۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۷, شنبه

روز شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

ادامه روزه های اعتراضی سیدمصطفی تاج زاده

سید مصطفی تاج زاده با اعتراض به محدودیتهای غیرقانونی اعمال شده در خصوص وی اعلام کرد که کماکان به روزه های اعتراضی خود که از آذر ماه آغاز شده ادامه خواهد داد.
به گزارش تحول سبز، تاج زاده که یک روز پس از انتخابات سال ۸۸ دستگیر شده بود، پس از گذراندن ۹ ماه زندان که نیمی از آن در سلول انفرادی بود به مرخصی آمد اما در پی شکایت از کودتاگران انتخاباتی و به دلیل امتناع از پس گرفتن این شکایت در میانه مرخصی و در حالی که تحت درمان قرار داشت به زندان برگردانده شد.
تاج زاده گفته است: کمیته ای بیرون از اختیارات مدیریت و پرسنل اداری زندان محدودیت های غیرقانونی را به وی تحمیل کرده اند و مسئولان و نگهبانان زندان نقشی در این برخوردهای غیر قانونی ندارند. اعضای این کمیته که گویا حساسیت ویژه ای نسبت به تاجزاده دارند، تا بحال حاضر نشده اند اجازه انتقال وی به بند عمومی زندان اوین را صادر کنند و با نگهداری تاج زاده در قرنطینه کامل از تماس وی با دیگر زندانیان جلوگیری می کنند.
این در حالی است که پس از انتقال تاجزاده به قرنطینه، حق ملاقات منظم و هفتگی وهمچنین امکان تماس تلفنی وی قطع شده است و اجازه دسترسی به روزنامه ها و مجلات درخواستی خود را نیز ندارد. همچنین با گذشت نزدیک به ۵ ماه از توصیه پزشکان زندان مبنی بر ضرورت انجام “ام. آر. آی” هنوز اجازه این امر صادر نشده است.
بر اساس این گزارش، فشار های وارده بر این فعال سیاسی به حدی است که وی با وجود بیماری و مشکلات جسمی خود اعلام کرده است از آذرماه سال گذشته در اعتراض به اینگونه برخوردهای غیر قانونی دست به روزه اعتراضی زده است و تا زمانی که از حقوق قانونی خود برخوردار نشود به روزه داری ادامه خواهد داد.




نماینده بویراحمد: ادغام کتابخانه ملی با نهادهای دیگر دارای مبانی درست علمی نیست

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادغام کتابخانه ملی با نهاد کتابخانه‌های عمومی را اقدامی غیرعلمی و کارشناسی نشده دانست و خاطرنشان ساخت: این ادغام به لحاظ مبنایی ایراد دارد.
ستار هدایت خواه در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور با بیان این که این ادغام از جهات مختلف ایراد و اشکال دارد، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک نهاد دولتی است در حالی که نهاد کتابخانه‌های عمومی یک ارگان عمومی غیردولتی است و از این رو به لحاظ ماهیتی با هم متفاوت هستند و ادغام آنها از نظر مبنایی و حقوقی و قانونی درست نیست.
نماینده مردم دنا و بویراحمد در مجلس افزود: یا باید براساس مصوبه‌ای، کتابخانه ملی را یک نهاد عمومی غیردولتی تعریف کرد که با توجه به وظایف و اهدافی که برای تشکیل این سازمان تعریف شده، این امر به مصلحت نیست و یا باید نهاد کتابخانه‌های دولتی بشود که با توجه به این که مصوبه مجلس و قانون است، قابل ملغی شدن نیست.
وی با تاکید بر این که این ادغام به لحاظ مبنایی اشکال دارد، توضیح داد: اشکال دیگر از نظر شرح وظایف و فعالیت این دو دستگاه است، زیرا نهاد کتابخانه‌های عمومی مشغول فعالیت در سراسر کشور و در ارتباط با همه روستاها و شهرها و بخش‌های مختلف کشور است و از بودجه‌های خیرین و بخش‌های غیردولتی استفاده می‌کند؛‌ در حالی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مرکز کشور مستقر است و شرح وظایف متفاوتی دارد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی با اشاره به این که تامین کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی است، اظهار کرد: به صرف تشابه اسمی نمی‌توان این دو نهاد را با یکدیگر ادغام کرد، زیرا این ادغام دارای شرایط و مبنای دولت علمی و کارشناسی نیست؛ به هر حال سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک بحث حاکمیتی است و جایگاه بسیار وسیعی دارد و اهمیت آن می‌طلبد که به عنوان یک سازمان مستقل باشد تا بتواند به اهدافی که برای آن در اساسنامه مربوطه تعریف شده است، دست پیدا کند.
هدایتخواه با بیان این که شان و جایگاه حقوقی و اهدافی که برای هر کدام از این دو نهاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی و کتابخانه‌های عمومی تعریف شده، متفاوت است، تصریح کرد: این کار از مبنا ایراد دارد و اگر هر دستگاه دیگری نیز همچون مجلس خواستار آن می‌شد، عملی اشتباه بود زیرا توجیه علمی و کارشناسی برای این کار وجود ندارد.



نماینده لنگرود: دولت در ساخت مسکن به بخش خصوصی اعتماد کند

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان این که طرح مسکن مهر، نمی‌تواند قیمت مسکن در کشور را کاهش دهد، پافشاری دولت برای کنترل بازار مسکن را موجب افزایش قیمت آن خواند و گفت: عقد قرارداد دو ساله برای اجاره مسکن اجرایی نمی‌شود.
“مهرداد بائوج‌لاهوتی” در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با بیان این که عقد قرارداد دو ساله برای اجاره و رهن مسکن، سیاست مناسبی برای کاهش بهای اجاره و رهن مسکن نیست، تصریح کرد: هیچ فردی نمی‌تواند از روی اجبار خانه خود را اجاره دهد یا خانه‌ای را برای زمان مشخص اجاره کند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: پافشاری دولت برای دخالت در قیمت مسکن به جای کاهش قیمت مسکن باعث افزایش قیمت آن در کشور شده است.
سرنوشت خانه‌های خالی در انتظار قراردادهای دو ساله مسکن
بائوج‌لاهوتی اظهار کرد: ناتوانی مردم در خرید مسکن، تقاضا را برای اجاره و رهن آن افزایش می‌دهد و این موضوع تعادل بازار عرضه و تقاضای مسکن را به هم می‌ریزد؛ دولت باید با طراحی سیاست‌های مناسب توان خرید مردم را افزایش دهد و تعادل را به بازار عرضه و تقاضای مسکن باز گرداند.
مسکن مهر پاسخ‌گوی نیاز مردم نیست
وی با بیان این که اجرای طرح مسکن مهر یکی از طرح‌های مناسب دولت برای متعادل کردن بازار مسکن و تأمین نیاز مردم بوده است، گفت: طرح مسکن مهر پاسخ‌گوی تمام نیاز مردم به مسکن نیست.
این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: در کشور سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود تا نیاز مردم برای خرید مسکن برطرف شود؛ بر اساس طرح مسکن مهر سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود و با توجه به این موضوع این طرح نمی‌تواند قیمت مسکن در کشور را کاهش دهد.
دولت در ساخت مسکن به بخش خصوصی اعتماد کند
وی درباره راهکارهای مناسب برای تأمین مسکن مورد نیاز کشور، اظهار کرد: دولت باید با جمع‌آوری سرمایه‌های سرگردان در جامعه و بها دادن به بخش خصوصی درصد چشمگیری از این نیاز را برطرف کند.
رویای خرید مسکن با وام ۲۰ میلیون تومانی
بائوج‌لاهوتی با بیان این که مبلغ ۲۰ میلیون تومان رقم مناسبی برای تسهیلات خرید مسکن نیست، افزود: قیمت یک مسکن ۱۰۰ متری در تهران دست‌کم یکصد میلیون تومان ارزش دارد و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات نمی‌تواند تأمین کننده منبع مالی برای خرید مسکن باشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: دولت باید با برنامه‌ریزی مناسب میزان تسهیلات خرید مسکن را افزایش دهد.
دولت برای کنترل و کاهش قیمت اجاره و رهن مسکن قانون عقد قرارداد دو ساله اجاره مسکن را در تاریخ (سه‌شنبه ۶ اردیبهشت) تصویب کرد؛ این در حالی است که برخی از کارشناسان مسکن اجرایی شدن این طرح را نشدنی می‌دانند و بر این باور هستند که این طرح نمی‌تواند قیمت مسکن را در بازار کنترل کند.



نماینده گرگان: واردات بی‌رویه شیر خشک دامداران را مستاصل کرده است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با بیان اینکه کارخانجات به‌جای استفاده از شیر تولید شده دامداران روی به خرید شیرخشک آورده‌اند، گفت: دامداران دیگر برای تولید انگیزه‌ای ندارند.
“عبدالحسین ناصری” در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت ، با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین معضلات دامداران ما واردات بی‌رویه شیر خشک به کشور است، افزود: وقتی شیر خشک با قیمت ارزان و بیش از حد وارد کشور می‌شود، به‌طورحتم کارخانجات تولید شیر به خرید شیرخشک روی می‌آورند.
نماینده مردم گرگان وآق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وقتی کارخانجات از خرید شیرخشک بی‌نیاز می‌شوند، شیر تولید شده از‌سوی دامداران بی‌استفاده می‌ماند و این موضوع بدهکاری و ورشکستگی دامداران را در پی دارد.
وی درباره نبود خرید تضمینی شیر از‌سوی دولت، گفت: به استناد ماده بیست آیین‌نامه مجلس که به جهاد کشاورزی ارائه شده دولت موظف است که هر سال شیر و سایر مواد لبنی را تضمینی بخرد که اگر این قانون اجرا شود، بسیاری از مشکلات دامداران حل خواهد شد.
وی درباره معضل اشتغال کارگران دامداری، گفت: اشتغال‌زایی در زمینه دامداری از بین رفته و تعداد کارگران دامداری‌ها از چند کارگر به یک کارگر رسیده است که این باعث تاسف است.
ناصری درباره مواد اولیه مورد نیاز دامداری‌ها، گفت: پنجاه درصد اقلام مصرفی دامداری شامل یونجه، کاه و جو تا بیست درصد قیمتشان پایین آمده، اما در مقابل پنجاه درصد دیگر شامل ذرت، سویا، پنبه دانه و کنجاره تا چهل درصد نیز افزایش قیمت داشته است.
سخنگو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس، ادامه داد: قیمت دارو نیز برای دامداری‌ها هر روز در حال افزایش است و این در حالی است که یارانه‌های داروهای دامپزشکی نیز برداشته شده و به قیمت خریداری شده برای دامدار تمام می‌شود.
۸۷۰ هزار راس گاو در دامداری‌های کشور ثبت شده‌اند که سهم استان گلستان در تولید شیر آن‌ها شش هزار و ۷۰۰ تا هفت هزار تن در برآورد می‌شود.



خبرنگار ایرانی الجزیره در بند سازمان امنیت سوریه

با گذشت ۸ روز از بازداشت «دوروثی (هما) پرواز» خبرنگار ایرانی شبکهٔ الجزیره در سوریه، نگرانی‌ها از وضعیت او و خودداری مقامات سوری از ترخیص او در حال افزایش است.
به گزارش آفتاب، هما پرواز که برای پوشش ناآرامی‌های سوریه روز ۲۹ آپریل قطر را به مقصد دمشق ترک کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی دمشق توسط نیروهای امنیتی سوریه بازداشت شد. در این مدت، او از هرگونه ارتباط با دنیای بیرون منع شده است.
سخنگوی شبکه‌ٔ الجزیره اعلام کرده است: “ما نگران سلامتی و امنیت دوروثی هستیم و از آزادی هرچه سریع‌تر او را از دولت سوریه خواستاریم.” سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیته‌ٔ حفاظت از روزنامه‌نگاران و نیز سازمان خبرنگاران بدون مرز از جمله حمایت‌کنندگان از پویش آزادی برای هما پرواز هستند.
پیش از این، الجزیره از واکنش علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان به این مسأله گزارش داده بود. به گزارش الجزیره، صالحی در پاسخ به این سؤال که تعهد ایران در قبال خانم پرواز چیست، اظهار داشته است: “من امیدوارم این خبر صحت نداشته باشد اما در صورت صحت آن، ما از دولت سوریه تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی کند.”
هما پرواز ۲۹ ساله و فرزند پدری ایرانی و مادری آمریکایی است. او متولد اکتبر ۱۹۷۱ در اصفهان، ایران است و دوران پس از کودکی خود را در کانادا سپری کرده است. پرواز فارغ‌التحصیل رشته‌ٔ ژورنالیسم از دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه آریزونا است. روزنامه‌نگاری برای رسانه‌های ژاپن، آمریکا و کانادا و نیز فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در زمینهٔ روزنامه‌نگاری در دو دانشگاه هاروارد و کمبریج از سوابق اوست. او از سال ۲۰۱۰ همکاری با شبکهٔ الجزیره انگلیسی را آغاز کرده است.




اهواز بعد از ماه ها بلاتکلیفی صاحب شهردار شد

سرانجام بعد از مدتها بلاتکلیفی و حاشیه سازی، منصور کتان باف در جلسه غیر علنی  شورای شهر به عنوان شهردار جدید اهواز انتخاب شد تا اهواز هم بعد از ماه ها صاحب شهردار شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس شورای شهر اهواز در این خصوص گفت: با حضور مسئولان استانی جلسه شورای شهر اهواز با حضور همه اعضا از جمله اسکندر زنگنه برگزار شد و در این جلسه منصور کتانباف به عنوان شهردار جدید اهواز انتخاب شد.
وی تاکید کرد: قرار است انتخاب شهردار اهواز به صورت رسمی روز یکشنبه در جلسه شورای شهر اهواز در محل شورای شهر انجام شود.
فلاحی مقدم با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف مرکزی نظری درباره انحلال شورای شهر ندارد، گفت: با انتخاب شهردار و برطرف شدن مشکلات موجود در شورای شهر اهواز دیگر بحث انحلال شورای شهر منتفی است.



تعطیلی دومین کارخانه استحصال طلا و بیکاری ۲۰۰کارگر

با تعطیلی دومین کارخانه استحصال و فرآوری “طلا”ی کشور در “آق‌دره” شهرستان تکاب در جنوب استان آذربایجان‌غربی، بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران آن، در حال حاضر شغل خود را از دست داده‌اند و کارگران این کارخانه برای انعکاس مشکلات خود به گوش مسئولان مربوطه و رفع آنها، اقداماتی از قبیل دیدار و گفت‌وگو با مسئولان سازمان صنایع و معادن آذربایجان‌غربی، ادارات‌کل کار و امور اجتماعی و تامین اجتماعی استان، رایزنی با مسئولان کارخانه “پویا زرکان” آق‌دره و فرماندار تکاب، نامه‌نگاریهای متعدد و حتی دادخواهی از مسئولان رده‌بالای نظام را تاکنون انجام داده‌اند.
به گزارش ایسنا، مسئولان کارخانه طلای آق‌دره، شکستگی یکی از قطعات اصلی دستگاه فعال در کارخانه را، علت تعطیلی این مشکل عنوان و اعلام کرده‌اند که این قطعه تا چهار ماه آینده تعمیر و مشکلات شغلی کارگران رفع خواهد شد.
اما برخی از کارگران و کارکنان کارخانه طلای آق‌دره تکاب، طی چند روز گذشته از انتشار شایعاتی مبنی بر تعطیلی دائمی این کارخانه یا تعدیل نیروی کار و حتی از سرگیری فعالیت کارخانه با حداقل نیروی کار خبر داده‌اند.
“علی سروی”، یکی از کارگران این کارخانه، گفت: از وقتی که خبر تعطیلی کارخانه به گوش کارگران رسید تا زمان رسمی تعطیلی، همه کارگران در تکاپوی به دست آوردن دوباره شغل خود بوده‌ و نگران چگونگی تامین معاش خانواده‌شان هستند.
وی افزود: ما از تمام مسئولان استانی و کشوری می‌خواهیم که اگر به فکر قشر کارگر هستند، نسبت به این قشر بی‌تفاوت نباشند و به وعده‌های خود در خصوص ایجاد اشتغال عمل کنند و مانع افزایش بیکاری کارگران شوند.
“حسن قربانی”، نماینده کارگران کارخانه طلای آق‌دره تکاب نیز، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: مسئولان کارخانه طلا هنگام تعطیلی‌ آن، مدت بیکاری کارگران را، موقتی و چهار ماهه اعلام کرده‌اند و در زمان تعطیلی فعالیت آنان نیز، به تمامی کارگران تعهدنامه بازگشت به کار، پس از تعمیر قطعه اصلی دستگاه فعال در کارخانه را داده‌اند.
وی یادآور شد: البته بر اساس این تعهدنامه، کلیه کارگران کارخانه طلا پس از تعمیر و راه‌اندازی دستگاه آن، بر سر کار خود حاضر خواهند شد، اما شایعاتی که در بین کلیه کارگران مبنی بر تعدیل نیروی کار بعد از به راه افتادن دوباره کارخانه وجود دارد، تمام کارگران را ناامید و ناراحت کرده است.
قربانی خاطرنشان کرد: طی این مدت کارگران بیکار شده، می‌توانند طبق ضوابط از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.
بر اساس این گزارش، با توقف فعالیت کارخانه استحصال و فرآوری طلای “پویا زرکان” “آق‌دره” تکاب، فعلا بیش‌از ۲۰۰ نفر از کارگران و کارکنان آن، شغل خود را از دست داده‌اند و این میزان ۹۵ درصد کارکنان فعلی کارخانه را شامل می‌شود البته، مسئولان کارخانه از بیکاری ۳۰ درصدی کارگران خبر داده‌اند.
“عباس احمدی نیری”، مدیرعامل کارخانه فرآوری و استحصال طلای آق‌دره تکاب نیز، از وجود برخی موانع برای خرید یکی از قطعات اصلی دستگاه فعال در کارخانه طلا خبر می‌دهد و می‌گوید: چرخ‌دنده آسیاب بزرگ که به‌عنوان قلب دستگاه کارخانه عمل می‌کند، دچار نقص فنی شده است و به‌علت وجود برخی مشکلات، خرید آن از کشورهای خارجی مشکل و زمان‌بر خواهد بود.
وی افزود: تا پیش از خرید این قطعه اصلی، بخشهای آسیب‌دیده دستگاه کارخانه طلای آق‌دره به‌طور موقت تعمیر خواهد شد و کارخانه بازگشایی می‌شود.
فرماندار شهرستان تکاب نیز، از تعیین ضرب‌الاجل و مهلت ویژه ‌۲ ماهه به مسئولان کارخانه برای تعمیر و تجهیز کارخانه طلای آق‌دره خبر داد.
“محمدعلی داعی”، افزود: طی تماسها و دیدارهایی که با مسئولان کارخانه استحصال طلا انجام شده و بر اساس مصوبات کمیسیون کارگری، باید عملیات تعمیر و تجهیز قطعات آسیب‌دیده کارخانه، تا مدت دو ماه آینده صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان کارخانه طلای آق‌دره تکاب موظفند در پایان این مدت ‌۲ ماهه، حتماً فعالیت استحصال و فرآوری طلا را از سر بگیرند، افزود: با بازگشایی مجدد کارخانه طلای آق‌دره تکاب، کلیه کارگران و کارکنان بیکار شده این کارخانه، سر کار خود باز خواهند گشت.
وی از مسئولان کارخانه طلای آق‌دره تکاب خواست، نسبت به تعمیر، تجهیز و راه‌اندازی مجدد فعالیت کارخانه طلای آق‌دره تکاب، سرعت عمل و جدیت به خرج دهند.
داعی گفت: دستگاههای اجرایی تکاب به طور مستمر مسایل مربوط به کارگران کارخانه طلای آق‌دره و تحقق مطالبات آنان و ضرورت بازگشت به کار کلیه کارگران را، پیگیری می‌کنند.
فرماندار تکاب همچنین برخی شایعات پیرامون توقف دائم فعالیت کارخانه طلای آق‌دره را رد کرد و خبر تعطیلی قطعی این کارخانه را تکذیب کرد.
وی یادآور شد: کلیه شایعات مربوط به تعطیلی دائمی این کارخانه صحت نداشته و این تعطیلی موقتی بوده و با انجام تعمیرات اساسی، فعالیت آن از سر گرفته خواهد شد.
کارخانه فرآوری و استحصال طلای آق‌دره، از سال ۱۳۸۳ در ۳۰ کیلومتری شهر تکاب در جنوب استان آذربایجان‌غربی، با ظرفیت تولید سالانه ۲٫۲ تن طلای ۲۴ عیار فعالیت می‌کند که بعد از معدن “موته” اصفهان، به‌عنوان دومین معدن طلای کشور و یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می‌شود.
فعالیت معدن طلای آق‌دره در حالی متوقف شده که پروانه بهره‌برداری از این معدن در سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۵سال صادر شده است و اجازه بهره‌برداری و استخراج از این معدن طلا، تا سه سال دیگر یعنی تا سال ۱۳۹۳ وجود دارد.



گرامیداشت یاد معلم جانباخته فرزاد کمانگر

در آستانه سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، معلم و زندانیِ سیاسی کُرد، کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز(شاخه کردستان)، جهت گرامیداشت یاد وی بیانیه ای صادر کرده و خواستار ادای احترامِ معلمان سراسر کشور در سالروز اعدام آن معلم جانباخته شد.
به گزارش جرس، کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز– شاخه کردستان، در ابتدای بیانیه خود با انتشار بخشی از رنجنامۀ فرزاد کمانگر که آنرا قبل از اعدام نگاشته بود، به نقل از وی آورده است “امروز که قرار است زندگی را از من بگیرند با عشق به همنوعانم، تصمیم گرفته ام اعضای بدنم را به بیمارانی که مرگ من می تواند به آنها زندگی ببخشد هدیه کنم. قلبم در سینه کودکی بتپد تا فردایی نه چندان دور، معلم روستایی کوچک شود و هر روز صبح، بچه ها با لبخندی زیبا به پیشوازش بیایند و او را شریک همه شادی ها و بازی های خود بنمایند شاید آن زمان، کودکان، طعم فقر و گرسنگی را ندانند و در دنیای آنها، واژه های زندان، شکنجه، ستم و نابرابری، معنایی نداشته باشد.
فرزاد کمانگر- بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
رنج نامه فرزاد کمانگر، گویای نگرش خشونت ورزان و ناقضان حق حیات نسبت به دگراندیشی و تغییر طلبی است. سال گذشته و در چنین روزی، پس از سه سال تحمل ناجوانمردانه ترین شکنجه ها، دایه سلطنه، فرزندش و شاگردان فرزاد، معلمشان را از دست دادند، اما، کردستان در این روز، بار دیگر چوبه های اعدام را شرمسار کرد تا بگوید فریاد آزادی خواهی و حق طلبی را با هیچ طناب داری نمی توان حلق آویز و خفه نمود. به همین مناسبت، کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز – شاخه کردستان، ضمن تبریک به خانواده این معلم شهید و مردم کردستان و ایران، با اعلام حمایت از بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید و کانون صنفی معلمان استان کردستان، خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی اعضای در بند کانون صنفی معلمان است.
این کمیته یادآور می شود جنبش سبز ایران، خواسته های معلمان را به عنوان اصلی ترین مطالبات خود پیگیری می نماید و خواهان تغییرات اساسی و بنیادی در حوزه آموزش کشور است. لذا، از تمامی معلمان می خواهد جهت ادای احترام به همکاران فقید و دربند خود، کلاس های درس روز ۱۹ اردیبهشت ماه را با دو دقیقه سکوت شروع نمایند تا به وظیفه انسانی و اخلاقی خود در قبال نسل بیدار، آگاه و پرسشگر آینده عمل کرده باشیم.
لازم به ذکر است است فرزاد کمانگر و چهار زندانی سیاسی دیگر، به اتهامات امنیتی، در نوزدهم اردیبهشت ماه سال گذشته در زندان اوین به جوخه های اعدام سپرده شدند.



سرنوشت دردناک دانشمند نخبه ایرانی در بند ۳۵۰

امید کوکبی، دانشمند جوان و نخبه ایرانی که دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکاست، در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.
به گزارش کلمه، وی که از هموطنان اهل سنت و ترکمن است و هیچ گونه سابقه فعالیت سیاسی ندارد، بهمن ماه سال ۸۹ هنگامی که برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده بود، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و بیش از یک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و سپس به بند ۳۵۰ منتقل شد.
کوکبی که به «ارتباط با دولت متخاصم» و « کسب درآمد نامشروع» متهم شده است، از بزرگترین نخبگان فیزیک اتمی جهان است و پیش بینی می شود در سالهای آینده به یکی از بزرگترین دانشمندان این رشته تبدیل شود، اما در صورت تداوم حضور در زندان این فرصت برای وی و کشور از بین خواهد رفت. امری که به نظر می رسد بخش هایی از وزارت اطلاعات با برنامه ریزی قصد آن دارند، چه گرایشی در این وزارتخانه عزم خود را جزم کرده تا از رشد علمی نخبگان ایرانی که اقلیت قومی یا مذهبی هستند ممانعت به عمل آورد.
امید کوکبی یکی از نخبگان المپیادی ایران است که حتی در دیداری که همراه با سایر نخبگان المپیادی با مقام رهبری ایران داشتند از وی تقدیر شده بود. وی با کسب رتبه ۲۹ در کنکور توانست به طور همزمان در دو رشته فیزیک و مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کند.
کوکبی پس از اخذ لیسانس به دلیل سطح بالای نمرات درسی اش، برای ادامه تحصیل با پیشنهادات زیادی از سوی دانشگاه های برجسته دنیا مواجه شد.
وی فوق لیسانس خود را در آلمان و دکتری را در اسپانیا در رشته فیزیک اتمی در گرایش لیزر کسب کرد. پس از اتمام دکتری مجددا از وی برای ادامه تحصیل دعوت به عمل آمد که با توجه به این که دانشگاه تگزاس آمریکا بالاترین سطح علمی را در رشته فیزیک اتمی در میان دانشگاههای دنیا داراست در سال ۲۰۱۰ به این دانشگاه رفت.
وی در دوران تحصیل خود چندین بار برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرده بود اما در آخرین سفر در بهمن سال ۸۹ هنگام برگشت در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به بازداشتگاه ۲۰۹ مربوط به وزارت اطلاعات منتقل شد. وی بیش از یک ماه در سلول انفرادی و یک ماه دیگر در سلول های چند نفره ۲۰۹ در حبس بوده و بازجویی های طولانی شد.
از نکات قابل توجه دوران بازجویی کوکبی آن است که از وی سوال شده چرا دوت آمریکا به تو ویزا می دهد؟ وی پاسخ داده چون من دانشجوی آنجا هستم. پرسیده اند که هنگام درخواست ویزا در سفارت آمریکا چه چیزی بیان کرده است؟ وی پاسخ داده از دلیل من برای ادامه تحصیل در آنجا سوال کرده اند که من گفته ام به دلیل علاقه ام به این رشته و کبود امکانات این رشته در ایران بوده است، بر اساس این پاسخ ها وزارت اطلاعات کوکبی را به «ارتباط با دولت متخاصم» متهم کرده است. همچنین در بازجویی ها از وی پرسیده شده چرا دانشگاه هزینه سفرهای تو به ایران را می دهد که وی پاسخ داده، این یک عرف است که هزینه های سفرها و کنفرانس های چهره های علمی را می پردازند که بنا بر این پاسخ به وی اتهام “کسب درآمد نامشروع” تفهیم شده است.
از دیگر نکات گفتنی بازجویی وی آن است که شفاها به این چهره علمی ناآشنا با مسایل حقوقی و بازجویی سوالاتی را مطرح می کردند و از وی پاسخ کتبی طلب می کردند، سپس برگه را از وی می گرفتند تا به گونه ای سوال را تنظیم کنند که بتوان از پاسخ داده شده، جرم استنتاج کرد. این البته شیوه ای است که درباره بسیاری از متهمان دیگر نیز در نهایت بی اخلاقی و بی قانونی به کار گرفته شده است. در نتیجه این شیوه کثیف برگه های تکنویسی از وی درباره اساتید دانشگاه شریف اخذ کرده و پاسخ های عادی وی را به عنوان اینکه وی اعتراف کرده که این اطلاعات را به دولت متخاصم داده، در پرونده وی گنجانده اند.
از دیگر رفتار غیرقانونی و ناجوانمردانه با کوکبی آن است که با توجه به شخصیت عاطفی وی، در دوران بازجویی بارها تهدید شده که در صورت عدم همکاری، خانواده اش بازداشت خواهند شد.
آخرین خبر درباره پرونده وی حاکی است که پس از ۸۸ روز از دوران بازداشت، بازپرس بیگی پس از تفهیم اتهامات به وی گفته که توسط قاضی صلواتی که در بین قضات دادگاه انقلاب به صدور سخت ترین احکام مشهوراست محاکمه خواهد شد تا آخرین حلقه از برنامه وزارت اطلاعات در ممانعت از رشد علمی اقلیت های قومی و مذهبی درباره این جوان ۲۹ ساله ایرانی تکمیل شود و وی دوران بلوغ فکری خود را در عزتکده ۳۵۰ اوین بگذراند. کسی که حتی در دوران تحصیل در خارج از کشور ارتباط خود با اساتید ایرانی از جمله در دانشگاه شریف حفظ کرده و بارها به همراه آنها یا به تنهایی مقالات علمی را در برجسته ترین نشریات علمی پژوهشی به عنوان یک دانشمند ایرانی منتشر کرده است.
کلمه




عکس یادگاری رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی با مجسمه آزادی

عکسی از عزت الله ضرغامی زیر مجسمه آزادی در نیویورک در حالی منتشر شده است که پیش از این عکسهایی از حميد بقايي، معاون اجرايي احمدي‌نژاد در آمریکا منتشر شده بود.





دیدار جمعی از دانشجویان با خانواده عبدالله مومنی به مناسبت روز معلم

جمعی  از  دانشجویان و فعالین سیاسی به مناسبت روز معلم با خانواده عبدالله مؤمنی یکی از معلمان دربند دیدار کردند.
در این دیدار که عصر روز دوشنبه برگزار شد؛ دانشجویان و حاضرین از خاطرات خود با عبدالله مؤمنی  گفتند.
یکی از حاضرین از نقش تأثیر گذار عبدالله مؤمنی در میان تشکل ها و فعالین دانشجویی گفت و اینکه رفتار ایشان به گونه ای بوده است که برای همه فعالین دانشجویی تبدیل به یک الگو شده است.
فاطمه آدینه‎‌وند همسر آقای مؤمنی گفت: «عبدالله همواره در معلمی عذاب وجدان داشت و نگران شاگردانش بود و این  را من از نزدیک مشاهده می کردم. او هیچ وقت از کسی کورکورانه اطاعت نمی کرد.»
شایان ذکر است که رویحه‌ی بالای خانواده مؤمنی سبب خوشحالی جمع شده بود.
برخی از دانشجویان نیز با اشاره به ایام انتخابات و حضور خود در ستاد انتخاباتی مطالبه محوران آقای کروبی (شهروند آزاد) از زحمات  شبانه  روزی عبدالله مومنی در ستاد شهروند  آزاد و نقش  مهم  او  در به وجود  آوردن گفتمان مطالبه محوری گفتند.
در ادامه این دیدار همسر عبدالله مومنی با اشاره به ملاقات های هفتگی رو حیه ایشان را بسیار بالا توصیف کرد و گفت او همچنان امیدوار است.
منبع: ادوارنیوز




درگیری بسیجیان با نیروی انتظامی در ورزشگاه آزادی

تعدادی از بسیجیان شعاردهنده علیه آل‌سعود در ورزشگاه آزادی بازداشت شدند که این بازداشت با اعتراض مقامات نظامی جمهوری اسلامی، از جمله سردار احمدی مقدم شده است.






بی اطلاعی از وضعیت هادی کیکاووسی، روزنامه نگار

بیش از یک ماه  است که از وضعیت هادی کیکاووسی  روزنامه نگار، نویسنده و فعال ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی  پس از هجوم ماموران امنیتی به منزل پدری وی در بندرعباس خبری در دست نیست.
به گزارش دانشجو نیوز،  کیکاووسی فعال ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی و از خبرنگاران روزنامه های سابق "صبا" و "ارمغان بندر" در بندرعباس و روزنامه "شرق" بوده است.
آقای کیکاووسی علاوه بر فعالیت در عرصه رسانه ای و سیاسی صاحب اثر دو کتاب داستان  ونویسنده وبلاگ "اهل هوا" نیز می باشد.
این روزنامه نگار به دلیل فعالیت هایش در ستاد انتخاباتی شهروند آزاد مهدی کروبی در استان هرمزگان در روز انتخابات دستگیر و دو هفته پس از آن با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی دو ماه بعد در دادگاه انقلاب اسلامی بندر عباس  به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق تجمع و تبانی به منظور برگزاری تجمعات غیر قانونی ، تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت در ستاد مهدی کروبی ، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به چهار سال حبس تعزیزی محکوم شد.
هادی کیکاووسی در دادگاه تجدید نظر از اتهام نشر اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی تبرئه ، اما تهامات دیگرش توسط قاضی تجدید نظر تایید و به ۳ سال حبس قطعی محکوم شد.
۱۰ روز بعد از ابلاغ حکم، زمانی که وی در منزل پدری خویش در بندرعباس حضور نداشت مامورین اجرای احکام به منزل پدری وی هجوم اورده و تمامی اموال شخصی  وی را توقیف نموده اند. از آن تاریخ تا کنون اطلاعی از وضعیت آقای کیکاووسی در دست نیست .



فيلمهای جعفر پناهی و محمد رسول اف به جشنواره کن راه يافتند

دو فيلم از جعفر پناهی و محمد رسول اف – کارگردانهای ايرانی محکوم به زندان - به جشنواره فيلم کن سال ۲۰۱۱ راه پيدا کردند.
روز شنبه مسئوالان برگزاری جشنواره کن اعلام کردند که هر دوی اين فيلمها در شرايط «نيمه مخفی» تهيه شده اند. بنا به اين گزارش، «اين فيلم نيست» اثر جعفر پناهی در بخش مسابقه و فيلم «به اميد ديدار» ساخته محمد رسول اف در بخش نوعی نگاه اين جشنواره معتبر نمايش داده خواهند شد.
اين دو فيلمساز به شش سال حبس محکوم شده اند.
جشنواره فيلم کن در روز ۱۱ ماه مه – چهارشنبه هفته آينده – افتتاح خواهد شد
رادیو فردا



ستگیری رئیس روابط عمومی دادگستری زاهدان هنگام قاچاق مواد مخدر

زاهد شیخی، رییس روابط عمومی دادگستری زاهدان به دلیل حمل ۵٠٠ کیلوگرم مواد مخدر با خودروی دولتی دستگیر شده است.
به گزارش منابع خبری ایران شیخی مواد مخدر را که شامل ۴۵٠ کیلوگرم تریاک و ۵٠ کیلوگرم هرویین بوده با خودروی دولتی و حکم ماموریت و اسلحه حمل می کرده که در پاسگاه سهل آباد متوقف و مواد فوق کشف گردیده است.
سایت "سی میل" به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که این موضوع بی‌ارتباط با تنش‌های اخیر میان آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور این کشور نیست چرا که به گفته وی، زاهد شیخی و برادرش از روسای ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد در استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند.
این منبع گفته است که این نخستین بار نیست که زاهد شیخی اقدام به قاچاق می کرده است. هنوز منابع رسمی گزارشی از دستگیری زاهد شیخی منتشر نکرده‌اند.
اختلاف بین رهبر جمهوری اسلامی ایران و احمدی نژاد پس از آن صورت گرفت که آیت الله خامنه ای با برکناری حیدر مصلحی وزیر اطلاعات مخالفت کرد.
در روزهای اخیر هواداران آیت الله خامنه ای به شکلی علنی به احمدی نژاد و نزدیکانش تاختند.
العربیه




ترس اصولگرایان از تقلب دولت در انتخابات مجلس

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: 9 نفری که قرار است رییس‌جمهور از بین لیست 13 نفره انتخاب کند در واقع کمک‌کار گروه 3 نفره حداد عادل، ولایتی و عسگراولادی هستند و وظیفه آن‌ها وحدت و پرهیز دولت از دخالت در انتخابات مجلس است.
اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به انتشار لیست 13 نفره برای پیگیری اتحاد بین اصولگرایان، گفت: انتخاب این افراد به معنای دخالت آن‌ها در انتخابات نیست، بلکه آن‌ها تلاش می‌کنند روابط صحیحی بین دولت، به عنوان مجری انتخابات، حاکم باشد؛ چراکه ممکن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند لذا 9 نفر انتخابی رییس‌جمهور از بین این 13 نفر، قرار است کمک کار دولت باشند.
وی خاطرنشان کرد: دولت و به خصوص نزدیکان رییس‌جمهور باید از هرگونه فعالیتی که شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند.
بادامچیان اظهار کرد: پرهیز دولت از هرگونه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نباید همراه با دعوا و اختلاف باشد. آن‌ها باید با همراهی و با همفکری و با دقت بر این‌که کسی خارج از محدوده وظایفش عمل نکند در انتخابات آینده وارد شوند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گردهمایی پیشین جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری، گفت: این نوع گردهمایی‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی در راستای ایجاد وحدت بین اصولگرایان و نزدیکی بیشتر اصولگرایان است که در همین راستا 9 نفری که قرار است از بین 13 نفر انتخاب شوند در جهت هر چه صحیح‌تر برگزار شدن انتخابات فعالیت می‌کنند.
وی گفت: بعد از بررسی لایحه بودجه در مجلس و با نزدیک‌تر شدن به موعد انتخابات، فعالیت‌های انتخاباتی سامان خواهد یافت و شاهد تحرکات بیشتری در بین اصولگرایان خواهیم بود.
خبر آنلاین




دانشگاه تهران و یک دانشگاه کره شمالی خواهرخوانده می‌شوند

خبرگزاری مهر گزارش داده است که سفیر تام الاختیار "جمهوری دموکراتیک خلق کره شمالی" در دیدار با رئیس دانشگاه تهران خواهان خواهر خواندگی دانشگاه تهران و دانشگاه کیم ایل سونگ شده است.
"جو این چول" سفر کره شمالی در ایران در دیدار با فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران، خواهان خواهر خواندگی دانشگاه تهران و دانشگاه کیم ایل سونگ شد و با اشاره به اینکه دانشگاه کیم ایل سونگ دانشگاه مادر در کره شمالی است افزود: "همکاری علمی بین دو کشور موجب گسترش همکاری دو کشور در زمینه های دیگر خواهد بود. وی همچنین خواستار تبادل تجارب بین دو کشور از طریق همکاری‌های دانشگاهی شد."
به گزارش دانشجو نیوز، سفر کره شمالی در ایران پیش از این گفته بود: "توسعه روابط همه جانبه ایران و کره شمالی گامی بزرگ برای مقابله با تحریم های آمریکا و ابرقدرت های غرب است." وی همچنین تحریم های جامه جهانی بر علیه کره شمالی و ایران را عدم تمایل امریکا به توسعه و پیشرفت "کشور های مستقل منطقه" تعبیر کرده بود.
در دیدار اخیر"جو این چول" با فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران علاقه ‌مندی خود را برای امضای تفام‌نامه با دانشگاه کیم ایل سونگ اعلام کرده و گفته است: "با این تفاهم نامه ما از توان علمی همدیگر بیشتر آگاه می شویم و این می تواند مقدمه ای برای خواهر خواندگی دانشگاه تهران و دانشگاه کیم ایل سونگ باشد."
رئیس دانشگاه تهران همچنین گفته است که روابط ایران و کره شمالی  نه تنها بسیار گسترده و استراتژیک است بلکه "ایران و کره شمالی دو کشور متحد استراتژیک" هستند. وی با اشاره به مواضع مشترک دو کشور گفت: "لازمه این نزدیکی این است که روابط دو کشور گسترش یابد که مستحکم‌ترین این روابط می تواند رابطه علمی و فرهنگی باشد."



بیانیه جمعی از فعالان اجتماعی و سیاسی ایرانی در دفاع از مطالبات دموکراتیک مردم سوریه و دیگر کشور های عرب خاور میانه

جمعی از روشنفکران، اساتید دانشگاه، فعالان اجتماعی و سیاسی ایرانی با انتشار بیانیه ای اقدامات مداخله آمیز حاکمیت ایران در کشور های عربی و به ویژه همکاری با رژیم سرکوب گر سوریه را شدیدا محکوم کرده اند.
به گزارش دانشجو نیوز، در قسمتی از این بیانیه آماده است: «تلاش های ویژه جمهوری اسلامی در هدایت  مسیر تغییرات در کشور های عربی به سمت " بنیاد گرایی اسلامی"  با  دنباله روی  از دستورات رهبری جمهوری اسلامی  تحت عنوان مغشوش " بیداری اسلامی " بیراهه ای است که می کوشد به جای آلترناتیو "خاور میانه دموکراتیک" در برابر خاور میانه متشکل از انواع و اقسام گوناگون نظام های سیاسی غیر دموکراتیک اعم از تئوکراتیک، پادشاهی ، نظامی و تمامیت خواه، استبداد مذهبی و قدرت طلبی در پوشش دین سالاری  را گسترش دهد.»

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

این روز ها  خاور میانه تصویری متضاد و دو گانه را بازتاب می دهد. از یک طرف بپا خواستن  مردم کشور های سوریه ، بحرین ، یمن ، اردن و لیبی برای استیفای حقوق پایمال شده مایه مباهات است . این خیزش های ضد استبدادی با الهام گرفتن از پیروزی نهضت های ضد خودکامگی مصر و تونس  و درس گرفتن از تجارب  تاریخی مبارزات دموکراسی خواهانه در دنیا و منطقه، ندای   تغییر برای رعایت کرامت انسانی  ،آزادی و عدالت  را طنین انداز کرده اند.
مبارزات این ملت ها تجلی  واقعیتی خدشه ناپذیر است که قرن بیست و یکم عصر زوال  حکومت های دیکتاتوری در هر شکل و قامتی است. البته استقرار  دمکراسی در این منطقه فرایندی تدریجی و زمان بر خواهد بود.
از دیگر سوی ، دنیا شاهد  تصویر سیاه اقتدار گرایان و حکومت های مستبدی است که برای تداوم حضور شان در قدرت از هیچ زشتی و تبهکاری فرو گذار نیستند . هزاران   شهروند غیر نظامی    که به اعتراض مسالمت آمیز دست زده بودند    کشته شده اند  .صد ها نفر دیگر مفقود شده اند .  جمع زیادی  در کنج زندان ها با شکنجه و شرایط مشقت بار حبس دست و پنجه نرم می کنند و هزاران نفر نیز از برخورد  های خشن نیروهای حکومتی زخمی شده اند.
بعد از لیبی که دیکتاتور آن  با سوء استفاده از پیوند های قبیله ای در حال  سرکوب عریان  و قلع  وقمع   مردم معترض هست ، سوریه دومین کشوری است که حکومت  آن مرتبه بالایی از خشونت و قساوت را برای خاموش کردن شعله اعتراضات مسالمت آمیز بکار گرفته است.
از روزی که ده ها نوجوان خرد سال در شهر درعا  قربانی خشونت نفرت انگیز نیروهای امنیتی سوری شدند  تا کنون صد ها شهروند غیر نظامی سوریه جان باخته اند و هزاران نفر نیز یا زخمی شده اند و یا از سرنوشت آنها خبری نیست. رژیم بعثی حاکم در سوریه  با استفاده از روش های پیچیده وشگرد های  امنیتی و دادن قولهای پوچ و بی اساس به جامعه جهانی برای اصلاحات و تبلیغات وسیع برای آزادی های سیاسی و اصلاحات اقتصادی در داخل کشور تا کنون توانسته است مانع شکل گیری حساسیت زیاد جامعه جهانی شود.حتی اگر انگیزه قدرت‌های جهانی حفظ صلح و ثبات در منطقه باشد، بی‌شک چشم‌پوشی بر این ستم‌ها، فرصت ایجاد صلحی پایدار در منطقه را در درازمدت از بین می‌برد.
اما دراین میان همکاری و پشتیبانی حکومت های مستبد از یکدیگر واقعیتی تلخ  و تاسف بار است. اسناد و مدارک انتشار یافته از سوی برخی رسانه ها و فعالان  حقوق بشری متعلق به کشور سوریه، حکایت از همکاری غیر مستقیم  حکومت   جمهوری اسلامی  با دولت سوریه در سرکوب خونین و بی رحمانه  معترضان دارد. این همکاری  در قالب ارسال تجهیزات  و سخت افزار  ضد شورش چون باتوم برقی  و  گاز اشک آور و ... ، آموزش سرکوب اعتراضات شهری و فیلترینگ اینترنت و روش های گسیختن ارتباطات  شبکه های اجتماعی انجام می شود.
ما امضا کنندگان این نامه   اقدامات مداخله آمیز حاکمیت  ایران در  همکاری با اقدامات ناقض حقوق بشر رژیم تمامیت خواه بشار اسد را شدیدا محکوم می کنیم و همبستگی خود را با خواست های دموکراتیک و آزادی خواهانه مردم سوریه اعلام می نمائیم. نظام جمهوری اسلامی در ادعایی بی اساس  در حالی حرکت آزادی‌خواهانه مردم سوریه را وابسته به بیگانگان می‌خواند، که حتی دشمنان رسمی سوریه از جمله دولت اسرائیل، خواهان تغییر حکومت خودکامه بشار اسد نیستند.
همراهی با گسترش خشونت و برخورد های آزادی ستیزانه در سوریه  ضمن اینکه با مفاد  اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول جهان شمول " زیست انسانی"  در تعارض است  با منافع ملی ایران نیز سازگار نیست.
به باور ما هر نوع  مداخله خارجی  که بخواهد در فرایند تحقق مطالبات مردمی  که به  ناچار  در نبود فضای   باز سیاسی  وساز کار های حل و فصل منازعات  به خیابان ها آمده اند  ، ایجاد اختلال بکند  مطرود و در خور نکوهش است.
حضور نظامی  عربستان سعودی  در  بحرین و حمایت این کشور از سرکوب خونین اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین و مراودات خاص جمهوری اسلامی ایران با حکومت  سرکوبگر سوریه   دو نمونه متفاوت  اقدام های منفی خارجی است که حقوق انسانی و بنیادی شهروندان را بازیچه مقاصد و اهداف سلطه جویانه  حکومت ها کرده اند.
از این رو تنها و تنها خواست ملل منطقه بدون دخالت مخرب نیروهای خارجی باید  تعیین کننده آینده این کشور ها باشد.

تلاش های ویژه جمهوری اسلامی در هدایت  مسیر تغییرات در کشور های عربی به سمت " بنیاد گرایی اسلامی"  با  دنباله روی  از دستورات رهبری جمهوری اسلامی  تحت عنوان مغشوش " بیداری اسلامی " بیراهه ای است که می کوشد به جای آلترناتیو "خاور میانه دموکراتیک" در برابر خاور میانه متشکل از انواع و اقسام گوناگون نظام های سیاسی غیر دموکراتیک اعم از تئوکراتیک، پادشاهی ، نظامی و تمامیت خواه، استبداد مذهبی و قدرت طلبی در پوشش دین سالاری  را گسترش دهد.
از این رو  شایسته است تا جامعه جهانی  با اجتناب از استاندارد های دوگانه  و رفتار تبعیض آمیز با استفاده از قوانین و ظرفیت های بین المللی به راهکار هایی بیندیشد تا خشونت های دولتی علیه مردم معترض بی  سلاح هر چه سریعتر متوقف شود. این امر نیازمند مشروعیت زدایی از هر حکومتی است  که برای جلوگیری از اعتراضات بی خشونت متوسل به  شلیک گلوله و ریختن خون افراد بیگناه می گردد.
در این راستا دولت های معتقد به دموکراسی و حقوق بشر دنیا فارغ از منافع اقتصادی و  سیاسی کوتاه مدت خود باید به حمایت از حرکت های دموکراسی خواهانه در منطقه به شکل اصولی  بپردازند .

نیروهای مدافع دموکراسی تکثر گرا و مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران اشتراکات زیادی با مردم سوریه دارند  چرا که هر دو تحت ظلم و ستم حکومت هایی هستند  که روابط نزدیک با هم داشته و پیوندی استراتژیک با یکدیگر برقرار کرده اند. گذار موفقیت آمیز به دموکراسی در ایران و سوریه می تواند پایدار ترین و سازنده ترین روابط را بین دو ملت برقرار  کند.
ما معتقدیم تجربه منفی  جمهوری اسلامی در ایران پس از انقلاب و مسیری که کشور های پیشرفته در دهه های اخیر  پیموده اند ضرورت توجه به دمکراسی و پرهیز از حکومت ایدئولوژیک  را گوشزد می سازد. حکومت دموکراتیک به طور نسبی قابلیت بیشتری برای پیشرفت کشور ها ، برابری فرصت ها ، رعایت کرامت انسانی و توسعه صلح و آزادی را  دارد.
در پایان با محکومیت مجدد حمایت  حکومت ایران از سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم سوریه   اعلام می کنیم که این اقدامات نا موجه هیچ ارتباطی با مردم ایران ندارد. مردم ایران به عنوان ملتی که قدیمی ترین تلاش برای شکل گیری دمکراسی در منطقه را در کارنامه خود دارد ، از تحقق آزادی و دمکراسی در هر کدام از کشور های منطقه استقبال می نماید.
اسامی امضا کنندگان:
رامین    احمدی ، اردوان    ارشاد ، هوشنگ    اسدی  ،صادق    اسکندری  ،مرتضی اصلاحچی ، امیر حسین    اعتمادی ، بیژن    افتخاری  ،علی    افشاری  ،جواد    امان  ،نوشابه    امیری  ،مهدی    امینی ، فرشید     آذرنیوش ، رحیم    باجغلی ، احمد    باطبی  ،حسین    باقر زاده  ،فرزانه    بذرپور  ،مهران    براتی ، مهرزاد    بروجردی  ،رویا    برومند  ،آرش    بهمنی ، صدیقه    بیگدلی  ،امیر    بیگلری ، حمید    پرچم  ،رضا    پیرزاده  ،نیره    توحیدی  ،مهدی    جامی ،رضا    جعفریان ،پویا    جهاندار ، آرام    حسامی ، ستاره    حسن پور ،بیژن    حکمت ،عباس    حکیم زاده ،مصطفی    خسروی ، فریبا داوودی مهاجر ، نیما    راشدان  ، احمد    رافت ،محمد رضا    رحیمی راد ،سهراب    رزاقی ،امیر    رشیدی ،رحیم    رشیدی  ،علیرضا    رئیسی ،محسن    سازگارا ،تارا    سپهری فر ،منصور    سحرخیز ،نسیم سرابندی  ،حسن    سربخشیان ،سلمان    سیما ،رحیم    شامبیاتی ،صادق    شجاعی ،محمد رضاشکوهی فرد ،محمد    صادقی ،کوروش    صحتی ،احمد    صدری ،محمود    صدری ،سیاوش    صفوی ،اسفندیار طبری ،حمید رضا    ظریفی نیا ،شهره    عاصمی ،غلام    عباسی ،مزدک    عبدی پور ،اکبر عطری ،فرزانه    عظیمی ،کاظم    علمداری ،حسین    علوی ،طیبه    علیرضایی ،فرزاد     عنایتی ،منصور فرهنگ  ،ناصح    فریدی ،فیروزه    فولادی ،سعید    قاسمی نژاد ،حسین    قاضیان ،هادی    قائمی ،مسعود قریشی ،امیر حسین گنجبخش ،پویان مجد آبادی ،مجید    محمدی ،فرشاد    محمدی ،پویان محمودیان ،پرویز    مختاری ،مهرداد     مشایخی ،نریمان    مصطفوی ،مجید    مصطفوی ،مریم    معمار صادقی ،امیر    معماریان ،پیمان    ملاز ،مرتضی    ملک محمدی ،علی    مهتدی ، علی اکبر    مهدی ،بهناز    مهرانی ،سراج الدین     میر دامادی ،یاسر     میر دامادی ،امیر حسین    میرابیان ،حسن    نایب هاشم ،بورگان    نظامی نرج آباد ،علی    نظری ،رسول    نفیسی ،شروین    نکوئی ،مهدی نوربخش ،محمد رضا نیک فر ،رحیم همتی ،مجتبی واحدی ،فرزین    وحدت ، پروانه    وحید منش ، سجاد ویس مرادی ، رضا یونسی





صدور حکم محکومیت مجتبی هاشمی فعال دانشجویی

مجتبی هاشمی یکی از فعالین دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، توسط دادگاه انقلاب تهران، به سه سال محرومیت از تحصیل و یک سال زندان و ٧۴ ضربه شلاق محکوم شد.
به گزارش کانون حمایت ازخانواده جان باختگان و بازداشتی ها، وی از اعضای اصلی انجمن اسلامی دانشجویی در اعتراضات ۱۶ آذر سال ٨٨ بود .این گزارش افزود مجتبی هاشمی که در صدد بود در گرامیداشت روز دانشجو، برنامه ای را برگزار کند، حین راه اندازی تجمع روز دانشجو، با مانع تراشی حراست و بسیج دانشگاه مواجه می شود و فشارهای این نهادها در نهایت منجر به اخراج وی از دانشگاه گردید.
بر اساس این گزارش، هاشمی همچنان در انتظار حکم یکسال زندان است وعلاوه بر حکم تعلیق و زندان، نیروهای امنیتی مانع از فعالیتهای روزنامه نگاری و سایر فعالیتهای مدنی وی شده و کماکان تحت فشار و تهدید قرار دارد.



"وصف نوشتی نه برای همه بزرگی فرزاد کمانگر" / فرشید آذرنیوش

وقتی تقویم تحولات سیاسی کردستان را ورق بزنیم به نام‌هایی برمی خوریم که با خودشان معناهایی از صلح و آزادگی و یادهایی از انسانیت و استقامت را بهمراه دارد، نام‌هایی که لقای ماندان‌های اجباری و تن فروشی عقیده را به عطای طناب‌های دار و گلوله‌های آتشین بخشیده‌اند. ورق به ورق تاریخ آن سرزمین حکایاتی است از ایستادگی و زخم خوردگی مردان و زنانش، مردان و زنانی که دولتمردانش بس ناجوانمرد‌اند و بنده قدرت و تفنگ و خشونت.
چه کسی هولوکاست کردستان در حلبچه را فراموش خواهد کرد! در یک لحظه و پرپر شدن ۵۰۰۰ هزار انسان بی‌دفاع، مگر نه این بود که همه اراده‌های قانونی و انسانی و دینی، جنگ افروزی و انسان کشی را مردود می‌دانست! مگر قرار بر این نبود که قرن بیستم پایانی باشد بر باروت و سلاح! بسیار گفتند و نوشتند که قرن بیستم، قرن تدفین انفال و کشتار خواهد بود و زمانه سپردن تانک‌ها و ادوات جنگی به موزه‌های تاریخ و خیال!
هنوز سرخی خون‌های دهه پنجاه و شصت که بر روی در و دیوار این سرزمین ریخته شده، چشم انسان نوین را سخت به نگاه‌های غم انگیز فرا می‌خواند. خون‌هایی که همچنان بر دل و داغ ملت سنگینی می‌کند. ملتی که فرزاد کمانگر را به هستی هدیه داد و فرزادی که برای ملتش سراسر اندیشه بود و صلح.
فرزاد، آری فرزاد،‌‌ همان نامی که آهنگ خوش کودکان کردستان است، همانی که ترجیع بند درد‌ها و غم‌ها و محرومیتهای ملتش، عصیان کودکانه‌های کوه و دشت کردستان، او فریادی بود از جنس اندیشه وقلم در بلندای انسانیت و مدنیت، نامه‌هایش را که بخوانی این فقط اشک نیست که نصیبت می‌شود، نواهایی از آزادگی و انسان دوستی گوش‌هایت را نوازش می‌دهد و روحت را با واژهای آهنگین و قافیه دار می‌آراید، لطافت و شیوایی نهفته در قلم و روح نوشته‌هایش انسان نسل سومی را سخت به مبارزه و عصیان فرا می‌خواند. مبارزه و عصیانی که فرزاد خود، با وجود آن همه فشار و شکنجه به آن پایبند ماند و اقتدار حاکمان سرزمین‌اش را به سخره گرفت، آنچه برایش مهم بود رهایی سرزمین و بازگشت زندگی و عشق و خنده‌های دوباره بر لب‌های بی‌رنگ کودکان است، کودکانی که چندین سال است که با بوی باروت و خشونت، فرار، گریز، مرگ و کشتار هم بستر شده‌اند. و اما فرزاد که سلول‌هایش از همین باروت و دود خشم پدر خوانده‌های سرزمین‌اش شکل گرفته بود از جنس دیگری است.
او نسبت به محیطی که در آن متحمل درد و رنج شده بود به شدت مهربان است. فرزاد صدای مدنیت کرد و کردستان در دل کوه و دشت بود.
سخت است باورش، مواقعی هست که انسان از درک حتی تصور چنین انسانی که برآمده از نامهربانی‌ها و قساوت‌های حاکمان بوده و در کلاس بی‌رحمی و عصبانیت بازجویان و صاحبان قدرت نشانده شده و ندای مهر سر می‌دهد، سخت عاجز است. معلم آزاده‌ای که تاریخ سرزمینش سالهای سال به وجود چنین نامی نهفته در ورق‌های خونین‌اش، افتخار خواهد کرد.
قلمدار اندیشه و حقیقتی که به نسل من و ما آموخت که بجای عشق به قدرت این قدرت عشق است که به سان مبارزه، قدرت حاکمان شهر و شرع را به سخره می‌گیرد. آنجایی که فرزاد به جای گرفتن انگشت اشاره به سوی شاگردان، در کنارشان می‌نشیند و انگشتانش را در رنگ فرو کرده و نقاشی می‌کشد.
فرزاد از اصول راه رفتن گذر می‌کند وبه کودکان سرزمینش پرواز و دویدن را می‌آموزد،‌‌ همان هنگام که فرزاد در اوج ستم و شکنجه که ناله‌هایش در میان صدای بلند بازخوانی قران گم می‌شد و از بلندای دیوارهای حاکمان، نوشته‌هایش از بهارانه‌ها و پرواز می‌گوید، نه تنها سم خشونت را از ملتش می‌آلاید بلکه با تیرصلح و گلولهٔ قلم، همه قدرت و هیبت حاکمان زندانبانش را در هم می‌شکند و رهایی ملتش را نوید می‌دهد. فرزاد را به زندان افکندند تا بین او و مردمش و کودکان سرزمینش فاصله‌ای باشد تا ابدیت تا بلندای تاریخ و تحجر، فرزاد آنقدر از گرسنگی و ستم رفتگی بر ملت و کودکان دیارش در عذاب بود که دیگر روبرو شدن با مرگ و دار برایش سخت نبود، ماهی‌های سیاه کوچولوی فرزاد، که راه دریا را نیک از وی فرا گرفته‌اند، پیام رسان صلح و آزادگی فرزاد در سراسر گیتی بوده‌اند و خواهند بود. پیامی که نه از مرگ می‌گوید و نه از درد و اندوه، پیامی که «پیام زندگی» است، پیامی که سرشار از آفرینش است و پیامی که یادآور سرزندگی کودکانی است که در حیاط مدرسه فرزاد بازی می‌کنند.
فرزاد در سلول‌های تنگ و تاریک از مظلومیت‌های زنان جامعه‌اش می‌گوید، او در نامه‌ای به نازنین‌اش غم زنان سرزمین‌اش را نیز بازگو می‌کند و از نگاه‌های غیرت آلود مردانه می‌نالد.
فرزاد در خلوت‌های تنگ و تاریک هوای برابری به سرش می‌زند و از قانون‌های تبعیض آلود و زن ستیز کشورش از سوی حاکمانش به آنان تحمیل می‌گوید و می‌نالد. او از پشت دیوارهای بلند به کمپین یک میلیون امضا برای برابری می‌پیوندد تا تحمل هزاران سال درد و رنج نابرابری‌های زن بودن و زن ماندن را پاس بدارد و مرهمی باشد بر غصه زنانگی در این مرز و بوم.
فرزاد با چکمه‌های فاشیست‌ها سربازان گمنام ولایت از پله‌های سیاه و آغشته به خون فرود می‌آید اما همچنان غصه زنان و کودکان معصوم سرزمینش را بازگو می‌کند تا تاریخ زنده‌ای برای آیندگانش باشد. تاریخی که فرزاد کمانگر می‌کوشید تا شادی و زندگی دوباره را به آن هدیه دهد. تاریخ سرزمینی که برگ‌هایش پر است از خون و درد و ناوطنی ملتش، تاریخی که پر از اشک‌های مادران فرزند مرده و در سوگ مانده است. و اما همه این الام آنقدر روح و جان فرزاد را درنوردید که وی حتی داستان زندگی و بقایی را که با قلم و واژه‌هایش معنا بخشیده بود و ملت و کودکانش را با کوتاهی عمرش و عظمت نگاهش با آن آشتی داده بود، خود آن را فراموش می‌کند و تن خویش را به طناب‌های استبداد و روح خویش را به تاریخ سرزمینش می‌سپارد تا سند دیگری باشد بر ناجوانمردی حاکمان و غایت مظلومیت ملتش، تا حقیقتی باشد بر بقای نهضت زندگی و امید و مبارزه، و تا صدایی باشد از آواز خوش صلح و آزادی و برابری برای مردمان این خاک و آیندگان تاریخ.
ماهی سیاه کوچولو بالای دار رفت تا "معلم آزادی" ملتش بماند و اما حاکمان و دولتمردان تا ابد زندانبان.



اولین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر و چهار زندانی سیاسی در اوین/ اطلاعیه مطبوعاتی

خبرگزاری هرانا - دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در اولین سالگرد اعدامیان ۱۹ اردی بهشت با صدور یک اطلاعیه مطبوعاتی به بررسی مجدد پروندهٔ این افراد پرداخت و ضمن بزرگداشت یاد و خاطره این قربانیان خواست اصلی خود در این پرونده را پیگیرد بین المللی و مجازات عاملان شکنجه زندانیان مورد اشاره و مجریان اعدام ناعادلانه آنان اعلام نمود.
همچنین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن اشاره به عدم تحویل پیکر قربانیان، آنرا از بدیهی‌ترین حقوق خانواده و بستگان انان توصیف کرد و دستگاه امنیتی را موظف به ارائه نشانی به خانواده قربانیان نموده است.
متن این اطلاعیه مطبوعاتی که از سوی وب سایت رسمی این نهاد حقوق بشری منتشر شده است به قرار زیر است:
یک سال پیش، در سحرگاه ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹، پس از قطع تلفن‌ها و ملاقات‌های زندان اوین، پنج زندانی سیاسی به نامهای فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان به چوبه دار سپرده شدند و خانواده‌های آنان برای همیشه چشم به راه آنان ماندند. موارد بسیار گسترده نقض حقوق انسانی در بازداشت، بازجویی‌ها، محکومیت و اجرای حکم افراد مورد اشاره، باعث جریحه دار شدن افکار عمومی و بالطبع بالاگرفتن اعتراضات وسیعی در بین جامعه ایرانی و حتی افکار عمومی بین المللی شد. فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی و علی حیدریان، سه متهم از یک پرونده در ایام بازداشت در بازداشتگاههای ۲۰۹ اوین، اطلاعات کرمانشاه و اطلاعات سنندج، مکرراً برای بیان اعترافات غیرواقعی، تحت شکنجه‌های طاقت فرسایی قرار گرفتند.
آن‌ها در طی دفاعیات خود در دادگاه و یا نامه‌هایی که از زندان نوشتند به کرات به این موضوع اشاره کردند، این زندانیان عقیدتی عنوان کردند که به خاطر تعلق نژادی و همینطور مذهب خود مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.
فرزاد کمانگر، فعال حقوق بشر و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان کردستان با ۱۲ سال سابقه تدریس و عضویت در نهادهای مدنی متعدد، در رنجنامه، دفاعیات و نامه‌های متعدد خود به مراجع قضایی از این شکنجه‌های هولناک پرده برداشت، وی علاوه بر شرح کامل شکنجه‌ها و بدرفتاری‌های متعدد و آسیب‌های جسمی وارده، افشا کرد که در دادگاه برای ۳ متهم تنها ۷ دقیقه وقت در نظر گرفته شده بود. حساسیت این پرونده و اعتراضات افکار عمومی در حدی بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز به واکنش واداشت و آن‌ها نیز خواستار پیگیری این پرونده شدند.
به گواه وکیل فرزاد کمانگر و مدعیات متهم، هیچگونه مستندی ولو اعترافات اجباری بر علیه این فعال مدنی در رابطه با اتهام وارده وجود نداشت به طوری که سخنگوی قوه قضاییه در هر بار اظهار نظر در رابطه با این پرونده به نقض سخنان سابق خود و ایراد اظهاراتی متناقض پرداخت، یه گواه وکیل فرزاد کمانگر از اتهامات مربوط به مواد منفجره و بمب گذاری تبرئه شده بود.
مسئله سیاسی بودن پرونده، بی‌سندی و نقض اساسی‌ترین اصولی قانونی و انسانی از سوی دستگاههای امنیتی و قضایی در حدی بود که دستگاه امنیتی پس از بالا گرفتن اعتراضات مردمی، از مردادماه ۱۳۸۷ با تغییر تیم کار‌شناسی پرونده به صورت شفاهی در حضور خانواده، وکیل و زندانیان به اقدامات غیرانسانی نیروهای خود اذعان نموده و مدعی پیگیری استیفای حقوق قربانیان این پرونده منجمله فرزاد کمانگر شده بود. همینطور پس از یکسال ادعای گم شدن پرونده این افراد از سوی قوه قضاییه با قبول بررسی درخواست وکیل افراد در خصوص رسیدگی مجدد به پرونده (اعمال ماده ۱۸) در اواخر سال ۸۹، پرونده وارد مرحله جدیدی شد.
در این پرونده، به کرات ایراد اتهام به افراد به دلیل فقدان اسناد بار‌ها تغییر کرد و حتی سخنگوی قوه قضاییه که در اولین اظهار رسمی این اتهامات را اقدام به بمب گذاری خواند و در آخرین اظهار نظر آن را به عضویت در حزب خارجی کارگران کردستان ترکیه که اساسا بر علیه ایران هم فعالیتی ندارد تغییر داد، هر چند باز این اتهام پس از اجرای حکم طی اطلاعیه دادستانی تهران به عضویت و همکاری با حزب حیات آزاد کردستان تغییر کرد. تغییراتی که یقیناً تنها ناشی از بی‌اساس بودن پرونده به لحاظ حقوقی تعبیر می‌شود.
دیگر اعدام شده ۱۹ اردیبهشت، مهدی اسلامیان تنها زندانی غیر کرد این روز است، وی نیز در نامه‌ای که به بیرون از زندان ارسال داشته بود جرم خود را کمک مالی به برادر کوچک خود به مبلغ ۲۲۰ هزار تومان در حالی که از اتهامات یا ارتباطات برادر خود بی‌خبر بوده دانسته و به نوعی عنوان کرده بود به جرم برادری به اعدام محکوم شده است. وی نیز از شکنجه خود سخن گفته و از عدم امکان دفاع نیز روایت کرده بود.
پنجمین زندانی سیاسی اعدامی شیرین علم هولی، دختر ۲۸ ساله اهل ماکو بود که وی نیز اتهامات متعدد و متغیری را در پرونده خود شاهد بود و در طی دو نامه از شکنجه‌های خود سخن گفته بود به خصوص از ۲۵ روز اول بازداشت که در محلی نامعلوم نگهداری شده بود. وی نیز به اتهام تردد غیر مجاز در مرز و عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون به اعدام محکوم شد. هر چند اتهامات اولیه وی موارد دیگری را نیز در بر می‌گرفت.
در چگونگی اجرای احکام نیز که گستره‌ای از نقض حقوق انسانی را شاهد بودیم، از عصر روز ۱۸ اردیبهشت ماه تلفن‌های زندان اوین قطع و ۵ زندانی مورد اشاره پس از سال‌ها تحمل مرارت و شرایط دشوار زندانهای مختلف، در حالی که می‌توانست به لحاظ حقوقی رسیدگی به پرونده‌ها ادامه پیدا کند، بدون اطلاع از قصد اجرای حکم، بدون امکان دیدار با خانواده‌ها یا حضور وکلا یا حتی نگارش وصیت نامه به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده و سحرگاه روز ۱۹ اردیبهشت به صورت عجولانه‌ای در محوطه پارکینگ زندان اوین به چوبه اعدام سپرده شدند.
یقیناً شکل اجرای غیر عادی احکام مورد اشاره، برآورد‌ها در خصوص بار سیاسی و مقاصد قربانی کردن این افراد از سویی و از سویی ممانعت از برملا شدن اقدامات غیرانسانی دستگاه امنیتی و قضایی را در صورت بررسی مجدد پرونده افزایش داد.
البته لازم است اشاره شود مسئله غیر انسانی اقدامات دستگاه قضایی-امنیتی در پرونده حتی با اعدام افراد نیز متوقف نشد و اکنون پس از یکسال از اجرای احکام اعدام، خانواده‌های شهروندان مورد اشاره همچنان چشم به راه پیکرهای عزیزان خود یا حداقل نشانی از محل دفن آنان هستند.
«مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» ضمن بزرگداشت یاد و خاطره فرزاد کمانگر بعنوان یک فعال راستین حقوق بشر که به خوبی نشان داد فعالیت انسانی تابع هیچ شرایط و مرزی نیست، اجرای حکم اعدام در هر شرایطی را محکوم و به دور از مفاد حقوق بشری می‌خواند به خصوص پرونده‌های ۱۹ اردیبهشت که از کمترین وجاهت و استدلال قانونی و انسانی برخوردار نبوده است.
این تشکل خواست اصلی خود در این پرونده را پیگیرد بین المللی و مجازات عاملان شکنجه زندانیان مورد اشاره و مجریان اعدام ناعادلانه آنان اعلام می‌نماید. همچنین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام می‌دارد که تحویل گرفتن پیکر اعدام شدگان بدیهی‌ترین حق خانواده و بستگان انان است و دستگاه امنیتی حال که به قتل این افراد و سپس دفن خودسرانه پیکر آنان مبادرت کرده است، موظف است تا حداقل نشان مدفن افراد را در اختیار خانواده‌های آنان قرار دهد.


دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ برابر با ۷ می‌۲۰۱۱



تغییر محتوای درسی حداقل ٣۶ رشته برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها

خبرگزاری هرانا - در ادامه کنترل و اعمال محدودیت بیشتر بر دانشگاهها و مراکز دانشگاهی کشور، معاون پژوهشی وزارت علوم، تغییر محتوای برخی از دروس و رشته های تحصیلی را "لازمه اسلامی كردن دانشگاهها" دانست و گفت: "محتوی درسی دستكم ٣۶ رشته تحصیلی دانشگاهی تا مهرماه امسال تغییر می كند ."
به گزارش ایرنا، محمد مهدی نژاد نوری با اعلام این خبر ادعا کرد که کارگروهی شامل متخصصان حوزه علمیه و دانشگاه، زمینه این اصلاح را فراهم می کنند.
وی جزئیات بیشتری در این باره نداد، اما خاطرنشان کرد که این روند "به تدریج در سایر رشته های دانشگاهی ادامه خواهد یافت."
گفتنی است بعد از انتقادات دو سال پیشِ رهبر جمهوری اسلامی از دروس علوم انسانیِ دانشگاههای کشور و متهم کردن این رشته ها و محتوای دروس آنها به "ترویج غرب"، مقاماتی آنرا به مثابه چراغ سبز پنداشته و بازنگری در محتوای درسی این رشته ها را در دستور کار قرار دادند.
از جمله، بارها کامران دانشجو، مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوریِ جنجال برانگیز و مسئله دارِ ٨٨، که بعد از چندی، از سوی محمود احمدی نژاد به سِمَتِ وزیر علوم معرفی شد، از تصفیۀ دانشگاهها و دروس دانشگاهی، از موضوعات و متون و اساتیدِ مخالف و منتقد خبر داده و از "اسلامی تر" کردن دانشگاهها خبر داده بود.
همچنین سال گذشته مقامات جمهوری اسلامی، از کنترل شدید بر ده رشتۀ علوم انسانی و احتمال حذف برخی از آنان خبر داده بودند.



آموزش و پرورش در مهلت ده روزه خواهان دفاعیه رسول بداقی شد

خبرگزاری هرانا - هیات تخلفات اداری آموزش وپرورش طی ابلاغیه‌ای که در زندان تحویل آقای بداقی گردید از ایشان خواست که حداکثر ظرف ۱۰ روز دفاعیهٔ خود را به این هیات ارسال نماید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این هیات در ابلاغیهٔ مذکور اتهام آقای بداقی را اجتماع وتبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام نامیده است.
لازم به ذکر است، پیش‌تر و در تاریخ ۷/۱۰/۸۸ ابلاغیه‌ای تسلیم آقای بداقی شده بود که در آن آقای بداقی به استناد بند ۲۹ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان دولت به «غیبت غیر موجه و متوالی» از تاریخ ۱/۷/۸۸ متهم شده بود.
متن ابلاغیه اداره کل آموزش و پرورش به شرح زیر است:
آقای رسول بداقی نظر به اینکه پروندهٔ شما به اتهام زیر دراین هیات رسیدگی می‌شود. لذا مقتضی است حداکثر ظرف ۱۰ روز ازتاریخ رویت این ابلاغیه دفاعیهٔ کتبی خود را به انضمام مدارک استنادی به این هیات به نشانی تهران بزرگراه بعثت ادارهٔ کل آموزش وپرورش شهرستان‌های تهران هیات رسیدگی به تخلفات اداری تسلیم نمایید.
اتهام: اجتماع وتبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور وفعالیت تبلیغی علیه نظام به استناد دادنامهٔ شمارهٔ ۸۹/۱۳۷۷ مورخهٔ ۲/۵/۸۹ شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب و دادنامهٔ ۱۰۱۰ مورخه ۱۵/۱۰/۸۹ شعبهٔ ۵۴ تجدید نظر که به موجب آن به ۶ سال محکوم شده‌اید.
تاریخ ابلاغ ۲۳/۱/۹۰
حسن طورانی رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری سازمان آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران




احضار جمعی از فعالان فرهنگی و معلمان استان یزد به دادگاه انقلاب

خبرگزاری هرانا - چند روز بعد از احضار جمعی از فعالان فرهنگی همدان و سنندج، دادگاه انقلاب شهر یزد نیز، گروهی از اعضاء کانون فرهنگیان یزد را مورد احضار و بازپرسی قرار داد.
به گزارش جرس، دادگاه انقلاب محمدعلی شیرازی، چنگیزی، میرزائی، صدیقی، دهقانپور، حسامی فر، قوچانی، شاهدی و نجاتی، از اعضاء کانون فرهنگیان یزد را در تاریخ ۱۴ اردیبهشت احضار کرد.
این گزارش می افزاید، این احضارها که در حوالی روز معلم انجام شد، بدلیل صدور بیانیه بزرگداشت روز معلم در سال ٨٩ بود، که پرونده ای در دادسرای انقلاب یزد برای این افراد تشکیل گردید.
همچنین آمده است "این افراد بدون تفهیم اتهام، در مراحل بازپرسی، به اتهام نشر اکاذیب در دادگاه حاضر شدند و قاضی که بدون مطالعه پرونده در دادگاه حاضر شده بود، از متهمان خواست آخرین دفاعیه خود را تا تاریخ ۱٨ اردیبهشت تحویل دادگاه دهند. "
قاضی به متهمان گفته است که پس از دریافت آخرین دفاعیه و مطالعه پرونده، ظرف یک هفته حکم را صادر خواهد کرد.



نماینده مجلس خواهان صیغه موقت برای محرمیت بیمار با پزشک شد

خبرگزاری هرانا - موسی قربانی، عضو كميسيون حقوقی و قضايی مجلس، در نشست تخصصی کانون وکلا با موضوع "ازدواج موقت، تحكيم يا تزلزل خانواده"، صیغه موقت برای محرمیت زن با پزشک را مطرح کرد و گفت که برخی زنان به دلايل نامحرم بودن پزشك از نظر شرعی مشكل مراجعه به پزشك دارند.
به گزارش ملت آنلاین، وی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت که ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار زن مجرد در کشور داریم که در سن ازدواج هستند و باید برای آن‌ها تدبیری اندیشیده شود. او با اشاره به "روایات" افزود که هیچ یک از فق‌ها ازدواج موقت را رد نمی‌کنند و علاوه بر ۱۰ میلیون و ۳۶۰هزار نفر در سن ازدواج، همچنین ۱ میلیون و ۸۹۱ هزار زن به دلیل فوت همسر یا طلاق تنها هستند و ۵/۹ درصد خانوارهای کشور را زنان سرپرستی می‌‌کنند.
قربانی ضمن بر شمردن فواید صیغه موقت، همچنین گفت که پزشکیان، وزیر پیشین بهداشت، گفته است که مادرش حاضر شد بمیرد اما پیش پزشک مرد نرود و چندی پیش هم از جراح همسرش خواسته است تا نوه شیرخواره اش را صیغه یک ساعته کند و دکتر به همسرش محرم شود.
وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران که پرسید: اگر می ‌توان با "روايات" قانون تصویب كرد، ديگر مجلس به چه كار می ‌آيد؟، به شوخی پاسخ داد: اگر حقوق مان را بدهند، مجلس را تعطیل می کنیم.



صدور محکومیت برای مجتبی هاشمی، دانشجوی دانشگاه تهران

خبرگزاری هرانا - مجتبی هاشمی یکی از فعالین دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، به ۳ سال محرومیت از تحصیل و یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
به گزارش کانون حمایت ازخانواده جان باختگان و بازداشتی‌ها، مجتبی هاشمی، از اعضای اصلی انجمن دانشجویی در اعتراضات ۱۶ آذر سال ۸۸، از سوی دادگاه انقلاب تهران محکوم شده است.
این گزارش افزود مجتبی هاشمی که در صدد بود در گرامیداشت روز دانشجو، برنامه‌ای را برگزار کند، حین راه اندازی تجمع روز دانشجو، با مانع تراشی حراست و بسیج دانشگاه مواجه می‌شود و فشارهای این نهاد‌ها در ‌‌نهایت منجر به اخراج وی از دانشگاه گردید.
هاشمی همچنان در انتظار حکم یکسال زندان است وعلاوه بر حکم تعلیق و زندان، نیروهای امنیتی مانع از فعالیتهای روزنامه نگاری و سایر فعالیتهای مدنی وی شده و کماکان تحت فشار و تهدید قرار دارد.




ممانعت از برگزاری مراسم یادبود سیامک پورزند در مسجد نور تهران

خبرگزاری هرانا - درحالی‌که طبق اعلام قبلی قرار بود مراسم یادبود سیامک پورزند روز پنج‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ماه در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی برگزار شود، نیروهای امنیتی مانع برگزاری این مراسم شدند.
به گزارش بامدادخبر، آزاده پورزند یکی از سه دختر این روزنامه‌نگار فقید که به همراه مادرش در خارج از ایران زندگی می‌کنند در گفتگویی کوتاه گفت که از برگزاری مراسم یادبود پدرش به بهانه‌ی "نداشتن مجوز" جلوگیری به عمل آمده است.
این در حالی است که بر طبق قوانین جمهوری اسلامی برگزاری مراسم برای درگذشتگان در مساجد و تالارها نیاز به مجوز از نهادهای انتظامی و امنیتی ندارد.
گفتنی است سیامک پورزند، روزنامه‌نگار باسابقه پس از ده سال تحمل فشار و دوری از خانواده به دلیل ممنوع‌الخروجی، روز جمعه‌ی گذشته (نهم اردیبهشت) با پرت کردن خود از طبقه‌ی ششم آپارتمان مسکونی‌اش در سن هشتاد سالگی به زندگی خود پایان داد.
وی پس از بازداشت در فرودگاه مهرآباد تهران در آذرماه سال ۱۳۸۰ که منجر به یک دوره‌ی طولانی سلول انفرادی و تحمل "شکنجه‌های جسمی و روحی" و در نهایت محکومیت به به یازده سال زندان گردید، ده سال گذشته را به دور از همسرش مهرانگیز کار، وکیل سرشناس دادگستری و فرزندان‌اش که در خارج از کشور به سر می‌بردند در افسردگی ناشی از تنهایی سپری کرد و طی اين مدت هرگز اجازه خروج از کشور را نيافت.



یورش‌ نیروهای امنیتی به منازل فعالین سیاسی باسابقه و بازداشت ۹ تن از ایشان

خبرگزاری هرانا - در پی یورش گسترده و هماهنگ ماموران امنیتی به منازل چندین تن از فعالین سیاسی با سابقه در نقاط مختلف تهران، ۹ نفر که بعضا اعضای یک خانواده می‌باشند، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.
گفته می‌شود در پی یورش‌های هماهنگ نیروهای امنیتی در صبح روز یکشنبه ۱۱ اردی بهشت ماه به ۶ منزل مسکونی در نقاط مختلف تهران چندین تن بازداشت شدند که برخی از ایشان از زندانیان سیاسی دهۀ ۶۰ می‌باشند.
بنا بر گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، ناصر سوداگری و همسرش طاهره سوداگری که از زندانیان سیاسی دهۀ ۶۰ می‌باشند و در سال ۸۶ نیز بدلیل شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نیز در زندان بودند، به همراه فرزنشان پویان سوداگری بازداشت شدند.
هم چنین خانم آریا حائری، همسر ماشالله حائری، و فرزندش نگار حائری نیز از دیگر بازداشت شدگان ۱۱ اردی بهشت ماه هستند.
این دو تن در جریان اعتراضات سال ۸۸ همراه با ماشالله حائری دستگیر شده و پس از چند ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شدند.
گفتنی ست که ماشاالله حائری هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج محبوس است.
از سویی حسین حاج آقایی فرزند محمدعلی حاج آقایی که اخیرا اعدام شده است نیز جزو دستگیر شدگان است.
صدیقه مرادی ۵۰ ساله هم، که از زندانیان سیاسی دهۀ ۶۰ بوده از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.
در همین زمینه محمد عظیمی از زندانیان سیاسی دهۀ ۶۰ و همسر او خانم فاطمه (حوری) ضیایی که به تازگی و پس از طی چند سال زندان و پایان یافتن محکومیت‌اش آزاد شده بود، بازداشت شده است.
شایان ذکر است که خبر بازداشت دکتر هانی یازرلو در این روز، که وی نیز از زندانیان سیاسی دههٔ ۶۰ می‌باشد؛ پیش‌تر منتشر شده بود.

یکی از کارگران سد "ازگله" در اثر سانحه جان باخت

خبرگزاری هرانا - بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۵ اردی بهشت یکی از کارگران سد "ازگله" بر اثر سانحهٔ در محل کار، جان باخت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاضل صالحی، ۲۰ ساله اهل جوانرود و از کارگران سد ازگله واقع در بین شهرستانهای ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب بر اثر نقص فنی یکی از ماشین آلات و سقوط قطعات مستهلک دستگاه دچار سانحه شده و بعلت شدت جراحات وارده پس از چند ساعت در بیمارستان جوانرود جان باخت.
شایان ذکر است، سالانه ده‌ها کارگر بر اثر سانحه در محل کار و عدم رعایت ایمنی از سوی کارفرمایان نقص عضو، کشته و یا زخمی می‌شوند.



تانک سوریهگفته می شود که طی دو ماه گذشته بیش از پانصد نفر توسط نیروهای ارتش سوریه کشته شده اند
گزارش ها از سوریه حاکی است که سربازان و تانک های ارتش این کشور وارد شهر بانیاس، یکی از مراکز تظاهرکنندگان مخالف دولت شده اند.
فعالان حقوق بشر به خبرگزاری ها گفتند که نیروهای ارتش سوریه از سه نقطه وارد این شهر شده و حرکت خود را به سمت مناطق ساحلی سنی نشین بانیاس ادامه داده اند.
جیم میور، خبرنگار بی بی سی در لبنان می گوید از آن جا که ارتباطات با این شهر قطع شده، او نمی تواند این گزارش ها را تائید کند.
پیشتر ایالات متحده آمریکا به مقام های سوریه هشدار داد که به سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان خاتمه دهند.
کاخ سفید دیروز با صدور بیانیه ای از "اقدام شدیدتر بین المللی" علیه حکومت بشار اسد حمایت کرد و اعلام کرد که در صورت عدم تغییر خط مشی جاری، سوریه با تدابیر تنبیهی شدیدتری مواجه خواهد شد.
تخمین زده می شود که از آغاز اعتراض های ضد دولتی در سوریه طی دو ماه گذشته، بیش از ۵۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی و نظامی کشته شده اند.
گزارش ها همچنین حاکی است، دیروز دست کم ۲۱ نفر در شهرهای حمص، حماء و دیگر شهرهای سوریه کشته شدند؛ روزی که تظاهرکنندگان آن را "روز نافرمانی" نامگذاری کرده بودند.
از آن جا که خبرنگاران خارجی اجازه ورود به سوریه را ندارند، هیچ یک از این گزارش ها به طور مستقل قابل تائید نیست.



اعتراض‌ها به محمود احمدی نژاد برای "اطاعت محض" از رهبر ایران در چند روز اخیر به اوج خود رسیده است
محمود احمدی نژاد و آیت الله علی خامنه ای
اعتراض ها به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، به خاطر آنچه "نشان ندادن التزام عملی" به اطاعت از رهبر ایران خوانده شده، همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر شدت گرفته است.
پرویز سروری از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، در باره اختلافات اخیر میان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری و آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، بر سر وزیر اطلاعات گفته است: رییس جمهور پس از اعلام رسمی رهبری در خصوص ابقای (آقای) مصلحی نباید مسئله ای ایجاد می کرد و باید حکم را می پذیرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای سروری در نشست جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اقدام خبرگزاری دولتی ایران- ایرنا در تاخیر انتشار خبر ابقای حیدر مصلجی توسط آیت الله خامنه ای را برخوردی نامناسب توصیف کرد.
آقای سروری گفته است با توجه به شرایط خاص منطقه، برکناری حیدر مصلحی صحیح نبود.
پرویز سروری در صحبت های خود به "جریان انحرافی" در دولت نیز اشاره کرد و گفت این جریان با پرچم اصولگرایی علیه اصولگرایان حرکت می کند و خود را به صورت خزنده به اصولگرایان نزدیک کرده است.
اصولگرایان منتقد دولت از اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد و نزدیکان او با عناوینی چون "جریان انحرافی درون دولت" یاد می کنند.
از سوی دیگر، محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس به خبرگزاری فارس گفته است مردم رای خود را از کسی که از ولی‌فقیه اطاعت نکند پس می‌گیرند.
حدود سه هفته پیش، موافقت محمود احمدی نژاد با استعفای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، مخالفت آیت الله خامنه ای با این استعفا و در نهایت بر سر کار ماندن آقای مصلحی، موجب بروز اختلافاتی میان رییس جمهور و رهبر ایران شد و غیبت آقای احمدی نژاد از جلسات هیات دولت را در پی داشت.
وی یکشنبه گذشته در جلسه هیات دولت شرکت کرد اگرچه که آقای مصلحی در آن جلسه حاضر نبود.
جلسه روز چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت) هیات دولت نیز به ریاست محمود احمدی نژاد تشکیل و اعلام شد که آقای مصلحی هم در این جلسه شرکت داشته است. اما در عکس هایی که سایت رسمی ریاست جمهوری ایران و سایت های خبری ایران از جلسه چهارشنبه هیأت وزیران و حواشی آن منتشر کردند، اثری از وزیر اطلاعات دیده نمی شد. برخی گزارش های تایید نشده حکایت از آن داشت که آقای مصلحی به خواست آقای احمدی نژاد این جلسه را ترک کرد.

'مقبولیت، منوط به تبعیت از رهبری'

در همین حال، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران گفته است که منتظر اقدام عملی محمود احمدی نژاد برای نشان دادن "تبعیت کامل از ولایت" است.
آقای صدیقی قبل از آن هم آقای احمدی نژاد را به اطاعت از رهبری دعوت کرده بود.
ابوالقاسم خزعلی، از روحانیون بلندپایه و عضو مجلس خبرگان رهبری در ایران نیز روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت، در مشهد گفت: اگر کسی ۲۰ میلیون که نه اگر ۴۰ میلیون نیز رای بیاورد اما ولی‌فقیه آن را تنفیذ نکند آن ۴۰ میلیون رای برای آن شخص اعتباری به همراه ندارد.
ابوالقاسم خزعلی همچنین خطاب به دولت گفت: بسیار خوب است که دولت بعضی از افراد را که قصد نفوذ در بدنه دولت را دارند، شناسایی کرده و جلوی آنان را بگیرد.
آقای خزعلی روز گذشته نیز گفت که "حکم نایب امام زمان واجب الاطاعه است."
این عضو مجلس خبرگان پیشتر نیز از محمود احمدی نژاد خواسته بود که جلوی "نفوذ جریان انحرافی در دولت" را بگیرد.
اسدالله ایمانی، از دیگر اعضای مجلس خبرگان رهبری، نیز مشروعیت سران قوا را منوط به رضایت رهبر ایران از عملکرد آنها و تبعیت از ولی‌فقیه خوانده است.
وی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: "همه مسئولان از جمله سران قوا بهتر از دیگران می‌دانند که بدون رضایت رهبر انقلاب و تبعیت از ایشان ذره‌ای ‌مقبولیت و محبوبیت در بین مردم ندارند."
نماینده استان فارس در مجلس خبرگان گفته است نظر ولی فقیه طبق قانون و شرع، "فصل الخطاب" است.






اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی با این عنوان که «حرکت بیداری اسلامی تا قلب اروپا پیش می‌رود» در صدر اخبار و گزارش‌های بیشتر روزنامه‌های امروز تهران قرار دارد.
برخی از روزنامه‌ها چالش جدید مجلس و دولت در ماجرای معرفی کردن یا نکردن وزرای وزارتخانه‌های ادغام شده برای اخذ رای اعتماد را مورد توجه قرار داده‌اند.
همچنین توصیه‌هایی به مقامات مختلف کشور برای پیروی از رهبری از دیگر موضوعاتی است که بویژه با گفته‌های رییس قوه قضاییه درباره اینکه «مشروعیت مسولان نظام به التزام به ولایت فقیه است» در شماره امروز روزنامه‌ها برجسته شده است.

عصیان در برابر ولی فقیه خلاف شرع است

روزنامه جمهوری اسلامی اظهارات روز گذشته صادق لاریجانی درباره لزوم تبعیت مسولان از ولایت فقیه را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که مشروعیت دینی و سیاسی تمام مسئولان نظام به التزام به ولایت فقیه است و سرپیچی و عصیان در مقابل ولی فقیه خلاف شرع و خلاف نص قانون اساسی است.
به نوشته این روزنامه، وی در توضیح این اظهاراتش افزوده است: "حضرت امام قدس‌الله نفسه زکیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در عملی ساختن این نظریه با تمام وجود به صحنه آمدند و مقام معظم رهبری با اندوختن تجربیات گذشته آن راه را ادامه دادند. ولایت فقیه نظریه‌ای است مستند به کتاب و سنت و عقل و البته تقریر و تقریب هر یک نیازمند تفسیری است که باید در جای خود طرح شود. ما فقیهی نداریم که اصل ولایت فقیه را نپذیرفته باشد، منتها‌گاه در سعه و ضیق آن بحث کرده‌اند و آن هم بحث ظریف و فنی است که بسیاری اوقات رهزن کوته نظران شده است".
به گزارش جمهوری اسلامی، رئیس قوه قضاییه همچنین خاطر نشان کرد: "عدم پذیرش ولایت مطلقه فقیه از ناحیه برخی فقها به معنای مشروع بودن تصرفات غیر فقیه در نظام اسلامی نیست. ممکن است فقیهی ولایت مطلقه را نپذیرفته باشد ولی این نپذیرفتن، معنای خاصی دارد و به هیچ وجه معنایش این نیست که تصرفات غیر فقیه در نظام اسلامی مشروع است".
رسالت هم در مطلبی مرتبط با همین موضوع گفته‌های محمدتقی مصباح یزدی را برجسته کرده و از قول او نوشته است: "باید همیشه در خط ولایت فقیه حرکت کنیم و قدردان نعمت ولایت فقیه در عصر غیبت باشیم چراکه با ولایت فقیه می‌توانیم از بحران‌ها و فتنه‌ها به‎سلامت عبور کنیم".
این روزنامه، همچنین در مطلبی دیگر از قول احمد خاتمی یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز نوشته است: "ما در بحث سیاسی مطیع محض رهبری هستیم و همه باید پشت سر این فقیه، مجتهد، عادل و بصیر حرکت کنند".

سیاست دو سویه در برابر حوادث سوریه

ابتکار در سرمقاله امروزش سیاست دو سویه رسانه‌های رسمی و همچنین دستگاه دیپلماسی کشور در مقابل حوادث و اعتراضات مردم سوریه را دستمایه قرار داده و نوشته است: "از حوادث سوریه در رسانه‌های رسمی و دیپلماسی ایران، با سکوت و‌گاه جانبداری از رژیم سوری عبور شده است".
سید عباس صالحی در این مقاله سپس با احتیاط به بررسی نظرات موافقان و مخالفان رژیم سوریه پرداخته و از جمله نوشته است: "موافقان رژیم سوریه می گویند که اکثریت جامعه سوری، مدافع رژیم اسد هستند و معترضان، جمعیت اندکی هستند که از چند درصد جمعیت سوریه تجاوز نمی‌کنند. بنابراین نمی‌توان حوادث سوریه را با وقایع مصر، لیبی، یمن، تونس، بحرین و... تشبیه کرد".
او سپس در ادامه نوشته است: "مخالفان رژیم سوری می گویند که در حوادث اخیر سوریه، تعداد قابل توجهی از مردمان معترض کشته شده‌اند. رقم کشته شدگان به چند صد تن می‌رسد. این ارقام، در حوادث مصر، یمن و... نیز بی‌سایقه است. بنابراین، حجم کشتار در سوریه، قساوت و دد منشی رژیم حاکم را می‌نمایاند".
نویسنده مقاله در ادامه با مقایسه ۱۰ مورد این چنین در پایان از سکوت مطلق رسانه‌های رسمی و دستگاه دیپلماسی کشور انتقاد کرده و نوشته است: "به نظر می‌رسد که راه دیپلماسی و رسانه ایران در قبال حوادث سوریه، سکوت مطلق نیست بلکه بایستی با مجال‌آفرینی‌های مثبت، امکان راه‌یابی به مسیر درست در موضع‌گیری سیاسی - رسانه‌ای را جست‌وجو کرد".
چه اینکه نباید منافع ملی و مسؤولیت اخلاقی - دینی را در هاله‌ای از مبهمات و تقدیرات وانهاد.

هاشمی قصد کناره گیری از مجمع را ندارد

آرمان در گزارشی به تکذیب خبر کناره گیری آیت الله هاشمی رفسنجانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخته و نوشته: "شایعات درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی گویا تمامی ندارد. دیروز خبری از مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موافقت هاشمی با کناره گیری از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد که از سوی دفتر آیت الله هاشمی به شدت تکذیب شد".
علی زمانی در این گزارش نوشته: "معلوم نیست هدف از انتشار این اخبار چیست اما هر چه باشد بیش از همه نشانه نوعی غرض ورزی سیاسی است که برخی خواسته یا ناخواسته به دنبال دامن زدن به آن هستند و با انتشار اخبار کذب در صدد تخریب شخصیتهای بزرگ نظامند. هاشمی رفسنجانی آن قدر در سیاست، خرد ورز است که اگر بخواهد مساله ای را بیان کند شخصا و شفاف ابتدا با مردم آن را در میان می‌گذارد. نمونه اخیر آن هم انتخاب رئیس مجلس خبرگان بود که ایشان حاضر نشدند با آیت الله مهدوی کنی رقابت کنند و فضای سنگینی که برای القای اختلاف در بین مسوولان بلند پایه نظام ایجادشده بود با درایت ایشان هدایت شد و تمام بدخواهان را مایوس کرد".
به نوشته این روزنامه، مرتضی نبوی در جلسه هفتگی انصارحزب الله در مورد حضور آقای هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: "من هم شنیده‌ام که ایشان نزد مقام معظم رهبری رفته‌اند و گفته‌اند که در مجمع نباشند ولی خبر دقیقی از رفتن ایشان ندارم. آن چیزی که آدم می‌فهمد این است که مقام معظم رهبری سعی دارند ایشان را نگه دارند، همان طور که سعی دارند بقیه را نگه دارند. شاید بعضی‌ها که موثر هم هستند انتظارشان این بود که در این مقطع برخورد صریحی با رئیس جمهور می‌شد، اما مقام معظم رهبری دنبال حجت شرعیه الهیه هستند و مثل حضرت امام سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است مسئولین را حفظ کنند، منجمله ایشان می‌خواهند آقای هاشمی حفظ شود و جدای جرگه انقلاب نشود".

احتمال کاهش یارانه نقدی

روزنامه ابتکار در گزارشی احتمال کاهش یافتن یارانه نقدی را مورد توجه قرار داده و نوشته: "تشکیک تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده از سوی دولت در راستای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۹۰ باعث شد مجلس بررسی مجدد میزان سهم هر بخش از منابع هدفمندسازی را در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار دهد تا نتیجه نهایی این جلسات در پایان بررسی بودجه دوباره در صحن به رأی گذاشته شود، به‌طوری‌که در جلسات کمیسیون تلفیق برای بازبینی اجزای بودجه هدفمندسازی، احتمال طرح کاهش میزان یارانه نقدی نیز مطرح شده است".
به گزارش این روزنامه کاظم دلخوش یکی از اعضای کمیسیون تلفیق، در این باره گفته: "احتمال کاهش رقم ۶۲هزارمیلیارد تومانی که در لایحه بودجه به‌عنوان میزان درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها ذکر شده، می‌رود".
ابتکار در ادامه نوشته: "نکته اصلی اینجاست که نمایندگان مجلس بیان می‌کنند که تحقق ۶۲هزارمیلیارد تومان درآمد حاصل از هدفمندسازی، درصورتی ممکن خواهد بود که دولت در سال ۹۰ قیمت حامل‌های انرژی را بیش از ۲۰ درصد افزایش دهد و این در حالی است که نمایندگان مجلس افزایش بیش از ۲۰ درصد قیمت حامل‌های انرژی را در سال جاری برای مردم مشکل‌ساز می‌دانند؛ کما اینکه هنوز مشکل مردم درباره قیمت‌های نجومی قبض‌های گاز وجود دارد و با نزدیک‌شدن به فصل گرما با قیمت‌های فعلی برق پیش‌بینی می‌شود مردم مشکل مشابهی با آنچه در زمینه قبوض گاز داشتند، در ماه‌های آینده با قبوض برق تجربه کنند".
این روزنامه همچنین نوشته: "در حال حاضر، کاهش ۸ تا ۱۲هزارمیلیارد تومانی رقم هدفمندسازی در بودجه مطرح است که در این صورت حداقل بخشی از این کاهش باید از طریق کاهش سهم خانوار‌ها تأمین شود، درغیراین‌صورت یا سهم بخش تولید به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد یا سهم دولت به صفر نزدیک خواهد شد. البته ناگفته پیداست که در بین چهار بخشی که سهمی در منابع حاصل از هدفمندسازی برای آن‌ها تعریف شده، یعنی دولت و صنعت و کشاورزی و خانوار‌ها، حساس ترین بخش از نظر اقتصادی و سیاسی بخش خانوار‌ها هستند و هیچ یک از قوای مجریه و مققنه حاضر نیست تبعات کاهش میزان یارانه نقدی را به گردن بگیرد که این مسئله خود دلیل اصلی تلاش برای افزایش میزان یارانه پرداختی به هر قیمتی بوده و هست".

چالش بالقوه دولت و مجلس

روزنامه جهان صنعت در گزارشی سرانجام ادغام چند وزارتخانه در کابینه دولت دهم را چالش جدیدی بین دولت و مجلس دانسته و نوشته: "اگر بنا باشد دولت وزرای وزارتخانه‌های ادغام شده را برای رای اعتماد به مجلس نفرستد، بی‌تردید باید منتظر چالش‌های جدید بود".
به نوشته این روزنامه پس از تصمیم دولت مبنی بر ادغام وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی با راه‌وترابری، علی نیکزاد، سرپرست این وزارتخانه در هم ادغام شده عنوان کرده که نیازی به اخذ رای اعتماد از مجلس ندارد که این موضوع با واکنش نمایندگان مواجه شده به طوری که دیروز نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه سرپرستی علی نیکزاد بر وزارت راه از دو روز گذشته غیرقانونی است، تاکید کرد که سازمان بازرسی کل کشور باید در این موضوع وارد شود و اقدامی عملی انجام دهد.
به گزارش این روزنامه، همچنین به گفته لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، دولت تصمیم گرفت پس از ادغام وزارتخانه‌های راه با مسکن و صنایع با بازرگانی در یکدیگر، وزارتخانه‌های نفت با نیرو و وزارتخانه‌های کار با رفاه را با هم ادغام کند که به‌زودی نیز کمیته‌ای برای تدوین شرح وظایف وزارتخانه‌های جدید تشکیل خواهد شد.
مریم باستانی در سرمقاله جهان صنعت نیز همین موضوع را مورد توجه قرار داده و نوشته: "دولت دیروز در اقدامی تعجب‌برانگیز وزارت رفاه و تامین اجتماعی را با وزارت کار و امور اجتماعی ادغام کرد. اگرچه حاصل مصوبه دیروز دولت ادغام چهار وزارتخانه بود، اما ادغام دو وزارتخانه یاد شده بسیار تامل برانگیز بود به این دلیل که وزارت رفاه و تامین اجتماعی یکی از وزارتخانه‌های تازه تاسیس است که از سن تشکیل آن حدود هشت سال می‌گذرد. این وزارتخانه قرار بود ساختار اجرایی به منظور برخورداری عادلانه ایرانیان و همه کسانی که در پهنه جغرافیایی ایران زندگی می‌کنند، فراهم کند، به‌گونه‌ای که هر کسی امکان دریافت خدمات مربوط را به فراخور شرایط اجتماعی و اقتصادی خود از نظام رفاه و تامین اجتماعی داشته باشد".
نویسنده این مقاله اضافه کرده "به نظر می‌رسد ادغام این دو وزارتخانه امری شتابزده است به این دلیل که اگر وزارت رفاه نتوانسته اسباب رفاه تمام مردم ایران را فراهم کند، این ناکامی در اجراست. مگر می‌شود با پاک کردن صورت مساله به پاسخ رسید؟ ادغام این وزارتخانه با وزارت کار و امور اجتماعی که درگیر مشکلات بسیاری با کارگران و کارفرمایان است و هر سال با موج جدیدی از تقاضای کار مواجه می‌شود، چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ مگر ممکن است یک وزارتخانه هم به دنبال اشتغالزایی باشد و هم رفاه؟ چه کسی جوابگوی اشتغال خواهد بود؟"

ضرورت تامل بیشتر

دکتر سید احمد میرمطهری در سرمقاله دنیای اقتصاد به افزایش غیر طبیعی شاخص بورس در سالهای اخیر پرداخته و نوشته: "تغییرات نرخ رشد شاخص بورس که سال ۸۷ نسبت به سال قبل روندی منفی داشت، در سال ۸۸ نسبت به سال قبل رشدی ۴/۵۷ درصدی داشته و در سال ۸۹ نیز نسبت به سال قبل ۸/۸۵ درصد رشد می‌کند؛ یعنی دو سال کاملا استثنایی! همین شتاب در فروردین سال جاری نیز با شدت تمام دنبال می‌شود. باید از متصدیان بازار سوال کرد آیا واقعا این رشد‌ها با شاخص‌های کلان اقتصاد کشور هماهنگی و همخوانی دارد؟ آن هم در شرایطی که همه اقتصاد کشور با اجرای طرح تحول اقتصادی و بسته پولی بانک مرکزی سعی در تطبیق خود دارد؟"
نویسنده مقاله سپس پرسیده: "در ۳۰ روزه فروردین که در عمل نیمی از آن تعطیل بوده، این رشد غیرعادی در بازار چگونه توجیه می‌شود؟ آیا تحولی در اقتصاد کشور یا در شرکت‌های پذیرفته شده رخ داده است؟ در خبر‌ها آمده که سقوط شاخص در اردیبهشت ماه در حدی بوده است که بازار به شرایط هفته اول فروردین برگشته و نرخ بازده از ۱۴ درصد به ۶ درصد تنزل کرده است؛ ناظران بازار اگر برای افزایش اولیه توجیهی ندارند، این برگشت روند بازار را چگونه تفسیر می‌کنند؟"
نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد یادآور شده: "البته می‌توان پاسخ‌های ساده‌ای برای هر کاهش یا افزایشی پیدا کرد و بر صحت آن اصرار ورزید، اما نکته این است که طی سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها با روند صعودی در قیمت‌ها و شاخص‌های بازار مواجه بوده‌ایم و متاسفانه این موج‌ها عمدتا به بسترهای سوداگری و شکل‌گیری حباب‌های قیمت‌منجر شده‌اند و شاهد فرآیندهای نوسان‌گیری و حضورهای کوتاه‌مدت مقطعی برخی سرمایه‌گذاران در بازار بوده‌ایم... چرا متصدیان بازار در حفظ اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران و فعالان بورس که به زحمت به دست می‌آید، به جد نمی‌کوشند؟ ‌آیا نباید تامل بیشتری داشت؟"

بهار کتاب در خزان نمایشگاه

حمیدرضا عسگری در سرمقاله آفرینش برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب را دستمایه پرداختن به وضعیت نشر، کتاب و کتابخوانی در کشور کرده و نوشته: "بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچون سال‌های گذشته در اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد. شروع بکار بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی خاورمیانه در حالی صورت می‌گیرد که در چند سال اخیر مشکلات بسیاری برای طیف مرتبط با کتاب به وجود آمده است. از ندادن مجوز به ناشران و تعلیق درآوردن حق چاپ آن‌ها، گرانی بیش از اندازه کتاب برای خوانندگان و در دسترس نبودن برخی کتب، و از این دست مشکلات گریبان هسته اصلی شکل دهنده کمال و سعادت جامعه را گرفته است که تبعات بسیار سنگینی برای جامعه خواهد داشت."
نویسنده این مقاله ادامه داده: "عدم فراهم بودن زمینه برای گرفتن مجوز چاپ و یا نوبت‌های طولانی برای به چاپ رسیدن مطالب نویسندگان و همچنین افزایش قیمت کاغذ و سیر سعودی قیمت کتاب، همه و همه کاهش میزان مطالعه و میل به کتاب خوانی را در جامعه ترویج می‌کند. بر اساس آمار‌ها میزان سرانه مطالعه در کشور کمتر از ۱۸ دقیقه در روز است که با توجه به نزدیکی به مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ اندکی کم و زیاد هم می‌شود."
محمدحسین روانبخش نیز در سر مقاله مردم سالاری با اشاره به همین موضوع نوشته: "وقتی تیراژ کتاب در ایران به هزار یا پانصد نسخه می‌رسد معلوم است که سرانه مطالعه کتاب حتی از آنچه اعلام شده هم کمتر است. شاید در این خصوص گفته شود که بعضی کتاب‌ها در این سال‌ها به چاپ‌های متعدد رسیده است (که حرف درستی است) اما گاهی عدم تحلیل درست از این موضوع ما را به نتیجه اشتباه می‌کشاند. باید توجه داشت که در وهله اول تیراژ کتاب‌های مرجع مورد تحلیل قرار گیرد و براساس آن میزان تاثیرگذاری و ارزشمندی افزایش تیراژ‌ها مشخص شود، نه اینکه کتاب‌های کمک آموزشی و خاطره و رمان‌های عاشقانه (با میزان ارزش‌های مختلف) را در کنار هم قرار داده و نتیجه‌ای عجیب بگیریم، در حالی که واقعیت چیزی جز این است."
سرمقاله نویس مردم سالاری خاطر نشان کرده: "نمایشگاه کتاب هم البته چنین وضعیتی دارد. بررسی اینکه چه کسانی و با چه انگیزه‌ای در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، می‌تواند به ما در تحلیل میزان تاثیرگذاری آن کمک کند، ضمن اینکه در کنار همه این موضوعات دغدغه‌ها و مشکلا تی که روز به روز بیشتر دامان ناشران آثار فاخر و مرجع را می‌گیرد نیز باید بررسی کرد و نباید دل خوش داشت که تعداد ناشران بیشتر شده یا تعداد نمادین کتاب‌های چاپ شده یا به عبارت بهتر «کتاب سازی» بیشتر شده است."






ژنرال عبدالله‌نظراف از جمله گفته است که اعضای سازمانهای تروریستی، نظیر القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان و اتحاد جهاد اسلامی در کشورهای زیادی، از جمله در تاجیکستان فعالیت دارند
سایت ویکی لیکس یک نامه محرمانه سفارت آمریکا در شهر دوشنبه را انتشار داده که از هشدار تاجیکستان در مورد حمایت عناصری از نیروهای امنیتی پاکستان از اسامه بن لادن حکایت می‌کند.
نامه محرمانه سفارت آمریکا به مقامات آن کشور در واشینگتن روز 2 مه، درست یک روز پس از کُشته شدن رهبر شبکه القاعده در سایت ویکی لیکس منتشر شده است.
بر اساس این نامه، موضوع خطرات تروریسم در منطقه در دیدار 11 دسامبر سال 2009 میان عبدالله‌ نظراف، معاون وقت رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان و مسئول بخش سیاسی و اقتصادی سفارت آمریکا در دوشنبه مطرح شده است.
در این نامه آمده است که این ملاقات قبل از تهیه گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در باره وضعیت مبارزه علیه تروریسم در جهان برگزار شده و مسئول سفارت وضع امنیتی کشور را با این مقام امنیتی تاجیکستان بررسی کرده است.
در این صحبت ژنرال عبدالله‌ نظراف از جمله گفته است که اعضای سازمانهای تروریستی، نظیر القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان و اتحاد جهاد اسلامی در کشورهای زیادی، از جمله در تاجیکستان فعالیت دارند.
وی همچنین افزوده است که اگر "کشورهای دیگر از گروههای تروریستی با هدفهای ژئوپلیتیک (جغرافیای سیاسی) خود استفاده نمی‌کردند” این سازمانها مدت ها پیش نابود می‌شدند.
آقای نظراف به دیپلمات آمریکایی گفته است: "مثلا، اسامه بن لادن در پاکستان یک آدم از نظرها پنهان نیست و بسیاریها در باره مکان حضور وی در وزیرستان شمالی خبر دارند، اما هر گاهی که نیروهای امنیتی می‌خواهند عملیاتی علیه او انجام بدهند، دشمن درباره نزدیک شدن آنها از نیروهای امنیتی اطلاعات دریافت می‌کند."
این مقام امنیتی تاجیکستان این سخنان را در لابلای نظراتش در باره اوضاع امنیتی منطقه و کشورش ابراز داشته، ولی اکنون، با کشته شدن اسامه بن لادن، برخی از رسانه‌های غربی به محتوای سخنان او در نامه محرمانه سفارت آمریکا توجه کرده‌اند.
طبق این سند محرمانه، عبدالله‌نظراف همچنین به همکاری روسیه با گروههای تروریستی اشاره‌کرده و از جمله گفته است که در سالهای 2001 و 2002 گروههای تروریستی با کمک روسها از قلمرو تاجیکستان به ازبکستان عبور کرده‌اند.
آقای نظراف سپس به طور کنایه‌آمیز این سؤال را کرده است: "این گروهها مهمات جنگی را از کجا می‌گیرند؟" وی افزوده است که در یکی از همایشهای گروه شانگهای مقامات تاجیک از همتایان روس خود پرسیده‌اند که چه گونه تروریست های شناخته شده توسط فرودگاههای دامادداوا و شرمیتیوا به تاجیکستان سفر کرده‌اند.
نامه می‌افزاید که این مقام امنیتی تاجیکستان در باره پاسخ روسها به این سؤال چیزی نگفته است.
اما او به دیپلمات آمریکایی گفته است که حدود ده نفر، علی‌رغم وجود نامشان در فهرست “افراد مورد تعقیب” روسیه، توانسته‌اند از شهرهای سن پترزبورگ و تیومن روسیه در زمان درگیریهای طویلدره در دو سال پیش به دوشنبه پرواز کنند.
آقای نظراف درباره عملیات نیروهای دولتی در طویلدره در تابستان سال 2009 نیز اطلاعاتی داده و گفته است که در این درگیریها اعضای گروههای تروریستی بین‌المللی که در میان آنها کره ای ها، تاتارها، چچنی ها و داغستانیها نیز شناسایی شده‌اند، شرکت داشتند.
وی همچنین به دیپلمات آمریکایی خبر داده است که در زمان درگیریهای طویلدره طاهر یولداشیف، رهبر جنبش اسلامی ازبکستان، پنج نفر را برای کمک به پیکارجویان مخالف دولت تاجیکستان به طویلدره فرستاده، ولی نیروهای دولتی آنها را در ناحیه درواز دستگیر کردند.
به گفته آقای نظراف، این افراد قصد داشتند در نزدیکی سفارت آمریکا در دوشنبه و پل ارتباطی واقع در پنج پایان که توسط آمریکا بنیاد شده و بزرگترین پل ارتباطی میان تاجیکستان و افغانستان است، انفجارهایی انجام بدهند.



تاکسی
جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید که به زودی تمامی تاکسی‌های تهران و اتوبوس ها از طریق گیرنده‌های رادیویی اذان پخش خواهند کرد.
آقای تشکری هاشمی، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت (هفتم می) گفت: " ناوگان حمل و نقل شهری روزانه ۱۱ میلیون مسافر را در تهران جابه‌جا می‌کند و این حجم انبوه مسافران ظرفیت بالقوه‌ای برای انتقال آموزه‌های اخلاقی و دینی از جمله تبلیغ و ترویج فرهنگ نمازخوانی در جامعه است."
محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز ایران هم که با معاون حمل و نقل شهرداری تهران دیدار می کرد، در همین ارتباط گفت: "تمام توانمندی و ظرفیت حمل و نقل عمومی در بخش‌های مختلف از جمله تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو می‌بایست معطوف به گسترش فرهنگ اقامه نماز شود."
آقای تشکری هاشمی، در این دیدار اعلام کرده است که به زودی تاکسی‌ها، اتوبوس ها و قطارهای زیرزمینی در پایتخت به پخش اذان در نوبت های صبح و ظهر و شب خواهند پرداخت و گسترش و تجهیز نمازخانه ها در پایانه های مسافری نیز در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران علت اصلی شکل گیری این طرح را سخنان آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران دانسته که در دیدار اخیر خود با مسئولان شهرداری، خواستار "جهت‌گیری دینی و الهی در مسائل فرهنگی شهرها" شده بود.
تاکسی‌ها در ایران یکی از وسایل نقلیه عمومی اصلی به شمار می روند که روزانه صدها هزار نفر را جابجا می کنند.
تهران یکی از پایتخت های پر تاکسی جهان است که در آن دهها هزار تاکسی در کنار هزاران ماشین شخصی مسافربر، روزانه به جابجایی چند میلیون مسافر درون شهری مشغولند.




حیدر مصلحی
هفته نامه اکونومیست اطلاعات تازه ای درباره منشاء اختلاف محمود احمدی نژاد و حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات منتشر کرده است.
این هفته نامه نوشته است که وزیر اطلاعات، مکالمات اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و مشاور ارشد آقای احمدی نژاد را شنود می کرده و رئیس جمهوری ایران به این کار پی برده است.
اکونومیست در این خصوص جزئیاتی بیان نمی کند اما می نویسد که افشای عملیات شنود علیه رئیس دفتر رئیس جمهوری در ماه آوریل، به اخراج وزیر اطلاعات منجر شد.
رئیس جمهوری یا وزیر اطلاعات ایران هنوز به گزارش اکونومیست واکنش نشان نداده است.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که با "استعفای" حیدر مصلحی مخالف بود، او را در مقامش ابقاء کرده و این امر اختلاف شدید و کم سابقه ای در جناح اصولگرا پدید آورده است.
طی هفته های گذشته، شماری از طرفداران حیدر مصلحی و رهبر ایران، تعهد رئیس جمهوری به "ولایت فقیه" را زیر سوال برده و حملات شدیدی را علیه "جریان انحرافی" در دولت آغاز کرده اند.
اکونومیست بعید دانسته است که رئیس جمهوری ایران در آینده نزدیک از موضع خود عقب نشینی کند.
از زمان آغاز اختلافات، گزارش ها حاکیست که آقای احمدی نژاد از شرکت در جلسه های هیات دولت که حیدر مصلحی در آن حضور داشته خودداری کرده است و وزیر اطلاعات هم در جلسه اخیر که آقای احمدی نژاد در آن شرکت داشت حاضر نبود.
مرتضی آقا تهرانی، رئیس فراکسیون هواداران دولت در مجلس ایران، گفته است که رهبر ایران به طور خصوصی برای محمود احمدی نژاد مهلت تعیین کرده که یا ابقای حیدر مصلحی را در سمت وزیر اطلاعات بپذیرد، یا از سمت خود کناره گیری کند.







احمدی نژاد، خامنه ای، خاتمیروزی که محمود احمدی نژاد در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اش در سال ۱۳۸۴ بر دستان آیت الله علی خامنه ای بوسه می زد، کمتر کسی پیش بینی می کرد که کار او روزی به جایی برسد که اکنون رسیده است.
مرتضی آقا تهرانی، رئیس فراکسیون هواداران دولت در مجلس شورای اسلامی می گوید که رهبر ایران برای آقای احمدی نژاد مهلت تعیین کرده که یا ابقای حیدر مصلحی را در سمت وزیر اطلاعات بپذیرد، یا از سمت خود کناره گیری کند.
از وقایع دو هفته گذشته و اظهارات اصولگرایان منتقد دولت چنین بر می آید که آقای احمدی نژاد به این نتیجه رسیده بود که آقای مصلحی در زمره کسانی است که می خواهند از تسخیر مجلس آینده توسط هواداران آقای احمدی نژاد جلوگیری کنند، به همین دلیل تصمیم گرفت که او را کنار بگذارد و خود سرپرستی وزارت اطلاعات را به عهده بگیرد تا بتواند زمینه را برای پیروزی هوادارانش در انتخابات آماده کند.
اما آقای خامنه ای و نزدیکانش به صراحت با این تغییر مخالفت کردند، شاید به این دلیل که مایل نیستند مجلس به دست یاران آقای احمدی نژاد بیفتد، زیرا آن را مقدمه ای برای پیروزی آنان در انتخابات ریاست جمهوری آینده تلقی می کنند.
باقی ماندن قوه مجریه در دست یک طیف سیاسی برای مدتی بیش از هشت سال، می تواند برای آن طیف هویتی مستحکم و کاملا مستقل از رهبری فراهم کند که آیت الله خامنه ای تمایلی به آن ندارد.
روش او و نزدیکانش در مهار قدرت سیاسی روسای جمهوری، همواره فشار آوردن بر اطرافیان آنها، به ویژه در سال های آخر دوره دوم ریاست جمهوری بوده است.
این روش هم در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و هم در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به کار رفت و باعث شکست برنامه "تعدیل اقتصادی" دولت آقای هاشمی رفسنجانی و پروژه "اصلاحات سیاسی" دولت آقای خاتمی شد.
اکنون نوبت به آقای احمدی نژاد رسیده و او در نقطه ای قرار گرفته است که باید میان سه راه، یکی را انتخاب کند: ۱- بماند و به شیری بی یال و دم و اشکم بدل شود که تنها دغدغه اش به پایان رساندن دوره چهارساله ریاست جمهوری است، ۲- بماند ولی در مقابل خواست رهبر ایران مقاومت کند، ۳- از سمت خود کناره بگیرد و با عواقب غیر قابل پیش بینی آن روبرو شود.

مسخ

به نظر می رسد که حتی اگر او ابقای آقای مصلحی را بپذیرد، حملات طرف مقابل به یاران نزدیک او، به ویژه اسفندیار رحیم مشایی، متوقف نخواهد کرد و این حملات او را در موقعیتی به غایت دشوار قرار خواهد داد.
به نظر می رسد که هدف عمده این حملات، ممانعت از عملی شدن برنامه های انتخاباتی هواداران آقای احمدی نژاد است که از نگاه رقبای او مهم تر از آن است که قابل چشم پوشی باشد .
با توجه به شدت پافشاری رئیس جمهوری ایران بر حمایت از آقای رحیم مشایی و عقیده راسخی که گفته می شود آقای احمدی نژاد به رهنمودهای ماوراءالطبیعی او دارد، برخورد قهرآمیز با آقای رحیم مشایی به معنای "اعلان جنگ" به آقای احمدی نژاد خواهد بود .
در چنین حالتی، سکوت آقای احمدی نژاد در برابر حذف آقای رحیم مشایی به معنای مسخ هویت او است و این پرسش را مطرح می کند که آیا محمود احمدی نژاد حاضر است به چنین وضعیتی تن دهد؟

مقاومت

ممکن است آقای احمدی نژاد به این نتیجه برسد که "جنگ" را هم اکنون آغاز کند؛ او برای این کار باید در سمت خود بماند و در عین حال در برابر خواسته آقای خامنه ای مقاومت کند.
در این صورت باید دید که او چه اهرم هایی در اختیار دارد.
منتقدان آقای احمدی نژاد می گویند که نزدیکان او به فراخواندن هوادارانشان به خیابان ها در حمایت از دولت فکر می کنند، مثلا سایت عماریون که به نیروهای مذهبی موسوم به "حزب الله" نزدیک است، نوشته است که هواداران آقای مشایی قصد دارند به بهانه عزاداری فاطمیه در محله منیریه تهران تجمع و "اقدام به هیاهو" کنند.
یا در نامه ای که چند روز پیش گفته می شد نزدیکان آقای احمدی نژاد در حمایت از او نوشته اند و امضای تعدادی از استانداران را هم برای آن گرفته اند، هشدار داده شده بود که برخورد با آقای احمدی نژاد "منجر به نارضایتی آحاد مردم در سراسر کشور" خواهد شد.
یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یکی از جلسات علنی روزهای اخیر به این نامه اشاره کرد، تصویر آن در بعضی سایت های اینترنتی منتشر شد و تعویض فرماندار شیراز هم به افشای همین نامه مربوط دانسته شد.
منتقدان آقای احمدی نژاد هم در سخنان روزهای اخیر خود بارها او را از دچار شدن به سرنوشت ابوالحسن بنی صدر برحذر داشته اند و به او هشدار داده اند که فریب "بی شمار" بودن هواداران خود را نخورد، چرا که "محبوبیت" او تنها به حمایت آیت الله خامنه ای بستگی دارد و بس.
بعضی از تحلیلگران هم از "نفوذ" آقای احمدی نژاد در بخش هایی از سپاه پاسداران و احتمال "کودتا" توسط او و نزیکانش سخن می گویند، اما به نظر می رسد که اظهارات چند روز اخیر فرماندهان سپاه و انتقادات بی سابقه بعضی از پرنفوذترین حامیان پیشین آقای احمدی نژاد، از جمله محمدتقی مصباح یزدی که میان اعضای سپاه نفوذ فراوان دارد، نادقیق بودن این تحلیل را تا حدود زیادی آشکار کرده است.
مسلم این است که آقای احمدی نژاد بخش اعظم حامیان خود را در میان چهره های حکومتی از دست داده، اما آیا تلقی او و نزدیکانش از میزان محبوبیتی که در میان توده مردم دارند، تلقی درستی است؟ و آیا هواداران آقای احمدی نژاد آماده پرداخت هزینه برای او و رویارو شدن با هواداران رهبری هستند؟

استعفا

سومین گزینه پیش روی آقای احمدی نژاد استعفا است. این گزینه ممکن است از دو گزینه دیگر کم هزینه تر باشد، به شرطی که غضب رهبر ایران از مقاومت غیرمنتظره آقای احمدی نژاد فرو بنشیند و با کناره گیری و گوشه نشینی کم سر و صدای او موافقت کند.
آقای احمدی نژاد حتی شاید بتواند از این طریق اطرافیان خود را هم تا حدودی از خطر برخوردهای امنیتی نجات دهد.
از طرف دیگر، بار اعتراضی استعفا کردن در حکومت هایی مانند جمهوری اسلامی معمولا پر رنگ است و این امر بررسی موضوع را برای آقای احمدی نژاد از دو جنبه پیچیده تر می کند.
یک بعد ماجرا این است که هر گونه اشاره یا تأکیدی بر جنبه اعتراض و قهر چنین استعفایی می تواند شانس گوشه نشینی بی سر و صدای آقای احمدی نژاد و نزدیکان او را از میان ببرد.
اما جنبه دیگر ماجرا این است که از نگاه آقای احمدی نژاد و نزدیکان او، شاید هیچ چیز بهتر از استعفا نتواند هواداران آنها را به نشان دادن علنی نارضایتی تشویق کند و رقیبان را تحت فشار بگذارد.
آقای احمدی نژاد به داشتن تمایل برای انجام کارهای پر سر و صدا و قرار گرفتن در صدر خبرها شهرت پیدا کرده است؛ آیا او نخستین رئیس جمهوری ایران خواهد بود که از سمت خود استعفا می دهد؟