۱۳۹۰ آبان ۲۵, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

تلاش آمریکا برای جلوگیری از تأثیر گذاری تحریم ها بر مردم ایران

وزارت خزانه داری آمریکا

نوشتۀ فواد روستائی
مسئولان دولت آمریکا اعلام کردند که این کشور سرگرم مطالعه و بررسی اعمال تحریم هائی علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است اما این بررسی با توجه به این نکتۀ مهم صورت می گیرد که تحریم های احتمالی به زیان جوانان ایران نباشد و باری بر دوش آنان ننهد.

یکی از مسئولان وزارت خزانه داری آمریکا طی سخنانی در جمع اعضای مجلس نمایندگان این کشور گفت اندیشۀ تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فراموشی سپرده نشده و کماکان چون تمامی گزینه های دیگری که می توانند به گونه ای "سخت" و "معتبر" بر ایران اثر گذار باشند مطرح است.
مسئول آمریکائی افزود اما آمریکا نمی خواهد فوراً در این عرصه اقدام کند.
به گفتۀ مقام وزارت خزانه داری آمریکا، واشنگتن می خواهد مطمئن شود که تحریم بانک مرکزی و تحریم های دیگر به افزایش قیمت نفت که به نفع ایران خواهد بود منجر نخواهد شد.
در وزارت امور خارجۀ آمریکا نیزیکی از مسئولان این وزارت خانه تأکید کرد که تشدید تحریم ها و مجازات ها علیه جمهوری اسلامی ایران اگر به گونه ای صورت گیرد که مردم ایران را در فشار بگذارد، حاصلی جز دور کردن و بیگانه کردن این مردم با آمریکا نخواهد داشت.
این مقام آمریکائی افزود تمامی تلاش ها باید صورت گیرد تا تشدید تحریم ها چنان پیامدهائی نداشته باشد و مردم ایران را به گروگان دولت تهران تبدیل نکند.
باید این نکته را یادآوری کنیم که چین و روسیه تا کنون با اعمال تحریم های تازه ای علیه ایران با توجه به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران مخالفت کرده اند.
به این ترتیب، احتمال تصویب چنین تحریم هائی در شئورای امنیت امنیت سارمان ملل متحد دست کم در حال حاضر وجود ندارد و آمریکا و اتحادیۀ اروپا ممکن است خارج از چهارچوب سازمان ملل به اعمال تحریم هائی علیه جمهوری اسلامی ایران دست بزنند.




اخبار روز:
دبیر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن از اتمام سرشماری خبرداد و اعلام کرد: جمعیت ایران بر اساس نتایج مقدماتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۷۵ میلیون نفر است.
طه نورالهی در گفتگو با مهر از اتمام سرشماری عمومی نفوس و مسکن خبرداد و گفت: هم اکنون در حال جمع بندی نتایج سرشماری هستیم.
دبیر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن اعلام کرد: طی دو گذشته ۲٣ و ۲۴ آبا ماه از خانوارهای غائب توسط ماموران سرشماری مرکز آمار، سرشماری شد.
وی با اعلام اینکه بر اساس نتایج مقدماتی و اولیه سرشماری، جمعیت کشورمان حدود ۷۵ میلیون نفر است، عنوان کرد: نتایج کامل سرشماری به زودی از طریق روابط عمومی مرکز آمار اعلام خواهد شد.
نورالهی اظهارداشت: نتایج آمارگیری و سرشماری در تمام استانهای کشور جمع آوری شده و در حال بارگذاری بر روی سایت مربوطه است.
لازم به ذکر است که انجام سرشماری توسط مرکز آمار ایران از روز ۲ تا ۲۲ آبانماه جاری در سراسر کشور انجام شد.



ارائه قطعنامه «توطئه ترور»: هشدار ایران و پیش‌بینی نادرست لاریجانی

image
در حالی که روز گذشته محمد جواد لاریجانی در گفتگو با شبکه الجزیره در خصوص «توطئه ایران» برای ترور سفیر سعودی گفته بود که «اطمینان داریم برادران عربستانی ما ماجرا را باور نکرده‌اند»؛ امروز گزارش شد که عربستان سعودی با تسلیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای به مجمع عمومی سازمان ملل درخواست محکومیت جمهوری اسلامی را کرده است.
یک روز پس از گفتگوی تفصیلی محمد جواد اردشیر لاریجانی با شبکه الجزیره،  گزارش شد که محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به ناصر عبدالعزیز الناصر، رییس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل از تصمیم دولت عربستان سعودی برای تسلیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای به این مجمع حاوی درخواست محکومیت جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده است.
لاریجانی: اطمینان دارم که برادران عربستانی ما این ماجرا را باور نکردند
محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره در نیویورک در ارتباط با اتهامات آمریکا علیه ایران گفت: «من اطمینان دارم که برادران عربستانی ما این ماجرا را باور نکردند.»
به گزارش انتخاب وی درباره اتهام آمریکا علیه ایران در مورد تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت: «آمریکایی‌ها عربستانی‌ها را در این مورد هدایت می‌کنند یعنی طرف آمریکایی این سیاست را دنبال می‌کند که برادران ما در ساحل جنوبی خلیج فارس را نسبت به ما نگران کنند.»
توزیع پیش‌نویس قطعنامه در محکومیت ایران
امروز چهارشنبه متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در محکومیت «توطئه ایران» برای ترور سفیر سعودی در واشنگتن در دبیرخانه سازمان ملل ثبت و توزیع شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها آمریکا، ایران را متهم کرده‌است که دو شهروند آن قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. تهران این اتهام را به شدت رد کرده و آن را ساخته و پرداخته آمریکا دانسته‌است.
نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در خصوص این پیش‌نویس گفته است که در این قطعنامه از ایران خواسته شده است تا «به تمامی تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی عمل کند، و در زمینه برخورد قضایی با کسانی که در برنامه‌ریزی، حمایت، سازماندهی و تلاش در اجرای توطئه ترور سفیر سعودی در آمریکا مشارکت داشته‌اند با دولت‌های ذیربط همکاری نشان دهد.»
به گفته‌ی نماینده سعودی در سازمان ملل تعدادی از کشورهای جهان از تسلیم این پیش‌نویس حمایت کرده‌اند.
هشدار ایران نسبت به پیامدهای ارائه قطعنامه
در رویدادی دیگر و در همین زمینه امروز گزارش شد که نماینده ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به رییس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل از تصمیم دولت عربستان سعودی برای تسلیم پیش‌نویس این قطعنامه‌ به شدت انتقاد کرده است.
به گزارش ایسنا محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به ناصر عبدالعزیز الناصر، رییس قطری مجمع عمومی سازمان ملل در مورد تبعات ارائه این قطعنامه علیه جمهوری اسلامی هشدار داده است.
آقای خزاعی در نامه‌ی خود تصویب درخواست ریاض برای تصویب چنین قطعنامه‌ای را «بی‌سابقه و بدعتی خطرناک» خوانده و گفته است که تصویب چنین قطعنامه‌ای باعث هتک حیثیت سازمان ملل می‌شود.
نماینده ایران ضمن رد اتهام ارتباط برخی نهادهای جمهوری اسلامی با توطئه ترور این اتهام را ناشی از «تبلیغات گسترده و نیات مغرضانه و خصمانه آمریکا علیه ملت ایران» دانسته است.
خزاعی در پایان نیز ضمن درخواست عدم پذیرش پیش‌نویس مورد نظر عربستان سعودی، هشدار داده است «چنانچه مجمع عمومی این سازمان اجازه دهد هر پیش‌نویس قطعنامه نامربوطی، مشابه آنچه که توسط آمریکا پیشنهاد شده، مورد توجه قرار گیرد» در آینده این سازمان به جای مکانی برای تقویت انسجام بین دولت های عضو، به محلی برای طرح ادعاهای بی اساس تبدیل می شود.



رزمایش ۲۵۰ هزار نفری بسیج در حمایت از جنبش وال استریت


imageفرمانده بسیج از برگزاری رزمایش ۲۵۰ هزار نفری گردان‌های رزمی بسیج در ۵ استان کشور با نام «فدائیان انقلاب جهانی اسلام» و به منظور حمایت از موج بیداری اسلامی و دفاع از مظلومان و مستضعفان آمریکا در قالب جنبش وال‌استریت خبر داد.


به گزارش فارس، سردار نقدی در حاشیه برگزاری همایش بسیج و رسانه با اعلام این خبر گفت: «گردان‌های رزمی بسیج در این رزمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان خواهند داد.» وی این رزمایش را پیامی به مستکبرانی که گوش چشمی به خاک جمهوری اسلامی ایران دارند، دانست.

محمد رضا نقدی در این گفته‌ها هیچ توضیحی درباره چگونگی حمایت بسیج از جنبش‌های مردمی منطقه و جنبش وال استریت با کمک این رزمایش نداد.

فرمانده بسیج همچنین نبرد اصلی را رسانه‌ای دانسته و افزود: «امروز نبرد اصلی ما در عرصه رسانه‌ایی است و می‌بینیم در حالی که ارتش آمریکا شکست‌های مختلفی خورده و فاقد هر‌گونه قابلیت است و اقتصاد این کشور نیز که باید از این ارتش پشتیبانی کند رو به زوال رفته است اما آن‌ها با کمک رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی خود صحنه را طور دیگری نشان می‌دهند.»

نقدی در ادامه آمریکا را در ضعیف‌ترین دوران خود دانست و گفت: «دنیای غرب هر حادثه کوچکی را در کشوری که می‌خواهد در مقابل آن‌ها بایستند، رخ می‌دهد، در بوق و کرنا کرده و با موج حقوق بشر می‌خواهد آن‌ها را به چالش بکشد اما با استفاده از رسانه‌های خود انواع سرکوب به شهروندانشان را پنهان کرده و از افکار عمومی مخفی می‌کنند.»





۳۰ هزار معلم بازنشسته در ایران، ۸ ماه است حقوق نگرفته‌اند

علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس کمیسیون آموزش و پرورش در جدیدترین گفتگو با خبرگزاری اصولگرا گفته است که: « ۱۶ تا ۳۰۰۰۰ نفر از معلمانی که امسال بازنشسته شده‌اند، ۸ ماه است حقوق نگرفته‌اند.»

به گزارش دانشجونیوز به نقل از وبسایت خبرآنلاین، نزدیک به اصولگرایان، علی عباسپور تهرانی درباره مشکلات معلمان بازنشسته گفته است: «مجلس کاملاً موافق است مشکلات معیشتی معلمان از طریق افزایش حقوق، کم شود، ولی متاسفانه اقدامات اشتباه و نسنجیده مسئولان آموزش و پرورش، برای معلمان بازنشسته امسال مشکل ایجاد کرده و آنها ۸ ماه است، حقوق دریافت نکرده‌اند.»
وی در ادامه گفت: «در سال ۸۹، وزارت آموزش و پرورش برای معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر به عنوان کارمندان عالی‌رتبه حکم افزایش ۸۰٬۰۰۰ تومانی درنظر گرفت، ولی زمانی که معلمان، بازنشسته شدند، صندوق بازنشستگی کشوری، این افزایش را تایید نکرد و گفت غیرقانونی است. به همین خاطر، نزدیک به ۳۰٬۰۰۰ معلم بازنشسته، ۸ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.»
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، درباره اینکه چرا حداقل حقوق مورد قبول صندوق بازنشستگی به معلمان پرداخت نمی‌شود، توضیح داد: «مسئولان صندوق بازنشستگی، می‌خواهند از معلمان بازنشسته، تعهدی بگیرند که افزایش حقوق ۸۰٬۰۰۰ تومانی، به آنها پرداخت نشود. معلمان هم زیر بار نرفته‌اند و اکنون، ۸ ماه است، آنها حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. به همین دلیل، به ما مراجعه می‌کنند که در صورت امکان به کار، بازگردند تا اختلافات وزارت آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی، حل شود.»
وی ضمن انتقاد کردن از مسئولان آموزش و پرورش، این پرسش را مطرح کرد: «چرا وزارت آموزش و پرورش بدون هماهنگی با مراجع ذیربط مانند صندوق بازنشستگی این حرکت‌های نسنجیده را انجام دهد؟ به نظر می‌رسد این وزارتخانه با سایر مسئولان دولت نیز برای افزایش حقوق معلمان، هماهنگی نکرده و به صورت سرخود این کار را کرده است. هر چند مجلس معتقد است در این شرایط، باید به حقوق معلمان اضافه شود، ولی این افزایش باید به صورتی باشد که فردا معلمان را دچار مشکل نکند.»
از فراموش شدن «اصل آموزش رایگان» نگرانیم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در کافه خبر، درباره فراموش شدن اصل ۳۰ قانون اساسی، ابراز نگرانی کرد. این اصل، موضوع آموزش رایگان را برای همه مردم، مدنظر دارد.
عباسپور درباره نگرانی خود گفت: «متاسفانه در مدارس غیرانتفاعی، مبالغ گزافی از مردم دریافت می‌شود و مسئولان آموزش و پرورش نیز نظارت نمی‌کنند. با خبریم در برخی از این مدارس، برای ۱ سال تحصیلی، تا ۹٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان هم دریافت شده است.»
نماینده تهران درباره سایر مدارس دولتی گفت: «خبرهایی نیز از مدارس دولتی داریم که به عناوین مختلف، از اولیای دانش‌آموزان وجوهی گرفته می‌شود. این چنین که پیش می‌رود، نگرانیم اصل ۳۰ قانون اساسی و آموزش رایگان به فراموشی سپرده شود.»
وی همچنین بار دیگر از تغییر در کتاب‌های درسی مقاطع مختلف از جمله مقطع ابتدایی، انتقاد کرد:«"تغییراتی در کتاب‌های درسی پیش آمده که بدون طی کردن مراحل قانونی این کار، صورت پذیرفته. بارها این مسئله را با وزیر آموزش و پرورش مطرح کرده‌ایم. پاسخ‌های ایشان دقیق و قانع کننده نبوده و اطلاعاتی که به ما رسیده، خلاف آن چیزی است که مسئولان این وزارتخانه می‌گویند.»
وی همچنین از کاهش ساعات درس آمادگی دفاعی در مدارس، انتقاد کرد و گفت این موضوع مورد اعتراض مسئولان ارشد نظامی قرار گرفته و آنها با رئیس مجلس مکاتبه کرده‌اند و موضوع در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گرفته است.


جواد لاریجانی: احتمالأ یک دوره دیگر رئیس‌جهور خواهیم داشت

محمد جواد لاریجانی لاریجانی، رئیس‌ ستاد حقوق بشر که درنیویورک به سر می‌برد معتقد است نظام سیاسی ایران پس از محمود احمدی‌نژاد «احتمالأ شاهد حضو ر یک رئیس‌جمهور دیگر هم خواهد بود.»
به نوشته خبرگزاری دویچه وله، محمد جواد لاریجانی در گفتگو با خبرگزاری رویتز به پرسش‌هایی در مورد احتمال تغییر نظام سیاسی ایران پاسخ داد. او در این مصاحبه تأکید کرد: «تغییر نظام حکومتی ایران از ریاستی به پارلمانی، در چارچوب بررسی دوره‌ای قانون اساسی، همچنان در حال بررسی است.» وی تغییر در این نظام را پس از ۵ یا ۶ سال آینده ممکن دانست و گفت: «حداقل اینکه بعد از این دوره نیز حتما ما رئیس جمهور دیگر هم خواهیم داشت.» محمد جواد لاریجانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد در مصاحبه با رویترز وجود اختلاف میان رهبر و رئیس‌جمهور ایران را رد کرد و در عین حال افزود: «درباره این یا آن موضوع اختلاف نظر در دیدگاه‌ها وجود دارد که طبیعی است.»



تهران برای حل مناقشه اتمی به مسکو امید بسته است 

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران می‌گوید که کشورش برای حل مناقشه اتمی سرگرم رایزنی با روسیه است. مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به صالحی خواستار پاسخ شفات به گزارش آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی شده است.

علی‌اکبر صالحی و سرگئی لاوروف وزرای خارجه جمهوری اسلامی و روسیه 
وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز اول دسامبر۲۰۱۱، بار دیگر در بروکسل گرد‌هم می‌آیند تا درباره احتمال تشدید تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی رایزنی کنند. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، خانم کاترین اشتون مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای خطاب به علی‌اکبر صالحی، وزیرخارجه جمهوری اسلامی، از وی ‌خواسته‌است که نظر دولت ایران را به صورت "شفاف و سریع" پیرامون نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند.

نامه‌ای که در ایران تهیه می‌شود


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود با ارائه اسنادی جمهوری اسلامی را متهم کرده که در خفا سرگرم فعالیت برای تولید بمب اتمی است اما ایران این اتهام را به شدت تکذیب کرده است. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست پیشین خود در زمینه تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به توافق نهائی نرسیدند و تصمیم‌گیری را به نشست اول دسامبر موکول کردند.


اکنون خبرگزاری آلمان به‌نقل از کاترین اشتون می‌نویسد:«در نامه به وزیرخارجه جمهوری اسلامی گفته‌ام که پاسخ ایران باید شفاف و سریع باشد.» با توجه به تاکید مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت پاسخ سریع جمهوری اسلامی، واکنش دولت ایران می‌تواند بر نشست روز اول دسامبر وزیران‌خارجه اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد.
کاترین اشتون: در نامه به صالحی خواستار موضع صریح و فوری ایران در برابر انتقادهای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شده‌ام

در این میان، وزیرخارجه جمهوری اسلامی بدون اشاره به دریافت نامه کاترین اشتون گفته است که «نامه‌ای تحلیلی و پاسخی منطقی و استدلالی» در دست تهیه است که برای روسای سازمان‌های انرژی اتمی جهان و نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط ارسال خواهد شد.


صالحی به خبرگزاری‌ها گفته است: «پاسخ جمهوری اسلامی ایران از نظر سیاسی یک پاسخ توام با هوشیاری و سیاست صبورانه‌ خواهد بود.»


صالحی در عین‌حال روی مواضع گذشته جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای نیز تاکید کرده است. خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از وی نوشته است:«... آن‌ها فریاد می‌زنند، ولی ما بدون تزلزل در موضع‌گیری‌ها و کلام‌مان کار خود را انجام می‌دهیم، چون حق با ما است و ما از ابتدا تاکنون یک حرف زده‌ایم و آن را ادامه می‌دهیم. البته شتاب‌زده عمل نمی‌کنیم. غربی‌ها علاقمند هستند که ما را وارد یک عکس‌العمل شتاب‌زده کنند. مثلا می‌خواهند که ما بگوئیم از ان.پی.تی خارج می‌شویم. ولی ما در سیاست آنقدر جاافتاده هستیم که رفتارمان انفعالی نباشد.»

رایزنی چند ماهه با روس‌ها


به‌گفته وزیرخارجه، جمهوری اسلامی از مدت‌ها پیش برای حل مناقشه اتمی سرگرم رایزنی با مقامات روسی است. ایلنا به‌ نقل از صالحی نوشته است:«ما در تماس و رایزنی دائم با مقامات روس هستیم. آن‌ها طرح گام به گام را مطرح کرده‌اند. ما این طرح را خوب و از روی حسن نیت می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم. البته در جزئیات طرح باید نظرات ما رعایت شود..... در حال مذاکره هستیم که یک برون رفت برای موضوع ساخته شده هسته‌ای و در واقع پرونده تصنعی هسته‌ای پیدا کنیم.»


در حالی که وزیرخارجه جمهوری اسلامی از تهیه نامه‌ای در پاسخ به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و مذاکره با روس‌ها برای خروج از بن‌بست سخن می‌گوید، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفته است:«ایران و غرب به این نتیجه رسیده‌اند که باید مذاکرات دوباره احیا شود. جمهوری اسلامی ایران موضوعات هسته‌ای را غیرقابل مذاکره می‌داند، اما ما حاضریم در موضوعات دیگر، از جمله تحولات منطقه مذاکره کنیم.»


برخی از سیاستمداران غربی  پیش از این اعلام کرده‌اند که مقامات ایرانی در نامه‌هائی که تاکنون برای رفع نگرانی جامعه جهانی نوشته‌اند، به جای پاسخ‌ گفتن صریح به نگرانی‌های ناشی از برنامه هسته‌ای خود، به مسائل حاشیه‌ای پرداخته‌اند. همین مسئله  سیاستمداران غربی را دستخوش این سوء‌ظن کرده که هدف تهران به دست آوردن  وقت کافی برای دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای است.



هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به بحران بزرگ مالی در چین

 صندوق بین‌المللی پول از آغاز بحران مستغلات و درهم ریختن توازن اقتصادی چین بیمناک است. این بحران نتیجه پرداخت اعتبارات بی‌حساب بانک‌ها است و می‌تواند شبیه بحرانی باشد که اقتصاد آمریکا را در سال ۲۰۰۸ به ‌زانو در آورد.
از نظر صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی چین باید از سیطره نفوذ دولت آزاد شود صندوق جهانی پول، سیستم بانکی چین را در برابر خطری فزاینده می‌بیند. کارشناسان این نهاد بین‌‌المللی معتقد نیستند که چنین بحرانی به‌سرعت بروز خواهد کرد، اما پیش‌بینی می‌کنند که در صورت بروز چند مشکل همزمان، بانک‌های چینی با بحرانی بزرگ روبرو خواهند شد.

خصوصی‌سازی، راه مقابله با بحران


گزارش پژوهش‌های صندوق بین‌المللی پول درباره سیستم مالی چین روز سه‌شنبه (۱۵ نوامبر/۲۴ آبان) منتشر شد. در این‌گزارش از دولت چین خواسته شده است که برای مقابله با بحرانی که می‌تواند در راه باشد، هرچه سریع‌تر بازار‌مالی خود را آزاد و به نفوذ دولتی بر سرمایه‌گذاران، بانک‌های تجاری و بانک‌مرکزی پایان دهد.


براساس پژوهش‌های کارشناسان نهاد بین‌المللی، وضعیت بانک‌های تجاری چین نشان می‌دهد که آن‌ها در برابر هریک از شوک‌های ناشی از به‌هم خوردن اوضاع اعتبارات، مستغلات یا بازار ارز، توان مقاومت دارند، اما بروز همزمان  بحران در هر سه  رشته را تاب نخواهند آورد.


بحرانی از جنس بحران آمریکا؟


بانک‌های چینی در سال‌های گذشته وام‌ها و تسهیلات زیادی در اختیار مردم قرار داده‌اند. همین امر سبب شد که جمهوری خلق چین بتواند تا حد زیادی از سرایت بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ مصون بماند. اما صندوق بین‌المللی پول نگران آن است که این وام‌ها و تسهیلات، به درستی مورد استفاده قرار نگرفته باشند.


بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ که رشد اقتصادی کشورهای صنعتی را به شدت کاهش داد، نتیجه سیاستی بود که بانک‌های آمریکائی در سال‌های پیش از آن اعمال کرده بودند. آن‌ها، وام‌هائی با بهره بسیار پائین به مردم داده بودند. شهروندان نیز، با توجه به رشد قیمت مستغلات به این بازار هجوم بردند.
برج ۳۸۴ متری سن‌شین در جنوب چین. آیا یک رشد شتابناک، رکود  اقتصادی را در پی خواهد داشت؟ اما هنگامی که بانک مرکزی نرخ بهره راهبردی را بالا برد، شهروندان از بازپرداخت اقساط خود عاجز ماندند و درنتیجه بحران مستغلات و بانک‌ها آشکار شد. این بحران از آمریکا به سایر کشورهای صنعتی سرایت کرد.

افزایش صادرات


صندوق بین‌المللی پول همچنین نگران به‌هم خوردن توازن در اقتصاد چین است. اقتصاد چین به‌شدت وابسته به صادرات و سرمایه‌گذاری برای رشد است. اما برای جلوگیری از بحران‌های آینده، نقش مصرف در بازار داخلی باید افزایش یابد.


بانک مرکزی چین، با گزارش صندوق بین‌المللی پول برخوردی انتقادی داشته است. مسئولان این بانک اعلام کرده‌اند که گزارش محورهای متعددی دارد که کامل و عینی نیستند.


مسئولان بانک مرکزی چین همچنین گفته‌اند که دخالت دولت بر بازارهای مالی اکنون به بازرسی محدود شده است. علاوه بر این، جمهوری خلق چین، برای بررسی قابلیت اجرائی پیشنهادهای صندوق بین‌المللی پول، باید خود دست به پژوهش‌های تازه بزند.




رئیس پنتاگون نگران کوچک شدن ارتش آمریکا است 

وزیر دفاع آمریکا، در نامه‌ای به نمایندگان کنگره، نسبت به کاهش بودجه نظامی ایالات متحده به شدت ابراز نگرانی کرده است. به‌نوشته لئون پانتا، در این صورت آمریکا باید از ایجاد سیستم دفاع موشکی اروپا نیز چشم‌پوشی کند.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا لئون پانتای دموکرات نامه خود را خطاب به جان مک‌کین و لیندسی گراهام، سناتورهای  جمهوری‌خواه نوشته است. هدف او، تحت تاثیر قراردادن کمیسیون فراحزبی ویژه ای است که  برای کاهش بودجه دولت تشکیل شده است. این کمیسیون، باید تا یک هفته دیگر پیشنهادهای خود را ارائه دهد.

بدهی‌های دولت آمریکا اکنون به ۱۵ بیلیون دلار رسیده است. تابستان امسال، هنگامی که دولت از کنگره خواسته بود با دریافت وامی تازه موافقت کند، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر تشکیل "کمیسیون ویژه" به توافق رسیدند.
بر اساس همین توافق، اگر اعضای کمیسیون نتوانند بر سر کاهش بودجه به توافق برسند، باید بدون استثنا ظرف ده سال آینده، سالانه بیش از یک بیلیون دلار از اعتبارات دولت کاسته شود. نیمی از این رقم، شامل حال وزارت دفاع خواهد شد.

ارتشی کوچک‌تر از همیشه؟


رئیس پنتاگون
، در نامه خود تصویر تیره‌ای از ارتش آمریکا در زمان اعمال این صرفه‌جویی‌ها به دست داده است. او می‌نویسد:« ما محدودترین نیروی زمینی را از سال ۱۹۴۰ به این سو خواهیم داشت، تعداد کشتی‌هامان از سال ۱۹۱۵ کمتر خواهد بود و نیروی‌هوائی‌مان کوچکتر از همیشه خواهد شد.»

اگر کمیسیون ویژه کنگره تا یک هفته دیگر به توافق نرسد، واشنگتن  یا باید کاهش بودجه‌ پیشنهادی خود را اعمال کند، یا از طریق سازش با جمهوری‌خواهان جلوی آن را بگیرد. 
سربازان آمریکائی در حال ترک عراق. آیا سربازی در آمریکا اجباری می‌شود؟ راه‌حل دوم، خطر تکانه‌های شدید را در بازارهای مالی به‌دنبال خواهد داشت، زیرا در این صورت کاملا آشکار می‌شود که دولت توانائی حل مشکلات مربوط به بودجه و بدهی‌ها را ندارد.

تصویر پانتا از آینده ارتش آمریکا


وزیر دفاع آمریکا در هرحال می‌خواهد مانع از کاهش بودجه نظامی شود. او در نامه خود نوشته است که در صورت کاهش بودجه، آمریکا باید از ایجاد سپر دفاع موشکی اروپا چشم‌پوشی کند، ۴۵۰ پایگاه زیر زمینی  موشک‌های دوربرد خود را برچیند و به موشک‌های زیردریائی‌ها  و بمب‌های استراتژیک خود بسنده کند.


علاوه بر همه این‌ها، به نوشته لئون پانتا، ایالات متحده آمریکا ناگزیر خواهد شد بسیاری برنامه‌های پرهزینه تسلیحاتی جدید خود  را متوقف کند. تامین جت‌های جنگی "جوینت استرایک فایتر" برای نیروی هوایی، هلیکوپتر برای ارتش و زیردریایی‌های جدید برای نیروی دریائی در شمار این صرفه‌جوئی‌ها خواهند بود.

وزیر دفاع آمریکا یک‌هفته پیش از انتشار نامه خود، هشدار داده بود که صرفه‌جویی در بودجه سبب خواهد شد که ارتش آمریکا عقب بماند و به یک کشتی بدون ملوان، یک گردان هوائی فاقد خلبان‌های آموزش دیده و در نهایت به یک ببر کاغذی تبدیل شود.


هشدارهای جمهوری‌خواهان


آنچه وزیردفاع دموکرات آمریکا می‌گوید، با هشدارهای دوماه پیش برخی از جمهوری‌خواهان هماهنگی دارد.


جمهوری‌خواهان هشدار داده بودند که با کسر بودجه، ارتش ناچار خواهد بود برای کاهش هزینه‌های پرسنلی خود بار دیگر خدمت سربازی را اجباری کند و نیروی دریائی ناگزیر خواهد شد ۵۰ واحد از ۲۸۸ کشتی خود را از دست بدهد که برابر با دو ناوگان دریائی است.

جمهوری‌خواهان همچنین گفته بودند که برخی از کارخانه‌های اسلحه‌سازی باید تعطیل شوند و ۲۰۰ هزار سرباز حرفه‌ای و ۲۰۰ هزار نفر دیگر از پرسنل ارتش بیکار خواهند شد.
موشک پاتریوت. احتمال دارد آمریکا مجبور شود از استقرار سپر دقاع موشکی در اروپا چشم‌پوشی کند در حال حاضر هنوز ۲۲ درصد سربازان بازگشته از عراق و افغانستان و ۴۱ درصد زخمی شدگان این جنگ‌ها بیکار هستند.

آدام اسمیت سخنگوی دموکرات‌ها در کمیسیون دفاع مجلس نمایندگان، خود را در برخی نگرانی‌های جمهوری‌خواهان سهیم می‌داند، اما تاکید کرده که جمهوری‌خواهان با انگیزه ایجاد ترس بزرگ نمائی می‌کنند.


اکنون هشدارهای لئون پانتا که خود یک دموکرات صاحب نفوذ است، انتقاد به رقبا را برای دموکرات‌ها دشوارتر از همیشه کرده است.



امارات پنج «قاچاقچی» ايرانی را به اعدام محکوم کرد

عکس آرشیوی است.

رسانه های امارات متحده عربی اعلام کردند که يک دادگاه جنايی در اين کشور ده نفر از جمله پنج ايرانی را به اتهام واردات و فروش مواد مخدر در اين کشور به اعدام محکوم کرده است.

گزارش ها حاکی است که دادگاهی جنايی در «خور فکان» امارت متحده عربی، ده ايرانی و پاکستانی را به تلاش برای وارد کردن ۲.۵ تن مواد مخدر به اين کشور از طريق دريا متهم و برای آنها حکم اعدام صادر کرده است.

رسانه های امارات به نام و مشخصات اين افراد اشاره نکرده اند.

دادگاه خور فکان همچنين يک متهم ديگر را به ده سال زندان و اخراج از اين کشور محکوم کرده است. سه نوجوان متهم در این پرونده نیز محکوم به اخراج از امارات شده اند.

افراد محکوم شده متهم هستند که با لنگر انداختن لنج خود در آب های بين المللی نزديک به «خور فکان» در ماه ژانويه قصد داشتند دو و نيم تن حشيش و ترياک را وارد امارات متحده عربی کنند که بازداشت شدند.

گزارش ها می افزايد که کارآگاهان پليس در نقش خريدار با اين افراد وارد معامله شدند و سپس نيروهای پليس از هوا و دريا آنها را دستگير و محموله ياد شده را ضبط کردند.

رسانه های امارات می گويند که تمام متهمان به جرم خود اعتراف کرده اند.

امارات متحده عربی که خارجيان بويژه ايرانيان زيادی در اين کشور زندگی می کنند و به امور بازرگانی مشغول هستند دارای قوانين بسيار سختگيرانه ای در زمينه حمل و نقل مواد مخدر است.

حمل و نقل حجم کوچکی از انواع مواد مخدر می تواند با حداقل چهار سال زندان مجازات شود.

از سال ۱۹۹۶ و با تشديد مجازات قاچاق مواد مخدر در قوانين امارات متحده عربی، حکم اعدام برای متهمان نيز در در اين قوانين گنجانده شده است.

قدرت‌های جهانی درمورد توافق بر سر قطعنامه علیه ایران «پیشرفت داشته‌اند»

دیپلمات‌های غربی روز چهارشنبه گفتند که قدرت‌های جهانی در زمینه کاستن از اختلافات خود بر سر نحوه واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فعالیت هسته‌ای ایران «پیشرفت داشته‌اند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا در حال انجام مذاکرات تنگاتنگی هستند تا با تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در ارتباط با ایران، این پیش‌نویس را در نشست ۱۷ و ۱۸ نوامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کنند.


در تازه‌ترین و مفصل‌ترین گزارش آژانس از فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی در چند سال اخیر که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد آمده‌است که ایران بر روی طراحی بمب اتمی «کار کرده» و هنوز هم «ممکن است» در حال انجام چنین تحقیقاتی باشد.


محتوای این گزارش انتقاد و تکذیب شدید ایران را در پی داشته‌است.


به گزارش رویترز، یک دیپلمات غربی روز چهارشنبه در زمینه دست‌یابی کشورهای یادشده به توافقی در زمینه تنظیم پیش‌نویس مشترک یک قطعنامه علیه ایران گفت: «به طور قطع امروز بیش از روز گذشته نسبت به این موضوع خوش‌بینم.»


بنا بر این گزارش، دو دیپلمات دیگر نیز از «حصول پیشرفت» در این زمینه سخن گفته و این‌گونه تخمین زدند که «بخت دست‌یابی به توافق از ۵۰ درصد بیشتر است.»


یک دیپلمات غربی که نخواسته نامش فاش شود نیز به خبرگزاری آلمان گفت روسیه و چین که پیش از این از آژانس به خاطر انتشار این گزارش انتقاد کرده‌بودند هم‌اینک «پذیرفته‌اند که در این گزارش مواردی وجود دارد که نمی‌توان از آن گذشت» و به این خاطر مسکو و پکن ممکن است با افزایش فشارها بر ایران موافقت کنند.


گزارش‌ها حاکی است هدف اصلی قطعنامه جدید، در صورت تصویب شدن، این است تا جبهه مشترکی از قدرت‌های بزرگ برای تعامل با مناقشه هسته‌ای ایران تشکیل دهد و ایران را برای بازگشت به گفت‌وگوهای هسته‌ای تحت فشار بگذارد.


چین در کنار روسیه، دو کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، تاکنون از همراهی با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا خودداری کرده‌اند.


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه از مقامات جمهوری اسلامی
خواست تا «ظرف چند روز آینده» به این گزارش پاسخ دهند. خانم کلینتون همچنین از مشورت واشینگتن با متحدانش درباره گام‌های بعدی در برابر ایران خبر داد.

در همین حال علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گزارش تازه آژانس را «غیرواقع‌بینانه و خارج از چارچوب مقررات آژانس و همچنین متاثر از فشارهای آمریکا» دانسته و روز سه‌شنبه
خبر داد که «مجلس هفته آینده در خصوص بازنگری عضویت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشکیل جلسه می‌دهد.»

ایران به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم و آنچه که کارشکنی در مسیر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی اهداف برنامه اتمی خود خوانده شده، هدف چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته‌است.


اتحادیه اروپا و آمریکا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌اند. در حالی که این کشورها می‌گویند که تهران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است، ایران می‌گوید فعالیت‌های اتمی‌اش اهداف صلح‌آمیز دارند.



فرانسه سفیر خود در دمشق را فراخواند؛مخالفت اتحادیه عرب با دخالت خارجی در سوریه


فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد در واکنش به ادامه سرکوب و خشونت های شهروندان سوریه توسط نیروهای دولتی و حکومتی، سفیر خود را از دمشق فراخوانده و همچنین فعالیت های کنسولی و فرهنگی سفارت فرانسه در سوریه را متوقف کرده است. ترکیه و اتحادیه عرب هم در بیانیه ای اعلام کردند با هرگونه دخالت خارجی در سوریه مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه در توصیف عملکرد دولت سوریه گفت: «دمشق دیگر خودسر عمل کرده و لجبازی می کند. موج خشونت ها علیه مردم افزایش یافته و در پاسخ به این سیاست ها، هم سفیر خود از سوریه فراخواندیم و هم دفاتر کنسولی و موسسات فرهنگی خود در آلپو و لاذقیه را هم به حال تعطیل درآوردیم.»


آقای ژوپه گفت: «حاکمیت دمشق رفتاری در خودمانده دارد و انگار از وقایع روز و اطراف خود بی خبر است و از همین رو سرکوب خشونت بار و خونین را ادامه می دهد. من باور دارم مردم سوریه به مبارزه و اعتراض خود ادامه می دهند و فرانسه هم هرکاری که از دستش بربیاید، برای حمایت از مردم سوریه خواهد کرد.»


وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت ساختمان های کنسولی و فرهنگی سفارت فرانسه در روزهای اخیر هدف حمله گروه های منسوب به حامیان دولت دمشق بوده است.


«اریک شوالیه» سفیر فرانسه در دمشق در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس خبر فراخواندن خود را تایید کرد ولی از ذکر جزییات خودداری کرده و گفت هرگونه خبر دقیق از سوی وزارت خارجه فرانسه منتشر خواهد شد.


این گزارش حاکی است آقای شوالیه در ماه های اخیر هدف حامیان و طرفداران حکومت بشار اسد بوده و به دلیل ملاقات هایش با برخی مخالفان و یا موضع گیری در حمایت از آنها، هدف برخی حملات با تخم مرغ و یا تجمع به کاروان حامل خود بوده است.


حدود سه هفته پیش هم آمریکا رابرت فورد، سفیر خود در دمشق را به دلیل نگرانی های امنیتی از سوریه خارج کرد. آقای فورد هم رفتارهایی مشابه آن چه برای سفیر فرانسه روی داد را شاهد بوده است.


مخالفت با مداخله خارجی


گزارش خبرگزاری فرانسه هم حاکی است ترکیه و اعضای اتحادیه عرب روز چهارشنبه درخواست کردند اقدامات ضروری و سریع برای حفظ جان شهروندان غیرنظامی سوریه انجام شود.


در پایان جلسه دیدار موسوم به گفت وگوی ترکیه و اتحادیه عرب در مراکش، بیانیه ای صادر شده و در آن گفته شده این اتحادیه با هرگونه مداخله خارجی در سوریه مخالف است.


در این بیانیه آمده است: «تاکید می کنیم که ضروری است که هرچه زودتر خونریزی و کشتار شهروندان سوریه را متوقف کنیم.» وزیران خارجه ترکیه و اعضای اتحادیه عرب همچنین گفتند: «ثبات و یکپارچگی کشور سوریه مهم است و باید بدون هرگونه دخالت خارجی، مسئله را حل کرد.»


شورای عمومی انقلاب سوريه –تشکیلات مخالف حکومت بشار اسد-
روز چهارشنبه اعلام کرد که جدا شدگان از ارتش، پايگاه سازمان اطلاعات نيروی هوايی سوریه در منطقه حرستا واقع در حومه دمشق را هدف حمله قرار دادند.

در هفته های اخير و با ادامه نا آرامی ها در سوريه، شمار جدا شدگان از ارتش سوريه رو به افزايش است. افسران جدا شده دليل اقدام خود را اعتراض به آن چه که سرکوب اعتراض های مسالمت آميز توسط نيروهای نظامی ناميده اند، اعلام می کنند.


خبرگزاری ها به نقل از فعالان سوری گزارش داده اند که گروهی از جداشدگان از ارتش سوريه بامداد چهارشنبه يک مجتمع اطلاعاتی وابسته به نيروی هوايی ارتش اين کشور را هدف قرار دادند. اين نخستين يورش عليه يک سازمان امنيتی بزرگ از زمان آغاز اعتراض ها در سوريه به شمار می آيد.


بنا بر اين گزارش ها، افرادی وابسته به گروه ارتش آزاد سوريه، حوالی ساعت دو نيم بامداد به وقت محلی، با  آر پی جی و آتشبار مسلسل به مجتمع بزرگ سازمان اطلاعات نيروی هوايی ارتش منطقه حرستا واقع در شمال دمشق حمله کردند.


پس از اين حمله، درگيری گسترده ای ميان جدا شدگان از ارتش و نيروهای دولتی در منطقه در گرفت و هليوکوپرهای نظامی بر فرار منطقه به پرواز در آمدند. هنوز از ميزان خسارت های اين درگيری ها خبری منتشر نشده است.


ارتش آزاد سوريه نام گروهی است که جدا شدگان از ارتش اين کشور تشکيل داده اند. اين گروه وظيفه خود را حمايت از تظاهرات مسالمت آميز اعلام کرده است. ارتش آزاد سوريه شامگاه دوشنبه با صدور بيانيه ای اعلام کرد که شورايی نظامی تشکيل داده و از اين پس عمليات خودرا  عليه نيروهای دولتی تا زمان سرنگونی نظام بشار اسد افزايش می دهد.


ممنوعيتی که دولت سوريه برای حضور و رفت و آمد آزادانه بيشتر خبرنگاران رسانه های خارجی در مکان ناآرامی ها قرار داده تایید اخبار دریافت شده را با مشکل روبرو کرده است.


سازمان اطلاعات نيروی هوايی ارتش سوريه به همراه سازمان اطلاعات نظامی اين کشور، وظيفه پيشگيری از جداشدن افسران از نيروهای دولتی را بر عهده دارند. اين دو سازمان امنيتی تا کنون نقش پر رنگی در سرکوب اعتراض ها ايفا کرده اند.


بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، تا کنون بيش از ۳۵۰۰ نفر در جريان سرکوب اعتراض های سوريه کشته شده اند.



    حسن تهرانی مقدم

مقامات سپاه پاسداران ایران از آقای تهرانی مقدم به عنوان بنیانگذار قدرت موشکی سپاه یاد می‌کنند
سرلشکر حسن فیروز آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، در حال تحقیق روی سلاحی کشته شد که می توانست علیه آمریکا و اسرائیل به کار رود.
او گفت که حادثه انفجار روز شنبه در پادگان ملارد، تولید این "محصول" را تنها برای دو هفته به تأخیر انداخته است.
آقای فیروزآبادی توضیح بیشتری در مورد تحقیقاتی که انفجار در جریان آن رخ داده است و "محصول" مورد اشاره نداد.
پیش تر سرتیپ موسوی، جانشین فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه هم گفته بود که آقای تهرانی مقدم "تا لحظه شهادت مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود".
در همین مورد از اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران و از فرماندهان سابق سپاه نقل شده است که آقای تهرانی مقدم "هرگاه کاری را شروع می کرد و به نتیجه نمی رسید، خودش وارد میدان عمل می شد و در صحنه آزمایش حضور پیدا می کرد".
این در حالی است که سپاه پاسداران در ابتدا اعلام کرده بود که واقعه انفجار پادگان ملارد در جریان جابجایی مهمات رخ داده است.
سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران امروز (چهارشنبه ۲۵ آبان) در واکنش به اظهار خشنودی مقامات اسرائیلی از این انفجار، گفت: "اسرائیلی ها موجودات ضعیف و سخیفی هستند... در همین جا به اسرائیلی ها می گویم که از انفجاراتی نگران و گریان باشند که در بخش های مختلف اسرائیل به گوش خواهد رسید".
همزمان سرتیپ احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران هم گفت که "خون شهدای" سپاه پاسداران باعث اقتدار بیشتر جمهوری اسلامی ایران و "نزدیک تر شدن مرگ رژیم صهیونیستی" می شود.
این رشته اظهارات، واکنش مقامات نظامی ایران به اظهار خوشحالی ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل از انفجار روز شنبه و گزارش های رسانه ای در مورد احتمال دست داشتن موساد و سازمان مجاهدین خلق ایران در این انفجار محسوب می شود.
ایران این گزارش ها را تکذیب می کند.

تعداد تلفات


در مورد تعداد کشته شدگان واقعه انفجار در پادگان ملارد اطلاعات ضد و نقیضی منتشر شده است.
آیت الله خامنه ای
در روز واقعه، سرتیپ رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران به تلویزیون ایران گفت که کشته شدگان ۲۷ تن بوده اند، اما بعدا اظهارات خود را اصلاح کرد و گفت که در اثر ناخوانا بودن گزارش فکس شده از محل حادثه، عدد ۱۷ را ۲۷ خوانده است و تعداد درست کشته شدگان ۱۷ نفر است.
امروز خبرگزاری مهر در گزارشی که از مراسم ترحیم کشته شدگان انفجار منتشر کرد، نوشت که در محل مراسم نام کشته شدگان روی پلاکاردی نوشته شده بود.
اما در گزارش امروز مهر نام ۲۱ نفر به عنوان کشته شدگان واقعه دیده می شود.
مقامات سپاه هنوز توضیحی در مورد این تفاوت نداده اند.

پدر موشکی سپاه

سرتیپ حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران و کسی که از او به عنوان "بنیانگذار قدرت موشکی سپاه" یاد می شود، سرشناس ترین قربانی واقعه انفجار روز شنبه بود.
به گفته سرلشکر مصطفی ایزدی، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، آقای تهرانی مقدم از سال ۱۳۶۳ و در جریان جنگ ایران و عراق کار بر روی سامانه موشکی زمین به زمین سپاه، موسوم به موشک های زمزم را آغاز کرد.
"باید ایده های شکوفای این سردار تهرانی مقدم را در پیروزی های ملل منطقه و جنگ ۳۳ روزه حزب الله قهرمان و جنگ ۲۲ روزه حماس که مقدمه بیداری اسلامی در منطقه است، موثر دانست"
سرلشکر مصطفی ایزدی، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران
اسماعیل کوثری می گوید که این تلاش ها در سال های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ ثمر داد.
به گفته او، آقای تهرانی مقدم پس از پایان جنگ هم "تلاش برای رسیدن به تکنولوژی های روز برای ساخت موشک های جدید" را ادامه داد تا قدرت بازدارندگی حکومت ایران را افزایش دهد.
آقای کوثری می گوید که دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت موشک هایی با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر نتیجه تلاش های آقای تهرانی مقدم و همکاران او بوده است.
محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و از فرماندهان سابق سپاه معتقد است که توانایی ایران در پرتاب موشک های ماهواره‌بر هم در اثر تلاش آقای تهرانی مقدم به دست آمده است.
کارشناسان غربی می گویند که از تکنولوژی موشک های ماهواره‌بر، با توجه به اینکه قدرت خارج شدن از جو زمین را دارند، می توان برای ساخت موشک های نظامی قاره پیما استفاده کرد.
فعالیت های موشکی ایران از جمله موضوعاتی است که قدرت های جهانی نسبت به آن حساسیت دارند.
آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن می گویند که توسعه توان موشکی ایران در کنار تلاش احتمالی این کشور برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی تهدیدی بزرگ را متوجه منطقه و جهان می کند.
مخالفت ایران با موجودیت اسرائیل و کمک های مالی و تسلیحاتی که جمهوری اسلامی به گروه های مخالف اسرائیل مانند حزب الله لبنان و حماس می کند نیز از جمله موضوعات حساسیت برانگیز برای کشورهای غربی است.
گفته های سرلشکر ایزدی در مورد اوضاع منطقه و رابطه آن با فعالیت های سازمان جهاد خودکفایی سپاه یادآور این حساسیت هاست.
"یک روز جمعی ۵-۶ نفره گزارشی را خدمت حضرت آقا بردیم، وقتی آقا آن گزارش‌ها را دیدند رو به ما کردند و گفتند‎ هیچ وقت نشد آقای مقدم قولی به من بدهد و عمل نکند"
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران
او گفته است: "باید ایده های شکوفای این سردار رشید اسلام (حسن تهرانی مقدم) را در پیروزی های ملل منطقه و جنگ ۳۳ روزه حزب الله قهرمان و جنگ ۲۲ روزه حماس که مقدمه بیداری اسلامی در منطقه است، موثر دانست".
شاید به دلیل همین روابط است که آقای قالیباف می گوید: "حسن تهرانی مقدم را دشمنان ما بهتر از دوستان می شناختند".
آقای قالیباف در مورد رابطه آقای تهرانی مقدم با آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران هم خاطره ای تعریف کرده است: "یک روز جمعی ۵-۶ نفره گزارشی را خدمت حضرت آقا بردیم، وقتی آقا آن گزارش‌ها را دیدند رو به ما کردند و گفتند‎ هیچ وقت نشد آقای مقدم قولی به من بدهد و عمل نکند".
آقای کوثری هم از "علاقه شدید" آیت الله خامنه ای به آقای تهرانی مقدم سخن گفته است.
رهبر ایران روز دوشنبه و پیش از تشییع جنازه کشته شدگان حادثه انفجار پادگان سپاه، بر سر تابوت آنها حاضر شد و به خانواده های آنها تسلیت گفت.
برای آقای تهرانی مقدم، به روش مرسوم در ایران، به دلیل کشته شدن در حین انجام وظیفه یک درجه نظامی بالاتر در نظر گرفته شده و از او با عنوان سرلشگر یاد می شود.



اتحادیه عرب
ترکیه و اعضای اتحادیه عرب خواستار اتخاذ "تدابیر فوری" برای حفاظت از جان شهروندان سوری در برابر سرکوب خشونت آمیز حکومت شده اند.
در نشستی که امروز در مراکش برگزار شد، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب مخالفت خود را با هرگونه مداخله خارجی در سوریه اعلام کردند.
این بیانیه ساعاتی پس از آن منتشر می شود که نیروهای جداشده از ارتش سوریه اعلام کردند به واحد حفاظت و اطلاعات یگان پدافند هوایی ارتش در شهر حرستا در نزدیکی دمشق حمله کرده اند.
در یکی دیگر از اقداماتی که از آن به عنوان انزوای بیشتر حکومت سوریه در جهان تعبیر شده است، فرانسه اعلام کرده است که سفیر خود را از سوریه فراخوانده است.
مقام های فرانسوی همچنین گفته اند به دلیل خشونت های موجود در این کشور تمامی خدمات کنسولی و فعالیت های فرهنگی خود را در این کشور به حالت تعلیق در می آورد.
با وجودیکه ترکیه از اعضای اتحادیه عرب نیست، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور امروز چهارشنبه در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب که در رباط، پایتخت مراکش برگزار شد شرکت کرد.
ترکیه که مرز طولانی با سوریه دارد، طی ماههای اخیر انتقادات گسترده ای را علیه سیاست های بشار اسد، رییس جمهوری این کشور مطرح کرده است.
در بیانیه امروز این نشست آمده است: "لازم است برای توقف خونریزی و جلوگیری از کشتار و بروز خشونت های تازه علیه شهروندان سوریه فورا اقدام شود. این نشست خواهان اتخاذ تدابیر فوری برای حفاظت از جان غیرنظامیان در سوریه است".
در ادامه این بیانیه آمده است: "وزرای خارجه کشورهای عضو همچنین بر اهمیت حفظ اتحاد و ثبات در سوریه، و یافتن راهی برای حل بحران موجود بدون دخالت خارجی تاکید کردند".

بخشی از بیانیه اتحادیه عرب در مورد سوریه

"لازم است برای توقف خونریزی و جلوگیری از کشتار و بروز خشونت های تازه علیه شهروندان سوریه فورا اقدام شود. این نشست خواهان اتخاذ تدابیر فوری برای حفاظت از جان غیرنظامیان در سوریه است"
همچنین احمد داوود اغلو، وزیر امور خارجه سوریه در این نشست گفته است که اگر سوریه در همین مسیر حرکت کند، با انزوای بیشتر روبرو خواهد شد.
او همچنین از رهبران سوریه خواسته است که پیام اتحادیه عرب را بشنوند، از اعمال خشونت بیشتر علیه معترضان دست بردارند و زمینه را برای "تغییرات دموکراتیک اجتناب ناپذیر" در این کشور فراهم کنند.
انتظار می رود که اتحادیه عرب تصمیم هفته گذشته خود را در مورد تعلیق عضویت اتحادیه عرب نهایی کند.
در تحولی دیگر امروز در دمشق، پایتخت سوریه گروهی از هواداران خشمگین بشار اسد به سفارت مراکش، که میزبان اجلاس امروز اتحادیه عرب بوده حمله ور شدند و پرچم سفارت را پایین کشیدند.
امروز همچنین تلویزیون العربیه گزارش کرد که به سفارت های قطر و امارات در سوریه حمله شده است.
مقام های سوریه اقدام اتحادیه عرب در تعلیق عضویت این کشور را "خجالت آور و از روی بدخواهی" توصیف کرده اند و می گویند کشورهای عربی برای تضعیف حکومت سوریه با غرب تبانی کرده اند.
پادشاه اردن، ملک عبدالله دوم روز دوشنبه صراحتا از بشار اسد خواست که از قدرت کناره گیری کند.
او در گفتگو با بی بی سی گفت که اعمال خشونت علیه مردم، هرگز نتیجه مثبتی نخواهد داشت.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز دیروز خطاب به بشار اسد، رییس جمهوری سوریه گفت که ساختن آینده بر "خون ستم دیدگان" ممکن نیست.


حملات ناتو به لیبی

سقوط حکومت معمر قذافی با دخالت نظامی ناتو به بحث احتمال مداخله خارجی برای تغییر حکومت ایران دامن زده است
پس از سقوط حسنی مبارک، زین العابدین بن علی و معمر قذافی (و پیش از آنها صدام حسین و طالبان) این بحث در میان مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در گرفته است که با لحاظ تجربه بهار عربی بهترین روش برای براندازی این حکومت چیست.
طرفداران حمله نظامی خارجی برای سقوط حکومت در میان فعالان سیاسی و اهالی رسانه‌ها در این باب عمدتا سکوت کرده‌اند، چون نمی خواهند جنگ طلب و مسئول ریخته شدن خون ایرانیان محسوب شوند. اما در توضیحات افراد در ذیل مطالب و اخبار وب سایت‌ها به وفور می توان این دیدگاه را مشاهده کرد.
اما فعالان سیاسی مخالف هر گونه حمله‌ی نظامی با استفاده از عرق ملی و احساسات ضد خارجی در اقشار مذهبی و غیر مذهبی در ایران بالاخص پس از سقوط دیکتاتورها مرتبا از هزینه‌های حمله‌ی نظامی خارجی در عراق و لیبی و منافع حمله کنندگان (نه افغانستان، چون این کشور نفت نداشته است) یاد کرده و در این باب هشدار می دهند.
اما پرسش اصلی آن است که آیا بدون حمله نظامی یا مقابله مسلحانه در داخل (از هر طرف) و خونریزی امکان جلوگیری از نقض حقوق بشر و برداشتن موانع اولیه و پیش روی حاکمیت مردم ایران (سپاه و روحانیت حکومتی) ممکن است؟
آیا طرفداران حقوق بشر می توانند به نحو مطلق با هر گونه خشونت در برابر رژیمی آماده خشونت به مقابله بپردازند و امید داشته باشند که موفقیت نیز پیدا کنند؟
آیا همه‌ی رژیم‌های دمکراتیک امروز دنیا با مشی غیر خشونت آمیز تاسیس شده و قوام گرفته‌اند؟
رژیم‌های حاکمانی مثل معمر قذافی، بشار اسد و علی خامنه‌ای تا چه حد باید به کشتار دست بزنند تا بتوان به مشروعیت مقابله نظامی با آنها (با یا بدون کمک خارجی) حکم داد؟

محکوم کردن نقض حقوق بشر و پیش گیری از آن، دو مقوله بسیار متفاوت

آن دسته از طرفداران حقوق بشر و دمکراسی که دیدن صحنه‌ی کشته شدن قذافی برایشان بسیار سنگین بوده (گرچه بعضی از آنها، پیشتر برای هزاران نفری که قذافی کشته بود تا این حد متاثر نشده بودند) باید در عمل سیاسی خود تفاوت بگذارند میان محکومیت نقض حقوق بشر و پیش گیری از این امر.
اگر این فعالان سیاسی نمی خواهند به خانه نشینی تحلیلی (مثل نویسندگان و تحلیلگران حرفه‌ای) اکتفا کنند و می خواهند برای ایده‌هایشان کاری انجام دهند باید به این پرسش پاسخ دهند که چگونه می توان از شر رژیمی که نقض حقوق بشر برنامه و راهبرد نهادینه شده آن است خلاص شد.
نمی توان فعال سیاسی بود و برای سقوط رژیم به انتظار حوادث نشست (تحلیلگر سیاسی تا ابد می تواند به نحوی سازگار، ضد هر گونه خشونت باقی بماند). این که مردم ایران خود باید روزی تصمیم بگیرند و چنین کنند (در یک سال یا صد سال آینده) رافع مسئولیت فعال سیاسی و سیاستمدار نیست.
در این میان دوگانه‌ی داخلی- خارجی دوگانه‌ای نیست که مرزهای اخلاقی و حقوقی را به روشنی تبیین کند. درونزا یا برونزا بودن کمک به مردمی زیر سلطه، معیار تحلیلی خوبی برای داوری نیست.
اگر نه خارجی‌ها، بلکه مردم ایران روزی از سر خشم برخی روحانیون را در خیابان‌ها "به درخت آویزان کردند" باز هم می توان گفت این راه حلی درونزا بوده و بسیار بهتر از حمله هوایی ناتو به مراکز حکومتی یا تاسیسات اتمی ایران است؟
آیا صرف این که یک عمل توسط مردم ایران انجام شود برای آن مشروعیت آور است و صرف این که توسط نیروهای خارجی انجام شود مشروعیت زداست؟

ماهیت نظامی حکومت جمهوری اسلامی

همه مخالفان می خواهند و از صمیم قلب امیدوارند که جمهوری اسلامی بدون سرازیر شدن قطره خونی از بینی کسی سرنگون شود، اما واقعیت‌ها چیز دیگری می گویند. این حکومت و رهبر آن، حتی کشتن تعدادی از کسانی را هم که با سکوت به خیابان‌ها آمده بودند، روا داشت.
بر اساس هشدار رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ دهها نفر کشته شدند. حتی پیش از این هشدار، صدها نفر مورد ضرب و شتم واقع شدند و به مردم معترض تیر اندازی شد.
او تفاوت چندانی میان اغتشاش گری که به سنگ اندازی یا شکستن شیشه‌ها اقدام می کند و معترضی که بدون خشونت در خیابان سخنش را می گوید قائل نیست. (هفته نامه‌ی ۹ دی، هفته اول آبان ۱۳۹۰)


تلاش هر چه بیشتر این حکومت برای کسب آخرین سلاح‌های نظامی و ابزارهای سرکوب موید عزم راسخ مقامات برای بقا به هر وسیله و هزینه ممکن است. پرونده‌ی اتمی جمهوری اسلامی و پرونده‌ی نقض حقوق بشر آن یک پرونده است و نه دو پرونده جدا از هم: بقا به هر قیمتی، با کسب سلاح یا کشتار و سرکوب بیشتر.
اعتراضات انتخاباتی ایران
تفکیک این دو پرونده نه ممکن است و نه کمکی به سقوط غیر خشونت آمیز این حکومت خواهد کرد. بنابراین کسانی که با نقض حقوق بشر در ایران مخالفند، اگر بخواهند دچار تناقض نشوند، نمی توانند از برنامه اتمی آن دفاع کنند. به همین دلیل مخالفت غربی‌ها (دولت‌ها، نهادهای مدنی و افکار عمومی) را نمی توان صرفا به پرونده اتمی ایران ارجاع داد و آنها را از حیث مسئله حقوق بشر بی توجه و بی مسئولیت قلمداد کرد.
اگر غربی‌ها ندانند و ما نتوانیم مدرکی ارائه کنیم، این را که به خوبی می دانیم از ابتدای دهه شصت بهترین اساتید مذهبی مکانیک، فیزیک، شیمی و بیولوژی دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها برای پیشبرد برنامه‌های تولید سلاح‌های میکربی/اتمی/شیمیایی به تهران فراخوانده و جذب سپاه شده اند.
در عرصه تسلیحات، مورد و موضوعی نیست که حاکمان جمهوری اسلامی کنار گذاشته باشند. کسانی که می خواهند مدیریت جهانی کنند طبعا به همه‌ی جنگ افزارهای موجود نیاز دارند.
آیا چنین حکومتی با حضور چندین میلیون نفر در خیابان خواهد رفت یا در برنامه‌ها و سیاست‌هایش تجدید نظر خواهد کرد؟ اگر رفتنی و اهل تجدید نظر بود که در دهه آخر خرداد ۱۳۸۸ باید در مقابل خواست میلیون‌ها تن کوتاه می آمد.
اگر مردم دنیا ندانند ایرانیان که به خوبی می دانند حکومت جمهوری اسلامی مرتکب جنایت علیه بشریت شده و مستحق سقوط است و مقاماتش سزاوار محاکمه اند. آنها که در جنگ حضور داشتند از جنایات جنگی اسلامگرایان در برابر جنایات جنگی صدام حسین نیز داستان‌ها در دل دارند (مثل کشن دسته جمعی اسرا) و گاه آنها را بیان کرده‌اند.
همچنان که صدام حسین و معمر قذافی و بشار اسد بدون خونریزی نرفتند، علی خامنه ای یا جانشینش بدون کشتن هزاران یا دهها هزار ایرانی قدرت را رها نخواهند کرد. رهبر جمهوری اسلامی پیش از همه چیز یک رهبر نظامی/امنیتی است و فرماندهانش ظرفیت آن را دارند که برای ماندن در قدرت میلیون‌ها نفر را قربانی کنند.
بنابراین واگذاری براندازی به مردم ایران و مخالفت با حمله نظامی خارجی اصولا به معنای بدون خونریزی بودن سقوط محتمل جمهوری اسلامی نیست.
در این میان پرسش آن خواهد بود که با حمله خارجی جهت سقوط نظام، تلفات انسانی کمتر خواهد بود یا بدون آن. آیا اگر مردم معترض در شرایطی مورد اصابت گلوله‌های تانک و توپ واقع شدند (مثل مردم سوریه در ماه‌های اخیر) یا با هواپیما بر سر آنها بمب ریخته شد، باز هم نباید از کشورهای دیگر کمک نظامی درخواست کرد؟
آیا ادای مسئولیت اخلاقی صرفا با مخالفت با جنگ و خشونت ممکن است و گاه نمی توان با پیشگیری از کشتار بیشتر، حتی با اعمال خشونت، این وظیفه را ادا کرد؟

سیاست در جهان غیر دمکراتیک، کسب و کار آلوده به خون

کسانی که نمی خواهند ببینند در ایران خونی ریخته شود، بیش از محکومیت برخورد با معمر قذافی باید به رهبران جمهوری اسلامی هشدار دهند که اگر به روش موجود خود ادامه دهند به همین سرنوشت (بدون داوری در مورد درست و نادرستی آن) دچار خواهند شد.
جوانانی که هر روز توسط بسیجیان سرکوب می شوند اگر روزی فرصت پیدا کنند تا دشمنان مردم را شکار کنند دیگر منتظر دستورالعملهای فعالان حقوق بشر نخواهند ماند.
اگر کسانی بر این باور باشند که باید از خون ریزی به طور مطلق جلوگیری کرد باید مبارزه را نیز تعطیل کنند چون بنای حکومت کشتن و حذف مخالفان جدی خود است.
نتیجه نفی مطلق خونریزی موافقت با سخنان ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ رهبر جمهوری اسلامی است که مسئولیت خونریزی در خرداد و تیر ۱۳۸۸ را به گردن کسانی انداخت که برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند.
اگر قرار است خون ایرانیان برای براندازی رژیم نظامی جمهوری اسلامی بر کف خیابان ریخته شود، چه تفاوتی دارد که خون آنها توسط ایرانی ریخته شود یا امریکایی/اروپایی؟
اگر هدف سرنگونی جمهوری اسلامی باشد با کم ترین هزینه، کدام سناریو معقول تر به نظر می آید؟ توجه داشته باشید که عراقی‌های مخالف صدام، قبل از تصمیم دولت جورج بوش برای حمله نظامی به عراق همین پرسش‌ها را از خود می کردند.
رهبری جنبش‌های اجتماعی با عافیت طلبی و تنزه خواهی جور در نمی آید. رهبرانی که این جنبش‌ها را به پیش برده‌اند کسانی بوده‌اند که در شرایط دشوار تصمیم های دشوار گرفته اند.
جنبش اشغال وال استریت

آیا حضور شهروندان مصری در میان هواداران جنبش اشغال وال‌استریت هم باید برای مردم آمریکا حساسیت برانگیز باشد؟
نشستن در حصر خانگی البته در برابر خضوع در برابر قدرت، بسیار شجاعانه و شرافتمندانه است اما شرافتمندانه تر و شجاعانه تر از آن، هدایت میلیون‌ها تن از این مردم بی سلاح به سوی براندازی استبداد حتی با فریاد کمک خواهی از بیگانه است.

کمک خارجی، اجتناب ناپذیر

اولا در دنیای امروز، نبودن کمک خارجی غیر ممکن است چه فعالان یک جنبش تقاضا کنند و چه تقاضا نکنند.
در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۱ چند تن مصری در خیابانهای نیویورک برای حمایت از جنبش "وال استریت را اشغال کنید" حضور پیدا کرده بودند. آیا این مصداق کمک خارجی است؟ 
 در همین جنبش روزانه دهها پیتزا برای اردوزدگان سفارش داده می شود که ممکن است سفارش آنها از خارج از امریکا صورت گرفته باشد.
ثانیا دول خارجی از طریق رسانه‌ها و بیانیه‌های خود به مخالفان یاری می رسانند (بدون آن که مخالفان از آنها تقاضا کرده باشند) و بخشی از مخالفان نیز از آنها استقبال می کنند.
بسیاری از فعالان سیاسی که امروز با حمله بشردوستانه حتی برای جلوگیری از کشتار (مثل مورد لیبی) مخالفت می کنند، تا چندی پیش با مصاحبه با صدای آمریکا و بی بی سی فارسی نیز مخالف بودند و این کار را همکاری با دولت های می دانستند.
اما اگر منطق پشت کمک گیری از دول خارجی کاهش نقض حقوق بشر باشد، تا حد حمله نظامی می توان پیش رفت. این نوع کمک (مثل آنچه در لیبی اتفاق افتاد) اخلاقا و قانونا چه مشکلی دارد؟ اگر یک بمب جان ۱۰ نفر را بگیرد اما جان صد نفر را نجات دهد جایز نمی شود؟
قوانین بین المللی در این مورد روشن هستند. فرض کنیم که در حمله امریکا و متحدانش به عراق (بدون تصویب شورای امنیت) و لیبی (با تصویب شورای امنیت) هزاران نفر کشته شدند (بسیاری از کشته‌ها مستقیما بر عهده ایالات متحده و متحدانش نبوده‌اند). اگر با تداوم حکومت صدام حسین و معمر قذافی میلیون‌ها نفر کشته می شدند (با تحریم‌ها و سرکوب‌ها و لشگرکشی به کشورهای همسایه یا جنگ داخلی) آیا این حمله نظامی ترجیح نداشته است؟

کمک خارجی، لازم


دولتی که با هواپیما و تانک به شهروندانش حمله می کند (معمر قذافی و بشار اسد) چرا باید آزادانه این اعمال را مرتکب شود؟ آیا می توان به صرف هم میهن بودن معمر قذافی و مخالفانش، او را اخلاقا و قانونا آزاد گذاشت آنها را مثل "موش صحرایی" شکار کند؟ اگر دول دیگر بتوانند جلوی آن را بگیرند چه اشکالی دارد به این امر اقدام کنند؟
تانک های سوریاین فرض که ارتش ایالات متحده ذاتا نیروی شر است و نمی تواند دخالت بشر دوستانه داشته باشد از کجا به اذهان نیروهای چپ ایرانی (از جمله چپ مذهبی سابق و لاحق) راه یافته است؟ مگر نیروی ذاتا خیری در عالم واقع وجود دارد؟
نگرش ضد امپریالیستی چشمان نیروهای چپ و چپ مذهبی را بر این نکته بسته است که دولت ایالات متحده و جامعه ایالات متحده همیشه بر اساس منافع شرکت‌های اسلحه سازی یا دسترسی به منابع نفتی وارد عمل نشده است بلکه مسئله ثبات در کنار احترام به حق حاکمیت ملی کشورها برای آنها از اهمیت درجه اول برخوردار بوده است (توجه کنید به خروج نیروهای امریکایی از عراق، بر اساس خواست دولت موجود این کشور).
دول غربی چه منافعی در حمله به لیبی داشتند که قبل از آن برآورده نمی شد؟ مدل لیبی (و قبل از آن افغانستان) از آن جهت جالب است که داستان حمله به کشوری دیگر برای نفت یا منافع شرکت‌های غربی را کلا بی معنی ساخت (شرکت‌های اروپایی در دوران قذافی نیز در لیبی بودند).
آیا مردم بوسنی با حمله خارجی غربی‌ها نجات نیافتند؟ آیا دخالت غربی‌ها در رواندا با حمله‌ نظامی نمی توانست مایه نجات صدها هزار تن شود؟
بسیاری از کشورها با حمله نظامی آزاد شده‌اند، مثل آلمان و ژاپن. بسیاری از جنبش‌های انقلابی و ضد دیکتاتوری نیز با کمک نظامی خارجی‌ها موفق شده‌اند.
مگر اروپایی‌ها در جنگ های داخلی اسپانیا علیه دیکتاتوری حضور نداشتند؟ مگر کمک خارجی نظامی به گروه‌های مسلح از سوی معمر قذافی (در قالب آموزش نظامی) در انقلاب ۵۷ ایران حضور نداشت؟

انگیزه و انگیخته

انگیزه دخالت خارجی، حتی غیر بشر دوستانه می تواند با نتایج آن (آزادی از شر رژیم توتالیتر) متفاوت باشد.
امروز مردم عراق شرایط بسیار بهتری نسبت به زمان حکومت صدام دارند، حتی اگر جورج بوش و دیک چِنی به دنبال منافع خود و همراهانشان در جنگ علیه عراق بودند یا جنگ علیه عراق را غیر قانونی و نامشروع بدانیم.
همچنین ایده منافع مشترک که در ادبیات ضد امپریالیستی چپ‌های (مذهبی و غیر مذهبی) ایرانی گم شده است، فرض را بر بازی برد- باخت می گذارد.
همواره منافع کشورهای ضعیف تر یا گروه‌های سیاسی در تقابل با منافع کشورهای قدرتمند تر قرار نمی گیرد. از سقوط جمهوری اسلامی، هم ایالات متحده و همپیمانانشان بهره مند می شوند و هم مردم ایران.
اگر چنین است چه اشکالی در همکاری مخالفان با مقامات امریکایی و اروپایی در همه سطوح وجود دارد؟ آن دسته از نیروهای آلمانی که در کنار متفقین برای سقوط هیتلر تلاش کردند نه خائن، بلکه نیروی آزادیبخش بوده‌اند.

گفتمان استقلال

سخن گفتن در چارچوب گفتمان استقلال در حالی که حقوق بشر به طور نهادینه در ایران نقض می شود، همسرایی با حکومت جمهوری اسلامی است که در برابر دمکراسی و آزادی به این گفتمان تمسک می جوید.
کسانی که طرفدار دمکراسی و حقوق بشر هستند به خوبی می دانند این گفتمان‌ها تنها در جهانی به هم پیوسته قابل طرح است و گفتمان استقلال با آنها در موارد بسیاری سر شاخ می شود.
نمی شود هم خدا را داشت و هم خرما را؛ هم از استقلال حداکثری تا حد پرهیز از مصاحبه با رسانه‌های خارجی دفاع کرد (کاری که نیروهای چپ مارکسیستی و مذهبی تا دو سال پیش می کردند) و هم حقوق بشر و دمکراسی حداکثری را طلب کرد.
اگر فعالان سیاسی خود را شهروند جهانی می بینند و از آرمان‌های جهانی دفاع می کنند، به ضرورت کمک خارجی تا حد حمله نظامی (در صورت نجات جان انسان‌های بیشتر در مقابل تلفات) نیز می توانند از همین پنجره نگاه کنند.
در گفتمان استقلال، مفاهیم حقوق بشر و دمکراسی قیدهایی مثل "متعهد" و "اسلامی" پیدا می کنند، همان که اسلامگرایان ایرانی چندین دهه است در پشت آن سنگر گرفته و در عین حال هیچ حقی برای هیچ کس غیر از خودی‌ها قائل نبوده‌اند.
مخالفت با هر گونه مداخله خارجی (از تاسیس رسانه‌های فارسی زبان تا دادن جایزه به فعالان سیاسی، از تهیه گزارش حقوق بشر تا افشای طرح‌های پنهانکارانه جمهوری اسلامی، و از تحریم تا حمله نظامی) به اسلامگرایان حاکم در ایران این مصونیت را می دهد که بدون دغدغه می توانند تا ابد به هر طریق که می خواهند با شهروندان ایرانی رفتار کنند و مطمئن باشند که ایرانیانی در داخل و خارج هستند که در صورت رویارویی دولت خارجی برآمده از دمکراسی و طرفدار حقوق بشر با استبداد دینی/شرعی، در عین دفاع از شهروندی جهانی طرف استبداد دینی را خواهند گرفت.
گاه نابود کردن هسته‌ی اصلی قدرت دیکتاتوری به آزادی یک ملت نیز انجامیده است (مثل آلمان نازی).
برداشته شدن مانع می تواند دست مردم کم قدرت را برای رشد باز بگذارد حتی اگر هدف حمله کننده این موضوع نباشد.
اما دست نشانده خواندن هر حکومتی که پس از حمله نظامی بر سر کار می آید، همان نگرشی را به خاطر می آورد که جهان را به منزله مرکز و پیرامون می بیند.
دنیای امروز دیگر چنین جهانی نیست و روابط دولت‌ها با یکدیگر و حتی روابط دولت‌ها با غیر دولت‌ها بر اساس منافع متقابل است. نه حامد کرزای و نوری المالکی دست نشانده امریکا هستند و نه حزب الله دست نشانده ایران. اینها بر اساس منافع متقابل با یکدیگر کار می کنند.
کسانی که هنوز از غرور ملی و میهن دوستی سخن می گویند و حمله خارجی و شکست دیکتاتوری را خدشه به آنها می دانند متوجه نیستند که غرور ملی، امروز، در خدمت برنامه هسته‌ای رژیم است و به صورت جنبش سیاسی برای به قدرت رسیدن اپوزیسیون وارد عمل نخواهد شد.
گذاشتن هندوانه زیر بغل ملت ("شما ملت بزرگ") ذره‌ای از رنج‌های ملتی که سه دهه است شب و روز تحقیر شده و قدرت حرکتش را از دست داده نمی کاهد. مردم سرکوب شده به امید زنده‌اند و گاه تهدید نظامی خارجی علیه یک قدرت استبدادی، می تواند این نقطه امید را زنده نگاه دارد.




انتقال رضا شهابی به بیمارستان در اثر وخامت اوضاع جسمی


خبرگزاری هرانا - رضا شهابی کارگر زندانی در بند ۲۰۹ زندان اوین روز یکشنبه ۱۵ آبانماه به دلیل وخامت اوضاع جسمی‌اش و برای آزمایشات پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد.

شهابی در مدت نزدیک به ۱۸ ماه حبس و تحمل فشارهای جسمی و روحی فراوان علاوه بر مشکلاتی در کبد و قلب دچار عوارض و درد و گرفتگی در گردن شده است که باعث بی­ حسی در سمت چپ ِ بدن و دستان­اش شده است و به دلیل شدت درد و بیماری به ناچار به کلینیک عراقی در شرق تهران برده شد و از گردن او تصویربرداری‌ام. آر. آی ‌انجام گرفت.

رضا در تماس با خانواده‌اش همچنین اعلام کرده که به هنگام رفت و برگشت در مسیر، توانسته است پس از مدت‌ها آسمان شهر و کوه­های برف گرفته­ ی شمال تهران که زندان اوین در دامنه­ ی آن‌ها قرار گرفته را ببینید.

همچنین قابل ذکر است که کار‌شناس پرونده­ ی شهابی برای تحت فشار قرار دادن او و اعضای خانواده­اش برخلاف دستور مکتوب دادستان تهران، نامهٔ ملاقات حضوری را نپذیرفته و اعلام کرده فقط باید با دستور قاضی پرونده ملاقات حضوری انجام گیرد.

رضا شهابی کارگر و عضو هیات مدیرهٔ سندیکای کارگران شرکت واحد که از ۲۲ خرداد ۸۹ در بازداشت است تنها به دلیل دفاع از حقوق کارگران دستگیر شده و در این مدت تحت فشار و اذیت قرار گرفته و با وجود مشکلات و عوارض و دردهای شدید جسمی، تا کنون هیچ یک از اتهمات کذب وارد شده از سوی بازجو (کار‌شناس) را نپذیرفته است.





بیانیه اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران مقیم خارج کشور در محکومیت بازداشت مهندس محمد توسلی

سحام نیوز: اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران در خارج از کشور با صدور بیانیه ای ضمن تشریح روند بازداشت مهندس محمد توسلی و فشار به فعالان سیاسی ایران، اعمال فشار از سوی حاکمیت را محکوم کردند.
به گزارش میزان؛ این بیانیه که با عنوان «بازداشت مهندس محمد توسلی، اسوۀ صبر و استقامت» صادر شده است به شرح زیر است:
ازمومنین مردانی به پیمانی که با خدا داشتند صادقانه وفا کردند؛ برخی جان خویش بر سر این پیمان گذاشتند و برخی نیز (با مقاومت مردانه) درانتظارند، اینان عهد خدا را با هیچ چیز عوض نکردند (احزاب ۲۳).
هموطنان عـزیـز
بدنبال فشارهای سیاسی – امنیتی حاکم بر جامعۀ بحران زدۀ کشورمان، آقای مهندس محمد توسلی اولین شهردار تهران بعد از انقلاب، عضو شورای مـرکزی و رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران بازداشت و باردیگر به زندان منتـقل گردیده است.
اقتدارگرایان بدلیل شیوه های استبدادی، از دست دادن مقبولیت اجتماعی، سوء مدیریت و فساد مالی روزافزون، تحمل هرگونه سخن غیرموافقی را از دست داده و در ورطۀ بحران خود ساخته ای گرفتار آمـده اند.
از نخستین ساعات بعد از انتخابات سال ١٣٨٨ و برآوردن تقلب آمیز احمدی نژاد از صندوق های رای به عنوان رئیس جمهور، تمامیت طلبان با تمسک به شیوۀ ارعاب و بازداشت فعالین اجتماعی و نیروهای سیاسی دگراندیش، فضایی از خفقان و انسداد سیاسی را بـر جامعه مستولی ساخته و هـر روز بر دامنه این انسداد و خفقان می افزایند.
تشکیل دادگاه دکتر ابراهیم یزدی پس از چند بار تعویق و ماهها تعلیق، بازداشت مهندس توسلی و زیرورو کردن چندین ساعتۀ منزل وی، احضار و ارعاب عدۀ زیادی از امضاکنندگان نامۀ ١۴٣ کنشگر سیاسی مدنی داخل کشور به آقای محمد خاتمی، نشانگر هـراس و سراسیمگی اقتدارگرایان از تاثیر نامۀ مذکور و تلاش در خاموش کردن هـرگونه صدای مخالفی در آستانۀ انتخابات برای آرام بـرگزار کردن آن است.
صدور نامۀ مذکور از طرف جمعی از کنشگران سیاسی- اجتماعی به آقای محمد خاتمی در مورد عدم تامین حداقل شرایط لازم جهت حضور در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی منجر به تعقیب، احضار، و فشار بر جمعی از امضاء کنندگان نامه مذکور و دستگیری آقای مهندس توسلی گردیده است.
مهندس توسلی از مبارزین و فعالین قبل از انقلاب و از اعضاء باسابقۀ نهضت آزادی ایران می باشد که تلاش او از مبارزات دوران دانشجویی تا هماهنگ ساختن راهپیمایی های منجر به پیروزی انقلاب در سال ۵٧ بسیار برجسته میباشد.
توسلی بعنوان اولین شهردار تهران، در اوج نابسامانی های بعد از انقلاب توانست این تشکیلات را با همکاری جمعی از مدیران لایق به بهترین شیوه سازماندهی نموده و طرحهای مفیدی را برای خدمات شهری برنامه ریزی نماید.
ایمان و اخلاص صادقانۀ وی و همکاری و هم نشینی دراز مدت با مرحومین آیت الله طالقانی، مهندس بازرگان و دکتر یدﷲ سحابی از او شخصیتی منضبط، مدیری لایق و انسانی وارسته ساخته است.
انتقادات ناصحانه مهندس توسلی بر عملکرد مدیران کشور به همراه بسیاری از یاران و همفکرانش در نهضت آزادی ایران متاسفانه برمزاج قدرت طلبان خوش نیامده و پیوسته او را مورد سختترین فشارهای امنیتی، شغلی، خانوادگی، جسمی و روحی قرارداده اند.
مهندس توسلی علاوه برتحمل دو بار زندان طولانی در سلول های انفرادی در سال های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۱ در سال ٨۰ نیز به همراه بسیاری از نیروهای ملی- مذهبی و نهضت آزادی یکسال زندان را تحمل نمود و سپس همچون سایر آزادگان با وثیقه های سنگین بطور موقت آزاد گردید.
بعد از انتخابات سال ١٣٨٨ نیز بمدت ٢ ماه سلول انفرادی را تجربه کرده و اکنون نیز پس از امضای نامه ای خطاب به محمد خاتمی و تایید مواضع بر حق ایشان در مورد شرایط شرکت در انتخابات آتی، با اتهامی واهی دستگیر و روانه زندان شده است.
مقامات امنیتی و نظامی برای وارد کردن فشار مستمر بر این مدیر توانمند و انسان شایسته، خانواده او را نیز در امان نگذاشته اند. از جمله دو دختر فرهیخته ایشان را به زندان محکوم کرده و داماد ایشان آقای مهندس فرید طاهری را نیز پس از انتخابات ١٣٨٨ تا کنون در حبس طولانی و محرومیت ایذایی نگه داشته اند. این اقدامات آزار دهنده تلاشی است تا شاید در ایمان راسخ و اعتقادات دینی و ملی او سستی و ضعف پدید آید و از نصیحت و نقد حاکمان و مستبدان درگذرد و یا مهر سکوت بر لب نهد.
سرانجام همۀ حکومتهای مستبد، آنچنان که در وقایع اخیرمنطقه خاورمیانه و کشورهای عربی آشکار گردیده است، نشان دهنده لرزان بودن پایه های استبداد و کوتاه بودن عمر مستبدین میباشد. حاکمیت در زمانی به نظامی – امنیتی کردن فضای سیاسی کشور، خاموش کردن صدای آزادیخواهان و مطیع سازی ملتی بزرگ اقدام نموده است که جامعۀ جهانی دستخوش تحولات شگرف در زمینۀ احقاق حقوق ملتها و کسب آزادی و عدالت اجتماعی است.
تمامیت خواهان چگونه در انتظار حضور ملت پای صندوقهای رای در انتخابات آتی هستند در حالی که زندانهای کشور شاهد به بند کشیدن نخبگان سیاسی، کنشگران مدنی، فعالین مطبوعاتی، اقلیتهای قومی، هنـرمندان منتقد و نمایندگان اصناف جامعۀ متشنج کشورمان است.
با توجه به مراتب فوق، اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران مقیم خارج کشور ضمن تایید مواضع مطرح شده در نامۀ ١۴٣ کنشگر سیاسی مدنی داخل کشور، از هجوم غیر قانونی ماموران امنیتی به حریم خانه و خانوادۀ مهندس توسلی همراه با ارعاب و از هم پاشیدن خانه به بهانۀ واهی یافتن مدرکی دال بر تاثیر و ارتباط مستقیم ایشان در تهیه و توزیع نامۀ موصوف ابراز انزجار می نماییم.
مردم آگاه ایران دیر زمانی است با ترفندهای خودکامگان برای خاموش کردن صدای مخالفین و معترضین آشنا هستند. تجربیات تاریخی نشان داده است به رغم همه تهدیدها و توطئه های تمامیت طلبان، پیروزی سرانجام با ملت هاست.
الیس الصبح بقـریب – آیا بامداد نزدیک نیست؟
اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران مقیم خارج کشور
٢۵ آبان ١٣٩۰



بخش سوم گفت و گوی کلمه با تاجزاده+ فایل صوتی

تاجزاده: برخی پرسنل منصف سپاه و وزارت اطلاعات از اصلاح‌طلبان عذرخواهی کرده‌اند

چکیده :سپاهی که زمانی عضویت در آن مایه افتخار بسیاری از جوانان بود و عملکردش باعث عزت و آبروی ایران بود، الآن به جایی رسیده که به این متهم شود که آدم‌ها را به زندان می‌اندازد و دادگاه‌های نمایشی برگزار می‌کند، مانند آنچه بر سر ما آوردند. البته بسیاری از آن‌ها نیز فهمیده‌اند که این رفتارها دیگر جواب نمی‌دهد و من نمونه‌هایی را شنیده‌ام که بعضی از پرسنل سپاه و وزارت اطلاعات از اصلاح‌طلبان عذرخواهی کرده‌اند، چرا که برای آینده کشور نگران شده‌اند. دخالت نظامی‌ها در سیاست و اقتصاد و فرهنگ نشانه انحراف کامل است....

سیدمصطفی تاج‌زاده، در گفت و گوی خود با کلمه در دوران مرخصی که قسمت اول و دوم آن پیش از این منتشر شد و بازتاب ‌گسترده‌ای  نیز داشت، تصریح کرده بود که سبزها تنها در شرایط انتخابات آزاد حاضر به شرکت در آن خواهند بود. او در سومین قسمت از مصاحبه خود تاکید می‌کند که حتی اقتدارگرایان هم پذیرفته‌اند که اگر یک رقابت انتخاباتی جدی و آزاد شکل بگیرد، اصلاح‌طلبان و سبزها می‌توانند میلیون‌ها نفر را برای شرکت در انتخابات بسیح کنند.
این عضو زندانی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همچنین دخالت روزافزون سپاه در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، صدا و سیما و ورزش را نشانه انحراف کامل این نهاد نظامی از وظایف خود دانسته و گفته است نیروهای نظامی در صورت دخالت در سیاست، به دلیل ماهیت خود نمی‌توانند تکثر جامعه و سلیقه‌های مختلف موجود در آن را بپذیرند، به مشکل بر می‌خورند و شروع به دستگیری و برخورد قهری با منتقدان قانونگرا می‌کنند.
تاج‌زاده ضمن ابراز تاسف از اینکه زمانی عضویت در سپاه مایه افتخار بسیاری از جوانان ما بود و عملکردش باعث عزت و آبروی ایران بود الان کارش به بازداشت فعالان سیاسی و انتخاباتی، سرکوب مردم معترض و مدیریت دادگاه‌های نمایشی رسیده، خاطر نشان کرده که این رفتارها دیگر جواب نمی‌دهد و گفته است: من حتی به طور مستند نمونه‌هایی را نیز شنیده‌ام که بعضی از پرسنل منصف سپاه و وزارت اطلاعات از اصلاح‌طلبان عذرخواهی کرده‌اند، چرا که برای آینده کشور نگران شده‌اند.

مشروح قسمت سوم  گفت و گوی کلمه با مصطفی تاج‌زاده را که در دوران مرخصی کوتاه درمانی وی انجام شده بود را در ادامه می‌خوانید:
یکی از موضوعات مهمی که  میرحسین موسوی همواره بر آن تاکید بسیار داشت، ایجاد شبکه‌های اجتماعی بود، اما به نظر می‌رسد که این امر مهم شکل نگرفته، فکر نمی‌کنید اصلاح‌طلبان و فعالان جنبش سبز در این باره کوتاهی کرده‌اند؟ در مجموع آن‌ها چه کارهایی باید انجام دهند؟

جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک نمایید.
به باور من شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده، هرچند در بعضی زمینه‌ها امکان ظهور و بروز پیدا نکرده‌اند. اینترنت که اکنون در اختیار فعالان جنبش سبز است و جوانان در آن به خوبی فعالیت می‌کنند، ایجاد کننده یک شبکه اجتماعی گسترده است. از سوی دیگر اگر جامعه احساس کند که بابت حضور او در تجمعات، هزینه سنگینی پرداخت نمی‌شود و نباید تاوان سختی بدهد، مطمئنا در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کند و با همین اینترنت می‌توان اجتماعات میلیونی در تهران برگزار کرد. مردم از حوادث و اتفاق‌ها اطلاع دارند اما به دلیل فجایعی که رخ داد، حضور آنان را در اجتماعات کمتر می‌بینیم. به نظر می‌رسد تجربه همین سریال قهوه تلخ نشان می‌دهد که یک شبکه اجتماعی قوی در ایران شکل گرفته، چرا که بدون هیچ تبلیغ تلویزیونی برای نخستین بار یک سریال خصوصی توانسته مخاطب گسترده‌ای پیدا کند. در حال حاضر ما امکان تشکل و سازماندهی علنی نداریم، مثلاً نمی‌توان صنف روزنامه‌نگار یا اساتید دانشگاه یا اصناف دیگر را به شکل قانونی ساماندهی کرد. در عین حال مردم با یکدیگر مرتبطند و شعارها، آرمان‌ها، هویت و وفاداری خود را حفظ کرده‌اند.
اما از سوی دیگر گفته می‌شود مردم دچار یاس و سرخوردگی شده‌اند و در خمودگی به سر می‌برند، نظر شما در این باره چیست؟
همان طور که گفتم مردم آگاه هستند. یادمان باشد در همه کشورها زمانی که فضا سیاسی‌تر می‌شود، مردم نیز بیشتر علاقه و واکنش نشان می‌دهند، یعنی به نوعی شور و هیجان بیشتر می‌شود. به باور من مردم منفعل و بی‌تفاوت نیستند. به طور مثال اتفاقی که برای هاله سحابی رخ داد، به میان مردم رفت و بازتاب گسترده‌ای داشت، البته شاید نمود بیرونی نداشته باشد، اما این مساله به عمق جامعه رفت. به همین جهت حکومت با مراسم مرحوم هدی صابر به گونه‌ای دیگر برخورد کرد. آقایان متوجه شدند که دیگر نمی‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. بسیاری از مردم تمامی رخدادها را در دنیای مجازی دنبال می‌کنند و جدی هم هستند. آنان در گذشته و حتی در اوج روزهای مربوط به دوم خرداد، همه نوشته‌های من را نمی‌خواندند، اما این بار که از زندان به مرخصی آمده‌ام می‌بینم که به من انتقاد می کنند که چرا طولانی می‌نویسم! این نشان می‌دهد که آنان نوشته‌هایم را می‌خوانند. این مساله برای من نقطه ضعف محسوب می‌شود اما از سوی دیگر برای خودم جالب بود و مرا خوشحال می‌کرد، چرا که افرادی که هیچ وقت نوشته‌هایم را نمی‌خواندند، اکنون آن‌ها را می‌خوانند.



جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک نمایید.
تلقی جناح اقتدارگرا از اصلاح‌طلبان و سبزها این است که می‌توانیم با کمترین زمان و امکانات، میلیون‌ها نفر را بسیج کنیم و می‌دانند که اگر رقابت جدی و آزاد باشد، در شهرهای بزرگی مثل تهران امکان پیروزی اصلاح‌طلبان و سبزها بسیار بالاست. در شهرهای کوچک و روستاها به دلیل آنکه امکاناتی را در اختیار مردم گذاشته‌اند، ممکن است آن‌ها وضعیت بهتری داشته باشند، هرچند معتقدم وضعیت اقتصادی بدتر از آن است که بتوان فرقی بین روستایی و شهری گذاشت. در مجموع من از اوضاع ناامید نیستم در عین حال تلاش بیشتر را وظیفه خودمان می‌دانم. به خصوص که در مواجهه با موج سرخوردگی و تردیدهای جدی که جناح اقتدارگرا به دلیل مشکلات داخلی خود دچار آن است، آن هم در ارتباط با اوضاع اقتصادی و اداری کشور، در حال حاضر بخشی از مخاطبین ما می‌توانند اصولگراها نیز باشند که قبلاً فکر می‌کردند مسیر اصلاح‌طلبی غلط و انحرافی است.
با توجه به آنکه سال جاری، به عنوان «سال آگاهی تا رهایی» نام‌گذاری شده، فکر می کنید این آگاهی را چه طور می‌توان گسترش داد؟

جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک نمایید.
در حال حاضر فضای اینترنت کاملاً در دست سبزهاست و سایت‌های آنان به خوبی کار خود را انجام می‌دهند. با راه افتادن شبکه رسا نیز کمبود همیشگی ما برای داشتن یک رسانه تصویری برطرف شده؛ هرچند تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه طولانی در پیش دارد، اما تلاش خوبی شده است. همین جا باید از دست‌اندرکاران شبکه تلویزیونی رسا سپاسگزاری کنم که کار بزرگی انجام می‌دهند. فضای مطبوعات نیز به دلیل نزدیکی به انتخابات بازتر شده و کودتا از اساس به مشکل برخورده است . ‌آنان می‌خواستند حاکمیت تک صدایی به وجود بیاورند که البته موفق نشدند. در این چند سال هیچ وقت زمینه مانند امروز برای شنیدن پیام اصلاح‌طلبان حتی در بین اصولگرایان وجود نداشت. تجربه مجاهدین خلق را در سال ۵۴ داریم؛ هنگامی که مرکزیت سازمان اعلام مارکسیست شدن کرد، اعضای مسلمان سازمان دنبال این رفتند که چرا چنین اتفاقی افتاده و به همین علت به اندیشه‌های متفکران مسلمان مانند استاد مطهری، دکتر شریعتی و مهندس بازرگان توجه کردند و فرصت خوبی برای بازیابی بود؛ اکنون چنین فرصتی برای ما به وجود آمده است. حوادث منطقه نیز به ماهیت جنبش سبز بسیار نزدیک است و با ماهیت جنبش سازگاری دارد.همان مطالبات جنبش سبز را جنبش‌های منطقه نیز دارند، به همین دلیل صدا و سیما نمی‌تواند جزییات مطالبات مردم را مطرح کند. چرا که افشای آن به ضرر حاکمیت کنونی است. داشتن احزاب و مطبوعات آزاد، سبک‌های زندگی متفاوت، سندیکاها و انتخابات آزاد خواست مشترک همه مردم منطقه است و در چنین فضایی می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم. البته نمی‌دانم ظرف چه مدت زمانی می‌توان به اهداف رسید، اما من شخصاً عجله را صحیح نمی‌دانم و معتقدم بهتر است عجله نکنیم تا این طور نشود که مانند دفعه قبل، در کوتاه مدت به پیروزی بزرگ برسیم بی‌آنکه آمادگی آن را داشته باشیم و مانند وراثی شویم که یک مرتبه ثروت کلانی به دستشان می‌رسد و نمی‌توانند از آن درست استفاده کنند.
آیا جنبش‌های منطقه می‌توانند بر جنبش سبز تاثیر بگذارند؟
مطمئناً بی‌تأثیر نخواهند بود. برای این کشورها دو حالت می‌توان متصور شد: یکی آنکه در این کشورها به دلیل دعوا بر سر قدرت، جنگ داخلی به وجود آید، یعنی یک جریان بخواهد به تنهایی حکومت کند، پس دست به حذف رقبا می‌زند. به حکومت رسیدن تندروهای سلفی اهل سنت چنین خطری دارد شاخص‌ترین آنان طالبان بود که با ژست ضد آمریکایی و اسرائیلی به قدرت رسیدند. این‌ها به شدت ضد ایرانی و شیعه هستند. بهترین حالت این است که گروها و احزاب، حقوق رقبای خود را به رسمیت بشناسند و در عین حال هویت خود را داشته باشند، مانند ترکیه که احزاب مسلمان در نظام باز و رقابتی به فعالیت پرداخته‌اند و دموکراسی را پذیرفته‌اند و به همین علت نیز در منطقه حرف اول را می‌زند. پیش از این، وضعیت ما در منطقه بهتر بود و حتی منت می‌گذاشتیم که در مقابل حکومت‌های منطقه، ما دموکراتیک‌تر هستیم. در مجموع حوادث منطقه را به سود جنبش سبز می‌بینم.
حصر مهندس میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی چه تأثیری بر جنبش خواهد داشت؟


جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک نمایید.
بدون تردید حصر آقای کروبی و مهندس موسوی با این هدف است که بین رهبران جنبش و مردم فاصله بیندازند. البته خوشبختانه آقای خاتمی در حصر نیستند و صحبت‌های خوب و مفیدی از طرف ایشان خطاب به مردم مطرح می‌شود. در هر حال دو نامزد انتخاباتی که دو سال پیش در حد ریاست‌جمهوری صلاحیتشان تأیید شده بود، اکنون در حصر به سر می‌برند. اما یادمان نرود بیش از شش ماه از حبس خانگی آقایان و چند ماه از حذف آقای هاشمی از ریاست خبرگان نمی‌گذرد که اختلاف‌های اقتدارگرایان چنان اوج گرفته که اعتبار همه آنان در سراسر کشور به چالش کشیده شده است. به نظر من اگر آن حصر و حذف نبود؛ جناح راست با چنین بحرانی مواجه نمی‌شد. از طرف دیگر ماهیت جنبش‌های ضد استبدادی آن گونه نیست که اگر رهبران آن در دسترس نباشند، این جنبش‌ها مانند جنبش‌های کلاسیک منفعل شوند و نتوانند کاری انجام دهند. شنیدم به هیأت مصری که به ایران آمده بود، بر خورده بود که چرا به آنان انتقاد می‌شد که رهبر کاریزماتیک انقلابی ندارند و این را نقطه ضعف آنان می‌دانستند و آنان این حرف را نمی‌فهمیدند و حق هم داشتند. چرا که انقلاب مصر به رهبری خود مردم و بخصوص جوانان به سرانجام رسید. ما قبلاً در انقلاب‌ها رهبران بزرگ داشته‌ایم و به همین دلیل فکر می‌کنیم اگر رهبران نباشند و یا ارتباطشان با مردم قطع شود، نمی‌توان جنبش را هدایت کرد. این اشتباهی است که اقتدارگرایان انجام داده‌اند و گمان برده‌اند که با حصر مهندس موسوی و آقای کروبی می‌توانند با مطالبات جنبش و پویایی آن مقابله کنند، در حالی که جنبش راه خود را ادامه می‌دهد. البته اگر آن‌ها آزاد باشند، قطعاً فضا آرام‌تر و غیر رادیکال‌تر خواهد بود. رهبران جنبش با ارتباط مستقیم با مردم می‌توانند ضمن دفاع از حقوق ملت از رادیکال‌تر شدن جنبش جلوگیری کنند.
شما بارها از حزب پادگانی و نقش نظامیان در وقایع اخیر صحبت کرده‌اید، امام نیز درباره عدم دخالت نظامیان در سیاست بارها سفارش و تأکید کردند. چه شد که سپاه این چنین در سیاست و اقتصاد غرق شد و چرا فکر می‌کنید چنین وضعی خطرناک است؟


جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک نمایید.

سپاه نباید در مسایلی که حوزه وظایفش نیست، دخالت کند. این هم به ضرر خودش و هم به ضرر کشور است. زمانی حضور در سپاه ارزش بود و همه به صورت داوطلبانه وارد آن می‌شدند، اما این ارزش امروز کمرنگ شده و در حال از بین رفتن است. سپاهیان و نظامیان همواره جامعه را بر اساس ترس و نه احترام به شهروندان و تلاش برای مشارکت آنان استوار می‌کنند. تا زمانی که هدف اصولگرایان، حذف اصلاح‌طلبان به هر قیمت بود، مشکلی درباره دخالت نظامیان نداشتند؛ اما اکنون که خود چند شقه شده‌اند خطر را احساس می‌کنند. اختلاف اصولگراها به تدریج در سپاه نیز پخش می‌شود. به هر صورت در جامعه سلایق گوناگونی وجود دارد، که یک نهاد نظامی به دلیل ماهیت خود نمی‌تواند آن را تحمل کند و نمی‌داند با این اختلاف‌ها چگونه برخورد کند، به مشکل بر می‌خورد و شروع به دستگیری و برخورد قهری با منتقدان قانونگرا می‌کند.
در حالی که در کشور همسایه ما- ترکیه – نظامی زدایی می‌شود، متأسفانه در کشور ما برعکس عمل می‌شود. حال آنکه اگر بخواهیم جامعه باثبات و دموکرات داشته باشیم، باید قانون اساسی را کامل اجرا کنیم. دو سال بعد از آن‌که ما انقلاب کردیم، در ترکیه کودتای نظامی شد، اما در حال حاضر آن کشور به سمت دموکراسی و نظامی زدایی می‌رود و ما برعکس عمل می‌کنیم. دخالت سپاه در اقتصاد، فرهنگ، صدا و سیما و ورزش روز به روز بیشتر شده و در نهایت جمهوری اسلامی پلیسی و امنیتی حاکم خواهد کرد.
در شرایط کنونی و با وجود اینترنت که ارتباطات را گسترده کرده و موج کنونی آزادیخواهی در منطقه، نمی‌توان به شکل استبدادی کشور را اداره کرد و در نتیجه امنیت عمومی و ملی ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌شود. این از آن مواردی است که اصلاح‌طلبان هشدار آن را داده بودند. سپاهی که زمانی عضویت در آن مایه افتخار بسیاری از جوانان بود و عملکردش باعث عزت و آبروی ایران بود، الآن به جایی رسیده که به این متهم شود که آدم‌ها را به زندان می‌اندازد و دادگاه‌های نمایشی برگزار می‌کند، مانند آنچه بر سر ما آوردند. البته بسیاری از آن‌ها نیز فهمیده‌اند که این رفتارها دیگر جواب نمی‌دهد و من نمونه‌هایی را شنیده‌ام که بعضی از پرسنل سپاه و وزارت اطلاعات از اصلاح‌طلبان عذرخواهی کرده‌اند، چرا که برای آینده کشور نگران شده‌اند. دخالت نظامی‌ها در سیاست و اقتصاد و فرهنگ نشانه انحراف کامل است.






انتقال على رشیدى به بند ۳۵۰ زندان اوین

على رشیدى رییس انجمن اقتصادانان ایران به بند ٣۵٠ اوین منتقل شد.
به گزارش کلمه این زندانی سیاسی طى تماسى با خانواده از سلامتى خود خبر داد. على رشیدى درتاریخ ١٠ آبان ماه به دلیل انتشار بیانیه جبهه ملى که به تحلیل اوضاع فعلى جامعه پرداخته بودند توسط وزارت اطلاعات احضار وبازداشت شده بود.
این فعال سیاسى و اقتصاددان در شعبه ۵ بازپرسى دادسراى شهید مقدسى زندان اوین به تبلیغ علیه نظام ،تشویش اذهان عمومی وتوهین به مقامات نظام تفهیم اتهام شده است.