۱۳۹۰ آذر ۷, دوشنبه

روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

رای‌دهندگان مصری در نخستین مرحله انتخابات پارلمانی شرکت کرده‌اند

صف رای دهندگان
انتخابات پارلمانی مصر آغاز شده در حالیکه تجمع اعتراضی در میدان تحریر قاهره ادامه دارد و برخی تشکل ها و فعالان سیاسی خواستار تحریم انتخابات شده اند.
از بامداد روز دوشنبه، ۷ آذر (۲۸ نوامبر)، رای گیری در نخستین مرحله از انتخابات پارلمانی مصر برای تعیین بخشی از کرسی های مجمع خلق (مجلس الشعب) - مجلس سفلای پارلمان مصر - آغاز شده و انتظار می رود تکمیل روند انتخاب تمامی اعضای این مجلس و همچنین اعضای مجلس شورا - مجلس علیای پارلمان - چندین هفته به طول انجامد.
دوره قبلی پارلمان مصر که در آن اعضای حزب دموکراتیک ملی - حزب حاکم وقت - دارای اکثریت بودند پس از سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق، با فرمان شورای نظامی حاکم منحل شد و قرار بود انتخابات در ماه سپتامبر برگزار شود، که به تعویق افتاد.
انتخابات پارلمانی قبلی مصر در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی برگزار شد و با انتقاداتی در مورد سلامت انتخابات همراه بود.
انتخابات کنونی نیز در حالی برگزار می شود که مصر در هفته های اخیر دستخوش تحولات سریع سیاسی ناشی از تجمع های گسترده اعتراضی در قاهره و چند شهر دیگر در اعتراض به ادامه زمامداری شورای نظامی بوده است.
از جمله این تحولات، تغییر نخست وزیر و وعده تسریع در روند تعیین رئیس جمهوری جدید و انتقال قدرت از شورای نظامی به وی بوده است.
با توجه به این تحولات، یکی از مهمترین جنبه های انتخابات جاری، میران مشارکت رای دهندگان به عنوان نشانه اعتماد عمومی به شورای نظامی حاکم و برنامه اعلام شده آن برای نقل و انتقال قدرت در کشور است.
تعدادی از تشکل ها و فعالان سیاسی که همچنان به تجمع اعتراضی در میدان تحریر قاهره ادامه می دهند، برگزاری انتخابات در شرایط حاضر را مناسب ندانسته و نتیجه آن را منعکس کننده خواست های مطرح شده در "انقلاب" اخیر مردم مصر ندانسته اند.
برخی از مخالفان برگزاری انتخابات ادامه حضور شورای عالی نظامی در صحنه سیاسی را مانعی در راه ابراز نظر آزادانه مردم توصیف کرده و گفته اند که انتخابات آزاد تنها زمانی امکان دارد که نظامیان از قدرت کناره گیری کرده باشند.
تظاهرات اعتراضی
در مقابل، فیلد مارشال حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی، از مردم مصر خواسته است به طور گسترده در این انتخابات شرکت کنند و این درخواست از حمایت تعدادی از احزاب اصلی، از جمله حزب آزادی و عدالت، وابسته به گروه اخوان المسلمین، برخوردار بوده است.
به گفته این احزاب، انتخابات پارلمانی تنها راه برای به نتیجه رسیدن اعتراضات منجر به کناره گیری حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق، و آغاز به کار حکومتی دموکراتیک در مصر است.
شورای نظامی حاکم نیز تاکید داشته است که نظامیان خواستار حفظ قدرت سیاسی نیستند و آزادی انتخابات را تضمین می کند.

نخستین انتخابات پس از انقلاب

در انتخابات پارلمانی فعلی، نامزدهای بیش از چهل حزب به رقابت پرداخته اند که بسیاری از این احزاب از زمان سقوط حسنی مبارک تشکیل شده اند و برای رای دهندگان شناخته شده نیستند.
مصر بیش از هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد و شمار افراد واجد شرایط رای دادن در این انتخابات حدود پنجاه میلیون نفر برآورد شده است.
رقابت بین نامزدها و احزاب سیاسی مصر برای راهیابی به پارلمان این کشور چندین هفته به طول خواهد انجامید و نتیجه نهایی انتخابات مجلس علیا احتمالا تا اواسط ماه ژانویه و نتیجه انتخابات هر دو مجلس تا ماه مارس معلوم نخواهد شد.
طنطاوی و نخست وزیر جدید
شیوه انتخابات پارلمانی مصر بسیار پیچیده و طولانی است و اگرچه گفته شده است که هدف حکومت سابق از برگزیدن این شیوه، افزایش احتمال پیروزی نامزدهای حزب حاکم وقت بوده، اما سقوط حکومت سابق و تغییراتی که در قانون انتخابات صورت گرفته، این شیوه را چندان ساده تر نکرده است.
مجمع خلق مصر دارای چهارصد و نود و هشت کرسی است و نمایندگان این مجلس برای دوره های پنج ساله انتخاب می شوند و طبق قانون اساسی، رئیس جمهوری حق انحلال مجلس و برگزاری انتخابات جدید را در هر زمانی داشته است.
نیمی از کرسی های مجمع خلق به طور مستقیم به نامزدهای پیروز در انتخابات اختصاص دارد و نیمی دیگر از کرسی ها به نسبت آرادی اخذ شده توسط احزاب، در اختیار احزابی قرار می گیرد که به حد نصاب آرا دست یافته باشند.
طبق قانون انتخابات، نیمی از کرسی های پارلمان به کارگران و کشاورزان اختصاص دارد و در نتیجه، در هر حوزه انتخابیه، یکی از دو نامزدی که به پارلمان راه می یابد باید کارگر و یا کشاورز باشد.
پیروزی نامزدها در این انتخابات مستلزم کسب اکثریت مطلق است و به همین دلیل، انتظار می رود که در بسیاری از حوزه ها، انتخابات به دور دوم کشیده شود.
طبق برنامه اعلام شده، رای گیری برای انتخاب نمایندگان شماری از حوزه های انتخابیه، از جمله در شهرهای قاهره، اسکندریه و چند شهر عمده دیگر، در روزهای ۲۸ و ۲۹ نوامبر صورت می گیرد و در هر یک از این حوزه ها که هیچ نامزدی به اکثریت مطلق آرا دست نیافته باشد، مرحله دوم انتخابات در روزهای ۵ و ۶ دسامبر برگزار خواهد شد.
انتخابات مرحله اول در تعدادی دیگر از حوزه ها در روزهای ۱۴ و ۱۵ دسامبر و مرحله دوم انتخابات در این حوزه ها در روزهای ۲۱ و ۲۲ دسامبر صورت می گرد و انتخابات مرحله اول باقی مانده حوزه ها برای روزهای ۳ و ۴ ژانویه و مرحله دوم رای گیری در این حوزه ها برای روزهای ۱۰ و ۱۱ ژانویه برنامه ریزی شده است.
انتخابات مجلس شورا - مجلس اعلای پارلمان - نیز برای حوزه ها مختلف از روز ۲۹ ژانویه آغاز می شود و آخرین مرحله آن در روز ۱۱ مارس خاتمه می یابد.
احزاب اصلی در این انتخابات عبارتند از حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین که خود را یک حزب مذهبی اما دموکراتیک می داند، حزب حریه که توسط برخی از اعضای سابق حزب دموکراتیک ملی تشکیل شده و حزبی سکولار است، حزب جدید وفد و حزب مصریان آزاد که خود را یک تشکل لیبرال معرفی می کند.
گزارش های اولیه از قاهره حاکی از تشکیل صفوف رای دهندگان در مراکز اخذ رای و همزمان، ادامه تجمع معترضان و مخالفان این انتخابات در میدان تحریر پایتخت است.

 


مهدی ارگانی٬ از مدیران سابق فرهنگی: 

اعتماد مردم از جمهوری اسلامی سلب شده است

 مهدی ارگانی از مدیران سابق سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی پس از سال‌ها سکوت اعلام کرد «اعتماد» مردم به جمهوری اسلامی سلب شده و باید برای بازسازی این رابطه تلاش کرد.
آقای ارگانی روز یکشنبه (ششم آذر) به سایت «خبر‌آنلاین» گفته است: «ما باید اعتماد بین مردم و حکومت را باز‌سازی کنیم و بشماریم که چه چیز اعتماد بین مردم و حکومت را سلب می‌کند.»
این مدیر فرهنگی افزوده جمهوری اسلامی «به طور کلی مردم را نامحرم می‌داند و هرچه حکومتی میزان مطالب محرمانه‌اش کمتر باشد، مردم‌سالار‌تر است.»
به گفته وی «مسئولان ما و خودمان نتوانسته‌ایم با عملمان جلب اعتماد کنیم. کمتر حکومتی مثل حکومت ما گفتاری است و این همه حرف می‌زند.»
آقای ارگانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی گفته که «با ایستادگی کردن به معنای ناسزاگویی به فیلم‌های آمریکایی و جمع‌آوری ماهواره‌ مشکلی حل نمی‌شود.»
وی از فیلم «اخراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی با عنوان «فاجعه‌ای هنری» یاد کرده که و افزوده است: «فیلم‌هایی از نوع اخراجی‌ها نه‌تن‌ها افق جدیدی در سینمای جنگ باز نکرده‌اند، بلکه افق روشنی که در دهه ۶۰ سینمای کشور به آن رسیده بودیم را تیره و تار کرده است.»
مهدی ارگانی همچنین اظهار داشته است «توهین‌هایی» که هر روزه در جامعه از سوی ارگان‌های دولتی همچون پلیس و ادارات به مردم می‌شود٬ کم نیست که این نشانه وجود مشکل در سیاست‌های فرهنگی است.
وی در پایان افزوده است: «مدیران بعضی از حوزه‌های فرهنگ و هنر را می‌شناسم که به‌سختی می‌شود یک اغذیه‌فروشی را داد دستش اداره کند، ولی یک جایی را اداره می‌کند که بخشی از فرهنگ مملکت را می‌سازد.»
انتقاد‌ها از سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
بسیاری از نیرو‌های فرهنگی و هنری نزدیک به جمهوری اسلامی از جمله سرسخت‌ترین این منتقدان هستند که در ماه‌های اخیر حملات تندی به نهاد‌های سیاست‌گذار فرهنگی کرده‌اند




دو روز مانده به تجمع دانشجویان بسیجی

فارس:‌ سفارت بریتانیا با لانه جاسوسی تفاوتی ندارد

خبرگزاری فارس با انتشار یاددداشتی سفارت بریتانیا در تهران را با سفارت سابق آمریکا در این شهر مقایسه کرد و خواستار برچیده شدن کامل «جاسوس‌خانه‌‌های» بریتانیا٬ فرانسه و آلمان در ایران شد.
این خبرگزاری ساعتی پس از تصویب دو فوریت طرح کاهش رابطه جمهوری اسلامی با بریتانیا در مجلس شورای اسلامی٬ خواستار برچیده شدن کامل سفارت‌خانه‌های این سه کشور اروپایی شده است.
خبرگزاری فارس در یادداشت خود از سفارت بریتانیا با عنوان «لانه جاسوسی» یاد کرده و به طور تلویحی خواستار تسخیر آن از سوی دانشجویان بسیجی شده است.
این خبرگزاری با انتقاد از طرح کاهش رابطه با بریتانیا٬ از مقام‌های جمهوری اسلامی به خصوص مجلس خواسته به طور کامل به رابطه تهران‌ـ‌لندن خاتمه داده و سفیر این کشور را اخراج کنند.
خبرگزاری فارس همچنین خواستار برچیده شدن سفارت‌خانه‌های فرانسه و آلمان در تهران و اخراج سفرای این دو کشور از ایران شده است.
روابطه تهران با اروپا و آمریکا در پی اعمال دور جدید تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی از سوی برخی کشور‌های اروپایی تیره‌تر از سابق شده است.
درخواست این خبرگزاری وابسته به سپاه دو روز پیش از تجمع گروهی از دانشجویان بسیجی مقابل سفارت بریتانیا در تهران مطرح می‌شود.
دانشجویان بسیجی قرار است روز سه‌شنبه (هشتم آذر) مقابل سفارت بریتانیا در تهران تجمع کنند.
گروهی از محافظه‌کاران تندرو در مجلس نیز در نطق‌ها و سخنرانی‌های خود خواستار برچیده شدن کامل سفارت بریتانیا در تهران شده‌اند.



رئیس مجلس شورای اسلامی: سهام عدالت از اهداف اصلی خود دور شده است

علی لاریجانی در دیدار با جمعی از مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اتحادیه‌های سهام عدالت ‌کشور با بیان این‌که سهام عدالت از اهداف اصلی خود دور شده است، تصریح کرد: باید وضعیت دولتی و خصوصی‌بودن شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت مشخص شود.
به گزارش ایسنا، رئیس مجلس افزود: فلسفه اصلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، سهامی عام است و باید شکل سهام این شرکت‌ها مشخص شود.
وی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت باید سهم مردم شوند و از دولتی‌‌شدن این شرکت‌ها جلوگیری کرد.
لاریجانی با بیان این‌که سود سهام عدالت باید بر اساس نظام و سیستم مشخص باشد، گفت: نباید سود سهام عدالت به شکلی باشد که مردم از آن مأیوس شوند.
رئیس مجلس با بیان این‌که نحوه فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سهام عدالت باید مجددا بررسی شود، تصریح کرد: اعضای کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اصل ۴۴ قانون اساسی سریعا ایرادها را در این زمینه برطرف کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تغییر ماده‌ای از قانون برنامه پنجم توسعه بسیار سخت است و باید راهکارهای مناسب‌تری را برای بر طرف کردن مشکل سهام عدالت بررسی کرد.

مادر محمودیان: سلامتی زندانیان سیاسی رجایی شهر در خطر است

مهدی محمودیان چندی پیش به علت وخامت شرایط جسمانی از زندان رجایی شهر به بیمارستان انتقال یافت و پس از عمل جراحی مجددا به زندان رجایی شهر بازگردانده شد. این در حالی است که او باید دوران نقاهت خود را در شرایط مناسب و خارج از زندان بگذراند اما تاکنون دوندگی های خانواده او برای مرخصی به نتیجه نرسیده است.
فاطمه الوندی مادر مهدی محمودیان در خصوص آخرین وضعیت فرزندش به جرس می گوید: “روز پنج شنبه پدرش با او ملاقات داشت که شکر خدا حالش بهتر بود و از قرنطینه به بند منتقل شده بود. خودش برای اینکه ما نگران نشویم می گوید حالش خوب است اما با توجه به شرایط زندان و ناراحتی جسمانی اش می دانم برای ما این را می گوید و شرایط خوبی ندارد و نیاز به مرخصی و استراحت کامل دارد تا دوران نقاهت خود را در منزل با آرامش بگذراند. شکر خدا سرگیجه و بی هوش شدنش در حال حاضر با داروهایی که دکترها داده اند برطرف و فشار خونش هم تنظیم شده ، اما خود دکترها هم گفتند اگر در هوای آزاد نگهداری نشود و در فضای بسته و غیربهداشتی بماند امکان برگشتن آن ناراحتی ها زیاد است. شرایط زندان را هم که می دانید چه جوری است و شرایط خوبی ندارد مگر اینکه خود بچه ها و همبندی ها به هم برسند.”
طی دو سال و اندی که وی در شرایط نامناسب در زندان بسر می برد بارها مادر او برای مرخصی استعلاجی درخواست و پیگیری کرده است اما تاکنون پاسخی مثبت در این زمینه نگرفته است. علاوه بر این، طی ماههای گذشته مسئولین به محمودیان و خانواده اش وعده داده بودند که اگر مصاحبه نکنند و از وضعیت خود اطلاع رسانی نکنند محمودیان را به اوین منتقل کرده و به او مرخصی می دهند اما با گذشت ماهها از وعده مسئولین و سکوت اجباری خانواده محمودیان، این وعده تحقق نیافت.
مادر این روزنامه نگار اصلاح طلب با اشاره به “محرومیت” فرزندش از حقوق اولیه یک زندانی سیاسی ادامه می دهد: “برای مرخصی هم دوباره تقاضا دادم و دو روز پیش که به دادسرا رفته بودم گفتند دادستان دارد پرونده را بررسی می کند و هنوز نتیجه آن مشخص نیست. حالا امیدواریم با توجه به شرایط مهدی، آقای دادستان لطفی کنند و با مرخصی وی موافقت کنند. الان بیشتر از ۲۶ ماه است که مهدی در زندان است و در این مدت حتی از یکساعت مرخصی هم استفاده نکرده است. این در حالی است که مهدی بخاطر شرایط جسمانی بخصوص عمل جراحی که انجام داده به مرخصی نیاز مبرم دارد. تلفن ها و ملاقات حضوری هم که همچنان قطع است.”
محمودیان پیش از انتقال به بیمارستان در اعتراض به استفاده از پایبند و دستبند خطاب به دادستان نوشته بود: “در اثر شکنجه‌های غیر انسانی دربند ۲۰۹ وزارت اطلاعات، دچار عفونت ریه شده و بعد از انتقال به بند ۳۵۰ اوین چندین بار دچار حملات تنفسی شده‌ام، به‌گونه‌ای که مسئولین بهداری زندان اوین درخواست اورژانسی اعزام به بیمارستان را به دفتر شما ارسال نموده‌اند و شما بعد از ۷ ماه در مهرماه سال ۸۹ اجازه اعزام به بیمارستان را صادر فرمودید که دیگر نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود. به گواهی پزشکی قانونی که نزد شما است، قسمت‌هایی از حجم ریه‌ام را به خاطر عدم رسیدگی به موقع از دست داده‌ و باید تا آخر عمر از اسپری برای تنفس استفاده کنم…. همه اینها درحالی‌ست که بیش از دو سال از محکومیت خود را گذرانده‌ام و حتی یک دقیقه هم به مرخصی نرفته‌ام و در بیش از بیست ماه از این مدت حتی از حق تماس تلفنی نیز محروم بوده‌ام و به طور کاملا غیرقانونی و بدون هیچ حکم قضایی بیش از هیجده ماه است که به زندان رجایی‌شهر تبعید شده‌ام. گفتن از ظلم و ستمی که بر من و تمام دوستان در بندم رفته دیگر تکراری شده است و گویا در جمهوری اسلامی دیگر گوشی برای تظلم‌خواهی ملت ایران نیست که اگر با ورودم به زندان این ظلم‌ها را نمی‌دیدم، اگر این فشارها و شکنجه‌ها را نمی‌کشیدم و لمس نمی کردم به راهی که آمده‌ام شک می کردم.”
مهدی محمودیان، در ۲۵ شهریور سال ۸۸ در جریان بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران و فعالین سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او نزدیک به سه ماه را در انفرادی و تحت بازجویی های سنگین قرار گرفت و نهایتا در دادگاههای غیرقانونی به پنج سال حبس تعزیری محکوم گردید و بطور غیرقانونی به زندان رجایی شهر تبعید گردید.
خانم الوندی با تاکید بر ضرب و شتم فرزندش در زندان اضافه می کند: “در عمل جراحی که بر روی مهدی انجام دادند یک قسمت از روده اش را برداشته اند و علت آن هم بخاطر اعتصاب غذا و ضربه هایی است که در زندان به او می زدند. همبندی هایش می گفتند مهدی را مثل توپ فوتبال بلند می کردند و او را به دیوار می زدند….من حتی تا زمانیکه می خواستند عملش کنند از این مشکلات جسمانی اش خبر نداشتم و مهدی هم که می داند من غصه می خورم و گریه می کنم مشکلاتش را به من نمی گوید. از دکترها و پرستارها شنیدم که بخاطر ضربات و کتکهایی که در زندان به او زدند و اعتصاب غذایی که کرده بود قسمتی از روده اش را برداشته اند. علاوه بر آن گفتند مشکوک به سرطان هم است که واقعا ناراحت شدم و اعصابم خراب شده است اما مهدی گفت نگران نباش و بخدا توکل کن و پرستارها هم گفتند انشالله ناراحتی هایش برطرف می شود.”
چندی پیش مهدی محمودیان و دیگر زندانیان سیاسی رجایی شهر، ضمن تاکید بر مواضع خود، خواستار اعزام نماینده جامعه جهانی برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران شده بودند. زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج در این بیانیه تصریح کرده بودند که وضعیت سیاسی حاکم بر کشور و شرایط ظالمانه حاکم بر محاکم قضایی و فرایندهای بازجویی و محدودیتهای زندانهای ایران به نقطه ای رسیده است که بر جامعه بین المللی بویژه دبیرکل سازمان ملل “واجب” است تا هرچه زودتر نماینده ای برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران اعزام نماید تا از طریق گفتگو با نمایندگان دگراندیشان سیاسی و اعتقادی و همچنین بازدید از زندانها و گفتگو با خانواده های ستمدیدگان در سالهای گذشته،بویژه جانباختگان حوادث اخیر گزارشی تهیه کرده و آنرا به نهادهای بین المللی اعلام نماید.
مادر مهدی محمودیان با اشاره به خطراتی که سلامت زندانیان سیاسی رجایی شهر را تهدید می کند می گوید: “در بندی که آنها هستند چند تا از این ردیابهایی که زندانیان نتوانند گوشی و موبایل استفاده کنند گذاشته اند که دکترها گفته اند این دستگاهها سرطان زا است. الان تمام بچه هایی که در آن سالن و بند هستند بطور مرتب یا سرگیجه دارند یا دل درد و دل پیچه دارند. خود دکترهای پزشک قانونی هم می گویند این دستگاهها همه سرطان زا است. الان تا آنجایی هم که من خبر دارم از بچه ها تست سرطان گرفته اند. مثلا آقای صمیمی را برای آزمایش آورده اند و مشکوک به سرطان کبد است. بارها تقاضا دادیم که ترابخدا این دستگاهها را بردارید برای سلامتی بچه ها “خطرناک” است. اما متاسفانه گوش نمی کنند و توجهی نمی کنند. حالا شکنجه های جسمی که به آنها داده اند و می دهند هیچ، این دستگاهها هم سلامتی اشان را به خطر می اندازد و بیمارشان کرده است.”
این مادر رنج کشیده سخنان خود را اینگونه به پایان می برد: “تنها چیزی که ما را شاد می کند روحیه “عالی” مهدی است و زمانیکه ما ابراز نگرانی و ناراحتی می کردیم او به ما دلداری می داد که نگران نباشید خدا پشتیبان ماست و همانطور که تا الان ما را تنها نگذاشته تا آخر هم ما را یاری می کند.”



مراسم دومین سالگرد آیت الله العظمی منتظری برگزار نمی‌شود

سحام نیوز: خانواده آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه اعلام کردند برای دومین سال متوالی به دلیل ناتوانی در تامین امنیت شرکت کنندگان مراسم دومین سالگرد درگذشت او این مراسم برگزار نمی شود.
دفتر آیت الله منتظری با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که چون “نمی توانیم امنیت شرکت کنندگان محترم را تضمین نمائیم و به دلیل در اختیار نداشتن مکان مناسب جهت برگزاری مراسم، از برگزاری مراسم دومین سالگرد در شهر قم خودداری می کنیم.”
در این بیانیه تاکید شده که دفتر آیت الله منتظری همچنان تعطیل است و آثار علمی او، حتی شرح نهج البلاغه، همچنان از چاپ شدن ممنوع می باشند؛ به علاوه، محل تدریس او که ۱۴ سال قبل توسط حکومت تعطیل شده بود، همچنان مسدود است.
آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان ۲۹ آذر ۱۳۸۸ در سن هشتاد و هفت سالگی در شهر قم درگذشت.
آقای منتظری از مهم ترین روحانیون منتقد دولت ایران به شمار می رفت که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به صراحت موضعگیری کرد و از رفتار حکومت در قبال معترضان انتقاد کرد.
در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری، آقای منتظری با انتقاد از عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به بی اعتماد شدن مردم نسبت به حاکمیت هشدار داده بود.


بازداشت ۲۷ نفر در رابطه با پرونده اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی

سحام نیوز: غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور روز یکشنبه از بازداشت ۲۷ نفر در پیوند با پرونده فساد بزرگ بانکی خبر داد.
وی در مصاحبه با شبکه دوم سیما درباره این پرونده که به «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» معروف است، افزود تاکنون از ۱۲۷ نفر تحقیقات انجام شده است.
محسنی اژه ای که سخنگو و همچنین ناظر ویژه قوه قضاییه در این پرونده است همچنین گفت، ۱۷۵ مورد املاک که باید به نام شرکت باشد، اما به نام متهم اصلی بوده است در بهترین مناطق تهران شناسایی شده است.
دادستان کل کشور افزود تا امروز برای بیش از ۵۰ نفر قرار مجرمیت صادر شده که در صورت عدم مخالفت دادستان برای این افراد کیفرخواست صادر می شود.



حمله شدید آیت الله خامنه ای به غرب و امریکا: به فکر ساختن تابوت سربازان تان باشید!

آیت اله علی خامنه ای، در جدیدترین سخنرانی اش در جمع بسیجیان و شخصیت های سیاسی طرفدار حکومت ایران با شدیترین حملات لفظی به امریکا و اسراییل، ضمن «سگ دست آموز» خواندن اسراییل و «عمله های بی مواجب» نامیدن کشورهای اروپایی ، خطاب به دولت های امریکا و اروپا و همچنین اسراییل گفته است: «اول باید به فکر ساختن تابوت های فراوان برای انتقال اجساد خود باشند تا از بوی تعفن کشته های منحوسشان نمیرند.»
به گزارش دانشجونیوز، بر اساس آنچه که بسیاری از رسانه های حکومتی ایران گزارش داده اند، آیت اله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با حضور در مراسم بسیجیان که روز گذشته در تهران برگزار شده بود، ضمن تمجید از بسیج و «شجره طیبه» و «لشکر مخلص خدا» و « افسانه» خواندن آن با نامتعارف ترین جملات به سران کشورهای امریکایی، اروپایی و اسراییل حمله کرده و به آنها هشدار داده که «به فکر ساختن تابوت های فراوان برای انتقال اجساد خود باشند.»
بر اساس این گزارشات، آیت الله خامنه ای، با اشاره به مطرح شدن موضوع حمله نظامی به ایران گفت: «اینها همه و همه پیامی است برای آمریکا و سگ دست آموزش در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی و عمله های بی مواجب اروپائیشان که اگر بخواهند فکر تجاوزبه مرزهای ایران را به ذهن خود راه دهند، اول باید به فکر ساختن تابوت های فراوان برای انتقال اجساد خود باشند تا از بوی تعفن کشته های منحوسشان نمیرند.»!
رهبر جمهوری اسلامی در ادامه بسیج را «جوان سی و سه ساله، شجره طیبه و لشکر مخلص خدا که شبیه افسانه هاست» معرفی کرده و درباره بسیج اضافه کرد: «در دوران کودکی خود توانسته پشت ابرقدرتها را به خاک بمالد، حال که در دوران قدرت و جوانی خود است مسلما هیچ ابرقدرت مستکبری در دنیا نمی تواند حریفش شود.»
آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از اظهارات اش بسیج را «خطرناک تر از بمب اتم» توصیف کرده و گفت: « آمریکا و پیروانش خوب می دانند که هر کدام از این بسیجی ها برایشان از یک بمب اتم هم خطرناکتراست.»
رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه «هویت و حقیقت بسیج با هویت محرم و عاشورا متناسب است»، اضافه کرده است: «بسیج سیاسی است اماسیاست زده، سیاسی کار وجناحی نیست؛ عمیقا متدین است اما متحجر وخرافی نیست؛ اهل جذب است اما اهل تسامح دراصول نیست.»
آیت اله خامنه ای در ادامه گفت: «اینکه متهم کنند جمهوری اسلامی این حرکت ها وجوشش های اسلامی را راه انداخته، غلط است؛ نظام اسلامی باایستادگی، بقا وصداقت خود به ملت ها الهام بخشیده است.»
رهبر جمهوری اسلامی با ادعای اینکه «امروز جوانان نیویورک وکالیفرنیا شعارجوانان مصرو تونس راتکرارمیکنند» افزود: «جوانان مصر وتونس هم از جوانان حزب الله الگو گرفتند؛ و معلم اول حزب الله، بسیجی اول امام بزرگوارما بود.»




وزیر علوم: باید به سمت دانشگاه تمام عیار ولایت‌مدار برویم

کامران دانشجو، وزیر علوم ایران در جمع دانشجویان بسیجی و طرفدار حکومت ایران نسبت به مطرح شدن برخی از بحث‌ها در رسانه در ارتباط با هئیت امنای دانشگاه انتقاد نموده و و با تاکید بر «تربیت سربازان امام زمان در دانشگاه ها» گفته است: «باید به سمت دانشگاه تمام عیار ولایت‌مدار برویم.»
به گزارش دانشجونیوز، در پی مطرح شدن موضوع ارسال نامه از طرف کامران دانشجو، وزیر علوم به احمدی نژاد در ارتباط با انصراف از برگزاری جلسه هیئت امناء دانشگاه آزاد، وی این موضوع را تکذیب کرده و با تاکید بر اینکه اینکه «من اصلا اهل انصراف دادن نیستم و اهل تکلیف هستم»، اضافه کرد: «در این راستا سعی می کنم تکلیف خود را به درستی انجام دهم.»
بر اساس گزارش خبرگزاری های حکومتی، کامران دانشجو در همایش موسوم به «همایش بزرگ بسیجیان دانشگاه‌های تهران» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده است، با اشاره به مساله انتخاب هئیت امنای دانشگاه آزاد، از نگرانی «انجمن‌های اسلامی، تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان حزب‌اللهی» سخن به میان آورده و اضافه نموده است: «برخی‌ها نیز در رسانه‌‌ها با اهداف خاص مطالبی را در این خصوص منتشر می‌کردند.»
دانشجو در این دیدار گفت: «بنده در خصوص عدم برگزاری جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد نامه‌ای به رئیس‌جمهور ننوشتم و از برگزاری این جلسه انصراف نداده‌ام. بنده اصلا اهل انصراف دادن نیستم و اهل انجام تکلیفم و قائلم به اینکه باید تکلیف را درست انجام داد.».
وزیر علوم در ادامه ملت ایران را «بسیجی و آماده» دانسته و گفته است: (ملت ایران) «فرهنگ عاشورا و 9 دی دارد.»
دانشجو با اشاره به اینکه «ما از زبونی و ددمنشی دشمن صحبت می‌کنیم»، "آمادگی" را ناشی از واهمه ندانسته و گفته است: «وقتی می‌گویم آماده‌ایم به دلیل واهمه‌ای که از قدرت پوشالی دشمن داریم نیست. تکلیف است که آماده باشیم.»
وزیر علوم ادعا کرد: «بسیج و بسیجی هویت خود را از عاشورا می‌گیرد و بسیجی انشاء عاشورا و انتشار کربلا می‌کند.»
. وی در ادامه به تعریف و تمجید از "بسیج" پرداخته و گفت: «بسیجی قدر معلم خود را می‌داند و به معلمش توهین نمی‌کند، حتی اگر منتقد وی باشد نمی‌تواند به معلم توهین کند و بگوید من بسیجی هستم.بسیجی اخلاقی معنوی دارد و با معنویت سر و کار دارد و چشم خود را بر واقعیات نمی‌بندد.»
وزیر علوم همچنین ادعا کرده است: «بسیجی وابسته به دنیا نیست و تشنه قدرت نبوده و خدمت می‌خواهد. بسیج ایثارگری و فداکاری است، نمی‌شود فردی در خود بماند و ادعای بسیجی بودن کند، باید از خود رها شد.»
کامران دانشجو در پایان تاکید کرد: «ولایت‌مداری در فرهنگ بسیجی عمود خیمه است. باید به سمت دانشگاه تمام عیار ولایت‌مدار برویم و سربازان امام زمان(عج) تربیت کنیم.»



حمایت فرزند آیت الله فاضل لنکرانی از قتل نویسنده آذربایجانی

محمد جواد فاضل لنکرانی با انتشار پیامی خطاب به مردم جمهوری آذربایجان، از قتل رافق تقی نویسنده آذربایجانی حمایت کرد.
به گزارش دانشجونیوز به نقل از وبسایت خبرآنلاین، نزدیک به اصولگرایان، محمد جواد فاضل لنکرانی، از روحانیون محافظه کار مقیم قم و فرزند مرحوم آیت الله محمد فاضل لنکرانی با انتشار پیامی خطاب به مردم جمهوری آذربایجان، از قتل رافق تقی نویسنده آذربایجانی حمایت کرد.
در بخشی از این پیام فرزند آیت­الله لنکرانی به مناسبت قتل رافق تقی نویسنده آذربایجانی آمده است: «دشمنان اسلام بدانند که مسلمانان آزاده و جوانان غیرتمند اجازه نخواهند داد توطئه‌های شوم استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل در اهانت به مقدسات اسلام عملی گردد و عناصر خودباخته و دین‌فروش را به سزای اعمال ننگین خواهند رساند.» وی در این پیام افزود: «یاد و خاطره مرجع والامقام و فقید شیعه، حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی را که فتوای مهدورالدم بودن این ملحد و مرتد را صادر فرمودند، گرامی داشته و علو درجات ایشان را از خداوند بزرگ خواستارم.»
گفتنی است آقای تقی هشت روز پیش در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان هدف ضربات چاقوی افراد ناشناس قرار گرفت و چهار روز بعد، در بیمارستان درگذشت.



هفته‌نامه‌ی اتفاق نو مجرم شناخته شد

خبرگزاری هرانا - شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، محمد صادق درودگر، مدیر مسئول هفته‌نامه‌ی اتفاق نو را مجرم شناخته است.
به گزارش ایسنا، پرونده‌های مدیران مسئول نشریات "اتفاق نو" و "اندیشه نو" صبح یک‌شنبه در دادگاه مطبوعات به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی، مورد رسیدگی قرار گرفت که پس از قرائت کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، متهمان به دفاع از خود پرداختند.
بر اساس این گزارش، اتهام روزنامه‌ی توقیف شده "اندیشه نو"، توهین به مقامات و اتهام هفته‌نامه‌ی "اتفاق نو" استفاده ابزاری از تصاویر مردان و زنان مطرح شده است.
پس از ختم جلسه رسیدگی، هیات منصفه مطبوعات وارد شور شد و اندیشه نو را با اکثریت آرا مجرم تشخیص نداد. هم‌چنین هیات منصفه مطبوعات اتفاق نو را به اتفاق آراء مجرم شناخت و با اکثریت آراء متهم را مستحق تخفیف دانست.



اجرای طرح جمع آوری ماهواره‌ها در روستای دزلی در مریوان

خبرگزاری هرانا - نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با مراجعه به منازل شماری از روستانشینان مریوان دستگاه‌های ماهواره‌ای آن‌ها را جمع آوری و توقیف نموده‌اند.
به گزارش نوروز، نیروهای انتظامی پس از مراجعه به روستای "دزلی" در مریوان اقدام به جمع آوی دیش‌های ماهواره‌ای اهالی روستا کردند.
بر اساس این گزارش نیروهای انتظامی هم‌چنین از خانواده‌های دارندگان دستگاه‌های ماهواره‌ای فیلم برداری نموده‌اند.
شایان ذکر است که طی ماه‌های اخبر اجرای طرح جمع آوری ماهواره‌ها در سراسر ایران، رشد چشم گیری داشته است.



احضار و بازداشت مولوی محمدعلی شه بخش

خبرگزاری هرانا - مولانا حافظ محمد علی شه‌بخش مدیر سابق دارالعلوم حضرت امام ابوحنیفه عظیم آباد زابل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
به گزارش سنی نیوز، مولانا حافظ محمد علی شه‌بخش پس از احضار به دادگاه ویژه‌ی روحانیت مشهد در در روز چهارشنبه ۲ آذرماه سال جاری دستگیر و تاکنون از وضعیت ایشان اطلاعی در دست نیست.
سه سال پیش در پی مراجعه نیروهای امنیتی به مدرسه علوم اسلامی اهل سنت سیستان، و تخریب آن نیز، مولانا محمد علی برای حفظ جان خود مجبور شده بود مدتی متواری باشد که بر همین علت برخی از نزدیک‌ترین افراد به ایشان منجمله دو برادر (عبدالرحمن شه‌بخش و نور محمد شه‌بخش) و خواهر زاده‫‌اش(عبدالکریم) از سوی نیروهای نظامی در ادقدامی تلافی جویانه دستگیر شدند.
رمضان سال گذشته بعد از مذاکرات و پا درمیانی افراد ذی صلاح و شخصیت‌های برجسته منطقه نام ایشان از لیست افراد تحت تعقیب حذف شده ایشان زیر نظارت مستقیم حکومت در دارالعلوم زاهدان مشغول به تدریس شدند.



فتا: منتشركننده مطالب ضد نظام و مسئولان دستگیرشد

خبرگزاری هرانا - پلیس سایبری مدعی شد فردی که در جریان فعالیت علیه نظام و انتشار مطالب توهین آمیز نسبت به مقامات کشوری و تبلیغ به نفع یکی از گروهک‌های معاند با اسلام در شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌کرد، دستگیرشد.
به گزارش ایلنا، رییس پلیس فتای استان کردستان مدعی شد: «این فرد با هک کردن تلاش می‌کرد وارد حریم خصوصی افراد شود و با درج مطالبی در مورد اینکه فرد برنده ۲۰ هزار دلار شده است اقدام به سرقت اطلاعات و کلاهبرداری از افراد می‌کرد.»
سرگرد شاکری افزود: «ماموران با انجام تحقیقات تخصصی و فنی کار‌شناسان موفق به ایجاد ارتباط با هویت جعلی با متهم شده و موفق شدند وی را شناسایی و در عملیات ضربتی دستگیر کنند.»
اداره اجتمایی پلیس فتا در این رابطه اعلام کرد: «دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای، سرقت و کلاهبرداری، جاسوسی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب شامل تغییر یا تحریف انتشارصوت یا تصویر دیگری بدون رضایت و اهانت به دین اسلام و مقدسات جرم تلقی شده و قانونگذار برای مرتکبین جرایم رایانه‌ای مجازات حبس و جریمه نقدی تعیین کرده است.»