۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

چهار شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز:

کارگران سد آزاد بنیر و سد ژاوه همچنان در اعتصاب به سر می برند
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری: کارگران مشغول به کار در شرکت پیمانکاری جهاد توسعه سد آزاد بنیر تا زمان دریافت این گزارش، یعنی دوشنبه پنجم دی ماه همچنان در اعتصاب می باشند. این کارگران از تاریخ ۱ دی تا ٣ دی ۱٣۹۰ به دلیل عدم پرداخت ۴ ماه حقوق معوقه دست از کار کشیدند که به آنها قول پرداخت حقوق داده شد که متاسفانه به دلیل اجرایی نشدن این امر، حدود ۲۲۰ نفر از کارگران مجدد دست از کار کشیده و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. همچنین این بار کارگران مشغول به کار در واحدهای دیگر نیز به آن ها پیوسته و از آنها حمایت کردند که این اعتصاب برای گرفتن حقوق معوقه خود همچنان پابرجا می باشد.
همچنین حدود ۲۰۰ نفراز کارگران سد ژاوه نیز به دلیل اجرایی نشدن قول مسئولین مربوطه در شرکت پیمانکاری ژیان مبنی بر پرداخت ۶ ماه حقوق معوقه، مجدد دست از کار کشیده و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.
در روز های گذشته حدود ۴۰۰ نفر از کارگران این واحد نیز در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق معوقه از روز ۱ دی تا ٣ دی۱٣۹۰ دست به اعتصاب زده و دست از کار کشیده بودند که موجب متوقف شدن واحد حمل و نقل در این چند روز شده بود. اعتصاب این کارگران نیز همچنان ادامه دارد.


تجمعات اعتراضی کارگران ریسندگی خاور رشت ادامه دارد
فارس: کارگران ریسندگی شرکت خاور رشت برای احقاق مطالبات شش ماهه خود صبح روز ۶ دی ماه برای بارسوم طی دو هفته گذشته مقابل استانداری گیلان تجمع کردند.
به گزارش فارس از رشت، حدود ٣۰ نفر از کارگران کارخانه ریسندگی خاور رشت پیش از ظهر سه شنبه به دلیل اعتراض در عدم مطالبات شش ماهه خود مقابل استانداری گیلان تجمع کردند.
کارگران این کارخانه پرده‌ای بزرگ در دست داشتند که روی آن نوشته بود «استاندار محترم گیلان ما را از بلاتکلیفی شش ماهه بیرون آورید».
یکی از کارگران شرکت ریسندگی خاور ، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: راستش ما دلمان نمی‌خواهد هر بار مقابل استانداری تجمع کنیم و فریاد خود را به گوش مسئولان برسانیم و نتیجه‌ای نگیریم.
این کارگر افزود: در تجمع قبلی کارگران مقابل استانداری گیلان نتیجه‌ای حاصل ما نشد و همچنان در بلاتکلیفی به ‌سر می‌بریم و این در حالی است که سال‌های جوانی خود را در کارخانه ریسندگی خاور گذرانده‌ایم و حالا به جای اینکه دستمزد تلاش ما را بدهند سرگردان و بلاتکلیفمان گذاشته‌اند.

اعتصاب کارگران و رانندگان ماشین های حمل آهن در شهر سنندج
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری: بنابر خبر رسیده از روز سه شنبه ۲۲/۹/۱٣۹۰ رانندگان و کارگران مشغول به کار در آهن فروشی های واقع در کمربندی بهشت محمدی سنندج و همچنی نشهر سنندج به دلیل ممانعت راهنمایی و رانندگی از ورود آنها با بار آهن آلات به درون شهر و قرار دادن جریمه های سنگین و متوقف کردن ماشین ها، دست از کار کشیدند. این اعتصاب تا روز پنج شنبه ۱ دی ۱٣۹۰ ادامه داشته که این امر موجب بیکاری کارگران در بخش صنعت و ساختمان و بخصوص جوشکاران و آرماتور بندها شد. در پی مراجعه رانندگان و مجریان بخش ساختمان سازی به راهنمایی و رانندگی شهر سنندج جهت در یافت مجوز برگ ترافیک برای حمل آهن آلات، با پاسخ تند انها مواجه شدند و به انها اعلام شد که فقط از ساعت ۹:٣۰ شب به بعد می توانند کار حمل و نقل اهن الات را انجام دهند. به گفته یکی از رانندگان، حمل و نقل آهن آلات در شب بسیار خطرناک بوده و آنها با کاهش دید در شب و برخورد با موانع از جمله سیم های برق مواجه هستند که این گونه حودث نیز همیشه اتفاق افتاده و معلوم نیست چه کسی حافظ جان این رانندگان می باشد که بدون در نظر گرفتن مشکلات این از بخش از کارکنان فقط مانع کار آنها می شوند و هیچگونه راه حل درست ارائه نداده و یا امکانات فراهم نمی کنند.


تعطیلی کارخانه ایرانیت شهر ری و بیکارشدن کارگرانش
* بر اثر کار با ماده آزبست، بسیاری از کارگران دچار بیماری‌های ریوی شده و حتی چندین نفرنیز فوت کرده‌اند.
به گزارش مورخ ۶ دی ماه ایلنا، نماینده کارگران بیکار شده‌ی کارخانه ایرانیت شهر ری گفت: دولت به دلیل تاثیر ناشی از مواد اولیه بر سلامتی کارگران، مقرر کرده بود این کارخانه طی هفت سال آینده تغییر کاربری بدهد، اما کارفرما تصمیم به تعطیلی و بیکار کردن کارگران گرفت.
رضا شیرازی در گفت‌وگو باایلنا، ضمن توضیح این مطلب که برای تولید محصولات ایرانیتی این کارخانه از نوعی ماده طبیعی بنام آزبست سفید (کریزوتایل یا پنبه نسوز) استفاده می‌شود، افزود: در سال‌های گذشته بعلت عوارض ناشی از این مواد بر روی سلامتی کارگران، دولت بمدت ۷ سال به مالکان کارخانه مهلت تغییر ساختار و کاربری داده بود، که با به سر رسیدن زمان مقرر شده و عدم پذیرش کارفرما، سه ماه پیش کارخانه از سوی مالکان این کارخانه تعطیل شد.
او افزود: در پی اعتراضات کارفرمای این کارخانه، دولت اجازه فعالیت در بخش تولید لوله‌های سیمانی را به این نوع شرکت‌ها صادر کرده است اما متاسفانه کارفرمایان ما مایل به ادامه تولید نشدند و شرکت را تعطیل کردند.
او که وکالت قانونی برای دریافت مطالبات معوق این کارگران را دارد، اظهار داشت: این کارخانه با بیش از ٣۵۰ کارگر فعالیت می‌کرد، که هم اکنون با اخراج تمامی کارگران قراردادی تعداد کارگران به ۱۲۶ کارگر رسمی رسیده است که به تبع تعطیلی کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
شیرازی همچنین اعلام کرد: بر اثر کار با ماده آزبست، بسیاری از کارگران دچار بیماری‌های ریوی شده و حتی چندین نفر نیز فوت کرده‌اند.
شیرازی در خاتمه افزود: چنانچه کارخانه تغییر کاربری می‌داد، با ادامه روند تولید هر کدام از این کارگران که بیش از۱۶ سال سابقه کار دارند، می‌توانستند بعد از چند سالی از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.


پلمب شدن شرکت صنعتی شیرگاه ساوه و بیکاری ۴۰ کارگر
ایلنا بتاریخ ۶ دی ماه طی گزارشی از پلمب شدن شرکت صنعتی شیرگاه ساوه توسط ماموران مالیاتی و بیکاری ۴۰ کارگر رسمی و قراردادیش، خبر داد.


آتش سوزی در کارگاه تولیدی پوشاک ۷ کشته و مصدوم بر جای گذاشت
بنا به گزارش مورخ ۵ دی ماه پایگاه اطلاع رسانی مرکز اورژانس تهران، آتش سوزی یک شنبه ۴/۱۰/۹۰ در کارگاه تولیدی پوشاک واقع در خیابان انقلاب تقاطع پل چوبی، ۷ مصدوم بر جای گذاشت.
بنا بر همین گزارش پس از انتقال مصدومین به بیمارستان شهید مطهری، یک کارگر مصدوم آقایی ۴۰ ساله، بر اثر سوختگی شدید جان باخت.


مرگ کارگری دیگر در قزوین
موسی‌خانی معاون عملیات آتش‌نشانی قزوین بتاریخ ۶ دی ماه به خبرنگار ایسنا گفت: صبح روز گذشته ۵ دیماه در خیابان عبید زاکانی قزوین یک کارگر افغانی که به عمق چاه ۲۵ متری سقوط کرده بود، به بیمارستان شهید رجایی منتقل شد، اما به علت خونریزی مغزی جان سپرد.


ریزش دومین ساختمان در حال احداث تبریز در عرض یک هفته و مدفون شدن چهار کارگر
برای دومین بار در طول یک هفته بار دیگر شهروندان تبریزی شاهد ریزش ساختمان در حال احداث شدند.
به گزارش مهر، ساختمان در حال احداث در خیابان بهار در اثر بتن ریزی سقف واحد مسکونی ریزش کرد و چهار نفر از کارگران در زیر آوار مانده اند.
ماموارن آتش نشانی در محل حاضر شده و عملیات خاک و آوار برداری در حال انجام بوده و تاکنون خبری از سلامتی کارگران در دست نیست.
پیش از این نیز روز یکشنبه چهارم دی ماه جاری خبر ریزش خاک دیواره محل گودبرداری بر روی کارگران مشغول به کار در ساختمانی در تبریز منتشر شد که منجر به فوت دو نفر و مصدومیت سه نفر دیگر شد که طبق اعلام نظام مهندسی علت این حادثه گودبرداری غیراصولی و عدم مهاربندی دیواره‌های جانبی گزارش شد.



رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران میگوید هیچ ایرانی در گروگان دزدان دریایی نیست

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران میگوید در حال حاضر هیچ ایرانی در گروگان دزدان دریایی نیست.
بگزارش خبرگزاری مهر « عطاالله صدر » گفت در تمامی کشتی ها نیروهای مسلح حضور دارند و ناوگان دریایی ایران همیشه همراه شناورهای ایرانی است.
با این وجود وی افزود برخی از ماهیگیران بدون اطلاع حرکت میکنند یا تجهیزات مناسب برای اعلام خطر ندارند و از اینرو مورد حملۀ دزدان دریایی قرار می گیرند.
اظهارات رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران در حالی بیان میشود که چندی پیش، معاون وی « سعید ایزدیان » گفته بود ۱۰۹ ماهیگیر ایرانی و ۷ شناور ماهیگیری ایرانی در گروگان دزدان دریایی قرار دارند.



  مرور روزنامه‌ها

تائید نامه‌ باهنر به خامنه‌ای درباره پیروزی موسوی در انتخابات

روزنامه‌های تهران امروز، شرق، جمهوری اسلامی، خراسان، ابتکار و مردمسالاری ضمن انتشار اظهارات محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، درباره «قطع یارانه نقدی ۱۰میلیون نفر» انتقاداتی را به عملکرد دولت در اجرای «هدفمندی یارانه‌ها» وارد کرده‌اند.
روزنامه‌های کیهان، ابتکار، و رسالت هشدار سه مقام قضایی و نظامی درباره انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در شماره چهارشنبه منتشر کرده‌اند. روزنامه رسالت نیز از قول علی سعیدی، نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران، خواهان ثبت نام و ورود «نظامیان و اطلاعاتی‌ها به مجلس» شده است. روزنامه ابتکار نیز طی سرمقاله‌ای نوشته است که در غیاب اصلاح‌طلبان، انتخابات مجلس آینده به رقابت دو طیف جناح حاکم «برسر احمدی‌نژاد» تبدیل شده و «دیگر هیچ».
روزنامه جهان صنعت خبر داده است که محمدرضا باهنر از چهره‌های سیاسی جناح حاکم و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با گذشت بیش از دو سال از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تائید کرده است که طی نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که «احتمال پیروزی میرحسین موسوی را بدهد».
روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داده است که «۴ هزار و ۱۲۰ نفر از المپیادی‌‌ها» از ایران مهاجرت کرده‌اند، و روزنامه کیهان نیز از «اعدام پنج نفر» به «اتهام قاچاق موادمخدر» در شاهرود خبر داده است.

معیار حذف خانوار‌ها از چرخه دریافت یارانه:‌«حقوق ۴۵۰ هزار تومان به بالا»
روزنامه‌های تهران امروز، شرق، رسالت، جمهوری اسلامی، خراسان، ابتکار و مردمسالاری گزارش داده‌اند که محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، طی یک برنامه تلویزیونی به طور رسمی اعلام کرد که «یارانه نقدی ۱۰میلیون نفر قطع می‌شود».
روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره هفتم دی‌ماه نوشته است که «آن گونه که محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، در یک برنامه تلویزیونی خبر داده است، در مرحله دوم اجرای قانون یارانه‌ها ۱۰ میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد، یارانه آنان به اقشار پایین‌تر جامعه تخصیص می‌یابد و در عین حال گام دوم افزایش قیمت‌ها اجرایی خواهد شد».
به نوشته این روزنامه، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اشاره‌ای به زمان اجرای این طرح نکرد، اما گفت که «مقدمات آن در حال اجرایی شدن است».
تهران امروز در عین حال گزارش داده است که «همزمان اقدام مجلس در تفسیر یکی از تبصره‌های مواد قانونی هدفمندی یارانه‌ها منجر به تنش و برخورد فیزیکی بین بهروز مرادی، نماینده دولت، و حسین حسینی، نماینده فریمان در مجلس، شد».
به نوشته این روزنامه، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها به عنوان «نماینده دولت به‌شدت با این استفساریه مخالف بود»، اما «مجلس بدون توجه به این مخالفت‌ها استفساریه را به تصویب رساند» و تاکید کرد که «صرفا سود حاصله از آزادسازی قیمت‌ها جزء درآمد یارانه‌ای دولت محسوب می‌شود و سایر درآمد‌ها جزء درآمد یارانه‌ای محسوب نمی‌شود».
روزنامه شرق نیز گزارش داده است که «محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها که پیشتر خبر حذف سه میلیون خانوار را از فهرست دریافت یارانه نقدی اعلام کرده بود» دوشنبه شب طی سخنانی در شبکه دوم تلویزیون جمهوری اسلامی به طور رسمی «حذف یارانه نقدی ۱۰میلیون نفر» را اعلام کرد.
به گزارش این روزنامه، دولت «برای شناسایی افراد مرفه تنها یک پارامتر دارد» و «اقشاری که میزان یارانه پرداختی آنها معادل ۵ تا ۱۰ درصد درآمد ماهانه آنها باشد، از نظر دولت مرفه بوده و باید از گردونه دریافت یارانه نقدی خارج شوند».
روزنامه شرق تاکید کرده است که «از نظر دولتمردان افرادی با حقوق ۴۵۰ هزار تومان به بالا مرفه محسوب می‌شوند» و این در حالی است که «حداقل حقوق کارگران برای سال ۹۰ رقمی حدود ۳۳۰ هزار تومان» تعیین شده بود و در محاسبات دولت، فاصله کارگران نیز تا حذف از چرخه دریافت یارانه نقدی تنها «۱۲۰ هزار تومان» است.
همزمان موسی غنی‌نژاد، استاد اقتصاد در دانشگاه‌های ایران، به روزنامه شرق گفته است که «امکان شناسایی افراد مرفه وجود ندارد، زیرا سیستم مالیاتی کشور به گونه‌ای نیست که بتوان فهمید درآمد افراد چه قدر است تا براساس آن، افراد به گروه‌های مرفه یا کم‌درآمد تقسیم شوند».
این استاد اقتصاد روش دولت در پرداخت یارانه‌ها را «دقیقا‌‌ همان روش رابین هود» توصیف کرده و گفته است که پرداخت یارانه نقدی از ابتدا اشتباه بوده و دولت باید از طریق نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول چون سازمان بهزیستی به اقشار کم‌درآمد کمک می‌کرد، نه با راه‌اندازی سازمانی عریض و طویل به نام «سازمان هدفمندی یارانه‌ها».
موسی غنی‌نژاد همچنین گفته است که «دولت باید در همین مرحله از مردم عذرخواهی کند و پروژه دیگری را برای حمایت از اقشار کم‌درآمد مدنظر قرار دهد؛ چیزی که در سایر کشور‌ها نیز رخ داده است».
روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم در تیتر یک شماره چهارشنبه اما با تاکید بر «مرفه بودن» کسانی که دولت قصد حذف آنها از چرخه دریافت یارانه‌ها را دارد نوشته است که «۱۰ میلیون مرفه از دریافت یارانه حذف می‌‌شوند».
روزنامه جهان صنعت خبر داده است که اغلب سخنرانان «همایش صادرات غیرنفتی» نسبت به «ورشکستگی تولید به دنبال اجرای فاز دوم حذف یارانه‌ها هشدار داده‌اند».
این روزنامه نوشته است که «شرکت‌کنندگان در این همایش از شرایط بد تولید گفتند، این که صنعت در حال حاضر شرایط خوبی ندارد، نوسانات نرخ ارز قدرت رقابت را از آنها سلب کرده و افزایش قیمت‌ها و دستمزد‌ها آنها را از پای درمی‌آورد. حذف یارانه‌های صنعت در مرحله دوم در کنار عدم افزایش قیمت تولید آنها را به ورطه نابودی می‌کشاند».
جهان صنعت همچنین از قول داوود دانش جعفری، وزیر سابق اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد، نوشته است که «با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها ما با کاهش تولید، یعنی رکود، بیکاری و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها مواجه شدیم در حالی که هدف طرح این نبوده است».
روزنامه مردمسالاری نیز طی سرمقاله‌ای با تیتر «ابهامات فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» به فقدان آمارهای درست از درآمد اقشار مختلف مردم و «ابهامات تشخیص افراد مرفه در کشور» اشاره کرده و با تاکید بر این که «متوسط هزینه زندگی در جوامع و شهرهای بزرگ‌تر ۵۰ درصد بیش از جوامع کوچک و روستا‌ها» است از مقام‌های دولتی پرسیده است که «اگر همه را با یک خط‌کش کسب درآمد اندازه بگیریم، آیا عدالت نهفته در قانون فوق‌الذکر اجرایی خواهد بود؟»
این روزنامه یادآوری کرده است که محمود احمدی‌نژاد کمتر از یک هفته پیش اعلام کرده بود که «با پولداران کشور نامه‌نگاری خواهد شد تا با رضایت خود از دریافت یارانه انصراف دهند» و ادامه داده است که «اما اکنون ظاهرا قرار است افراد متمول کشور با صلاحدید دولتمردان انتخاب و کنار گذاشته شوند»، و فاصله کمتر از یک هفته‌ای این دو خبر «نشان از شتاب‌زدگی در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولتمردان دارد».
به نوشته روزنامه مردمسالاری، «از آنجایی که اجرای فاز بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها احتیاج به مصوبه مجلس ندارد این نگرانی وجود دارد که دولت به طور شتابزده و بدون مشورت با نمایندگان مردم در خانه ملت تصمیمی بگیرد که سرنوشت میلیون‌ها ایرانی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد».
این روزنامه همچنین نوشته است که «بزرگ‌ترین سوال و ابهام این مقطع از اجرای قانون هدفمندی این است که واقعا دولت چه تعریفی از افراد مرفه خواهد داشت؟» و «آیا اجرای قانون از کارمندان و کارگران حقوق‌بگیر که از شفافیت اطلاعاتی برخوردارند آغاز خواهد شد؟»

هشدار انتخاباتی دو مقام قضایی
روزنامه‌های کیهان، ابتکار، و رسالت اظهارات چند مقام قضایی و نظامی درباره انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در شماره چهارشنبه منتشر کرده‌اند.
روزنامه کیهان گزارش داده است که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، روز سه‌شنبه در «همایش فصلی دادستان‌ها و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور» که با حضور احمد جنتی دبیر شورای نگهبان برگزار شد گفته است که «وظیفه برخورد با تخلفات و جرایم انتخاباتی و بحث پیشگیری از وقوع تخلفات به عهده دستگاه قضا» است و «قبلا در اجرای مسئولیت‌های قوه قضائیه گاهی احساس می‌شد مقداری کاستی وجود دارد».
به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، صادق لاریجانی همچنین ورود قوه قضائیه به «نظارت بر انتخابات» را رد کرده و گفته است که «در برخی روزنامه‌ها می‌آید که دستگاه قضایی می‌خواهد بر انتخابات نظارت کند و از آن صیانت کند که یا مسامحه بوده و یا غلط است. حالا صیانت ممکن است، اما در بحث نظارت دخالتی نداریم و البته این منافاتی با نظارت دستگاه قضایی بر نهادهای اداری ندارد».
روزنامه ابتکار نیز گزارشی از «هشدارهای انتخاباتی محسنی اژه‌ای» منتشر کرده و نوشته که دادستان کل جمهوری اسلامی نیز در «همایش دادستان‌ها و روسای دادگستری سراسر کشور» ادعا کرده که «دشمنان ما امروز بسیار تلاش دارند تا در فضایی که ما در آستانه انتخابات هستیم، فضای کشور را حتی با اجتماعات کوچک ولو در گوشه و کنار و با گرفتن چند عکس ناامن نشان بدهند» و «وانمود کنند‌‌ همان مسائلی که در سایر کشورهای منطقه مطرح است، در ایران هم بروز و ظهور دارد».
روزنامه رسالت نیز از قول علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفته است که «نیروی ‌متخصص سپاه می‌تواند در مجلس کارآمد باشد» و «با توجه به نیاز مجلس به تخصص‌های گوناگون از جمله مباحث دفاعی- امنیتی، نیروهای مسلح با تخصص‌های نظامی نیز می‌توانند کاندید شده و با حضور در مجلس، قوانین لازم را وضع کرده و بتوانند موضع‌گیری‌های قوی و منسجمی» اتخاذ کنند.
نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران همچنین حضور اعضای سپاه و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس را بلامانع اعلام کرده و گفته است که «براساس مرّ قانون، حضور نیروهای مسلح و سازمان‌های اطلاعاتی در انتخابات مشکلی نداشته و طبق ضوابط، فرماندهان و اعضای نیروهای مسلح پس از استعفا از مسئولیت و عضویت در سپاه، می‌توانند به عرصه قانون‌گذاری وارد شده و اشکال خاصی در این زمینه وجود ندارد».
روزنامه رسالت همچنین از قول احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت نوشته است که «امنیت انتخابات طبق منویات مقام رهبری باید حفظ شود» و «کسانی که قصد ورود به انتخابات را دارند باید از هرگونه سیاه‌نمایی و ایجاد تشنج در فضای سیاسی پرهیز کنند».
وی که خود به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس ثبت نام کرده برای اصلاح‌طلبان شرط تعیین کرده و گفته است که «ولی معاندان و کسانی که در فتنه ۸۸ حضور داشته و یا حامی سران فتنه بوده‌اند باید برای ورود به انتخابات از مواضع خود عقب‌نشینی کنند ولی این موضوع از سوی برخی اشخاص اصلاح‌طلب لحاظ نشده» است.

انتخابات مجلس:‌«رقابت دو طیف جناح حاکم بر سر احمدی‌نژاد و دیگر هیچ»
«رقابت برسر احمدی‌نژاد و دیگر هیچ» نیز عنوان سرمقاله چهارشنبه روزنامه ابتکار است. این روزنامه نوشته «انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ویژه است. تاکنون در انتخابات پیشین، دست‌کم دو رقیب اصلی، راست و چپ یا اصول‌گرا و اصلاح‌طلب با هم به رقابت می‌پرداختند؛ اما اکنون با حوادث پیش‌آمده، ستاره اقبال اصلاح‌طلبان رو به افول نهاده و بخت سیاسی از آنان روی‌گردان ‌شده است».
این روزنامه در عین حال نوشته است که «در این میان ستاره اصول‌گرایان نیز خواسته یا ناخواسته شکافی برداشته و به دونیمه شده است تا شاید شق‌القمری صورت ‌گیرد. نیمه‌ای به نام «جبهه متحد» و نیمه دیگر به نام «جبهه پایداری» شهرت یافته است»، اما اکنون دسته اول اصول‌گرایان حاکم «خود را اصیل می‌دانند، اما دسته دوم آنان را فسیل قلمداد می‌کنند».
به نوشته روزنامه ابتکار، «هر دو گروه» جناح حاکم «در سخن و حرف، دامن خود را از اصلاح‌طلبان قدیمی و هم از یاران احمدی‌نژاد دور نگه ‌می‌دارند؛ بنابراین علی‌الظاهر در این نقطه با هم اشتراک نظر دارند»، ولی «تفاوت و اختلاف نظر اصلی‌شان بر سر احمدی‌نژاد است».
این روزنامه نوشته است که اعضای «جبهه متحد معتقدند که حساب احمدی‌نژاد را نباید از یارانش،‌‌ همان گروه انحرافی، جدا دانست و با وی باید مثل اطرافیانش رفتار کرد»، اما «جبهه پایداری، احمدی‌نژاد را هنوز‌‌ همان شخص آرمانی و استثنایی می‌داند که فکر و راه و روش او باید ادامه یابد و هیچ سنخیتی میان او و اطرافیانش نمی‌بیند».

تائید نامه‌ باهنر به خامنه‌ای درباره پیروزی موسوی در انتخابات سال ۸۸
روزنامه جهان صنعت خبر داده است که محمدرضا باهنر از چهره‌های سیاسی جناح حاکم و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با گذشت بیش از دو سال از انتخابات بحث‌انگیز سال ۸۸ تائید کرده که طی نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که «احتمال پیروزی میرحسین موسوی را بدهد».
به نوشته این روزنامه، محمدرضا باهنر که از وابستگان به جناح حاکم است در جلسه پرسش و پاسخ با فعالان تشکل‌های دانشجویی استان اصفهان، گفته است که پیش از انتخابات سال ۸۸ «در نامه‌ای» به آیت‌الله خامنه‌ای «ذکر کرده‌ام احتمال این را هم بدهید که مهندس موسوی رای بیاورد»، اما «نگفته‌ام که خدا کند مهندس موسوی رای بیاورد»، ولی «خیلی‌ها هم می‌خواستند به من بچسبانند که باهنر به مهندس موسوی تبریک گفته و رای داده است».
محمدرضا باهنر به اختلاف نظر خود با میرحسین موسوی از نخستین سال‌های پس از انقلاب اشاره کرده و گفته است که «من یک روز هم به انتخاب شدن موسوی راضی نبودم و از زمان حزب جمهوری با او بحث داشتم»، اما «مقام رهبری هم نیاز به مشورت دارند و خودشان می‌فرمایند که به ایشان مشورت داده شود و این کار وظیفه یاران انقلاب است»، و بر همین اساس وی نیز در جریان انتخابات سال ۸۸ نامه‌ای درباره احتمال پیروزی میرحسین موسوی برای آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است.
به نوشته روزنامه جهان صنعت، نایب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در عین حال گفته است که «ما از این نامه‌ها و ارتباطات با رهبری کم نداشته‌ایم و هرچه بـه ذهن‌مان می‌رسد برای رهبری نوشته و می‌فرستیم، یک موردش افشا شده که این هم نباید منتشر می‌شد».
این عضو جبهه متحد اصول‌گرایان همچنین گفته است که «برخی از دوستان آن ‌قدر شعار برای بازداشت موسوی دادند که رئیس قوه‌ قضاییه در مصاحبه‌ای اعلام کرد با این که با بازداشت سران فتنه موافق است اما مقامات بالا‌تر، آن را صلاح نمی‌دانند»، اما «آنها معتقد بودند که باید آن قدر فشار آورد تا مقام رهبری هم تسلیم شود».
این اولین بار است که یکی از چهره‌های سر‌شناس جناح حاکم تائید می‌کند که در روزهای منتهی به انتخابات سال ۸۸ درباره «پیروزی احتمالی و رئیس جمهور شدن میرحسین موسوی» نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است. پیشتر اخبار غیررسمی حکایت از آن داشت که برخی از چهره‌های جناح حاکم از جمله محمدرضا باهنر و نیز علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم در روز ۲۲ خرداد سال ۸۸ و با قوت گرفتن پیروزی میرحسین موسوی به این کاندیدای ریاست جمهوری تبریک گفته بودند.

«مهاجرت ۴ هزار و ۱۲۰ المپیادی ‌از ایران»
روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که «۴ هزار و ۱۲۰ نفر از المپیادی‌‌ها» از ایران مهاجرت کرده‌اند.
به نوشته این روزنامه، «نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری» درباره موج خروج نخبگان دانشگاهی از ایران گفته است که «بر اساس بررسی‌های انجام شده ۴ هزار و ۱۲۰ نفر از کل المپیادی‌ها از ابتدای برگزاری مسابقات المپیاد، از کشور خارج شده‌اند».
این مقام دولتی در عین حال ادعا کرده است که «شیب خروج المپیادی‌ها تا سال ۸۱ حدود ۴۰ درصد بود» که اکنون «کاهش یافته و «به ۱۷ درصد رسیده است» و «شیب خروج دانش‌آموختگان علوم پزشکی تا سال ۸۱ حدود ۱۶ درصد بود که اکنون در دوره جدید به کمتر از ۸ درصد تقلیل پیدا کرده است».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، نسرین سلطان‌خواه همچنین به تعیین تشویق‌هایی برای بازگشت نخبگان علوم پزشکی به ایران خبر داده و گفته است که «به محض آن که مدت تحصیل نخبگان علوم پزشکی تمام شود و به کشور برگردند از همه تسهیلاتی که داخل ایران است همچون وام مسکن‌، جذب هیئت علمی‌، ودیعه اجاره مسکن استفاده خواهند کرد».
در مردادماه سال جاری نیز قائم مقام «بنیاد ملی نخبگان» از نهادهای وابسته به دولت اعلام کرده بود که از سال ۱۳۶۵ تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر دارنده مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی کشوری هستند» و «۴۰ درصد» آنها از ایران مهاجرت کرده‌اند.
شماری از مقام‌های حکومتی «مهاجرت نخبگان» و «فرار مغز‌ها» از ایران را تکذیب می‌کنند و با رسانه‌ای شدن آمار آن مخالفت می‌کنند، از جمله کامران دانشجو وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد پیشتر با اعلام این که «۸۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند» گفته بود «موضوع مهاجرت نخبگان و فرار مغز‌ها جنجال رسانه‌ای بوده و مطابق با واقعیت‌های موجود کشور نیست».

اعدام پنج نفر در شاهرود
روزنامه کیهان به نقل از «اداره کل دادگستری استان سمنان» از «اعدام پنج نفر» به «اتهام قاچاق مواد مخدر» در شاهرود خبر داده است.
کیهان نوشته است که هر پنج نفر از سوی «دادگاه انقلاب اسلامی شاهرود به اعدام محکوم شده بودند» و «تقاضای عفو هر یک از متهمان توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شده بود» و احکام اعدام آنها «پس از تایید در دادستانی کل کشور و موافقت رئیس قوه قضاییه، صبح دوشنبه ۵ دی‌ماه ۱۳۹۰ در زندان شاهرود به اجرا درآمد».




اردوگاه اشرف در عراق بار ديگر هدف راکت قرار گرفت

گزارش های رسيده از عراق حاکی است که اردوگاه اشرف، مقر اعضای سازمان مجاهدين خلق، سه شنبه شب بار ديگر هدف راکت پراکنی قرار گرفت ولی تلفاتی بر جای نگذاشته است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های عراقی و سازمان مجاهدين خلق گزارش داده است که اين راکت پراکنی در ساعت هشت شب صورت گرفته و دومين مورد از حمله به اين اردوگاه ظرف سه روز گذشته است.
يک مقام امنيتی عراق در استان دياله که محل استقرار اردوگاه اشرف است گفته که «شب گذشته، حداقل يک راکت از يک منبع ناشناس به سوی اين اردوگاه شليک شده است که تلفاتی نداشته است.»
بر اساس اين گزارش، به دنبال اين حمله آمبولانس ها به اردوگاه اعزام شده اند. اردوگاه اشرف محل استقرار سه هزار و ۴۰۰ نيروی سازمان مجاهدين خلق است.
شهرام کيا، از سخنگويان سازمان مجاهدين خلق نيز در ای ميلی گفته است که اردوگاه اشرف هدف «چندين راکت» قرار گرفته است.
وی بار ديگر گروه های شبه نظامی نزديک به ايران را مسوول حمله به اين اردوگاه معرفی کرد. روز ۲۵ دسامبر نيز حمله مشابهی به محل استقرار نيروهای سازمان مجاهدين خلق صورت گرفت.
اين حملات پس از آن صورت می گيرد که عراق و سازمان ملل روز يکشنبه اعلام کردند که معاهده ای برای استقرار ساکنان اردوگاه اشرف در محلی ديگر به امضا رسانده اند و عراق متعهد می شود تا زمان تعيين تکليف اين افراد، امنيت آنها را تامين کند.
نوری المالکی، نخست وزير عراق، گفته است که دوره اقامت ساکنان اردوگاه اشرف در اين کشور را برای شش ماه ديگر تمديد کرده است. قرار بود که اين اردوگاه در پايان سال جاری ميلادی تعطيل شود.
هنوز محل جديد استقرار ساکنان اردوگاه اشرف مشخص نشده است، ولی هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا گفته است که اعضای سفارت آمريکا در بغداد برای حمايت از طرح سازمان ملل، «به طور منظم و مرتب» از اردوگاه جديد اعضای سازمان مجاهدين خلق بازديد خواهند کرد.



حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر، بار دیگر در دادگاه حضور یافته تا رسیدگی به پرونده او به اتهام فساد مالی و صدور دستور کشتن تظاهرکنندگان مخالف ادامه یابد.
تا کنون، شماری از مقامات ارشد دولت آقای مبارک به عنوان شهود در دادگاه حاضر شده اند و فیلد مارشال حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی نیز که سمت وزارت دفاع را برعهده داشت شهادت داده است که حسنی مبارک شخصا دستور تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان را صادر کرده بود.
حسنی مبارک، که برای حدود سه دهه در مقام رئیس جمهوری، رهبر قدرتمند مصر شناخته می شد، به دلیل بیماری با برانکارد به دادگاه منتقل شده و از بستر بیماری شاهد جریان دادرسی است.



سیستانی، عراق، ایران و ایالات متحده

تصویری که رسانه‌های آمریکایی از آیت الله علی سیستانی عرضه کرده‌اند یک رهبر مذهبی محافظه کار و محتاط است که بدون دخالت مستقیم در سیاست به بهبود امنیت و آرامش در عراق یاری می‌رساند و در بزنگاه‌های تاریخی مثل انتخابات و تشکیل دولت نقش مثبتی ایفا کرده است.
او همچنین به صورت مانعی برای نفوذ مذهبی روحانیون قم در عراق مطرح می‌شود. یک نمونه را وال استریت ژورنال از اسناد ویکی‌لیکس نقل می‌کند: "یکی از دیپلمات‌های آمریکایی پس از دیدار با سیستانی در نجف می‌گوید که این روحانی به وی گفته شخصا ثبت نام طلاب ایرانی در حوزه نجف را برای پیش گیری از نفوذ سپاه پاسداران ممنوع کرده است." (۲۹ نوامبر ۲۰۱۰)
اما تصویری که رسانه‌های جمهوری اسلامی از وی ارائه می‌کنند کاملا متفاوت است. در رسانه‌های جمهوری اسلامی معمولا گزارش دیدارهای مقامات جمهوری اسلامی با وی عرضه می‌شود و وی در همه این دیدارها فردی باورمند به ولایت فقیه، جمهوری اسلامی و رهبری آن معرفی می‌شود:

- "حکم کسی [که] ولایت شرعی دارد، در امور عامّه [که] نظام جامعه و معاش مردم بر آن مبتنی است بر همه نافذ است حتی بر مجتهدین دیگر، مگر اینکه علم به خطا بودن آن یا مخالفتش با آنچه از کتاب و سنت قطعاً ثابت شده داشته باشد." (سه پاسخ محکم آیت الله العظمی سیستانی پیرامون ولایت فقیه، تابناک، ۹ مرداد ۱۳۸۹)؛
- "مطیع رهبری باشید. مطیع رهبری باشید. مطیع رهبری باشید... نظام جمهوری اسلامی نه تنها متعلق به ایران بلکه متعلق به همه شیعیان جهان و کانون امید تمامی مسلمین عالم است." ( سیستانی در دیدار با هاشمی رفسنجانی، انصار نیوز، ۲۹ فروردین ۱۳۸۸)؛

- "امروز سربلندی و عزت اسلام در گرو عزت جمهوری اسلامی ایران است و عزت و سربلندی جمهوری اسلامی ایران نیز در گرو سربلندی و موفقیت آیت‌الله خامنه‌ای می‌باشد." (در دیدار با برخی از اعضای مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نقل از جوان آنلاین، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹)؛

- "کسانی که می‌خواهند برای اسلام و مسلمین خدمت کنند «باید همه همتشان را در حول محور ولایت صرف کنند» و این جمله را دوبار تکرار کردند... نکته‌ای که تا به حال رسانه‌ای نکرده‌ام این است که زمانی که صحبت از مقام معظم رهبری شد، ایشان با احترام و تکریم لفظ «آقا» را به کار گرفتند لذا زمانی که یک مرجع تقلید، مقام معظم رهبری را همچون سایر ارادتمندان «آقا» با تکریم و احترام ویژه خطاب می‌کنند، معنای ویژه‌ای دارد." (محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی، کیهان، ۱۲ دی ۱۳۸۹)
- "آیت الله سیستانی ضمن ابراز محبت و ارادت نسبت به مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی ایران فرمودند که جمهوری اسلامی ایران راه درست را پیدا کرده و در این مسیر در حال پیشرفت است." (علیرضا مرندی، عضو مجلس شورای اسلامی، کیهان، ۱۸ فروردین ۱۳۹۰)
- "نسبت به ایران و قضایای کشور ایراداتی دارم، اما نگران آن هستم که با بیان این ایرادات، نظام جمهوری اسلامی تضعیف شود." (در دیدار با مرتضی اشرفی شاهرودی، مرکز خبر حوزه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۰)
از محتوای برخی از دیدارهای مقامات ایرانی با آیت الله سیستانی نیز هیچ مطلبی منتشر نشده است (مثل دیدار علی لاریجانی با وی، واحد مرکزی خبر، ۵ فروردین ۱۳۸۸؛ یا دیدار قالیباف با وی، خبرگزاری مهر، ۸ اسفند ۱۳۸۶)؛
آیت الله سیستانی کدام یک از اینهاست: همپیمان آمریکایی‌ها، تابع ولی فقیه جمهوری اسلامی در عراق، یک عراقی ملت گرا، هر سه اینها یا هیچ کدام از اینها؟ سیستانی در یک دهه گذشته در صحنه سیاسی عراق و نیز در سطح منطقه و روابط خارجی عراق چگونه عمل کرده است؟ آیا می‌توان وی را یک مرجع دینی غیر سیاسی شمرد؟
سیستانی و ایالات متحده
در شرایطی که روحانیون شیعه قدرت قاهره را در دست نداشته باشند و رویای تاسیس حکومت دینی را نیز در سر نپرورانند (به دلیل فقدان زمینه اجتماعی یا عدم باور به این امر) کم و بیش باید منتظر رفتاری مثل رفتار آیت الله سیستانی در عراقِ پس از اشغال بود. وی حتی اگر با اشغال این کشور توسط آمریکایی‌ها مخالف باشد (هیچ شاهدی برای تایید آن وجود ندارد) به سه دلیل هرگز با این اشغال علنا مخالفت نکرده است:

۱) خدمت آمریکایی‌ها به عراق برای سقوط صدام حسین و حزب بعث وی،
۲) همکاری اکثر احزاب شیعه عراق با آمریکایی‌ها که با اشغال آمریکا بر سر کار آمده‌اند و محکومیت اشغال را نمی پذیرند، و
۳) بی تدبیری سیاسی در این محکومیت به دلیل قدرت قاهره ارتش اشغالگر.
روحانیون شیعه هیچگاه در شرایط مقهوریت دست به اقدامات انقلابی نمی زنند. آیت الله خمینی نیز تا زمانی که احساس نکرد جنبش مردمی نظام شاهنشاهی را از پای در می‌آورد به نفی سلطنت نپرداخت. او پیش از سال ۱۳۵۷ خواهان سلطنت شاهان پهلوی بود و نه حکومت آنها و سخنی از براندازی نمی گفت.
از همین جهت آقای سیستانی سیاست تحمل اشغال تا زمان خروج آمریکایی‌ها از عراق، همکاری با دولت امروز عراق و عدم دخالت در امور جزئی را پیشه کرده است تا هم کشور عراق از این گردنه دشوار بگذرد و هم نهادهای مذهبی در این شرایط محفوظ بمانند. هرگونه مخالفت روحانیون عراقی با اشغال به معنی خودکشی سیاسی آنان بود، کاری که دستگاه‌های روحانیت به دلیل ماهیت محافظه کار خود نمی کنند و علی رغم شعارهای حاکمان ایران هرگز نکرده‌اند.
سیستانی و جمهوری اسلامی
سیستانی در سالهای پس از صدام به قدرت تخریبی جمهوری اسلامی در عراق و ظرفیت بالای انتقام گیری آیت الله خامنه‌ای واقف بوده است و از همین جهت هیچ تلاشی برای مقابله با سیاست‌های مداخله جویانه حکومت ولایت فقیه در عراق انجام نداده است.
وی در دیدار با مقامات ایرانی به احوال پرسی و گفتن عبارات کلی یا دعا برای جمهوری اسلامی و روحانیت و رهبری پرداخته تا آسیبی از جانب ماموران اطلاعاتی و سپاهی ایران در عراق به وی وارد نشود. به عنوان نمونه او به یکی از مقامات حوزوی می‌گوید: "من شخصاً در نمازهای صبحگاهی برای سلامتی مقام معظم رهبری و پایداری نظام جمهوری اسلامی دعا می‌کنم، قدر این نعمت الهی را بدانید و از این فرصت ایجاد شده در کشور برای افزایش معنویت بیشتر استفاده نمایید." (نقل از سیدعلیرضا تکیه‌ای رئیس ستاد اعتکاف استان قم، مرکز خبر حوزه ، ۲۵ خرداد ۱۳۹۰) هرگونه انتقاد از نقش مخرب جمهوری اسلامی در عراق بازی با آتش است که آقای سیستانی از آن پرهیز دارد.
او در حالی که در ملاقات با مقامات ایرانی با تکریم از آقای خامنه‌ای یاد می‌کند اما در مواردی نیز وی را به عنوان "سلطان" معرفی کرده است. نماینده او در پاسخ به پرسش مربوط به یارانه‌ها می‌گوید: "نظر آیت‌الله العظمی سیستانی درباره این مبالغی که به حساب افراد واریز می‌شود این است که این‌ها جزء جوایز سلطان هست و تا زمانی که دریافت نکردید، خمس ندارد؛ چنان‌چه دریافت و برداشت کردید، به حساب دیگر ریختید یا این‌که برداشت کردید و به جیب خودتان گذاشتید یا جای دیگر گذاشتید؛ چنانچه سال بر آن گذشت، بله آن وقت است که خمس دارد، اما سال نگذشته باشد این مشکلی ندارد و شما می‌توانید در آن تصرف کنید و اگر در حساب مانده باشد به عنوان جوایز سلطان هست و خمس ندارد." (تابناک، ۱۴ دی ۱۳۸۹)
آقای سیستانی همواره به مقامات آمریکایی اطمینان داده است که نهادهای مذهبی تحت نظارت خویش را در اختیار نیروهای سپاهی و اطلاعاتی ایران قرار نخواهد داد تا تحت فشار آمریکایی‌ها قرار نگیرد. از همین جهت هم ولایت فقیه و هم آمریکایی‌ها شرایط دشوار وی را درک کرده و بی طرفی وی را در تنازعات چند طرفه ارج می‌نهند.
آقای سیستانی با همین سیاست کجدار و مریز توانسته نهادهای تحت نظر خویش را در مرکز قدرت ولایت فقیه یعنی قم بسط دهد و بدون مزاحمت ولی فقیه به طلاب شهریه بپردازد. در دو دهه گذشته چندین مجتمع مسکونی توسط نمایندگان وی در قم ساخته شده‌اند (نگاه کنید به پایگاه اینترنتی وی) و وی نفوذ قابل توجهی در قم یافته است بدون آن که ماموران ولی فقیه توانایی وی را از این حیث محدود کنند، اما نمایندگان سیستانی نیز در نقل و انتقال پول ولی فقیه به سراسر عالم با آقای خامنه‌ای در مواردی همکاری داشته‌اند (از مجرای نمایندگان مشترک).
سیستانی و عراق
آیت الله خمینی به خوبی می‌دانست که می‌تواند با تمسک به سیاست شیعی گری صفویان و نیز با اتکا به دولت مرکزی بر آمده از عصر رضا شاه، ادیان و مذاهب اقلیت را سرکوب کند و یک حکومت استبدادی دینی را در کشور مستقر سازد. از همین جهت وی هیچگاه در مقام مذاکره با مخالفان خود قرار نگرفت و از در مصالحه با هیچ گروهی بر نیامد.
اما آیت الله سیستانی می‌داند که سنیان عراق پس از چندین دهه حکومت در عراق، در موضعی ضعیف مثل سنیان ایرانی نیستند و کردها را نمی توان در سیاست عراق نادیده گرفت. از همین جهت وی هیچگاه تلاشی برای تشکیل یک دولت شیعه با اتکا بر اکثریت شیعه در عراق نکرد و تنها به حدی از ملاحظه شرع در نظام حقوقی عراق (در حد قانون اساسی مشروطیت ایران) تن در داد.
آقای سیستانی به تعبیر دقیق کلمه، در حوزه سیاست داخلی همانند سیاست خارجی سیاستمداری واقعگراست، به این معنی که قدرت عریان و قاهره نیروهای درگیر (ایالات متحده، عربستان سعودی، ایران و گروه‌ها و احزاب عراقی) را به رسمیت شناخته و تلاش می‌کند در میان این قوا از قدرت اجتماعی مرجعیت حفاظت کند. او به دنبال نوعی توازن قواست که در آن به عنوان یکی از بازیگران سیاسی و نه تنها بازیگر، به رسمیت شناخته شود. به این دلیل، سیستانی نه همپیمان ایالات متحده است و نه نماینده ولی فقیه در عراق بلکه یک بازیگر مستقل در عراق است که نیروهای سیاسی و اجتماعی در آن در حال تحکیم قدرت خود هستند. او معمولا در بحران‌های سیاسی و امنیتی مثل بحران ناشی از تلاش نوری مالکی (نخست وزیر) برای دستگیری طارق هاشمی (معاون رئیس جمهوری) یا بمب گذاری‌های گسترده (مثل ۱۶ بمبی که در اول دیماه ۱۳۹۰ در بغداد منفجر شد) سکوت می‌کند تا آنها دامن وی را نگیرند.
سیستانی و گروه‌های شیعه عراقی
آقای سیستانی از آغاز اشغال عراق توسط ایالات متحده بر فراز منازعات میان گروه‌های شیعه عراقی (حزب الدعوه، مجلس اعلا و سپاه مهدی) ایستاد. آن دسته از روحانیون قدرتمندی که سیاست جانبدارانه و نفوذی داشتند (مثل مجید خویی، فرزند آیت الله خویی، مرجع تقلید یا محمد باقر حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق) به سرعت با ترور و بمب گذاری حذف شدند. دسته دیگر مثل مقتدی صدر به صورت عوامل جمهوری اسلامی عمل کرده و در نهایت به درصدی از کرسی‌های مجلس قناعت کردند. اما آیت الله سیستانی با درک موقعیت یک مرجع مذهبی بر فراز تنازعات سیاسی ایستاد و از یک برنامه حداقلی که عموم گروه‌ها با آن توافق داشتند حمایت کرد.



تشییع جنازه کیم
کیم جونگ اون، جانشین کیم جونگ ایل، همراه با مقامات ارشد نظامی و غیرنظامی جنازه پدر را تشییع کرد
مراسم تشییع جنازه رهبر سابق کره شمالی برگزار شده است.
روز چهارشنبه، ۷ دی (۲۸ دسامبر)، تلویزیون دولتی کره شمالی مراسم تشییع جنازه کیم جونگ ایل، دبیرکل حزب کارگران کره شمالی و رئیس کمیسیون دفاع ملی حکومت کمونیستی این کشور را پخش کرد که در آن، تصاویر تابوت حامل جسد رهبر سابق کره شمالی نشان داده می شد که با تشریفات مفصل و در احاطه چندین خودرو حامل گارد تشریفات زیر بارش برف از خیابان های پیونگ یانگ، پایتخت، عبور می کند.
در این گزارش تلویزیونی، تصاویر متعددی از هزاران تن از شهروندان این کشور، از جمله نظامیان زن و مرد و افرادی که ظاهرا کارمندان دولت بودند هم پخش شد که در عزای رهبر فقید خود به شدت می گریستند و بی تابی می کردند.
از زمان اعلام درگذشت کیم جونگ ایل در یازده روز پیش، تصاویر گریان مقامات دولتی و شهروندان کره شمالی به نشانه اندوه عمیق مردم این کشور به طور مکرر از تلویزیون دولتی کره شمالی پخش شده و از این طریق، در رسانه های همگانی جهان انعکاس یافته است.
گزارش تلویزیونی تشییع جنازه کیم جونگ ایل حاکی از برنامه ریزی بسیار دقیق و مفصل این مراسم بود.
در آغاز این گزارش تلویزیونی، تابوت کیم جونگ ایل، پوشیده در پرچم حزب کارکران کره، تنها تشکل مجاز سیاسی در کره شمالی، نشان داده شد که حرکت خود را از کاخ یادبو کومسوسان که در روزهای اخیر برای ادای احترام عمومی در آن به امانت گذاشته شده بود آغاز می کند.
کیم جونگ اون، پسر و جانشین رهبر سابق، در لباس سیاه، و بدون دستکش و کلاه مسافتی را در کنار اتومبیلی که تابوت روی سقف آن قرار داشت حرکت کرد در حالیکه شمار دیگری از مقامات ارشد نظامی و غیرنظامی کره شمالی نیز اتومبیل را همراهی می کردند.کلیک
عزاداری مردم
با مرگ "رهبر محبوب" چهره های گریان و مردم سوگوار به تصویری آشنا در رسانه‌های کره شمالی تبدیل شدند
در ادامه گزارش، ستون خودروهای همراه تابوت نشان داده شد که پیشاپیش آن، یک اتومبیل با تصویری عظیم از کیم جونگ ایل در حرکت بود و تعدادی خودرو حامل دهها عضو گارد تشریفات نظامی نیز اتومبیل حامل تابوت را اسکورت می کردند.
مراسم تشییع جنازه در زیر بارش برف در پیونگ یانگ برگزار می شد و در طول گزارش، بارها تصاویر جمعیت انبوه سوگواران در دو سوی خیابان پخش شد که به شدت بی تابی می کردند.
در برخی تصاویر، بی تابی حاضران در صحنه به حدی بود که افراد پلیس یا سربازانی که مامور حفظ نظم بودند ناگزیر می شدند از تلاش عزاداران برای نزدیک شدن به تابوت جلوگیری کنند.
گزارشگر تلویزیونی در شرح این مراسم بر شدت اندوه مردم تاکید می گذاشت و درگذشت کیم جونگ ایل را ضایعه ای توصیف می کرد که تنها با آغاز رهبری کیم جونگ اون و ادامه راه پدرش تسلی می یابد.

رهبری موروثی و آرامگاه موروثی؟

طبق برنامه اعلام شده از تلویزیون دولتی کره شمالی، در ساعت ۱۲ به وقت محلی به احترام کیم جونگ ایل - که لقب رهبر محبوب به او داده شده بود - در سراسر کره شمالی و نمایندگی های رسمی این کشور در خارج سه دقیقه سکوت اعلام شد.
پس از آن، سوت کارخانه ها، کشتی ها و قطارها نیز به نشانه احترام به صدا در آمد.
به گزارش تلویزیون دولتی کره شمالی، جنازه رهبر سابق این کشور پس از عبور از خیابان ها، به کاخ یادبود کومسوسان بازگردانده می شود تا پس از مومیایی شدن، در آرامگاه او در این کاخ قرار گیرد.
کاخ یادبود
رهبری موروثی کره شمالی دارای آرامگاهی موروثی نیز شده است
این کاخ محل اقامت رسمی کیم ایل سونگ، رهبر اسبق کره شمالی بود که پس از درگذشت او در سال ۱۹۹۴، به دستور کیم جونگ ایل، پسر و جانشینش به آرامگاه پدر و زبارتگاهی برای مردم کره شمالی تبدیل شد.
جنازه مومیایی شده کیم ایل سونگ در یک تابوت شفاف در این کاخ مورد بازدید مردم کره شمالی و مقامات خارجی قرار می گیرد و انتظار می رود که جسد کیم جونگ ایل نیز به همین ترتیب در معرض بازدید قرار گیرد.
برخی خبرگزاری ها از تدارکات مفصل ده روز گذشته برای برگزاری مراسم تشییع جنازه کیم جونگ ایل خبر داده و از جمله گفته اند که به بسیاری از شهروندان کره شمالی که در ماموریت خارج به سر می برند گفته شده بود که برای حضور در مراسم عزاداری به کشور بازگردند.
از هیچ مقام و هیات خارجی برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل نیامده بود و برنامه ریزان این مراسم ترجیح داده بودند که آن را به عنوان یک مراسم ملی و داخلی به اجرا بگذارند.
به گفته ناظران، هدف حکومت کمونیستی کره شمالی از برگزاری این مراسم بیش از هر چیز قانع کردن مردم این کشور در مورد اقتدار و محبوبیت رهبری و اطمینان بخشیدن نسبت به تداوم و ثبات نظام سیاسی کنونی تحت رهبری موروثی خاندان کیم بوده است در حالیکه سایر کشورهای جهان طی بیش از شش دهه که از آغاز حکومت این خاندان می گذرد، شاهد تحولات سیاسی عمیقی بوده اند.
از کره شمالی به عنوان منزوی ترین کشور جهان نام برده می شود و تلاش حکومت آن کشور در جلوگیری از تماس و تبادل اطلاعات بین شهروندان و جهان خارج اقدامی در جهت ممانعت از بروز هرگونه درخواست یا حرکتی برای تغییر تلقی می شود.
کره شمالی از لحاظ نفرات نظامی، دارای یکی از بزرگترین ارتش های جهان است و از نظر تجهیزات جنگی نیز توانایی قابل توجهی دارد اما اقتصاد آن کشور با دشواری های فراوانی مواجه است و گفته می شود که میلیون ها نفر از شهروندان کره شمالی با فقر و کمبود مواد غذایی دست به گریبان هستند.
محدودیت کسب اطلاعات از کره شمالی و دشواری درک واقعیات سیاسی و اجتماعی آن کشور به حدی است که حتی در مورد ماهیت واقعی تصاویر گریان شهروندان که ظاهرا در سوگ رهبر خود عزادارند نیز اطمینانی وجود ندارد.
مشخص نیست که آیا شهروندان گریان این کشور، به دلیل فقدان آگاهی از جهان خارج و ناتوان از تصور شرایطی متفاوت، واقعا زندگی تحت نظام حکومتی فعلی را مطلوب و خود را مدیون رهبری مطلق العنان این کشور می دانند.
یا اینکه بسیاری از سوگواران مرگ کیم جونگ ایل از واقعیات کشور خود خبر دارند اما از بیم حکومت و برای ادامه حیات در یک نظام حکومتی که تمامی امکانات اقتصادی و سیاسی را در انحصار خود گرفته، ناگزیر از تظاهر به سوگواری بوده اند.



به آرامی و در خفا به ایران حمله می‌کنیم

رئیس ستاد مشترک آمریکا می‌گوید که "به آرامی و در خفا" هدایت تدارک حمله نظامی به ایران را بر عهده دارد.
ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی در افغانستان با بیان آن‌که "ارتش آمریکا به نقطه‌ای رسیده است که در صورت لزوم دست به اقدام قهرآمیز علیه ایران خواهد زد" در عین حال تأکید کرد که "جنگ علیه ایران می‌تواند به یک تراژدی بیانجامد."
ژنرال دمپسی همچنین تأکید کرد که ارتش آمریکا "در حال بررسی یک سلسله از گزینه‌های متفاوت است."
این مقام ارشد نظامی ایالات متحده آمریکا با اعلام رضایت از گزینه‌هایی که تاکنون طراحی کرد‌ه‌اند، این گزینه‌ها را "قابل انکشاف" دانسته که در زمانی ضروری به اجرا گذاشته شوند.
روزنامه دیلی‌تلگراف، چاپ لندن می‌‌نویسد اظهارات دمپسی در شرایطی بیان شده است که پیشتر لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، گفته بود که برای توقف برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی "همه گزینه‌ها روی میز است."
مارتین دمپسی: اگر پرسش این است که ‌آیا ما به طرق مختلف درباره ایران دست به جمع‌آوری اطلاعات می‌زنیم، پاسخ مثبت است. این بی‌خردی است که آمریکا درباره فعالیت‌های کشوری که آمریکا را دشمن خود می‌داند، آگاهی نداشته باشد
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفته است: "بزرگ‌ترین نگرانی من از محاسبه‌ی اشتباه در تصمیم‌گیری است. محاسبات اشتباه می‌توانند ما را به نزاعی سوق دهند که برای منطقه و جهان بدل به یک تراژدی شود."
دمپسی درباره "جمع‌آوری اطلاعات از طریق پهپادهای جاسوسی در خاورمیانه" نیز تأکید کرده که اگر آمریکا دست به این تلاش‌ها نزند، نشانه بی‌خردی خواهد بود.
این مقام نظامی آمریکایی می‌افزاید که آمریکا باید از فعالیت‌های نظامی کشورهای خاورمیانه مطلع باشد. اما دمپسی مستقیماَ درباره نقش پهپاد‌های جاسوسی در این زمینه سخنی نگفت.
دمپسی در ادامه می‌گوید: "اگر پرسش این است که ‌آیا ما به طرق مختلف درباره ایران دست به جمع‌آوری اطلاعات می‌زنیم، پاسخ مثبت است. این بی‌خردی است که آمریکا درباره فعالیت‌های کشوری که آمریکا را دشمن خود می‌داند، آگاهی نداشته باشد."
وی همچنین به همکاری آمریکا با اسرائیل برای جمع‌آوری اطلاعات محرمانه درباره ایران اشاره کرده ودر عین حال افزوده است که هیچ تضمینی وجود ندارد که اسرائیل پیش از یک حمله نظامی به ایران، آمریکا را در جریان امور قرار دهد.
او می‌گوید که آمریکا می‌کوشد اعتماد اسرائیل را در این زمینه به‌دست آورد و نگرانی‌ها و خواسته‌های این کشور را در این مورد به رسمیت بشناسد، تا بتوان به همکاری بهتری در این زمینه دست یافت.
وزیر دفاع آمریکا هفته پیش اعلام کرده بود که ایران حدود یک سال از دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله دارد.
پانه‌تا درباره سیاست واشنگتن در قبال برنامه اتمی ایران گفته بود: "ایالات متحده مایل نیست که ایران به سلاح اتمی دست یابد. این خط قرمز برای ما و برای اسرائیل است. اگر ضروری باشد دست به عمل خواهیم زد. اگر ایران دست به ساخت سلاح هسته‌ای بزند و ما از ساخت آن آگاهی یابیم، هر اقدام لازم برای متوقف کردن آن را در پیش خواهیم گرفت."
بنا به گزارش دیلی‌تلگراف سازمان‌های امنیتی آمریکا عملیات شناسایی خود را از طریق پهپادهای جاسوسی در خاورمیانه گسترش داده‌اند.
در اوایل ماه گذشته (نوامبر ۲۰۱۱) مقامات ایرانی خبر دادند که ۱۵ نفر متهم به جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل هستند.
در هفته پیش نیز تلویزیون ایران گفت‌وگویی با فردی به نام امیر میرزایی حکمتی را پخش کرد.
امیر میرزایی حکمتی در این برنامه تلویزیونی ظاهراَ اعتراف کرد که تفنگدار دریایی پیشین آمریکا بوده و برای سازمان‌های امنیتی ایالات متحده سرگرم جاسوسی بوده است.
روز گذشته نخستين جلسه محاکمه وی که از سوی نهادهای امنيتی و قضايی ايران به "جاسوسی" برای سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سيا) متهم شده، به رياست ابوالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.
امير ميرزايی حکمتی که ۲۸ سال سن دارد به اتهام "همکاری با دولت متخاصم آمريکا و سرويس جاسوسی سيا عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران" بازداشت شده است.



«هفت مستبدی که باید بروند»

سال ۲۰۱۱ میلادی سال سقوط زنجیره‌ای دیکتاتورها بود. اما هنوز در بسیاری کشورهای جهان، حاکمانی وجود دارند که به خودکامگی ادامه می‌دهند. تایمز مالی آلمان به معرفی ۷ چهره پرداخته که پایان قدرت‌‌شان در سال ۲۰۱۲ نامحتمل نیست.

روزنامه تایمز مالی آلمان در شماره روز ۲۷ دسامبر سال ۲۰۱۱ خود، گزارشی با عنوان "آخرین دیکتاتورها" منتشر کرده است. این گزارش، با مرور چهره و کارنامه هفت رهبر سیاسی جهان، آنها را در شمار مقاماتی قرار داده که باید در سال ۲۰۱۲ صحنه قدرت را ترک کنند.

بشار اسد، پسر خلف پدر
۱۱ سال پیش بشار اسد جانشین پدر خود در سوریه شد. حافظ اسد رهبری جبار بود و تا مدت‌ها تصور می‌شد که بشار از پدر مستبد خود ملایم‌تر است و میراث‌دار خوبی برای وی نخواهد بود.
حافظ اسد در سال ۱۹۸۲ در سرکوب خونین "اخوان المسلمین" در شهر حماه، دستور کشتار بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر را داد. پسر آراسته و تحصیل‌کرده او نیز طی ۹ ماه ۵۰۰۰ نفر از معترضان کشورش را به کام مرگ فرستاد.
تایمز مالی آلمان می‌نویسد که اگر بشار اسد از مصونیت کنونی خود استفاده نکند و به صورتی مسالمت‌جویانه کنار نرود ، پایانی جز حضور در دادگاه بین‌المللی لاهه نخواهد داشت.
آیت‌الله خامنه‌ای، مستبد مذهبی
تایمز مالی آلمان می‌نویسد: «کم نیستند کسانی که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران را ریشه همه مشکلات و مظهر شر می‌دانند. اما نباید فراموش کرد که حرف آخر را آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌زند.»
 اوست که تصمیم می‌گیرد ایران بمب اتمی بسازد، به اسراییل حمله کند یا به مقابله با آمریکا برخیزد. اوست که می‌گذارد وفادارانش در دستگاه قضایی و امنیتی، معترضان را زندانی و اعدام کرده یا بربایند و ناپدید کنند. اوست که مانع اصلاحات در ایران می‌شود.

 تایمز مالی نوشته که آیت‌الله در صورت خیزش دوباره مردم ایران و شعله‌ور شدن جرقه‌های سال ۲۰۰۹ می‌تواند دوباره به حجره مطالعات دینی خود بازگردد.
 
  کیم جونگ اون، رهبر خارق‌العاده
معماهای بسیاری در باره رهبر جدید کره شمالی وجود دارند، مثلا هنوز کسی سن دقیق او را نمی‌داند. جونگ اون سکان کشوری بس فقیر و تا بن دندان مسلح را بر عهده گرفته است. به تاکید تایمز مالی آلمان، جمعیت ۲۴ میلیون نفری کره شمالی از همه چیز در رنج است. مردم گرسنه این کشور مدیون کمک‌های سازمان ملل بودند اما پدر جونگ اون جهان را تهدید به مقابله نظامی می‌کرد.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که دستکم ۲۰۰ هزار زندانی سیاسی در کره شمالی در اردوگاه‌های غیرقابل دسترس به سر می‌برند. تایمز مالی آلمان پرسش فعالان حقوق بشر را ملاک گرفته که می‌گویند آیا جهان نباید به مسئولیت خود در حمایت از جمعیت غیرنظامی کره شمالی عمل کند؟

لوکاشنکو، رییس خشن ساوخوزها
روزی کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریکا، الکساندر لوکاشنکو را "آخرین دیکتاتور اروپا" نامید. اما شخصیت و کارنامه رییس جمهور بلاروس بدون این نام‌گذاری نیز به روشنی مشهود است. او عامل سرکوب هزاران معترض انتخاباتی و به زندان انداختن صدها نفر از مخالفان خود است. مخالفانی که وی از آنها به تمسخر، با عنوان تخم‌مرغ گندیده یاد می‌‌کند. لوکاشنکو پیش‌تر رهبر ساوخوز، تعاونی‌های کشاورزی بوده است.
روسیه سفید کشوری است با زیرساخت‌های صنعنی پیشرفته اما لوکاشنکو آن را آلوده به فسادی دولتی کرده است. نرخ تورم در روسیه سفید درسال ۲۰۱۱ به ۱۰۰ درصد رسید، قروض خارجی از حد گذشت و ده‌ها هزار شهروند این کشور درجستجوی کار به اوکراین و روسیه رفتند.
تایمز مالی آلمان می‌نویسد: «لوکاشنکو می‌تواند هم‌چنان حضور خود در اریکه قدرت را جشن بگیرد، اما این جشن تا زمانی است که سیستم  مورد اتکای او  فرو نریخته باشد.»

موگابه، دیکتاتور نژادپرست
زمانی بریتانیایی‌ها، رابرت موگابه رییس جمهور زیمبابوه را بخاطر سرکوب کشاورزان سفید پوست کشورش با هیتلر مقایسه کردند. اما موگابه این مقایسه را توهین تلقی نکرد و در واکنش گفت: «هیتلر تنها خواستار عدالت برای مردم خود بود و ایکاش من  ده مرتبه هیتلر بودم!»
موگابه همه منتقدان‌اش را "امپریالیست‌های سفید" می‌نامد و خود را ناجی خلق زیمبابوه معرفی می‌کند.
تایمز مالی آلمان نوشته که موگابه بسیار زود چهره واقعی خود را نشان داد: «رقبای خود را یکی یکی از میان برداشت و حتی آنان را به کشتار عمومی تهدید کرد. این ستمگر در ۸۷ سالگی همچنان بر سریر قدرت است و مردم کشورش با وجود بیماری‌او، جرات شورش علیه وی را ندارند. آنها تنها انتظار مرگ طبیعی موگابه را می‌کشند.»

نظربایف، منبع انرژی سخت‌سر
آمریکا و کشورهای اروپایی تا مدت‌ها عقیده داشتند که نورسلطان نظربایف مردی است که می‌توان با او به گفت‌وگو پرداخت. آنها رییس جمهور قزاقستان را "مستبدی میانه‌رو" می‌شناختند. قزاقستان در سال ۲۰۱۰ ریاست "سازمان سازمان امنیت و همکاری‌اروپا" را به دست آورد و این ناظران را امیدوار کرد که این کشور به هنجارهای غربی نزدیک‌‌‌‌تر شود.
 اما این امیدی عبث بود. نظربایف در انتخابات ریاست جمهوری در آوریل  سال ۲۰۱۱ دوباره رییس جمهور شد و در ماه دسامبر همین سال نیز تظاهرات کارگران صنعت نفت در غرب قزاقستان را سرکوب کرد که خواهان افزایش دستمزد بودند. دستکم ۱۶ نفر در خشونت‌های دولتی کشته شدند.
تایمز مالی آلمان نوشته که نظربایف نیز از احتمال سقوط در سال ۲۰۱۲ در امان نیست.

عمر البشیر، جانی احتمالی
او نخستین رییس جمهور جهان است که در زمان قدرت خود از سوی دادگاه کیفری لاهه حکم جلب دریافت کرده است. اتهام او نسل‌کشی در دارفور است، جایی که صدها هزار نفر جان خود را در نزاع‌های قومی از دست داده‌اند. بیشتر قربانیان مانند خود بشیر و حامیان او، مسلمان هستند اما در میان آنها هزاران نفر از رنگین‌پوستان قبایل سودان نیز به چشم می‌خورند که سیاه آفریقایی و غیرعرب محسوب می‌شوند.
حکم جلب بین‌المللی بشیر موجب شده که او از سفر به بسیاری مناطق محروم باشد. دستکم صد کشور جهان متعهد شده‌اند که وی را در صورت ورود به خاک خود تحویل دادگاه لاهه دهند. تایمز مالی آلمان نوشته که کشورهای همسایه چون کنیا یا چاد جرات بازداشت یا تحویل او را ندارند، اما این نیز ممکن است که هواپیمای بشیر به مقصد کشور دوست چین، نقص فنی پیدا کرده یا نیاز به سوخت داشته باشد. در این صورت او در هر کجا که فرود بیاید، از اریکه قدرت سقوط کرده است.


با مرگ جیمز ریزی دنیایی شاد و رنگین فرو ریخت

جیمز ریزی

جیمز ریزی، هنرمند نامی "پاپ آرت" در نیویورک درگذشت. او یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین چهره‌های هنر مدرن بود. این هنرمند نوگرا به ویژه در آلمان شهرت زیادی داشت و کارهای رنگین و شاد او حتی روی تمبر پستی قرار گرفت.

جیمز ریزی شامگاه ۲۶ دسامبر در خانه خود در نیویورک درگذشت. ریزی از چهره‌های برجسته سبک مردمی "پاپ آرت" بود. هنر ساده و روان او با طرح‌های هیجان‌انگیز و رنگ‌آمیزی درخشان شناخته می‌شد. او نماینده اصلی سبکی بود که "گرافیک سه‌بعدی" خوانده شده است.
کارهای جیمز ریزی دنیایی سرزنده و شاداب را تصویر می‌کنند. تابلوهای شاد و رنگین این هنرمند، با طرح‌های برجسته و پررنگ، به نقاشی‌های ابتدایی کودکان شبیه هستند. او روی همه چیز نقاشی می‌کرد و روی اشیای زندگی روزمره رنگی از شور و نشاط می‌پاشید. دهها کفش، در و دیوار، ماشین و حتی یک هواپیمای بوئینگ زیر قلم موی او رنگ شادی و نشاط گرفتند. او تابلوهای خود را همیشه با پرنده‌ای آوازخوان امضا می‌کرد.
ریزی حدود یک سال پیش در گفت‌وگویی اظهار داشت: «فکر می‌کنم مردم از شادی و نشاطی که در کارهای من هست، خوششان می‌آید. کارهای من مردم را به خنده می‌اندازد.»
ریزی با نظم و انضباطی ستایش‌انگیز کار می‌کرد و خلاقیت هنری را با مسئولیت و تعهد انجام می‌داد. هر کار را با دقت و حوصله‌ای درخور تکمیل می‌کرد. او به سلیقه و علاقه مردم احترام می‌گذاشت: «کاری که مردم برای آن پول می‌دهند، باید ارزش داشته باشد.»
مسافر دنیایی شاد و زیبا
جیمز ریزی در ۵ اکتبر ۱۹۵۰ در منطقه بروکلین به دنیا آمد و در خانواده‌ای فقیر اما خوش‌بین و امیدوار بزرگ شد. در دانشگاه فلوریدا به تحصیل هنر پرداخت. از سالهای تحصیل به آمیزش نقاشی و پیکرتراشی علاقه‌مند شد و بعدها سبکی معروف به "گرافیک سه بعدی" را ابداع کرد.
خانه‌ای در شهر برانشویگ که توسط ریزی نقاشی شده است ریزی عاشق شهر خود بود. درباره نیویورک گفته بود: «من مثل سفیر این شهر هستم. خود شهر گاهی چرند است، اما مردم آن واقعا خوب هستند.» گویی او وظیفه خود می‌دانست که زادگاه خود را بهتر و زیباتر از آنچه هست به دنیای هنر وارد کند.
شهر نیویورک، با بناها و نمادهای آشنای آن، از موتیف‌های همیشگی تابلوهای ریزی است. او این شهر را زیبا و پرشور و نیرومند تصویر می‌کند. به گفته او «نیویورک برای زندگی عالی است، اما بهتر از خود شهر، مردمی هستند که در آن زندگی می‌کنند.»
جیمز ریزی همواره شوخ و مهربان بود. با وجود این که دلالان و مجموعه‌داران ثروتمند بر سر کارهای او سر و دست می‌شکستند، زندگی معمولی را، با لباس ساده و کفش کتانی، هرگز ترک نکرد.
مرگ ریزی غافلگیرکننده بود. او خود رفته رفته پیری را احساس می‌کرد. در جشن ۶۰ سالگی خود، از بیگانگی روزافزون خود در دنیایی که هرج و مرج و هیاهوی آن را دیگر درک نمی‌کرد، شکوه کرده بود: «دیگر انرژی زیادی ندارم. گاهی که به بار یا دیسکو می‌روم، که آن هم به ندرت پیش می‌آید، خودم را غریبه حس می‌کنم. از موسیقی سرسام‌آور به ستوه می‌آیم و به خودم می‌گویم من اینجا چکار می‌کنم؟ بهتر نیست که به خانه بروم و یک فیلم خوب قدیمی تماشا کنم؟»
جیمز ریزی کمابیش تمام زندگی خود را در نیویورک سپری کرد. او پس از پایان تحصیلات به شهر زادگاه خود برگشت و در محله معروف "سوهو" خانه‌ای گرفت که هم اقامتگاه و هم کارگاه او بود. او در همین خانه در ۶۱ سالگی با دنیایی که آن را شادتر و رنگین‌تر کرده بود، وداع گفت.



آمریکا: از تردد آزاد در تنگه هرمز دفاع می‌کنیم

وزارت امورخارجه آمریکا

به دنبال سخنان معاون اول رئیس‌جمهور، مبنی بر بسته شدن تنگه هرمز در صورت تحریم نفت ایران، وزارت خارجه آمریکا این تهدید را "تنها یک پرخاش لفظی" دانست و تاکید کرد که آمریکا از"رفت و آمد نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز" دفاع می‌کند.

دولت آمریکا شامگاه سه شنبه (۲۷ دسامبر/ ۶ دی) نسبت به تهدیدات محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور ایران مبنی بر بسته شدن تنگه هرمز در صورت وضع تحریمات شدیدتری علیه جمهوری اسلامی، واکنش نشان داد. مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که کشورش به ادامه نقل و انتقالات در تنگه هرمز علاقه‌مند است و از آن "حمایت" می‌کند.
 مارک تونر در جلسه‌ای که در وزارت خارجه ایالات متحده برگزار شد، درباره تهدیدات این مقام ایرانی اظهار نظر کرد. از آغاز مانور دریایی ایران از روز شنبه هفته گذشته (۱۷ دسامبر)، چند مقام ایرانی گفته‌اند که در صورت تشدید فشارهای غرب بر ایران، این کشور می‌تواند "تنگه هرمز" را مسدود کند. آخرین بار معاون اول رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه (۶ دی) در سومین همایش بین‌المللی "ارتقای توان داخلی" در تهران تهدید کرد: «اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند، یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.»
معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا اظهارات این مقام ایرانی را "تا حدی رجزخوانی" دانست که به گفته او، چیزی بیش از "یک موقعیت فرضی" را بیان نمی‌کند. اقای تونر افزود، اگر ایران بخواهد این تهدید خود را عملی کند، "در آن صورت ایالات متحده بی‌تردید از نقل و انتقال آزاد نفت دفاع خواهد کرد."
مارک تونر مانور دریایی جمهوری اسلامی در نزدیکی تنگه هرمز را امری مربوط به خود ایران دانست و گفت: «آنها قبلا هم این کار را کرده‌اند. ما درباره این که هر کشوری چگونه توان نیروی دریایی خود را آزمایش کند، نظر خاصی نداریم. این به دیدگاه همان کشور بستگی دارد و خود ما هم مانور دریایی برگزار می‌کنیم.»
"ادعاهای تکراری"
در روزهای گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آب‌های اطراف تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند، یک مانور نظامی ده روزه برگزار کردند که یکی از اهداف آن "آزمایش برای بستن تنگه هرمز" اعلام شد. به گفته مقامات نظامی جمهوری اسلامی چنین امری امکان‌پذیر است، اما تصمیم درباره آن با "بزرگان" خواهد بود.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این تهدیدات را "ادعاهای تکراری" خواند و آن را "تلاش دیگر ایران برای منحرف کردن اذهان از مشکل اصلی" دانست، که به گفته او عبارتست از "سرپیچی ایران از تعهدات بین‌المللی خود و پافشاری بر ادامه برنامه‌ی هسته‌ای."
تنگه هرمز در خلیج فارس قدرت‌های بزرگ غربی برای جلوگیری از ادامه برنامه هسته‌ای ایران به دنبال اقدامات تحریمی شدیدتری علیه ایران هستند. آنها هدف اصلی برنامه هسته‌ای ایران را تولید سلاح اتمی دانسته‌اند. جمهوری اسلامی بر ادامه برنامه هسته‌ای خود پافشاری می‌کند و سرشت آن را صرفا صلح‌جویانه می‌داند.
افزایش بهای نفت به دنبال تهدید ایران
به دنبال اظهارات مقامات جمهوری اسلامی در امکان بسته شدن تنگه هرمز، در صورت تحریم صادرات نفت ایران، بهای نفت در بورس نیویورک با دو درصد افزایش، از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت. در لندن نیز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه با یک دلار و ۳۱ سنت افزایش به ۱۰۹ دلار و ۲۷ سنت رسید.
بنا به آمار اداره انرژی در امریکا، در سال ۲۰۰۹ حدود یک سوم از کل انتقالات نفتی دریایی از "تنگه هرمز" صورت گرفته است. نظر به اهمیت استراتژیک این آبراه است که رزمناوهای امریکایی پیوسته در منطقه حضور دارند و بر عبور و مرور نفت‌کش‌ها نظارت می‌کنند.
بخش عمده نفت صادراتی کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عراق و همچنین بیشتر گاز مایع قطر از تنگه هرمز عبور می‌کند. عرض این تنگه که میان ایران و عمان قرار گرفته، نزدیک ۶ و نیم کیلومتر است.
نمایندگان برخی از اعضای "سازمان کشورهای صادرکننده نفت" (اوپک) عقیده دارند که در صورت بسته شدن تنگه هرمز، ایران بازنده اصلی خواهد بود.
نماینده‌ی یکی از کشورهای خلیج فارس که نخواسته نام او فاش شود، به خبرگزاری "الجزیره" گفته است: «اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، خود این کشور بیش از سایر کشورهای خلیج فارس زیان می‌بیند.»
یک نماینده‌ی دیگر "اوپک" درباره تهدیدات جمهوری اسلامی به "الجزیره" گفته است: «چنین تهدیدی هرگز عملی نخواهد شد». او نتیجه می‌گیرد که هرگونه تغییری در قیمت نفت موقتی خواهد بود.


آمریکا سوریه را به "اقدام‌های دیگر" تهدید کرد

ایالات متحده آمریکا حکومت بشار اسد را تهدید کرد درصورتی که با ناظران اتحادیه عرب همکاری نکند باید منتظر "اقدام‌های دیگر" باشد. آمریکا در مورد این اقدام‌ها توضیحی نداده اما بر ضرورت حفاظت از شهروندان سوری تاکید کرده است.

ناظران اتحادیه عرب که روز دوشنبه وارد دمشق شدند پیش از ظهر سه‌شنبه (۲۷ دسامبر/۶ دی) کار خود را با بازدید از شهر حمص آغاز کردند. حمص سومین شهر بزرگ سوریه و از پایگاه‌های اصلی مخالفان بشار اسد به شمار می‌رود. اندکی پیش از حضور ناظران ارتش سوریه تانک‌ها و زره‌پوش‌های خود را از شهر خارج کرد اما تیراندازی به سوی معترضان متوقف نشد.
تهدید دمشق در بیانیه وزارت دفاع آمریکا
به گزارش خبرگزاری آلمان در ساعت‌های نخست بامداد سه شنبه دست‌کم هفت شهروند سوری بر اثر تیراندازی ماموران دولتی جان خود را از دست داده‌اند. وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای دمشق را تهدید کرده، در صورتی که با ناظران اتحادیه عرب همکاری نکند و به سرکوب معترضان ادامه دهد باید منتظر "اقدام‌های دیگری" باشد.
وزارت دفاع آمریکا در مورد اقدام‌های احتمالی برای توقف خشونت در سوریه توضیحی نداده است. در بیانیه یاد شده تاکید می‌شود جامعه جهانی در صورت لزوم تدبیرهای دیگری برای حفاظت از امنیت شهروندان سوری در دستور کار قرار خواهد داد.
تشدید حمله به معترضان پیش از ورود ناظران
تازه‌ترین گزارش‌ها از حمص حکایت از استقرار تک‌تیراندازان حامی دولت بر پشت‌بام ساختمان‌ها و تیراندازی به سوی محله‌هایی دارد که توسط مخالفان حکومت کنترل می‌شود. بخش بزرگ حمص از روزها پیش از کنترل نیروهای دولتی خارج شده است. شهروندان و نظامیان جدا شده از ارتش با بستن گذرگاه‌ها و ایجاد سنگرهایی تلاش می‌کنند جلوی پیشروی نیروهای دولتی را بگیرند.
تانک‌ها و زره‌پوش‌های ارتش سوریه در شهر حمصمحمود احمد مصطفی الدابی، ژنرال سودانی که سرپرستی گروه پنجاه نفری ناظران را بر عهده دارد روز سه‌شنبه گفت «تا کنون مسئولان سوری همکاری خوبی با ناظران داشته‌اند.» از این گروه ۱۲ نفر به حمص سفر کردند و بقیه کار خود در شهرهای دیگر دنبال خواهند کرد. فعالان یک تشکل حقوق بشری سوریه که در لندن مستقر است می‌گویند نیروهای امنیتی و نظامی حامی اسد طی دو روز پیش از ورود ناظران بر شدت حمله‌های خود به معترضان افزوده‌اند و دست‌کم ۶۰ شهروند سوری را به قتل رسانده‌اند.
دستگیر شدگان ایرانی همکار نیروهای امنیتی؟
شهر حمص در روزهای گذشته نیز به دلیل ربوده شدن پنج شهروند ایرانی توجه محافل خبری را به خود جلب کرده بود. جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که ایرانیانی که توسط مخالفان بشار اسد دستگیر شدند مهندس تاسیسات برق هستند و عازم محل کار خود، نیروگاهی در نزدیکی حمص بوده‌اند.
بسام جعاره سخنگوی سازمان مردمی انقلاب سوریه و عضو شورای ملی این کشور صبح چهارشنبه، ۷ دی، در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه این افراد را متخصص کامپیوتر و همکار نیروهای امنیتی سوریه معرفی کرده است.
به گزارش العربیه بسام جعاره می‌گوید بر اساس اطلاعاتی که در اختیار او قرار گرفته «این ۵ ایرانی کارشناس کامپیوتر هستند و برای تعقیب مخالفان با نیروهای امنیتی سوریه در حمص همکاری می‌کردند.» او همچنین گفته است که این افراد به خارج از حمص منتقل شده‌اند و جستجوی آنها در این شهر بی‌حاصل است. جمهوری اسلامی که از نزدیکترین متحدان سوریه محسوب می‌شود بارها به همکاری با حکومت بشار اسد در سرکوب و تعقیب معترضان متهم شده است.
افزایش تعداد ناظران تا آخر هفته
مطابق توافق‌هایی که میان دولت سوریه و اتحادیه عرب حاصل شده، قرار است شمار ناظران تا پایان هفته‌ی جاری به ۱۵۰ نفر برسد. این عده ماموریت دارند بر خروج نظامیان از شهرها و مناطق مسکونی و آزادی زندانیان سیاسی نظارت کنند. گروهی که به حمص رفته‌اند پیش از ظهر سه‌شنبه ابتدا با فرماندار شهر دیدار کردند و سپس به بازدید از محله‌هایی پرداختند که در درگیری‌های اخیر بیشترین آسیب را دیده‌اند.
قرار است ناظران اتحادیه عرب پس از بازدید از شهر حمص به شهرهای دیگر از جمله در مناطق مرزی ترکیه سفر کنند. در مورد مدت اقامت این گروه در حمص اطلاعی در دست نیست. شماری از مخالفان بشار اسد از جامعه جهانی خواسته‌اند برای حفاظت از جان غیرنظامیان دست به اقدام‌های موثرتری بزنند. کشورهای غربی تا کنون دخالت نظامی در سوریه را رد کرده‌اند. برخی از تحلیگران معتقدند در صورت بی‌نتیجه ماندن ماموریت ناظران اتحادیه عرب و با توجه به بیانیه‌ی جدید وزارت دفاع آمریکا حمایت نظامی از شهروندان معترض سوری می‌تواند یکی از "اقدام‌های دیگر" جامعه جهانی باشد.