۱۳۹۰ فروردین ۲۵, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


جنجال بر سر فیلم “ظهور بسیار نزدیک است” در ایران به بالا گرفتن مناقشه ای در میان طرفداران دولت منجر شده است.
در این فیلم که به صورت سی دی منتشر شده است، آقاي خامنه ای رهبر ایران و محمود احمدی نژاد این کشور به عنوان یاران امام دوازدهم شیعیان به هنگام ظهور معرفی شده اند. سازندگان این فیلم و حامیان آن گفته اند هدفشان به راه انداختن “موج بشارت مقدس ظهور” بوده اما در دو هفته گذشته در دفاع از ادعاهای خود با فشار افکار عمومی در ایران روبه رو شده اند.
به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی خرید و فروش سی دی “ظهور بسیار نزدیک است” ممنوع شده است. پیش از این غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور گفته بود که این فیلم “کذب” است و قوه قضاییه به این پرونده رسیدگی می کند.
در تازه ترین تحول در این زمینه سازندگان فیلم که تا دو روز پیش از محتوای فیلم خود دفاع می کردند طی بیانیه ای وجود بعضی از اشکالات در فیلم خود را پذیرفته اند، اما گفته اند که “در آینده ای بسیار نزدیک و با تحقق نشانه ها و تحولات بزرگ، ظهور تحقق خواهد یافت.”
گروه فرهنگی مبشران ظهور می گوید که برای تولید و توزیع این فیلم 15 میلیون تومان از محل کمک اعضای این موسسه هزینه کرده است. بنا بر اطلاعات سایت اطلاع رسانی “ظهور بسیار نزدیک است” این موسسه دارای بیش از هزار عضو است.

سکوت رهبر ایران

از سوی دفتر رهبر ایران هنوز واکنشی نسبت به انتشار این فیلم و معرفی شدن آقای خامنه ای به عنوان “سید خراسانی” ابراز نشده است.
بعضی از راویان شیعه حدیثی را از امام محمد باقر امام پنجم شیعیان نقل کرده اند که بر اساس آن یک “سید” اهل خراسان جنگی را آغاز می کند که زمینه فرمانبرداری از امام زمان را فراهم می کند.
سازندگان این فیلم در سایت اطلاع رسانی خود سکوت رهبر ایران در باره تطبیق دادن رهبر ایران با “سید خراسانی” مورد نظر این روایت را دلیلی بر درستی ادعای خود دانسته اند.
سازندگان فیلم مدعی شده اند که بارها در این مورد از دفتر رهبر ایران پرسیده اند ولی این دفتر در این باره سکوت کرده است.
سازندگان فیلم همچنین گفته اند که در زمان ساخته شدن این فیلم نسخه ای از آن را برای دفتر رهبری ایران فرستاده اند و مطرح نشدن هیچ انتقادی از سوی دفتر رهبری ایران را دلیل بر بی اشکال بودن فیلم دانسته اند.
با وجود سکوت رهبر ایران، مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفته است که “برخی از مطالب این فیلم درست است اما برخی مطالب مستندات قوی ندارد.”
آقای ذوالنور درباره تطبیق شخصیت رهبر ایران بر سید خراسانی این احتمال را پذیرفته و گفته است “تنها تهیه کنندگان این فیلم این اعتقاد را ندارند بلکه بسیاری از بزرگان و شخصیت های علمی و علمای ما نیز می گویند محتمل و ممکن است که آن سید خراسانی ان شاالله وجود مبارک مقام معظم رهبری باشد.”

نگرانی روحانیون قم

بیانیه گروه فرهنگی مبشران ظهور در حالی منتشر شده که علی اصغر سیجانی کارگردان فیلم “ظهور بسیار نزدیک است” روز چهارشنبه 24 فروردین در مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا از فیلم خود دفاع کرده است.
آقای سیجانی گفته است که ” مصداق شناسی بر اساس احتمال درباره نشانه های ظهور درست است.” او مدعی شده است که این سی دی در 85 هزار نسخه توزیع شده و تعدادی سی دی هم به طور رایگان توزیع شده است.
منتقدان این فیلم پیش از این گفته بودند که نزدیک به یک میلیون نسخه از این فیلم منتشر شده است. سازندگان فیلم هر گونه ارتباط ساختن این فیلم را با گروه های سیاسی رد کرده اند. پیش از این مخالفان، این فیلم را به گروه های نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی نسبت داده بودند اما آقای سیجانی گفته است که هیچ ارتباطی با اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهوری ایران ندارد.
همچنین آقای سیجانی خبر ساخته شدن بخش دوم این فیلم را رد کرده است. پاسخ آقای سیجانی به سخنانی تلقی می شود که توسط دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم منتشر شده است. آقای مکارم شیرازی از خبر انتشار سی دی دوم “ظهور بسیار نزدیک است” اظهار نگرانی کرده و از قوه قضاییه خواسته است تا “مراقب این مسایل باشد.”
به گزارش خبر آنلاین آقای مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج خود انتشار این سی دی را نوعی “استفاده سیاسی از وجود مقدس امام عصر” دانسته و گفته است “اگر ثابت شود که این حرف ها درست نبوده مردم فردا می گویند بحث انتظار از اصل درست نبوده است.”
حسن معلمی یکی از استادان حوزه علمیه قم گفته است که “پخش مستند “ظهور بسیار نزدیک است” باعث شد که حتی مراجع تقلیدی مانند آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی اعتراض و اظهار نگرانی کنند.”
آقای معلمی در انتقاد از این فیلم می گوید “تعیین وقت برای ظهور و سوق دادن مردم به سمت مطالبی که نمی شود برای آنها برهان قاطع اقامه کرد کار درستی نیست.”

ارزیابی های سیاستمداران

همزمان شخصیت های سیاسی نیز از انتشار این سی دی ابراز نگرانی کرده اند.
اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی که از چهره های اصولگرا محسوب می شود، خواهان آن شده است که مراجع تقلید هر جه سریع تر در مورد این فیلم که آن را “مباحث انحرافی” نامیده است موضع گیری کنند.
مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب سمنان هم در تذکری مکتوب از وزارت اطلاعات ایران خواسته است تا تهیه کنندگان سی دی “ظهور بسیار نزدیک است را شناسایی و معرفی کند.”
عبدالله شهبازی پژوهشگر تاریخ که از چهره های میانه رو محسوب می شود در مقاله ای انتشار این فیلم را به جناح های وابسته به انجمن حجتیه منتسب کرده که به اعتقاد او از ابتدای تبلیغات انتخاباتی محمود احمدی نژاد در سال 1384 حامی آقای احمدی نژاد بوده اند.

تکذیب احمدی نژاد

آقای احمدی نژاد که از دید ناظران بهره گیرنده اصلی از این تبلیغات سیاسی محسوب می شود هنوز مستقیما درباره این فیلم اظهار نظر نکرده است، اما از قول او گفته اند که آقای احمدی نژاد از ساختن این فیلم ناراحت است. اگرچه بعضی از حامیان فیلم خبر ابراز نارضایتی آقای احمدی نژاد را نادرست خوانده اند.
آقای ذوالنور می گوید که آقای احمدی نژاد از اینکه در این فیلم با برخی از شخصیت های زمان ظهور تطبیق داده شده ناراحت است.
آقای ذوالنور ساخت این فیلم را ناشی از اغراض سیاسی دانسته است و روزنامه کیهان هم انتشار آن را با انتخابات آینده ریاست جمهوری و برخی نزدیکان رییس جمهوری ایران مرتبط دانسته است.
طرفدران فیلم ساخته شده در واکنش به مخالفت روزنامه کیهان با این فیلم ضمن حمله به حسین شریعتمداری گفته اند که مشکل مخالفان فیلم تنها با آمدن نام آقای احمدی نژاد است و اگر این تطبیق تنها منحصر به رهبر ایران بود این “تخریب ها” رخ نمی داد.

ریشه های ماجرا در لبنان

توضیحات تازه کارگردان فیلم نشان می دهد که این فیلم تحت تاثیر اندیشه های یک روحانی شیعه زاده لبنان ساخته شده است.
علی کورانی روحانی شناخته شده ای است که از او با نام علامه کورانی نام برده می شود. سازندگان فیلم می گویند که پیش از ساخت فیلم با علامه کورانی مشورت کرده است.
بنا به نقل سازندگان، علامه کورانی از اندیشه تطبیق رهبر ایران با سید خراسانی حمایت کرده است. البته آقای کورانی در مصاحبه ای که پس از بالا گرفتن جنجال بر سر این فیلم پیش آمده این ادعا را تکذیب کرده و گفته است که تعیین زمان برای ظهور امام زمان مورد تایید نیست.
آقای کورانی در مصاحبه با خبر آنلاین درباره سازندگان فیلم گفته است که “من اصلا نمی دانم اینها کی هستند و از نظر علمی کار اینها مذموم است.” آقای کورانی در این مصاحبه تطبیق دادن رهبر ایران با سید خراسانی و محمود احمدی نژاد با شعیب صالح سردار تحت امر سید خراسانی و سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان را با یکی دیگر از سرداران تحت امر امام زمان غیر قابل قبول خوانده است.
برخلاف مصاحبه اخیر آقای کورانی مصاحبه های دیگر از آقای کورانی در دست است که وی در آنها به صراحت از تطبیق رهبر ایران با سید خراسانی حمایت کرده است.
در سایت های طرفداران اندیشه کسانی که معتقدند که باید نشانه ای ظهور امام زمان را شناسایی و دنبال کرد به طور مکرر در یک سال گذشته اخبار و گزارش هایی منتشر شده که حمایت آقای کورانی از تطبیق رهبر ایران و آقای نصرالله با یاران امام زمان در زمان ظهور را نشان می دهد.
آقای کورانی متولد سال 1324 خورشیدی در جبل عامل لبنان است و در اواخر دهه 40 خورشیدی به عنوان نماینده آیت الله ابوالقاسم خویی مرجع تقلید برجسته شیعیان در لبنان و ایران محسوب می شده است.
گروهی از فعالان در زمینه ترویج مهدویت در ایران که وابسته به انجمن ضد بهاییت و انجمن حجتیه بوده اند خود را در شمار مقلدان آیت الله خویی می دانسته اند.
آقای کورانی که اکنون در قم و تهران به سر می برد با رادیو و تلویزیون دولتی ایران در تهیه برنامه های این رسانه در باره باور مهدویت و امام زمان همکاری می کند.
ریشه دیگر ماجرا در لبنان در کتابی نهفته است که در سال 2006 میلادی توسط یک نویسنده لبنانی نوشته شد.
شادی فقیه نویسنده طرفدار حزب الله در لبنان در کتاب “احمدی نژاد و انقلاب پیش رو” برای اولین بار آقای احمدی نژاد را به عنوان یکی از یاران امام زمان در زمان ظهور معرفی کرده است و کتاب او مورد توجه سازندگان فیلم “ظهور بسیار نزدیک است ” بوده است.
آقای فقیه معتقد است که در هنگام ظهور امام زمان سپاهِ آزادی قدس، از عراق می‌گذرد و آن را تاییدی بر شعار آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی می داند که می گفت “راه قدس از کربلا می گذرد.”
مولف معتقد است که بازگشت مهدی شیعه بسیار نزدیک است و ما الآن در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که آن را عصر ظهور نامیده است. او برای این دوره ۱۷ علامت ذکر می‌کند که محقق شده است. به باور او این علامات به ما می گوید که ما در دوره ظهور امام زمان زندگی می کنیم و محمود احمدی‌نژاد یکی از رهبران ارتش امام زمان است. به باور آقای فقیه آقای نصرالله هم از سرداران امام زمان است.
کتاب آقای فقیه توسط طرفداران حزب الله لبنان توزیع شده است. در کتاب، آقای احمدی نژاد به عنوان مرید یک روحانی به نام آیت الله بهجت مرجع تقلید برجسته در قم معرفی شده است . آیت الله بهجت همچنین از چهره هایی است که سازندگان فیلم “ظهور بسیار نزدیک است” در ساختن فیلم خود به سخنان او استناد کرده اند.
هواداران فیلم می گویند که این جمله نقل شده از آقای بهجت که “حتی پیرمرد ها هم ظهور امام زمان را می بینند” اشاره ای است به اینکه ظهور امام زمان حتی می تواند در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد رخ دهد.
آقای فقیه در اظهار نظری تازه تحولات اخیر در کشور های عربی و اعتراض مردم علیه رهبران این کشور ها را یکی از نشانه هایی می داند که اندیشه نزدیک بودن ظهور امام زمان را تایید می کند.

باز هم “رحیم مشایی” در پشت پرده

اگرچه خبرگزاری رسمی ایران که زیر نظر آقای رحیم مشایی اداره می شود به نقل از کارگردان فیلم هرگونه ارتباط این شخص با آقای رحیم مشایی را انکار کرده، اما حتی منتقدان اصولگرا هم به نقش پشت پرده آقای رحیم مشایی اشاره می کنند.
سایت جهان نیوز که از سایت های اصولگرای منتقد دولت محسوب می شود خبر برنامه انتشار سی دی دوم را نقل کرده و گفته است که قرار است سی دی دوم به دو زبان انگلیسی و عربی باشد و در نیمه شعبان توزیع شود.
سایت جهان نیوز می گوید اخیرا سازندگان این فیلم با یکی از اعضای ارشد گروه کاری نزدیک به آقای رحیم مشایی ملاقات کرده و برنامه کار خود را اعلام کرده اند.
به ادعای این پایگاه خبری این مقام نزدیک به دولت ایران از سازندگان خواسته است که از انتقادات نا امید نشوند و به کار خود ادامه دهند.
بنا بر ادعای جهان نیوز این چهره سیاسی نزدیک به دولت، مخالفان این فیلم را کسانی دانسته است که به دنبال تخریب دولت و آقای احمدی نژاد هستند.

پیروان جوان یک اندیشه پیر

تلاش گروهی از روحانیون شیعه برای توضیح تحولات جهان بر اساس باور مهدویت و رد یابی نشانه های ظهور تازگی ندارد.
انجمن حجتیه یکی از تشکل هایی است که از چند دهه پیش در ایران به عنوان مروج اندیشه مهدویت شناخته می شود اما سازندگان فیلم ظهور بسیار نزدیک است در شمار جوانانی هستند که در دو دهه گذشته تحت تاثیر تبلیغات هیات های مذهبی افراطی به سلک مروجان اندیشه ظهور پیوسته اند.
آقای سیجانی کارگردان این فیلم توضیح داده است که به همراه یک گروه کار خود را از سال 1378 آغاز کرده اند و نشریه رایحه ظهور را در این زمینه منتشر کرده اند.
همچنین اطلاعات مندرج در سایت های این گروه ها نشان می دهد که این گروه نخستین مشارکت سیاسی خود را حمایت از آقای احمدی نژاد در نخستین دوره ریاست جمهوری می دانند واز آن به نام مقابله با فتنه سال 1384 یاد می کنند.
مدارک نشان می دهد که در طی سال گذشته اختلافاتی میان دو جناح از فعالان در زمینه مهدویت به وجود آمده و در حالی که طرفداران مبشران ظهور معتقد به تطبیق چهره یاران امام زمان با رهبران کنونی ایران بوده اند، گروهی دیگر با این اقدام مخالف بوده اند.

منبع: بي بي سي فارسي



نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو روز پنجشنبه، ۱۴ آوریل، ۲۵ فروردین، در برلین، پایتخت آلمان، برگزار می‌شود. بررسی وضعیت لیبی در اولویت نخست مذاکرات این نشست است.
مقامات دولت‌های بریتانیا و فرانسه از این که دیگر کشورهای عضو ناتو برای حل و فصل درگیری‌ها در لیبی به اندازه کافی وارد عمل نشده‌اند، ابراز نارضایتی کرده‌اند.این دو کشور خواهان ایفای نقش تهاجمی‌تری از طرف نیروهای ناتو برای مقابله با نیروهای نظامی سرهنگ قذافی در لیبی هستند.
وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو همچنین به دنبال توافق بر سر راهبردی برای کنترل منطقه پرواز ممنوع در آسمان لیبی و نیز عملی کردن تحریم‌های تسلیحاتی علیه این کشور خواهند بود.
استفان اوآنز، خبرنگار بی‌بی‌سی در برلین می‌گوید که اعضای ناتو نظرات متفاوتی درباره نقش نیروهای نظامی خارجی در لیبی دارند و نشست امروز در برلین، شرایط را برای رسیدن و تعریف یک استراتژی منسجم در این باره فراهم می‌کند.
حمله‌های هوایی به مواضع نیروهای دولتی لیبی از ماه گذشته توسط نیروهای هوایی آمریکا، فرانسه و بریتانیا آغاز شده است.
ناتو فرماندهی نیروهای نظامی را در این حمله‌ها به عهده دارد.پیش از برگزاری این نشست، اعضای “گروه تماس” در بیانیه‌ای، از سرهنگ قذافی خواستند که از قدرت در لیبی کناره‌گیری کند.در عین حال، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه آفریقا و سازمان کنفرانس اسلامی هم در نشستی در قاهره، پایتخت مصر، درگیری‌ها در لیبی را بررسی خواهند کرد.
بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب هم در این نشست حضور خواهند داشت.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، پیش از ورود به برلین برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه ناتو، در بیانیه‌ای، اعلام کرد که آمریکا گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای درباره “قساوت‌های دوباره” نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی در شهر مصراته دریافت کرده است.




وبسایت محمد نوری زاد با انتشار یادداشتی کوتاه از نگرانی خانواده ایشان نسبت به وضعیت آقای نوری زاد با توجه به عدم تماس ایشان طی این مدت خبر داده است.
محمد نوری زاد چندی پیش نیز با انتشار دونامه خبر از اعتصاب غذای مجدد خود داده بود. به همین سبب عدم تماس ایشان با خانواده پس از بازگشت به زندان موجب تشدید نگرانی اعضای خانواده ایشان شده است.
متن منتشر شده در وبسایت شخصی ایشان به شرح زیر است:
در این مدت ایشان هیچ تماس تلفنی با خانواده نداشته و خانواده نگران سلامتی جسمی وی هستند و این عدم تماس تلفنی و بی خبری محض ، برای خانواده ی او بسیار نگران کننده است
هم اکنون یک ماه است که از محمد نوری زاد، نویسنده، فیلمساز و فعال سیاسی مخالف دولت که به دلیل انتشار نامه های سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی و انتقاد از عملکرد وی به تحمل چند سال زندان محکوم شده ، هیچ اطلاعی در دست نیست!
در این مدت ایشان هیچ تماس تلفنی با خانواده نداشته و خانواده نگران سلامتی جسمی وی هستند و این عدم تماس تلفنی و بی خبری محض ، برای خانواده ی او بسیار نگران کننده است.




سحام نيوز:بتازگی فیلم تازه‌ای در سایت‌های مجازی و یوتیوب اتتشار یافته که طی آن یکی از طرفداران رهبر انقلاب – سعیدی امام جمعه و تولیت قم – روایتی را کشف و اعلام می‌کند، مبنی بر اینکه آقاي خامنه‌ای در هنگام تولد «یا علی» گویان متولد شده است.
بعد از جنجال اخیر بر سر فیلم تهیه شده در مورد “سید خراسانی” اینک فیلم تازه در یوتیوب انتشار یافته که طی آن یکی از امامان جمعه روايتي را به نقل از خواهر ناتني آيت الله خامنه اي از هنگام متولد شدن ايشان بازگو مي كند.
سوال اساسی اینست که مگر چه اتفاقی در حال رخدادن است که جامعه، هر روز باید شاهد و محکوم به کشف یک روایت تازه توسط برخي افراد براي آيت الله خامنه اي باشد؟





سحام نيوز: حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی در مصاحبه با “روز” در مورد شرايط كنوني والدين خود، حكومت و جنبش مردمي سخن گفت. حسين كروبي كه اكنون متواريست در توضیح شرایط کنونی می گوید “بالاتر از سیاهی رنگی نیست” اما پدرم هميشه به ما مي گفتند اين شيوه حكومت داري پايدار نخواهد بود و حكومت مجبورست به خواست ملت تن دهد، چون حريفي بسيار بزرگ به نام ملت پيش روي اوست  که امروز در مورد مشروعیت حکومت تردیدهای جدی دارد.

بی خبری از آقای کروبی و خانم فاطمه کروبی از چند هفته هم گذشته، آیا خبری از وضعیت آنها دارید، یا به شما گفته اند جدا از دیدارهای کنترل شده، این وضع تا کی ادامه  می یابد؟ شرطی برای تغییر وضعیت اعلام شده؟
واقعيت اين است كه شرطي به ما اعلام نشده. پدر و مادرم ظاهرا در اختيار وزارت اطلاعات هستند. اما گذاشتن شروط و غيره از حوزه اختيارات وزارت اطلاعات خارج است. توجه داشته باشید وقتي رييس قوه قضائيه ميگويد برخورد با به اصطلاح سران فتنه از حوزه من خارج است، يعني اگر حوادثي بعد از حبس رخ بدهد، يا هر نوع محدوديتي ايجاد شود و يا ادامه پيدا بكند، هيچ كس حتي رييس قوه قضائيه هم مسئوليت نمي پذيرد و مقامات بالاتر بايد تعيين تكليف كنند و يا شرطي بگذارند. از طرفي آيا در مسئله “حبس”، “شرط” هم موضوعيت دارد؟ يعني يك اقدام غير قانوني و غير انساني صورت گرفته؛ حالا ديگر فكر نميكنم موضوع شرط  چيز مهمي باشد. به قول معروف بالاتر از سياهي كه رنگي نيست!
برخی معتقدند مسئولان جمهوری اسلامی چاره برخورد با جنبش سبز را در قطع کامل تماس آقایان موسوی و کروبی با مردم یافته اند و با وضع موجود، دیگر فرصت ارتباط مستقیم با مردم را به آنها نخواهندداد. نظرتان در مورد این تحلیل چیست؟ آیاجنبش دچار نزول خواهدشد؟
به نظرم برعكس؛ قطع كامل ارتباط مردم با آقايان كروبي و موسوي هم فرصت است و هم تهديد. فرصت است براي جنبش و تهديدست براي حكومت.  آقايان كروبي و موسوي بارها اعلام كرده اند كه مردم راه خودشان را یافته اند و زنده و پويا بر خواسته ها يشان پافشاري دارند و هر روز مصمم تر از ديروز هستند؛ در برابر حكومت تنها توانسته است با فشار، كشور را كنترل كند اما آنقدر عاجز و درمانده شده كه حتي از مراسم ختم یک نماينده مجلس و يا مراسم تدفين مادر يكی از وابستگان به اين جنبش هم هراس دارد چه رسد به مراسم براي مرحوم پدر مهندس موسوي. اين درحاليست كه پدرم نقل مي كرد وقتي آيت الله سعيدي در زندان رژيم شاه به شهادت رسيدند مراسم با شكوهي براي ايشان برگزار گرديد و رژيم هم هيچ گونه ممانعتي به عمل نياورد؛ اين نشان ميدهد كه رژيم شاه به ثبات نظامش اطمينان داشت ولی این آقایان این اطمینان را ندارند. از سوی دیگر جنبش با حضور آقايان كروبي و موسوي از حدود و چهارچوب مشخص و خواسته هاي خاصي برخوردار بود اما با اين اقدام حكومت، شرايط و خواسته هاي جنبش متفاوت شده و متفاوت تر هم خواهد گرديد.

در مورد نحوه ادامه راه جنبش، با توجه به دیدگاه های آقای کروبی، چه نظری دارید؟
ببینید خواسته هاي مردم مشخص است و هرچه حكومت خشن تر هم برخورد كند، مطالبات مردم بيشتر مي شود. مدیریت و همراهی با این مطالبات، هنرست. من در جريان عمل  دیدم که روحيه و مواضع  آقاي كروبي و مهندس موسوي خرداد 88 با كروبي و موسوي دي و يابهمن  89 چقدر تفاوت داشت. یعنی آنان ضمنا همراهی با مردم و جناح های مختلف فکری موجود در جامعه پرتنوع ما، می کوشیدند به صورتی منطقی جنبش را پیش ببرند؛ لذا كساني كه نقش سخنگويي اين دو بزرگوار را به عهده دارند، همانطور که نباید افراط کنند، دچار تفریط هم نباید بشوند؛ چون هر نوع ضعف در اعلام مواضع، موجب سرخوردگی مردم می شود. از طرف دیگر اين دوستان بايد از نظرات خير خواهانه همه نيروهاي دلسوز كشور استفاده كنند چون اين جنبش متعلق به حزب و گروهي نيست و متعلق به همه اقشار است. بی توجهی به این اصول می تواند تاثیرات منفی بر جنبش بگذارد؛ همان طور که درک درست آن می تواند اسباب خیر باشد.
نظر آقای کروبی در مورد اینده جنبش سبز چه بود؟ به نتیجه امیدوار بودند؟
آقاي كروبي يك روز قبل از حبس كامل، طي پيام ويدئويي كوتاهی كه فيلم آن از منزل خارج شد، صريحا وعده پيروزي را دادند. ایشان قبل از آن هم هميشه به ما مي گفتند اين شيوه حكومت داري پايدار نخواهد بود و حكومت مجبورست به خواست ملت تن دهد، چون حريفي بسيار بزرگ به نام ملت پيش روي خود دارد که امروز در مورد مشروعیت حکومت تردیدهای جدی دارد. بی جهت نیست که آقایان برای بازسازی مشروعیت از دست رفته خود، هر روز یک داستان تازه می نویسند؛ یک روز پول یارانه را به امام زمان نسبت می دهند  و روز دیگر متوسل به كارهاي مبتذلی مانند تولید همين سي دي “ظهور نزديك است” ميشوند. آقایان در واقع مي خواهند عدم مقبوليت خود را با تشابه سازي به اين و آن جبران کنند و به این ترتیب به بازسازي چهره شان بپردازند؛ اما به نظر من با اين راه و شيوه اي كه در پيش گرفته اند وبابازی با ارزش ها و باورهاي ديني مردم، ضربه اي بسيار بزرگ خواهند خورد.

آیا آقای کروبی پیش از حصر، پیش بینی این روزها را می کردند؟ اگر چنین است نظرشان در مورد ادامه راه و مدیریت جنبش چه بود؟
اول اینکه اين چهار بزرگوار در “حصر” نيستند؛ حصر تعريف مشخصي دارد. اين عزيزان در حبس اند. اما در مورد سئوال؛ آقاي كروبي و موسوي آمادگي هرگونه برخوردي را داشتند و از مدتها پیش منتظر چنين روزي هم بودند. از همان روزها هم آقاي كروبي معتقد بود راه بسيار سختي در پيش داريم، و معتقد بودند مديريت جنبش بايد دردست افرادي باشد ثابت قدم و آماده پرداخت هرگونه هزينه. کسانی كه در تصميم گيري ها، در عين قاطعيت بر اساس عقل و منافع و مصالح مردم رفتار كنند، تا خداي ناكرده مديريت جنبش به دست افراد ضعيف يا فرصت طلب نيفتدو بلايي كه بر سر اصلاحات آمد بر سر جنبش نيايد.

و سئوال آخر: امروز وضعیت فرزندان آقای کروبی چگونه است؟
متاسفانه وقتي دستشان به ما نرسيد و ما متواري شديم، برادرم علي را به اتهام مضحك و مسخره جاسوسي براي كشورهاي خليج فارس دستگير و بعد از چند هفته با قرار وثيقه آزاد كردند. براي دو برادرم بجز ممنوع الخروج نمودن هنوز مشكلي ايجاد نكرده اند. ولي من متواري هستم تا ببينم در آينده چه تصميمي در خصوص خودم خواهم گرفت و خدا چه تقديري را برايم رقم خواهد زد.



نسرین ستوده از تجدیدنظرخواهی علیه ۱۱ سال زندانش انصراف داد

دانشجو نیوز: نسرین ستوده وکیل سرشناس زندانی اعلام کرده که از تجدیدنظرخواهی برای حکم ۱۱ سال زندانش انصراف داده است. به گفته‌ی همسر وی این تصمیم به این دلیل بوده که بازجویانش گفته‌اند نمی‌گذاریم حکم در تجدیدنظر کم شود.
نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر و زنان که از شهریور سال ۸۹ در زندان به سر می‌برد، در آخرین ملاقاتی که با همسرش داشته اعلام کرده که طی نامه‌ای به رئیس دادگاه انقلاب از تقاضای تجدیدنظرخواهی برای پرونده‌اش انصراف داده است.
رضا خندان همسر خانم ستوده در مصاحبه ای به سایت دویچه وله‌ گفته: «با توجه به اينكه بازجويان به او گفته‌اند كه عين رای دادگاه بدوی را از دادگاه تجديدنظر تاييدخواهيم گرفت و با توجه به اين كه اين موضوع در دادگاه اوليه صادق بوده و بازجوها توانسته بودند رای ۱۱ سالی را كه قبلا گفته بودند از دادگاه بدوی بگيرند، بنابراين همسرم به این نتیجه رسیده که هر نوع تلاشی برای شكستن حكم بيهوده است و اعلام انصراف كرده است».
آقای خندان در پاسخ به این پرسش که چرا خانم ستوده نخواسته از حق خود تا آخرین لحظه دفاع کند اظهار داشت که وی نمی‌خواسته حکمش یک یا دو سال تقلیل یابد و بعد هم گفته شود که تجدیدنظر شده. به گفته‌ی آقای خندان این حکم از اساس غیرقانونی است و تنها خواسته‌ی آنها آزادی بی‌قید و شرط خانم ستوده است.
خانم ستوده اواسط شهریور سال گذشته بازداشت و سپس به تحمل ۱۱ سال زندان و محرومیت از وکالت به مدت بیست سال محکوم شد و هم اکنون دوران محکومیت خود را می گذراند. وی اخیرا از سوی انجمن آمریکایی قلم (پن) برنده جایزه آزادی قلم باربارا گلداسمیت سال ۲۰۱۱ شده است.
نسرین ستوده اوایل فروردین ماه جایزه زنبق طلایی شهر فلورانس در ایتالیا را هم به خود اختصاص داده بود.
خانم ستوده پیش از اشتغال به کار وکالت به عنوان روزنامه نگار در مطبوعات ایران مطالبی در مورد حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و کودکان منتشر می کرد.
او در دوران وکالت هم عمدتا به دفاع از فعالان حقوق زنان، متهمان سیاسی و امنیتی و نوجوانانی می پرداخت که پیش از رسیدن به سن قانونی مرتکب قتل شده بودند، اما مجازات اعدام برای آنها در نظر گرفته شده بود.



نسرین ستوده برنده جایزه قلم سال ۲۰۱۱ پن امریکا شد

نسرين ستوده، وکيل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی در ايران، برنده جايزه ۲۰۱۱ انجمن قلم آمريکا شد.
به گزارش تارنمای کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، اين جايزه در برنامه سالانه انجمن قلم در تاريخ ششم ارديبهشت ۱۳۹۰ در موزه تاريخ طبيعی شهر نيويورک اهدا می‌شود.
بنا بر این گزارش، این جایزه را شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل به نمایندگی از خانم ستوده دریافت می‌کند.
کوآمه آنتونی آپيا، رييس انجمن قلم آمريکا گفته است: «نسرين ستوده نه تنها مظهر روح جايزه انجمن قلم/جايزه آزادی برای نوشتن باربارا گلداسميت است، بلکه مظهر روح اين سال استثنايی نيز هست.»
وی افزود: «به عنوان يک نويسنده، به عنوان يک فعال و به عنوان يک وکيل، او خود را وقف يک ايده ساده و نيرومند کرده است؛ اين اصل که حقوق تضمين‌شده توسط قانون مطلق هستند و متعلق به همگان می‌باشند. با تقديم اين جايزه، ما احترام خود را به او ادا می‌کنيم و همراه با ميليون‌ها ايرانی که وی از حقوق آن‌ها دفاع می‌کند، از افراد و دولت‌های سراسر جهان می‌خواهيم تا در درخواست برای آزادی فوری وی به ما بپيوندند.»
جايزه انجمن قلم امريکا (جايزه جايزۀ آزادی برای نوشتن) هر سال به یک چهره بين‌المللی که به دليل استفاده و يا دفاع از حق آزادی بيان مورد آزار قرارگرفته و يا زندانی شده، اهدا می‌شود.
مرکز انجمن قلم در آمريکا، بزرگ‌ترين مرکز از ۱۴۵ مرکز انجمن قلم بين‌المللی است و قديمی‌ترين سازمان حقوق بشری جهان و قديمی‌ترين سازمان بين‌المللی ادبی محسوب می‌شود.
لاری سيمز، مدير برنامۀ آزادی برای نوشتن، امروز در زمان اعلام جايزه در نيويورک «روحیه سازش‌ناپذير نسرين ستوده را در مبارزه برای عدالت، تساوی و حکومت قانون در ايران» ستود.
لاری سيمز از دولت اوباما خواست تا مقامات ايرانی را تحت فشار بگذارد تا کشور خويش را با انقلاب حقوق بشری که سراسر خاورميانه را در بر گرفته است، همگام کنند و ستوده، يکی از «بارزترين سمبل‌های اين ارزش‌های جهانی در ايران را آزاد کنند.»
نسرين ستوده، وکيل حقوق بشر، هشتم شهريور ۸۹ پس از تفتيش منزل و دريافت اخطاريه به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور و تبليغ عليه نظام ملزم به معرفی خود به دادسرای اوين شد. وی در تاريخ ۱۳شهريور ۸۹ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در ايران، بازداشت شد و در طی مدت بازداشت خود به خاطر روند غيرقانونی بازداشت و رسيدگی به پرونده‌اش چندين بار دست به اعتصاب غذای بلند مدت زد.
نسرين ستوده پيش از بازداشت، بار‌ها به‌خاطر فعاليت‌های حقوقی‌اش مورد تهديد قرار گرفته بود. وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۱سال زندان تعزيری، ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور و ۲۰ سال محروميت از وکالت محکوم شده است.
با وجود گذشت هفت ماه از بازداشت وی و صدور حکم قضايی از سوی دادگاه، اين فعال حقوق بشر همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوين است و به بند عمومی منتقل نشده است.
نسرين ستوده علاوه بر وکالت، در زمينه حقوق کودکان، با انجمن حمايت کودکان همکاری داشته و به مدت دوسال عضو هيئت مديريه اين انجمن بوده است. وی همچنين از فعالان کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض‌آميز است.
ستوده همچنین دو هفته پیش برنده جايزه سال ۲۰۱۰ زنبق طلايی شهرفلورانس شد.
به گزارش سايت تغيير برای برابری، اين جايزه از سوی شورای شهر فلورانس به طور مشترک به نسرين ستوده و پدرماريوبارتولينی، فعال حقوق بشر در پرو اهدا شده است.
شورای شهر فلورانس در اطلاعيه‌ای با اشاره به فعاليت‌های نسرين ستوده در «مخالفت با تبعيض قانونی عليه زنان، پذيرفتن وکالت کودکان زير ۱۸ سال محکوم به اعدام و تلاش برای برابری حقوقی زن و مرد در ايران»، اين فعاليت‌ها را دليل اهدای جايزه زنبق طلايی به وی اعلام کرده است.
جايزه زنبق طلايی هر دو سال يک بار به به افراد يا سازمان‌هايی اهدا می‌شود که «گام‌هايی شايسته در پيشبرد و برقراری صلح و دفاع از حقوق بشر برداشته‌اند و در اين راه با آسيب و آزار هم رو به رو بوده‌اند.»




اتحاديه اروپا فهرست کامل مقام‌های ايرانی تحت تحريم را منتشر کرد

به دنبال تصميم اتحاديه اروپا برای تحريم ۳۲ مقام و مسئول ايرانی به دليل نقض حقوق بشر در اين کشور، اين اتحاديه روز پنجشنبه نام و مشخصات اين افراد را منتشر و از کشورهای عضو خواست تا از ورود آنها به خاک خود جلوگيری کنند.
در فهرست منتشره اتحاديه اروپا نام ۱۳ فرمانده نيروهای امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی و ۱۹ قاضی و مقام قضايی که در سرکوب‌های دو سال اخير در ايران و صدور احکام زندان و اعدام برای معترضان دست داشته‌اند به چشم می‌خورد.
شورای تصميم‌گيری اتحاديه اروپا روز ۲۳ فرودين ماه در واکنش به نقض حقوق بشر از سوی مقام‌های ايران ۳۲ مقام مسئول در نظام جمهوری اسلامی را تحت تحريم‌های مالی و ممنوعیت سفر به اين اتحاديه قرار داد.
بر اساس اين مصوبه، کشورهای عضو موظف شده‌اند که اقدام‌های لازم برای جلوگيری از ورود اين افراد به خاک خود يا عبور آنها از اين کشورها به مقصدهای ديگر به عمل آورند.
همچنين اعضای اتحاديه اروپا بايد تمام منابع مالی و اقتصادی متعلق به افراد مورد تحريم را توقيف و ضبط کنند.
اتحاديه اروپا تأکيد کرده است که وضعيت حقوق بشر در ايران طی دو سال گذشته وخيم‌تر شده و ۳۲ مقام و مسئولی که نام آنها در فهرست اين اتحاديه آمده است در آزار و اذيت، شکنجه، زندان و اعدام فعالان مدنی، دانشجويان، اقليت‌های مذهبی و متهمان زير سن قانونی دست داشته‌اند.
فهرست اتحاديه اروپا به شرح زير است:
۱. اسماعيل احمدی‌مقدم: فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی. نيروهای تحت امر وی حملات وحشيانه‌ای بر ضد اعتراض‌های مسالمت‌آميز مخالفان صورت داده‌اند و شب ۱۵ ژوئن ۲۰۰۹ به کوی دانشگاه تهران هجوم بردند.
۲. حسين الله‌کرم: رئيس گروه انصار حزب‌الله و سرهنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. وی از پايه‌گذاران انصار حزب‌الله بوده که مسئول خشونت‌های بی‌سابقه برای سرکوب اعتراض‌های دانشجويی در سال ۱۹۹۹، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹ است.
۳. عبدالله عراقی: معاون نيروی زمينی سپاه. وی مسئول مستقيم سرکوب تمام اعتراض‌های سال ۲۰۰۹ ايران است.
۴. علی فضلی: معاون فرمانده بسيج و فرمانده سابق سپاه سيدالشهدای استان تهران (تا فوريه ۲۰۱۰). سپاه سيدالشهدا مسئول امنيت استان تهران است و نقش کليدی در سرکوب وحشيانه اعتراض‌های سال ۲۰۰۹ ايفا کرد.
۵. حسين همدانی: فرمانده سپاه محمد رسول‌الله از سال ۲۰۰۹. سپاه محمد رسول‌الله امنيت تهران بزرگ را برعهده دارد و نقش اساسی در سرکوب‌های خشونت‌بار سال ۲۰۰۹ داشته است. اين سپاه همچنين اعتراض‌های روز عاشورا در دسامبر ۲۰۰۹ و پس از آن را سرکوب کرد.
۶. محمدعلی جعفری (عزيز جعفری): فرمانده‌کل سپاه پاسداران. سپاه و قرارگاه ثارالله از سوی محمدعلی جعفری فرماندهی می‌شوند. وی در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ به طور غير قانونی دخالت کرد و نقش مهمی در بازداشت و دستگيری فعالان سياسی و همچنين سرکوب اعتراض‌های خيابانی داشت.
۷. علی خليلی: فرمانده سپاه پاسداران و مسئول واحد درمانی قرارگاه ثارالله. وی با ارسال نامه‌ای به وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در روز ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹، از آن خواست تا هيچگونه سند يا گواهی پزشکی برای مجروحان و کسانی که به دليل اعتراض‌های خيابانی بستری می‌شدند صادر نکند.
۸. بهرام حسينی مطلق: فرمانده سپاه سيدالشهدای استان تهران.
۹. محمدرضا نقدی: فرمانده بسيج. وی به عنوان فرمانده بسيج از اين نيروها برای سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های روز عاشورا سوء استفاده کرد که در نتيجه اين خشونت‌ها، ۱۵ نفر کشته و صدها نفر نيز بازداشت شدند. وی پيش از انتصاب به عنوان فرمانده بسيج در اکتبر سال ۲۰۰۹، مسئول امور اطلاعاتی اين نيرو بود که از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات بازجويی می‌کرد.
۱۰. احمدرضا رادان: معاون فرمانده پليس امنيت ايران. وی که از سال ۲۰۰۸ به اين سمت منصوب شده است مسئول ضرب و شتم، قتل، بازداشت‌های خودسرانه و دستگيری معترضان است.
۱۱. عزيزالله رجب‌زاده: فرمانده پيشين نيروی انتظامی تهران بزرگ (تا ژانويه ۲۰۱۰). وی به عنوان فرمانده نيروی ضربتی پليس تهران بزرگ، بالاترين فرمانده متهم در پرونده کشته شدن بازداشت‌شدگان در کهريزک است.
۱۲. حسين ساجدی‌نيا: فرمانده نيروی انتظامی تهران، معاون سابق پليس امنيت ايران که مسئوليت عمليات نيروی انتظامی را بر عهده دارد. وی متهم به همکاری با وزارت اطلاعات در اقدام‌های سرکوبگرانه در پايتخت ايران است.
۱۳. حسين طائب: فرمانده سابق بسيج (تا اکتبر ۲۰۰۹). وی در حال حاضر معاون فرمانده سپاه در امور اطلاعاتی است. نيروهای تحت امر وی در ضرب و شتم وسيع، کشتار، بازداشت و شکنجه معترضان دست دارند.
۱۴. سيدحسن شريعتی: رييس دادگاه انقلاب مشهد. محاکمه‌های فوری زير نظر وی پشت درهای بسته انجام می‌شد، بدون اينکه متهمان از حقوق اولیه برخوردار باشند. متهمان در اين دادگاه تحت فشار و شکنجه مجبور به اعتراف می‌شدند. اين دادگاه بدون طی کردن مراحل قانونی و دادرسی عادلانه احکام وسيع اعدام صادر کرده است.
۱۵. قربانعلی دری نجف‌آبادی: دادستان کل کشور تا سپتامبر سال ۲۰۰۹ (وزير اطلاعات دولت محمد خاتمی). وی در مقام دادستانی کل کشور دستور برگزاری دادگاه‌های فرمايشی را پس از اعتراض‌های اوليه به نتايج انتخابات رياست جمهوری صادر کرد. در اين دادگاه متهمان از حقوق اولیه و دسترسی به وکيل محروم بودند. وی همچنين مسئول آزار و اذيت‌های رخ داده در کهريزک است.
۱۶. حسن حداد(الياس حسن زارع دهنوی): قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران. وی مسئول پرونده بازداشتی‌های پس از انتخابات و ارعاب خانواده‌هايشان برای وادار کردن آنها به سکوت است. حسن حداد از افرادی است که دستور فرستادن بازداشتی‌ها به کهريزک را صادر کرده است.
۱۷. حجت‌الاسلام سيدمحمد سلطانی: قاضی دادگاه انقلاب در مشهد. محاکمه‌های فوری زير نظر وی پشت درهای بسته انجام می‌شد، بدون اينکه متهمان از حقوق اولیه برخوردار باشند. متهمان در اين دادگاه تحت فشار و شکنجه مجبور به اعتراف می‌شدند. اين دادگاه بدون طی کردن مراحل قانونی و دادرسی عادلانه احکام وسيع اعدام صادر کرده است.
۱۸. علی اکبر حيدری‌فر: قاضی دادگاه انقلاب تهران. وی در محاکمه‌های پس از انتخابات مشارکت داشت.حيدری‌فر از سوی قوه قضاييه به دليل پرونده کهريزک مورد بازخواست قرار گرفت. وی از جمله افرادی است که دستور اعزام معترضان بازداشتی به کهريزک را صادر کرده بود.
۱۹. عباس جعفری دولت‌آبادی: دادستان تهران از سال ۲۰۰۹. دادستانی زير نظر وی عليه شمار زيادی از معترضان از جمله شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز عاشورا (دسامبر ۲۰۰۹) اعلام جرم کرد. وی دستور تعطيلی دفتر مهدی کروبی در سپتامبر سال ۲۰۰۹، بازداشت ده‌ها فعال سياسی را صادر و فعاليت دو حزب سياسی اصلاح‌طلب را در ژوئن ۲۰۱۰ ممنوع کرد. اين دادستانی، معترضان را به محاربه متهم کرد که حکم آن مرگ است. دادستانی تهران همچنين دستگيری فعالان اصلاح‌طلب و حقوق مدنی و روزنامه‌نگاران را به عنوان بخشی از سرکوب‌های پس از انتخابات در دستور کار خود قرار داده است.
۲۰. محمد مقيسه (مشهور به ناصريان): قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران. وی يکی از دست اندرکاران پرونده‌های متهمان بازداشتی پس از انتخابات است. مقیسه در جريان محاکمه‌های ناعادلانه برای فعالان سياسی، اجتماعی، روزنامه‌نگاران، احکام طولانی مدت حبس و چندين حکم اعدام نيز برای برخی ديگر از اين فعالان صادر کرده است.
۲۱. غلامحسين محسنی اژه‌ای: دادستان کل کشور از سپتامبر سال ۲۰۰۹ و سخنگوی قوه قضاييه (وزير سابق اطلاعات در دولت اول محمود احمدی‌نژاد). زمانی که وی مسئوليت وزارت اطلاعات را در دوران انتخابات بر عهده داشت، عوامل اطلاعاتی زير نظر وی مأمور دستگيری، شکنجه و اخذ اعتراف‌های دروغين از صدها تن از فعالان، روزنامه‌نگاران، ناراضيان و سياستمداران اصلاح‌طلب بودند. علاوه بر اين، خانواده‌های افراد بازداشت‌شده هدف باج‌گيری، ارعاب و آزار و اذيت مأموران وزارت اطلاعات قرار داشته اند.
۲۲. سعيد مرتضوی: رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دادستان پيشين تهران تا ماه اوت ۲۰۰۹. وی به عنوان دادستان تهران احکام بازداشت صدها تن از فعالان، روزنامه‌نگاران و دانشجويان را صادر کرد. پس از اينکه نقش وی در کشته شدن سه تن از معترضان در کهريزک به اثبات رسيد در اوت ۲۰۱۰ از مقام خود کنار گذاشته شد.
۲۳. عباس پيرعباسی: قاضی شعبه ۲۶ و ۲۸ دادگاه انقلاب تهران. وی از مسئولان رسيدگی به پرونده‌های پس از انتخابات است و در جريان محاکمه‌های ناعادلانه بر ضد فعالان حقوق مدنی احکام طولانی مدت زندان و همچنين اعدام برای معترضان صادر کرده است.
۲۴. امير مرتضوی: معاون دادستان مشهد. محاکمه‌های فوری زير نظر وی پشت درهای بسته انجام می‌شد، بدون اينکه متهمان از حقوق اولیه برخوردار باشند. متهمان در اين دادگاه تحت فشار و شکنجه مجبور به اعتراف می‌شدند. اين دادگاه بدون طی کردن مراحل قانونی و دادرسی عادلانه احکام وسيع اعدام صادر کرده است.
۲۵. ابوالقاسم صلواتی: قاضی و رئيس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب. وی قاضی دادگاه‌های نمايشی معترضان انتخاباتی در تابستان ۲۰۰۹ است. وی برای برخی از سلطنت‌طلب‌ها که به دادگاه آورده شده بودند احکام اعدام صادر کرد. صلواتی برای بيش از يکصد زندانی سياسی، فعال حقوق مدنی و تظاهرکننده احکام طولانی مدت زندان صادر کرده است.
۲۶. اژدر ملک شريفی: رئيس دادگستری آذربايجان شرقی. وی مسئول محاکمه سکينه محمدی آشتيانی است.
۲۷. احمد زرگر: قاضی شعبه ۳۶ دادگاه تجديد نظر تهران. وی مسئول تأييد احکام حبس طولانی مدت و اعدام صادره عليه معترضان است.
۲۸. علی اکبر يساقی: قاضی دادگاه انقلاب مشهد. محاکمه‌های فوری زير نظر وی پشت درهای بسته انجام می‌شد، بدون اينکه متهمان از حقوق ابتدايی برخوردار باشند. متهمان در اين دادگاه تحت فشار و شکنجه مجبور به اعتراف می‌شدند. اين دادگاه بدون طی کردن مراحل قانونی و دادرسی عادلانه احکام وسيع اعدام صادر کرده است.
۲۹. مصطفی بزرگ‌نيا: رئيس بند ۳۵۰ زندان اوين. وی مسئول خشونت نامتعارف عليه زندانيان است.
۳۰. غلامحسين اسماعيلی: مسئول سازمان زندان‌های ايران. جرم وی همدستی در بازداشت وسيع معترضان سياسی و همچنين فراهم کردن پوشش برای آزار و اذيت زندانيان است.
۳۱. فرج‌الله صداقت: دستيار مديرکل سازمان زندان‌ها در تهران و رئيس سابق زندان اوين تا اکتبر ۲۰۱۰ است که در دوران رياست وی بر اين زندان، شکنجه اعمال می‌شده است. وی بارها زندانيان را مورد تهديد و فشار قرار داده است.
۳۲. محمدعلی زنجيری: معاون رئيس سازمان زندان‌ها که مسئول آزار و اذيت و محروم ساختن زندانيان از حقوق اوليه خود است. وی دستور داده بود که بسياری از زندانيان به سلول انفرادی منتقل شوند.
رادیو فردا





« وضعیت موسوی و کروبی حبس است و نه حصر»

حسین کروبی فرزند مهدی و فاطمه کروبی از آخرین وضعیت پدرو مادر خود می گوید. وی در گفت و گویی که از طریق ایمیل با سایت روزآنلاین داشته است آخرین خبرها و تحلیل ها را اعلام می کند. او آن طور که خودش می گوید “متواری” است؛ و در توضیح شرایط کنونی می گوید “بالاتر از سیاهی رنگی نیست” اما پدرم همیشه به ما می گفتند این شیوه حکومت داری پایدار نخواهد بود و حکومت مجبورست به خواست ملت تن دهد، چون حریفی بسیار بزرگ به نام ملت پیش روی اوست که امروز در مورد مشروعیت حکومت تردیدهای جدی دارد.
بی خبری از آقای کروبی و خانم فاطمه کروبی از چند هفته هم گذشته، آیا خبری از وضعیت آنها دارید، یا به شما گفته اند جدا از دیدارهای کنترل شده، این وضع تا کی ادامه می یابد؟ شرطی برای تغییر وضعیت اعلام شده؟
واقعیت این است که شرطی به ما اعلام نشده. پدر و مادرم ظاهرا در اختیار وزارت اطلاعات هستند. اما گذاشتن شروط و غیره از حوزه اختیارات وزارت اطلاعات خارج است. توجه داشته باشید وقتی رییس قوه قضائیه میگوید برخورد با به اصطلاح سران فتنه از حوزه من خارج است، یعنی اگر حوادثی بعد از حبس رخ بدهد، یا هر نوع محدودیتی ایجاد شود و یا ادامه پیدا بکند، هیچ کس حتی رییس قوه قضائیه هم مسئولیت نمی پذیرد و مقامات بالاتر باید تعیین تکلیف کنند و یا شرطی بگذارند. از طرفی آیا در مسئله “حبس”، “شرط” هم موضوعیت دارد؟ یعنی یک اقدام غیر قانونی و غیر انسانی صورت گرفته؛ حالا دیگر فکر نمیکنم موضوع شرط چیز مهمی باشد. به قول معروف بالاتر از سیاهی که رنگی نیست!
برخی معتقدند مسئولان جمهوری اسلامی چاره برخورد با جنبش سبز را در قطع کامل تماس آقایان موسوی و کروبی با مردم یافته اند و با وضع موجود، دیگر فرصت ارتباط مستقیم با مردم را به آنها نخواهندداد. نظرتان در مورد این تحلیل چیست؟ آیاجنبش دچار نزول خواهدشد؟
به نظرم برعکس؛ قطع کامل ارتباط مردم با آقایان کروبی و موسوی هم فرصت است و هم تهدید. فرصت است برای جنبش و تهدیدست برای حکومت. آقایان کروبی و موسوی بارها اعلام کرده اند که مردم راه خودشان را یافته اند و زنده و پویا بر خواسته ها یشان پافشاری دارند و هر روز مصمم تر از دیروز هستند؛ در برابر حکومت تنها توانسته است با فشار، کشور را کنترل کند اما آنقدر عاجز و درمانده شده که حتی از مراسم ختم یک نماینده مجلس و یا مراسم تدفین مادر یکی از وابستگان به این جنبش هم هراس دارد چه رسد به مراسم برای مرحوم پدر مهندس موسوی. این درحالیست که پدرم نقل می کرد وقتی آیت الله سعیدی در زندان رژیم شاه به شهادت رسیدند مراسم با شکوهی برای ایشان برگزار گردید و رژیم هم هیچ گونه ممانعتی به عمل نیاورد؛ این نشان میدهد که رژیم شاه به ثبات نظامش اطمینان داشت ولی این آقایان این اطمینان را ندارند. از سوی دیگر جنبش با حضور آقایان کروبی و موسوی از حدود و چهارچوب مشخص و خواسته های خاصی برخوردار بود اما با این اقدام حکومت، شرایط و خواسته های جنبش متفاوت شده و متفاوت تر هم خواهد گردید.
در مورد نحوه ادامه راه جنبش، با توجه به دیدگاه های آقای کروبی، چه نظری دارید؟
ببینید خواسته های مردم مشخص است و هرچه حکومت خشن تر هم برخورد کند، مطالبات مردم بیشتر می شود. مدیریت و همراهی با این مطالبات، هنرست. من در جریان عمل دیدم که روحیه و مواضع آقای کروبی و مهندس موسوی خرداد ۸۸ با کروبی و موسوی دی و یابهمن ۸۹ چقدر تفاوت داشت. یعنی آنان ضمنا همراهی با مردم و جناح های مختلف فکری موجود در جامعه پرتنوع ما، می کوشیدند به صورتی منطقی جنبش را پیش ببرند؛ لذا کسانی که نقش سخنگویی این دو بزرگوار را به عهده دارند، همانطور که نباید افراط کنند، دچار تفریط هم نباید بشوند؛ چون هر نوع ضعف در اعلام مواضع، موجب سرخوردگی مردم می شود. از طرف دیگر این دوستان باید از نظرات خیر خواهانه همه نیروهای دلسوز کشور استفاده کنند چون این جنبش متعلق به حزب و گروهی نیست و متعلق به همه اقشار است. بی توجهی به این اصول می تواند تاثیرات منفی بر جنبش بگذارد؛ همان طور که درک درست آن می تواند اسباب خیر باشد.
نظر آقای کروبی در مورد اینده جنبش سبز چه بود؟ به نتیجه امیدوار بودند؟
آقای کروبی یک روز قبل از حبس کامل، طی پیام ویدئویی کوتاهی که فیلم آن از منزل خارج شد، صریحا وعده پیروزی را دادند. ایشان قبل از آن هم همیشه به ما می گفتند این شیوه حکومت داری پایدار نخواهد بود و حکومت مجبورست به خواست ملت تن دهد، چون حریفی بسیار بزرگ به نام ملت پیش روی خود دارد که امروز در مورد مشروعیت حکومت تردیدهای جدی دارد. بی جهت نیست که آقایان برای بازسازی مشروعیت از دست رفته خود، هر روز یک داستان تازه می نویسند؛ یک روز پول یارانه را به امام زمان نسبت می دهند و روز دیگر متوسل به کارهای مبتذلی مانند تولید همین سی دی “ظهور نزدیک است” میشوند. آقایان در واقع می خواهند عدم مقبولیت خود را با تشابه سازی به این و آن جبران کنند و به این ترتیب به بازسازی چهره شان بپردازند؛ اما به نظر من با این راه و شیوه ای که در پیش گرفته اند وبابازی با ارزش ها و باورهای دینی مردم، ضربه ای بسیار بزرگ خواهند خورد.
آیا آقای کروبی پیش از حصر، پیش بینی این روزها را می کردند؟ اگر چنین است نظرشان در مورد ادامه راه و مدیریت جنبش چه بود؟
اول اینکه این چهار بزرگوار در “حصر” نیستند؛ حصر تعریف مشخصی دارد. این عزیزان در حبس اند. اما در مورد سئوال؛ آقای کروبی و موسوی آمادگی هرگونه برخوردی را داشتند و از مدتها پیش منتظر چنین روزی هم بودند. از همان روزها هم آقای کروبی معتقد بود راه بسیار سختی در پیش داریم، و معتقد بودند مدیریت جنبش باید دردست افرادی باشد ثابت قدم و آماده پرداخت هرگونه هزینه. کسانی که در تصمیم گیری ها، در عین قاطعیت بر اساس عقل و منافع و مصالح مردم رفتار کنند، تا خدای ناکرده مدیریت جنبش به دست افراد ضعیف یا فرصت طلب نیفتدو بلایی که بر سر اصلاحات آمد بر سر جنبش نیاید.
و سئوال آخر: امروز وضعیت فرزندان آقای کروبی چگونه است؟
متاسفانه وقتی دستشان به ما نرسید و ما متواری شدیم، برادرم علی را به اتهام مضحک و مسخره جاسوسی برای کشورهای خلیج فارس دستگیر و بعد از چند هفته با قرار وثیقه آزاد کردند. برای دو برادرم بجز ممنوع الخروج نمودن هنوز مشکلی ایجاد نکرده اند. ولی من متواری هستم تا ببینم در آینده چه تصمیمی در خصوص خودم خواهم گرفت و خدا چه تقدیری را برایم رقم خواهد زد.




عضویت افتخاری منصور اسانلو در بزرگترین اتحادیه کارگری بریتانیا

يونايت، بزرگترين اتحاديه کارگری بريتانيا، روز پنجشنبه اعلام کرد که منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، را به عضويت افتخاری خود برگزيد.
آقای اسانلو که در تيرماه سال ۸۶ به اتهام های امنيتی بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد، در زندان رجايی شهر کرج به سر می برد.
وی در تابستان سال گذشته به يک سال زندان ديگر محکوم شد.
بازداشت و زندانی شدن منصور اسانلو و شمار ديگری از فعالان کارگری با اعتراض سازمان های حقوق بشری و اتحايده های کارگری مواجه شده است.
لن مک کلوسکی، دبير کل اتحاديه کارگری يونايت، با بيش از يک ميليون و ۵۰۰ هزار عضو، روز پنجشنبه عضويت افتخاری منصور اسانلو در اين تشکل کارگری را در نشست فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل اعلام کرد.
اين اقدام در راستای مبارزه برای حقوق اتحاديه ای آقای اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، صورت گرفته است.
اين مبارزه توسط فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل در سراسر جهان سازمان داده شده است.
دبير کل اتحاديه کارگری يونايت گفت: منصور اسانلو الهام بخش ما است و اين گام کوچکی برای قدردانی از آنچه که او برای اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و نيز اتحاديه های مستقل کارگری در جهان انجام داده است، به حساب می آيد.
لن مک کلوسکی با ابراز خوشحالی از عضويت افتخاری منصور اسانلو در اتحاديه کارگری يونايت اعلام کرد که اين تشکل کارگری به مبارزه خود برای آزادی آقای اسانلو ادامه خواهد داد.
ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، نيز گفت: منصور نماد برجسته ای برای تمامی رهبران و اعضای تشکل های کارگری است که در ايران زندانی هستند.
آقای کاکرافت با اشاره به بيماری آقای اسانلو افزود که درمان او توسط مقام های ايرانی می تواند مرهمی برای چهره مخدوش ايران باشد.
منصور اسانلو از بيماری های گئناگون رنج می برد و به گفته خانواده اش، مقام های زندان رجايی شهر و قوه قضاييه با دادن مرخصی به وی برای معالجات پزشکی مخالفت می کنند.
دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل در مورد عضويت افتخاری آقای اسانلو در اتحاديه کارگری يونايت گفت که اين اقدام يادآور اين نکته است که او فردی شناخته شده در جهان است و مورد حمايت جهانيان قرار دارد.
رادیو فردا



ملاقات برادر مجید توکلی با وی پس از سه ماه بی‌خبری

برادر مجید توکلی، فعال سر‌شناس دانشجویی پس از گذشت بیش از ۳ ماه از ممنوع الملاقات بودن وی، روز پنجشنبه، یازدهم فروردین ماه موفق به ملاقات کابینی با وی شد.
به گزارش دانشجو نیوز، در ۲ هفته گذشته، برادر مجید توکلی, فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و محکوم به ۸ سال حبس تعزیری قطعی در زندان، موفق به ملاقات با وی شده است.
بنابر این گزارش، در طول مدت ممنوع الملاقات بودن مجید توکلی، وی از حق تماس تلفنی با اعضای خانواده‌اش نیز محروم بود.
در مصاحبه‌ای که دانشجو نیوز به مناسبت سال نو با مادر مجید توکلی انجام داد، مادر مجید توکلی از عدم ملاقات با فرزندش از ابتدای دوران بازداشتش خبر داد. وی همچنین اظهار داشت که انتظار یک تماس تلفنی سه دقیقه‌ای برای سال نو انتظار زیادی از مسئولین امنیتی نیست.
شانزدهم آذر سال گذشته همزمان با روز دانشجو مجید توکلی به همراه بهاره هدایت و مهدیه گلرو پیامی به همین مناسبت از زندان صادر کردند که با بازتاب گسترده در فضای رسانه‌ها روبرو گشت و گفته می‌شود بخشی از فشارهای وارد بر این دانشجویان، در ارتباط با این مورد می‌باشد.
در کنار فشارهای بیش از پیش بر دانشجویان کشور و حاکم نمودن فضای پادگانی در دانشگاه‌های کشور، فشار بر دانشجویان زندانی نیز دوچندان گشته است.
در روز‌های اخیر خبر انتقال بهاره هدات و میلاد اسدی، از عضای شورای مکزی دفتر تحکیم وحدت و همچنین مهدیه گلرو به سلول انفرادی انتشار یافت.
بهاره هدایت و مهدیه گلرو که از آبان ماه سال گذشته به بند متادون زندان اوین انتقال یافته بودند، از‌‌ همان زمان از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شدند. پس از گذشت شش ماه از ممنوع الملاقات بودن این دو دانشجوی زندانی در تاریخ شانزدهم فروردین ماه سال جاری موفق به ملاقات کابینی با خانواده خود شدند. ۲۳ فروردین ماه همزمان با ملاقات دو باره هدایت و گلرو، آن‌ها خبر از انتقال خود به سلول انفرادی از تاریخ ۲۰ فروردین ماه دادند.
همچنین میلاد اسدی، دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که در ایام تعطیلات آغاز سال نو برای اولین ماه پس از بازداشت خود به مرخصی آمده بود، پس از اتمام دوران مرخصی خود به زندان اوین بازگشت و با انتقال به سلول انفرادی مواجه گشت. تاکنون از دلایل انتقال این دانشجو زندانی به سلول انفرادی خبری در دست نیست.
روند فشار بر دانشجویان زندانی تنها به این چند دانشجو محدود نبوده و در برخی موارد دانشجویان زندانی با احکام حبس در تبعید مواجه گشتند. ضیا نبوی و مجید دری دو دانشجوی دانشگاه نوشروانی بابل و دانشگاه علامه طباطبایی دو تن از فعالین سر‌شناس دانشجویی به زندان اهواز (ایذه) و بهبهان تبعید شده‌اند.
سیدضیاء الدین نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که ۲۵ خرداد ماه سال گذشته بازداشت شد، در دادگاه بدوی به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که ۱۰ سال آن به تبعید در شهرستان ایذه به دلیل همکاری با سازمان مجاهدین خلق اعلام گردید. وی تمامی اتهامات وارد بر خورد را در مراحل دادرسی رد کرده بود. وی مهرماه سال گذشته به زندان اهواز (ایذه) انتقال یافت.
خانواده ضیا نبوی که به علت تبعید این دانشجو به زندان‌های جنوب کشور با مشکل ملاقات با فرزندشان مواجه هستند، چندی پیش پس از مدت‌ها در حالی موفق به ملاقات با ضیا نبوی گشتند که با برخورد بسیار تند مسئولین زندان و زمان ناکافی بری دیدن فرزندشان روبرو گشتند.
مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه، عضو شورای دفاع از حق تحصیل، که پس از انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری در سال ۸۸ به بازداشت نهادهای امنیتی در آمد، و بیش از ۲۱ ماه است که در زندان به سر می‌برد، نوروز امسال نیز به مانند سال گذشته، حق استفاده از مرخصی را بدست نیاورد و در زندانی در جنوبی‌ترین نقطه ایران، سالش را نو کرد. مجید دری مهر ماه سال گذشته به پدر مجید دری نیز چندی پیش اشاره کرده بود که که همۀ امور مجید دری باید از طرف مسئولان زندان بهبهان با دادستنی تهران هماهنگ شود و به همین دلیل از ملاقات‌های منظرم با فرزنشان روبرو هستند به طوریکه طبق گفتۀ وی برای ملاقات ۲۰ دقیقهٔ مجبور به طی مسافتی به مدت ۲۰ ساعت هستند.
شبنم مددزاده و عاطفه نبوی نیز از دیگر دانشجویان زندانی هتند که به احکام طویل المدت زندان محکوم شده‌اند.
شبنم مددزاده که دوم سفندماه سل ۸۷ بازداشت شده بود در تاریخ ۱۲ خرداد ماه ۸۹ محکومیت وی به ۵ سال زندان همراه با تبعید در دادگاه تجدید نظر به تایید رسید. وی که هم اکنون به همراه برادرش، فرزاد مددزاده، در زندان گوهردشت به سر می‌برد، با شرایط دشوار زندان روبروست و چندین بار با فشارهای متنوعی از جمله ممنوعیت ملاقات مواجه شده است که منجر به اعتصاب غذای وی در مقاطعی گشته است.
عاطفه نبوی نیز در آذر ماه ۱۳۸۸ از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی «قمی» به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.
در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۸۹ نبوی همراه به دیگر زندانیان زن سیاسی زن زندان اوین از جمله لهاره هدایت و مهده گلرو به بند متادون این زندان که محل نگهداری مجرمان خطرناک است منتقل شد و تاکنون در آنجا نگهداری می‌شود.
پیش از این وبسایت دانشجو نیوز گزارش تفصیلی نقض حقوق دانشجویان در سال ۱۳۸۹ را تهیه و منتشر کرده است. در این گزارش بازداشت ۳۸۸ دانشجو به همراه صدور ۸۷۷ مورد احکام محرومیت از تحصیل و اخراج برای دانشجویان کشور ثبت شده است، که نشان از فشار دوچندان بر دانشجویان دارد.



تایید حکم قصاص مردی به نام "شاهین" در دیوان عالی

خبرگزاری هرانا - حکم قصاص مرد جوانی به نام شاهین معروف به "خلیل عقاب" که در شهرویرماه سال گذشته و در جریان یک درگیری در ملارد، فردی به نام حامد را با ضربات قمه به قتل رسانده بود، در شعبه ۱۵ دیوان عالی کشور تأیید شد.
به گزارش فارس،‌ وی در خرداد ماه سال گذشته در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی محاکمه شد.
گفته می‌شود در این دادگاه علاوه بر اینکه مادر مقتول به عنوان تنها ولی‌دم، خواستار قصاص نامبرده شد، ۴ شاهد حادثه در جایگاه قرار گرفتند و همگی مدعی شدند که متهم بعد از درگیری لفظی با مقتول، او را با قمه به قتل رساند.
این در حالیست که "شاهین" اکثر اتهامات مطرح شده را نپذیرفته و شروع درگیری را از جانب مقتول اعلام کرد.
شایان ذکر است قاضی در حالی حکم اعدام صادر کرده است که در دادگاه، وکیل وی نیز در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت موکلش در زمان ارتکاب قتل دچار بیماری اعصاب بوده و حال عادی نداشته است.



تعدادی از فعالین عرب توسط نیروهای امنیتی کشته و بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - خبر‌ها حاکی از آن است که درپی وقوع درگیری‌های شدیدبین فعالین عرب و نیروهای امنیتی در اهواز، دستکم سه تن کشته و ده‌ها نفر بازداشت شدند.
العربیه به نقل از روابط عمومی یکی از اپوزوسیون عرب نوشت که درگیری‌های متفرقی میان جوانان منطقه صیاحی اهواز که خود را برای بزرگداشت روز خشم اهواز (جمعه ۲۶ فروردین ماه) آماده می‌کنند؛ و نیروهای امنیتی در یکی از اتوبان‌های اهواز روی داد.
این درگیری‌ها با یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به منطقه قبلیه عرب "السواری" آغاز و به کشته شدن دو جوان اهوازی و زخمی شدن شماری از نیروهای امنیتی انجامید.
از سویی گفته می‌شود که شمار دستگیر شدگان به ۱۵۰ نفر رسید که ۳۰ تن از آن‌ها زن هستند.
هم چنین در آخرین تحولات اهواز، یک جوان در محله کوت عبد الله در اثر خفگی با گاز اشکاور ساخت روسیه جان سپرد.
این منبع خبری به نقل از یک گروه حقوق بشری اهوازی نیز از ناکامی نیروهای بسیج در دستگیری همسر ابوثائر در محله شلنگ آباد خبر داده است. ساکنان محله با درگیری با نیروهای بسیج مانع از این دستگیری شدند.
گفته می‌شود مقام‌های استانی با اقدام به قطع خطوط اینترنت، برق و آب در محله ملاشیه وضعیت فوق العاده در آن اعلام کردند. نیروهای بسیج هم اقدام به مصادره ماهواره و کیس‌های کامپیو‌تر ساکنان محله‌هایی کرده است که احتمال درگیری در آن‌ها می‌رود.




اعتصاب غذای مائده قادری، وکیل بازداشتی در مشهد

خبرگزاری هرانا - مائده قادری، از وکلای بازداشتی، در پی عدم پاسخگویی مراجع قضایی نسبت به علت دستگیری وی و تنها نسیت دادن اتهامات ناروا، ایشان نیز به جهت اعتراض به روند رسیدگی پرونده خود و خارج شدن آن از روال قانونی دست به اعتصاب غذا زده است.
به گزارش تحول سبز، در پی اعتصاب غذای مائده قادری از وکلای بازداشتی طی چند روز گذشته ایشان به بهداری زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده است.
مائده قادری از اعضای کانون وکلای تهران که در تاریخ ۱۲ اسفند ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده، تاکنون نیز دز زندان و تحت بازجویی به سر می برد. آنچه که خانم قادری نیز نسبت به آن اعتراض داشته عدم تفهیم اتهام از سوی دادگاه و بازپرس پرونده خویش، آن هم بعد از مدت طولانی بازداشت خود بوده است.
همچنین طی چند روز گذشته از ملاقات خانواده این زندانی با وی ممانعت به عمل آمده است و مسئولین قضایی بار دیگر اعلام داشته اند که ایشان همچنان ممنوع الملاقات می باشند.
شایان ذکر است، باتوجه به دیدار کوتاه خانواده ایشان با وی در هفته گذشته به نظر می رسد علت ممنوع الملاقات شدن مائده قادری اقدام ایشان به اعتصاب غذا بوده و شرایط جسمی نامناسب و انتقال ایشان به بهداری موجب جلوگیری از ملاقات با وی شده است.
مائده قادری از اعضای کانون وکلای تهران میباشد که در پی پیگیری پرونده همسرش علی پرندیان که در سال گذشته دستگیر شده بود مورد غضب مامورین امنیتی قرار گرفت و خود نیز به دلایل مبهم و تنها به دلیل نسبت دادن اتهامات واهی از سوی مامورین وزارت اطلاعات مشهد دستگیر شده است.
گفته می شود نامبرده از نظر روحی و جسمی به علت اعتصاب غذای خود در شرایط ناگواری به سر می برد و خانواده وی نیز از طرف مامورین وزارت اطلاعات بارها مورد تهدید نیز قرار گرفته اند.



محکومیت یک شهروند به هفت سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا – سید جواد معصومی کوچصفهانی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» این شهروند تهرانی در تاریخ نهم آذر ماه سال گذشته در شعبه ۲۸ مورد محاکمه قرار گرفته و حکم مذکور اخیرا از سوی قاضی مقیسه صادر و به ایشان به صورت شفاهی (روئیت حکم در محل) ابلاغ شده است.
نامبرده به اتهام تبلیغ و تبانی به دو سال حبس تعزیری و هم چنین به اتهام توهین به مقدسات به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.
این شهروند معترض به نتیجه انتخابات در ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۸ توسط مآمورین اطلاعات سپاه در منزل به همراه همسرش بازداشت و به بند ۲ الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد و پس از تحمل بیش از یک ماه سلول انفرادی با وثیقه ۷۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
گفتنی است پدر وی نیز در سال ۵۷ به اعدام محکوم شده و در‌‌ همان سال حکم مذکور در مورد ایشان به اجرا در آمده است.
لازم به ذکر است، پرونده سید جواد معصومی در یکی از شعب دادگاه تجدید نظر استان تهران (۵۴) در حال رسیدگی است.




اعتصاب کارگران پتروشیمی ماهشهر ادامه دارد

خبرگزاری هرانا - اعتصاب گسترده و بزرگ کارگران مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر وارد پنجمین روز خود شد.
به گزارش اتحادیهٔ آزاد کارگران ایران، این اعتصاب که از روز ۲۰ فروردین ماه جاری با اعتصاب و تجمع کارگران پیمانکاریهای مجتمع پتروشیمی بندر امام آغاز شد طی روز‌های گذشته بسرعت سایر مجتمع‌های پتروشیمی منطقه از قبیل پتروشیمی‌های امیرکبیر، خوزستان، شیمائی رازی، تندگویان، بوعلی و اروند را نیز دربرگرفته است.
کارگران این پتروشیمی‌ها همچنان مصمم و یکپارچه بر خواستهای محوری خود از قبیل حذف پیمانکاران متعدد واسطه‌ای، لغو قراردادهای موقت و تدوین قراردادهای مستقیم و دسته جمعی با کارفرمای اصلی پا فشاری می‌کنند.
بنا بر این گزارش در پنجمین روز اعتصاب گسترده کارگران پیمانکاریهای مراکز پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، هزاران کارگر این مراکز مانند روزهای گذشته در محل کار خود حاضر شده و تا پایان وقت اداری در اعتصاب بسر برده و سپس همراه با راه پیمآیی و دادن شعار حول خواستهای خود به منازلشان رفتند.
در ادامه این اعتصابات و اعتراضات گسترده، روز سه شنبه ۲٣ فروردین ماه کارگران مجتمع‌های امیرکبیر، تندگویان وبوعلی در یک حرکت هماهنگ و به هم پیوسته از مقابل محوطه پتروشیمی‌ها با سر دادن شعار به راهپیمائی پرداختند.
گفتنی ست مدیریت پتروشیمی‌های منطقه در برخورد به این اعتصابات گسترده همچنان سیاست سکوت و‌‌ رها کردن کارگران به حال خود را درپیش گرفته‌اند تا با اینکار کارگران را در ادامه اعتصاب و اعتراضات خود خسته و فرسوده کنند و از طرفی فرصت کافی برای چگونگی بر خورد با این اعتصاب گسترده را که کل منطقه و فعالیتهای روزمره در آن را تحت الشعاع قرار داده است داشته باشند.




بازجویی و ضرب و شتم ده تن از زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا – در پی انتشار نامه تسلیت جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به شبنم و فرزاد مدد‌زاده ۱۰ تن از زندانیان سیاسی به انفرادی بند سپاه در این زندان منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» اطلاعات سپاه پاسداران مستقر در زندان رجایی شهر کرج ده تن از زندانیان سیاسی را به دلیل انتشار نامه تسلیت به خانواده جانباختگان پناهندگان سیاسی در عراق از سالن ۱۲ بند ۴ به سلول‌های انفرادی بند سپاه منتقل و ضمن ضرب و شتم از ایشان بازجویی نمودند.
این بازجویی‌ها به مدت ۵ ساعت به طول انجامید و پس از اتمام بازجویی زندانیان سیاسی از سوی بازجویان تهدید شدند که در صورت تکرار چنین مواردی ایشان را به مدت نامعلومی به انفرادی منتقل خواهند نمود.



اعدام دو نفر در زندان مرکزی اراک

خبرگزاری هرانا - صبح روز گذشته دو تن در زندان مرکزی اراک به دار آویخته شدند.
بنابر اعلام روابط عمومی دادگستری استان مرکزی، صبح چهار شنبه ۲۴ فروردین ماه، "علی، ع" و "احمد- ا" که توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اراک به اعدام محکوم شده بودند، اعدام شدند.
بر اساس این گزارش نامبردگان به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر از نوع هروئین و تریاک به اعدام محکوم شده بودند.



تایید و افزایش حکم انضباطی حامد هنرخواه از سوی وزارت علوم

خبرگزاری هرانا - حامد هنرخواه، دانشجوی ترم آخر روان‌شناسی دانشگاه بین المللی قزوین که با توجه به حکم اخراج خود در ترم دوم سال تحصیلی ۸۸-۸۹ از شرکت در آخرین امتحانات دوره کارشناسی‌اش محروم و از طرف دانشگاه ممنوع الورود شده بود؛ با تأیید و افزایش حکم انضباطی خود از سوی وزارت علوم مواجه شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر در ایران، حکم اخراج حامد هنرخواه، دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین در کمیته مرکزی انضباطی وزارت علوم با یک درجه افزایش، از "اخراج دانشجو از دانشگاه با حفظ حق شرکت مجدد در آزمون ورودی" به "اخراج و محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها به مدت دو سال" تبدیل شد.
حکم انضباطی این فعال دانشجویی در حالی افزایش یافته است که وی در هیچ یک از مراحل رسیدگی، اجازه حضور و دفاع از خود در جلسه ی کمیته‌های انضباطی را نداشته است.
گفتنی است این دانشجو که قبل از انتخابات در یکی از ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی فعالیت داشته، در جریان اعتراضات پس از انتحابات و در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در تهران دستگیر شده و به مدت هفت روز در پلیس امنیت و زندان اوین در بازداشت به سر برده است.
وی هم چنین به خاطر فعالیت در سلسله اعتراضات و تجمعات دانشجویی دانشگاه بین المللی قزوین و در آذرماه ۸۸ به اداره اطلاعات استان قزوین (ستاد خبری)، احضار و مورد بازجویی قرار می‌گیرد. نکته ی قابل توجه این است که این دانشجو به همراه برخی دیگر از اعضای تشکل اصلاح طلب، چند روز قبل از احضار به اداره اطلاعات، از طرف دانشگاه به کرسی‌های آزاد اندیشی دعوت می‌شود. سپس به فاصله چند روز پس از احضار به اداره ی اطلاعات استان و بازجویی‌های به عمل آمده، جلسه ی کمیته انضباطی، برگزار و در مورد دانشجویان متهم تصمیم گیری می‌شود. احکام صادره از این کمیته حدود یک ماه بعد و در ایام فرجه‌های امتحانات به دانشجویان ابلاغ می‌شود تا دانشجویان توان برگزاری تجمع و اعتراض به احکام صادره را نداشته باشند. در ترم دوم نیز فعالیت‌های این دانشجو در تشکل قانونی اصلاح طلب کماکان ادامه یافته و در ایام فرجه‌های امتحانات آخرین ترم تحصیلی‌اش با حکم اخراج کمیته تجدید نظر دانشگاه و تفهیم اتهام جدیدی مبنی بر "توهین به رهبری در جلسه کرسی‌های آزاد اندیشی" مواجه شده و پیش از امتحانات پایان ترم، ممنوع الورود می‌شود.

گفتنی است برخوردهای ناعادلانه و با روندهای دیگری نیز با دیگر دانشجویان دگراندیش این دانشگاه صورت گرفته است.






هومان موسوی بیش از دوسال است که در بازداشت موقت به سر می برد

خبرگزاری هرانا - هومان موسوی، فعال سیاسی و وبلاگ نویس، که در ۱۲ فروردین ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است، به صورت بلاتکلیف در زندان به سر می برد.
به گزارش العربیه، هومان موسوی بیش دو سال است که بلاتکلیف و بدون محاکمه در بندهای عمومی زندان اوین به سر می‌برد. او هم اکنون ۲۸ سال سن دارد و دارای مدرک کار‌شناسی ارشد است.
این در حالیست که پدر و مادر هومان موسوی سال ۱۳۶۷ در موج اعدام فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران اعدام شده‌اند.
هومان موسوی که به بازجو‌ها جرم او را تبلیغ علیه نظام اعلام کرده‌اند، ۲۱۱ روز از دوره بازداشت خود را در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین گذارند. پس از آن به اتاق ۱۱۲ بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این بند‌ها تحت نظر وزارت اطلاعات ایران اداره می‌شوند.
گفته می‌شود با توجه به تغییراتی که در ماه‌های اخیر در وضعیت بند ۲۹۰ زندان اوین حاصل شده، وضعیت زندانیان این بند به مراتب بد‌تر از پیش شده است.
هومان موسوی یک سال است که از ملاقات حضوری محروم بوده و با اندک آشنایان خود در صورت اجازه دادن بازجو‌ها، به صورت کابینی دیدار می‌کند.
ابوالقاسم صلواتی قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که بسیاری از زندانیان سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران را محاکمه کرده، مسئولیت پرونده هومان موسوی را بر عهده دارد و تا کنون این پرونده را به جریان نگذاشته است.




حکم زندان محمد غزنویان به اجرا در آمد

خبرگزاری هرانا - حکم زندان محمد غزنویان فعال مدنی و دانش‌‌آموخته‌ی رشته‌ی علوم سیاسی با معرفی خود به زندان چوبین‌در قزوین برای گذراندن دوران محکومیتش، به اجرا درآمد.
صبح امروز چهارشنبه ۲۴ فروردین، این فعال حقوق زنان و کودکان که از سوی دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود به زندان چوبین‌در قزوین مراجعه کرد.
کمیته گزارشگران حقوق بشر با اعلام این خبر به تقلیل یافتن حکم غزنویان از پنج سال به شش ماه در دادگاه تجدید نظر اشاره کرده است.
دادگاه انقلاب، اتهامات این فعال مدنی را "ارتباط با گروه‌های معاند" و "تبلیغ علیه نظام" اعلام کرده بود.
محمد غزنویان دانش آموخته‌ی علوم سیاسی، روزنامه‌نگار و وبلاگ نویس است که تاکنون مقالات بسیاری از وی در حوزه‌ی فرهنگ و اجتماع در رسانه‌های مختلف منتشر شده است.
وی در ۱۹ بهمن ماه سال ۸۸ در قزوین بازداشت و در نهایت با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی در فروردین ۸۹ از زندان چوبین‌در قزوین آزاد شده بود.




بند نسوان زندان رجایی شهر کرج منحل شد

اجرای طرح انتقال زندانیان به خارج از شهرها

خبرگزاری هرانا - رئیس سازمان زندان‌های استان البرز به دستور دادستانی، طرح ایزوله کردن زندانیان سیاسی و امنیتی را کلید زدند و در همین راستا بند نسوان زندان رجایی شهر کرج منحل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز  چهارشنبه، بیست و چهارم فروردین ماه ۹۰، کلیه زندانیان سیاسی و عادی محبوس در بند نسوان (زنان) زندان رجایی شهر کرج به مکان نامعلومی منتقل شدند.
گزارش‌های تایید نشده حاکی از انتقال ایشان به "زندان کچویی" ست.
زندان کچویی از ندامتگاه‌های قدیمی استان البرز است که با توجه به توسعه جمعیت هم اکنون در نزدیکی بافت مسکونی در منطقه "فردیس" قرار گرفته است.
در همین راستا شایعاتی مبنی بر احتمال انتقال زندانیان سیاسی بند ۴ سالن ۱۲ به بند نسوان، نیز گزارش شده است که در صورت تحقق این امر، ایشان قادر به برقراری هیچ نوع ارتباطی با دنیای خارج از بند ائم از زندانیان عادی نخواهند بود.
این در حالیست که در زمستان سال گذشته اکثر زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با ایجاد بندی امنیتی به محل مذکور منتقل و کلیهٔ تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری ایشان لغو شده بود.
از سوی دیگر نیز بیش از ۲۰۰ تن از زندانیان عادی زندانی رجایی شهر (مردان) به زندان‌های قزلحصار، کچویی و فشافویه منتقل شدند.
گفته می‌شود مسئولان قصد دارند از این پس تنها محکومین تهران و زندانیان جرایم سنگین ائم از امنیتی و جرایم خطرناک را در زندان رجایی شهر کرج نگه دارند و باقی ایشان را به دیگر زندان‌ها و ندامتگاه‌های اطراف تهران و البرز منتقل نمایند.
زندان فشافویه، که به تازگی به بهره برداری رسیده است، گفته می‌شود تا ۱۰۰۰۰ تن گنجایش داشته و برخی مسئولان منجمله معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها، پیشتر از انتقال زندانیان تهران به این زندان در راستای طرح انتقال زندان‌ها به خارج از شهر‌ها خبر داده بودند.
منطقه فشافویه از بخش‌های شهرستان ری به حساب می‌آید و زندان فشافویه در جاده حسن آباد قم، بعد از طی مسافتی طولانی و در دل بیابان قرار گرفته است.
هم چنین زندان قزلحصار نیز با داشتن ۲۰ هزار زندانی، که حدود ۱۳ هزار نفر از آن‌ها محکومان مواد مخدر هستند، بزرگ‌ترین زندان کشور بوده و با تراکم شدید (۳۰۰ درصدی) مواجه است.




اعتراض نهاد ترکیه‌ای: پخش فیلم کشتار ارامنه در ایران ممنوع!

یک نهاد غیردولتی در ترکیه با ارسال نامه‌ای به کنسول‌گری ایران در شهر ارزروم، از مقامات ایران خواست تا جلوی پخش یک فیلم درباره موضوع کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی در روز 24 آوریل را بگیرند.
" سازمان مبارزه با ادعاهای بی‌پایه ارمنی‌ها" ( ASIMDER) که یک نهاد غیردولتی در ترکیه است با ارسال نامه‌ای به کنسول‌گری ایران در ارزروم از مقامات ایران خواسته است تا جلوی پخش این فیلم را بگیرند چرا که از نظر این نهاد "نباید اجازه داد تا روابط ایران و ترکیه به بهانه این مسأله دستخوش آسیب شود."
گفتنی است که خبر پخش این فیلم هنوز از سوی مسئولان رسمی در ایران تایید نشده اما شبکه خبری "آ تی وی" آذربایجان چندی پیش در گزارشی ادعا کرد که این فیلم ساخته کارگردان ارمنی "تیگران حیز مالیان" درباره واقعه کشتار ارامنه، قرار است در ایران نمایش داده شود و برخی نمایندگان مجلس ایران نیز در مراسم نمایش آن شرکت خواهند کرد.
این گزارش همچنین مدعی شده است که قرار است این فیلم در سالگرد واقعه 24 آوریل از سوی یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایران نیز پخش شود.
این ادعا در مغایرت با سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران است و تا کنون ایران در موضوع کشتار ارامنه تلاش داشته است تا ضمن صدور اجازه برگزاری مراسم به ارامنه ایرانی از القای این مسأله که موضوع کشتار ارامنه از سوی حکومت ایران یک واقعیت پذیرفته شده تاریخی است اجتناب ورزد.
همچنین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در سال‌های اخیر نزدیک‌ترین روابط سیاسی و اقتصادی تاریخ خود را تجربه می‌کنند و به نظر نمی‌رسد مسئولان ایرانی در چنین فضایی از روابط سیاسی و تجاری نزدیک با ترکیه دست به چنین اقدامی بزنند.
گفتنی است نزدیکی روابط ایران و ترکیه خوشایند برخی محافل قدرت در جمهوری آذربایجان نیست و این گروه می‌کوشند تا به هر وسیله ممکن جلوی گرم‌تر شدن روابط تهران – آنکارا را بگیرند.





سفارت بریتانیا در تهران: تهدید امنیتی شدیم

سفارت بریتانیا در تهران، "تهدید امنیتی این سفارتخانه" را دلیل تعطیلی روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین ماه، اعلام کرد.
یک مقام رسمی در سفارت بریتانیا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی ضمن اعلام این موضوع گفت: "روز گذشته حدود ۲۰۰ نفر مراجعه‌کننده به سفارت داشتیم که تنها سه نفر از آنها وارد سفارت شدند و پس از آن، به دلیل تهدید امنیتی مجبور به تعطیلی سفارت شدیم."
او تاکید کرد که از روز پنجشنبه، ۲۵ فروردین ماه، بخش‌های مختلف این سفارت‌ فعالیت‌های عادی‌شان را از سر گرفته‌اند.
برخی سایت‌های خبری، روز چهارشنبه در خبری کوتاه از بسته شدن سفارت بریتانیا تا اطلاع ثانوی خبر داده بودند.
برخی سایت‌های مخالف دولت نیز با انتشار این خبر که در پی ارسال پیامک از سوی سفارت بریتانیا در تهران به کارمندان کلیه بخش‌های این سفارت، از صبح چهارشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، به مدت نامعلوم از کارمندان در کلیه رده‌ها خواسته شده است که در محل کار خود حاضر نشوند، به موضوع تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران پرداختند.
در همین حال، یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که "دلیل تعطیلی سفارت بریتانیا در روز گذشته تهدید به بمب‌گذاری این سفارت‌ بوده است". این خبر هنوز تائید نشده است.
بحث قطع یا کاهش ارتباط با سفارت بریتانیا پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض های مردمی پس از آن، در میان مسئولان رسمی ایران مطرح شد.
اواخر سال گذشته، محمد کرمی‌راد، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از بررسی طرح کاهش روابط جمهوری اسلامی با دولت بریتانیا با حضور مسئولان وزارتخانه‌های امور خارجه و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌ها خبر داده بود.
به گفته او، "اعضای این کمیسیون با توجه به اظهارت سفیر بریتانیا مبنی بر وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، قطع رابطه با آن کشور را به صورت قاطع مطرح کردند که پس از اظهارات نمایندگان مجلس و دولت، رأی‌گیری شد و آنها با اکثریت آرا قطع رابطه‌ کامل با دولت انگلیس را خواستار شدند."
روز دوشنبه، ۱٨ بهمن ماه ٨٩ در ایران، طرح یک فوریتی الزام دولت به قطع رابطه با بریتانیا منتشر شد، اما تصویب آن در صحن مجلس شورای اسلامی هنوز نهایی نشده است.
همچنین همزمان با انتقاد رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از سفیر بریتانیا در ایران، و "بی‌خاصیت" خواندن وی، نایب رئیس این کمیسیون اعلام کرد که ورود سفیر بریتانیا به خاک ایران ممنوع است.
حسین ابراهیمی‌نایب، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه، ٢۴ بهمن سال گذشته، اعلام کرد: "به دنبال کارشکنی‌های سفیر بریتانیا در ایران و اعطای سمت عالی‌ترین مقام ارشد نظامی ناتو در افغانستان به وی، ورود سفیر بریتانیا به خاک ایران ممنوع شده است و با خروج از ایران، او اجازه ورود به خاک جمهوری اسلامی را نخواهد داشت.
بی بی سی




آمريکا: ايران در سرکوب معترضان سوری به رژيم اسد کمک می‌کند

مقام های آمريکايی می‌گويند که جمهوری اسلامی ايران برای سرکوب معترضان هوادار دموکراسی در سوريه به طور مخفيانه به رژيم بشار اسد کمک می‌کند.
اين مقام‌ها اعلام کرده‌اند که تهران از طريق کمک و مشاوره در زمينه کنترل اعتراض‌ها، بستن وبسايت‌ها، رديابی استفاده کاربران سوری از اينترنت، تلفن همراه و همچنين ارسال پيغام‌های کوتاه با مقام‌های سوريه همکاری می‌کند.
بر اساس گزارش روزنامه آمريکايی «وال استريت جورنال»، مقام‌های اطلاعاتی آشنا به مسائل خاورميانه گفته‌اند که بر اساس شنود و ردگيری ارتباطات مسئولان جمهوری اسلامی، تهران فعالانه در جستجوی راه‌هايی برای کمک به شيعيان تندرو در بحرين و يمن است.
اين روزنامه می‌افزايد که هدف جمهوری اسلامی ايران بی‌ثبات کردن اوضاع در کشورهای متحد قديمی آمريکا در منطقه است.
به گفته اين مقام، اقدام‌های تهران می‌تواند منافع آمريکا و عربستان سعودی را به خطر انداخته و به تنش‌های قومی در خاورميانه دامن بزند.
از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی در کشورهای تونس و مصر که به کناره‌گيری رؤسای جمهور اين دو کشور منجر شد، موجی از ناآرامی و قيام کشورهای شمال آفريقا و خاورميانه را در برگرفته است.
سوريه نيز از اين ناآرامی‌ها دور نمانده است و در هفته‌های اخير مردم اين کشور در شهرهای مختلف دست به اعتراض عليه حکومت بشار اسد زده‌اند.
اين اعتراض‌ها با سرکوب خشونت‌بار نيروهای امنيت روبه‌رو شده و تا کنون ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند.
تهران و دمشق اين اعتراض‌ها را به آمريکا و اسرائيل نسبت داده‌اند.
رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز ۲۳ فروردين ماه، گفت که «اين حرکت شيطنت‌آميز توسط غرب و آمريکا و صهيونيست‌ها صورت گرفته‌است و می‌خواهند از جريانات مقاومت انتقام بگيرند.»
ابزار و فناوری ايران در خدمت سرکوب معترضان سوری
يک مقام دولت اوباما به وال استريت جورنال گفته است: «برداشت ما اين است که ايران با ابزار و فناوری خود به حکومت سوريه کمک می‌کند تا مردم اين کشور را سرکوب کند.»
وال استريت جورنال می‌نويسد که به اعتقاد مقام های آمريکايی، ايران در پشت قيام‌های مردمی عليه متحدان قديمی آمريکا در خاورميانه قرار ندارد و می‌گويند شواهد دقيقی در دست ندارند که نشان دهد ايران در مقياس گسترده‌ای به حمايت مالی و نظامی از عناصر مخالف در بحرين و يمن بپردازد.
ولی کاخ سفيد که برنامه هسته‌ای ايران از مهم‌ترين نگرانی‌های آن در جهان است بارها هشدار داده که ناآرامی‌های منطقه ممکن است به نفوذ بيشتر تهران در کشورهای منطقه خاورميانه منجر شود.
يک مقام ديگر آمريکايی به وال استريت جورنال گفته که تاکنون، «آرزوی ايرانی‌ها برای تقويت نفوذ خود در اين کشورها خارج از توانايی‌شان بوده است» و همزمان مقام ديگری در دولت اوباما تأکيد کرده که واشينگتن از نزديک فعاليت‌های ايران را زير نظر دارد.
اين روزنامه آمريکايی می‌نويسد که پاره‌ای از مقام‌های اين کشور گفته‌اند از اينکه ايران به طور گسترده به نفع رژيم بشار اسد و يا شيعيان بحرين وارد عمل نشده است، متعجب شده‌اند. با اين حال، آنها اعتقاد دارند که ايران مخفيانه به آقای اسد قول داده است در صورت افزايش اعتراض‌ها کمک‌های خود را افزایش خواهد داد.
تهران و دمشق از ابتدای پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در ايران، متحد منطقه‌ای یکدیگر به شمار می‌روند و تهران نگران است که تنها متحد خود در خاورميانه را در مقابل اسرائيل از دست بدهد.
به نوشته وال استريت جورنال، ايران برای مقابله نيروهای امنيتی سوريه با اعتراض‌های مردمی در اين کشور تا کنون ابزار و تجهيزات مختلفی به دمشق فرستاده است.
اين کمک‌ها شامل ابزار سرکوب و کنترل جمعيت، فناوری فيلترينگ سايت‌های اينترنتی و ارتباطات تلفنی، مشاوره و ارائه دانش فنی در زمينه رديابی خطوط اينترنتی از جمله ایميل‌ها و مطالب ارسالی بر روی وب سايت‌ها از سوی گروه‌های مخالف سوری است که برای سازماندهی اعتراض‌های خود و گزارش سرکوب‌های شديد نيروهای امنيتی از آنها استفاده می‌کنند.
به گزارش وال استريت جورنال، ايران همچنين تجربيات خود در زمينه سرکوب اعتراض‌های پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ را در اختيار مقام‌های سوری قرار داده است. يک مقام دفاعی آمريکا گفته است که «اين آدم‌ها (ايرانی‌ها) در زمينه برخورد با چنين موقعيت‌هايی راه‌های خوبی بلدند- آنها تجربيات زيادی کسب کرده‌اند.»
وی با اشاره به جنبش سبز در ايران افزوده است که «مقام‌های سوری خواهان يک انقلاب سبز در کشور خود نيستند. و ايرانی حاضرند که در اين زمينه به آنها کمک کنند.»
رادیو فردا




بازداشت شدگان تجمع ۱۳ فروردین تبریز و ارومیه به زندان منتقل شدند

در پی تجمعات گسترده مردم در شهرهای ارومیه و تبریز، که در اعتراض به وضعیت نامناسب دریاچه ارومیه و بی توجهی مسئولین کشوری به این دریاچه برگزار شد و بازداشت بیش از ۷۰ نفر از شهروندان معترض و انتقال ۳ نفر از این بازداشت شدگان به اداره اطلاعات تبریز را در پی داشت، از روز گذشته ۵ تن از این بازداشت شدگان به زندان مرکزی تبریز منتقل شده اند.
به گزارش دانشجونیوز، جلیل علمدار میلانی؛ حجت مختارزاده؛ حبیب پورولی و دو نفر از فعالین مدنی که اسامی آنان در دست نیست امروز از اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز منتقل شده اند.
بر اساس این گزارش، این افراد از جمله دستگیرشدگان تجمع اعتراض آمیز به خشک شدن دریاچه اورمیه روز 13 فروردین در میدان آذربایجان بودند. در این تجمع اعتراضی بیش از 70 نفر از فعالین مدنی آذربایجان و شهروندان عادی بازداشت شده بودند.
این گزارش اضافه می کند که علاوه بر این ۵ تن بابک حسینی مقدم یکی دیگر از این فعالین نیز در زندان بسر می برد. این فعال؛ روز دوازدهم فروردین توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.
شایان ذکر است که شمار زیادی ازشهروندان شهرهای ارومیه و تبریز که روز 13 فروردین در اعتراض به وضعیت اسفبار دریاچه ارومیه تجمع کرده و بازداشت شده بودند، به قید وثیقه 5 تا 10 میلیونی موقتا آزاد شدند. آزادی این افراد که در تجمع اعتراض آمیز حمایت از دریاچه اورمیه در میدان آذربایجان حضور به هم رسانده بودند.
بنابر گزارشات قبلی دانشجونیوز، پس از آنکه بیش از ۷۰ تن از شهروندان تبریز و ارومیه در جریان تجمعات ۱۳ فروردین، روز طبیعت در ایران، توسط نیروهای امنیتی و حکومتی بازداشت و به نقاط نامعلومی منتقل شده اند، خانوادههای این زندانیان نیز با در مقابل زندان تبریزتجمع کرده بودن که با خشونت نیروهای امنیتی و مامورین زندان تبریز مواجه شده بودند.
در تجمعات ۱۳ فروردین در تبریز و ارومیه معترضین پارچه نوشته های به زبانهای انگلیسی و ترکی در دست داشتند که جملاتی مانند، "دریاچه اورمیه تشنه است"، "مرگ دریاچه اورمیه مرگ آذربایجان است" و "دریاچه اورمیه را محافظت کنید" روی آنها نوشته شده بود. آنها همچنین شعارهایی مانند "یاشاسین آذربایجان" و "سدها را باز کنید، دریاچه اورمیه را پر کنید" سر داده بودند.