۱۳۹۰ آذر ۱۶, چهارشنبه

روز چهارشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

کامران باقری لنکرانی٬ عضو جبهه پایداری:

رهبر «فتنه‌گران» سال ۸۸ را «مفسد» می‌داند

کامران باقری لنکرانی٬ عضو شورای مرکزی «جبهه پایداری» گفته که علی خامنه‌ای٬ رهبران جنبش سبز را «مفسد» می‌داند و «حکم مفسد نیز در اسلام کاملا مشخص است.»
به گزارش روز چهارشنبه (۱۶ آذر) سایت «قدس آنلاین» آقای باقری لنکرانی این مطلب را در جمع گروهی از بسیجیان خراسان جنوبی بیان کرده است.
وی گفته که «نظر رهبری راجع به فتنه‌گران ۸۸ حکم مفسد است و حکم مفسد در اسلام کاملا مشخص است و نظام با حبس خانگی در مورد آن‌ها خیلی اغماض کرده است.»
میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز از بهمن ماه سال گذشته در حصر خانگی به سر می‌برند و محافظه‌کاران حامی علی خامنه‌ای خواستار برخورد شدید‌تر با آن‌ها هستند.
باقری لنکرانی همچنین تهدید کرده است: «بعضی افراد که نقش پشتیبان فتنه را ایفا کرده بودند و در محضر ملت افشا نشدند در فضای انتخابات آینده افشا خواهند شد.»
به گفته این فعال سیاسی محافظه‌کار «کسانی که از فتنه حمایت کردند در انتخابات آینده تکلیف نظام با آن‌ها روشن خواهد شد.»
محافظه‌کاران از اصلاح‌طلبان و طرفداران جنبش سبز با عنوان «فتنه» و «حامیان فتنه» یاد می‌کنند و در ماه‌های اخیر بار‌ها گفته‌اند که آن‌ها اجازه ندارند در انتخابات شرکت کنند.
محمدرضا مهدوی کنی٬ رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز هفته جاری گفته که آقای خامنه‌ای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات را مشروط به اقرار به اشتباهشان کرده است.
اظهارات این دسته از محافظه‌کاران در شرایطی مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان تاکنون حاضر نشده‌اند اعلام کنند در انتخابات آتی شرکت می‌کنند.





اسماعیل کوثری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

سفارتخانه مجازی آمریکا یک‌سال بیشتر دوام نمی‌آورد


اسماعیل کوثری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پیش‌بینی کرد که سایت سفارتخانه مجازی آمریکا در تهران بین شش ماه تا یک‌سال بیشتر دوام نخواهد آورد و تعطیل خواهد شد.
آقای کوثری روز چهارشنبه (۱۶ آذر) به خبرگزاری ایسنا گفته که «مسئولان آمریکایی بدانند که آنقدر انتقاد‌ها به آنها افزایش می‌ِیابد که به زودی از کرده خودشان پشیمان می‌شوند و این سایت را تعطیل می‌کنند.»
این نماینده مجلس در عین حال پیش‌بینی کرده که مقام‌های آمریکایی با راه‌اندازی این سفارتخانه مجازی بتوانند در «کوتاه مدت» به اهداف خود برسند٬ اما در «بلند‌مدت این سبک کار‌ها به نتیجه نمی‌رسد.»
آمریکا پس از بیشتر از سه دهه قطع روابط سیاسی با جمهوری اسلامی، سفارتخانه مجازی خود را برای ارتباط با شهروندان ایران را راه‌اندازی کرده است.
این سایت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) حاوی اطلاعات مختلف درباره نحوی تقاضای روادید سفر به ایالات متحده و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است.
مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند این سفارتخانه مجازی می‌تواند «درغیاب روابط مستقیم مانند پلی میان مردم ایران و آمریکا» عمل کند.
پیش‌ از راه‌اندازی سفارت‌خانه مجازی آمریکا در تهران که هیلاری کلینتون خبر آن را اعلام کرده بود٬ دبیر جامعه اسلامی دانشجویان گفته بود که دانشجویان این سفارت‌خانه را نیز تسخیر خواهند کرد.




با تکذیب خروج سرمایه از کشور برای ساخت 50 هزار واحد مسکونی در سوریه؛
نماینده مجلس: مسکن سازی نیست، الگو سازی برای اقشار کم درآمد سوریه است


(تیتر از جنگ خبر)
خانه ملت
عضو کمیسیون عمران مجلس،‌ با اعلام اینکه هیچ سرمایه‌ای از کشور برای ساخت مسکن در سوریه خارج نمی‌شود، گفت: در این شرایط حساس مذاکره با این کشور و اعلام مشارکت و یا کمک در طرح‌های عمرانی با توجه به اینکه دنیای کفر علیه سوریه بسیج شده، اثرات مثبتی دارد.
محمدعلی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه پروژه مسکن مهر تحولی بزرگ در ساخت و ساز و به خصوص برای اقشار کم‌درآمد مناسب است، افزود: وزارت راه و شهرسازی مشغول تکمیل پروژه مسکن مهر در کشور است و طی توافق‌هایی با سوریه قصد انجام پروژه‌ای مانند مسکن مهر در این کشور را دارند.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: قرار نیست سرمایه‌ای از داخل کشور برداشت شود و به آنجا برود، بلکه تنها یک الگوسازی در سوریه و برای اقشار کم‌درآمد است.
این عضو کمیسیون با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در سوریه تصریح کرد: این موضوع بسیار با اهمیت است که این پروژه در یک کشور همسایه نیز توسعه پیدا کند، از سوی دیگر در این شرایط حساس رفتن به سوریه و مذاکره با این کشور و اعلام مشارکت و یا کمک در طرح‌های عمرانی با توجه به اینکه دنیای کفر علیه سوریه بسیج شده اثرات مثبتی دارد.
روز گذشته نیکزاد وزیر راه و شهرسازی از توافق ایران و سوریه برای ساخت ۵۰ هزار پروژه مسکن مهر در کشور سوریه و برای اقشار کم‌درآمد این کشور خبر داد./

پایان پیام




وزیر اقتصاد اعلام کرد:
در صندوق توسعه ملی 27 میلیارد دلار موجودی داریم/ 5 میلیارد به سرمایه گذران خارجی می دهیم

(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری مهر
سخنگوی اقتصادی دولت از اختصاص 5 میلیارد و 400 میلیون دلار از 27 میلیارد دلار منابع فعلی صندوق توسعه ملی برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های اقتصادی ایران خبر داد.
سید شمس‌الدین حسینی در گفتگو با مهر با تاکید بر رفع محدودیت‌های سرمایه گذاری توسط بخش غیردولتی در کشورمان، گفت: این در حالی است که پیش از این سرمایه گذاران غیر دولتی اجازه سرمایه گذاری را نداشتند.
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 و قانون برنامه بسیاری از محدودیت‌ها کنار گذاشته است، تصریح کرد: بخش غیردولتی امروز می‌تواند در هر بخش و زمینه‌ای سرمایه گذاری کند.
وی گفت: ‌بر همین اساس است که در قانون بودجه سال جاری مشوق‌هایی برای جذب سرمایه گذاری خارجی پیش‌بینی شده است.
به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، مشوق‌هایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی از جمله اختصاص 10 میلیارد تومان براساس بودجه در نظر گرفته شده و این فقط برای سال اول و آغاز کار است. حسینی، موجودی فعلی صندوق توسعه ملی را 27 میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: از این رقم 20 درصد برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: 20 درصد 27 میلیارد دلار حدود 5 میلیارد و 400 میلیون دلار می‌شود و می‌توان گفت که این رقم بزرگترین مشوق برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.
سخنگوی اقتصادی دولت قانون جلب و حمایت از سرمایه گذاران خارجی در ایران را از مترقی‌‌ترین قوانین در کشور دانست و تصریح کرد: این قانون از سرمایه گذاران خارجی در مقابل برخی تلاطم‌ها حمایت می‌کند.
وی همچنین به مشوق‌ها و حمایت‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه گذران در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت:‌بر این اساس پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک سرمایه گذاری در کشورمان رشد بیشتری داشته باشد.




تقدیر نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از حمله به سفارت انگلیس:
دانشجویان نشان دادند چگونه از موضع گیری وکلایشان حمایت می کنند


(تیتر از جنگ خبر)
ایلنا
«وزارت علوم باید با تعریف جایگاه علمی زمینه بازگشت دانشجویان بورسیه کشور انگلیس را در صورت تمایل آنها فراهم کند.»
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با بیان این مطلب افزود:« حرکت خودجوش دانشجویان کشور خشم ملت ایران در برابر موضع خصمانه آمریکا و انگلیس در قبال تحریم ها و تهدید ها بود که بر سر سفارت انگلیس و باغ قلهک خراب شد.»
"طیبه صفایی" افزود: « موضع گیری شورای امنیت پس از واقعه قلهک پس از مدتها سکوت در قبال تحریم ها و تهدیدها علیه ایران نشان داد ترکیب شورای امنیت نیز ادامه همان سیاست های آمریکا و انگلیس است.»
وی خاطرنشان کرد:« به دنبال طرح کاهش روابط ایران با انگلیس که در مجلس تصویب شد ، دانشجویان نشان دادند چگونه از موضع گیری وکلایشان حمایت می کنند اما باید پاره ای از تبعات ناشی از آن را نیز پذیرفت.»
پایان پیام





بانک مرکزی اعلام کرد:حراج شمش طلا آغاز شد

خبرگزاری فارس
فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشایی از امروز چهارشنبه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد :‌ پیرو اطلاعیه مورخ 12/9/1390 این بانک ، مبنی بر فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشایی، به اطلاع هم‌میهنان عزیزمی‌رساند به منظور ایجاد ثبات در بازارسکه و طلا ، این حراج از روز چهارشنبه مورخ 16/9/1390 آغاز خواهد شد.
در اطلاعیه قبلی این بانک به حراج شمش طلا از روز شنبه مورخ 19/9/90 اشاره شده بود که این اقدام سه روز زودتر انجام می شود .
انتهای پیام



سایت تویتر (Twitter) آمار داغ‌ترین موضوع های سال ۲۰۱۱ را اعلام کرد

گزارش سالانه تویتر
آمار موضوعات داغ سال ۲۰۱۱ به تفکیک در گروه‌هایی مانند: خبر، فیلم، موسیقی، ورزش، کشورها و شهرها، تکنولوژی و... دسته‌بندی شده‌اند.

سایت تویتر (Twitter) آمار داغ ترین موضوع های سال ۲۰۱۱ را اعلام کرد.

به عنوان نمونه در گروه اخبار جهان، خبرهای زیر به ترتیب بیشترین توجه را در این سایت به خود جلب کرده‌اند:
۱-  استعفای حسنی مبارک
۲-  کشته شدن اسامه بن لادن
۳-  زلزله ژاپن
۴-  تیراندازی به گابریل گیفورد(نماینده گنگره آمریکا)
۵-  کشته شدن قذافی
۶-  شیوء آنفولانزای خوکی

در بخش تکنولوژی:
Mac App Store
Sony NGP
Guitar Hero
Mozilla Firefox
Duke Nukem Forever
iPad
iPhone
Nintendo 3DS
Mortal Kombat
iPod

در بخش کشورها و شهرها:
۱- قاهره
۲- مصر
۳- ژاپن
۴- لیبی
۵- توکیو
۶- دالاس
۷- ونکوور
۸- هاوایی
۹- جاپلین
۱۰- آستین

در فوتبال:
۱-      وین رونی
۲-      فرناندو تورس
۳-      هاوارد وب
۴-      استادیوم ویمبلی
۵-    باشگاه   کولو کولو





بیانیه مخالفان جنگ؛ محکومیت حمله به سفارت بریتانیا و ضرورت تنش‌زدایی در بحران هسته‌ای

image
در این بیانیه آمده است: «ما ضمن تاکید بر حق ملت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، با هر تلاشی برای دست یابی به قابلیت تولید جنگ افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی مخالف هستیم و آن را خلاف منافع و اولویت های ملی و صلح جهانی می‌دانیم. ... عدم اعتماد و عدم مشروعیت داخلی با اختلال در روابط بین‌المللی هردو ریشه یک بحران و دو روی یک سکه هستند.»
متن کامل بیانیه که امروز به خودنویس فرستاده شده به شرح زیر است:
 تنش‌آفرینی‌های بین‌المللی نظام جمهوری‌اسلامی وارد مرحله‌ای بسیار خطرناک شده است.  حکومت نه تنها گام موثری در جهت رفع ابهامات روزافزون در مورد برنامه‌ هسته‌ای‌اش برنداشته، بلکه به سیاست‌های ماجراجویانه خود نیز افزوده است. حمله سازمان یافته به سفارت بریتانیا، انزوای بیشتر بین‌المللی و تشدید تحریم‌ها به عنوان پیامدهای آن، گام بلندی برای کشیدن مردم ایران به جنگی ناخواسته است. مسئولان نظام درحالی سرنوشت ملت ایران را به سوی رویارویی با جامعه جهانی می‌برند که بی‌کفایتی اقتصادی حکومت روزبه‌روز بر وخامت وضعیت رفاه و معیشت مردم ایران افزوده است. محکومیت فراگیر بین‌المللی ایران در حمله به سفارت بریتانیا، دور جدید تحریم‌ها و بخصوص در تنگنا قرارگرفتن بانک مرکزی، نتایج اسفناکی برای کشورمان خواهد داشت.
جمهوری اسلامی بمانند همیشه  برای حل بحران‌های داخلی و خارجی،‌ سیاست  غیر مسئولانه تهاجمی خود را که همواره در سرکوب مردم  و تعرض به  اموال آنها استفاده می‌کند، این بار در عرصه دیپلماتیک بکار گرفته است. برای دومین بار در تاریخ ۳۳ ساله جمهوری اسلامی  با تاراج اموال سفارت‌خانه‌ بریتانیا توسط شبه‌ نظامیان حکومتی و برخی مسئولان و عوامل بسیج دانشجویی (از نهاد های سرکوب در دانشگاه ها) ،شاهد نقض بدیهی‌ترین تعهدات دیپلماتیک و تصرف سفارتخانه‌ای خارجی هستیم.
 ملت ایران به عنوان یکی از پایه‌گذاران تمدن بشری،‌ به عرف و آداب دیپلماتیک احترام می‌گذارد و جهان نیز می‌داند که مسئول این اقدام شرم‌آور جمهوری اسلامی است.
حکومت درحالی به این مخالف‌خوانی‌های خطرناک دامن می‌زند که نمی‌تواند ایمنی یکی از حساسترین مراکز تحقیقات نظامی خود را در پادگانی نزدیک به مناطق مسکونی اطراف تهران حفظ کند.  سرداران سپاه یک به یک از هر تریبونی استفاده کرده اند و بارها از واکنش پشیمانی آور  در صورت تجاوز به ایران سخن می‌گویند،‌ اما تاکنون از دلایل انهدام یکی از پیشرفته ترین مراکز تحقیقات موشکی خود و از دست دادن یکی از کلیدی‌ترین فرمانده‌های سپاه سخنی نگفته‌اند. اکنون پرسش جدی این است که چه کسانی امنیت ملی مردم را به بازی گرفته‌اند و تا چه حد قادر به دفاع از مردم در قبال پیامدهای سیاست‌های ماجراجویانه خود هستند؟
ما به عنوان مخالفان فعال جنگ، برای این تنش‌آفرینی‌های روزافزون و آینده میهن‌مان بیمناکیم و خروج از وضعیت خطرناک فعلی را ضروری می‌دانیم. نیروهایی که به حریم دیپلماتیک کشور بریتانیا تجاوز کرده‌‌اند،‌ سال‌هاست که به حریم شهروندی مردم ایران تجاوز می‌کنند. حمله وحشیانه‌ای که سفارت بریتانیا این بار قربانی آن بود نمونه‌ای بیش نیست از آنچه جنبش راستین دانشجویی (که نمایندگان بر حق آن در زندان هستند)،  فعالان حقوق بشری، مدنی، دگر اندیش، قومیتی و سیاسی در ایران روزانه با آن مواجه اند. ما خواستار انحلال کامل گروه های فشار و پایان بخشی به غوغاسالاری و خشونت پراکنی در عرصه سیاست ایران  و قربانی شدن منافع ملی در جنگ قدرت جناح های حکومتی هستیم. مقامات حکومت ایران در صورت سکوت و تحت تعقیب قرار ندادن عاملان حمله به سفارت ثابت کرده اند که مسئول و شریک سازماندهی این تهاجم خطرناک هستند و ادعای رهبری  در خصوص دنبال کردن عزت ، مصلحت و حکمت در سیاست خارجی  ،شعاری بی پایه بیش  نیست.
جمهوری اسلامی به جای رفتارهای غیرعقلانی و خلاف عرف و خطرساز برای امنیت ملی، باید برای حل بحران موجود بر سر سیاست های هسته‌ای اقدام موثر انجام دهد.  توقف موقت غنی‌سازی اورانیوم، ‌همکاری شفاف با آژانس انرژی هسته‌ای ، اجرای قطعنامه های شورای امنیت و دیگر تعهدات بین المللی  در این زمینه گام‌های لازم برای خروج از تنگنای فعلی و رفع فشارهای اقتصادی و سیاسی بر جامعه است که اثرات منفی آن زندگی مردم سرزمین ما را از آنچه هست سخت تر می کند.
ما ضمن تاکید بر حق ملت ایران در  استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، با هر تلاشی برای دست یابی به قابلیت تولید جنگ افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی مخالف هستیم و آن را خلاف منافع و اولویت های ملی و صلح جهانی می‌دانیم. حاکمان جمهوری اسلامی باید بدانند که در جهان امروز، خشونت، تهاجم و تخریب دیگر کاربردی ندارد، و تنها عدم اعتماد فعلی در داخل و خارج را عمیق تر می سازد.  عدم اعتماد و عدم مشروعیت داخلی با اختلال در روابط بین‌المللی هردو ریشه یک بحران و دو روی یک سکه هستند.
جمهوری اسلامی باید یکبار برای همیشه این سیاستهای ناکام و اعتمادسوز را کنار بگذارد. هرگونه تنش زایی با جهان خیانت به مردم ایران و آینده وطن ما خواهد بود.
ما جامعه جهانی و بخصوص کشور‌های غربی را نیز به خویشتن‌داری، رعایت حقوق مردم ایران و اجتناب از جنگ فرا می‌خوانیم. هرگونه اقدام نسنجیده، تهدید های تحریک کننده و  حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ،خسارات غیرقابل جبرانی را به آب و خاک ایران وارد می کند که تا سالها آلودگی آن مردم ما را رنجور خواهد کرد و به دیدگاه مبتنی بر رابطه خصمانه با غرب  دامن خواهد زد.
به باور ما سعادت و رفاه مردم ایران و امنیت جامعه  نه با ادامه فضای امنیتی و نقض گسترده حقوق شهروندی در داخل، و نه با ماجراجویی‌های بین‌المللی، بلکه با پذیرش اراده ملت، آزادی فوری رسانه های عمومی و نشر کتاب، لغو سانسور  در همه زمینه ها، الغاء بی درنگ تبعیضات جنسیتی، قومیتی و مذهبی و صلح و همکاری شرافتمندانه با سایر کشورهای جهان تحقق می‌یابد. از این رو ما نسبت به هر اراد‌ه‌ای که فضا را برای درگیری نظامی مساعد گرداند هشدار داده، و تلاش برای توقف بحران‌سازی‌های مصیبت بار نظام  جمهوری‌اسلامی و تحقق حاکمیت اراده مردم ایران را وظیفه خود می‌دانیم. راه حل موثر برای پایان بخشی به بحران های داخلی و خارجی ،واگذاری قدرت به مردم و فراهم کردن فضا برای انتخاب آنان با مشارکت  و همبستگی همه گروه های سیاسی آزاد اندیش، دموکرات  و معتقد به سربلندی ایران است.
در شرایطی که  اقتدارگرایان حاکم با اینگونه اقدامها به سوی جنگ و مقابله با جهان و ویرانی ایران حرکت می کنند، تنها قدرت مردم است که می تواند از طریق مخالفت فعال با ماجراجویی هسته‌ای  مانع حرکات و تصمیمات  لجام گسیخته حکومت شود.

امضا کنندگان:
‎حامد ابراهیمی،  میترا ابراهیمی، عبدالرضا احمدی، فریدون احمدی، احمد احمدیان، کمال ارس، اردوان ارشاد، جمشید اسدی، لیلا اصفاری، مرتضی اصلاحچی، امیر حسین اعتمادی، بیژن افتخاری، علی افشاری، کوروش افطسی، مریم اکبری، محمد جواد اکبرین، بهرام امامی، کیان امانی، مهرزاد امید مهر، مهدی امینی، فریبا امینی، مریم اهری، ونداد اولاد عظیمی، فرامرز آذر نوشا، فرشید آذرنیوش، کمال آذری، احمد آزاد، آینده آزاد، صمد آقایی، کاوه آهنگری، جمشید بابایی، رحیم باجغلی، عبدالعلی بازرگان، احمد باطبی، حسین باقرزاده، مهناز بدیهیان، فرزانه بذر پور، مهران براتی، بهداد بردبار، رضا برومند، مقداد بریمانی، عشرت بستجانی، فریبا بستجانی، فرزین بستجانی، خسرو بندری، شهلا بهاردوست، بهروز بیات، عباس بیگدلی، امیر بیگلری، میثاق پارسا، کوروش پارسا،حبیب پرزین، بهزاد پرنیان، سهیل پرهیزی،سعید پور حیدر، مریم پیر موذن، بیژن پیرزاده، سعید پیوندی، حبیب تبریزیان، محمود تجلی مهر، محمد تقدیری، نیره توحیدی، امیر حسین توسطی، محمد علی توفیقی، کیانوش توکلی، ستاره ثابتی، مهدی جامی، جهانشاه جاوید، محمد حسین جعفری، رضا جعفریان، مهدی جلالی، آرش جنتی عطایی، مهران جنگلی مقدم، محمد جهان پرور، آیدین جهانبخش، پویا جهاندار، جواد جواهری، رضا چرندابی،سعید حبیبی، آرام حسامی، سعید حقجو، بیژن حکمت، هرمز حکمت، عباس حکیم زاده، فریدون خاوند، عباس خرسندی، نازنین خسروشاهی، سالار خسروی، آریا خسروی، کمال داوودی، فریبا داوودی مهاجر، مهرداد درویش پور، عبدالستار دوشوکی، فریبا راد، نیما راشدان، احمد رافت، امیر رشیدی، آرمان رضاخانی، پوران رضایتی، شیده رضایی، فرامرز رفیعی، علی اصغر رمضانپور، مریم روزبهانی، مینا زند سیگل، گیو زندی، متین سالمه، بهروز ستوده، امیر سراجی،  نسیم سرابندی، حسن سربخشیان، سلمان سیما،  رضا سیاووشی، رحیم شامبیاتی، کریم شامبیاتی، حمید شاهسیا، مسعود شب افروز، داراب شباهنگ، منصوره شجاعی، حسن شریعتمداری، عباس شیرازی، فرح شیلاندری، محمد صادقی، کوروش صحتی، علی صدر حاج سید جوادی، بیژن صفسری، سیاوش صفوی، رامین صفی زاده، حسن طالبی، اسفندیار طبری،رویا طلوعی، میثم طهماسبی، شهره عاصمی،مزدک عبدی پور، رویا عراقی، مهدی عربشاهی، یوسف عزیزی بنی طرف، خسرو علاف اکبری، کاظم علمداری، حسین علوی، مهرنوش علی آقایی، مسیح علی نژاد، حسین علیزاده، پویا غلامرضایی، سپیده فارسی، باقر فاطمی، امیر حسین فتوحی، آذر فخر، پویان فخرائی، تایاز فخری، خیر الله فرخی، منصور فرهنگ، ویدا فرهودی، روزبه  فروزان،کیوان فروزان، کامبیز فروهر، شهلا فرید، دخی فصیحیان، شروین فکری، فیروزه فولادی، شهاب فیضی، ایران قادری، امیر قاسمی، اختر قاسمی، سعید قاسمی نژاد، آیدا قجر، رضا قریشی، مهدی قلی زاده اقدم، فرزاد قنبری،مهرانگیز کار، منیر کاشف، حجت کسرائیان، کیانوش کلانتر، امیر کلینی، علیرضا کیانی، تقی کیمیایی اسدی، امیر حسین گنج بخش، حسن ماسالی، حمید مافی، پروین مالک، رضا مبین، داریوش مجلسی، حمید محبی، مجید محمدی، رحیم محمدی، فرشاد محمدی، امیر حسین محمدی،پویان محمودیان، پرویز مختاری، احمد مدادی، فریبا مرزبان، مصطفی مرید، علی مستشاری، تراب مستوفی، ویدا مشایخی، نریمان مصطفوی، فواد مظفری، منصور معدل، عباس معروفی، امیر معماریان، حسن مکارمی، الهام ملک پور، رویا ملکی، اشکان منفرد، علی مهتدی، محمد مهدیان، بهناز مهرانی، بهزاد مهرانی، سید داوود موسوی، محسن موسوی، زیبا میر حسینی، احمد میر فخرایی، مهران میر فخرایی، آرسان ناظریان، حسن نایب هاشم، یوحنا نجدی، روجا نجفی،  پری نشاط، بورگان  نظامی نرج آباد، علی نظری، شروین نکوئی،  مرتضی نگاهی، شیوا نوجو، مهدی نوربخش، پرتو نوری اعلا، کامران نوزاد، نادر  هاشمی، محمد هدایتی، رضا هیوا، سجاد ویس مرادی، سپیده یوسف زاده، حسن یوسفی اشکوری



سفارت ضد اشغال‌گر آمریکا در تهران راه افتاد

سفارت مجازی آمریکا در تهران افتتاح شد. البته این سفارت دیواری ندارد تا دانشجویان مسلمان پیرو خط امام یا بسیجی‌های «دانشجو» از آن بالا بروند. هیلاری کلینتون به بازدید کنندگان از سفارت مجازی آمریکا در تهران، خیر مقدم گفته است. خانم کلینتون می‌گوید: «از آنجا که ایالات متحده و ایران دارای مناسبات دیپلماتیک نیستند، ما برخی فرصتهای مهم را برای گفت وشنود با شما شهروندان ایرانی از دست داده‌ایم.»
امروز سفارت مجازی آمریکا در تهران افتتاح شد. سایت این سفارت‌خانه جایی خواهد بود که ایرانی‌ها بتوانند با مشکلات کمتری امور خود در ارتباط با ایالات متحده آمریکا را پیگیری کنند.
بر اساس آنچه در سایت آمده، وزارت خارجه آمریکا آن‌را یک ساختار رسمی دیپلماتیک نمی‌داند: «این تارنما یک هیئت رسمی دیپلماتیک نیست، یا یک سفارت واقعی ایالات متحده را که به دولت ایران معرفی شده باشد نمایندگی نمی کند. اما در غیبت روابط مستقیم، می تواند به عنوان یک پل رابط میان مردم آمریکا و مردم ایران عمل کند.  همانگونه که پرزیدنت اوباما در اوایل سال جاری اعلام داشت و کلینتون، وزیر امور خارجه در مصاحبه های اخیر خود با صدای آمریکا و بی بی سی تاکید کرد، "شما- جوانان ایران- هم حامل عظمت کهنسال تمدن ایرانی هستید و هم از قدرت شکل دادن به کشوری که پاسخگوی آرمانهای شما باشد، برخوردارید. استعداد، امیدها و گزینش های شما به آیندۀ ایران شکل و به روشنایی بخشیدن به جهان یاری خواهد داد. و هرچند زمانه ممکن است تیره جلوه کند، میل دارم بدانید که من با شما هستم.»


متن پیام خانم کلینتون به شرح زیر است:
به سفارت مجازی ایالات متحده آمریکا در تهران خوش آمدید.
ایالات متحده آمریکا دارای نمایندگی‌های دیپلماتیک در سرتا سر جهان است تا از این طریق با سایر دولتها ارتباط داشته باشد، تجارت و بازرگانی را تسهیل کند و از تفاهم و احترام متقابل حمایت به عمل آورد. از آنجا که ایالات متحده و ایران دارای مناسبات دیپلماتیک نیستند، ما برخی فرصتهای مهم را برای گفت وشنود با شما شهروندان ایرانی از دست داده ایم. اما امروز ما می توانیم فناوریهای نوین را برای ایجاد پل  و ارتقاء تفاهم بهتر بین دو کشور و مردم این دو کشور بکار گیریم. و این دلیل راه اندازی این سفارت مجازی است.
این تارنما عرصه ای است برای ما تا به طور شفاف و بدون ترس با یکدیگر در مورد ایالات متحده، سیاست‌های ما، فرهنگ ما و مردم ما  گفتگو کنیم. شما در اینجا می‌توانید اطلاعاتی را در مورد فرصت‌های تحصیلی در ایالات متحده و یا دریافت روادید برای آمدن و دیدار از ما نیز بیابید.
ما امیدواریم این سفارت مجازی ابزاری مفید برای شما باشد و از نظرات شما در مورد آن استقبال می‌کنیم. پس لطفا از صفحات فیس بوک و توئیتر ما بازدید کنید و نظرات و ایده هایتان را در مورد اینکه چگونه می‌توانیم بیشتر به تعامل بپردازیم و به رابطه‌مان عمق بیشتری بخشیم با ما در میان بگذارید.
 از بازدیدتان بسیار سپاسگزارم و در انتظار شنیدن نظرات شما هستم.


حمایت سناتورهای آمریکا و نمایندگان مجالس دیگر کشورها از جوانان ایرانی در روز دانشجو

در روز سه‌شنبه، سناتورها کرک و لیبرمن به همراه اروین کاتلر، نماینده پارلمان کانادا و گروهی از نمایندگان دیگر کشورها، در همبستگی با جوانان ایران در روز دانشجو، بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ما دانشجویان ایرانی را تحسین می‌کنیم که که بدون وقفه و با شجاعت، خواستار توجه به خشونت، ترس، و سرکوب برنامه‌دار نظام ایران هستند.» در این بیانیه، این نمایندگان حمله کنندگان به سفارت انگلستان در تهران را «دانشجویان تقلبی» خوانده‌اند.
سناتور کرک، کسی که کرسی اسبق باراک اوباما در سنا به دست آورده، در ماه‌‌های اخیر با حمایت از زندانیان سیاسی ایرانی، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به مساله حقوق فعالان سیاسی زندانی جلب کرده است. او این بار به همراه سناتور لیبرمن، اروین کاتلر، نماینده پارلمان کانادا، دنیس مک‌شین، نماینده پارلمان انگلستان، مایکل دانبی، نماینده مجلس استرالیا، فیاما نیرنستین، نماینده مجلس ایتالیا، و امانوئلیس زینگریس نماینده پارلمان لیتوانی بیانیه‌ای به مناسبت ۱۶ آذر و در همبستگی با جوانان ایرانی منتشر کرده است.

در این بیانیه آمده‌است: «ما دانشجویان ایرانی را تحسین می‌کنیم که که بدون وقفه و با شجاعت، خواستار توجه به خشونت، ترس، و سرکوب برنامه‌دار نظام ایران هستند.»

در این بیانیه همچنین از تلاش فعالان مدافع حقوق بشر که با گفتمان «بسیج» مقابله می‌کنند حمایت شده است: «ما باید از فعالان مدافع حقوق بشر که مقابل بسیجی ایستاده‌اند که هفته پیش به سفارت انگلستان حمله کرده است. دانشجویان واقعی به خاطر فعالیت‌های آرام و صلح‌آمیز خود و اعتراض به سرکوب‌های حکومت و درخواست کنار گذاشتن نقض حقوق بشر از تحصیل محروم شده‌اند. این دانشجویان کاملا در تضاد با دانشجویان تقلبی‌ای هستند که به سفارت انگلستان حمله کردند.»
این نمایندگان در بیانیه خود، همچنین ادامه بازداشت بهاره هدایت، مجید توکلی و مهدیه گل‌رو و تداوم محرومیت دانشجویان بهایی از تحصیل را محکوم کرده‌اند. این گروه همچنین خواستار آزادی هر چه سریع‌تر مدرسین دانشگاه آنلاین بهایی‌ها شده‌اند.




بیانیه جبهه متحد جنبش سبز برای آزادی ایران به مناسبت روز دانشجو

سحام نیوز: جبهه متحد جنبش سبز برای آزادی ایران، به منسبت روز ۱۶ آذر، بیانیه ای را منتشر کرده است. به گزارش سحام در بخشی از این بیانیه آمده است: “اقتدارگرایان بدانند که با حصر رهبران جنبش سبزکوچکترین خللی در استواری گامهای مردم ایران در راه اعتلای وطن وارد نخواهد آمد.”
متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

به نام آزادی؛ خون شهیدان ؛ اسرای دربند
بار دیگر فرارسیدن ماه آذر پایه های سست حکومت دیکتاتوری را به لرزه انداخته و ترس از گسترش آگاهی و تداوم مبارزات آزادیخواهانه دانشجویان خواب را از چشمهای مستبدان خودکامه ربوده است .
بیش از نیم قرن از مبارزات حق طلبانه جنبش دانشجویی ایران گذشت و فریادهای عدالت خواهی و استبداد ستیزی دانشجویان علیه وطن فروشان خائن به این خاک خاموش نگردید و جنبش دانشجویی در تمام این مدت همواره گلوی ملت ظلم ستیز ایران بوده ، برای ابراز خشم آزادگان این مرز و بوم در برابر خیانت و ظلم حاکمان مستبد
نه سرکوب، نه دستگیری، نه شکنجه، نه ستاره دار شدن و محرومیت از حق تحصیل و نه هیچ سیاست ددمنشانه ای علیه این جنبش نتوانسته و نخواهد توانست آن را از حرکت باز دارد. پرچم آغشته به خون آن سه آذر اهورایی اینک اما آغشته به خون شهدا همچنان برافراشته مانده و تداوم حبس دانشجویان آزاده ایران، همچنان دانشگاه، استوار سنگر مبارزاتی ملت ایران باقی بماند.
آری، خون شهیدان دانشجو و سپری شدن ثانیه به ثانیه عمر آزادگان دربند این جنبش هزینه سنگینی است که بقا و تداوم این مبارزات تا رسیدن به سرمنزل مقصود و آزادی وطن عزیزمان از چنگال استبداد را تضمین میکند.
اینک اما جنبش دانشجویی در شرایطی برگزارمی گردد که اقتدارگرایان انحصار طلب در ادامه دست و پا زدنهای بیهوده شان برای بقا خویش اقدام به حبس خورشید نموده اند تا انوار حقیقت پرده از ظلمت پلیدی ها و خیانت های آنها برندارد و زشتی وطن فروشی، دیکتاتوری و استبداد دینی در پس سیاست اسلام نمایی پنهان بماند.
اقتدارگرایان بدانند که با حصر رهبران جنبش سبزکوچکترین خللی در استواری گامهای مردم ایران در راه اعتلای وطن وارد نخواهد آمد.
حکومت ننگین زور و ریا اکنون بر سر خوان ثروت این ملت نشسته و سرخوش از نمایشهای ساختگی جعل محبوبیت و مقبولیت به تاراج آبرو و شرف
و از برکت نام مصدق ها و تاریخ پر افتخار مبارزات صد ساله ضد استبدادی این ملت و انقلاب مشروطه ها برای خود نقاب مشروعیت ساخته است.
حال در این برهه حساس تاریخی که سرمایه های ملت ایران توسط مفسدان و چپاولگران ذوب در ولایت به تاراج میرود و مجلس فرمایشی به دلیل وابستگی به شخص رهبری، ناتوان از انجام وظایف قانونی و برخورد قاطع با غارتگران و درمانده از پاسخگویی در برابر ملت است، بر طبل برگزاری انتخاباتی دیگر کوبیده می شود تا بار دیگر شعور این مردم فهیم و صبور بازیچه دست قدرت انحصار طلبان گردد.
امسال در آستانه روز دانشجو شاهد آن بودیم که نظام استبدادی جمهوری اسلامی با همراهی جمعی از اراذل و اوباش و مزدوران پرورش یافته سپاه و بسیج ، به نام مقدس دانشجو دست به تخریب وجهه مبارزاتی دانشجویان فرهیخته و آگاه ایران زمین زده و در جریان حمله به سفارت انگلیس، ضمن تکرار سناریوی غلط سال ۵۷ و تجاوز به حریم سفارت انگلستان که طبق قوانین بین المللی جزئی از خاک آن کشور محسوب میشود چوب هراج به هویت و فرهنگ ایرانی زد تا مقاصد شوم و پلید خود در ادامه سیاستهای جنجالی و جنگ طلبانه را پی بگیرد. غافل از آنکه برای همه ملت و جهانیان جنس این نوع توطئه ها شناخته شده است و ما دانشجویان سراسر کشور و تمامی مبارزان راه آزادی و آزادگی ضمن اعلام انزجار از مجریان این رفتار وحشیانه و محکومیت این عمل ننگین ابراز میداریم که حریم مقدس دانشگاه و دانشجو مبری از چنین اعمال شنیع منافی اخلاق است.
جنبش اعتراضی مدنی ملت ایران نسبت به شیوه زیست وحکمرانی بد وغیر مسوولانه و پیش آمدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم نسبت به موضوعات وحوادث حین انتخابات وپس از آن وتولد خواسته های جدید ومطالبات بحق جنبش دانشجویی به شرح ذیل اعلام می گردد :
۱- رفع حصر خانگی آقایان میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی
۲- آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی ودانشجویان فعال واثر گذار عرصه مدنی
۳- اعتراض نسبت به تغییرات بنیادی وسلیقه ای نسبت به سرفصلهای رشته های دانشگاهی علی الخصوص علوم اجتماعی با عنوان اسلامی نمودن دانشگاهها
۴- انتقاد واعتراض نسبت به بازنشستگی پیش از موعد استادان
۵- امکان فعالیت آزاد برای سازمانهای مدنی وغیر دولتی وسندیکاها
۶- آزادی مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی
۷- محکومیت حمله ددمنشانه با رفتارهای برخواسته از ایدئولوژی شعبان بی مخیسم و بازی با آبرو و حیثیت یک ملت در حمله به سفارت انگلیس
۸- پایان فشارها بر نهاد دانشگاه و کوتاه‌شدن دست نظامیان از اداره دانشگاه‌ها.
جبهه متحد جنبش سبز برای آزادی ایران



سفیر جمهوری اسلامی در سوئیس: سفارت ما امنیت ندارد!

سحام نیوز: با گذشت کمتر از یک هفته از حملۀ افراد ناشناس محلی به سفارت جمهوری اسلامی در پایتخت سوئیس، سفیر جمهوری اسلامی می گوید “این سفارتخانه در برن به طور مرتب هدف حمله قرار گرفته، به طوری که از زمانی که من سفیر هستیم، هر یک و یا دو ماه به سفارت ما حمله شده است. آخرین بار چهارشنبه هفته گذشته بود که کوکتل مولوتوف به سفارت ما پرتاب کردند.”
به گزارش باشگاه خبرنگاران، “علیرضا سالاری” در گفتگو با یک هفته نامه آلمانی زبان گفت: “سفارت ایران در برن به طور مرتب هدف حمله قرار گرفته، به طوری که از زمانی که من سفیر هستیم، هر یک و یا دو ماه به سفارت ما حمله شده است. آخرین بار، ساعت ۳ بعد ازظهر چهارشنبه هفته گذشته بود که کوکتل مولوتوف به سفارت ما پرتاب کردند. پلیس کانتون برن نیز این رویداد را بدون ذکر هویت مهاجمین تائید کرده است.”
سخنگوی پلیس فدرال طی روزهای اخیر تاکید کرده بود که “وضعیت امنیت سفارت ایران در برن مرتبا مورد نظارت و بررسی قرار می گیرد”، اما سالاری گفت: “خشونت علیه سفارتخانه ها فقط در تهران صورت نمی گیرد بلکه در کشوری مانند سوئیس هم این امر رخ می دهد. تروریست ها در اوائل دهه نود به سفارت ما در برن حمله کرده و اموال آن را را ویران ساخته و اسناد را به خیایان های اطراف ریختند.”
وی گفت: “دیپلماتهای خارجی در ایران امن تر از همه کشورهای منطقه هستند و میهمان نوازی ایرانی ها همیشه الگو بوده است، اما در برخی از کشورها دیپلماتهای ایران به قتل رسیده اند و آمریکا نیز به مدت بیش از دو سال دیپلماتهای ایران را در عراق به گروگان گرفته بود و این مسائل در حالی است که در ایران حتی یک دیپلمات هم مجروح نشده است.”
سالاری تصریح کرد: انگلیسی ها ۴۰۰ سال، حملات مختلفی را علیه ایران انجام داده اند. آنها امروز نیز جنگ دیگری را علیه ایران برنامه ریزی می کنند و در اعمال تحریم علیه ما دخالت دارند. برخی از سیاستمداران انگلیسی ظاهراً فراموش می کنند که ما هم به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدنها این حق را داریم که درست مانند انگلیسی ها خود تصمیم بگیریم و سرنوشت خودمان را راسا تعیین نمائیم.
این دیپلمات جمهوری اسلامی افزود: دولت های غربی باید در زمینه اتهامات بدون سند محتاط باشند. تبلیغ این ترسها بخصوص که از سوی برخی از دولت هائی مطرح می گردد که خود هزاران بمب اتمی دارند و حتی آن را علیه افراد غیر نظامی و بیگناه استفاده کرده و امروز نیز دیگران را تهدید به استفاده از آن می کنند بی اساس و گمراه کننده است.
سالاری بدون اشاره به حملات لباس شخصی ها به سفارتخانه های مختلف در تهران، در خصوص حل اختلافات بوجود آمده خاطرنشان کرد: غرب باید با ما رفتار درستی داشته باشد. هر دو طرف باید از حق یکسان برخوردار باشند و مسئولیت های خود را به اجرا در آورند. مشکل اصلی برای جمهوری اسلامی ایران، برخی از کشورهای استکباری هستند.
گفتنی است، هفته گذشته و بعد از حمله به مجموعه سفارتخانه های بریتانیا در تهران، خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که دو مرد ضمن حمله به سفارت جمهوری اسلامی در سوئیس، به سوی ساختمان سفارت سنگ و اشیاء پرتاب کردند، که بلافاصله توسط پلیس بازداشت شدند.
مقامات پلیس شهر برن، در مورد هویت و ملیت و انگیزۀ مهاجمان به سفارت جمهوری اسلامی توضیحی نداده و مطلبی نیز به رسانه ها ارائه نکرده، اما اعلام شده که در این حمله هیچ آسیبی به سفارت وارد نشده است.



نرخ تورم، همچنان رو به افزایش

بانک مرکزی نرخ تورم آبان ماه را ۱۹٫۸ درصد اعلام کرد، که نسبت به رقم اعلام شده برای مهر ماه، یعنی ۱۹٫۱ درصد، ادامه روند افزایشی را نشان می‌دهد.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که نرخ تورم واقعی بیش از ۳۰ درصد است و آنچه بانک مرکزی اعلام می‌کند، غیر واقعی و ناشی از دستکاری آمار یا شیوه‌های نادرست محاسبه است.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، بانک مرکزی نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ۹۰ را ۱۹٫۸ درصد اعلام کرده است. تورم نقطه به نقطه اما برای آبان ماه اعلام نشده است. تورم نقطه به نقطه برای مهرماه ۲۱٫۶ درصد اعلام شده بود.
مسئولان دولتی ادعا کرده بودند که در نیمه دوم امسال، تورم روندی کاهشی خواهد داشت. اما آمار مورد قبول خود آنها نیز این ادعا را تایید نمی‌کند.




انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: تقویت جنبش دانشجویی برای آینده ی ایران حیاتی است

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) با صدور بیانیه ای به مناسبت ١٦ آذر، ضمن گرامیداشت روز دانشجو، برخوردهای سنگین حاکمیت با دانشجویان را نشانه ای از کینه و ترس حاکمیت از جنبش بیدار و زنده ی دانشجویی و فعالین دانشجویی دانسته است.
به گزارش دانشجونیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است: "انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ( پلی تکنیک تهران) ضمن گرامیداشت یاد سه آذر اهورایی و روز دانشجو، به تشکل های دانشجویی سراسر کشور یادآور می شود که خواست جنبش دانشجویی همواره همسو با خواست ملت ایران و همواره در تضاد با حکومت های مستبد حاکم بر کشور عزیزمان بوده است. از این رو تقویت جنبش دانشجویی برای آینده ی ایران حیاتی است زیرا که راه طاقت فرسا و زمان بر رسیدن به دموکراسی هرگز بدون پرداخت هزینه های گزاف محقق نشده است."
متن کامل بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به شرح زیر است:
بیش از نیم قرن از شهادت سه آذر اهورایی، قند چی، شریعت رضوی و بزرگ نیا در ١٦ آذر ٣٢، که این روز را به نماد آزادی خواهی تبدیل کرد، می گذرد و اگر هنوز طراوت و تازگی خود را از دست نداده، به خاطر آن است که جنبش دانشجویی در مقابل این حکومت تمامیت خواه و جبار سر تعظیم خم نکرده است.
حکومت اقتدار گرا همواره تمام تلاش خود را معطوف به از بین بردن استقلال دانشگاه و حاکم کردن ایدئولوژی خود بر دانشگاه کرده است. در همین راستا از یک طرف بر پروژه ی اسلامی کردن دانشگاه، حذف برخی دروس از رشته های انسانی، تاسیس دانشگاه های تک جنسیتی، تفکیک جنسیتی کلاس ها و  سهمیه بندی در برخی رشته ها  پافشاری می کند و از طرف دیگر از فعالیت انجمن های اسلامی جلوگیری می کند و آنها را غیر قانونی اعلام می کند. اختیارات شوراهای صنفی و انجمن های علمی را کم می کند و فعالیت های آنها را به طور کم سابقه ای محدود می کند، با تدوین آیین نامه های جدیدی سعی در محدود کردن و تحت فشار قرار دادن دانشجویان دارد. به نشریات مستقل دانشجویی مجوز انتشار نمی دهد و به روش های مختلف درصدد حاکم کردن فضای یاس و سکون در دانشگاه های کشور است.
در این راستا نیز جنبش دانشجویی هزینه های بسیاری تحمل کرده است. از احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی و حکم های تعلیق و اخراج از دانشگاه تا احضار به دفتر پیگیری و احکام طولانی مدت زندان برای فعالین شاخص دانشجویی همچون مجید توکلی، بهاره هدایت، مجید دری، ضیا نبوی، مهدیه گلرو و ده ها دانشجوی دیگر، که نشان از کینه و ترس حاکمیت از جنبش بیدار و زنده ی دانشجویی و فعالین دانشجویی است که حتی در سخت ترین شرایط هم مشی آزادی خواهی و ظلم ستیزی خود را حفظ کرده اند. این فشارها باعث تنگ شدن عرصه ی علم آموزی بر دانشجویان می شود که نتیجه ای جز افزایش تعداد دانشجویان و نخبه هایی که برای ادامه ی تحصیل دست به مهاجرت بی بازگشت می زنند، ندارد.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) ضمن گرامیداشت یاد سه آذر اهورایی و روز دانشجو به تشکل های دانشجویی سراسر کشوریاد آور می شود که خواست جنبش دانشجویی همواره همسو با خواست ملت ایران و همواره در تضاد با حکومت های مستبد حاکم بر کشور عزیزمان بوده است. از این رو تقویت جنبش دانشجویی برای آینده ی ایران حیاتی است زیرا که راه طاقت فرسا و زمان بر رسیدن به دموکراسی هرگز بدون پرداخت هزینه های گزاف محقق نشده است. بنابر این بر ما است که با خواستی مناسب و انتخاب روشی درست، با کمترین هزینه های تحمیل شده بر بدنه ی جنبش، نقشی موثر در کوتاه شدن مسیر تغییر داشته باشیم و شعله ی امید رسیدن به جامعه ای آزاد و حکومتی که در مقابل شهروندان پاسخ گو باشد، حکومتی که زندان های خود را از دانشجو پر نکند و  به جای دشمنی با جامعه ی جهانی در تعامل باشد، در دل های خود زنده نگه داریم زیرا که تاریخ نشان داده است که میوه ی درخت استبداد ستیزی سرانجام به ثمر خواهد نشست.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)
١٦ آذر ١٣٩٠




فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد: تا آخرین نفر، آخرین نفس، کوشیم و بشکنیم دیوار این قفس!

جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد با صدور بیانیه ای فرا رسیدن ۱۶ آذر، روز دانشجو را گرامی داشتند.
به گزارش دانشجونیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است: "در حالی به استقبال ۱۶ آذر امسال می‌رویم که سایه فشار و تهدید و محدودیت‌ها از روی دانشگاه کنار نرفته است. دانشگاهی که خصوصا در چند سال اخیر فجایع دردناکی از جمله حملات چند باره به کوی دانشگاه تهران را به خود دیده است. قتل و شهادت دانشجویان که قطره قطره خونشان بذری شد بر «دشت بی‌فرهنگی ما» و جوانه‌های آگاهی حاصل آن. محرومیت از تحصیل و ستاره دار شدن ده‌ها دانشجو که تک تک ستاره‌هایشان مدال افتخار شد بر پیکر جنبش دانشجویی. احکام قرون وسطایی وحبس‌های طولانی مدت برای فعالین دانشجویی ایران که دانشگاه اوین و دانشکده رجایی شهر را ساختند و در بندهای امنیتی دیگر کلاس درس بر پا کردند."
در ادامه همچنین آمده است: "مایه تاسف است که امروز برخی از نهادهای انتصابی و تشکل‌های شبه دانشجویی مدعی جریان دانشجویی در دانشگاه آزاد شهرکرد، درصدد مصادره ۱۶ آذر و جنبش دانشجویی هستند. باید بگوئیم رخت جنبش دانشجویی برقامت چنین سرسپردگانی زار می‌زند. به خاطر داریم که چگونه خود وهمفکرانشان در صف اول برخورد با دانشجویان بود‌اند و فجایع شامگاه ۲۶ خرداد ۸۸ (بازداشت ۲۴ فعال دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد) و۷ خرداد ۱۳۸۹ (حمله شبه نظامیان بسیج به فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد که منجر به پلمپ دفتر انجمن اسلامی و مجروح شدن تعدادی از دانشجویان شد) که سیاه‌ترین نقاط پرونده عملکردشان است را از یاد نمی‌بریم. مسئولین دانشگاه آزاد هم همکاری بی‌سابقه‌ای با کودتاچیان در سرکوب دانشجویان این دانشگاه کرده‌اند و این موید واهی بودن تبلیغات صورت گرفته است."
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
تا آخرین نفر، آخرین نفس، کوشیم و بشکنیم دیوار این قفس!
آذری دیگر از راه رسید و ما به یادآوری حوادث تلخ و حقایق تلخ تری که در طول این ۵۸ سال بر دانشجو و دانشگاه رفته است نشسته‌ایم. سالگرد پیوند نحس استبداد و استعمار، سالگرد هتک حریم مقدس دانشگاه، سالگرد به خاک و خون کشیده شدن سه یاردبستانیمان، سه آذر اهورائی و ما همچنان مرور می‌کنیم شب را و روز را، هنوز را...
پنجاه و هشت سال پیش در چنین روزی استبداد سینه یارانمان را درید و عرصه دانشگاه را به خونشان رنگین کرد، از‌ همان روز مستبدان پاسخ همصدایی‌های ما را جز به خشم و خشونت ندادند و ما دانستیم که هر وقت من و تو دست در دست هم باشیم عرصه بر مستبدان تنگ خواهد شد و پرده‌های تاریک سانسور و سرکوب با دستان ما پاره خواهد شد و آگاهی از دل دردمند مردم خسته از استبداد و بی‌عدالتی جوانه خواهد زد و بساط استبداد و استبدادزدگی را برای همیشه بر می چپیند.
هم در دوره پهلوی و هم در دوره جمهوری اسلامی حکومت‌ها به هر شیوه‌ای متوسل شده‌اند تا صدای آزادی خواهانه دانشگاه را خفه کنند. گمان می‌کنند با بازداشت و تبعید فعالین دانشجویی می‌توانند دانشجویان را از راه رفته باز گردانند. فراموش کرده‌اند که دانشجویان آگاه و دلیر از بند و زنجیر نمی‌ترسند، از مرگ هراسی ندارند و هرچه دارند را طبق اخلاص گذاشته و تقدیم ملت خواهند کرد.
در حالی به استقبال ۱۶ آذر امسال می‌رویم که سایه فشار و تهدید و محدودیت‌ها از روی دانشگاه کنار نرفته است. دانشگاهی که خصوصا در چند سال اخیر فجایع دردناکی از جمله حملات چند باره به کوی دانشگاه تهران را به خود دیده است. قتل و شهادت دانشجویان که قطره قطره خونشان بذری شد بر «دشت بی‌فرهنگی ما» و جوانه‌های آگاهی حاصل آن. محرومیت از تحصیل و ستاره دار شدن ده‌ها دانشجو که تک تک ستاره‌هایشان مدال افتخار شد بر پیکر جنبش دانشجویی. احکام قرون وسطایی وحبس‌های طولانی مدت برای فعالین دانشجویی ایران که دانشگاه اوین و دانشکده رجایی شهر را ساختند و در بندهای امنیتی دیگر کلاس درس بر پا کردند.
همچنین اجرای طرح‌های اسف بار تفکیک جنسیتی، تک جنسیتی کردن دانشگاه‌ها، برخورد با نحوهٔ پوشش و تعرض به حریم خصوصی دانشجویان، در کنار تعطیلی نهاد‌ها و نشریات دانشجویی مستقل، برخوردهای انضباطی و احضار به مراکز امنیتی خارج از دانشگاه مواردی است به شکل بی‌سابقه‌ای اجرا شده است.
مایه تاسف است که امروز برخی از نهادهای انتصابی و تشکل‌های شبه دانشجویی مدعی جریان دانشجویی در دانشگاه آزاد شهرکرد، درصدد مصادره ۱۶ آذر و جنبش دانشجویی هستند. باید بگوئیم رخت جنبش دانشجویی برقامت چنین سرسپردگانی زار می‌زند. به خاطر داریم که چگونه خود وهمفکرانشان در صف اول برخورد با دانشجویان بود‌اند و فجایع شامگاه ۲۶ خرداد ۸۸ (بازداشت ۲۴ فعال دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد) و۷ خرداد ۱۳۸۹ (حمله شبه نظامیان بسیج به فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد که منجر به پلمپ دفتر انجمن اسلامی و مجروح شدن تعدادی از دانشجویان شد) که سیاه‌ترین نقاط پرونده عملکردشان است را از یاد نمی‌بریم. مسئولین دانشگاه آزاد هم همکاری بی‌سابقه‌ای با کودتاچیان در سرکوب دانشجویان این دانشگاه کرده‌اند و این موید واهی بودن تبلیغات صورت گرفته است.
اعلام می‌کنیم علیرغم سرکوب‌های صوت گرفته مبارزه همچنان ادامه دارد و آمادگی روزگار سخت‌تر از امروز را هم داریم. مسئولیت سنگر داری آزادی و آزادی خواهی در دانشگاه آزاد شهرکرد را با پیشه کردن مقاومت و ایستادگی عهده دار خواهیم بود و «تا آخرین نفر، آخرین نفس، کوشیم و بشکنیم دیوار این قفس!»
در پایان ما جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد ضمن گرامی داشت یاد و خاطره سه آذر اهورائی، شهید مهدی شریعت رضوی، شهید احمد قندچی و شهید مصطفی بزرگ‌نیا و همه شهدای جنبش دانشجویی و همچنین قلبی مالامال از درد فراق همکلاسی‌های در بندمان اعلام می‌داریم از مواضع جنبش دانشجویی ذره‌ای عقب نخواهیم نشست و همچنان فریاد می‌زنیم دانشگاه پادگان نیست، همکلاسی‌هایمان را آزاد کنید.
جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد
۱۶ آذر ۱۳۹۰



برگزاری مراسم گرامیداشت کیانوش آسا بر سر مزارش؛ به مناسبت روز دانشجو

در آستانه روز دانشجو، مراسم گرامیداشت کیانوش آسا، توسط هم دانشگاهیان وی و جمعی از فعالین مدنی کرمانشاه بر سر مزار وی برگزار شد.
به گزارش دانشجونیوز، ظهر روز گذشته ١۵ آذر ماه، مصادف با روز عاشورا، عده ای از همکلاسی های کیانوش آسا در کنار جمعی از فعالین مدنی کرمانشاه، مردم کرمانشاه و خانواده وی با حضور بر سر مزار کیانوش آسا یاد و خاطر آن شهید را گرامی داشتند.
شهید کیانوش آسا از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت، تحصیلات دوره کارشناسی خود را در دانشگاه رازی کرمانشاه گذرانده بود. وی در پی اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨، در تظاهرات ٢۵خرداد آن سال، به ضرب دو گلوله جان خود را از دست داد. لازم به ذکر است که در دو سال گذشته نیز به مناسبت روز دانشجو مراسمی بر سر مزار وی برگزار شده بود.
فشار بر خانواده دانشجویان جانباخته در حوادث پس از انتخابات برای سکوت و عدم برگزاری مراسم سالگرد دانشجویان، پس از گذشت دو سال هم چنان ادامه دارد. چندی پیش، در اواخر آبان ماه نیز عزیز دانشور آسا، برادر شهید کیانوش آسا، برای مدتی بازداشت شده بود. وی از فعالین مدنی کرمانشاه و دبیر جبهه ی سبز کرمانشاه (صلح سبز) می باشد.




پیشنهاد جمعی از دانشجویان: "سکوت" برای "اعتراض" در آخرین روز هفته دانشجو

جمعی از فعالین دانشجویی، در پیشنهادی به دانشجویان و دیگر اهالی خارج کشور، از آن ها خواسته اند تا در روز سه شنبه ٢٢ آذر مصادف با آخرین روز هفته دانشجو سکوت کنند.
به گزارش دانشجونیوز در بخشی از این طرح پیشنهادی آمده است: "١٦ آذر را نمیتوان نادیده گرفت مخصوصا در روزگاری که زندان، خانه دانشجویان شده و بر دهان دانشگاه قفل زده اند. ١٦ آذر همیشه روزی برای فریاد و خروش اعتراض نسلی که اجازه تعیین سرنوشت خود را نداشته، بوده است. نسلی که امروز نه آزادی اندیشه و حق نگاه انتقادی در دانشگاه را دارد و نه آزادی سبک زندگی و انتخاب روابط خصوصی اش را."
در ادامه این بیانیه آمده است: "دانشجویان و دیگر اهالی خارج کشور روز سه شنبه ٢٢ آذر مصادف با آخرین روز هفته دانشجو را سکوت کنند! آنها در جاهاییکه خیلی حرف میزنند، سکوت کنند! ... فعالان و شخصیتهای سیاسی خارج کشور آن روز را سکوت کنند. آنها که با رسانه های جمعی مصاحبه میکنند، آن روز را با هیچ رسانه ای مصاحبه نکنند و علت مصاحبه نکردنشان را هم به رسانه ها بگویند و رسانه ها نیز این پیام را انعکاس دهند. بگذارید یک روز برای اتحاد، نیروهای سیاسی ساکت باشند. آن روز مقاله جدیدی را چاپ نکنند. بگذارند یک روز مقاله های کهنه بیشتر بمانند. رسانه ها نیز میتوانند همراهی کنند. آن روز تیتر صفحه اولشان را به عنوان "روز سکوت اعتراضی"به "نداشتن حق حرف زدن" در ایران اختصاص دهند. مدتی است که جنجال و هیاهو و قلم زدنها در سایتها زیاد است. بگذارید یک روز، و تنها یک روز، آن هم در همراهی با "روز ملی دانشجو"کمی سکوت کنیم. کمی بیندیشیم. ببینیم اگر با حرف نمیشود، آیا با سکوت میتوانیم در کنار هم قرار بگیریم."
متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:
"چنین است که ‌امید مردم به دانشگاه است و گویا مردم از دانشجویان پیمانی گرفته اند. آن‌ها پیمان گرفته اند که آزادی باید زنده بماند، شادی میهمان هر خانه شود، خشونت چنان رسوا شود که اجازه‌ی حضور و بروز نیابد، زنجیر‌های عقاید و بیان و اندیشه‌ها پاره شود، دوستی و همدلی افزون گردد، به جای برتری جویی‌ها، روا داری و احترام به همدیگر نشانده شود و آزادی و عدالت، دموکراسی و رفاه و حقوق بشر و زیست اخلاقی و انسانی، همه با هم محقق گردد. مردم پیمانی سخت گرفته اند و کاری سخت پیش رو دارید"...این پیام مجید توکلی بود از زندان به ما. به دانشجویان. بیش از یک سال پیش.
دو سال پیش در همین روزها بود که مجید توکلی از بندرعباس بر روی دیوار فیس بوکش نوشت که میخواهد به تهران برود تا روز دانشجو را در دانشگاه خودش، پلی تکنیک که از آن تبعید شده بود، باشد و با هم دانشگاهیانش سخن بگوید.  چهار سال پیش بود که در روز ١٦ آذر در دانشگاه تهران تظاهرات عظیمی شکل گرفت که در آن گرایشات مختلف از تحکیمی ها تا چپ ها برنامه اعتراضی داشتند و بعد از آن دستگیری گسترده ای از فعالان دانشجویی رقم خورد. هفت سال پیش بود که در روز ١٦ آذر محمد خاتمی در آخرین سال ریاست جمهوری اش به دانشگاه آمد و میان او و دانشجویان بحث و جدل درگرفت. این سالها را یک به یک میتوان برشمرد و عقب رفت تا آن شانزده آذری که نظام استبداد سلطنتی، خون سه آذر اهورایی را بر صحن دانشگاه ریخت و همان آغازی شد بر مبارزه شصت ساله دانشگاه و دانشجو با استبداد، به هر شکلش.
اینها را نوشتیم تا بگوییم که ١٦ آذر را نمیتوان نادیده گرفت مخصوصا در روزگاری که زندان، خانه دانشجویان شده و بر دهان دانشگاه قفل زده اند. 16 آذر همیشه روزی برای فریاد و خروش اعتراض نسلی که اجازه تعیین سرنوشت خود را نداشته، بوده است. نسلی که امروز نه آزادی اندیشه و حق نگاه انتقادی در دانشگاه را دارد و نه آزادی سبک زندگی و انتخاب روابط خصوصی اش را.
اما این روزها نه تنها آزادی را از ما گرفته اند که شور را نیز از دلهایمان برده اند. امیدواری مان را نشانه گرفته اند. این روزها در میان جنجالهای بسیار آنها، تنها سکوت ما به گوش میرسد. آن قدر نمایش بی رحمی در کشورمان اکران شده، که کمتر صدای اعتراضی به گوش میرسد. اینروزها خانه مان،ایران، مشوش است. درگیری باندهای قدرت، جار و جنجال ها و نواختن بر طبل جنگ سرزمینمان را ناامن کرده است. هزینه فعالیت سیاسی، سرکوب خشن و التهاب آفرینی و ایجاد تنش، عموم جامعه را به سویی کشانده است که اعتراض خود را پنهان کرده و سکوت کند و منتظر بزنگاهی بماند.
اما در میانه این سکوت، چه میتوان کرد؟ چگونه در این فضای پرفشار، نشان دهیم که ما مطالباتمان را فراموش نکرده ایم؟ چگونه بار دیگر بگوییم آنها که برای حق خواهی اعتراض کرده و در زندان هستند را فراموش نمیکنیم؟ چگونه نشان دهیم که سکوتمان از رضایت نیست؟
هر سکوتی نشانه بی حرفی و بی عملی نیست. سکوت وقتی که انتخاب باشد، پیام دارد. فریاد است. پس چرا از سکوتمان اعتراضی نسازیم؟ سکوتی که حرفی رابزند. سکوت با صدا. یک سکوت جمعی. یک سکوت هدفمند. یک سکوت پیام دار. یک "سکوت اعتراضی". اعتراض به "نداشتن حق حرف زدن". سکوتی در حمایت از سکوت دانشجویان و دانش آموختگان زندانی. سکوتی در پشتیبانی از همه آنها که به سکوت مجبور شدند. سکوتی برای مخالفت با خشونت، مخالفت با جنگ و مخالفت با دست آویز کردن "حق مسلمی" که باعث تهدید جان ملت شود. سکوتی با هم و برای هم. سکوتی که بتواند نشان دهد که ما هنوز با هم هستیم و روزی دوباره سکوتمان را خواهیم شکست. سکوتی که مقدمه یک فریاد بلندتر باشد.
احمد زیدآبادی روزگاری در اهمیت سکوت نوشته بود "سكوت هم به جاي خود يك فعل سياسي است و هنگامي كه به طور دسته جمعي و در اعتراض به فضاي بسته سياسي اعلام شود، در واقع يك كنش اعتراض‌آميز سياسي است".
اما چگونه میتوانیم از سکوتمان یک کنش اعتراضی بسازیم؟ اگر ایرانیان داخل کشور مجبور به سکوت هستند و حق حرف زدن ندارند، چگونه میتوان پیام سکوت آنها را به گوش دیگران رساند؟ ما جمعی از دانشجویان خارج از کشور قصد داریم تا با سکوت اجباری حاکم بر فضای داخل ایران همراه شویم. ما همه کسانیکه به "نداشتن حق حرف زدن" در ایران اعتراض دارند را به همراهی با دو پیشنهاد زیر فرامیخوانیم. هر کس با آن همدل است، یاری کند و دیگران را همراه سازد.
١- دانشجویان و دیگر اهالی خارج کشور روز سه شنبه ٢٢ آذر مصادف با آخرین روز هفته دانشجو را سکوت کنند! آنها در جاهاییکه خیلی حرف میزنند، سکوت کنند! در ٢٢ آذر امسال از ساعت صفر تا ساعت صفر روز بعد، هیچ کس، هیچ چیز در صفحه فیس بوک، تویتتر، بالاترین و دیگر شبکه های اجتماعی ننویسد. به جای آن،روزهای مانده به ٢٢ آذر درباره "فراخوان یک روزه سکوت" برای حمایت از دانشگاه و دانشجو و در اعتراض به "نداشتن حق حرف زدن" بنویسند. به زبانهای مختلف بنویسند و منتشر کنند. پوستر و کلیپ بسازند و تا قبل از آن روز همه را دعوت به این حرکت نمادین اعتراضی کنند. اما آن روز هیچ کس، هیچ چیزی در شبکه های اجتماعی ننویسد. سکوت باشد و سکوت. تا بتوان آماری از سکوت اعتراضی ایرانیان گرفت. حتی میتوان دوستان غیر ایرانی را هم به این "سکوت اعتراضی" فراخواند. مهم این است که ما بتوانیم یکبار دیگر نشان دهیم که هنوز میتوانیم با هم باشیم و یک اقدام عملی را بطور متحد انجام دهیم. این کنش، پیغام مهمی برای کسانی دارد که دهان ما را بسته میخواهند. این همبستگی نشان میدهد که ما میتوانیم برای ساکت نبودن هم متحد شویم.
٢- فعالان و شخصیتهای سیاسی خارج کشور آن روز را سکوت کنند. آنها که با رسانه های جمعی مصاحبه میکنند، آن روز را با هیچ رسانه ای مصاحبه نکنند و علت مصاحبه نکردنشان را هم به رسانه ها بگویند و رسانه ها نیز این پیام را انعکاس دهند. بگذارید یک روز برای اتحاد، نیروهای سیاسی ساکت باشند. آن روز مقاله جدیدی را چاپ نکنند. بگذارند یک روز مقاله های کهنه بیشتر بمانند. رسانه ها نیز میتوانند همراهی کنند. آن روز تیتر صفحه اولشان را به عنوان "روز سکوت اعتراضی"به "نداشتن حق حرف زدن" در ایران اختصاص دهند. مدتی است که جنجال و هیاهو و قلم زدنها در سایتها زیاد است. بگذارید یک روز، و تنها یک روز، آن هم در همراهی با "روز ملی دانشجو"کمی سکوت کنیم. کمی بیندیشیم. ببینیم اگر با حرف نمیشود، آیا با سکوت میتوانیم در کنار هم قرار بگیریم.
هر کس موافق این پیشنهاد است برای آن کاری کند. به یاد روزهای دو سال قبل که میگفتیم ما همه رسانه هستیم و هر کس خبر را به دیگری میداد و دیگری را دعوت میکرد، این بار هم باید همین کار را کنیم. این اقدام اعتراضی، چه به یک اقدام جمعی فراگیر تبدیل شود و چه تنها عده ای آنرا انجام دهند، ضرری ندارد. این "هیچ ترین" (نه حتی کمترین) کاریست که ما میتوانیم برای همراهی با سکوت اجباری ایرانیان رنج دیده انجام دهیم و شاید بدین طریق بتوانیم صدای اعتراض آنها و خودمان را به گوش دیگران برسانیم. این کوچکترین کنش اعتراضی ما به "نداشتن حق حرف زدن" است.
عده ای شاید بگویند که به جای این کار باید مردم را دعوت به فریاد و خروش کنیم. ما مخالفتی با آن نداریم. اگر فراخوانی از داخل ایران برای یک اقدام اعتراضی بود، ما هم وظیفه داشتیم آنرا حمایت کنیم. اما وقتی همه را در داخل کشور مجبور به سکوت کرده اند، ما میتوانیم سکوت را نماد اعتراض کنیم. شاید با سکوت جمعی بتوانیم دیگران را بیدار کنیم. گاهی شیوه اعتراض دارای مهمترین نقش نیست، بلکه تحقق، فراگیری و انجام کنش جمعی اهمیت دارد.
سکوت ایرانیان سالهاست که از رضایت نیست. اما میخواهیم این بار سکوت را معنای دیگری ببخشیم.این بار سکوت هدفمند ما، نمایش اعتراض ماست، "سرشار از ناگفته ها".
شبکه دانشجویی گرامیداشت هفته دانشجو


احضار علیرضا کامکار، فعال دانشجویی، به اداره اطلاعات در روز دانشجو

خبرگزاری هرانا - طبق روال سال های گذشته، همزمان با نزدیک شدن به روز دانشجو، فشار نهادهای امنیتی بر فعالین دانشجویی افزایش یافته است. در هفته های اخیر نیز شاهد بازداشت و احضار دانشجویانی از دانشگاه های مختلف کشور به کمیته های انضباطی و نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه بوده ایم که تنها بخشی از انها در رسانه ها انعکاس یافته است.
به گزارش دانشجونیوز، در هفته ی اخیر علیرضا کامکار دانشجوی حقوق دانشگاه ازاد شهرکرد برای چهارمین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری ٨٨ به اداره اطلاعات شهرکرد احضار شد. این دانشجوی ساکن شهرکرد که دبیر تشکلی به نام «سازمان مستقل ازاداندیشان» در این دانشگاه نیز می باشد، چهارشنبه شانزدهم اذر و روز دانشجو باید در اداره اطلاعات شهرکرد حاضر شود.
در ادامه ی فشارها بر دانشجویان، در روز شنبه دوازدهم آذر، علی عباسی و رحمان یعقوبی دو فعال دانشجویی دانشگاه مازندران بازداشت شده بودند.




ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم سالگرد محمد مختاری

خبرگزاری هرانا - همانند سالهای اخیر، امسال نیز ماموران امنیتی و نهادهای حکومتی، مانع از برگزاری مراسم بزرگداشت قربانیان قتل های زنجیره ای شده و با فشارهای امنیتی و تهدید، از انجام مراسم خانوادگی برای جانباختگان بر سر مزار آنها نیز ممانعت بعمل آورده اند.
همسر محمد مختاری، شاعر، نویسنده و عضو کانون نویسندگان، که در دوازدهم آذرماه ۷۷ توسط ماموران وزارت اطلاعات و در جریان پروژۀ ربایش و قتل مخالفان و روشنفکران (قتل های زنجیره ای) کشته شد، طی گفتگویی با رادیو فردا خاطرنشان کرد که امسال نیز مثل سال های پيش، نمی توانند برای همسرش مراسم يادبودی برگزار کنند.
به گزارش رادیو فردا، مريم حسين زاده، همسر محمد مختاری، همچنین در خصوص برگزاری يا عدم برگزاری مراسم امسال می گوید: "... ما الان تقريبا چهار سالی می شود که مراسمی به آن شکل برگزار نمی کنيم. يعنی در اين مدت سر خاک هم نمی توانيم برويم. تا پيش از اين معمولا به آنجا می رفتيم و تعدادی از مردم هم به طور خودجوش يا اتفاقی می آمدند و در حوالی مزار آقای مختاری جمع می شدند. از جمله اعضای کانون نويسندگان و يا دوستان و نويسندگان ديگر دور ما جمع می شدند. اما الان چند سال است که حتی در آنجا هم نمی توانيم برنامه ای داشته باشيم."
همسر این عضو جانباختۀ کانون نویسندگان ایران در خصوص نحوۀ ممانعت ماموران برای انجام مراسم گفت: "آنها ايستاده اند، با ماشين، بی ماشين. در ميان جمعيت و يا پراکنده و نمی گذارند که ما مراسمی برگزار کنيم.
تهديد می کنند که زود بايد خاک را ترک کنيد. حتی برای خواندن فاتحه هم وقتی به ما داده نمی شود. اصرار می کنند که متفرق بشويد و برويد. جلوی جوان ها را می گيرند و با آنها مجادله می کنند، موبايل هاشان را می گيرند يا به آنها توهين می کنند. ما در چند سال گذشته مراسمی به آن شکل نداشته ايم که بتوانيم صحبتی بکنيم يا از مردم پذيرايی کنيم. جايی برای مراسم اعلام کنيم يا سالنی اجاره کنيم و مردم را به مراسم دعوت کنيم. يا در مسجد بتوانيم دور هم جمع شويم."