۱۳۹۰ آبان ۲۴, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از بهمن ماه سال پیش در زندان خانگی به سر می برند
آیت الله یوسف صانعی و آیت الله علی محمد دستغیب، از مراجع تقلید منتقد حکومت ایران، خواستار رفع حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت این کشور شدند.
به نوشته وب سایت شخصی آیت الله صانعی، وی سه شنبه ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) در پیامی به مناسبت عید غدیر، از اعیاد مهم شیعیان، برای آزادی "تمام نخبگانی که خواسته ای جز حفظ اسلام و حاکمیت واقعی مردم بر سرنوشت خود" ندارند دعا کرده است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد "فضای نقد نسبت به همه صاحبان قدرت بدون هیچ گونه ترس و واهمه"، گفته است که مشکلات مردم ایران ریشه در "قدرت افسار گسیخته و بی قید و بند" مسئولانی دارد که "خود را تابع هیچ ضابطه و معیار شرعی، عقلی و عرفی ندانسته و تنها تابع هواهای شیطانی، ظالمانه و اقتدارگرایانه خود هستند".
آیت الله یوسف صانعی و آیت الله محمدعلی دستغیب از منتقدان حکومت ایران هستند که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، به خاطر انتقادات خود تحت فشار ماموران امنیتی واقع شده اند.
بعد از انتخابات، دفاتر هر دوی آنها مورد تهاجم نیروهای لباس شخصی قرار گرفته و تعدادی از هواداران و شاگردان آنها احضار یا دستگیر شدند.

مصلحت سنجی 'افراد صاحب منصب'

آیت الله دستغیب امروز در اظهاراتی در جمع عده ای از معلمان و فرهنگیان شیراز که در سایت "حدیث سرو" نزدیک به این روحانی منتشر شده، با اشاره به حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی گفته است: "بعضی افراد صاحب منصب این طور گفته اند که اگر این دو در حبس باشند بهتر است، آیا این حکم خدا و قرآن و سنت است؟"
وی در ادامه آورده است:"[آنها] مگر چه مطلب خلافی گفته اند یا کرده اند که باید ماه ها در حصر باشند، مگر این دو بزرگوار غیر از عمل به قانون چیز دیگری خواسته اند؟"
میرحسین موسوی و مهدی کروبی از بهمن ماه سال پیش در حبس خانگی به سر می برند و امکان ارتباط با جهان خارج را ندارند.
آیت الله دستغیب افزوده است: "شانزده مورد تخلف حاکمیت از قرآن و سنت و قانون اساسی را به بزرگان متذکر شدم و نسبت به عواقب آن هشدار دادم و حتی این موارد را خدمت چند نفر از علمای قم تقدیم کردم که مورد تایید همگی ایشان واقع شد."
وی توضیح بیشتری در مورد "بزرگانی" که شنونده انتقادات وی بوده اند یا "افراد صاحب منصبی" که ادامه حصر رهبران مخالفان دولت را به مصلحت دانسته اند نداده است.
آقای دستغیب در اظهار نظری راجع به "ولایت مطلقه فقیه" گفته است که این مفهوم اگر به معنی "بازگشت به حدود و اختیارات رهبری در اصل ۱۱۰ قانون اساسی" باشد درست خواهد بود، اما اگر به معنای "فوق قانون بودن باشد" خلاف قانون است.
آقای دستغیب همچنین، خواستار حذف نظارت استصوابی، برگزاری انتخابات آزاد، پایان دخالت نیروهای نظامی و امنیتی در مسائل کشور و کمک گرفتن از افراد نخبه در اداره کشور شده است.
اصل ۱۱۰ قانون اساسی ایران، اختیارات رهبر جمهوری اسلامی ایران را تبیین می کند که یکی از آنها، نصب مستقیم فقهای عضو شورای نگهبان است که در کنار شش حقوقدان این شورا، از حق نظارت استصوابی برخوردارند.
نظارت استصوابی، شامل حق تعیین کاندیداهای مجاز، نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات و تصمیم گیری در مورد اعتبار نتایج آن است.





اردوغاندر پی ادامه سرکوب معترضان توسط حکومت سوریه، دولت ترکیه فشارهای دیپلماتیک خود را بر این کشور افزایش داده است.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خطاب به بشار اسد، رییس جمهوری سوریه گفته است که ساختن آینده بر "خون ستم دیدگان" ممکن نیست.
او همچنین حملات به فرستادگان دولت ترکیه در سوریه را محکوم کرده است.
آقای اردوغان همچنین گفته است که بشار اسد باید تلاش کند تا نگذارد تاریخ از او به عنوان رهبری خونخوار یاد کند.
در همین حال وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده است که کشورش پروژه های مشترک اکتشاف نفت در سوریه را متوقف کرده است.
سوریه همچنین از سوی اتحادیه عرب که عضویت این کشور را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده، تحت فشار فراینده‌ای قرار گرفته است.
روز دوشنبه این هفته نیز ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نخستین رهبر در دنیای عرب بود که به طور صریح از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه خواست تا از قدرت کناره گیری کند.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد در سوریه از ماه مارس گذشته، بیش از ۳ هزار و پانصد نفر کشته شده‌اند.
مقام‌های سوری باندهای تبهکار و شبه نظامیان را عامل خشونت های اخیر در این کشور معرفی کرده اند.
رسانه های دولتی سوریه روز سه شنبه اعلام کردند که مقامات این کشور برای نشان دادن حسن نیت، ۱۱۸۰ نفر از کسانی را که در جریان تظاهرات اعتراض آمیز ماههای اخیر بازداشت شده بودند آزاد کرده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه

"بشار اسد باید پایان غم انگیز کسانی را که علیه ملت خودشان اعلان جنگ می کنند را ببیند. من می خواهم به او یادآوری کنم که آینده را نمی توان بر خون ستم دیدگان ساخت"
خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرده است که آزاد شدگان کسانی هستند که دستشان به خون کسی آلوده نبوده است.
آزادی زندانیان یکی از خواسته های اتحادیه عرب بوده است که قرار است روز چهارشنبه این هفته بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که زمانی روابط نزدیکی با دولت سوریه داشت، روز دوشنبه گفت که آنکارا از اینکه بشار اسد به خواست های جهانی برای توقف خشونت پاسخ مثبت دهد، قطع امید کرده است.
آقای اردوغان در سخنانی که در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه مطرح کرد گفت: "بشار اسد باید پایان غم انگیز کسانی را که علیه ملت خودشان اعلان جنگ می کنند را ببیند. من می‌خواهم به او یادآوری کنم که آینده را نمی توان بر خون ستم دیدگان ساخت".
به گفته آقای اردوغان تاریخ از این گونه رهبران به عنوان افرادی خونخوار یاد خواهد کرد.
تانر یلدیز، وزیر انرژی ترکیه نیز در ادامه خبرهایی که در مورد لغو همکاری های کشورش با سوریه اعلام کرده بود، تهدید کرد که در صورت ادامه سرکوب ها ترکیه صادرات برق به سوریه را متوقف خواهد کرد.
واکنش های اخیر مقام های ترکیه نسبت به سوریه پس از آن شدت گرفت که هواداران بشار اسد در دمشق به گروهی از دیپلمات های اعزامی از سوی ترکیه حمله ور شدند.
حمله کنندگان نسبت به تصمیم ترکیه برای حمایت از اقدام اتحادیه عرب در به تعلیق درآوردن عضویت سوریه در این اتحادیه خشمگین بودند.
با وجودیکه ترکیه عضو اتحادیه عرب نیست، اما قرار است وزیر امور خارجه این کشور در اجلاس روز چهارشنبه این اتحادیه که در مراکش برگزار می شود شرکت و با همتایان عرب خود دیدار و گفتگو کند.
قرار است در این اجلاس موضع واحدی در قبال تحولات جاری در سوریه اتخاذ شود.

 

 

 

بیشتر از دهها کشته در درگیریهای خونین در سوریه

نوشتۀ واسع محسن
در ادامه درگیریها میان مخالفان رژیم بشار اسد و نیروهای امنیتی سوریه، روز دوشنبه بیشتر از 70 نفر غیر ‏نظامی و افراد وابسته به ارتش سوریه کشته شدند.‏

یک سازمان دفاع از حقوق بشر سوریه گزارش داد که روز دوشنبه 27 غیرنظامی بدست نیروهای امنیتی ‏سوریه کشته شدند در حالیکه 34 سرباز و 12 نظامی دیگر که ظاهرا از ارتش فرار کرده بودند در جریان ‏یک درگیری جان خود را ازدست دادند.‏
یک تن از فعالان حقوق بشر سوریه اظهار نگرانی کرده است که در نتیجه تصمیم ‏اتحادیه عرب مبنی بر تعلیق سوریه، که از فردا چهارشنبه به اجرا در خواهد آمد، دولت بشار اسد "سرکوب خونین" ‏مخالفان در این کشور را تشدید کند.‏
سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که در یک درگیری میان نظامیان ارتش در شهر درعا 5 ‏نظامی و در یک درگیری دیگر در ادلب، 14 سرباز کشته شدند.‏
خبرگزاری فرانسه درگیریهای روز دوشنبه در سوریه را یکی از خونین ترین درگیریها در این کشور از ‏زمان آغاز قیام مخالفان علیه رژیم سوریه در 9 ماه پیش توصیف کرده و می نویسد 23 غیر نظامی روز ‏دوشنبه در شهر درعا و 4 تن دیگر نیز در شهر حمص توسط نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند.‏
خبرگزاری فرانسه می گوید تائید رقم کشته شدگان درگیریهای دیروز در سوریه بدلیل ممنوعیت حضور ‏آزادنه رسانه های خارجی دراین کشور غیر ممکن به نظر می رسد.‏
به نوشته این خبرگزاری ، درگیریهای مسلحانه میان نظامیان فراری از ارتش و سربازان وفادار به رژیم ‏سوریه ازیکماه گذشته بدینسو این نگرانی را در میان ناظران بوجود آورده است که مبادا سوریه دچار یک ‏جنگ داخلی گردد. ‏


رییس مجلس خبرگان: همه بیایید جمهوری اسلامی را حفظ کنیم

image
رییس مجلس خبرگان رهبری با دعوت از کسانی که به گفته‌ی وی ممکن است با آنان اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته باشد از همه‌ی «نیروهای انقلاب» که «امام، رهبری و قانون اساسی» را قبول دارند دعوت کرد تا برای حفظ نظام جمهوری اسلامی بکوشند.
آیت‌الله مهدوی کنی امروز گفت اصول گرایی را در رسانه‌ها و غرب به معنای «انسان‌های متعصب، خشک و بنیادگرا» معرفی می‌کنند؛ درصورتی‌که اینگونه نیست و اصول‌گرایی یعنی کسانی که «اساس انقلاب» را قبول دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس آیت‌الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق با بیان اینکه حفظ نظام جمهوری اسلامی اساسی‌ترین موضوع است از همه‌ی کسانی که اصول‌گرا هستند و به گفته‌ی وی «امام، رهبری و قانون اساسی» را قبول دارند دعوت کرد تا «اختلاف سلیقه‌ها» را کنار گذاشته و برای حفظ جمهوری اسلامی بکوشند.
وی گفت: «اگر اصل نظام زیر سوال رفت فروع آن نیز حذف می‌شود.. اکنون نیز سخن ما این است که اختلاف نظر طبیعی است و بنابراین ما اصولگرایان که امام، رهبری، قانون اساسی را قبول داریم ممکن است اختلاف سلیقه‌هایی در کیفیت پیاده شدن و انتخاب افراد داشته باشیم.. بنابراین خوب است که با هم باشیم.»
آیت‌الله مهدوی کنی ادامه داد: «بنده هم علما و هم مجلسی‌ها و غیر مجلسی‌ها را که انقلاب را قبول دارند، دعوت می‌کنم که با هم باشند. باید اصل را حفظ کرد. ممکن است اختلاف سلیقه‌هایی داشته باشیم که طبیعی است.»
مردم به روحانیت فحش می‌دهند
آیت‌الله مهدوی کنی در بخش دیگری از سخنان خود که در مراسم عمامه‌گذاری بود گفت که وی هنگامی که پانزده ساله بوده روحانی شده است.
وی سپس با ذکر خاطره‌ای گفت که در قدیم مردم به روحانیت فحش نمی‌دادند: «آیت‌الله برهان لباس خود را به من عاریه داد و من فقط یک عمامه خریدم. پس از اینکه مراسم عمامه‌گذاری به پایان رسید و با اتوبوس به منزل باز می‌گشتم همه به من می‌گفتند آخوند کوچولو. در قدیم مردم روحانیت را مسخره نمی‌کردند بلکه خوشحال شده بودند که کسی در این سن کم روحانی و معمم شده است.»
رییس مجلس خبرگان در پایان نیز گفت که در حال حاضر «عده‌ای ممکن است بر ما صلوات بفرستند و عده‌ای هم فحش دهند».




آیا فرمانده سپاه در توطئه انفجار ملارد به قتل رسیده است؟

به دنبال انفجار در پادگانی در غرب تهران و کشته شدن یک فرمانده سپاه، برخی همرزمان و نزدیکان وی یادداشت‌های معناداری نوشته‌اند. در تازه‌ترین مطلب محمدباقر قالیباف نوشته است «دشمنان ما بهتر از دوستان حسن تهرانی مقدم را می‌شناختند». صحبت از کشتن حسن تهرانی مقدم در حالی توسط قالیباف عنوان می‌شود که اساسا سپاه اعلام کرده علت انفجار خرابکاری نبوده است.
imageبه دنبال حادثه انفجار در یکی از زاغه‌های مهمات در پادگان امیرالمومنین ملارد، به گفته‌ی روابط عمومی سپاه پانزده تن از جمله حسن تهرانی مقدم، مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه،  کشته شدند.
با کنار هم قرار دادن اخبار و آمار متفاوت (و گاه به شدت متناقض) و نیز یادداشت‌های کنایه‌آمیز برخی از همرزمان مقام نظامی کشته شده در این ماجرا، شاید بتوان رای به مشکوک بودن ماجرا داد. مجله آمریکایی تایم نیز به احتمال دخالت اسرائیل در این انفجار اشآاره کرده است.
اگر از شایعاتی با این عنوان که «چرا انفجار در غرب، و لرزش در شرق تهران» بگذریم، اولین واکنش را حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه نشان داد.
وی در مطلبی که در این زمینه منتشر کرد نوشت حسن تهرانی مقدم٬ در حال کسب آمادگی بیشتر برای مقابله با تهدیدات اخیر نظامی بود که جان خود را از دست داد.
بعد از این فرمانده سپاه برخی وبلاگ‌های حزب‌اللهی و محافظه‌کار که ظاهرا نسبتی با این فرد داشتند با سخنان کنایه‌داری نسبت به کشته شدن این مقام نظامی واکنش نشان دادند.
به عنوان مثال وبلاگ «اسرار سخن» در مطلبی با عنوان «شد آنچه نباید می‌شد» نوشت: «فعلا زبانم قاصر است از سخن گفتن.. سردار حسن تهرانی مقدم، همه جا به دنبالت بودند که شهیدت کنند آخر کار خودشان را کردند.»
این وبلاگ نویس توضیح بیشتری نداده است اما با توجه به مطالب قبلی این وبلاگ نویس به نظر می‌رسد منظور او مقامات نظامی ایران باشد.
در تازه‌ترین واکنش محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز در مدح این فرمانده سپاه مطلبی نوشته و گفته است که تمام دستاوردهای بزرگی که جمهوری اسلامی در عرصه موشکی دارد، همه را مدیون این حسن تهرانی مقدم است.
قالیباف همچنین با کنایه گفته است که «دشمنان ما بهتر از دوستان٬ حسن را می‌شناختند.»
سخن قالیباف آنجا کنایه‌دار می‌نماید که پیشتر سپاه پاسداران گفته بود که انفجار ملارد بر اثر «خرابکاری» نبوده است.
همچنین بر مشکوک بودن ماجرا می‌توان چند نکته‌ی دیگر را نیز افزود:
اولین نکته حضور آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم خاکسپاری این افراد است که پیشتر و در چنین سطحی، برای رهبر جمهوری اسلامی سابقه نداشته است.
مراسم خاکسپاری کشته شده‌های این انفجار روز گذشته با حضور خامنه‌ای، و شماری از مقام‌های حکومتی و لشکری در «حسینیه ثارالله ستاد فرماندهی کل سپاه» برگزار شد؛ در حالی‌که پیشتر و در جمهوری اسلامی همواره چنین مراسم‌هایی با دعوت عموم و در خیابان انجام می‌شد.
دومین نکته نیز آمارهای متناقض و ضد ونقیضی است که برای کشته‌شده‌های این حادثه بیان شد. البته آمارهای متناقض همواره در چنین حوادثی طبیعی است؛ حتی اینکه سپاه اعلام کند ۱۰، ۱۵، ۲۷ و بعد ۱۷ و در نهایت به عدد ثابت ۱۵ نفر کشته برسد نیز عجیب نمی‌نماید، موضوع هنگامی عجیب می‌شود که خبرگزاری ایلنا از قول یک مقام مسئول می‌نویسد که در این حادثه کسی کشته نشده است.
ایلنا از وجود آمارهای متناقض نوشت و در گفتگو با یک کارشناس مسئول وزارت بهداشت نوشت که در این حادثه فقط ۱۲ نفر مصدوم شده‌‌اند و اساسا هیچ فردی کشته نشده است.
این کارشناس مسئول در مورد حادثه انفجار به خبرنگار ایلنا گفت: «در این اتفاق ۱۲ نفر مصدوم شدند که در بیمارستان‌های کرج و شهریار بستری شدند.»
و مورد آخر نیز بازداشت حسن فتحی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر، یک روز پس از انفجار است.
خبرگزاری فارس علت بازداشت را «همکاری با بی‌بی‌سی» ذکر کرده؛ اما آقای فتحی زمانی بازداشت می‌شود که درباره‌ی انفجار انبار مهمات با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کند؛ البته فارس هم تاکید کرده است که علت اصلی دستگیری آقای فتحی «تأیید ادعاهای صهیونیست‌ها درباره ایران» بوده است.



اخبار روز: 

نامه سرگشاده
به فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان فدرال

به مناسبت اطلاعیه مطبوعاتی مورخ نهم نوامبر۲۰۱۱خانم کرستین مولر،

سخنگوی سیاست خارجی حزب درباره گزارش IAEA در مورد برنامه اتمی ایران
ترجمه ازآلمانی

جای بسی شگفتی است که فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان فدرال در جدال بر سر برنامه اتمی ایران و تهدید حمله ازجانب اسرائیل به ایران آشکارا به نفع اسرائیل موضع گیری میکند. ما بدون هیچ قید و شرطی اعلام میکنیم که با دست یابی هر کشور جدیدی به سلاح اتمی شدیدا مخالفیم و تردیدی نداریم که چنانچه بمب اتمی دراختیار ایران قرار گیرد، بی ثباتی منطقه بیش از پیش تشدید خواهد شد.

درعین حال براین باوریم که نمیتوان خطرات کشوری را که یک زرادخانه اتمی دراختیار دارد، از بدو تشکیلش بارها کشورهای همجوارش را مورد تجاوز نظامی قرار داده است و تا به امروز از انجام خواست جامعه جهانی برای دست کشیدن از اشغال فلسطین سر باززده است، نادیده گرفت.
حال اگر کسی مانند فراکسیون حزب سبز در پارلمان آلمان فدرال بخواهد تنها ازدست یابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند وعوامل دیگر را نادیده بگیرد، درواقع نه تنها از انحصار قدرت اتمی اسرائیل جا نبداری کرده است، بلکه عملا خود را درمسئولیت گسترش سلاح های هسته ای در منطقه و دیگر نقاط جهان سهیم میکند. البته هستند افرادی نظیر نتا نیاهو و لیبرمان که تصور میکنند با تکیه بر قدرت نظامی و به ویژه تسلیحات اتمی میتوانند برای مردم اسرائیل امنیت بیشتر تضمین کنند، در حالیکه مشخصا همانها هستند که با این روشها و تهدید ها امنیت اسرائیل را بیش از همه به خطر می اندازند.
حال اگر هدف فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان فدرال واقعا حفظ موجودیت اسرائیل و همزیستی مسالمت آمیز همه ملتهای خاور میانه باشد، باید آنها به جای پذیرش و تا یید قدرت اتمی اسرائیل برای ایجاد منطقه ای عاری از سلاحهای کشتار جمعی و ترویج اندیشه تعامل میان کشورهای خاورمیانه و نزدیک تلاش کنند و همه کشورها، از جمله ایران و اسرائیل را به همکاری سازنده برای دستیابی به این چشم انداز صلح پایدار فراخوانند. چه نکو بود اگر آنها به معدود نداهای هوشمندانه ای که از اسرائیل شنیده میشود ، مانند توصیه هیلل شنکر، گوش فرا میدادند. (رجوع شود به روزنامه هاآرتس، ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱ )
علاوه برآنچه در بالا گفته شد، اطلاعیه فراکسیون حزب سبزها بر خلاف انتظاری که میتوان ازیک حزب پارلمان آلمان داشت، فاقد واقع بینی و توان تشخیص است و بدون چون وچرا و یک برخورد انتقادی ، گزارش اغراق آمیز سازمان انرژی اتمی (IAEA ) و ادعا های تبلیغاتی آنرا میپذیرد:

- گزارش سازمان انرژی اتمی قبل از انتشار اعتبار خود را از دست داده بود ، زیرا اسرائیل که خود عضواین سازمان نیست ده روز قبل از انتشار گزارش با استناد به آن ایران را ، که عضو سازمان است ، به حمله نظامی تهدید کرده بود.


- البته گزارش سازمان انرژی اتمی مفصل تر از گزارشهای پیشین است، اما این دلیل بر دقیق تر بودن آن نیست. این گزارش نه ثا بت میکند که ایران واقعا توان ساخت بمب اتمی دارد و نه اینکه چه زمانی برای ساخت آن نیاز دارد. اکنون حدود دهسال است این هشدار هراسناک را مدام میشنویم که ایران ظرف ششماه دیگر به بمب اتمی دست خواهد یافت


- گزارش سازمان انرژی اتمی عمدتا متکی بر اطلاعات سازمان های امنیتی ده کشور است. معلوم نیست به چه علت نام این کشور ها در گزارش ذکر نمیشود. آیا سازمان انرژی اتمی میخواهد با کتمان این واقعیت که اسرائیل که عضو آژانس انرژی اتمی نیست ،ولی بعنوان طرف دعوی در گردآوری اطلاعات سهیم بوده است از بی اعتبار شدن گزارش و رسوائی خود جلوگیری کند؟


به رغم همه این نکات که هریک اعتبار گزارش سازمان انرژی اتمی را مورد تردید قرار میدهند، در اطلاعیه فراکسیون حزب سبزها کوچکترین نشانه ای از تعمق دیده نمیشود. چنین برخوردی با معضلی که میتواند به یک جنگ خاتمانسوزدر حساس ترین منطقه جهان بیانجامد، از یک حزب سیاسی متعهد بعید است. به خاطر داریم که در گذشته ای نه چندان دور سازمان های جاسوسی برای توجیه جنگ علیه عراق اطلاعا ت دروغین دراختیار جرج دبلیو بوش قرار دادند. آیا فراکسیون حزب سبزها از یاد برده است که چگونه کولین پاور، وزیر خارجه پیشین امریکا ، به خاطر دروغ هائی که بر اساس اطلاعات سازمانهای جاسوسی با شور و حرارت تمام در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود، رسما درانظار عمومی جهانیان عذر خواهی کرد؟ آیا جنگ افغانستان و عراق برای خاور میانه و نزدیک کافی نیستند؟ آیا باید جنگ ایران هم به آن اضافه شود تا از تاریخ درس بگیریم؟ این دیگر واقعا مضحک است که بخواهیم به حزبی که مشروعیت خودرا از جنبش صلح طلبی آلمان کسب کزده است ، دسیسه هائی را تفهیم کنیم که برای توجیه یک جنگ جدید به کار برده میشوند.


هشدار های فراکسیون حزب سبز آلمان در مورد « پیامد های فاجعه بار جنگ « به دولت اسرائیل تا زمانی که همراه با تاکید به تحریم های هرچه شدید تر علیه ایران مطرح میشود، کاملا صوری است ، تحریم هائی که علاوه بر فشار مشدد بر مردم ایران و پیامدهای خانمانسوز آن برای جامعه، در نهایت هدفشان چیزی نیست جز هموار کردن جاده برای آغا زیک جنگ جدید. فراموش نکنیم، شدید ترین تحریم ها علیه رژیم صدام حسین در دهه ۱۹۹۰ سرانجام به جنگ منتهی گردید. این واقعیت را نیز در نظر داشته باشیم که هرچه تحریم ها علیه ایران شدید تر شوند، عمر نظام غیر دموکراتیک و سرکوبگر رژیم حاکم طولانی تر خواهد شد. زیرا تحریم ها بهانه مناسبی به دست حکومت میدهند تا افکار عمومی را از رشوه خواری و بی تد بیری خود که کشور را به فلاکت کشانده است ، منحرف کند و درست همانگونه که صدام حسین در طول تحریم های ده ساله عمل کرد، ادامه حیات خود را به عنوان تضمین کننده نجات ملت در شرایط اضطراری توجیه کند. از این راه نظام جمهوری اسلامی ایران میتواند برای خود مشروعیتی را که سالهاست از دست داده ، مجددا کسب کند. به باور ما زمان آن فرا رسیده است که از سیاست دوگانه و دو معیاری دست برداریم . در غیر اینصورت این سیاست آگاهانه یا ناآگاهانه در عمل در خدمت سیاست جنگ افروز دیگری در خاور میانه و نزدیک و این بار علیه ایران قرار خواهد گرفت ، که میتواند تمام منطقه ، از جمله اسرائیل را به آتش بکشاند.


برلن ، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱

محسن مسرت    بهمن نیرومند




اخبار روز: 

بی بی سی: نیروهای پلیس نیویورک چادرهای معترضان جنبش موسوم به "اشغال وال استریت" را از پارک زوکوتی در منطقه مالی و تجاری این شهر جمع آوری کرده اند.
این چادرها از روز هفدهم سپتامبر، حدود دو ماه پیش، توسط کسانی که نظام سرمایه داری، شرکت های بزرگ و ثروتمندان را عامل بحران اقتصادی و مشکلات مردم می دانستند برپا شد، اما مقامات شهری وجود این چادرها را غیربهداشتی توصیف کرده و خواستار برچیدن آنها شدند.
در جریان این عملیات که در ساعات پایانی دیشب انجام گرفت، بیش از ۷۰ نفر از معترضانی که حاضر نشدند به صورت مسالمت آمیز محوطه پارک را ترک کنند، توسط پلیس دستگیر شدند.
پلیس پیش از آغاز عملیات جمع آوری چادرها از معترضان خواسته بود که تا ساعت یک بامداد محوطه را ترک کنند.
جنبش موسوم به اشغال وال استریت که از نیویورک آغاز شد، الهام بخش حرکت های مشابهی در سراسر جهان بوده است.
چادرهای معترضان در اوکلند در ایالت کالیفرنیا نیز در بامداد دوشنبه توسط پلیس جمع آوری شد.
پلیس نیویورک پیش از آغاز عملیات جمع آوری چادرها در اعلامیه ای به معترضان گفته بود: "شهرداری معتقد است که ادامه اشغال پارک زوکوتی از لحاظ بهداشتی و خطر آتش سوزی مشکلاتی را ایجاد کرده است".
دفتر مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک در پیامی اینترنتی که در توئیتر منتشر شد، اعلام کرده است که معترضان باید موقتا چادرهای خود را جمع کنند، اما پس از نظافت محوطه می توانند به این مکان بازگردند.
البته پلیس در اعلامیه خود اعلام کرد که معترضان در بازگشت به این پارک اجازه ندارند دوباره برای اقامت در این محوطه چادر بزنند.

حکم دادگاه به نفع معترضان برای نصب دوباره چادرها در پارک

در تحولی جدید انجمن ملی وکلا در آمریکا اعلام کرده که موفق شده از دادگاهی در نیویورک، مجوز بازگشت معترضان به پارک زوکوتی را برای نصب دوباره چادرهایشان بگیرد.
این انجمن اعلام کرده که اکنون با حکم جدید، مقامات شهرداری نیویورک نخواهند توانست قوانین پارک را در مورد معترضان اشغال وال استریت اعمال کنند.
در همین حال مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک می گوید از این حکم باخبر است اما تا این لحظه متن آن را ندیده است. او افزوده است که شهرداری قصد دارد حکم جدید را در دادگاه به چالش بکشد.
فیلم زنده ای که توسط معترضان در هنگام ورود پلیس به پارک در اینترنت پخش شد، معترضان را در حالی نشان می داد که شعار می دادند: "هر روز، هر هفته، اشغال وال استریت" و "جهان نظاره گر است".
در جریان عملیات پلیس، محوطه اطراف پارک بسته شده بود و خبرنگاران حق ورود به این منطقه را نداشتند. بعضی از معترضان می گویند پلیس برای متفرق کردن آنها از اسپری فلفل استفاده کرده و به شکلی قابل توجه، به اعمال زور متوسل شده است.
پل براون، یکی از سخنگویان پلیس نیویورک در این مورد گفته است که پس از ابلاغ دستور پلیس، بیشتر معترضان تخلیه پارک را آغاز کردند، اما گروه کوچکی از آنها با پلیس همکاری نکردند.
بعضی از این معترضان خود را با زنجیر به درختان پارک بسته بودند، اما در نهایت پلیس زنجیرها را پاره کرد و آنها را از پارک بیرون برد.
لورا ترولیان، خبرنگار بی بی سی که در نزدیکی پارک حضور داشت می گوید عملیات شبانه پلیس معترضان را غافلگیر کرده است.
اما خبرنگار بی بی سی می گوید معترضان قصد دارند در سایر نقاط شهر دوباره گرد هم جمع شوند و معتقدند که پاکسازی پارک زوکوتی تنها پیام آنها را قوی تر به گوش مردم خواهد رساند.
در شرایطی که اشغال این منطقه در نیویورک به دومین ماه خود نزدیک می شد، به نظر می رسید مقام های شهرداری و شخص شهردار از سوی شهروندان و صاحبان تجارت های محلی تحت فشار فراینده ای قرار داشتند تا معترضان را که شمار آنها به حدود ۲۰۰ نفر می رسید از این پارک بیرون کنند.
خبرنگار بی بی سی می گوید با اعمال قانون ممنوعیت چادر زدن در پارک، عملا خوابیدن معترضان در پارک غیرممکن خواهد بود.
سازمان دهندگان این اعتراضات در بیانیه ای اعلام کرده اند که حتی اگر بیرون کردن مردم از لحاظ فیزیکی ممکن باشد، "نمی توانید جلوی آگاهی را بگیرید و اندیشه ای را که زمان تبلور آن فرارسیده،از فکرها بیرون کنید".




اخبار روز: 

 رشد ۱٨ درصدی مرگ های ناشی از حوادث کار
سایت سازمان پزشکی قانونی کشور: در شش ماهه نخست امسال ۷۷٨ نفر در حوادث کار جان خود را از دست دادند. این آمار در مقایسه با ۶۵۵ نفری که طی مدت مشابه سال قبل بر اثر همین حوادث جان باختند، ۱٨.٨ درصد بیشتر شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل افراد فوت شده در حوادث کار نیمه اول امسال ۷۷۰ نفر مرد و مابقی زن هستند. همچنین استان های تهران و اصفهان به ترتیب با ۱۰۷ و ۱۰۱ نفر فوتی در رتبه های اول و دوم مرگ های ناشی از حوادث کار قرار می گیرند.
گفتنی است تعداد کل فوت شدگان حوادث کار در سال گذشته در کشور، یک هزار و ۲۹۰ نفر بوده که هزار و ۲۷۱ نفر آنان مرد و ۱۹ نفر زن بودند.


تجمع کارگران صنایع مخابراتی راه دور شیراز

به گزارش ایلنا بیش از ۳۵۰ نفراز کارگران صنایع مخابراتی راه دور (ITI) شیراز، صبح روز ۲۲آبان ماه در اعتراض به عدم دریافت بیش از ۲۴ ماه حقوق معوق خود در مقابل استانداری شیراز تجمع کردند.

تجمع تعدادی از کارگران موزه میراث روستایی گیلان در رشت

روز ۲۲ آبان ماه تعدادی از کارگران موزه میراث روستایی گیلان در مقابل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تجمع کردند.
به گزارش ایلنا از گیلان، این کارکنان که مدعی بودند چندین ماه حقوق دریافت نکرده‌اند، خواستار ملاقات با امید عزیزی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری گیلان شدند ولیکن به دلیل حضور این مقام مسوول در تهران محل را ترک کردند.
خبرنگار ایلنا به سراغ مدیر اجرایی موزه میراث روستایی گیلان رفت، ولی از پاسخ خودداری کرد.
کیانوش لیاقت ورز در برابر اصرار تلفنی خبرنگار ایلنا، ضمن تائید عدم دریافت حقوق چندین ماهه کارکنان این موزه از خبرنگار این رسانه خواست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت‌و‌گو کند.
به دنبال آن خبرنگار ایلنا طی تماس تلفنی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خواستار ارایه پاسخ شد، اما امید عزیزی با اشاره به حضور در جلسه‌ای در تهران خواستار ارایه سوالات به واحد فرهنگی این اداره کل شد.
خبرنگار ایلنا با مسوول فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تماس گرفت، ولی، محمد تقی شعبانی در پاسخ، گفت: از معاونت توسعه مدیریت اداره کل سوال کنید.
گفتنی است خبرنگار ایلنا با معاونت توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گیلان تماس گرفت، ولی کسی پاسخگو نبود.

تجمع کارکنان هتل آزادی به دلیل عدم بازگشت به کار

صبح روز ۲٣ آبان بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان هتل بزگ آزادی به علت عدم بازگشت به کار؛ بعداز تعمیرات اساسی هتل که از سال ٨۶ شروع شده است، در مقابل این هتل تجمع کردند.
به گزارش ایلنا یکی از کارگران تجمع کننده هتل آزادی گفت: این هتل که وابسته به بنیاد مستضعفان است از سال ٨۶ جهت بازسازی و تعمیرات اساسی؛ کلیه پرسنل خود را اخراج کرد و مسئولین هتل تعهدات محضری داده‌اند بعداز اتمام تعمیرات کلیه کارکنان اخراجی هتل بازگشت به کار شوند.
وی ادامه داد: در این مدت کلیه کارکنان از بیمه بیکاری اداره کار استفاده می‌کردند اما متاسفانه هم اکنون که تعمیرات هتل به اتمام رسیده است از آغاز به کارمجدد و ورود افراد به هتل جلوگیری به عمل می‌آید.
این نماینده کارگران هتل آزادی ادامه داد: در صورت عدم بازگشت به کار ما که قانونی است؛ به تجمع خود در روزهای آتی ادامه می‌دهیم.
هتل بزرگ آزادی یکی از هتلهای ۵ ستاره طراز اول پایتخت با کاربری تجاری و دیپلماتیک و سابقه بیش از سه دهه فعالیت است که دارای ۴٣۲ اتاق و ۵۰ سوئیت و سایر امکانات رفاهی است.

گزارشی از وضعیت کارخانه مواد شوینده و بهداشتی اشک

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه: کارخانه اشک در استان کردستان دارای سه شعبه است. شعبه یک در شهرک صنعتی شماره یک سنندج، شعبه دو واقع در جاده سنندج- دهگلان جنب کارخانه کاشی کسری و سومین آن در جاده سنندج-کامیاران قرار دارد. هم اکنون شعبات یک و دو فعال هستند و شعبه سه تعطیل است. طبق گزارشی که به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ارسال شده است، شعبه یک دارای ۴۵ کارگر است که به طور یک شیفته از ساعت ٨ صبح تا ۵ عصر با یک ساعت زمان صرف ناهار کار می کنند. این کارگران با قراردادهای سفید امضاء یک ماهه و با حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار، بدون برخوداری از سرویس ایاب و ذهاب و ناهار مشغول کارند، که ماهانه بخشی از حقوق ناچیزشان صرف ایاب و ذهاب به کارخانه می شود. بخشی از کارگران این کارخانه ٣ ماه و بخش دیگر ۵ ماه حقوق معوقه دارند، علاوه بر این هر دو بخش از کارگران، یکی ۶ ماه و دیگری ۷ ماه مزایا نیزاز کارفرما طلب دارند. به همین خاطر حدود ۲۰ روز قبل با خواستهای، پرداخت حقوقها و مزایای معوقه و همچنین امکان اضافه کاری برای جبران پایین بودن دستمزد، به مدت ٣ روز اعتصاب کرده اند، که با وعده های کارفرما قبول می کنند تا به اعتصاب خود پایان دهند ولی تا ۴ روز بعد از اعلام پایان اعتصاب کارخانه را به صورت نیمه فعال در آورده بودند. در زمان اعتصاب، دو نفر از نمایندگان کارگران نزد دکتر نوری صاحب کارخانه می روند تا در مورد خواستهایشان با وی مذاکره کنند، ولی مذاکره نمایندگان با کارفرما نتیجه ای برای کارگران به دنبال نداشته است. در ادامه اعتصاب، نوری مجبور می شود به کارخانه برود و خطاب به کارگران در حال اعتصاب می گوید چون فروش کم است و مواد اولیه نیز باید خریداری شود، فعلا هیچ پولی برای شما موجود نیست، قول می دهم هر وقت فروش رونق بگیرد هم حقوقتان را پرداخت کنم و هم اجازه اضافه کاری بدهم. کارگران که به این ترتیب به هیچ یک از مطالباتشان نرسیده اند، باهم قرار گذاشته اند در صورتی که تا پایان آبان حقوقهایشان پرداخت نشود، اعتصاب خود را از سر بگیرند.




هرانا؛ وضعیت وخیم حسین رونقی ملکی در اثر خونریزی داخلی

خبرگزاری هرانا - وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به علت خونریزی داخلی وخیم است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی به علت عدم رسیدگی پزشکی به این زندانی رو به وخامت گرویده به طوری که ادرار وی با لخطه های خون همراه شده است.
حسین رونقی ملکی که به تازگی و برای سومین مرتبه متوالی کلیه اش تحت عمل جراحی قرار گرفته، بنا به گفته ی پزشکان به مرخصی استعلاجی نیاز دارد اما مسئولین زندان اوین از این ممانعت به عمل آورده و وی را به زندان منتقل کرده اند.

گفتنی ست که رسیدگی پزشکی با تاخیر و نگهداری در محیط نامطلوب زندان از جمله عواملی است که موجب از کار افتادگی کلیه این زندانی شد و در صورت تکرار این موضوع جان وی در خطر قرار خواهد داشت.



تعطیلی بزرگترین کارخانه تولید ورق گالوانیزه

خبرگزاری هرانا - سیاست تعرفه‌ای نادرست موجب شده است که بزرگ‌ترین کارخانه تولید ورق گالوانیزه کشور که حدود پنج ماه پیش با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید دو هفته پس از افتتاح‌، تعطیل شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر، ایزدپناه عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت‌: سود بازرگانی واردات ورق گالوانیزه ۶ درصد است که با احتساب ۴ درصد تعرفه عمومی به ده درصد می‌رسد و با این سیاست تعرفه‌ای اجازه ندادیم که پس از اعلام جشن خودکفایی در تولید ورق گالوانیزه خودرویی‌، این کارخانه به تولید خود ادامه دهد‌. 
وی اضافه کرد: چرا اینقدر در کشور به تعرفه خودرو‌ها توجه می‌شود اما به بقیه صنایع توجه نمی‌شود؟  آقای ایزدپناه راهکار مناسب را برای حل مشکلات تعرفه‌ای، اعمال تعرفه پلکانی بیان کرد که بر اساس آن به هر میزان که واردات ارزش افزوده ایجاد می‌کند تعرفه آن نیز افزایش می‌یابد.
وی گفت: بر اساس این راهکار، قیمت محصول را به وزن آن تقسیم و برای کالایی که کار بیشتری روی آن انجام شده است تعرفه بیشتر و برای کالایی که کار کمتری روی آن انجام شده است تعرفه کمتری وضع می‌کنند.




بازجویی و تفهیم اتهام جدید به سعید نعیمی، عضو شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم وحدت

سعید نعیمی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) مورد بازجویی هشت ساعته قرار گرفت.
به گزارش ادوارنیوز، این عضو در بند سازمان ادوار تحکیم وحدت که در بند زندانیان مالی و قاچاقچیان زندان تبریز نگهداری می‌شود، به طور ناگهانی مورد بازجویی هشت ساعته قرار گرفت.
در این بازجویی که توسط بازپرس پرونده صورت گرفت، اتهامات جدیدی به وی تفهیم شد و به طور تلویحی به وی اعلام شد که با تمام درخواستهایش مبنی بر انتقال به زندان محل سکونت و یا تبدیل قرار مخالفت خواهد شد.
بر اساس اطلاعاتی که به دست خبرنگار ادوارنیوز رسیده، تاریخ دادگاه وی نیز تا روز ٨ دی ماه به تعویق افتاده است.
سعید نعیمی عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) در تاریخ دوشنبه، ١٩ اردیبهشت ١٣٩٠ بازداشت شده بود.




هشدار مجدد آمریکا در مورد فعالیت‌های ایران در عراق

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، درباره فعالیت های "بی ثبات کننده" ایران در عراق هشدار داده و بر مقابله با آن تاکید کرده است.
او در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت ایران تلاش کرده که با تضعیف روند سیاسی عراق و سازماندهی حملات علیه نیروهای آمریکا و غیرنظامیان، عراق را ضعیف نگاه دارد.
ایران، این اتهام را رد می کند و حضور نظامی آمریکا در عراق را عامل بی ثباتی این کشور می داند.
آقای پانه تا، اقدامات "بی ثبات کننده" ایران و برنامه های اتمی و موشکی این کشور را خطری جدی علیه آمریکا، عراق و کشورهای منطقه دانست.
او درعین حال گفت که عراق به هیچ وجه تمایل ندارد که تحت نفوذ ایران باشد.
به گفته وی، ایالات متحده و کشورهای متحدش در منطقه متعهدند که با "نفوذ بی ثبات کننده ایران" مقابله کنند.
او گفت فعالیت های ایران، حکومت این کشور را بیش از همیشه منزوی کرده است.
سناتور کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا خواهان آن شد که دولت باراک اوباما مراقب باشد دولت عراق به تعهدش در مورد تامین امنیت اردوگاه سازمان مجاهدین خلق عمل کند.
این سناتور دموکرات گفت که آمریکا در حالی که نیروهایش را از عراق خارج می کند باید برای بغداد روشن کند که واقعه مرگبار آوریل گذشته نباید در این اردوگاه تکرار شود.
نیروهای امنیتی عراق در ساعات اولیه بامداد روز جمعه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) به اردوگاه اشرف حمله کردند و بین آنان و ساکنان این اردوگاه درگیری روی داد.
سازمان ملل متحد تأیید کرده است که دست کم ۳۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در آن درگیری کشته شده اند.
بی بی سی




گزارشی از وضعیت کارخانه مواد شوینده و بهداشتی اشک و کارگران آن در سنندج

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱

کارخانه اشک در استان کردستان دارای سه شعبه است. شعبه یک در شهرک صنعتی شماره یک سنندج، شعبه دو واقع در جاده سنندج- دهگلان جنب کارخانه کاشی کسری و سومین آن در جاده سنندج-کامیاران قرار دارد. هم اکنون شعبات یک و دو فعال هستند و شعبه سه تعطیل است. طبق گزارشی که به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ارسال شده است، شعبه یک دارای 45 کارگر است که به طور یک شیفته از ساعت 8 صبح تا 5 عصر با یک ساعت زمان صرف ناهار کار می کنند. این کارگران با قراردادهای سفید امضاء یک ماهه و با حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار، بدون برخوداری از سرویس ایاب و ذهاب و ناهار مشغول کارند، که ماهانه بخشی از حقوق ناچیزشان صرف ایاب و ذهاب به کارخانه می شود. بخشی از کارگران این کارخانه 3 ماه و بخش دیگر 5 ماه حقوق معوقه دارند، علاوه بر این هر دو بخش از کارگران، یکی 6 ماه و دیگری 7 ماه مزایا نیزاز کارفرما طلب دارند. به همین خاطر حدود 20 روز قبل با خواستهای، پرداخت حقوقها و مزایای معوقه و همچنین امکان اضافه کاری برای جبران پایین بودن دستمزد، به مدت 3 روز اعتصاب کرده اند، که با وعده های کارفرما قبول می کنند تا به اعتصاب خود پایان دهند ولی تا 4 روز بعد از اعلام پایان اعتصاب کارخانه را به صورت نیمه فعال در آورده بودند. در زمان اعتصاب، دو نفر از نمایندگان کارگران نزد دکتر نوری صاحب کارخانه می روند تا در مورد خواستهایشان با وی مذاکره کنند، ولی مذاکره نمایندگان با کارفرما نتیجه ای برای کارگران به دنبال نداشته است. در ادامه اعتصاب، نوری مجبور می شود به کارخانه برود و خطاب به کارگران در حال اعتصاب می گوید چون فروش کم است و مواد اولیه نیز باید خریداری شود، فعلا هیچ پولی برای شما موجود نیست، قول می دهم هر وقت فروش رونق بگیرد هم حقوقتان را پرداخت کنم و هم اجازه اضافه کاری بدهم. کارگران که به این ترتیب به هیچ یک از مطالباتشان نرسیده اند، باهم قرار گذاشته اند در صورتی که تا پایان آبان حقوقهایشان پرداخت نشود، اعتصاب خود را از سر بگیرند.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه 21/8/1390





دو تا پنج سال زندان؛ مجازات ایرانیانی که به اسرائیل سفر می‌کنند

مجلس ایران روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه کلیات و همزمان جزئیات طرحی را به تصویب رساند که با اجرای آن، برای ایرانیانی که به اسرائیل سفر می‌کنند مجازات دو تا پنج سال زندان در نظر گرفته می‌شود.
به نوشته وبسایت مردمک به نقل از رسانه های دولتی، نمایندگان مجلس ایران با تصویب کلیات طرح تشدید مجازات مسافرت به اسرائیل که از آن با عنوان «فلسطین اشغالی» یاد کردند و اصلاح ماده ۳۶ قانون گذرنامه، جزئیات طرح را نیز به تصویب رساندند.
با اصلاح ماده ۳۶ قانون گذرنامه قرار شد هر ایرانی که به اسرائیل تردد کند به حبس از دو تا پنج سال و از محرومیت از داشتن گذرنامه از سه سال تا پنج سال محکوم شود.
کلیات این طرح با ۱۳۱ رای موافق، سه رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع و ماده واحده آن با ۱۱۶ موافق و ۱۸ رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس ایران رسید.
در ماده ۲۴ قانون گذرنامه ایران که در سال ۱۳۵۱ به تصویب رسیده، آمده بود که گذرنامه ایرانی برای سفر به تمامی کشورها اعتبار دارد مگر کشورهایی که «دولت در موارد مقتضی» سفر ایرانیان را به آن کشورها ممنوع کرده باشد.
در ماده ۳۶ همین قانون نیز مجازات افرادی که از این ماده سرپیچی کنند یک تا دو ماه حبس و یکهزار تا ۱۰ هزار ریال جریمه نقدی و یا هر دو مجازات با هم تعیین شده بود.
اما حالا ضمن تشدید مجازات ترددکنندگان، نام «فلسطین اشغالی» نیز به متن قانون گذرنامه اضافه شده است.
کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در واکنش به این تغییرات در قانون گذرنامه گفته است: اضافه کردن عنوان «فلسطین اشغالی» به متن این قانون ضرورتی ندارد. زیرا همین الان هم سفر به سرزمین‌های اسرائیل ممنوع است و لازم نیست که در قانون از آن نامی برده شود که آنها تصور کنند ما به حکومتشان رسمیت داده‌ایم.
از پس از انقلاب ایران در بهمن ۱۳۷۹، روابط رسمی و غیررسمی ایران و اسرائیل به حالت تعلیق درآمد.
از همان زمان ایران در نخستین موضع گیری رسمی خود، در اطلاعیه‌ای، دستور اخراج ۳۲ کارمند اسرائیلی شعبه هواپیمایی ال‌عال ایران را صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسرائیل شد.
اما روابط این دو کشور با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد شکل دیگری به خود گرفت تا حدی که گاهی تا حد تهدیدهای نظامی متقابل نیز پیش رفته‌ و محمود احمدی‌نژاد در چند سخنرانی خواستار محو اسرائیل شده است.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و براساس قانونی نانوشته، حتی ورزشکاران ایرانی نیز حق رقابت با ورزشکاران اسرائیلی را ندارند.
حسین درخشان وبلاگ نویس مخالف دولت یکی از کسانی است که از جمله به دلیل سفر به اسرائیل، به تحمل ۱۹ سال زندان محکوم شده است.