۱۳۹۰ اردیبهشت ۷, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

تعطیلی دومین کارخانه طلای کشور و بیکاری کارگران

خبرگزاری هرانا - با توقف فعالیت معدن طلای آق دره تکاب و بلا تکلیفی کارگران فصلی این معدن بیش از سیصد و پنجاه نفر ازکارگران شاغل در بخش معدن این شهرستان شغل خود را از دست داده‌اند که با احتساب کارگران بیکار ناشی از توقف و تعطیلی کارخانه طلای آق دره این میزان به ۵۵۰ نفر کارگر بیکار می‌رسد.
به گزارش عصر ایران، بیکاری گسترده کارکنان و کارگران معدن و کارخانه طلای آق دره شهرستان تکاب موجب نگرانی آن‌ها و خانواده‌هایشان شده و سرگردانی کارگران را در پی داشته است.
نماینده کارگران شاغل در کارخانه طلای پویا زرکان آق دره تکاب در این خصوص گفت: بیکاری کارگران به مدت نا‌محدود اعلام شده است و تا زمان رفع و تعمیرات اساسی قطعات آسیب دیده کارخانه طلا بازگشت کارگران به کارخانه و از سر گیری فعالیت آنان امکان پذیر نخواهد بود.
حسن قربانی افزود: مسوولان کارخانه طلای آق دره تکاب هنگام تعطیلی این کارخانه به کارگران قول بازگشت به کار داده‌اند و این امر را منوط به رفع نقص فنی آسیاب بزرگ کارخانه داشته‌اند.
وی تاکید کرد: علیرغم اعلام مسوولان کارخانه طلای آق دره تکاب مبنی بر بازگشت قطعی کارگران به این کارخانه، کارگران و کارکنان نگران وضعیت شغلی خود بوده و در بلا تکلیفی بسر می‌برند.
وی با اشاره به دغدغه‌های کارگران بیکار شده از کارخانه طلای آق دره تکاب نسبت به آینده شغلی و اوضاع معشیتی خود تاکید کرد در مدت تعطیلی کارخانه طلا، کارگران این کارخانه می‌توانند طبق ضوابط و محدوده زمانی مشخص و با شرایطی از مزایا بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.




احضار محمد داوری، معلم زندانی، به دادسرای اوین

خبرگزاری هرانا - محمد داوری، معلم زندانی که اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود، چند روز پیش به دادسرای امنیتی مستقر در زندان اوین احضار شد.
به گزارش کلمه، دلیل احضار و بازجویی مجدد این روزنامه نگار و معلم زندانی به شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین به ریاست کیان منش، بیانیه هایی است که بازپرس این شعبه ادعا می کند توسط محمد داوری منتشر شده است.
بازپرس از وی خواسته است که تمام این بیانیه ها را تکذیب کند، و تهدید کرده که اگر او بیانیه ها را تکذیب نکند، با پرونده و محاکمه تازه ای مواجه خواهد شد.
انتشار نامه مشترک توسط محمد داوری و عبدالله مومنی دیگر زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به مناسبت روز معلم از دیگر اتهامات این روزنامه نگار بوده است.
داوری به خاطر این نامه ها و بیانیه ها بازجویی شده است. زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ معتقدند مسئولان قضایی و اطلاعاتی قصد دارند با احضار، تهدید و بازجویی مجدد از زندانیان سیاسی، که از هرگونه ارتباط با دنیای خارج محروم هستند، محدودیت ها و محرومیت های بیشتری برای آنان ایجاد کنند و با باز کردن پرونده های جدید، آنها را بیش از حکم های ناعادلانه شان در زندان محبوس نگه دارند.
محمد داوری، روزنامه نگار و سردبیر سایت سحام نیوز (سایت رسمی حزب اعتماد ملی) است. وی پس از انتشار نامه ای توسط مهدی کروبی به رئیس وقت مجلس خبرگان درباره شکنجه و آزار زندانیان سیاسی در بازداشتگاه کهریزک دستگیر شد. داوری مدتها توسط ماموران امنیتی و اطلاعاتی تحت فشار بود تا علیه مهدی کروبی در تلویزیون اعتراف کند.
آقای کروبی، در نامه‌ای به دادستان تهران، مسئولیت تمام اسناد و فیلم‌هایی را که به عنوان مستندات وجود شکنجه و تجاوز جنسی در زندان‌های ایران ارائه کرده بود، بر عهده گرفت و محمد داوری را تنها فیلمبردار مصاحبه‌ها عنوان کرد و گفت که او هیج نقش دیگری در این ماجرا نداشته است.
با این حال، محمد داوری در دادگاه به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و اکنون نیز تحت فشارهای بیشتری قرار دارد.




تفهیم اتهام جدید به محمد امین عبداللهی، از زندانیان محبوس در زندان ارومیه

خبرگزاری هرانا -  در راستای فشار بر زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه "محمدامین عبداللهی" یکی از زندانیان سیاسی محبوس در این زندان، به دادگاه احضار و مجدداً تفهیم اتهام شد.
به گزارش موکریان نیوز، این زندانی بوکانی به شعبهٔ ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به منظور اخذ آخرین دفاع احضار و در پرونده‌ای جدید به تبلیغ علیه نظام به نفع یکی از گروه‌های مخالف و ارسال اخبار داخل زندان به خارج متهم شد.
یادآور می‌گردد محمد امین عبداللهی که هم اکنون در زندان ارومیه بسر می‌برد، حدود سه سال پیش توسط نیروهای امنیتی دستگیر و در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه و درگیری با مأموران دولتی و... به تحمل ۱۸ سال حبس و تبعید به زندان طبس محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر عیناً تأیید شد.




تعطیل شدن جلسهٔ قرآن و مثنوی تبریز با تهدید نیروهای امنیتی

خبرگزاری هرانا - جلسهٔ قرآن و مثنوی تبریز با تهدید نیروهای امنیتی به حمله و دستگیری گستردهٔ اعضا به تعطیلی کشیده شد.
به گزارش جرس، این جلسه که از سال ۱۳۴۰ به همت عبدالله واعظ تشکیل و پس از فوت ایشان در سال ۱۳۷۸ توسط شاگردانش هر دو هفته یکبار، روزهای جمعه برگزار می‌گردید محفلی علمی و تخصصی در حوزهٔ مثنوی‌شناسی و قرآن پژوهی بود.
این گزارش می‌افزاید: هفته گذشته یکی از اعضای سالخورده و مشهور جلسه پروفسور جلیل شربیانلو که از چهره‌های شاخص و شهروندان معتمد تبریز و همچنین از جراحان بنام ایران می‌باشد به اداره اطلاعات تبریز احضار و طی سه روز، بازجویی ۱۷ ساعته‌ای از ایشان صورت گرفته و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ادامه این جلسات قرآنی را بدون حضور روحانیت و نظارت حوزهٔ علمیه غیر مجاز قلمداد کرده‌اند.
اعضای جلسه عنوان نموده‌اند که با توجه به تهدیدات متعدد اداره اطلاعات، جلسه به صورت موقت تعطیل گردیده و در آیندهٔ نزدیک شاهد برگزاری مجدد آن خواهیم بود.




نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد ۵. ۱۲ درصد تعیین شد

خبرگزاری هرانا - رئیس سازمان کار و امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نرخ بیکاری استان در سال گذشته را ۵. ۱۲ درصد عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این نرخ در سال جاری تک رقمی شود.
مسعود باستانی در گفتگو با خبرنگار مهر در یاسوج افزود: نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۸۸ نیز ۴. ۱۸ درصد بوده است.
وی گفت: تاکنون ۱۰ هزار و  ۳۳۰نفر برای مشاغل خانگی در استان ثبت نام کرده‌اند و پیش بینی می‌شود این میزان متقاضی به ۲۰ هزار نفر برسد.
رئیس سازمان کار و امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد ازثبت نام شدگان مشاغل خانگی در این استان بانوان هستند.
باستانی اظهار داشت: برای تامین تسهیلات مشاغل خانگی ۶۰۰ میلیارد ریال درخواست شده و هم اکنون ۱۴میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی آماده پرداخت به متقاضیان است.




بازداشت وصال محبوبی شهروند بهایی ساکن ساری

خبرگزاری هرانا - «وصال محبوبی» شهروند بهایی ساکن ساری روز دوشنبه بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این شهروند بهایی صبح روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ پس از دریافت احضاریه کتبی و معرفی خود به ستاد خبری اداره اطلاعات ساری در‌‌ همان مکان بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل می‌شود.
قابل ذکر است نامبرده برادر سارا محبوبی است که در تاریخ ۱۶ فروردین ماه بازداشت شده بود.
در ملاقاتی که چند روز پیش خانواده محبوبی با دخترشان داشتند بطور شفاهی از وصال محبوبی خواسته می‌شود که خود را به اداره اطلاعات معرفی کند که به دلیل عدم معرفی، احضاریه‌ای کتبی برای نامبرده ارسال می‌شود.


حسن یونسی ، پسر علی یونسی وزیز اطلاعات دولت سید محمد خاتمی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد .
به گزارش کلمه ، حسن یونسی روز اول اسفند ماه سال گذشته در جریان تظاهرات اعتراضی به حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی در میدان ولی عصر تهران بازداشت شد او دو ماه را در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات وتحت بازجویی گذراند. وی اکنون به بند ۳۵۰ که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی حوادث بعد از انتخابات در آن نگهداری میشوند منتقل شده است.
حسن یونسی همچنین داماد سید احمد زرگر یکی از قضات دادگاه انقلاب است وی رییس شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب است و در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان قاضی تجدید نظر بسیاری از احکام سنگین متهمان این دوره را مور تایید قرار داده است .گفته می شود احمد زرگر که یکی از قضات مورد اعتماد دستگاه امنیتی است از این رفتارها با داماد خود متعجب شده است و بازداشت او را بی مورد اعلام کرده است . نام احمد زرگر در فهرست تحریم اتحادیه اروپا به دلیل نقض حقوق بشر در ایران نیز درج شده است .
علی یونسی وزیر اطلاعات دولت سیدمحمد خاتمی و معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت، پدر این زندانی سیاسی است
حسن یونسی، خود وکیل دادگستری است.





اهرم جديد فشار بر زندانيان سياسی و عقيدتی: ‌انتقال به زندان مخوف قزل حصار کرج، کمپين بين المللی حقوق بشر

برخی منابع موثق نزديک به زندانيان عقيدتی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفتند که طی ماه های گذشته چندين زندانی عقيدتی-سياسی به زندان قزلحصار کرج منتقل شده اند و در شرايط بسيار ناگواری در اين زندان نگهداری می شوند درحالی که برخی از اين زندانيان در بازداشت موقت هستند و هنوز حکم قطعی دريافت نکرده اند. زندان قزلحصار، زندانی است که در آن متهمان يا مجرمان با جرائم غيرسياسی و عمدتا افراد مرتبط با پرونده های موادمخدری و حتی شرارت در آن نگهداری می شوند. يک منبع موثق به کمپين گفت که با توجه به نوع زندانيانی که در اين زندان نگهداری ميشوند جان محمد پور عبدالله و چند زندانی سياسی ديگر در اين زندان در خطر ميباشد.
يک منبع موثق از داخل زندان قزلحصار به کمپين گفته است که در روزهای گذشته يک زندانی سياسی به نام امير لطيفی در اين زندان با چاقو مورد حمله يک زندانی ديگر قرار گرفته و به شدت مضروب شده و به بهداری زندان منتقل شده است. انتقال زندانيان سياسی به زندان هايی از اين دست، از منظر فعالان حقوق بشر اهرمی برای فشار هر چه بيشتر بر زندانيان عقيدتی به شمار می رود.
به گفته منابع ياد شده محمد پورعبدالله فعال دانشجويی طيف چپ و حدود ۱۰ زندانی سياسی ديگر به زندان قزلحصار کرج منتقل شده اند. زندان قزلحصار هم اکنون دهها هزار زندانی را در خود جای داده است و به لحاظ بهداشتی، امنيت زندانيان و ديگر استانداردهای لازم برای نگهداری زندانيان در وضعيت اسف باری قرار دارد. اين درحالی است که طبق آيين نامه سازمان زندان های ايران، زندانيان سياسی از زندانيان عادی بايد تفکيک شوند و نگهداری زندانيان سياسی در بند مجرمين عادی خلاف ميباشد.
تا کنون گزارش های غير رسمی از اعدام های گسترده ، دسته جمعی و پنهانی دهها زندانی مربوط به مواد مخدر در زندان قزلحصار کرج منتشر شده است.
همچنين موارد متعدد تجاوز و قتل زندانيان توسط ديگر زندانيان در اين زندان به ثبت رسيده است. رئيس سازمان زندان های ايران گفته است که در اين زندان بيش از سه برابر ظرفيت زندانی نگهداری ميشود.
بنا به گفته برخی از زندانيان اين زندان تنها حدود پنج هزار زندانی محکوم به اعدام در زندان قزلحصار کرج نگهداری می شوند. در اقدامی خلاف قوانين داخلی ايران انتقال تعدادی از زندانيان سياسی به اين زندان در حالی صورت گرفته است که هيچ حکمی دريافت نکرده اند و در بازداشت موقت به سر ميبرند.
در روز ۲۴ اسفند ماه سال گذشته و در پی درگيری های صورت گرفته در اين زندان دهها زندانی با ضرب گلوله مستقيم گارد ويژه زندان کشته شدند. آمار رسمی سازمان زندان ها تعداد زندانيان کشته شده در اين درگيری را تنها ۱۴ نفر اعلام کرده است. اين در حاليست که منابع موثق در گفتگو با کمپين از کشته شدن دهها زندانی در اين زندان در اين تاريخ خبر داده اند.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ضمن درخواست برای تحقيق مستقل در ارتباط با درگيری روز ۲۴ اسفند در اين زندان و شفافيت و اطلاع رسانی دقيق در خصوص تعداد و نحوه وچرايی اعدام های خودسرانه و مخفيانه دهها زندانی مربوط به جرايم مواد مخدر در اين زندان، خواستار رسيدگی فوری به شرايط اسفبار همه زندانيان و به ويژه زندانيان سياسی در زندان قزلحصار کرج ميباشد.





محمدرضا یزدی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه ادعا کرده که درآمد‌های سپاه پاسداران در روستا‌ها و مناطق محروم صرف می‌شود و تمام فعالیت‌های مالی این نیرو قابل بررسی و تفحص است.
آقای یزدی گفته که بخش‌هایی از درآمد سپاه پاسداران نیز صرف تعمیر و بازسازی تجهیزات و امکانات سپاه و تامین هزینه بخشی از نیازمندی‌های دفاعی می‌شود.
وی همچنین افزوده که تمام فعالیت‌های اقتصادی سپاه «منطبق با مقررات و قوانین» کشور و «به راحتی قابل تحقیق و تفحص» است.
به گفته یزدی «حضور سپاه در مناقصات دولتی کاملاً براساس قوانین و شرایط موجود و مندرج در مناقصه هاست و سپاه هرگز تحت تاثیر القائات دشمن میدان خدمت به مردم و کمک به پیشرفت کشور را خالی نخواهد گذارد.»
این مقام سپاه در عین حال گفته است: «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به جز در موارد استثنایی که مناطق امنیتی باشند، وارد پیمانکاری‌ها و پروژه‌های کوچک نشده و زمینه حضور شرکت‌های داخلی را در اجرای پروژه‌ها فراهم می‌سازد.»
اظهارات معاون حقوقی و امور مجلس سپاه در شرایطی مطرح می‌شود که سپاه پاسداران در سال‌های اخیر بسیاری از مناقصه‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی را از دولت دریافت کرده است.
فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران برخلاف گفته‌های محمدرضا یزدی پنهان است و تاکنون گزارش درباره این فعالیت‌ها از سوی نهاد‌های نظارتی منتشر نشده است.



به گزارش سازمان کشورهای تولید کننده نفت(اپک)صادرات نفت عراق در ماه مارس سال جاری از مرز دو میلیون بشکه در روز گذشت و به حدود ۶۷ میلیون بشکه در ماه رسید.
بر اساس این گزارش با وجود تولید روزانه 2 میلیون و 670 هزار بشکه نفت توسط عراق؛ صادرات روزانه نفت این کشور به 2 میلیون و 233 هزار بشکه نفت در روز رسیده است در حالیکه صادرات نفت کشورمان در حال حاضر کمتر از 2 میلیون بشکه نفت در روز است و طبق اخرین گزارش بانک مرکزی صادرات نفت ایران در 3 ماهه دوم سال 1389 حدود 2 میلیون و 20 هزار بشکه در روز بوده است.
دولت عراق با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برنامه تولید 12 میلیون بشکه نفت تا سال 2020 میلادی را در دستور کار قرار داده است در حالی که تولید نفت کشورمان به دلیل عدم سرمایه گزاری های وزارت نفت مدام در حال کاهش است و برنامه افزایش تولید یک میلیون بشکه در روز در برنامه چهارم نه تنها عملی نشده بلکه تولید نفت از 4 میلیون و 150 هزار بشکه به 3 میلیون و 700 هزار بشکه و صادرات نفت هم از 2 میلیون و 600 هزار بشکه به کمتر از 2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته و کاهش اقتدار و جایگاه ایران در اوپک و افت درآمدهای صادراتی را به دنبال داشته است.



رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی سهام عدالت استان تهران با اشاره به اینکه تنها هفت روز برای پایان مهلت قانونی ثبت‌نام از مشمولان سهام عدالت دارای برگه‌های سهام عدالت باقی است، گفت: ساختمان سهام عدالت شهر تهران پلمپ شده و قادر به پاسخ‌گویی به اعضاء نیست.
محمدرضا جودکی در پاسخ به دلیل پلمپ شدن ساختمان سهام عدالت شهر تهران، اظهار داشت: پیرو مصوبه کمیته کارگروه استانداری تهران قرار بر این بود این ساختمان که در تملک وزارت جهاد کشاورزی است، برای سهام عدالت استان تهران خریداری شود.
وی ضمن تأکید بر اینکه در مزایده واگذاری این ساختمان، سهام عدالت شهر تهران برنده شده بود، ادامه داد: مقرر شده بود نیمی از هزینه‌های خرید این ساختمان توسط استانداری تأمین و پرداخت شود و نیمی دیگر توسط هم توسط سهام عدالت شهر تهران پرداخت شود متأسفانه امروز روز هفتمی است که در این شرکت پلمپ شده و نمی‌توانیم جواب‌گوی نیازهای اعضاء باشیم.
وی افزود: خیلی سعی کردیم از اعلام این خبر خودداری کنیم اما احساس می‌شود در بدنه دولت کسانی هستند که سعی در ایجاد خلل در روند اجرایی توزیع سهام عدالت دارند.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سهام عدالت استان تهران گفت: از آنجا که اموال و دارایی‌های سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل استان تهران، اموال دولتی محسوب می‌شود بالطبع واگذاری این ساختمان به سهام عدالت شهر تهران به رغم چانه‌زنی‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته نباید این قدر دشوار باشد.
وی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در عضویت شرکت سهام عدالت تهران هستند، تصریح کرد: امروز هفتمین روزی است که این شرکت از پاسخگویی به اعضاء خود معذور است در حالی که روزانه حداقل دو هزار نفر به این شرکت برای پیگیری وضعیت خود مراجعه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: مطابق مصوبه دولت می‌بایست از سرانه بودجه سال 88 برای شرکت تعاونی‌های سهام عدالت ساختمانی خریداری و به نام این شرکت‌ها به ثبت می‌رسید اما متأسفانه بعد از دو سال هنوز این اتفاق نیفتاده است، البته هیئت‌ دولت موافق این امر است اما هر چه امور به بدنه دولت واگذار می‌شود شاهد کارشکنی‌ها و تضادهای سیاستی و رویکردی هستیم.
جودکی ضمن تأکید بر اینکه در بدنه دولت گروهی با کارشکنی سعی در کند کردن تحقق اهداف دولت دارند، اظهار داشت: ثبت‌نام از کارگران ساختمانی و فصلی مشمول سهام عدالت در شرایطی به پایان بازه زمانی تعیین شده نزدیک می‌شود که متأسفانه دستگاه‌ ساماندهی این افراد “شرکت تعاونی سهام عدالت شهر تهران ” پلمپ شده است.
وی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و تعاون و استاندار تهران باید در حل این مشکل ورود داشته باشند، خاطرنشان کرد: پیرو نامه ارسالی توسط رئیس سازمان اقتصاد و دارایی استان تهران، تنها هفت روز دیگر برای ثبت‌ مشمولان سهام عدالت که برگه‌های سهام عدالت را در اختیار دارند باقی است، در شرکت سهام عدالت شهر تهران پلمپ شده و عملاً زمانی برای ثبت‌نام از این مشمولان باقی نمانده است.



سحام نیوز: مهدی کروبی در روزهای اخیر تنها بوده و وضعیتی به‌سان زندان انفرادی داشته است. همسرش، فاطمه کروبی، به تازگی برای درمان از حصر خارج شده و ماموران، شیخ را به تنهایی در آنچه حصر یا حبس خوانده می‌شود، و هرچه باشد در غیرقانونی بودن‌اش تردید نیست، نگه داشته‌اند.
او در نوروز امسال نتوانست برای مردم پیام نوروزی بفرستد، آنچنان که قبل و بعد از آن هم نتوانست دیدگاههایش را با ملت در میان بگذارد. اما در آخرین پیام صبر و استقامتی که از داخل حبس خانگی به بیرون فرستاد، تاکید کرد که مواضع او تغییری نکرده و او همچنان استوار و پایدار، در حمایت از راه سبز امید، ایستاده است.
کروبی از چند ماه قبل، به علت حصر و بازداشت خانگی، به طور غیر قانونی از ارتباط با مردم و اعلام موضع در رسانه‌ها منع شده است. اما مروری بر بیانیه‌ها، اظهارات و دیدارهای او در سال ۱۳۸۹ می‌تواند به شناخت بیشتر موضع و موقعیت این همراه پایدار جنبش سبز ملت ایران، کمک کند.
آنچه در پیش رو دارید، مجموعه سخنان و رخدادهای مرتبط با مهدی کروبی در سال ۸۹ است که به همت سایت کلمه و به صورت یک روزشمار  گردآوری شده است. این مطلب، با بازخوانی سخنان وی در پیام نوروزی‌اش در نوروز ۸۹ آغاز می‌شود و با آخرین دیدگاههایش پیش از حصر کامل خانگی و نیز اخبار مربوط به این حصر غیرقانونی، به پایان می‌رسد.
فروردین۱۳۸۹
کشتی نظام یا قایق کوچک
مهدی کروبی فروردین ۱۳۸۹ را با پیام نوروزی(+) شروع کرد. کروبی در این پیام تاکید کرده بود:«مخالف نظامی که در حد یک قایق است. آن موقع کشتی نظام را باید یک قایق کوچک بنامیم که جمع کوچکی را درون خودش جا داده است. ولی جمهوری اسلامی ، جمهوری وسیع و گسترده است و قابل اینکه همه جمعیت ها با همه اندیشه های گوناگون پذیرایش باشند و در آن زندگی کنند.»
۹ فروردین
همزمان با درگذشت همسر آیت الله منتظری ، مهدی کروبی پیام تسلیتی(+) را منتشر کرد.
۱۰ فروردین
مهدی کروبی در این روز به دیدار نوروزی خانواده محمد نوری زاد رفت. (+)
۱۲ فروردین
وی همچنین در ادامه دیدارهای نوروزی با خانواده جعفر پناهی نیز دیدار کرد. (+)
۱۵ فروردین
مهدی کروبی در آخرین بازدید نوروزی خود به دیدار خانواده عمادالدین باقی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر رفت. (+) مهدی کروبی در این دیدار ضمن ابراز تاسف از وضعیتی که برای نخبگان سیاسی و مدنی ایران از جمله آقای باقی پیش آمده گفت:«باید برای خروج از این وضعیت در درون قدرت فکری شود چراکه ادامه این وضعیت به گسترش بحران منتهی می شود و باید روند آزادی زندانیان ادامه یابد و افرادی مانند عمادالدین باقی،احمد قابل، احمد زیدآبادی،عیسی سحرخیز، فیض الله عرب سرخی و همه زندانیان دیگر آزاد شوند.»
۱۷ فروردین
در این تاریخ ، نمایندگان عضو فراکسیون خط امام(ره) به دیدار رئیس مجلس اصلاحات رفتند(+). دبیرکل حزب اعتمادملی با انتقاد شدید از رواج تهمت و دروغ به نام اسلام و دین توسط فرقه‌ای کوچک گفت:« من امروز علاوه بر آنکه عزای امام راحل و انقلاب را گرفته‌ام بیش از همه عزای اسلام و امیرالمومنین را با این رفتارها گرفته‌ام.»
۱۸ فروردین
مهدی کروبی در ادامه دیدارهای خود با خانواده شهدای جنبش سبز، با حضور در منزل شهید اشکان سهرابی از خانواده او دلجویی کرد(+).مهدی کروبی همچنین در این روز به دیدار فیض الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که پس از تحمل ۹ ماه زندان آزاد شده بود،رفت.
۱۹ فروردین
با گذشت چند هفته از بازداشت احمد میری و علی اکبر سروش، دو استاد دانشگاه و از فعالان اصلاح طلب و زندانیِ استان مازندران،  مهدی کروبی در تماسی تلفنی با خانواده های آنان، از ایشان دلجویی کرده و به صبر و شکیبایی دعوتشان نمود(+).
۲۰ فروردین
تکذیب خبر سایت های دولتی توسط دفتر کروبی
در پی درج خبر درخواست ملاقات کروبی از هاشمی رفسنجانی در چند سایت معلوم الحال، دفتر ایشان این دیدار را تکذیب و توضیحاتی ارائه داد(+).
۲۳ فروردین
مهدی کروبی در این تاریخ به دیدار خانواده احمد زید آبادی رفت. در این دیدار که ساعاتی به طول انجامید،خانواده احمد زیدآبادی به ارائه شرح احوالات این زندانی سیاسی پرداختند. همچنین وی  به دیدار خانواده سلیمانی از نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی نیز رفت. در این دیدار خانواده ی آقای سلیمانی با گله مندی از مقامات ذیصلاح به دلیل طولانی شدن زمان رسیدگی به دادرسی ایشان از شرایط وی در زندان ابراز نگرانی کردند.(+)
عمل به قانون اساسی را مطالبه می کنیم و محکم تر از قبل ایستاده ایم
حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی همچنان پذیرای میهمانان نوروزی خویش بود. کروبی در این روز پذیرای اعضای سازمان مجاهدین انقلاب بود(+).دبیر کل حزب اعتماد ملی در این دیدار افزود:« فکر می کنند با افزایش فشارها و حجم گسترده ی توهین ها و تهمت های روزمره شان می توانند بر اوضاع مسلط شده و بر طبل تبلیغ “مردند و رفتند” بکوبند اما نمی دانند که ما همچنان به قانون اساسی و ظرفیتهای موجود آن اعتقاد داریم و محکم تر از قبل ایستاده ایم و عمل به قانون اساسی را مطالبه می کنیم.»
۲۸ فروردین
این روزها معمول ترین مراسم هم امنیتی شده است
در این تاریخ مهدی کروبی با حضور در منزل بهاره هدایت با خانواده و همسر وی دیدار کرد(+).
مهدی کروبی در این دیدار رویه فعلی در برخورد با فعالین مدنی و دانشجویان را در سرکوب خواسته های مشروع مردم کم اثر خواند و گفت: «متاسفانه این روزها شاهدیم که حتی با کوچکترین و معمول ترین مراسم و مناسبتها با نگرش و دید امنیتی مواجهه و برخورد میشود. اما ادامه این نوع رفتارها نه تنها باعث دلسرد شدن جامعه و کوتاه امدن آنان از خواستهای مشروع خود نخواهد گردید بلکه باعث نارضایتی بیشتر مردم از اوضاع حاکم می شود.»
۲۹ فروردین
۳۰ فروردین
مادر هنگامه شهیدی روزنامه نگار و فعال اجتماعی که  برای طی کردن دوران محکومیتش در زندان به سر می برد با مهدی کروبی دیدار کرد(+).
مردم هوشیارتر شده اند و حرکت آنان رو به رشد است
جمعی از فعالین مدنی، سیاسی، دانشگاهی و خانواده های بازداشت شدگان در این تاریخ با حجت الاسلام ولمسلمین مهدی کروبی دیدار کردند(+).
به گفته کروبی، حرکت هوشمندانه چهره به چهره ی مردم در جهت دستیابی به خواسته های به حقشان که همان عمل به قانون اساسی است، با افزایش تاثیرگذاری در لایه های اجتماعی و سیاسی وارد مرحله رشد و بلوغ خود شده است. این موضوع عرصه را چنان بر افراطیون دولتی تنگ نموده که کارشان از زنده ها گذشته و سخت در تلاشند تا مدیریت کفن و دفن و مراسم های خاکسپاری و فاتحه ی مرده ها را تحت پوشش مدیریتی خود قرار دهند.
اردیبهشت ۱۳۸۹
۱ اردیبهشت
صدور احکام و وثیقه های سنگین راهکار مناسبی برای خروج از بحران نیست
مهدی کروبی در دیدار با خانواده مهدیه گلرو با اشاره به اینکه وی همچنان پیگیر حقوق بازداشت شدگان است گفت: «صدور احکام و وثیقه های سنگین راهکار مناسبی برای خروج از بحران نیست(+).»
۲ اردیبهشت
در چهلمین روز بازداشت مهدی بوترابی ،حجت الاسلام مهدی کروبی با حضور در منزل او با خانواده اش  دیدار و اعلام همدردی کرد(+).
۳ اردیبهشت
مهدی کروبی  در این تاریخ برای عیادت مصطفی تاجزاده به منزل او رفت(+) . کروبی در این دیدار برای عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت و همه آزادگان رها شده و نیز زندانیان سیاسی دربند آرزوی سلامتی کرد.
۵ اردیبهشت
تداوم مبارزه برای پاسداری از قانون اساسی است
مهدی کروبی در گفت‌وگویی با مجله‌ “اشپیگل”، بر ادامه مبارزه علیه احمدی‌نژاد به صورت مسالمت‌آمیز اما با تمام قدرت تاکید کرد. کروبی،خواستار برپایی تظاهرات در سالروز انتخابات شد.
گرچه کروبی به صدور مجوز برای برگزاری تظاهرات خوش‌بین نیست، اما گفت: «مهم این است، نشان دهیم که مبارزه علیه جمهوری نبوده، بلکه به خاطر پاسداری از قانون اساسی است که در آن آزادی بیان و دمکراسی نیز مندرج است.»
۶ اردیبهشت
میرحسین موسوی به دیدار نوروزی مهدی کروبی رفت(+). این دیدار به نوعی بازدید نوروزی بود و در آن درباره مسایل کشور سخن به میان آمد.
مهدی کروبی در انتقاد از عملکرد دوگانه حکومت در خصوص وقایع بعد از انتخابات گفت: «هنگامی که من از وقایع کهریزک و فجایع روی داده در آن سخن گفتم و پیگیری کردم، هزاران تهدید و ترعیب و دروغ را برای خدشه دار کردن ادعای مستند من به بنده نسبت دادند. از هیچ کاری در خصوص فشار آوردن به من فروگذار نشدند. در آخر هم با آن همه هیاهویی که به راه انداخته بودند، خودشان گزارشی ارائه دادند که چه وقایعی در کهریزک رخ داده است. ۳نفر بخت برگشته را که ۲نفرشان از نیروهای انتظامی و یکی دیگر از آنها به قول خودشان از اراذل و اوباش بوده را محکوم کردند و پرونده را مسکوت نمودند. حتی به گزارش مجلس هم توجهی نشد.»
شواهد حاکی از شروع جدید موج جنگ روانی است
کروبی به ضرورت اطلاع رسانی تاکید نموده و افزود:« افراطیون در تلاش هستند که با راه اندازای جنگ روانی و افزایش فشارهای امنیتی، فضا را به نحوی جلوه دهند که حتی افراد از دیدار یکدیگر نیز بهراسند!! البته انتشار اخبار دیدارهای پی در پی نشان از شکست این جنگ روانی است ولی نباید آنرا ساده انگاشت چرا که شواهد حاکی از شروع جدید موج جنگ روانی است. نگرانی و بیم آنها از آگاهی ملت است. سعی دارند مردم را در انزوای خبری قرار دهند. بنابراین وظیفه مهم تک تک ما در این شرایط اطلاع رسانی است و در این راه از تمامی ظرفیتهای موجود می بایست استفاده کرد.»
۱۰ اردیبهشت
آیا نظامی کردن اقتصاد در راستای منافع کارگری است؟
مهدی کروبی در بیانیه ای(+) روز کارگر و معلم را تبریک گفته و ضمن انتقاد از وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور اظهار کرده است که آیا نظامی کردن اقتصاد در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و منافع کارگری است؟
در بخشی از این پیام آمده است :«آیا براستی نظامی کردن اقتصاد در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، چارچوب سیاست های کلی نظام و سند چشم انداز است ؟ آیا با حاکمیت مطلق نظامیان بر اقتصاد که مغایر قانون اساسی است دیگر می توان از منافع و حقوق کارگران سخن گفت؟»
روند روبه رشد جنبش سبز با وجود فشار حاکمیت مشهود است
در این تاریخ جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم وحدت و دیگر فعالان دانشجویی،  با حجت الاسلام مهدی کروبی دیدار کردند(+). روند فعالیت جنبش سبز، راهکارهای پیش رو و بررسی وضعیت دانشجویان در بند از جمله محورهایی بود که در این جلسه مورد بررسی و بحث قرار گرفت.
مهدی کروبی در این دیدار به روند رو به رشد جنبش سبز در جامعه اشاره کرد و گفت: «وقتی بر جنبش های اجتماعی فشار وارد می شود، پوست انداختن اقشار مختلف مردم طبیعی است. افراد جامعه پوست می اندازند و جوهره شان را نشان می دهند. در شرایط کنونی می بینیم که با وجود فشار زیادی که بر شهروندان حاکم است، روند رو به رشد جنبش در جامعه کاملا به چشم می آید. با وجود همه این فشارها مردم روز به روز نسبت به عملکرد دولت حساس تر می شوند.»
۱۳ اردیبهشت
مهدی کروبی در پاسخ به هتاکیِ لباس شخصی های معترض به وی در جریان مراسم  خطاب به آنها خاطرنشان کرد:«ظاهرا مشکل اشتغال شما به همین صورت حل شده است؛ چون همه آنانی که کاری دارند، در حال بازگشت به محل کارشان هستند، اما پیداست کار شما همین است!»
۱۴ اردیبهشت
خودمحوری و قانون گریزی کشور را به مرحله خطرناکی رسانده است
حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی ضمن خوش آمد گویی، با انتقاد از فضای حاکم بر کشور گفت: «ما از درون یک انقلاب بیرون آمدیم و به عبارتی حاصل تجربیات و فراز و نشیب های یک انقلابیم، انقلاب عظیمی که مبارزه‌ ی مردمی آن از سال ۴۱ آغاز و در سال ۵۷ به رهبری امام به پیروزی رسید. این انقلاب نه یک حرکت آنی بود و نه با کودتا به قدرت رسید. بلکه مبارزه‌ای ریشه‌دار بود و مردم از اقشار مختلف در آن حضور داشتند. ماحصل این انقلاب، قانون اساسی است و طبق همین قانون اساسی حقوق ملت و دولت مشخص گردیده است. متاسفانه خودمحوری و قانون گریزی، کشور را به مرحله ی خطرناکی سوق داده است که نتیجه ی آن وقایع تلخ اخیر و وضعیت تاسف آور کنونی کشور است. امروز با کمال تاسف شاهد آن هستیم که عده‌ای همه محافل را در اختیار دارند و از آن استفاده ابزاری می‌کنند.»
دیدار با خانواده شیوا نظرآهاری
همچنین در این تاریخ مهدی کروبی، با حضور در منزل پدری شیوا نظرآهاری(+)، فعال حقوق بشر خواستار آزادی هرچه سریعتر وی شد وابراز داشت «هر اقدامی که بتواند در این زمینه انجام خواهد داد.»
۱۵ اردیبهشت
۱۶ اردیبهشت
قوه قضاییه استقلال ندارد
حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی با حضور در منزل میلاد اسدی با خانواده وی دیدار کرده(+) و ضمن ابراز همدردی با خانواده، وضعیت جسمی و روحی میلاد اسدی را جویا شد.
مهدی کروبی ضمن ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده برای مردم علی الخصوص دانشجویان و جوانان به شدت از رویه ی قوه قضائیه انتقاد کرد. وی در اینباره افزود: «متاسفانه تداوم این رویه و برخورد سنگین با مردم بیانگر عدم استقلال قوه قضائیه در این قضایاست! از منظر مردم و قانون اساسی این جوانان مجرم نیستند و اعتقاد ما به این است که حتی در بدترین شرایط ها نیز اگر فردی یا جوانی دچار اشتباه یا خطایی هم می شد با نگاهی معطوف به رافت اسلامی و شان نظام جمهوری اسلامی می توان با دادن تذکر، موضوع را خاتمه داد مگر آنکه افراد معاند بوده و مبارزه مسلحانه در پیش گرفته باشند که در این حساب آنها جداست. بنابراین و با در نظر گیری این دیدگاه، برخوردهای سنگین قوه قضائیه با مردم نشان دهنده وجود فشار سیاسی و از دست رفتن استقلال تصمیم گیری قوه قضاییه در مسائل اخیر است.»
۱۸ اردیبهشت
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی، همراه با حجت‌الاسلام والمسلمین رحمت‌اله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و دکتر مهدی خزعلی به‌عیادت دکتر احمد معتمدی، وزیر ارتباطات و فناوری دولت اصلاحات رفت.(+)
۲۰ اردیبهشت
نامه ای به دادستان؛چرخ تواب سازی را متوقف کنید
مهدی کروبی در نامه ای به دادستان تهران خواستار توقف و رسیدگی به پروژه تخریب علیه خود شد(+).این نامه در پی انتشار اخباری مبنی بر فشار بر محمد داوری مدیر سایت سحام نیوز منتشر شد. وی در بخشی از این نامه نوشته است: «چرخ تواب سازی را متوقف کنید. از شما می خواهم نه تنها اعتراف گیری از آقای داوری را پایان دهید بلکه حقوق معوقه و پرداخت نشده ایشان در کسوت معلمی را نیز پرداخت کرده و زمینه آزادی ایشان و بازگشت شان به کار را هم فراهم آورید و از اتهاماتی که هیچ ارتباطی با ایشان ندارد تبرئه شان کنید.»
۲۲ اردیبهشت
والله فکر نمی کردیم چنین سرنوشتی بر مملکت حاکم شود
مهدی کروبی با حضور در منزل علی ملیحی(+) عضو تحریریه روزنامه توقیف شده اعتمادملی و از اعضای زندانی شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم با ابراز تاثر از اعدامهای اخیر و روند رسیدگی به پرونده های قضایی گفت: «معلوم نیست آقایان خود را درچه جایگاهی می بینند که به راحتی و بدون درنظرگرفتن عاقبت کار چنین حکم می دهند.البته وقتی جان آدمیزاد چنان ارزان شود که عده ای را به صرف یک اعتراض مدنی در خیابان به گلوله ببندند چنین رفتارهای خارج از رویه ای نیز رواج می یابد.»
وی گفت:«هیچگاه فکر نمی کردیم روزی به چنین موقعیتی برسیم و چنین رفتارهایی در این کشور عادی شود و با میراث امام و انقلاب چنین برخورد شود.»
۲۷ اردیبهشت
کار نظام به جایی رسیده که افراد غیر مسئول حکم محارب صادر می کنند
رئیس مجالس سوم و ششم در این دیدار گفت:« متاسفانه از طرفی نیز شاهد سوق دادن دین پاک خاندان پیامبر به سمت خرافات هستیم.ریا و تزویر کم بود که خرافه پرستی و خرافه گویی نیز بدان افزوده شد. بی شک ما در دین خود مقوله ی محارب را داریم همانطوریکه در سایر حکومت ها و کشورها این موضوع (به عناوین دیگری) وجود دارد. کسی که بر علیه نظام و در جهت ساقط نمودن آن اقدام کند، محارب خوانده می شود. ولی متاسفانه کار نظام ما به جایی رسیده که افرادی غیرمسوول بی مهابا از دنیا و آخرت خویش، حکم محارب صادر می کنند. اخیرا” نیزشاهدیم که در اقدامی عجیب و غیرمسوولانه، عضو شورای نگهبان (آقای الهام) مهندس موسوی و همسرش را محارب خطاب می کند.»
مهدی کروبی در ادامه مطلب افزود: «به یاد دارم، در سال ۷۶ راجع به قضایای انتخابات با مقام معظم رهبری صحبت می کردیم. بنده آقای موسوی را جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد دادم، شخصی که در آنجا حضور داشت و من از گفتن اسم وی خودداری می کنم، گفت “اگر آقای موسوی بیاید او را رد صلاحیت می کنیم” همینجا بود که رهبر انقلاب با تعجب گفتند “این چه حرفی است، ایشان نخست وزیر امام بودند” . حال به کجا رسیده ایم که حکم محارب می دهند.»
۲۹ اردیبهشت
خرداد ۱۳۸۹
۱ خرداد
باید راست قامت و محکم ایستاد و از ملامت کننده ها نترسید
رئیس مجلس اصلاحات خطاب به جوانان خط امامی گفت:« باید راست قامت و محکم ایستاد و از ملامت کننده ها هم نترسید. از فحش ها وتخریب ها و درگیری ها هم نهراسید البته تاکید می‌کنم که انتظار زود پیروز شدن و زود به نتایج مطلوب رسیدن را نداشته باشید. مهم ایمان،صبر واستقامت در راه خدا است و باید به حفظ دستاورد ها اهمیت فوق العاده داد. »
دبیرکل حزب اعتمادملی ضمن ابراز تاسف از بی اخلاقی هایی که توسط مدعیان ارزش ها رخ می دهد گفت:«به راحتی به حوزه خصوصی بنده وامثال ما وارد می شوند وبی حرمتی می کنند.فرزندان و اعضای خانواده را مورد توهین و اذیت قرار می دهند،چه رسد به کسانی که بی نام و نشانند و حقوق آن‌ها به راحتی تضییع می‌شود، البته همه این برخورد های سخیف نشانه عجز و ضعف آن هاست.»
۳ خرداد
پس از حمله نیروهای خودسر به محمد علی ابطحی-از حامیان مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری- مهدی کروبی به دیدار وی رفت(+).
گفت و گوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی پیرامون مسایل کشور
حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی در این تاریخ به دیدار مهندس موسوی رفت(+) و در مورد مسائل سیاسی و امنیتی کشور در آستانه نخستین سالگرد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به گفت و گو پرداخت.
۵ خرداد
سایت جرس گفت و گویی(+) به مناسبت یکسالگی جنبش سبز با مهدی کروبی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ایران و دبیرکل حزب اعتماد ملی که حزب او توسط نهادهای امنیتی پلمپ شده است ترتیب داد که وی در این مصاحبه به پرسش های جرس پیرامون آنچه در این یک سال بر جنبش سبز گذشت، چشم انداز، بیم ها، امیدها و همچنین انتقادهایی که به شیوه رهبری این جنبش وجود دارد، پاسخ گفت.
۶ خرداد
۷ خرداد
حجت الاسلام مهدی کروبی با حضور در منزل سخنگوی دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، با خانواده محسن آرمین دیدار و از آنان دلجویی کرد(+).
۸ خرداد
مهدی کروبی به دیدار جعفر پناهی کارگردان مطرح سینمای ایران رفت(+). پناهی در حالی میزبان کروبی بود که چند روز پیش از زندان آزاد شده بود.
۱۰ خرداد
درخواست صدور مجوز راهپیمایی از سوی کروبی و موسوی
در پایان این دیدار مهدی کروبی و میرحسین موسوی با امضاء نامه ای مشترک و ارسال آن به استانداری تهران؛ نسبت به برگزاری راهپیمایی مطابق با اصل ۲۷قانون اساسی در سالگرد انتخابات ۲۲خرداد ۸۸ را خواستار شدند.
۱۲ خرداد
در پی حمله رژیم غاصب صهیونیستی به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، مهدی کروبی در پیامی این اقدام وحشیانه را محکوم کرد(+).
۱۶ خرداد
حجت الاسلام والمسلمین شیخ مهدی کروبی پس از ضایعه هتک حرمت نواده رهبر کبیر انقلاب نامه ای خطاب به ایشان  نوشت(+). در بخشی از این نامه آمده است: «چنانچه نیروهای خبیث پشت پرده از تکرار این گستاخی ها پرهیز و خودداری نکنند، جفاها، ستمها و فشارهایی که به مرحوم حاج سید احمد آقا وارد کردند همچنین افراد و اشخاصی که برای تحقیر و توهین به فرزندان آن عزیز سفر کرده وصیت دست کاری شده منتشر می کنند از حوادثی که بر او رفت برای ملت شریف ایران و همچنین آیندگان روشنگری خواهیم کرد ، تا عدم صداقت آنها برای مردم ثابت شده و بیشتر بدانند که برای آقایان همه چیز ابزاری است.»
۱۸ خرداد
میرحسین موسوی و مهدی کروبی در یک کنفرانس خبری اینترنتی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند(+). در این کنفرانس خبری مجازی که با میزبانی تیم کلمه برگزار شد نمایندگان سایتهای ادوار نیوز، امروز، جرس، کلمه، سحام نیوز، تحول سبز، میزان، ندای سبز آزادی و نوروز سوالات خود را از آقایان کروبی و موسوی پرسیدند. این کنفرانس خبری با استفاده از امکانات دنیای سایبری و به صورت مجازی برگزار شد.
خبرنگاران حاضر در تالار گفت و گو به دو صورت آفلاین یا آنلاین سوالات خود را با هدف بررسی یکسال گذشته پس از انتخابات، حوادث اخیر و برنامه های آتی پرسیدند و موسوی و کروبی به صورت مشترک به این سوالات پاسخ گفتند.
۱۹ خرداد
جنبش سبز وارد مرحله تثبیت شده است
در آستانه اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری مهدی کروبی یکی از دو نامزد معترض به نتایج این انتخابات در گفتگو با العربیه (+) بار دیگر بر وجود تقلب در این انتخابات و ضرورت برگزاری راهپیمایی اعتراضی در سالگرد آن تأکید کرد.
وی در این گفت و گو قبول نمی کند که سرکوب اعتراض های خیابانی مردم را ترسانده و از مطالباتشان دور کرده است بلکه معتقد است که مرحله قبل مرحله “اعلام حضور جنبش سبز” بود و اکنون این جنبش وارد مرحله تثبیت شده است. نامزد معترض به نتایج انتخابات می گوید که فشارها بر فعالین سیاسی و مطبوعاتی بسیار زیاد است و عملا امکان فعالیت حزبی وجود ندارد، زیرا بیم آن می رود که در صورت برگزاری جلسه ای حزبی نیروهای امنیتی به محل جلسه یورش ببرند و تعدادی را دستگیر کنند. او تنها راه ارتباط سران معترض با مردم را با توجه به غیاب مطبوعات مستقل، از مجرای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می داند.
شرایط فعلی ادامه نمی یابد مجبوریم به اصلاحات بازگردیم
در این تاریخ وبسایت روزآنلاین گفتگوی مکتوبی با مهدی کروبی انجام داده(+) که در آن نامزد معترض انتخابات بزرگترین مشکل حاکمیت ایران را از دست دادن اعتماد مردم دانسته است. آقای کروبی از امنیتی شدن فضای کشور انتقاد کرده و پیش بینی کرده که شرایط بحرانی فعلی نمی تواند ادامه پیدا کند و نهایتا راهی جز بازگشت به اصلاحات نیست، ولو با خسارت های بسیار.
۲۰ خرداد
بیانیه مشترکی از سوی مهندس موسوی و مهدی کروبی منتشر شد(+) که در آن برای حفظ جان و مال مردم اعلام شد با توجه به کارشکنی های وزارت کشور ، راهپیمایی برگزار نخواهد شد.
در بخشی از این بیانیه که دو روز قبل از سالگرد انتخابات منتشر شد آمده است: اکنون در حالی که ۴۸ ساعت به زمان پیش بینی شده برای راهپیمایی باقی نمانده است با عنایت به گزارش نمایندگان احزاب اصلاح طلب و نیز جهت حفظ جان و مال مردم اعلام می داریم راهپیمایی پیش بینی شده برگزار نخواهد شد. بدیهی است با سابقه سیاه یک سال گذشته در سرکوب معترضانی که تنها جرمشان طلب نمودن رأی خود به شیوه ی مسالمت آمیز بود و همچنین اخبار رسیده از سازماندهی مجدد افراطیون و سرکوبگران در جهت یورش به مردم بی دفاع و مظلوم، از مردم و معترضان می خواهیم خواسته و مطالبات به حق خود را از مجاری کم هزینه تر و موثرتری دنبال کنند.
همچنین در پایان این بیانیه اشاره شده بود:و این رسم دولتی نامشروع است که جز به موافقان خود مجوز راهپیمایی نمی دهد با این حال راهی را که شما ملّت بزرگ ایران برگزیده اید مسدود شدنی نیست و شما خلّاقانه نقش آفرینی خود را در این مسیر متجلّی خواهید ساخت و ما نیز در همه حال تا رسیدن صبح روشن فردا در کنار و همراه شما خواهیم بود.
دیدار کروبی با بدرالسادات مفیدی
همچنین در این روز دبیرکل حزب اعتمادملی با حضور در منزل بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران که به تازگی از زندان آزاد شده بود، با وی دیدار کرد (+).
۲۳ خرداد
مهدی کروبی، در سفر خود به قم مورد حمله گروهی از افراد قرار گرفت(+) که به گفته فرزند مهدی کروبی، خودسر نبوده وسازماندهی شده بودند.
مهدی کروبی در این روز  به دیدار آیت الله صانعی رفته بود(+). دقایق اندکی پس از حضور مهدی کروبی در منزل آیت الله صانعی، عده ای سازماندهی شده مقابل منزل معظم له تجمع نموده و شروع به سر دادن شعار بر علیه مهدی کروبی و آیت الله صانعی کردند.
این افراد با زنجیر و چوب به خودروی مهدی کروبی حمله و خسارت زیادی را به این خودرو وارد کردند. همچنین این افراد با پرتاب سنگ به منزل آیت الله صانعی حمله و موجب بروز خساراتی به منزل ایشان شدند.
۲۸ خرداد
در این روز مهدی کروبی در تماس با خانواده علی تاری (+) رئیس ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در بابلسر از آنها دلجویی کرده ونسبت به بهبود وضعیت این زندانی ابراز امیدواری کرد.
۲۹ خرداد
دفاع از حقوق مردم را وظیفه خود می‌دانم
دبیرکل حزب اعتمادملی طی پرسش و پاسخی اینترنتی که به مناسبت سالگرد انتخابات و خیزش های جنبش در سال ۸۸ با شبکه بین المللی CNN انجام داد(+)، خاطرنشان کرد «تغییر به آسانی صورت نمی گیرد و من دفاع از حقوق مردم را وظیفه خود می دانم و درعین حال آماده ام هر هزینه ای را بابت آن بپردازم.»
وی همزمان تصریح کرد «بزرگترین نگرانی من سرکوب خشونت آمیز مردم است، خصوصا زنان و مردان جوان در خیابانها و زندانها.»
۳۰ خرداد
بر سر پیمان خویش با شما تا پایان این راه ایستاده ام
در یکسالگی جنبش سبز ، مهدی کروبی بیانیه ای را منتشر کرد(+). در بخشی از این بیانیه آمده است : «یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و آنچه با رای شما کردند و آن خون هایی که برای احقاق حقوق شما ریخته شد یک بار دیگر با صراحت و صداقت اعلام می کنم که بر سر پیمان خویش با شما تا پایان این راه ایستاده ام و آماده ام تا با هر کس که به نمایندگی از سوی حاکمیت معرفی شود به مناظره بنشینم و نگرش خود نسبت به قانون اساسی، خط امام و انقلاب را بیان کنم تا مردم -همان ها که امام فرمود جان من فدای تک تک آنان- به داوری بنشینند و معین کنند چه کسانی از قانون اساسی، راه و اندیشه و آرمان های انقلاب منحرف شده اند و چه کسانی علیرغم همه فشارها و سختی ها بر آن اصول پایبند مانده اند.»
همچنین در این بیانیه تاکید شده است: «چرا با توسل به ولایت فقیه تیشه به ریشه قانون اساسی و جهوری اسلامی برخاسته از رأی مردم زده و اختیار و دامنه ولایت فقیه آنقدر توسعه داده شد که بعید می دانم در مواردی این مقدار اختیار از سوی خداوند به پیامبران و ائمه معصومین نیز داده شده باشد و حتی گمان نمی کنم که خدا چنین حقی برای چنین برخوردی با بندگان را برای خودش نیز درنظر گرفته باشد؟ تاریخ شیعه انتقاد از حاکم را نه تنها لازم بلکه واجب شرعی می داند: “النصیحه لائمه المسلمین”.
تیر ۱۳۸۹
۲ تیر
با یک راهپیمایی سکوت مخالفت می کنند و از عده ای اندک برای هتک و تخریب حمایت
در این دیدار طرفین به عدم اجابت به خواست قانونی و مشروع مردم در برگزاری راهپیمایی سکوت اشاره و تصریح کردند که در مقابل عده ای سازمان یافته و در کمال امنیت به هر کس و هر کجا که می خواهند حمله می کنند، لازم است همگان در مقابل این گونه رفتارها که جایگاه نهاد قانونگذاری و اختیار نمایندگان را سلب می کند، موضع بگیرند و به قانون گریزان اجازه ندهند با چنین شیوه هایی مقاصد نامشروع خود را پیش ببرند.
آنان همچنین تاکید کردند که اگر توسل به قانون گریزان و متجاوزان به یک قاعده نامبارک تبدیل گردد، دیگر حرمتی برای اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی باقی نخواهد ماند و این امر گزینش بردار نخواهد بود. امروز نه تنها مردم و معترضین به تقلب بلکه بیت امام، مراجع گرانقدر شیعه و حتی مجلس شورای اسلامی هم از اینگونه رفتارهای مذبوحانه در امان نیستند.
در این تاریخ همچنین حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی ، دبیر کل حزب اعتماد ملی به دیدار خانواده طبیب سبز دربند ، دکتر علی تاجرنیا رفت(+).
۵ تیر
۶ تیر
۷ تیر
وحدت با تهدید و ارعاب و توهین به دست نمی آید
حجت الاسلام و المسلمین کروبی در دیدار با جمعی از خانواده های شهدا(+) گفت: از الزامات و ضروریات بهره مندی و برخورداری از یک جامعه ی پویا، وجود وحدت در آن جامعه است. اما وحدت در حرف و شعار با اعمال خشونت ها و فشارها، بگیر و ببندها، بازداشتهای طولانی مدت، توهین ها و بی حرمتی ها به بیوت آیات اعظام، تهدید و ارعاب، رد صلاحیت ها، بستن روزنامه ها، جلوگیری از فعالیت احزاب هرگز بدست نخواهد آمد.
۸ تیر
آن بسیجی که ۸ سال زمان امام جنگید کارش به کجا کشیده است
مهدی کروبی در بدو ورود با عربده کشی تعدادی اراذل و اوباش روبرو شد. متاسفانه این افراد با الفاظ رکیک و سردادن شعارهایی قصد برهم زدن مراسم ختم را داشتند که در این هنگام مهدی کروبی جهت حفظ شان مسجد و مراسم عزا، اقدام به خروج از محل برگزاری مراسم نمودند.
وی در این ارتباط گفت: «من بسیار متاسفم بسیجی که در زمان امام ۸ سال در جبهه ها جنگید و از کشور دفاع کرد، کارش به جایی رسیده است که در دانشگاه ها با دانشگاهایان برخورد میکند، در مساجد مردم را کتک بزنند، در رای گیری ها تقلب، در خیابان ها به کشتار مردم، در ۱۴ خرداد جلوگیری از سخنرانی نوه امام، حمله به خانه، دفاتر و مساجد مراجع و در بسیاری جاهای دیگر اقداماتی که نام و یاد بسیج را لکه دار کرده اند. بسیجی که با خون هزاران شهید و جانباز آبیاری شده بود. متاسفانه عملکرد این افراد بدانجا رسانده است که میراث امام که همان جمهوریت و اسلامیت بود اکنون رنجور و ناتوان گشته است.»
۱۵ تیر
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی با انتشار بیانیه‌ای(+)، رحلت علامه مجاهد آیت‌الله العظمی سیدمحمدحسین فضل‌الله را به‌مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، مردم مظلوم لبنان و بیت مکرم معظم‌ له تسلیت گفت.
۲۰ تیر
نه از جمهوریت نظام چیزی باقی مانده است و نه از اسلامیت
به مناسبت عید مبعث، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در دیدار با مهدی کروبی(+)، دبیر کل حزب اعتمادملی، به گفتگو درباره وضعیت زندانیان سیاسی و همچنین خانواده های آنان پرداختند.
رئیس مجالس سوم و ششم جمهوری اسلامی، در بیاناتی به اهمیت جایگاه اصیل نظام برخاسته از بطن آرای مردم در قالب جمهوری اسلامی ایران پرداخته و فرمود:«اینکه فرد یا عده ای نظام جمهوری اسلامی را از همان ابتدا قبول نداشته و سالها تفکر حذف جمهوریت نظام را در سر می پرورانده و اکنون جولان یافته اند تا آنرا پیاده سازی کنند، مقوله ای است که دیر یا زود توسط خود مردم پاسخ داده خواهد شد. مگر می توان ماحصل دهه ها رنج ملت بزرگ ایران را که با تقدیم صدها هزار شهید، هزاران جانباز سرفراز و ایثارگران عزیز، همراه بوده را به ناحق و خودکامگی در قدرت از آنان سلب نمود؟!»
وی در ادامه افزود: «متاسفانه امروز نه از جمهوریت نظام چیزی باقی مانده است و نه از اسلامیت آن! و این موضوع زنگ خطری است برای تمام آنانی که دلشان برای کشور و نظام و این مرز و بوم می تپد. ما همچون گذشته بدنبال احیای مفهوم واقعی جمهوری اسلامی هستیم که به تائید امام و ملت آگاه ایران در فروردین ماه ۱۳۵۸ رسیده است. همان جمهوری اسلامی که امام فرمودند نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم و ملت هوشیار ایران با حضور ۹۸ درصدی خویش آنرا تائید و به پای نهالش رنجها متحمل شده است.»
۲۴ تیر
مهدی کروبی با حضور در منزل مسعود باستانی با خانواده این روزنامه نگار دربند، دیدار و از آنها دلجویی کرد(+).
۲۵ تیر
برخی ندانم کاری ها باعث تردید نسل جوان شده است
حجت الاسلام مهدی کروبی  با خانواده میردامادی دیدار کرد(+).
حجت الاسلام کروبی ضمن تعریف خاطراتی از زمان زندان شاهنشاهی گفت:«برخی ندانم کاری ها باعث شده نسل امروز نسبت به مسائل زمان انقلاب با دیده تردید بنگرد و این در حالی است که متأسفانه عملیات تخریبی علیه سرمایه های کشور و انقلاب توسط افراد بی ریشه در روزهای اخیر شدت گرفته است.»
۲۸ تیر
من به عنوان عضو این نظام شرمنده ام؛ ولی برخی رفتارها را به حساب اسلام نگذارید
مهدی کروبی برای دیدار با خانواده منصوراسانلو به منزل این زندانی سیاسی رفت و با خانواده وی گفت و گو کرد(+).
کروبی با یادآوری دوران مبارزاتی خود در زمان شاه گفت:« آن زمانی که ما مبارزه را شروع کردیم و امام نهضت خود را آغاز کرد، بنای انقلاب بر این اصل بود که به کسی ظلم نشود. رفتارهای وحشیانه ای که اکنون بر افراد و خانواده هایشان وارد می شود، ظلمی است که بر مردم وارد می شود که نظام شاه هم با آن همه فساد، این چنین رفتاری را با خانواده ها انجام نمی داد و من به عنوان عضوی از این نظام شرمنده شما هستم؛ ولی این رفتارها را به حساب اسلام و امام نگذارید.»
در این روز همچنین مهدی کروبی با بیان اینکه “تمامی شهروندان از اقلیتهای قومی گرفته تا افراد با سلیقه های مختلف سیاسی از حقوق یکسانی در کشور برخوردارند و هیچ ظلمی بر هیچ شهروندی مجاز نیست”، خاطرنشان کرد “در هیچ مقطع زمانی اینقدر واضح و بی شرمانه کسی به دروغ گویی و خرافه گویی مبادرت نمی ورزید.”
سودای تک حزبی در ایران محکوم به فناست
مهدی کروبی در دیدار خود با جمعی از دانشجویان شاهد و ایثارگر و جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی(+)، ضمن اشاره و انتقاد به زمزمه ها و اقداماتی در جهت تک حزبی کردن جامعه، اظهار داشت “بنا بود ولایت در راس باشد، به نحوی که زمینه مناسب را برای حضور حداکثری و رقابت سالم احزاب و گرو ها فراهم آورد و فضای نقادی را در کشور گسترش دهد نه آنکه بخواهند آنرا در قالب تک حزبی نمایان کنند.”
۲۹ تیر
با گذشت یکسال از بازداشت محمد داوری، عضو حزب اعتمادملی و سردبیر سایت «سحام نیوز»، مادر این روزنامه نگار، طی دیداری با مهدی کروبی(+)، از وضعیت فرزندش ابراز نگرانی کرد.
۳۰ تیر
شورای نگهبان نهال تقلب در کشور را نهادینه کرد
مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی درپی دفاع  یکی از اعضای شورای نگهبان  از عملکرد این شورا  نامه ای سرگشاده به وی نوشت(+).
کروبی در این نامه آقای مومنی از فقهای  شورای نگهبان  یادآوری کرد که شورای نگهبان این حافظ شرع و قانون اساسی امروزه به شورای کسب و حفظ قدرت یک جناح سیاسی که اعضای آن متعلق به آن جریان هستند، تبدیل شده است و آن جایگاه رفیع در قانون اساسی را به این سطح تنزل داده است.
درپی دفاع آقای مومن از عملکرد شورای نگهبان در مصاحبه اخیر با رسانه ها مهدی کروبی با درج نامه ای به بررسی اظهارات وی در خصوص عملکرد شورای نگهبان پرداخته است.
وی در بخشی از این نامه آورده است:در پایان یکبار دیگر شما را به بررسی عملکرد آن شورا و حاکمیت در قبال انتخابات دوره نهم که نهال تخلف و تقلب را در کشور را به بهانه های واهی بوسیله نهادهای نظارتی و اجرایی نهادینه کرد، و در دوره دهم ریاست جمهوری بعد از آن تقلب آشکار که با خروش و اعتراض مردم در اعاده حق رای شان تبلور پیدا کرد، دعوت می کنم. آیا بعد از ورود این آثار مخرب و زیانبار به کشور و نظام وقت بازخوانی، بازنگری و اصلاح در رفتار آن شورا فرا نرسیده است؟ آیا با صرف تعریف و تمجید و گفتن اینکه سر سوزنی تخلف از اسلام و قانون اساسی نشده است می توان مردم هوشیار، فهیم و پرسشگر ایران را قانع کرد؟
مرداد ۱۳۸۹
۲ مرداد
مهدی کروبی به عیادت نرگس محمدی رفت(+) و از نزدیک درجریان وضعیت بیماری و سلامت او قرار گرفت.
۴ مرداد
دولت آقای احمدی نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظامیان است
مهدی کروبی ، دبیر حزب اعتماد ملی  به پرسش هایی در مورد فعالیت های سپاه پاسداران و تأثیر تحریم های بین المللی بر بخش خصوصی و بر زندگی مردم پاسخ داده است(+).
به گزارش بی بی سی فارسی ،آقای کروبی در این گفتگو از افزایش و گسترش فعالیت های سپاه پاسداران انتقاد کرده و ورود آنها به عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مغایر قانون اساسی دانسته است.
وی در بخشی از این گفت و گو اعلام کرد:دولت آقای احمدی نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظامیان در هر دو دوره است و طبیعی است که دولت برآمده از کودتای انتخاباتی در راستای اهداف آنان قدم بردارد.
۸ مرداد
اگر من فتنه گرم چون معترضم؛ شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید
مهدی کروبی با انتشار نامه ای خطاب به احمد جنتی(+)، دبیر شورای نگهبان به تهمت ها و اظهارات وی ، اعتراض کرد.
در بخشی از این نامه آمده است: «عده ای به ریاکاری، دغل بازی، عوام فریبی، آدم کشی، دین فروشی و زاهد نمایی شهره آفاق گشته اند که بدون شک جنابعالی اگر از مصادیق بارز آنها نباشید جاده صاف کن آنان برای دستیابی به اهدافشان بوده اید.»
کروبی در بخشی دیگر از این نامه افزوده است:«اگر من فتنه گرم چون معترضم؛ شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید. چون ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است و متأسفانه همه جا علیه مردم و به نفع جریان خشونت گرای سرکوب گر.»
جنتی در سخنرانی خود در روز پنجم مرداد ماه گفته بود: آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشور‌های منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، گفتند، اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا ۵۰ میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.
۱۰ مرداد
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی درگذشت مرحوم اسماعیل ططری نماینده مردم کرمانشاه در دوره چهارم و ششم مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت(+).
همچنین در این روز میرحسین موسوی و مهدی کروبی با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند(+). در این دیدار این دو شخصیت به گفت و گو و تبادل نظر درباره مسایل روز پرداختند.
ضرورت تقویت شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی و مقابله با دروغ
در این دیدار که با هدف بررسی حوادث و رخدادهای اخیر کشور در ارتباط با تحریم ها برگزار شد، مهدی کروبی و میرحسین موسوی از مردم خواستند که با تشکیل شبکه های اجتماعی به تولید محتوا و آمار صحیح در خصوص بخش های مختلف کشور بپردازند.
آقایان موسوی و کروبی دلیل راه اندازی این شبکه های اجتماعی را مقابله با ارائه آمارهای غلط و دروغین از سوی دولت دانسته و افزودند: کارشناسان و صاحبنظران فعال در بخش های مختلف کشور با ارائه آمار صحیح، به شفاف سازی شرایط موجود بپردازند و با آگاه سازی مردم آنان را در تصمیم گیری شرایط و برنامه ریزی برای آینده یاری کنند.
۱۳ مرداد
حجت الاسلام مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی و نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری با خانواده حجت الاسلام احمد رضا احمد پور زندانی سیاسی در قم تماس تلفنی داشت(+).
۱۴ مرداد
مهدی کروبی و میرحسین موسوی در نامه ای مشترک(+) به آیات عظام و مراجع تقلید از آنان خواستند تا برای حفظ آبروی اسلام و روحانیت وارد صحنه شده و با افرادی که در لباس روحانیت بصورت آشکار و بی پروا قصد خدشه دار نمودن چهره اسلام و روحانیت را دارند برخورد کنند.این نامه واکنش به سخنان احمد جنتی دبیر شورای نگهبان بود.
در بخشی از این نامه آمده است:بارزترین نمونه هتک حرمت های بی پروا و عاری از تقوا؛ اظهارات اخیر امام جمعه موقت تهران آیت الله جنتی در مسجد جمکران در مورد اخذ یک میلیارد دلار از منابع خارجی توسط ما معترضین؛ ایشان مدعی شدند که ” من سندی را بدست آوردم که آمریکائی ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشورهای منطقه هستند به سران فتنه دادند و همین سعودی ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می کردند، گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید تا پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد”. این مرد کهن سال که از آغاز تأسیس مجلس و شورای نگهبان لاینقطع مسئول بوده و قریب به بیست سال است که دبیر شورای نگهبان است و گویا کهولت سن نه تنها قوای روحی و جسمیش را به تحلیل برده بلکه قوه ادراک و ذهنی اش را هم مختل کرده و مصداق کامل این شعر مولانا قرار گرفته است:
چون شدی پیر و ضعیف و منحنی پرده های لاابالی می زنی
در بخشی دیگری از این نامه که با هدف توضیح خواستن از آیت الله جنتی در خصوص اظهاراتش تنظیم گردیده، آمده است: مگر همین آقا نبود که به یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعیان جهان نسبت ناروا داد و او را عامل بیگانه خواند که از خوف طرد و استیضاح عام مجبور به استغفار و توبه گردید؟ همین فرد مدعی شد که در زمان دولت سازندگی هفت میلیارد دلار شکلات از جزیره کیش وارد کشور شد و چون او را به کمیّت عدد هفت میلیارد آگاه کردند، ادعای خود را به پانصد میلیون دلار تقلیل داد و کوتاه نیامد !
در این تاریخ همچنین مهدی کروبی پس از شرکت در یک مراسم ختم، توسط نیروهای از پیش سازمان دهی شده مورد حمله قرار گرفت وگروهی از مردم و دوستداران وی با اسلحه و گاز اشک آور تهدید شدند(+).
۱۶ مرداد
از فرزندانم می خواهم که اعتصاب خود را بشکنند
مهدی کروبی در دیدار با خانواده های روزنامه نگاران دربند(+) گفت:« از فرزندانم می خواهم که اعتصاب خود را بشکنند.»
مهدی کروبی در آستانه روز خبرنگار با جمعی از خانواده های روزنامه نگاران زندانی، دیدار کرد. در ابتدای این جلسه خانواده روزنامه نگاران دربند با بیان وضعیت و شرایط عزیزان دربند خود، از کروبی به خاطر حمایت ها و پیگیری هایش قدردانی کردند و خواهان توجه بیشتر مسئولان و بزرگان نظام به روزنامه نگاران شدند.
۱۹ مرداد
از خدا بخواهیم در کار دربندان ظلم حاکمان فرجی حاصل آورد
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی در پیامی ماه رمضان را تبریک گفت(+).او در این پیام اشاره کرده است که از خدا می خواهیم در کار دربندان گرفتار ظلم حاکمان فرجی حاصل آورد.
۲۱ مرداد
به پیروزی مردم اطمینان دارم
مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی  در مصاحبه ای با روزنامه گاردین(+) گفت:” اگر فرد خاصی به عنوان رهبر این جنبش مطرح بود تاکنون یا حذف شده بود و یا در زندان بود. این امتیاز بارز جنبش است که در میان توده های مردم است و رهبری آن را خود مردم به عهده دارند و همین دلیل تداوم این راه است. اختلافی در میان ما وجود ندارد و ارتباط بنده با آقای موسوی به صورت مرتب و منظم انجام می گیرد.”
در این مصاحبه  مهدی کروبی بار دیگر خود را عضوی از جنبش سبز دانست. در این مصاحبه او راهکار اعتراض خیابانی را برای روزهای نخستین جنبش اعلام کرد که از آن هم اکنون عبور شده است.
در این تاریخ همچنین مهدی کروبی از شروع به کار تلویزیون رسا حمایت کرد(+).
۲۴ مرداد
حجت الاسلام مهدی کروبی  با حضور در بیمارستان ایران مهر از حجت السلام والمسلمین محمد تقی درچه ای عیادت نمود(+).
۲۵ مرداد
مهدی کروبی به دیدار خانواده حشمت الله طبرزدی از اعضای دفتر تحکیم وحدت رفت(+).
۲۶ مرداد
انقلاب را عده ای تازه به دوران رسیده نمی توانند به پرتگاه سقوط بکشانند
حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در دیدار با جوانان اصلاح طلب(+)،گفت: ” در گذشته با وجود تمام بدی ها و زشتی ها که رژیم فاسد شاهنشاهی با خود داشت ولی حرمت انسان ها نگه داشته می شد .. مگر انقلاب و نظام به همین راحتی بدست آمده که عده ای تازه به دوران رسیده و سرمست قدرت بخواهند آن را این گونه به پرتگاه سقوط بکشانند؟! .. حرفه و تخصص آنان دروغ گویی و دروغ آفرینی شده است”
۲۸ مرداد
مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی  در پیامی(+)، رحلت حجت الاسلام و المسلمین درچه ای، از اعضای برجسته  روحانیون مبارز  را تسلیت گفت.
حکومت کنونی نه بر پایه جمهوریت است نه بر پایه دیانت
حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی از شرکت خود در راهپیمایی روز قدس امسال خبر داد(+) و گفت: در مورد تشکیل هسته های اولیه و برنامه ریزی برای این روز درحال مشاوره با دوستان هستیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
وی با بیان این که مردم باید برای حکومت دینی یا غیردینی تصمیم بگیرند و می توانند هرگونه حکومتی را برای خود تعیین کنند، گفت: این حکومتی که امروزه مشاهده می کنیم نه بر پایه جمهوریت است نه بر پایه دیانت این حکومت آن حکومتی نیست که رهبران به مردم وعده داده بودند. باید جمهوریت نیرومندتر باشد. سایر حکومت ها را نفی نمی کنم مردم هرچه را بخواهند خواهم پذیرفت.
شهریور ۱۳۸۹
۲ شهریور
قسم خورده اند که فندق را با پتک بشکنند!
حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی به دیدار محمدرضاجلایی پور زندانی تازه آزاد شده، رفت(+). در این دیدار ایشان جویای احوالات زندانیان و بخصوص زندانیان گمنام شدند. مهدی کروبی در بخشی از سخنانش در این دیدار گفت: ” جای دارد از همینجا یادی از زندانیان گمنام نموده و تلاش و ایستادگی آنها و خانواده هایشان را ارج نهیم .. در این ماه، انتظار آزادی زندانیان، خواسته ای بیراه و زیاده ای نیست که ملت آنرا می طلبند. “
مهدی کروبی با بیان اینکه نمی توان با رعب و تهدید حکومت کرد، افزود: ” قسم خورده اند که فندق را با پتک بشکنند! مگر می شود با رعب و وحشت و ترساندن مردم، حکومت کرد! هیچگاه وضعیت سیاسی کشور را اینچنین تصور نمی کردیم . متاسفانه مساله درگذشت و برگزاری مراسم ها برای نظام به چالشی بزرگ تبدیل شده است.
۴ شهریور
در پی برکناری پروفسور یوسف ثبوتی، چهره برجسته علمی کشور، از ریاست مرکز تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان، مهدی کروبی با انتشار بیانیه‌ای(+) این اقدام را محکوم کرد و آنرا “خسارت‌بار” و “مخالف منافع ملی” خواند.
۸ شهریور
در سالروز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) جمعی از جوانان اصلاح طلب با مهدی کروبی دیدار کردند(+).  در این دیدار مهدی کروبی ضمن خوشامدگویی به جمع حاضر توفیق آنان را خداوند تبارک و تعالی خواستار شد و همچنین مصادف شدن این دیدار با سالروز تولد امام حسن مجتبی را به فال نیک گرفته ، این روز را به همه حاضرین تبریک و تهنیت گفت .
مهدی کروبی ضمن تاکید بر ناعادلانه بودن انتخابات در باره تقلب در انتخابات گفت : «بحث عده ای این است که تقلب شده است و عده ای هم مصرند که تقلب نشده است اما ما می گوییم نه تنها تقلب شده و در حد یکی دو میلیون نبوده که فراگیر بوده و از قبل سرنوشت انتخابات تعیین شده بود.همه چیز از قبل جوری برنامه ریزی شده بود که آن طرف ۲۵ میلیون و این طرف هم چند میلیون و یکطرف هم حدود ۳۰۰هزار تا رای داشته باشد . حرف این بود که اینها باید شکست بخورند . برای این مساله ادله کافی داریم و در همان مناظره ای که مدتهاست درخواست برگزاری را داریم ،دلایلمان را با ازائه اسناد و مدارک بیان خواهیم کرد.»
۱۰ شهریور
رای حفظ ارزشها کماکان ایستاده ایم
مهدی کروبی در دیدار جمعی از علما، فضلا و طلاب قم(+) گفت: ” حرمت شکنی و تعرض به مراجع و آیات عظام، ساختار شکنی است . دخالت برخی از نهادهای امنیتی و نظامی در مسائل مربوط به حوزه بسیار نگران کننده است .سخنان نابجا، بی محتوا و اعمال نسنجیده ای که در سیاست خارجی کشور اعمال می شود، تبعات سنگینی را برای نظام فراهم آورده است و روز به روز بر انزوای ایران در جهان می افزاید.
حجت الاسلام و المسلمین کروبی در ابتدای سخنان خویش با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهیدان انقلاب علی الخصوص شهیدان رجایی و باهنر گفت: « وقوع انقلاب یک نعمت الهی بود که به دستان مردم فهیم و بزرگ ایران و به رهبری امام عزیز به ثمر نشست. ما همگی افتخار می کنیم که جزو این انقلاب و نظام هستیم و تمام همت و تلاش خود را برای سرافرازی انقلاب و نظام انجام داده و خواهیم داد و برای حفظ ارزشها کماکان ایستاده ایم. این انقلاب ماحصل وجود بی همتای امام، پشتیبانی و جانفشانی مردم و نقش برجسته و پیشروی روحانیت بوده که بواسطه وجود سرمایه ی عظیم شیعه بنام مرجعیت رقم خورده است. همه باید برای حفظ ارزشهای واقعی انقلاب بکوشیم. همه باید تلاش کنیم تا حرمت مرجعیت شیعه که در تمام مقاطع تاریخی ایران همچون دوران مشروطه درخشیده است و در تمامی نسل ها حضور معنوی و عبادی و سیاسی داشته، حفظ گردد.»
۱۱ شهریور
بار دیگر کروبی به دیدار میرحسین موسوی رفت(+) و با توجه به نزدیک بودن روز قدس درباره این موضوع و سایر موضوعات کشور سخن گفتند.
در این دیدار آقای کروبی ضمن اظهار تاسف از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اظهار کرد که حذف نیروهای مجرب و کارشناس از یکسو و عدم توجه دولت به برنامه ها و سند چشم انداز موجب عدم توانایی در استفاده از منابع غنی کشور بطور عام و استفاده صحیح از انرژی بطور خاص شده است. آقای کروبی اضافه کردکه در حال حاضر قطر در میدان گازی مشترک بطور جدی فعال و از منافع آن بهره مند است در حالیکه کمترین توجه به این مهم از طرف دولت ایران در موضوع اکتشاف و بهر برداری از این میدان تاکنون صورت گرفته است.
آنها همچنین در حمایت از مردم فلسطین اعلام کردند:حمایت از مسلمانان و ملت های مظلوم بویژه ملت فلسطین همواره مورد توجه ملت بزرگ ایران و امام خمینی بوده است. روز قدس تبلور حمایت مردم آزاده از ملتی مظلوم است که از سرزمین مادری خود رانده شدند و در خلال این مدت رنج ها و مشقت های بسیاری را متحمل گردیدند ملت مظلوم فلسطین علیرغم تصویب قطعنمامه های متعدد از سوی سازمان ملل متحد و عدم تمکین رژیم اشغالگر هنوز نتوانسته حق طبیعی خود را کسب نماید.
در این تاریخ همچنین حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی با حضور در منزل سید مصطفی تاجزاده، یکی از هفت شکایت کنندگان از سردار مشفق که به همین دلیل  در مکان نا معلومی نگهداری میشود، به دلجویی از خانواده وی پرداخت(+).
در این تاریخ همچنین به منزل مهدی کروبی حمله شد(+). نیروهای بسیج با استفاده از سلاح گرم اقدام به حمله به منزل مهدی کروبی کردند.
آنها پس از شکستن درب منزل اقدام به ورود به ساختمان کردند. نیروهای محافظ مجبور به تیراندازی هوایی شدند.این افراد در شب قدر با هدف ایجاد رعب و وحشت اقدام به این کار کردند.نیروهای انتظامی علی رغم حضور در صحنه تاکنون اقدامی نکرده اند.
۱۲ شهریور
مهدی کروبی در پیامی(+) از مردم خواست تا از حضور در اطراف منزل ایشان به شدت خودداری کنند.
مهدی کروبی در این پیام کوتاه بر حفظ جان و امنیت مردم تاکید کرده و از آنان درخواست نمود که از حرکت به سمت منزل ایشان خودداری کنند. ایشان همچنین از همه همسایگان و عزیزانی که دراین پنج شب مورد آزار و اذیت قرار گرفتند پوزش خواسته و طلب بخشش نمودند.
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در تماسی تلفنی (+) با مهدی کروبی، اقدامات سخیف و نابخردانه ی جمعی مسلمان نما را محکوم کردند.
در این تاریخ همچنین نوه حضرت امام خمینی (ره) به دیدار مهدی کروبی رفت(+) . سید یاسر خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب، پس از شکسته شدن حصر منزل مهدی کروبی، با شیخ اصلاحات دیدار کرد.
۱۳ شهریور
به دنبال حوادث پیش آمده در شب های قدر و بی احترامی عده ای بسیجی نما به شیخ مهدی کروبی بعضی از اعضای مجمع روحانیون مبارز به دیدار مهدی کروبی رفتند(+).
۱۴ شهریور
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برای دیدار با مهدی کروبی و فاطمه کروبی(+) به منزل ایشان رفتند.
این دیدار که با هدف دلجویی از مهدی کروبی در پی حملات پی در پی به منزل ایشان، انجام گردید؛ در ابتدا میرحسین موسوی و خانم رهنورد از خسارت های وارده به ساختمان بازدید کردند. پس از آن آقای موسوی خانم رهنورد در منزل مهدی کروبی حضور یافتند و با ایشان به گفتگو پرداختند.
۱۵ شهریور
آیت الله صانعی در تماس‌حجت‌الاسلام کروبی(+)، اقدامات اخیر آشوب‌طلبان را محکوم و از صبر و استقامت این  روحانی حامی حقوق ملت قدردانی کرد.
۱۶ شهریور
عبدالله نوری در دیدار با مهدی کروبی(+) ، با انتقاد از هجوم نیروهای خودسر به منزل مهدی کروبی، پرسید: آیا تا کنون دستگاه قضایی با این نیروهای به اصطلاح خودسر که سالهاست حادثه آفرینی میکنند برخورد کرده است؟ آیا حکومت از این رفتارها نمی تواند جلو گیری کند؟ اگر حاکمیت واقعا مخالف این حرکت های غیر انسانی است با آن برخورد کند تا به همکاری و همنوائی با مهاجمان متهم نشود.
۱۸ شهریور
رفتارهای اخیر جناح دیکتاتورمآب تمامیت‌خواه، ناشی از یأس و ناامیدی است
مهدی کروبی با انتشار نامه ای خطاب به ملت ایران(+) ، حمله به منزل خود و ایجاد ناامنی برای همسایگان را ناشی از یاس و ناامیدی جناح تمامیت‌خواه دانست و از کسانی که در این مدت با وی ابراز همدردی کرده‌اند، تشکر کرد.
کروبی در بخشی از این نامه آورده است: «در ماجرای حملات وحشیانه شب های قدر دیدیم که ابتدا مزدبگیران را افراد مؤمن، متعهد و ولایت مدار قلمداد کردند و با حضور فرماندهان نیروی انتظامی و سیاسی منطقه در صحنه، مهر تائید بر این ادعا زدند. اما وقتی دیدند که نقشه های شان بر آب شد و حاصلی نبردند و با طرد و نفرت مردم ایران و جهانیان مواجه شدند طی اطلاعیه ای این عناصر را خودسر، بی تدبیر و بی بصیرت نامیدند. عده ای خودسر؟ آری، عده ای خودسر که نیروی عظیم اطلاعاتی، امنیتی و قضائی و نظامی که مدعی کنترل جهان است از شناسائی و تنبیه آنها عاجز می ماند. آنچنان ناشیانه می خواهند دروغ را با دروغ پاک کنند که نمی توانند دم خروس تزویرشان را از پس پشت قسم حضرت عباس خوردن های شان پنهان نگه دارند. و البته این عاقبت مکرکنندگان است که خدا مکر انها را به خودشان برمی گرداند.»
۲۰ شهریور
نیروهای امنیتی مستقر در اطراف و درب منزل مهدی کروبی، محل را ترک کردند(+).
۲۴ شهریور
توهین به قرآن، دشمنی با مسلمانان است، نه مخالفت با تروریسم
مهدی کروبی توهین به قرآن و مقدسات مسلمانان را توطئه‌ای علیه اسلام و مسلمانان ارزیابی و آن را به شدت محکوم کرد(+).
حجت الاسلام والمسلمین کروبی  با تاکید بر اینکه این‌گونه رفتارها و توهین به مقدسات در جهان اسلام تحمل نخواهد شد، گفت: توهین به قرآن و مقدسات یک و نیم میلیارد مسلمان، نشانه کینه و دشمنی با این دین آسمانی است و نه مخالفت با تروریسم.
۲۸ شهریور
خبرگان رهبری ازظرفیت های قانونی خود به درستی استفاده نمی کند
مهدی کروبی، در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس خبرگان(+) با یادآوری وظیفه نظارتی آن مجلس، گلایه کرده است که چرا نمایندگان مجلس خبرگان، به مهمترین وظیفه خود که نظارت بر اعمال و رفتار رهبر و نهادهای زیر نظر رهبری است، آن طور که باید عمل نمی‌کنند. مهدی کروبی همچنین با اشاره به دخالت آشکار نظامیان – به ویژه سپاه – در عرصه سیاست و اقتصاد، خاطرنشان کرده است که “آیا این روش، کشور را به سراشیبی سقوط و انحطاط رهنمون نمی کند؟”
وی در این نامه آورده است: با توجه به امکان طرح ده‌ها سوال از عدم رعایت حقوق حقه مردم و بی‌کفایتی مدیران اجرایی و قضایی و به ویژه تجاوز به حقوق عمومی توسط نهادهای تحت پوشش رهبری صرفا به چهار سوال کلیدی بسنده می‌کنم.
کروبی از رئیس مجلس خبرگان خواسته است تا با توجه به اصول قانون اساسی مبنی بر منع شکنجه و هتک حرمت دستگیرشدگان، ضرورت علنی بودن محاکمات و ضرورت مستند بودن احکام دادگاه‌، برای انجام وظایف قانونی مجلس چاره‌ای اندیشیده شود.
مهر ۱۳۸۹
۱ مهر
مهدی کروبی با حضور در منزل محسن امین‌زاده، با خانواده وی دیدار و ابراز همدردی کرد(+).
۵ مهر
دانشگاه زنده است وکسی نمی تواند آنرا با خاک یکسان کند
همزمان با بازگشایی دانشگاه ها، حجت السلام والمسلمین مهدی کروبی پیامی (+) را برای دانشجویان صادر کرد.
کروبی در بخشی از پیامش آورده است: دانشگاه همیشه زنده است و هیچ کسی نمی تواند آنرا با خاک یکسان کند. این سخنان ناشی از بی تجربگی در عرصه ی مدیریت نوین است و امیدوارم خاطر جامعه ی دانشگاهی ما را آزرده نساخته باشد. مدیریت علمی آمیخته با هنر است که در عرصه ی مدیریت دانشگاهی به دلیل وجود قشری جوان، ظرافتهای خاص خود را می طلبد.
۸ مهر
بعد از رحلت امام، خبرگان زیر ساطور شورای نگهبان قرار گرفت
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی در شهریور ماه با ارسال نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، خواهان اعمال نظارت بر نهادهای زیر مجموعه ی رهبری انقلاب شد. در این نامه که یک روز قبل از تشکیل مجلس خبرگان به تاریخ ٢٢ شهریور ماه ۸۹ نوشته شد، آقای کروبی از عدم استقلال قوه قضائیه، فرمایشی بودن احکام دادگاه های سیاسی و مطبوعاتی و دخالت سپاه در مسائل سیاسی و اقتصادی انتقاد کرد. اما چیزی از انتشار این نامه نگذشت که رسانه های مدعی اصولگرایی با فحاشی و توهین به استقبال نامه مهدی کروبی رفتند.
سایت تغییر در گفت‌وگویی با مهدی کروبی، به ارزیابی این واکنش‌های تند و توهین‌آمیز و علت آن پرداخته است(+). آقای کروبی در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که چنین واکنش هایی صرفا در جوامع استبدادی به وجود می آید، و می‌پرسد: آیا مسئولیت بدون پرسش معنا دارد؟
وی همچنین تصریح می‌کند: مجلس خبرگان برای تعیین، نظارت و همچنین عزل رهبری شکل گرفته است. اما اینها می گویند صراحت قانون اساسی را بیان نکنید، حتی تلفظ هم نکن! در حالی که امام به فقهای مجلس خبرگان فرمود: ”مسئولیت تان در راس همه مسئولیت ها است. زیرا بالاترین انحراف که منجر به انحراف تمام ارگان ها می شود، انحراف رهبری است.
۱۶ مهر
همه باید برای مبارزه با دروغ‌گویی و خرافه‌پرستی تلاش کنند
مهدی کروبی در دیدار با اعضای سازمان جوانان و دانشگاهیان اعتمادملی(+)، با ابراز نگرانی از عادی شدن اهانت و دروغ در جامعه، خواستار تلاش همگانی برای مبارزه با دروغ گویی و خرافه پرستی شد و گفت: دروغگویی و ترویج خرافه پرستی، امنیت روانی و اجتماعی جامعه را از بین می برد.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در این دیدار ضمن ابراز نگرانی از نهادینه شدن تهمت زنی و دروغ گویی گفت: متاسفانه در فضای غبار آلود دروغگویی و ترویج خرافه پرستی، امنیت روانی و اجتماعی از بین می رود و جامعه با بحران های متعددی مواجه می شود. به خصوص که مردم به همت مدیریت جهانی آقایان، با مشکلات جدی معیشتی و اقتصادی مواجه هستند.
۲۰ مهر
در برابر جفا و تعرض به جایگاه مرجعیت امام (ره) سکوت نکنید
مهدی کروبی با ارسال نامه ای(+) به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، خواستار جلوگیری از تحریف تاریخی پیرامون زندگی و ابعاد علمی و معنوی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی شد.
کروبی در این نامه ضمن انتقاد از مطالب خلاف واقع محمد یزدی، به ذکر مواردی تاریخی پیرامون زندگی رهبر فقید جمهوری اسلامی پرداخت و با اشاره به تربیت بیش از هزار شاگرد برجسته حوزوی توسط امام (ره) نوشت: در گزارش تنظیمی ساواک قم در دهه ۳۰ و زمان حیات آیت الله بروجردی، آینده مرجعیت قم را گزارش می کند. در آن گزارش چنین مطرح می شود آیت الله سید روح الله خمینی بزرگترین درس خارج را در قم دارد و تعداد شاگردان زیادی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر، در کلاس ایشان حاضر می شوند.
کروبی با تاکید بر اینکه “آیت‌الله یزدی … در بخشی از آن جفایی آشکار نسبت به امام و جایگاه مرجعیت و علمی ایشان روا داشتند” خواستار آن شده که موسسه تنظیم و نشر آثار امام با در نظر گرفتن خسارت های احتمالی آن و برای تنویر افکار عمومی و ممانعت از تحریف تاریخی در این زمینه رسما به آن پاسخ دهد.
وی خاطرنشان کرده است: همگان هجمه ها و فشارهای متعدد دستوری بر آن موسسه را بخوبی واقف هستند. لیکن سکوت در برخی موارد حساس و تعیین کننده، ضایعات سنگینی در بر خواهد داشت. با درک چنین شرائطی مجددا به این دلیل تاکید می کنم که اینبار نه تنها آرا و اندیشه سیاسی امام، بلکه جایگاه مرجعیت و علمی ایشان با اغراض و اهداف خاص سیاسی مورد تعرض قرار گرفته است آنهم توسط یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم!! فلذا هر گونه سکوت و اغماض ممکن است به تحریف موضوع در گذر زمان منجر شود.
۲۵ مهر
مهدی کروبی در پیامی(+) به آقای سباستین پینیرا، رئیس جمهوری شیلی، نجات ۳۳ معدنچی آن کشور از اعماق زمین را تبریک گفت.
۲۶ مهر
ادعای «فتنه اقتصادی» بهانه‌ای برای حیف و میل اموال عمومی است
مهدی کروبی در خصوص اظهارات یکی از فرماندهان نظامی- انتظامی مبنی بر احتمال وقوع فتنه اقتصادی، گفت: فتنه اقتصادی بهانه‌ای برای حیف و میل اموال عمومی است و دولت می خواهد تقصیرها را گردن دیگران بیاندازد.
وی در بین جمعی از روزنامه نگاران و خبرنگاران طی دیداری با آقای کروبی به طرح سوالات خود پرداختند(+) افزود: سخن این آقا که از “فتنه اقتصادی” نام می برد مجوزی است برای سرکوب گسترده مردم در مقابل اعتراض به افزایش چشم گیر قیمت ها! خودشان می دانند که چه مصیبت های اقتصادی در پیش دارند، می گویند فتنه اقتصادی در راه است.
۲۷ مهر
مهدی کروبی به مناسبت حوادث تروریستی و نیز حادثه انفجار در پادگان امام علی خرم آباد، با انتشار بیانیه‌ای(+) ابراز امیدواری کرد که با تغییر نگرش در مقوله امنیت دیگر شاهد وقوع و تکرار چنین حوادثی نباشیم.
در بخشی از پیام آمده است:  حفظ جان و تامین امنیت شهروندان جمهوری اسلامی از وظایف نهادهای امنیتی و انتظامی است که گویا متاسفانه به جای پرداختن به وظایف خویش و جلوگیری از وقوع حوادث تروریستی، به بهانه حفظ انقلاب و بر خلاف قانون و نظر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی، خود را متولی امور سیاسی دانسته و همچون کمپانی های بزرگ امپریالیستی تسلط بر منابع اقتصادی، هم و غم آنان شده است به نحوی که بعضا از انجام وظایف شرعی و قانونی غافل مانده اند.
آبان ۱۳۸۹
۱ آبان
از تاریخ درس بگیرید و ننگ تصویب این طرح را برای خود نخرید
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و رئیس مجالس سوم و ششم، در نامه‌ای به نمایندگان مجلس(+) نسبت به احتمال تصویب طرح موسوم به “نظارت بر نمایندگان مجلس” هشدار داد و تصویب این طرح را معادل ذبح مجلس و نابودی همیشگی این نهاد در نظام جمهوری اسلامی دانست.
کروبی در این نامه با اشاره به تصویب موضوع بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان در اولین سال پس از درگذشت امام خمینی (ره) که به کم اثر شدن این مجلس و رد صلاحیت بسیاری از روحانیون در انتخابات خبرگان منجر شد، طرح فعلی را نیز به آن طرح تشبیه کرد و نوشت: محتوای طرح حاضر نشان می دهد که نویسندگان آن نه به دنبال نظارت بر نمایندگان که در حقیقت به دنبال تحدید نمایندگان بوده اند و طبع آقایان با نظارت استصوابی و سلیقه ای شورای نگهبان سیر نشده که اکنون در اندیشه طرحی دیگر افتاده اند تا اگر یک نماینده در گذر از هفت خوان رستم و راه یافتن به مجلس، همچنان سخنی ناپسند اصحاب قدرت گفت بتوان به طرفه العینی و به گوشه قلمی او را توبیخ، تحدید و یا از مجلس اخراج کرد
وی همچنین به مخالفت صریح آیت‌الله صافی گلپایگانی با این طرح اشاره کرد و انتقاد این مرجع تقلید را بازگو کرد که گفته بود: “اینگونه طرح‌ها، موجب نظارت اکثریت بر اقلیت می‌شود که این امر نیز با فلسفه اسقلال نمایندگان مجلس کاملاً در تضاد است.”
دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان نامه خود، با بیان اینکه “قدرت ها گذراست و حکومت ها از پی هم می آیند و می روند” از نمایندگان مجلس هشتم خواست که از تاریخ درس بگیرند و نگذارند ذبح مجلس، در دوره ای صورت بگیرد که آنها عنوان نماینده ملت را بر خود دارند. وی همچنین نوشت: “من در مقام یک برادر دینی، همکار قدیمی و پاسدار مشروطیت از شما می خواهم که اگر عده ای کمر به نابودی مجلس بسته اند شما ننگ تصویب این طرح که تیر خلاص بر نهاد قانونگذاری است را برای خود نخرید و بگذارید آنها خودشان در نهادی خارج از مجلس چنین برنامه ای را عملیاتی کنند.”
۴ آبان
در پی تبعید ضیاء نبوی، دانشجوی زندانی و محروم از تحصیل به زندان اهواز و فشارهای وارده بر خانواده این فعال دانشجویی، مهدی کروبی طی تماس تلفنی با خانواده نبوی، با آنها ابراز همدردی کرد(+).
۸ آبان
اگر جنبش را مهار کرده‌اید و فتنه مرده است، پس چرا پشت سر مرده صحبت می‌کنید؟!
مهدی کروبی در دیدار با خانواده‌های حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی، نسبت به یکه‌تازی نیروهای امنیتی و بازجویان ابراز نگرانی کرد و با تاکید بر اینکه جنبش مردمی ایران زنده است، افزود: آنها مدعی هستند که جنبش را مهار کرده اند. اگر اینچنین است، پس چرا هر روز از فتنه سخن می گویید. اگر فتنه مرده است! پس چرا پشت سر مرده صحبت می کنید؟! و از کوچکترین حرکت ها بیم دارید و نگرانید؟! اگر فتنه مرده است پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟!
مهدی کروبی به دیدار خانواده های حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی رفت(+) و در این دیدار صمیمی کروبی ضمن دلجویی از خانواده های ایشان، آنها را به ایستادگی و صبوری بیشتری فرا خواند و افزود: وضع بسیار بد و نگران کننده ای است. عملکرد نهادهای امنیتی و قضایی هیچ گونه توجیه قانونی ندارد. متاسفانه قضات کاره ای نیستند و این بازجویان امنیتی هستند که حرف اول و آخر را می زنند.
۱۰ آبان
آزادی راستگویی و صداقت را ذبح دو روزه دنیای خویش کرده اند
مهدی کروبی در این روز به دیدار مهندس موسوی رفت(+). این دیدار در شرایطی انجام گرفت که نیروهای امنیتی قصد جلوگیری از ورود مهدی کروبی به پاستور را داشتند که با عکس العمل میرحسین موسوی این اقدام آنان ناکام ماند.
در ابتدای این دیدار آقای کروبی از فضای دروغ و تهمت در کشور که متاسفانه نهادینه شده است ابراز تاسف کرد و اظهار داشت: بعد از اینکه در انتخابات ریاست جمهوری نهم با تقلب توانستند شخص مورد نظر را در مسند ریاست جمهوری بنشانند در انتخابات مجلس هشتم و دهم ریاست جمهوری نیز به صورت سهمیه بندی و مهندسی شده آراء را تقسیم کردند و انتخاباتی را برگزار کردند که باعث انفجار مردمی شد و با بدترین شیوه و خشونت زیاد با مردم برخورد کردند و هر روز در رسانه هایی که از پول بیت المال ارتزاق می کنند، انواع دروغ و تهمت ها به طرف مقابل می زنند و کوچکترین جوابی را از مخالفین و منتقدین نه تنها در رسانه ملی بلکه در روزنامه ها نیزبر نمی تابند تا جایی که علاوه بر ممنوعیت خبری از من و شما در رسانه ها حتی از چاپ آگهی تسلیت هم روزنامه ها را منع کردند. و تحمل هیچ گونه آزادی بیان را ندارند و عملا آزادی راستگویی و صداقت را ذبح دو روزه دنیای خویش کردند. در حالی که می توانستند با برگزاری انتخابات سالم کشور را از هر گزندی محفوظ بدارند.
در ادامه این دیدار آقایان کروبی و موسوی در آستانه روز ۱۳ آبان اعلام کردند :«در آستانه ۱۳ آبان روز دانش آموز و و سالروز تبعید حضرت امام؛ متاسفانه شاهد فشار زیادی بر فرهیختگان این کشور اعم از دانشگاهیان و دانشجویان و وکلا و روزنامه نگاران هستیم. هر روز احکام سنگینی بر علیه روزنامه نگاران متعهد صادر می شود؛ به طوری که علاوه بر زندان؛ به دهها سال محرومیت از فعالیت های مطبوعاتی محکوم می شوند و یا وکلا شناخته شده را به جرم دفاع از موکلین خود زندان و به احکام سنگین محکوم می کنند تا دیگر وکالت زندانیان سیاسی را به عهده نگیرند و یا دانشگاهیان را به زندان های طویل المدت و خارج از اقامتشان تبعید و زندانی می کنند . به طوری که موجب خطر و آزار و اذیت خانواده هایشان می گردد. ولی با تمام این اقدامات هر روز نیروهای جدید و با انگیزه به صحنه می آیند و رویش جنبش مردمی هر روز از روز دیگر بیشتر است.»
۱۱ آبان
خانواده مهدی خزعلی در دیدار با این زندانی سیاسی، درخواست مهدی کروبی برای پایان اعتصاب غذا را به وی منتقل کردند(+).
خانواده خزعلی که میزبان مهدی کروبی بودند، در دیدار با وی به شرح مختصری از شرایط و وضعیت این زندانی سیاسی پرداختند و همسر مهدی خزعلی نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور آقای کروبی، نگرانی خود را از شرایط جسمی همسرش در پی اعتصاب غذای چند روزه، ابراز داشت. آقای کروبی نیز ضمن توصیه به صبر و استقامت، به خانواده آقای خزعلی سفارش کردند که از آقای بخواهند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
۱۶ آبان
مهدی کروبی در تماس تلفنی با همسر حجت الاسلام احمد پور(+) ابراز امیدواری کرد که احمد پور و همه زندانیان جنبش سبز به زودی آزاد شوند و به آغوش خانواده هایشان برگردند.
۱۷ آبان
ماموران امنیتی از ملاقات آیت الله العظمی اسدالله بیات زنجانی با حجت‌الاسلام مهدی کروبی جلوگیری کردند(+).
۲۳ آبان
کروبی خطاب به جنتی :قتل‌های خودسرانه نتیجه‌ی اظهارات شماست
مهدی کروبی در مصاحبه ای  به سخنان  احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه پاسخ داد(+). رییس مجلس سوم و ششم در بخشی از این مصاحبه علما و عقلا را به تذکر و توصیه به آقای جنتی برای پرهیز از اینگونه اظهار نظرات فراخواند و به رییس شورای نگهبان یادآور شد که این رفتارها و گویش ها ثمره اش قتل های خودسرانه ای می شود که همگان به خاطر دارند. او همچنین خطاب به علما گفت: “حالا چه شده که چون حاکمیت از خود ماست باید تشویق کنیم که مردم را بکشند ویا زندان کنند مگرامیرالمومنین کسی را که شمشیر بر فرقش زد سفارش نکرد که او را شکنجه نکنید واگرشهید شدم یک ضربه بیشتر به اونزنید حالا یک حادثه ای پیش آمده و عده ای را گرفته اند. آیا این افرادی را که گرفته اند قاتل امیرالمومنین هستند؟ دست به اسلحه برده اند؟ یک جمعیتی از خود همین نظام آمده اند و گفته اند رای ما چه شد؟آیا جمعی را که دستگیر کرده اید باید با آنان با خشونت رفتار کرد؟ بیایید آمار بگیریم و ببینیم این افرادی که در زندانند چه کسانی هستند؟ این افراد مردم همین کشورند. جزو خانواده شهدا و یا جبهه ای هستند. دانشجو و استاد هستند. شما به جای اینکه بیایید تشویق به رفتارانسانی و اسلامی نمایید، دادگاه ها را توصیه به خشونت می نمایید؟”
آذر ۱۳۸۹
۲ آذر
نیروهای امنیتی، با استقرار در مقابل منزل مهدی کروبی، از ورود افراد به منزل وی جلوگیری به عمل آوردند.
۳ آذر
روزهای سخت ماندنی نیستند
مهدی کروبی به مناسبت عید غدیر با تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی دیدار و گفت‌و‌گو کرد(+).
مهدی کروبی که از ابتدای بازداشت های غیرقانونی فرزندان سبز ملت ایران تا کنون دیدار با خانواده های آنان را به عنوان یک وظیفه انسانی و اخلاقی دنبال کرده و علاوه بر میزبانی این خانواده‌ها، با حضور در منازل آنان نیز به دلجویی از ایشان پرداخته است، پس از گذشت حدود یک سال و نیم از کودتای انتخاباتی در شب عید غدیر امسال نیز در منزل یکی از خانواده های زندانیان سیاسی با تعدادی دیگر از این خانواده ها دیدار کرد.
آقای کروبی نیز با ابراز تأسف از اقدامات غیرقانونی اعمال شده علیه زندانیان سیاسی و خانواده هایشان، پایداری و استقامت آنان را ستود و گفت: «بی شک این روزهای سخت ماندنی نیستند و به زودی شاهد روزهای خوب به دور از ظلم و بی عدالتی خواهیم بود
۱۱ آذر
نارضایتی عمیق توده‌ی مردم، قابل انکار نیست
در اولین سالگرد بازداشت مجدد مهدیه گلرو، فعال دانشجویی محروم از تحصیل و زندانی، مهدی کروبی با همسر و خانواده این دانشجوی زندانی دیدار و از آنها دلجویی کرد(+).
مهدی کروبی پس از شنیدن سخنان همسر و خانواده خانم مهدیه گلرو ضمن ابراز تاسف و همدردی با این خانواده، تصریح کرد که وضعیت دانشجویان و عزیزان دربند ما بدین شکل باقی نخواهد ماند و جریان فکری حاکم فعلی با این شرایط قادر به ادامه نیست.
وی با اشاره به سخنان اخیر احمد جنتی که عنوان کرده بود ”جنبش سبز آتش زیر خاکستر است” ابراز داشت:« وجود و حضور عمیق نارضایتی در توده ی مردم از جریانات جاری به هیچ وجه قابل انکار نیست و خود آقایان هم صریحا بدان اذعان دارند.»
وی در ادامه افزود:« هم اکنون درگیر سه نگرانی شدید هستیم؛ دانشجویان، جوانان و تمام کسانی که در این جریانات دچار لطمات جبران ناپذیر شدند، نظام و از همه مهمتر آتیه کشور عزیزمان ایران.»
۱۳ آذر
جریان حاکم با این شرایط، قادر به ادامه‌ی راه نیست
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، در آستانه روز دانشجو به دیدار خانواده عبدالله مومنی، زندانی سیاسی و فعال سابق دانشجویی، رفت.
در این دیدار که فرزندان عبدالله مومنی نیز حضور داشتند، در ابتدا فاطمه آدینه وند، همسر این زندانی سیاسی، درباره آخرین وضعیت عبدالله مومنی در زندان توضیحاتی ارائه داد
مهدی کروبی نیز پس از شنیدن سخنان همسر و خانواده عبدالله مومنی، با ابراز تاسف نسبت به برخودهای ناشایست صورت گرفته در زمان بازداشت زندانیان سیاسی و تداوم حبس بی‌مورد آنان، گفت: «وضعیت زندانیان سیاسی و عزیزان دربند ما بدین شکل باقی نخواهد ماند و جریان فکری حاکم فعلی با این شرایط قادر به ادامه‌ی راه نیست.»
کروبی تصریح کرد:« وجود و حضور عمیق نارضایتی در توده‌ی مردم از جریانات جاری به هیچ وجه قابل انکار نیست و خود آقایان نیز صریحا به آن اذعان کرده‌اند.»
فعالان دانشجویی به جرم انتقاد و ایستادگی در مقابل قانون‌شکنی و دروغ، زندانی شده‌اند
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی  پیامی به مناسبت روز دانشجو صادر کرد(+).
کروبی در این بیانیه، با تاکید بر اینکه “تجربه نشان داده که فضای ترس و خفقان باقی نخواهد ماند” و “دروغ، تزویر و ریا هیچگاه پایدار نیست” از دانشجویان خواست حضور خود را در صحنه حفظ کنند تا “خار چشم بدخواهان ملت ایران” باشند. حضور در صحنه است. وی افزود:« تمامیت خواهان و انحصارطلبان به دنبال ناامید کردن مردم هستند، اما جایی که امیدواری و ایستادگی در مقابل آن ها وجود داشته باشد، مسلما مجبور به عقب نشینی خواهند بود.»
دبیر کل حزب اعتماد ملی همچنین خاطرنشان کرد: «عوامل مهندسی کردن انتخابات، از آن جا که خود به درستی می دانند، دانشگاه مبدا تحولات است، به جان علم و دانش افتاده اند تا مگر دانشجویان و دانشگاهیان را از آموختن و پرسشگری باز دارند. اساتید محترم که سرمایه های عظیم کشورهستند نیزمورد تهاجم این دگماتیسم ها قرار گرفتند. تعدادی از آن ها را به زندان افکندند و جمع کثیر دیگری نیز تنها به دلیل انتقاد و پرسشگری از دولتمردان، از دانشگاه ها حذف، اخراج و یا به اجبار بازنشسته شدند.»
کروبی افزود:« دانشجویان و دانشگاهیان همواره در صف اول مبارزه با انحصارطلبی و قانون شکنی بودند و هیچ گاه ظلم و اجحاف در حق ملت بزرگ ایران را برنتافتند و البته متحمل هزینه های فراوانی شدند.»
وی از اینکه در آستانه روز دانشجو، تعداد زیادی از فعالان دانشجویی در عین بی گناهی و تنها به جرم انتقاد و برای اینکه در مقابل قانون شکنی و دروغ ایستاده اند و آن را نفی کرده اند، در شرایط دشواری به سر می برند، عده ای زندانی، عده ای تبعید و بسیاری از حق مشروع و مسلم تحصیل محروم شده اند، ابراز تاسف کرد و در عین حال گفت: «اما دانشجویان همواره نشان داده اند که در شرایط سخت و دشوار همیشه پایداری و مقاومت ورزیده اند.»
۱۶ آذر
این تعداد دانشجوی زندانی و محروم از تحصیل، نتیجه غم‌انگیزی برای جمهوری اسلامی است
مهدی کروبی در دیدار با جمعی از فعالان دانشجویی و خانواده دانشجویان دربند(+)، به مناسب روز دانشجو با انتقاد از فشارها و محدودیتهای موجود از دانشجویان خواست ناامید نباشند و تاکید کرد که پیروزی نزدیک است.
مهدی کروبی در تایید صحبت یکی از خانواده های حاضر در باب تشدید بی سابقه برخورد با منتقدین و دانشگاهیان افزود: در دوران مبارزات ما علیه رژیم فاسد طاغوت این اقدامات بی سابقه بوده است. بنده و همچنین سایر دوستان در طی دوران دانشجویی بارها به زندان افتاده ایم و پس از اتمام دوران محکومیت دوباره به دانشگاه و زندگی عادی خود بازگشته ایم و حتی سهمیه تحصیلی بسیاری از فعالین در خارج از کشور نیز قطع نمی شد، صدور چنین احکام سنگین و ظالمانه ای در مورد منتقدین و فعالین دانشجویی به ویژه زنان در حالی که هیچ یک اسلحه به دست نگرفته و حرکت خلاف امنیتی انجام نداده اند بحث برانگیز و باعث تاسف است، یکسری جریانات خاص با تنگ نظری هایی امروز سر کار آمده اند که کوچکترین انتقادات را تاب ندارند.
۲۰ آذر
دعوای انتخاباتی را با واقعه عاشورا شبیه‌سازی می‌کنند تا مخالفان را سرکوب کنند
مهدی کروبی در گفت‌وگویی با پیش‌شماره هشتم روزنامه تک‌صفحه‌ای اعتمادملی(+) که به منظور تکثیر مردمی در فضای اینترنت قرار گرفته است، از عملکرد دولت احمدی نژاد در حوزه های سیاست خارجی، اقتصادی و فرهنگی نیز به شدت انتقاد کرد و گفت “دولت به فرهنگ سازی دروغ در جامعه دست زده است و تملق و چاپلوسی را به عنوان یکی از روش های مدیریت کشور جا انداخته” و “اعتمادها بین مردم کمرنگ شده و فرهنگ دروغ و تزویر و ریا در جامعه پررنگ تر شده است.”
وی در این مصاحبه افزود:«مدعیان دروغین جبهه حسینی در محافلی همچون روزنامه کیهان بی پروا مخالفین خود را به جبهه یزیدیان گره زده و به عنوان مثال مرا عمرسعد خطاب می کنند و البته بنده نسبت های ناروایی را که به برخی از بزرگان همچون جناب آقای مهندس موسوی می دهند نه تنها آنها را بیان نمی کنم، بلکه به دلیل برخورداری ایشان از خصوصیات بارزی چون سیادت و ایمان و انقلابی بودن از تکرار آن نسبت های ناصواب نیز پرهیز دارم.»
وی اضافه کرد:در حالی که در این شبیه سازی ها و مقایسه کردن های هدفمند معترضین به نتایج انتخابات را یزید و یزیدیان خطاب می کنند! لابد آقای احمدی نژاد را امام حسین ، آقای حسین شریعتمداری را حضرت ابوالفضل و خانم رجبی را حضرت زینب می بینند و خود را با آنها قیاس می کنند!!! البته با این تفاوت که در آن زمان حکومت در اختیار یزید و عبیدالله بود و حسین و یارانش در اقلیت و غربت اما اکنون آنهایی حاکمیت را در اختیار دارند که جنایتهای بی نظیری در کهریزک، اوین و کف خیابانها و حمله به مجتمع های مسکونی به نام یاران و جانشینان واقعی امام حسین در حق مردم مظلوم و بی دفاع ایران انجام دادند.
۲۱ آذر
در پی آزادی دکتر علی تاجرنیا عضو ارشد جبهه مشارکت اسلامی ایران پس از گذراندن یک سال حبس، جمعی از چهره‌های اصلاح طلب از جمله مهدی کروبی (+) و دوستاران وی با حضور در منزل ایشان با وی دیدار و گفتگو کردند.
۲۳ آذر
آنهایی یزیدی عمل کردند که مقابل رای مردم ایستادند
همزمان با اولین سالگرد عاشورای خونین سال ۸۸، مهدی کروبی در یک پیام ویدئویی(+)، خطاب به مسئولان گفت: نه شما حسینید و نه ما یزیدیم، نه ما حسینیم و شما یزیدید. باید بحث کنیم هر کسی حق عمل کرد او در راه حسین است و هر که غلط عمل کرد او در راه بزید و تنها راهش هم همین است که بحث و گفتگو بشود تا ببینیم کدام مقابل حقوق مردم ایستادند و دارند یزیدی عمل می کنند و در نتیجه در جبهه باطل قراردارد و چه کسی از حق مردم دفاع می کنند؟!
وی همچنین تصریح کرد: «من یکی از افراد معترض هستم و داوطلب انتخابات هم بودم، آمادگی دارم در هر مسجدی ویا هر دانشگاهی در هر شهری مناظره کنیم با آنهایی که می گویند شما باعث این کشتار و فتنه هستید ما با ادلّه و مدارک ثابت کنیم که شما قانون شکنی کردید و با استبداد خواستید از صندوق کسی را در بیاورید و این فجایع متاسفانه رخ داد برای خانواده های عزیز مردم.»
۲۵ آذر
حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی در تماس تلفنی با همسر محمد نوری زاد، ضمن دلجویی از خانواده ایشان، آخرین وضعیت جسمی و روحی محمد نوری زاد را جویا شد.
مهدی کروبی در این تماس که دومین گفت‌وگوی تلفنی او با همسر نوری زاد بود، ضمن ابراز نگرانی درخصوص سلامتی محمد نوری زاد، خواستار اتمام اعتصاب غذای خشک محمد نوری زاد شد و در این رابطه پیامی صادر کرد(+).
۲۹ آذر
برخورد با خانواده زندانیان در روز عاشورا، نشانه استیصال اقتدارگرایان است
مهدی کروبی در تماس با خانواده‌های زندانیان سیاسی(+)، از حوادث پیش آمده در روز عاشورا برای او و خانواده نوری زاد اظهار شگفتی کرد و گفت این گونه اقدامات نشانه استیصال اقتدارگرایان است.
مهدی کروبی تلفنی با بعضی از خانواده‌ها در ارتباط با وضعیت عزیزانشان گفتگو کرده برای آزادی هر چه سریع‌تر آن ها و نیز رفع همه گرفتاری ها دعا کرد. وی در گفتگو با فخرالسادات محتشمی پور از حوادث پیش آمده در روز عاشورا برای او و خانواده نوری زاد اظهار شگفتی کرد و گفت این گونه اقدامات نشانه استیصال اقتدارگرایان است.
۳۰ آذر
ملاصدرا را هم متهم و تبعید کردند
مهدی کروبی در پیامی(+) به مناسبت تولد ۶۵ سالگی دکتر سروش، نوشت: ملاصدرا که امروز ظاهرا به متفکری مقبول برخی روحانیون حاکم تبدیل شده است، در روزگار خود از اتهام کفر، آزار و تبعید رنج می برد.
دی ۱۳۸۹
۱ دی
باید فضایی در جامعه پدیدار شود که کارشناسان اقتصادی سخنشان را بی پرده بگویند
میرحسین موسوی به دیدار مهدی کروبی رفت(+).این دیدار بیشتر حول محور هدفمند کردن یارانه ها بود . مهدی کروبی و میرحسین موسوی از کلیت طرح هدفمندی یارانه‌ها به عنوان طرحی که در سطح دنیا به عنوان “حرکت اقتصادی بنیادین و اساسی” مطرح است، یاد کردند و خواستار اجرای “کارشناسی شده” و به دور از “هیجان” این طرح در جامعه شدند.
آقایان کروبی و موسوی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در این شرایط بد اقتصادی ابراز نگرانی کردند و افزودند: اجرای این طرح در شرایطی که کشور با تحریم‌های شدید بین المللی روبه‌رو است و نیز در وضعیتی که اقتصاد کشور دچار رکود بوده و بیکاری بالای ۳۰ درصد به اکثر استان‌ها سرایت کرده است و تورم در جامعه افسار گسیخته است، باری است که فشار آن بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خواهد آمد.
همچنین در ادامه مطرح شد: از یک طرف تعطیلی هر روزه کارخانه‌ها و عدم توانایی پرداخت حقوق توسط کارخانجات و بیکاری کارگران واز طرف دیگر فرار سرمایه ها به دلیل نبود امینت سرمایه گذاری در کشور و نبودن رقابت سالم در اقتصاد و خصوصی سازی، که همه اینها آینده تاریکی را در اقتصاد کشور نوید می دهند. این وضع زمانی بدتر می شود که دولت هیچ گوش شنوایی برای شنیدن نظر کارشناسان خبره و صاحبنظران برجسته ندارد. باید فضایی در جامعه پدیدار شود که کارشناسان اقتصادی سخنشان را بی پرده بگویند و نه اینکه با آنان برخورد شود.
پیام تسلیت کروبی به نماینده سابق شهرستان شوشتر
حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در پیامی(+) درگذشت برادر آقای ذبیح اله کریمی نماینده سابق شهرستان شوشتر در مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.
۵ دی
مهدی کروبی برای عیادت و دلجویی از همسر محمد نوری زاد، به منزل وی رفت(+).
۱۱ دی
مهدی کروبی در تماسی تلفنی با خانواده ضیاء نبوی(+)، زندانی در تبعید، با این خانواده ابراز همدردی کرد و وضعیت عاطفه و ضیاء نبوی را از آنها جویا شد.
۱۳ دی
اگر امام زنده بود، کار نظام به اینجا نمی‌رسید
مهدی کروبی در نامه ای خطاب به مردم ایران(+)، به صراحت به تهدیدهای رسانه های جریان حاکم و صدا و سیما در یک هفته ی اخیر پاسخ داد و تاکید کرد: من از همین جا اعلام می کنم که بیدی نیستم که با این بادها بلرزم و کاملا از این دادگاه استقبال می کنم و برای همه مواضعم ادله محکمی دارم چرا که ۲۱ سال است با این قضیه ها مدام به صورت های مختلف درگیر بودم و آرامشی هم نداشتم.
کروبی در بخش دیگری از این نامه آورده است: ماه ها از اوج گرفتن جنبش اعتراضی مردم ایران می گذرد. روزهایی که اگر چه هر روز آن حامل اخبار تلخ و نگران کننده بازداشت ها و برخوردها بود اما ماحصل مبارک و میمونی نیز داشت و آن بازنمایی روی دیگر سکه قدرت و حاکمیت در نظام اسلامی ایران بود. روی دیگر این سکه، بازتاب فساد و طغیانی است که امروز متاثر از قدرت، در همه شئون حکومتی قابل رویت است.
۱۷ دی
مهدی کروبی با تجلیل از عمادالدین باقی، فعال مطبوعاتی و حقوق بشری گفت: باقی مصداق یک فرد مومن به آرمان های اجتماعی است که از هزینه کردن برای عقاید و اصلاح جامعه خود از هیچ هزینه ای دریغ نکرده است.
مهدی کروبی  با خانواده باقی و مقامی دیدار کرد (+) و در این دیدار که  در منزل عمادالدین باقی صورت گرفت، کروبی با ابراز تاسف از بازداشت علی مقامی داماد این خانواده گفت: نظام سیاسی باید جوانان را در توجه نسبت به سرنوشت خود تشویق کند اما با این نوع برخوردها درصدد است انگیزه های اجتماعی را تضعیف کند.
۲۷ دی
وقتی حرفهای آقای جنتی را می شنوم یاد حرف های شاه می افتم
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی ، در گفت‌وگویی با روزنامه اینترنتی اعتماد ملی(+) به بیان برخی از حوادث دوران امام خمینی(ره) و پس از آن پرداخت. او همچنین وعده داد در آینده ناگفته های بیشتری را نیز با مردم در میان خواهد گذاشت.
دبیرکل حزب اعتماد ملی از «تغییرات خاص در قانون اساسی» پس از رهبری  نام برد و گفت: «در اثناء بازنگری قانون اساسی به اختیارات رهبری اضافه شد و همچنین مسئول اجرایی نیز تغییر کرد و همه چیز در اختیار این دو بزرگوار بود. آیت الله خامنه ای در بسیاری بخش ها و آقای هاشمی کابینه نسبتاً جدیدی را تشکیل داد و یک بخشی از نیروها را کنار گذاشت. پس از ۸ سال دولت سازندگی به مدیریت آقای هاشمی با توجه به جایگاه خاص ایشان رهبری در انتخابات ۷۶ریاست جمهوری، در کنار صندوق رأی فرمود کسی برای من هاشمی نمی شود. سال ۷۶ دولت اصلاحات با تعداد آراء زیاد که آقای خامنه ای آن را حماسه خواندند شکل گرفت. سال ۸۴ دولت آقای احمدی نژاد مستقر شد و رهبری نیز فرمود که این دولت از نظر فکری به من نزدیکتر است. اما اینبار جریانی به روی کار آمد که با انحصارطلبی و تنگ نظری و اقتدارگرایی شروع کردند به حذف دیگران تا همه چیز در اختیار خودشان باشد.»
رییس  سابق مجلس کشورمان که با روزنامه اینترنتی اعتماد ملی گفت‌وگو می کرد، افزود: «یک هفته به حرمت فوت امام بازنگری تعطیل شد و بعد که مجدداً شروع کردیم متوجه شدیم که یک مرتبه همه چیز عوض شده. بکباره ظرف یک هفته برخی افراد ولایتشان قوی شد و اصرار داشتند که بر اختیارات ولایت فقیه در قانون اساسی اضافه شود.»
مهدی کروبی در خصوص صحبت های اخیر جنتی از تریبون نمازجمعه گفت: «وقتی من حرف های ایشان را می شنوم یاد حرفهای شاه می افتم. مثلاً سال ۵۴ که در کریدور زندان تلوزیون نگاه می کردم و دیدم شاه در رامسر در مورد حزب رستاخیز صحبت می کند که ما این وضع را داریم هر کسی که نمی خواهد به هر جهنم دره یا هر بهشت موعودی که می خواهد برود. من آنجا به این می اندیشیدم که خدایا چطور قدرت، یک انسان را وادار می کند تا با انسان های دیگر این طور صحبت کند؟ حالا می بینیم که آقای جنتی با بیان این صحبت ها ادعای اعلیحضرتی شاه را دارد که به جای تاج، عمامه بر سر دارد و از تریبون نماز جمعه سخن می گوید. عملکرد انسانها مهم است و الّا عمامه با تاج، کت و شلوار با قبا و لبّاده که ملاک نیست.»
دیدار مهدی کروبی با خانواده نازنین خسروانی
مهدی کروبی در دیدار با خانواده نازنین خسروانی(+)، از مادر این روزنامه‌نگار زندانی دلجویی کرد.
۲۹ دی
مهدی کروبی در دیدار با خانواده ی عرب سرخی(+)، ضمن ابراز خوشحالی از آزاد شدن فاطمه، دختر این خانواده، از بازگرداندن فیض الله عرب سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به زندان اوین، اظهار تاسف کرد.
بهمن ۱۳۸۹
۶ بهمن
دفتر مهدی کروبی برخی مطالب منتشرشده به نقل از وی درباره دیدار اخیر سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرد(+).
ز در بخشی از این تکذیبیه آمده است: پیش از این برخی رسانه‌های وابسته به جریان اقتدارگرابا هدف تفرقه افکنی و ایجاد جو روانی به نقل از آقای کروبی گزارش داده بودند که ”خاتمی همان کسی بود که مدام از سیاست‌های هاشمی گلایه داشت، حال چه شده اینها با هم می‌نشینند!؟”
در بخش دیگری از این شایعه پراکنی ها آمده بود که” آقای کروبی که این روزها شرایط روحی بدی دارد، برای استراحت به شمال عزیمت کرده‌است!!”
دفتر دبیرکل حزب اعتماد ملی در اطلاعیه‌ای در واکنش به این اخبار اعلام کرد: در روزهای اخیر برخی وسایل ارتباط جمعی جریان اقتدار گرا، ‌اخبار و مطالب مختلفی را به آقای کروبی نسبت داده‌اند که کذب محض است.
این اطلاعیه می‌افزاید: نظرات و دیدگاه‌های آقای کروبی از طریق سایت سحام نیوز منتشر می گردد و سایر نکات و مطالب را دفتر ایشان به طریق مرسوم در اختیار وسائل ارتباط جمعی قرار می‌دهد. در پایان این تکذیبیه آمده است: متاسفانه شرایط روحی و روانی کسانی آشفته و پریشان است که بدنبال ضایع کردن حقوق مردم و پاشیدن تخم تفرقه در میان آنهاست. پریشانی و آشفتگی از آن کسانیست که همیشه تنها راه برای پیشبرد اهدافشان را در دروغ و افتراء و شایعه پراکنی جستجو می کنند.
۱۲ بهمن
عده‌ای با سوء‌استفاده از جایگاه خود، انقلاب را به انحراف کشانده‌اند
میرحسین موسوی و مهدی کروبی در آستانه سالروز ورود امام خمینی (س) به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی با یکدیگر دیدار کردند(+). در این دیدار که  با حضور آیت‌الله بیات زنجانی انجام شد، این سه چهره شاخص درباره مسائل مختلف از جمله تحولات کشورهای عربی و رخدادهای اخیر در ایران بحث و تبادل نظر کردند.
آنها در این دیدار «جمهوری اسلامی» را نظامی مبتنی و استوار بر آراء مردمی دانسته و اعلام کردند متاسفانه برخی با سوءاستفاده از قدرت و جایگاهشان نه تنها ارزشی برای مردم قائل نیستند بلکه برای حفظ موقعیت و قدرت چند صباح خود، مردم را به ستوه آوردند و انقلاب را به انحراف کشیدند. همچنین ایشان رحلت جانگداز پیامبر رحمت و مهربانی و شهادت امام حسن مجتبی (ع) را به حضور حضرت ولی عصر و مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت گفتند.
۱۷ بهمن
نامه ای به امضای کروبی و موسوی رسید که در آن از وزارت کشور درخواست مجوز راهپیمایی در حمایت از جنبش آزادی خواهانه مردم منطقه بود(+). این راهپیمایی به پیشنهاد این دو فرد برای روز ۲۵ بهمن تعیین شده بود.
در این نامه آمده بود:بدینوسیله به اطلاع می رساند که به منظور اعلام همبستگی با حرکت های مردمی در منطقه بویژه قیام آزادیخواهانه مردم تونس و مصر بر علیه حکومت استبدادی در کشور، درخواست صدور مجوز برای دعوت به راهپیمایی مردمی طبق اصل بیست و هفت قانون اساسی در جهت حمایت از قیام مردم این دو کشور مسلمان را در روز دوشنبه ۲۵ بهمن ساعت ۳ بعدازظهر از میدان امام حسین تا میدان آزادی را داریم.
۱۹ بهمن
در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی بیانیه مشترکی را منتشر کردند(+).
میرحسین موسوی و مهدی کروبی در بیانیه ی خود ویژگی های گفتمان رژیم پهلوی را «بستن همه راه ها به روی اصلاح تدریجی حکومت و جامعه، کودتایی متکی بر بیگانگان سلطه جو و غفلت دلسوختگان، در بند کردن آزادی خوهان، اعمال سانسور بر مطبوعات، مسلح شدن به سلاح های ریز و درشت، به کارگیری ماشین تبلیغاتی پر سر و صدا، توهم ایفای نقشی بزرگ در تحولات منطقه وجهان، هیچ خواندن مخالفان و منتقدان و همه خواندن خود و هم سفرگان» ذکر کرده اند.
شرایط سیاسی کشور چیزی از بازتولید مناسبات شاهنشاهی کم ندارد
موسوی و کروبی در این بیانیه از گفتمان نوینی سخن به میان آورده اند که از فردای کودتای ۲۸ مرداد متولد شد و بارزترین و غیرقابل‌انکارترین ویژگی آن، جهت گیری در مقابل باز تولید مناسبات استبدادی و شاهنشاهی بود. مناسباتی که به گفته ی این دو همراه جنبش سبز دوباره بازتولید شده است، اما این بار به نام دین رنگ قدسی و آسمانی به خود گرفته است، تآ انجا که امروز شرایط سیاسی کشور ازخطر بازتولید مناسبات شاهنشاهی، جز موروثی بودن حکومت چیزی کم ندارد.
آنها انتخابات  ۸۸  را جلوه ای از احساس مسئولیت همگانی و ظهور گفتمان تازه ای در مقابل این خطرات دانسته و گفته اند که هیچ چیز نمی تواند مانع رشد این گفتمان شود، گفتمانی  که فساد را تحمل نمی کند، خودی را ناخودی نمی کند، خطاهای گذشته را نقد می کند اما دستاوردهای روشن آن را نفی نمی کند. عزت کارگر و کار آفرین را می خواهد نه ذلت آنها را، اعتیاد و دزدی و طلاق را نتیجه سی درصد بیکاری جوانان می داند و در نتیجه اجازه نمی دهد مشکل جرم و جنایت با بر پا کردن چوبه های دار و قساوتی تاریخی حل شود و به بهانه جنایت و خیانت گروهی اندک، دور جدید تواب سازی و اعتراف گیری و شکنجه در محبس ها راه بیفتد.
موسوی و کروبی همچنین در تشریح تحولات دوسال گذشته، از آن دسته از افراد ارگان های نظامی و انتظامی و امنیتی یاد کرده اند که نتوانستند سوابق جبهه و فداکاری هایشان برای حفظ مرزها و امنیت کشور را به سرکوب و ضرب و شتم مردم بی گناه بفروشند و اطمینان داده اند که «در نهایت، بسیج و سپاه و نیروهای نظامی، ملت خود را تنها نخواهند گذاشت.»
۲۰ بهمن
جمعی از دانشجویان و جوانان که برای دیدار با حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی(+) به منزل وی مراجعه کرده بودند، با ممانعت ماموران امنیتی و بازجویی خیابانی آنها روبه‌رو شدند.
۲۱ بهمن
راهپیمایی دوشنبه میزان واقعی حمایت مردم ایران از قیام مصر و تونس را نشان می دهد
مهدی کروبی یکی از رهبران جنبش سبز ایران در گفتگوی اینترنتی خود با روزنامه نیویورک تایمز (+) راهپیمایی روز ۲۵ بهمن را آزمون بزرگی هم برای مخالفین دولت و هم برای حکومت ایران دانست.
به گفته مهدی کروبی راهپیمایی دوشنبه هفته آینده میزان واقعی حمایت مردم ایران از قیام مردم مصر و تونس را نشان خواهد داد. ضمن اینکه نحوه رفتار حکومت با برپا کنندگان تظاهرات روز ۲۵ بهمن، هم راستی آزمایی ادعاهای حکومت ایران در حمایتش از قیام مردم مصر و تونس خواهد بود.
محرومیت تمامی اعضای خانواده کروبی از دیدار با وی
همچنین در این تاریخ ماموران امنیتی مانع ورود یکی از فرزندان مهدی کروبی به منزل پدری وی شدند(+).
ماموران امنیتی که در برابر ساختمان منزل مسکونی مهدی کروبی بودند ، به فرزند کروبی اعلام کردند که حق ورود به منزل پدری خود را تا ۲۵ بهمن ندارد.
۲۵ بهمن
اجازه حضور در راهپیمایی ۲۵ بهمن به مهدی کروبی داده نشد و دوره ای جدید در محدودیت های بیشتر آغاز شد.
۲۷ بهمن
پیامی برای تقدیر از راهپیمایی ۲۵ بهمن

مهدی کروبی با صدور بیانه ای کوتاه (+) ضمن تقدیر از حضور مسالمت آمیز مردم در راهپیمایی روز گذشته، خشونت های صورت گرفته که منجر به شهادت و جراحت عده ای از هموطنانمان شد را به شدت محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است:
همانگونه که ملت شریف ایران می دانند به دنبال قیام های آزادی خواهانه و ضد استبدادی ملت های خاورمیانه به ویژه پیروزی اخیر ملت های مسلمان تونس و مصرجهت اعلام همبستگی جنبش آزادی خواه سبز ایران با این جنبش ها، علی رغم عدم نیاز به درخواست مجوز و تنها برای نشان دادن حسن نیت خود از وزارت کشور تقاضای برگزاری راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن کردیم.
اما متاسفانه از زمان ارائه این درخواست با سیلی از فحاشی ها و دریده گویی های روزنامه ها و رسانه های جیره خوار مواجه شدیم و از همان زمان به منظور جلوگیری از شرکت در راهپیمایی و پیوستن به مردم با قطع تلفن و ارتباطات و همچنین حصر و تخریب منزل مسکونی مان مواجه شدیم.
همچنین بنا به خبرهای که تاکنون به دست ما رسیده است متاسفانه بار دیگر راهپیمایی مسالمت آمیز مردم توسط افرادی که رفتار و نقش و وابستگی انها به نهادهای خاص بر همگان معلوم و مشخص است به خشونت کشیده شد و جمعی از مردم مجروح و تعداد کثیری نیز بازداشت شدند.
همچنین خبر دار شدیم که متاسفانه دانشجویی به نام “صانع ژاله” و “محمد مختاری” در جریان حوادث روز گذشته به شهادت رسیده اند که این شهادت را به خانواده های این دو عزیز و مردم بزرگوار ایران تسلیت و ضمن محکومیت شدید برخوردهای خشن و غیر انسانی و غیر اسلامی هشدار می دهیم که تا دیر نشده است پنبه ها را از گوش هایتان خارج کنید و صدای مردم را بشنوید. اعمال خشونت آمیز و مخالفت و عناد با خواست مردم تا زمانی و جایی می تواند به استمرار چنین وضعیتی کمک کند. از سرنوشت دوری حکومت ها از مردم عبرت بگیرید.
زندانیان سیاسی را آزاد و دستتان را از گلوی روزنامه ها و رسانه های مستقل بردارید، به عهد و میثاقی که با نام قانون اساسی با مردم بسته اید وفادار باشید..
به عهد و میثاق خود با مردم و خواسته های ملت و امام که در آرمان های انقلاب اسلامی ۵۷ تجلی یافت همچنان پایبند و اعلام می کنم که هراس از هیچ تهدیدی ندارم و همانگونه که از سال ۴۱ به عنوان سرباز کوچک ملت نیز نشان داده ام اماده پرداخت هرگونه هزینه ای در این راه پر فیض هستیم..
مهدی کروبی
بیست و ششم
۲۹ بهمن
شجاعت داشته باشید و علنی محاکمه کنید
مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، در شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد که به عنوان مشاور آقای کروبی، پیام مستقیم ایشان را که به سختی توانسته دریافت کند(+)، منتشر می‌کند.
کروبی در این پیام  آمادگی خود را برای محاکمه در یک دادگاه علنی اعلام و خطاب به سران حکومت گفت: « اگر غیرت و شجاعت دارید لااقل مانند حکومت شاه رفتار کنید که اگر مبارزانی مانند طالقانی، گلسرخی، بخارایی و دهها مبارز با اندیشه های متفاوت را به بند می کشید، اجازه انتشار محاکمات آنها در رسانه ها را می داد.»
کروبی گفت: «تکلیف صدا وسیمایِ دروغ پرداز مشخص است، اما اگر حاکمیت، شجاعت و غیرت دارد، فوراً دادگاه علنی برای من تشکیل دهد و به رسانه های مکتوب و مجازی در داخل کشور اجازه دهد دفاعیات و اسناد من را منتشر نمایند.»
۱ اسفند
تا آخرین لحظه در کنار مردم خواهم ماند
مهدی کروبی در نامه ای به رئیس قوه قضائیه(+)، از حضور شبانه صد موتورسوار به همراه چند روحانی نما در مقابل منزلش خبر داد که به فحاشی، هتاکی و برهم زدن آسایش و آرامش مردم منطقه می‌پردازند، از سویی به کف و سوت و فحاشی و سینه زنی می‌پردازند و از سوی دیگر برای مقام رهبری دعا می‌کنند!
او بار دیگر خواستار تشکیل دادگاه علنی شد و نوشت: به یاری خداوند هیچ گونه تزلزلی در استواری مهدی کروبی در دفاع از حقوق برحق مردم ایران بوجود نخواهد آمد و تا آخرین لحظه در کنار مردم خواهم ماند.
۲ اسفند
حمله با نارنجک صوتی به منزل مهدی کروبی
نیروهای خودسر با همکاری و هماهنگی نیروهای امنیتی و وزارت اطلاعات، به شکل همه‌جانبه به منزل مهدی کروبی حمله کرده‌اند(+).
در این راستا همچنین اراذل و اوباش سعی داشتند با ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم و ساکنان محل، جلوی هرگونه واکنش احتمالی آنان را بگیرند. در پی این اقدام، آقای کروبی با احضار محافظان خود، از آنان خواست تا ساختمان را ترک کنند و وی و همسرش را تنها بگذارند.
کروبی به محافظان خود گفته است: شما که توانایی مقابله با این افراد را ندارید و در صورت برخورد با آنها از سوی مقامات بالاتر خود مؤاخذه می‌شوید، بهتر است ساختمان را ترک کنید و ما را تنها بگذارید.
آقای کروبی همچنین در ادامه متذکر شده که:«اینان بیایند و با حکم قضایی اقدام به ورود به ساختمان کنند، نه اینکه بیایند و با رفتارهای وحشی و به دور از عقلانیت و انسانیت موجب آزار و اذیت مردم و همسایگان شوند!»
و این پایانی بود بر سخنان مهدی کروبی یکی از همراهان جنبش سبز در رسانه ها و وارد شدن وی و همسرش به حصر و زندان خانگی.
تهیه و تنظیم: علی پور حسین
منبع: کلمه



نشست تخصصي «تلويزيون و چالش‌هاي پيش رو در فضاي نوين رسانه‌اي ايران» با حضور مدير گروه مطالعات سينما و تلويزيون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
به گزارش ايسنا  عبدالله بيچرانلو عوامل درون سازماني و برون سازماني را چالش‌ساز دانست و گفت:‌ در دوره‌هاي اخير شاهد تاسيس شبكه‌هاي جديد ماهواره‌يي از جمله آي‌فيلم و … هستيم كه همچنان نيز ادامه دارد؛ اما زياد محسوس نيستند و اگر درباره تاسيس شبكه‌هاي جديد سياست‌گذاري مي‌شود بايد اثربخش باشد.
وي افزود: هر شبكه‌اي كه تاسيس مي‌شود بايد كاركرد ويژه و مشخصي داشته باشد. بيچرانلو رويكرد مناسبتي به توليد و حرفه‌يي نبودن در زمينه توليد را از ديگر چالش‌هاي نوين رسانه‌يي عنوان كرد.
عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ماهواره، شبكه نمايش خانگي و اينترنت را از رقيبان چالش‌ساز براي تلويزيون دانست و ادامه داد: بر اساس نظرسنجي‌هاي به دست آمده مردم كشور هنوز به تلويزيون و فيلم ديدن گرايش دارند، در عين حال حدود 60 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند كه در سال‌هاي اخير به سمت اين رسانه كشيده شده‌اند؛ در دهه‌هاي 70 و 80 با ماهواره به صورت منفعل برخورد مي‌شده است و در بسياري موارد نيز باعث نارضايتي مردم شده و اكنون در دوره‌اي هستيم كه نسبت به ماهواره بي‌تفاوتي حاكم است و به همين دليل با افزايش مخاطبان ماهواره روبرو هستيم.
وي عنوان كرد: سال 87 آغاز تحولات مهم در زمينه شبكه‌هاي فارسي زبان ماهواره بوده كه برخي از آنها از داخل تاسيس و حمايت شده‌اند. از جمله اينكه شبكه‌هاي «ام.بي.سي»، «بي بي سي فارسي»، در سال 87، «فارسي وان» در سال 88، «پي ام سي خانواده»، «جم كلاسيك» و «من و تو» در سال 89 تاسيس شدند كه پرمخاطب ترين شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان بودند.
عبدالله بيرچانلو در اين نشست اظهار كرد:‌ عمده‌ترين مساله‌اي كه باعث شد مردم از تلويزيون روي گردانند و به سمت ماهواره‌ بروند سريال‌هاي عامه پسند و خانوادگي شبكه‌هاي فارسي زبان بوده است؛ آمريكا، انگليس، استراليا، آلمان، فرانسه، برزيل، كلمبيا و كره جنوبي كشورهاي موفق در زمينه ساخت اينگونه سريال‌ها بوده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: ‌تلويزيون ما بزرگترين فرصت‌ساز براي رقباي خودش از جمله شبكه نمايش خانگي است؛ طبق نظرسنجي‌هاي بدست آمده 58 و 8 دهم درصد مردم سريال‌هاي شبكه نمايش خانگي را از نظر كيفيت بهتر از سريال‌هاي تلويزيون دانسته‌اند.
بيرچانلو درباره رقيب ديگر تلويزيون، اينترنت گفت: آخرين آمار (تير 89) به دست آمده نشان مي‌دهد كه در كشور 43 و 2 دهم درصد ضريب نفوذ در اينترنت وجود دارد كه بعد از بحرين در خاورميانه رتبه دوم را كسب كرديم؛ اولين كاركرد اينترنت در ايران براي سرگرمي است و اطلاع گرفتن و آموزش در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند، بنابراين تهديد اينترنت در راه است و اين اعتبار منبع تلويزيون را كاهش مي‌دهد.
وي فراگيري و گستردگي در سراسر كشور، توان مالي گسترده تلويزيون براي ساخت سريال‌هاي الف ويژه، امكان بهره‌گيري از توان بخشي دولتي و خصوصي و برخورداري از بازوان پژوهشي را از جمله فرصت‌هاي پيش روي تلويزيون عنوان كرد.
عبدالله بيرچانلو در پايان اين نشست نيز راهكارهاي پيشنهادي براي تلويزيون و حل چالش‌هاي آن را برشمرد كه شامل پذيرش واقعيات موجود رسانه‌يي، اعتماد به ديدبانان رسانه، رو آوردن به ژانرهاي نو، تمركز و برخواسته‌هاي مخاطبان، تغيير ساختار صدا و سيما و فعاليت شبكه‌هاي موازي به طور نظارت شده و رسمي تر هستند.




آیت الله سید علی محمد دستغیب، مرجع تقلید مقیم شیراز، در جلسه تفسیر قرآن خود از برخوردهای امنیتی و قضایی صورت گرفته با طلاب و شاگردان خود به شدت انتقاد کرد و هشدار داد که این رفتارها، افراد را به جمهوری اسلامی بدبین خواهد کرد.
به گزارش وب‌سایت حدیث سرو، اخیرا حدود ده نفر از طلاب و شاگردان این مرجع تقلید که در جریان حمله عوامل لباس شخصی به مسجد قبا در روز قدس، به دفاع از خود پرداخته اند، به احکامی از قبیل پرداخت جزای نقدی تا سقف یک میلیون تومان و حبس به مدت هفت ماه و نفی بلد به مدت دو سال و خلع لباس روحانیت محکوم شده اند.
این مرجع تقلید اما به چنین رفتارهایی واکنش نشان داد و گفت: کینه چه چیزى را بر سر این طلّاب مظلوم خالى مى‌‌کنید؟ ما هیچ، این بندگان خدا چه گناهى کرده‌اند که از یک طرف شهریه‌شان را قطع کرده‌اید، از یک طرف باید سربازى بروند، از یک طرف از نماز اخراجشان کردید، حالا لباس هم از تنشان درمى‌آورید تا کت و شلوار بپوشند؟ یعنى این لباس اینقدر خراب شده که اهل تقوا آن را نپوشند و کسان دیگر بپوشند؟!
آیت الله دستغیب همچنین با تاکید دوباره بر ۱۶ موردی که پیش از این به عنوان موارد تخلف و انحراف حاکمیت از اسلام و قرآن و قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح کرده بود، اعلام کرد که پنج مرجع تقلید دیگر نیز این اشکالات را پذیرفته و موارد دیگری از انحرافات و تخلفات حاکمیت را هم به آنها افزوده اند.
خلاصه ای از این سخنرانی را به نقل از سایت حدیث سرو در ادامه بخوانید:
اگر کسى بخواهد اهل تقوا باشد باید همه احکام اسلام را رعایت کند چرا که احکام اسلامى همه با هم مانند زره و زنجیر، مرتبطند. البته این بدان معنا نیست که اگر کسى کوچکترین نقصى در اتیان اوامر شرع داشت جهنّمى مى‌‌شود و هیچ راه نجاتى ندارد، غفران پروردگار سخنى على‌‌حده است و یقیناً رحمت او شامل همه بندگانش مى‌‌گردد. اما اگر کسى طالب عشق پروردگار و معرفت کامل او است و دوست مى‌‌دارد از عمرش کمال استفاده را ببرد، لامحاله باید همه واجبات را انجام دهد و از تمامى محرّمات پرهیز کند. پس از آن نسبت به معاشرتهایش دقّت نظر داشته باشد. بعضى معاشرتها حرام و بعضى دیگر مطابق خواست وى، لازم است چرا که نداشتن همراه و رفیق مناسب براى طى‌‌کردن بعضى طرق معرفت، دشوار است.
در بعد اجتماعى نیز همین است؛ یعنى اگر قرار باشد جامعه‌اى، جامعه توحیدى شود و هدف خلقت را دنبال کند و همه آنچه در انسان نهاده شده، در همگان به فعلیت برسد، به ناچار باید همه احکام اسلام در آن پیاده شود. نه آنکه برخى را مطابق بعضى مصالح، تعطیل کنند و در برخى دیگر شدّت عمل به خرج دهند. همچنین باید همه افراد، از صدر تا ذیل، ملتزم به رعایت احکام اسلام شوند همانطور که پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین‌علیهما السلام در مدت زمامدارى خود، اینگونه بودند. ایشان دقیقاً همان روشى را که مطابق نظر پروردگار بود اعمال مى‌فرمودند. البته جامعه زمان پیامبرصلى الله علیه وآله، جامعه‌اى بود که رو به خداى تعالى حرکت مى‌کرد اما در دوران حکومت على‌علیه السلام وضع جامعه تغییر یافته، روشهاى ناصحیح خلفاى قبل و مخصوصاً عثمان جامعه را از مسیر الهى خویش منحرف ساخته بود و به همین دلیل مولا على‌علیه السلام آنگونه که باید د، در ادامه راه پیامبر و هدایت جامعه به سمت صلاح فلاح کامل و نیز سپردن آن به امام مجتبى‌علیه السلام موفق نشد.
کسى که در رأس یک جامعه قرار مى‌گیرد باید خود، طالب خداى تعالى باشد و حرکت به سوى او را آغاز کرده باشد بى‌تردید خلفاى سه گانه در تمامى مسائل مجبور به مشورت با مولا على‌علیه السلام و اطاعت از ایشان بودند. خلیفه اول بارها بر منبر گفت: «أقیلونی أقیلونی و لَسْتُ بِخَیرِکُم و عَلیٌ فیکُم: مرا رها کنید که من بهترین شما نیستم در حالى که على میان شماست».
ار عمر هفتاد مرتبه در تاریخ ثبت شده که گفت: «لو لا عَلیٌ لَهَلَکَ عُمَر: اگر على‌علیه السلام نبود عمر هلاک مى‌شد». با این حال هیچکدام آنها، نه نفع امیرالمؤمنین کنار رفتند و نه ایشان را جانشین خود ساختند. به همین جهت در پنج سال خلافت مولا على‌علیه السلام، آنچه مورد نظر حضرت بود و باید مى‌شد، نشد. اگر چه اکثریت مستضعف جامعه، از عدالت على‌علیه السلام شادمان بودند.
در این زمان هم همین است. اگر قرار است جامعه، جامعه‌اى توحیدى باشد باید به همه احکام مانند هم عمل شود، نه آنکه صرفاً با بعضى منکرات مثل بى‌حجابى، گهگاه و به صورت غیرکارشناسى برخورد شود، بدون آنکه زمینه‌هاى ترویج فساد که بعضى از آن به عملکرد نامطلوب صدا و سیما باز مى‌گردد، مورد توجه قرار گیرد. البته برخورد با بى‌حجابى و بى‌بند و بارى یک ضرورت است اما نه با قهر و اجبار بلکه با قول منطقى و روشهاى فرهنگى.
در پیاده‌سازى احکام اسلام، قضاوت مخصوصاً باید بسیار مواظب باشند و آنچه را که حکم خداى تعالى است، بى‌هیچ تبعیضى اجرا کنند. خداى تعالى در سوره مائده آیات ۴۴، ۴۵ و ۴۷ کمسانى را که به «ما أنْزَلَ اللَّه» عمل نمى‌کنند، کافر، ظالم و فاسق مى‌خواند. ممکن نیست در جامعه‌اى که مى‌خواهد به عنوان جامعه توحیدى قلمداد شود، احکام غیر خدا جارى گردد یا به رأى عده‌اى خاص و منفعت‌طلب بچرخد و با زور و شکنجه نمى‌توان مردم را طالب خداى تعالى کرد. با نیروهاى امنیتى و نظامى نمى‌شود قلب مردم را متوجّه خداى تعالى نمود.
آقایى که براى طلبه‌هاى این حوزه، حکم بریدى که حق ندارید پیش سید على محمّد دستغیب بروید، دو سال باید تبعید شوید، سه سال از درس محرومید، مدتى خلع لباس شوید. این روشها صحیح نیست. هر کدام از این طلبه‌ها، کم و زیاد هزار نفر دوست و قوم و خویش دارند که این حکم به گوششان مى‌رسد. شما با این کار همه این افراد را نسبت به جمهورى اسلامى بدبین مى‌کنید و بعد هم تقصیر بنده مى‌اندازید. سخن بنده این است که اگر مى‌خواهید جمهورى اسلامى برقرار باشد و نظام، یک نظام توحیدى و اسلامى باشد، این راهى که شما پیش گرفتید صحیح نیست. حرف بشنوید، نصیحت قبول کنید. این احکامى که شما صادر مى‌کنید احکام اسلامى نیست. بى‌جهت افراد را زندان نکنید. اگر مى‌خواهید زندانى شوند، اول بیاورید اتهامشان را معلوم کنید، محاکمه‌شان کنید.
شانزده مورد خلاف و انحراف از اسلام را که بنده گفته بودم به پنج مرجع تقلید نشان دادیم، همه تأیید کردند و گفتند: جز این در نظر ما نیست. و تازه بعضى، چیزهاى دیگرى هم به آن اضافه کردند. گیرم که چیزى بلد نباشیم آیا آنها هم چیزى بلد نیستند؟ آیا آنها هم خارجى هستند؟
طلبه‌هاى ما را هر کجا که نماز مى‌خواندند، اخراج کردند یا گفتند: آنجا (حوزه علمیه ابوصالح «عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف») نروید کسانى که پشت سر این طلاب نمار مى‌خواندند، خلاف شرعى از آنها ندیده بودند و به آنها علاقه داشتند، شما همه آنها و خانواده‌هاى آنها را بدبین کردید. این کارهایى که مى‌کنید ضدّ انقلاب و ضدّ جمهورى اسلامى است. ما چه حرف بدى زدیم ما مى‌گوییم همه رو به خدا بروید. از بالا تا پایین، همه خدایى شوید، عاشق خدا شوید. براى عاشق خدا شدن باید پایه محکم داشت و آن پایه، عمل به احکام اسلام و قرآن و سنّت است غیر از این چه گفته‌ایم که اینگونه کینه به دل گرفته‌اید. کینه چه چیزى را بر سر این طلّاب مظلوم خالى مى‌کنید؟ ما هیچ، این بندگان خدا چه گناهى کرده‌اند که از یک طرف شهریه‌شان را قطع کرده‌اید، از یک طرف باید سربازى بروند، از یک طرف از نماز اخراجشان کردید، حالا لباس هم از تنشان درمى‌آورید تا کت و شلوار بپوشند؟ یعنى این لباس اینقدر خراب شده که اهل تقوا آن را نپوشند و کسان دیگر بپوشند؟
هر کدام از این طلبه‌ها که رفتند قم و امتحان دادند به آنها گفتند: شما کجا بودید که به این خوبى درس خواندید؟ وقتى اسم بنده را مى‌آوردند، مى‌گفتند: فایده‌اى ندارد، مردودید.
آیا این کار درست است که شما مى‌کنید؟ کمى به خود بیائید. در مجالسى که دور همه مى‌نشینید کمى وضع خود را اصلاح کنید. این براى خودتان بد است. از اینها مى‌گذرد. اینها هر کجا که باشند دست از دینشان بر نمى‌دارند، کارى به بنده ندارد اینها راهى دارند که راه خداست و آن را رها نمى‌کنند. حرف شما که تأثیر بر رویشان نمى‌گذارد. خداى تعالى رهایشان نمى‌کند اما شما منتظر باشید «إنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ» نیاید روزى که همین بلاها سر خودتان بیاید؟ «وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ»!



اميري فر در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری خواستار حد زدن شرعی به علم الهدی شد!
به گزارش جهان به نقل از عماریون اميري فر در مسجد سلمان فارسي نهاد رياست جمهوري بعد از نماز ظهر در توضيح حديثي از امام صادق (ع) كه «خداوند حفظ مي كند كسي كه رفيقش را حفظ كند» گفت: * منظور حفظ آبروي مؤمن است كه از حرمت كعبه هم بالاتر است.
* ما بايد دوستانمان را حفظ كنيم.
* رهبري فرمودند كه «جذب حداكثري و دفع حداقلي» . يعني هر چه مي توانيد جذب كنيد و دفع نكنيد!
* بعضي ها متأسفانه به همه چيز ايراد مي گيرند.
* چرا آبروي يك مؤمن را مي برند؟
* الآن غيبت ها سايتي شده و در سايت ها و رسانه ها و روزنامه ها و… انجام مي دهند.
* از شرايط امام جماعت، عدالت است. حالا اگر امام جمعه يي ( آيت ا… علم الهدي) بيايد و بگويد كه فلاني(م) فاسق و فاسد و منحرف است، اين خيلي بد است. آن هم در سايت ها مي گويند.
* قرآن مي گويد كه به مشرك هم فحش ندهيد؛ چه برسد به مؤمن!
* يك مسلمان و شيعه بيايد و فحاشي كند و دوستان خود را از دست بدهد، ديگر چيزي نمي ماند!
* بعضي ها مثل مگس از بين تمام اعضاي بدن انسان ، روي زخم مي نشينند!
* بعضي از ما دنبال عيب افراد مي گرديم كه فلاني، پدر و مادر و … چه طوري هستند و به نوعي او را از حيز انتفاع ساقط مي كنيم.
* اگر بخواهيم «م» را رد صلاحيت كنيم ؛ پيغمبر خدا هم رد صلاحيت مي شود!!! چرا كه ايشان دختر ابوبكر و عمر را گرفته بود!!!
* بايد انتقاد كرد و حرف زد اما فحاشي نه.
* كساني كه خودشان را اصولگرا مي دانند ، به شخص دوم مملكت تهمت مي زنند.
* در قضيه «اطلاعات» ؛ ببينيد چه جار و جنجالي به راه انداختند!
* مگر مي شود احمدي نژاد مقابل رهبري بايستد؟ ايشان حق دارد وزيري را عزل كند؛ ولي وقتي فهميدند كه نظر رهبري اين نيست، تمكين كردند.
* بايد در حرف زدن هايمان در تريبون هاي عمومي خيلي دقت كنيم.
* در تريبون عمومي مي آيند و فحاشي مي كنند كه فلاني (م) بيّن الغي و فاسد و منحرف است. اين حرف ها «حد» دارد.
* اگر من جاي ايشان (م) بودم مي رفتم و شكايت مي كردم چرا كه بايد با يك نفر برخورد كنند كه اينطور اهانت نسبت به هر فرد نكنند.




تلاش برای خرید زمان با هدف کسب امتیاز از خامنه‌ای

جعل خبر نامزدی حسن خمینی توسط تیم احمدی‌نژاد


تیم محمود احمدی‌نژاد برای انحراف افکار عمومی از افزایش تنش‌ها میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت دهم اقدام به جعل خبر نامزدی حسن خمینی در انتخابات آینده ریاست جمهوری کرد.
سایت «آئین‌نیوز» که چند روزی است جایگزین سایت فیلتر شده «محرمانه‌نیوز» شده است٬ روز سه‌شنبه (ششم اردیبهشت) ادعا کرده که حسن خمینی خود را نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواهد کرد.
این سایت نوپا که از سوی امیرطاهر حسین خان سردبیر سایت فیلتر شده «محرمانه‌نیوز» اداره می‌شود ادعا کرده که نوه آیت‌الله خمینی در جلسه‌ای گفته ۳۰ میلیون رای دارد و در انتخابات شرکت خواهد کرد.
به نظر می‌رسد تیم محمود احمدی‌نژاد با جعل این خبر تلاش کرده است تا حدودی خود را از زیر فشار رسانه‌ها٬ حامیان خامنه‌ای و جریان‌های سیاسی بیرون بکشد.
احمدی‌نژاد که در اعتراض به ابقای حیدر مصلحی به عنوان وزیر اطلاعات از سوی رهبر جمهوری اسلامی بیش از پنج روز است در نهاد ریاست جمهوری حاضر نشده، برای شکستن «تحصن» خود به شدت تحت فشار‌ است.
تیم احمدی‌نژاد پیش‌بینی کرده با انتشار چنین خبری خواهد توانست برای مدتی فشار‌‌ها علیه رئیس دولت دهم را کاهش داده و با خرید زمان از رهبر جمهوری اسلامی امتیاز بگیرد.
هواداران احمدی‌نژاد همچنین تصور می‌کنند با حمله به شخصیت‌هایی همچون حسن خمینی و رهبران جنبش سبز خواهند توانست هواداران قدرتمند رهبر جمهوری اسلامی را فریب دهند.
اعتماد نزدیکان خامنه‌ای به احمدی‌نژاد و تیم وی در ماه‌های اخیر به شدت خدشه‌دار شده، به طوری که هفته گذشته قوه قضائیه با فیلتر کردن هقت سایت حامی دولت٬ مدیرعامل ایرنا را نیز احضار کرد.



وبلاگ افشا کننده شروط احمدی‌نژاد حذف شد

وبلاگ «دست نوشته‌های یک دانشجو» متعلق به امیرحسین ثابتی پس از انتشار عمومی آخرین پست خود در خصوص شرایط سه‌گانه احمدی‌نژاد برای بازگشت به نهاد ریاست جمهوری از دسترس خارج شد.
این وبلاگ در نوشته‌ای رمزدار اعلام کرده بود احمدی‌نژاد شرط کرده است در صورتی که اسفندیار رحیم‌مشایی معاون اول شود و حیدر مصلحی و سعید جلیلی از وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی کنار گذاشته شوند٬ حاضر به بازگشت خواهد بود.
احمدی‌نژاد در اعتراض به ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات از سوی علی خامنه‌ای پنج روز است که از حضور در محل کار خود خودداری می‌کند.
امیرحسین ثابتی که از فعالان رسانه‌ای محافظه‌کار نزدیک به محمدحسین صفار هرندی است در واکنش به این اقدام احمدی‌نژاد نوشته که رئیس دولت دهم «استحاله» شده و مقابل خامنه‌ای ایستاده است.
پس از انتشار عمومی این مطلب بود که وبلاگ وی ظهر روز سه‌شنبه (ششم اردیبهشت) از دسترس خارج شد.
آقای ثابتی ادعا کرده که وبلاگ وی از سوی هکر‌ها مورد حمله قرار گرفته و از دسترس خارج شده است.
وی همچنین گفته که «وبلاگ من از روز گذشته مورد حمله هکر‌ها قرار گرفته و بر همین اساس مطالبی به نقل از این وبلاگ به صورت گسترده در سایت‎های ضد انقلاب منتشر شده است.»
این وبلاگ‌نویس که نوشته خود را رمزدار کرده بود٬ اعلام نکرده در‌ این نوشته چه مطلب مهم و حساسیت برانگیزی را مطرح کرده بود که نمی‌خواسته به صورت عمومی منتشر شود.





سه شرط احمدی‌نژاد برای بازگشت به کار:

معاونت اولی مشایی و برکناری مصلحی و جلیلی

محمود احمدی‌نژاد بازگشت خود به نهاد ریاست جمهوری را مشروط به انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول، برکناری سعید جلیلی از شورای عالی امنیت ملی و حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات کرده است.
امیرحسین ثابتی از نویسندگان ثابت سایت رجانیوز و از همکاران سازمان اسناد انقلاب اسلامی در یادداشت رمز‌داری که در وبلاگ خود نوشته این ادعا را مطرح کرده است.
وی نوشته که احمدی‌نژاد برای بازگشت به نهاد ریاست جمهوری و شکستن «تحصن» خود سه شرط گذاشته است: «اول اینکه مشایی معاون اول شود، دوم مصلحی وزیر اطلاعات نباشد و سوم سعید جلیلی از شورای عالی امنیت ملی برود.»
محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به ابقای حیدر مصلحی از سوی علی خامنه‌ای بیش از چهار روز است که از حضور در نهاد ریاست جمهوری خودداری می‌کند.
گروهی از محافظه‌کاران در دیدار‌های خصوصی از وی خواسته‌اند حکم رهبر جمهوری اسلامی را بپذیرد٬ اما احمدی‌نژاد آن‌طور که این وبلاگ‌نویس نوشته است حاضر به پذیرش این حکم نیست و شروط‌ جدیدی را پیش کشیده است.
دفتر علی خامنه‌ای در روز‌های اخیر بار‌ها رسانه‌هایی که اخبار اختلاف رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت دهم را مستقیم و غیر مستقیم پوشش داده‌اند را مجبور به حذف گزارش‌های خود کرده‌ است.
سایت الف٬ آزادی‌نیوز و دولت‌یار از جمله سایت‌هایی هستند که در روز‌های اخیر برخی مطالب آن‌ها در خصوص اختلاف خامنه‌ای و احمدی‌نژاد حذف شده است.
آقای خامنه‌ای در روز‌های اخیر بار‌ها به صراحت از مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌ها خواسته که اختلاف‌های پشت پرده را برای مردم فاش نکنند.
خواسته‌های خامنه‌ای مبنی بر پنهان کردن اختلاف‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که سایت رجا‌نیوز هم روز گذشته (دوشنبه پنجم اردیبهشت) از انتشار عمومی اخبار محرمانه در سایت‌ها انتقاد کرده بود.
این در حالی است که یکی از نویسندگان این سایت در یادداشتی هرچند رمزدار به افشای اخبار طبقه‌بندی شده‌ای پرداخته که تاکنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است.
این وبلاگ‌نویس در یادداشت خود به صراحت نوشته که محمود احمدی‌نژاد «استحاله شده» و در برابر حکم رهبر جمهوری اسلامی ایستاده است.
ثابتی پیش‌بینی کرده که احمدی‌نژاد پس از چند روز قهر به نهاد ریاست جمهوری بازخواهد گشت٬ اما هدف نهایی وی بالا بردن هزینه صدور حکم حکومتی برای خامنه‌ای است.
وی نوشته که «هدف این حرکت دکتر {تحصن} بالا بردن هزینه برای آقاست که در برابر انحرافات بعدی، از حکم حکومتی استفاده نکند.»
امیر حسین ثابتی همچنین درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری نوشته است: «می‌توانیم برای انتخابات بعدی گزینه‌ای بهتر از دکتر {احمدی‌نژاد} را بیاوریم. حالا از سعید جلیلی بگیرید تا باقری لنکرانی یا صفار هرندی یا هر کس دیگر که الان شاید حتی اسمش را ندانیم.»
وی خطاب به دوستان خود نوشته که «فراموش نکنیم یک نفر مدل احمدی‌نژاد ۸۴ را باید رو کنیم و به کمتر از آن هم قانع نباشیم.»
******
متن کامل یادداشت رمزدار وبلاگ «دست‌نوشته‌های یک دانشجو»
۱. وضعیت این روزهای دولت، خطرناک‌ترین وضعیت طی ۶ سال اخیر است. دکتر رسما قهر کرده است و خود را خانه نشین کرده است. از بعد از سفر استانی به کردستان یک راست به منزل رفته و به جز دیدار با یک گروه خارجی که از چین به تهران آمده‌اند، هیچ فعالیت رسمی دیگر نداشته و حتی در جلسه هیئت دولت روز یکشنبه نیز حضور نیافته و این جلسه با ریاست مفسد اقتصادی بزرگ (آقای معاون اول) تشکیل شده است.
۲. همه ما این روز‌ها از هم می‌پرسیم که چرا دکتر این کار‌ها را می‌کند؟ همه به نوعی به دنبال جواب هستیم و من هم اینجا می‌نویسم چند خطی را که دیگر دارم ۱۰۰% مطمئن می‌شوم پاسخ سوالات این روزهای همه ماست:
دکتر الان هر چه که هست، دیگر آن احمدی‌نژادی که ما می‌خواهیم و انتظار داشتیم، نیست. بخواهیم یا نخواهیم، خوشمان بیاید یا بدمان بیاید یا هر چیز دیگر، محمود احمدی‌نژاد تغییر کرده است. من به این اعتقادی ندارم که دکتر از ۸۴ در بین ما با شعارهای مختلف و... نفوذ کرد و الان خودش را دارد نشان می‌دهد، بالعکس معتقدم تغییر کرده است و این تغییر آنقدر جدی است که امروز علنا در برابر آقا ایستاده است. حکم آقا برای وزارت مصلحی را بر نمی‌تابد و می‌گوید او وزیر رهبری است، نه رییس جمهور، در جلسات هیئت دولت حاضر نمی‌شود و از همه بد‌تر سه شرط برای بازگشت به دفتر کارش گذاشته است: اول اینکه مشایی معاون اول شود، دوم مصلحی وزیر اطلاعات نباشد. سوم سعید جلیلی از شورای عالی امنیت ملی برود.
دو مورد اول که مشخص است. ایستادن علنی جلوی حکم حکومتی رهبری است. اما مورد سوم هم دست کمی ندارد، چون همه ارادت ویژه آقا به سعید جلیلی را می‌دانیم و از همه بد‌تر اینکه این مورد نیز جزو خواسته‌های دیرین مشایی است. رفتن جلیلی از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی...
نمی‌دانم از کسانی که این مطلب را می‌خوانند، چند نفر برنامه ۴ شنبه هفته قبل دکتر الهام را بودند، آنجایی که گفت یکی از شاهرگ‌های اصلی جریان مشایی، اشراف بر جایگاه‌های اطلاعاتی کشور است. و حالا بهتر می‌شود این پازل را تکمیل کرد: مصلحی باید از اطلاعات برود، جلیلی از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی. یعنی ۲ گلوگاه حساس اطلاعاتی- امنیتی نظام از وجود دو فرد به شدت مورد اعتماد رهبری خالی شود...
۳. این روند تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟ خیلی‌ها می‌گویند دکتر آنقدر در خانه می‌نشیند و به اصطلاح تحصنش را ادامه می‌دهد تا بحران در کشور فراگیر شود، همه بفه‌مند مشکل جدی‌تر از اینهاست که آقا هر روز در صحبت‌هایش بگوید اتفاقی نیفتاده و رسانه‌ها شلوغ نکنند، و بالاخره ضربه اصلی را در این موقعیت به نظام بزنند. اما من معتقدم این اتفاق نخواهد افتاد. برعکس، دکتر بعد چند روز دوباره روند کار خود را شروع می‌کند. حالا به چه بهانه‌ای را خدا می‌داند، اما این روند را ادامه نمی‌دهد چون اگر قرار باشد الان همه پتانسیل جریان انحرافی برای ضربه زدن به نظام و رهبری خرج شود، در واقع همه برگ‌های آن‌ها خواهد سوخت. بلکه هدف این حرکت دکتر نیز بالا بردن هزینه برای آقاست که در برابر انحرافات بعدی، از حکم حکومتی استفاده نکند. یعنی این فضا کاملا شکل بگیرد که استفاده از حکم حکومتی حتی در دولت احمدی‌نژاد نیز برای آقا هزینه دارد و ممکن است یک دفعه رییس جمهور چند روز همه چیز را‌‌ رها کند و در خانه بنشیند! ضمن اینکه همه این‌ها تازه اول کار جریان مشایی است و امیدهای فراوان آن‌ها در انتخابات مجلس نهم است، در ریاست جمهوری یازدهم است، در چالش‌های مقطعی با نهادهای انقلابی مثل شورای نگهبان و سپاه و... است.
 فضایی که آن‌ها در چارچوب‌های قانونی و رسمی بیشتر می‌توانند از آن بهره برداری کنند. مثلا کافی است برای مجلس نهم که انتخابات آن در اسفند همین امسال برگزار می‌شود، چند کاندیدای منتسب به‌شان رد صلاحیت شود، آن وقت ببینید چقدر حمله به شورای نگهبان را شروع می‌کنند که این یک نوع دیکتاتوری است و چرا آقای خامنه‌ای مثلا در قبال رد صلاحیت‌ها موضع گیری نمی‌کند؟ (خط تضعیف رهبری و ضربه زدن به نهادهای انقلابی) و ده‌ها مثال دیگر... کما اینکه همین الان هم اگر دقت کنید، می‌توانید تشابه ادبیات این جریان را با جریان ضد انقلاب ببینید. اگر به سایت‌های این جریان نگاهی بیندازید (تا الان بیش از ۲۰ سایت) یکی از کلماتی که به وفور از آن علیه جریان ارزشی و ولایی استفاده می‌کنند واژه «اقتدارگرا» است! این دقیقا‌‌ همان ادبیات ضد انقلاب است. از تاج‌زاده که الان در زندان است بگیرید تا سایت‌های فیل‌تر شده کنونی ضد انقلاب و این تشابهات اتفاقی نیست.
یا مثلا روزنامه ۷ صبح که تا الان ۲ شماره‌اش در آمده و منبع مالی آن نیز کاملا غیر شفاف است، سردبیرش آرش خوشخو است! از بچه‌های چلچراغ. و این‌ها کمترین نشانه‌هایی است که از تطابق عملکرد و گفتمان جریان انحرافی با جریان ضد انقلاب حکایت دارد.
۴. چه باید کرد؟
به نظرم این روز‌ها سخت‌ترین روزهای بچه حزب اللهی‌ها و حتی آقاست. برای اینکه از یک طرف بهترین گزینه انقلاب طی ۳۰ سال گذشته استحاله شده است و در برابر خودمان ایستاده که این خیلی بچه‌ها را سرخورده می‌کند. از طرف دیگر هم جریان‌های موازی اصولگرایی که بار‌ها امتحان خودشان را پس داده‌اند مثل لاریجانی، قالیباف، توکلی، مطهری، زاکانی، رضایی و... سعی دارند تا بگویند اگر ما مخالف احمدی‌نژاد بودیم به این خاطر بود که از اول می‌دانستیم که اینطور می‌شود و...
لذا بچه‌ها باید حواسشان باشد هم سرخورده نشوند و هم به دام این جریان‌های موازی و قلابی هزار بار امتحان پس داده نیفتند. اگر هنوز هم روزهای پر التهاب قبل ۳ تیر ۸۴ را فراموش نکرده باشیم و یادمان باشد خدا چطور نصرتش را شامل حالمان کرد، می‌توانیم برای انتخابات بعدی گزینه‌ای بهتر از دکتر را بیاوریم. حالا از سعید جلیلی بگیرید تا باقری لنکرانی یا صفار هرندی یا هر کس دیگر که الان شاید حتی اسمش را ندانیم! اما فراموش نکنیم یک نفر مدل احمدی‌نژاد ۸۴ را باید رو کنیم و به کمتر از آن هم قانع نباشیم، هر چند انشالله که به خرداد ۹۲ هم نرسیم و قبل از آن شاهد ظهور امام زمان (عج) باشیم، اما در هر صورت تا زمانی که دکتر به ظاهر همه اختلافات با آقا را علنی نکرده است، باید از کلیت دولت دفاع کنیم، حمایت از گفتمان کلی دولت و در عین حال ایستادن محکم در برابر انحرافات...