۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

روز چهارشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


فیلم در یوتیوب




رای نمایندگان مجلس به کاهش رابطه با انگلیس «خبیث»

image
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود دو فوریت طرح کاهش رابطه با بریتانیا را تصویب کردند. همزمان علاء الدین بروجردی، یکی از متهمان پرونده اختلاس از وزیر خارجه خواست سفیر انگلیس در تهران را اخراج کند. در رویدادی دیگر، نمایندگان مجلس با صدور دو بیانیه اقدامات بریتانیا را محکوم و همچنین از قوه قضاییه حمایت کردند.
پس از اعلام تحریم‌های جدید غرب، از جمله انگلیس، فرانسه و ایالات متحده آمریکا علیه ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی به این ماجرا واکنش نشان دادند.
به گزارش خبرآنلاین مجلس شورای اسلامی امروز، چهارشنبه در جلسه علنی خود در حالی با ۱۶۲ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به دو فوریت طرح کاهش رابطه با انگلیس رای داد که هیچ‌یک از نمایندگان در مخالفت با این موضوع، نطق مخالفی نداشت.
نمایندگان در این طرح دولت بریتانیا را به «داشتن رابطه خصمانه همراه با خیانت و جنایت و نیز حمایت از گروه‌های تروریستی مخالف ایران» متهم کرده و گفته‌اند ادامه رابطه با چنین دولتی به نفع منافع جمهوری اسلامی نیست.
همچنین مجلس با تصویب این طرح، دو هفته به وزارت امور خارجه فرصت داده است تا علاوه بر کاهش رابطه با بریتانیا در حد کاردار، روابط اقتصادی و تجاری با دولت بریتانیا را هم به حداقل برساند.
گفتنی است این طرح در شرایطی به تصویب رسیده است که دولت بریتانیا دوشنبه، ۳۰ آبان اعلام کرد که تحریم‌های مالی تازه‌ای علیه ایران وضع خواهد کرد و ازجمله این که تمام ارتباطات مالی خود را با نهادهای مالی این کشور شامل بانک مرکزی قطع خواهد کرد.
جرج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا در این زمینه اعلام کرده بود که تحریم‌های تازه انگلیس علیه ایران در رابطه با گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است؛ چرا که به گفته‌ی وی برنامه هسته‌ای ایران خطر بزرگی برای منافع بریتانیا و دیگر کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت.
بروجردی: سفیر انگلیس در ایران را اخراج کنید
در همین رابطه، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که یکی از متهمان پرونده اختلاس نجومی از بانک صادرات است از وزیر امور خارجه درخواست کرد که سفیر بریتانیا را از ایران اخراج کند تا رابطه جمهوری اسلامی با این دولت عادی به نظر نیاید.
به گزارش مهر وی با شریک خواندن دولت بریتانیا و آمریکا در سیاست‌های اتخاذ شده علیه ایران گفت که این کشور قبل از انقلاب و در جنگ جهانی اول به خاک ایران تعرض کرد.
بروجردی افزود: «این کشور در اقدامات متعدد علیه ایران نقش اساسی دارد و امروز هم بار دیگر سردمدار تحریم غیر قانونی بانک مرکزی بر خلاف تمامی ضوابط بین المللی شده است.»
دو بیانیه در یک روز؛ محکومیت انگلیس و حمایت از قوه قضاییه
در رویدادی دیگر نمایندگان مجلس امروز و در پایان جلسه علنی خود با صدور دو بیانیه، علاوه بر محکومیت بریتانیا از قوه قضاییه نیز در خصوص برخورد با فساد اقتصادی حمایت کردند.
به گزارش خبرآنلاین، در بیانیه نخست که به امضای ۲۲۸ نفر از نمایندگان مجلس رسید، نمایندگان اقدام غرب بویژه انگلیس در اعمال تحریم علیه ایران و بویژه تحریم بانک مرکزی را محکوم کردند.
در این بیانیه آمده است: «انگلیس خبیث جدای از کارنامه ننگین خود در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب، دست از دسیسه چینی برنداشته است.  نمایندگان بامحکومیت دولت انگلستان اعلام می کنیم که این اقدامات تاثیری در پیمودن راه پیشرفت ایران نخواهد داشت.»
بیانیه دوم که به امضای۲۰۱ نماینده رسیده، در حمایت از دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی صادر شده است.
امضا کنندگان این بیانیه با تقدیر از قوه قضاییه نوشتند که «تهدید اختلاس» اینک به «فرصت» تبدیل شده است؛ اما این نمایندگان در خصوص این «فرصت»، توضیحی نداده‌اند.





ثبت یک رکورد تازه برای محکومیت جمهوری اسلامی در سازمان ملل

image
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قعطنامه‌ای، سرکوب و نقض مستمر حقوق مردم ایران را به شدت محکوم کرد؛ رأی موافق ۸۶ کشور برای تصویب این قطعنامه، رکورد تازه‌ای در زمینه محکومیت جمهوری اسلامی در سازمان ملل به شمار می‌آید.
دیروز، دوشنبه، ۲۱ نوامبر ۲۰۱۱،  کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، بار دیگر برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه درباره سرکوب و نقض مستمر حقوق مردم ایران تشکیل جلسه داد که در آن ۸۶ کشور به این قطعنامه رأی موافق و ۳۲ کشور نیز رأی مخالف دادند.
۵۹ کشور در زمان رأی گیری غایب بودند؛ اما با این حال ۸۶ رای برای محکومیت ایران در زمینه حقوق بشر، یک رکورد تازه از تعداد آرای موافق در این زمینه است. تاکنون این تعداد از نمایندگان کشورهای جهان در محکومیت ایران هم‌رای نبوده‌اند.
 سال گذشته ۸۰ نماینده به قطعنامه محکومیت ایران رای داده بودند و تعداد نمایندگان کشورهایی که به محکومیت ایران رای مخالف داده‌اند نیز از ۴۴ در سال ۲۰۱۰ به ۳۲ تقلیل یافته است.
همچنین لحن این قطعنامه نسبت به قطعنامه‌های قبلی نیز بی‌سابقه است. گفته می‌شود متن پیش‌نویس این قطعنامه به ابتکار دولت کانادا و با حمایت بیش از ۴۰ کشور عضو سازمان ملل متحد تهیه شده است.
در این قطعنامه ۶ صفحه‌ای به افزایش بی‌رویه اعدام‌ها در سال گذشته در ایران، ادامه شکنجه زندانیان، سرکوب مدافعان حقوق بشر، اعمال خشونت علیه زنان، آزار و اذیت اقلیت های مذهبی و قومی اشاره شده است.
تصویب این قطعنامه چهارمین واکنش سازمان ملل در دو ماه گذشته نسبت به ایران است.

تأثیر گزارش احمد شهید در تصویب قطعنامه کمیته سوم
چندی پیش گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر شد که گفته می‌شود انتشار این گزارش نقش مؤثری در جلب آرای موافق داشته است.
احمد شهید در گزارش خود به شکنجه، رفتارهای بی‌رحمانه و تحقیرآمیز به هنگام بازداشت و بازجویی، سلول‌های انفرادی، تهدید و ارعاب خانواده‌های بازداشت‌شدگان، تعیین وثیقه‌های سنگین و در موارد بسیار بازنگرداندن وثیقه حتی پس از تبرئه زندانی، صدور حکم اعدام در نبود تضمین‌های قضایی متناسب، وضعیت نامناسب زنان در قانون و جامعه، آزار و اذیت اقلیت‌های قومی و سلب حقوق مدنی و سیاسی آنان، آزار و ارعاب مدافعان حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی با طرح اتهاماتی علیه آنها چون «اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» اشاره کرده بود.
واکنش جمهوری اسلامی و متحدانش به تصویب این قطعنامه
محمد جواد لاریجانی، نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل این قطعنامه را بی‌اساس و اقدامی برای تخریب ایران خوانده است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، پیش از رأی‌گیری، مفاد مندرج در قطعنامه را «مسخره و دروغ» خواند و به حاضران در اجلاس کمیته سوم گفت: «آیا باور کردنی است که در این قطعنامه ۶ صفحه‌ای، دولت جمهوری اسلامی به ۱۵۷ مورد نقض حقوق بشر متهم شده باشد.»
لاريجانی همچنین در حاشيه نشست کميته حقوق بشر سازمان ملل که منجر به صدور قطعنامه عليه ايران شد، به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) گفت: «اين قطعنامه مثل قطعنامه‌های مربوط به انرژی هسته‌ای و تروريسم با هدف فشار بر ايران تصويب شده و در واقع موج جديدی از تخاصماتی است که آمريکا و متحدان غربی‌اش عليه ايران به راه انداخته‌اند.»
 سوریه نیز که روز سه‌شنبه در انتظار قطعنامه‌ای مشابه است به شدت از متحد خود جمهوری اسلامی دفاع کرد. همچنین نمایندگان دولت‌های ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه نیز به دفاع از جمهوری اسلامی پرداختند.
قطعنامه سازمان ملل کره شمالی و میانمار را نیز در کنار ایران محکوم کرده است.
قرار است این قطعنامه برای رای گیری نهایی در ماه دسامبر به شصت و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شود. پیش‌بینی می‌شود این قطعنامه در اجلاس مجمع عمومی نیز با اکثریت آراء به تصویب برسد.




رئیس کل بانک مرکزی: "تحریم از سوی بریتانیا بی تأثیر است"


نوشتۀ آرش ادیب زاده
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
در واکنش به تصمیم دولت بریتانیا مبنی بر تحریم و قطع رابطه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب تشدید تحریم های بین المللی پیرامون پروندۀ هسته ای جمهوری اسلامی، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی این اقدام را کاملأ بی تأثیر دانست. 

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: "تحریم‌ها موضوع جدیدی نیست ضمن اینکه از مدت‌ها پیش رابطه مالی ما با انگلیس به ویژه با بانک مرکزی این کشور قطع است و انگلیس امروز موضوعی را مطرح می‌کند که چیز تازه‌ای نیست و نمی‌تواند تاثیری بر ما داشته باشد."
در ادامۀ سخنانش محمود بهمنی تأکید کرد که اقدام بریتانیا تنها یک عملکرد سیاسی است، و کاملأ غیر حرفه ای می باشد.
از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تشدید تحریم ها خاطر نشان ساخت که: "غرب تصور نکند که تحريم بانک مرکزی ايران بدون پاسخ می ‌ماند، قطعا ايران در روابطش با کشورهای حامی اين تحريم تجديد نظر می ‌کند."
وی در ادامه افزود: "اين رفتار برخی از کشور‌ها مثل آمريکا و انگليس، نشأت گرفته از يک نوع عقب‌ افتادگی است. به نظر می ‌رسد تحريم‌های جديد اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی ريشه در زمين خوردن ديکتاتورهای دست نشانده آن‌ها در منطقه دارد."
روز گذشته وزیر امور خارجۀ کانادا در ارتباط با تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی از عدم همکاری برخی کشورهای بزرگ در این زمینه ابراز تأسف کرد. وی که دولتش به همراه ایالات متحدۀ آمریکا و بریتانیا تشدید تحریم علیه ایران را آغاز کرده اند به عملکرد روسیه و چین اشاره می کرد.
در همین رابطه روز چهارشنبه سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین یاد آوری کرد که دولت کشورش کماکان با تحریم های جدید علیه ایران مخالف است و این اقدامات را نه تنها مثبت نمی داند، بلکه تشدید تحریم ها می تواند وضعیت را بحرانی تر و دشوار تر بکند.
روسیه نیز که همانند چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت از حق وتو برخوردار است، تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی را غیر قابل قبول خواند و آنها را خلاف قوانین بین المللی دانست.


پروندۀ هسته ای جمهوری اسلامی در کارزار انتخاباتی آمریکا



نوشتۀ آرش ادیب زاده
در چهارچوب مرحلۀ مقدماتی انتخاب نامزد حزب جمهوری خواه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012، شب گذشته هشت رقیب حاضر در این کارزار در یک جلسۀ بحث و گفتگو پیرامون امنیت ملی کشورشان حضور یافتند. در این میان بخش عمده ای از سوألات در ارتباط با پروندۀ هسته ای جمهوری اسلامی و احتمال حملۀ نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران اختصاص داشتند.


در این زمینه میت رامنی،یکی از مدعیان اصلی پیروزی در میان نامزد های جمهوری خواه خاطر نشان ساخت که در صورت کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، در نخستین سفر خود به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده به اسرائیل خواهد رفت تا به جهانیان نشان دهد که آمریکا نگران وضعیت این کشور و کل منطقه است.
شایان یاد آوریست که همواره رئیس جمهور ایالات متحدۀ آمریکا هنگامیکه به تازگی انتخاب می شود در نخستین سفر رسمی خود به کشورهای همسایه، یعنی کانادا و یا مکزیک می رود.
نامزدهای انتخابات جمهوری خواهان برای تعیین نمایندۀ آنها در انتخابات ریاست جمهوری در قبال سیاست خود پیرامون تهدید هسته ای جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر می کردند و در این رابطه میت رامنی متذکر شد که ناتوانی باراک اوباما در پایه ریزی سیاستی محکم در برابر خطر هسته ای ایران سبب شده است که اکنون مجبور شویم از احتمال حملۀ نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران سخن به میان آوریم.
فرماندار سابق ایالت ماساچوست در ادامۀ سخنان تأکید کرد که بهترین رویکرد در قبال اسرائیل این است که در کنار آنها باشیم تا به آنها نشان دهیم که دوستان ما به حساب می آیند و ما همواره در کنار آنها خواهیم بود.
در همین زمینه دیگر نامزد جمهوری خواه، هرمان کین که در گذشته صاحب یک رستوران زنجیره ای پیتزا فروشی بوده است خاطر نشان ساخت که در صورتیکه اهداف روشن باشند و مفهوم پیروزی واضح شود، از اسرائیل حمایت خواهد کرد.
از سوی دیگر فرماندار تکزاس ریک پری متذکر شد که اولویت اصلی برای مجبور کردن دولت جمهوری اسلامی به پایان بخشیدن برنامۀ هسته ای خود حریم کردن بانک مرکزی ایران است.
و اما ران پال نمایندۀ تکزاس در پارلمان آمریکا تأکید کرد که به هیچ وجه از اسرائیل حمایت نخواهد کرد و گرچه معتقد است که اسرائیل به جمهوری اسلامی حمله نخواهد کرد ولی اگر ایران را بمباران کند، خود باید مسئولیت پیامد های آن را به عهده بگیرد.





اخبار روز: 

کارگران کارخانه ریسندگی پرریس از صبح امروز دست به اعتصاب زدند
بنا برگزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران ریسندگی پرریس در شهر سنندج از صبح امروز کلیه دستگاههای کارخانه را خاموش کردند و طی تماسی با کارفرما به وی اعلام کردند تا دریافت دستمزدهای معوقه خود درب کارخانه را خواهند بست.
بنا براین گزارش حتی نگهبانان کارخانه نیز به اعتصاب پیوسته اند و در اقدامی متحدانه پس از خاموشی دستگاهها، همه کارگران به خانه های خود رفتند و فقط دونفر نگهبان در کارخانه باقی ماند.
کارگران ریسندگی پرریس در شهر سنندج مدت ٨ ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند و علاوه بر آن کارفرما پس از گذشت ٨ ماه از سال ۱٣۹۰ عیدی و پاداش سال ۱٣٨۹ این کارگران را نیز پرداخت نکرده است.
لازم به یادآوری است حدود سه سال پیش و پس از اخراج کارگران این کارخانه توسط کارفرما و شکایت کارگران به دیوان عدالت اداری همه کارگران اخراجی با لغو قید موقت در قراردادهایشان رای بازگشت بکار گرفتند اما با کار شکنی های کارفرما و دسیسه های اداره کار سنندج نهایتا این کارگران بر سر کارهای خود بازگردانده نشدند و کارفرما تحت این شرایط با بکار گیری تعدای کارگر جدید که عموما کارگران زن بودند شرایط بسیار برده واری را بر آنان تحمیل کرد بگونه ای که هیچگاه دستمزدهای این کارگران را بموقع پرداخت نکرده است و در حال حاضر این کارگران مدت ٨ ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند. امروز کارفرما در مقابل خواست کارگران مبنی بر پرداخت دستمزدهای شان به آنان اعلام کرد پولی برای پرداخت ندارد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران با حمایت قاطعانه از اعتصاب کارگران کارخانه ریسندگی پرریس عدم پرداخت دستمزدهای کارگران در سطح کشور را یک دزدی آشکار از دستمزدهای زیر خط فقر کارگران ارزیابی میکند و اداره کار سنندج را مسئول باز گذاشتن دست کارفرمای این کارخانه برای چپاول و دزدی از دستمزدهای زیر خط فقر کارگران کارخانه پرریس میداند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – اول آذر ماه ۱٣۹۰


نتیجه فاجعه‌بار آلودگی‌ هوای عسلویه
«هفته گذشته در شهر مشهد قصد اهداء خون داشتم ولی بعد از آنکه متوجه شدند از ا‌هالی منطقه عسلویه هستم با این استدلال که خون شما قابلیت استفاده ندارد از من خون‌گیری نکردند.»
مشعل‌های روشن پالایشگا‌ها به همراه بوی تند گاز و دود ناشی از سوختن مواد هیدروکربنی اولین چیزی است که به محض ورود به عسلویه توجه را به خود جلب می‌کند و اگر با کمی ‌بدشانسی روبه شده و بادی وزیدن بگیرد، نسیم زردرنگ گوگرد‌های حاشیه جاده به شما خوش‌آمد خواهد گفت.
به تبع گسترش فاز‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه)، آلودگی‌های زیست محیطی تبدیل به معضلی شده است که ساکنان محلی و کارکنان و کارگران شاغل در این منطقه بزرگ صنعتی-اقتصادی را تهدید می‌کند. سال‌هاست که در کنار توجه به گسترش فعالیت‌های صنعتی و بالا بردن ظرفیت‌های تولید، از مدیران این منطقه اقتصادی خواسته شده که به مسائل زیست محیطی و سلامت مردمی که در این منطقه کار و یا زندگی می‌کنند نیز توجه ویژه‌ای شود. اما غفلت از این مهم، نتایجی را به دنبال داشته که برخی از آن‌ها کم‌کم خود را نشان داده و نگرانی‌های زیادی را برای مردم محلی به وجود آورده است.
حق آلودگی یا حق‌ سکوت
به گزارش قانون، آلودگی‌ها در عسلویه به حدی رسیده است که دیگر مسئولان هم بر وجود آن صحه می‌گذارند و حتی کارمندان و کارکنان عسلویه و نخلِ‌تقی و شهرداری‌های این شهرها، حق آلودگی دریافت می‌کنند. آخوندی رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی عسلویه می‌گوید: «به علت آلودگی‌ها و ذرات معلق در آسمان منطقه، علیرغم آنکه کارکنان بصورت منظم تحت معاینات صنعتی قرار می‌گیرند؛ اما اینکه کارکنان منطقه و ساکنان محلی در معرض بیماری‌های تنفسی و ریوی هستند یک واقعیت انکارناپذیر است.»
جدا از بیماری‌های تنفسی که آلودگی‌های هوا در این منطقه باعث آن بوده است؛ فعل و انفعال‌های حاصل از واکنش اکسید‌های سولفور و نیتروژن با رطوبت هوا در صورت بارش باران، بارانی اسیدی را موجب خواهد شد که علاوه بر آسیب رساندن به پوشش گیا‌هی و جانوری منطقه، آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی را نیز به دنبال خواهد داشت. از طرفی بارش باران‌های اسیدی به شدت موجب فرسودگی تجهیزات صنعتی منطقه خواهد شد.
گسترش فاز‌های مختلف منطقه ویژه پارس رابطه معکوسی با گسترش فضای سبز و پوشش درختی منطقه دارد؛ به شکلی ‌که مناطق سرسبز و خوش آب و هوایی نظیر بیدخون دیگر نشانی از طراوت گذشته را ندارند.
از طرفی تخلیه پسماند‌های صنعتی و مواد خنک‌کننده تاسیسات که مستقیماً وارد محیط زیست می‌شوند، تعادل و نظم اکولوژیک منطقه را بر هم زده است که برخی تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده از بروز فاجعه زیستی محیطی در این ارتباط خبر می‌دهد.

خون آلوده را کسی نمی‎خواهد
بر اثر پخش ذرات معلق مواد شیمیایی مانند اوره و آمونیاک در آسمان منطقه، ساکنین محلی و کارکنان در معرض بیماری‌های مختلفی قرار گرفته‌اند، بطوریکه یکی از ساکنین محلی در گفتگو با قانون می‌گوید: «نه تنها در استان بوشهر بلکه در سایر نقاط کشور نیز در صورت مراجعه برای اهداء خون در صورتی که متوجه شوند شما از ساکنین اطراف این منطقه ویژه هستید، از شما خون‌گیری نمی‌شود! بطور مثال در هفته گذشته در شهر مشهد قصد اهداء خون داشتم ولی بعد از آنکه متوجه شدند از ا‌هالی منطقه عسلویه هستم با این استدلال که خون شما قابلیت استفاده ندارد از من خون‌گیری نکردند.»
یکی از کارشناس سازمان انتقال خون استان بوشهر در گفت‌وگو با قانون ضمن تایید این مطلب، دلایلی مختلفی از جمله مالاریاخیز بودن منطقه و از همه مهم‌تر غلظت بالای خون مردم به علت آلودگی هوای منطقه را برای این موضوع برشمرد.
دکتر روان‌بد فوق‌تخصص خون و استاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با قانون می‌گوید: «تا زمانی که جزئیات دقیق ذرات و مواد شیمیایی موجود در هوای منطقه به‌صورت دقیق و رسمی‌ مشخص نشود، نمی‌توان در مورد تاثیرات آن‌ها بر خون مردم اظهارنظر کرد.» وی همچنین تاکید می‌کند که علیرغم برخی اظهارنظرها در خصوص آلوده بودن خون مردم منطقه، تاکنون هیچ مورد خاصی از بیماری در مردم منطقه عسلویه که ناشی از این آلودگی باشد، گزارش نشده است.
با همه این اوصاف در صورتی که قصد ا‌هداء خون داشته باشید، کافی است به حضور چندماهه خود در منطقه عسلویه اشاره کنید، تا با واکنش جالب کارکنان انتقال خون مواجه شوید.
بخشی ازیک گزارش مندرج درقانون اول آذر۱٣۹۰


کوچکترین اعتراض به شرکت‌های پیمانکاری مترو مساوی با اخراج است
بدنبال اعتراضات اخیر وتجمع کارکنان متروی تهران مقابلشرکت بهره برداری مترو، شب گذشته نمایندگان کارگران معترض با علی محمد قلی‌ها مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو جلسه داشتند.
بخش هایی ازاین گزارش این جلسه مندرج درفارس مورخ اول آذر:
اعتراضات بی جواب ماند/ تلاش کردیم به جایی نرسیدیم
در ابتدای این جلسه یکی از کارگران به نمایندگی از دیگر کارگران بیان داشت: ۷ سال در مترو تلاش کردیم ولی به جایی نرسیده‌ایم و خیلی از اعتراضات ما ناقص و بی‌جواب مانده است.
این کارگر ادامه داد: در سال ٨۴ شکایتی به وزارت کار درباره فسخ قرارداد‌ها به صورت یک طرفه از سوی جمعی از کارگران مترو شد که پیمانکار را محکوم کردند و نامه‌ای به شرکت مترو زدند که باید طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام شود.

هر کسی صدایش در می‌آمد اخراج می‌شد
وی با اشاره به اینکه این اتفاقات در زمان مدیریت قبل در مترو افتاده است، گفت: پس از این اتفاق چندین نفر از کارگران در سال ٨۴ اخراج شدند و شرایطی به وجود آمد که هر کسی صدایش درمی‌آمد اخراج می‌شد.
حقوقم از ۸ سال پیش تاکنون یک درصد هم تغییر نکرده است
این کارگرافزود: در سال ٨۰ وارد مترو شدم و حقوقم ۱۴۰ هزار تومان بود که پس از ۲ سال به ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافت ولی از ٨ سال گذشته تاکنون با سمت سرپرستی حقوقم یک درصد هم افزایش نیافته و در حد ۴۲۰ هزار تومان مانده است که با اضافه‌کاری به ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

برخورد بد مدیران اسبق با کارگران زحمت‌کش
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه بر اساس حمایتی که مدیران پیمانکاری از سوی مدیران اسبق مترو می‌شدند خیلی برخورد بدی با کارگران زحمت‌کش شد و در جلسات به راحتی مسائل حقوقی را بازگو می‌کردند.
در ادامه این جلسه قلی‌ها مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در پاسخ به مشکلات این کارگران اظهار داشت: شرکت پیمانکاری قبل یکسری از دوستان مسئولان قبلی بودند که در یک تاریخ به مترو ورود پیدا کردند و پس از آن ۲ شرکت تأسیس کردند، یک شرکت مسئول تعمیر و نگهداری از مترو بود و شرکت دیگر قطعه‌ها را خریداری می‌کرد.

حداقل‌ها برای کارگران لحاظ شود/ چند پله بالا برویم نه اینکه سقوط کنیم
یکی دیگر از کارگران بیان داشت: انتظارات ما این است که حداقل‌ها برای ما لحاظ شود، در صورتی شرکت قبلی این حداقل‌ها را لحاظ نمی‌کرد و شرکت بعدی که می‌آید ما چند پله بالاتر برویم نه اینکه سقوط کنیم.
قلی‌ها در پاسخ به این اظهارات گفت: این شرکتی که بنده با آن موافقت کردم در مرحله نخست مانند حقوقی را که شرکت قبلی به شما پرداخت می‌کرد پرداخت خواهد کرد.
وی ادامه داد: در ماه گذشته قبلی با شما قرارداد می‌بسته و بر اساس همان قراردادها نیز شرکت جدید با شما قرارداد خواهد بست.

۱۰ درصد حقوق کارگران پیمانی افزایش یابد
وی افزود: قبل از اینکه شماها دم از این مشکلات بزنید بنده به شرکت جدید گفته بودم که ۱۰ درصد حقوق کارگران پیمانی را افزایش دهد که شرکت جدید اعلام کرد با موافقت مترو این افزایش در ماه اول انجام نشود و در ماه‌های آینده نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران پیمانی اقدام شود.
شرکت‌های که بدون مناقصه در مترو کار می‌کردند
قلی‌ها ادامه داد: برای ما مهم این بود که موضوع شرکت قبلی شکسته شود، شرکتی که هر سال بدون مناقصه در مترو کار می‌کرد و سالانه ۱۵ درصد به قرارداد آن افزوده می‌شد و با این شرایط ۴ سال است که حقوق شماها را افزایش نداده است.
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو با انتقاد به اینکه شرکت مترو توسط چند تن غارت شده است، گفت: دیگر از مترو چیزی باقی نمانده است.

دریافتی بازنشستگان با هزینه‌های زندگی آنان همخوانی ندارد      
جواد اکبری رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا بتاریخ اول آذرماه ، به تشریح مشکلات این قشر پرداخت و از ناکافی بودن حقوق دریافتی ماهانه بازنشستگان انتقاد کرد.
وی ادامه داد: بیش از ٨۰ درصد بازنشستگان با حداقل دریافتی گذران زندگی می‌کنند و حقوق آنها همخوانی با هزینه‌های زندگیشان ندارد.
به گفته اکبری، همزمان با بازنشستگی میزان دریافتی افراد کاهش می یابد و این در حالیست که هزینه‌های زندگی و به خصوص درمان بیشتر می‌شود.
اکبری گفت: قرار بود طرح هماهنگ پرداخت شامل بازنشستگان نیز بشود که متاسفانه تاکنون شاهد اجرای آن نبوده‌ایم. در حال حاضر نمایندگان بازنشستگان برای همسان سازی حقوق این قشر همچون سایر حقوق بگیران دولتی تلاش می‌کنند.
رییس کنون بازنشستگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به وضعیت درمان بازنشستگان داشت و خاطرنشان کرد: اگرچه سازمان تامین اجتماعی موظف است همه بیمه شدگان را به صورت رایگان درمان کند، اما گاهی به دلیل نبود امکانات تخصصی برای برخی از بیماران در مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی، بیمه شدگان مجبورند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند و هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند.
اکبری یادآور شد: گاها بازنشستگان برای تهیه دارو نیز با مشکل مواجهند، زیرا داروهای مورد نیاز آنان در داروخانه‌های سازمان وجود ندارد و آنها مجبورند با مراجعه به داروخانه‌های آزاد هزینه داروهایشان را پرداخت کنند.
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کشور تصریح کرد: اگرچه سازمان تامین بخشی از هزینه‌های درمانی بیمه شدگان، از جمله هزینه‌های عمل جراحی را پرداخت می‌کند اما در مجموع می‌توان گفت این حمایت‌ها کافی نیست و امیدواریم روزی برسد که هزینه‌های درمانی بازنشستگان به طور کامل پرداخت شود.






اخبار روز: 

گزارش اختصاصی سایت ملی مذهبی از فاجعه انسانی در زندان لنگرود قم
اعدام ،شکنجه و ایدز


بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از قم، زندان مرکزی قم معروف به زندان لنگرود که در ۱۰ کیلومتری جاده‍ی قدیم قم- کاشان واقع شده، همانند سایرزندانهای کشور، به دلیل تعداد بیش از حد زندانیان و امکانات کم و نیزنگاه تحقیرآمیز مسئولان زندان به زندانیان، با مشکلات بسیاری روبرو است.
این گزارش حاکی است وجود بیش از چهار هزار زندانی در این زندان، که بیشاز سه برابر ظرفیت حقیقی آن است، باعث ایجاد وضعیت نابسامان اخلاقی وبهداشتی در این زندان شده است.
کیفیت نامناسب غذای زندان، علاوه بر وجودحشراتی از قبیل ساس و شپش در آسایشگاه ها، گذران حبس را برای   زندانیان دشوار کرده است. همچنین بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت نیز در کنار زندانیان عادی نگهداری شوند و به این بیماران نیز هیچ گونه رسیدگی نمی شود. برخی بندهای این زندان دو تاسه برابر تعداد تخت های موجود زندانی در خود جای داده اند و کمبود تخت وفضای مناسب برای خواب تا حدی است که بسیاری از زندانیان شب را در هواخوریها می. روابط غیراخلاقی موجود، گذارند و این موضوع برای بعضی از زندانیان به ممر درآمد تبدیل شده است.است. این مسئله به خصوص در بند جوانان که محل نگهداری محکومان زیر ۱٨ سال است، بیشتر به چشم می خورد. برخوردهای خودسرانه وغیرقانونی مسئولان زندان با برخی زندانیان متخلف نیز وخامت وضع انسانی این زندان را دوچندان کرده است. از جمله گزارش شده که در مواردی مأموران زندان برخی زندانیان را به قصد تنبیه در فضای باز به میله های چراغ برق بسته و با ریختن آب سرد روی آنها ساعت ها در هوای سرد نگه داشته اند.

اعدام های خاموش و ساخت اتاق جدید اعدام

بنا بر این گزارش، در ماههای اخیر حدود پانزده نفر از محکومان مواد مخدرو سایر جرایم، در زندان لنگرود قم اعدام شده اند. این تعداد علاوه برمحکومانی است که در نوبت اعدام قرار گرفته اند و بر اساس برخی شنیده ها تعداد آنها بین ٨۰ تا ۱۲۰ نفر است. آخرین این اعدامها مربوط به نیمه‍ی دوم آذر ماه است که دو نفر از زندانیان مواد مخدر پس از تأیید حکم از سوی دیوان عالی کشور در محوطه‍ی این زندان اعدام شدند. بر اساس این گزارش اخیرا مسئولان این زندان دست به کار ساخت اتاق جدیدی برای اعدام شده اند که درآن به روش مکانیزه تری اعدام انجام خواهد شد. شنیده ها حاکی از آن است که برخی از زندانیانی که به عنوان کارگر در این زندان به بیگاری گرفته شده اند از کمک به ساخت این مکان خودداری کرده اند.بازرسی های نامناسب و غیر شرعی

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر قم، تمام بازداشت شدگان و زندانیانی که وارد این زندان می شوند، بدون تفکیک از نظر نوع جرم، در بدو ورود به بهانه‍ی جلوگیری از ورود مواد مخدر به زندان، مورد بازرسی نامناسب قرار میگیرند. در این بازرسی ها، به جای استفاده از سگ های موادیاب و دستگاه های الکترونیکی، با بازرسی بدنی، حدود شرعی و کرامت انسانی زندانیان زیر پاگذاشته میشود و حتی زندانیان سیاسی نیز گاه به همین بهانه مورد تحقیر واهانت قرار میگیرند، و زندانیانی که به این وضع اعتراض می کنند با برخوردبد مسئولان زندان روبرو میشوند.

سوییت یا گوانتانامو

بر اساس این گزارش، در بخشی از زندان لنگرود قم، اتاق هایی ۲ در ٣ به نام سوییت وجود دارد که برای نگهداری محکومان به اعدام و مجرمان خطرناک و نیزتادیب سایر زندانیانی که به تشخیص مسئولان مربوطه مستحق سختگیری شناخته شده اند، در نظر گرفته شده است. در این اتاق های شش متری که در بین زندانیان به گوانتانامو شهرت دارد، زندانیان محروم از هواخوری و نورهستند، گاه تا پانزده نفر در آنها گنجانده می شوند و زندانیان مجبورند به صورت کتابی بخوابند؛ به هر یک از این زندانیان نصف سهمیه‍ی معمول هر زندانی غذا و پتو داده می شود؛ در گوشه‍ی هر یک از این اتاق ها یک دستشویی به صورت اوپن وجود دارد که با دیواره ای ٣۰ سانتی متری از محوطه‍ی اتاق جدا شده است و از آن به عنوان حمام نیز استفاده می شود. همین امر افزون بر وجود ساس وحشرات دیگر، وضع بهداشتی سوییت ها را بسیار بغرنج کرده است.

نگهداری یکی از زندانیان عقیدتی در سوییت و احتمال صدور حکم اعدام برای وی

مهدی پاکروان زندانی عقیدتی که به اتهام "افساد فی الارض به واسطه‍ی عقایدانحرافی" چند ماهی است با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده، در هفته های اخیر به سوییت زندان منتقل شده است و در کنار تعدادی از محکومان به اعدام و مجرمان خطرناک نگهداری می شود. انتقال این زندانی عقیدتی به سوییت در حالی است که به گفته‍ی یکی از نزدیکان وی، او بیش از ۱۰۰ روز نیزدر اداره‍ی اطلاعات قم در سلول انفرادی بازداشت بوده و هم اکنون وضع جسمی مناسبی ندارد. جزئیات بیشتری از پرونده‍ی اتهامی مهدی پاکروان در دست نیست اما گزارش ها حاکی از آن است که با توجه به ممانعت دادگاه ویژه روحانیت از دسترسی او به وکیل و نیز انتقال مهدی پاکروان به سوییت زندان، احتمال صدور حکم اعدام برای او وجود دارد و قاضی پرونده، حسین بهرامی، قصد دارددر بایکوت خبری کامل حکم اعدام این زندانی عقیدتی را صادر کند. پیش‌ترنیز حسین بهرامی، قاضی دادگاه ویژه‍ی روحانیت که به قساوت و بیرحمی شهرت دارد، برای تعدادی از متهمان این دادگاه حکم اعدام صادر کرده است. ازجمله‍ی این اعدام شدگان حسین اصفهانیان نژاد طلبه و معلم قمی است که بهگفته‍ی یک منبع آگاه در دادگاه ویژه، در سال ۱٣٨۵ با اعمال نفوذ یکی ازمأموران وابسته به نهادهای امنیتی، با اتهامات ساختگی اخلاقی به اعداممحکوم شده است.

زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان لنگرود

در حال حاضر سه زندانی سیاسی و دو زندانی عقیدتی در زندان لنگرود مشغول سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. احمدرضا احمدپور، روحانی عضو جبهه‍یمشارکت و از اعضای بلندپایه‍ی ستاد مهدی کروبی در قم که اخیرا با حکم قاضی حسین بهرامی به اتهام نوشتن شکواییه به دبیرکل سازمان ملل متحد به سه سال حبس در زندان اهواز و ده سال تبعید به ایذه محکوم شده است؛ حسین گودرزی وسید محمد صالحی از اعضای ستاد روحانیون حامی میرحسین موسوی که آنها نیزتوسط قاضی بهرامی به اتهام ساخت و تدوین مستندی < به اسم کهریزک > به یکسال و نیم زندان محکوم شده اند؛ مهدی پاکروان که پرونده اش در مرحله‍یرسیدگی در دادگاه همچنان مفتوح است و هم اکنون در سوییت زندان نگهداری میشود؛ و سید فاخر موسوی از روحانیون تبعیدشده به قم که به اتهام < انتشارافکار انحرافی > به زندان و اقامت اجباری در قم محکوم شده است. از تمامفعالان حقوق بشر در ایران و خارج از کشور انتظار می رود ضمن پیگیری وضعیت زندانیان و تماس با مراجع بین المللی برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق انسانی شان، از ظلم و اجحاف بیشتر در حق آنها جلوگیری کنند.





• شانزده روز کارزار برای مبارزه همگانی و هماهنگ در راستای حذف خشونت علیه زنان از دو دهه پیش در جهان آغاز شد ...
اخبار روز: 

اخبار روز - سهیلا وحدتی: شانزده روز کارزار برای مبارزه همگانی و هماهنگ در راستای حذف خشونت علیه زنان از دو دهه پیش در جهان آغاز شده است. امسال در بیش از ۱۶۰ کشور این کارزار جریان دارد. بسیاری از ما زنان و مردان ایرانی با باورهای گوناگون به حق زندگی زنان بدور از خشونت بطور جدی بها داده و فعالانه به این مبارزه جهانی با خشونت علیه زنان پیوسته ایم.(۱)

این کارزار شانزده روزه که از ۴ آذر یا ۲۵ نوامبر آغاز شده و تا ۱۹ آذر یا ۱۰ دسامبر ادامه دارد، روزهای مهمی را در بر می گیرد:

• ۴ آذر (۲۵ نوامبر) – روز جهانی حذف خشونت علیه زنان
• ٨ آذر (۲۹ نوامبر) – روز جهانی زنان مدافع حقوق بشر
• ۱۰ آذر (۱ دسامبر) – روز جهانی ایدز
• ۱۱ آذر (۲ دسامبر) – روز جهانی حذف برده داری
• ۱۲ آذر (٣ دسامبر) – روز جهانی توانجویان (معلولین)
• ۱۵ آذر (۶ دسامبر) – سالروز کشتار پلی تکنیک
• ۱۶ آذر – روز ملی دانشجو
• ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) – روز جهانی حقوق بشر

بیایید نگاهی کوتاه به تاریخچه هر یک از این روزها داشته باشیم.


۴ آذر (۲۵ نوامبر) – روز جهانی حذف خشونت علیه زنان


روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان اولین بار درسال ۱۹٨۱ در گردهمایی زنان امریکایی لاتین و حوزه کارائیب به یادبود سه تن خواهران میرابال نامگذاری شد که در چنین روزی در سال ۱۹۶۰ بدست مزدوران دیکتاتور دومینیکن به شیوه وحشیانه ای به قتل رسیدند.

با تلاش فراوان سازمان های زنان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۹ بطور رسمی این روز را «روز جهانی حذف خشونت علیه زنان» نامید.


٨ آذر (۲۹ نوامبر) – روز جهانی زنان مدافع حقوق بشر


نام نسرین ستوده را که امروز در زندان است کافی است تا نه تنها ظلمی را که بر زنان مدافع حقوق بشر می رود بیاد آوریم، بلکه همچنین اهمیت نامگذاری این روز برایمان روشن شود.
۲۹ نوامبر روز گشایش اولین گردهمایی مشاوره بین المللی درباره زنان مدافع حقوق بشر بود که در سال ۲۰۰۵ در سری لانکا انجام گرفت. سازمان های حقوق بشر شرکت کننده در این گردهمایی تصمیم به نامگذاری این روز در بزرگداشت زنان مدافع حقوق بشر (Women Human Rights Defenders) گرفته و از سال ۲۰۰۶ آن را در بسیاری از کشورها جشن گرفته اند.
گرچه این روز هنوز در تقویم سازمان ملل متحد جای نگرفته، بسیاری از سازمان های زنان و حقوق بشر در سراسر جهان آن را جشن می گیرند.
در سال ۲۰۰۷، سازمان جهانی علیه شکنجه، فدراسیون بین المللی حقوق بشر، و دیده بان حمایت از مدافعان حقوق بشر در یک اعلامیه مشترک از همگان خواستند که برای رشد آگاهی عمومی و نیز بخاطر ارج نهادن به تلاشهایی که زنان در سراسردنیا برای دفاع از حقوق بشر انجام می دهند و کارهایی که مردان و زنان با وجود همه چالش ها در دفاع از حقوق زنان انجام می دهند، این روز را هرساله جشن بگیرند.(۲)


۱۰ آذر (۱ دسامبر) – روز جهانی ایدز


نامگذاری روز جهانی ایدز توسط مسئول برنامه مبارزه با ایدز سازمان بهداشت جهانی به سازمان ملل پیشنهاد شد و از سال ۱۹٨٨ در بسیاری از کشورهای جهان برنامه های آگاهی رسانی درباره بیماری ایدز در این روز برگزار می شود.

• بیش از نیمی از قربانیان ایدز در جهان زن هستند.
• عامل اصلی مرگ و میر زنان در سالهای باروری (۱۵ تا ۴۹ سالگی) در جهان بیماری ایدز است.
• تعداد زنان بالغی که با بیماری ایدز زندگی می کنند رو به افزایش است.
• احتمال ابتلای زنان به بیماری ایدز در هنگام آمیزش جنسی دوبرابر مردان است.
• تنها ۲۰درصد زنان بین ۱۵ تا ۲۴ ساله از راههای پیشگیری از انتقال بیماری ایدز آگاهی دارند.
• در کشورهای فقیر و در حال توسعه، تنها یک سوم زنان باردار به راههای پیشگیری از انتقال بیماری ایدز به جنین دسترسی دارند.
• در کشورهای زیرصحرای افریقا ۶۰ درصد افراد مبتلا به ایدز را زنان تشکیل می دهند. در میان افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله، زنان مبتلا به ایدز سه برابر مردان هستند.(٣)


۱۱ آذر (۲ دسامبر) – روز جهانی حذف برده داری


برده داری هنوز در جهان پایان نیافته است. هم اکنون میلیونها برده در جهان وجود دارد که با تهدید و خشونت وادار به کاری می شوند که برای آن مزدی نمی گیرند. این برده ها هیچ راهی هم برای فرار از وضعیت بردگی نمی یابند. آنها برای ارائه لذت جنسی یا به عنوان کارگر کارخانه، مزرعه، معدن، ساختمان، رستوران و یا خانه به بردگی گرفته می شوند. بسیاری از آنها فریب گول زندگی بهتر در یک کشور دیگر را می خورند، یا توسط پدر و مادر یا شوهر یا دوست پسر خود فروخته می شوند. برخی از آنها نیز دزدیده شده و به کشورهای دیگر قاچاق می شوند.
هیچگونه آماری از قاچاق انسان درون کشور ایران و یا صادرات قاچاق انسان از ایران به پاکستان و کشورهای عربی و یا واردات از کشورهای آسیای میانه به ایران وجود ندارد. متاسفانه بردگی جنسی دختربچه ها بصورت قانونی حمایت می شود: پدر می تواند دختر نابالغ خودش را به خاطر ارائه خدمات جنسی بفروشند. قانون تمکین زن را به برده جنسی شوهرش تبدیل می کند.
آمار جهانی قاچاق و برده داری انسان اگر چه به خاطر غیرقانونی بودن آن در بیشتر کشورها خیلی دقیق نیست، اما بشدت نگران کننده است:
• بین ۴ تا ۲۷ میلیون نفر برده در جهان وجود دارد.
• ٨۰۰ هزار نفر برده سالانه در جهان قاچاق فرامرزی می شوند.
• ٨۰ درصد برده هایی که قاچاق می شوند دختربچه یا زن هستند.
• سود حاصل از قاچاق انسان سالیانه ٣۲ بیلیون دلار است.
• بهای خرید یک برده در امریکای دوران برده داری در سال ۱٨۵۰ – به نرخ امروز – ۴۰ هزار دلار بود. امروز بهای خرید یک برده فقط ٣۰ دلار است!
• قاچاق برده سومین منبع بزرگ در آمد تبهکاری سازمان یافته، پس از قاچاق مواد مخدر و اسلحه، است.(۴)


۱۲ آذر (٣ دسامبر) – روز جهانی معلولان (توانجویان)


بنا بر آمار جهانی که سازمان ملل متحد ارائه می دهد، ۲۰ میلیون زن در جهان تنها در نتیجه دشواری های بارداری و زایمان معلول هستند(۵).
در مجموع، حدود ده درصد از جمعیت دنیا معلول هستند. آمار رسمی در ایران بیان می دارد که حدود ٣ میلیون نفر معلول وجود دارد(۶). با درنظر گرفتن جمعیت ۷۰ میلیونی در ایران و نیز فراوانی جانبازان پس از جنگ، به نظر می رسد که آمار رسمی معلولان در ایران دقیق نیست. بویژه آمار معلولان زن در ایران روشن نیست.

کنوانسیون حقوق معلولان(۷) که ایران نیز در سال ۱٣٨۷ آن را به تصویب رسانده، اذعان می شود که "زﻧﺎن و دﺧﺘﺮان دارای ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﺖ ﻏﺎﻟﺒﺎ در ﻣﻌﺮض ﺧﻄﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻫﻢ در درون و ﻫﻢ در ﺑﯿﺮون ﺧﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻣﻮرد ﺧﺸﻮﻧﺖ، آﺳﯿﺐ، ﯾﺎ ﺳﻮء اﺳﺘﻔﺎده، ﻏﻔﻠﺖ، ﯾﺎ ﺑﺮﺧﻮردﻫﺎی ﻧﺎآﮔﺎﻫﺎﻧﻪ، ﺳﻮء رﻓﺘﺎر و ﯾﺎ اﺳﺘﺜﻤﺎر واﻗﻊ ﻣﯽ ﮔﺮدﻧﺪ."
همچنین در این کنوانسیون بر "ﮔﻨﺠﺎﻧﺪن دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎی ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺗﻼش ﻫﺎ در ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎء ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪی ﮐﺎﻣﻞ از ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ و آزادی ﻫﺎی ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ ﺗﻮﺳﻂ اﻓﺮاد دارای ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﺖ" و "عدم تبعیض" و "برابری بین زن و مرد" تاکید می گردد.
برای اینکه تصویری از یکی از پیش پا افتاده ترین چالش های زنان معلول در ایران داشته باشید، برای یک لحظه فرض کنید شما یک زن معلول در ایران هستید: با حجاب اجباری چه می کنید؟ تا چه حد حجاب اجباری زندگی را برای شما دشوارتر می سازد؟


۱۵ آذر (۶ دسامبر) – سالروز کشتار پلی تکنیک


در سال ۱۹٨۹ مرد جوانی وارد یکی از کلاسهای درس رشته مهندسی در دانشکده پلی تکنیک مونترآل شد در حالیکه اسلحه ای بدست داشت. وی دخترهای دانشجو را ردیف کرده و به آنها گفت که شما زن هستید و در رشته مهندسی تحصیل می کنید، پس فمینیست هستید. من از همه فمینیست ها متنفر هستم. سپس آنها را به رگبار گلوله بست.
در آن روز ۲٨ نفر قربانی نفرت یک مرد از زنها شدند و سپس آن مرد خودکشی کرد.
شنیدن این خبر در آن روز مرا به لرزه انداخت چرا که من نیز یک زن دانشجوی رشته مهندسی بودم و مجسم کردم که بسادگی می توانستم در میان دخترانی باشم که قربانی خشم کور یک مرد نسبت به زنها می شوند. در طول سالهای بعد در زندگی ام خشم کور مردان ضد کرامت زن و ضد فمینیست را به شیوه های دیگر تجربه کردم. متاسفانه هنوز بسیاری از ما زنان در زندگی روزمره جلوه هایی از این خشم کور را بصورت های گوناگون پنهان و آشکار، از تلاش برای پوشاندن حجاب اجباری به تن مان گرفته تا فحش و ناسزا به خاطر جنسیت مان، تجربه می کنیم.


۱۶ آذر – روز ملی دانشجو


۱۶ آذر در ایران سالروز بزرگداشت مبارزات دانشجویی و نقش دانشجو در جامعه ایران است. بیش از نیمی از دانشجویان در ایران را دختران تشکیل می دهند، و هنوز با تبعیض های فراوان در محیط درس و دانشگاه، از حجاب اجباری و محرومیت در برخی رشته ها گرفته تا جداسازی جنسیتی، روبرو هستند.
هنوز یک زن جوان دانشجو که در مبارزه برای تعیین سرنوشت کشور خویش شرکت می کند، در بسیاری موارد تصمیم گیری در زندگی شخصی خود به اجازه رسمی پدر یا شوهر خود نیازمند است.
و متاسفانه هنوز زنان با وجود بالا رفتن میزان تحصیلات دانشگاهی شان در جامعه جدی گرفته نمی شوند و چشم انداز اشتغال برای زنان نابرابری شدید را ترسیم می کند.


۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) – روز جهانی حقوق بشر


در سالها و دهه هایی که از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴٨ می گذرد، مفهوم حقوق بشر و رعایت آن توسط دولت ها روز به روز گسترده تر و در عین حال مشخص تر و دقیق تر می شود.
به منظور تعریف دقیق مفهوم های مربوط به حقوق بشر، از جمله حقوق کودکان، زنان، زندانیان، پناهندگان، آوارگان، و ... کنوانسیون ها و پروتکل های الحاقی فراوانی نگاشته شده و توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کشورهای عضو آن به تصویب رسیده است.
یکی از این کنوانسیون ها که اهمیت بسیار فراوانی دارد، کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان است که هنوز توسط کشورهای امریکا و ایران به تصویب نرسیده است.
حکومت امریکا ادعا می کند که قانونهایی که دارد بس پیشرفته تر از کنوانسیون است و نیازی به تصویب کنوانسیون نیست، و حکومت ایران ادعا می کند که تبعیض علیه زنان ریشه در مذهب اسلام دارد و این تبعیض مقدس باید رعایت گردد. اما دیریا زود روزی خواهد رسید که کنوانسیون حذف هرگونه تبعیض علیه زنان در همه کشورها اجرا گردد.

به امید آنکه هر چه زودتر خشونت علیه زنان در سراسر جهان حذف شود.


1.از جمله نگاه کنید به
www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=41455

2.دفاع از زنان مدافع حقوق بشر
www.defendingwomen-defendingrights.org/29_nov_celebrate.php

3. بنیاد پژوهش ایدز
www.amfar.org/abouthiv/article.aspx?id=3594

4. رسانه های لغو برده داری
abolitionmedia.org/about-us/modern-slavery-statistics
5. UN Enable
www.un.org/disabilities/default.asp?id=109

6. نگاهی به وضعیت فعلی معلولان در ایران، امین جلالوند
www.mardomsalari.com/template1/News.aspx?NID=93030

7. کنوانسیون بین المللی حقوق معلولان و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، گردآوری و ترجمه دکتر سید مصطفی کرباسی و دکتر کیوان دواتگران
www.behzisti.ir/Images/Upload/entesharat/Books/konvansion%20maloolan.pdf

مخالفت چین با تشدید تحریم تهران؛ هلند خواستار تحریم بانک مرکزی ایران شد

در حالی که چين روز چهارشنبه اعلام کرد که اين کشور مخالف تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران است، هلند به جمع کشورهایی پیوست که خواستار تحریم بانک مرکزی ایران شده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چين می گوید که «پکن همواره مخالف تحريم های يک جانبه بوده است.»
لیو وی مین افزود ما معتقديم فشار و تحريم ها نمی تواند به حل مشکل ايران کمک کنند و فقط موجب پيچيده شدن اوضاع می شود.
وی از طرفين خواست تا گفت و گو و همکاری میان خود را تقويت کنند.
واکنش چین در حالی صورت می گیرد که آمریکا، بریتانیا و کانادا تحریم های یکجانبه علیه تهران را تشدید و دسترسی ایران به سیستم مالی خود را قطع کرده‌اند. آمریکا  از دیگر کشورها نیز خواسته است تا در این زمینه اقدام کنند.
این تحریم ها در واکنش به گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در روز هشتم نوامبر است که در آن تاکيد شده است: شواهدی در دست است که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی ايران ممکن است تحقيقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفيانه ادامه داده باشد.
پیشتر در واکنش به این تحریم ها، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، با انتشار بیانیه‌ای گفته بود: «ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که فدراسیون روسیه این گونه قانون‌های فرامنطقه‌ای که بر اساس آن تحریم یک کشور علیه کشور دیگر به شرکت‌های کشورهای ثالث هم بسط داده شود را ناپذیرفتنی و مغایر با قوانین بین‌المللی می‌دانیم.»
در همین حال روز چهارشنبه وزارت خارجه هلند گفت که اتحادیه اروپا باید تحریم ها علیه ایران را تشدید کرده و این تحریم ها شامل حال بانک مرکزی ایران نیز شود.
یوری روزنتال، وزیر امور خارجه هلند گفت: «مقامات کلیدی دولت جمهوری اسلامی باید در لیست تحریم ها قرار گیرند و تحریم های جدیدی در مورد  صنایع نفت و گاز ایران در نظر گرفته شود.»
فرانسه نیز خواستار تحریم بانک مرکزی و نفت ایران شده است.
ديپلمات ها در مقر اتحاديه اروپا می گويند که اين اتحاديه قصد دارد تا در نشست روز اول دسامبر خود ۲۰۰ نفر از شخصیت ها و شرکت های ايرانی را مورد تحريم های تازه قرار دهد.
اين اقدام اتحاديه اروپا برای تشديد فشارها بر جمهوری اسلامی ايران به دليل مقابله جويی آن با درخواست های بين المللی در زمینه حل و فصل ابهام های مربوط به برنامه هسته ای اش صورت می گيرد.
 قرار است تحريم های جديد اتحاديه اروپا در نشست روز اول دسامبر وزيران امور خارجه اين اتحاديه در بروکسل بررسی و مورد تصويب قرار گيرد.




«تحريم می تواند به يک واکنش ملی گرايانه منجر شود»

 پس از انتشار گزارش تازه‌ی آژانس بين المللی انرژی اتمی، که از نگرانی جدی اين نهاد سازمان ملل متحد، درباره‌ ماهيت برنامه‌ی هسته‌ای ايران سخن می‌گفت، تحريم های بين‌المللی عليه ايران شدت گرفت. بريتانيا هر‌گونه رابطه مالی با ايران را قطع کرد، آمريکا تحريم صنعت نفت ايران را گسترش داد، و کانادا هم صادرات کليه تجهيزات و کالاهايی را که در صنعت پتروشيمی، نفت و گاز کاربرد دارند،به ايران ممنوع کرد.
اما در حالی که سالهاست تحريم هايی از سوی جامعه بين المللی بر ايران اعمال می شود، اين کشور همچنان برنامه هسته ای خود را با فراز و فرودهايی  دنبال می کند.
سوال اينجاست که تحريم که ابزاری بازدارنده است و برای جلوگيری از درگيری بيشتر به کار ميرود، تا کی می تواند در مورد ايران استفاده شود؟
اين سوالی است که راديو فردا با پرفسور آدام رابرتس، استاد روابط بين الملل و نويسنده کتاب «شورای امنيت و جنگ» در ميان گذاشته است.
شکی در اين نيست که تحريم ها ماهيتی دوگانه دارند. تحريم ها عموما زمانی به کار می آيند که وضعيت به نقطه‌ی حساسی رسيده باشد، يا اينکه دولت مورد تحريم، قوانين بين المللی را نقض کرده باشد. و خب صحبت شما درست است.
در حاليکه در مواقعی، تحريم ها ممکن است که به نتيجه‌ی مطلوب برسند، اما برخی اوقات هم تحريم‌ها نقطه‌ی آغازين زنجيره ای از اتفاقات می شوند که به جنگ منجر می‌شود، مثلا آنطور که در عراق در سال ۹۰ ( ۲۱ سال پيش)  رخ داد که پس از حمله به کويت، تحريم های بين المللی به جنگ سال ۱۹۹۱ انجاميد. در نتيجه می توان رابطه‌ای بين تحريم و درگيری نظامی ترسيم کرد، اما قصد اصلی از اعمال تحريم معمولا، جلوگيری از درگيری است.
آيا می توانيد از نمونه هايی هم نام ببريد که مجموعه ای از تحريم ها به نتيجه مثبت انجاميده است؟
 بله، نمونه‌هايی هستند که تاثيرات با اهميتی نيز داشته‌اند. نمونه‌ی بسيار جالب، تحريم‌هايی بود با هدايت آمريکا که بر حکومت نظامی لهستان در سال ۱۹۸۱ اعمال شد. آن تحريم ها چنان دقيق طراحی شده بود که در صورت يک قدم مثبت دولت لهستان، می توانستند، مقداری از آن کم کنند. يکی از اين اقدامات مثبت دولت لهستان، آزاد کردن رهبران اپوزيسيون آن زمان لهستان بود.
به نظر من اين حرکت آمريکا به تحولات لهستان در سالهای بعد بسيار کمک کرد. اما مثلا در زمان تبعيض نژادی در آفريقای جنوبی تحريم صرف برای مقابله کافی نبود.
پس يعنی به نظر شما  ابزار ديگری به غير از تحريم هم بايد به دامنه‌ی فشارها افزوده شود؟
 درست است. خطری که تحريم دارد اين است که می تواند به يک واکنش ملی گرايانه منجر شود. حرکتی که در روابط بين‌الملل به «نبرد بريتانيا» معروف است که به واکنش بريتانيايی‌ها به بمباران آلمان در زمان جنگ جهانی دوم اشاره دارد. در چنين حالتی هواداری مردم از حکومتشان افزايش پيدا می کند. و چنين خطری در ايران امروز هم وجود دارد.
 پس از انتشار گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ی ايران، در هفته‌ی اخير شاهد افزايش فشارهای بين‌المللی بر ايران هستيم. قطع روابط مالی بريتانيا، تصميم‌های تازه‌ی آمريکا، کانادا و فرانسه ... فکر می کنيد، جامعه‌ی بين المللی با چه هدفی اين تحريم ها را افزايش می دهد؟
ببينيد به نظر من، مشکلی که اين تحريم ها به دليل آن در حال تصويب شدن هستند، مشکل بسيار جدی‌ای است.
درست است که ايران بايد به امنيت خود فکر کند. يادمان نرفته که در زمان جنگ هشت ساله با عراق، ايران مجبور بود تقريبا به تنهايی از خود دفاع کند. در نتيجه اين رويکرد در ايران بسيار قوی است که اين کشور بايد بتواند به تنهايی از خود دفاع کند.  اما در اين هم شکی نيست که اگر ايران روزی به سلاح‌های اتمی دست يابد، با خود بی ثباتی به همراه خواهد داشت. مثلا چنين پيشرفتی در ايران، می تواند به توسعه سلاح‌های اتمی در عربستان سعودی منجر شود يا اينکه به درگيری نظامی بين ايران با اسراييل و آمريکا بيانجامد.
پس  خيلی موقعيت حساسی را شاهد هستيم. بنابراين با چنين پيش زمينه ای بايد بگويم که به نظر من اين تحريم‌ها نه تنها دولت ايران بلکه مردم ايران را نيز هدف قرار داده است.

منظور شما از مردم ايران چيست؟ تحريم ها چه پيامی می تواند برای مردم ايران داشته باشد؟
• اين تحريم ها برای اين طراحی شده که بر دولت ايران فشار  وارد کند. اما  ايران کشوری است با بازرگانانی بسيار فعال در اقتصاد بين المللی، و تجارت اين افراد در پی اعمال تحريم‌ها تحت الشعاع قرار می گيرد.
من چند سال پيش به ايران رفتم، و از شيوه ی دور زدن تحريم ها در آن زمان توسط اين بازرگانان شگفت زده شده بودم.
به نظر من جامعه بين‌المللی اميدوار است با اعمال اين تحريم ها، کسانی که در عرصه اقتصادی يا مثلا واردات صادرات در ايران فعالند، متوجه هزينه‌های اين تحريم ها شوند، و شايد برای تغيير وضعيت به دولت خود فشار بياورند.  اما در نهايت به نظر من  سياستمداران غربی اگر واقعا تمايل دارند که تغييری در رويه‌ی دولت ايران ببينند، بايد دغدغه‌های امنيتی ايران را در نظر بگيرند و به اين فکر کنند که ايران از لحاظ امنيتی چه سابقه ای دارد.




تام دانیلون و اوباما
تام دانیلون (راست) عملکرد دولت اوباما در برابر ایران را موفقیت آمیز دانست
تام دانیلون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، گفته است که حکومت ایران به شدت در داخل و خارج کشور منزوی شده و هم اکنون فقط دو متحد عمده در سوریه و لبنان دارد.
او همچنین از امکان اعمال فشار بیشتر بر بانک مرکزی ایران خبر داده است.
آقای دانیلون گفته است: "امروز در منطقه ای که به طور فزاینده علیه ایران جبهه گیری کرده، فقط دو متحد عمده برای تهران باقی مانده است: دار و دسته بشار اسد و حزب الله لبنان."
او که سه شنبه (۲۲ نوامبر) در واشنگتن صحبت می کرد گفت تحریم ها سرعت پیشرفت برنامه اتمی ایران را کاهش داده و جمهوری اسلامی بیش از همیشه در داخل و خارج از کشور، منزوی شده است.
وی این مطلب را در موسسه تحقیقاتی بروکینگز مطرح کرد.
آقای دانیلون در نطقش به تصویب قطعنامه های اخیر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته ای و وضع حقوق بشر ایران اشاره کرد و این قطعنامه ها را نشانه انزوای جدی حکومت ایران دانست.
وی گفت: "در حالی که رژیم به طور فزاینده در داخل منزوی شده است و مشروعیتش را از دست می دهد، به شکل فزاینده ای در منطقه هم منزوی شده است. توازن قدرت در منطقه علیه ایران در حال تغییر است."
ایران می گوید که سیاست اتمی یا خارجی خود را به خاطر تحریم های آمریکا یا شورای امنیت تغییر نخواهد داد.
مقام های ایران اتهام نقض حقوق بشر را رد می کنند و گزارش اخیر مدیرکل آژانس درباره "فعالیت های هسته ای نظامی" ایران را سیاسی و بی اساس می دانند.
"ضربه استراتژیک"
تام دانیلون گفت تلاش حکومت ایران برای بهره برداری از اعتراضات جاری در کشورهای عرب (بهار عربی) در راستای تامین منافعش، ناکام مانده است.
او گفت که سقوط حکومت بشار اسد بزرگ ترین ناکامی ایران در منطقه خواهد بود، ضربه ای استراتژیک که به باور وی، توازن قدرت منطقه ای را بیشتر علیه ایران تغییر خواهد داد.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، اعتراضات در کشورهایی نظیر مصر و تونس را ناشی از بیداری اسلامی مردم آن دانسته اما اعتراضات مردم سوریه را "انحرافی" خوانده است.
مشاور امنیت ملی باراک اوباما همچنین گفت که امروز در حکومت ایران، بیش از همیشه اختلاف ایجاد شده است، به ویژه بین آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد.
تام دانیلون همچنین از امکان فشار بیشتر آمریکا بر نظام بانکی ایران به خصوص بر بانک مرکزی این کشور خبر داد و گفت که کاخ سفید این گزینه را همچنان در نظر دارد.
دولت باراک اوباما روز دوشنبه گفت تمام بخش بانکداری ایران از جمله بانک مرکزی را به عنوان تهدیدی برای دولت ها و موسسات مالی که با بانک های ایرانی معامله می کنند شناسایی می کند.
تحلیلگران این اقدام را زمینه ساز تحریم کامل بانک مرکزی می دانند که می تواند پیامدهای جدی برای اقتصاد این کشور داشته باشد.
به گفته تام دانیلون، در حالی که مردم عادی و بخش خصوصی در ایران تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند، سپاه پاسداران نفوذش را در بخش های مختلف اقتصاد کشور گسترش داده و درآمد حاصله را صرف گروه های مورد حمایتش در عراق، لبنان، سوریه و یمن می کند.
این مشاور باراک اوباما گفت همانطور که رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود: "شکی نباید وجود داشته باشد: ایالات متحده و جامعه بین المللی مصمم اند که مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای شوند."
ایران تمام جوانب برنامه اتمی خود را صلح آمیز اعلام می کند.




مدافعان حقوق بشر و آزادی بیان نحوه برخورد با جوانفکر و طرفداران او را محکوم کرده اند
احمدی نژاد و جوانفکردو سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر و آزادی بیان از حکم تعطیل موقت روزنامه اعتماد و بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران طرفدار رئیس جمهوری ایران به شدت انتقاد کرده اند.
دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، و گزارشگران بدون مرز، از تشکل های مدافع آزادی بیان و استقلال رسانه ها در جهان، با صدور اطلاعیه های جداگانه ای، اقدام قوه قضاییه در بستن روزنامه اعتماد و بازداشت گروهی از کارکنان روزنامه ایران، متعلق به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی را به شدت تقبیح کرده و آن را نشانه دیگری از فقدان آزادی های اساسی در ایران دانسته اند.
روز شنبه این هفته، مقامات حکومتی ایران روزنامه اعتماد، از روزنامه های متمایل به جناح اصلاح طلب را به دلیل انتشار مصاحبه ای با علی اکبر جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - و مشاور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، توقیف موقت کردند.
همچنین روز دوشنبه و در پی برگزاری کنفرانس خبری علی اکبر جوانفکر در محل روزنامه دولتی ایران، مامورانی برای جلب او به این محل مراجعه کردند که به گفته آقای جوانفکر، با ضرب و شتم کارمندان این روزنامه و بازداشت حدود سی تن از آنان همراه بود هر چند روز گذشته، دادستان تهران ضمن رد اظهارات آقای جوانفکر ، توسل به خشونت در این ماجرا را تکذیب کرد.
دیده‌‎بان حقوق بشر در اطلاعیه خود گفته است: "هجوم نیروهای امنیتی ایران به دفتر روزنامه دولتی 'ایران' در روز دوشنبه این هفته و اقدام به بازداشت مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، نشانه واکنش شدید حکومت ایران نسبت به هرگونه دگراندیشی در این کشور است."
این اطلاعیه می افزاید که در تلاش برای بازداشت علی اکبر جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی که در یک نشست خبری شرکت کرده بود، مقامات حکومتی چهل تن از کارکنان روزنامه ایران را بازداشت کردند هر چند تا شامگاه همان روز، سی تن از این افراد آزاد شدند.
دیده‌بان حقوق بشر یادآور می شود که "روزنامه اصلاح طلب اعتماد هم به دستور قوه قضاییه به مدت دو ماه تعطیل شده است تنها به این دلیل که مصاحبه آقای جوانفکر شامل انتقاداتی از قوه قضاییه و مخالفان احمدی نژاد را منتشر کرده بود."
گزارشگران بدون مرز
براساس این اطلاعیه، الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد، تایید کرده است که این روزنامه به خاطر انتشار مطلبی در مورد میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالف دولت که از ماه فوریه در حبس خانگی هستند، و مصاحبه با آقای جوانفکر بسته شده است.
جو استورک، معاون دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه، گفته است که "تهاجم همزمان علیه مشاور رسانه ای رئیس جمهوری، روزنامه نگاران شاغل در یک روزنامه دولتی و یک روزنامه اصلاح طلب نشاندهنده تحمل ناپذیری نابخردانه مقامات حکومت ایران در قبال آزادی رسانه ای است."
آقای استورک خواستار آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان و لغو ممنوعیت انتشار روزنامه اعتماد شده است.
دیده‌بان حقوق بشر در این اطلاعیه، خلاصه ای از سابقه ماجرای جلب آقای جوانفکر را نیز ذکر کرده و یادآور شده است که روز ۲۰ نوامبر، دادگاه کیفری تهران این مقام دولتی را به جرم "انتشار مطالب مغایر ارزش های اسلامی" به یک سال حبس و سه سال محرومیت از فعالیت رسانه ای محکوم کرد.
این محکومیت به انتشار ویژه نامه روزنامه ایران در ماه اوت سال جاری ارتباط داشته است که در آن، این نظر بحث برانگیز مطرح شده بود که چادر سیاه زنانه، ریشه در اسلام ندارد.
اعتماد
اعتماد به خاطر انتشار دیدگاه یک مقام ارشد دولتی گرفتار تعطیل موقت شد
در ادامه این بیانیه به نقل از کمیته حمایت از روزنامه نگاران آمده است که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ ، یعنی حدود یک سال پیش، سی و چهار روزنامه نگار و وبلاگ نویس در زندان های ایران بودند، تنها طی سال ۲۰۱۱ بیش از شصت روزنامه نگار ایرانی ناگزیر از ترک کشورشان شدند و از زمان انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ تا کنون، مقامات حکومتی دست کم چهل نشریه را تعطیل کرده اند.
دیده‌بان حقوق بشر افزوده است که دادگاه های جمهوری اسلامی روزنامه نگاران را به جرایمی مانند "تبلیغ علیه نظام" متهم می کنند که به وضوح نشانه مخالفت قوه قضاییه با اصل آزادی بیان است و متهمان نیز به مجازات های سنگینی مانند دوره های طولانی حبس، شلاق و محرومیت از فعالیت رسانه ای محکوم می شوند.
این سازمان مدافع حقوق بشر در پایان اعلام می دارد که "در میان کشورهای جهان، ایران دارای بدترین پرونده از لحاظ بازداشت و حبس روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان است."

"قربانیان جنگ قدرت"

گزارشگران بدون مرز نیز در اطلاعیه ای با عنوان "روزنامه نگاران و رسانه ها قربانی جنگ قدرت در ایران می شوند" با اشاره به ماجرای بازداشت کارکنان روزنامه ایران، "حمله فیزیکی به روزنامه نگاران شاغل در خبرگزاری دولتی ایرنا و روزنامه دولتی ایران، بازداشت تعدادی از این روزنامه نگاران و تعطیلی روزنامه خصوصی اعتماد را که همگی طی سه روز گذشته روی داد" به شدت محکوم کرده است.
گزارشگران بدون مرز در این اطلاعیه به اعزام ماموران پلیس برای بازداشت علی اکبر جوانفکر و ماجرای محاکمه و محکومیت او اشاره می کند و می نویسد که "جوانفکر مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری است و آقای احمدی نژاد در حال حاضر در یک جنگ قدرت با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، درگیر است."
رهبران حکومت
گزارشگران بدون مرز حوادث اخیر را حاصل جنگ قدرت بین احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای و طرفداران او دانسته است
در این اطلاعیه آمده است که "هجوم به دفتر روزنامه ایران به شیوه ای خشونت آمیز صورت گرفت و ماموران پلیس در کاربرد گاز اشک آور علیه کارکنان ایرنا که برای ابراز حمایت از جوانفکر در محل گرد آمده بودند تردیدی به خود راه ندادند."
گزارشگران بدون مرز به نقل از بیانیه خبرگزاری ایرنا در مورد این واقعه می نویسد که "مصیب نعیمی، مدیر روزنامه ایران، و تعدادی از روزنامه نگاران در جریان حمله نفرات پلیس زخمی و بازداشت شدند و اگرچه آقای نعیمی ساعاتی بعد آزاد شد، اما از وضعیت سایر روزنامه نگاران بازداشتی خبری در دست نیست."
به گفته گزارشگران بدون مرز، ماموران جلب به علی اکبر جوانفکر هم دستبند زدند و او را برای مدتی بازداشت کردند اما آقای جوانفکر بعد از مداخله مستقیم محمود احمدی نژاد، آزاد شد.
گزارشگران بدون مرز در ادامه این اطلاعیه، به حکم تعطیل روزنامه اعتماد پرداخته و می نویسد که "اعتماد در آخرین شماره خود مصاحبه ای را با جوانفکر چاپ کرد که در آن، وی به انتقاد شدید از برخی از طرفداران نزدیک آیت الله خامنه ای از جمله غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات و علی لاریجانی، رئیس مجلس پرداخته بود."
به گفته این سازمان مدافع آزادی رسانه ها، آقای جوانفکر در این مصاحبه، "ارعاب" بعضی از نزدیکان محمود احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داد و گفت "قوانین ایران حبس در سلول انفرادی را ممنوع کرده است."
مشاور رسانه ای رئیس جمهوری همچنین اظهار داشته بود که دولت آقای احمدی نژاد مسئول بدرفتاری با زندانیان نیست و بر وزارت اطلاعات هم نظارت و کنترلی ندارد.
گزارشگران بدون مرز گفته است که اینک "یکی از پابرجا ترین حامیان احمدی نژاد" به قهر قوه قضاییه گرفتار آمده و یادآور شده است که علی اکبر جوانفکر در دهه ۱۹۹۰ از کارمندان ارشد وزارت اطلاعات و عضو دفتر آیت الله خامنه ای بود.
اطلاعیه گزارشگران بدون مرز سپس به حکم تعطیلی روزنامه اعتماد پرداخته و می نویسد که این دومین بار طی بیست ماه گذشته است که انتشار این روزنامه متوقف می شود زیرا در روز ۱ مارس سال ۲۰۱۰ (اسفند ماه ۱۳۸۸) اعتماد به دستور هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد تعطیل موقت شد و تا روز ۱۹ ژوئن سال جاری (خردادماه ۱۳۹۰) اجازه انتشار مجدد نیافت.
روزنامه ایران
با وجود حوادث روزهای اخیر، روزنامه ایران همچنان به کار خود ادامه می دهد
مدیر مسئول این روزنامه الیاس حضرتی، نماینده سابق مجلس و از اعضای سابق سپاه پاسداران است اما این روزنامه به جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی گرایش دارد.
گزارشگران بدون مرز در مورد حکم تعطیل اعتماد نوشته است: "جرم این روزنامه این است که اظهار نظر یکی از مشاوران رئیس جمهوری ایران، یعنی یک مقام رسمی دولتی در انتقاد از دیگر اعضای حکومت را منعکس کرده و به همین دلیل هم نظام قضایی حکومت، این روزنامه را به نشر اکاذیب متهم و از ادامه کار محروم ساخته است."
این اطلاعیه می افزاید: "اگرچه این رئیس خبرگزاری دولتی است که حکومت و مقامات سابق آن را به کاربرد شکنجه متهم می کند اما یک روزنامه اصلاح طلب باید مجازات شود زیرا روزنامه های مستقل قربانیان واقعی جنگ قدرت در میان رهبران حکومت ایران هستند."
دیده بان حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز از جمله سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر و آزادی بیان هستند که پیش از این بارها آنچه را که نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن آزادی رسانه ها در ایران می خوانند مورد انتقاد شدید قرار داده اند.
از جمله در جریان تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد، این سازمان ها همراه با شمار دیگری از نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان، ضمن انعکاس اخبار مربوط به برخورد نیروهای دولتی با تظاهرکنندگان و بازداشت، محاکمه و محکومیت منتقدان دولت و محدودیت های رسانه ای، این اقدامات را محکوم می کردند.
در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی ضمن انتقاد شدید از نهادهای بین المللی مدافع حقوق و آزادی بشر و مغرضانه خواندن نظرات آنها، اکثر این نهادها را زیر نفوذ مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی دانسته و گاه حتی ابراز حمایت آنها از افراد را نشانه وابستگی چنین افرادی به بیگانگان و مجرم بودن آنان قلمداد کرده اند.




علی لاریجانی خطاب به غرب: منتظر واکنش ایران باشید

 اقدام کشورهای غربی در زمینه‌ی تحریم گسترده نفت و گاز ایران، واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخته است. رئیس مجلس گفت که غرب منتظر واکنش ایران بماند و معاون وزیر نفت می‌گوید، ایران این تحریم‌ها را دور خواهد زد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به تحریم‌های گسترده‌ی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.
لاریجانی خطاب به کشورهای غربی گفت: «مجلس شورای اسلامی اقدام انگلیس و سایر کشورهای غربی را در تحریم‌های جدید بی‌پاسخ نمی‌گذارد و آنها باید منتظر واکنش ایران باشند.»
رئیس مجلس ایران تاکید کرده که «تحریم‌های جدید بر اراده ملی در خصوص پرونده هسته‌ای تاثیری نخواهد داشت».
علی لاریجانی همچنین تحریم بانک مرکزی ایران را "لجبازی با ملت‌ها" نامید و آن را اقدامی در جهت کمرنگ کردن نقش ایران در تحولات منطقه ارزیابی کرد.
ایران: «صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا ادامه خواهد داشت»
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در واکنش به تحریم جدید آمریکا علیه صنایع پتروشیمی ایران، اعلام کرد: «با دریافت مجوز جدیدی از اتحادیه اروپا، صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این منطقه متوقف نخواهد شد».
عبدالحسین بیات در گفتگو با خبرگزاری مهر همچنین تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا تاثیری در فروش و صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای اروپایی ندارد.
وی اظهار داشت که آمریکا از سال گذشته تحریم علیه صنعت پتروشیمی ایران را آغاز کرده بود.
آقای بیات تاکید کرد که از همان زمان از روش‌های مختلف "دور زدن تحریم" استفاده شد و بسیاری از مواد مورد نیاز صنایع پتروشیمی از این طریق تامین شده است.
   معاون وزیر نفت ایران در ادامه سخنانش به نظامنامه "ریچ" اشاره کرد. بر اساس این سیستم که از سال ۲۰۰۷ از سوی اتحادیه اروپا اجرا می‌شود، تمامی مواد شیمیایی قبل از ورود به بازار اروپا باید مورد آزمایش قرار گیرند، ضمن آنکه هیچ شرکتی حق تولید و یا بازاریابی مواد ثبت نشده را ندارد.
به گزاش خبرگزاری مهر از ابتدای سال ۲۰۱۱ تاکنون نزدیک به ۳۰ محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری ایران در لیست "ریچ" اتحادیه اروپا ثبت شده و این مبادلات حداقل تا سال ۲۰۱۳ حفظ خواهد شد.
  خبرگزاری مهر همچنین گزارش داده که در حال حاضر ایران صادرکننده انواع محصولات پتروشیمی به ۱۷ کشور اروپایی  است و بر این اساس، ایران دومین صادرکننده صادرات پلی‌اتیلن سنگین و متانول به اروپاست. حجم این صادرات حدود دو میلیارد دلار برآورد شده است.
  مهر همچنین از راه‌اندازی یک مرکز جدید ذخیره‌سازی و توزیع پتروشیمی در یکی از کشورهای شرق اروپا توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران خبر داده است.
«تحریمها تاثیری بر رفتار سیاسی ایران نخواهد داشت»
در اولین واکنش رسمی مقامات ایرانی به تحریم بانک مرکزی ایران از سوی بریتانیا و کانادا، و تحریم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران از سوی امریکا، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد حجم روابط ایران با سایر كشورهای جهان بیش از ۳۶ درصد افزایش یافته است.
رامین مهمان‌پرست اقدامات كشورهای غربی را در راستای "دشمنی با ملت ایران و البته بی‌نتیجه و بی‌تاثیر" دانست.
رییس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود درباره تحریم بانک مرکزی ایران از سوی بریتانیا افزود: «متاسفانه انگلیس با پیروی كوركورانه از سیاست‌های آمریكا، ضعف سیاست خارجی خود را نشان داده است».
آمریکا صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران را مورد تحریم قرار داده استآقای مهمان‌پرست تاکید کرد كه حجم روابط ایران با انگلیس و آمریكا در پایین‌ترین سطح قرار دارد و به همین دلیل این گونه اقدامات را دارای جنبه تبلیغاتی و جنگ روانی نامید.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان كرد: «این گونه اقدامات تاثیری بر حركت جمهوری اسلامی ایران و رفتار سیاسی و اقتصادی كشورمان نخواهد داشت».
دستیار ویژه وزیر امور خارجه همچنین گفت: «كشورهایی این اظهارات را مطرح میكنند كه در آستانه ورشكستگی سیاسی یا اقتصادی قرار دارند یا در صف انتظار ورشكستگی هستند و از كمترین محبوبیت در بین ملتهای جهان برخوردارند».
تقاضای تحقیق مستقل درباره شکنجه در انگلیس
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز سه‌شنبه اول آذر خود از تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت انتقاد کرد و از اینکه به «مباحث حقوق بشر در جهان به یك موضوع سیاسی و ابزاری در اختیار كشورهای سلطه‌گر و زورگو تبدیل شده است» اظهار تاسف كرد.
رامین مهمان‌پرست خاطرنشان كرد: «اگر قرار باشد به موضوع حقوق بشر به صورت جدی و عادلانه رسیدگی شود، باید به جنایات آمریكایی‌ها در كشورهای مختلف رسیدگی شود.»
وی به کشته و مجروح شدن به گفته‌ی او بیش از یک میلیون نفر در جنگهای عراق و افغانستان اشاره کرد و همچنین اقدامات اسرائیل در فلسطین را "جنایاتی" خواند که دنیا باید به آن رسیدگی کند.
رییس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در ادامه خواستار تشكیل گروه‌هایی شد كه به صورت مستقل درباره "شكنجه و رفتار غیرانسانی" در انگلیس تحقیق و بررسی كنند.
مهمان‌پرست گفت: «این گروه‌های مستقل باید عاملان شكنجه‌ها را شناسایی كنند و گزارش اقدامات خود را به اطلاع مردم و رسانه‌ها برسانند».
لاریجانی توان حرفه‌ای احمد شهید را زیر سوال برد
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی شب گذشته (دوشنبه ۳۰ آبان) پس از تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر توسط ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد.
محمد جواد لاریجانی در این دیدار با تاکید بر ضرورت ادامه "همکاری‌های فنی" جمهوری اسلامی با کمیساریای عالی حقوق بشر، از نحوه گزارش‌گری برخی نمایندگان این سازمان از وضع حقوق بشر در ایران و "انعکاس وارونه" آن در رسانه‌ها انتقاد کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی، لاریجانی به بان کی مون گفت: «وقتی قرار است گزارشی از جمهوری اسلامی تهیه شود، باید با دقت فراوان و اخذ اطلاعات لازم از مسئولان ایرانی تهیه شود و شایسته نیست گزارش‌های بی پایه و اساس، با نام و امضای دبیرکل سازمان ملل متحد منتشر شود».
مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در این دیدار همچنین از شخص بان کی مون انتقاد کرده و گفته: «فضای سازمان ملل متحد نباید به صحنه تئاتری مبدل شود که کشورهای مدعی و زیاده‌خواه، صحنه‌گردان آن هستند».
دبیر ستاد حقوق بشر همچنین درباره گزارش احمد شهید گفته است: «معتقدیم گزارشگر ویژهای که برای ایران معرفی شده، گزارشی عجولانه و مبتنی بر ادعاهای مخالفان ملت ایران تهیه کرده و برخلاف رویه های مرسوم، با رسانههای متخاصم با ملت ایران نیز مصاحبه کرده است».
وی اقدام احمد شهید در مصاحبه با رسانه‌های  به گفته‌ی او "ضد ایرانی" را نقض بیطرفی دانست و توان حرفهای گزارشگر ویژه سازمان ملل را زیر سوال برد.
لاریجانی یک بار دیگر تاکید کرد که ایران آماده است براساس توافق‌های "یو پی آر"، همه مواردی را که به نام توصیه پذیرفته، بررسی و واکاوی کند.
منظور لاریجانی از توافقهای "یو پی آر"، توافقاتی است که با شورای حقوق بشر سازمان ملل انجام شده و جمهوری اسلامی تا کنون به هیچیک از آنان پاسخ نداده است.




دو فوریت طرح کاهش رابطه با بریتانیا در مجلس تصویب شد 

پپس از اعلام تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی بریتانیا، نمایندگان مجلس ایران، دو فوریت طرحی را تصویب کردند که منجر به کاهش سطح روابط ایران با بریتانیا خواهد شد. علاءالدین بروجردی یکی از موافقان این طرح است.

مجلسیان هم وارد میدان شدند. دو روز پس از اعلام تحریم‌های جدید بریتانیا، کانادا و آمریکا علیه بانک مرکزی و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران، ۱۶۲ نماینده مجلس دو فوریت طرح کاهش روابط با انگلیس را تصویب کردند.
به گزارش خبرآنلاين، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از پیشنهاددهندگان این طرح در صحن علنی مجلس گفت: «موضع انگليس همواره در قبال ما خصمانه بوده و روابط ما با این کشور نبايد به شکل عادی باشد. بايد با رای بالا به اين طرح، نشان دهيم که در مصاف سياسی جدی با انگليس هستيم».
وی تحریم بانک مرکزی ایران از سوی بریتانیا را خلاف ضوابط بین‌المللی دانست و گفت: «از این رو در شرایط کنونی داشتن روابط عادی با این رژیم به هیچ وجه توجیه ندارد».
آقای بروجردی از نمایندگان خواست تا با رأی حداکثری، پاسخ انگلیس را در قبال آنچه وی "جنایات" نامید بدهند. این نماینده مجلس تاکید کرد: «ما امروز عملا وارد یک مصاف جدی سیاسی با انگلیسی‌ها شده‌ایم و باید طرح کاهش رابطه با این رژیم تصویب شود.»
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سپس خطاب به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «شما به عنوان رأس دستگاه دیپلماسی کشور در وزارت امور خارجه باید سفیر رژیم انگلیس را از کشورمان اخراج کنید چرا‌که در این شرایط ما نباید اجازه داشتن روابط عادی با انگلیسی‌ها را صادر کنیم.»
 طرح کاهش رابطه با بریتانیا یک بار دیگر و در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ در مجلس مطرح شده بود. اما برای اعمال برخی اصلاحات به کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی ارجاع شد و در همانجا ماند.
در جلسه روز چهارشنبه دوم آذر ماه مجلس، ۱۶۲ نماینده از ۱۹۲ نماینده حاضر در مجلس به دو فوریت این طرح رای مثبت دادند. ۵ نماینده نیز رای مخالف دادند اما هیچیک به عنوان مخالف سخنرانی نکردند. ۶ نفر نیز به این طرح رای ممتنع دادند.
«رابطه مالی ما با انگلیس از مدتها پیش قطع است»
رييس کل بانک مرکزی اقدام بریتانیا در تحريم بانکی ايران را موضوع جديدی ندانست و تاکید کرد که ایران از مدت‌ها پيش رابطه مالی با انگليس به ويژه با بانک مرکزی اين کشور نداشته است. محمود بهمنی گفت این اقدام نمی‌تواند تاثیری بر فعالیت‌های بانک مرکزی بگذارد.
رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنین تحریم این بانک از سوی بریتانیا را  اقدامی «سياسی و کاملاً غير کارشناسی و غير حرفه‌ای دانست که نمی‌تواند مبنای جهانی داشته باشد. »
روز دوشنبه ۳۰ آبان، ۲۱ نوامبر سه کشور بریتانیا، کانادا و امریکا در اقدامی هماهنگ بانک مرکزی و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران را تحریم کردند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز قرار است روز اول دسامبر، ۱۰ آذر درباره تحریم‌های بیشتر علیه ایران تصمیم بگیرند.



برکناری یدالله جوانی از سمت معاونت سیاسی سپاه

روابط عمومی سپاه پاسداران از برکناری یدالله جوانی از سمت معاونت سیاسی سپاه خبر داده است.
به گزارش دانشجونیوز به نقل از جام جم، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، "علی اشرف نوری" را به عنوان معاون سیاسی سپاه منصوب كرده است.
به گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران، آيين تودیع و معارفه معاون سیاسی سپاه با حضور حجت الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولین اين نهاد برگزار شد.
یدالله جوانی، به عنوان مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه معرفی شده است. علی اشرف نوری پیش از این مسئولیت معاونت سیاسی نیروی مقاومت بسیج و نیز معاونت روابط عمومی و تبلیغات بسیج را بر عهده داشت.



قوه قضائیه ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی تشکیل داد

با دستور صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه، در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، ستاد ویژه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی تشکیل شد.
به گزارش دانشجونیوز، ستاد ویژه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی با مسئولیت محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، و قائم‌مقامی ذوالقدر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تشکیل خواهد شد.
بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضائیه، این ستاد بر اساس ماده ٦٧ انتخابات مجلس شورای اسلامی مبنی بر «تشکیلات قضایی در حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیات اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می‌دارد» شکل گرفته است.
در این بخشنامه همچنین دستور بررسی خارج از نوبت جرایم انتخاباتی به قضات داده شده است: "با عنایت به ماده ‌۱۷ قانون انتخابات که اشعار می‌دارد: «محاکم صالحه قضایی موظفند به تخلفات و جرایم انتخابات به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی کنند.» لازم است روسای محترم دادگستری‌ها عندالاقتضاء با به کارگیری قضات واجد صلاحیت، شعب ویژه‌ای در دادسراها و دادگاه‌ها برای رسیدگی سریع و خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی تشکیل دهند. "
نگرانی انتخاباتی از جنس اصولگرایان
در حالی که بخش عمده ای از نیروهای مخالف و منتقد حاکمیت از تحریم انتخابات مجلس سخن می گویند، سرعت شکاف میان نیروهای اصولگرا برای رقابت در این انتخابات شدت گرفته است. اصولگرایان سنتی دولت را متهم به دخالت در انتخابات با استفاده از قدرت اجرایی و تلاش برای تقلب در انتخابات آتی مجلس می کنند.
چندی پیش حجت الاسلام غرویان در مورد انتخابات و احتمال اقدام تقلب جریان موسوم به انحرافی گفته بود: «به هر حال وظیفه شورای نگهبان این است که از تقلب، جوسازی، فریبکاری جلوگیری کند. آیت‌الله جنتی هم به عنوان دبیر شورای نگهبان در خصوص جریان انحرافی، موضع گیری سختی داشته و گفته‌اند، ما هرگز نخواهیم گذاشت که این افراد با تقلب، فریب و حقه به قدرت برسند.»
در حالی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨، طرفداران مهدی کروبی و میرحسین موسوی به دلیل نگرانی از دخالت حاکمیت در آرای مردم و تغییر نتیجه انتخابات کمیته صیانت از آرا مردم را تشکیل داده بودند، اصولگرایان یکپارچه با تضمین امنیت انتخابات، ایجاد هرگونه شائبه در صحت انتخابات و آرا ریخته شده به صندوق های رای را مخالف امنیت ملی و خیانت به نظام تلقی می نمودند. اکنون نگرانی رییس قوه قضائیه از جرایم انتخاباتی منجر به صدور بخش نامه ویژه ای به قضات در این راستا شده است.




دیدار میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با خانواده در روز عید غدیر

آقای مهندس میرحسین موسوی و خانم دکتر زهرا رهنورد در روز عید غدیر با برادران و خواهران میرحسین ملاقات داشته اند.آنها در سلامتی کامل روحی و جسمی به سر می برند.
به گزارش کلمه، در آستانه ی دهمین ماه از بازداشت همراهان جنبش سبز ، که برخلاف گفته های برخی از مسئولین در مجامع داخلی یا بین المللی حقوق بشری ، بدون ارائه حکم و یا طی مراحل قانونی قضائی بوده است، خبرهای جدید حاکی از دیدار برادران و خواهران مهندس موسوی با میرحسین و دکتر زهرا رهنورد در روز عید غدیر است.
بر اساس این گزارش، برادران و خواهران، پس از این ملاقات که در خانه برادر بزرگترشان حاج میرعبدالله موسوی و با حضور نیروهای امنیتی و برای اولین بار در ۲۳۰ روز گذشته صورت گرفت از سلامتی کامل این دو همراه مردم خبر داده و تاکید کرده اند که روحیه آنها همچنان خوب وعالی است. پیش از این مهندس موسوی یکبار دیگر در روز فوت پدر یعنی در تعطیلات عید نوروز سال جاری با خواهران و برادران در کنار پیکر آن مرحوم دیدار محدود بیست دقیقه ای داشته اند.




مشاور بانوان صدا و سیما: حجاب مساله شخصی نبوده و از حقوق الهی است

مشاور امور بانوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مراسمی در ارتباط با مساله «حجاب و عفاف» «رضایت» زن و مرد برای صرف نظر از حجاب را بی ارزش دانسته و ضمن بی ارتباط دانستن «حفظ حجاب» به زن و مرد، آن را «حقوق الهی» معرفی کرده است.
به گزارش دانشجونیوز، پروین سلیحی، مشاور امور بانوان سازمان صداوسیما که در مراسم «اختتامیه جشنواره تولدت رسانه ای حجاب و عفاف(نور)» سخنرانی کرده است، «شخصی بودن» مساله حجاب را رد کرده و تاکید نموده که «حفظ حجاب از حقوق الهی است و مربوط به زن نیست تا بگوید من از حق خود صرفنظر می‌کنم و مربوط به مرد هم نیست تا بگوید من راضی‌ام که زنم حجاب خود را حفظ نکند.»
بر اساس آنچه خبرگزاری های حکومتی گزارش داده اند، این مشاور امور بانوان صدا و سیمای ایران، مساله حجاب را اجتماعی دانسته و اضافه نموده است: «مسئله حجاب و عفاف امری صرفاً شخصی نیست و ظهور اجتماعی آن برمسائل دیگر نیز تأثیر دارد از طرف نوع نظام فکری جامعه و افراد آن نیز بر چگونگی مسئله حجاب تأثیر می‌گذارد.»
وی در ادامه ادعاهای مقامات سیاسی ایران در ارتباط با غرب را تکرار نموده و «انسان گرایی» را مخالف وجود خدا ارزیابی نموده و افزوده است: «در جوامعی که بنیان فکری‌شان بر اومانیسم و انسان‌گرایی است و در آن جایی برای خداوند متعال به عنوان خالق هستی وجود ندارد نمی‌توان از حریم الهی و جایگاه حقیقی انسان سخن گفت و نمی‌توان مجالی را برای رشد و تعالی انسان و جامعه در نظر گرفت چرا که در چنین جوامعی نهایت تلاش برای کسب لذایذ مادی و دنیوی خواهد بود.»
مشاور امور بانوان سازمان صداوسیما، حجاف و عفاف را از حدود الهی و ضروریات اسلام دانسته و با ادعای اینکه حجاب ضامن سلامت جامعه است، افزود: «حفظ حجاب در جامعه ضامن سلامت و تعالی آن و مسدودکننده روزنه‌های ورودی دشمنان به حریم جامعه است و از طرفی بخشی از آن جزو حقوق الهی و بخش دیگر نیز حق ناس است.»
سلیحی در ادامه با اشاره به اینکه «غول‌های رسانه‌ای با پشتوانه توطئه‌های صهیونیستی و با تمام توان خود به جنگ اسلام و اخلاق برخاسته‌اند»، ابزار نوین و زندگی با رایانه ها را مایه «انفعال و فراموشی هویت» دانسته و آن را «ابزاری در دست قدرت های جهانی» ارزیابی کرده است.



تدابیر شدید امنیتی برای ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد فروهرها

خبرگزاری هرانا - پرستو فروهر می‌گوید که مقام‌های امنیتی ایران از برگزاری مراسم سالگرد قتل پدر و مادرش جلوگیری کرده‌اند.
خانم فروهر به بخش فارسی بی‌بی سی گفت که مأموران از حوالی ظهر امروز، اول آذر ۱۳۹۰، با مسدود کردن کوچه‌های اطراف منزل خانوادگی او در خیابان هدایت تهران، مانع از عبور و مرور مردم شده‌اند و به او نیز گفته‌اند که از خانه خارج نشود.
سیزده سال پیش در سی‌ام آبان ۱۳۷۷، داریوش فروهر و همسرش پروانه مجد اسکندری، دو فعال شناخته شده سیاسی و اجتماعی در منزل خود کشته شدند.
بعد از آن بود که به فاصله دو هفته اجساد محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، دو تن از اعضای کانون نویسندگان ایران نیز کشف شد.
این وقایع که با رعب و وحشت جامعه فرهنگی ایران روبرو شده بود به قتل‌های زنجیره‌ای معروف شد و سرانجام در دی ماه‌‌ همان سال وزارت اطلاعات دولت محمد خاتمی، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «معدودی از همکاران مسئولیت نا‌شناس، کج اندیش و خودسر این وزارت»، مرتکب این قتل‌ها شده‌اند.
خانم فروهر می‌گوید که از‌‌ همان سال از برگزاری مراسم در خانه که محل قتلگاه پدر و مادرم است، جلوگیری کرده‌اند، اما امسال به اعتقاد او «فشارهای امنیتی» بیشتر از سال‌های قبل است.
وی افزود که شنبه پیش برای بزرگداشت این مراسم از محل اقامت خود در آلمان به ایران بازگشته است، اما هنگام ورود در فرودگاه امام خمینی تهران احضاریه‌ای را به او ابلاغ کرده‌اند تا به وزارت اطلاعات مراجعه کند.
خانم فروهر گفت، با مراجعه به این وزارتخانه، مسئولان امنیتی به او گفته‌اند، اوضاع «حساس» است و به همین دلیل اجازه ندارد که مراسمی برای بزرگداشت والدینش برگزار کند.
این در حالی است که به گزارش جرس، سایت نزدیک به اصلاح طلبان ایران، تنی چند از همفکران سیاسی و اجتماعی داریوش فروهر نیز احضاریه‌های مشابهی را دریافت کرده‌اند.
از جمله این افراد خسرو سیف است که پس از قتل داریوش فروهر به دبیر کلی حزب ملت ایران منصوب شد.
پرستو فروهر با تائید این خبر به بخش فارسی بی‌بی سی گفت که در طول چند روز گذشته به تنی چند از همفکران پدر و مادرش گفته‌اند که «حتی روز قبل از سالگرد، حق ندارند به خانه فروهر‌ها مراجعه کنند».
خانم فروهر می‌گوید که پیگیری‌های او برای رسیدگی به پرونده این جنایات تاکنون نتایج «مطلوبی» نداشته است و افشای قتل‌های سیاسی در ایران با «سد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی» روبرو شده است.
وی افزود که هرچند مقام‌های قضایی ایران با برگزاری یک «دادگاه نمایشی»، این پرونده را مختومه اعلام کردند، اما او همچنان با پیگیری این پرونده «امید به دادخواهی» را در خود زنده نگه داشته است.




هرانا؛ لیلا بهروز بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل شده است

خبرگزاری هرانا – لیلا بهروز، معلم روستاهای محروم آذربایجان شرقی و همسر بهروز فریدی از ۱۲ آبان ماه به همراه همسرش و آرش و سیاوش محمدی در بازداشت وزارت اطلاعات بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تبریز، لیلا بهروز در مراجعه نیروهای امنیتی به منزل پدری بهروز فریدی بازداشت و پس از ۱۵ روز حبس در اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز منتقل شده است.
لیلا بهروز فوق لیسانس مدیریت آموزشی و معلم دبستان روستای نذر کهریز از توابع شهرستان مراغه است.
بهروز فریدی که فارغ التحصیل رشتهٔ مهندسی مکانیک از داشگاه آزاد تبریز است وی در استانهٔ ۱۶ آذر سال ۸۸ نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود که نهایتا از اتهامات وارده تبرئه شد.
آرش محمدی دانشجوی رشتهٔ مدیریت صنعتی دانشگاه پیام نور تبریز و سیاوش محمدی دانشجوی رشتهٔ هنر دانشگاه نبی اکرم تبریز است.




بی خبری مطلق از وضعیت مهندس محمد توسلی

خبرگزاری هرانا - با گذشت ۲۰ روز از بازداشت رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران هیچ خبری از وضعیت او در دست نیست.
 به گزارش میزان خبر، مهندس محمد توسلی که از ۱۲ آبان ماه در بازداشت است، تاکنون با منزل خود تماس نگرفته است و هیچ گونه اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.
بی‌خبری از وضعیت این فعال سیاسی، نگرانی‌ها در مورد سلامت وی را تشدید کرده است.
بازداشت اخیر مهندس محمد توسلی توسط نیروهای امنیتی پس از حمله رسانه های اقتدار گرا به نامهٔ ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی، خطاب به رییس جمهور پیشین ایران،سید محمد خاتمی، صورت گرفته است.
در این نامه فعالان سیاسی و اجتماعی گوشزد کرده بودند: «کمترین چشم‌انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت.»
همسر مهندس توسلی پیش از این در مصاحبه‌ای با سایت جرس گفته بود: «آقای توسلی ۷۴ سال دارند و تا الان مشکل و ناراحتی جسمانی خاصی نداشتند و اگر مشکلی برایشان پیش بیاید بخاطر همین فشارهایی است که در انفرادی ممکن است به ایشان وارد شود. ما بسیار نگران حال ایشان هستیم.‌‌ همان زمان هم به آقایان گفتم چرا با خانواده ما این برخورد‌ها را می‌کنید؟ که فقط می‌گفتند صحبت نکنید، مصاحبه نکنید و سکوت کنید.»
بعد از عاشورای ۱۳۸۸،دختر مهندس توسلی، مهندس لیلا توسلی، و داماد ایشان، مهندس محمد نوید طاهری، بازداشت شدند و هم اکنون در حال سپری کردن احکام سنگین دادگاه انقلاب هستند.
مهندس محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب سال ۵۷ بود و قبل و بعد از انقلاب در سالهای ۵۴، ۶۷، ۶۹، ۸۰ و ۸۸ بازداشت و زندانی شده و تحت شکنجه‌های طاقت فرسا قرار گرفته است.



مهرداد سرجویی، روزنامه نگار، همچنان در بند ۲۰۹ اوین

خبرگزاری هرانا - "مهرداد سرجویی"، روزنامه نگار امور بین الملل، پس از چند ماه بازداشت همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگه داری می شود.
به گزارش کلمه، این روزنامه نگار که بیشتر در روزنامه هایی انگلیسی زبان چاپ تهران و حوزه بین الملل فعالیت می کرد نزدیک چهار ماه است که بدون ارائه هیچ دلیل مشخصی در منزلش بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شده است.
این روزنامه نگار کاملا بلاتکلیف در این بند به سر می برد در حالیکه همه زندانیان بعد از تحقیقات اولیه باید به قید وثیقه از زندان آزاد شوند.
یکی از مهم ترین فعالیت های روزنامه نگاری او همکاری با روزنامه انگلیسی زبان ایران نیوز بوده است. او همچنین بارها به همراه دیگر روزنامه نگار ایرانی با انتشار بیانیه هایی خطاب به مسوولان خواستار آزادی دیگر روزنامه نگاران زندانی شده بود.




خبرگزاری هرانا - جواد بوعلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان بهبهان، از سوی یکی از زندانیان عادی این زندان، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، یکشنبه شب گذشته و در پی حالت جنون آمیز یکی از زندانیان عادی زندان بهبهان، وی به جواد بوعلی حمله‌ور شده و ضمن ضرب و شتم، موجب شکستگی یکی از دندان‌ها و آسیب دیدگی شدید این زندانی سیاسی از ناحیه دنده و گردن شد.
این در حالیست که روز گذشته و با مراجعه جواد بوعلی و مجید دری به مسئولین زندان، آنان علناً اعلام نمودند، فرد مذکور به همراه ۳ تن دیگر از زندانیان دارای مشکل روانی ست به اصطلاح دارای کارت قرمز می‌باشند و به همین خاطر احدی حق شکایت از ایشان را ندارند.
شایان ذکر است مسئولین زندان، از ارائه‌ی هرگونه توضیح پیرامون علت نگهداری این افراد در میان باقی زندانیان خودداری نمودند.
همراهان جواد بوعلی ابراز داشتند، پس از مراجعه بوعلی از دفتر مسئولین زندان، فرد مذکور، علنا آقای بوعلی را تهدید به مرگ نموده و ایشان نسبت به امنیت جانی خود و مجید دری ابراز نگرانی نموده و مسئولیت هرگونه حادثه‌ای را به عهده مسئولان زندان بهبهان دانسته‌اند.




اسیدپاشی بر روی یک مادر و دختر در مشهد

خبرگزاری هرانا - زن جوانی به همراه دختر خردسالش در مشهد، قربانی اسیدپاشی شدند.
به نوشته‌ی روزنامه‌ی خراسان، این حادثه در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد رخ داد که مادری با دختر ۶ ساله‌اش داخل یک خودرو منتظر همسرش بود که ناگهان موتورسواری که کلاه کاسکت بر سر داشت به بهانه پرسیدن آدرس کنار خودرو پارک شده متوقف شد و با نشان دادن یک تکه کاغذ از زن جوان خواست تا شیشه را پایین بدهد، اما زن ۲۹ ساله که به حرکات موتورسوار مشکوک شده بود با اشاره دست به او فهماند که آدرس را نمی‌داند.
موتورسوار که نقشه شومی را در سر می‌پروراند در یک لحظه در خودرو را باز کرد و شیشه محتوی اسید را روی مادر و فرزند پاشید و بلافاصله از محل دور شد. زن جوان و دختر ۶ ساله‌اش که از شدت درد و سوزش به خود می‌پیچیدند با جیغ و فریاد از شهروندان کمک خواستند که در این لحظه همسر مصدوم رسید و آن‌ها را به بیمارستان رضا منتقل کرد.
پزشکان بخش سوختگی بیمارستان نیز بلافاصله اقدامات درمانی اولیه را آغاز کردند اما به دلیل اینکه چشم زن جوان صدمه زیادی دیده بود آن‌ها را به بیمارستان چشم پزشکی اعزام کردند.
همسر قربانی اسیدپاشی درباره چگونگی وقوع این حادثه گفت: "دیشب در منزل یکی از دوستانم مهمان بودیم، ساعت حدود ۱۰ یا ۱۵ دقیقه بامداد بود که از منزل دوستم بیرون آمدیم و همسرم به اتفاق دختر ۶ ساله‌ام در صندلی جلو نشستند و ۲ دختر دیگرم به همراه مادرم در صندلی عقب خودرو جای گرفتند."
وی افزود: "هنوز حرکت نکرده بودم که متوجه شدم تلفن همراهم را در منزل دوستم جا گذاشته‌ام بنابراین دوباره به منزل دوستم بازگشتم و از او خواستم با شماره تلفن من تماس بگیرد تا با صدای زنگ آن متوجه شوم آن را در کجای خانه گذاشته‌ام."
وی اضافه کرد: "در همین لحظه ناگهان صداهای جیغ و فریاد دلخراش همسر و فرزندم که مدام زنگ منزل را فشار می‌دادند شنیدم وقتی در را گشودیم با صحنه وحشتناکی رو به رو شدم. سر و صورت و دست و پاهای همسر و دخترم بر اثر اسیدپاشی به شدت سوخته بود و آن‌ها از درد به خود می‌پیچیدند. صحنه واقعا وحشتناکی بود که به هیچ وجه نمی‌توانم آن را توصیف کنم."
این مرد ادامه داد: "خواستم با اورژانس تماس بگیرم اما قدرت هر کاری از من سلب شده بود و فریادهای دلخراش همسر و فرزندم آسمان محله را می‌شکافت به ناچار آن‌ها را سوار خودرو کردم و به بیمارستان رضا بردم که در آنجا اقدامات اولیه پزشکی را انجام دادند."
قربانی اسیدپاشی این حادثه تاسف بار نیز گفت: "وقتی داخل خودرو منتظر همسرم بودم موتورسواری که موتورش خاموش بود به کنار شیشه خودرو آمد و با نشان دادن کاغذی قصد پرسیدن آدرس آن را داشت اما من که گویی حس ششمم گواهی می‌داد حادثه‌ای در حال وقوع است شیشه را با وجود اصرار او پایین ندادم. موتورسوار که ناامید شده بود در یک لحظه در خودرو را باز کرد و شیشه محتوی اسید را به سر و صورت و اعضای بدن من و دخترم که در صندلی جلو نشسته بودیم پاشید و با انداختن ظرف محتوی اسید از محل فرار کرد."
وی افزود: "اسید کف، سقف و صندلی خودرو را نیز سوزاند اما خوشبختانه به دختران دیگر و مادرشوهرم که در صندلی عقب بودند آسیبی نرسید."
وی گفت: "در حالی که من وحشت زده جیغ می‌کشیدم و نگران دخترم بودم همسایه‌ها و رهگذران جمع شدند و همسرم با خودرو ما را به بیمارستان برد."
این گزارش حاکی از آن است که پزشکان معالج این زن نیز پس از انجام معاینات اولیه اعلام کردند که چشم چپ این زن ۲۹ ساله در مرحله حاد قرار دارد و ۷۰ درصد آن از بین رفته است.



اخراج ۸۰ کارگر کارخانه‌ی فرش غرب کرمانشاه

خبرگزاری هرانا -تعداد ۸۰ نفر از کارگران قراردادی کارخانه فرش غرب، واقع در محور کرمانشاه - بیستون از کار اخراج شدند.
این کارگران با راه اندازی مجدد کارخانه در سال ۸۸، به صورت قراردادی مشغول به کار شده بودند، اما مدیریت به بهانه تحریم اقتصادی و نبود الیاف، آن‌ها را اخراج کرده است.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، کارگران بیکار شده، قصد دارند در اعتراض به این تصمیم مدیریت، روز سه شنبه اول آذر در مقابل اداره کار شهر کرمانشاه تجمع کنند.
لازم به یادآوری است که در سال ۸۶، کارخانه فرش غرب کرمانشاه به دلیل بی‌کفایتی بخش خصوصی به تعطیلی کشانده شد، اما بعد از چندین ماه تجمع اعتراضی و حمایت کارگران از نمایندگان منتخب و مورد اعتماد خود، در ابتدای سال ۸۸، بار دیگر کارخانه به بخش دولتی واگذار گردید و راه اندازی شد. علاوه بر این، کارگران توانستند تمامی مطالبات خود را دریافت کنند.



آمنه بهرامی دیه‌ی دو چشمش را دریافت نمی‌کند

خبرگزاری هرانا - شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران اعلام کرده است آمنه بهرامی به دليل "بخشيدن کامل" مجيد موحد، نمی‌تواند پول ديه را دريافت کند.
روزنامه شرق در این خصوص نوشت: "آمنه بهرامی می‌گويد از قصاص گذشت کرده اما ديه چشمانش را می‌خواهد اما اجرای احکام می‌گويد صورت‌جلسه نشان می‌دهد او گذشت کامل کرده ‌است."
بر اساس این گزارش "اين صورت‌ جلسه مورد اعتراض آمنه قرار گرفت اما به او گفته ‌شده است ديگر نمی‌توانند کاری بکنند و اين صورت‌جلسه قطعی است. آمنه مدعی است اين رضايت او نيست و چون بينايی‌اش را از دست داده، نمی‌دانست در آن صورت‌جلسه چه نوشته ‌شده است."
آمنه بهرامی در سال ۱۳۸۳ با اسيدپاشی از سوی خواستگارش، مجيد موحد، نابينا شد.
موحد به تازگی از سوی شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران از لحاظ جنبه عمومی جرم به ۱۰ سال حبس و پنج سال تبعيد محکوم شده است. وی که از سال ۱۳۸۳ در زندان است، حدود هفت سال از ۱۰ سال حبس را گذرانده است.
اجرای حکم قصاص "چشم در برابر چشم" برای مجید موحد که از سوی آمنه بهرامی درخواست شده بود و دادگاه نیز با آن موافقت نموده بود، چندين بار به عقب افتاد تا اينکه در مردادماه سال جاری دقايقی قبل از اجرای حکم ريختن اسيد به چشمان مجيد موحد، آمنه بهرامی اعلام کرد وی را می‌بخشد و به اين ترتيب اجرای حکم قصای متوقف شد.
این در حالی است آمنه بهرامی گفته بود با اينکه مجيد موحد را بخشيده اما ديه ۲۰۰ ميليونی را برای پيگيری درمانش از وی می‌خواهد.
اما نورالله عزيزمحمدی، رييس شعبه ۷۱ دادگاه کيفری تهران گفته است: "هيچ ‌اعتراضی از آمنه يا وکيلش درباره حکم صادره به اين شعبه ارائه نشده ‌است و قضات بر اساس اعلام رضايتی که در پرونده وجود داد، اعلام نظر کردند."



ضرب و شتم دانشجویان درمراسمی در دانشکده نفت آبادان

خبرگزاری هرانا - مراسم معارفه نامزدهای انتخابات شورای صنفی پس از سخنان دبیر سیاسی انجمن اسلامی سابق دانشکده نفت آبادان، توسط بسیج دانشجویی به آشوب کشیده شد.
به گزارش جرس، پس از سخنان سینا فخاریان، دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی، که در انتقاد به جو امنیتی و فضای بسته حاکم بر دانشگاه صورت گرفت، ادامه این مراسم توسط بسیج دانشجویی و با دخالت حراست دانشگاه و نیروهای امنیتی به آشوب کشیده شد، که در پی ضرب و شتم دانشجویان و خروج دانشجویان از سالن، مراسم نیمه تمام باقی ماند.
پس از این حادثه، از وضعیت و سرنوشت سینا فخاریان دبیر سیاسی انجمن اسلامی و محمد احمدلو مسئول روابط عمومی سابق تشکل مذکور، که در جریان این حادثه مورد ضرب وشتم قرار گرفته بودند، اطلاعی در دسترس نیست.
در این برنامه قائم مقام پیشین بسیج دانشجویی ضمن دفاع از برخوردهای صورت گرفته نهادهای امنیتی با دانشجویان این دانشگاه و «نخاله» خطاب کردن دانشجویان دگراندیش، به تحریک و اهانت به دانشجویان پرداخت.
گفتنی است انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه، با حکم هیئت نظارت و با پیگیری مسرانه ریاست دانشگاه سال گذشته لغو مجوز گردیده و دانشجویان دانشگاه شاهد برخوردهای گسترده انضباطی و امنیتی به بهانه‌های واهی بودند.