۱۳۹۰ آذر ۲۴, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اطلاعیه جدید سازمان گزارشگران بدون مرز درباره تداوم سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران

امروز سازمان گزارش‌گران بدون مرز با صدور اطلاعیه‌ای، سرکوب تداوم‌دار رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرد.
imageدر اطلاعیه روز ٢٤ آذر این سازمان آمده است: «امتیاز انتشار نشریه چشم‌انداز در تهران لغو شد و هفته‌نامه‌ی سیمره در شهر کوهدشت لرستان تحت فشارهای امنیتی - قضایی مجبور به توقف انتشار خود شده است. یک روزنامه‌نگار زندانی و یک وب‌نگار زندانی پس از اعتصاب غذا در خطر مرگ قرار دارد.
١٦ آذر ماه ١٣٩٠، لطف‌الله میثمی مدیر مسئول ماهنامه چشم‌انداز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطلع شد که بنا بر حکم شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به تاریخ ٢ آذرماه، امتیاز انتشار مجله لغو و خود وی به ٥ سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده است. این روزنامه‌نگار به حکم این دادگاه که از برگزاری ان اطلاع  و در آن حضور نداشته است، اعتراض کرده است. لطف‌الله میثمی در طی سال‌های گذشته بارها به دادگاه‌های مختلف احضار شده است.
هفته‌نامه سیمره یکی از نشریات قدیمی و پرخواننده استان لرستان، از تاریخ ١٤ مهر در پی فشارهای سیاسی و قضایی پس از هفت سال انتشار مداوم، انتشار خود را متوقف کرد. در شماره ٨ شهریور ١٣٩٠ این نشریه مطلب طنزی به نام «فقط دیکتاتورها وخرها اشتباه نمی‌کنند!» منتشر شده بود، مقاله فرهنگ نقد ناپذیری در میان دیکتاتورها را به تمسخر گرفته بود. برخی از مسوولان استان این مطلب را «توهین به مقدسات» اعلام کرده و علیه نشریه و نویسندگان آن شکایت کرده‌اند. در تاریخ ٦ آذرماه دادگاه رسیدگی به اتهامات این نشریه برگزار اما اعضای «هیات منصفه» با ایجاد تشنج مانع به پایان رساندن دفاعیات وکیل سیمره شدند. هنوز حکم دادگاه صادر نشده است.
این مضحکه عدالت است و نه دادرسی، دادگاه‌های جمهوری اسلامی در غیاب متهم برگزار می‌شوند، هیات منصفه معتمدان نهادهای سرکوبگر هستند! روزنامه‌نگاران با احکام این دادگاه‌های ناعادلانه راهی زندان و سلول‌های انفرادی می شوند با محروم شدن از همه‌ی حقوق خود  زندگی‌شان در خطر قرار می‌گیرد.
وب‌نگار زندانی حسین رونقی ملکی  از تاریخ ٢٢ آذر و در دومین سالگرد زندانی شدن و شرایط بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده است. حسین رونقی ملکی به شدت بیمار است، علیرغم  دو عمل جراحی بر روی کلیه و نیاز به مراقبت‌های پزشکی، مقامات قضایی و بازجویان وزارت اطلاعات با درخواست مرخصی او مخالفت می‌کنند. وی در تاریخ ١١ مهرماه ١٣٨٩ از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به ١٥ سال زندان محکوم شد. این وب‌نگار که نزدیک به یکسال از زندانی‌شدنش را در سلول انفرادی بسر برده است، امروز در خطر مرگ قرار دارد.
بی‌رحمی مر‌گ‌آور دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات ایران علیه این وب‌نگار غیر قابل پذیرش است. ما محمدصادق آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضایی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و عباس جعفری دولت ابادی را مسوول جان حسین رونقی ملکی می‌دانیم.
گزارش‌گران بدون مرز در تاریخ ١٠ آذرماه از بازداشت و زندانی کردن فرشاد قربانپور روزنامه‌نگار و همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله هفته‌نامه توقیف شده شهروند امروز، و روزنامه‌های فرهیختگان و مهرنامه، مطلع شده است. این روزنامه‌نگار از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به یکسال زندان و ٥ میلیون تومان جریمه نقدی به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» و «دریافت دستمزد غیر قانونی از رسانه‌های خارج از کشور» محکوم شده است. یک روز پس از دستگیری روزنامه‌نگار با تماس تلفنی به خانواده‌اش اطلاع داده است که در بند ٣٥٠ زندان اوین بسر می‌برد.
روژین محمدی وبلاگ‌نویس  که در تاریخ ٣٠ آبان ماه پس از احضار به دادسرای انقلاب مستقر در زندان اوین، بازداشت شده بود در تاریخ ٢٠ آذر ماه از زندان آزاد شد.این دانشجوی پزشکی در فلیپین، در ٢٣  ابان به هنگام ورود به کشورش در فرودگاه بازداشت  که پس از یک روز با سپردن وثیقه آزاد شده بود.»


 


عضو کمیسیون امینت ملی مجلس خبر داد:
از دفتر ملکه انگلیس تماس گرفتند و با التماس خواستار ادامه رابطه شدند


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری فارس
عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: پس از مصوبه مجلس مبنی بر کاهش رابطه با انگلیس از دفتر ملکه انگلیس با برخی مقامات کشور تماس گرفتند و برای ادامه ارتباط با ایران التماس می‌کردند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز پنجشبه در سومین نشست شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد... درباره تسخیر سفارت انگلیس از سوی دانشجویان اظهار داشت: حرکت دانشجویان در تسخیر سفارت نباید عقب‌گرد داشته باشد البته باید به حرکات سودجویان هم در این رابطه اشاره کرد.
عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست‌خارجی مجلس خاطرنشان کرد: حرکت دانشجویان در حمایت از مجلس کاملاً به جا بود و حتی جا داشت که دانشجویان 3 یا 4 روز جلوی سفارت تجمع کنند و این حرکات هم باید استمرار داشته باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: نمی‌دانیم چه شد که درب سه لایه سفارت انگلیس که رمزی هم هست، به راحتی و بدون به کار بردن هرگونه فشار باز شد؛ در سفارت انگلیس گرچه شیشه شکست ولی قفلی شکسته نشد، یعنی همه درها باز بود و این مسئله مشکوک است.
الهیان اظهار داشت: پس از مصوبه مجلس مبنی بر کاهش رابطه با انگلیس، انگلیسی‌ها به التماس افتادند و حتی از دفتر ملکه انگلیس با برخی مقامات کشور تماس گرفته می‌شد و التماس می‌کردند و این موضوع همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه نقش جنبش دانشجویی را در بحث انقلاب‌های منطقه پررنگ می‌دانیم، گفت: یک جاهایی دیپلماسی سیاسی جواب نمی‌دهد اما دیپلماسی عمومی جواب می‌دهد که باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه باید در بررسی علمکرد دولت نکات مثبت و منفی با هم دیده شود، اظهار داشت: فرهنگ همان‌طور که در دوره‌های گذشته مظلوم بود در دولت اصول‌گرا هم در حال انحراف است.
الهیان در پایان خاطرنشان کرد: استراتژی ما حمایت از سوریه است چرا که همه فشارهای جهانی به خاطر جایگاه سوریه در چرخه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است.
انتهای پیام/





عوض حیدرپور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اراذل هم در حمله به سفارت بریتانیا نقش داشتند

عوض حیدرپور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌‌گوید در حمله نیرو‌های بسیج دانشجویی به سفارت بریتانیا در تهران گروهی از اراذل و اوباش نیز حضور داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای حیدر‌پور شامگاه چهارشنبه (۲۴ آذر) در جمع خبرنگاران ادعا کرده که در این حمله٬ از داخل سفارت بریتانیا مهاجمان «تحریک» شده بودند.
آن‌طور که این نماینده مجلس به نقل از مقام‌های پلیس گفته است٬ در حمله به سفارت بریتانیا تعدادی «اراذل و اوباش» نیز توانسته بودند به داخل سفارت «نفوذ» کنند.
آقای حیدر‌پور همچنین اظهار کرده که «اصل رفتن به سفارت و داخل رفتن را کسی تائید نمی‌کند.»
با گسترش اعتراض‌های بین‌المللی نسبت به حمله هشتم آذر گروهی از بسیجی‌ها به سفارت بریتانیا در تهران٬ مقام‌های جمهوری اسلامی و حتی مهاجمان حاضر نیستند مسئولیت این حمله را بپذیرند.
علی لاریجانی٬ رئیس مجلس که همچون احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران که پیش‌تر از حمله به سفارت دفاع کرده بود٬ روز گذشته با تغییر موضع خود گفته که این حمله اقدامی «غیرقانونی» بوده است.
در جریان حمله به سفارت بریتانیا که اعضای بسیج دانشجویی نقش اصلی را برعهده داشتند٬ برخی اسناد و مدارک سفارت به آتش کشیده شده و بخشی از اموال سفارت نیز تخریب شد.
مقام‌های بریتانیا از جمهوری اسلامی به خاطر خسارت‌های ناشی از این حمله٬ یک میلیون پوند درخواست غرامت کرده‌اند.




راز همکاری ریاض با واشنگتن به ادعای خبرگزاری فارس

«جیوه قرمز گیاهی» و فیلم‌های «عیاشی» ملک عبد‌الله


خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرد مقام‌های عربستان سعودی از «ترس» افشای فیلم «عیاشی و خوشگذرانی» خود از سوی آمریکا٬ مجبور به همکاری با واشنگتن شده‌اند.
این خبرگزاری روز چهارشنبه (۲۳ آذر) به نقل از یک مقام آگاه در کاخ پادشاهی عربستان نوشته که ملک عبد‌الله پادشاه این کشور در سفری که به آمریکا داشته از آمریکایی‌ها «جیوه قرمز گیاهی» به عنوان هدیه دریافت کرده است.
خبرگزاری فارس نوشته که «جیوه قرمز گیاهی» ماده‌ای بسیار گران است و ۱۰۰ گرم آن حدود شش میلیارد تومان قیمت دارد.
به نوشته این خبرگزاری٬ این ماده اگر در حد معمولی  به بدن تزریق شود، باعث جوان شدن سلول‌ها و بافت سلولی بدن می‌شود و علاوه بر اینکه نشاط و شادابی را به فرد بر می‌گرداند.
خبرگزاری فارس در ادامه تحلیل خود به نقل از یک مقام آگاه به طور تلویحی نوشته که جمهوری اسلامی از این مساله آگاهی دارد و به رفتار «غیر عادی» مقام‌های سعودی هشدار داده است.
آن‌طور که این خبرگزاری نوشته٬ این هشدار در سفری که حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات به ریاض داشته به مقام‌های سعودی داده شده است.
حیدر مصلحی٬ دوشنبه (۲۱ آذر) حدود دو ماه پس از سفر علی‌اکبر صالحی٬ وزیر امور خارجه به عربستان٬ به صورت پنهانی راهی ریاض شد و با مقام‌های سیاسی و امنیتی این کشور دیدار کرد.
افشای خبر این دیدار با خشم محافظه‌کاران و رسانه‌های آنها در ایران مواجه شده است٬ که به نظر می‌رسد خبرگزاری فارس با انتشار چنین گزارشی تلاش کرده در برابر اقدام سعودی‌ها مقابله به مثل کند.
رابطه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در هفته‌های اخیر تیره‌تر از گذشته شده است که رامین مهمانپرست٬ سخنگوی وزارت خارجه تلاش برای رفع سوء‌تفاهم‌ها میان دو کشور را از علت‌های اصلی سفر مصلحی به ریاض اعلام کرده است.




 جـــرس: 
در ادامۀ تخلفات دولت در زمینه درآمدها و هزینه های کشور، دیوان محاسبات کشور گزارش تخلفات دولت مربوط به "عدم واریز مبلغ ۱۱,۲ میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی" و "نحوه واگذاری طرح فولاد هرمزگان" را به قوه قضائیه ارسال کرد.
به گزارش ایلنا، دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: گزارش عدم واریز مبلغ ۱۱,۲ میلیارد دلار مازاد درآمد حاصل از صادرات نفت در سال ۸۹ به حساب ذخیره ارزی و گزارش نحوه واگذاری طرح فولاد هرمزگان و نحوه مصرف درآمد حاصل از فروش آن، در مجلس طرح و پس از تصویب نمایندگان برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال شده است.

تعداد دیگری از گزارشهای دیوان هم مثل گزارش نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و گزارش نحوه واگذاری شرکتهای دولتی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، پس از رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شده است.

پول های نفت

چندی پیش سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، دلایل گم شدن ۱۱,۲میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را، "تخلفی بزرگ از سوی دولت" اعلام کرده و در خصوص گزارش دیوان محاسبات کشور در خصوص گم شدن میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی گفته بود "ما حسابی داریم به نام حساب درآمدهای عمومی نزد خزانه یک حساب داریم حساب ذخیره ارزی الانم صندوقی به نام صندوق توسعه ملی که البته قبلا نبود. اتفاقی که افتاده بود دولت سقف حساب درآمدهای عمومی را باز گذاشته بود و سقفی برای آن در نظر گرفته نشده بود در نتیجه هر پول نفتی که به خزانه واریز می شد مستقیم تو این حساب می رفت در حالیکه مابه التفاوت قیمت جهانی نفت و قیمت مصوب در بودجه باید به جساب ذخیره ارزی واریز می شد که این امر اتفاق نمی افتاد و دولت بدون اجازه و مصوبه مجلس پول را از محل درآمدهای عمومی خرج می کرد."

تخلفات عدیده دولت

گفتنی است، عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات کشور، پیش از این نیز، عدم واریز بیش از یک میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور به خزانه طی سال ۸۷ را اطلاع رسانی کرده و گفته بود: "در گزارش تفریغ بودجه، دو هزار مورد انحراف از بندها و تبصره‌ها و قوانین وجود داشت که در سایه مباحث، این یک میلیارد دلار مغفول مانده است." وی خاطرنشان کرده بود "آنچه توسط رسانه‌ها برجسته و صرفا به آن پرداخته شد بحث یک میلیارد و ۵۶ میلیون دلار بود و متاسفانه باقی موارد تفریغ بودجه که می‌تواند برای افکار عمومی، مردم، مسئولان و نمایندگان مجلس موثر و مفید باشد تحت الشعاع این یک مورد به محاق رفت ."

همان زمان، موسی‌الرضا ثروتی، نمایندۀ اصولگرای مجلس و عضو کمیسیون بودجه نیز، در ادامه شرح تخلفات دولت در اجرای قانون بودجه ۸۷، متذكر شد: حدود هشت و نیم میلیارد تومان بنزین به كشورهای همسایه صادر شد و همچنین مابه‌التفاوت نرخ گاز، ۵۵۶ میلیارد تومان بوده است كه هیچکدام توسط دولت به خزانه کشور واریز نگردید.
لازم به ذکر است زمستان ۸۷، در حالیکه هنوز دو هفته از گزارش دیوان محاسبات کشور پیرامون مفقود شدن بیش از هزار میلیارد تومان (یک بیلیون دلار) از مازاد درآمدهای نفتی کشور و سرنوشت ابهام آمیز میلیاردها تومان دیگر ازدرآمدهای نفتی و گازی کشور در سال ۸۵ نمی گذشت، موسی الرضا ثروتی، "گم شدن درآمد ناشی از فروش میلیاردها متر مکعب گاز" و "مشخص نبودن سرنوشت ۳٩ میلیارد ریال بودجه ی سفرهای استانی احمدی نژاد" را افشا و گزارش های عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات به مجلس پیرامون تفریغ (نوع واگذاری) بودجه های سال های قبل، تخلفات عدیدۀ دولت را مورد اشاره قرار داده بود. رئیس دیوان محاسبات کشور، زمان ارائه گزارش بودجه های سال های دوم و سوم دولت احمدی نژاد، از "دو هزار مورد تخلف دولت از بندها و تبصره ها و قوانین مالی و بودجه ای کشور" خبر داده بود.
گفتنی است ثروتی همان زمان (بهمن ۸۷) در گفتگو با ایلنا، از "سرنوشت نامشخص ۵۲ میلیارد تومان" در جریان برداشت دولت محمود احمدی نژاد از حساب ذخیره ارزی کشور خبر داده بود و ماجرای "گم شدن۵۲ میلیارد تومان" را نیز زمانی اعلام کرد که قصد داشت به مجوز مجلس شورای اسلامی به دولت نهم جهت استفاده از مبلغ یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی اشاره نماید.

ناقابل است

همان زمان مسئولان دولت، اخبار منتشره درباره عدم واریز مبالغ فوق از درآمدهای نفتی به خزانه کشور را، "جنگ روانی مخالفان"، "سیاه نمائی"، "تخریب دولت عدالتخواه و پاکدست وخدمتگذار" اعلام کرده بودند و احمدی‌نژاد طی گفتگویی تلویزیونی در بهمن همان سال، دولت نهم را "دولتی پاك" نامید و در مورد سرنوشت یک میلیارد دلار گفته بود: "در دیوان محاسبات یك كم دقتی اتفاق افتاد و این یك اختلاف حسابداری است."
هنوز از سرنوشت پول های مفقود شده، مبالغ واریز نشده به حساب ذخیره ارزی و همچنین درآمدهای غیر شفاف و محل هزینه های غیرشفاف تر دولت، خبری منتشر نشده است.
در جریان تفریغ بودجه های سال ۸۵ و ۸۶ و ۸۷ نیز، مبالغ متنابهی از درآمدهای نفت و گاز کشور مفقود شد، که علیرغم پیگیری های مجلس و دیوان محاسبات، این موضوع هرگز فاش و رمزگشایی نگردید




فیلم جعفر پناهی در جشنواره دبی برنده جایزه شد

فیلم مستند «این فیلم نیست» جایزه اول بخش آسیا‌آفریقا هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دبی را دریافت کرد.
به گزارش خبرآنلاین مراسم اختتامیه این دوره جشنواره دبی چهارشنبه شب برگزار شد و «این فیلم نیست» به کارگردانی جعفر پناهی و مجتبی میرتهماسب جایزه اول بخش مهر مستند آسیا‌آفریقا را به خانه برد.
این فیلم که یک روز از زندگی پناهی را به تصویر می‌کشد، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در جشنواره کن به نمایش درآمد و تاکنون در جشنواره‌های مختلف مانند هلسینکی، هامبورگ، پوسان، نیویورک، ورشو و سائوپولو روی پرده رفته است.
جایزه اول بخش فیلم‌های بلند داستانی آسیا‌آفریقا به «تاتسومی» ساخته اریک کو اعطاء شد. از ایران فیلم‌های «سوت پایان» به کارگردانی نیکی کریمی و «به امید دیدار» ساخته محمد رسول‌الف در این بخش حضور داشتند.
«وقتی بابا نوئل به زمین می‌افتد» ساخته اولیور دیکمان هم برنده جایزه انتخاب مردم شد و برندگان دیگر بخش‌ها نیز معرفی شدند.
هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دبی هفتم دسامبر (۱۶ آذر) با اولین نمایش جهانی «ماموریت: غیرممکن – پروتکل شبح» با بازی تام کروز آغاز شد. امسال ۱۷۱ فیلم از ۵۶ کشور در جشنواره روی پرده رفتند.
همچنین ورنر هرتسوگ فیلمساز آلمانی، جمیل راتب بازیگر مصری و ای. آر. رحمان آهنگساز هندی جوایز یک عمر دستاورد را دریافت کردند.




واکنش رییس ستاد انتخابات کشور دولت احمدی نژاد به تشکیل کمیته صیانت از آرا در قوه قضاییه

با گذشت تنها چند روز از اعلام تشکیل تیم های نظارتی انتخاباتی از سوی رییس حفاظت کل اطلاعات قوه قضاییه، مساله انتخابات و نظارت بر آن و تلاش برای سهم خواهی بیشتر، چالش میان اقتدارگرایان را وارد فاز جدیدی کرده است.
همزمان با اظهار نظر سید صولت مرتضوی رییس ستاد انتخابات کشور که به نمایندگی از دولت در مقام پاسخ به اقدام قوه قضاییه در تشکیل تیم های نظارتی انتخاباتی بر آمده و در واکنش به آن گفته است: “احدی غیر از مجری و ناظر حق دخالت در انتخابات را ندارد.” آملی لاریجانی نیز عزم دستگاه قضایی را در این دوره از انتخابات عمل دقیق و سریع به وظایف قانونی خود و رسیدگی به جرایم انتخاباتی و پیشگیری از وقوع جرم توصیف کرد و گفت: عزم دستگاه قضایی در این دوره از انتخابات برجسته کردن کار قوه‌قضاییه و انجام وظایف در وقت خود است، چرا که مطابق قانون، جرایم انتخاباتی مشخص و مجازات‌های آن نیز معین شده است و در جرایم مشهود نیازی به اعلام مجریان نداریم و اگر جرمی برای ضابطان قضایی و یا قضات مشهود باشد منتظر نمی‌مانیم که از ناحیه ناظران یا مجریان انتخابات به ما گزارش شود.
رییس قوه قضاییه اگر چه برای کمرنگ جلوه دادن دعواها و نگرانی ها و اختلافات میان خود سعی کرده رسانه ها را متهم سازد و از آنچه نقل قول‌های نادرست مندرج در رسانه‌ها مبنی بر برنامه دستگاه قضایی به دخالت در روند انتخابات و شیطنت‌آمیز خواندن این اطلاع‌رسانی خوانده گله کرده و تاکید داشته “وظیفه نظارت بر انتخابات تنها برعهده شورای نگهبان و وظیفه اجرا بر عهده هیات‌های اجرایی و وزارت کشور است و دستگاه‌های دیگر از جمله قوه‌قضاییه حق ورود در روند نظارت و اجرا را ندارند.” اما ضمن آن افزوده است: “عزم دستگاه قضایی در این دوره از انتخابات برجسته کردن کار قوه‌قضاییه و انجام وظایف در وقت خود است و اگر جرمی برای ظابطان قضایی و یا قضات مشهود باشد منتظر نمی‌مانیم که از ناحیه ناظران یا مجریان انتخابات به ما گزارش شود.”
او اما توضیحی نداده است که تیم رهبری و اصولگرایان که همواره مدافع برگزاری انتخابات قانونی در سه دهه عمر جمهوری اسلامی ایران بوده اند، دلیل این همه نگرانی شان در انتخابات مجلس نهم چیست که درصدد برجسته کردن کار قوه قضاییه برآمده اند. آنان که مدعی بودند انتخابات ریاست جمهوری زیر نظر وزیر کشور احمدی نژاد ”سالمترین” انتخابات کشور بوده است، اینک چرا نگران برگزاری انتخابات مجلس توسط تیم ”نزدیکترین فرد به رهبری” هستند و می خواهند از آرای اصولگرایان در برابر تیم احمدی نژاد صیانت کنند.
پیشتر نیز گفته شده بود: ستاد ویژه و هیات های نظارت می خواهد که با توجیه، ارشاد و اقناع با هدف همسو سازی، بازدارندگی و ترویج قانونمداری از طریق تشریح و توضیح مفاد قانون، جرایم انتخاباتی و مجازات‌های آن برای اشخاص حقیقی، حقوقی، تشکل‌ها، کاندیداهای احتمالی و قطعی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، روسای ستادهای انتخاباتی و افکار عمومی قطعا نقش موثری در کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی داشته و ان‌شاالله موجب افزایش مشارکت حداکثری و ارتقای امنیت عمومی در سه مقطع قبل، حین و بعد از انتخابات خواهد شد.
با این وجود صولت مرتضوی هم هشدار داده که “باید مراقب چالش های پیش روی انتخابات باشیم.” اظهارنظری که حکایت از عمق چالش میان اقتدارگرایان دارد.
به گزارش کلمه، واکنش صولت مرتضوی پس از آن صورت می گیرد که رییس حفاظت کل اطلاعات قوه قضاییه موضوع تشکیل تیم‌های نظارتی انتخاباتی را برای بازرسی از شعبات اخذ رای رسانه ای کرده بود و پیش از او نیز صادق لاریجانی رییس دستگاه قضا از تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی خبر داده و مسئولیت آن را به عهده محسنی اژه ای وزیر اخراجی وزرات اطلاعات و سردار ذوالقدر سپاهی رانده شده از دولت نهم سپرده بود.
این در حالی است که مرتضوی رییس ستاد انتخابات کشور با اظهارنظر جدید خود با قوه قضاییه اتمام حجت کرده و مدعی شده “ما باید در مقام اجرا ‌مواظب باشم” و این اطمینان را داده که “امانت مردم را مانند شیره جانمان نگه داریم و اجازه ندهیم اعتماد عمومی مخدوش شود.”
قوه قضاییه نیز که پیشتر به آنها اعلام کرده است: “اگر همکاران از نواحی درونی و بیرونی تحت فشار قرار گیرند مجموعه حفاظت اطلاعات با آن فشارها مقابله لازم را صورت می‌دهند.” امروز با اعلام نظر آملی لاریجانی هم چنان بر مواضع اعلام شده ایستادگی کرد.
رئیس‌ قوه‌قضاییه که در جلسه مسئولان عالی قضایی سخن می گفت، هم چنین ماده ۱۷ قانون انتخابات و وظایف دستگاه قضایی در این زمینه را مورد اشاره قرار داده و گفته است: در ماده ۱۷ قانون انتخابات و خارج از بحث نظارت بر انتخابات و اجرای آن که هرکدام مسئول خاص خود را دارد، به وظایف دستگاه قضایی در انتخابات اشاره شده و آمده است که محاکم صالحه قضایی موظفند به تخلفات و جرایم انتخاباتی به صورت فوری و خارج از نوبت رسیدگی کنند. او اضافه کرده است: در این انتخابات نیز به سبب حساسیت‌های موجود و نیز جریان بیداری اسلامی حضور مردم بسیار پررنگ خواهد بود و امیدواریم نهادهای نظارتی و امنیتی نیز به وظایف خود عمل کنند تا انتخاباتی سالم و باشکوه برگزار شود.
به گزارش کلمه، قوه قضاییه پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری چشم بر اسناد و مدارک و شهود قانونی مبنی بر تقلب و تخلف متعدد در جابجایی آرا بسته بود و در بازداشت و مجازات غیر قانونی فعالان سیاسی، دانشجویان و شهروندان معترض به نتیجه انتخابات از هیچ کوششی دریغ نکرد، حالا طبق آنچه رییس دستگاه قضا عزمش را در این دوره از انتخابات برای برجسته کردن کار قوه‌قضاییه و انجام وظایف در وقت خود جزم کرده است.عزمی که ترسیم کننده نگرانی از دور زدن قانون و تقلب در انتخابات میان به اصطلاح اصولگرایان است که حالا بر سر سهم خواهی از آنچه قرار است از صندوق ها بیرون بیاورند برای هم شاخ و شانه می کشند. رییس دستگاه قضاء، بدون اشاره به روند مشکوک انتخابات ریاست جمهوری دهم و مبرا کردن خود و هم چنین توضیح در مورد کمیته صیانت از آرای انتخاباتی که سال ۸۸ از سوی داوطلبان اصلاح طلب نامزدی تشکیل شد، معترضان را دشمن و اعتراضات به نتایج انتخابات را “تلاش‌ مذبوحانه دشمنان در فتنه ۸۸″ نامیده و آن را “از نمونه‌های برجسته تلاش در زیر سوال بردن انتخابات ایران” دانسته و افزوده است: “دشمنان همواره در تلاش بوده‌اند با ایجاد فتنه و آشوب مردم را نسبت به انتخابات بی‌توجه کنند.”
براساس این گزارش، طرح تشکیل کمیته صیانت از آرای انتخاباتی از طرف داوطلبان اصلاح طلب نامزدی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸مطرح شد، اما شورای نگهبان و وزارت کشور با آن مخالفت کردند. مقامات شورای نگهبان و وزارت کشور ادعا کردند نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان است و تشکیل کمیته صیانت، غیر قانونی است.
علی اکبر محتشمی پور که سابقه وزارت کشور را در پرونده خود دارد، در واکنش به اظهارات مقامات وزارت کشور و شورای نگهبان که تشکیل کمیته صیانت از آرای انتخابات را غیر قانونی توصیف کردند این اقدام را قانونی و در راستا نظارت کاندیداها بر صندوق های رای اعلام کرده بود. رییس کمیته صیانت از آرا پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری به دلیل تخلفات گسترده ناظران و مجریان در مراحل مختلف رای گیری و شمارش آرا، خواستار ابطال انتخابات ۲۲ خرداد شد.




محمد داوودآبادی یکی دیگر از زخمی های انتخابات سخن می گوید؛

ما آگاهانه مقابل گلوله های آنان ایستادیم

مسیح علی نژاد:
در راهپیمایی های اعتراضیِ پس انتخابات  دهمین دوره ریاست جمهوری ایران شهروندان از قشرها و طیف های مختلف شرکت کرده بودند و در این میان چهره های ناشناس و گمنام بیشتر مورد هدف گلوله های واقعی یا گلوله های ساچمه ای قرار گرفتند که شمار زیادی از آنان کشته و زخمی شدند.
محمد داوودآبادی یکی از این جوانان و شهروندان معمولی است که در یک فروشگاه لوازم صوتی مشغول به کار بود اما با آغاز اعتراضات مردمی به خیابان می رود و در راهپیمایی مورد هدف گلوله های ساچمه ای که برخی ها می گویند با «شات گان» به سمت مردم شلیک می شد، قرار گرفت و سرانجام او نیز برای مداوا ناگزیر شد ایران را ترک کند.
محمد(فرهاد) یگانه تبریزی یکی دیگر از مجروحان راهپیمایی اعتراضیِ عاشورای ۸۸ بود که پس از ترک ایران به تازگی در مصاحبه ای از عزم خود برای پیگری پرونده خود در نهادهای بین المللی خبر داد و پرده از فشارهایی که خانواده های برخی از مجروحان انتخابات در داخل تحمل می کنند برداشت. به گواهی او نهادهای امنیتی مسیرِ مداوی مجروحان انتخابات را به دلیل تهدید و برخوردهای امنیتی در داخل کشور محدود کردند و حتی زمانی که وی با ویلچر در دادگاه حضور پیدا کرده بود او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
علیرضا صبوری یکی دیگر از جوانان معترض بود که او پس از مجروح شدن ناگزیر شد به آمریکا پناهنده شود اما پس از دو سال در غربت جانش را از دست داد.
تا کنون خانواده ی بیش از پنجاه تن از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات به صورت رسمی با رسانه ها مصاحبه کرده و از بی نتیجه ماندن شکایت ها برای شناسایی قاتلان خبر داده اند. در این میان اما خانواده شمار کمی از زخمی ها و مجروحان انتخاباتی توانستند در مورد وضعیت خود با رسانه ها گفتگو کنند. برخی از این خانواده ها گفتگو با رسانه ها را در مواجهه با سلامتِ از دست رفته ی عزیزان شان، بی فایده می دانند، برخی دیگر معتقدند امنیت و آرامش زخمی شدگان با اخبار رسانه ای مخدوش خواهد شد و برخی دیگر نگران برخوردهای امنیتی هستند.
محمد داوودآبادی که این روزها دور از ایران بهبودی خود را تا اندازه ای به دست آورده است، از همراهی ها و همدلی های مردم در روزهای نخست راهپیمایی های اعتراضی سال ۸۸ می گوید و معتقد است آنچه بر او گذشته است در مقایسه با کشته شدن جوانان هیچ است و او بیشتر نگران کسانی است که گلوله های واقعی به آنها اصابت کرده و سلامتی شان را از دست داده اند.
پزشک جراح محمد داود آبادی در یک گفتگوی تلفنی تاکید می کند که آنچه از بدن این مجروح در آورده شد ساچمه های کوچکی است که در نقاط مختلف بدنش پخش شده بود.
این پزشک معالج که نام ایشان محفوظ است، می گوید: از نظر جراحی زمانی می شود این ساچمه ها را از بدن خارج کرد که مریض را آزار دهد یا احتمال جابجایی وجود داشته باشد و خطری ایشان را تهدید کند بر همین اساس من یکی از ساچمه ها که توی شانه چپ او بود را خارج کردم، دو ساچمه که بالای زانو بود و یکی هم در دست راستش را خارج کردم چون به عنوان مثال این ساچمه هایی که در زانو بود اگر جابجا می شد باعث خرابی مفصل می شد و خرابی مفصل دیگر برگشت پذیر نیست.
وی در عین حال می گوید به نظر می رسد اینگونه شلیک ها که از فاصله خیلی نزدیک و با گلوله های ساچمه ای صورت می گیرد، با قصد کشتن نبوده بلکه با قصد زخمی کردن صورت می گیرد و به نظر می رسد بیشتر به قصدِ ترساندن بوده است تا فرد مجروح و یا اطرافیان به محض دیدن صحنه های خون ریزی، پراکنده شده شوند و یا از تجمع منصرف شوند اما اگر همین ساچمه ها از فاصله نزدیک تری به افراد شلیک شده بودش ممکن است خطرات خیلی جدی تری آنها را تهدید کند.
در روزهای نخستِ اعتراضات انتخاباتی فیلم های زیادی از جوانان منتشر شده بود که توسط فعالانِ شبکه های اجتماعی به سرعت در اینترنت پخش می شد. در کنار مصاحبه هایی که تاکنون با فعالان سیاسی خانواده های زندانیان و کشته شدگان صورت گرفته است شاید روایتِ ساده و صمیمیِ برخی از این جوانان زاویه دیگری از شکل گیری اعتراضات خیابانی باشد. محمد داوود آبادی یکی از آن جوانان معترض است که گفتگو با وی نگاهی دارد به روزهای راهپیمایی های اعتراضی ۸۸ و اینکه او به عنوان یک شهروند معمولی چرا در این راهپیمایی شرکت کرد، چه دید و چه بر خود و جوانانی مثل او گذشت. بخوانید:
شما چند سال دارید و در کدام راهپیمایی بودید و چگونه زخمی شدید؟
من ۲۵ سال دارم و ساعت پنج بعد از ظهر روز شنبه، سی خرداد ۸۸ زخمی شدم.
 روز قبل از سی خرداد با توجه به  خطبه ی نماز جمعه مردم می دانستند که احتمال شلیک وجود داشت، چه شد که رفتید؟
من فروشگاه لوازم صوتی و تصویری داشتم در خیابان قصر دشت در خیابان آزادی. وقتی مردم را می دیدم که برای گرفتن حق شان به خیابان آمده بودند، نمی توانستم مردم را تنها بگذارم و فکر می کردم باید همراه شوم. از همان اولین روز اعتراض توی همه راهپیمایی ها رفتم. صدای من هم بلند بود و همیشه با صدای بلند شعار می دادم و بقیه دوستانم تکرار می کردند. حتی یادم هست وقتی روز شنبه مقابل پایگاه بسیج مقداد توی خیابان آزادی، نزدیک ایران خودرو، یک شعار علیه خامنه ای دادم یک آقای مسنی نگران ما جوان تر ها بود به من نزدیک شد و گفت فعلا فقط علیه احمدی نژاد شعار بدهیم چون خطر ناک است و من هم وقتی رسیدم خانه تازه ترس توی دلم افتاد که ما چه شعارهایی می دادیم.
روزی که زخمی شدید کجا بودید؟
روز شنبه حوالی  خیابان آزادی من یک پرچم سبز شش متری درست کردم و با خودم بردم ولی نمی گذاشتند ما وارد خیابان آزادی شویم. در خیابان قصر دشت ما را به عقب هول می دادند ما خیلی به نیروهای ضد شورش نزدیک شدیم و ناگهان دیدیم دارند به سمت ما شلیک می کنند ما شروع کردیم به سنگ پرتاب کردن که یک لحظه دیدم بدنم لرزید، صدای عجیبی توی سرم پیچید و افتادم که بعد جمعیت مرا به یک آرایشگاه زنانه منتقل کردند و همانجا کمکم کردند. بچه ها همانجا شروع کردند با موبایل از من و وضعیتی که به آن گرفتار شده بودم فیلم گرفتند.
چه شد که از ایران خارج شدید؟
بعد از زخمی شدن بچه هایی که دور و برم در مغازه بودند گفتند اصلا نیا و زنگ هم نزن شاید تلفن مغازه هم کنترل باشد. ماموران اطلاعاتی آن روزها دنبال زخمی ها هم می رفتند و همکارانم و دوستانم هم نگران بودند که برای آنها هم مشکلی پیش بیاید، برای همین تلاش کردم از ایران وارد ترکیه شوم که یک ماه آنجا بودم و بعد وارد فرانسه شدم.
خب در فرانسه آیا عمل جراحی صورت گرفت؟
از زمانی که وارد فرانسه شدم اینجا پزشکان کمی ترسیدند و نگران بودند و همان اول عمل نکردند. یعنی سعی کردند با قرص و مسکن دردها را کم کنند. اوایل خوب نمی توانستم راه بروم چون دو تا تیر هم توی مفصل زانوها یم بود ولی وقتی دردها شدیدتر شد تلاش کردم پزشک ایرانی پیدا کنم و خدا را شکر در عمل اول تیرهایی که توی سرم بود را در آورد و بعد در عمل دوم تیرهایی که وارد دست و بازو و بدنم شده بود و عمل های بعدی هم خوشبختانه موفقیت آمیز بود.
بعد از تیر خوردن بیشترین مشکلاتی که برایتان به جود آمده چه بود و چه چیزهایی بیشتر اذیت تان می کرد ؟
دوستانم، شغلم و خانواده ای که ۲۵ سال با آنها زندگی کردم باید همه را رها می کردم و بیایم اینجا در غربت زندگی کنم. اینها برای هیچ انسانی ساده و آسان نیست.
ناراحت و پشیمان هستی الان؟ فکر می کنی ارزشش را داشت سلامتی، شغل و خانواده ات را از دست بدهی ؟
نه اصلا، شاید اگر ایران بودم باز هم این کار را می کردم. من و خیلی های دیگر می دانستیم آنها می خواهند بکشند. ما جلوی گلوله شان ایستادیم. نمی گویم شیرمرد بودم یا نترس بودم اما فکر می کردیم ایران بعد از آن حضور با عظمتِ مردم دیگر پاک می شود و چنین حاکمانی بر ما حکومت نخواهند کرد. مردم خیلی هوای هم را داشتند و به همدیگر دلگرمی می دادند که باید برویم و حضور پیدا کنیم. برای همین با آگاهی جلوی گلوله شان ایستادیم ولی خب باز هم می گویم من شاید خوش شانس بودم که گلوله اصلی به من نخورد اما جوانان دیگری که بودند کشته شدند با این همه فکر نمی کنم حضور ما اشتباه بود اشتباه اصلی و بزرگ را کسانی کردند که با خشونت مردم را منزوی کردند ولی فکر نمی کنم این پایان اعتراضِ یک مردمی باشد که من از نزدیک آنها را دیدم.
چه دیدی؟ مردم چگونه بودند؟
ببینید می خواهم یک چیزی بگویم شاید درست نباشد ولی همیشه همه جا می شنیدیم که می گفتند دخترها و پسرهای ایرانی فقط به فکرِ تفریح و خوشگذرانی هستند. گاهی هم می شنیدیم که حتی در عزاداری ها و مراسم های مذهبی هم دخترها و پسرها برای شماره تلفن دادن و آشنا شدن با یکدیگر حضور پیدا می کنند و قضاوت ها اینگونه بود که این نسل آدم های سطحی هستند ولی من در روزهای راهپیمایی با چشم های خودم می دیدیم که دختر و پسر کنار هم، روبروی هم و همراه هم می ایستادند بی آنکه حتی یک لحظه به فکرشان خطور کند که آنها جنس مخالف هم هستند. یک حس انسانی میان مردم بود و به قول معروف پاک و سربلند کنار هم می ایستاندند، این نشان می داد این مردم یک هدف مشخص داشتند فقط شعار می دادند و می رفتد جلو، به خودم می گفتم یعنی اینها همان ایرانی هایی هستند که هر روز در خیابان می دیدیدم که  می‌گویند برای زن ها مزاحمت ایجاد می کردند، متلک می گفتند؟ به خدا اصلا قابل باور نبود که این مردم چقدر تغییر کرده بودند و این به ما انرژی مثبت می داد. مردم خیلی به هم احترام می گذاشتند و هوای هم را داشتند اما وقتی هدف گم می شود مردم پراکنده می شوند و هر کسی می رود دنبال زندگی خودش. من وقتی به روزهای راهپیمایی فکر می کنم غربت و دلتنگی و دردهایم را فراموش می کنم چون مردم و ایرانیانِ واقعی را در آن روزها دیدم.
ولی کسان دیگری هم که باتوم یا اسلحه دست شان بود آنها هم ایرانی بودند، آنها را چگونه دیدی؟
به جز بسیج و سپاه و پلیس خیلی از کسانی که در گارد ویژه بودند و لباس های فرم داشتند عرب بودند. یک نیروهای لباس شخصی هم بودند که حساب آنها جداست و مردم می گفتند به خیلی آز آنها هم پول می دادند که ما را در راهپیمایی ها کتک بزنند خب از آنها چه توقعی می شود داشت. درسته بسیجی ها هم با باتوم بودند یا پلیس هم برخورد خشونت آمیز می کرد ولی من با چشم های خودم دیدم و با گوش های خودم می شنیدم که نیروهای ضد شورش یا همان گارد ویژه خیلی هاشان عربی حرف می زدند به عربی فحش می داند اما متاسفانه بسیجی هایی که می زدند همه کم سن و سال بودند پسر پانزده ساله جلوی چشم های ما چنان به یک زن مسن حمله کرد که دندان هایش شکست، کسی که هم سن مادرهای ما بود این چیزها هم از ذهن من بیرون نمی رود.
 این روزهایت چگونه است آیا از زندگی کردن در یک کشور آزادتر راضی هستی؟
اینجا هم سختی های خودش را دارد. بیشتر وقت ها سعی می کنم اگر اعتراضی باشد بروم جلوی سفارت ایران تا همراهی کنم. من هنوز شوکه ام. از آن زمان تا خود امروز هر وقت عکس ندا را نگاه می کنم و به ماجرا فکر می کنم به خدا گریه ام می گیرد، احساس می کنم خواهر خودم را کشتند هیچ کسی هم جواب نداد. هر بار هم یک چیزی گفتند. می گویند اسراییلی ها کشته اند، خب اصلا اسراییل کشته باشد یک انسان در خاک ایران کشته شد؟ چطور ممکن است نتوانند قاتلش را پیدا کنند؟ این همه انسان که مثل همه ما جوان ها بودند کشته شدند حالا من شانس آورده ام و گلوله ای که به من شلیک شد گلوله های اصلی نبود و زنده ماندم ولی امیدوارم مردم یادشان نرود که چه انسان های بیگناهی کشته شدند. ما ایرانی ها یک ایراد هم البته داریم اینکه حافظه تاریخی نداریم و همه چیز زود از ذهن من پاک می شود. همه چی از یادمان می رود و این دردناک است. همیشه به خودم می گویم نباید فراموش کنم که چه همراهانی از ما جانشان را از دست دادند و مبادا فراموش کنیم و دست روی دست بگذاریم.
دلتان می خواهد به مسولان جمهوری اسلامی چه بگوید؟
خطاب به مسولان یا کسانی که دستور دادند به ما شلیک شود هیچ حرفی ندارم چون اصلا نام شان را نمی توانم انسان بگذارم، کاری که با جوانان کردند خیلی بی رحمانه و وحشیانه بود.فکر می کنم حیوانی بود رفتارها. جوان هایی که هیچ اسلحه ای نداشتند مظلومانه کشته شدند من چی بگم به مسولان که اصلا هیچ قاتلی را معرفی نکردند و می گویند همه قاتلین اسراییلی و آمریکایی و منافقین سهتند در حالی که مردم با چشم های خودشان می دیدند چه کسانی به آنها شلیک می کردند.
از مردم به خوبی یاد کردید و گفتید که دیدن همدلی های مردم در روزهای راهپیمایی انرژی مثبت به شما می داد الان هم همین حس را در مورد مردم دارید؟
من فکر می کنم ما زمانی در هدف مان موفق می شویم که به همدیگر احترام بگذاریم و مثل همان روزهای اول راهپیمایی های بعد از انتخابات با همدیگر مهربان باشیم و همدیگر را تنها نگذاریم. از ایران که خارج شدم اوایل کسی را نداشتم وقتی به یک ایرانی گفتم من در راهپیمایی تیر خوردم، می خندید و می گفت؛ الان ایرانی ها برای گرفتن اقامت یک کشور خارجی حاضر هستند تیر هم بخورند. خب ببینید اینها قلب آدم را می شکند، این حرف ها آدم را دیوانه می کند. خدا را شکر من الان سلامتی ام را تا اندازه ای به دست آوردم، زخم های من شاید خوب شود اما زخم زبان ها دیر خوب می شود. شما خودتان شاید درک کنید چون با آدم های مثل من زیاد حرف زدید، آدم دق می کند توی این غربت و همه ی امیدم به آزادی ایران است و اینکه روزی برگردم ایران و بتوانیم خوب زندگی کنیم. با این همه باز هم باور دارم آدم های زیادی هستند که بفهمند چه بلایی سر مردمِ و بر سر جوان ها آمده و همیشه فکر می کنم ما زمانی پیروز می شویم که خودمان به همدیگر احترام بگذاریم و مثل همان روزهای راهپیمایی همدیگر را دوست داشته باشیم.




خط و نشان رادان برای انتخابات مجلس؛ با هر گونه شیطنت و بی نظمی برخورد خواهیم کرد

جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی گفته است این نیرو،تمام توان خود را برای برقراری نظم و امنیت مطلوب در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی به کار خواهد بست و با هرگونه شیطنت و بی‌نظمی براساس اختیارات قانونی برخورد خواهیم کرد.
احمدرضا رادان که در حاشیه همایش ملی عفاف و حجاب در خراسان شمالی سخن می گفت،با اعلام اینکه با آماده‌سازی ساز و کارهای لازم، آماده برگزاری هرچه بهتر انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، هشدار داد که با هرگونه شیطنت و بی‌نظمی براساس اختیارات قانونی برخورد خواهیم کرد.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه کشور ما بی‌بدیل‌ترین مردم و بهترین وضعیت امنیت را با وجود ناامنی و بی‌قانونی که دور تا دور ما را گرفته، دارد، خاطرنشان کرد: برای عده‌ای قانون‌گریز که محدود هستند نیز دو راهکار ایجابی در حوزه فرهنگ و عملیات روانی برای اعلام مضرات قانون‌گریزی و راهکار سلبی برخورد و اعمال قانون در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایسنا، رادان در ادامه سخنانش اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی را در راستای راهکار سلبی ذکر کرده و با اظهار اینکه بر اساس آمار، حدود پنج درصد رانندگان بی‌توجه به رعایت مقررات هستند که عامل ۲۰ هزار تلفات سالیانه در سال‌های گذشته بوده‌اند، افزود:با همراهی مردم، قانون جدید راهنمایی و رانندگی به کمک مردم آمده تا با راهکار اعمال جرایم برای تخلفات حادثه‌ساز، افراد متخلف را متنبه کنیم و کمتر شاهد قانون‌گریزی در این عده محدود باشیم.





شماره ویژه روزنامه کلمه ؛ هدیه ای برای همگان

مردم حق دارند بدانند اینجا چه می‌گذرد؛ همه با هم برای انتشار آگاهی تلاش کنیم

کلمه: محمد نوری زاد با صدای آشنایش وقتی روایت فتح می کرد باز می گفت همه آن شجاعت و شهامت لشکریان مخلص خدا را. صدایش ترا می برد به دل جبهه های جنوب و نخلهای سوخته خرمشهر، سرمای غرب و کوههای پربرف زاگرس. صدای مظلومیت عاشقانی را می گفت که خودش از کاروانشان جا مانده بود.
اینک او “زینب وار” فریاد می زند، پیام حسین را که در کربلای ایران بارها به مسلخ برده شد. پیام مظلومیت اسیرانی که در زندانهای نظامی که به نام خدا برپا شده، به اسارت رفتند. پیام خانواده هایی که حتی نمی گذارند پیام رسانی کنند. اوکاری زینبی کرد پس چرا تیر تهمت حرمله ها روانه خاندان او نشود؟
امروز قلم نوری زاد، خون تازه ای به جنبش اعتراضی مردم ایران داده است. کلامی که هر یک می رود تا دل سیاهی را بشکافد و افق نور را بگشاید. امروز نامه های نوری زاد، سند مظلومیت ملتی است که همه با هم به ظلم گرفتار آمدند. نوشتاری از سر درد، از قلمی نویسنده ای شجاع که جانش را در طبق اخلاص گذاشته تا باز بماند و روایت فتح دیگری بسراید برای مردمی که امروز سبز شده اند و می خواهند شکوفه های امید را در دل زمستان سرد بشکفند. نوری زاد ذخیره سالهای نورانی جنگ است. چون نمی خواهد یزیدی باشد، زینب را برگزیده و پیام رسان عاشوراهای ایران زمین شده است.

قلمش سبز و نوشتارش سبزتر
صفحه فیس بوک روزنامه کلمه


روزنامه کلمه - بیست و چهارم آذر ماه - نسخه پی دی اف - PDF
چنانچه در دریافت فایل مشکل دارید ابتدا بر روی لینک دانلود کلیک راست نمایید و از منوی باز شده گزینه “Save Link as” در مرورگر های فایرفاکس و کروم و “Save as target” در اینترنت اکسپلورر را انتخاب کنید.



دستگیری بیش از ۱۷۰ نفر در هرمزگان تحت عنوان اراذل و اوباش

خبرگزاری هرانا - محمد علی آخوندی، فرمانده انتظامی استان هرمزگان از دستگیری ۱۷۶ شهروند تحت عناوین مختلف منجمله اراذل و اوباش در این استان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار محمد علی آخوندی در تشریح نتایج دومین مرحله رزمایش محرم در استان گفت: "این طرح با هدف پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز از حیث وجود اراذل و اوباش، قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر، مشروبات الکلی و دیگر اقلام و کالاهای ممنوعه در استان و به ویژه شهر بندرعباس اجرا شد."
وی افزود: "در اجرای این طرح ۴۳ منطقه و محله پاکسازی و ۱۵۱ باب منزل مورد بازدید و بازرسی قرار گرفت و در این رابطه بیش از ۴۷۰ کیلو مواد مخدر، ۲۹۰۰ قوطی مشروبات الکلی، ۹۰ قبضه سلاح سرد، دو قبضه سلاح گرم، بالغ بر ۱۷ هزار انواع محصولات ضد فرهنگی از قبیل سی دی، ماهواره و غیره کشف و ۱۴۰ دستگاه خودرو و ۷۸ دستگاه موتور سیکلت توقیف گردید."
فرمانده انتظامی استان هرمزگان ادامه داد: "در اجرای طرح مرحله دوم رزمایش مذکور ۱۷۶ نفر از اراذل و اوباش، توزیع کنندگان مشروبات الکلی و مواد مخدر و اقلام ضد فرهنگی دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند."
آخوندی هم‌چنین مدعی شد که در اجرای این طرح ۵ تیغه خشاب، ۲۱۴ تیر فشنگ جنگی، ۷۰۰ ثوب ابسه و پوشاک، ۶۶ تن برنج قاچاق و سه دستگاه کامیون تریلر حامل برنج قاچاق نیز کشف شده است.



هرانا؛ محکومیت قطعی پنج شهروند مسیحی به ۵ سال حبس

خبرگزاری هرانا - دادگاه انقلاب پنج تن از مسیحیان ساکن شیراز به نام‌های پرویز خلج، بهروز صادق خانجانی، محمد بلیاد، نازلی مکاریان و مهدی فروتن را جمعاً به تحمل پنج سال حبس قطعی محکوم کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرویز خلج، بهروز صادق خانجانی، محمد بلیاد و نازلی مکاریان که از سوی دادگاه انقلاب محکومیت قطعی دریافت کرده بودند، از سوی اجرای احکام دادگاه انقلاب احضار شدند.
گفتنی ست که مهدی فروتن از دو ماه پیش تاکنون در زندان پیربنو شیراز در بند معتادین به مواد مخدر محبوس است.
این شهروندان مسیحی هرکدام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم‌اند.
از سوی دیگر ماموران امنیتی برای وثیقه گذاران این افراد مهلت ۲۰ روزه‌ای تعیین کردند که در صورت عدم معرفی آن‌ها در مهلت مقرر وثیقه‌ها را مصادره نمایند.