۱۳۹۰ آذر ۲۲, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها




هواپیمایی که ایران می گوید متعلق به آمریکاست
ایران هفته قبل تصاویری از هواپیما را در تلویزیون این کشور نشان داد
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفته است که دولت آمریکا خواستار بازگرداندن یک هواپیمای بدون سرنشین این کشور که هفته پیش به دست ایران افتاد، شده است.
آقای اوباما در کنفرانس مشترک خبری با نوری مالکی نخست وزیر عراق در واشنگتن گفت: "ما خواستار بازگرداندن آن شده ایم. خواهیم دید واکنش ایرانی ها چه خواهد بود."
این اولین بار بود که دولت اوباما به طور علنی تایید می کرد که ایران هواپیمای بدون سرنشین این کشور را در اختیار دارد.
با این حال آقای اوباما چیزی درباره ماموریت آن هواپیما نگفت و اینکه چرا موفق به بازگشت به پایگاهش نشده است.
او گفت: "در ارتباط با هواپیمای بدون سرنشین در داخل ایران، من در مورد مسائل اطلاعاتی که محرمانه هستند چیزی نمی گویم."
همزمان تلویزیون ایران در روز دوشنبه گزارش داد که کارشناسان ایرانی در حال طی کردن مراحل نهایی استخراج داده ها از این هواپیما هستند.
یکشنبه هفته گذشته خبرگزاری های داخلی ایران به نقل از منابع نظامی گزارش کردند که نیروهای ایرانی، این هواپیمای مدل RQ-۱۷۰ را "با اندک خسارتی" در اختیار گرفته‌اند.
ایران بعدا این هواپیما را در تلویزیون این کشور به نمایش گذاشت که بسیار سالم به نظر می رسید.
ایران می‌گوید این هواپیمایی تجسسی بدون سرنشین حریم هوایی اش را نقض کرده و برای این کار از خاک افغانستان استفاده کرده است.
این کشور در روزهای اخیر در این زمینه به افغانستان و سازمان ملل متحد شکایت کرده است.
محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، روز جمعه با ارسال یادداشتی برای بان کی مون، دبیرکل سازمان، نسبت به ورود هواپیما به حریم هوایی این کشور به شدت اعتراض کرد و خواستار "اقدامات صریح و موثر" شورای امنیت علیه آمریکا شد.
ایران در آن یادداشت آمریکا را به انجام "عملیات تحریک آمیز و محرمانه علیه جمهوری اسلامی که در ماه های اخیر شدت گرفته" متهم کرده است.
گفته می شود که این هواپیما از نوع «RQ۱۷۰ سنتینل» است.
این مدل، نوعی هواپیمای بدون سرنشین شناسایی است که خبر ساخت آن در سال ۲۰۰۹ به رسانه های فعال در حوزه امور نظامی درز کرد و در سال ۲۰۱۰ نیروی هوایی آمریکا به کارگیری آن را تایید کرد.

ورود و فرود ابهام آمیز

در پی انتشار خبر افتادن آن هواپیما به دست ایران در یکشنبه هفته گذشته، نیروهای ائتلاف به رهبری ناتو در افغانستان اعلام کردند که هواپیمای مورد اشاره ایران احتمالا یک فروند هواپیمای شناسایی بدون سرنشین آمریکایی بوده که هفته گذشته در ماموریتی بر فراز غرب افغانستان، ناپدید شده بود.
منابع نظامی ایران گفتند که با عملیات سایبری، کنترل این هواپیما را در دست گرفته و آن را سالم به زمین نشاندند.
شماری از مقامات جمهوری اسلامی نیز با استناد به این گزارش ها، فرود هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را نشانه توانمندی فنی و علمی نظامی ایران دانستند.
منابع نظامی آمریکایی اظهارات مقامات ایرانی در مورد در اختیار گرفتن کنترل این هواپیما را "بی اساس" و "غیرممکن" دانسته اند هر چند در مورد دلیل سالم ماندن این هواپیما هنگام فرود توضیحی نداده اند.
در سال های اخیر، نیروهای آمریکایی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، نفرات و مواضع گروه های شورشی مسلح در خاک پاکستان را هدف قرار داده اند و مشخص نیست که آیا این هواپیما به اشتباه وارد حریم هوایی ایران شده و یا ماموریت مشخصی داشته و در چنین صورتی، آیا این نخستین ماموریت از اینگونه در داخل خاک ایران بوده است یا نه.
برخی کارشناسان نظامی گفته اند که ممکن است کشورهای رقیب ایالات متحده، به خصوص چین و روسیه، به منظور آگاهی از فناوری فضایی آمریکا، در صدد دستیابی به هواپیمای ساقط شده برآیند.



دولت می‌گوید که انتخابات بخشی از تغییرات دموکراتیک است
انتخابات در سوریهدر روز انتخابات شورهای محلی در سوریه، درگیری‌های مسلحانه در این کشور ادامه داشت. عده‌ای کشته شدند و سازمان ملل متحد تعداد کشته‌ها را بیش از ۵ هزار نفر عنوان کرد.
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از شورای امنیت خواسته است تا پرونده سوریه در برخورد با معترضان به دادگاه جنایی بین‌المللی ارائه شود.
خانم پیلای گفته علاوه بر کسانی که در جریان درگیری‌ها جانشان را از دست داده‌اند، حدود ۱۴ هزار نفر در این کشور دستگیر شده‌اند و ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر هم از کشور گریخته‌اند.
او می‌گوید که در این کشور جنایت علیه بشریت انجام شده است.
اما دولت سوریه با این نظر مخالف است، سوریه می‌گوید که در جریان اعتراض‌ها تنها هزار نفر کشته شده‌اند که آنها هم از نیروهای پلیس و امنیتی کشور بوده‌اند که "گروه‌های مسلح" آنها را کشته‌اند.
تایید تعداد کشته‌ها و رویدادهای سوریه کار ساده‌ای برای رسانه‌ها نیست. برای اینکه دولت این کشور اجازه تردد خبرنگاران رسانه‌های مستقل را در سوریه نمی‌دهد.

انتخابات زیر سایه درگیری‌ها

در همین روز انتخابات (دوشنبه) در شهرهای مختلف سوریه درگیری‌هایی در جریان بود. درگیری‌هایی که منجر به کشته شدن دست کم ۲۰ نفر شده است.
کمیته‌های هماهنگی محلی که اعتراضات علیه حکومت بشار اسد را سازمان‌دهی می‌کنند، گفته‌اند که این افراد در شهر ادلب، در شمال سوریه، حمص و حماه در جنوب و در اطراف دمشق، پایتخت سوریه، روی داده است.
به گفته این گروه، چهار زن و دو کودک در میان کشته شده‌های روز انتخابات بوده‌اند.
درگیری‌ها بین معترضان سوری و نیروهای امنیتی این کشور باعث نشد که انتخابات شوراهای محلی متوقف شود.
دولت گفته بود که انتخابات امسال در سوریه از سال‌های قبل آزادتر است. اما مخالفان بدون توجه به این حرف، انتخابات را تحریم کردند و از مردم خواستند تا دست به اعتصاب عمومی بزنند.
انتظار می‌رفت که استقبال از انتخابات کم باشد. اما خبرگزاری دولتی می‌گوید که مردم حضور گسترده‌ای در پای صندوق‌ها داشته‌اند.

ادعاهای متناقض درباره انتخابات

درگیری‌ها در درعاهمزمان با انتخابات در درعا و چند شهر دیگر همچنان درگیری ادامه داشت
دولت سوریه، حضور مردمش پای صندوق‌های رای را چشمگیر توصیف کرده است. مخالفان اما مدعی هستند که حضور آنقدر کم بوده که اصلا "شاید نتوان گفت انتخاباتی در کار بوده است"
دولت می‌گوید که انتخابات روز دوشنبه در واقع بخشی از تغییرات سیاسی است که رئیس جمهوری سوریه به معترضان سوری وعده داده بود.
رئیس کمیسیون انتخاباتی سوریه در این زمینه می‌گوید: "قانون جدید انتخابات تضمین کننده دموکراسی است و یک انتخابات شفاف و سالم."
در این انتخابات ۴۳ هزار نامزد برای کسب ۱۷ هزار کرسی شوراهای محلی با هم به رقابت پرداختند.
یکی از رای‌دهندگان دمشقی امروز به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته بود که با رای خود می‌خواسته به دموکراسی در کشورش کمک کند.
اما در شهر حمص ماجرا جور دیگری بوده است. آن طور که خبرنگاران دریافته‌اند در این شهر درگیری به اندازه‌ای بوده است که مردم جرات بیرون رفتن از خانه‌هایشان را نداشتند تا بتوانند بروند و رای دهند.
درگیری‌های مسلحانه در حمص در جریان است. و یکی از ساکنان این شهر در گفتگو با شبکه الجزیره گفته که "مردم تمام عکس‌های بشار اسد را از خیابان‌ها جمع کرده‌اند. انتظار نداشته باشید که عکس نامزدها بر در و دیوار باشد."

 

«اقدام آذربایجان در اخراج نماینده صدا و سیما، نقض توافق مشترک است»

ایران می گوید اقدام آذربایجان برای اخراج نماینده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در باکو، نقض توافق دو کشور در دیدار اخیر رئیس بخش سیاسی- اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان از تهران، برای ایجاد کمیته مشترک رسانه ای است.
شبکه انگیسی زبان تلویزیون جمهوری اسلامی، «پرس تی وی» با اشاره به توافق تهران-باکو برای ایجاد کمیته مشترک رسانه ای میان در کشور، گفته است که احمد کاظمی به عنوان نماینده ایران در این کمیته، به باکو سفر کرده بود.
احمد کاظمی، مدیر نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، روز جمعه به محض ورود به فرودگاه «حیدر علی اف» باکو، اجازه ورود به خاک جمهوری آذربایجان نیافته و مأموران فرودگاه وی را به ایران بازگردانده‌اند.
آقای کاظمی به غیر از نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان است، پایه گذار شبکه تلویزیون آذربایجانی زبان سحر هم، هست.
این شبکه تلویزیونی روزانه به مدت ۹ ساعت برنامه های ویژه ای از ایران برای شهروندان جمهوری آذربایجان پخش می کند.
دولت جمهوری آذربایجان در مواردی نسبت به پخش برنامه های این تلویزیون واکنش نشان داده و این شبکه را به «ترویج افراطگرایی مذهبی و نقض امنیت ملی آذربایجان» متهم کرده است.
آذربایجان هم اکنون سایت اینترنتی شبکه سحر را فیلتر کرده و جلو فعالیت این شبکه تلویزیونی و پخش آن را در جمهوری آذربایجان گرفته ‌است. با این همه، این شبکه برخی از مناطق جنوبی جمهوری آذربایجان را هنوز تحت پوشش دارد.
دولت آذربایجان هنوز به صورت رسمی علت اخراج کاظمی را توضیح نداده است. هم اکنون دفتر نمایندگی صدا  و سیمای آذربایجان در باکو بدون سرپرست فعالیت خود را ادامه می دهد.
یکی از آخرین برنامه های این شبکه خبری آذربایجانی زبان که باعث خشم مقامات آذربایجان شد، تولید و پخش برنامه ها و مصاحبه هایی با عنوان «کشف حجاب در مدارس آذربایجان» بود که در آن دولت آذربایجان به «دین ستیزی و عامل صهیونیسم» متهم شده بود.


رئیس اتحادیه کارگران قراردادی: ۴۰ درصد از کارگران پیمانی کمتر از پایه دستمزد دریافت می‌کنند

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی گفت:۴۰ درصد از کارگران پیمانی کمتر از پایه دستمزد دریافت می‌کنند.
فتح الله بیات در گفتگو با ایلنا ادعای وزیر امور اقتصادی و دارایی را در خصوص حفظ قدرت خرید هشت دهک درآمدی جامعه تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از کارگران سراسر کشور زیر خط فقر گذران معیشت می کنند.
او خواستار افزایش سیاست‌های حمایتی دولت از کارگران شد و گفت: در حال حاضر یارانه‌های پرداختی پاسخگوی ۶۰ درصد قبوض پرداختی کارگران نیست.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی سراسر کشور با بیان این که بیش از ۵۰ درصد از کارگران قراردادی حداقل مصوبه مزدی را دریافت می کنند، افزود: در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از کارگران پیمانی سراسر کشور کمتر از پایه دستمزد، یعنی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می کنند.
او از کاهش قدرت خرید جامعه کارگری پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در کشور خبر داد و یاد آور شد: طی سال جاری قدرت خرید جامعه کارگری کشور بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.



دبیر کانون های بازنشستگی فولاد کشور: وزیر اقتصاد مانع پرداخت حقوق به بازنشستگان فولاد و معادن زغال سنگ شده است


ابراهیم دستمزد رئیس کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان و دبیر کانون های بازنشستگی فولاد و معادن زغال سنگ کشور با اشاره به اعتراضات و تحصن بازنشستگان معادن و فولاد از عدم پرداخت مستمری هشتادهزار بازنشسته و اخلال در خدمت رسانی درمانی برای چهارصدهزار خانوار این صنعت انتقاد و دکتر حسینی وزیر اقتصاد و دارایی را عامل اصلی به وجود آمدن این مشکل اعلام کرده و از رئیس جمهور و وزیر صنعت و معدن و تجارت درخواست رسیدگی عاجل به این بحران نمود.

به گزارش ایلنا، دستمزد با اشاره به وضعیت سخت و مشقت بار بازنشستگان این صنعت که سال ها با شرایط سخت تونل های مخوف معادن در اعماق صدها متری زمین به کشور خدمت کرده اند ، خاطرنشان کرد این عزیزان اکنون با بیماری های فراوان تنفسی و خونی و استخوانی ناچارند به صورت قطره چکانی و با واریز ۳ تا ۴ مرحله در ماه حقوق حقه خود را دریافت دارند، و به سختی روزگار بگذرانند.

دبیر کانون های بازنشستگی سراسر کشور صندوق فولاد با اشاره به سابقه تأسیس صندوق بازنشستگی فولاد اعلام کرد: صنعت فولاد و ذوب آهن بعنوان قطب پیشرفت کشور، از سال ۱۳۳۹ تأسیس و کلیه شاغلین آن از آن تاریخ تا سال ۱۳۷۶ تمامی کسورات خود، یعنی سهم کارفرما و کارگر را به حساب دولت واریز نموده اند. بعدها در سال ۱۳۷۶ صندوق بازنشستگی فولاد تأسیس و در سال ۷۸ به استناد تبصره ۳ ماده ۲ قانون تأسیس وزارت معادن و فلزات آیین نامه استخدامی واحد های تابعه تصویب شد که بر اساس فصل یازدهم آن مقرر شد “در صورت کمبود وجوه صندوق بازنشستگی فولاد، واحد های اصلی فولاد مکلفند اعتبار لازم را برای پرداخت مستمری بازنشستگان و سایر مستمری بگیران تأمین نمایند.و بدین ترتیب و تا قبل از واگذاری واحد های فولادی نظیر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، سنگ آهن گل گوهر و چادر ملو در سال ۸۶ این صندوق مشکلی در پرداخت مستمری به بازنشستگان خود نداشته است.

ابراهیم دستمزد ادامه داد: اما وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی به دلیل بخشی نگری و شتاب بدون مطالعه در واگذاری های اصل ۴۴واحد های فولادی را به بخش خصوصی واگذار کرد.اما هیچگونه فکری در خصوص وضعیت هشتادهزار بازنشسته و مستمری بگیر و ۴۰۰ هزار خانواده آنها نکرده و تکلیف کسورات پرداخت شده به دولتهیچگاه مشخص نشده است.

وی ادامه داد جالب اینجاست که سهام همین واحدهای فولادی را هم به سهام عدالت و آموزش و پرورش و تأمین اجتماعی واگذار کرده اند. اما سازندگان و گردانندگان واقعی این صنعت ازدریافت حقوق حقه خود محروم شده اند.

رئیس کانون بازنشستگی کارکنان ذوب آهن در ادامه با اشاره به سیاستهای حمایتی دولت مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۸۷ یادآور شد: در آن مقطع با اجرای این قانون توسط صندوق به صورت متوسط حقوق بازنشستگان این صنعت بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت که دولت این سهم افزایشی و مابه تفاوت این افزایش را به سایرصندوق های نظیر: تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و … پرداخت نمود. اما نه تنها بهاین صندوق مبلغی اختصاص نیافت، بلکه به همین علت و به علت واگذاری شرکت های فولادی بدون آنکه برای تأمین حقوق بازنشستگان آن چاره اندیشی شده باشد، عامل اصلی به وجود آمدن مشکلاتعدیده جهتتأمین منابع این صندوق گردید.

در سال گذشته با پیگیری های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین وزارت سابق صنایع، شرکت های فولادی همچنان بهصندوق بازنشستگی فولاد بابت کمک پرداخت حقوق کمک می کردند وحتی با پیگیری های نمایندگان در بودجه سال ۸۹ مقرر گردید. این صندوق با صندوق تأمین اجتماعی ادغام گردد که مسئولیت کارگروه ادغام در دولت نیز به آقای حسینی واگذار شد که این ادغام هم به انجام نرسید.

دستمزد در ادامه اعلام کرد: برای حل این مشکل دست به دامن نمایندگان و جناب آقای غضنفری و مسئولین سازمان توسعه نوسازی معادن شدیم که با تلاش این آقایان مقرر شد “ایمیدرو” بعنوان “متولی امر تأمین حقوق بازنشستگان” با اخذ حق پروانه معادن سنگ آهن نسبت به تخصیص قسمتی از آن برای حقوق بازنشستگان اقدام نماید که به این ترتیب مشکل تا حدودی حل می شد.اما آقای حسینی وزیر اقتصاد در دولت عدالت محور و مهرورز به جای اینکه به فکر ۴۰۰ هزار خانواده کارگران زحمت کش معادن زغال سنگ و فولاد باشد با طرح این موضوع که این مصوبه باعث کاهش شاخص بورس می شود.با این موضوع مخالفت کرد و مانع اجرای آن شد.

وی خاطرنشان کرد در پی این موضوع ممیزان مالیاتی وزارت اقتصاد واحدهای فولادی را هم بابت پرداخت حقوق بازنشستگان جریمه کرده اند. و پرداخت های قبلی را هم بعنوان “هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی” لحاظ کرده اند.

همچنین، علیرغم شرط ضمن عقد واگذاری سهام شرکت های فولادی و معدنی به “سهام عدالت” مبنی بر تأمین حقوق بازنشستگان “کارگزاری سهام عدالت” مبادرت به طرح شکایت علیه مدیران فولادسازی به علت پرداخت حقوق بازنشستگان نموده است.

وی خاطرنشان کرد وزیر اقتصاد در واقع به خاطر مثبت نشان دادن فعالیت واحد های زیرمجموعه خود عامل اصلی اخلال و قطع مستمری بازنشستگانصنعت فولاد شده است.

لازم به یادآوری است صندوق بازنشستگی فولاد تا امروز بابت حقوق آبانماه به بازنشستگان تنها ۷۵ هزار تومان پرداخت کرده است.



رزان، بلاگر زندانی: زندانیان سوریه را از یاد نبرید

رزان غزاوی از هفته گذشته در زندان است. یک جمله از او صفحه به صفحه اینترنت می‌چرخد:« اگر چیزی برایم پیش آمد، بدانید که رژیم سوریه از زندانیان نمی‌ترسد اما از آن‌هایی که زندانیان را از یاد نمی‌‌برند، در هراس است.»


­«رژیم سوریه از زندانیان نمی‌ترسد اما از آن‌هایی که زندانیان را از یاد نمی‌‌برند، در هراس است.» این جمله را رَزان غزاوی، زن جوان بلاگر سوری به دوستانش گفته بود. او خود یک‌شنبه (چهارم دسامبر) دستگیر شد. جمله او حالا سر فصل فعالیت‌های‌ آزادی‌خواهان سوری فضای سایبر است.
با هشتگ #freerazan می‌توان به آخرین اطلاعات درباره رزان غزاوی دسترسی یافت. یکی از توییت‌ها به آخرین وضعیت او اشاره دارد: «امروز (یک‌شنبه، یازدهم دسامبر) قرار بود دادگاه رزان برگزار شود. اما خبری نشد. یک تست دیگر برای سنجش اعصاب خانواده او! ما در افکارمان با آن‌ها و خانواده‌های دیگر زندانیان سوری و همه جهان هستیم.»
رزان غزاوی، بلاگر ۳۱ ساله سوری- آمریکایی ساکن سوریه، روز یک‌شنبه گذشته در مرز سوریه و اردن توسط پلیس دستگیر شد. او در حال ترک کشور به قصد شرکت در نشست مدافعان آزادی رسانه در دنیای عرب بود که در عمان برگزار می‌شد. رزان از ۲۰۰۹ وبلاگ می‌نویسد (http://razanghazzawi.com ) و عمومآ مطالب وبلاگش درباره نقض آزادی بیان آن‌لاین در کشورهای عربی و به‌ویژه سوریه است. اکانت توییتر او (@RedRazan.) نزدیک به پنج هزار نفر دنبال‌کننده ثابت دارد.  او همچنین مسئول امور رسانه در مرکز رسانه و آزادی بیان سوریه (SCM) است. http://www.scm.bz
یکی از عکس‌های منتشر شده مربوط به دستگیری رزان، همایشی را در شهر استانبول نشان می‌دهد که فعالان حوزه آزادی بیان عکس‌های رزان جوان را در دست دارند. همایشی که با یک مرز فاصله انجام می‌‌گیرد اما یادآور اعتقاد عمومی به جمله رزان است که دیکتاتورها از مدافعان زندانیان می‌هراسند.
رزان غزاوی، بلاگر سوری- آمریکایی فعال در حوزه آزادی بیان در زندان است
نام رزان اکنون در کنار نام علا عبدالفتاح، بلاگر مصری زندانی، در جهان وب تکرار می‌شود و یادآور وضعیت بغرنج آزادی بیان آن‌لاین در جهان عرب است، چه کشورهائی که در آن‌ها انقلاب رخ داده و چه کشورهائی که در آن هنوز معترضان در تکاپوی انقلاب هستند. سازمان ملل می‌گوید تعداد کشته‌شده‌های اعتراضات علیه رژیم اسد به بیش از ۴ هزار نفر رسیده است.

بخوانید: علا، وبلاگ‌نویس زندانی مصری: «انقلاب مصر ربوده شد»

بنا بر گزارش ماه گذشته مرکز رسانه و آزادی بیان سوریه، در فاصله بین فوریه و اکتبر ۲۰۱۱، ۱۵ بلاگر به‌خاطر نوشتن از خیزش‌مردمی سوریه دستگیر شده‌اند. از این تعداد، تنها چهار نفرشان تا به حال به دادگاه رفته‌اند. از سرنوشت دو نفر از آن‌ها نیز خبری در دست نیست.

۱۸۰ کشته در زندان‌های سوریه
«بازداشت بلاگر پیش‌روی سوری-آمریکایی به علت اقدامات صلح‌آمیز اصلاح‌طلبانه‌اش قدم رو به عقب دیگری بود که رژیم سوریه برداشت.» این بخشی از بیانیه سازمان عفو بین‌الملل است که ششم دسامبر درباره رزان غزاوی منتشر شد.
در بخشی دیگر از بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است: «دولت سوریه متعهد شد همه بازداشتی‌هایی را که به علت شرکت در وقایع جاری دستگیر شده‌اند، آزاد کند. اما هزاران نفر همچنان پشت میله‌ها هستند و اکنون نیز رزان غزاوی که به علت فعالیت‌هایش برای آزادی بیان شناخته شده، به آن‌ها اضافه شده است.»
دولت سوریه در دوم ماه نوامبر امسال به اتحادیه عرب متعهد شده بود تا تمامی زندانیان را آزاد کند، امری که تاکنون اتفاق نیفتاده است.
در این بیانیه رزان غزاوی یک زندانی عقیدتی شمرده شده و به بازداشت وی در انفرادی اعتراض شده است. آزادی فوری و بی‌شرط او پیش از آن‌که متهم به جرمی شود، خواست اصلی سازمان عفو بین‌الملل است.
عفو بین‌الملل می‌گوید در ماه‌های اخیر ۱۸۰ نفر در زندان‌های سوریه جان باخته‌اند
سازمان عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که با شروع تظاهرات مردمی در سوریه از ماه مارس (اسفند) گذشته، هزاران نفر به زندان افتاده‌اند. از آن میان، بسیاری بی‌هیچ امکان ارتباطی در مکان‌های نامشخص نگه‌داری می‌شوند. عفو بین‌الملل در این مدت اسامی ۱۸۰ نفر را که در زندان‌های سوریه کشته شده‌اند، دریافت کرده است.

سوریه مسئول جان بلاگر زندانی
دستگیری رزان غزاوی باعث اوج‌گیری درخواست‌های آن‌لاین برای آزادی دیگر زندانیان خصوصاَ زندانیان قربانی نبود آزادی بیان در سوریه شده است. مرکز رسانه و آزادی بیان سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این مرکز درخواست می‌کند تا مسئولان سوری اقدامات سیستماتیک علیه بلاگرها، روزنامه‌نگاران و شهروندان سوری را متوقف کنند:«مرکز رسانه و آزادی بیان سوریه می‌خواهد تا رزان غزاوی و دیگر زندانیان در سوریه سریعاَ آزاد شوند و تاکید می‌کند ضروری‌ست تا مقامات سوریه به تعهدات بین‌المللی خود از قبیل کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی احترام بگذارند.»
بنا بر گزارش‌های مرکز رسانه و آزادی بیان سوریه، در چند ماه گذشته «جنگ علیه رسانه‌ها» در سوریه شدت گرفته است. چیزی که نشان از وضعیت قابل تامل روزنامه‌نگاران و بلاگرهای این کشور دارد.
  گزارشگران بدون مرز در روز سوم ماه مه، روز جهانی آزادی مطبوعات، بر دیوار سفارت سوریه در پاریس نوشت: «جوهر باید جاری شود، نه خون.»
از آن زمان تا کنون اما اتفاق مثبتی در این کشور رخ نداده و دستگیری و شکنجه ادامه دارد. مرکز رسانه و آزادی بیان سوریه می‌گوید که دولت سوریه مسئول هر گونه آسیب روحی یا جسمی محتمل برای رزان غزاوی در زندان است.

مریم میرزا
تحریریه: جواد طالعی



اکثریت ایرانی‌ها دولت را در اختلاس بزرگ مقصر می‌دانند

نتایج یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که ۷۲ درصد مردم ایران دولت را در ماجرای اختلاس ۳ میلیارد دلاری مقصر می‌دانند. ۱۶ درصد ایرانی‌ها نیز معتقدند چنین اختلاسی در نتیجه نادرستی عمل‌کرد قوه‌قضائیه عملی بوده است.

نتیجه نظرسنجی تازه را مصطفی پورمحمدی وزیرکشور پیشین و رئیس فعلی سازمان بازرسی کل کشور روز یکشنبه، ۲۰ آذر،در همایش پیش‌گیری و مبارزه با مفاسد اعلام کرد. بنا به تصریح پورمحمدی، «نظام به راحتی از کنار این پرونده نمی‌گذرد، زیرا می‌داند که افکار عمومی نسبت به آن حساس است.»
رئیس سازمان بازرسی کل کشور این نکته را که ۷۲ درصد مردم ایران در ماجرای اختلاس ۳ میلیارد دلاری دولت را مقصر می‌دانند، نشانه حساسیت مردم به پرونده اختلاس ارزیابی کرد.
در همایش «پيشگيری و جلوگيری از فساد» رئيس ديوان محاسبات كل كشور نیز اعلام کرد که «تخلفات دولت در سطح دولت و رئیس دولت همچنان ادامه دارد.» دیوان محاسبات پیش از این نیز دولت احمدی‌نژاد را بارها به تخلف‌های مالی و نقض قوانین متهم کرده است، اما این تخلفات هرگز مورد رسیدگی قرار نگرفته و احمدی‌نژاد و همکاران او در دولت اتهامات وارده را همواره رد کرده‌اند.

ممنوعیت برداشت از صندوق توسعه ملی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این نشست گفت که به دستور آیت‌الله خامنه‌ای هیچکس حق برداشت از صندوق توسعه ملی را ندارد. به‌گفته پورمحمدی، سالانه ۲۰ درصد از درآمد نفت جمهوری اسلامی روانه این صندوق می‌شود و پیش بینی‌می‌شود که ذخائر آن تا چند سال آینده با موجودی بانک مرکزی برابر شود.
محمدی‌افزود که ناظران دفتر بازرسی، مراقبت می‌کنند تا برداشتی از صندوق توسعه ملی صورت نگیرد. دولت احمدی‌نژاد تاکنون بارها متهم شده که از منابع مالی مختلف برداشت‌های غیرقانونی کرده است.
همایش پیشگیری و مبارزه با فساد، در محل سازمان بازرسی کل کشور برپا شد. در این همایش رئیسی معاون اول قوه قضائیه نیز با اشاره به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی گفت:«اخیرا اختلاس بزرگی به وجود آمده که مجرم‌های آن متفاوت، اما همه از یک جنس هستند، زیرا از همان بسترهائی استفاده کرده‌اند که برای ایجاد فساد به وجود آمده است.»

اختلاس فراموش نخواهد شد
معاون اول قوه قضائیه، خبر داد که یک شورای عالی نظارت در قوه قضائیه تشکیل شده که بتواند با نظارت برون‌سازمانی، به بهتر شدن کارها کمک کند. رئیسی تاکید کرد که قوه قضائیه مصمم به مبارزه با مفاسد اقتصادی است. وی اطمینان داد که پرونده فساد مالی اخیر به دست فراموشی سپرده نخواهد شد. روسای قوه قضائیه جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته همواره وعده مبارزه با فساد را داده‌اند.
در روزهای اخیر بسیاری از منتقدان دولت ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است در سایه ماجراهای پر سروصدائی نظیر حمله به سفارت بریتانیا، گسترش تحریم‌ها و شکار یک هواپیمای بدون خلبان آمریکائی، پرونده اختلاس بزرگ به دست فراموشی سپرده شود.

آلن ایر: فیلتر کردن سفارت‌خانه مجازی آمریکا نشانه ترس است

آلن ایر: بعضی‌ها درباره سایت سفارتخانه مجازی انتقاد سازنده‌ داشتند و این مورد رضایت ما است

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با دویچه وله، واکنش اولیه ایرانیان از راه‌اندازی سفارتخانه مجازی آمریکا را عالی توصیف می‌کند. آلن ایر می‌گوید: «نیت ما از راه اندازی این وب‌سایت، پاک است

پس از فیلتر کردن سایت سفارتخانه مجازی آمریکا در ایران، واکنش مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران به راه‌اندازی این سایت همچنان ادامه دارد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفته است که تاسیس این سفارت‌خانه در جهت «تخریب و اخلال در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی» است و از نگاه «مداخله در امور داخلی ایران»، در مجامع بین‌المللی قابل پیگیری است.
پیش از این، کاخ سفید از فیلتر شدن «سفارت مجازی آمریکا» در ایران به شدت انتقاد کرده بود.
سخنگوی کاخ سفید، جی کارنی جمهوری اسلامی را به «تلاش سازمان‌یافته برای کنترل آن‌چه مردم ایران می‌بیند و می‌شنود، آن‌هم در قرن بیست‌ویکم که تکنولوژی موجب توانمندی مردم سراسر جهان شده است» متهم کرد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در پیامی ویدیویی به مناسبت گشایش سفارتخانه مجازی خطاب به ایرانیان گفته بود: «این پایگاهی برای ماست تا آزادانه با همدیگر ارتباط برقرار کنیم، به راحتی و بدون بیم درباره ایالات متحده، سیاست‌های ما، فرهنگ ما و مردم آمریکا با هم گفت‌وگو کنیم».

بشنوید: گفت‌و‌گو با آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا

دویچه وله: با فیلتر شدن سایت سفارتخانه مجازی آمریکا، این ادعا در داخل ایران مطرح شده که آمریکا بر خلاف کنوانسیون وین که می‌گوید «برقراری روابط کنسولی و دیپلماتیک باید بر اساس رضایت متقابل صورت بگیرد، رفتار کرده است»، همین طور ادعا می‌کنند، «اگر قرار است این سایت به راهنمایی ایرانیان بپردازد چرا اسم سفارتخانه روی آن است». آیا آمریکا خلاف عرف بین‌المللی عمل کرده است؟

آلن ایر: اصلا، هدف و نیت ما از راه‌اندازی این وب‌سایت یا تارنما، تحکیم پیوند بین ملت‌های آمریکا و ایران و ارائه‌اطلاعات مفید برای ایرانیان عادی مثلا در مورد ادامه ‌تحصیل در آمریکا یا درخواست ویزا برای آمدن به این کشور است.
همین‌طور در این وب سایت، ما مواضع رسمی‌مان را در مورد موضوعات مختلف روز ارائه می‌دهیم.
پیش از این، کاخ سفید از فیلتر شدن «سفارت مجازی آمریکا» در ایران به شدت انتقاد کرده بود

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز ادعا کرده‌اند، هدف سفارتخانه مجازی آمریکا، ایجاد شبکه‌های اجتماعی است. آیا شما درباره‌ایجاد شبکه‌های اجتماعی برنامه ‌خاصی دارید؟
اصل مطلب این است، هنگامی که دولت ایران می‌خواهد به دور مردم خود، یک پرده‌الکترونیک بکشد، ما می‌خواهیم مردم ایران با همدیگر و با بقیه دنیا ارتباط برقرار کنند. راه‌اندازی این وب سایت، بخشی از کوشش‌های ما برای کمک کردن به مردم ایران است.
در مدت کوتاهی که از افتتاح سفارتخانه مجازی آمریکا  می‌گذرد، چه بازخوردی از سوی ایرانیانی که به این سایت مراجعه کرده‌اند، داشته‌اید؟ بیشتر پرسش‌های ایرانیان از شما درباره چه چیزهائی بوده است؟ چه نیازها و درخواست‌هایی را پررنگ‌تر می‌بینید؟
بازخورد اولیه صد در صد مثبت بود. خیلی‌ها از ما برای راه‌اندازی این سایت تشکر کردند. بعضی‌ها راجع به درخواست ویزا یا مسافرت به آمریکا یا در مورد مهاجرت به آمریکا سئوال کرده‌اند.
بعضی‌ها انتقاد سازنده‌ای راجع به وب سایت داشتند که این هم مورد رضایت ما است. به طور کلی بازخوردها عالی بود.
مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، «آمریکا از طریق دنیای مجازی نخواهد توانست با ایرانیان ارتباط برقرار کند». فکر می کنید سفارت‌خانه مجازی آمریکا که در داخل ایران فیلتر شده، خواهد توانست برای آمریکا راه ارتباطی با ایرانیان باز کند؟
سئوال اصلی و جالب این است ‌که چرا دولت ایران سعی کرد که دسترسی به این وب سایت را مسدود کند؟ به عقید‌ه‌‌ی من این اقدام از روی ضعف و از روی ترس صورت گرفت. سئوال بعدی این است که، از چه می‌ترسند؟
به این سایت مراجعه و نگاه کنید، چه اطلاعاتی روی این سایت وجود دارد که این‌قدر ترس‌آور است؟ اطلاعاتی راجع به جامعه آمریکا، اطلاعاتی راجع به درخواست ویزا یا سفر به آمریکا و بخشی هم مربوط به همان بند گفت‌و‌گو با سخنگوست. این چه تهدیدی است؟ ما از راه اندازی این وب‌سایت ابزاری نیست. از باب خیرخواهی، می‌خواستیم به مردم ایران خدمات و اطلاعاتی ارائه دهیم.
هر کس در این مورد شک دارد، به این وب سایت مراجعه کند و به من بگوید، چه اطلاعات بدی در این سایت وجود دارد که ترس‌آور است؟ ما می‌خواستیم پیوند بین ملت‌ها‌یمان را تحکیم کنیم.

حسین کرمانی
تحریریه: جواد طالعی




دولت ایران و تدوین "بودجه سایه" برای مقابله با بحران

مجلس در انتظار لایحه بودجه سال ۱۳۹۱

رسانه‌های ایران پیش‌بینی می‌کنند که دولت احمدی‌نژاد در سال آینده برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی، در کنار بودجه معمولی مجبور به تدوین "بودجه سایه" نیز خواهد شد. لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ نیز با تاخیر تسلیم مجلس می‌شود.

برای مقابله با بحران، بودجه سایه تدوین می‌شود شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در سال ۱۳۸۳ برای نخستین بار از دولت محمد خاتمی خواست که برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی "بودجه سایه" تدوین کند. از آن‌سال تاکنون دیگر نیازی به تدوین بودجه سایه دیده نشده بود. اما اکنون رسانه‌های ایرانی می‌نویسند که دولت احمدی‌نژاد مشغول تدوین چنین بودجه‌ای است.
تحریم‌های بین‌المللی، در هفته‌های اخیر، به دنبال گزارش سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشدید شده است. در این گزارش، ابراز نگرانی شدید شده بود که جمهوری اسلامی احتمالاَ به صورت مخفیانه سرگرم ساختن بمب اتمی است.

سال سخت احمدی‌نژاد
دولت احمدی‌نژاد، که به‌خاطر سیاست‌های اقتصادی خود و برداشت‌های غیرقانونی از منابع ملی مورد انتقاد سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و نمایندگان مجلس است، سال آینده، به لحاظ اقتصادی سال بسیار سختی را در پیش خواهد داشت. در این سال، آخرین مرحله طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز اجرائی می‌شود و دولت باید منابع لازم را برای پرداخت یارانه‌های مستقیم به مردم و صنایع و کشاورزی تامین کند.
در نخستین سال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، دولت نتوانست به تعهداتی که به موجب قانون هدفمندی یارانه‌ها در برابر صنایع و بخش دامداری و کشاورزی دارد عمل کند. اغلب کارشناسان اقتصادی، عدم اجرای این تعهدات را عامل اصلی ورشکستگی بسیاری از صنایع داخلی، به ویژه در بخش دامداری و کشاورزی و افزایش واردات می‌دانند.

تاخیر در تسلیم لایحه بودجه
لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ خورشیدی باید تا روز ۱۵ آذر تسلیم مجلس می‌شد. احمدی‌نژاد قول داده بود که این لایحه را در راس موعد تسلیم کند، اما با گذشت حدود یک هفته، هنوز به این وعده عمل نشده است.
روز دوشنبه ۲۱ آذر، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در مجلس، ضمن تذکر این نکته که دولت در تسلیم لایحه بودجه تاخیر کرده است گفت:«اگر دولت تا اوایل دیماه این لایحه را به مجلس نیاورد، عملا نمایندگان از اواسط بهمن ماه درگیر انتخابات هستند و فرصتی برای بررسی بودجه ندارند.»
کواکبیان از هیئت رئیسه مجلس خواست برای تسلیم سریع‌تر لایحه بودجه به دولت تذکر بدهد. محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس، که جلسه را اداره می‌کرد، توضیح داد که علی لاریجانی تاکنون دونامه در همین زمینه برای احمدی‌نژاد نوشته است.
محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری خود حتی یک سال نتوانسته است لایحه بودجه را به موقع تسلیم کند.

استقراض دولت و پروژه‌های ناتمام
کواکبیان در عین‌حال خواستار نظارت دقیق‌تر بر نحوه اجرای قانون بودجه سال‌جاری شد. وی گفت:«براساس آمارها دولت‌های نهم و دهم ۷۲۰ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند، اما دولت هنوز هم از بانک مرکزی استقراض می‌کند.»
نماینده سمنان دولت را متهم کرد که با عدم تخصیص بودجه برای بسیاری از پروژه‌ها مانع اجرای آن‌ها شده است.




سخنگوی پوتین: نتایج انتخابات تغییر نخواهد کرد

سخنگوی ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، اعلام کرد که تظاهرات و اعتراض ها بر نتايج انتخابات تاثير نخواهد گذاشت.
دميتری پسکوف با مشروع و درست دانستن نتايج انتخابات پارلمانی به خبرگزاری فرانسه گفت که اگر هم مدرکی ارائه شود، بيش از نيم درصد تعداد شرکت کنندگان در انتخابات را شامل نخواهد شد.
او همچنين درباره تظاهرات مخالفان و معترضان گفت: « ما به نقطه نظرات آنان احترام می گذاريم و به شنيدن آنها ادامه می دهيم.»
پيشتر دميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه، با درخواست مخالفان و معترضان به نتايج انتخابات پارلمانی اين کشور، برای برگزاری دوباره اين انتخابات مخالفت کرده بود.
حزب حاکم «روسيه متحد» در انتخابات پارلمانی اين کشور که حدود يک هفته پيش برگزار شد، ۴۹ درصد آراء ، يعنی اکثريت آراء، را کسب کرد، اما مخالفان و معترضان می گويند که به نفع اين حزب تقلب های گسترده ای صورت گرفته است.
به دنبال تظاهرات و اعتراض های روزهای اخير در روسيه، دميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه، با رد برگزاری دوباره انتخابات پارلمانی، گفته که دستور تحقيق و بررسی درباره احتمال تقلب در انتخابات را صادر کرده است.
اين سخنان پس از تظاهرات دهها هزار نفری در مسکو و چند شهر ديگر روسيه با درخواست برای برگزاری انتخابات جديد پارلمانی و آزادی تظاهرکنندگان بازداشت شده، ابراز شده اند.
اين تظاهرات، بزرگترين تظاهرات در روسيه، از سال ۲۰۰۰ ميلادی که ولاديمير پوتين به قدرت رسيد، به شمار می رود.
در اين تظاهرات، هواداران احزاب کمونيست، سوسيال دموکرات «روسيه عادلانه» ، ليبرال دموکرات و دموکراتيک متحد روسيه شرکت کردند.
تظاهرکنندگان شعارهايی عليه ولاديمير پوتين سر دادند؛ از جمله « روسيه، بدون پوتين».
گنادی زوگانف، دبير کل حزب کمونيست روسيه، که حدود ۲۰ درصد آرای انتخابات پارلمانی را کسب کرده، گفته است که اين حزب، با نامشروع دانستن انتخابات مذکور قصد دارد در مورد تخلف های صورت گرفته، به دادگاه شکايت کند.
از جمله مناطقی که اين حزب و ديگر مخالفان دولت می گويند که در آنها تقلب صورت گرفته است، استان های تامبوف، ساراتوف، روستوف، تولا، منطقه کراسنودار و شهرهای سن پترزبورگ و مسکو هستند.
کليسای ارتودکس روسيه نيز با جدی توصيف کردن پرسش های تظاهرکنندگان در مورد نحوه برگزاری انتخابات چهارم دسامبر، ابراز اميدواری کرد که دولتمردان پاسخ های صادقانه ای به تظاهرکنندگان بدهند.

در همين حال، کاخ سفيد روز دوشنبه برگزاری تظاهرات در مسکو و شهرهای ديگر روسيه را که با مجوز دولت اين کشور برگزار شد، نشانه خوبی برای دموکراسی در روسيه دانست.



عبادی: از زیر استثمار آمریکا بیرون آمدیم، زیر استثمار چین رفتیم

فروم ۲۰۰۰، روز يکشنبه، در پراگ، پايتخت جمهوری چک، و در محل دانشگاه چارلز نشستی را برگزار کرد که در آن دو برنده‌ی جايزه نوبل صلح، دالايی لاما، رهبر معنوی بوداييان تبت و شيرين عبادی، به همراه دو ديپلمات سابق فرانسوی و يک منتقد سياسی از چين شرکت کردند.
  نشستی که ، در اولين سالگرد اهدای جايزه نوبل صلح به لئو شيا بائو فعال سياسی در چين، و با تمرکز بر موضوع دمکراسی و حقوق بشر در قاره آسيا برگزار شد.
نشست روز يکشنبه، با قرائت نامه ای از سوی واسلاو هاول، آخرين رييس جمهوری چکسلواکی و اولين رييس جمهوری چک آغاز شد. واسلاو هاول، که فروم ۲۰۰۰ به همت او و دو فعال حقوق بشر ديگر، از سال ۱۹۹۶ ميلادی ( حدود ۱۵ سال پيش ) فعاليت می کند، به دليل بيماری موفق به شرکت در نشست روز يکشنبه نشده بود. 
  اولين سخنران اين نشست دالايی لاما، رهبر معنوی بوداييان تبت و برنده‌ی جايزه نوبل صلح، بود، که به وضعيت امروزی دنيا اشاره کرد و بر مسئوليت همه‌ی افراد جهان، برای داشتن آينده‌ای بهتر تاکيد کرد و گفت همه‌ی ساکنان زمين حق دارند که خوب زندگی کنند. دالايی لاما سپس به وضعيت آسيا پرداخت و گفت در دهه های اخير کشورهايی مثل هند و ژاپن با وجود برخی مشکلات، بسيار آرام و با ثبات هستند.
  دالايی لاما اين پديده در هند و ژاپن را نتيجه برقراری دمکراسی، آزادی ،  حاکميت قانون ، آزادی بيان و شفافيت دانست.
​​  او در مقابل اين کشورهای با ثبات، از چين و برمه سخن گفت که آزادی های اساسی در آنها جايی ندارند. البته در ميان سخنان  در اين نشست به وضعيت اخير برمه و ظهور برخی نشانه ها مبنی بر اصلاحات سياسی نيز اشاره شد. رهبر بوداييان جهان سپس با اشاره به سيستم سياسی چين گفت که او مخالف کمونيسم نيست.  وی سپس با مزاح درباره‌ی اينکه او به عنوان يک راهب بودايی چگونه می تواند مارکسيست باشد گفت که او در حين پشتيبانی از ايده‌های اقتصادی مارکس، با لنينيسم و اقتدارگرايی مخالف است.  وی همچنين گفت «کاپتاليسم منبع فساد و فاصله طبقاتی» است. دالايی لاما در نهايت بر ضرورت وقوع اصلاحات سياسی در چين تاکيد کرد. 
  سخنران بعدی اين نشست برنارد کوشنر وزير خارجه پيشين فرانسه بود. آقای کوشنر در بخشی از  سخنان خود به وضعيت بحران اقتصادی در اروپا تاکيد و گفت که کشورهايی اروپايی در حالی که تلاش می کنند راهی برای بهبود وضعيت اقتصادی بيابند، می خواهند عدالت نيز برقرار باشد و اين راه حل های اقتصادی آزادی انسانها را تحت الشعاع قرار ندهند. شيوه ای که کوشنر آن را « بسيار دشوار » خواند.   پس از کوشنر، جيان لی يانگ، منتقد سياسی چينی که چند سالی نيز در اين کشور زندانی بوده، سخنانی را درباره‌ی وضعيت حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در چين بيان کرد. آقای يانگ، مدل چينی‌ای را که امروز از آن بسيار سخن می رود را در سه بخش توصيف کرد.
  او گفت که سياستمدارانی که « در چين خود را کمونيست می نامند، هيچ سنخيتی با کمونيسيم واقعی ندارند. دوم اينکه رشد اقتصادی آخرين حربه‌ی سياستمداران چينی برای بقاست. و سوم اينکه اين نخبگان چينی هستند که برای حفظ وضع موجود به کمک نظام سياسی اين کشور آمده اند.»
  جيان لی يانگ با اشاره به بسياری از مشکلاتی که در چين وجود دارد گفت که از زمان اهدای جايزه نوبل صلح به يک فعال سياسی در چين در سال گذشته، چنين به نظر می آيد که نارضايتی مدنی مردم را نمی توان متوقف کرد و در طول اين يکسال نمونه‌هايی از فعاليت های مدنی ديده شده اند که بسيار گسترده‌تر از قبل بوده‌اند مانند حمايت مردم چين از آی وی وی هنرمند منتقد اين کشور. 
  در اين نشست همچنين شيرين عبادی برنده‌ی ايرانی جايزه نوبل صلح سخنانی را درباره‌ی وضعيت حقوق بشر در چين ايراد کرد و سپس به شدت از سياست خارجی اين کشور در قبال ايران انتقاد کرد و گفت: « فکر می کنيد چرا چين، از حکومت های غير دمکراتيک حمايت می کند؟ برای اينکه منافع ملی آنها را غارت می کند.»
​​وی سپس با مقايسه‌ی وضعيت دوران پهلوی و حمايت آمريکا از آن نظام سياسی گفت، انقلاب مردم ايران برای استقلال سياسی و اقتصادی از غرب و دستيابی به آزادی بود اما به گفته ی خانم عبادی « ما از زير استثمار آمريکا بيرون آمديم اما زير استثمار چين رفتيم و به استقلال نرسيديم و آزادی را نيز به دست نياورديم.»  
خانم عبادی در عين حال تاکيد کرد، ناميدن خيزش‌های جهان عرب، با عنوان بهار عربی صحيح نيست چرا که به گفته او برکناری يک ديکتاتور کافی نيست و جوامع عربی بايد به دمکراسی واقعی دست يابند. 
  آخرين سخنران اين نشست، استفان هِسِل نويسنده فرانسوی بود. هسل ۸۳ ساله که در دهه‌های گذشته ديپلمات بوده و سپس در تدوين منشورحقوق بشر دست داشته، در سال گذشته کتابچه ای منتشر کرده  که در آن از دلايل خود برای نارضايتی از سيستم جهانی سخن می گويد و تا کنون بيش از سه ميليون و  ۵۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رفته و گفته می شود بسياری از ناراضی‌های اروپايی و آمريکايی، از اين کتاب به عنوان الهام بخش خود نام می برند.
هسل در جريان اين نشست گفت که چرا به نظر او هم اکنون دوران نارضايتی و غضب است. يکی از دلايل هسل فاصله بسيار زياد بين طبقه‌ی  فقير و غنی در دنيای امروز است که دستيابی ِ اکثريت فقير به دمکراسی را ناممکن می کند.  اين نويسنده فرانسوی که تجربه کمپ های احباری نازی‌ها را نيز دارد، در نهايت سخنان را اينچنين پايان داد: «انسان ها بايد رفتار خود را تغيير دهند، آنها بايد هوشيار تر باشند، کمتر به ماديات فکر کنندو بيشتر به اهداف معنوی خود بيانديشند، به جای انباشتن سرمايه ی بيشتر .»



جای خالی سربازان آمریکا برای همسایگان عراق چه پیامی به همراه خواهد داشت؟
روابط بین عراق و آمریکا با خروج کامل نیروهای آمریکایی از خاک عراق، وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.
حضور نیروهای ایالات متحده آمریکا در عراق، در طی حدود هشت سال گذشته، نقش موثری در تامین امنیت و کمک به برقراری ثبات در این کشور بازی کرده است.
اما با خروج حدود ۸ هزار سرباز آمریکایی که هنوز در خاک این کشور به سر می‌برند، سوا‌ل‌های مهمی در مورد توانایی مقامات این کشور در حفظ ثبات سیاسی و امنیتی مطرح می‌شود.
موضوع اصلی گفتگوهای روی دوشنبه نوری مالکی، نخست وزیر عراق و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، چگونگی همکاری دوجانبه برای حفظ امنیت و ثبات در عراق، بدون حضور نیروهای آمریکایی در این کشور است.
مقامات عراقی همواره گفته‌اند که مایلند تعدادی از نیروهای آمریکا برای آموزش دادن به نیروهای امنیتی عراق در این کشور بمانند، اما نتوانسته‌اند در مورد نوع کمک‌هایی که از ایالات متحده می‌خواهند یا ادامه مصونیت آنها از پیگرد قانونی با واشنگتن به توافق برسند.

دخالت همسایه‌ها

از جمله نگرانی‌های ایالات متحده، نحوه شکل‌گیری روابط عراق با ایران، پس از کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه است.
نوری مالکی در گفتگویی با نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال، وعده داده است که در مقابل هرگونه دخالت ایران در مسایل این کشور پس از خروج نیروهای آمریکا، قاطعانه مقاومت کند.
آقای مالکی گفته است که اگر بهانه ایران این بوده است که حضور سربازان آمریکایی در خاک عراق را برای امنیت ملی خود خطرناک می داند، پس از خروج این نیروها نگرانی تهران در این مورد برطرف خواهد شد.
آقای مالکی گفت: "با این کار (خروج سربازان از عراق) هرگونه فکر، محاسبه و احتمال مداخله در امور عراق، تحت هر بهانه‌ای برطرف خواهد شد."
نخست وزیر عراق در گفتگوی خود با وال استریت ژورنال گفت با وجود اینکه او خواهان برقراری یک رابطه استراتژیک دراز مدت با آمریکاست، اما به هیچ وجه حاضر نیست تا جایی پیش برود که موجب آزردگی آن دسته از اعضای دولت ائتلافیش بشود که از حمایت ایران برخوردارند.
یکی از مقامات بلند پایه عراق به وال استریت ژورنال گفته است که آقای مالکی فقط در صورتی می‌توانست برای بار دوم به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شود که "یک تعهد مهم" به ایران و متحدان عراقی آن کشور بدهد؛ و آن تعهد "خارج کردن سربازان (آمریکا) از عراق" بود.
عده ای از مقامات آمریکا معتقدند که پس از خروج سربازان این کشور از عراق، نفوذ ایران در همسایه غربی‌اش افزایش خواهد یافت.
هردو کشور دارای اکثریت شیعه هستند و قدرت هم در دست شیعیان است. بسیاری از سیاستمداران عراقی در دوران حکومت سرکوبگر صدام حسین، در ایران در تبعید به سر برده‌اند، و تصور می‌شود که مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی و مخالف سرسخت آمریکا و از متحدان سیاسی اصلی نوری مالکی، همچنان بیشتر اوقات خود را در ایران می‌گذراند.
همسایه دیگری که می‌تواند در سرنوشت عراق تاثیرگذار باشد، سوریه است؛ کشوری که چندین ماه است با تظاهرات گسترده مردمی روبه روست که خواهان سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری آن هستند. به تخمین سازمان ملل متحد بیش از ۴ هزار نفر در جریان ناآرامی‌های ۹ ماه گذشته به دست نیروهای امنیتی سوریه کشته شده‌اند.
دولت آقای اوباما از بشار اسد خواسته است که از قدرت کناره گیری کند. اما واکنش عراق نسبت به وقایع سوریه خیلی محتاطانه‌تر بوده است: نوری مالکی هشدار داده است که سقوط بشار اسد منجر به جنگ داخلی در سوریه خواهد شد.
او در رای گیری اتحادیه عرب برای تعلیق عضویت سوریه و اعمال تحریم‌هایی علیه این کشور نیز رای ممتنع داد. این موضع گیری، عراق را به ایران، که ازحامیان سرسخت سوریه است، نزدیک تر می‌سازد تا به آمریکا.
دولت آمریکا به همسایه‌های عراق هشدار داده است که علی رغم خروج سربازانش از عراق، همچنان حضور قابل ملاحظه‌ای در آن کشور خواهد داشت.
نوری مالکی در گفتگویش با نشریه وال استریت ژورنال، در مورد ترکیه، همسایه دیگر عراق نیز گفت که کشورش از همکاری‌های اقتصادی با ترکیه استقبال می‌کند، اما مداخله آنکارا در مسایل سیاسی عراق را نمی‌تواند بپذیرد.
او گفت که ترکیه با حمایت از گروه‌ها و بلوک‌های سیاسی مشخصی در عراق، در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند و افزود: "ما بارها به آنها در مورد دخالت سفیر سابقشان در عراق شکایت کرده‌ایم و آنها هم تصدیق کرده اند که این مداخله‌ها صورت گرفته است."

خطرات داخلی

خاک عراق همچنان محل فعالیت شبکه القاعده و گروه‌های متحد آن است که همراه با گروه‌های رقیب شیعه، هر ماه دست به چندین بمب گذاری خونبار در این کشور می‌زنند.
اما مقامات عراق و آمریکا معتقدند که سال‌ها جنگ و درگیری در عراق موقعیت این تندروها را تضعیف کرده است و آنها خطری واقعی‌ برای دولت عراق محسوب نمی شوند.
به گفته ناظران آنچه بیشتر موجب نگرانی می‌شود، رقابت های گروهی و مذهبی میان شیعه‌ها، سنی‌ها و کردهایی است که در نیروی پلیس و ارتش عراق در کنار یکدیگر کار می‌کنند.
به گفته این ناظران همکاری میان این گروه‌ با توجه به سابقه تاریخی عراق کار را مشکل تر می‌کند: کشوری با اکثریت شیعه که در حال حاضر در مصدر قدرت نشسته است ولی در دوران حکومت صدام حسین توسط اقلیت سنی سرکوب شده بود.
یکی از عوامل دیگری که به تنش‌ها و اختلافات بالقوه در عراق دامن می‌زند، وجود ذخایر غنی نفت در اطراف شهر کرکوک در منطقه نیمه خود مختار کردستان، در شمال عراق است.
آمریکایی‌ها از زمانی که خاک عراق را اشغال کردند، سعی کرده‌اند که میان کردها و نیروهای عراقی میانجی گری کنند؛ و این در حالی است که روابط میان دو طرف، بعد از خروج نیروهای آمریکایی در هاله ای از ابهام قرار خواهد داشت.