۱۳۹۰ آبان ۲۳, دوشنبه

روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

بیانیه یک صد و هفده نفر ازمخالفین رژیم ایران

یک مرکز هسته ای در ایران
عکس از آرشیو

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
با انتشارگزارش های مربوط به احتمال انجام حمله نظامی ازسوی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران، نگرانی درمیان ایرانیان خارج از کشورنیزافزایش یافت.
 

گفتگو با حسن شریعتمداری
 
14/11/2011 by رحمت قاسم بیگلو
ازهمین روبحث های گوناگونی میان اپوزیسیون حکومت اسلامی ازجمله ملی مذهبی ها و غیرمذهبی ها درجریان است. درهمین رابطه بیانیه ای با امضای یکصد و پنجاه وهفت نفراز فعالان سیاسی، مدنی، دانشگاهیان و روزنامه نگاران دراروپا وآمریکا انتشاریافت که درآن برای پیش گیری ازهرتجاوزنظامی به ایران، ازحکومت خواسته می شود که، درجهت منافع ملی ایرانیان، درراه جلب اعتماد جامعه جهانی و شفاف سازی گام بردارد.
امضاء کنندگان درضمن هشدارمی دهد که، "جامعه جهانی باید بداند که هرگونه اقدام برعلیه نقض تمامیت ارضی و منافع ملی ایرانیان باعث بالا رفتن مشروعیت سرکوب نیروهای آزادی خواه درایران خواهد شد".
مهندس حسن شریعتمداری درآلمان یکی ازامضاء کنند گان این بیانیه است. دریک گفت و گوی تلفنی درآغازازوی درمورد دلیل انتشاربیانیه و خواست اصلی امضاء کنندگان را پرسیدم. حسن شریعتمداری در آلمان. گوش کنید.



فیدل کاسترو: جهان در آستانۀ جنگ اتمی است

فیدل کاسترو، رهبر کوبا
فیدل کاسترو، رهبر کوبا

نوشتۀ فرید وهابی
فیدل کاسترو، رهبر سالخوردۀ کوبا و همچنین رژیم کرۀ شمالی، به تندی از موضع‌گیری کشورهای غربی واسراییل علیه ایران انتقاد می‌کنند. کاسترو معتقد است که گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی، گزارشی مغرضانه است که جنگ اتمی علیه ایران را تدارک می‌بیند. کرۀ شمالی نیز از هذیان‌های جنگ‌طلبانه و خطرناک اسراییل و آمریکا سخن می‌گوید.

فیدل کاسترو، رهبر ٨٥ سالۀ کوبا، در مقاله‌ای که در مطبوعات کشورش به چاپ رسید، با اشاره به تحولات اخیر پروندۀ اتمی ایران، هشدار می‌دهد که جهان در آستانۀ جنگ اتمی قرار گرفته است.
کاسترو می‌نویسد: «عجیب‌تر آنکه، هنوز عملیات ناتو در لیبی خاتمه نیافته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش سیاسی، مغرضانه و جهت‌ دار خود را در بارۀ ایران منتشر می‌کند»...
کاسترو می‌افزاید: «بدین ترتیب، آژانسی که باید در خدمت صلح جهانی باشد، از جنگ اتمی که آمریکا، بریتانیا و اسراییل علیه ایران تدارک می‌بینند، طرفداری می‌کند».
کرۀ شمالی نیز به همین شکل، اسراییل و آمریکا را متهم می‌کند.
خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی با اشاره به این نکته که آمریکا و اسراییل صریحاً از قصد حملۀ نظامی به ایران حرف می‌زنند، نوشت: «هذیان‌های جنگ‌طلبانۀ آمریکا و اسراییل پدیدۀ بسیار خطرناکی است که می‌تواند خاورمیانه را به جنگی دیگر و فاجعه‌ای بزرگ بکشاند».
 



imageیونان ورشکسته: هیچ‌کس به ما نفت نمی‌فروشد؛ از ایران نسیه می‌خریم

 

دولت یونان در ماه‌های گذشته و همزمان با تشدید بحران اقتصادی خود خرید نفت از کشورهایی چون روسیه، آذربایجان و قزاقستان را متوقف کرده و در عوض به وارد کردن نفت نسیه یا «اعتبار باز» از جمهوری اسلامی روی آورده است.

پس از آنکه چندی قبل خبری منتشر شد که برمبنای آن جمهوری اسلامی به کشور هند نفت رایگان صادر می‌کند و نیز بعد از آنکه مقامات نیکاراگوئه اعلام کردند که برای پرداخت بدهی نفتی ۱۶۴ میلیون دلاری خود به ایران حاضرند به تهران «پشم احشام و یا چوب درخت» بدهند یونان هم اعلام کرده است که در شرایط حاضر کشوری به آنها نفت نمی‌فروشد و فقط این ایران است که به آنها نفت نسیه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت یونان در ماه‌های گذشته و همزمان با تشدید بحران اقتصادی خود خرید نفت از کشورهایی چون روسیه، آذربایجان و قزاقستان را متوقف کرده و در عوض به وارد کردن نفت نسیه از ایران روی آورده است.
به نوشته‌ی رویترز دولت آتن که با بحران بی‌سابقه اقتصادی و ورشکستگی روبرو است به دلیل اینکه بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی اروپا و آسیا از بیم ورشکستگی یونان از ارائه اعتبارات مالی به این کشور خودداری می‌کنند برای جبران نیازهای نفتی خود به خرید نفت از ایران روی آورده است.

رویترز نوشته است: یونانی‌ها هیچ چیز را پنهان نمی‌کنند و به صراحت می‌گویند به خرید نفت از ایران زنده‌اند چون دیگر کشورها با این شرایط به آنها نفت نمی‌دهند.
براساس گزارش رویترز در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به ترتیب چهار و سه محموله نفت سنگین از ایران به یونان صادر شده و پیش‌بینی می‌شود در ماه نوامبر این رقم افزایش یابد.
در گزارش رویترز از قول یک فعال بازار نفت گفته شده است که ایران تنها فروشنده نفت در جهان است که حاضر است نفت را با «اعتبار باز» به یونان دهد.
گفتنی است علاوه بر یونان، روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به هند نیز صادر می‌شود که براساس گزارش شرکت ملی نفت ایران میزان بدهی‌های نفتی هند به ایران حدود ۹ میلیارد دلار برآورد شده که تاکنون پرداخت نشده است.
همچنین ایران در سال ۱۹۸۶ میلادی چند محموله نفت خام به ارزش تقریبی حدود ۵۳ میلیون دلار به نیکاراگوئه صادر کرد که با گذشت حدود ۲۵ سال و احتساب بهره های متعلقه و تاخیر در بازپرداخت حجم این بدهی به ۱۶۴ میلیون دلار افزایش یافته است؛ اما نیکاراگوئه این بدهی را پرداخت نمی‌کند و می‌گوید که حاضر است در ازای آن «پشم احشام و یا چوب درخت» به ایران بدهد.



جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز:
 

کسی که از اختلاس‌گران حمایت می‌کند ضدانقلاب است


جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز بدون آنکه نامی از محمود احمدی‌نژاد ببرد٬ وی را به خاطر دفاع از متهمان پرونده سه هزار میلیارد تومانی بانک صادرات «ضدانقلاب» خواند.
آقای شجونی روز یکشنبه (۲۲ آبان) به سایت محافظه‌کار «فردانیوز» گفت: ««کسانی که از متهمان اختلاس بزرگ در کشور دفاع می‌کنند، به طور حتم ضد انقلاب هستند.»
محمود احمدی‌نژاد دو هفته پیش در جریان سخنرانی میان هواداران خود از بازداشت حمید پورمحمدی٬ معاون بانک مرکزی به اتهام دست داشتن در پرونده اختلاس انتقاد کرده و گفته بود باید متهمان اصلی بازداشت شوند.
آقای احمدی‌نژاد افزوده بود که محمد جهرمی٬ رئیس سابق بانک صادارات از متهمان اصلی این پرونده است و به اسم دفتر فرد دیگری {خامنه‌ای} در این اختلاس دست داشته است.
شجونی در واکنش به این اظهارات گفته که «برخی آقایان گمان می‌کنند هرکسی که در این جریان دستگیر شده معصوم و مظلوم است.»
به گفته این روحانی محافظه‌کار «حمایت ناحق مسئولان از مجرمان اقتصادی مردم را از قوا مایوس» می‌کند و قوه قضائیه نباید در این زمینه «هیچ اعتنایی به پارتی بازی‌ها و توصیه‌های بی‌پایه» مسئولان کنند.
جعفر شجونی در عین حال ادعا کرده است: «مدت هاست که ما فامیل بازی و پارتی بازی و توصیه‌های غلط را به سطل آشغال انقلاب ریخته‌ایم.»



انتقاد محافظه‌کاران از«دروغگو‌یی‌های»احمدی‌نژاد

سایت محافظه‌کار «فردا‌نیوز» با انتقاد از ادامه دروغگویی‌های محمود احمدی‌نژاد نوشته است: «این موج رو به گسترش بی‌اخلاقی، اعم از دروغ‌گویی٬ تاثیر منفی و نامبارکی بر افکار عمومی» می‌گذارد.
این سایت روز دوشنبه (۲۳ آبان) با انتشار یادداشتی این پرسش را مطرح کرده که «دود گسترش دروغ‌گویی، ایجاد فضای بی‌اعتمادی و دامن زدن به بد اخلاقی‌های سیاسی به چشم چه کسی می‌رود؟»
«فردا‌نیوز» در ادامه یادداشت خود آورده است: «این روز‌ها حقیقت در هجوم بی‌امان دروغ به چنان کیمیایی مبدل گشته که دست یافتن به آن اگر نگوییم غیر ممکن لااقل بسیار دشوار و پیچیده می‌نماید.»
خلاف واقع گویی‌های احمدی‌نژاد که برای نخستین‌بار میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز به صراحت به آن اشاره کرد، در ۱۰ ماه گذشته به جدی‌ترین مسئله محافظه‌کاران تبدیل شده است.
علی خامنه‌ای نخستین کسی بود که در خطبه‌های نماز جمعه تهران ۲۹ خرداد سال ۱۳۸۸ از دروغگو خطاب کردن احمدی‌نژاد انتقاد کرد و گفت نظرات رئیس دولت دهم بیشتر از هر مقام دیگر به وی نزدیک است.
با گذشت حدود دو سال از انجام آن سخنرانی٬ بیش از شش ماه است که محافظه‌کاران به طور مستقیم و غیرمستقیم احمدی‌نژاد را فردی دروغگو می‌خوانند.




جـــرس: درحالیکه گزارش رسیده بود؛ علی نجاتی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه برای گذراندن حکم یک سال حبس خود احضار شد، منابع حقوق بشری روز گذشته اعلام کردند که این فعال کارگری پس از مراجعه به دادگاه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

به گزارش سایت «خانه حقوق بشر ایران»، این فعال کارگری به یک سال زندان محکوم شده و باید با وجود بیماری یک سال را در زندان سپری کند.

این در حالی است که نجاتی به دلیل ناراحتی قلبی توانایی تحمل شرایط زندان را ندارد.

این فعال کارگری، هفته‌ی گذشته نیز جهت گذراندان دوران محکومیتش از سوی دادگاه انقلاب، احضار و با تهدید تلفنی وثیقه‌ گذار مواجه شده بود.

تارنمای هرانا به نقل از منابع کارگری اعلام کرده بود که نجاتی به تازگی یک عمل جراحی قلب را پشت سر گذاشته است و به تایید پزشک های معالج، او باید کاملا تحت مراقبت های پزشکی باشد.


کارکنان هتل آزادی تجمع کردند

یکی از کارگران تجمع‌کننده هتل آزادی گفت: این هتل که وابسته به بنیاد مستضعفان است از سال ۸۶ جهت بازسازی و تعمیرات اساسی؛ کلیه پرسنل خود را اخراج کرد و مسئولین هتل تعهدات محضری داده‌اند بعداز اتمام تعمیرات کلیه کارکنان اخراجی هتل بازگشت به کار شوند.
به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: در این مدت کلیه کارکنان از بیمه بیکاری اداره کار استفاده می‌کردند اما متاسفانه هم اکنون که تعمیرات هتل به اتمام رسیده است از آغاز به کارمجدد و ورود افراد به هتل جلوگیری به عمل می‌آید.
این نماینده کارگران هتل آزادی ادامه داد: در صورت عدم بازگشت به کار ما که قانونی است؛ به تجمع خود در روزهای آتی ادامه می‌دهیم.
هتل بزرگ آزادی یکی از هتلهای ۵ ستاره طراز اول پایتخت با کاربری تجاری و دیپلماتیک و سابقه بیش از ۳ دهه فعالیت است که دارای ۴۳۲ اتاق و ۵۰ سوئیت و سایر امکانات رفاهی است.




شیرین عبادی: پیام نرگس محمدی پیام صلح است

 

مراسم اهدای جایزه حقوق بشر بنیاد "تاریخ زنده‌"ی سوئد به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی روز دوشنبه ۲۳ آبان برگزار می‌شود. شیرین عبادی پیام خانم محمدی را می‌خواند که در آن بر صلح و دموکراسی برای همه دنیا تاکید شده است.

 
روز دوشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان ماه، بنیاد «تاریخ زنده» در سوئد به همراه دولت این کشور، جایزه سالانه حقوق بشر برای سال ۲۰۱۱ را به نرگس محمدی فعال حقوق بشر در ایران اهدا می‌کند. نرگس محمدی ممنوع‌الخروج است و شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل به نیابت از وی این جایزه را دریافت می‌کند.
این جایزه هرسال با نام یکی از فعالان حقوق بشر و دموکراسی سوئدی به یک کوشنده‌ی این راه از سراسر دنیا تعلق می‌گیرد. جایزه سال ۲۰۱۱ این نهاد به نام «پرآنگر» فعال حقوق بشر سوئدی است که در سال‌های جنگ جهانی دوم و هنگام تسلط نازی‌ها بر اروپا در راه آزادی و دموکراسی فعالیت می‌کرد.
شیرین عبادی که به دلیل ممنوع‌الخروج بودن خانم محمدی، به نیابت از او این جایزه را دریافت می‌کند درباره علت اهدای این جایزه به نرگس محمدی به دویچه‌وله گفت: «این جایزه به دلیل سالها فعالیت حقوق بشری و صلح‌طلبانه‌ی خانم نرگس محمدی به ایشان تعلق گرفت. در این شرایط حساس که هر لحظه صحبت از احتمال حمله‌‌ی نظامی به ایران می‌رود، کانون مدافعان حقوق بشر و خانم نرگس محمدی از چند سال قبل به فکر صلح بودند و شورای ملی صلح و هیات اجرایی آن را بنیان نهادند و خانم نرگس محمدی در این زمینه بسیار فعال بودند.»
نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر به دلیل عضویت در این کانون و هم‌چنین تاسیس شورای ملی صلح، از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس محکوم شده است.
خانم عبادی می‌گوید این که نرگس محمدی به دلیل تلاش‌های صلح‌جویانه در داخل ایران متهم می‌شود و در خارج از ایران جایزه می‌گیرد، نشانگر آن است که دادرسی عادلانه‌ای در ایران وجود ندارد. وی می‌افزاید: «اگر قرار براین باشد که کلیه ‌ضوابط اجرای عدالت و کلیه قوانین زیرپا گذاشته شود، هر چیزی می‌تواند براتهامات شخص بیافزاید، ازجمله فعالیت برای صلح‌طلبی. اما اگر قرار براین باشد که طبق قانون، حتی طبق قوانین دولت ایران عمل شود، افرادی مثل خانم محمدی می‌بایست فوراً تبرئه شوند.»
خانم عبادی ادامه می‌دهد: «اکنون دولت ایران و دادگاه‌های غیرعادلانه باید شرمگین باشند از این که کسی را که اینقدر وطن دوست است که از سالها قبل خطر جنگ را احساس کرده و در زمینه صلح فعالیت می کند، این چنین آزرده خاطر می‌کنند.»

خانم عبادی اهدای این جایزه به نرگس محمدی را واکنشی به یک دادرسی ناعادلانه می‌داند و معتقد است اهدای این جایزه نشان‌دهنده این نکته است که آنچه در داخل ایران اتفاق می‌افتد، بر دنیا پوشیده نیست و اینگونه نیست که ایران خود را مانند جزیره‌ای دورافتاده بداند: «دنیا می‌گوید اگر شما ارزش خدمات فردی مانند خانم نرگس محمدی را نمی‌شناسید، اما دنیا از او قدردانی می‌کند.»
جایزه امسال بنیاد «تاریخ زنده»‌ی سوئد، به نام کسی است که علیه حکومت فاشیست‌ها مبارزه می‌کرد. به عقیده خانم عبادی، اعطای این جایزه به یک کنشگر حقوق بشر که به مبارزه با نابرابری در ایران کنونی مشغول است، این پیام را در خود دارد: «پیامش این است که در سخت‌ترین شرایط، مدافعان حقوق بشر می‌بایست به فکر دموکراسی از طریق مسالمت‌آمیز باشند. یعنی هیچ چیزی خشونت و جنگ را توجیه نمی‌کند و این همان حرفی است که خانم نرگس محمدی همیشه می‌زند و علت این که در شورای ملی صلح فعال بودند نیز، همین مسئله است.»
شیرین عبادی در مراسم اهدای جایزه، پیام نرگس محمدی را قرائت خواهد کرد. وی درباره محتوای این پیام گفت: «این پیام در حقیقت تأکید بر صلح است، تأکید بر دموکراسی و حقوق بشر است و تأکید براین است که اگر در جامعه‌ای حقوق بشر رعایت نشود، بالاخره آرامش آن جامعه به‌هم می‌خورد. چنان که دیدیم در ایران به‌هم خورد.»
میترا شجاعی
تحریریه: مهیندخت مصباح



رسانه‌های اسرائیل انفجار در ایران را "خرابکاری" می‌دانند

 

فضای حاکم بر رسانه‌های اسرائیل در این جهت است که انفجار روی داده در انبار مهمات سپاه پاسداران در نزدیکی کرج، نه حادثه که یک "عملیات نظامی" بوده است. نشریات معتبر اروپایی و امریکایی نیز به این موضوع پرداخته‌اند.

 
روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن در گزارش روز دوشنبه (۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان) خود درباره انفجار انبار مهمات سپاه پاسداران، سانحه بودن این رویداد را زیر سوال برده است. این روزنامه با اشاره به کشته شدن یکی از متخصصان موشکی سپاه پاسداران در انفجار اخیر تهران، نوشته است: «این مسئله این شک را به وجود می‌آورد که موساد در انفجاری که ۱۷ نفر از نیروهای ویژه سپاه در آن کشته شده‌اند دست داشته است.»
دیلی تلگراف از قول یک وبلاگ نویس آمریکایی که روابط نزدیکی با ارتش اسرائیل دارد، نوشته که موساد با همکاری اپوزیسیون مسلح در تبعید «مجاهدین خلق» این عملیات را اجرا کرده است. در ادامه این گزارش به انفجار دیگری در سال گذشته  اشاره شده است: « یک سال پیش نیز انفجاری در محل نگهداری موشک‌های دوربرد شهاب ۳ روی داد که ۱۸ نفر در آن حادثه کشته شدند. جمهوری اسلامی در آن زمان نیز علت این رویداد را وقوع آتش‌سوزی در انبار مهمات این پادگان اعلام کرد.»
دیلی تلگراف، فضای رسانه‌های اسرائیلی را نیز موافق فرضیه خرابکاری علیه برنامه اتمی ایران در انفجار روز شنبه دانسته و به نقل از روزنامه «یعدیوت آخرونوت» نزدیک به محافظه‌کاران نوشته: «این انفجار می‌تواند در اثر یک عملیات نظامی باشد که بر اساس اطلاعات سازمان‌های امنیتی انجام شده است.»
رسانه‌های اسرائيلی از انفجار "اسرارآمیز" نوشته‌اند
نشریه تایم چاپ امریکا در گزارش روز دوشنبه ( ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان) خود  به همین موضوع پرداخته است. نویسنده این گزارش به نوع خبری که روزنامه‌های اسرائیلی از این واقعه منتشر کردند، اشاره کرده است: «تیتر صفحه اول روزنامه‌های اسرائیلی این بود: انفجار اسرارآمیز در  پایگاه موشکی ایران. اما در صفحه بعد این "راز" با این پرسش همراه شده که «چه کسی مسئول حمله به ارتش ایران است؟»
حسن مقدم متخصص موشکی ایران در انفجار روز ۲۱ آبان ماه کشته شدحسن مقدم متخصص موشکی ایران در انفجار روز ۲۱ آبان ماه کشته شدتایم افزوده که خوانندگان روزنامه‌های اسرائیلی نیز اعتقاد دارند که دولت‌شان پشت پرده انفجار روز شنبه در ایران قرار دارد. این فرضیه همچنین توسط یک منبع امنیتی غربی تایید شده است. این منبع غربی به تایم گفته: «موساد، سرویس امنیتی اسرائیل، از این عملیات به طور پنهانی حمایت کرده است.» وی ادامه داده: «ایرانی‌ها هم معتقدند که این انفجار حادثه نبوده است.»
این مقام امنیتی همچنین به تایم گفته خرابکاری‌های عمدی دیگری برنامه‌ریزی شده تا مانع رسیدن ایران به توانایی تولید سلاح اتمی شود.
هفته‌نامه تایم گزارش داده که انفجار یا انفجارهای روز شنبه در یک منطقه مسکونی در ناحیه‌ای کویری در غرب تهران روی داده که محل نگهداری موشک‌های دوربرد شهاب است. این موشک‌ها می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند.
ارتباط سردار مقدم با عامل قاچاق موشک به نوار غزه
 وبسایت "اشپیگل آنلاین" به نقل از رسانه‌های اسرائیلی، جزئیات بیشتری درباره متخصص موشکی سپاه که در انفجار روز شنبه کشته شده منتشر کرده‌است. این وبسایت به گزارش روزنامه «یعدیوت آخرونوت» اشاره کرده و نوشته: «فرد کشته شده متخصص موشک‌های شهاب و زلزال بوده و ارتباطات نزدیکی با "محمود المبهوح" داشته که ژانویه گذشته در دوبی کشته شد. بر اساس گزارش مقامات دوبی، المبهوج به دست نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شده است. وی احتمالا مسئول قاچاق موشک به نوار غزه بوده است».
در انفجار روز شنبه (۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان) که در یک پادگان متعلق به سپاه پاسدارن درمنطقه ملارد رخ داد، ۱۷ نفر از جمله یک متخصص موشکی سپاه به نام سردار  حسن مقدم کشته شدند. مقامات ایرانی علت این انفجار را جابه‌جایی انبار مهمات اعلام کردند.
این انفجار سه روز پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی ایران روی داد که در آن اعلام شده بود ایران لااقل تا سال ۲۰۱۰ مشغول ساخت بمب اتمی بوده است.




حمله بی‌سابقه اوباما به سیاست‌های اقتصادی چین

 
باراک اوباما در نشست مجمع اقتصادی آسیا و پاسیفیک، وعده ۵ میلیون شغل جدید

رئیس‌ جمهور آمریکا، یک روز پس از دیدار با همتای چینی خود هو جیانتائو درنشست مجمع اقتصادی پاسیفیک و آسیا، سیاست ارزی جمهوری خلق چین را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. باراک اوباما پکن را به سوء استفاده از آمریکا متهم کرد.

 
انتقاد شدید رئیس‌جمهوری آمریکا از دولت چین، آن‌هم یک ‌روز پس از  دیدار با هو جیانتائو رئیس‌جمهور این کشور که ظاهری بسیار دوستانه داشت، از سوی رسانه‌های غربی کم‌سابقه و غیرمنتظره خوانده شد.

باراک اوباما در پایان نشست مجمع اقتصادی پاسیفیک و آسیا (آپک)، جمهوری خلق چین را به سوء‌استفاده از وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا متهم کرد و گفت:«ما نمی‌خواهیم که شما ایالات متحده آمریکا را مورد سوء استفاده قرار دهید.» نشست آپک در هونولولو برپا شد.

وزن سنگین چین در اقتصاد آمریکا

رئیس‌ جمهور آمریکا در حالی چین را مورد انتقاد قرار می‌دهد که کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مقامات چینی قبلا بانک مرکزی آمریکا را متهم کرده‌اند که با تزریق بی‌حساب پول به بازار، امنیت سرمایه‌‌های چینی را در آمریکا به‌خطر می‌اندازد.

چین، نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد دلار در بازار مالی آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم حدود یک سوم کل ذخائر ارزی چین را تشکیل می‌دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که همین سرمایه‌گذاری‌ها مانع از ورشکستگی دولت آمریکا شده است.
سران ۲۱ کشور عضو مجمع آسیا و پاسیفیک، یک عکس یادگاری
رئیس‌ جمهور آمریکا در سخنان شدید‌اللحن خود گفت:«جمهوری خلق چین باید بالاخره مثل صاحب یک اقتصاد رشدیافته عمل کند و از بازی دست بردارد. ما همچنان اصرار داریم که چین به همان قواعدی تن بدهد که دیگر کشورها پذیرفته‌اند.» در جریان نشست هونولولو، اوباما اعلام 
کرده بودکه ادرات آمریکا را تا سال ۲۰۱۵ دوبرابر می‌کند و از این‌طریق ۵ میلیون فرصت اشتغال تازه ایجاد خواهد کرد.

واکنش دولت چین

اندکی پس از اظهارات باراک اوباما، پاسخ برخی از مقامات رسمی چین نشان داد که این کشور حاضر به تغییر سیاست‌های مالی خود نیست.

از جمله "پانگ سن" قائم‌مقام مدیرکل وزارت‌خارجه چین گفت:«اول باید بدانیم اینجا درباره کدام قواعد حرف می‌زنیم.»

مقام چینی افزود: «اگر چنین قواعدی به صورت مشترک و از طریق توافقی ایجاد شود که چین در آن سهم داشته باشد، آن‌وقت ما آن را رعایت می‌کنیم، اما اگر این قواعد از سوی یک یا چند طرف اندک ساخته شده باشد، چین خود را ملزم به رعایت آن نمی‌داند.»

دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان از سال‌ها پیش بر سر سیاست‌های بازرگانی و ارزی اختلاف‌نظر دارند.  اوباما، بار دیگر چین را متهم کرد که با پائین‌نگه‌داشتن مصنوعی ارزش یوان، برای خود امتیازاتی در بازار جهانی ایجاد کرده است. وی خواستار آن شد که پکن ارزش واحد پول خود را سریع‌تر بالا ببرد.

منطقه تجاری آزاد در پاسیفیک

در قطعنامه  پایانی نشست هونولولو، ۲۱ کشور عضو مجمع اقتصادی آسیا و پاسیفیک متعهد شدند که در شرایط سفر بازرگانان و مقررات گمرکی تسهیلات تازه‌ای ایجاد کنند.  ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در پاسیفیک، از جمله توافق‌های مهمی بود که در این نشست حاصل شد.

روز جمعه (۱۱ نوامبر/ ۲۰ آبان) آمریکا و تعدادی از کشورهای این منطقه، بر سر ایجاد چنین بازاری توافق کردند.

کانادا و مکزیک، بعدا اعلام کردند که به این منطقه آزاد تجاری خواهند پیوست. به این ترتیب تاکنون ۱۲ کشور به عضویت منطقه تجاری آزاد پاسیفیک در‌‌آمده‌اند. از میان کشورهای شرق‌ دور، ژاپن عضو بازار تازه است، اما چین و کره جنوبی در آن عضویت ندارند.

زنان و اقتصاد آسیا و پاسیفیک

مشارکت زنان در اقتصاد، یکی از بحث‌های جالب نشست مجمع اقتصادی آسیا و پاسیفیک بود. هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا در این نشست اعلام کرد که ۵۰۰ هزار شرکت در اندونزی و ۴۰۰ هزار شرکت در کره جنوبی به وسیله زنان اداره می‌شوند.

به گفته خانم کلینتون، بررسی‌های موسسه "گلدمن ساکس" نشان می‌دهد که اگر زنان بتوانند بدون برخورد با موانع، جذب اقتصاد آمریکا شوند، تولید ناخالص ملی این کشور ۹ درصد افزایش می‌یابد. این افزایش رشد در حوزه یورو ۱۳ درصد و در ژاپن ۱۶ درصد خواهد بود.


فرانسه: حمله به ایران جهان را به ورطه‌ای مهارناپذیر می‌کشاند



وزیر خارجه فرانسه هشدارداده است که اقدام نظامی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، جهان را به "ورطه‌ای غیرقابل مهار" خواهد کشاند.
آلن ژوپه، ویلیام هیگبه گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه بعد از نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که این اتحادیه تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد و از "بانک سرمایه‌گذاری اروپا" خواهد خواست تا پرداخت وام به جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند.
آقای ژوپه گفت: "آشکار است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران در حال پیشرفت در زمینه ساخت تسلیحات هسته‌ای است. این خطری بزرگ برای ثبات منطقه و جهان است."
با وجود این وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که هر گونه "مداخله نظامی، بدترین اقدام خواهد بود و ما را به ورطه ای غیرقابل مهار خواهد کشاند."
پیش از این وزیر خارجه آلمان نیز مشارکت این کشور در هرگونه گفت‌وگو درباره اقدام نظامی احتمالی علیه ایران را رد کرده بود.
در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران را به تحقیقات در زمنیه تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت خود را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعلام کرده‌اند.

"تحریم‌های بیشتر، دو هفته دیگر"

به گزارش خبرگزاری رویتر، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه، اقدام عملی درباره اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران را به اجلاس آتی خود در اول ماه دسامبر موکول کردند.
آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه گفته است ایران هیچ تمایلی به مذاکره نشان نمی‌دهد و به همین دلیل "ما تحریم‌ها را تشدید خواهیم کرد. ما از بانک سرمایه‌گذاری اروپا خواهیم خواست تا سرمایه‌گذاری در ایران را متوقف کند. این سلاحی است که ما امروز می‌توانیم استفاده کنیم و مطمئنا از آن استفاده خواهیم کرد."
پیش از شروع نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفت که "مسیری دوگانه" در قبال ایران در پیش گرفته می‌شود. او از یک سو امکان مذاکره را در صورتی که "ایرانی‌ها واقعا اهل مذاکره باشند"، مطرح کرد و از سوی دیگر وعده داد که فشارهای بیشتری از طریق اعمال تحریم‌های تازه بر ایران وارد خواهد شد.
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان با وجود رد مشارکت در اقدام نظامی علیه ایران گفته است: "اگر ایران همچنان از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کند، اعمال تحریم‌های سخت‌تر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود."
دو روز بعد از انتشار گزارش تازه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متهم کردن ایران به تحقیق در زمینه ساخت تسلیحات اتمی، دیپلمات‌ها اعلام کردند دولت‌های عضو اتحادیه اروپا طی "چند هفته آینده" دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را تصویب خواهند کرد.
ایران با تاکید مجدد بر غیرنظامی بودن فعالیت‌‎های اتمی‌اش، می‌گوید به هر گونه تحریم غرب "پاسخی گزنده" خواهد داد.
فرانسه و آمریکا پیشتاز وضع تحریم‌های تازه علیه ایران شده‌اند، اما از آنجا که روسیه و چین چندان موافق تحریم نیستند، به نظر می‌رسد فعلا تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا تنها ابزار غیرنظامی غرب برای تغییر در مشی ایران باشد.




مرگ حدود هشتصد نفر در حوادث ناشی از کار ایران


سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد: "در شش ماهه نخست امسال ۷۷۸ نفر در حوادث کار جان خود را از دست دادند."
کارگران ایرانیبه گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی، این آمار در مقایسه با ۶۵۵ نفری که در مدت مشابه سال قبل بر اثر همین حوادث جان باختند، ۱۸.۸ درصد افزایش یافته است.
براساس این گزارش، از کل جان باختگان حوادث کار نیمه اول امسال ۷۷۰ نفر مرد و بقیه زن هستند.
همچنین استان‌های تهران و اصفهان به ترتیب با ۱۰۷ و ۱۰۱ نفر قربانی در رتبه‌های اول و دوم مرگ‌های ناشی از حوادث کار قرار دارند.
به گزارش ایسنا، شمار کل فوت‌شدگان حوادث کار در سال گذشته در کشور، یک‌هزار و ۲۹۰ نفر بوده که یک‌هزار و ۲۷۱ نفر آنان مرد و ۱۹ نفر زن بودند.
پیشتر محمود خدا دوست، رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ۲۶۴ مورد از مرگ‌های ناشی از حوادث کار در پنج ماهه اول سال‌جاری را بر اثر سقوط از بلندی اعلام کرده بود.
آقای خدا دوست همچنین گفت: "سقوط از بلندی ۴۱.۳ درصد از کل آمار متوفیات، ناشی از حوادث کار را تشکیل می دهد."
بعد از سقوط از بلندی، برخورد جسم سخت، برق گرفتگی، سوختگی، چاه گرفتگی به گفته آقای خدادوست از دلایل دیگری بودند که در پنج ماهه نخست امسال جان ۳۷۵ نفر را گرفتند.







ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفته است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باید به نفع کشورش از سمت خود کناره گیری کند.
وی در یک مصاحبه اختصاصی به بی بی سی گفت که "اگر من جای او (بشار اسد) بودم، استعفا می‌کردم."
ملک عبدالله همچنین گفت که در این شرایط "من کناره گیری می‌کردم و اطمینان می یافتم هر کس جای من می آید، توانایی تغییر وضع موجود را دارد."
اردن، همسایه سوریه، از سرکوب تظاهرات ضد دولتی توسط نیروهای دولتی سوری به شدت انتقاد کرده است.
ملک عبدالله همچنین افزوده است: "اگر جای او بودم، کناره گیری می کردم و مطمئن می شدم که هر کس به جای من می آید، توانایی ایجاد اصلاحات مورد مطالبه مردم را دارد."
پادشاه اردن اولین رهبر عربی نیست که از بشار اسد انتقاد می کند. در تابستان، عربستان سعودی و قطر سفرای خود را در اعتراض به سرکوب مخالفان سیاسی دولت سوریه از دمشق فراخواندند.
این هفته نیز ۱۸ عضو اتحادیه عرب رای به تعلیق عضویت سوریه دادند.
پیشتر امروز، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نسبت به این اقدام اتحادیه عرب واکنشی تند نشان داده بود.
آقای معلم این تصمیم را به عنوان " گامی خطرناک" تقبیح کرد و گفت آن غیرقانونی است که به تحریک آمریکا انجام گرفته شده است.
وزیر امور خارجه سوریه همچنین از حملات به سفارتخانه های خارجی که در پی اعلام این خبر صورت گرفت، عذرخواهی کرد.
در پی تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه اروپا سفارتخانه های ترکیه و عربستان سعودی در دمشق، دفتر کنسول افتخاری فرانسه در شهر لاذقیه و تعدادی از دفاتر کنسولی در شهر حلب شنبه شب ( ۱۲ نوامبر) مورد حمله قرار گرفت.
با این حال، وزیر خارجه سوریه گفت که کشورش از مواضعش کوتاه نخواهد آمد. آقای معلم همچنین ابراز اطمینان کرد که روسیه و چین با وجود این اقدام اتحادیه عرب و تلاش های کشورهای غربی برای محکوم کردن سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به حمایت از این کشور ادامه بدهند.
وزیر خارجه سوریه تاکید کرده که: "سناریو لیبی تکرار نخواهد شد."
آقای معلم این سخنان را در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ، پایتخت بلژیک، بیان کرده است. قرار است در این نشست درباره اعمال تحریم های بیشتر بر سوریه تصمیم گیری شود.
انتظار می رود تحریم های جدید بیشتر اشخاصی را شامل شود که در سرکوب معترضان سوری نقش دارند. همچنین گفته می شود این تحریم ها مانع از آن خواهد شد که سوریه از بانک سرمایه گذاری اروپا وامی دریافت کند.
آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده که وقت آن رسیده تا ببینیم آیا می توان از غیرنظامیان سوری بهتر حفاظت کرد یا خیر و ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت سازمان ملل سرانجام در این مورد موضع گیری کند.