۱۳۹۰ آبان ۲۰, جمعه

روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

صفحه دو آخرهفته

در این برنامه: 
بخش اول: امیر حسین گنج بخش و بهروز بیات
بخش دوم: بیژن حکمت، مهدی خلجی، محمود صدری

تحلیل مهم ترین رویدادهای سیاسی هفته، مصاحبه با خبرسازان در داخل و خارج از ایران و نگاهی موشکافانه به عملکرد دولتمردان و فعالان سیاسی در منطقه و جهان.







وزیر راه و شهرسازی ایران: ورود هواپیمایی قطر به نفع کشور است

چند روز بعد از اعتراض شرکت های هواپیمایی ایران به عواقب فعالیت شرکت هواپیمایی قطر در پروازهای داخلی، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی گفته که "ورود هواپیمایی قطر به ایران به سود کشور است."
آقای نیکزاد به خبرگزاری مهر در باره منافعی که حضور این شرکت برای ایران دارد، گفته که این شرکت سوخت را به قیمت بین المللی از ما دریافت می کند و اگر در فرودگاهی به زمین بنشیند باید هزینه های آن را بپردازد.
بنابر گفته وزیر راه و شهرسازی، شرکت هواپیمایی قطر اکنون ۲۱ پرواز به ایران انجام می دهد و قرار است تعدادی پروازهای این شرکت به ایران به ۷۰ پرواز افزایش یابد.
آقای نیکزاد می گوید که شرکت هواپیمایی قطر درخواست افزایش تعداد پروازهایش را به شهرهای مختلف داده بود و ما "شرط تعیین کردیم که تعداد پروازهای قطر می تواند به ۷۰ پرواز برسد در صورتی که بخشی از پروازهای داخلی را هم بر عهده بگیرد."
این در حالی است چند روز پیش شرکت‌های هواپیمایی ایران با نوشتن نامه‌هایی به وزیر راه و شهرسازی این کشور، نسبت به عواقب فعالیت احتمالی هواپیمایی قطر در پروازهای داخلی هشدار داده و اعلام کرده بودند که این کار شرکت های داخلی را با مشکل مواجه می کند.
اما آقای نیکزاد می گوید که "برخی ها طوری مخالفت می کنند که انگار تاکنون هواپیمایی قطر در ایران پرواز نداشته است."
به گفته وزیر راه و شهرسازی، هم اکنون در ایران ۳۵۰۰ پرواز داخلی از سوی شرکت های هواپیمایی انجام می شود و "۷۰ پرواز تنها دو درصد از کل حجم پروازهای داخلی را شامل می شود."
شرط هایی که وزارت راه و شهرسازی برای شرکت قطری گذاشته به گفته آقای نیکزاد این است که عمر هواپیماهایش نباید بیشتر از هفت سال باشد و هر زمان که بخواهیم می توانیم این پروازها را کاهش دهیم.
قرار است بلیت پروازهای شرکت هواپیمایی قطر، از سوی شرکت های ماهان، آسمان، هما و نفت به فروش برسد و به گفته وزیر راه و شهرسازی این شرکت "موظف است تمام شئونات اسلامی و مقررات جمهوری اسلامی را رعایت کند."
قیمت سوخت برای هواپیماهای ایرانی اخیرا از لیتری ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است و به جای آن دولت به شرکت های هواپیمایی اجازه داده که ۱۴ درصد به قیمت بلیت های خود اضافه کنند.
بر اساس گزارش ها، قرار است هواپیماهای قطری با سوخت لیتری ۷۰۰ تومان در ایران پرواز کنند و به گفته مقام های ایرانی، شرکت های قطری حداکثر می‌توانند تا ۲۵ درصد قیمت بلیت خود را نسبت به بلیت پرواز های ایرانی افزایش دهند.
ناوگان هواپیمایی ایران به دلیل تحریم های بین المللی به شدت فرسوده است و این کشور در سه دهه گذشته نتوانسته ناوگان خود را بازسازی کند.
استفاده از هواپیماهای دست دوم و روسی که مدتی در دستور کار بود، نتوانست مشکل این کشور را حل کند و اکنون این کشور درصدد است با استفاده از هواپیماهای قطری بخشی از مشکل پروازهای داخلی خود را حل کند.
شرکت های هواپیمایی خارجی بخشی از حمل و نقل بین المللی ایران را بر عهده دارند ولی این اولین باری است که در سالهای بعد از انقلاب به یک شرکت خارجی اجازه داده می شود که پروازهای داخلی ایران را نیز انجام دهد.
تحریم ها پروازهای بین المللی ایران را دشوار کرده است و وزیر راه و شهرسازی می گوید که "اگر کشورهای غربی اجازه بدهند، ورود هواپیمایی قطر به ایران به سود کشور است.


دنیس راس، مشاور رییس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه استعفا کرد. راس یک سال پیش و در پی استعفای جرج میچل، به این سمت منصوب شده بود. وی در دولت‌های بوش و کلینتون نیز در مقام مشاور رییس جمهوری مشغول به کار بوده است.

به گفته‌ی یکی از سخنگویان کاخ سفید، راس به مدت سه سال یکی از پرنفوذ‌ترین مشاوران باراک اوباما به شمار می‌آمده است.
دنیس راس، سال گذشته به‌جای جرج میچل به سمت مشاور رییس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه منصوب شده بود. مدت همکاری راس با دولت کنونی آمریکا دو سال اعلام شده بود، اما ماموریت او در پی رویدادهای سال جاری در کشورهای شمال آفریقا و "بهار عربی" تمدید شد.
این دیپلمات آمریکایی در دولت‌های جورج بوش و بیل کلینتون نیز در مقام مشاور رییس جمهوری آمریکا در روند صلح میان اسراییل و فلسطینی‌ها مشغول به کار بود.
او پیش‌تر به خاطر خدمات‌اش در حل مناقشات خاورمیانه موفق به دریافت جوائز متعددی شده بود. دنیس راس در جریان رقابت‌های انتخاباتی در سال ۲۰۰۸ میلادی در آمریکا، از بارک اوباما، نامزد حزب دموکرات حمایت کرد و پس از تشکیل دولت جدید آمریکا از سوی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور، به عنوان مشاور ویژه در امور جنوب غرب آسیا و خلیج فارس منصوب شد.
به گزارش رسانه‌ها، دنیس راس در آن دوران تمرکز ویژه‌ی خود را بر روی مناسبات ایالات متحده آمریکا با ایران قرار داده بود.
تصمیم راس به کناره‌گیری از مقام مشاور رییس جمهوری آمریکا در حالی عنوان شده است که از هفته پیش گزارش‌هایی درباره احتمال حمله اسراییل به تاسیسات اتمی ایران در رسانه‌های جهان انتشار یافته است.
گفته می‌شود این دیپلمات آمریکایی به دلایل شخصی و از جمله رسیدگی بیشتر به خانواده‌اش از مقام خود کناره گیری کرده است.



احمد شهید در جریان فشار بر درویشان قرار گرفت

انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، وی را در جریان نقض حقوق اقلیت‌های دینی و عقیدتی، درویشان گنابادی و پیروان عرفان و تصوف در ایران قرار داده است.

دکتر سیدمصطفی آزمایش مدیرمسئول روابط بین الملل انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران، طی نامه‌ای خطاب به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، به تشریح فشار بر اقلیت‌های دینی و قومی از سوی جمهوری اسلامی پرداخته است.
وی در این نامه سرگشاده به وضعیت اهل تسنن، صوفیان و دراویش گنابادی اشاره کرده و با ذکر جزئیاتی از تازه‌ترین فشارها بر این گروه‌ها خاطرنشان ساخته که تبلیغات وسیعی به کمک برپایی نمایشگاه‌ها، انتشار کتاب‌های متعدد، برنامه‌های تلویزیونی و نیز چاپ مقالات در رسانه‌های وابسته به دولت صورت می‌گیرد، تا از طریق آنها بسیجیان تحت "شستشوی مغزی" برای حمله به این گروه‌ها و ضرب و شتم طرفداران آنها قرار بگیرند.
در بخشی از این نامه آمده  است: «برنامه‌های صدوبیست گانه‌ای در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی (صدا و سیما) به‌طور هفتگی و منظم به نمایش در می‌آید که عنوان آن "آرماگدون" است. در این برنامه‌ها کلیه رشته‌های عرفانی نه فقط در ایران بلکه درجهان، شیطان پرست خوانده می‌شوند. هدف از تولید و انتشار این فیلم‌های فاجعه‌بار تلویزیونی چیزی جز شستشوی مغزی بسیجی‌ها و آماده سازی آنها برای حمله و برچیدن مراکز تصوف و درویشی و ضرب و شتم و حبس و نقص عضو و خدای ناکرده به شهادت رساندن درویشان و پیروان طرایق تصوف و عرفان نیست».
آقای آزمایش همچنین به فشارهای روزافزون بر اهل تسنن اشاره کرده و نوشته: «اکنون فریاد و فغان هموطنان اهل تسنن ایران از هرکوی و برزن به گوش می‌رسد چرا که درروز عید قربان، این مسلمانان را از خواندن نماز به طور دسته‌جمعی حتی درخانه‌های شخصی متعلق به خودشان در تهران و بسیار شهرستان‌های دیگر منع کرده‌اند. در همین حال فشار نسبت به پیروان طرایق تصوف و عرفان نیز بسیار بالا گرفته است».
وی همچنین به انتشار کتاب‌هایی علیه صوفیان و دراویش از جمله "درکوی صوفیان" و "حسن بصری" اشاره کرده و نوشته «این کتب در بسته‌های دهها هزار عددی بطور رایگان در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس تهران و در سطح خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها توزیع می‌شود».
آقای آزمایش همچنین ماجرای هجوم مسلحانه به منازل درویشان در شهرستان کوار را شرح داده و نوشته بر اثر این حملات شش نفر از درویشان مجروح و یک نفر نیز کشته شد.
 وی ادامه داده: «با این که حدود دوماه از فاجعه کوار می‌گذرد بسیجی‌ها و طلبه‌های مهاجم و سازماندهی‌شده با هدایت اداره اطلاعات و سپاه پاسداران در محل همچنان به یورش به منازل دراویش ادامه داده و آنها را به عنف دستگیر و به زندان‌های مخوف استان فارس یا تهران منتقل می‌کنند».
هم‌زمان با انتشار نامه مصطفی آزمایش به احمد شهید، دو تن دیگر از دراویش شهرستان کوار بازداشت شدند.
به گزارش سایت مجذوبان نور، نیروهای امنیتی و لباس شخصی صبح روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان ماه با تفتیش و بازرسی منزل علی جان دهقان و یحیی دهقان از دراویش گنابادی ساکن کوار٬ آنها را بدون ارائه حکم قانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
روز قبل نیز یکی دیگر از اعضای خانواده دهقان، به نام مهدی دهقان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
طی یک ماه گذشته چهار تن از دراویش گنابادی ساکن کوار بازداشت شده‌اند. حمله به درویشان شهرستان کوار از نیمه شهریور ماه سال جاری آغاز شد و از اوایل آبان ماه دوباره شدت گرفته است.
گزارش امیرارجمند از آخرین موارد نقض حقوق بشر
روز ۱۸ آبان ماه اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، طی نامه‌ای خطاب به احمد شهید، آخرین موارد فشار بر مخالفان سیاسی حکومت ایران را به اطلاع وی رساند.
در این نامه به تشدید فشار بر فعالان ملی مذهبی ، اعضای نهضت آزادی ایران، اعضای جبهه ملی و نیز امضاکنندگان نامه به محمد خاتمی درباره عدم شرایط شرکت در انتخابات اشاره شده است.
آقای امیرارجمند همچنین در نامه خود از هنرمندانی که دستگیر شده‌اند یاد کرده و از "آریا آرام‌نژاد" با عنوان «آهنگساز و خواننده‌ی حامی جنبش سبز مردم ایران» که به تازگی دستگیر شده نام برده است.
اردشیر امیر ارجمند به نمایندگی از طرف شورای هماهنگی راه سبز امید از گزارشگر ویژه خواسته تا جدیدترین موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را به طور جدی پیگیری کند.



سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری ایران برای نیروگاه‌های اتمی جدید

دبیرکل سازمان ملل خواستار اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران از سوی این کشور شده است. همزمان، روسیه اعلام کرده است درخواست ایران برای ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید را بررسی می‌کند. قرارداد پیشنهادی ۴۰ میلیارد دلار است.

مدیر سازمان انرژی اتمی روسیه از درخواست ایران برای ساخت نیروگاه‌های جدید اتمی ساخت روسیه در این کشور خبر می‌دهد. سرگئی کیریجنکو، پنج‌شنبه (۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان) در حاشیه جلسه دولت در مسکو به خبرنگاران گفت: «ما این درخواست را بررسی می‌کنیم.»

رسانه‌های روسیه در پوشش اخبار سخنان مدیر سازمان انرژی اتمی روسیه، از  پیشنهاد قراردادی بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید در ایران یاد کرده‌اند. با توجه به سخنان سرگئی کیریجنکو، سازمان انرژی اتمی روسیه بررسی این قرارداد را آغاز کرده است. 

پافشاری ایران بر نیاز این کشور به تولید برق اتمی

ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود تأکید داردایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود تأکید داردسخنان مدیر سازمان انرژی اتمی ایران تنها دو روز پس از انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی مطرح شده است.
در این گزارش به همکاری یک دانشمند اهل اتحاد شوروی سابق با برنامه اتمی ایران نیز اشاره شده است.

ایران در مقابل، تمامی اطلاعات مطرح شده در گزارش تازه آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تلاش این کشور برای دستیابی به دانش ساخت کلاهک اتمی را رد می‌کند.
مقامات جمهوری اسلامی ضمن بی‌اساس خواندن مطالب مطرح شده در گزارش آژانس، بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌ ایران تأکید می‌کنند.

ایران یک نیروگاه اتمی فعال دارد؛ نیروگاه بوشهر که شهریور ۱۳۹۰ درحالیکه ۴۰ سال از ارائه طرح ساخت آن می‌گذشت با کمک کارشناسان روس و با توان تولید هزار مگاوات برق به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همزمان با افتتاح این نیروگاه، نیاز به تولید ۱۹۰ هزار مگاوات دیگر، علاوه بر ظرفیت کنونی را مطرح کردند. مدیر سازمان انرژی اتمی روسیه نیز اعلام کرد که ساخت نیروگاه‌های جدید اتمی در ایران نباید مایه نگرانی جامعه جهانی باشد.

درخواست دبیرکل سازمان ملل از مقامات ایرانی

اسرائیل بیش از پیش نگران اهداف نظامی برنامه اتمی ایران در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز است. این کشور پس از انتشار گزارش آژانس اعلام کرد که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تمامی گزینه‌ها از جمله حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران مطرح است.

دبیرکل سازمان ملل، بان کی موندبیرکل سازمان ملل، بان کی موندر مقابل، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از گزارش تازه آژانس، خواستار را‌ه‌حلی دیپلماتیمک برای پایان مناقشه اتمی با جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارتين نيسيرکی، سخنگوی بان کی‌مون، پنج‌شنبه (۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان)  به خبرنگاران گفت: «دبیرکل سازمان ملل  بر این باور است که اين مساله تنها از طريق گفت‌وگو  و نه راه ‌حل نظامی قابل حل است.»

مارتين نيسيرکی در ادامه تأکید کرد که دبيرکل سازمان ملل معتقد است: «بر عهده ايران است صلح‌آميز بودن ماهيت برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند.»

بررسی تحریم‌های سخت‌تر باوجود مخالفت چین و روسیه

کشورهای اروپایی و آمریکا نیز ضمن مخالفت با حمله نظامی به ایران، فشار دیپلماتیک از جملهتصویب تحریم‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده خبر داد که نتیجه تصمیم‌ اتحادیه اروپا  در برخورد با ایران، تا اول دسامبر، یعنی زمان دیدار وزرای خارجه این اتحادیه اعلام خواهد شد.

وزیردفاع اسراییل خواستار «تحریم‌های مرگبار علیه جمهوری اسلامی» برای نمونه تحریم بانک مرکزی ایران، برای مسدود کردن مسیر دریافت درآمدهای نفتی این کشور شده است.

البته تصویب تحریم‌های بین‌المللی جدید علیه ایران بدون حمایت روسیه و چین، دو کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل آسان نخواهد بود. سخنگوی وزرات خارجه چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد: « تحریم‌ها نمی‌توانند راه‌‌حل مناقشه اتمی ایران باشند.»

چین خواستار تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگردادندن ایران بر سر میز مذاکره شده است. این کشور مهم‌ترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود.



کلینتون از چین خواست فشار بر تهران را افزایش دهد

مقامات آمريکايی می‌گويند هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، از چين خواسته است تا از نفوذ خود استفاده کرده و فشار بر ايران را افزايش دهد.

يک مقام ارشد آمريکايی که نخواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت که خانم کلينتون در ديدار با يانگ جيشی،  وزير خارجه چين، در هاوايی، در آستانه اجلاس سران کشورهای آسیاـ اقیانوس آرام، گفت‌وگوی مبسوطی در مورد برنامه هسته‌ای ايران داشته و از اين کشور خواسته است تا به طور علنی و خصوصی به تهران گوشزد کند که در مسير خطرناکی قرار گرفته است.

این در حالی است که واشینگتن، این هفته، پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد «نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای تهران، اعلام کرد که آمریکا در پی مشورت با دیگر کشورها برای تشدید فشار بر ایران است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه هشتم آبان در گزارشی نسبت به ابعاد «نظامی» احتمالی فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.

مقامات ایران این گزارش را بی‌اساس و پایه دانسته‌اند. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گزارش را «غيرمتوازن، غيرحرفه‌ای و سياسی» خواند و محمود احمدی‌نژاد هم روز چهارشنبه با تأکید بر این‌ که مردم ایران نیازی به بمب ندارند، گفت: «این مردم اگر بخواهند بمب بسازند از شماها می‌ترسند؟ این مردم شما را آدم حساب نمی‌کنند.»
آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار  وضع «تحریم‌های سخت‌» علیه ایران شده‌اند، مگر این که ایران در مورد برنامه اتمی‌ خود با جامعه بین‌الملل همکاری کند.

چین در کنار روسیه، دو کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، بزرگ‌ترین حامی جمهوری اسلامی است و بارها ناخشنودی خود را از اتخاذ تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا ابراز کرده است.

در همین زمینه وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تحریم‌ها به طور بنیادی نمی‌توانند راه حلی برای پرونده هسته‌ای ایران باشند.
 
چین ضمن اعلام مخالفت با گسترش سلاح‌های هسته ای از جمله در خاورمیانه می‌گوید تهران باید انعطاف و صداقت بیشتری از خود در تعامل با آژانس بین‌المللی انرِژی اتمی نشان دهد.

شورای امنیت تاکنون با صدور چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته است تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، ولی تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.



هشدار وزير دفاع آمريکا در مورد پيامدهای حمله نظامی به ایران


لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا، روز پنجشنبه هشدار داده است هرگونه حمله احتمالی به ايران می‌تواند برای منطقه پيامدهای جدی در پی داشته باشد، بدون اين که بتواند برنامه هسته‌ای اين کشور را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لئون پانه‌تا که دريک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد ،گفته است: «شما  اینجا باید مراقب پيامدهای ناخواسته باشيد.»

وزیر دفاع آمریکا آمریکا اضافه کرده است:«چنان پیامدهایی نه فقط   واقعا نمی‌تواند مانع دستيابی ايران به آنچه که می‌خواهد بشود، بلکه  بسیار مهم‌تر از آن، می‌تواند پيامدهای جدی برای منطقه در پی داشته باشد و می‌تواند تاثير جدی بر نيروهای ايالات متحده در منطقه داشته باشد.»

طبق اين گزارش لئون پانه‌تا گفته است که با رابرت گيتس، وزير دفاع سابق آمريکا، هم عقيده است که حمله نظامی به ايران فقط می‌تواند درحدود سه سال برنامه هسته‌ای ايران را به تعويق بیندازد.

لئون پانه‌تا گفته است، آمريکا بر رويکرد ديپلماتيک در قبال ايران متمرکز است و هم‌اکنون درحال گفت وگو با متحدان خود برای «تشديد تحريم‌ها» عليه ايران است. وی همچنين گفته است که حمله نظامی «آخرين چاره است.»

وزير دفاع آمريکا همچنين گفته است که اين مهم است که جامعه بين‌المللی در کنار يکديگر تحريم‌هايی عليه ايران اعمال کنند و اين مساله را برای آنها روشن کنند که در صورت ادامه اين مسير بايد بهای سنگينی بپردازند.

وی همچنین ابراز اميدورای کرده است که ایران با تغيير رويکرد با جامعه بين‌المللی همکاری کند.

درحالی وزير دفاع آمريکا درخصوص رويکرد واشينگتن در قبال ايران صحبت کرده که طی روزهای اخير انتشار گزارش مديرکل آژانس انرژی اتمی درخصوص «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران باعث تشديد تنش با جمهوری اسلامی شده است.

در اين گزارش  که روز سه شنبه منتشر شد، تصريح شده است که ايران آزمايش‌های مخفيانه‌ای در خصوص طراحی بمب اتمی انجام داده است.

در همين حال طی هفته‌های اخير  گزارش هايی درباره  حمله احتمالی  اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران در رسانه‌های جهان منتشر شد و همچنين  برخی از مقام‌های اسرائيل از نزديک شدن به گزينه نظامی خبر داده بودند.

ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز سه شنبه با رد اين گزارش‌ها گفته بود، کشورش قصد حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای ايران ندارد.

در همين زمينه، ميت رامنی، از نامزدهای مطرح حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمريکا، نيز گفته در صورتی که در انتخابات پيروز شود، «برای جنگ با ايران» آماده خواهد شد.

ميت رامنی روز پنجشنبه در مطلبی در روزنامه آمريکايی وال استريت ژورنال نوشته که از رويکرد ديپلماتيک «به همراه گزينه بسيار واقعی و  بسيار معتبر نظامی» حمايت کرده  و ناوگان دريايی را به خليج فارس اعزام کرده و به برتری نظامی اسرائيل کمک خواهد کرد.

ميت رامنی نوشته است: «اين اقدامات پيام صريحی به ايران ارسال می‌کند  که ايالات متحده، هماهنگ با متحدان اقدام می‌کند، (و) هرگز به ايران اجازه دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای را نخواهد داد.»

از سوی ديگر  با تشديد تنش‌ها، آيت‌الله علی خامنه‌ای در واکنش به  گمانه‌زنی‌های اخير در خصوص حمله احتمالی به ايران، روز پنجشنبه به آمريکا و اسرائيل هشدار داد که پاسخ هر گونه «تجاوزی» به کشور «سيلی محکم و مشت پولادين» ارتش و سپاه خواهد بود.

وی گفته است: «هر کس فکر تجاوز به جمهوری اسلامی» داشته باشد بايد خود را برای «سيلی‌های محکم و مشت‌های پولادين ارتش و سپاه و بسيج» آماده کند.

در همین حال، بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه تصريح کرد که مناقشه هسته‌ای ايران تنها از طريق گفت وگو قابل حل است.



 
نوشتۀ واسع محسن
مسئولان نظامی در وزارت دفاع آمریکا می گویند آمریکا بمنظور مقابله با ایران و اعزام واحد های رزمی اضافی این کشور به کویت، با دولت کویت وارد گفتگو شده است.
 خبرگزاری فرانسه از قول یکتن از مسئولان وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که آمریکا برای اعزام  احتمالی یک بریگاد رزمی متشکل از 3500 سرباز آمریکایی به کویت، با مقامات کویت گفتگو می کند. مقام یاد شده اما تصریح نکرده است که گفتگو میان آمریکا و کویت از چه زمانی آغاز شده است.
 یک مقام دیگر وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است گفتگو میان هردو کشور در باره اعزام سربازان اضافی آمریکایی ادامه دارد.
بگفته این مقام، با این حال اعزام سربازان جدید به کویت، شمار مجموعی سربازان آمریکایی مستقر در این کشور را افزایش نخواهد داد و حتی ممکن است باعث کاهش شمار این سربازان گردد زیرا در بدل اعزام سربازان جدید، بخشی از واحد های کمکی ارتش آمریکا، که ماموریت حمایت از نیروهای این کشور در عراق را بعهده دارند، از کویت خارج خواهند شد.
بیشتر از 20000 نظامی آمریکایی در حال حاضر در کویت مستقر هستند.
آمریکا در ماه اکتبر گذشته از برنامه حضور سربازان این کشور در عراق بعد از سال 2011 منصرف شد و در حال حاضر مشغول خارج کردن 34000 سرباز باقیمانده و تجهیزات نظامی خود از خاک عراق می باشد.
آرمی تایمز، یک روزنامه نظامی گزارش داده است که یک بریگاد از سربازان سواره نظام آمریکایی از عراق به کویت منتقل خواهد شد.
لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا چندی پیش گفته بود آمریکا به حضور نظامی خود در منطقه ادامه خواهد داد.
بگفته او، ازجمله 40000 نظامی آمریکایی مستقر در منطقه، 23000 هزار تن آن در کویت جابجا شده اند و این " پیامی است برای ایران و یا کسانی که " در صدد استفاده از خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر آیند.



مهرداد درویش‌پور: اصلاح‌طلبانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، به خودشان تیر خلاص زده‌اند

مهرداد درویش‌پور: اصلاح‌طلبانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، به خودشان تیر خلاص زده‌اند
نیک آهنگ کوثر
imageدکتر مهرداد درویش‌پور، یکی از امضا کننده بیانیه‌ای است که هرگونه حمله نظامی به ایران را محکوم کرده است. او در عین حال معتقد است که رفتار حکومت در چارچوب اصلاح‌طلبی، تغییر نخواهد کرد. او می‌گوید: «اصلاح‌طلبانی که حاضرند در انتخابات شرکت کنند، تیر خلاصی به خودشان زده‌اند
در حالیکه از اسرائیل خبرهایی در باره احتمال برخورد نظامی با ایران به بیرون درز کرده و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایران چندان امیدوار کننده نبوده، گروهی از فعالان سیاسی و روشنفکران در بیانیه‌ای هرگونه حمله نظامی به ایران را محکوم کرده‌اند. به همین مناسبت با دکتر مهرداد درویش‌پور، استاد دانشگاه در سوئد و فعال سیاسی که یکی از امضا کنندگان این بیانیه است گفتگو کردم.
بخش اول این گفتگو امروز منتشر می‌شود.
 - از دکتر مهرداد درویش پور به عنوان یکی از امضا کنندگان بیانیه‌ای که حمله نظامی به ایران را محکوم می‌کند، پرسیدم که چه طریقی می‌توان به حکومت ایران برای تغییر رفتار فشار وارد کرد که حتی منتهی به تغییرات بزرگ‌تری هم شود.
دکتر مهرداد درویش پور: من بر اساس «صدای سوم»، که معنای معینی داشته به تحول در چارچوب اصلاح‌طلبی و اینکه حکومت در چارچوب اصلاحات رفتارش را تغییر بدهد اعتقاد ندارم.
تجربه این مدت و به‌ویژه آخرین کودتای انتخابتی علیه کاندیداهای اصلاح‌طلب و جنبش سبزی که به راه افتاد و به‌شدت سرکوب شد، نشان داد که حکومت ظرفیت اصلاحات را ندارد و اصلاح‌طلبان را به عنوان یک نیروی درون حکومت هم حذف کرد و به اپوزیسیون راند. همچنین تلاش برای حذف «ریاست جمهوری» روندی که حکومت بعد از سرکوب جنبش در پیش گرفته، نوعی «طالبانیزه» کردن حکومت و نوعی «ولایی» کردن مطلق حکومت است که نشان دهنده این واقعیت است که اگر عناصری از جمهوریت به شکل «فرمال»  در سطح جامعه عمل می‌کرد و فرصتی برای عقب راندن حکومت ایجاد می‌کرد، جمهوری اسلامی ایران حاضر به تحمل این وضعیت نیست و این فرصت‌ها را نمی خواهد به مردم بدهد.
آن زمان که اصلاح‌طلبان امکان مانور داشتند و امکان قدرت‌گیری داشتند، درجه اصلاح‌پذیری حکومت پایین‌تر از توقع جامعه بود.
وقتی اصلاح‌طلبی به بن‌بست کشیده میشود بعضی از اصلاح‌طلبان رادیکال شدند. بعد از سرکوب جنبش سبز، جامعه قطبی و «پلاریزه» شده است. وقتی امید به اصلاحات از طریق قانون اساسی موجود و از طریق انتخابات کمرنگ شده، به عنوان یک واکنش طبیعی روندی قدرت می‌گیرد که خواستار تغییر کل نظام حتی به روش قهری است. شکست روش اصلاح‌طلبی واکنش‌هایی افراطی را به دنبال دارد: یا سرنگون کردن حکومت از طریق مبارزه قهری و یا از طریق توسل به حمله نظامی از سوی قدرت بیگانه. از آن جا که نیروهای داخل کشور و اپوزیسیون طرفدار برخورد قهری خارج از کشور قدرت چندانی ندارند و تغییر قهری این حکومت هم کار ساده‌ای نیست، معنی ضمنی این رفتار این است که بخشی از گروه‌های معتقد به روش قهری روی می‌کنند به قدرت‌های خارجی برای کمک گرفتن که نشانه نوعی استیصال است که دست به دامن بیگانگان شده‌اند.
آنچه به نام راه سوم می‌شناسیم، یعنی آن که یک مبارزه مسالمت‌آمیز، تظاهرات، نافرمانی مدنی و تظاهراتی مثل آنچه در جنبش سبز بود یا آنچه درمصر دیدیم فقط برای اصلاح قانون اساسی موجود یا برگزاری انتخابات در چارچوب وضعیت موجود تلاش نکند، بلکه می‌تواند (و می‌بایست) با شعار «انتخابات آزاد»، تدوین قانون اساسی جدید و تغییر مسالمت آمیز این نظام فعالیت خود را آغاز کند. این راه سوم هرچند دشوارتر است، اما از مشروعیت بیشتری برخوردار است و برای دوام دموکراسی موثر است.
- اما بسیاری از گروه‌ها معتقدند که روش اصلاح‌طلبان که جایگاه ویژه‌‌ای در ایران دارند وبخشی از آنها هم می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. عملکرد این گروه با تردیدهایی همراه بوده و بسیاری معتقدند با این روش نمی‌توان امیدوار به تغییر ساختار حکومت بود.
اصلاح‌طلبانی که حتی حاضرند در این انتخابات شرکت کنند، تیر خلاصی به خودشان زده‌اند. وقتی رهبران این‌ها در حصر هستند و حکومت هیچ عقب‌نشینی برای سرکوب جنبش سبز نکرده، این گونه تلاش ها از سوی گروه‌های «راست» اصلاح‌طلب، به وجهه‌شان لطمه می‌زند و آنها را کنار حکومت قرار می‌دهد. هر کدام که به حکومت نزدیک‌تر شوند، در جامعه نگاه منفی‌تری به آنها ایجاد می‌شود. آقای خاتمی با آن رای بالای ۲۲ میلیونی وقتی پرچمدار نزدیک شدن به اصول‌گرایان شدند و زمزمه شرکت در انتخابات را مطرح کردند، نه تنها با واکنش مخالفان روبرو شدند که حتی طرفداران موسوی و کروبی با ایشان برخورد انتقادی داشتند. اگر اصلاح طلبان  درکنار اوپوزیسیون به تحریم انتخابات بپردازند، برای آینده خودشان بهتر است تا اینکه از سر استیصال و درماندگی خواستار کنار آمدن با حکومت شوند.

از سویی دیگر، کسانی که به درستی بر روی تکیه اصلاح‌طلبان به قانون اساسی موجود و تکیه بر امکان تحول پذیری حکومت انگشت می‌گذارند، تا وقتی به نقد اصلاح‌طلبان می‌پردازند، بسیار دقیق عمل می‌کنند.

اما اگر چنین بپنداریم که تحول در ایران را با دور زدن اصلاح‌طلبان باید انجام داد یا حتی با آنها ستیزه‌جویانه برخورد کرد، یا به روش‌های تندتر و افراطی‌تری متوسل شد (مثل استقبال از حمله بیگانگان یا دعوت از آنها برای آنکه کار جمهوری اسلامی را یک‌سره بکند)، به نظرم من این روش‌ها حتی پاسخ هم بدهد به دموکراسی منتهی نمی‌شود. راهی را که ما پیشنهاد می‌کنیم ممکن است دشوارتر باشد، اما از سلامت بیشتری برخوردار است. حمله نظامی دموکراسی به دنبال نخواهد داشت. به نظر من هر کسی که به اسم انحلال‌طلبی خواستار حمله نظامی به ایران شود، شیپور را از سر گشادش نواخته است. نفس سرنگونی جمهوری اسلامی ضامن دموکراسی نیست، اما پروژه دموکراتیک حتما به تغییر نظام از مسیری مسالمت آمیز نظر دارد. این به این معنا نیست که از جهان بخواهیم ناظر باشند. ما از کشورهای جهان می‌خواهیم حمایت فعال کنند، از مبارزات مردم ایران و حتی از اپوزیسیون مستقل که از مبارزه مسالمت آمیز دفاع می کند. اما اینکه بخواهیم قدرت‌های بیگانه برای ما بدیل سازی کنند و با حمله نظامی ما را از شر حکومت نظامی خلاص کنند، حرف دیگری است که من زیر بار آن نمی‌روم. اصلاح‌طلبی مماشات گر و این دعوت از بیگانگان نوعی افراط و تفریط است.



صدای دادخواهی را بشنوید و رسیدگی کنید!

نامه سرگشاده مادران پارک لاله و حامیان آنان در خارج از کشور
در واکنش به نخستین گزارش بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران


جناب آقای دکتر احمد شهید،
به حرمت مادران، صدای دادخواهی ما را بشنوید و به آن رسیدگی کنید! 

ما "مادران پارک لاله” ایران(1) و حامیان آنان در خارج از کشور ضمن تشکر از ارایه اولین گزارش جناب عالی، از یک سو خوشحالیم که بار دیگر از طریق نماینده بالاترین نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر توجه اذهان عمومی به نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران جلب می شود، ولی از دیگر سو متأثریم که در این گزارش از جمع کثیر آزادی خواهان و فرزندان ایران که در زندان ها و در خیابان ها توسط عوامل رژیم به قتل رسیده اند، هیچ یاد نشده و صدای دادخواهی مادران داغدار و ستم کشیده و خانواده ها ی آنان نادیده گرفته شده است. در حالی که مسلماً این کشتارها و شکنجه ها مهم ترین و آشکارترین موارد نقض حقوق بشر در ایران بوده است. جای بسی تأسف است که برای شنیده شدن این صدای دادخواهی هم چنان راه درازی در پیش داریم.
آقای احمد شهید، پس از انتخاب شما به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، نوری از امید در دل تعداد بی شماری از مادران ایران مانند: مادران و خانواده های کشته شدگان، اعدام شدگان، مفقودین، مجروحین، شکنجه شدگان و زندانیان سیاسی–عقیدتی تابیدن گرفت. در تمامی طول حکومت جمهوری اسلامی، از اعدام های فردی و گروهی دهه 1360 گرفته تا قربانیان حوادث 18 تیر سال 1378 تا قتل های زنجیره ای و قربانیان اعتراض مدنی سال 1388، همه به این امید بودند که سرانجام با تأخیری طولانی صدای دادخواهی شان در سطح جهان شنیده خواهد شد و با این امید، گزارش های متعدد فردی و گروهی برای رسیدگی به کشتارها و هم چنین نجات جان خود و فرزندان شان از طرق مختلف برای شما ارسال نمودند. ولی دریغ و درد که انعکاسی از آن ها را در نخستین گزارش شما نیافتند. البته می دانیم که گزارش مقطعی شما تنها طول مدت کوتاه و معینی از تاریخ حکومت جمهوری اسلامی را در بر می گیرد که همان نیز ده ها کتاب نانوشته است که بر قلب های دردمند بسیاری خانواده ها داغ شده است، اما چگونه می توان در مقابل این همه بی عدالتی و جنایت آشکار چشم ها را بست و سکوت کرد؟!
آقای احمد شهید، از شما می خواهیم صدای دادخواهی مادر ندا آقاسلطان، مادر سهراب اعرابی، مادر اشکان سهرابی، مادر مسعود هاشم زاده، مادر مصطفی کریم بیگی، مادر کیانوش آسا، همسر علی حسن پور، پدر امیر جوادی فر و ده ها و صدها شهید جنبش سبز را نادیده نگیرید. چگونه می توانید در مقابل صدای دادخواهی خانم فهیمی (مادر سهراب اعرابی، از کشته شدگان اعتراض مدنی سال 1388) سکوت کنید در حالی که وی بیش از دو سال است از مجامع بین المللی حقوق بشر می خواهد تا مرجعی قانونی علت و چگونگی خون ریخته شده فرزندش را پاسخ گو باشد و اینک در گزارش جناب عالی هیچ انعکاسی از آن نیست.(2)
از شما تقاضا داریم صدای دادخواهی خانم اکرم نقابی(3)، مادر سعید زینالی را نادیده نگیرید. فرزند دانشجوی او را در تیرماه 1378 مقابل چشمان خانواده در خانه بازداشت کردند و در این 12سال نه تنها هیچ خبر دقیقی از وضعیت کشته یا زنده بودن فرزندشان به آنها داده نشده است، بلکه خانم نقابی و دخترش را ماه ها به زندان انداختند. این مادر و دختر با وضعیتی بلاتکلیف و با کفالت آزاد شدند، ولی هر روز آنها را مورد اذیت و آزار و تهدید قرار می دهند.
از شما می خواهیم صدای دادخواهی "مادران خاوران" را نادیده نگیرید. مادرانی که فرزندان شان در دهه 60 خورشیدی به صورت فردی و جمعی در درون زندان ها و یا بیرون زندان کشته شدند. چگونه می توانید کشتارهای دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال 1367 را نادیده بگیرید، در حالی که تمامی زندانی ها حکم زندان داشتند و حتی برخی، دوره زندان شان به پایان رسیده بود و پس از پایان جنگ ایران و عراق، با تشکیل دادگاه های چند دقیقه ای و چند سوال و جواب عقیدتی، آنها را به مرگ محکوم کردند و به وحشیانه ترین شکل ممکن کشتند و به صورت جمعی در کانال هایی در گورستان خاوران دفن کردند. مادران خاوران و خانواده های آنها در این سال ها نه تنها هیچ پاسخی مبنی بر علت و چگونگی کشته شدن فرزندان شان دریافت نکرده اند، بلکه آنان و دیگر اعضای خانواده را تحت فشارهای روزافزون قرار داده اند. "مادر بهکیش" این سمبل مقاومت، یکی از هزاران نمونه از مادران خاوران است که نه تنها 5 فرزند و دامادش را در دهه ی 60 به دلیل فعالیت های سیاسی کشتند، اینک دختر دیگرش (منصوره بهکیش)[(4)را تنها به جرم دادخواهی ممنوع الخروج کردند، از کار بیکار نمودند و بارها در خاوران، بهشت زهرا و در خیابان بازداشت کردند که در آخرین دستگیری، یک ماه در زندان بود و پس از یک ماه با وضعیتی نامعلوم و با کفالت آزاد شد.
از شما می خواهیم صدای مادران و زنانی که برای حمایت از مادران و خانواده های جان باختگان به خیابان ها و پارک لاله آمدند را نیز بشنوید. زنانی که برخی حتی مادر نیستند، ولی حاضر شده اند زندان را به جان بخرند تا صدای دادخواهی مادران شنیده شود. هم اکنون نیز دو تن از این زنان آزادی خواه به نام های لیلا سیف اللهی و ژیلا کرم زاده مکوندی(5) پس از ماه ها زندان، به دو سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلقی محکوم شده اند.
جناب آقای احمد شهید
باور بفرمایید نقض حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی بسیار گسترده تر از آن است که شما در اولین گزارش مختصر خود به آنها اشاره کرده اید. بسیاری از ملیت ها و اقلیت ها قومی، زیر شدیدترین فشارها هستند؛ بسیاری از زندانیان کارگر، معلم و دانشجو، فقط به جرم دفاع از حقوق صنفی شان در زندان به سر می برند؛ بسیاری از زنان و مردان دگراندیش و گمنام، به جرم داشتن عقیده ای دیگر تحت شدیدترین فشارها قرار دارند؛ بسیاری از اقلیت های جنسی، به چوبه های دار سپرده می شوند و بسیاری محکومین به اعدام و زندانیانی که در اسف بار ترین شرایط غیر انسانی دوران محکومیت شان را می گذرانند، همچنان چشم انتظارند تا صدای دادخواهی آنها نیز شنیده شود.
کاملاً قابل پیش بینی بود که این بار نیز حکومت جمهوری اسلامی ایران، تمامی ترفندهای خود را بلکه شدید تر از پیش به کار خواهد گرفت تا از ورود هیات شما به ایران و بررسی شواهد جنایات خود از نزدیک، ممانعت به عمل آورد. به همین روی ضمن تشکر از تلاش شما برای کشف حقیقت وضعیت حقوق بشر در ایران، از جناب عالی مصرانه تقاضا داریم به قیمت ورود به ایران و مذاکره با مقام های دولتی، کشتارهای جمعی و فردی صورت گرفته در طول حکومت جمهوری اسلامی را نادیده نگیرید و رسیدگی به دادخواهی خانواده های قربانیان را در الویت بررسی های خود قرار دهید. ما مادران و خانواده ها و آسیب دیدگان که در طول حکومت جمهوری اسلامی خود شاهد جنایت های بی شماری بوده و هستیم، می خواهیم که عاملان این کشتارها و جنایت ها در دادگاه های بین المللی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. همچنین مردم ایران از سازمان ملل، این بالاترین نهاد بین المللی حقوق بشری انتظار دارند که بدون اغماض به تعهدات خود مبنی بر افشای نقض آشکار حقوق بشر در ایران بپردازد و فشار از بالا را در برنامه های خود قرار دهد. از این روی مطمئناً گزارش کامل و مستند هیات شما در فراهم آوردن این زمینه حائز اهمیت بسیار ویژه ای خواهد بود.
به همین منظور، مادران پارک لاله ایران بیش از دو سال است که در اعتراض به نقض حقوق بشر تلاش می کنند، تا صدای مادران داغدار و ستم کشیده ایران در سرتاسر دنیا شنیده شود. در طی این مدت تعدادی از آنان بارها دستگیر و ماه ها در سلول های انفرادی زندان اوین و زندان های موقت بازداشت بوده و با کفالت یا وثیقه آزاد شده اند و هم اکنون نیز منتظر تشکیل دادگاه هستتد. بسیاری از آنان بارها احضار و مورد بازخواست و تهدید قرار گرفته اند و تعدادی نیز مجبور به ترک کشور شدند. مادران پارک لاله همواره تاکید کرده اند که با هدف دادخواهی خواسته های خود را پیگیری می کنند و برای اثبات این مدعا بار دیگر در روز شنبه 30 مهر 1390 با جسارت تمام در پارک لاله تهران جمع شدند تا نشان دهند که بر عهد خود پای بندند و هم چنین اعتراض خود را به گزارش ناقص جناب عالی نشان دهند. آنها در این حرکت اعتراضی پرسشی را مطرح کردند " حقوق کشته شدگان و مادران در سی و سه سال حکومت جمهوری اسلامی در کجای گزارش آقای شهید قرار دارد؟" مادران انتظار دارند که در گزارش بعدی، موارد آشکار نقض حقوق بشر بدون هیچ گونه اغماضی ذکر گردد و برای افشای این حقایق، آمادگی کامل خود را اعلام می کنند.
به پیوست، تعدادی از نامه های مادران و خانواده های قربانیان حکومت جمهوری اسلامی را خدمت شما ارسال می کنیم و به مرور پیوست های آتی را نیز دریافت خواهید نمود. از شما تقاضا داریم به حرمت مادران، صدای دادخواهی مردم ایران را بشنوید و به سراسر دنبا منعکس کنید. پرونده تمامی این جنایات تا زمانی که پاسخی شایسته به این دادخواهی ها داده نشود هم چنان باز خواهد بود و هرگز شامل مرور زمان نخواهد شد.
ضمن تشکر از تلاش های شما و ابراز علاقه برای دیدار با خانواده های قربانیان و مادران عزادار ایران، به این وسیله از جناب عالی تقاضا داریم تا زمانی را برای ملاقات با خانواده ها و حامیان آنها تعیین بفرمایید تا حضوری صدای دادخواهی آسیب دیدگان را به شما برسانیم. لازم به ذکر است، بسیاری از این خانواده ها به خاطر پیشگیری از تهدیدهای احتمالی و ایمنی خود، از شما درخواست کرده اند که نامه های اعتراضی شان محرمانه بماند.
مادران پارک لاله (مادران عزادار ایران) و حامیان آنان در خارج از کشور
20 آبان 1390

پانوشت:
1- مادران پارک لاله ( مادران عزادار ایران) :ما جمعی از مادران و خانواده های جان باختگان و آسیب دیده گان در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی هستیم که با هدف دادخواهی خواسته های زیر را پیگیرانه دنبال می کنیم: 1- خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. 2- خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. 3- خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم. ما مادران پارک لاله، اعدام های فردی و دسته جمعی در زندان ها؛ کشتارها و ترور های قومی، ملیتی، دینی، سیاسی، عقیدتی در خیابان ها؛ حمله به خانه ها، خوابگاه ها و محل های کار؛ ربودن، زندانی کردن و آسیب رساندن افراد برای کشتن اندیشه انسانی؛ شکنجه، اعتراف گیری، تجاوزو در نهایت سنگسار و قصاص را جنایت می دانیم و برای جلوگیری از تکرار جنایت و برای بهروزی انسان ها مبارزه می کنیم. ما مادران برای ایجاد محیطی امن، انسانی و به دور از جنگ و خون ریزی و تبعیض و تحقیر تلاش می کنیم و به همین دلیل با انتقام گیری و حذف فیزیکی مخالفیم، ولی معتقدیم برای جلوگیری از تکرار جنایت، لازم و ضروری است تمامی عوامل حکومتی که در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی مستقیم یا غیرمستقیم مرتکب هر نوع جنایتی شده اند، در دادگاهی عادلانه، علنی و مردمی محاکمه شوند و پاسخ گوی اعمال ضد بشری خود باشند و مجازاتی متناسب با جرم شان به همراه بازآموزی اندیشه های انسانی برای شان در نظر گرفته شود. ما مادران، از تمامی افرادی که در طی این سال ها از قربانیان یا شاهدان بر جنایات بوده اند، می خواهیم که برای دادخواهی با ما هم صدا و همراه شوند، همچنین ما که خود از قربانیان خشونت و تبعیض بر زنان بوده و هستیم، از تمامی فعالیت های مخالف خشونت، برابری خواهانه و رفع تبعیض حمایت می کنیم و تمامی انسان های خشونت دیده را نیز به هم صدایی با خود فرا می خوانیم. 


2- مصاحبه با پروین فهیمی، 22 اکتبر در واکنش به نخستین گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر

3- اکرم نقابی: مادر سعید زینالی است. پسر وی دانشجوی کامپیوتر دانشگاه تهران بود که در 23 تیر 1378 در منزل بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. از آن تاریخ خانواده به تمامی ارگان های مرتبط دولتی مراجعه ولی هیچ پاسخی مبنی بر زنده یا کشته شدن وی دریافت نکرده اند. او سه بار دستگیر شد و در آخرین بازداشت حدود دو ماه زندان بود و دادگاه او 9 آبان 1390 برگزار شد. 

4- منصوره بهکیش: یک خواهر، همسر خواهر و چهار برادرش را در دهه 60 کشتند. 2 تن از برادران او در اعدام های گروهی سال 1367 اعدام شدند. او بارها احضار و توسط بازجویان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازخواست و تهدید و چندین بار نیز دستگیر شده است. در آخرین بازداشت حدود یک ماه زندان بود و با کفالت آزاد شد و برای دومین بار قرار است دادگاه او در روز 4 دی ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب با ریاست قاضی صلواتی تشکیل شود. 

5- لیلا سیف اللهی و ژیلا کرم زاده مکوندی، از حامیان مادران عزادار که در سال 1388 چندین بار دستگیر و در آخرین بازداشت 34 روز زندان بودند و با کفالت آزاد شدند و در 20 فروردین 1390 حکم 4 سال زندان دادگاه بدوی به آنان ابلاغ شد. در نیمه آبان طی حکمی از ضامن های آنان خواسته شد تا ظرف 20 روز نامبردگان را به زندان اوین معرفی کنند، در غیر اینصورت مبلغ به ضمانت گذاشته شده به اجرا گذاشته خواهد شد. این احضاریه در حالی صادر شده که هنوز حکم تجدید نظر دادگاه به آنها ابلاغ نشده بود. پس از پيگيري وكلاي آنان، مشخص شد كه ژيلا كرم‌زاده مکوندی و ليلا سيف اللهي در دادگاه تجديدنظر به 2 سال حبس تعزيري و 2 سال حبس تعليقي به مدت 5 سال محكوم شده‌اند.


رونوشت: جناب آقای دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر