بینی کرده بود که قیمت ارز در ایران بالاتر خواهد رفت. خاوند معتقد است بانک مرکزی منابع لازم برای کنترل بازار ارز را نداشته و اصولا ریسک و هزینه عرضه نامحدود ارز به بازار برای بانک مرکزی بسیار بالاست. وی معتقد است که نرخ ارز از این هم بالاتر خواهد رفت. در ادامه گفتگوی خودنویس با این اقتصاددان مقیم پاریس را می‌خوانید.

خودنویس: آقای دکتر خاوند؛ شما روند صعودی قیمت دلار را پیش‌بینی کرده بودید. آیا شما امضای تحریم بانک مرکزی از سوی باراک اوباما (با وجود اینکه هنوز شش ماه تا اجرایی شدن آن زمان هست) را دلیل این افزایش لحظه‌ای اخیر نرخ ارز می‌دانید؟

دکتر فریدون خاوند: مساله این است که دولت ایران نفت می‌فروشد ولی انتقال پول نفتش به ایران روز به روز مشکل‌تر می‌شود و تحریم بانک مرکزی این انتقال را سخت‌تر هم می‌کند. همین امروز من صحبت‌های اخیر آقای خوش‌چهره اقتصاددانان  مجلس هفتم را می‌خواندم. ایشان می‌گوید که ممکن است کار به جایی برسد که مجبور شویم دلارها (ارز خارجی) را به صورت کانتینری (مخزنی) به ایران منقل کنیم، یعنی به جای اینکه [ارز] ازطریق بانک به ایران منتقل شود، پول را بریزند توی کانتیرها و سوار کشتی کنند و ارز را به ایران بیاورند.
در نتیجه چون انتقال پول به ایران  روز به روز مشکل‌تر می‌شود حتی با توجه به اینکه این تصمیم آمریکا شش ماه دیگر عملا اجرایی می‌شود، ولی از نظر روانی در داخل وضعیت فعلی را [در بازار ارز] به وجود آورده که بانک مرکزی  دیگر از تزریق انبوه دلار به بازار برای پایین نگه داشتن ارزش ارز و جلوگیری از سقوط ریال محروم است و به همین علت هست که این تاثیر را می‌گذارد. بانک مرکزی برای این کار مجبور است یا اینکه تصمیم بگیرد که آنقدر دلار به بازار تزریق کند که جلوی افزایش ارز را بگیرد یا  اینکه اجازه بدهد این روند همین طور ادامه پیدا کند. من فکر نمی‌کنم که بانک مرکزی بخواهد واقعا خطر کند و به تزریق دلار ادامه بدهد، چون که مطمئن نیست که  بتواند از جاهای دیگر واقعا به صورت مرتب ارز خود را را دریافت کند. به همین دلیل است که این تصمیم به این شکل از لحاظ روانی تاثیر گذاشته است.

خودنویس: محمود بهمنی قبلا تحریم‌ها را «غیراخلاقی» و «غیر اصولی» خوانده بود و الان هم مدعی «غیر استاندارد» بودن تحریم‌ها است، چون که به گفته وی بانک مرکزی از دولت مستقل است. آیا اساسا اسقلال بانک مرکزی از دولت تحریم‌ها را غیراستاندار می‌کند و یا اصولا بانک مرکزی در ایران مستقل از دولت است؟

دکتر فریدون خاوند: بانک‌های مرکزی معمولا باید مسقل باشند و از دولت مستقل عمل کنند و نه به عنوان اینکه فقط و فقط ابزاری باشند برای حرف دولت را گوش کردن و اینکه هر وقت که دولت از آنها بخواهد پول به بازار تزریق کنند یا اسکناس چاپ کنند. این یک بانک مرکزی هست که الان در دنیا معمولا به آن احترام گذاشته می‌شود. حالا  فقط بانک های مرکزی کشورهای بزرگ نیست مثل آمریکا، انگلستان، بانک ژاپن و یا بانک مرکزی اروپا، حتی بانک خیلی از کشورهای در حال توسعه هم صاحب این استقلال را هستند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی این استقلال را ندارد نه بر اساس اساسنامه‌اش این استقلال را دارد، نه براساس ترکیب هیات مدیره‌اش؛ نه اینکه در طول فعالیتش ثابت کرده که صاحب استقلال است. بانک مرکزی مطیع دولت است و به همین علت هست که صحبت آقای بهمنی نمی‌تواند درست باشد چون‌که حتی خود جمهوری اسلامی هم استقلال بانک مرکزی را یک واقعیت موجود امروزی نمی‌داند، بلکه می‌گوید یک روند در حال تحقق است، بنابراین بانک مرکزی ایران را  به عنوان یک نهاد مسقل در شرایط فعلی طبعا نمی‌شود قبول کرد.

خودنویس: آیا فکر می‌کنید دولت در وضعیت فعلی دخالت کند، و آیا دخالت دولت می‌تواند تاثیری هم داشته باشد؟

دکتر فریدون خاوند: اصولا اگر بانک مرکزی در بازار مداخله نمی کرد و اجازه می داد که ریال یا تومان، پول ملی ایران به هر صورت، مطابق داده‌های بنیادی اقتصاد ایران ارزشش در مقابل ارزهای دیگرتعیین بشود، قیمت دلار خیلی خیلی بالاتر از آن چیزی بود که الان هست چونکه در وضعیت ایران حتی با نرخ رسمی، تورم ایران بالای ۲۰ درصد است. در حالی که متوسط نرخ تورم در دنیا خیلی پایین‌تر است و اگر بخواهیم با دلار مقایسه کنیم، در «منطقه» دلارنرخ تورم چیزی حدود یک ونیم درصد است.بنابراین اگر بر اساس داده‌های بنیادی اقتصادی ایران می‌خواستیم عمل کنیم، دلار در حال حاصز ارزشش خیلی خیلی بالاتر از این بود و احتمالا بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان نوسان می‌کرد.
منتهی بانک مرکزی با تکیه بر دلارهای نفتی‌اش توانسته طی ده سال گذشته جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد و نظام ایران را تک نرخی کند و قیمت ارزی که ازطرف بانک مرکزی اعلام می‌شد با نرخ ارز در بازار آزاد تقریبا یکسان بود. از حدود یک سال پیش دامنه اقدامات بانک مرکزی تنگ‌تر شده است. البته بهای نفت که تکیه‌گاه بانک مرکزی هست هنوز در سطح بسیاربالایی هست، هر بشکه بالای صد دلار، منتهی انتقال دلار به بانک مرکزی و به ایران از طرف بعضی قدرت‌های خریدار نفت ایران روز به روز مشکل‌تر می‌شود. بنابراین بانک مرکزی عملا امکان تزریق دلار را ندارد.
حالا دو اتفاق ممکن است بیافتد؛ یا اینکه بانک مرکزی زیر فشار آقای خامنه‌ای و دولت احمدی نژاد، در این مورد ممکن است این دو تا با هم اقدام کنند، برای اینکه جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد که ممکن است پیامدهای سیاسی خیلی بدی داشته باشد، بیاید به تزریق انبوه دلار در بازار دست بزند  تا قیمت آن را پایین بیاورد.
‎من شخصا فکر نمی‌کنم که دولت دخالت زیادی کند. چون این خیلی برای بانک مرکزی خطرناک است و مقدار زیادی از دلارهایش را در این شرایط از دست می‌دهد. بانک مرکزی خیلی باید هزینه کند  تا مقدار زیادی  دلار وارد بازار شود، که به آنهایی که ارز می‌خرند ثابت کند که این کار فایده ندارد و [بهتر است] بروند سر کار و زندگی‌شان و به هر حال قیمت ارز افزایش پیدا نمی‌کند. که من شخصا فکر نمی‌کنم که بانک مرکزی منابع لازم برای انجام این کار را داشته باشد .
یا اینکه اجازه دهد که دلار نرخش مطابق بازار تعیین شود و دست به تزریق دلار نزند. در این صورت باز هم ارزش دلار خیلی خیلی بالاتر می‌رود، ولی در این صورت وضعیت ناهنجاری به وجود می‌آید و اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد. یکی اینکه اصولا مساله یارانه‌ها به هم می‌خورد؛ چون پارسال بنزین یارانه‌ای می خواستند یا برق یارانه‌ای یا گاز یارانه‌ای و آن را در قبال دلار می‌سنجیدند و الان انقدر قیمت دلار بالا رفته دوباره باید برگردند به اول چون همین الان هم آن یارانه ها دوباره به هم خورده است. دوم ۴۵،۵۰۰ تا که می دادند به مردم به عنوان یارانه معادل ۴۳ دلار بود قبلا، الان دارد می‌شود کم کم معادل ۲۵ دلار و دوباره باید این را به شدت ببرند بالا.
قیمت واردات کشور خیلی بالا می‌رود و نرخ تورم نیز همینطور و انتظار می‌رود که از نظر اقتصادی، دوره خیلی خیلی سختی درایران تحت تاثیر وضعیت ارز و دیگر مسائل به وجود بیاید.


خودنویس: آیا تشدید مجازات‌ها و تحریم‌ و فشار روی بانک مرکزی می‌تواند منتهی به تغییر رفتار ایران در قبال پرونده هسته‌ای‌اش بشود؟

دکتر فریدون خاوند: سخت است اظهار نظر کردن. اگر از این نظر بخواهید حساب کنید تاثیر مجازات های اقتصادی را، تا به حال واقعا این مجازات ها تاثیر نداشته است و رفتار ایران در در عرصه هسته‌ای عوض نشده، رفتارش در سایر زمینه ها هم عوض نشده است. از طرف دیگر(اقتصادی) این هست که واقعا  تحریم‌ها و مجازات ها اقتصادی به شدت موثر بوده است. برخلاف برخی رسانه‌های غربی که می‌نویسند که تاثیر نداشته، من فکر می‌کنم که مجازات‌های اقتصادی تا اندازه‌ای کمر اقتصاد ایران را شکسته و هنوز پیامدهای بد آن باقی مانده ومی‌آید. ولی اینکه این خرد شدن کمر اقتصاد ایران تا چه اندازه توانسته باشد رفتار ایران را از جمله در مورد پرونده هسته‌ای عوض کرده باشه، تا به حال عوض نکرده است. حالا دو اتفاق ممکن است بیافتد. یک این که زیر بار این فشارها به این نتیجه برسند که باید مماشات و مدارا کنند. اما سناریوی دومی که در شرایط فعلی شاید  محتمل‌تر به نظر برسد اینکه زیر بار فشارها حتی رفتارشان در باره مسئله هسته‌ای سخت تر از چیزی باشد که در حال حاضر هست و احساس کنند که محاصره شدند و باز هم دست برندارند. این دو سناریویی هست که می‌توان پیش‌بینی کرد.




کاربرد رسمی واژه «جرم» از سوی قوه قضاییه درباره هاشمی رفسنجانی

image
به گفته سخنگوی قوه قضاییه، در سایت اکبر هاشمی رفسنجانی که به تازگی فیلتر شده، «مصادیق مجرمانه‌ای» وجود داشته است. این اولین بار است که از نظر قانون جمهوری اسلامی انتشار مطالب هاشمی رفسنجانی جرم شناخته می‌شود.
امروز، محسنی اژه‌ای درباره سایت اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص نظام و رییس‌جمهور اسبق جمهوری اسلامی که از چند شب گذشته از دسترس خارج شد، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایلنا، محسنی‌اژه‌ای در نشست خود با نمایندگان رسانه‌ها گفته که «این فیلترینگ به دلیل خطبه‌های نماز جمعه ایشان نبوده است.» 
اما خبرگزاری فارس روایتی دیگر منتشر کرده و نوشته است: «محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود به دلیل انتشار متن خطبه‌های آخرین نمازجمعه هاشمی رفسنجانی این سایت فیلتر شده است گفت: فقط این یک مورد نبوده بلکه موارد دیگر هم به استناد قانون به صورت رسمی به این افراد اعلام شده است.»
اما آن چه هر دو این خبرگزاری‌ها بر آن تأکید کرده‌اند این است که مواردی در سایت هاشمی وجود داشته که از نظر قوه قضاییه «مصادیق مجرمانه» خوانده می‌شود.
محسنی اژه‌ای گفته است: «این موارد شامل ۵ یا ۶ محور بود که توسط سایت برداشته شد. اما بعد از مدتی موارد قبلی به علاوه موارد جدید در سایت قرار گرفت که با وجود تذکر کارگروه نسبت به حذف آن موارد اقدامی نشد.»
به گزارش ایسنا، محسنی اژه‌ای گفته است که موراد خلاف دیگری به صورت «زیرنویس» و یا «حاشیه» هم در سایت هاشمی وجود داشته است.
بر اساس گزارش‌ها، سایت اکبر هاشمی رفسنجانی به اسم پسرش، محسن هاشمی، به ثبت رسیده است. اما خبر فیلتر شدن این سایت را برادر هاشمی، یعنی محمد هاشمی اعلام کرد.
سایت هاشمی رفسنجانی پس از روی کار آمدن احمدی‌نژاد به بازنشر سخنرانی‌ها و خاطرات قدیمی هاشمی رفسنجانی اقدام می‌کرد. این مطالب که عمدتا مربوط به دهه شصت بود، تعریضی به شرایط کنونی داشت و به نوعی سکوت هاشمی را در برابر اوضاع سیاسی، جبران می‌کرد.
با این حال به نظر می‌رسد که حکومت حتی طاقت بازنشر این خاطرات و سخنرانی‌های هاشمی را نیز نداشته است.
امروز خبرگزاری فارس نوشته است که «در سایت اقای هاشمی خاطرات ایشان نقض شده است که البته فقط این خاطرات نیست و مطالب دیگر نیز در این سایت قرار داده شده است که متأسفانه برخی از آنها مصداق مجرمانه دارد.»
فیلتر شدن سایت هاشمی رفسنجانی همزمان شده است با برگزاری دادگاه فائزه هاشمی در دادگاه انقلاب و همچنین جنجال‌هایی که درباره دادگاه مهدی هاشمی در کانادا وجود دارد.
به گزارش ایسنا، حکم فائزه هاشمی طی همین هفته یا هفته دیگر صادر می‌شود.




«در سیرک انتخاباتی شرکت نمی‌کنیم»

image
وبلاگ‌نویسان مستقل امضا کننده در بیانیه خود نوشته‌اند: «اینک اما در سردترین فصل حیات سیاسی معاصر ایران، دوباره سیرک انتخاباتی جدیدی به راه افتاده است. حکومت که مشروعیت خود را از دست رفته می‌بیند به دنبال آن است که به این فضای بسته‌ی خفقان‌آور٬ به خیال خام خویش٬ گرمایی ببخشد تا برای اجرای نمایشنامه مضحک انتخابات، باز تعدادی تماشاچی و بازیگر فراهم نماید.»
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
دیو اقتدارگرایی و مطلق طلبی حکومت ایران، که پیش از این و بی آنکه اعتقادی به جمهور مردم داشته باشد، در لباس جمهوریت رخ نهان کرده بود، در انتخابات ۸۸ و حوادث پس از آن چهره عیان نمود و هر چه دیوان همه دارند را یک جا به نمایش درآورد. تقلب٬ خیانت٬ قتل٬ جنایت و تجاوز را ضمیمه کودتای نظامی سرداران فربه از ثروت های نفتی نمود تا حجت را بر همگان تمام نماید که این دیوِ زنجیرپاره کرده‌ی استبداد دینی به قفس برنمی‌گردد. پیداست که پس از انتخابات ۸۸ در این شهر پرآشوب٬ سمفونیِ اصلاح آواز بی محل تاریخ ‌گذشته‌ای بود که هم خنده‌ی مردمان تلخ کام ایران را برمی انگیخت و هم قهقهه‌ی تمسخرآمیز اصحاب استبداد را. هم از این رو بود که مردم و همراهان بزرگ سبزشان دست از اصلاحاتی که صرفا در حضور انتخاباتی خلاصه میشد کشیدند و به جای آن، مسیر ایستادگی و مقاومت در برابر استبداد را برگزیدند.
اینک اما در سردترین فصل حیات سیاسی معاصر ایران، دوباره سیرک انتخاباتی جدیدی به راه افتاده است. حکومت که مشروعیت خود را از دست رفته می‌بیند به دنبال آن است که به این فضای بسته‌ی خفقان‌آور٬ به خیال خام خویش٬ گرمایی ببخشد تا برای اجرای نمایشنامه مضحک انتخابات، باز تعدادی تماشاچی و بازیگر فراهم نماید. اما کیست که نداند حکومت ایران، انتخابات را نه برای اعمال اراده مردم بلکه برای بزک کردن چهره واقعی استبدادی‌اش به نمایش می گذارد، و کیست که نداند دستاورد این سیرک انتخاباتی قرار است صندوق های از پیش پر شده ای باشند که آمارهای پیشاپیش تعیین شده‌ و دروغین ۶۳ درصدی و  یا شاید هم ۹۸/۲ درصدی را به نمایش نهند؛ و محصول این صندوق ها قرار است نمایندگان گلچین شده ای باشند که به فرمان بیتِ استبداد، قیام و قعود کنند و بر فسادهای سیاسی و اقتصادی فراگیر چشم بپوشند. پر واضح است که قرار نیست با این انتخابات اتفاق خاصی بیفتد جز اینکه چند روزی دستگاههای تبلیغاتی حکوت با توسل به آمارهایی دروغ مدعی حضور “حماسی” مردم شوند تا سرمه بر چشمان فساد ساختاری حکومت بکشند بلکه کمی از آب رفته را به جوی خشک مشروعیت نظام برگردانند. روشن است که در این شرایط جریان‌های اصیل سیاسی هرگز حاضر نمی شوند که بازیگر این نمایش مضحک انتخاباتی شوند و آبروی خود را هزینه گرم کردن تنور سرد این انتخابات نمایند.

انتخابات ۸۸ و حوادث پس از آن حجت را بر همه فعالین و گروههای سیاسی تمام نمود و نشان داد که ظرفیت اصلاح انتخاباتی نظام کاملا به اتمام رسیده و دیگر ذیل نام اصلاحات نمی توان به عرصه انتخابات بازگشت و از مردم مطالبه‌ی همراهی نمود. مردمی که به دعوت اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات شدند، هزینه سنگینی برای رای‌شان پرداخت نمودند. نمی توان بر آن همه کشته دادن‌ها و زندان رفتن‌ها چشم پوشید و دوباره دست در دست کسانی گذاشت که خون فرزندان این سرزمین را ریختند و در مدت دو سالی که گذشت، هیچ اقدامی برای جبران ظلم و ستمی که بر مردم روا داشتند، نکردند٬ همانگونه که در قبال جنایت‌های پیشین خویش نکردند.
ازسوی دیگر، با وجود محدودیت‌هایی همچون نظارت استصوابی، یک‌دستی و هم‌دستی مجریان و ناظران انتخاباتی، فضای بسته‌ی سیاسی کشور و عدم امکان فعالیت احزاب و روزنامه ها، امروز برگزاری و تحقق انتخاباتی آزاد و سالم و عاری از تقلب به هیچ عنوان ممکن نیست و بر فرض محال در صورت تحقق، با وجود انسداد سیاسی حاکم در ساختار سیاسی کشور، فربه شدن نهادهای انتصابی، و در مقابل، نحیف شدن نهادهای انتخابی نظام و قدرت گرفتن بی رویه‌ی نهادهای نظامی و شکل گرفتن محفل های متعدد امنیتی و اقتصادی، عملا هیچ کاری از منتخبین مردم برنمی آید همانگونه که از دولت های هفتم و هشتم و مجلس ششم در شرایطی به مراتب بهتر برنیامد.  پیداست که مسئولیت شرایط پیش آمده و پیامدهای مربوطه صرفا بر عهده حاکمیتی است که همواره در پی مهندسی انتخابات بوده و نه نیروهای دمکراسی خواهی که مطالبه اصلی شان مراجعه واقعی به صندوق های رای است اما امروز ناگزیر از تحریم انتخابات نمایشی حکومت شده اند.
لذا همانگونه که میر حسین موسوی درآخرین پیام و در آخرین فرصت از درون زندان محصورش نوشت امیدی به انتخابات و شرکت در آن نیست. و نیز، همانطور که در پیام اخیر مهدی کروبی و همچنین بیانیه ۳۹ زندانی سیاسی  نیز منعکس شده است، انتخابات فرمایشی مجلس از هم اکنون محکوم به شکست است و آخرین تیر بر پیکرجمهوری اسلامی خواهد بود و از این پس، با تابوت جنازه‌ای مواجه خواهیم بود که بر دستان اقتدارگرایان  سنگینی می کند و روز به روز بر تعفن و فسادش افزوده خواهد شد. در این شرایط، گروههای سیاسی یا کاندیداهای منفردی که به هر نحوی با مشارکت در انتخابات  زیر این تابوت را بگیرند چیزی جز بی آبرویی برای خود به ارمغان نخواهند آورد. اما نگرانی آن جاست که این افراد بخواهند از سرمایه و اعتبار جنبش سبز، برای رسیدن به مقاصد انتخاباتی خویش هزینه نمایند. ما شدیدا نسبت به این موضوع هشدار داده و از مجموعه های فعال در قالب جنبش آزادی خواهی مردم ایران می خواهیم که با مرزبندی صریح و بیان مواضعی آشکار، مانع از به حراج گذاشته شدن سرمایه های والای این جنبش شوند.
همچنین معتقدیم که تنها عدم شرکت در انتخابات کفایت نکرده و می بایست تحریم فعالانه آن به صورت جدی و توسط نیروهای فعال در جنبش سبز دنبال شود به نحوی که عمل تحریم از سطح بیانیه ها فراتر رفته و منجر به نمود عینی در سطح جامعه شود. بدیهی است که موثرترین استراتژی پیش روی نیروهای دموکراسی طلب، مشروعیت زدایی از نمایش انتخاباتی حاکمیتی است که تن به انتخاب و رای مردم نمی دهد. مشروعیت زدایی از حاکمیت و نمایش های انتخاباتی اش نیز، بدون توسل به ابزارهای مقاومت مدنی شدنی نیست. مهمترین عامل در انتخاب روش مناسب برای مقاومت مدنی در مقابل سناریوی انتخابات، به صحنه آوردن شهروندانی است که تن به نمایش انتخاباتی حاکمیت نداده اند. گروه های فعال جنبش سبز می‌توانند با همفکری اعضای فعال، سعی در یافتن کنش هایی کم هزینه برای عینیت دادن به تجمعات مخالفان چنین انتصابات فرمایشی­ای داشته باشند. بروز بیرونی و عینیت دادن به چنین اعتراضاتی، الزاما منوط به راهپیمایی خیابانی نیست و می توان ایده های کاراتری همچون تجمع مخالفان در مکان هایی ویژه (مانند اماکن زیارتی و تفریحی) و یا راه های ابتکاری دیگری یافت تا مانع از آن شد که جمعیت وسیع تحریم کنندگان انتصابات حکومتی در آمارهای ساختگی حکومت گم شوند. دست یابی به کاراترین ایده‌ها، منوط به ایجاد فضایی است که در آن نیروهای فعال جنبش از موضع انفعالی تنها عدم شرکت در انتخابات فاصله بگیرند و به جای آن تحریم فعالانه‌ی انتخابات نمایشی و فرمایشی را در پیش گرفته و از فرصتی که احتمالا با گشایش نسبی فضای سیاسی جامعه در ایام منتهی به انتخابات بوجود می آید برای بروز کنش‌هایی عملی و موثر بهره‌ی کافی و هوشمندانه ببرند.

اسامی وبلاگ‌های همراهی کننده این حرکت را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.




هراس وزارت ارشاد از رسانه‌ای شدن موارد سانسور کتاب

image
وزیر ارشاد دولت جمهوری اسلامی، نویسندگان و مترجمان را از طرح مشکلاتشان در زمینه سانسور کتاب، در نشریات و مطبوعات ایران منع کرده است.
روزی نیست که رسانه‌های فارسی‌زبان از زبان نویسندگان، مترجمان و ناشران درباره سانسور کتاب در جمهوری اسلامی ننویسند. 
به نظر می‌رسد طرح این موارد سانسور کتاب در رسانه‌های ایران وزیر ارشاد را به هول و هراس انداخته است.
اعتراض‌های اخیر به اعمال سانسور بی‌سابقه جمهوری اسلامی در  زمینه کتاب به حدی بوده است که در یک برنامه تلویزیونی یکی از مهمانان در حضور حداد عادل به سانسور کتاب‌های درسی اعتراض کرده است.
در این شرایط، وزیر ارشاد گفته است: «از نویسندگان و مترجمان درخواست می‌كنیم به جای این‌كه از نشریات و مطبوعات به عنوان تریبون‌های عمومی برای طرح مشكلات‌شان در زمینه‌ی ممیزی استفاده كنند، نزد ما بیایند و مشكل‌شان را بیان كنند.»
وزیر ارشاد که از لحنی مسالمت‌جویانه استفاده کرده، گفته است: «ما نمی‌خواهیم سخت‌گیری كنیم، ولی ضوابط باید رعایت شود.»
سانسور کتاب در جمهوری اسلامی بر اساس هیچ ضابطه‌ای صورت نمی‌گیرد و کاملا سلیقه‌ای است.
وزارت ارشاد بدون هیچ توضیحی به نویسندگان و ناشران، گاهی کتاب‌ها را به مدت طولانی پشت سد ممیزی قرار می‌دهد.
با این حال وزیر ارشاد در اظهارات اخیر خود، توپ را به زمین نویسندگان انداخته و گفته است: «بعضی‌ از نویسندگان در این زمینه هیچ پی‌گیری‌ای انجام نمی‌دهد و موضوع را زود رها می‌كند.»
سانسور کتاب در جمهوری اسلامی، بخشی از اقدامات امنیتی نظام است و به نظر نمی‌رسد که با سخنان ملایم وزیر ارشاد، اتفاق خاصی برای بهبود وضعیت نشر بیافتد.



تحریم بانک مرکزی و امکان شکست طرح پیش‌فروش نفت به مردم

image
رستم قاسمی، وزیر نفت روز دوشنبه از عرضه قطعی اوراق سلف نفتی تا پایان امسال خبر داد. وی پیشتر پیش‌فروش نفت به مردم را «بهترین شیوه سرمایه‌گذاری بدون ریسک» خوانده بود. اما با تحریم بانک مرکزی، پیش‌بینی شکست این طرح دور از واقع نیست.
به گزارش ایرنا، رستم قاسمی دیروز گفت که «آیین نامه عرضه اوراق سلف نفتی تهیه و به تصویب رسیده است». وی اضافه کرد که «مراحل پایانی عرضه این اوراق میان وزارت نفت و سازمان بورس و اوراق بهادار طی شده، اما مقدمات دیگری نیز دارد که در دولت در حال پیگیری است».
 در این طرح، دولت قصد دارد تا از طریق پیش فروش نفت به مردم، بخشی از سرمایه مورد نیاز صنعت نفت را تامین کند. بر اساس این طرح، شرکت ملی نفت ایران هر برگ اوراق سلف نفتی با سررسید چهارساله که پیش فروش حداقل ده بشکه نفت خام به قیمت روز است را به متقاضیان از طریق بانک عامل و به صورت نقدی می‌فروشد. در قبال این خرید حواله‌ای به خردیدار داده می‌شود. در سررسید و با تحویل این حواله، خریدار می‌تواند نفت خام یا پول نقد از شرکت ملی نفت ایران طلب کند. 
 وزیر نفت ایران در آبان ماه این طرح را «بهترین شیوه سرمایه گذاری بدون ریسک» خوانده بود. اما ذات این اوراق، شرایط بازار ارز و تاثیرهای تحریم بانک مرکزی و تحریم های نفتی مخالف این ادعا است.
 مهدی تقوی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که «تناقض‌های بسیاری در عنوان و کارکرد این ابزار مالی» وجود دارد. وی با اشاره به اینکه برخی اوراق سلف نفتی را صکوک سلف نفتی خوانده‌اند، می‌گوید که « صکوک، روش تامین مالی مبتنی بر اصول اسلامی است که نوعی اوراق استاندارد و تایید شده است که می‌توان به عنوان گواهی سرمایه گذاری مشاع هم از آن نام برد». وی می‌افزاید که این اوراق اما فقط از نوع صکوک نیستند و کارکردهای مشتقه‌ای نظیر اختیار خرید و فروش را هم دارند و به عبارتی ابزار مدیریت ریسک هستند. تقوی می‌گوید: «سرمایه گذاری مطمئن از طریق اوراق صکوک و مدیریت ریسک به واسطه اختیارات همراه با این اوراق، جمع پذیر نیست».

اما جدای از نقاط مبهم موجود در ذات  این طرح، این روزها به دلایل نگرانی‌های اقتصادی که وجود دارد مردم ترجیح می‌دهند که به سراغ سرمایه‌گذاری‌های امن، مثل خرید سکه، و غیر ملی، مثل خرید ارز، بروند. از یک سو به گفته حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، مردم ترجیح می‌دهند اگر سرمایه ای دارند صرف خرید سکه و دلار نمایند نه سرمایه‌گذاری که  چهار سال بعد سودشان را می‌دهند و وضعیت سود و قیمت آن مشخص نیست.
 از سوی دیگر، تحریم بانک مرکزی ایران، به گفته فریدون خاوند، حتی اگر منجر به افزایش قیمت نفت شود، ورود ارز به ایران را با مشکل مواجه خواهد کرد. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که معلوم نیست که دولت قادر به پرداخت سود مردم به دلیل پیامدهای ناشی از تحریم‌ها باشد. از روز شنبه و تنها به دنبال امضای تحریم بانک مرکزی توسط اوباما و نه اجرایی شدن آن، بازار ارز ایران رشدی لحظه‌ای را تجربه کرد و دلار آمریکا به مرز۱۸۰۰ تومان رسید. بانک مرکزی هم برخلاف وعده‌هایی که برای کاهش نرخ ارز داده هنوز نتوانسته  یا نخواسته که در بازار دخالت کند. این امر به نوبه خود، به این باور که بانک مرکزی ارز کافی برای عرضه به بازار ندارد  قوت بخشیده و بنابراین مردم همچنان متقاضی خرید ارز هستند. با این شرایط تحریمی و پیامدهای شدید مجازات‌های اقتصادی و به دلیل ضعف در طراحی این طرح،  به نظر می‌رسد که  اجرایی شدن  تحریم بانک مرکزی، به راحتی می‌تواند منجر به شکست طرح تامین سرمایه مورد نیاز بخش صنعت نفت از طریق فروش نفت به مردم شود.



سازمان مجاهدین انقلاب : تحریم یکپارچه انتخابات غیرقانونی

سحام نیوز: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای، افزایش سه ساله حکم زندان برای ابوالفضل قدیانی عضو ارشد این تشکل را محکوم کرد.
آقای قدیانی که به جرم توهین به رهبری با افزایش سه ساله حکم زندان خود مواجه شده، سه روز پیش با نگارش نامه ای از زندان اوین، به انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی پرداخت.
آقای قدیانی که سابقه مبارزه سیاسی و زندان پیش از انقلاب را در کارنامه خود دارد، در این نامه نوشت: ” من و امثال من در راه پیروزی انقلاب جان، مال و آزادی خویش را نگذاشته ایم که سه دهه بعد آقای علی خامنه ای اینگونه بر کشور سلطنت کند.”
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای افزایش حکم محکومیت آقای قدیانی به جرم انتقاد از رهبری را به شدت محکوم کرده و ضمن حمایت از نامه آقای قدیانی به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: همانطور که قدیانی در نامه اخیر خود بدان اشاره کرده است “تحریم یکپارچه و فعال انتخابات مجلس نهم که انتخاباتی غیرقانونی است، … مجالی خواهد بود برای نشان دادن بی اعتباری و عدم مشروعیت نظام کنونی که نه جمهوری است و نه اسلامی”.
به گزارش وبسایت “امروز”، متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُولَـٰئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ انعام، ۸۲
آنانی که ایمان آورده و ایمان خود را به ستمی نیالودند، ایمنی از آنِ آن‌هاست و همانان هدایت‌یافتگانند.
سایه‌ی سیاه ستم و سرکوب و سلب حقوق، به سان بختکی گویی کنار رفتنی نیست و خزان بی عدالتی را انگاری بهاری نیست. هر روز بارانی اسیدی در این خزان سیاه، سایه‌ی سپید امید را پس می‌زند و سفیدی برف زمستان هم، از کدورت آن نمی‌کاهد. زندان‌ها مملو از روزنامه‌نگاران، دانشجویان و اساتید دانشگاه گردیده است و اختلاس‌گران و رمّالان، آزادانه به سیاست‌ورزی و عدالت‌پروری- البته به شیوه‌ی خود- مشغول اند. وطن مصداق جامعه‌ی جاهلی شده است که به تعبیر مولای متّقیان سرزمینی است که آگاهی در آن محبوس است و جهل و جور، بر-صدر-نشسته (بأرض عالمها ملجم و جاهلما مکرم). صدور احکام سنگین علیه منتقدان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و مبارزان انقلاب و همچنین شکستن رکورد بیشترین زندانی سیاسی روزنامه‌نگار، بزرگترین افتخار قوه‌ی قضائیه است و طرفه این‌جاست که نماینده‌ی حقوق بشر جمهوری اسلامی، حکومت ایران را دموکراتیک‌ترین حکومت منطقه می‌نامد!
برادر ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب اسلامی، که چندین سال از بهترین سال‌های عنفوان جوانی را به همراه همسرش در زندان شاهنشاهی به امید ایرانی آزاد محبوس بوده است، بار دیگر به جرم واهی توهین به رهبریِ نظام، به سه سال حبس محکوم شده است. قدیانی-که محکومیت پیشین او در ماه گذشته به پایان رسیده بود- می‌بایست آزاد می‌شد ولی گویی صراحت، مقاومت و آزادگی او کابوسی است که اقتدارگرایان، مرهمی جز در بند کردن دوباره‌ی او برای آن نمی‌یابد.جرم قدیانی و قدیانی‌ها آن است که خودکامگی را امّ الخبائثی می‌دانند که کشور را به قهقرا و نگون‌بختی کشانده و مایه‌ی خفّت و خواری و نومیدی برای ایرانیان گشته است.
این احکام و رفتارهای مشابه حاکمیت در قبال زندانیان سیاسی محکی است از آزادی انتخابات پیش روی مجلس و اعتماد به نفس حاکمیت در برگزاری این انتخابات. همانطور که در شروط اصلاحطلبان برای حضور در انتخابات مجلس توسط سید محمد خاتمی مطرح شده بود، یکی از معیارهای برگزاری انتخابات آزاد، آزادی زندانیان سیاسی است که همچون قدیانی به جرم انتقاد از حاکمیت در زندان بسر می برند. حاکمیت با صدور این حکم نشان داد که همچنان در مسیر سرکوب گام بر می دارد و همانطور که قدیانی در نامه اخیر خود بدان اشاره کرده است “تحریم یکپارچه و فعال انتخابات مجلس نهم که انتخاباتی غیرقانونی است، … مجالی خواهد بود برای نشان دادن بی اعتباری و عدم مشروعیت نظام کنونی که نه جمهوری است و نه اسلامی”.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران (شاخه‌ی خارج از کشور) با محکوم کردن این بی‌دادگاه، بر آزادی هر چه سریع‌تر این آزاده‌ی سرو قامت، تأکید دارد. همچنین حاکمان را نسبت به عواقب سوء ادامه‌ی روند فزاینده‌ی نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی ملّت که موجب هزینه‌های سنگین و غیر قابل جبران شده است، انذار می‌دهد.
ادامه‌ی این خودسری‌ها و بی‌دادها و بی‌پروایی‌ها و حق‌کشی‌ها و اصرار بر ظلم و سرکوب و اختناق، حاکمیّت را به بیراهه‌ی بی‌بازگشتی خواهد کشاند که فرجام آن نه سکوت و تن در دادن ملّت، بلکه فریاد خشم و اعتراضی دوباره خواهد بود.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (شاخه‌ی خارج از کشور) بار دیگر تأکید می‌کند که برون‌رفت از وضعیّت بغرنج کنونی، راهی جز عدالت و آزادی- این دو اقلیم گمشده‌ی ایرانیان- ندارد.
حذر کنید ز باران دیده‌ی [مردم] / که قطره سیل شود چون به یکدگر پیوست
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران (شاخه خارج کشور)
۱۲ دی ماه ۱۳۹۰




پیام حشمت الله طبرزدی از زندان رجایی شهر

ویدئو را اینجا ببینید.

سحام نیوز: متن پیام ویدئویی به شرح زیر است:
آزادی گوهر انسان است و اگر آزادی نباشد هیچ انتخابی نمی تواند ارزش داشته باشد. چنانچه آوردن دین نیز بر پایه اختیار و آزادی است. در ادیان بزرگ آسمانی واسطه ای بین انسان و خدا وجود ندارد.
برخی از کارشناسان دینی (نه واسطه های دینی)، همچون آیت الله بروجردی و خوئی در ایران و آیت الله سیستانی در عراق هیچ گاه برای بوجود آوردن یا تحمیل حکومت یا جامعه ای قیام نکردند بلکه تنها آیت الله خمینی نظریه ولایت فقیه را مطرح کرد و در واقع جمهوری اسلامی را بنیان نهاد.
در این سی و دو سال ما می توانیم داوری کنیم که بین جمهوریت و حاکمیت مردم(حاکمیت ملی) با اسلامیت البته به معنای فقاهت یا کارشناسی فقهی که بخشی از روحانیون انجام می دهند همواره یک نوع ناسازگاری وجود داشته است.
برای مثال در دوران آیت الله خمینی اولین رئیس جمهوراقای بنی صدر بود که از دوران حلقه نزدیک به آیت الله خمینی برخاسته بود، اما در مدت زمان کمی با بخش اسلامیت که آیت الله خمینی آن را نمایندگی می کرد و آقای بنی صدر که جمهوریت را نمایندگی می کرد دچار ناسازگاری و تناقض شد و در نهایت بخش اسلامیت و فقاهت نماینده جمهوریت را حذف کرد.
حتی در دورانی که آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی که رئیس جمهور بودند همواره این تضاد و ناسازگاری بین اسلامیت و جمهوریت وجود داشته است.
در وضعیت موجود هم که احمدی نژاد که از اندرونی و خودی ترین افرادی بود که به میان آمد و چقدر برای او (احمدی نژاد) هزینه کردند، آدمهایی کشته شدند و شکنجه ها شدند، تا ایشان انتخاب شود اما ما امروز بار دیگر آن حاکمیت دو گانه و ناسازگاری و تضاد بین جمهوریت و اسلامیت، یا کسی که مدعیست از طرف مردم است با آنکسی که مدعی نمایندگی خداست را شاهد هستیم. این تضاد همواره برای کشور هزینه ساز و خسارت افرین بوده است.
سرمایه های زیادی هدر رفته است و این ناسازگاری که در وضعیت فعلی دارد تبدیل به بحران می شود یکی از جدی ترین بحرانهاست.
در شرایط فعلی، البته ما بحران اقتصادی را به دلیل عملکرد ناصحیح حاکمیت و همچنین بحران خارجی بدلیل توسعه طلبی های قدرت و بلند پروازیهای حکومت داریم.
نارضایتی های سیاسی و چیزی که به عنوان جنبش سبز مطرح شد این را هم داریم و چند بحران الان دست به دست هم داده اند و نمودار شده است که این حاکمیت دوگانه جمهوریت و اسلامیت ناکارآمد است و شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مردم در بدترین وضعیتی است که الان ما شاهد آن هستیم.
من فکر می کنم که می توان نتیجه گرفت که در واقع بین دین و حکومت سازگاری وجود ندارد.
دین امری معنوی و امری شخصی است که مربوط به خود افراد است اما سیاست و حکومت مربوط به عموم مردم است.
و یک امر عرفی است و ما نمی توانیم دائم شاهد جنگ و ناسازگاری بین نمایندگان ملت با کسانی که ادعای نمایندگی خدا را دارند و سعی می کنند با زور و جبر خواسته های خودشان را تحمیل می کنند باشیم.
من به عنوان مبارزی که حدود شانزده سال پیش در این راه مسالمت آمیز، مبارزه ای بدون خشونت بر پایه آزادی خواهی،عدالت خواهی، دموکراسی خواهی گام نهادم، هم اکنون ثمرات و نتایج این راه روشن را داریم می بینم.
این مسیر به قدری شفاف است که همه جنبش های اجتماعی ، جنبش زنان ،جنبش دانشجویان ،جنبش کارگران، حنبش اقوام ،حنبش فرهنگیان و… در همین مسیرکلی که از پیش هم در تاریخ ایران به نحوی وجود داشته است باهم در حال حرکتند.
این مسیر مسالمت جویی و آزادی خواهی به قدری قانونی و مردم پسند است که حتی کسانی مثل موسوی و کروبی و شخصیتهایی که زمانی پایه گذار جمهوری اسلامی بودند در این مسیر قرار می گیرند و بحث آزادی خواهی، انتخابات آزاد، حقوق اساسی ملت، اعلامیه جهانی حقوق بشر والتزام به آن، آزادی انتخابات و آزادی احزاب و همه اینها را مطرح می کنند.
این بقدری روشن است که حتی من بعید نمی دانم چهره هایی مثل مشایی و دیگرانی هم که با اقتدار گرا و قدرت مطلقه مشکل پیدا کردند و در آینده قطعا مشکلات بیشتری پیدا می کنند این راه برایشان باز است و به همان میزانی که از حاکمیت اقتدار گرا فاصله بگیرند با این سمت خواهند آمد.
این مسیری است که من باور دارم ملت ایران و زنان ایران و مردان و دختران ایران انتخاب کرده اند، البته هزینه های زیادی داده اند و باز هم باید هزینه داد اما ما به مراحل نهایی آن نزدیک شده ایم.
حکومت دینی که در واقع ناسازگاری بین حاکمیت ملی و قوانین فقهی تعیین شده از سوی فقها را در بردارد، در یک بن بست قرار گرفته است که من فکر می کنم که راه دمکراسی خواهی و راه مبارزه مسالمت آمیز برای حقوق بشر پیش روی ملت ایران است.
طیفهای گوناگون که بخشی از آنرا برشمردم، بحث همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر را مطرح کرده اند و گفتند که ما خواهان این هستیم که قانون اساسی به شکل دموکراتیک تغییر بکند اصول مخالف حق حاکمیت ملی حذف شود و اصول مربوط به حاکمیت ملی و حقوق اساسی ملت بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقهای مربوطه مورد توجه قرار بگیردف این جنبش و این حرکت و همه آزادی خواهان ایران امروز مصمم هستند که به خواستهای خودشان برسند.
ما به این راه خودمان مطمئنیم و مطمئنیم که مسیر ما اگر چه طولانی بوده و اگر چه سختیهای زیادی تحمل کرده ایم برای گفتن حرفهایمان و برای نوشته هایمان به زندان افتاده ایم و فشارهای زیادی را تحمل کرده ایم، بخاطر آنکه حکومت از حرفهای ما می ترسید. من باور ندارم که زندان و سرکوبهای خشن بتواند مانع از حرکت ما بشود.
من به عنوان کسی که سخنگویی همبستگی و دمکراسی برای حقوق بشر را در ایران به عهده دارم می گویم که ما مصمم هستیم هزینه ان را پرداخت کرده ایم و خواهیم کرد ، به حقوق خودمان پایبندیم حقوق خودمان را می شناسیم و حتما هم به خواسته های خودمان دست خواهیم یافت، اراده ما مصمم هست ،مردم ما باید زندگی متناسب با شان خودشان را داشته باشند، فقر و نابسامانی و این شرایط سخت مردم باید از بین برود، باید برسیم به حکومتی که برخاسته از رای اکثریت قاطع ملت ایران باشد، بر پایه دموکراسی و حقوق بشر، جدایی دین از حکومت و احترام به حقوق همه اقوام، احترام به حقوق همه انسانها، همه ایرانیان، صرف نظر از عقیده و جنسیت و زبانشان، ایران دارای حدود سی استان یا سی ایالت هست که میشود به عنوان یک کشور مقتدر فدرال و دموکرات در منطقه مطرح بشود. آزادی ایران و سربلندی ملت ایران را آرزو داریم. و فکر هم می کنم که راه طولانی نمانده تا بخواسته خودمان برسیم.




فاضل موسوی : گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره سخنان احمدی‌‌نژاد نهایی شد

سحام نیوز: سیدفاضل موسوی دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داده که گزارش این کمیسیون درباره صحبت‌های محمود احمدی‌‌نژاد مبنی بر اینکه مجلس در راس امور نیست، نهایی شده است.
موسوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:‌ “اظهارات احمدی‌نژاد در مورد در راس امور بودن مجلس یکی از محورهای سوال کنندگان از وی است که بررسی آن به کمیسیون اصل ۹۰ واگذار شده است.”
دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به ایلنا گفته معمولا بین یک تا دو هفته زمان برای بررسی مستندات لازم است و “طبق روال قانونی همه سوال کنندگان باید از دفاعیات طرف مقابل قانع شوند.”
بر اساس ماده ۱۹۷ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سوال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال پاسخ گوید مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس.
احمدی نژاد سال گذشته در گفت و گویی با روزنامه ایران گفت که آیت الله خمینی وقتی مجلس را در رأس امور دانسته بود که نظام حکومتی در ایران پارلمانی بود، در حالیکه اکنون قوه مجریه، قوه اصلی است.




صدر : تصویب بودجه “سال آینده” در سال آینده!

سحام نیوز: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین “دو دوازدهم” بودجه در سالجاری، از تصویب کل بودجه در سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، سید شهاب الدین صدر عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی لرستان پیرامون تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما همه تلاشمان را انجام دادیم تا بر اساس قانون، لایحه بودجه تا ۱۵ آذرماه تقدیم مجلس شود ولی این امر صورت نگرفت.
وی با بیان اینکه خودش واسطه رایزنی با دولت برای ارائه هر چه سریعتر لایحه بودجه بوده است، تصریح کرد: این در حالیست که با وجود ارسال نامه های مختلف برای احمدی نژاد و همچنین رایزنی های متعدد این بودجه تا ۱۵ آذرماه به دست مجلس نرسید.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: با توجه به این امر تلاش ما بر این است که تا قبل از پایان سال یک بودجه “دو دوازدهم” را برای دو ماهه اول سال آینده تدوین کنیم تا دولت بتواند در دو ماه نخست سال آینده کارهایش را انجام بدهد.
صدر یادآور شد: با این تفاسیر کل بودجه را مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلات نوروز در دستور کار قرار داده و به تصویب خواهد رساند.



فرصت سوزی به جای برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه


کلمه- گروه سیاسی:‌  سیاست دولتمردان کنونی کشور طی دو دهه گذشته در سطح جهان از یک جنبه انگشت‌نما بوده و به عنوان متخصص از دست دادن بهترین فرصت‌ها معرفی می‌شود. صورت مسئله از این قرار است که ابتدا در سطح علنی رادیکال‌ترین و خشن‌ترین الفاظ مورد استفاده قرار می‌گیرد تا دشمنی کینه‌توزانه سردمداران کشور را با کل جهانیان منعکس سازد و از سوی دیگر، در خفا و به دور از انظار مردم ایران و جهان سخیف‌ترین گونه‌های امتیازدهی به کار گرفته می‌شود بدون آنکه عملاً این اصوات بلند دستاوردی برای حاکمیت کنونی به ارمغان آ‌ورده باشد. آ‌نچه که در این میان قربانی می‌شود حقوق مردم و منافع ملی است.
آن روزی که در زمان خاتمی وزیر خارجه وقت آمریکا رسماً بیانیه داد و از ملت ایران بابت مشارکت در کودتای آمریکایی-انگلیسی ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ عذرخواهی کرد. بهترین فرصت در اختیار سردمداران بود تا از موضع قدرت و عزت و با اتکا به محبوبیت و آراء مردمی خاتمی تنش‌های موجود ایران و نظام بین‌المللی را به صورت شفاف و در راستای منافع ملی طرح کنند و دریچه ای برای بازیابی حقوق ملت بگشایند اما فرصت‌ها سوزانده شد و به جای همراهی با خاتمی پروژه بحران‌سازی برای ناکارآمد و بی‌اعتبار نشان دادن خاتمی در دستور کار قرار گرفت. نتیجه آن مساله این شد که از نظر اعتبار پاسپورت در مقیاس بین‌المللی ایران، رده پنجمین کشور دارای بی‌اعتبارترین سطح منزلت در میان کل جهان سقوط کرد و بهای اقتصادی آن این است که امروز سالانه حداقل سی‌میلیارد دلار هزینه برای تأمین نیازهای کشور به واسطه تلاش پرهزینه برای دور زدن انواع و اقسام تحریم‌ها پرداخته می‌شود. اگر آن روز با عزت می‌توانستیم منافع ملی را در رویارویی همطراز با طرف متخاصم احراز کنیم، امروز باید مسئولین کشور با خفت پشت پرده دست به سوی رهبران ترکیه و عرب‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس دراز کنند، یعنی به کشورهای درجه چندم جهان برای حل و فصل مسائل روزمره کشور باج می‌دهیم و تملق می‌گوییم اما برای ملت ایران گردنکشی، هتاکی و سرکوب را مشاهده می‌کنیم.
این یک سنت دیرینه تاریخی است که در دوران مبارزات انقلابی مردم با تمام وجود درک شده بود که برای حکومت‌گران دو راه بیشتر قابل تصور نیست یا باید نسبت به مردم خود پاسخگو و خاضع باشند تا بتوانند در برابر خارجیان با عزت و اقتدار از منابع ملی دفاع کنند یا آنکه رویه معکوس در پیش بگیرند، یعنی با تفرعن و خشونت و سرکوب مردم خود را مهار کنند و پنهانی مقدرات و حیثیات و منافع ملی را به خارجیان تقدیم دارند.
در سایه انتشار مجموعه کتاب‌هایی که انتخاب الگوی دوم را از سوی محمدرضا شاه به روشنی نشان می‌داد مردم ایران مشاهده کردند که چگونه در سال‌های پایان حکومت پهلوی، شاه در غیاب سفرای انگلیس و آمریکا حتی قادر به اتخاذ معمولی‌ترین تصمیمات هم نبود. انتظار می‌رفت که لااقل این تجربه تاریخی در حافظه ایرانیان و به ویژه حاکمان این مرز و بوم به این زودی از بین نرود. اما سردرگمی و بی‌اختیاری و پراکنده‌گویی و تناقض‌گویی‌هایی که امروز در همه عرصه‌های سیاست‌گذاری فرهنگ، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی گریبان مسئولان کشور را گرفته است به خوبی تکرار آن تجربه تلخ تاریخی را به نمایش گذاشته است.
این مسئله نباید ساده‌انگارانه شود وقتی حکومتی رو به بی‌صداقتی و تضعیف و تحقیر و سرکوب ملت برود، درست مانند روزهای پایانی حکومت محمدرضا شاه قادر به اتخاذ کوچک‌ترین تصمیم نخواهد بود.
دقیقاً شبیه این سرگردانی و بی‌برنامگی و ناتوانی در تصمیم‌گیری را در حوزه اقتصاد از نرخ بهره گرفته تا نرخ ارز و از نرخ تعرفه گرفته تا قیمت حامل‌های انرژی را می‌توان مشاهده کرد. همانطور که اگر با دقت نگاه کنیم موضع‌گیری‌های مقام‌های رسمی قوای سه گانه و مسئولان نظامی و انتظامی کشور درباره نحوه برخورد با مسئله ماهواره، تعداد تعارض‌ها و تناقض‌هایش اگر بیش از موارد پیش گفته نباشد کمتر از آن هم نیست.
اما مشکل بزرگی که جناح حاکم با آن دست به گریبان هست این است که گرچه همه پل‌‌ها را میان خود و ملت با بی‌صداقتی و ظلم‌ها و حق‌کشی‌ها و رأی دزدیدن‌ها و شکنجه‌ها و زندان‌کردن‌ها یکی پس از دیگری خراب کرده‌اند اما در اردوگاه خارجیان نیز به واسطه انتخاب سیاست‌های ماجراجویانه، تحریک‌آمیز و به شدت نفرت‌انگیز هیچ جایگاهی برای خود باقی نگذاشته‌اند کار به جایی رسیده است که ترک‌ها که در زمان نجم‌الدین اربکان و تورگوت اوزال پی در پی به ایران سفر می‌کردند و ملتمسانه از ایران کمک و راهنمایی می‌خواستند امروز در نقش مهمترین ابزار منطقه‌ای آمریکا برای کنترل  ما درآمده‌اند. البته این نقش ترکیه برای ملت ایران هم فایده‌هایی داشته است آ‌ن زمانی که آنها به گمان متوقف ساختن کامیون‌های حامل سلاح برای سوریه و لبنان با کامیون‌هایی روبرو شدند که بالغ بر ۵/۱۸ میلیارد دلار درآمدهای نفتی به سرقت رفته از سوی حاکمان را مشاهده کردند و صدای آن را هم به گوش جهانیان رساندند آنهایی که امروز ادعا می‌کنند از قبل راجع به فساد سه هزار میلیارد تومانی تذکر و هشدار داده بودند طی پنج سال اخیر حتی در مقیاس یک صفحه مکتوب گزارشی از آ‌ن ۵/۱۸ میلیارد دلار ارائه نکردند و بنابراین نمی‌توانند توقع داشته باشند که مردم ناراحتی آنها از فساد را و مخالفت آنها با فساد را باور کنند. وقتی دولت آشکارا در مورد درآمدهای نفتی کشور طی سال‌های اخیر دروغ‌هایی تا مرز یکصد میلیارد دلار به زبان می‌آورند و هیچ یک از مسئولان دستگاه‌های قضایی و نظارتی کوچک‌ترین واکنشی نسبت به این آمارها که واقعیت‌های درآمدهای نفتی کشور را از طریق سازمان‌های اقتصادی بین‌الملل دریافت می‌کنند و تفاوت‌های نجومی آن را با ادعاهای دولت مشاهده می‌کنند و هیچ واکنشی مشاهده نمی‌شود چطور می‌شود باور کرد که قوای سه‌گانه واقعاً با فساد مالی بیگانه‌اند و با آن سر ستیز دارند. براساس الگوی انتخاب شده از سوی حاکمان نه جایگاه چندانی در میان ملت برای آنها باقی مانده و نه کوچک‌ترین حس اعتمادی در میان کشورهای دیگر جهان برانگیخته‌اند.
دستاورد سیاست‌های تشنج‌آفرین و ماجراجویانه در عرصه سیاست خارجی منجر به آ‌ن شده است که سطح دشمنی اکثریت قریب به اتفاق همسایه‌های مهم ایران با نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه کمتر از آمریکا و اسرائیل و امثال آنها نباشد.
با انتخابات ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ بار دیگر یک فرصت بی‌نظیر برای حاکمان پدید آ‌مد. این فرصت کاندیدا شدن چهره‌هایی همچون میرحسین موسوی و مهدی کروبی و حمایت چهره‌هایی همچون سید محمد خاتمی و سایر افراد مورد اعتماد مردم از این کاندیداها بود که با کمال تأسف این بار هم حکومتگران قدر این فرصت استثنایی را نشناختند و به جای آن راه، تقلب و سرکوب را در پیش گرفتند.
هر روز که از ۲۲ خرداد ۸۸ می‌گذرد آنها خود ناگزیر به ارائه اعترافات جدیدتری از آ‌نچه که فرزند راستین ملت میرحسین موسوی دردمندانه به زبان می‌آورد و در زمان انتخابات به دروغ تکذیب می‌شد با آب و تاب ارائه می‌دهند هنگامی که میرحسین موسوی دردمندانه و مظلومانه فریاد می‌زد که کشور را نباید با روش جن‌گیری و رمالی اداره کرد به او خرده می‌گرفتند چرا چنین مسائلی را به زبان می‌آورد اما امروز خود مجبور شده‌اند که هم اصل مسئله را اعتراف کنند و هم بسیاری از هم‌پیمانان به اصطلاح اصولگرای خود را تحت همین عنوان به زندان بیندازند.
آن روز که میرحسین موسوی مظلومانه و دردمندانه سخن از فساد مالی گسترده‌ای به میان آ‌ورد که تمام وجود حاکمیت را در بر گرفته است، به او خرده می‌گرفتند که چرا تهمت می‌زند کافی است امروز اعترافات مقامات قضایی و نمایندگان مجلس را یک بار مرور کنید تا ببینید که مباحث مطرح شده از سوی این فرزند برومند ملت ایران چقدر باواقعیت منطبق بوده است.
آن روز که میرحسین موسوی فریاد می‌زند که راه نجات ایران پرهیز از ماجراجویی در سیاست خارجی است کسی نمی‌توانست باور کند که بهای این ماجراجویی‌ها آن است که از یک طرف ده‌ها میلیارد دلار از ثروت نفتی ملت به عنوان هزینه‌های این ماجراجویی‌ها نابود می‌شود و تازه هنوز هزینه‌های اصلی برای آ‌ینده باقی مانده است و از طرف دیگر، این نخست‌وزیر و وزیرخارجه و وزیر دفاع اسرائیل هستند که پی در پی مصاحبه می‌کنند و از مطالب سخیف و بی‌پشتوانه هتاکانه احمدی‌نژاد و همدستانش سیاست‌گذاری می‌کنند و مدعی آن هستند که این شعارهای پوج و توخالی برای اسرائیل حکم مائده‌های آ‌سمانی را داشته و منافعی معادل یکصد میلیارد دلار طی پنج ساله اخیر نصیب آنها کرده است.
در این شرایط، همچنان فرصت‌های اندکی برای حاکمیت باقی مانده است، آنها می‌توانند واقعیت‌های مربوط به تقلب در انتخابات را اعتراف کنند و حق را به صاحبان حق بازگردانند و کشور را با سرپنجه تدبیر میرحسین موسوی و همراهانش اعم از مهدی کروبی و محمد خاتمی و همه فرهیختگان و دلسوزان واقعی اسلام و ایران را از چنبره فقر و فساد و عقب‌ماندگی و بی‌اعتباری جهانی نجات دهند اما رفتارهای حاکمیت چندان نسبتی با این رویه معقول نشان نمی‌دهد. آنها به جای باز کردن راه برای سردمداران جنبش سبز و ده‌ها میلیون ایرانی حامی آنها همچنان راه فرصت‌سوزی را انتخاب کرده‌اند و به جای ایجاد فرصت برای یک انتخابات آزاد و عادلانه نمایش حاکی از استیصال جبهه  به اصطلاح اصول‌گرا و جبهه پایداری را عرضه می‌کنند. چیزی که حتی از الگوی شکست‌خورده رقابت میان حزب مردم و حزب ایران نوین در دوره محمدرضا شاه نیز بی‌پایگاه‌تر است. به جای آنکه با ایجاد یک فضای امن و شفاف و رقابتی برای پیشگیری از فساد اعتماد مردم را بازگردانند خیمه‌شب بازی اصول گرا – انحرافی به راه می‌اندازند و به گونه‌ای تظاهر می‌کنند که جریان انحرافی تفاوتی با آنچه که ایشان اصول‌گرایی می‌خوانند دارد. آیا واقعیت جز این است که هیچ تفاوتی میان وجه غالب آنچه که جریان اصولگرایی خوانده می‌شود و آ‌نچه که جریان انحرافی خوانده می‌شود وجود ندارد؟
و همه اینها دست در دست یکدیگر ۶ سال بهترین فرصت‌های کشور را از بین بردند و کشور را به ورطه سقوط و نا امنی و انحطاط هدایت کردند.
خوشبختانه میرحسین موسوی و مهدی کروبی از همان روزهای نخستین پس از انتخابات نشان دادند که آنقدر صبر و بزرگی و تدبیر و گذشت دارند که اگر حاکمیت آخرین فرصت‌های باقیمانده را هدر ندهد برای این دو گروه یعنی منحرفان نوساخته و اصولگرایان که بواقع دو روی یک سکه هستند فرصتی فراهم آورند که متناسب با پشتوانه مردمی خود در اداره امور سهم داشته باشند. اما آیا این امکان وجود دارد که به جای سازش‌های چاپلوسانه و پرهزینه با خارجیان و ماجراجویی‌های سطحی و خسارت‌بار این بار حاکمیت آخرین کورسوهای فرصت‌های باقیمانده را هدر ندهند؟


۱۸۰۰ تومان آخرین قیمت ارز در بازار امروز تهران

نرخ دلار به آستانه ۱۸۰۰ تومان رسیده است.
بازار ارز امروز دچار تغییر لحظه به لحظه شد. از صبح امروز قیمت دلار از نرخ ۱۶۴۰ تومان اوج گیری خود را آغاز کرد.
فرارو نوشت: تا لحظه تنظیم این خبر رصد بازار دلار نشان می دهد قیمت خرید هر یک دلار آمریکا ۱۷۳۰ و قیمت فروش این ارز خارجی به ۱۷۸۰ تومان رسیده است.
این درحالی است که برخی صرافان خبر از نایاب شدن دلار خبر می دهند. قیمت دلار در حالی امروز به مرز ۱۸۰۰ تومان رسیده است که ساعاتی قبل قیمت فروش این ارز خارجی ۱۶۹۵ تومان گزارش شده بود. برخی صرافان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت دلار می‌تواند تا ۲۰۰۰ تومان هم برسد.
آخرین اخبار همچنین حاکی از آن است که قیمت فروش یورو ۲۳۰۰ و پوند انگلیس ۲۶۰۰ تومان می‌باشد.



برادران عسکر اولادی و افزایش قیمت ارز

در حالی که اسدالله عسکر اولادی رییس اتاق بازرگانی ایران و چین  پیش بینی کرده بود که قیمت ارز از ۱۵۰۰ تومان هم بالاتر رود، برادرش می گوید: صنعت کشور با دلار ۱۷۰۰ تومان نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.
اسدالله عسگر اولادی از جمله مدافعان افزایش نرخ ارز است. وی که از فعالان اقتصادی و آگاه به تجارت و اقتصاد بین الملل است، معتقد است که با توجه به اظهارنظرهای اخیر محمود بهمنی، نرخ دلار به رشد قیمت خود ادامه می دهد و این سیر صعودی قیمت در بازار آزاد تا پایان سال جاری فراتر از نرخ فعلی خواهد رفت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، حبیب الله عسگر اولادی در مراسم هفتمین جشنواره قهرمانان صنعت و اقتصاد ایران با بیان اینکه چند نرخی کردن ارز دردی از صنعت دوا نخواهد کرد افزود: تکلیف صنعتگران و تولیدکنندگانی که تسهیلات ارزی (یورو) به نرخ ۱۲۰۰ تومان دریافت کرده اند و باید با نرخ ۲۲۰۰ تومان پرداخت کنند چیست.
وی با تاکید بر اینکه مسیری که ارز حرکت می کند مسیر درستی نیست گفت: در گفتگویی که با بهمنی رئیس کل بانک مرکزی داشتم نگرانی های بخش تولید را در خصوص صعود نرخ ارز اعلام کردم.
عسگر اولادی گفت: ما از بابت تحریم و فشارها نگران نیستیم ولی دغدغه داریم و همه ما با احساس مسئولیت و همت و تلاش بیشتر می توانیم از این مرحله عبور کنیم.
برادر این عضو موتلفه، اسدالله عسگراولادی  از برجسته‌ترین بازرگانان ایرانی، معروف‌ترین صادرکننده خشکبار ایران، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمام دوران پس از انقلاب است.
ماهنامه فوربس میزان سرمایه او را حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کند.
وی از اقتصاد بازار، توسعه صادرات و حمایت از بخش خصوصی حمایت می‌کند. اوهرچند منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد است اما در زمان انتخابات از وی حمایت کرد.


نوشدارو بعد از مرگ سهراب؛ دعوت از کارشناسان اقتصادی برای بررسی علل افزایش قیمت ارز

بعد از اینکه قیمت دلار به بالاترین نرخ خود در تاریخ رسید، مقامات بانک مرکزی به منظور دریافت راهکار برای برون رفت بازار ارز از وضعیت فعلی، از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی دعوت کردند.
به گزارش مهر، مسئولان ارزی بانک مرکزی برای ساماندهی و بررسی وضعیت بازار ارز و تصمیم گیری در این خصوص از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی دعوت به‌عمل آورد.
این در حالی است کارشناسان اقتصادی منتقد به جرم انتقاد از سیاستهای دولت نهم و دهم در زندان بسر می برند و استادان برجسته دانشگاه به بهانه بازنشستگی از کار بر کنار می شوند.
جلسه کارشناسی ارزی بانک مرکزی با حضور معاون ارزی بانک مرکزی در روز چهارشنبه هفته جاری در محل بانک مرکزی برگزار می شود.
در این جلسه از اساتید دانشگاهی برای همفکری و دریافت نظرات ارزی دعوت شده، این در حالی است تغییرات لحظه ای قیمت دلار باعث شد طی روز جاری نرخ دلار ۱۹۰ تومان افزایش یابد که رکورد تازه ای در افزایش نرخ این ارز در یک روز است.
قیمت دلار که در ابتدای معاملات امروز ۱۵۹۰ تومان بود با افزایشی ناگهان در حوالی ظهر به نرخ ۱۶۴۰ تومان رسید و همچنان روند صعودی را طی کرد تا بالاخره به ۱۷۰۰ تومان رسید، البته برخی دلالان هم اکنون دلار را تا ۱۷۸۰ تومان هم معامله می‌کنند.
مساله تحریم های بین المللی از سویی و تهدیدات نظامی ایران برای بستن تنگه هرمز از دلایل افزایش قیمت ارز ذکر شده است.



ماشین پورشه ۵۰۰ میلیون تومانی در کنار انگشتر برلیان ۷ میلیاردی

جولان دادن سرمایه‌داران با خودروهای “پورشه” در خیابان‌های تهران، عدالت اقتصادی را زیر سؤال برده است.
روزنامه جمهوری اسلامی می نویسد: براساس آمار ارائه شده توسط گمرک ایران، طی ۹ ماهه امسال تعداد ۳۸۴ خودروی پورشه وارد کشور شده است. قیمت تمام شده هر دستگاه خودروی پورشه آلمانی بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.
این روزنامه می افزاید: ضمیمه کردن این خبر با خبرهایی از قبیل خرید برلیان ۷ میلیارد تومانی توسط یکی از افراد تحت تعقیب پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی برای همسرش و خرید و فروش ساعت‌های مچی ده‌ها میلیون تومانی در فروشگاه‌های بالای شهر تهران، نشان از گسترش فساد اقتصادی و زیادتر شدن روزافزون فاصله طبقاتی می‌دهند.
این در حالی است که دولت نهم و دهم با ادعای عدالت به روی کار آمد. بیشترین آمار مفاسد اقتصادی در زمان دولت دهم رخ داد و از این دولت بعنوان فاسدترین و مقروض ترین دولت تاریخ یاد می شود.
محمود احمدی نژاد در مناظرات انتخاباتی خود،  هاشمی رفسنجانی را به تجمل گرایی متهم کرده بود. در حال حاضر معاون احمدی نژاد با پرونده سنگین بیمه ایران به جرم مفاسد مالی تحت پیگرد قضایی است.
در همین حال اختلاس سه هزار میلیارد تومانی یکی دیگر از مفاسد پاکترین دولت است که به دستور رهبری قرار شده “کش” داده نشود.
تاکنون چند نماینده مجلس و چند مقام عالی رتبه دولتی در این رابطه احضار شده اند.



افزایش آلودگی هوا با یخبندان زمستانی

همزمان با افزایش آلاینده ها، یخبندان زمستانی از راه می رسد.
بر اساس گزارش سازمان هوا شناسی، افت دمای کشور بین ۵ تا ۱۰ درجه پیش‌بینی شده و از امروز سه شنیه یک جبهه هوای سردی وارد کشور می‌شود که افت دما را در پی خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، دمای هوای تهران تا فردا تا ۲ درجه زیر صفر پایین می‌رود.
از سوی دیگر پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی حاکی از ادامه پایداری جوی تا پایان هفته و افزایش غلظت آلاینده‌های هوای تهران است.
به گفته مدیر عامل کنترل کیفیت هوای تهران ، هوای آلوده شهر هر روز در مرز هشدار است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر وضعیت جوی به همین شکل پیش برود ، آلودگی هوا بیش از پیش افزایش می یابد.
‘محمد رستگاری ‘ مدیر مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران می گوید: در حال حاضر شاخص کیفیت هوا برای گروه های حساس ( کودکان ، زنان باردار، بیماران قلبی ، تنفسی و دیگر موارد ) در شرایط ناسالم است.
وی افزود: میزان منواکسید کربن بر اساس شاخص کیفیت هوا ۴۲، ازن ۲۰، دی اکسید نیتروژن ۵۶ ، دی اکسید گوگرد ۳۳ ، ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون ۵۷، ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/۲ میکرون ۱۰۹ است.
وی اظهار داشت: هوا از هفته گذشته در تهران برای گروه های حساس در شرایط ناسالم بوده است ، به گونه ای که در دو روز گذشته میزان ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون ۱۴۲ بود که روز گذشته به دلیل ناپایداری جوی کاهش یافت . گروه حساس زنان حامله، افراد سالخورده، کودکان و بیماران قلبی هستند.
گفتنی است با سرد شدن هوا پدیده وارونگی هوا بر میزان آلودگی ها خواهد افزود.
پدیده وارونگی هوا زمانی رخ می دهد که هوای مجاور سطح زمین سرد و سنگین می شود .در نتیجه این هوا خود به خود جابه جا نمی شود؛ بنابراین در صورت ایجاد آلودگی به دلیل سرد و سنگین بودن هوای سطح زمین ، آلودگی در فضا و سطح زمین باقی می ماند.
وارونگی هوا از پدیده هایی است که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از نقاط دنیا اتفاق می افتد. کارشناسان معتقدند به طور علمی و با برنامه ریزی های دقیق میزان خسارات ناشی از این پدیده را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
وعده مسئولان برای کاهش آلاینده های هوا طی سالهای گذشته تاکنون به جایی نرسیده است.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان تلفات ناشی از آلودگی گفته بود: در سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا طبق آمار ارائه شده از سوی مراکز علمی، میزان فوت را ۱۴۰۰ نفردر ماه و ۱۶۰۰۰ نفر در سال بیان کرده اند .



ادعای سیمای ضرغامی: اصلاح طلبان تمایل به حضور در انتخابات ندارند

صدا و سیمای ضرغامی در غیاب رسانه های مستقل و اصلاح طلب شب گذشته به بررسی آرایش سیاسی اصلاح طلبان پرداخت.
در بخش خبری ۲۰:۳۰ شب گذشته، تحلیلی از آرایش گروه‌های سیاسی در آستانه انتخابات ارائه شد که شامل دو گروه اصولگرا، چهار گروه اصلاح‌طلب و مستقل ها بود.
در این تحلیل غیر واقعی، با پخش تصویری از موسوی خویینی‌ها و خاتمی آنها را تندرو  با استراتژی عدم شرکت در انتخابات معرفی کرد و مجری این برنامه مدعی شد: اینها هیچ پایگاهی در جامعه ندارند و خودشان هم تمایلی به حضور در عرصه انتخابات ندارند.
در این برنامه اشاره ای به شرایط سیاسی کشور و عدم وجود شرایط برگزاری یک انتخابات سالم نشد.
اصلاح طلبانی با چراغ خاموش گروه دومی بود که در این تحلیل به آنها اشاره شد. اصلاح طلبان مجلس هشتم و پایبند به منافع نظام، گروه سوم بودند که بر اساس این تحلیل، معتقد به حضور و رقابت در انتخابات هستند.





جرس: حکم دادگاه بدوی فائزه هاشمی اعلام شد.
به گزارش مشرق؛ حکم دادگاه بدوی فائزه هاشمی امروز از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به ریاحی وکیل وی ابلاغ شد.
بر اساس این گزارش فائزه هاشمی برابر حکم دادگاه به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس و 5 سال محرومیت از فعالیت های سیاسی ، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.




دور سوم انتخابات پارلمانی مصر امروز برگزار می شودجـــرس: سومین و آخرین مرحله انتخابات مجلس نمایندگان مصر امروز (سه شنبه) سوم ژانویه برگزار می شود.
کمیته انتخابات مصر اعلام کرده است که در دور اول و دوم انتخابات پارلمانی این کشور، احزاب اسلامی درصد بالایی از کل آرا را به دست آورده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مرحله سوم از انتخابات، رقابت در ۹ استان از جمله مناطقى در جنوب مصر كه محل سكونت مسيحيان اين كشور است، وهمچنين در دلتاى نيل در شمال قاهره و منطقه صحراى سينا در جریان خواهد بود.
تا كنون گروه هاى اسلامى مصر همچون اخوان المسلمين و حزب نور در مراحل اول و دوم انتخابات موفق به كسب بيشترين تعداد كرسى هاى مجلس شده اند.
ناظران تاييد كرده اند كه تقلب يا خشونتى طى مراحل پيشين انتخابات رخ نداده است.
با اين حال در روند مقدماتى برگزارى مرحله سوم انتخابات، درجریان رويارويى نيروهاى امنيتى با معترضان به ادامه سلطه نظاميان بر صحنه سياسى مصر، ۱۷ نفر كشته شدند.
رادیو فردا هفته گذشته اعلام کرده بود که حزب «آزادی و عدالت» (وابسته و تحت حمایت اخوان المسلمین) سی و شش و نیم در صد آرا را در مرحله دوم به دست آورده است.
گفتنی است، بعد از دور سوم انتخابات مصر- که سوم ژانویه (۱۳ دی) برگزار می شود، سه دور انتخابات برای تعیین نمایندگان مجلس سنا انجام خواهد گرفت.



ادامه رونمایی از فساد در فوتبال ایران در برنامه «۹۰»
 جـــرس: در ادامه افشاگری ها پیرامون فساد و مافیای جاری در فوتبال ایران، که اخیرا در برنامه ورزشی پرطرفدار 90، آغاز شده، شامگاه دوشنبه با افشاگری‌های جدید راجع به دلالان، وارد فازی جدید شد.
در این برنامه یکی از بازیکنانی که قبلا در مورد اتفاقاتی که برایش افتاده بود دست به افشاگری زده بود، روی خط آمد و گفت پس از آنکه در برنامه 90 دست به افشاگری علیه دلال ها زد، او را تهدید کرده اند که هر وقت می خواستی ماشینت را استارت بزنی منتظر باش تا با ماشینت روی هوا بروی! او البته به رد پای یکی از مسئولان در حمایت از یک دلال اشاره کرد و با بیان اینکه دیگر جرات نمی کند نام کسی را بیاورد گفت که او یکی از مسئولان رده بالاست!
آنگونه که سامانه خبری- تحلیلی «تابناک» نوشته، مجددا در برنامه این هفته «90»، مسائل پشت پرده‌ای از مربیان و مدیران فوتبال ایران پیرامون دلالی مطرح شد، مسائلی که برملاشدن آن‌ها مسلما نکات زیادی را پیرامون یکی از بزرگترین معضلات فوتبال ایران فاش کرد.
در ادامه برنامه دوشنبه شب نود بازهم مثل هفته گذشته صحبت های زیادی از بازیکنان مختلف در مورد شیوه های اخاذی دلال ها مطرح گردید، که بی شباهت به صحبت های هفته قبل نبود.
در جریان برنامه 90 شامگاه دوشنبه دوازدهم دی ماه، علیرضا علیپور، روحانیِ منصوب شده بعنوان رئیس منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال نیز میهمان بود، که با پرونده های بسیاری به برنامه نود آمده بود و البته وقت هم برای پرداختن به همه آنها کم آورد، پس از پخش این مصاحبه ها توضیحاتی را در مورد آنها مطرح می کرد.
در بخشی از افشاگری در مورد دلال ها پای مدیران برخی باشگاه ها نیز به میدان آمد که هر چند نامی از فردی برده نشد اما صحبت هایی که بازیکنان انجام می دادند به خوبی مشخص بود که برخی مدیران نیز در این فساد بزرگ نقش غیرقابل انکاری دارند. البته در این میان صحبت های برخی بازیکنان مال باخته حاکی از این بود که یک مدیرعامل در دفاعیات خود دروغ گفته و مدارک بازیکنان تحت قرارداد خود را جعل می کرده است.
همچنین بازیکنانی چون هادی مهدوی کیا ، سعادتی ، رزاقی ، محرم نژاد حرفهای جالبی در مورد مافیای فوتبال عنوان کردند . یکی از بازیکنان عنوان کرد که دلال فوتبال گفت اگر مشکلی برای شما بوجود آمد پناهنده شوید .
هادی مهدوی کیا در برنامه نود پرده ای دیگر از دلالی در فوتبال ایران را کنار زد و در جریان برنامه گفت: "ماه رمضان بود که همراه با یکی از دوستانم به خانه ای رفتیم که خانه یکی از دلالان بود.در این خانه من چیزهایی دیدم که باید به خاطر دیدن این صحنه ها برای فوتبال کشورمان تاسف بخورم.در این خانه بازیکنان نامی ایران رفت و آمد داشتند و من یکی از کمک داوران معروف را هم دیدم که برای مهمانان قلیان چاق می کرد."
این بازیکن فوتبال ایران سپس ادامه داد: "متاسفانه در این خانه دلال معروف برای اینکه ارتباطات خودش را به رخ ما بکشد با بازیکنانی تماس تلفنی برقرار می کرد که ستارگان فوتبال ایران بودند.او از روی عمد نام آنها را بلند صدا می کرد که ما متوجه بشویم دارد پشت خط با چه کسی حرف می زند.من خیلی زود به همراه دوستم از آن خانه بیرون آمدیم و در همان ده دقیقه دیدم که چه کسانی پا به این خانه می گذارند.متاسفانه فوتبال ما اسیر دست این دلالان است ."
سپس حمید روزبهانی روی خط آمد و گفت : 15 میلیون تومان گرفت ولی همه 15 میلیون را به عنوان پاداش بین بازیکنان تقسیم کرد !

سخنان سرهنگ مهرداد امیدی معاون اداره آگاهی
در ادامه برنامه، با سرهنگ مهرداد امیدی معاون اداره آگاهی تماس گرفته شد ، وی با تاکید به برخورد شدید با متهمان اظهار داشت : عده ای در این رابطه مراجعه کردند و یک سری در این ارتباط فرا خوانده شدند .

حکم جلب یکی از دلالان صادر شد
حمید روزبهانی که هفته قبل عادل فردوسی پور چهره او را شطرنجی کرد و از او به عنوان یکی از دلالان فوتبال نام برد در برنامه نود از خودش دفاع کرد و گفت:"من 20 سال است که در فوتبال هستم و اتهاماتی را که هفته گذشته به من زده شد را قبول نمی کنم."

گفتنی است، هفته پیش فردوسی پور با یکی از بازیکنانی که اسیر دلال و دلالی در فوتبال شده بود حرف زد که این بازیکن ادعا کرد مبلغی را به فرد مذکور داده که حالا نه تنها به هیچ تیمی نرفته است،بلکه پولش هم از دست رفته است.
این اتفاق در حالی افتاد که علیپور دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات اعلام کرد که حکم جلب سیار روزبهانی صادر شده و هر کجا که او را ببینند دستگیرش می کنند.

صحبتهای تکان دهنده دو دلال معروف
در ادامه دو دلال معروف در حالی که چهره آنها شطرنجی شده بود (غ-گ و ح- م )حرفهای تکان دهنده ای از پشت پرده فوتبال زدند .
غ- گ گفت : در بازی راه آهن و مس کرمان با مربیگری پرویز مظلومی یک گل سالم راه آهن بی جهت مردود اعلا م شد تا مظلومی اخراج نشود ! البته همان صحنه در برنامه 90 پخش شد سپس وی ضمن ابراز تاسف برای فوتبالیست ها گفت: واقعا بی چشم و رو هستید!یادتان رفته کجا بودید و حالا به کجا رسیده اید؟کارهایی که من برای شما کردم را فراموش کرده اید؟ایرادی ندارد اما یادتان نرود که از کجا آمدید،به کجا رسیدید و حالا دارید چه کار می کنید؟
ح- م هم عنوان کرد : مدیر عامل یک باشگاه خودش پیش من آمد و از من خواست در 8 بازی با توجه به ارتباطی که با سایرین دارم کاری کنم که در قبال 800 میلیون تومان نتایج بازی به سود آنان رقم بخورد !؟
در قضیه دیگر دو بازیکن از یک تیم با برنامه ریزی قبلی در حین بازی با یکدیگر به صورت صوری درگیر می شوند و از بازی اخراج می شوند تا تیم حریف برنده بازی شود . وی در ادامه گفت : بیشتر تیمها از طریق ناسالم به رده های بالا رسیدند ! به گفته وی حتی یک داور گفته بود که 3 روز دیگر داور بازی فلان تیم است و امادگی خود را برای همکاری اعلام کرد ؟

فلاحی : با 5 میلیون تیم ملی را از دست دادم!
امیر فلاحی بازیکن سابق فجر سپاسی عنوان کرد شخصی از من درخواست 5 میلیون تومان کرد تا به تیم ملی دعوت شوم، ولی زیر بار نرفتم ! کاش آن پول را می دادم چون پاداش قهرمانی 100 میلیون بود !؟
قدس آنلاین در تحلیلی نوشته: در برنامه دوشنبه شب نود، بخش های زیادی از فساد در فوتبال ایران رونمایی شد که البته همه اهالی فوتبال از آنها خبر دارند و حتی مسئولان فدراسیون فوتبال نیز به خوبی می دانند چه اتفاقاتی در این حوزه رخ می دهد اما ظاهرا هیچ همتی برای ریشه کنی این پدیده شوم وجود ندارد و برخی دلالان همچنان با خیالی آسوده کار می کنند، نتیجه بازی تغییر می دهند، بازیکن و داور می خرند و البته مدیرانی هم هستند که دستشان با این دلال ها در یک کاسه است و از کیسه ملت پول خرج می کنند تا همچنان مدیرعامل بمانند و البته جیب شان پرشود.




جـــرس: داریوش قنبری، نماینده ایلام و سخنگوی فراکسیون اصلاحات مجلس هشتم، در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد به شدت از وی انتقاد کرد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، وی خطاب به رئیس دولت نوشته است: نحوه انجام سفر‌ها به شکل کنونی مشکلات واقعی مردم را حل نمی‌کند. سفرهای بسیار زیاد که اغلب با همراهان بی‌شمار همراه هستند هزینه‌های زیادی از قبیل هزینه رفت و آمد، اقامت، غذا، حق ماموریت و... تحمیل می‌کند که در ‌‌نهایت این هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود.
نماینده ایلام همچنین از وعده های محقق نشده احمدی نژاد انتقاد کرد و نوشت: در سفرهای دور اول و دوم در زمینه صنعت از جمله مصوبه دور دوم سفر دولت که مصوب شد ۸ کارخانه بزرگ در استان ایلام احداث شود در دور سوم به جوانان بیکار توصیه نمودید که چند راس گوسفند تهیه کنند و از این طریق خود را مشغول نمایند. جوانان ایلامی این توصیه را نوعی توهین تلقی کردند و مردم ایلام از سبک گفتار جنابعالی آزرده خاطر شدند. گفتن حقایق تلخ است و شاید شنیدن حقایق نیز بعضا تلخ باشد اما اینجانب به عنوان نماینده مردم چاره‌ای جز بیان حقیقت ندارم.
قنبری همچنین خطاب به احمدی نژاد نوشته است: "با کمال تاسف باید بگویم با وجود سفرهای متعدد دولت جنابعالی ایلامی‌ها بهره چندانی از این سفر‌ها نبرده‌اند، با وجود ادعای عدالت خواهی و طرفداری از مناطق محروم توسعه جنابعالی، در شش سالی که از عمر دولت جنابعالی گذشته نه تنها پروژه مهمی اجرا نشده بلکه پروژه‌های آغاز شده در دولتهای گذشته نیز متوقف شده یا حالت نیمه تعطیل پیدا کرده‌اند نمونه آن‌ها پتروشیمی ایلام است که در دولت جنابعالی پس از مدت‌ها تعطیلی و رکود سرانجام به بخش خصوصی واگذار گردید و با وجود آنکه دولت براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجاز به سرمایه گذاری در مناطق محروم تا سقف ۴۹٪ بود دولت جنابعالی حاضر نبود که این پروژه مهم را که مهم‌ترین پروژه صنعتی استان است تکمیل نماید. "
این فعال اصلاح طلب در انتقاد به اظهارات توهین آمیز احمدی نژاد اظهار داشت: "با وجود وعده‌های جنابعالی در سفرهای دور اول و دوم در زمینه صنعت از جمله مصوبه دور دوم سفر دولت که مصوب شد ۸ کارخانه بزرگ در استان ایلام احداث شود در دور سوم به جوانان بیکار توصیه نمودید که چند راس گوسفند تهیه کنند و از این طریق خود را مشغول نمایند. جوانان ایلامی این توصیه را نوعی توهین تلقی کردند و مردم ایلام از سبک گفتار جنابعالی آزرده خاطر شدند امیدوارم در سفر کنونی در این خصوص از مردم ایلام عذرخواهی بکنید همچنین امیدوارم سطح وعده‌های شما در دور چهارم سفر‌ها پایین نیاید و همانطوریکه در دور سوم از احداث کارخانه و توسعه صنعت به خرید چند راس گوسفند تنزل پیدا کرد این دفعه از توصیه خرید گوسفند به توصیه خرید مرغ و خروس تنزل نکند. در پایان از جنابعالی می‌خواهم به جای سخنرانی به مردم اجازه بفرمایید مسایل و مشکلات خود را بیان نمایند."




اگر اصلاح‌طلبان برای انتخابات لیست هم می دادند، رد صلاحیت می شدند
جـــرس: دبیر کل فراکسیون اقلیت می‌گوید: اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده لیست انتخاباتی هم بدهند، رد صلاحیت می‌شوند.
به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا تابش نماینده اردکان و دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس در خصوص تغییر موضع ناگهانی سید محمد خاتمی در خصوص انتخابات، گفت: "اصلا تغییر موضعی نبوده است. ایشان وقتی برای حضور در مراسم ختم به صورت گذری از راه پله می آمدند، از ایشان سوال کردند که شما انتخابات را تحریم می کنید که ایشان می گوید: نخیر. تحریم معنایی ندارد و ما شرکت می کنیم. "
این نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم که برای انتخابات مجلس نهم نیز ثبت نام کرده، افزود: آقایان از این حرف ذوق زده شدند و خبر را ارسال کردند ضمن اینکه توضیح بعدی ایشان هم منافاتی با اظهار نظر قبلی ندارد . چون ایشان گفت ما که تحریم نمی کنیم ،بلکه شرکت هم می کنیم ولی با لیست نمی آییم. محمد خاتمی چندی قبل در حاشیه مراسم ختم مرحوم حاج محمد خلیلی اردکانی (داماد آیت الله روح الله خاتمی) در پاسخ به پرسشی درباره نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات، گفت: "موضوع تحریم انتخابات نیست، اما برای شرکت در انتخابات بنده دیدگاههای خود را پیش تر بیان کرده ام و انتظار داشتم شرایطی فراهم شود که همه دیدگاه ها بتوانند در انتخابات حضور و مشارکت داشته باشند."
دبیرکل فراکسیون اقلیت با بیان اینکه تعداد زیادی از اصلاح طلبان به دلیل سرخوردگی در انتخابات ثبت نام نکردند، اظهار داشت: یک بخش از مردم هم به دلیل اینکه زخم های بعد از انتخابات ترمیم نشده، شرکت نخواهند کرد. این طیف تعلقاتشان بیشتر به اصلاح طلبان است.
وی پیش بینی کرد اقلیت اصلاح طلب مجلس نهم ضعیف تر از مجلس فعلی خواهد بود.
 تابش در خصوص عدم ثبت نام طیفی از اصلاح طلبان و در پاسخ به اینکه فکر نمی کنید با این شیوه اصلاح طلبان با دست خودشان موجب شدند مردم دیگر اقبالی به آنها نداشته باشند، گفت: نه، لیست هم بدهیم ما را رد صلاحیت می کنند. ضمن اینکه چهره هایی هم که امکان تائید صلاحیت دارند خودشان مایل نبودند ثبت نام کنند.
حضور برخی از چهره های شهیر اصلاح طلب همچون محمد رضا عارف موضوع دیگری بود که تابش تصریح کرد آقای عارف و برخی از دوستان خودشان راضی نشدند و خود من با برخی هایشان صحبت کردم ولی آنها جو را طوری نمی دیدند که وارد عرصه رقابت شوند. برخی دوستان نماینده ما هم تحت تاثیر فشار مردم ثبت نام کردند.
تابش با اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور، گفت: شرایط اقتصادی کشور وضعت سختی است . در عرصه سیاست خارجی هم وضعیتی را داریم که عقل و منطق و دلسوزی برای انقلاب اسلامی حکم می کند که آدم برای انجام وظیفه بیاید. ولی برخی تنگ نظری ها و محدود نگری هایی است که در هر صورت می خواهند سر به تن هیچ اصلاح طلبی نباشد! حال در این شرایط آدم با چه دلخوشی در این عرصه فعالیت کند؟




دبیر کل اتحادیه عرب از عقب نشینی ارتش سوریه از مناطق مسکونی خبر داد
 جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، دبیر کل اتحادیه عرب در جریان کنفرانسی خبری در قاهره از عقب نشینی ارتش سوریه از مناطق مسکونی خبر داده اما در عین حال گفته است که تک تیراندازها همچنان تهدیدی برای غیرنظامیان این کشور هستند.
همزمان ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که شماری از جدا شدگان ارتش اين کشور، ده ها تن از نيروهای امنيتی را با حمله به دو ايست بازرسی در استان شمالی ادلب به اسارت گرفته اند.
بی بی سی گزارش داده است نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب، افزوده ارتش سوریه از مناطق مسکونی خارج شده و در حومه شهرها مستقر شده است.
هیاتی متشکل از ناظران اتحادیه عرب برای نظارت بر روند اجرای طرح صلح پیشنهادی این اتحادیه به دولت سوریه، از روز سه شنبه هفته گذشته (۲۷ دسامبر) در این کشور به سر می‌برند و گزارش ها حاکی است که علیرغم حضور این ناظران، درگیری ها در سوریه همچنان ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، ادامه اعتراض ها در شهرهای مختلف سوریه، معترضان را نسبت به ناتوانی اتحادیه عرب در توقف خشونت ها نا امید کرده است.
دبیر کل اتحادیه عرب گفته است این اتحادیه درباره نحوه کار ناظران گزارشی تهیه کرده و آنگاه در مورد اقدامات بیشتر تصمیم گیری خواهد کرد.
وی افزود: هنوز تیراندازی درمناطق مختلف ادامه دارد. این تیراندازی ها باید کاملا متوقف شود. دشوار است که بگوییم چه کسانی مسبب این تیراندازی ها هستند.
دبیر کل اتحادیه عرب همچنین تاکید کرده که تک تیرانداز ها همچنان در پشت بام‌ها مستقر هستند و تهدیدی برای غیرنظامیان بشمار می روند.
پیشتریک نهاد مشورتی اتحادیه عرب خواهان خروج هیات ناظران این اتحادیه از سوریه شده بود. مقام های این نهاد گفته بودند که حضور ناظران اتحادیه عرب باعث می‌شود دولت سوریه بتواند بر سرکوب‌ها در این کشور سرپوش بگذارد.
گفتنی است، ناديده گرفتن طرح های اتحاديه عرب از سوی دولت سوريه باعث شد که کشورهای عربی، تحريم هايی عليه اين کشور اعمال کنند. تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب، تحريم بانک مرکزی اين کشور و شماری ديگر از تحريم های اقتصادی، از جمله اين اقدام ها است.
دبيرکل اتحاديه عرب اظهار داشت که هم اکنون ۷۰ ناظر در سوريه حضور دارند که در شش شهر فعاليت می کنند و ۳۰ ناظر دیگر به سوريه اعزام خواهند شد.
او ادامه داد: "ناظرانی که هم اکنون در سوريه هستند موفق شدند ۳۴۸۴ تن از دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کنند و اتحاديه عرب از اپوزيسيون سوريه ليست بازداشت شدگان را خواهد خواست تا از آزادی آن ها مطمئن شود."
هنوز معلوم نيست آمار آزاد شدگانی که نبیل العربی اعلام کرد، شامل افرادی می شود که دولت سوريه از آزادی آن ها خبر داده ای يا نه. چند روز پيش دولت سوريه از آزادی ۷۵۵ تن از زندانيان خبر داده بود.
نبیل العربی گفت که که ناظران اتحاديه عرب موفق به وارد کردن مواد غذايی به شهر حمص و خارج کردن جنازه ها از آن جا شدند.
شهر حمص مرکز اعتراض های سوريه در چند هفته اخير، در محاصره نيروهای ارتش قرار داشت و برخی از محله های آن توسط تانک ها گلوله باران می شدند.
سخنان نبیل العربی در حالی مطرح می شود که يکشنبه علی الدقباسی رئيس پارلمان عربی از دبيرکل اتحاديه عرب خواست ناظران را فورا از سوريه خارج کند.
بنا بر بيانيه صادره از سوی دفتر پارلمان عربی، دليل اين در خواست الدقباسی: "ادامه نظام سوريه در سرکوب و کشتار شهروندان بی گناه و زير پا گذاشتن طرح اتحاديه عرب" عنوان شده است.
الدقباسی افزود: "آن چه که امروز شاهد آن هستيم، اوج گيری خشونت ها و ادامه کشتارها است که شمار زيادی از فرزندان سوريه از جمله کودکان که خواستار آزادی، احترام قانون و حقوق بشر هستند را قربانی می کند."
بنا بر آمار اعلام شده از سوی سازمان های حقوقی سوريه، شمار کشته شدگان در اين کشور از زمان آغاز ماموريت اتحاديه عرب، از مرز ۲۵۰ نفر گذشت.
رئيس پارلمان عربی ادامه داد: "اين رخدادها با حضور ناظران اتحاديه عرب روی می دهد؛ مساله ای که باعث خشم ملت های عربی شده است. اين وضعيت هدف از فرستادن ناظران را از مسير خود خارج می کند چرا که هدف از ماموريت آن ها، پايان دادن به کشتار ها و حضور نظاميان در شهرها است."

مخالفان بشار اسد: ده ها نیروی امنیتی سوریه را اسیر کردیم

ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که شماری از جدا شدگان ارتش اين کشور، ده ها تن از نيروهای امنيتی را با حمله به دو ايست بازرسی در استان شمالی ادلب به اسارت گرفته اند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، رامی عبد الرحمن، رئيس ديده بان حقوق بشر سوريه گفت که اين حمله در منطقه جبل الزاويه روی داده است و شمار دقیق کشته شدگان و شمار دستگير شدگان مشخص نيست.
اين حملات سه روز پس از آن روی می دهد که ارتش آزاد سوريه اعلام کرد به نيروهای خود دستور داده تا حملات خود را تا زمان صدور گزارش ناظران اتحاديه عرب متوقف کنند.




روز گذشته یک نفر در زندان زنجان اعدام شد

خبرگزاری هرانا - صبح روز گذشته یک زندانی به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان زنجان به دار آویخته شد.
به گزارش کردپا، صلاح رشیدی فرزند عظیم از اهالی روستای اربیلا از توابع ارومیه به اتهام خرید و فروش مواد مخدر در زندان شهر زنجان اعدام گردیده است.
به گفته‌ی یکی از اعضای خانواده این زندانی، چند ساعت پس از اجرای حکم اعدام جنازه وی را تحویل گرفته‌اند.
بر اساس گزارش واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستگاه قضایی کشور در سال ۲۰۱۱ بیش از ۵۰۰ زندانی را اعدام کرده است.



افزایش فشار بر بهائیان در شهرهای شمالی ایران

خبرگزاری هرانا - در طی هفته های گذشته در شهرهای ساری و رشت بیش از سی بهایی مورد احضار و بازجویی قرار گرفته و برای ترک کشور مورد فشار قرار گرفته اند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در ماه گذشته مامورین اماکن شهرستان ساری به محل کسب بیش از ۳۰ تن از شهروندان بهایی این شهر مراجعه و ضمن تفتیش محل کسب ایشان، برخی را نیز به اماکن احضار نموده اند.
هم چنین طی چند روز گذشته از سوی اطلاعات ساری به محل کسب ارسطو نوبخت، علی بابا نوبخت و عارف گلی مراجعه نموده و از ایشان در مورد نحوه کسب سرمایه شان و نیز علل عدم مهاجرت و در ایران ماندن ایشان سوال نموده اند.
جمعه گذشته نیز مامورین اطلاعات، بهائیانی را که به جلسه عبادی خود (ضیافت) در محله بیست و دو بهمن ساری میرفته اند، زیر نظر داشته و به فیلم برداری از رفتار و آمد این شهروندان پرداخته اند.
در عین حال گزارشات رسیده از شهر رشت حاکی از آن است که اطلاعات این شهر در هفته های گذشته تعدادی از اعضای خانواده های بهایی ساکن رشت را احضار و ایشان را در مورد محل زندگی، محل کسب، میزان درآمد، مراسم عبادی (ضیافت)، اسامی سایرین بهائیان ساکن رشت و مسایل دینی مورد سوال و بازجویی قرار داده اند. این احضار به نحوی بوده است که در مرتبه اول به عنوان رفع نواقص پرونده سیم کارت با ایشان تماس گرفته شده و در مرحله دوم و حدودا ۲ هفته بعد از تماس اول آن ها را به اطلاعات احضار نموده اند.




یکی دیگر از دراویش گنابادی در کوار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - یکی دیگر از دراویش گنابادی در کوار روز یکشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
به گزارش وبسایت مجذوبان نور، نیروهای امنیتی با حمله به منزل "رضا پیشکار" به تفتیش و بازرسی غیرقانونی پرداخته و او را به زندان عادل آباد شیراز منتقل کردند.
بر پایه این گزارش رضا پیشکار چندی پیش نیز مورد حمله نیروهای امنیت و لباس شخصی قرار گرفته بود اما دستگیر نشده بود.
طی چند ماه گذشته بازداشت دراویش گنابادی شدت گرفته و علاوه بر درویشان، چند تن از وکیلان مدافع آنان نیز بازداشت و زندانی شده اند.



هرانا؛ بازداشت برادر فرهاد وکیلی در سنندج

خبرگزاری هرانا – جهانبخش وکیلی شهروند ساکن سنندج روز سه شنبه از سوی نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از سنندج، جهانبخش وکیلی برادر فرهاد وکیلی از اعدامیان ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۸۸ است که در زندان اوین اعدام شد.
ماموران وزارت اطلاعات پس از بازداشت وی را به اداره اطلاعات این شهر منتقل کردند.
ماموران امنیتی هم چنین با تهدید خانواده این زندانی سعی در جلوگیری از پیگیری وضعیت ایشان را دارند.


هرانا؛ دستگیری یکی از هواداران آقای بروجردی در تهران

خبرگزاری هرانا - عصر روز یکشنبه یازدهم دی ماه، مامورین امنیتی دادسرای ویژه روحانیت با یورش وحشیانه به منزل خانم ام البنین اصفهانی، یکی از هواداران آقای بروجردی، او را دستگیر کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، این بانوی ۴۷ ساله، دارای دو فرزند است که به اتفاق همسر و دخترش جزو کسانی بودند که در حملات نیروهای ویژه و لباس شخصی ها به منزل آقای بروجردی در مهر ۱۳۸۵ مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مدتی را در زندان اوین تحت بازداشت و شکنجه قرار داشته اند.
خانم اصفهانی در حادثه مذکور از ناحیه لگن دچار آسیب جدی شده بود. مامورین و مسئولین دادسرای ویژه توضیحی در مورد علت دستگیری وی نداده اند، اما نامبرده در طی سال های پس از آزادی از زندان به ویژه در روزهای اخیر بارها مورد تهدید قرار گرفته بود.