۱۳۹۰ آذر ۲۷, یکشنبه

یکشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز: 

همزمان با روز جهانی حقوق بشر، مراسم سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر در ایران که در شهر تورنتو کانادا مستقر است، در روز یکشنبه 11 دسامبر با حضور و استقبال فعالان مدنی و اجتماعی در تورنتو برگزار شد و در طی آن مهندس حشمت الله طبرزدی به عنوان اولین برنده سالانه این مرکز معرفی شد. پنج زندانی سیاسی دیگر نیز به عنوان برندگان جوایز مدافعان حقوق بشر در سال 2011 انتخاب شدند.
حسن زارع زاده اردشیر مدیر اجرایی مرکز بین المللی حقوق بشر در ابتدا با تشکر از حضار برای شرکت در مراسم سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر گزارش کوتاهی از فعالیت های این مرکز در یکسال گذشته ارائه داد و گزارشی از نقض حقوق بشر در ایران را ارائه داد.
   بر اساس رای هیئت داوران ICHR، حشمت الله طبرزدی به دلیل دو دهه فعالیت های انسان دوستانه در دفاع از حقوق مردم ایران به عنوان برنده جایزه سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر انتخاب شد. همچنین رامین پرچمی در حوزه فعالان هنری، کوهیار گودرزی در حوزه مدافعان حقوق بشر، نسرین ستوده در حوزه زنان و نیز وکلای حقوق بشر، رضا شهابی در حوزه مدافعان حقوق کارگر، و مجید توکلی در حوزه دانشجویی برندگان جایزه حقوق بشری سال 2011 مرکز بین المللی حقوق بشر اعلام شدند.
مهرداد آرین نژاد مدیر جشنواره بین المللی تیرگان که در غیاب مهندس حشمت الله طبرزدی تندیس کریستال او را که نامش بر روی آن حک شده بود دریافت می کرد، در سخنانی گفت : امروز همگان طبرزدی را می شناسند و دریافت جایزه او در غیابش موجب افتخار من است. آرین نژاد در سخنانش تاکید کرد که امروز همه فعالان ایرانی لازم است تا بصورت مسالمت آمیز در کنار هم قرار بگیرند و از کوشش های یکدیگر حمایت کنند و یکصدا و متحد در راه آزادی کشور با گام های استوار و محکم قدم بردارند.
در این برنامه و در غیاب پنج منتخب ICHR برای جایزه مدافعان حقوق بشر، تعدادی از فعالان برجسته مدنی در تورنتو تندیس ویژه مدافعان حقوق بشر ICHR را دریافت کردند. تندیس ویژه آی سی اچ آر برای کوهیار گودرزی در غیاب او به حسن زرهی مدافع حقوق بشر و سردبیر نشریه شهروند اعطا شد. تندیس رامین پرچمی را سهیل پارسا نویسنده و کارگردان سرشناس تئاتر دریافت کرد. تندیس نسرین ستوده به خانم فرشته مولوی فعال حقوق بشر و نویسنده اعطا شد. تندیس رضا شهابی به مهدی کوهستانی عضو کنگره کار کانادا تحویل داده شد و سلمان سیما فعال و زندانی دانشجویی سابق در ایران تندیس ویژه مجید توکلی را دریافت کرد.
مراسم سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر در ایران با سخنرانی تعدادی از فعالان حقوق بشری همراه بود. احمد باطبی و محمد مصطفائی دو فعال برجسته حقوق بشر و اعضای هیئت مدیره ICHR، مرتضی عبدالعلیان نماینده سازمان روزنامه نگاران کانادایی مدافع آزادی بیان و تنها ایرانی عضو هیئت مدیره این سازمان، آبری هریس نماینده سازمان عفو بین الملل، کاوه شهروز وکیل و نیز مشاور سابق حقوق بشر وزارت امور خارجه کانادا سخنرانی کردند.
محمد مصطفائی در سخنانش با اشاره به لایحه جدید قانون مجازات اسلامی گفت که قوانین سخت گیرانه ای برای متهمان سیاسی در راه است و حتی ممکن است بسیاری از زندانیان سیاس با احکام سنگین حبس و اعدام روبرو شوند. این وکیل حقوق بشری به کوشش برای احقاق حقوق مردم تاکید کرد.
احمد باطبی در سخنان خود به تجربیات زندان پرداخت و تاکید کرد که تلاش های ایرانیان در خارج در کاهش فشار بر زندانیان سیاسی تاثیر زیادی دارند.
آبری هریس از سازمان عفو بین الملل به موضوع اعدامها پرداخت و ضمن تاکید بر تلاش های سازمان عفو بین الملل به مسئله اعدام در ایران، گفت ایران از نظر تعداد اعدام در رده دوم قرار دارد ولی با در نظر گرفتن میزان جمعیت در رده اول را به خود اختصاص داده است. او گفت جمهوری اسلامی ایران در مواردی نیز به اعدامهای مخفیانه از جمله در زندان وکیل آباد مشهد دست زده است. آبری هریس همچنین ایران را بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان دانست.
کاوه شهروز نیز در سخنان خود به نقش مهم ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد و گفت با توجه به تجربه اش در همکاری با وزارت خارجه کانادا و ارتباط با نهادهای بین المللی از نزدیک شاهد تاثیرگذاری نامه نگاری ها و مکاتبات هموطنان با مقامات سیاسی و نهادهای حقوق بشری بوده است. او اعمال فشارهای حقوق بشری بر جمهوری اسلامی از سوی کشورهای دیگر را در کاهش نقض حقوق بشر در ایران تاثیرگذار و مفید ارزیابی کرد.
در ادامه پیام دکتر رضا مریدی نماینده مجلس ایالت انتاریو و اقای پال دووار نماینده مجلس کانادا قرائت شد.
دکتر رضا مریدی در سخنان خود گفت: از دوستان گرامی ام در مرکز بین المللی حقوق بشر که برای بهبود وضعیت هم میهنانمان در ایران و دفاع از زندانیان سیاسی تلاش می کنند و همچنین مشکلات غربت و سختی های ان را به جان می خرند تشکر می کنم و به نوبه خودم این کوشش ها را ارج می نهم. دکتر مریدی تاکید کرد که رساندن صدای مردم خوب ایران به گوش جهانیان یکی از مسووایت های ما ایرانیان خارج از کشور است. نماینده مردم شهر ریچموند هیل در مجلس ایالت انتاریو ابراز امیدواری کرد که تلاش های همه ایرانیان در احقاق حقوق مردم هرچه زودتر به سرانجام برسد و سرزمین عزیزمان ایران به زودی سرشار از نشاط و شادی گردد.
آقای پال دووار نماینده مجلس کانادا در پیام خود تاکید کرد که علارغم سرکوب شدید توسط جمهوری اسلامی اما جنبش مدنی ایران تداوم یافته و ما در کانادا مسئولیت داریم تا آن را مورد حمایت قرار دهیم. نماینده پارلمان کانادا در ادامه گفت ما باید مطمئن شویم که کانادا به بهشت امن برای افراد وابسته به جمهوری اسلامی مانند اقای خاوری تبدیل نشود.
همچنین همسر حمید قاسمی شال که در زندان اوین زیر حکم اعدام به سر می برد، در جایگاه قرار گرفت و گزارشی از آخرین وضعیت پرونده ارائه داد.
پس از پایان اعطای جوایز حقوق بشری، حاضران یک دقیقه به احترام همه اعدام شدگان و جانباختگان سه دهه گذشته در ایران در دفاع از حقوق مردم ایران ایستادند.
در حاشیه مراسم پتیشن هایی در حمایت از ضیا نبوی، کوهیار گودرزی، نسرین ستوده، سعید ملک پور، حمید قاسمی شال و سعید متین پور توسط حاضران امضا شد.
مرکز بین المللی حقوق بشر در نوامبر سال 2010 در تورنتوی کانادا توسط جمعی از مدافعان حقوق بشر ایرانی و غیرایرانی به صورت قانونی آغاز بکار کرده است و در حوزه های مختلف در سطح بین المللی مشغول فعالیت می باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت های مرکز بین المللی حقوق بشر به وبسایت این مرکز به آدرس زیر مراجعه کنید. http://humanrightsintl.com و یا با این شماره تماس حاصل نمائید. 16478608485

مرکز بین المللی حقوق بشر
فرهاد توحیدی
فرهاد توحیدی گفت وزارت ارشاد خواستار جلوگیری موقت از فعالیت خانه سینما شده است
فرهاد توحیدی، رئیس هیات مدیره خانه سینما اعلام کرد:"در پی شکایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانه سینما، دادگاهی در ۲۱ دی‌ماه تشکیل می‌شود."
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آقای توحیدی با اشاره به اینکه علاوه بر خانه سینما، وزارت ارشاد از اداره کل ثبت شرکت‌ها نیز شکایت کرده است، گفت که "وزارت ارشاد خواستار صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از فعالیت موسسه خانه سینما به خاطر اساسنامه غیرقانونی شده است."
به گفته آقای توحیدی، مسئولان وزارت ارشاد از محاکم قضایی خواسته‌اند که اداره کل ثبت شرکت‌ها را موظف کند تا اساسنامه فعلی خانه سینما را ابطال کند.
رئیس هیات مدیره خانه سینما همچنین گفت:"خانه سینما خودش را موظف می‌داند از اساسنامه‌ای که اجماع اصناف و مصوب مجمع عمومی فوق‌العاده است دفاع کند."
درگیری میان وزارت ارشاد و خانه سینما پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و تغییرات در وزارت ارشاد وارد مرحله جدیدی شد و در اولین اقدام وزارت ارشاد از شروع به کار شورای عالی سینما خبر داد.
شورای عالی سینما نهم دی ماه سال ۱۳۸۹ با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری تشکیل شد. به گفته محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد ایران، اعضای این شورا شامل معاونت سینمایی، وزیر ارشاد، نماینده رئیس جمهوری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس صدا و سیما، نماینده صنوف مربوط به سینما و ۵ سینماگر هستند.
تشکیل این شورا در میان اهالی سینما نگرانی هایی را در زمینه دولتی شدن سینما و موازی کاری با نهادهای دیگری همچون خانه سینما را بر انگیخت.
از جمله منتقدان این شورا مهدی کلهر، مشاور سابق محمود احمدی نژاد در امور رسانه ها بود.
آقای کلهر با انتقاد شدید از سیاست های سینمایی دولت محمود احمدی نژاد گفت: "سینمای دولتی یعنی تعطیل کردن شعور ۷۰ میلیون و دادن اختیار آن به دست ۷ نفر که آنها قابل خرید هستند."
اما وزارت ارشاد ایران همچنان از این شورا دفاع کرده و منتقد فعالیت های خانه سینماست تا آنجا که جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت ارشاد، خانه سینما را به دلیل تغییرات ثبت نشده اساسنامه در وزارت ارشاد "قانونی" ندانسته و گفته که "نمی‌توانیم بودجه دولتی را به بخشی اختصاص دهیم که به صورت غیرقانونی کار می‌کند."
در ماه های اخیر، اختلاف میان خانه سینما که شورای صنفی سینماگران ایران محسوب می شود با معاونت سینمایی وزارت ارشاد بالا گرفت و این وزارتخانه بودجه خانه سینما را قطع کرد.

فرهاد توحیدی، رئیس هیات مدیره خانه سینما

در همین حال محمد حسینی، وزیر ارشاد نیز در مهرماه از بررسی اساسنامه خانه سینما در معاونت حقوقی این وزارتخانه خبر داد و گفت: "در سال‌های اخیر این اساسنامه بدون تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرده است."
آقای حسینی با اشاره به اینکه "اعمال تغییرات در اساسنامه خانه سینما با تایید رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور مجاز است"، گفت: "اعضای خانه سینما سر خود و بدون هماهنگی با این شورا و من، برخی از مصوبات اساسنامه را تغییر داده‌اند. و یک علامت سئوال جدی درباره قانونی بودن این تشکل صنفی وجود دارد."
محمد حسینی گفت: "ما انتظار داریم تشکل‌های صنفی مشکلات اعضای صنف خود را پیگیری کنند. اگر قرار است کسی فعالیت سیاسی کند باید برود از وزارت کشور مجوز حزب بگیرد. تشکل‌هایی مانند خانه سینما نباید کارشان را با مسایل سیاسی گره بزنند چون لطمه می‌خورند."
این در حالی است که محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما، چهارم مهر گفت: "توقعی که اصناف و خانواده‌های همکاران از ما دارند این است که از این حقوق دفاع کنیم. در چند سال گذشته متاسفانه فضایی به واسطه رویکرد مسئولان به وجود آمده، و آن این است که قبل از شکل‌گیری محکمه‌ای برای فردی می‌توانیم در مورد آن اظهارنظر و قضاوت کنیم. مثلا اگر کسی به اتهام ارتباط با بیگانگان دستگیر می‌شود بلافاصله یک مقام رسمی از مجلس یا قوه مجریه ممکن است پیدا شود که بگوید این افراد معاند هستند."
در ماههای اخیر بعد از دستگیری چند مستند ساز که آثارشان در بی بی سی فارسی پخش شده بود، جنجال تازه ای را پدید آورد چون خانه سینما سعی داشت که از حقوق صنفی اعضایش دفاع کند.
آقای توحیدی، رئیس هئیت مدیره خانه سینما، در مورد روندی که برای پیگیری پرونده مستندسازان طی شده می گوید که "یک دفاع ساده صنفی از بدیهی‌ترین حقوق اعضای یک تشکل تبدیل به یک مناقشه بزرگ و سیاسی می‌شود."
خانه سینما بزرگ ترین نهاد صنفی سینمای ایران است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد.
در سایت خانه سینما اهداف تاسیس این خانه "حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دست اندرکاران سینما"، "ایجاد امنیت شغلی و تامین اجتماعی" و "ارتقای سطح آموزشی و مهارت حرفه ای" سینماگران ذکر شده است.
خانه سینما مجموعه ای از نهادهای صنفی سینما مانند کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و فیلمنامه نویسان است.
این نهاد از آن رو اهمیت دارد که در برخی از نهادهای تاثیرگذار مانند شورای صنفی اکران نماینده دارد و همچنین می تواند با دولت در زمینه مسایل سینما تعامل داشته باشد.



سکوی حفاری "کولسکایا"

سکوی حفاری "کولسکایا" در سال ۱۹۸۵ ساخته شده بود
بر اثر غرق شدن یک سکوی حفاری نفت شناور روسیه در آبهای شرق این کشور، حداقل چهار نفر کشته و پنجاه نفر مفقود شده اند.
سکوی حفاری "کولسکایا" در حدود ۲۰۰ کیلومتری جزیره ساخالین واقع در شرق روسیه یدک کشیده می شد که بر اثر وقوع طوفانی شدید واژگون شد.
از میان ۶۷ خدمه ای روی این سکو، تا کنون ۱۴ نفر زنده نجات داده شده اند. نگرانی این است سکوی حفاری پیش از آنکه سایر خدمه بتوانند سوار قایقهای نجات شوند، واژگون شده است.
امدادگرانی که برای نجات مفقود شدگان تلاش می کنند به دلیل آب و هوای بد با مشکل مواجه شده اند.
در طول روز با وجود باد شدید و تلاطم دریا با امواجی به بلندی ۴ متر، امدادگران با کمک هلیکوپتر و هواپیما در جستجوی بازماندگان این حادثه بودند، اما با فرا رسیدن شب، جستجو متوقف شد.

قایقهای نجات خالی

رییس منطقه ای وزارت امور اضطراری روسیه در یک کنفرانس خبری گفت که بنابر گزارشهای رسیده از محل حادثه، این سکوی حفاری نفت کاملا غرق شده است.
حادثه واژگون شدن سکو در حدود ساعت دو بعد از ظهر به وقت محلی و در حالی رخ داد که دمای هوا ۱۷ درجه سانتیگراد زیر صفر بود.
یکی دیگر از مقامات وزارت امور اضطراری روسیه هم به خبرگزاری فرانسه گفته است که دریچه های سکوی حفاری نفت بر اثر برخورد یخ و امواج با آن، آسیب دیده و بعد آب به درون شناور جریان یافته است.
به گفته این مقام روس، خدمه سکوی شناور منتظر بودند که با هلیکوپتر نجات داده شوند اما پیش از آنکه بتوانند خود را به قایقهای نجات برسانند، سکو واژگون می شود.
گزارش شده که شناور مذکور دارای چهار قایق نجات بوده که دو قایق آن بدون سرنشین پیدا شده است.



ناآرامی در قاهره

از روز جمعه که ناآرامی ها آغاز شد، تا کنون حداقل ۱۰ نفر کشته و صدها نفر مجروح شده اند
قاهره پایتخت مصر برای سومین روز متوالی شاهد ناآرامی بوده است.
معترضان که به حفظ قدرت توسط نظامیان این کشور اعتراض دارند، با پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی با آنها درگیر شده اند.
از روز جمعه که ناآرامی ها آغاز شد، تاکنون حداقل ۱۰ نفر کشته و صدها نفر مجروح شده اند.
خشونتهای اخیر در مصر، بر نخستین انتخابات پارلمانی این کشور از زمان سقوط حکومت حسنی مبارک، سایه افکنده است.
یولانده نل، خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید خشونتهای اخیر شکافهای موجود در جامعه مصر را بیش از پیش نمودار کرده است.
خبرنگار بی بی سی می گوید برخی از فعالان از اینکه حس می کنند نظامیان تمایلی به رها کردن قدرت ندارند خشمگین هستند، اما در عین حال بسیاری دیگر از مردم از ارتش به عنوان نهادی که در این دوران انتقالی و دشوار به ثبات در مصر کمک می کند، حمایت می کنند.
نخستین دور رای گیری در انتخابات پارلمانی مصر به طور صلح آمیز برگزار شد و احزاب اسلامگرا در آن بیش از بقیه موفق به کسب آرا شدند.

نابودی اسناد تاریخی

صدها معترض در هوای سرد زمستان در میدان تحریر قاهره اردو زده و مستقر شده اند.
کمی پیش از طلوع خورشید سربازان ارتش از مکانهای استقرار خود در اطراف میدان بیرون آمدند و رویارویی آنها با معترضان شروع شد.
اما خبرنگار بی بی سی می گوید این رویارویی شبیه برخورد خشونت آمیزی که پیشتر نیروهای امنیتی با معترضان داشتند، نبود.
در جریان درگیری های خشونت آمیزی که قبلا میان نیروهای امنیتی و معترضان روی داده بود، این نیروها برخی از معترضان را مورد ضرب و جرح قرار داده و به سویشان تیراندازی کرده بودند.
دو روز پیش در جریان ناآرامی ها، "موسسه مصر" که محل بایگانی برخی اسناد تاریخی مهم آن کشور است، به آتش کشیده شد.
بسیاری از اسناد بایگانی شده در این موسسه که قدمت برخی از آنها به دو قرن پیش باز می گردد، از بین رفته است.
خبرنگار بی بی سی می گوید بقایای سوخته بعضی از این اسناد تاریخی در خیابانها قابل مشاهده است و در تلویزیون مصر میزگردها و بحثهایی در مورد میراث از دست رفته این کشور در جریان است.
در تحولی دیگر یک خط لوله انتقال گاز از مصر به اسراییل و اردن صبح یکشنبه مجددا مورد حمله قرار گرفت.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داده که این حمله منجر به آتش سوزی نشده، زیرا گاز این خط لوله قبل از وقوع حمله بسته شده بود.



دومین گروه از زندانیان فلسطینی از سوی اسرائیل آزاد شدند

دولت اسرائیل، دو ماه پیش در نخستین مرحله نزدیک به ۵۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد کرد

دولت اسرائیل در چارچوب مبادله زندانیان فلسطینی با گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی، دومین گروه ازاسرای فلسطینی را آزاد می‌کند. ۱۰۲۷ زندانی از جمله ۴ زن و ۵۶ نوجوان ۱۴ تا ۱۷ ساله در میان آزادشدگان هستند.

به گفته‌‌ی سخنگوی اسرائیل ۵۰۵ تن از زندانیان فلسطینی به کرانه‌ی باختری رود اردن‌، ۴۱ تن به نوار غزه و دو نفر دیگر به اردن منتقل می‌شوند. هیچ‌کدام از طرفداران حماس جزو زندانیانی که در این دور آزاد‌شده‌اند، نیستند. آزادی این افراد در حالیست که دوران حبس بسیاری از آنها در چند ماه آینده به طور رسمی پایان می‌پذیرفت.
دولت اسرائیل، دو ماه پیش در نخستین مرحله نزدیک به ۵۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد کرد. شبه‌نظامیان حماس در ازای آزادی این افراد‌ گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی را که حدود ۵ سال به اسارت گرفته بودند، به مصر تحویل دادند. دولت‌های مصر و آلمان نقش اصلی را در توافق اسرائیل و حماس بر سر تبادل زندانیان ایفا کردند.
زندانیانی که در دور دوم آزاد می‌شوند، بیشتر از اعضای جنبش فتح هستند و هیچ‌کدام از آنها محکومیت حبس ابد نداشته‌اند. دولت اسرائیل به دلایل امنیتی این بار دو زندانی را نه به خانواده‌هایشان بلکه به کشور همسایه، اردن، تحویل می‌دهد.

صداهای مخالف
به گزارش رسانه‌های آلمان درحالی که خبر آزادی زندانیان سیاسی در روز یکشنبه (۱۸ دسامبر/ ۲۷ آذر) از چند روز پیش‌تر در محافل فلسطینی شایع بوده، اما اسرائیلی‌ها در همین روز این خبر را از رادیو شنیده‌اند.
نزدیک به دو ماه پیش اداره زندان‌های اسرائیل فهرستی از زندانیان فلسطینی را که در چارچوب این تبادل آزاد می‌شدند، ارائه داده تا مخالفان چنانچه اعتراضی با آزادی زندانی خاصی دارند، به اطلاع دادگاه عالی اسرائیل برسانند. دادگاه عالی اسرائیل روز جمعه (۱۶ دسامبر) شکایات علیه آزادی ۵۵۰ تن از این زندانیان را رد کرده بود.
در نظرسنجی‌هایی که پیش‌تر در اسرائیل انجام گرفته بیشتر اسرائیلی‌ها موافقت خود را از طرح تبادل زندانیان اعلام کرده بودند. اما گروهی نیز آزادی شبه نظامیان فلسطینی را خطری برای امنیت اسرائیل می‌دانند. به نظر مخالفان مذاکره اسرائیل با حماس، که از سوی این کشور به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، نادرست است.




رییس‌جمهور آلمان زیر فشار اتهام فساد مالی

آقای وولف با رد اتهامات وارده آن‌ها را ناشی از

انتقادها از کریستیان وولف، رییس‌جمهور آلمان به اتهام فساد مالی شدت گرفته است. آقای وولف از سوی مخالفان متهم به پنهان نگه داشتن وام مسکن کم‌بهره‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو شده است که در سال ۲۰۰۸ دریافت کرده است.

احزاب سوسیال دمکرات و سبزهای آلمان با انتقاد شدید از کریستیان وولف‌، رییس‌جمهوری آلمان خواهان موضع‌گیری شفاف وی در برابر اتهام فساد مالی و ذکر جزییات دقیق در رابطه با دریافت این وام مسکن شده‌اند.
کریستیان وولف در سال ۲۰۰۸، در زمانی که سمت نخست‌وزیری ایالت نیدرزاکسن را بر عهده داشت، وام مسکنی را از همسر رییس یکی از شرکت‌های بزرگ آلمان دریافت کرده بود که به ۵۰۰ هزار یورو بالغ می‌شد. گفته می‌شود این وام با بهره‌ای کم‌تر از بهره‌ی معمول آن زمان در اختیار وی قرار گرفته است.
آقای وولف در زمان تصدی پست ریاست‌جمهوری، زمانی که از وی در مورد ارتباطات مالی‌اش با این شرکت پرسیده شده، در مورد دریافت این وام سکوت کرده است.
پس از آشکار شدن این موضوع احزاب مخالف دولت خواهان بیان جزییات این وام مسکن از سوی کریستیان وولف شدند اما وی مدعی آن شده که این وام نه از سوی خود شرکت بلکه از سوی همسر رییس این شرکت و از طریق حساب مالی وی دریافت شده است. آقای وولف با رد اتهامات وارده آن‌ها را ناشی از "سوءتفاهمی" خوانده که به دلیل عدم ذکر شکل دریافت این وام از سوی وی روی داده است.
بر اساس گزارش‌های منتشره این وام با بهره‌ای ۴ درصدی در اختیار کریستیان وولف قرار گرفته در حالی که به نوشته‌ی روزنامه "دی ولت" بهره معمول در آن زمان بیش از ۵ درصد بوده است. بر اساس قانون ایالت نیدرزاکسن سیاستمداران از دریافت هر گونه هدیه و همچنین وام‌های مالی تنزیلی منع شده‌اند و این اقدام کریستیان وولف نقض این قانون تلقی شده است.
به گفته‌ی رییس حزب سبزها در مجلس ایالت نیدرزاکسن، آقای وولف "با صداقت" به پرسش‌‌های نمایندگان پاسخ نداده است. قرار است در روز سه‌شنبه (۲۰ دسامبر) مجلس این ایالت در نشستی به پرسش‌های موجود در این زمینه بپردازد.



مصر در تنگنای انتخابات و شورش‌های خیابانی



اوج‌گیری زد و خوردهای خیابانی در قاهره

زد و خوردهای خیابانی در مصر چندین کشته و صدها مجروح بر جا گذاشت. اتحادیه اروپا خواهان توقف خشونت‌ها و بررسی بیطرفانه رویدادهای اخیر شد. صدها کتاب و نوشته تاریخی نایاب در جریان آتش‌سوزی در قاهره آسیب دیده‌اند.

ناآرامی‌های شدید و خونین از دو روز پیش تا کنون در قاهره، پایتخت مصر همچنان ادامه دارد. در زد و خوردهای اخیر خیابانی دست‌کم ۱۰ تن کشته و بیش از ۵۵۰ نفر زخمی شده‌اند.
معترضان خشمگین با پرتاب سنگ به ساختمان‌های دولتی و ایجاد موانع خیابانی می‌کوشند در مقابل نیروهای امنیتی مقاومت کنند. در بسیاری از نقاط قاهره دود سیاه مشاهده می‌شود. شاهدان عینی می‌گویند برخی از ادارات دولتی و همچنین سنگرهای خیابانی مخالفان به آتش کشیده شده‌اند.
در روز یک‌شنبه (۱۸ دسامبر/۲۷ آذر) تظاهرکنندگان و ماموران انتظامی در میدان تحریر و اطراف آن به سوی یکدیگر سنگ پرتاب کردند و به زد و خورد پرداختند.
معترضان خواهان واگذاری قدرت از سوی نظامیان به یک دولت غیرنظامی هستند. درگیری‌های اخیر زمانی آغاز شد که نیروهای امنیتی کوشیدند که تجمع تظاهرکنندگان در برابر مقر دولت را پراکنده سازنند. کابینه مصر به نخست‌وزیری کمال الجنزوری از زمان تشکیل تا کنون نتوانسته است که در مقر دولت، نشستی را برپا کند. جلسات هیئت دولت تا کنون در "اداره برنامه‌ریزی" مصر برگزار شده‌اند.
مخالفان، دولت الجنزوری را عامل دست نظامیان می‌دانند و خواهان کناره‌گیری وی از قدرت هستند. به گفته مخالفان، شورای عالی نظامی مصر به ریاست ژنرال حسین طنطاوی و دولت الجنزوری ادامه حکومت حسنی‌مبارک هستند که در فوریه امسال از قدرت به کنار نهاده شد. الجنزوری از سوی شورای عالی به نخست‌وزیری برگزیده شده است.
نا‌آرامی‌های اخیر در حالی ادامه دارد، که دو مرحله از انتخابات چندمرحله‌ای مصر برگزار شده است. نتیجه انتخابات نیز خبر از پیروزی حزب اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین می‌دهد. مرحله سوم انتخابات در ژانویه ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد.
مقصر درگیری‌های اخیر کیست؟
شاهدان عینی گزارش می‌دهند که نیروهای پلیس و ارتش موفق شده‌اند که چادرها و سنگرهای خیابانی مخالفان در میدان تحریر و روبروی مقر دولت را جمع‌آوری کنند.
تجمع معترضان در نزدیکی میدان تحریر قاهره
مخالفان می‌گویند تا کنون ده‌ها تظاهرکننده بازداشت شده‌اند و ماموران پس از آتش‌زدن چادرها با سیم‌خاردار خیابان‌ها را مسدود کرده‌اند.
رسانه‌های دیگر نیز گزارش می‌دهند که نیروهای امنیتی خیابان‌های منتهی به مقر دولت را با موانع بتونی مسدود کرده‌اند تا از تجمع دوباره مخالفان در برابر مقر دولت جلوگیری کنند. تجمع مخالفان در برابر مقر دولت از سه هفته پیش شروع شده بود.
خبر کشته شدن یکی از روحانیان سرشناس مصری در درگیری‌های خیابانی سبب همبستگی گسترده با تظاهرکنندگان شده است. در مراسم خاکسپاری عماد عفت، روحانی معترض، صدها نفر از ساکنان قاهره و تعداد زیادی از نمایندگان احزاب مختلف شرکت کردند.
در حالی‌که نظامیان تجمع غیرقانونی تظاهرکنندگان را دلیل نا‌آرامی‌های اخیر می‌دانند، مخالفان و احزاب مختلف مصر، شورای عالی نظامی را مقصر اصلی در بروز تنش‌های اخیر می‌خوانند.
نابودی آثار باستانی مصر در جریان نا‌آرامی‌ها
زد و خوردهای خیابانی میراث فرهنگی مصر را نیز در امان نگذاشت. ساختمان موسسه علمی مصر بر سر اصابت یک بمب آتش‌زا طعمه حریق شد و ده‌ها کتاب و نوشته نفیس از بین رفتند. مسئولان این موسسه می‌گویند برخی از این آثار نایاب متعلق به دوره لشکرکشی ناپلئون به مصر (۱۷۹۸ تا ۱۸۰۱ میلادی) بوده است.
نیروهای داوطلب مردمی در روز یک‌شنبه توانستند ۳۰ هزار کتاب‌و نوشته از مجموع ۲۰۰ هزار آثار گرانبهای این موسسه را نجات دهند و به جای امنی منتقل کنند.
آتش‌سوزی در موسسه علمی مصر، به صدها کتاب و نوشته تاریخی آسیب رساند وزیر فرهنگ مصر آتش‌سوزی در موسسه علمی مصر را یک «فاجعه» خواند و اعلام کرد درصدد تشکیل گروهی از کارشناسان برای مرمت آثار آسیب دیده است. قسمت بزرگی از کتابخانه این موسسه به کلی نابود شده است.
نگرانی اتحادیه اروپا و دولت آلمان از درگیری‌های خیابانی در مصر
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان پایان دادن به خشونت‌ها در مصر شد. اشتون با انتشار بیانیه در خطاب به تظاهرکنندگان و نیروهای انتظامی گفت: «قانون و نظم با رعایت حقوق‌بشر باید دوباره در مصر حاکم شود.»
اتحادیه اروپا در این بیانیه بار دیگر از «برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز، ابراز عقیده و حقوق‌بشر» طرفداری کرده و خواستار بررسی بیطرفانه رویدادهای اخیر شده است.
گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان نیز درباره اوج‌‌گیری ناآرامی‌ها در مصر ابراز نگرانی کرد. وستروله گفت: «با استمرار خشونت‌ها بیم آن می‌رود که روح و پیام تغییرات در نطفه خفه شود.» وزیر امورخارجه آلمان در روز یک‌شنبه (۱۸ دسامبر) در برلین تصریح کرد که «سرنوشت مصر باید در صندوق‌های رای‌گیری و از طریق اصلاحات دمکراتیک رقم خورد.»
وزیر امورخارجه آلمان از همه‌ی طرف‌های درگیر خواست که به «تعامل صلح‌آمیز با یکدیگر پرداخته» و از اعمال خشونت بپرهیزند.




خاورمیانه و روابط بین‌الملل در سال ۲۰۱۱/ بخش دوم: ایران و عراق




در بخش پیشین گفته شد که برای تحلیل شرایط و اوضاع فعلی منطقه پرتلاطم خاورمیانه و درک چگونگی تحولات فعلی منطقه می‌توان با استفاده از چارچوب‌های نظری اصول روابط بین‌الملل به شناخت علت‌ها و پدیده‌های منحصربه‌فرد این منطقه در خلال سال گذشته میلادی نزدیک‌تر شد.
همینطور گفته شد با توجه به نظریه نو- واقع‌گرایانه والتس در روابط بین‌الملل قطبی بودن سیستم بین‌المللی بیشترین تأثیر و نفوذ را بر سیاست خارجی واحدهای سیاسی داخل سیستم یا به عبارت دیگر «کشور» وارد می‌کند.

لازم به یادآوری است که نظام بین‌المللی می‌تواند هم با واحد سیاسی کوچک‌تر با مسالمت و ملایمت همکاری کند و هم با ایجاد موانع و راه‌بندهای گوناگون واحد سیاسی کوچک‌تر را به چالش بکشد.

در این بخش این فرایند را در رابطه بین غرب، عراق و ایران مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچون گذشته فرض ما این است که نظام فعلی بین‌الملل متمایل به چند قطبی است هر چند در خلال سال ۲۰۱۱ این وضعیت کاملاً تثبیت نشده است. در این بخش وضعیت هر یک از دو کشور ایران و عراق را در قبال نظام بین‌المللی مورد تجزیه وتحلیل قرار می‌دهیم.

عراق در آخرین سال اشغال توسط نیروهای چندملیتی و در رأس آن ایالات متحده توانست با استفاده از عوامل تأثیرگذار گوناگون بر محیط بین‌المللی پرونده اشغال را مسدود و تبدیل به کشوری آزاد هرچند با آینده‌ای مبهم شد.

صرف نظر از اراده سیاسی ایالات متحده مبنی بر خاتمه دادن به اشغال عراق که از زمان شروع ریاست جمهوری باراک اوباما شکل گرفت، کاهش تعهدات بین‌المللی اعضای ناتو در ادامه اشغال عراق و تا حدودی هم افغانستان از یک طرف، و افزایش وابستگی کشورهای بزرگ صنعتی به نفت خاورمیانه از طرفی دیگر، در این تغییر و تحول مؤثر بودند.

به علاوه از آنجا که در حال حاضر قدرت‌های جهانی بر جنبه‌های نظامی و اقتصادی تکیه بیشتری دارند و تنها عامل نظامی را در نظر نمی‌گیرند و از طرفی شرایط بحرانی اقتصاد جهانی بر اقتصاد قدرت‌های برتر فشار تأثیرات مخرب و منفی وارد می‌کند، می‌توان گفت تصمیم به خروج نیروها در حقیقت دولت نه تحت فشار واحد کوچک‌تر سیاسی (عراق) بلکه به علت انگیزه‌هایی گرفته شد که بیشتر در منافع ملی آمریکا ریشه دارد.

بر خلاف آنچه که مثلاً دولتمردان ایرانی مایلند عنوان کنند، خروج آمریکا از عراق ناشی از نگرانی رویارویی با نیروهای ایرانی یا نفوذ ایران در عراق نبود چراکه در آن صورت نیروهای آمریکایی به طور کامل از منطقه فراخوانده می‌شدند.

تحت شرایط فعلی عمده قوای آمریکایی، با فاصله‌ای نزدیک به هر دو کشور ایران و عراق اما در سایر کشورهای منطقه اسکان داده شده‌اند واز نزدیک مراقب شرایط کلی و تحولات منطقه‌ای هستند.

این امر خود نشان می‌دهد که حتی در یک نظام بین‌المللی متمایل به چند قطبی که خود دچار چالش‌های اقتصادی جدی است، قدرت فشار و چانه‌زنی برای واحد کوچک‌تر (در این مورد، ایران یا عراق) بسیار محدود است و قدرت فائقه با توجه به اوضاع و احوال و پیش‌بینی آینده این شرایط را خود تعیین و اجرا می‌کند.

اگر چه نفت عامل اقتصادی مهمی به شمار می‌آید ولی تحولات اخیر منطقه به خوبی نشان داد که علی‌رغم افزایش نجومی قیمت نفت دیگر مانند سال‌های ۱۹۷۰ میلادی نمی‌تواند به مثابه اسلحه در روابط بین‌المللی استفاده شود. نفت ایران و حتی تا حدودی عربستان سعودی نشانه قابل مطالعه‌ای است. طی یک دو ماه اخیر به موازات افزایش فشارهای بین المللی در مورد برنامه اتمی ایران برخی از کشورهای اروپا و همینطور ایالات متحده تا حد اقدام برای امتناع از خرید نفت ایران پیش رفتند.

ماجرای اشغال سفارت انگلیس در ایران توسط بسیج که از نیروهای تحت اداره یا حمایت و اداره دولت محسوب می‌شود موقتاً این فشار نظام بین‌المللی بر ایران را به تأخیر انداخت ولی در عین حال هم دولتمردان ایرانی این بار بر خلاف همیشه کمتر به این موضوع که غرب «نیازمند» نفت ایران است تکیه کردند.

در حقیقت از یک طرف افزایش جمعیت و مصرف بیش از پیش محصولات نفت و گاز در داخل ایران نیاز فزاینده به تکنولوژی وارداتی را فزون‌تر می‌کند. از طرف دیگر با پیوستن چین و هند به مشتاقان مصرف و خرید نفت، تقاضا برای خرید نفت ایران بالا می‌رود ولی اعمال محاصره اقتصادی و مسدود شدن راه‌های پرداخت بهای نفت وارداتی از ایران امکان معاملات نفتی و مساعدت‌های تکنولوژیک را به حداقل رسانده بار دیگر قدرت پنهان نظام بین‌المللی را در تحمیل اراده سیاسی واحد قوی‌تر بر واحد ضعیف‌تر نشان می‌دهد.

تولید روزانه نفت عراق برای اولین بار در سال‌های اخیر به حد دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید و حتی رهبران عراقی خوش‌بین هستند که این رقم را تا شش سال آینده به حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز برسانند.

ضمن اینکه این نکته بسیار مهم و مؤثری در سیاست خارجی عراق خواهد بود اما به خاطر اقتصاد وابسته به تولید و صادرات نفت، عراق نمی‌تواند فعلاً از این موضوع به عنوان اهرم فشار استفاده کند چرا که هنوز برای سال‌های نامعلومی وابسته به کارشناسی، تکنولوژی و حمایت نظامی و سیاسی غرب است. به عبارت دیگر عراق چاره‌ای به غیر از رسیدن به آن حد بالای تولید ندارد.

سفر نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، به ایالات متحده در فاصله‌ای نزدیک به خروج کامل نیروهای رزمی آمریکایی و آنچه که از بخش علنی مذاکرات وی می‌توان فهمید حاکی از آن است که عراق نیازمند کمک‌های استراتژیک آمریکاست و به رابطه‌ای دراز مدت می‌اندیشد.

علاوه بر آن، آنچه که نوری المالکی به طور صریح مطرح نمی‌کند این است که خروج نیروهای آمریکایی، در عین حال، پایان حضور و نفوذ ایران در عراق هم هست و از این به بعد رابطه با ایران حساب‌شده‌تر اداره خواهد شد. در اینجا هم می‌توان رد پای قدرت بزرگ بین‌المللی را با توجه به نیاز و وابستگی مشهود تکنولوژیک، تسلیحاتی و امنیتی عراق به ایالات متحده و نیاز به فروش نفت برای رسیدن به اهداف درازمدت تشخیص داد و پیش‌بینی کرد این رابطه چگونه ارتباطات منطقه‌ای را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

اگرچه موضع‌گیری عراق در قبال سوریه بسیار محافظه‌کارانه تلقی می‌شود و عراق الزاماً از خواست آمریکا مبنی بر برکناری بشار اسد حمایت نمی‌کند، اما این موضوع را نباید به حساب قدرت‌نمایی عراق در برابر آمریکا گذاشت و اصولاً دولت فعلی عراق فاقد چنین قدرتی است.

راه حل پیشنهادی باراک اوباما در مورد مشکل بازماندگان گروه مجاهدین خلق که مورد موافقت عراق نیز واقع شده، خود دلیل دیگری است که قدرت فائقه حرف نهایی را می‌زند. بر اساس این توافق، بقایای ساکنان اردوگاه اشرف از ۵۰ کیلومتری شمال بغداد به اردوگاه سابق نیروهای آمریکایی (کمپ لیبرتی) در نزدیکی فرودگاه بغداد منتقل می‌شوند و توسط مأموران سازمان ملل متحد به صورتی محرمانه و انفرادی مورد مصاحبه قرار می‌گیرند تا امکان اعزامشان به مقصدی که خود مایل باشند فراهم شود.

این راه حل علی‌رغم ماهیت و نقش مجاهدین خلق در گذشته به هر حال راه حلی انسانی تلقی می‌شود که مانع خونریزی خواهد شد ولی در عین حال نشان می‌دهد نه تنها عراق قدرت سیاسی کافی را برای اخراج اجباری مجاهدین تا پایان سال ندارد، بلکه قادر و شاید هم مایل نیست آنان را علی‌رغم نقش منفی که در سرکوب شیعیان و کردها در زمان رهبری صدام حسین بازی کردند، به ایران تحویل دهد. در حالی که تا چند روز پیش این سرنوشت محتوم به نظر می‌رسید. این امر در سطحی متفاوت توان نظام بین‌المللی را برای ایجاد تغییر، حتی در جزئیات، نشان می‌دهد.

در این میان و همان طور که در طول سال ۲۰۱۱ شاهد بوده‌ایم قدرت‌های منطقه که همسوی نظام بین‌المللی نیستند سعی به هدایت بازی بین‌المللی به بازی نظامی دارند و می‌کوشند از طریق خریدهای تسلیحاتی مستقیم و غیرمستقیم و یا از طریق گام برداشتن در جهت دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای بر قدرت ملی یا توان چانه‌زنی خود بیافزایند.

در مقالات بعدی نحوه این رابطه را با دیگر کشورهای خاورمیانه در خلال سال ۲۰۱۱ میلادی دنبال می‌کنیم.


-------------------------------------------------
*دکتر جلیل روشندل، مدیر مطالعات امنیتی در «دانشگاه کارولینای شرقی» در آمریکا است و در مراکز مطالعاتی مختلف مانند دانشگاه‌های دوک، یو سی ال‌ای، استنفورد و دانشگاه تهران، به تدریس و پژوهش مشغول بوده است.



امضای قرارداد نفتی یک میلیارد دلاری میان ایران و روسیه

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که روز یکشنبه قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار برای توسعه میدان نفت سنگین «زاغه» در جنوب ایران با شرکت «تات‌نِفت» روسیه امضاء کرده است.
به گزارش سایت خبری وزارت نفت ایران، شانا، این قرارداد با حضور رستم مینیخانوف، رییس جمهوری خودمختار تاتارستان روسیه و رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، میان شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، متن، و شرکت «تات‌نِفت ایران اویل کمپانی کیش» به امضا رسید.
به گفته وزیر نفت ایران، این قرارداد تا پیش از پایان سال ۱۳۹۰ نهایی خواهد شد. بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است که در فاز اول، از میدان نفتی زاغه «هفت هزار بشکه» و در فاز دوم «۵۵ هزار بشکه» نفت استخراج شود.
قرار بر این است که این تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاری «بانک تات ایران» اجرایی شود.
میدان زاغه، از میدان‌های جنوب غرب ایران است و در ۲۵ کیلومتری شهر بندری دیلم در استان بوشهر قرار دارد.
در حالی این قرارداد میان طرفین ایرانی و روس به امضا رسیده است که آمریکا و غرب در صددند برای مقابله با فعالیت‌های اتمی ایران، نفت و انرژی ایران را تحت تحریم‌های گسترده ای قرار دهند.
با این‌حال روسیه به افزایش فشار بر جمهوری اسلامی تمایلی نشان نداده است.
سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه به تازگی تصمیم به تحریم نفت ایران را «سیاسی» دانست و گفت که در مورد تحریم احتمالی نفت ایران از سوی اروپا، سعی در بی‌طرفی کامل خواهد داشت.
علیرغم تأکید روسیه بر اخذ موضع بی‌طرفی در قبال ایران، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران موجب شد تا شرکت «لوک‌اویل» روسیه در فروردین‌ماه سال ۱۳۸۹، توسعه میدانی نفتی اناران در استان ایلام را که پروژه‌ای به ارزش ۴۳ میلیون دلار بود رها کند.
در شهریورماه سال جاری نیز شرکت ملی نفت ایران به دلیل تأخیرهای متعدد، شرکت گازپروم روسیه را از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر، در بلوک نفتی اناران، کنار گذاشت.
در حال حاضر شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه نظیر گازپروم و لوک‌اویل، فروش فرآورده‌های نفتی به ایران را متوقف کرده‌اند.
روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در جهان، از ایران نفت وارد نمی‌کند، اما در پروژه‌های حوزه انرژی در ایران فعال است.
روسیه و ایران در حال حاضر از لحاظ سطح تولیدات نفتی در جهان به ترتیب در مقام اول و چهارم قرار دارند.
جمهوری اسلامی همچنین سومین صادرکننده نفت در سطح جهان به شمار می‌رود و حدود ۵۰ درصد از درآمد ایران از محل صادرات نفت تامین می‌شود.



۲۸ آذر؛ مقاومت عباس امیرانتظام سی و دو ساله می‌شود

عباس امیرانتظام در مرخصی استعلاجی در منزل شخصی
image
عباس امیرانتظام، معاون نخست‌وزیر دولت موقت، قدیمی‌ترین ناراضی سیاسی است که تا کنون سی و دو سال را در زندان جمهوری اسلامی به سر ‌برده است.

عباس امیرانتظام خود درباره زندانی شدنش می‌نویسد: «در تاریخ بیست و هشتم آذر سال پنجاه و هشت، اولین روز زندان را تجربه کرده و وارد دنیایی شدم که هیچ شباهتی با دنیای آشنای من نداشت. از همان لحظه‌ی اول خیالات زیادی با تنهایی من همراه شد. گذراندن ۵۵۰ روز در سلول انفرادی زندان، لحظات با خود زیستن را به من آموخت. با فضای فیزیکی زندان به سرعت کنار آمدم. روحم اما از فراز سر نیزه‌های زندانبانان به پرواز درآمد و آزادی مرا بیمه کرد.
من آزاد بودم چون روحم آزاد بود، آزاد بودم چون شرف و غرور انسانیم در مسلخ خصم ذبح نشده بود. نبرد سرنوشت‌ساز و طاقت فرسای من با دست‌های خالی با زندانبانان آغاز شده بود. فریاد خشن و زمخت کارگزاران جهل و جور در گوشم طنین انداخت، تسلیم شو ای اسیر، تو هیچ نیستی و من ایستادم چون اسیر نبودم بلکه کسی بودم آری یک ایرانی بودم. بارها و بارها مرا در فضای اعدام‌های ساختگی قرار دادند و شب‌های زیادی را در سلول مخصوص زندانیان سپری کردم.
شکنجه از پس شکنجه، ضرب و شتم، تحقیر و توهین، ناسزا، انفرادی و محرومیت از دیدار فرزندان را تحمل کردم.
دفاع از شرف انسانی هزینه سنگینی دارد و من آماده پرداخت آن بودم و پرداختم و تا نفس دارم از پرداخت هیچ هزینه ای برای دفاع از شرف ایرانی و انسانی خود دریغ نخواهم کرد. من ایستادم و پایداری را آموختم. با عشق و پایداری به دل‌ها راه یافتم و عزیزترین عزیزانم را در سخت‌ترین روزهای زندان و در میان سلول‌ها یافتم.»




یک روزنامه اسرائیلی خبر داد:‌ پروژه یک میلیارد دلاری ایران برای جنگ سایبری

image
یک روزنامه اسراییلی در گزارشی خبر داده که ایران پروژه‌ای یک میلیارد دلاری برای تقویت توان جنگ سایبری و ارتقاء تکنولوژی‌های کامپیوتری خود تعریف کرده است.
به گزارش روزنامه اسراییلی جروزالم پست، هدف این پروژه، تقویت توان دفاعی و تهاجمی سایبری ایران و نیز به استخدام درآوردن کارشناسان برجسته حوزه سایبر است.
به نوشته این روزنامه، ایران در ماه‌های گذشته با حملات سازمان یافته سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای و نظامی خود مواجه بوده است.
بر اساس این گزارش، اسراییل نیز اخیرا واحد جنگ سایبری در ارتش خود راه انداخته که اهدافی مشابه با اهداف واحد جنگ سایبری ایران دارد.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که به دنبال سقوط هواپیمای تجسسی بدون سرنشین آمریکا در شرق ایران، مدیر عامل گوگل به سی‌ان‌ان گفت ایران را نباید دست‌کم گرفت و این کشور تهدید بزرگ در فضای سایبری آینده است.
به نظر می‌رسد حساسیت‌های جامعه جهانی نسبت به توان سایبری جمهوری اسلامی بیشتر شده است.




واکنش ها به عدم شرکت در انتخاب نشانه ی درست و به موقع بودن تصمیم است

سحام نیوز: سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، ضمن دفاع از آخرین موضع این شورا مبنی بر اینکه در انتخابات نهمین دوره مجلس به دلیل فراهم نبودن شرایط برای حضور اصلاح طلبان، کاندیدا معرفی نمی‌کنیم، گفت: تصورم بر این است که اصولگرایان بیش از آنکه به حضور ما اصلاح طلبان در انتخابات علاقه داشته باشند، به عدم حضور ما علاقه‌مند هستند. نشانه آن هم اتهامات و عناوین به دور از ادب و انصافی است که از دو سال پیش به اصلاح طلبان می‌دادند و می‌دهند.
محمد غریبانی در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به واکنش‌های رسانه‌های اصولگرا نسبت به تصمیم اخیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، گفت: این عملکرد برخی از رسانه‌های تندرو اصولگرا نشان از آن دارد که تصمیم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مبنی بر عدم معرفی کاندیدا در انتخابات، تصمیمی درست و به موقع بود.
وی افزود: این هیاهو‌ها و توهین‌ها و اهانت‌ها و اتهاماتی که خارج از ادب بود و به ما نسبت داده شد، نشانه این بود که ما درست و البته به موقع تصمیم گرفتیم.
غریبانی اضافه کرد: همین اصولگرایان تندرو از دو سال پیش تا کنون به اندازه‌ای به ما اصلاح طلبان حمله کردند تا ما را از مشارکت در انتخابات فراری دهند و البته امروز هم به مراد دلشان رسیدند. ما هم می‌گوییم شما که در این چند سال بدون حضور اصلاح طلبان و به تنهایی مملکت را به پیش بردید خودتان پاسخ گوی نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌هایی که ایجاد کرده‌اید باشید.
وی خاطرنشان کرد: ما اصلاح طلبان خیلی دلمان می‌خواست در اداره امور مشارکت داشته باشیم و برای کشور عزیزمان کاری می‌کردیم، اما متأسفانه جناح اصولگرا که جناح حاکم است، با موضع گیری‌ها و تهدیدهایی که مخصوصا از دو سال پیش تا کنون در خصوص اصلاح طلبان انجام دادند کاری کردند که حضورمان در عرصه سیاسی و به تبع آن انتخابات مجلس نهم حضوری کمرنگ باشد.
وی یادآور شد: با همه این احوال باز هم برای آبادانی و پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی عزیز دعا می‌کنیم و امیدواریم کشور به سمتی برود که دیگر شاهد مشکلاتی که امروز کشور به واسطه عملکرد نادرست برخی آقایان گرفتار شده، گرفتار نشود.



قیمت جدید بنزین؛ از ۴۸۰ تا ۱۰۰۰ تومان!

سحام نیوز: دولت در حالی قصد دارد فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها را هرچه سریعتر در کشور اجرا کند که سناریوهای قیمتی مختلفی برای بنزین مطرح است. مهر در گزارشی به بررسی جزئیاتی از این سناریوها پرداخت.
از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین به عنوان استراتژیک ترین کالای مصرفی اقتصاد به مرز ۵۹ میلیون لیتر در روز رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روزانه حدود پنج درصد کاهش یافته است.
با این وجود، همزمان با کاهش مصرف بنزین نیمه یارانه ای و یارانه ای در سطح جایگاه های سوخت کشور، متوسط فروش بنزین آزاد ۷۰۰ و ۸۰۰ تومانی در سطح کشور با رشد بی سابقه بیش از ۱۰ درصد همراه بوده است.
با نزدیک شدن به یکساله شدن اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها، نشست‌های شبانه ستاد هدفمندی یارانه ها و با حضور مسئولان مختلف دولتی به منظور تعیین تکلیف وضعیت قیمت و نحوه عرضه حاملهای مختلف انرژی از جمله بنزین آغاز شده است.
در شرایط فعلی سناریوهای مختلفی برای نحوه عرضه و قیمت گذاری بنزین تدوین شده که تاکنون هیچکدام از این سناریوها قطعی نشده است به طوری‌که هنوز کلاف عرضه پرطرفدارترین حامل انرژی ایران برای اجرای فاز دوم جراحی اقتصادی ایران پیچیده است و گویا برای تعیین تکلیف منتظر دستور رئیس دولت است.
محمدرضا فرزین دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت به طور رسمی بررسی سناریوی عرضه تک نرخی بنزین همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را تایید کرده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از ادامه اختصاص سهمیه، حذف عرضه کارتی و تک نرخی شدن قیمت بنزین به عنوان سایر سناریوهای بنزینی دولت در گام جدید اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یاد کرده و تاکید می کند: هیچ کدام از این سناریوها هنوز قطعی نشده است.
از سوی دیگر، هر چند معاون وزیر اقتصاد از احتمال حذف بنزین با کارت هوشمند سوخت به عنوان یک سناریو یاد می کند که علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت از عرضه تمامی فرآورده های نفتی از سال آینده با کارت هوشمند سوخت خبر داده است.
پیش از آن، عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم در گفتگو با مهر از سیاست کلان دولت برای آزادسازی قیمت بنزین و عرضه تک نرخی این فرآورده پرطرفدار نفتی در بلند مدت خبر داده بود.
بنزین ۱۰۰ تومانی کارت‌ها نمی‌سوزد
پیگیری خبرنگار مهر از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نشان می دهد در صورت هر گونه تصمیم بنزینی در سطح کلان دولت و همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ذخیره بنزین ۱۰۰ و ۴۰۰ تومانی کارتهای سوخت حفظ خواهد شد.
بر اساس آخرین آمار رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در شرایط فعلی ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی کارت‌های هوشمند سوخت به کمتر از ۱۲۵ میلیون لیتر کاهش یافته است و بین ۲ تا ۲٫۵ درصد فروش بنزین جایگاه‌ها با نرخ یارانه ای انجام می شود.
گمانه زنی‌های غیر رسمی نشان می دهد با توجه به روند مصرف روزانه ۲ میلیون لیتری ذخایر بنزین ۱۰۰ تومانی کارتهای هوشمند سوخت تا اسفند ماه امسال باید ذخیره بنزین یارانه ای کارتهای سوخت به پایان برسد.
قیمت تولید بنزین در ایران چقدر است؟
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای اجرای فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و مطابق با مصوبات مجلس شورای اسلامی باید بهای بنزین همچون سایر حامل‌های انرژی حداکثر ۲۰ درصد افزایش یابد.
در حال حاضر هر لیتر بنزین معمولی یارانه ای ۴۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای ۵۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد ۸۰۰ تومان در سطح جایگاههای کشور عرضه می شود.
جدول سناریوهای قیمت بنزین
نام فرآورده – قیمت قیمت فعلی اجرای مصوبه مجلس محدود قیمتی سناریوی دیگر
بنزین یارانه‌ای ۴۰۰ تومان ۴۸۰ تومان ۵۵۰ تا ۷۰۰ تومان
بنزین نیمه یارانه‌ای سوپر ۵۰۰ تومان ۶۰۰ تومان ۶۵۰ تا ۸۰۰ تومان
بنزین آزاد ۷۰۰ تومان ۸۴۰ تومان ۷۵۰ تا ۹۰۰ تومان
بنزین سوپر آزاد ۸۰۰ تومان ۹۶۰ تومان ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ تومان

بر این اساس، دولت در صورتی که قصد اجرای مصوبات مجلس برای افزایش قیمت بنزین را در فاز جدید هدفمندی یارانه ها را داشته باشد، باید به ترتیب بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای را ۴۸۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۸۴۰ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای ۶۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد ۹۶۰ تومان در سطح کشور عرضه کند.
با وجود توقف واردات بنزین معمولی از خارج کشور و با توجه به قیمت ۱۰۰ دلاری هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی، عرضه نفت ۱۰۰ دلاری به پالایشگاههای داخلی برای تولید بنزین نیمه یارانه ای و در نهیات ایجاد آلودگی و ترافیک در کلانشهرهای کشور به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا هزینه تولید یک لیتر بنزین معمولی در پالایشگاه‌های نفت داخلی را حدود ۷۵۰ تومان اعلام کرده است که با احتساب هزینه ذخیره سازی، انتقال، توزیع و کارمزد فروش، هزینه تمام شده عرضه این فرآورده نفتی پرطرفدار در جایگاهها به حدود ۸۰۰ تا ۸۳۰ تومان می رسد.
این در حالی است که در حال حاضر پالایشگاه‌های نفت داخلی هر یک بشکه نفت خام را با تخفیفی پنج درصد فوب خلیج فارس از دولت دریافت می کنند و قطعا با واقعی شدن بهای فروش نفت به پالایشگاهها، هزینه تولید، انتقال، توزیع و عرضه هر لیتر بنزین به مرز یکهزار تومان افزایش می یابد.
با توجه به احتمال افزایش هزینه‌های جاری دولت در بودجه سال ۱۳۹۱، قطعا عرضه بنزین با قیمت‌های فعلی برای دولت صرفه اقتصادی ندارد.





جرس:
کامران رحیمیان، شهروند بهایی امروز عصر پس از برگزاری دادگاه‌اش به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران، امروز دادگاه کامران رحیمیان در حالی برگزار شد که هنوز خبری از نتیجه‌ی آن در دست نیست. وی پس از برگزاری دادگاه‌اش به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.
کامران رحیمیان در تاریخ ۲۲ شهریور ماه سال جاری به همراه همسر خود فاران حسامی، برادرش کیوان رحیمیان و همچنین شکیب نصرالله، همگی از مدرسین موسسه علمی بهاییان در زمینه روانشناسی، بازداشت شده بودند.
این درحالیست که کامران رحیمیان و فاران حسامی دارای یک کودک خردسال هستند که در طول این مدت در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.






جرس: هادی غفاری، امام جماعت مسجد الهادی در جمع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی شهید شمسی پور پیرامون حصر رهنورد و موسوی و کروبی، انتخابات پیش رو و موضع اصلاح طلبان، نامه‌های نوری زاد به رهبری، تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی، حدود ولایت فقیه به ایراد سخن پرداخت. وی در این دیدار حصر آقایان موسوی و کروبی را غیر قانونی و حتی به ضرر نظام دانست و خواهان رفع آن شده، یادآور شد که در قاموس نظام اسلامی حصر و زندان کردن افراد بدون محاکمه پسندیده نیست.

به گزارش کلمه، هادی غفاری ضمن بازخوانی نهضت عاشورا و درس هایی از قیام حضرت امام حسین (ع)، گفت: دو مسئله اشتباه فلسفی جبر و مرجئه (امیدواران) که در باور های مردم آن زمان رخنه کرده بود باعث شد تا امام حسین (ع) راهی جز قیام علیه حکومت را در پیش نگیرد.

وی تصریح کرد: فلسفه جبر بدین معنی است هر اتفاقی که رخ میدهد بعنوان مشیت الهی تلقی شود این مسئله بی تفاوتی در برابر رخداد های جامعه را سبب می شود چرا که هرگونه اعتراض به ظلم حاکمان اعتراض به خدا تفسیر شده و با نسبت دادن مارک هایی نظیر کفر و الحاد به شدید ترین وجه با معترض برخورد می شود و هرگونه اظهار نظری، به بهانه مخالفت با مشیت الهی سرکوب می گردد.

هادی غفاری در باب مرجئه نیز خاطر نشان کرد: این موضوع به اشتباه، در میان عده ای تلقی شده و در هر رویدادی می گویند که خداوند ارحم الراحمین است و شاید فلان ظالم که تو امروز علیه آن شوریده ای مورد عفو خدا واقع گردد و باید همه مسائل را به جهان آخرت موکول کرد. این دو بیماری فلسفی که اجتماع را فاسد می کرد باعث شد تا حسین(ع) دست از فعالیت فرهنگی کشیده و مستقیم به میدان جنگ برود.

هادی غفاری در ادامه پیرامون وضعیت جاری کشور سخن گفت. وی ضمن بیان سیاست های اصلاحات و آقای خاتمی، انجام شروط اعلام شده جهت مشارکت در انتخابات را توسط جناح حاکم منتفی دانسته و اعلام کرد: کسی با تابلوی اصلاحات وارد این میدان نخواهد شد.

نماینده دوره اول تا سوم مجلس شورای اسلامی مشروعیت نظام را از پشتوانه ی مردمی آن دانست و افزود ما ولایت فقیه و ولی فقیه را قبول میکنیم به شرط اینکه عدالت و نظارت در آن برقرار باشد. امام جماعت مسجد الهادی همچنین گفت: باید به شدت از تقدس گرایی، خرافی گرایی و چاپلوسی در جامعه اجتناب شود.

وی در پاسخ به سخنان اخیر رهبری و چند تن از افراد بلندپایه نظام در جهت تغییر نظام ریاست جمهوری به پارلمانی این کار را مخالف قانون اساسی و نظر امام خمینی (ره) دانست و تاکید کرد: این طرح کاملاً در برابر فرمایشات امام خمینی (ره ) است و در تحلیل خود افزود، این سیاست، پاسخی به جریان انحرافی است که نظام طی این اقدام خواهان توقف افسار گسیختگی این جریان شده است.

هادی غفاری همچنین هشدار داد: همه باید آگاه باشیم که اسلام بیش از هر موقع دیگر در خطر است و بر عهده ماست که حساب اسلام را از حساب آنچه که به نام آن انجام میدهند جدا کنیم.

وی در سخنرانی خود بارها تاکید کرد که باید اندیشه های بنیانگذار انقلاب، مطهری ها، شریعتی ها، بهشتی ها و … را زنده نگه داریم تا از انحرافات مصون بمانیم.

هادی غفاری در بخشی از سخنان خود حصر آقایان موسوی و کروبی را غیر قانونی و حتی به ضرر نظام دانست و خواهان رفع آن شده، یادآور شد که در قاموس نظام اسلامی حصر و زندان کردن افراد بدون محاکمه پسندیده نیست.

وی در پاسخ به این سوال که اقداماتی نظیر نامه های آقای نوری زاد به رهبری را چگونه تحلیل می کنید گفت: ما با هیچ شخصی سر دعوا نداریم و این نامه نگاری ها، سخنرانی ها، نقد و خطابه ها همه از سر دلسوزی و بازگشت به راه آرمان های انقلاب است.

وی افزود: هنر در جذب کردن افراد به اسلام است نه دفع کردن. شلاق و گشت ارشاد و فضای بسته و خفقان منجر به دور شدن جوانان از اسلام و نظام خواهد شد.

وی در ادامه با ابراز تاسف از فضایی که برای احزاب، رسانه ها و شخصیت های سیاسی ایجاد شده است گفت: نتیجه‌ی این اقدامات از دست رفتن پشتوانه مردمی نظام است، و با این روش در آینده نه چندان دور بر بام های منازل پرچم بی بی سی و رسانه های بیگانه به نمایش در خواهد آمد.

هادی غفاری با اشاره به آیه ۱۸ سوره زمر تصریح کرده که برای رسیدن به حقیقت باید تمام سخنان را شنید حتی بی بی سی . نه اینکه صرفا به یک جناح خاص بسنده شود. وی خواستار اجرای بدون کم و کاست قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شد و اضافه داشت قانون اساسی نباید بدین گونه باشد که مورد استفاده سلیقه ای قرار گیرد.

هادی غفاری گفت: از مواضع خود دست بر نخواهیم داشت و مصرانه خواهان آن هستیم. اگر به زمان انقلاب بازگردم باز هم انقلابی خواهم شد و از مدافعان انقلاب اسلامی خواهم بود.



ای کاش ما هم می توانستیم اعتراض کنیم

کلمه- دکترحسین راغفر*:
ای کاش ما هم می توانستیم به جنبش ضد وال استریت بپیوندیم و به سیاست های نومحافظه کارانه سال های گذشته، و به ویژه شش سال اخیر، دولت ها در کشورمان اعتراض کنیم، و مکّاری طراحان این سیاست ها را فریاد می زدیم که بر واگذاری سهام بنگاه های دولتی عنوان سهام “عدالت” نهادند و بر آزاد سازی قیمت ها “هدفمندی یارانه ها”.
ای کاش ما نیز می توانستیم در این لحظاتی که تاریخ جهانی رقم می خورد سهم خود را به تاریخ آینده کشورمان و دنیا ادا کنیم؛ لحظاتی که نشانه های قطعی فروپاشی لیبرالیسم به عنوان معرّف جغرافیای فرهنگی نظام جهانی عصر ماست؛ لیبرالیسمی که وعده می داد که اصلاحات تدریجی، نابرابری های نظام جهانی را تخفیف می دهد و از قطبی شدن آن می کاهد؛ لحظاتی که نشانه های آگاهی و رشد ملّت ها نسبت به عوامل چپاول منابع عمومی و مسببین فقر و حافظان جهل و رکود فرهنگی آنهاست.
جنبش ضد وال استریت جنبش قربانیان نظام های ظلم و بی عدالتی است و بنابراین جنبش عدالت و آزادی، و جنبش ضد فساد است؛ عدالت در مشارکت برای اداره جامعه؛ عدالت در توزیع محصول اجتماعی؛ عدالت در توزیع هزینه ها؛ عدالت در دستیابی به مناصب و قدرت؛ عدالت در قطع دستان عوامل چپاول و غارت منابع عمومی است. جنبش ضد وال استریت خواهان آزادی های مشروع است، آزادی در اعتراض به عوامل بروز مرگ اخلاقی؛ آزادی در اعتراض به همه عوامل و نهاد هایی که فرصت های شکوفایی خلاقیت انسانی را سدّ کرده اند؛ آزادی در اعتراض به آنهایی که به هر بهانه ای یک دنیای غیرمساوات طلب و غیر مردم سالار را ترجیح می دهند.
ای کاش ما نیز می توانستیم به همراه همه جوانانی که یا شغلی ندارند و یا از سر ناگزیری سرگرم مشاغل کاذب هستند به مسببین بیکاری آنها اعتراض کنیم؛ جوانانی که قربانی سیاست های راست افراطی دولت های نو محافظه کار شده اند؛ همچون معترضان ضد وال استریت به رهاسازی اقتصاد در چنگال مشتی الیگارش اعتراض می کردیم و مسببین واردات بی سابقه در تاریخ کشور را که فرصت میلیونها شغل را از جوانان و کارگران ما گرفتند و به جوانان و کارگران چین و هند و ترک اعطاء کردند افشاء می کردیم.
ای کاش ما هم می توانستیم تظاهرات ضد وال استریت داشته باشیم و آنهایی را که آزادی را موعظه می کنند بدون آنکه فرصت ها را فراهم آورده باشند رسوا می کردیم و فریاد می زدیم که این آزادی شما “هدیه ای شیطانی” است به مردم ما و آنهایی که از ارائه فرصت ها امتناع می ورزند “جنایت” می کنند؛ و بی جهت نیست که آن واعظان و این تبهکاران پیوندی تاریخی دارند.
جنبش ضد وال استریت حکایت حرص و آز بی پایان شرکت هاست، داستان اعتراض میلیونها نفر از مردمانی است که شغلی ندارند و دولت هایشان در جهتی مخالف مصالح آنها حرکت می کنند؛ داستان دروغ پردازی ها و افسانه سازی های بی پایان دولت هاست که علّت بیکاری میلیونها جوان و انسان بیکار جویای کار را به عوامل خارجی از جمله رکود جهانی نسبت می دهند و حال آنکه همگان آگاهند که این رکود جهانی نیست که مسئول بیکاری میلیونها انسان است بلکه فساد، اختلاس و غارت منابع عمومی در داخل، علت بیکاری آنهاست. جنبش ضدوال استریت داستان حاکمیت سرمایه داران بی وطنی است که نه تنها هیچ تعلق خاطری به وطن ندارند بلکه قربانیان توطئه های خود را مقصر قلمداد می کنند، وطن آنها جایی است که در آن سود آنها از هر طریق، از جمله طرق نامشروع، حداکثر شود؛ جنبش ضد وال استریت تقاضا برای عدالت است و احساس بی عدالتی احساسی همگانی است، اعتراض به نهاد هایی است که به نفع صاحبان سرمایه و به زیان بیکاران و افراد فاقد سرمایه های مالی عمل می کنند؛ سهم مالیات یک پرستار، یک معلّم، یک کارمند نسبت به درآمدش به مراتب بیشتر از سهم یک سرمایه دار است. و شرکت های بزرگ و غول های مالی تا جایی که ممکن است با زدوبند و رشوه از پرداخت مالیات فرار می کنند. در این میان نهاد های نومحافظه کاری همچون اطاق های بازرگانی که به همه سطوح قدرت نفوذ دارند و تنها لایه بسیار باریکی از نخبگان سرمایه را نمایندگی می کنند با زد و بند و حضور در شبکه های مافیایی منافع گروه های کمتر از ۱ درصد جمعیت را به زیان بیش از ۹۹ درصد بقیه جستجو می کنند. در آمریکا گُلدمَن سَکس ها میلیارد ها دلار از دولت های نومحافظه کار پاداش می گیرند، در ایران ما دولت های نومحافظه کار میلیارد ها از منابع عمومی را به جیب قلیلی از اصحاب قدرت می کنند و نام آن را پاداش صادراتی می گذارند و این در حالی است که پول برای بیمارستان و مدرسه و دانشگاه و مترو و اتوبوس نیست.
ای کاش ما هم می توانستیم به سیاست های نومحافظه کاران کشورمان در گروگان گرفتن سرنوشت کودکان این سرزمین به نفع زالو هایی که درآمد های میلیاردی دارند و از پرداخت مالیات امتناع می ورزند اعتراض کنیم. و فریاد می زدیم ای دولت شجاع چرا حقوق کودکان ما را برای داشتن مدرسه بهتر، نظام سلامت همگانی و با کیفیت، به صنف طلا فروشان و پارچه فروشان و جرّاح ها و الیگارش ها تقدیم می کنی؟
ای کاش ما هم می توانستیم به “سیاست های قاتل” اعتراض کنیم و همراه میلیونها نفر که در اثر آلودگی هوا، فقدان نظام سلامت همگانی، و فقر گسترده دچار ابتلاء به بیماری های مهلک و مرگ زودهنگام می شوند از سیاست های نومحافظه کارانه ای که مسبب این مصائب هستند اعلام انزجار می کردیم. ای کاش ما هم می توانستیم به فقر گسترده و عمیق میلیونها هموطن خود اعتراض کنیم و در راهپیمایی های اعتراضی بر روی پارچه نوشته های خود می نوشتیم “۶۰۰ میلیارد دلار درآمد های نفت و گاز شش سال گذشته کجاست؟”؛ “سیاست های قاتل مردم را محکوم می کنیم و خواهان محاکمه عوامل آنها هستیم”؛ “این سرزمین سرزمین ماست”.
ای کاش ما هم می توانستیم همچون قربانیان نظام های نومحافظه کار غربی از سیاست های مشترک سیاستمداران و بانکدارها در چپاول منابع عمومی، که قربانیان اصلی آنها فقرا هستند اعلام انزجار کنیم.
ای کاش ما می توانستیم به سیاست های قاچاق مستمر و گسترده در ایران اعتراض کنیم و گوشه ای از جنایت واردات قاچاق را که به فروپاشی هزاران واحد تولیدی و بیکاری میلیونها نیروی کار و فقر و فساد وفحشا و اعتیاد منجر شده است اعتراض می کردیم و بر روی پارچه نوشته های خود می نوشتیم “آیا قاچاق کالا، پاسداری از انقلاب است؟”ای کاش ما هم می توانستیم به همراه میلیونها کشاورزی که در اثر واردات بی سابقه محصولات کشاورزی، آسیب خوردند به خیابانها می آمدیم و اعتراض خود را به سیاست های واگذاری بازار های کشور به تعداد انگشت شماری الیگارش فریاد می کردیم.
ای کاش ما هم می توانستیم به همراه هزاران کارگری که ماه ها حقوق دریافت نکرده اند و یا در اثر سیاست های آزاد سازی اقتصادی شغل خود را از دست داده اند و به همراه اعضای خانواده هایشان راهپیمایی می کردیم و بر روی پلاکارد های خود می نوشتیم که “به ما قربانیان سیاست های رهاسازی اقتصادی و فرزندان ما بنگرید آیا فرزندان شما هم نگران غذا و مسکن و آموزش خود هستند؟، “شرم بر مسببین مصائب ما باد.”
ای کاش ما هم می توانستیم به همراه میلیونها فعّال اقتصادی و اعضای خانواده هایشان در مقابل مجلس و بانک مرکزی گردهمایی اعتراضی داشته باشیم و خطاب به مسئولین برروی پلاکارد های خود می نوشتیم که “ما بیش از ۹۹% هستیم، چه کسی منافع ما را نمایندگی می کند؟”. و آنهایی را که صدایشان در کریدور های مجلس طنین افکنده، و نمایندگانشان در جلسات تصمیم گیری های پولی و ارزی برای تعیین نرخ ارز به نفع نخبگان کمتر از ۱% حضور دارند و رئیس جمهور وعده تخصیص ۱۴۰۰ میلیارد تومان جایزه صادرات را از منابع متعلق به همه آحاد جامعه، به آنها می دهد اعتراض می کردیم، و بر روی پلاکارد های خود می نوشتیم که “سهم ما برای یک زندگی مبتنی بر سختکوشی و ریاضت کجاست؟”، “چه کسی منافع ما را نمایندگی می کند؟ چه نهادی؟ چه فردی؟ چه کسی مدافع حقوق قربانیان نظام اجتماعی و فقراست؟ چه کسانی مدافعین رای و صدای مردم هستند؟ کجا هستند؟ چه کرده اند؟
* اقتصاد دادن و استاد دانشگاه

شیخ حسین انصاریان: آنقدر زشتی دروغ از بین رفته که در وعده دادن به مردم هم دروغ می گویند

شیخ حسین انصاریان گفت: آنقدر زشتی دروغ از بین رفته که در خبر دادن به ملت دروغ می گویند و در وعده دادن هم به مردم دروغ می گویند.
به گزارش ایلنا، شیخ حسین انصاریان شنبه شب در مسجد حظیره یزد با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم در تعریف “مسلمان” گفت: مسلمان واقعی کسی است که تمامی مسلمانان از دست و زبان او آسیب و ضرر نبینند. با این ملاک، باید دید از ۷۰ میلیون مسلمان در کشورمان چند نفر مسلمان واقعی هستند؟
این خطیب شهیر در توضیح گفت: شما حساب کنید چه دست هایی به ناحق قلم علیه دیگران بر روی کاغذ می آید و چه دست هایی که به ناحق امضاء می کنند. چه دست هایی سرقت می کنند، اختلاس می کنند، رشوه می گیرند. چه دست هایی اسناد قلابی درست می کنند و هزار میلیارد هزار میلیارد در روز روشن می دزدند.
او ادامه داد: چه دست هایی به ناحق روی مردم بلند می شوند و مردم را به ناحق کتک می زنند و در اجناس تقلب می کنند و کم فروشی می کنند.
شیخ حسین انصاریان تصریح کرد: مسلمان واقعی کسی است که مردم از زبان او در امان باشند.
وی همچنین با اشاره به شیوع دروغ در جامعه خاطر نشان کرد: در جامعه ۷۰ میلیونی ایران روزانه چند دروغ و غیبت داریم؟ آنقدر زشتی دروغ از بین رفته که خیلی راحت زن و شوهر و زن و مرد بهم دروغ می گویند. در خبر دادن به ملت دروغ می گویند و در وعده دادن هم به مردم دروغ می گویند.
او ادامه داد: در کشورمان چقدر غیبت کردن، فحش دادن، تحقیر کردن، مسخره کردن و افترا بستن داریم؟
این خطیب در ادامه سخنانش با بیان اینکه “پیامبر فرمودند مومن از مسلمان بالاتر است و تعریف مومن را بیان کردند” افزود: بر اساس تعریف پیامبر، مومن کسی است همه مسلمانان در مال و جانشان او را امین بدانند”
او در ادامه پرسید: آیا این اعتماد بین شما مردم وجود دارد که خانه و اموال خود را به نام کسی بزنید و پس از یکسال بتوانید آن را پس بگیرید؟
وی در ادامه به توصیف “مهاجر” بر اساس تعریف پیامبر پرداخت و گفت: مهاجر کسی است که از تمام گناهان به سمت خوبی ها فراری است. این افراد از پول حرام به سمت مال حلال می روند و از غریزه جنسی حرام به سمت حلال آن می روند.
شیخ حسین انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه ۱۴۶ سوره نساء گفت: این آیه برای کسانی نازل شده که به کل خود را از رحمت خداوند محروم کرده اند.
وی گفت: در این آیه توضیح داده می شود که اگر کسانی که آلودگی ظاهری و باطنی دارند، به تمام آلودگی ها پشت کنند، رو به خدا بیاورند، درونشان را اصلاح کنند، فقط به خداوند چنگ بزنند و دست وجودشان را از بت ها، طاغوت ها و ظالمان و مفسدان پاک کنند، رحمت خداوند اقتضاء می کند تا آنان را از پاکان قرار دهد و پاداش عظیم به آنان داده شود.
او همچنین در پایان سخنان خود به روایتی که مورد قبول شیعه و سنی است، پرداخت و گفت: روزی مومنی با چهره ای گرفته به نزد پیامبر آمد. پیامبر دلیل آن را جویا شد و او گفت: پیامبر من شما را خیلی دوست دارم، به فکر قیامت افتاده ام و دیدم قیامت من از دو مسئله خالی نیست یا جهنمی هستم یا بهشتی. اگر جهنمی باشم فقط یک غصه دارم و آن ندیدن شماست. اگر هم بهشتی باشم، باز آن غصه را دارم چراکه جایگاهم بگونه ای نیست که شما را زیارت کنم و از این بابت بسیار ناراحتم. انصاریان گفت: پیش از پاسخ پیامبر جبرئیل حاضر می آید و آیه ۶۹ سوره نساء برای این مرد نازل می شود.
به گفته ی شیخ حسین انصاریان در این آیه آمده است کسی که سخنان خدا و پیامبر را عمل کند و زندگی اش هماهنگ با خدا و پیغمبر باشد، در قیامت می تواند با تمام انبیاء، صدیقین، شهداء و صالحین همنشین باشد.



عدم رسیدگی به وضعیت نامناسب جسمی مسعود باستانی

خبرگزاری هرانا - مسعود باستانی روزنامه‌نگار زندانی دچار مشکلات جسمی جدی شده است اما مسئولان زندان رجایی شهر از رسیدگی به این مشکلات خودداری می کنند.
به گزارش کلمه، با اینکه خانواده این روزنامه‌نگار، یکی از مشکلات این رونامه نگار زندانی را بیماری خونی عنوان می کنند که در زندان به آن دچار شده و با وجود انجام آزمایش خون و تایید این موضوع ، باز هم مسئولان زندان رجایی‌شهر به این مشکل او توجهی نمی‌کنند.
مسعود باستانی از زمان بازداشت تا کنون حتی یک روز هم به مرخصی نیامده و مدت دو سال و نیم گذشته را در زندان گذرانده است. این روزنامه‌نگار به ۶ سال زندان و پرداخت جزای نقدی سنگین محکوم شده است . دادستان تهران تا کنون با درخواست مرخصی استحقاقی و استعلاجی وی مخالفت کرده است.




هرانا؛ اسامی ۸۵ تن از بازداشت شدگان اعتراضات تبریز

خبرگزاری هرانا – در پی اعتراضات به خشک شدن دریاچه ارومیه و بی توجهی مسدولین مربوطه ناآرامی هایی در طی ۱۰ روز در مراکز استان های آذربایجان غربی و شرقی شکل گرفت که منجر به بازداشت صدها تن از شهروندان در این دو استان شد.
اکثر بازداشت شدگان در ساعات اولیه این تجمعات به صورت فله ای و با تعهد و یا سپردن کفالت از بازداشتگاه های متعلق به پلیس آزاد شدند.
اخیرا دادگاهی در تبریز ۱۲۸ تن از بازداشت شدگان را به اتهام اخلال در نظم عمومی و تخریب اموال عمومی محاکمه کرده است.
اسامی ۸۵ تن از بازداشت شدگان به شرح زیر است:
۱ - اکبر شفیع اصل ۲ - پیمانقربانی ۳ - رضا بردبار ۴ - فرخ تقی لو ۵ - اصغر لطفی ۶- وحید برزگری ۷ - الهوردی قربانی ۸ - نورالدینزارع پور ۹ - سعید حسن زاده ۱۰ - مسعود پیدایی ۱۱ - میکائیل عباسی ۱۲- وحید شاهدی ۱۳- علیرضانقشی ۱۴- علی جبرائیل زاده ۱۵- محمد محمدپور ۱۶ - حامد نیکنام ۱۷ - امیر اکبری ۱۸- علی محمدی ۱۹- مرتضی صباغ ۲۰ - عادل دانا پور ۲۱ - رامین قلی پور ۲۲ - نجف خندانی ۲۳ - سید مرتضی موسوی پور ۲۴ - امیر بوذری ۲۵ - سیامکلندرودی ۲۶ - نادر عامری ۲۷ - بهرام فراوان ۲۸ - مسعود جلیل زاده۲۹ - چنگیز خرسندی ۳۰ - سامان جهان پور ۳۱ - محمد احمدی ۳۲ - فرمان فتحی۳۳ - مهدی زارع ۳۴ - عبدالحسین تنهاگو ۳۵ - یوسف اصغری شربیانی ۳۶ - احمد حضرتی ۳۷ - مهدیمحمدپور ۳۸ - نادر نوروزی ۳۹ - سعید ذاکری ۴۰ - صابر محمدزاده ۴۱ - رضا صمصامی ۴۲ - جمال انداز ۴۳ - حسینمقتدر ۴۴ - هادی دادادش پور ۴۵ - کاوه رستم پور ۴۶ - حامد شهابی ۴۷ - مهدی شریف ۴۸ - مجید زیرک ۴۹ - سعید ابراهیمزاده ۵۰ - علی اخلاقی ۵۱ - علی زادباقر ۵۲ - ناصر فتحی ۵۳ - پرویز سعدیان ۵۴ - محسن علیشاهی ۵۵ - قدرت اللهیوسفی ۵۶ - سعید شریفی ۵۷ - ابوالفضل بخشی پور ۵۸ - علی حسن زاده ۵۹ - پیمان آتش ۶۰ - رضا شیری ۶۱ - محمد پاشازاده۶۲ - امید ابراهیم پور ۶۳ - شهریار کبیر ۶۴ - محمد خبازی ۶۵ - اصغر احمدی زاده ۶۶ - میرعلی اصغر مختار پور ۶۷ - محمداسماعیلی ۶۸ - رضا خوش بهار ۶۹ - بهنام علی محمد ۷۰ - وحید غلام پور گلزار۷۱ - علی پورحیدر ۷۲ - مقصود شریفی ۷۳ - علی ابرلو ۷۴ - ستار احمدی فر ۷۵ - مهریار قربانی ۷۶ - حسن قنبری ۷۷ - محسن گلستان ۷۸ - ناصر نوری ۷۹ - بهنام چمنی ۸۰ - بهراد خدایاری ۸۱ - مرتضی قربانی ۸۲ - علیرضا اظهری ۸۳ - تقی مولوی۸۴ - جعفر پوربیگ ۸۵ - حسن زادباقر