۱۳۹۰ آذر ۴, جمعه

روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مشاور عالی خامنه‌ای: ما باید جنگ را آغاز کنیم

image
یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی نظامی علی خامنه‌ای با بیان اینکه «دشمنان ایران همانند سگ‌های هاری هستند که باید با چوب بر سر آنان زد» گفته است که جمهوری اسلامی باید دست از تهدیدهای شعاری بردارد و با یک تهدید عملی و یک «استراتژی هجومی» به مقابله با «دشمن» برود.
چند روز پس از آنکه امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت که «حمله نظامی به ایران آرزوی ماست»؛ مشاور عالی خامنه‌ای نیز بر این امر صحه گذاشت و از مقامات جمهوری اسلامی خواست با «تهدیدات عملی و هجومی» و نه «شعار و حرف زدن» به مقابله با دشمن برود.
به گزارش خبرگزاری مهر یحیی رحیم صفوی، که در شهرستان لنجان و در یک همایش سخن می‌گفت اظهار داشت: «مسئولان باید در مقابل تهدید دشمن تهدید عملی انجام بدهند. مسئولان نباید فقط به شعار و حرف زدن اکتفا کنند و آنها باید در مقابل تهدید دشمن تهدید عملی انجام بدهند.»
این مقام نظامی با بیان اینکه «دشمنان ایران همانند سگ‌های هاری هستند که باید با چوب بر سر آنان زد» افزود: «دشمن را باید با هجوم به عقب راند و استراتژی کشور باید در مقابل اقدامات دشمنان علیه کشور، استراتژی هجومی باشد.»
به نظر می‌رسد سخنان رحیم صفوی که یکی از مشاوران ارشد رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده پیشین سپاه بوده است حاکی از تغییر استراتژی جمهوری اسلامی در قبال تهدیدات اخیر نظامی علیه ایران است؛ چراکه تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان عالی نظام از شروع «تهدیدات عملی» توسط ایران سخن نمی‌گفتند.
در همین رویکرد می‌توان به سخنان سه روز قبل خود آقای رحیم صفوی استناد کرد که در همین خصوص گفته بود «اگر آن‌ها عاقل باشند، تنش جدیدی را بوجود نمی‌آورند.. ممکن است که آن‌ها آغاز کننده جنگ باشند، ولی صحنه بعد را ما مدیریت خواهیم کرد.»
وی با بیان اینکه «ما به بدترین سناریوها فکر می‌کنیم» بدون هیچ «تهدید عملی» و تنها شعاری اسرائیل را تهدید کرده بود که چنانچه به ایران حمله کند، حماس و حزب‌الله لبنان، تل‌آویو، پایتخت اسرائیل را موشک‌باران خواهند کرد.
صفوی که دستیار ارشد خامنه‌ای در امور نظامی است سپس در سخنرانی سه روز قبل خود به تبیین «قدرت سپاه» پرداخته و گفته بود: «سپاه پاسداران درباره تحرکات نظامی اسراییل و آمریکایی‌ها اشراف اطلاعاتی دارد.. ما سیستم جمع‌آوری اطلاعات بسیار قوی داریم و در بسیاری از جاهایی که نمی‌توانم بیان کنم، حضور داریم.»
این مقام نظامی در نهایت با ذکر یک نمونه از «قدرت سپاه» گفته بود که آمریکا هم اکنون در تنگه هرمز به ایران جواب پس می‌دهد: «هم اکنون سپاه پاسداران به هر ناو آمریکایی که از تنگه هرمز بخواهد وارد شود، با ارتباط مخابراتی می‌گوید که شماره و مقصد خود را اعلام کند.. چند وقت قبل یک ناو هواپیمابر از پاسخ به نیروی دریایی سپاه و اعلام شماره بدنه خودداری کرد، و پس از آن قایق‌های تندرو اعزام شدند، به محض اعزام این قایق‌های تندرو، ناو هواپیمابر بلافاصله محترمانه پاسخ داد.»




نجیب میقاتی تهدید به استعفاء کرد

نوشتۀ ناصر اعتمادی
نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان-تصویر آرشیوینجیب میقاتی نخست وزیر لبنان امروز گفت که اگر حکومت او که البته تحت کنترل حزب الله لبنان است از تأمین منابع مالی دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری خودداری کند از مقام خود استعفا خواهد داد.

نجیب میقاتی گفته است : نمی توانم نخست وزیر حکومتی باشم که تعهداتش را به رسمیت نمی شناسد و در صحنۀ بین المللی منزوی است. نجیب میقاتی سپس در پاسخ به این پرسش که آیا او حاضر است در اعتراض به چنین وضعیتی استعفا بدهد، گفته است : با استعفای خود در واقع از لبنان حمایت خواهم کرد اگر این کشور از پرداخت سهم خود به دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری خودداری ورزد.
نجیب میقاتی هشدار داده است که اگر حکومت لبنان سهم خود را به دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری نپردازد هدف مجازات های بین المللی قرار می گیرد. در ماههای اخیر فشارهای بین المللی بر حکومت لبنان افزایش یافته تا این کشور سهم خود را به دادگاه ویژه سازمان ملل برای محاکمۀ عاملان قتل رفیق حریری بپردازد.
این دادگاه چهار تن از اعضای فراری حزب الله لبنان را متهم به دست داشتن در قتل نخست وزیر فقید لبنان کرده است. حزب الله لبنان که اکنون دست بالا را در حکومت این کشور دارد و از سوی ایران و سوریه نیز پشتیبانی می شود با پرداخت سهم لبنان به دادگاه ویژه سازمان ملل مخالفت می کند. لبنان باید 49 درصد یعنی معادل 35 میلیون دلار از بودجۀ دادگاه رسیدگی به قتل رفیق را تأمین کند و آخرین مهلت آن برای پرداخت این سهم آخر اکتبر بوده است.
مخالفان حکومت میقاتی در پارلمان لبنان گفته اند که اگر حزب الله لبنان همچنان مانع از پرداخت سهم این کشور به دادگاه ویژه سازمان ملل شود، حکومت میقاتی تا آخر ماه نوامبر سقوط خواهد کرد.
حکومت های پیشین لبنان از جمله حکومت سعد حریری سهم این کشور را به دادگاه ویژه سازمان ملل می پرداختند.


فرمانده نیروی انتظامی : گروه های موسیقی و مستندسازان، فقط با مجوز وزارت ارشاد می توانند با شبکه های ماهواره ای غیرفارسی همکاری داشته باشند

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: گروه های موسیقی و مستند سازان تنها با دریافت مجوز از وزارت ارشاد می توانند با «شبکه های ماهواره ای خارجی و غیرفارسی »همکاری داشته باشند.
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ناجا، به خبرگزاری ایسنا گفت: شبکه های ماهواره ای، خصوصا شبکه های فارسی زبانی که، به گفته او، عمدتا از منابع مالی سرویس های اطلاعاتی دشمن تغذیه می شوند، با اهداف خاص و برای ایجاد تغییرات فرهنگی، اثر گذاری سیاسی و گاه به عنوان اتاق فرمان اغتشاشات در در داخل ایران استفاده می شوند.
احمدی مقدم گفت: اساسا همکاری با این شبکه ها ممنوع است و با افرادی که با این شبکه ها همکاری می کنند برخورد می شود.
به گفته وی همکاری با «شبکه های خارجی رسمی و غیرفارسی» نیز منوط به دریافت مجوز از وزارت ارشاد است.




هفت ضربه چاقو؛ داستان آزادی بیان در جوامع سنتی

هفت ضربه چاقو بر پیکر روزنامه‌نگار و نویسنده منتقد اسلام در آذربایجان، بالاخره او را کشت. رفیق تقی، پزشک و نویسنده جنجالی آذربایجان، بعد از ظهر روز چهارشنبه به‌رغم همه تلاش پزشکان درگذشت.
رفیق تقی که رئیس مجمع نویسندگان آذربایجان هم بود، هشت سال پیش مقاله‌ای انتقادی درباره اسلام نوشت که اعتراض‌هایی را در آذربایجان و در ایران برانگیخت. آیت الله فاضل لنکرانی‌‌ همان روز‌ها در فتوایی، این نویسنده را مهدورالدم اعلام کرد و گفت که قتل او بر هر کسی که به او دسترسی داشته باشد، لازم است.
گزارش علیرضا کرمانی در مورد قتل نویسنده آذربایجانی منتقد اسلام
در پی اعتراض‌هایی در آذربایجان، دولت این کشور رفیق تقی را بازداشت و به سه سال زندان محکوم کرد. اما پس از دو سال با عفو رئیس جمهوری آذربایجان، رفیق تقی آزاد شد.
تا آنکه شامگاه شنبه همین هفته، شخصی نا‌شناس به او که روانه خانه‌اش بود با چاقو حمله کرد. رفیق تقی پیش از مرگ در بیمارستان گفت که وضعیتش سخت، اما با ثبات است و رو به بد‌تر شدن هم نیست.
پزشک او می‌گوید که علت مرگ، بسته شدن راه‌های تنفسی رفیق تقی بوده است. ما فکر می‌کنیم علت مرگ او شوک ناشی از ورود مایعات به مجرای تنفسی‌اش باشد وقتی که خواسته است که بالا بیاورد، جز این علت دیگری برای مرگ او نمی‌توانیم پیدا کنیم.
رفیق تقی روز سه شنبه به همکاران ما در رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی – گفته بود که این سوء قصد یا کار دینداران افراطی آذربایجان است یا اینکه عوامل جمهوری اسلامی ایران آن را سازمان داده‌اند.
سفارت جمهوری اسلامی ایران‌‌ همان روز در بیانیه‌ای، انتشار اخباری درباره دست داشتن ایران در این سوء قصد را تلاش برای ایجاد خلل در روابط استراتژیک ایران و آذربایجان و آن را کار آمریکا و اسرائیل دانست.
روز چهارشنبه، سه نهاد مهم بین‌المللی با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه، خواستار تحقیقات کامل درباره سوء قصد منجر به قتل رفیق تقی شدند.
رضا معینی، یکی از سخنگویان گزارشگران بدون مرز مستقر در پاریس در این باره می‌گوید:

«ما طرح کرده‌ایم که آقای رفیق تقی، روزنامه‌نگار مستقل و نویسنده مشهور آذربایجان بعد از سوء قصد کشته شده است و باید این قتل به طور کامل بررسی شود.
به طور مشخص از آنجایی که سوابق و پیشینه ایشان و تهدیدهایی که در این مدت متوجه ایشان می‌شده است، نشان می‌دهد که ایشان مورد سوء قصد قاتلان حرفه‌ای قرار گرفته، باید به سمت قاتلان حرفه‌ای و آمران این قتل توجه کرد. در این رابطه ما قضاوتی نمی‌کنیم. این دستگاه قضایی آذربایجان است که باید این کار را انجام بدهد.
اما این واقعیت را هم باید گفت که رفیق تقی، روزنامه نگاری است که به ویژه به خاطر مواضعش، در جوامع سنتی و اسلام گرا شناخته شده بوده است و در رابطه با همین مواضعش در مورد دین اسلام بار‌ها تهدید شده و در همین رابطه هم به زندان افتاده است. این مسئله می‌تواند سر نخی باشد که باید به دنبال آن گشت.»
کمیته حمایت از روزنامه نگاران خواستار آن شد که مقام‌های دولت آذربایجان، تحقیقات دقیقی درباره سوء قصد به جان رفیق تقی انجام دهند.
سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز اعلام کرد که حمله به روزنامه‌نگاران و نویسندگان، حمله به آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان است، و به خاطر دموکراسی، این گونه جنایات باید تا رسیدن به نتیجه کامل، تعقیب و پیگیری شود.



بی‌میلی ترکیه برای شرکت فعالانه در تحریم‌ها علیه ایران

با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون هرگونه تلاش برای اعمال تحریم علیه ایران نیاز به همکاری ترکیه دارد. اما به گفته تحلیلگران با توجه به روابط بازرگانی گسترده ترکیه با تهران چنین همکاری بعید به نظر می‌آید.
گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این احتمال و خطر وجود دارد که ایران به زودی بتواند طرح تولید جنگ افزار هسته‌ای را عملی کند. گرچه مقام‌های این کشور همواره این اتهام را رد کرده‌اند.
اکنون موج تازه‌ای از فشار‌ها و تحریم‌های اقتصادی در راه است. در همین حال برنامه هسته‌ای ایران یکی از موضوعات اصلی مورد بحث میان وزیر امور خارجه فرانسه آلن ژوپ و همتای ترکش در تازه‌ترین دیدار او با مقام‌های این کشور بود، تحلیلگران می‌گویند به نظر نمی‌رسد پیشرفتی در این زمینه حاصل شده باشد.
مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در لندن می‌گوید که ترکیه همراه با چین یکی از دو بازیگر اصلی مورد نیاز برای اعمال تحریم‌های مؤثرعلیه ایران است، اما در عین حال نمی‌توان بر نقش مؤثر و شفافی که ترکیه می‌تواند در مبارزه با فعالیت بازرگانان و دلال‌های ترک و همراهان ایرانی آن‌ها بازی کند دل بست.
تا امروز ترکیه با سرسختی در برابر فشار‌ها برای اعمال تحریم‌های مورد نظر اتحادیه اروپا و ایالات متحده ایستادگی کرده است و همواره بر این تأکید کرده است که خود را تنها موظف به اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد می‌داند.
ناظران می‌گویند واشنگتن و بروکسل در اعمال فشار بر امارات متحده عربی در راستای تحریم علیه ایران موفقیت نسبی کسب کرده‌اند، حال آنکه ترکیه در عمل روابط بازرگانی خود را با ایران گسترش داده است.
سولی اوزل کار‌شناس بین‌المللی دانشگاه قدیرهاس در استانبول می‌گوید که حکومت آنکارا به دلیل وابستگی به منابع انرژی در ایران از جمله ۲۰ درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود در وضعیت دشواری قرار دارد. به گفته وی از سوی دیگر ترکیه برای رساندن کامیون‌های خود به آسیای مرکزی نیز به ایران نیاز مبرمی دارد.
اوزل ضمن اینکه معتقد است ترکیه برای مقابله با فشارهای غرب باید خیلی ایستادگی کند در عین حال معتقد است که روابط میان این کشور و ایران به دلیل دیدگاه‌های متفاوت آن‌ها درباره سوریه دارد رو به سردی می‌گراید.
در روزهای گذشته روابط میان دو کشور در پی حمایت بی‌دریغ ترکیه از نیروهای مخالف بشار اسد سرد‌تر شده است.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بار‌ها تاکید کرده است که اعمال تحریم تأثیری جز اعمال فشار بر مردم عادی ندارد و این در حالی است که گفته می‌شود او در همین روزهای آینده تحریم‌هایی را علیه سوریه اعلام خواهد کرد. گرچه موضع آنکارا نسبت به سوریه سبب خشنودی واشنگتن و بروکسل شده است، به گفته ناظران چنین اقدامی در مورد ایران بعید به نظر می‌رسد.
سوات کنیکلی اوغلی، معاون کمیته خارجی حزب عدالت و توسعه و رئیس پیشین کمیته خارجی پارلمان ترکیه می‌گوید: به نظر من مورد ایران مورد کاملاً جداگانه‌ای است که ترکیه باید نسبت به آن با ظرافت و حساسیت برخورد کند.
مراد بیلهان کار‌شناس روابط بین الملل در دانشگاه کولتور استانبول و رئیس پیشین بخش راهبردی وزارت امور خارجه ترکیه نیز می‌گوید: در تحلیل نهایی ترکیه خواهان مقابله با متحدین غربی‌اش بر سر ایران نخواهد بود. اما همه این‌ها بستگی به برداشت‌ها از این مسئله خواهد داشت.
بیلهان معتقد است که آنکارا باید در هر گام مورد مشورت قرار گیرد. مشکل این است که در گذشته ترکیه به حساب نمی‌آمد. اما حالا اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید به ترکیه به عنوان قدرت منطقه احترام بگذارند.
وی ادامه می‌دهد: اتخاذ یک سیاست نسبت به ایران بخشی از این سیاست کلی درباره منطقه است. به این معنی ایران می‌تواند در منطقه رقابت خیز آسیای مرکزی، در خلیج فارس، در سوریه و تمام منطقه یک تهدید بالقوه علیه ترکیه به حساب آید.




شرکت ملی نفت ایران: نفتی به فرانسه صادر نمی‌کنیم که تحریم شود

به دنبال حمایت وزارت خارجه فرانسه از تحریم نفت ایران، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد که جمهوری اسلامی اصلا صادرات نفت به فرانسه ندارد که بخواهد مشمول تحریم قرار بگیرد.
احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت و معاون وزیر نفت ایران، روز جمعه، پس از آن‌ که وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اظهار کرد که در صورت حمایت متحدان اروپایی، تحریم‌هایی را علیه صنعت نفت ایران به اجرا خواهد گذاشت، گفت: «شرکت ملی نفت ایران هیچ‌گونه نفت خامی به فرانسه صادر نمی‌کند که مشمول تحریم قرار بگیرد.»
با این‌ حال بر اساس آمار ارائه شده از سوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه در نیمه اول سال جاری میلادی، روزانه «۲۰ هزار بشکه نفت خام» از ایران خریداری کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه نیز در نیمه اول سال جاری میلادی و به دلیل مشکلات صادرات نفتی که به دلیل ناآرامی‌ها در لیبی به وجود آمده بود، فرانسه برای تأمین نفت مورد نیاز خود به ایران روی آورده و خرید نفتی خود از ایران را افزایش داده است.
در عین حال این خبرگزاری می‌افزاید سال ۲۰۱۰ میلادی، ایران حدود ۲.۸ درصد از نفت فرانسه را تأمین کرده بود.
با تمام این اوصاف معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه تأکید کرد که ایران هیچ‌ گونه صادرات نفت خامی به فرانسه نداشته است.
فرانسه بر اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران تأکید دارد و از قدرت‌های جهانی خواسته است تا از خرید نفت ایران خودداری کنند.
هم‌سو با این درخواست، کانادا ۳۰ آبان‌ماه صادرات اجناس مربوط به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی خود به ایران را تحریم کرد و آمریکا نیز تحریم‌هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران به اجرا گذاشت.
تحریم‌های کانادا در حالی به اجرا درآمده‌اند که معاون وزیر نفت ایران روز پنج‌شنبه با اظهار این‌ که ایران از کانادا تجهیزات نفت و گاز وارد نمی‌کند، گفت: «این کشور [کانادا] در تأمین کالا و تجهیزات صنعت نفت ایران جایگاهی ندارد.»
تأکید فرانسه بر تحریم صنعت نفت ایران در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس آماری که دولت آمریکا ارائه کرده، در سال گذشته میلادی، «۱۸ درصد» از کل فروش نفتی جمهوری اسلامی، ناشی از صادرات نفت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.
در همین زمینه احمد قلعه‌بانی با اشاره به ذخایر قابل توجه نفت و گاز طبیعی ایران و جایگاه قابل توجه ایران در بازار انرژی جهانی گفته است: «نادیده گرفتن ایران در مبادلات جهانی نفت و گاز پذیرفتنی نخواهد بود.»
پیشتر مهدی غضنفری، وزیر صنایع ایران، نیز اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را به ضرر هر دو طرف دانسته و گفته بود که غرب با خودداری از سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران، بازار خود را به خطر می‌اندازند.



وزیر ورزش برای پاسخگویی به نمایندگان سه‌شنبه به مجلس می‌رود

پانزده تن از نمانیدگان مجلس، محمد عباسی وزیر ورزش را برای پاره‌ای توضیحات در مورد رویدادهای ورزشی اخیر به مجلس دعوت کردند. به نقل از سایت خبرآنلاین نزدیک به رئیس‌مجلس، برکناری یزدانی خرم، کاهش سهمیه فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا، شادی شیث رضایی و محمد نصرتی و اتفاقات دو و میدانی از جمله مواردی است که نمایندگان خواستار توضیح وزیر ورزش در مورد آنها شدند. به نقل از خبرآنلاین، جمعی از نمایندگان هم به وضعیت انتخابات در فدراسیون ها معترض هستند و تهدید کرده‌اند که اگر عباسی نتواند به سوالات آنها پاسخ قانع کننده‌ای بدهد او را استیضاح خواهند کرد.



معرفی رئیس دولت جدید در مصر

در پی درگیری‌های خونین در قاهره، شورای عالی نظامی مصر کمال جنزوری را به عنوان رئیس دولت جدید این کشور معرفی کرد. در حالی‌که انتخابات در زمان مقرر برگزار خواهد شد، معترضان مردم را به شرکت در تظاهرات گسترده دعوت کردند.

 
تظاهرات و اعتراضات در قاهره همچنان ادامه دارد در حالی‌که تظاهرات در میدان تحریر قاهره همچنان ادامه دارد، شورای عالی نظامی مصر از کمال جنزوری، نخست‌وزیر پیشین این کشور خواست که مامور تشکیل کابینه جدید شود. به گفته تلویزیون دولتی مصر جنزوری این درخواست را پذیرفته است. جنزوری در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ در زمان ریاست‌جمهوری حسنی مبارک، نخست‌وزیر این کشور بود. وی یکی از سیاستمداران خوشنام در مصر به شمار می‌آید.
در پی اعتراضات خیابانی علیه حکومت نظامیان در مصر، شورای عالی نظامی  مجبور به تغییر دولت شد. پس از درگیری‌های خونین در قاهره و برخی شهرهای مصر دولت موقت عصام شرف مجبور به کناره‌گیری شد. گرچه دولت جدید مصر به ریاست جنزوری چند ماهی بیش در قدرت نخواهد ماند، اما راهی دشوار پیش‌رو دارد. مهم‌ترین و نخستین وظیفه دولت جدید برگزاری انتخاباتی سالم و آرام در مصر است.
برگزاری انتخابات در روز دوشنبه
  انتخابات پارلمانی در مصر روز دوشنبه (۷ آذر/۲۸ نوامبر) آغاز خواهد شد. این انتخابات که قوانین پیچیده‌ای دارد تا اواسط ژانویه سال ۲۰۱۲ ادامه خواهد یافت. شورای عالی نظامی تاکید کرد که به‌رغم نا‌آرامی‌های اخیر در برنامه‌ی برگزاری انتخابات تغییری رخ نداده است.
ژنرال ممدوح شاهین، یکی از اعضای شورای عالی نظامی مصر روز پنج‌شنبه در قاهره اعلام کرد: «انتخابات به تعویق نخواهد افتاد. این آخرین تصمیم در این‌باره است.». سرپرست کمیته انتخابات نیز اطمینان داد که زمان برگزاری انتخابات تغییر نخواهد کرد. وی تاکید کرد که تحت هر شرایط آماده برپایی انتخابات در مصر است.
انتخابات در مصر در چندین مرحله برگزار خواهد شد. در شهرهای قاهره، اسکندریه و هفت استان مصر رای‌گیری در روز دوشنبه آغاز خواهد شد. دور دوم انتخابات برای این مناطق در ۵ دسامبر ۲۰۱۱ خواهد بود.
فشار بر ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی افزایش یافته استدر ۹ استان‌ دیگر مصر دور اول انتخابات در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱ و دور دوم آن در ۳ ژانویه ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد. شهروندان مصر در خارج از کشور نیز می‌توانند برای نخستین بار در انتخابات شرکت جویند. مصریان خارج‌نشین در روز چهارشنبه هفته آینده در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های این کشور به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.
معترضان در خیابان‌های قاهره از گزینش و معروفی جنزوری زیاد خشنود نیستند. مخالفان اعلام کردند که خود را برای برپایی یک تظاهرات میلیونی آماده می‌کنند. بنا به گزارش‌ها برخی از تظاهرکنندگان به خبرنگاران گفتند که «جنزوری ۷۸ ساله، برای انجام وظایف دشوار کنونی بسیار پیر است.»
به گفته یک دانشجوی معترض «مصر به رهبری جوان‌تری نیاز دارد تا بتواند تکالیف دولت موقت را بخوبی اجرا کند. ما نیازی به پدربزرگ‌ها نداریم.» مسئول یک آژانس گردشگری نیز گفت: «گزینش جنزوری در جهت تقویت انقلاب نیست. ما باید در میدان تحریر بمانیم.»
دعوت به تظاهرات میلیونی در روز جمعه
  معترضان حاضر در میدان تحریر قاهره درصدداند که با برپایی تظاهرات میلیونی در قاهره فشار بر شورای عالی نظامی را افزایش دهند. فعال جنبش اعتراضی با صدور بیانیه‌ای با عنوان "جمعه آخرین فرصت است" از مردم خواستند که به آنان بپیوندند تا از این طریق «حکومت نظامیان در مصر به زیر کشیده شود.»
اتحادیه‌های کارگری در مصر نیز از این دعوت پشتیبانی کرده و از اعضای خود خواسته‌اند که ضمن برپایی اعتصاب در تظاهرات روز جمعه در میدان تحریر شرکت کنند.
تظاهرکنندگان پیشتر با پلیس قاهره بر سر محل برگزاری تجمع به توافق رسیدند. معترضان متعهد شدند که تظاهرات خود را به میدان تحریر محدود کنند. به گفته منابع رسمی در مصر تا کنون ۴۱ نفر در زد و خورد روزهای گذشته در قاهره و برخی شهرهای دیگر کشته شده‌اند.
ژنرال محمد مختار ملا، یکی از اعضای شورای عالی نظامی اعلام کرد که نیروهای نظامی به حرکت معترضان احترام می‌گذارند، اما آنان را نماینده تمامی شهروندان مصر نمی‌دانند. وی ابراز امیدواری کرد که پیش از برگزاری انتخابات، کمال جنزوری موفق به معرفی وزیران خود شود.





کره‌جنوبی و ایتالیا در حال بررسی تحریم نفت و پتروشیمی ایران 

به‌دنبال تشدید تحریم‌ها از سوی برخی کشورهای غربی، کره‌جنوبی نیز از احتمال ممنوعیت ورود محصولات پتروشیمی ایران به این کشور خبر داد. از سوی دیگر ایتالیا نیز همچون فرانسه اعلام کرد سرگرم بررسی قطع معاملات نفتی با ایران است.

تحریم صنایع پتروشیمی ایران را تهدید می‌کند کره‌جنوبی نیز احتمالاَ به تحریم صنایع پتروشیمی خواهد پیوست. خبرگزاری رویترز از قول منابع کره‌جنوبی می‌نویسد که سئول درباره عدم خرید نفت خام از ایران هنوز برنامه ندارد.
میزان واردات محصولات پتروشیمی کره‌جنوبی از ایران حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال گذشته میلادی بوده است، در مقابل این کشور حدود ۴۵۰ میلیون دلار محصولات پتروشیمی به ایران صادر کرده است. با توجه به حجم تجارت ۴۹ میلیارد دلاری کره‌جنوبی در بخش پتروشیمی معامله با ایران تنها سهم ناچیزی را به خود اختصاص می‌دهد. ظاهراَ آمریکا خواستار تحریم محصولات پتروشیمی ایران شده، اما بر ممنوعیت صادرات محصولات کره‌ای به ایران پافشاری نداشته است.
این تصمیم پس از سفر دو روزه وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امورخارجه آمریکا به سئول صورت گرفته است. کره‌جنوبی پیشتر نیز در هماهنگی با جامعه جهانی دست به تحریم بانک‌ها و افراد حقیقی در ایران زده بود.
شرمن در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با مقامات کره‌ای پیرامون برنامه اتمی ایران گفت‌وگو داشت. وی پیشتر نیز درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگویی با مقامات چینی و ژاپنی داشت. شرمن در سفر خود به کشورهای مهم آسیایی کوشید که آنها را به تقلیل معاملات خود با تهران ترغیب کند.
به گفته هومان پیمانی، کارشناس انرژی در سنگاپور، کشورهای مهم آسیایی تا حد معینی با تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی هم‌سویی خواهند داشت، اما مایل نیستند که امنیت تامین انرژی به خطر افتد.
کشورهای آسیایی بر سر دوراهی
منابع رسمی کره‌جنوبی گفتند که در زمینه جلوگیری از ورود محصولات پتروشیمی ایران به این کشور محتاط بوده و سرگرم بررسی تاثیرات آن بر اقتصاد کره‌جنوبی هستند.
جانگ جی‌هیانگ، سرپرست موسسه خاورمیانه و شمال آفریقا در سئول گفت: «با توجه به حجم محدود تجارت دو کشور در عرصه پتروشیمی، این ممنوعیت براقتصاد دو کشور تاثیر چندانی نخواهد داشت.»
در صورت گسترش تحریم‌‌های مالی علیه تهران تخمین زده می‌شود که حدود ۵ میلیارد دلار عایدی ایران از فروش نفت در کره‌جنوبی تا پایان سال جاری بلوکه خواهد شد. این مشکلی است که مقامات کره‌ای به خوبی از آن آگاهی دارند.
در صورت قطع معاملات نفتی با ایران، مشکلات اقتصادی ایران دوچندان خواهد شد ایران به عنوان عضو اوپک پنچمین کشور تولید کننده نفت در جهان است که بیشترین صادرات نفتی آن به کشورهای چین، هند، کره‌جنوبی و ایتالیا است. اما در صورت گسترش تحریم ‌بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایران مشکلاتی نیز برای کشورهای ترکیه، آفریقای جنوبی و سریلانکا بوجود خواهد آمد.
تشدید تحریم کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی
در روز دوشنبه گذشته آمریکا، بریتانیا و کانادا اعلام کردند که تحریم‌ها علیه ایران را شدت خواهند بخشید. فرانسه نیز اعلام کرد که خواهان خرید نفت نیست، اما برای تصمیم نهایی مایل به مشاورت و هماهنگی با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.
ایتالیا نیز اعلام کرد که خواهان تحریم شدیدتری علیه ایران است و بدین خاطر سرگرم بررسی قطع خرید نفت از ایران است. سخنگوی وزارت امورخارجه ایتالیا تصریح کرد که در این زمینه با شرکت‌های نفتی این کشور رایزنی‌های صورت گرفته است.
ایتالیا ۱۳ درصد از واردات نفت خود را از ایران تامین می‌کند که معادل ۱۰ میلیون تن در سال یا ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است. وزارت امورخارجه ایتالیا تصریح کرد که این کشور از تشدید تحریم‌های علیه ایران قویاَ پشتیبانی می‌کند و در این زمینه با همکاران خود گفت‌وگو خواهد کرد.


اشتون از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می خواهد ساکنان اردوگاه اشرف را بپذیرند
اشتوناتحادیه اروپا خواستار پذیرش ساکنان اردوگاه اشرف در کشورهای عضو اتحادیه است.
کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو که هفته آینده برگزار خواهد شد از آنان خواهد خواست تا به حدود سه هزار و چهارصد شهروند ایرانی ساکن اردوگاه اشرف در عراق پناهندگی بدهند.
قرار است اجلاس وزیران خارجه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا روز ۱ دسامبر در بروکسل تشکیل شود.
در ماه سپتامبر سال جاری، خانم اشتون اعلام کردکه ژان دو رویت را به عنوان مشاور خود برای بررسی وضعیت اردوگاه اشرف انتخاب کرده است.
ماموریت جدید آقای دو رویت، که نمایندگی دایم بلژیک در اتحادیه اروپا را هم برعهده دارد، تماس و مذاکره با کشورهای عضو اتحادیه، اعضای پارلمان اروپا، دولت عراق، دولت ایالات متحده و سایر کشورها با هدف دستیابی به راه حلی برای مشکل ساکنان اردوگاه اشرف اعلام شده است.
به گفته منابع اتحادیه اروپا، خانم اشتون تاکید دارد که این مساله باید با توجه کامل به اصول بشردوستانه و رعایت موازین حقوق بشر حل و فصل شود.
تقاضا از کشورهای اتحادیه اروپا برای پذیرش اعضای سازمان مجاهدین خلق که در اردوگاه اشرف سکونت داشته اند در حالی مطرح می شود که دولت عراق گفته است این افراد باید تا پایان سال میلادی جاری، محل اردوگاه را ترک کنند.
در ماه ژوئیه سال جاری، نماینده عراق در سازمان ملل متحد گفت که دولت عراق خواستار آن است که ساکنان اردوگاه اشرف این محل را تخلیه کنند اما افزود که دولت او در نظر ندارد برای این منظور به اقدامات خشونت آمیز متوسل شود.
اشرف
اردوگاه اشرف شاهد درگیری خونین بین نیروهای عراقی و ساکنان این اردوگاه نیز بوده است
در ماه آوریل سال جاری، گزارش هایی از درگیری بین ساکنان اردوگاه اشرف و نظامیان عراقی انتشار یافت که به گفته سازمان مجاهدین خلق، به کشته شدن تعدادی از ساکنان اردوگاه منجر شد.
ماه گذشته، یکی از مقامات سازمان ملل که به عراق سفر کرده بود گفت که این سازمان به تقاضای ساکنان اردوگاه اشرف برای دریافت پناهندگی سیاسی از کشورهای مختلف جهان رسیدگی خواهد کرد.
برخی از ساکنان اردوگاه اشرف سال هاست که در این محل سکونت دارند و در همین اردوگاه به میانسالی رسیده اند.

هشدار در مورد سرنوشت ساکنان اردوگاه

همچنین، ماه گذشته گروهی از نمایندگان اتحادیه اروپا هشدار دادند که اگر دولت عراق در صدد برآید اردوگاه اشرف را با توسل به نیروی نظامی تعطیل کند، با مقاومت ساکنان این محل مواجه خواهد شد و "کشتاری خونین" به راه خواهد افتاد.
در عین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقامات اتحادیه اروپا گزارش کرده است که دولت عراق در اعمال حق حاکمیت خود بر این کشور، از حق قانونی برچیدن اردوگاه اشرف برخوردار است.
با توجه به وضعیت خاص ساکنان اردوگاه اشرف، اتحادیه اروپا مذاکراتی را هم با دولت های آمریکا، کانادا و استرالیا برای پذیرش تعدادی از ساکنان اردوگاه اشرف دنبال کرده است.
گفته می شود که چند صد تن از ساکنان اردوگاه اشرف دارای تابعیت دوگانه ایرانی و اروپایی هستند و در صورت دریافت کمک مالی کافی، می توانند در موطن دوم خود سکونت گزینند.
برخی گزارش ها حاکی از تمایل تعدادی از ساکنان این اردوگاه به بازگشت به ایران است با این شرط که امنیت آنان به گونه ای تضمین شود.
حکومت ایران سازمان مجاهدین خلق را یکی از دشمنان اصلی خود می داند و از جمله رادیو و تلویزیون دولتی ایران روز جمعه این گروه را به ترور "۱۲ هزار نفر" از طرفداران حکومت و مردم عادی ایران متهم کرد.
مقامات ایرانی حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در کشورهای غربی را نشانه حمایت این کشورها از "تروریسم" توصیف کرده و دولت عراق را برای اخراج ساکنان اردوگاه اشرف تحت فشار قرار داده اند.
دولت های ایران، ایالات متحده، عراق و کانادا سازمان مجاهدین خلق را یک سازمان تروریستی اعلام کرده اند اما اتحادیه اروپا دو سال پیش، این گروه را از فهرست سازمان های تروریستی حذف کرد.
اردوگاه اشرف در محلی واقع در حدود شصت کیلومتری شمال بغداد واقع شده و پس از پناهنده شدن رهبران و گروهی از اعضای سازمان مجاهدین خلق به عراق در دهه ۱۹۸۰ میلادی، توسط حکومت صدام حسن، رئیس جمهوری وقت عراق، در اختیار این گروه قرار گرفت.
ساکنان اشرف
برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق سالهاست در اردوگاه اشرف سکونت داشته اند
ساکنان اردوگاه اشرف با دریافت تسلیحات سبک و سنگین، یک نیروی نظامی مسلح را با هدف مقابله با حکومت جمهوری اسلامی تشکیل دادند و پس از اعلام آتش بس در جنگ ایران و عراق نیز عملیات ناموفقی را در داخل خاک ایران به اجرا گذاشتند.
پس از سقوط صدام حسین و اشغال خاک عراق توسط نیروهای به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳، ارتش آمریکا ساکنان اردوگاه را به عنوان "بیگانگان غیرمتخاصم در خاک دشمن" تحت حفاظت خود قرار داد و آنان را خلع سلاح کرد.
در سال ۲۰۰۹، آمریکاییان مسئولیت حفاظت از اردوگاه را به دولت عراق واگذار کردند و این دولت متعهد شد تا با ساکنان اردوگاه طبق قوانین عراق رفتار کند و از استرداد اجباری آنان به ایران، که ممکن است جان و آزادی آنان را به مخاطره اندازد، خودداری ورزد.
با اینهمه، دولت ایران از ادامه حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق ابراز ناخرسندی کرده و بارها خواستار اخراج آنان از عراق و احتمالا تحویل این افراد به ایران شده است.
سازمان مجاهدین خلق از جمله منابع افشای بخشی از برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی بوده که در سال های اخیر، به اقدامات بین المللی ایران منجر شده است.



معاون وزیر نفت ایران به خبرنگاران گفت که واگذاری چاه‌های نفت و گاز به بخش خصوصی هیچ گونه مانع قانونی ندارد و در برنامه پنجم توسعه هم مجوز این کار داده شده است.
احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد که مخازن نفت و گاز از "انفال و بیت المال" است و قابل واگذاری نیست.
او گفت که به دستور وزیر نفت برخی از الزامات قانونی اجرای طرحی برای واگذاری عملیات تولید و توسعه نفت و گاز به بخش خصوصی و حتی شرکت‌های خارجی در حال بررسی و تدوین است.
خصوصی‌سازی در صنعت نفت ایران تا کنون سیاست مشخصی نداشته است و اخیرا نیز وزارت نفت با واگذاری برخی شرکت های تحت پوشش مخالفت کرده است. با این حال آقای قلعه بانی می گوید که شرایط باید برای ورود بخش خصوصی آماده شود.



روح الله حسینیان
روح الله حسینیان می گوید باید در انتخابات "نوعی رقابت باشد" تا مردم بیشتر "تحریک و تشویق" شوند
روح الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس ایران گفت اگر اصلاح‌طلبان به صورت سازماندهی شده در انتخابات شرکت نکنند، محافظه کاران باید با همدیگر رقابت کنند.
رئیس فراکسیون هوادار دولت ایران در مجلس، جمعه ۴ آذر (۲۵ نوامبر) در مصاحبه با ایسنا گفت: "نمی‌شود گروهی لیست بدهند و از همه‌ مردم بخواهیم به آن لیست واحد رای بدهند؛ قطعا باید نوعی رقابت باشد تا تحریک و تشویق بیشتری اتفاق بیفتد."
اظهارات این نماینده مجلس، که از اعضای جبهه پایداری به محوریت محمدتقی مصباح یزدی است، در حالی صورت گرفته که از چند ماه پیش، تلاش های زیادی برای ایجاد ائتلاف انتخاباتی میان گروه های مختلف جناح محافظه کار در جریان است.
بخش اصلی این تلاش ها، برای رفع اختلافات میان جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان به محوریت احزاب سنتی این جناح صورت می گیرد، که تاکنون، حاضر به قبول شرایط همدیگر برای ائتلاف نشده اند.

هشدار نسبت به 'احیای جریان فتنه'

محمدتقی مصباح یزدی دیروز با تاکید بر اینکه "اصولگرایی مراتب دارد"، گفت که اعضای جبهه پایداری نسبت به مسائلی از قبیل "دوری از فتنه جویان" حساسیت بیشتری دارند.
به نوشته سایت رجانیوز وی در دیدار با جمعی از روحانیون تاکید کرد که به عقیده وی و همفکرانش "اگر طرفداران فتنه، اظهار پشیمانی و به اصطلاح حتی توبه کردند، صلاحیت ایشان برای تصدی مسئولیت‌های سیاسی ثابت نمی‌شود".
هواداران رهبر جمهوری اسلامی ایران، معترضان به انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ را حامیان فتنه یا اعضای جریان فتنه می نامند.
روز گذشته، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نیز هشدار داد که دشمنان جمهوری اسلامی می کوشند در جریان انتخابات مجلس نهم که اسفند ماه برگزار می شود "جریان فتنه را احیا کنند و پروژه براندازی خود را که در سال ۱۳۸۸ قرار بود انجام شود مجددا از سر بگیرند".
وی افزود که این دشمنان قصد دارند با استفاده از فضای انتخابات آینده، حکومت ایران را با "چالش‌های امنیتی روبه رو کنند".
پیشتر، آیت الله خامنه ای هم هشدار داده بود که انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به یک چالش امنیتی تبدیل شده است.




فرمانده سپاه محمد رسول الله: با حمایت های بسیج و سپاه، نخبگان مهاجرت نمی کنند

سردار حسین همدانی، فرمانده سپاه محمدرسول الله در گفتگو با رسانه های حکومتی ایران نخبگان خارج شده از ایران را «سفیران انقلاب اسلامی» در سایر کشورها دانسته و حمایت های بسیج و سپاه از نخبگان را مانع مهاجرت نخبگان به سایر کشورها ارزیابی کرده است.
به گزارش دانشجونیوز، سردار حسین همدانی، فرمانده سپاه محمدرسول الله طی گفتگویی با خبرگزاری دولتی به مساله خروج نخبگان از کشور اشاره نموده و با ادعای اینکه «همه نخبگان ایرانی که از کشور خارج شده اند بعنوان سفیران انقلاب اسلامی در دیگر کشورها به ایفای نقش می پردازند» اضافه نموده است:
«با حمایتهایی که بسیج و سپاه از نخبگان خواهند کرد تا حد زیادی از میزان مهاجرت نخبگان به سایر کشورها کاسته خواهد شد.»
این سردار سپاه به جزئیات بیشتری در مورد نحوه کمک و حمایت به نخبگان اشاره ای نکرده و تنها به مطرح کردن ادعای «حمایت» بسنده کرده است.
مهر ماه سال جاری رسانه ها از « خروج بیش از یک هزار جوان ایرانی» تنها در ۸۰ روز قبل آنهم برای تحصیل در خارج از کشور خبرداده بودند.
بر اساس گزارشات پیشین دانشجونیوز، خبرها از خروج بیش از یکهزار جوان ایرانی حکایت داشت که قصد داشته اند در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری با هزینه شخصی در خارج از کشور تحصیل کنند.
گفته می شد نیمی از این جوانان در سن ۲۲ تا ۲۳ سالگی قرار دارند و در ۸۰ روز نخست امسال از ایران خارج شده اند.
خبرگزاری های دولتی که به پوشش این خبر پرداخته بودند علت این خروج ها را پایین بودن ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های ارشد و دکتری و همچنین فرارسیدن دوره خدمت سربازی آنان دانسته بودند.
سردار همدانی همچنین به «برنامه های سپاه محمدرسول الله تهران برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان» اشاره کرده و گفته است: «به دلیل اینکه تعداد زیادی نخبه در کشور داریم از این موضوع احساس نگرانی نمی کنیم.»
وی همچنین ادعا کرده است: «طی سفرهایی که به برخی از کشورهای دنیا داشتم مشاهده کردم که همه نخبگان ایرانی که از کشور خارج شده اند بعنوان سفیران انقلاب اسلامی در آن کشورها به ایفای نقش می پرداختند.»
فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران مهاجرت «نخبگان تربیت شده» را بی اشکال دانسته و گفته است: « در حقیقت استفاده از نخبگان خارجی بین کشورهای مختلف یک رقابت است و هر کشوری که در زمینه جذب نخبگان کشورهای دیگر سرمایه گذاری بیشتری کند طبیعتا موفقیت در این عرصه از آن او خواهد بود.»
حسن مسلمی نائینی، مدیرکل امور دانشجویان خارج وزارت علوم نیز پیش از این از خروج 2 هزار دانش آموز از کشور «قبل از رسیدن به سن سربازی» خبر داده و افزوده بود: «این 2 هزار نفر ایرانیانی هستند که قبل از رسیدن به سن سربازی از کشور خارج شده و مالزی را برای تحصیل انتخاب کرده اند.»
این مقام وزارت علوم همچنین از خروج ٩٧ درصد متقاضیان دوره دکتری از کشور برای ادامه تحصیل سخن گفته بود.
اظهارات این مقامات ایرانی در حالی است که سالانه هزاران دانش آموز و دانشجو تحت فشارهای امنیتی و روانی، ایران را به مقصد کشورهای دیگر از جمله مالزی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی ترک می کنند تا علاوه بر ادامه تحصیل در رشته های دلخواه، از امنیت سیاسی و روانی نیز برخوردار باشند.
آمارهای موجود حاکی از آن است که بسیاری از مهاجرین تحصیلی به کشورهای خارج باردیگر به کشور بازنگشته و آنجا را برای اقامت و کار مناسب می بینند.



بی خبری از وضعیت دکتر مسعود سپهر، استاد دانشگاه

خبرگزاری هرانا - با گذشت یک هفته از بازداشت دکتر مسعود سپهر استاد شناخته شده علوم سیاسی دانشگاه آزاد شیراز و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، کماکان از وضعیت و سرنوشت این فعال اصلاح طلب استان فارس خبری در دست نیست.
به گزارش تارنمای جرس، با گذشت هشت روز از بازداشت این استاد دانشگاه، وی هیچ تماسی با منزل خود نداشته و خانواده سپهر بشدت نگران وضعیت هستند.
دکتر مسعود سپهر استاد علوم سیاسی و از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، صبح پنج شنبه ۲۶ آبان در منزل خود دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک صد منتقل شد.
طی روزهای گذشته، علاوه بر بیانیه اعتراضی سازمان مجاهدین انقلاب، دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز نیز بیانیه ای صادر کرده و خواستار آزادی فوری استاد خود شدند.



غفار فرزدی، از مسئولان نهضت آزادی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - غفار فرزدى، مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادى عصر پنجشنبه بازداشت و به محل نامعلومى منتقل شد.
به گزارش جرس، خانواده دکتر غفار فرزدى در زمان بازداشت در منزل حضور نداشتند و هنوز هیچ اطلاعى درباره علت بازداشت و محل نگهدارى وی وجود ندارد.
فرزدى چند هفته پیش و به دنبال انتشار نامه ۱۴۳ فعال سیاسى اصلاح طلب خطاب به خاتمى توسط اداره اطلاعات تبریز احظار و تحت بازجویى قرار گرفت.
وى که از امضاکنندگان نامه مذکور است، از سوى بازجویان تحت فشار براى تکذیب امضاى خود قرار داشت اما حاضر به اینکار نشد.
گفتنى است صد و چهل و سه فعال سیاسى اصلاح طلب در نامه به خاتمى اعلام کرده بودند که شرایط براى برگزارى یک انتخابات سالم، آزاد و منصفانه مهیا نیست. انتشار این نامه با خشم حاکمیت مواجه شد و برخى از امضاکنندگان آن مورد تهدید و فشار قرار گرفتند تا امضایشان را پس بگیرند.



هرانا؛ ابراز نگرانی همسر پیمان عارف نسبت به ممانعت از آزادی وی

خبرگزاری هرانا - سمیرا جمشیدی، همسر پیمان عارف، نسبت به روند پرونده‌ و ممانعت مسئولان از آزادی وی، ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش هرانا خانم سمیرا جمشیدی اظهار داشته است که "علی رغم سه مرتبه مراجعه به دادگاه انقلاب، تاکنون جوابی نگرفته و حتی مسئولان مانع رفتن وی به شعبه‌ی ۲۶ می‌شوند." ایشان همچنین عنوان کرد که "حتی از دیدن پرونده‌ی این زندانی سیاسی نیز ممانعت به عمل آمده است"
این در حالیست که بازپرس پرونده، قرار ۲۰ میلیونی‌ای صادر کرده که به امضای پیمان عارف نیز رسیده است اما برخی مسئولان پس از گذشت یک ماه از پذیرش قرار برای آزادی وی اجتناب می‌کنند.
پیمان عارف که چندی پیش بر سر مزار ندا آقا سلطان بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، به دلیل مصاحبه با رسانه‌ها در خصوص اجرای تعزیری ۷۴ ضربه شلاق و شکایت از مسئولین دادسرای اوین، به اتهام "تبلیغ علیه نظام"، مورد بازخواست قرار گرفت.
این فعال دانشجویی پیش‌تر و در بیست و یکم بهمن ماه سال گذشته، با ورود ماموران امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و بعد از گذراندن چند روز انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود. دادگاه آقای عارف را به دلیل "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به یک سال حبس تعزیری و به دلیل "توهین به ریاست جمهوری" به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود.
این فعال دانشجویی پیش از آزادی برای اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق خود به بخش اجرای حکم زندان اوین منتقل و بعد از اجرای این حکم روز ۱۷ مهرماه آزاد شد.




هرانا؛ تحت فشار قرار داشتن روژین محمدی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا - روژین محمدی، وبلاگ نویس و دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه مانیل فیلیپین، که دوم آذرماه سال جاری و در پی بازگشت به ایران بازداشت شده بود، تحت فشار بازجویان در زندان اوین قرار دارد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روژین محمدی با اتهاماتی هم‌چون "تبلیغ علیه نظام" و "تشویش اذهان عمومی" از طریق "فعالیت‌های حقوق بشری" مواجه شده و تحت فشار قرار گرفته است.
هم چنین برخی منابع خبری از انتقال وی به بند ۲ الف، متعلق به سپاه پاسداران، خبر داده‌اند.
خانم محمدی که بیست و سوم آبان ماه و در پی بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی توسط نیروهای امنیتی به صورت موقت دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده بود، سرانجام و در دوم آذرماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
این در حالی بود که در طی این چند روز و پیرو احضار از سوی دادسرای قدوسی زندان اوین نیز این وبلاگ نویس تحت بازجویی قرار داشت و حتی بیست و هشتم آبان ماه ماموران امنیتی به منزل پدری‌اش در کرمانشاه جهت بازداشت وی مراجعه کردند که به دلیل عدم حضور نامبرده موفق به انجام این امر نشدند.



حمله‌ به علیا ماجده المهدی در میدان التحریر (ویدئو)

علیا ماجده المهدی دختر مصری که تصاویر برهنه‌ی خود را وبلاگش منتشر کرده بود در میدان التحریر توسط اسلام‌گرایان افراطی مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفت.