۱۳۹۰ دی ۴, یکشنبه

یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 "گوگل" نیز فیلتر شد
(تیتر از جنگ خبر)
عبرت نیوز
ساعتی پیش موتور جستجوی گوگل هم در ایران فیلتر شد و صفحه پیوندهای همیشگی بجای صفحه گوگل در مقابل استفاده کنندگان صفحه مجازی قرار گرفت و دسترسی به این موتور جستجوی مشهور غیر ممکن گردید، مشخص نیست که این رخداد نیز مانند برخی از موارد دیگر به اشتباه صورت گرفته یا خیر و انتظار میرود اطلاع رسانی مطلوب از سوی مراجع ذیصلاح صورت پذیرد.
به گزارش خبرنگار عبرت از ساعتی پیش موتور جستجوی گوگل هم در ایران فیلتر شده است ، تا این لحظه مشخص نیست که این فیلترینگ از روی اشتباه صورت گرفته یا قطعی است.
حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی سپاه:

خیلی از مومنان هنوز فتنه ۸۸ را درک نکرده‌اند

حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی سپاه در شرایطی که مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند «جنبش سبز» پایان یافته است٬ گفته بسیاری از مومنین هنوز «فتنه ۸۸» را درک نکرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای مقدم‌فر روز شنبه (سوم دی) در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفته است: «برخی افراد هنوز در زمین دشمن بازی می‌کنند، متأسفانه تکنیک و تاکتیک دشمن را درک نکرده‌اند.»
به گفته وی در تبیین «جنگ نرم» کوتاهی شده و در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ جمهوری اسلامی «أسیب‌های زیادی» دید که ناشی از «غافلگیری نظام و برخی مسئولین بود.»
این مقام سپاه د بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حمله دانشجویان بسیجی به سفارت بریتانیا اشاره کرده و گفته است: «خود انگلیسی‌ها برنامه داشتند که دانشجویان و مردم وارد سفارت شوند.»
وی با انتقاد از این اقدام بسیج دانشجویی افزوده است: «متأسفانه این بار افسران جنگ نرم ما در زمین دشمن بازی کردند.»
هشتم آذر امسال گروهی از نیرو‌های بسیج دانشجویی با ورود به ساختمان سفارت بریتانیا در تهران٬ اقدام به تخریب اموال این سفارت‌خانه کردند که این مسئله منجر به قطع رابطه لندن با تهران شد.
اظهارات مقدم‌فر در شرایطی ایراد می‌شود که پیش‌تر برخی مقام‌ها از این حمله دفاع کرده و طی دو سال اخیر بار‌ها از پایان «جنبش سبز» سخن گفته‌ بوده‌اند.
مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی مدعی پایان یافتن «فتنه» هستند که طی دو سال گذشته اجازه برگزاری هیچ تجمعی از سوی جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و نزدیک به جنبش سبز را نداده‌اند.
آنها همچنین بارها ادعا کرده‌اند که مردم راه خود را از جنبش سبز جدا کرده‌اند٬ اما گفته‌های مقدم‌فر واقعیت دیگری را نشان می‌دهد که همچنان مایه نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی است.




از سوی یک سایت «امنیتی» صورت گرفت:

انتقاد از رکود مركز بررسی جرائم سازمان يافته سپاه


سایت امنیتی «بولتن‌نیوز» از ناکارآمدی٬ رکود و کوتاهی مرکز بررسی جرائم سازمان‌ یافته سپاه در برخورد با سایت‌ها و وبلاگ‌های «هرزه‌نویس» و «مجرمان اینترنتی» انتقاد کرد.
این سایت روز شنبه (سوم دی) نوشته که مرکز بررسی جرائم سازمان‌ یافته سپاه در برخورد با سایت‌های «ضدارزشی»٬ «ضداخلاقی» و «مبتذل» بیش از چهار سال است که دچار رکود شده است.
این مرکز اسفند ماه سال ۱۳۸۷ از دستگیری ۵۰ نفر از «عوامل و مدیران سایت‌های پورنوگرافی» خبر داده بود که به نوشته «بولتن‌نیوز» تاکنون خبری درباره احکام قضائی آنها منتشر نشده است.
از آن زمان تاکنون آن‌طور که «بولتن‌ نیوز» نوشته است٬ این مرکز در برخورد با جرايم اینترنتی کوتاهی کرده و باید در این خصوص پاسخگو باشد.
این سایت در ادامه با انتقاد از «حجم گسترده توهین به امام هادی در فیس بوک» و «افزایش گروه‌های همجنس‌گرا» در فضای مجازی٬ از سپاه پاسداران خواسته با  چنین «مجرمان اینترنتی» برخورد کند.
مرکز بررسی جرائم سازمان یافته، یکی از مراکز وابسته به فرماندهی پدافند سایبری سپاه است که در سال ۱۳۸۶راه‌اندازی شده است.
وظایف این مرکز٬ نظارت و بررسی جرائم سازمان یافته «تروریستی، جاسوسی، اقتصادی و اجتماعی» در فضای مجازی اعلام شده است.
این مرکز وب‌سایتی تحت عنوان «گرداب» دارد که در ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۸۸، تصاویر معترضان را منتشر کرد و خواهان آن شد تا این افراد از سوی مردم «شناسایی» شوند.





مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه:

رهبری به احمدی نژاد گفته بود می‌تواند استعفا کند


مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه می‌گوید علی خامنه‌ای در جریان اختلاف با احمدی‌نژاد بر سر ادامه کار حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات به رئیس دولت دهم گفته بود می‌تواند استعفا کند.
اردیبهشت ماه امسال محمود احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای بر سر ادامه کار حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات دچار اختلاف شدند که منجر به خانه‌نشینی ۱۱ روزه احمدی‌نژاد شد.
آقای ذوالنور شامگاه شنبه (سوم دی) در مناظره با مصطفی کواکبیان در دانشگاه پردیس قم با اعلام این مطلب گفته احمدی‌نژاد ۱۱ روز در خانه نشست تا درباره استعفا فکر کند.
محافظه‌کاران حامی علی خامنه‌ای از اسفندیار رحیم مشایی با عنوان مهم‌ترین عامل انحراف احمدی‌نژاد و اختلاف وی با رهبر جمهوری اسلامی نام می‌برند.
ذوالنور از نزدیکان احمدی‌نژاد که به نام «جریان انحرافی» شناخته می‌شوند با عنوان «تومور بد خیم» یاد کرده که «کنار مغز و نخاع این بدنه {دولت} قرار گرفته و جراحی آن ممکن است تبعاتی برای نظام داشته باشد.»
وی در عین حال به صراحت گفته زمانی که جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه بوده از «سینه چاکان» احمدی‌نژاد بوده و در حال حاضر به صف منتقدان رئیس دولت دهم پیوسته است.
ذوالنور در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات آتی مجلس اشاره کرده و افزوده است: «نظام، نگرانی از اشتباه مردم ندارد، چون نیت‌های مردم پاک است.»
وی همچنین گفته برنامه اتمی جمهوری اسلامی در زمان دولت محمد خاتمی «لو» رفت و منجر به افزایش فشار‌های بین‌المللی علیه تهران شد.
اظهارات ذوالنور در شرایطی ایراد می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از شفافیت برنامه‌های هسته‌ای خود خبر داده‌اند.




بازداشت مجدد حمید موذنی ،عضو شعبه بوشهر سازمان ادوار تحکیم و روزنامه نگار

سحام نیوز: با ادامه فشار های دستگاه های امنیتی طی هفته های اخیر و تبدیل شدن قرار وثیقه به قرار بازداشت ، حمید موذنی ، روزنامه نگار و نویسنده بوشهری و عضو شعبه بوشهر سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) بازداشت و راهی زندان شد .
به گزارش ادوارنیوز،این روزنامه نگار پنجم مهرماه امسال در محل شورای شهر استان بوشهر توسط ماموران اداره اطلاعات استان بوشهر بازداشت و پس از تحمل ۱۵ روز حبس به قید وثیقه ۱۰۰ میلیونی آزاد شده بود .
حمید موذنی در انتخابات گذشته در ستاد مهدی کروبی ، نامزد دوره دهم ریاست جمهوری فعالیت می کرد و سابقه همکاری با اکثر نشریات مستقل استان بوشهر و همچنین سردبیری هفته نامه های محلی همچون ” بیرمی ” و ” آواب بهارستان ” ، ” دریای جنوب ” و ” سلام جنوب ” را در پرونده فعالیت مطبوعاتی خویش دارد.



احتمال بررسی بودجه پس از انتخابات

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: شاید تصور دولت این باشد که بررسی و تصویب بودجه ۹۱ پس از انتخابات اسفندماه مجلس بیشتر به نفعش باشد و به همین دلیل لایحه بودجه هم‌اکنون در دولت به کندی بررسی می‌شود اما ما فکر نمی‌کنیم که تصویب بودجه در آن زمان به نفع دولت باشد.
به گزارش ایسنا حسین سبحانی‌نیا تاکید کرد: خیلی بعید است که با شرایط موجود مجلس بتواند بودجه را در زمان قانونی‌اش مورد رسیدگی قرار دهد.
وی تاکید کرد: اگر لایحه بودجه در همین روزها هم تقدیم مجلس می‌شد تا ۱۵ بهمن که زمان تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای نمایندگی مجلس است هنوز فرصت زیادی باقی می‌ماند تا لایحه را بررسی کنیم ولی متاسفانه هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.
سبحانی‌نیا با بیان این احتمال که لایحه بودجه تا آخر هفته آینده هم به مجلس ارسال نمی‌شود، گفت: در این صورت پس از انتخابات اسفندماه مجلس، لایحه بودجه ۱۳۹۱ را بررسی خواهیم کرد.




زبان کردی و آذری در دانشگاه ها تدریس می شود

سحام نیوز: محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران اعلام کرد که دانشگاه های ایران می توانند با نظارت فرهنگستان زبان و ادب فارسی دو واحد اختیاری برای آموزش زبانهای محلی داشته باشند.
به گزارش بی بی سی ، آقای مخبر دزفولی روز شنبه سوم دی (۲۴ دسامبر) در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: “تدریس زبان های محلی از جمله زبان های کردی و آذری به صورت دو واحد اختیاری در چهارچوب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاهها ابلاغ شده و هیچ مانعی برای اجرای آن وجود دارد.”
آقای دزفولی گفت که دانشگاهها پس از آنکه برنامه خود را برای دو واحد ارائه دادند می توانند آن را اجرا کنند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در خرداد ۱۳۸۸ مصوبه آموزش زبان های محلی و قومی در برخی از دانشگاه های این کشور را تصویب کرد.
بر اساس این مصوبه به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اجازه داده می‌شود که دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی و محلی ایران مانند آذری، کردی، بلوچی و ترکمنی در دانشگاه‌های مرکز استان های ذیربط به صورت اختیاری ارائه و تدریس کنند.
به اعتقاد کارشناسان مسائل قومی، مصوبه تدریس زبان های محلی در دانشگاههای مرکز استانهای مربوطه یکی از مهمترین اقداماتی است که طی ۳۰ سال گذشته، برای احقاق حقوق قومیت ها و اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی انجام شده است.
اما برخی از صاحب نظران در امور مسائل قومی می گویند که این مصوبه فاصله زیادی با این اصل از قانون اساسی دارد.
به اعتقاد این گروه، این اصل قانون، حق آموزش زبان مادری در “مدارس” را مطرح کرده، در حالی که مخاطب مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی “دانشگاه ها” هستند.
بر اساس اصل پانزدهم قانون اساسی ایران “زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.”
با اینکه ایران در سراسر تاریخ خود زیستگاه اقوام مختلف بوده اما کودکان آن در سده اخیر همواره به زبان فارسی در مدارس تحصیل کرده اند.
زبان های ترکی و کردی تنها در دوره ای یک ساله در سالهای۴۶- ۱۹۴۵ میلادی در مدارس تحت اداره دولت های خودمختار فرقه دموکرات در آذربایجان و قاضی محمد در مهاباد تدریس شده است.
به اعتقاد برخی از تحلیلگران، حکومت ایران چه پیش و چه پس از انقلاب اسلامی از آن بیم داشته که تحصیل قومیت ها به زبان های قومی خود آغازی برای تنش های قومی و جدایی طلبی در ایران باشد.
طی چند سال اخیر که ایران صحنه نا آرامی های قومی در آذربایجان، کردستان، بلوچستان و خوزستان بوده، این موضوع به دامنه نگرانی های دولت نسبت به تحرکات قومی و افزایش وابستگی های محلی آنها افزوده است.




بیانیه طالبانی درباره طارق ال هاشمی

سحام نیوز: رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای اعلام کرد طارق الهاشمی معاون وی به زودی در دستگاه قضایی عراق حاضر خواهد شد، اما فعلا میهمان وی است.
به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری الفرات، جلال طالبانی اعلام کرد طارق الهاشمی معاون وی به زودی در دستگاه قضایی عراق حاضر خواهد شد.
در بیانیه ریاست جمهوری عراق آمده است بر اساس مسئولیتهای ملی قانونی بزرگ رئیس جمهوری به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی، رئیس جمهوری همواره بر حفظ این ماموریت ملی رسمی اهتمام داشته و به تلاشهای خود در این زمینه ادامه می دهد.
طالبانی در ارتباط با اتهامات وارده به طارق الهاشمی معاون وی و شماری از محافظان وی بر اهمیت پایبندی به چارچوب قانونی که به دستگاه قضایی حق تصمیم گیری در چنین مسئله ای را می دهد، تاکید کرد.
رئیس جمهوری عراق بر اعتماد خود به قدرت دستگاه قضایی برای حل و فصل این مسئله و تصمیم گیری درباره آن به گونه ای که به دور از هرگونه دخالتها یا فشارها یا تردیدافکنی ها، عدالت را اجرا کند، تاکید کرده است.
بر اساس بیانیه، طارق الهاشمی میهمان رئیس جمهوری است و در هر شرایط و مکانی در داخل کشور که به روند عدالت و تحقیقات و محاکمه اطمینان وجود داشته باشد، حاضر خواهد شد که در حال حاضر رئیس جمهوری در تمام تماسهایش با طرفهای مختلف ذیربط به خاطر این مسئله تلاش می کند.
طارق الهاشمی که تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق به سبب متهم شدن به ارتباط با تروریسم است، چند روزی است به منطقه کردستان در شمال عراق گریخته است، چند نفر از محافظان وی در جریان بازجویی ها به دست داشتن در اقدامات تروریستی از جمله انفجار در میان عزاداران حسینی در روز عاشورا اعتراف کرده اند.
این در حالی است که برخی رسانه های عراق از فرار طارق الهاشمی به ترکیه از طریق منطقه کردستان عراق با کمک مسئولان این منطقه خبر داده اند.



در اولین روز، تنها دو نفر در خراسان شمالی ثبت نام کردند

سحام نیوز: معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی گفت: همزمان با اولین روز ثبت نام از نامزدهای نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها دو نفر در خراسان شمالی ثبت نام کردند.
به گزارش مهر، سید کریم سجادی یکشنبه شب به خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه انتخاباتی شهرستانهای بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم یک نفر امروز عصر در فرمانداری بجنورد اقدام به ثبت نام برای کاندیداتوری در نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی کرد.
وی تصریح کرد: در حوزه انتخاباتی شهرستان شیروان نیز یک کاندیدا اعلام آمادگی برای نامزدی در نهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد.
وی افزود: در شهرستان اسفراین هنوز کسی ثبت نام نکرده و شهرستان فاروج نیز که از حوزه های فرعی شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی است هنوز مشخص نیست.
این گزارش در حالیست که در تهران نیز وضعیت ثبت نام طبق گزارش های منتشر شده خلوت بوده است.
گروه های اصلاح طلب به صورت تلویحی این انتخابات را تحریم کرده اند و از مردم خواسته اند در انتخابات فرمایشی شرکت نکنند.




رسول منتجب‌نیا: یکی از امتیازات اصلاحات اکثریت تحصیلکرده آن است

سحام نیوز: عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز علت شایعه‌پراکنی اصولگرایان در مورد اصلاح‌طلبان را فرار از مخمصه اختلافات بین گروه‌های مختلف اصولگرا ارزیابی کرد.
رسول منتجب‌نیا در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در این زمینه گفت: اصولگرایان نگران دو مساله عمده هستند؛ اول اینکه در صورت شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌توانند در انتخابات مجلس پیروز شوند و اکثریت را به دست گیرند. وی افزود: به همین دلیل فعالان سیاسی اصولگرا بعضا در صحبت‌هایشان یکدیگر را تهدید می‌کنند که اگر بین خودشان اختلاف بیندازند مجلس ششم تکرار می‌شود و این مساله نشان از نگرانی عمیق اصولگرایان دارد، چرا که حضور اصلاح‌طلبان را تهدیدی جدی برای خود می‌دانند.
نماینده سابق مجلس دیگر نگرانی اصولگرایان را عدم حضور پررنگ مردم در انتخابات ارزیابی کرد.
این فعال سیاسی تاکید کرد: بخش زیادی از ضعف‌های دولت به دلیل عملکرد مجلس است و اینکه مجلس دست دولت را باز گذاشته است. قائم مقام حزب اعتماد ملی در پایان با اشاره به پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان گفت: اصلاحات یک جریان سیال و مردمی است که توانسته پایگاه خود را به دست بیاورد. وی یادآور شد: اصلاح‌طلبان در جامعه مقبولیت دارند و از سوی دیگر اصلاحات راه خود را پیدا کرده است.
منتجب‌نیا ادامه داد: یکی از امتیازات اصلاحات اکثریت تحصیلکرده آن است، چرا که اکثر آنها چهره‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی هستند که البته هنوز تغییر و تحولی برای شرکت آنها در انتخابات ایجاد نشده است.



احمد توکلی: موسوی و کروبی سیاستمداران را با خود همراه کرده اند

سحام نیوز: احمد توکلی، نماینده مجلس و از اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای می گوید، مهدی کروبی و میرحسین موسوی طیف وسیعی از سیاستمداران ایران را با خود همراه کنند.
توکلی که رییس مرکز پژوهش های مجلس است، در مصاحبه با هفته​نامه پنجره گفت: موسوی و کروبی طیف عمده‌ای از سیاستمداران را به سمت خود کشاندند و دچار مخمصه کردند و اقلیت مجلس را هم از نظر سیاسی از حیز انتفاع انداختند.
احمد توکلی در ادامه ابراز عقیده کرده است که “در انتخابات پیش رو این دسته حق نامزد شدن برای تصدی نمایندگی مردم را ندارند ولی حق رای دادن به عنوان یک شهروند را خواهند داشت.”
پیش از اظهارات توکلی، اخبار غیر رسمی زیادی از ریزش در اردوگاه هواداران آیت الله خامنه ای میان سیاست مداران، روحانیان و حتی سرداران سپاه منتشر شده و هشدار توکلی می تواند تاییدی بر نگرانی اصولگرایان از این ریزش ها باشد.




بانک مرکزی قیمت رسمی دلار را بالا برد

سحام نیوز: قیمت هر دلار آمریکا در جریان معاملات امروز صبح بازار آزاد ارز به ۱۴۰۰ تومان کاهش یافت.
همچنین قیمت هر قطعه تمام سکه بهارآزادی طرح جدید امروز صبح ۵۹۸ هزارتومان فروش رفت. کاهش قیمت سکه در حالی است که افزون بر نزول قیمت دلار، بهای جهانی طلا هم با وجود صعود تا ۱۶۱۴ دلار در جریان معاملات دیروز بازارهای جهانی، در آخرین داد و ستد شب گذشته تا ۱۶۰۵ دلار نزول کرد.
گفتنی است بانک مرکزی صبح امروز قیمت رسمی دلار را به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۱۱۱۰ تومان افزایش داد.
بدین ترتیب به نظر می رسد بانک مرکزی برای کاهش شکاف قیمت دلار آزاد و بانکی، همانند آنچه در خصوص سکه انجام داد، در حال افزایش قیمت بانکی و تعقیب قیمت بازار است.



فساد دولتی دامن “ایران ایر” را نیز گرفت

سحام نیوز: مدیر عامل ایران‌ایر گفت: در روش خرید برخی هواپیماها که اغلب بوئینگ MD بوده اشکالاتی به برخی مدیران قبلی وارد بوده است.
فرهاد پرورش درباره انتشار اخباری از سوی مجتمع قضایی امور اقتصادی مبنی بر تخلفات برخی مدیران،در مصاحبه با فارس اظهار داشت: در روش خرید برخی هواپیماها که اغلب بوئینگ MD بوده اشکالاتی به مدیران قبلی وارد بوده که کماکان درحال بررسی است.
وی خاطرنشان کرد: این هواپیماها اغلب بوئینگ MD بوده است که هم‌اکنون در اجاره ایران‌ایرتور است.
وی با اشاره به اینکه مدیران قبلی هما هواپیماها را از طریق صندوق بازنشستگی خریداری کرده اظهار داشت: در روش خرید هواپیماها مواردی به کار گرفته شده که چندان مورد تأیید نبوده و اختلاف‌نظرهایی در این باره وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه موضوع مذکور مربوط به سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۵ است، اظهار داشت: بالاخره مدیران قبلی ایران‌ایر نیز در صدد خرید و ورود هواپیما بوده‌اند و قصد داشته‌اند هواپیما برای کشور خریداری کنند.
وی در‌باره خرید آپارتمان شخصی ۴۷۰هزار پوندی در لندن اظهار داشت: صندوق بازنشستگی هما در بطن خود شرکتی به نام “شرکت چابهار” دارد.
وی ادامه داد: بررسی‌کنندگان این پرونده مدعی هستند که سال‌های قبل مدیرعامل شرکت چابهار از منابع خرید ۱۱ فروند هواپیما، خانه‌ای را در لندن برای خود خریداری کرده است در صورتی که این موضوع هنوز به اثبات نرسیده و من نیز هیچ اطلاعی در این‌باره ندارم.
مدیرعامل ایران‌ایر خاطرنشان کرد: اما صندوق بازنشستگی مدعی است که واحد آپارتمان خریداری‌شده در لندن به صورت سرمایه‌گذاری بوده و در قالب سرمایه‌گذاری این آپارتمان خریداری شده است که ملک شخصی نیست.
وی ادامه داد: این شرکت همچنین ۱۰۰ واحد آپارتمان در تهران و مجتمعی در کیش دارد که بنا به گفته صندوق بازنشستگی هما همه در قالب سرمایه‌گذاری خریده شده‌اند.
وی ادامه داد: صندوق بازنشستگی مدعی است که فعالیت اقتصادی انجام دهد و خریدها به این صندوق در راستای سرمایه‌گذاری است.
امروز مجتمع قضایی امور اقتصادی (قسط)، طی گزارشی اعلام کرد که “با گزارش وزارت اطلاعات و شکایت صندوق بازنشستگی و ذخیره و رفاه شرکت هما پرونده‌ای علیه ۱۱ نفر در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای امور اقتصادی تشکیل و در دستور کار قرار گرفت.
شعبه چهارم بازپرسی با وصول گزارش و شکایت طرح شده علیه ۱۱متهم پرونده به اتهام تحصیل مال نامشروع، اهمال منجر به تضییع اموال دولتی و معاونت در تبانی در معاملات دولتی اقدام به تحقیقات و بازجویی کرد که پس از تکمیل تحقیقات مشخص شد متهم ردیف اول در جریان خرید ۱۱فروند هواپیما (مدل های فوکر ۱۰۰، ۷۴۷ باری، ایرباس ۳۲۰ و …) با بهره‌گیری از تبدیل نرخ ارز و اخذ پورسانت جمعاً مبلغ ۴ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۵۴ یورو مال نامشروع تحصیل کرده است.
همچنین وی با سوءاستفاده از مدیریت عاملی خود اقدام به خرید یک دستگاه آپارتمان در لندن به مبلغ ۴۷۰هزار پوند کرده و علاوه بر این نیز مبلغ ۸۰۰‌صد هزار دلار به متهم ردیف دوم به عنوان حق کمیسیون در معامله خارجی پرداخت کرده است.
شعبه چهارم بازپرسی دادسرای امور اقتصادی پس از تکمیل تحقیقات و به استناد اقاریر صریح متهمان همه آنها را مجرم شناخته و دادستان نیز با صدور کیفرخواست از دادگاه برایشان درخواست تعیین کیفر قانونی کرد.
بدیهی است در اجرای مقررات ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری پس از صدور قطعی مشخصات کامل متهمان به نحو مقتضی اعلام می شود.”






جـــرس: 
 سامان جهانپور فعال مدنی ساکن تبریز، با حکم دادگاه انقلاب تبریز، به حبس محکوم شده است. همزمان، در تداوم بازداشت شهروندان در غرب کشور دو نفر دیگر از اهالی مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه‌ی ۴ دادگاه انقلاب شهر تبریز سامان جهانپور، از فعالین مدنی این شهر را به اتهام «برهم زدن نظم عمومی» به شش ماه حبس تعلیق به مدت ۲ سال محکوم نمود.

جهانپور روز ۱۲ شهریورماه و در جریان اعتراضات مردمی نسبت به سیاست‌های دولت در قبال خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه در تبریز بازداشت شده بود.

این فعال مدنی آذری، پس از دو هفته بازداشت موقت و تحمل شرایط سخت حاکم بر بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات تبریز، به قید وثیقه و به طور موقت آزاد شده بود.


بازداشت ها در کردستان
در تداوم بازداشت شهروندان در غرب کشور دو نفر دیگر از اهالی مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

هرانا همچنین گزارش داد که نیروهای امنیتی با یورش به ‌منازل دو شهروند اهل روستای دزلی از توابع سولاوا به ‌اسامی بسطام سهرابی و اسماعیل رحیمی ضمن ضبط وسایل شخصی و کامپیوتر آنها را بازداشت کرده‌اند.

تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این دو نفر اطلاعی در دست نیست و پیگیری های خانواده بازداشت شدگان راه بجایی نبرده است.

طی چند روز گذشته تنی چند از فعالان کرد در مهاباد به دلایل نامعلومی دستگیر شدەاند و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست. اسامی تعدادی از بازداشت شدەگان به شرح زیر می باشد:
زانیار قادرزاده، هیوا بیرمی، مراد فاطمی، ساکار عبدالەزاده، ریبوار مولانژاد، عثمان مولانژاد،علی مولانژاد،ناصر طریق و اسماعیل حمزه پور






حامد سحابی: هيچ عاملی مانع پيگيری شکايت خانواده نیست

 جـــرس:  
خانواده مرحوم هاله سحابی، فعال ملی- مذهبی و زندانی سیاسی که در جریان مراسم تشییع و تدفین پدر خود با بلواسازی و دخالت ماموران امنیتی، دچار سانحه و فوت شد، همچنان پيگير شکايت خود از افرادی هستند که در اين حادثه نقش ايفا کرده اند.
به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، حامد سحابی، برادر مرحوم هاله سحابی تاکید دارد که هيچ عاملی نمی تواند از پيگيری شکايت خانواده جلوگيری کند.
وی به کمپين گفت: "اگر دادگاه قصد روشن شدن قضيه را داشته باشد بايد خودش از نيروی انتظامی يا هر ارگانی که در آن روز از مراسم فيلم برداری می کردند بخواهد تا فيلم ها را به دادگاه ارائه کنند. دادگاه بايد قاعدتا فيلم ها را از نيروی انتظامی بخواهد. ما خودمان شاهد بوديم که آن روز چند دوربين از مراسم و اتفاق های که افتاد فيلم گرفت. بنابراين مطمئن هستيم که فيلم های از زوايای مختلف مراسم وجود دارد که می توان از آن در دادگاه به عنوان شاهد استفاده کرد."
گفتنی است، هاله سحابی، ۵۴ ساله، پژوهشگر دينی، درحاليکه برای چند روز از سوی زندان به مرخصی آمده بود تا درمراسم ختم پدرش عزت الله سحابی شرکت کند در تاريخ ۱۰ خرداد سال جاری در اين مراسم و به گفته برخی شاهدان عينی که پيش از اين با کمپين صحبت کرده بودند (منبع) در اثر ضرب و شتم ماموران دچار ايست قلبی شد و در درمانگاه لواسان فوت کرد. تا زمانی که مرحوم عزت الله سحابی در بيمارستان به هوش بود به دختر وی اجازه مرخصی داده نشد. تنها زمانی که پدرش در بيمارستان به کما رفت او توانست بر سر تخت وی دربيمارستان حاضر شود. درحالی که شاهدان عينی از ضرب و شتم وی در جريان مراسم تشييع جنازه خبر داده بودند، مقامات رسمی و رسانه های طرفدار دولت از اينکه عامل مرگ خانم سحابی هيجانات ناشی از فوت پدرش بوده سخن گفتند.
يک روز پس از اين واقعه يک شاهد عينی که در محل حضور داشت به کمپين گفت که "نيروهای امنيتی در جريان مراسم با دوربين های عکاسی و فيلمبرداری از مراسم فيلمبرداری می کردند."
هاله سحابی دختر عزت الله سحابی، بنيان گذار “شورای فعالان ملی-مذهبی” از فعالان حقوق زنان و عضو گروه مادران صلح ايران بود که در مرداد ماه سال ۱۳۸۸ در تجمعی در ميدان بهارستان تهران از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شد و همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق "حضور مکرر در تجمعات غير قانونی و اخلال در نظم عمومی" در مجموع به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سيصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شد.
حامد سحابی فرزند مرحوم عزت الله سحابی همچنين درباره اينکه چگونه متوجه شده اند نيروی انتظامی فيلم های روز حادثه را در اختيار دادگاه قرار نمی دهد، گفت:"ما هم از طريق رسانه ها شنيديم و به طور رسمی به ما اعلام نشد. بنابراين نمی دانيم چقدر صحت دارد بهرحال ما شکايت خودمان را ادامه می دهيم."
لازم به یادآوری است، علی مطهری، نماينده مجلس روز سه شنبه ۲۲ آذرماه در مراسم گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه فنی دانشگاه تهران با اشاره به توضيحات اخير وزير اطلاعات درباره مرگ هاله سحابی گفته بود: "آنها نمی خواستند که او از دنيا برود و آنچه اتفاق افتاده، بی توجهی مأموری بوده است."
وی همچنین اذعان داشت که نمايندگان مجلس از وزير اطلاعات خواسته اند تا به کميسيون بيايد و درباره مرگ هاله سحابی توضيح دهد: " قرار شد که سی‌دی (حاوی فيلم مربوط به وقايع تشييع جنازه عزت الله سحابی) را به ما بدهند تا آن را مشاهده کنيم و اگر قانع نشديم، وزير به صحن علنی بيايد و توضيح بدهد. يک روز پس از صحبت های اين نماينده مجلس اخباری مبنی بر عدم ارائه فيلم ها توسط نيروی انتظامی به دادگاه در رسانه ها منتشر شد."
در همین رابطه، حامد سحابی، برادر مرحوم هاله سحابی از معرفی ۳ شاهد به دادگاه خبرداده و به کمپين گفته است: "ما از طريق وکيل تقاضای رسيدگی به ماجرای کشته شدن هاله را کرديم. ما تقاضای رسيدگی کرديم تا مقصر و مسبب برنامه های مراسم تشیيع جنازه پدرمان که در خلال آن هاله درگذشت،مشخص شود. چون اعلام کرده بوديم مرگ هاله طبيعی نبوده و به دليل اتفاق های آن روز صورت گرفته است، دادگاه از ما شاهد خواسته است. ما هم شاهدان را با هماهنگی خودشان به دادگاه معرفی کرديم. فعلا وضعيت پرونده در همين حد مانده است."
احمد منتظری يکی از شاهد ان اين پرونده است که خود در مصاحبه های مختلف ابراز کرده که در دادگاه شهادت خواهد داد.
حامد سحابی در مورد ديگر شاهدان گفت: "ما فعلا سه نفر را معرفی کرديم، کسانيکه خودشان اعلام کرده بودند که آمادگی شهادت دارند."
برادر مرحوم هاله سحابی در مورد اينکه آيا خودشان فيلمی از روز مراسم در دسترس ندارند، گفت: "در آن روز اصلا امکان فيلم برداری نبود.هر کس که با موبايلش هم فيلم برداری می کرد سريع او را دستگير می کردند يا موبايلش را می گرفتند. به غير از نيروی انتظامی که واضح فيلم برداری می کردند کس ديگری امکان اين کار را نداشت.مگر اينکه کسی قاچاقی فيلم گرفته باشد که بهرحال در اختيار ما نيست."
حامد سحابی در پاسخ به اين سوال که چرا خانواده پس از فوت هاله با کالبد شکافی جسد مخالفت کرده بودند به کمپين گفت: "موضوع کالبد شکافی از نظر ما چيزی را روشن نمی کرد. بهرحال ماجرا جلوی تعداد زيادی آدم اتفاق افتاده است.ما ترجيح داديم که کالبد شکافی صورت نگيرد. اما به اين معنی نبوده که تقاضای رسيدگی نداشتيم. ما درخواست رسيدگی بر علت حادثه های‌ آن روز را جداگانه مطرح کرديم."
حامد سحابی درباره درخواست خانواده اش از مقامات قضايی ايران گفت: "درخواست ما روشن شدن قضيه و پاسخ به علت تشنج در مراسم خاکسپاری است. چرا تشييع جنازه ای که می توانست خيلی آرام برگزار شود بخصوص که در شهرکی دور از تهران بود و به قول معروف دور از هياهو بود به تشنج و به آن وضعيت بد کشيده شد که در خلالش خانم سحابی فوت کرد. مراسم تشييع جنازه خيلی عادی است و حق هر خانواده ای است که برای مرحومش مراسم بگيرد. ما می خواهيم که به اين موضوع رسيدگی شود.. و ما هم مثل بقيه خانواده ها برای از دست رفته مان مراسم بگيريم."
حامد سحابی در واکنش به حرف های علی مطهری در سخنرانی سه شنبه ۲۲ آذر ماه که گفته بود اگر ماموری خطای انجام داده بايد به مردم توضيح داده و عذرخواهی شود، گفت:"حرف ايشان درست است. اگر واقعا کسی خلاف کرده نيروی انتظامی کشور بايد به جای لاپوشانی او را معرفی کند. معرفی عاملان چيزی را خراب نمی کند و ضربه ای هم به کسی نمی زند."








مادراحمد نجاتی: آنها از صدای بلند ما می ترسند

 جرس:
احمد نجاتی یکی از شهدای جنبش سبز است که در 24خرداد ماه سال 88 در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده، و پس از ضرب و شتم و آسیب دیدن کلیه هایش جان خود را از دست می دهد. مادر او از بی پاسخ ماندن شکایت و پیگیری هایش گفته و بر این باور است که اگر با هم باشیم و متحد شویم و یکصدا فریاد بزنیم پیروزی با ماست و آنها از صدای بلند ما می ترسند. او با تردید می گوید نمی دانم این را بگویم یا نه، اما اینقدر قلبم شکسته و دلم سوخته که گاهی اوقات می خواهم کسی که این بلا را سر فرزند من آورده است، همین بلا سر خودش بیاید.

متن گفتگوی "جرس" با منزلت محمدی مادر احمد نجاتی را با هم می خوانیم:

خانم نجاتی در ابتدا بفرمایید بعد از یکسال و چند ماه که از درگذشت فرزندتان می گذرد شکایت و پیگیری قضایی شما به کجا رسیده است؟

هیچی، پرونده همینطور به شکل راکد است.

آیا غیر از خانم ستوده که پرونده فرزندتان را در دست داشتند و الان در زندان هستند وکلای دیگری این پرونده را دنبال می کنند؟

ما سه وکیل داشتیم، دو تا از وکلا که کاری از دستشان بر نمی آید و دستشان از همه جا کوتاه است و برای پیگیری که مراجعه می کردند به آنها می گفتند که شما کاسه داغتر از آش هستید؟ خودشان چرا شکایت نمی کنند. خانم ستوده هم که بنده خدا الان در حبس است، حتی زمان بازداشت پرونده پسرم در کیفشان بود و الان مظلومانه در زندان هستند.

چرا شکایت را دنبال نمی کنید؟

شکایتم را برده ام پیش خدا، چون خیلی ها که شکایت کرده اند پاسخی نگرفته اند، من هم شکایتم را پیش خدا برده ام و خود او به فریاد ما خواهد رسید و می دانم پاسخ شکایتم را به زودی خواهد داد. وقتی هم که دیدم وکلا که به قوانین آشنا هستند از دستگاه قضایی پاسخی نمی گیرند و به زندان می افتند، صلاح دیدم به خدا واگذار کنم اما از خون پسرم نمی گذرم. وقتی پزشک قانونی بعد از هشت ماه به ما جواب بدهد آن هم با داد و بیداد شوهرم ، آن هم یک جواب بی سر و ته ، انتظار دارید قاضی طرف ما را بگیرد و به حق رای بدهد؟

پزشک قانونی علت فوت احمد را چه اعلام کرده بود؟

پسرم بر اثر از کار افتادن کلیه هایش پس از ضرب و شتم زیاد فوت کرد اما پزشک قانونی گفته بود علت مرگ نامعلوم است و از سر خودشان باز کردند. پیش قاضی هم می رفتم همین حرفها را می زدند .

چطور از بازداشت احمد باخبر شدید؟

دو روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری هشتاد و هشت احمد را دستگیر کردند، ما هم اصلا نمی دانستیم بازداشت شده و همه جا را می گشتیم، تا اینکه دو تا مامور آمدند منزل و شروع کردند به بازرسی و آن زمان بود که ما متوجه شدیم که احمد را دستگیر کرده اند. من به دو ماموری که آمده بودند گفتم آخر اتهام او چیست؟ گفتند دم بیمارستان بوعلی اعلامیه پخش می کرده است در حالیکه نزدیک منزل ما یک دانشگاه است که گویا بچه ها اعلامیه پخش می کردند ، احمد هم یکی از اعلامیه ها را برداشته و شروع کرده به خواندن که یکدفعه می ریزند و او را همراه عده ی زیادی دستگیر می کنند و می برند.

از آنها نپرسیدید احمد در کجا نگهداری می شود؟

چرا ، اما می گفتند "حالا بماند" و بعد از سه روز تماس گرفتند و گفتند وثیقه بیاورید تا آزاد شود. بعد فهمیدیم نه روز در یک جایی که گویا کهریزک بوده نگهداری شده و بعد به اوین منتقلش کرده اند. بعد از سه روز که در اوین بود ، به ما برای گذاشتن وثیقه زنگ زدند.

بعد از آزادی احمد تعریف نکرد که کجا بوده و چه برخوردی با او داشته اند؟

طفلکی فقط می خندید و می گفت که جایتان خالی بود، اینقدر کتک خوردم. بچه خیلی ساکتی بود.

آنجایی که آنها نگهداری می شدند چه شرایطی داشت، شبیه به زندان یا بازداشتگاه بود؟

احمد به من گفت اول به کلانتری صد و بیست و هشت تهران او را برده اند و از آنجا به یکجای دیگر منتقل کرده اند و چشمشان را بسته اند و نمی دانسته اند به کجا منتقلش می کنند. او تعریف کرد ما را به یک جایی بردند و از صبح می آمدند ما را کتک می زدند تا بعد از ظهر. بعد از ظهر یک تکه نان بربری و یک سیب زمینی به آنها می داده اند (مشخصاتی که احمد تعریف می کرد را به بچه ها دادم ، می گفتند به احتمال زیاد همان کهریزک بوده است). احمد می گفت در آنجا جلویش سی دی می گذاشتند تا ببیند او در میان تظاهرات کنندگان هست یا نه، بعد که می دیدند نیست او را کتک می زدند و می گفتند دوربین می آوریم و تو بگو که مثلا شیشه ی این بانک را شکسته ای ، بعد ما تو را آزاد می کنیم تا بروی پیش خانواده ات. خدا را شکر که احمد توانست این کتکها و فشارها را تحمل کند و دروغ نگفت. چون خیلی ها برای اینکه از این شکنجه ها راحت شوند قبول کردند دروغ بگویند و به دروغ هرآنچه آنان می خواستند می گفتند ، احمد را هم که مقاومت می کرد و دکترهای خودشان گویا فهمیدند که حالش بد است آزادش کردند.

غیر از ضرب و شتم جور دیگری تحت فشارش قرار می دادند؟

احمد می گفت یک پیرمردی را جلوی ما آوردند و اینقدر با باتوم او را زدند که از سر و صورتش خون جاری شد، طفلک احمد می گفت تمام کتکهایی که به من می زدند می توانستم دردش را تحمل کنم اما از نظر روحی وقتی آن پیرمرد را می دیدم به هم می ریختم و زجر می کشیدم و نمی توانستم ببینم اینطور وحشیانه یک پیرمرد را می زدند. شبها هم ده - پانزده نفر را توی یک قفسهایی می انداختند و اینقدر جا کم بود که احمد می گفت ایستاده می خوابیدیم. ظلم کردند، واقعا ظلم کردند... من می دانم جواب پس خواهند داد. من اهل نفرین نیستم ، اما چنان جگرم سوخته که فقط به خدا واگذار کردم تا تقاص پس دهند.

بعد از آزادی وضعیت روحی اش چطور بود؟

به آنها گفته بودند بیرون که رفتید مواظب حرف زدنتان باشید ، ما دنبالتان هستیم. خود احمد می گفت انگار کسی دنبالم می کند و هر جا می روم یکی سایه به سایه دنبالم می آید.

چند روز بعد از آزادی کلیه هایش درد گرفت؟

بعد از آزادی مدام درد داشت اما می گفت خوب می شود. بعد دوباره مثل بار اول خانه نیامد و ما شروع کردیم دنبالش گشتن. اول فکر کردم دوباره دستگیرش کرده اند، چون مدام می گفت یکی سایه به سایه دنبالم است. به اوین و همه جا مراجعه کردم. تا اینکه بعد از نه روز از بیمارستان لقمان زنگ زدند که بیایید پسرتان را شناسایی کنید . نه روز در کما بود و بعد از اینکه به هوش آمده شماره تلفن خانه را می نویسد و آنها به ما زنگ می زنند.

متوجه نشدید قبل از انتقال به بیمارستان چه اتفاقی برایش افتاده است؟

نمی دانم یا دوباره خودشان کاریش کرده بودند یا اینکه کلیه هایش درد داشته و به کما رفته . واقعا نمی دانم در آن روز چه اتفاقی افتاده اما با توجه به این که دو تا بیمارستان بوعلی و امام حسین کنار منزل ماست اما او را به بیمارستان لقمان منتقل کرده بودند! بعد از چند روز کما در بیمارستان حالش خوب می شود تا جاییکه ما فکر کردیم فردا از سی سی یو به بخش منتقلش می کنند، اما بعد به کما رفت و تمام کرد. از خودش هم فرصت نبود بپرسیم. بچه از ذوقش که ما را دیده بود مدام از ما تشکر می کرد و ملاقاتهای ما هم دو دقیقه به دو دقیقه بود و فرصت نبود که حرفی بزنیم و اصلا فکر نمی کردیم اینجوری تمام شود. شب نیمه ی شعبان زنگ می زنند و خبر می دهند که احمد تمام کرده است.

گفته بودید که از صدا و سیما شروع به دروغ پراکنی کرده و مرگ احمد را انکار کرده بودند در این مورد صحبت کنید؟

حدود دو هفته بعد از فوت احمد بود که دوستان و آشنایان زنگ زدند که اخبار بیست و سه کانال دو را ببینید، احمد را نشان می دهند. دیدیم که قبر پسر دیگرم را که ده سال پیش فوت کرده را نشان می دهند، مهدی پسر دیگرم بود که بر اثر بیماری سالها پیش فوت کرده بود و او را در قبر دو طبقه خاک کردیم و احمد را در طبقه دیگر آن به خاک سپردیم. بعد اینها شبانه رفته بودند و با دوربین سنگ قبر مهدی را نشان می دادند و می گفتند ببینید مردم، این خانواده دروغگو هستند، پسرشان ده سال پیش فوت شده نه الان ، بعد دوربین را می بردند روی پلاکارد کوچکی که بالای قبر گذاشته بودند و نام احمد رویش نوشته شده بود، بعد هم گفتند که احمد زنگ زده و گفته من بیمارستان بودم و الان حالم خوب است، نمی دانم چرا پدر و مادرم دروغ می گویند . خلاصه هنوز در شوک از دست دادن فرزندمان بودیم که با این دروغها آتشی دیگر به جانمان زدند، این در حالی است که از دوستان و آشنایان در غسالخانه از جنازه احمد عکس انداخته اند.

رفتید از طریق پرسنلی که در بیمارستان جنازه احمد را دیده اند پیگیری کنید تا شهادت دهند؟

دو تا از وکیلها به بیمارستان رفتند اما هیچ یک از پرسنل پاسخ ندادند و می ترسیدند فقط روز شنبه که بهشت زهرا بودیم تا جنازه را تحویل بگیریم ، آقای نجاتی را پای تلفن خواستند، همسرم رفت و خانمی با تلفن به او گفته بود "من یکی از دکترهای کلیه پسرتان هستم، شما حواستان باشد که پسرتان بر اثر ضربه هایی که به کلیه اش خورده فوت کرده و ما نتوانستیم کاری برای او انجام دهیم ، شما حتما پیگیر باشید." آن زمان چون می خواستیم جنازه را تحویل بگیریم و پسرم را دفن کنیم شکایت نکردیم. بعد از برگزاری مراسم شکایت کردیم . حتی به حدی روی ما فشار بود که دو سه هفته همسرم می رفت بالای قبر می ایستاد و می گفت اینها که اینجور برای ما فیلم درست می کنند حتما جسد را از قبر در می آورند و سر به نیست می کنند. من که الان می دانم جای پسر بی گناهم در آن دنیا خوب است، اما از خونش نخواهم گذشت.

از ویژگیها و خصوصیات احمد بگویید.

احمد متعلق به خودش نبود، وقتی یک فقیری را می دید خدا شاهد است و به ارواح خاک خودش ، غذای خودش را برمی داشت و می برد به او می داد برای همین هم تا ته جگرم می سوزد (بغض این مادر دلشکسته در اینجا می شکند و بعد از چند دقیقه ای گریه و سکوت ادامه می دهد) بعد از اینکه آزاد شد، از اینکه خودش را وحشیانه می زدند ناراحت نبود ، اما کتک زدن آن پیرمرد یک لحظه از ذهنش پاک نمی شد و می گفت سخت ترین شکنجه برای او همان لحظه ای بوده که آن پیرمرد بی گناه را جلوی چشم آنها با باتوم می زدند... همیشه می گفتند خدا گل چین است ، حالا معنایش را می فهمم.

نمی دانم این را بگویم یا نه ، اما اینقدر قلبم شکسته و دلم سوخته که گاهی اوقات می خواهم کسی که این بلا را سر فرزند من آورد ، همین بلا سر خودش بیاید.

فرزند شما دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری هشتاد و هشت که مردم به نتایج آن معترض بودند و رای واقعی خود را می خواستند بازداشت و این اتفاقات برای او گذشت ، الان که نزدیک انتخابات دیگری هستیم چه حسی دارید؟

همه جا احمد را به یاد من می آورد ، مسلم است که انتخابات هم او را به یادم می آورد.

بعنوان مادر یکی از شهدای جنبش سبز آیا در انتخابات شرکت خواهید کرد؟

تا ببینیم چه شرایطی باشد، اگرچه آنها به ما اهمیتی نمی دهند، اما اگر شرایط انتخابات آزاد و سالم باشد و نه مثل آن سال که این حوادث پیش آمد حتما شرکت می کنم. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم شرایط آن فراهم می شود یا نه؟

با مردم سخنی ندارید؟

دعا کنید خون این عزیزان پایمال نشود و همه زندانیان آزاد شوند. اولش من خیلی می ترسیدم و به خاطر همین آنچه بر سر احمد و ما آمد را نمی گفتم، بیشتر ترسم هم برای دو فرزند دیگرم بود. تهدیدمان هم می کردند که صحبت و مصاحبه نکنیم.

چه شد که به این نتیجه رسیدید که باید دردتان را فریاد بزنید و از ظلمی که به شما رفته سخن بگویید؟

وقتی رفتم میان دیگر خانواده های آسیب دیده ، آنها می گفتند باید با هم باشیم و آنها از صدای بلند ما می ترسند، باید با هم متحد شویم تا صدایمان را بلندتر به گوش همه برسانیم. همان شد که ترسم ریخت و شیر شدم و پیش خودم گفتم نهایتش این است که من را هم بگیرند و همین بلا را سرم بیاورند ، به احمدم می پیوندم. "تازه فهمیدم که اگر با هم باشیم و متحد شویم و یکصدا فریاد بزنیم پیروزی با ماست." بچه های دیگرم را هم به خدا سپردم ، دیگر از خدا بالاتر که کسی نیست ، خدا خودش پشت و پناه آنها باشد.

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.




پیام شورای هماهنگی راه سبز امید به مناسب میلاد پیام آور صلح و دوستی، عیسی مسیح

شورای هماهنگی راه سبز امید در پیامی فرارسیدن خجسته سالروز میلاد عیسی مسیح، را فرصتی دانسته برای عرض تبریک به همه‌ی موحدان و پیروان آن پیام‌آور دوستی و صلح، و بویژه هموطنان مسیحی.
شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه با اشاره به اینکه تولد عیسی مسیح برای همه‌ی رهروان ادیان الهی، یادآور فرازی دیگر در تاریخ بلند کاروان مصلحانی است که زندگی خود را وقف مبارزه با پلیدی ها و پلشتی ها و رهایی انسان از ظلم و خشونت و دروغ و تزویر، و گسترش صلح و دوستی و محبت در پهنه‌ی گیتی کرده و می کنند، از تمامی ایرانیان آزاده و آگاه، و به‌ویژه هموطنان مسیحی خواسته که در این روز ارجمند و مبارک، برای آزادی همه زندانیانی که تنها جرمشان تلاش در راه اصلاح و بهبود اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران بوده، همدلی و کوشش و دعا کنند.
متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار شورا قرار گرفته به شرح زیر است:
به نام خداوند مهربان
فرارسیدن خجسته سالروز میلاد عیسی مسیح، فرصتی است برای عرض تبریک و تهنیت به همه‌ی موحدان و پیروان آن پیام‌آور دوستی و صلح، و بویژه هموطنان مسیحی.
تولد عیسی مسیح برای همه‌ی رهروان ادیان الهی، یادآور فرازی دیگر در تاریخ بلند کاروان مصلحانی است که زندگی خود را وقف مبارزه با پلیدی ها و پلشتی ها و رهایی انسان از ظلم و خشونت و دروغ و تزویر، و گسترش صلح و دوستی و محبت در پهنه‌ی گیتی کرده و می کنند.
در این روزهای گرامی، برای همه‌‌ی مردم جهان، به‌ویژه هموطنان آزاده و آگاه و وطن‌دوست، با هر باور و ایمان دینی، روزهایی مملو از مدارا و محبت و همدلی و صلح آرزو می‌کنیم.
شورای هماهنگی راه سبز امید بر این باور است که اقوام و اقلیت‌های مذهبی در کشور ما در شرایط منصفانه و آزادانه و مطلوبی به‌سر نمی‌برند. تنگناهای پرشمار و موانع گوناگونی در راه تحقق مطلوب‌ها و آرزوهای آنان برای داشتن زندگی سالم و سعادت‌بار موجود است. مشکلات و تضییقات فراوانی که در سیاست های حاکمیت اقتدارگرا و اقدامات دولت نامشروع و ناکارآمد و بی‌کفایت، ریشه دارد. شهروندان ایران‌زمین، صرف‌نظر از دین، قومیت، جنسیت و باورهای سیاسی‌شان، مستحق زندگی در سایه‌ی عدالت و امنیت و آزادی‌اند. آنان محق‌اند که بر اساس ویژگی‌های هویتی خویش زندگی کنند. حاکمیت و صاحبان قدرت نیز ملزم به ادای این حقوق و انجام تکالیف قانونی خویش اند. هرگونه عدول از این وظایف، البته در خور نقد و مواخذه است.
از تمامی ایرانیان آزاده و آگاه، و به‌ویژه هموطنان مسیحی می خواهیم در این روز ارجمند و مبارک، برای آزادی همه زندانیانی که تنها جرمشان تلاش در راه اصلاح و بهبود اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران بوده، همدلی و کوشش و دعا کنند. امیدواریم با رفع جلوه های زشت استبداد، در آینده ای نه چندان دور، ایران بار دیگر سمبل همزیستی مسالمت آمیز باورها و عقاید گوناگون شود و پیروان ادیان و مذاهب گوناگون و هویت های فرهنگی و قومیتی، با اجماع بر منافع ملی و تعامل صلح آمیز و معقول با جهان پیرامون خود، راه اعتلای این سرزمین اهورایی را هموار سازند.
شورای هماهنگی راه سبز امید
سوم دی ماه ۱۳۹۰
۲۴ دسامبر ۲۰۱۱





مسمومیت ۳۰دانش‌آموز دختر بر اثر نشت گاز کلر


مدیر حوزه عملیات آتش‌نشانی مشهد از مسمومیت ۳۰دانش‌آموز دختر بر اثر نشت گاز کلر در یک استخر خبر داد.

ایسنا به نقل از مهدی رضایی خبر داد: به علت نشت گاز کلر در محیط استخر «مولای متقیان» در منطقه قاسم‌آباد مشهد، ۳۰ دانش‌آموز دختر که در حال استفاده از این استخر بودند دچار مسمومیت شدند.

با اعلام حادثه به آتش‌نشانی و اعزام ۲ تیم به استخر، دانش‌آموزان از استخر خارج شدند و از مسمومیت شدید آنان جلوگیری شد.

رضایی با بیان این‌که نگهداری گاز کلر در محیط مرطوب استخر باعث آزاد شدن این گاز شده بود که تنفس آن باعث صدمه به سیستم تنفسی و ریه افراد می‌شود، افزود: پس از اعلام حادثه به آتش‌نشانی، ماموران نجات ایستگاه ۷ مشهد و همچنین گروه مبارزه با مواد شیمیایی آتش‌نشانی به محل اعزام شده و دانش‌آموزان را از استخر خارج کردند. ۲ نفر از دانش‌آموزان که دچار مسمومیت شدیدتر شده بودند، تحویل اورژانس شدند.

به گفته مدیر حوزه یک عملیات آتش‌نشانی مشهد، تا رفع مشکل نشت گاز، این استخر تعطیل شده است.




شیوه های نوین جلب مشارکت انتخاباتی و تقلب

هکرهای ناشناس آهنگ راه را هک کردند و مقاله انتخاباتی منتشر کردند/ آیت الله موسوی خویینیها: مقاله سراسر دروغ را تکذیب میکنم


پس از  سایت  مجمع روحانیون مبارز سایت آهنگ راه متعلق به دبیر کل این مجمع نیز هک شد.

آیت الله موسوی خویینی ها با  اعلام خبر هک شدن سایت خود توسط گروهی ناشناس به خبرنگار کلمه گفت: “گروهی سایت آهنگ راه را که به طور اختصاصی از آن طریق دیدگاه های خود را با مردم در میان می گذاشته ام را هک کرده و مقاله ایی سراسر کذب با عنوان آمیخته با دروغ منتشر کرده اند.”

آیت الله موسوی خویینی ها تاکید کرد: “از آنجا که این مقاله سراسر کذب و حاکی از دروغ است، من همین جا مفاد آن مقاله را تکذیب می کنم.”

در روز های گذشته نیز  گروهی با هک کردن سایت مجمع روحانیون مبارز سخنان تحریف شده ای از موسوی خویینی ها را بر خروجی سایت قرار داده بودند  که از قول وی نوشته بود عدم حضور اصلاح طلبان مشارکت مردم را پایی نخواهد آورد.

جالب اینجاست که همین نقل قول تحریف شده در سایت هک شده به عنوان یکی از تیتر های اصلی کیهان مورد استفاده قرار گرفته بود.

به نظر میرسد با موضع گیری های اخیر گروه های مختلف اصلاح طلب و حامی جنبش سبز و همچنین بیانیه زندانیان سیاسی مبنی بر عدم شرکت فعالان جنبش سبز و اصلاح طلب در انتخابات فرمایشی پیش روی مجلس نهم، جناح اقتدار گرا به شدت عصبانی شده با هک کردن سایت های معتبر سعی در تحریف نظر اصلاح طلبان دارد.

این درحالی است که بعضی از چهره های این جریان اعلام کرده اند که نیازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست. اما از آن سو نیز اقداماتی از این دست نشان می دهد که جناح اقتدارگرا بدون حضور اصلاح طلبان نمی تواند انتخابات را برگزار کند و برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای نیاز به اصلاح طلبان دارند.

در هفته های اخیر حجم بیانیه های دروغین و تایید و تکذیببیه های دروغ انتخاباتی از قول اصلاح طلبان در سایت های وابسته به نهادهای امنیتی به شدت افزایش پیدا کرده است که نشان دهنده ی عمق نگرانی از بی رونقی انتخابات امسال است.




روزه سیاسی آریا آرام نژاد و علیرضا فلاحتی

آریا آرام نژاد هنرمند جوان و علیرضا فلاحتی دبیر شاخه جوانان حرب مشارکت مازندران در اعتراض به انتقالشان به بند سارقان روزه سیاسی نا محدود خود را آغاز کردند.
به گزارش ندای سبز آزادی، یکی از نزدیکان این زندانیان سیاسی با اعلام این خبر گفت: در ادامه تداوم شرایط غیر انسانی و انتقال این دو زندانی سیاسی به بند سارقان که مغایر با آبین نامه سازمان زندانهاست این دو زندانی سیاسی روزه سیاسی نامحدود خود را آغاز کرده اند.
بر اساس این گزارش، آریا آرام نژاد که در روز ۱۷آبان ماه سال جاری به دست مامورین اداره کل اطلاعات استان مازندران بازداشت شده بود پس از تحمل ۳۴روز بازجوئی و انفرادی برای گذراندن ۶ماه حبس تعزیری ابتدا به بند قرنطینه زندان متی کلا منتقل شده بود، ۲۸ آذرماه به بند سارقین منتقل شد.
همچنین، علیرضا فلاحتی دبیر شاخه جوانان جبهه مشارکت مازندران که در روز ۲۱آذر برای گذراندن ۶ماه حبس تعزیری، خود را به زندان متی کلا معرفی کرده بود ابتدا به بند قرنطینه زندان( محل نگهداری معتادین) منتقل شد و سپس به همراه آریا و به دستور رئیس اداره زندان شهرستان بابل به بند سارقین انتقال یافته است.
رییس زندان بابل در پاسخ به اعتراض خانواده این زندانیان سیاسی گفته است که این زندانیان باید در بند سارقان نگهداری شود. این در حالی است که بر اساس آیین نامه سازمان زندانها، هر زندانی بر اساس جرمی که مرتکب شده است در بند ویژه نگهداری می شود.
خانواده آریا آرام نژاد و علیرضا فلاحتی از ادامه این وضعیت بشدت نگران هستند و اعتراض آنها برای انتقال این دو زندانی سیاسی تاکنون به نتیجه نرسیده است.
بر اساس این گزارش مسئولان زندان از دادن داروهای آریا آرام نژاد به وی خودداری کرده اند. این در حالی است که وی از بیماری قلبی رنج می برد و در حال حاضر وضعیت جسمی مناسبی ندارد.
در حال حاضر جمعی از هنرمندان با امضای بیانیه ای خواستار آزادی آریا آرام نژاد شده اند.
آریا آرام نژاد در بهمن ۸۸به اتهام خواندن ترانه ” علی برخیز” توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی استان مازندران دستگیر شد و ۴۴روز را در بند انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری و زندان متی کلای بابل گذراند.
علیرضا فلاحتی دبیر جبهه مشارکت استان مازندران در بهمن ماه سال ۸۸به اتهام تبانی علیه امنیت کشور توسط اداره اطلاعات استان مازندران بازداشت شد و وی نیز به مدت یک ماه مشابه با وضعیت آرام نژاد در بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری و زندان متی کلای بابل بازداشت شده بود. این دو در شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ۱۰ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند. این حکم در شعبه سه دادگاه تجدید نظر استان مازندران به ۶ماه حبس تعزیری کاهش یافته است.





هرانا؛ دو تن دیگر از اعضای جبهه ملی احضار شدند


خبرگزاری هرانا - روز گذشته در طی تماسهای تلفنی با مهندس آرش رحمانی و دکتر علی حاج قاسمعلی، دو تن دیگر از اعضای جبهه ملی ایران برای امروز به وزارت اطلاعات احضار گردیدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، فشارهای فزاینده بر اعضای جبهه ملی در شرایطی در حال تداوم است که کماکان دکتر علی رشیدی و مهندس حمیدرضا خادم در بند ۳۵۰ اوین در زندان به سر میبرند.

همچنین عیسی خان حاتمی با حکم زندان مواجه بوده، مهندس کوروش زعیم در اسفندماه در دادگاه انقلاب محاکمه گردیده و پیمان عارف نیز به تازگی از زندان آزاد شده است.

گفتنی است در هفته های اخیر چند تن دیگر از اعضای این حزب باسابقه دموکراسی خواه چون مهران بختیاری، شرر تبریزی، محمد اویسی و عسل اسماعیل زاده نیز احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند.



کارگران شرکت لوله سازی خوزستان ۲۷ ماه در بلاتکلیفی به سر می برند


خبرگزاری هرانا - دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان گفت: کارگران شرکت لوله سازی خوزستان ۲۷ ماه است که در بلاتکیفی به سر می برند.
به گزارش ایلنا از آبادان، آقایار حسینی افزود: متاسفانه شرکت لوله سازی خوزستان که پیشتر از شرکتهای نمونه در بخش دولتی بود در زمان حاضر و پس از واگذاری به بخش خصوصی در وضعیت نابسامانی به سر می برد.
حسینی اظهار داشت: این وضعیت در خصوص شرکتهایی همچون آرسوی خرمشهر، لوله سازی سدید ماهشهر، خرم نوش اهواز، کارخانه قند دزفول و قند اهواز نیز به همین منوال است و این واحدها در وصعیت بحرانی به سر می برند.
به گفته ی وی بی توجهی مسوولان یکی از دلایل مهم تعطیلی بسیاری از این واحدها به شمار می رود.
او در بخش دیگری از سخنان خود از تاخیر یا پرداخت نشدن حقوق کارگران به عنوان مشکل عمده ی کارگران استان خوزستان نام برد و تصریح کرد: کارگران برخی از واحدها و شرکتها بیش از ۲۵ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و این امر سبب بروز مشکلات عدیده ای برای آنان و خانواده هایشان در گذران زندگیشان شده است.
دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان با اشاره به بیش از شش هزار و ۲۰۰ کارگاه در سطح خوزستان یادآور شد: بیش از ۷۰۰ هزار نفر مشمول بیمه کارگری هستند که مشکلات عدیده ای گریبان آنان را فرا گرفته است.
تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق کارگران شهرداری‌های استان از دیگر موارد اشاره شده توسط حسینی بود که گفت: متوسط تاخیر در پرداخت حقوق کارگران شهرداری‌ها به حدود چهار ماه می رسد.
حسینی در ادامه خواستار توجه خاص نمایندگان مردم در مجلس و مسوولان ذیربط به رفع مشکلات کارگران استان خوزستان شد.
وی ادامه داد: خوزستان با برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز و منابع طبیعی شایسته نیست که کارگرانش چنین وضعیتی داشته باشند.
حسینی تاکید کرد: مردم خوزستان در طول دوران دفاع مقدس دین خود را به نظام ادا کردند و اینک زمان آن است که در جهت رفع مشکلات آنان گامهای موثری برداشته شود.




اعتراض به بلاتکليفی رضا شهابی با وجود پايان اعتصاب غذا


خبرگزاری هرانا - خانواده رضا شهابی، فعال کارگری زندانی در ايران، می گويند که مقامهای قضايی با وجود گذشت دو روز از پايان اعتصاب غذای او به وعده هايشان برای رسيدگی به پرونده عمل نکرده اند.

يکی از اعضای خانواده آقای شهابی در گفتگو با راديو بی بی سی فارسی اعلام کرد که او همچنان به دليل ناراحتی گردن و کمر، تحت نظر ماموران در بيمارستان نگهداری می شود.

او گفت: "فعلا در بخش مغز و اعصاب بيمارستان بستری است. بعد از دو روز، هنوز حالش به وضعيت طبيعی بازنگشته و پزشکان اعلام کرده اند حداقل زمان لازم برای عادی شدن حالش بين ۲۰ روز تا يک ماه است و آن وقت تازه می توان درباره عمل جراحی اش فکر کرد."

آقای شهابی در اوايل آذر در اعتراض به بلاتکليفی پرونده اش دست به اعتصاب غذا زد.

شماری از شخصيتهای سياسی، کارگری و فرهنگی طی این مدت از آقای شهابی، عضو هيات مديره سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی ايران، تقاضا کردند برای حفظ جانش به اين اعتصاب غذا پايان دهد.

يک عضو خانواده رضا شهابی به بی بی سی گفت: "يکی از دلايلی که او قبول کرد پنجشنبه گذشته اعتصاب غذای خود را بشکند، اين بود که مسئولان قضايی، بخصوص قاضی پرونده آقای صلواتی و دادستان تهران آقای جعفری دولت آبادی، به ما اعلام کرده بودند که ايشان اعتصابشان را بشکنند و ما به پرونده اش رسيدگی می کنيم و او را از بلاتکليفی درمی آوريم. تاکنون هيچ کسی جواب ما را نداده است."

رضا شهابی در خرداد ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به گفته خانواده اش، تاکنون حتی يک روز اجازه نيافته است به مرخصی بيايد.

اتهام او "ارتباط با بيگانگان و برهم زدن نظم عمومی" است، ولی خانواده اش اين اتهام را قويا تکذيب کرده اند.




۸۳ نفر تحت عنوان اراذل اوباش در تهران دستگیر شدند



خبرگزاری هرانا - فرمانده انتظامی تهران بزرگ، از دستگیری ۸۳ نفر از شهروندان تحت عنوان "اراذل و اوباش" در سطح شهر تهران خبر داد.
حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، گفت: "سحرگاه امروز با اجرای طرح امنیت محله‌محور در ۳۷۵ محله تهران طرح برخورد با اراذل و اوباش در دستور کار قرار گرفت که طی آن ۸۳ نفر از اراذل و اوباش تهران دستگیر شدند."

به گزارش فارس، وی ادامه داد: "هم اکنون از این افراد بازجویی‌های لازم صورت گرفته و پس از تکمیل پرونده این افراد به قوه قضائیه معرفی می شوند."
این فرمانده ارشد نیروی انتظامی مدعی شد: "جرم عمده این افراد ایجاد رعب و وحشت در سطح شهر است."
ساجدی‌نیا ادامه داد: "۲۳ نفر از این افراد دستگیر شده که اقدام به تشکیل باند کرده بودند علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در میان مردم در زمینه مواد مخدر نیز فعالیت داشتند که پرونده این افراد به صورت ویژه در دست بررسی است."
وی گفت: "ماه گذشته ۳ مورد برخورد جدی با اراذل و اوباش داشتند اما براساس طرح امنیت محله‌محور این برخورد همچنان ادامه داشته و هر روز در سطح شهر تهران ادامه پیدا خواهد کرد."
وی با بیان اینکه در برخورد با این افراد باید مجموعه‌های اجتماعی به یاری پلیس بیایند اذعان داشت: "متاسفانه بسیاری از این افراد فاقد شغل مناسبی بوده یا از تحصیلات مناسبی برخوردار نیستند لذا از سازمانهای اجتماعی توقع می‌رود تا همکاری لازم را با نیروی انتظامی برای رفع این معضل داشته باشند."




رهگیری کاربران اینترنت در ایران، به کمک تجهیزات اسرائیلی


خبرگزاری هرانا -  گزار‌ش‌ها حاکی از آن است که ایران در بخش‌هایی از پروژه مانیتورینگ و رهگیری کاربران اینترنت از تجهیزاتی استفاده می‌کند که در اسرائیل تولید شده‌اند. این تجهیزات احتمالا به‌ واسطه دانمارک به دست نهاد‌های امنیتی ایران رسیده‌اند.

یک کمپانی اسرائیلی تولیدکننده تجهیزات جاسوسی، شنود و رهگیری آنلاین، از طریق واسطه‌ای در دانمارک، تجهیزات خود را در اختیار ایران قرار داده است. این تجهیزات در فرایندی پنهان و محرمانه که از چندین سال پیش آغاز شده، معمولا به توزیع‌کننده‌ای در دانمارک ارسال می‌شوند تا پس از حذف مارک تجاری و برچسب‌ها و بسته‌بندی مجدد، در اختیاز توزیع‌کنندگان دیگر کشورها قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دویچه وله، این تجهیزات که توسط کمپانی "الوت" در اسرائیل تولید شده، از طریق واسطه دانمارکی در اختیار فردی به نام «حسین» در ایران قرار می‌گرفته‌اند. هنوز اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره این فرد منتشر نشده، اما با توجه به کاربری این تجهیزات، به احتمال زیاد وسایلی که او خریده در خدمت سیستم چندلایه و گسترده سانسور و رهگیری آنلاین در ایران قرار گرفته است.
مقامات تجاری و دفاعی اسرائیل در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرده‌اند که از چنین معاملاتی بی‌خبر بوده‌اند و مقامات ایرانی هنوز واکنشی به انتشار این گزارش افشاگرانه نشان نداده‌اند. بلومبرگ از شبکه‌های خبری پیش‌تاز در پیگیری معاملات مرتبط با تجهیزات سانسور، شنود، رهگیری و مانیتورینگ ارتباطات مخابراتی و آنلاین است و تا کنون چندین گزارش افشاگرانه موثر در این‌باره منتشر کرده است.
این تجهیزات، موسوم به NetEnforcer سخت‌افزاری برای مدیریت پهنای باند و نفوذ به ترافیک اینترنت در شبکه‌های بزرگ اطلاعاتی است که همچون بسیاری دیگر از تجهیزات، کارکرد دوگانه دارد و وقتی مورد استفاده سازمان‌های امنیتی قرار ‌گیرد می‌تواند به‌سادگی تبدیل به "تسلیحات دیجیتال" برای تعقیب مخالفان شود.

بر اساس این گزارش در یک سال گذشته بسیاری از ابزارهایی که امکان نفوذ به ایمیل‌ها، اس‌ام‌اس‌ها، ثبت پیشینه فعالیت‌های آنلاین و ترسیم نقشه از موقعیت مکانی موبایل‌ها را به دولت‌ها یا سرویس‌دهنده‌های مخابراتی می‌دهند، برای تعقیب، بازداشت و شکنجه مخالفان در کشورهایی نظیر ایران، بحرین، سوریه و تونس مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
با افشای این معامله غیرمستقیم میان ایران و اسرائیل، ممنوعیت تعامل تجاری میان این دو کشور متخاصم در خاورمیانه به چالش کشیده شده است. اسرائیلی‌ها ایران را یکی از دشمنان اصلی خود در جهان می‌دانند و در مقابل، بسیاری از مقامات ایرانی هم‌چنان با استناد به گفته‌های آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، از ضرورت حذف اسرائیل از نقشه زمین حرف می‌زنند و بارها اعلام کرده‌اند که حتی موجودیت آن را به‌عنوان یک کشور مستقل، به رسمیت نمی‌شناسند.

تولید تجهیزات جاسوسی٬ شنود و رهگیری شهروندان٬ تجارتی میلیارد دلاری است که ۲۵ کشور در آن فعال‌اند. وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، اوایل ماه دسامبر، پروژه جدیدی را برای افشای معاملاتی از این دست راه‌اندازی کرده است. پروژه موسوم به Spy Files قصد دارد تصویر دقیق‌تری از معاملات کمپانی‌های تولیدکننده تجهیزات جاسوسی، شنود، رهگیری و مانیتورینگ با کشورهایی نظیر ایران، بحرین، عربستان، سوریه و ...ارائه کند.
ویکی‌لیکس اعلام کرده که صنعت تولید تجهیزات و امکانات جاسوسی دیجیتال٬ از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و پس از فرو ریختن برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در پی حملات تروریستی القاعده٬ جهشی باورنکردنی داشته و حالا سالانه بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار گردش مالی دارد.
بسیاری از نهادهای قدرتمند بین‌المللی، از جمله اتحادیه اروپا، درصددند تا با تصویب قوانین جدید، راه ورود این تجهیزات به کشورهای تحت سانسور اطلاعاتی را ببندند. کنگره آمریکا و پارلمان بریتانیا هم طرح‌هایی برای پیش‌گیری از انجام چنین معاملاتی ارائه کرده‌اند.




خبرگزاری هرانا - حکم شلاق یک شهروند در شهرستان مسجد سلیمان(استان خوزستان) و در ملاءعام به اجرا درآمده است.

به گزارش ایسنا، ‌ حکم شلاق فردی با هویت "س- ی" دائر بر آنچه "ارتکاب فعل حرام" (برقراری رابطه نامشروع) عنوان شده است، در ملاءعام اجرا شد.

اجرای این حکم که از ۴۸ ساعت قبل با نصب پلاکارد در محل‌های مناسب، اطلاع‌رسانی شده بود، با حضور مردم انجام پذیرفته است.




تجمع تولیدکنندگان کود کشاورزی مقابل مجلس


خبرگزاری هرانا - جمعی از تولیدکنندگان کودهای کشاورزی خواستار حمایت دولت و مجلس و عدم تعطیلی واحدهای تولیدی خود شدند.
تجمع کنندگان مقابل مجلس که صاحبان کارخانه‌های تولیدی کود کشاورزی هستند با خود پارچه نوشته‌هایی با مضامین: "نمایندگان محترم از تعطیلی بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی کود داخلی با هزاران کارگر جلوگیری کنید"، "ما تولیدکنندگان کودهای کشاورزی جهت احقاق حق خود به خانه ملت پناه آوردیم"، "عدم تعدیل قیمت قرارداد‌ها توسط وزارت جهادکشاورزی بیش از ۱۵۰ تولیدکننده در حال نابودی می‌باشد"، "با بی‌برنامگی وزارت جهادکشاورزی تولیدکنندگان کودهای کشاورز در حال ورشکستگی می‌باشند"، "توزیع بی‌برنامه کود یارانه‌ای = به یغما رفتن ثروت ملی= تعطیلی واحدهای تولید داخل" با خود حمل کردند.
یکی از حاضران در این تجمع در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین اظهار داشت: "‌۴۰۰ کارخانه کود کشاورزی در سراسر کشور فعال بودند که ۲۵۰ کارخانه یا تعطیل و یا ورشکست شده‌اند و تنها ۱۵۰ کارخانه در حال فعالیت هستند."

وی افزود: "ما جهت احقاق حق خود تا کنون مقابل وزارت جهادکشاورزی و دیگر نهاد‌ها تجمع کرده‌ایم اما جوابی دریافت نکردیم."



دو نفر در زندان لاکان رشت اعدام شدند


خبرگزاری هرانا -  روز شنبه ۳ دی ماه دو  زندانی در زندان لاکان رشت اعدام شدند.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، یکی از این دو زندانی سجاد طال نام داشت و ۲۶ ساله بود. او نزدیگ به ۳ سال در زندان بسر می برد. در حدود دو هفته پیش برادر او محمد رضا طال در ملاء عام در شهر رشت  اعدام شد.

اتهام این دو زندانی از سوی این منبع خبری حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام شده است.

گزارش این اعدام ها از سوی مقامات قضایی استان گیلان در رسانه های حکومتی و دادگستری تا کنون اعلام نشده است.







ربوده شدن مهرداد کرمی از دانشگاه تبریز

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی - 3 دی
صبح امروز شنبه سوم دی ماه 1390، مهرداد کرمی از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شد.
بر اساس اخبار دریافتی، ساعت 9 و چهل دقیقه صبح روز شنبه سوی دی ماه، سرویس ایاب و ذهاب دانشجویی که این دانشجوی اهل زنجان با آن قصد عزیمت به دانشکده برق دانشگاه تبریز جهت شرکت در امتحاناتش را داشته، در حد فاصل درب اصلی دانشگاه تبریز و درب ورودی ساختمان فنی ساخت و تولید و دانشکده برق توسط خودروی نیروهای امنیتی متوقف و آقای کرمی بازداشت می شود.
از وضعیت فعلی، دلایل بازداشت و محل نگهداری این فعال دانشجویی تا این ساعت اطلاعی در دست نمی باشد.




فشار ماموران اطلاعات قم بر خانواده یک وبلاگ نویس

ندای سبز آزادی
سید اکبر روحانی، وبلاگ نویس و از جوانان اصلاح طلب قم که خرداد ماه امسال توسط ماموران اطلاعات قم در محل کارش دستگیر شده بود، سر انجام به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امینیت ملی به تحمل یکسال حبس محکوم شد.
بر اساس گزارش رسیده به ندای سبز آزادی، محکومیت این وبلاگ نویس به مدت پنج سال تعلیق شده است. اما دادگاه می گوید، آقای روحانی در مدت این پنج سال، حق هر گونه نوشتن و راه اندازی وبلاگ یا بسایت را ندارد .
محاکمه روحانی در حالی برگزار شد که او از داشتن وکیل محروم بوده و به تنهایی از خود دفاع کرده است.
این گزارش حاکی است، ماموران اطلاعات قم به دلیل سفر آقای روحانی به خارج از کشور، فشارها را بر روی خانواده او افزایش داده اند تا بدین وسیله این جوان اصلاح طلب را وادار به بازگشت کنند. اما از آنجا که حکم دادگاه صادر شده و محکومیت نیز تعلیق شده است، دلیل این فشارها مشخص نیست.