۱۳۹۰ آبان ۲۲, یکشنبه

روز یکشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

سخت‌ترین ضربه اتحادیه عرب به رژیم بشار اسد

اتحادیه عرب با تعلیق عضویت سوریه، ضربه دیپلماتیک مهمی به رژیم بشار اسد وارد کرد. بنظر می‌رسد دعوت از مخالفان اسد برای حضور در مقر اتحادیه عرب و بحث و بررسی مرحله انتقال قدرت در این کشور، مقدمه و پیش زمینه به رسمیت شناختن مخالفان از سوی اتحادیه عرب است. این همان مسیری است که پیش از این در مورد لیبی بکار گرفته شد و با ادامه سرکوب و کشتار گسترده معترضین توسط قدافی، اتحادیه عرب عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد و به تعامل به مخالفان قذافی پرداخت.

عصر ایران - وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در نشست عصر شنبه خود عضویت سوریه را در این سازمان به حالت تعلیق درآوردند. 

اتحادیه عرب در واکنش به ادامه کشتار معترضین در سوریه، این مصوبه را از تایید نشست وزیران امورخارجه کشورهای عربی گذراند.

مهم ترین بندهای این مصوبه که با رای موافق ۱۸ عضو، رای مخالف سوریه، یمن و لبنان و رای ممتنع عراق صادر شد، به این شرح است:

- تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب
- اعمال تحریم‌های سیاسی-اقتصادی اعضای اتحادیه عرب علیه سوریه
- دعوت از مخالفان حکومت سوریه برای حضور در اتحادیه عرب و بحث و بررسی مرحله انتقالی در این کشور
- دعوت ارتش سوریه به توقف کشتار غیرنظامیان 
- دعوت از کشورهای عربی برای فراخواندن سفرای خود از دمشق
- تهدید سوریه به درخواست از شورای امنیت برای دخالت در بحران این کشور

به نظر می‌رسد در مصوبه وزیران امور خارجه کشورهای عربی در کنار موضوع تعلیق عضویت، مسئله "دعوت از مخالفان برای حضور در مقر اتحادیه عرب و بحث و بررسی مرحله انتقال قدرت در سوریه" از اهمیت معنی داری برخوردار است چرا که مقدمه و پیش زمینه به رسمیت شناختن مخالفان از سوی اتحادیه عرب است.

هم اکنون در میان کشورهای عربی، دولت موقت لیبی ضمن تعطیلی سفارت سوریه در طرابلس، شورای مخالفین حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به عنوان دولت قانونی این کشور به رسمیت شناخته است. دولت تونس نیز ضمن فراخوان سفیر خود از دمشق، سفارت سوریه در تونس را تعطیل کرد و به طور غیر رسمی مخالفان اسد را تأیید کرد.

اتحادیه عرب دیروز اعلام کرد که فراخواندن سفیران کشورهای عربی از دمشق را موضوعی در چارچوب حاکمیت کشورهای عضو می‌داند. هم اکنون کشورهای قطر، عربستان، بحرین و کویت سفرای خود را از دمشق فراخوانده‌اند.

مصوبه اخیر اتحادیه عرب، مهمترین ضربه دیپلماتیک به سوریه در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود. پیش از این تلاش‌های غرب و آمریکا در شورای امنیت برای صدور قطعنامه‌ای علیه سوریه با رای مخالف و وتو دو عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه و چین روبه رو شده بود.

اینک اتحادیه اروپا و آمریکا نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای از این اقدام اتحادیه عرب اعلام حمایت کرده‌اند.

دولت موقت لیبی از سوی شورای انقلابیون لیبی تشکیل شده است. شورایی که در آخرین ماه‌های حکمرانی معمر قذافی رهبر وقت لیبی تشکیل شد و به مرور یکی پس از دیگری تایید کشورهای عربی و غیرعربی را به خود جلب کرد.

شورای ملی سوریه به ریاست "برهان غلیون" متشکل از نمایندگان گروه‌ها و شخصیت‌های مخالف حکومت فعلی بشار اسد رئیس جمهور است. اعضای این شورا می‌گویند که از همه طیف‌های مخالف، نمایندگانی را در جمع خود دارند و آمادگی برعهده گرفتن اداره موقت سوریه پس از کناره گیری حکومت فعلی این کشور را دارد.

به نظر می‌رسد اتحادیه عرب قصد دارد به آرامی و گام به گام در مسیر به رسمیت شناختن شورای مخالفین حکومت سوریه حرکت کند.

اتحادیه عرب حدود یک ماه قبل در واکنش به ادامه بحران در سوریه و کشتار مستمر معترضین مسالمت آمیز در این کشور، طرحی را ارائه کرده بود که با موافقت دولت سوریه نیز روبه روشد.

براساس آن طرح، دولت سوریه موظف می‌شد عملیات نظامی خود را در شهرها متوقف کند، ارتش و نیروهای مسلح را از شهرها خارج نماید، همه زندانیان بحران اخیر را آزاد و مذاکرات مستقیم با مخالفین را آغاز کند.

اما دولت سوریه نه تنها مواد این طرح را اجرا نکرد بلکه به شدت سرکوب معترضین و کشتار آنها اضافه کرد. پیش از این اعضای اتحادیه عرب همین رویه را در برابر حکومت معمر قذافی رهبر سابق لیبی در پیش گرفته بودند.

به دنبال سرکوب و کشتار گسترده معترضین در لیبی نیز اتحادیه عرب عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد و به تعامل به مخالفان قذافی پرداخت اما تنها پس از سقوط شهر طرابلس به دست مخالفین، اتحادیه عرب کرسی لیبی را به دولت مخالفین واگذار کرد. 

اتحادیه عرب همچنین رسما از قطعنامه شورای امنیت درباره اعمال منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی، حمایت کرده بود.

پیش از این در تاریخ اتحادیه عرب، پس از امضای قرارداد صلح میان مصر و اسرائیل موسوم به کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹، عضویت مصر در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده بود.

سوریه از فروردین گذشته تاکنون با موجی از اعتراضات روبه رو است. سازمان ملل متحد اعلام کرده است از زمان آغاز اعتراضات ضدحکومتی در سوریه تاکنون ۳۵۰۰ نفر از معترضین در سرکوب‌ها کشته شده‌اند.

دولت سوریه با رد وجود اعتراضات ضدحکومتی، ناآرامی‌های موجود در این کشور را به گروه‌های تروریستی و تبهکار مسلح نسبت می‌دهد.

هم اکنون تقریبا به طور روزانه شهرهای مختلف سوریه شاهد تظاهرات معترضین است. با این حال دو شهر بزرگ دمشق و حلب سوریه تاکنون شاهد تجمع بزرگ معترضین نبوده است.

معترضین خواهان کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت و پایان حکمرانی ۴۱ ساله حزب بعث و خانواده اسد بر این کشور هستند.

 

 

جزئیات بیشتر در باره انفجار در پادگان پاسداران

 

گزارش خبرنگار ما از تهران: دلایل انفجار مهیب روز گذشته در پادگان «مدرس» سپاه پاسداران در غرب تهران در هاله ای ابهام قرار دارد. گرچه روابط عمومی سپاه جابجایی مواد منفجره در زاغه مهمات این پادگان را دلیل افنجار اعلام می کند اما به گفته ساکنین محل برخلاف روزهای گذشته که سربازان این پادگان ساعت 14 (2بعد از ظهر) از پادگان خارج می شوند در روز حادثه در ساعت 12:30 به سربازان مجوز خروج داده شد که عجیب به نظر می رسید.
از سوی دیگر هر فردی که سابقه خدمت سربازی داشته باشد به خوبی می داند که زاغه مهمات محلی است که غالبا نگهبانی آن با سربازان است و حتی جابجایی تجهیزات و مهمات در زاغه تنها با نظارت افسران انجام می شود و جابجایی مهمات با سربازان وظیفه است، اینکه چطور در این انفجار 16 افسر سپاه کشته شدند و تعدادی زیادی از آنها زخمی شدند این موضوع را مطرح می کند که آنچه مقامات نظامی این نیرو از آن به عنوان زاغه مهمات نام می برند یک آزمایشگاه مخفی بوده است.
به گفته شاهدان عینی و همینطور تصاویر بدست آمده از لحظات پس از انفجار، بخار غلیظی به هوا بلند می شود که تا ساعت ها در فضای منطقه باقی بوده است. اگر مهمات عادی از قبیل «تی ان تی»، «فشنگ های اسلحه کلاشینکف» سلاح مورد استفاده سپاه، انواع مواد منفجره و هرماده دیگری از این قبیل منفجر می شد دود ناشی از آن به شکل بخار نبود و بوی باروت منطقه را فرا می گرفت که چنین اتفاقی صورت نگرفته است. مواد منفجره ای که پتانسیم نیترات و گوگرد داشته باشد پس از انفجار ابر سفید ایجاد می کند.
یکی از سربازان این پادگان می گوید این حادثه در محلی متعلق به سازمان جهاد خودکفایی سپاه بوده که در آن پادگان مشغول فعالیت بودند. این سرباز می گوید محل اصلی انفجار در پادگان «امیرالمومنین» بوده که بخشی از مجموعه نظامی «مدرس» است.
هماکنون منطقه بیدگنه و اطراف پادگان در کنترل نیروهای سپاه قرار دارد و اجازه هیچگونه فیلم برداری و عکس برداری به مردم داده نمی شود. خودروهای سپاه به صورت دسته ای به داخل پادگان در رفت و آمد هستند و تجهیزات خاص نظامی با کانتینرهای مشکوک به داخل پادگان منتقل می شود.
از بسیج منطقه ملارد برای کمک رسانی استفاده می شود. به تعداد زیادی از سربازان پادگان مرخصی اجباری داده است و تنها بخشی از نگهبانی ها با سربازان است.
پاسدار حسن تهرانی‌مقدم مسوول سازمان جهاد خودکفایی سپاه در این حادثه کشته شده است.

شایعه ای در بین مردم منطقه وجود دارد که صدای دو انفجار پی در پی را شنیده اند. همچنین گفته می شود این انفجارها در واحد موشکی این پادگان رخ داده است.




آشفتگی خبری سپاه بعد از انفجار زاغه مهمات

سپاه پاسداران در کمتر از ۲۴ ساعت دو گزارش خود درباره انفجار زاغه مهمات پادگان نظامی «بیدگنه» در شهرستان ملارد را اصلاح کرد.
رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه که روز گذشته (شنبه ۲۱ آبان) تعداد جان باختگان این انفجار را ۲۷ تن اعلام کرده بود٬ ساعاتی پس از انتشار این خبر گفت تعداد قربانیان این حادثه ۱۷ نفر است.
روابط عمومی سپاه روز یکشنبه (۲۲ آبان) نیز با انتشار اطلاعیه‌ای٬ محل تشییع پیکر کشته‌شدگان را از «حسینیه عاشقان ثارالله ستاد فرماندهی کل سپاه» به «حسینیه فاطمه زهرا ستاد فرماندهی نیروی هوا فضا سپاه» تغییر داده است.
این دو اصلاحیه در شرایطی منتشر می‌شود که مقام‌های سپاه پس از انفجار زاغه مهمات٬ محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای در انتشار اخبار و تصاویر مربوط به این حادثه اعمال کرده‌اند.
سایت «عصر ایران» نزدیک به محمدباقر قالیباف نیز روز یکشنبه با انتشار یادداشتی از «محافظه‌کاری» و «خودسانسوری» رسانه‌ها در انتشار گزارش و تصاویر از حادثه روز گذشته انتقاد کرده است.
این سایت محافظه‌کار با انتقاد از پوشش خبر انفجار زاغه مهمات سپاه از سوی صدا و سیما و سایر رسانه‌ها نوشته خبرگزاری‌ها «از انتشار عکسی مانند دود برخاسته از محل انفجار نیز خودداری می‌کنند.»
این سایت در ادامه آورده است: «وقتی به فضای رسانه‌ای ایران و محدودیت‌های اعلام شده و اعلام نشده‌اش نگاه می‌کنیم، تا حد زیادی حق را به خبرنگاران و مدیران رسانه‌های غیردولتی می‌دهیم که حاشیه امن چندانی حتی برای عادی‌ترین کارهای خبریشان ندارند.»
سایت «عصر ایران» در پایان یادداشت خود از نحوه پوشش اخبار حادثه روز گذشته با عنوان «شرمساری رسانه‌ای» یاد کرده و افزوده «نظام رسانه‌ای ایران به ویژه در هنگام قرار گرفتن در شرایط نامعمول به شدت ناکارامد می‌شود.»

توکلی: احمدی‌نژاد «کذب محض» می‌گوید

احمد توکلی در بیانیه‌ای اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره دیدارش با وی پیش از انتخابات ریاست جمهوری نهم را «کذب محض» خواند. وی همچنین با تاسف آور خواندن اظهارات احمدی‌نژاد، او را به زیر پا گذاشتن میثاق نامه امضا شده پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ میان کاندیداهای اصولگرا متهم کرد. 
به گزارش وبسایت الف، توکلی درباره بخش‌هایی از گفته‌های احمدی‌نژاد در جمع هواداران و اعضای ستاد انتخاباتی‌اش بیانیه‌ای صادر کرده است. به نقل از رسانه‌ها احمدی‌نژاد در آن نشست گفته بود: «سال۸۴ در جلسه‌ای که سه ماه قبل از انتخابات در منزل احمد توکلی برگزار شد، در پاسخ به دعوت او برای حضور در انتخابات ۸۴ که توکلی می‌گفت ما به شما رسیده‌ایم، به او گفتم شما که مرا دعوت می‌کنید، آیا به تبعاتش هم واقفید؟ اگر من که از متن پابرهنه‌ها هستم بیایم، یک انقلاب دیگر به راه می‌افتد.»
در این بیانیه آمده است: «این سخن کذب محض است. نه احمدی‌نژاد در سه ماه قبل از انتخابات به منزل من آمده بود و نه چنین حرفی از من صادر شد. سه ماه قبل از انتخابات می‌شود ۳ فروردین یعنی ایامی که من خودم نامزد فعالی بودم، و میثاق چند نفره را به امضای آقایان احمدی‌نژاد، قالیباف و رضایی رسانده بودم و خودم نیز پای آن را امضا کرده بودم. ۱۱اردیبهشت برای تشویق دیگر امضا کنندگان جهت کنار رفتن به نفع آقای دکتر قالیباف -که تا آن موقع به نظر می‌رسید رای بیشتری دارد- انصراف دادم و روز ۱۳ اردیبهشت در مرکز پژوهش‌ها از احمدی‌نژاد که به دعوت بنده از راه فرودگاه در بازگشت از ایلام مستقیماً به آنجا آمده بود، خواستم حکمیت آقای دکتر حداد عادل را بپذیرد، و به میثاق فیما بین وفادار بماند و وقتی که آقای احمدی‌نژاد حکمیت را نپذیرفت و نقض میثاق کرد، از دیگری حمایت کردم. با این اوصاف چگونه می‌توانم اوائل فروردین ماه چنین حرفی زده باشم؟ اولین باری هم که آقای احمدی‌نژاد به منزل ما آمد ۸ تیرماه ۸۴ یعنی ۵ روز بعد از رای گیری بود؛ آنهم برای استماع پیشنهاد بنده در بکارگیری سه نامزد دیگر- آقایان لاریجانی، قالیباف و رضایی- در دولت. آن سه برادر هم حضور داشتند. اگر آقای احمدی‌نژاد چنین حرفی زده باشد، کاملا کذب است.»
احمد توکلی در حال حاضر نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است. وی از رقبای انتخاباتی احمدی‌نژاد در سال ۸۴ بود که پیش از آغاز انتخابات به نفع محمد باقر قالیباف از انتخابات کنار کشید. او پیش از یک بار با هاشمی رفسنجانی و یک بار نیز با محمد خاتمی بر سر کرسی ریاست جمهوری رقابت کرده بود.
قابل ذکر است پیش از این محسنی اژه‌ای و منوچهر متکی نیز بخش‌هایی از گفته‌های احمدی‌نژاد را در جلسه با اعضای ستاد انتخاباتی‌اش را تکذیب کرده بودند.





رنگ در رسانه و خطرهای آن 

پس از انتشار مطلب یکی از دوستان در باره سانسور سخنان محمد نوری‌زاد در سایت محترم جرس و اصلاح چند باره مطلب، ماجرایی دیگر رخ داد که حساسیت‌ها را بالا برد. برخوردی که تصمیم‌گیرندگان این سایت از طریق خبر خود با مجتبی واحدی کردند سوال‌های زیادی را بر انگیخت. اما این واکنش‌ها در رسانه‌های متعددی از جمله «سحام نیوز» و «گویا نیوز» منعکس شدند. طبیعتا خودنویس به عنوان فضایی که برای نقد و نظر باز است، مطالب دوستان مختلفی در این باره را منتشر کرد و البته کار تحقیقی خودش را در این باره انجام داد. اما بحث من جای دیگری است. بر خلاف نگاه خیلی‌ها، حساسیت دوستان ما روی سایت‌ها و رسانه‌های دیگر برای این است که روندی که در جمهوری اسلامی نهادینه شده، در خارج از کشور که گویا آزادتر هم هست، تکرار نشود. اگر می‌خواستیم به آن شرایط گردن بنهیم که اینجا نبودیم! به نظر من، نوع انتشار بسیاری از خبرها، وهماهنگی نحوه انعکاس در تعدادی از رسانه‌های «خواهر» تفاوتی با «جنگ روانی» ندارد. بسیاری از ما روزنامه‌نگاران تبعیدی و بیکار شده و به قول خامنه‌ای «دشمن»، منتقدان جمهوری اسلامی هستیم. انتقاد از خامنه‌ای و انصارش اما آیا به معنی نادیده گرفتن تمامی کوتاهی‌ها، دزدی‌ها، فقدان مدیریت‌ها و نقض حقوق بشر و سکوت مسوولین در گذشته است؟ به عنوان کسی که فقط در حوزه رسانه کار نکرده و اندکی هم با مسائل نفت، محیط زیست، خودروسازی و آب‌(ذخایر) آشناست می‌توانم بگویم که اگر در هر یک از این حوزه‌ها دقیق بشوید، متوجه برنامه‌ها و سیاست‌هایی خواهید شد که عملا مربوط به زمان حال نیست و تداوم روندی است باز مانده از دوران سازندگی و اصلاحات. اما اگر از دیگرانی که آشنا به حوزه‌های دیگر هستند بپرسید، می‌بینید که کار خراب‌تر از این حرف‌هاست و همه لنگ می‌زنند!

 اگر ماجرا بازتر شود، متوجه می‌شوید که حقوق انسانی شهروندان ایرانی سال‌های سال است که نقض شده اما به ناگهان چون گنگ‌های خواب‌دیده، الان از خواب پریده‌ایم و می‌گوییم هر چه «الان» اتفاق می‌افتد بد است، قبلا خوب بوده لابد!
چندی پیش، به نحوی از آیت‌الله موسوی اردبیلی نقل شد که رهبر فعلی جمهوری اسلامی به او گفته است که آیت‌الله خمینی مخالفان را می‌کشت، اما او زندانی می‌کند. نسبت جان‌های از دست رفته در دوران خامنه‌ای البته کمتر است، اما به هر شکل، و به قولی، از دست رفتن یک جان مثل از دست رفتن کل بشریت است. حتی یک جان هم عزیز است.
وقتی گفتمان مقابل حاکمیت فعلی، به هر دلیلی به آیت‌الله خمینی اقتدا می‌کند و در موارد بسیاری خواهان بازگشت به «دوران طلایی» است، و «آرمان‌های امام راحل» را مشکل‌گشا می‌بیند، معترضین و منتقدین به حاکمیت چنین ادبیات و گفتمانی چه حکمی پیدا می‌کنند؟
دوستانی که در فضای داخل ایران و از درون رسانه‌های حزبی کار حرفه‌ای خود را آغاز کرده‌اند می‌دانند انتقاد از خود و تحقیق از کارهای خودی‌ها عملا غیر ممکن است. شما به طور مثال چند یادداشت انتقادی از وزارت‌خانه‌ای بنویسید که تصادفا چند نفر از اعضای رده بالای آن عضو حزب حامی روزنامه باشند. به سو استفاده‌های مالی و قراردادهای مشکل‌دار فلان پروژه اشاره کنید که چند نفر از هم حزبی‌ها در به نتیجه رسیدنش نقش داشته‌اند. فکر می‌کنید ادامه فعالیت شما در آن روزنامه امکان‌پذیر است؟ اول سانسور می‌شوید، و بعد باقی ماجراها.
حالا فکر می‌کنید آن تفکر از برخی رسانه‌های حزبی و گروهی رخت بر بسته؟ گمان نمی‌کنم.
اگر ما منتقد یک نظام توتالیتر هستیم، خودمان نباید تبدیل به بازیگران همان بازی منتهی در خارج از کشور بشویم.
گفتمانی که سانسور مصلحت اندیشانه جنایت‌های انجام گرفته در سال‌های ۵۸ تا ۸۴ را نادیده می‌گیرد و مسوولیت نمی‌طلبد و واقعیت‌ها را به نفع بازگشت به قدرت تغییر می‌دهد، مشکل‌ساز است. گفتمانی که سعی می‌کند پنهان‌کاری را جایگزین انتشار واقعیت‌های آن دوران کند و بعد فقط مسائل دو ساله اخیر را زیر ذره‌بین ببرد، نمی‌تواند به دنبال دموکراسی و آزادی بیان باشد. با برخی از دوستان که حرف می‌زنی، گویی تمامی جنایت‌های تاریخ از خرداد ۸۸ شروع شده است! حقوق همه کسانی که عزیزی را از دست داده‌اند و مظلوم واقع شده‌اند، عزیز است! توجه به خانواده‌هایی که عزیزی را در این چند سال از دست داده‌اند، بسیار مهم و انسانی است، اما چرا با مادرانی که جوانان‌شان در سال ۶۷ قربانی شدند گفتگو نمی‌کنند؟ چرا با مادر دختری ۱۴ ساله که در سال ۱۳۶۲ در شیراز اعدام شد حرف نمی‌زنند؟ دختری که در ۱۲ سالگی دستگیر شده بود، چون توی کیفش روزنامه فلان «گروهک» را گذاشته بود.

چرا با مادر مونا محمود‌نژاد که به خاطر بهایی بودن در سن ۱۷ سالگی در شیراز اعدامش کردند گفتگو نمی‌کنند...
اگر اعضای خودنویس با کسانی که عزیزانی را از دست داده‌اند گفتگو کنند، با کمال افتخار منتشر می‌کنیم و بخشی ویژه را به آنها اختصاص می‌دهیم.
ما سبز بودن را به مفهوم دموکراسی‌خواه بودن و دوری از استفاده ابزاری از مردم برای رسیدن به قدرت می‌بینیم. از نگاه ما، سبز بودن به معنای نفی سانسور و نفی جنایت است. از رسانه‌هایی که خود را «سبز» می‌نامند هم انتظاری جز این نیست که همه واقعیت را پوشش دهند نه بخشی که فقط و فقط به نفع جناحی خاص است. کار رسانه‌ای یک‌طرفه ممکن است مخاطبانی را راضی کند، اما «پروپاگاندا» است. آرزوی ما این است که همه رسانه‌های «سبز» از پروپاگاندا دور بمانند.




مخالفت مصر با دخالت خارجی در سوریه

دولت مصر اعلام کرد که با هر گونه دخالت خارجی در امور سوریه با هر توجیه یا بهانه‌ای مخالف است.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای حفظ یکپارچگی سوریه را از اولویت‌های سیاست خارجی مصر عنوان کرده است.
مصر از دولت سوریه خواسته است که به طرح پیشنهادی اتحادیه عرب برای توقف خشونت‌ها عمل کند تا این اتحادیه بتواند در تصمیم خود مبنی بر تعلیق سوریه از شرکت در نشست‌های آتی آن تجدید نظر کند.
مصر در حالی بیانیه صادر کرده که گفته می‌شود رای اتحادیه عرب می‌تواند راه را برای مداخله خارجی در سوریه هموار کند.
روز شنبه (۱۲ نوامبر) اتحادیه عرب بعد از یک رای گیری اعلام کرد تا زمانی که سوریه طرح اعراب را برای توقف سرکوب مرگبار مخالفان سیاسی اجرا نکند، هیئت سوری حق حضور در نشستهای اتحادیه عرب را نخواهد داشت.
مقام‌های سوری این رای را مغایر با منشور اتحادیه عرب خواندند و این اتحادیه را متهم به اجرای برنامه‌های آمریکا و غرب کردند.
روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه در اعتراض به تصمیم اتحادیه عرب در شهرهای مختلف راهپیمایی کردند.
تلویزیون دولتی سوریه تصاویری را در شهرهای دمشق، حلب و لاذقیه نشان داده که جمعیت عکس‌های بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در دست داشتند.

محکومیت حمله به سفارت‌خانه‌های عربستان و قطر 


روز یکشنبه (۱۳ نوامبر) عربستان سعودی حمله به سفارت این پادشاهی در دمشق توسط هواداران بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را محکوم کرد.
روز شنبه در پی رای مثبت دو کشور عربستان سعودی و قطر به تعلیق سوریه از شرکت در نشست‌های اتحادیه عرب، سفارت خانه‌های این کشور در سوریه مورد حمله قرار گرفت.
عربستان سعودی دولت سوریه را متهم کرده که اقدامات کافی برای پیشگیری از حمله به ساختمان سفارت این کشور در دمشق را انجام نداده است.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که صدها نفر از هواداران دولت سوریه به سوی سفارت‌خانه سعودی در دمشق سنگ پرتاب کرده‌اند و گروهی از آنها با ورود به ساختمان شیشه‌ها را شکسته و اقدام به غارت اموال این سفارت‌خانه کرده‌اند.
این خبرگزاری به نقل از وزارت خارجه عربستان سعودی مقام‌های سوری را مسئول تامین امنیت و حفاظت از منافع عربستان در سوریه خوانده و حمله به سفارت‌خانه سعودی در دمشق را به شدت محکوم کرده است.
هواداران حکومت سوریه به سفارت قطر در دمشق نیز حمله کردند و با بالا رفتن از دیوارهای این سفارت خانه پرچم قطر را پایین کشیدند و به جای آن پرچم سوریه را بر فراز ساختمان نصب کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز کنسولگری‌های فرانسه و ترکیه در شهر لاذقیه هم روز شنبه مورد تهاجم قرار گرفت.





تلاش اوباما برای جلب نظر چین و روسیه در مقابله با برنامه اتمی ایران


باراک اوباما در دیدار با روسای جمهور روسیه و چین، موضوع پرونده هسته ای ایران را بررسی کرد ولی با وجود تاکید آمریکا بر لزوم هماهنگی قدرت‌های جهانی در مواجهه با جمهوری اسلامی، تصمیم مشخصی در مورد نحوه رویارویی با تهران اعلام نشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های آمریکایی می گویند که در دیدار روز شنبه رییس جمهور آمریکا با همتایان روس و چین خود که در هاوایی انجام شد، اگرچه هر سه مقام بر سر لزوم پاسخگویی ایران در قبال تعهدات بین‌المللی هسته‌ای خود اتفاق نظر داشتند، ولی اشاره‌ای به اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه ایران نشد؛ امری که آمریکا خواهان آن است و روسیه و چین بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند.

در تازه‌ترین و مفصل‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی آمده است که ایران روی طراحی بمب اتمی کار کرده و هنوز هم «ممکن است» در حال انجام چنین تحقیقاتی باشد؛ جمهوری اسلامی ایران مفاد این گزارش را تکذیب کرده است.

به دنبال انتشار این‌ گزارش خبرگزاری‌ها اعلام کردند که باراک اوباما قصد دارد با هدف «ایجاد جبهه‌ای متحد» در برابر ایران در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا – اقیانوسیه در هاوایی، با رهبران جهان از جمله همتایان چینی و روسی خود دیدار کند.

با این‌حال گزارش ها حاکی است، آمریکا که به دنبال جلب حمایت بین‌المللی از تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی است، در این دیدار موفق نشده است به نتیجه مشخصی برسد.

باراک اوباما و دمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه در دیدار روز شنبه بر لزوم در پیش گرفتن «واکنشی مشترک» در قبال ایران تأکید کردند.

همچنین باراک اوباما در خصوص دیدارش با هو جین‌تائو، رییس جمهور چین گفت که هر دو کشور خواهان تعهد ایران به مقررات بین‌المللی هستند.

روسیه و چین که پیشتر مخالفت خود را با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران اعلام کرده بودند، در واکنش به گزارش تازه آژانس اعلام کرده‌اند که پای تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی را امضا نخواهند کرد.

روز شنبه نیز علیرغم تأکید اوباما بر توافق‌های صورت گرفته میان این سه کشور، رهبران روسیه و چین، هیچ یک در خصوص همبستگی با آمریکا به طور مشخص اظهار نظری نکردند.

آقای مدودیف پس از این دیدار تنها به ذکر این مطلب اکتفا کرد که دو طرف در خصوص ایران صحبت کردند و هوجین‌تائو نیز در جمع خبرنگاران در توضیح مذاکرات خود با باراک اوباما، نامی از ایران به میان نیاورد.

با این‌حال کاخ سفید با تأکید بر این‌که روسیه و چین در بازداشتن ایران از تولید سلاح اتمی، متحد آمریکا و همپیمان آن باقی می‌مانند، اعلام کرده است که این سه کشور تصمیم دارند بر روی گام‌های بعدی در قبال ایران کار کنند.

در حالی که به دنبال انتشار گزارش آژانس، آمریکا و متحدانش بر وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران پا می‌فشارند، چین و روسیه، دو کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، معمولا از تهران حمایت کرده و معتقدند که اعمال فشار بیشتر علیه ایران نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت.


بازداشت حسین نجفی، فعال دانشجویی در شیراز



حسین نجفی، فعال سیاسی و دانشجوی دانشگاه تبریز، روز چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ در مقابل دانشگاه نیریز فارس دستگیر و به بازداشتگاه شیراز منتقل شد. او برای بار دوم بازداشت می‌شود.
به گزارش جرس، ماموران اداره اطلاعات استان فارس روز چهارشنبه صبح در حالی که حسین در نیریز بود، به خانه وی هجوم بردند، اقدام به بازرسی منزل وی کردند و وسایل شخصی او را با خود بردند.
بازداشت وی در حالی رخ داد که ابتدا به خانواده وی گفته شده بود حسین نجفی باید شنبه ۲۱ آبان خود را به اداره اطلاعات معرفی کند و پس از چند ساعت در تماس تلفنی به مادرش گفته بودند که مشکل حل شده و نیازی به معرفی نیست، که همزمان گزارش رسید حسین نجفی از جلوی دانشگاه نیریز بازداشت کردند.
بر اساس گزارش ها، تا شامگاه شنبه پیگیری‌های خانواده حسین نجفی نتیجه‌ای نداشته و پس از پی‌گیری‌های زیاد خانواده از بازداشت وی در بازداشت‌گاه نیریز و سپس انتقال وی به بازداشت‌گاه اداره‌ اطلاعات شیراز (پلاک ۱۰۰) خبر داده‌اند.
این بار دوم است که حسین نجفی بازداشت می‌شود. پیش از این در خرداد ۸۸ حسین به مدت ده روز در بازداشت به سر برد. وی از اعضای فعال شاخه جوانان جبهه مشارکت فارس و ستاد میر حسین موسوی در استان فارس بود. وی در گذشته به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود که هنوز ۲ ماه از مدت تعلیق آن باقی مانده است.