۱۳۸۹ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها




سبز یعنی وطن و همراهان این رسانه ی خبری خواهان آزادی 
خانم ها: فاطمه کروبی، زهرا رهنورد و آقایان: مهدی کروبی و میرحسین موسوی 
و همینطور خواهان آزادی همه ی زندانیان سیاسی دربند بوده و از مقامات بین المللی خواهان رسیدگی و اقدام هر چه سریعتر به این امر می باشند.

 

گزارشات لحظه به لحظه از ایران:

 بازداشت ۵۰ تن از شهروندان معترض در میدان انقلاب

خبرگزاری هرانا - در پی تجمع‌های پراکندهٔ مردم معترض در برخی میادین و خیابان‌های اصلی پایتخت و دخالت نیروهای امنیتی، دستکم ۵۰ نفر در میدان انقلاب بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی وقوع درگیری های گسترده در میدان انقلاب تهران، نیروهای امنیتی با یورش به سمت مردم معترض دستکم ۵۰ تن از ایشان را بازداشت و به نقطهٔ نامعلومی منتقل نمودند.
این در حالیست که نیروهای امنیتی در میدان انقلاب از عصر امروز بار‌ها به پرتاب گاز اشک آور برای متفرق کردن و سرکوب معترضین روی آورده‌اند.
گفتنی ست جو میدان انقلاب و نواحی اطراف ان تا لحظهٔ تنظیم خبر متشنج توصیف شده است.
لازم به یادآوری ست که برخی از معترضان به دولت ایران مقرر کرده بودند که از ساعت ۵ عصر روز سه شنبه، ۱۰ اسفند ماه در اعتراض به بازداشت مهدی کروبی و میرحسین موسوی به همراه  همسرانشان، فاطمه کروبی و زهرا رهنورد، دست به تجمع بزنند.

 

بازداشت ۵ تن از شهروندان تهرانی در اولین لحظات شکل گیری تجمع

خبرگزاری هرانا - قبل از آغاز تجمعات اعتراضی امروز، در حوالی مناطقی چون چهارراه ولی عصر، بلوار کشاورز و همچنین خیابان ۱۶ آذر، در پی برخورد ماموران با مردمی که هنوز تجمعی شکل نداده و شعاری نمی‌دادند، پنج نفر بازداشت شدند.
به گزارش جرس، این مهم در حالیست که جمعیت زیادی قدم زنان در پیاده رو‌ها به سمت خیابان انقلاب در حرکتند و بیشترین تجمعات و تراکم مردم، در محدوده دانشگاه پلی تکنیک (چهارراه کالج تا چهارراه ولی عصر) گزارش شده است.
شایان ذکر است که امروز هوای سردی بر تهران حاکم شده و بارش شدید باران که در مناطق شمالی با برف همراه بوده تا این لحظه همچنان ادامه دارد و خیس شدن ماموران پرتعدا امنیتی زیر باران به همراه تعداد بیار زیاد ادوات نظامی و ابزار سرکوب جالب توجه است.
همچنین خبری دیگر حاکی از آن بود که ساعاتی پیش در پی آتش سوزی در سقف ایستگاه مترو «شهدا» ده‌ها نفر از شهروندان تهرانی سراسیمه و با فریاد از ایستگاه خارج می‌شدند که ترس از حادثه و هجوم یکباره مردم باعث مصدوم شدن عده‌ای از شهروندان شد.
گفتنی ست جدا از تهران، گزارش‌هایی از آغاز تجمعات در مشهد و تبریز نیز مخابره شده است.

 

 

ممانعت نیروهای امنیتی از شکل گیری تجمعات

خبرگزاری هرانا – نیروهای امنیتی مستقر در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر تهران از تجمع معترضین جلوگیری می‌کند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، با نزدیک شدن به موعد مقرر معترضین جهت برگزاری تجمع دهم اسفند ساعت 17:30 گزارشات رسیده از ممانعت نیروهای امنیتی برای انجام هر گرونه تجمع حاکیست.
نیروهای لباس شخصی که در بین عابرین با بی‌سیم روشن قابل شناسایی هستند در صورت وجود هرگونه تحرک در جمعیت حاضر در پیاده رو‌ها ضمن تذکر از ایستادن و یا برگشتن جمعی بر خلاف جهت حرکت معترضین جلوگیری می‌کنند.
هم چنین بنا بر گزارش دیگر مسجد امام حسین در میدان امام حسین، مسجد الجواد در میدان هفت تیر، مهدیه امام حسن در خیابان آزادی از جمله مراکزی است که نیروهای امنیتی و گارد ویژه در آن‌ها به طور چشمگیری مستقر شده‌اند.
گزارش‌ها حاکیست میدان اصلی تهران نیز با ون‌های پلیس امنیت چهره دیگری به خود گرفته است.

Details anzeigen 18:32 (Vor 3 Minuten)

واکنش ها به خبر بازداشت موسوی و کروبی

 
17:29 این ویدئوی مربوط به حضور امروز معترضان در خیابان های مشهد است.
17:14 شاهدان عینی می گویند یک پوستر بزرگ حاوی عکس آیت الله علی خامنه ای در میدان صادقیه تهران به آتش کشیده شده است. به گفته این شاهد عینی نیروهای امنیتی بلافاصله پس از این برای فرونشاندن آتش وارد عمل شده اند. گزارش متعدد حاکی از آن است که میدان صادقیه تهران با آغاز تاریکی هوا بسیار شلوغ شده و لحظه به لحظه به جمعیت آن افزوده می شود.
17:01 یک شاهد عینی می گوید حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان حدود ساعت 5 بعد از ظهر امروز  سوار بر تویوتای سفید رنگ در چهار راه وصال بود. به گفته این شاهد عینی آقای شریعتمداری خودش رانندگی می کرده اما با نگاه پرسان و خیره مردم مواجه شده و به سرعت از یکی از خیابان های فرعی از محل خارج شده است.
16:57 وب سایت راه سبز می گوید درگیری معترضان و مخالفان در غرب تهران قابل توجه بوده است.
16:55 یک شاهد عینی می گوید درگیری مردم معترض با نیروهای سرکوبگر در خیابان احمدآباد مشهد شدید است. وب سایت جرس می گوید ده نفر در مشهد دستگیر شده اند.
14:51 خبرگزاری رهانا می گوید نیروهای امنیتی در خیابان ولیعصر تهران پس از بازداشت معترضان آنها را به دفتر خبر گزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) که در تقاطع خیابان فاطمی و ولیعصر است، منتقل می کنند.
16:48 روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز از وقوع درگیری ها و تجمعات امروز در ایران گزارش داده است.
16:26 به گفته شاهد عینی از تهران، مأموران حکومتی شیشه اتومبیل هایی را که با زدن بوق یا دادن شعار با معترضان همراهی می کنند را می شکنند.
16:23 یک شاهد عینی از تهران به بی بی سی فارسی گفت که تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان بسیجی در خیابان های مرکزی شهر مستقر شده اند و کار برخورد با معترضان عمدتا به عهده آنها است.
16:21 یک شاهد عینی از میاندوآب می گوید که از ساعتی پیش ارسال پارازیت بر روی برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی که از ماهواره یوتل ست پخش می شود، شدیدتر شده است.
16:16 وب سایت کلمه متعلق به میرحسین موسوی از خشونت بی سابقه نیروهای امنیتی و گارد ویژه بر ضد مردم خبر داده است.
16:14 هرانا می گوید 50 نفر از معترضان حاضر در میدان انقلاب تهران بازداشت شده اند.
16:11 یک شاهد عینی از اصفهان می گوید که تجمع اعتراضی امروز در این شهر با سکوت و بدون دادن شعار برگزار شد و رفتار مأموران امنیتی هم بهتر از دفعات قبل بود و درگیری چندانی تاکنون به وجود نیامده است.
16:01 یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفت که ضد و خورد میان معترضان و مأموران امنیتی در تهران، به ویژه در کوچه ها و خیابان های فرعی، شدید بود و تعداد زیادی از معترضان بازداشت شدند.
15:57 شاهد عینی در ای میلی به بی بی سی فارسی:من امروز  شاهد حضور تعداد بسيار زيادي از كارگران كيان تاير در بيرون كارخانه و مقابل بخشداری بودم و در بعضی لحظات اتوبان رو هم مسدود كرده بودند. شعار هاي سياسی زيادی هم مي دادند اما به علت مشغول بودن نيروهاي سركوبگر به مركز شهر در پي فراخوان جنبش سبز، نتوانستد به كارگرا حمله كنن. شعاراشون واقعا سياسی بود و همه سرنشين های خودروهای گذری را كاملا غافلگير مي كرد و مدام از مرگ بر ستمگر و مرگ بر دولت مردم فريب شعار می دادند.
15:55 یک شاهد عینی می گوید خيابان ابيوردی كاملا در دست مردم است و در تمام خانه ها به روی معترضان که از دست نیروهای امنیتی فرار می کنند، باز است.
15:54 یک شاهد عینی از اهواز به بی بی سی فارسی گفت که حضور نیروهای امنیتی و بسیج در میدان ها و چهارراه های اصلی شهر بسیار چشمگیر است. به گفته این شاهد عینی، افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها باعث افزایش نارضایتی ها در این شهر شده است.
15:49 خبرنگاران وب سیات کلمه گزارش داده اند که از حوالی ساعت 18:30 امروز به وقت تهران نیروهای بسیج، لباس شخصی و گاردهای ضد شورش از تردد مردم از سمت چهار راه ولی عصر به سمت میدان انقلاب جلوگیری می کنند و عملا ورودی های خیابان های مختلف را به میدان انقلاب مسدود کردند.
15:48 رئیس پارلمان اروپا خواستار آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده است.
15:47 یک شاهد عینی از شیراز به بی بی سی فارسی گفت که حدود ساعت شش بعد از ظهر امروز در مقابل بیمارستان امام رضای شیراز درگیری میان مخالفان و نیروهای امنیتی رخ داد و تعدادی از معترضان بازداشت شدند.
15:44 گزارش های متعدد از تهران حاکی از افزایش تعداد معترضان و مخالفان در میدان انقلاب حکایت دارد. پیش از این یک شاهد عینی به بی بی سی گفته بود که امروز پلیس در میدان انقلاب تعداد زیادی را به ظن تلاش برای شرکت در تظاهرات اعتراضی بازداشت کرده است.
15:42 خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول شاهدان عینی از شلیک گاز اشک آور در بلوار کشاورز تهران و دستگیری چند معترض در این بلوار خبر داده است.
15:41 وب سایت سحام نیوز از التهاب در میدان های اصلی شهر تهران خبر می دهد. گزارش های دیگری حاکی از حضور کشترده نیروهای امنیتی در پمپ بنزین های تهران است.
15:33 سایت خبری رجا نیوز که از حامیان دولت ایران محسوب می شود، می گوید: در خیابان‌هایی که به عنوان محل قرار آشوب‌طلبان معرفی شده، مردم مانند روزهای گذشته مشغول خریدهای نوروزی و انجام دیگر کارهای خود هستند.
15:31 گزارش ها از شکل گیری تجمع و برخورد نیروهای امنیتی در میدان نمازی شیراز حکایت دارد.
15:28 گزارش وب سایت سحام نیوز می گوید تجمع مردم در میدان فردوسی، بهبودی و نواب رو به گسترش است.
15:27 شبکه خبری سی ان ان از وقوع درگیری نیروهای امنیتی با مردم مقابل دانشگاه تهران خبر داده است. 
15:23 گزارش های متعدد حاکی از شنیدن صدای تیراندازی در میدان ونک تهران و اطراف آن است. شاهدان عینی تعداد زیاد نیروهای امنیتی و بسیج خبر می دهند.
15:18 یک شاهد عینی از تهران می گوید در خیابان جمالزاده تا میدان انقلاب جمعیت مردم زیاد است و به صورت پراکنده علیه وضعیت موجود شعار می‌دهند.
15:13 وب سایت راه سبز از بازداشت مخالفان و معترضان در خیابان های مشهد خبر داده است.
15:10 یک شاهد عینی می گوید نیروهای بسیجی در منطقه چهار راه ولیعصر تا میدان ولیعصر به شکل بی رحمانه ای با مردم و تجمع کنندگان برخورد می کنند.
15:07 گزارش ها از تجمعات غیر متمرکز در شهرهای تهران، تبریز و کرج حکایت دارد.
14:58 خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید همزمان با ناآرامی ها در ایران قیمت نفت خام افزایش یافته است. این خبرگزاری می گوید علت این افزایش نگرانی از سرایت ناآرامی ها به سایر کشورهای تولید کننده نفت است.
14:57 گزارش متعدد از تهران حاکی است همزمان با تاریکی هوا به ترافیک خیابان های این شهر افزوده شده است.
14:53 شبکه خبری رادیو و تلویزیون آلمان می گوید امروز در تهران چندبار برای پراکنده کردن مردم گاز اشک‌آور شلیک شده است. این شبکه می گوید جمعیت معترض در خیابان ها نسبت به ۲۵ بهمن بیشتر به نظر می‌رسد.

14:45 شاهدان عینی می گویند در میدان انقلاب تهران جمعیت کثیری از مردم متوقف شده اند و صدای بوق ممتد ماشین ها به نشانه اعتراض بلند است. بر اساس این گزارش صدای شعار از سمت چهار راه وصال بلند شده و  شعار یا حسین و یا مهدی به وضوح شنیده می شود. گزارش متعددی به نقل از شاهدان مختلف می گوید هر لحظه جمعیت بیشتری به حاضران در میدان و خیابان های اطراف می پیوندند.
14:43 یک شاهد عینی می گوید در خيابان فردوسی تهران مردم و جوانان مسير ماشين ها را بسته اند و پياده روها مملو از جمعيت است.
14:42 گزارش شاهدان عینی می گوید تجمعات غیر متمرکز در تبریز از جمله در چهارراه آبرسان این شهر آغاز شده است.
14:39 محمد تقی کروبی به وب سایت سحام نیوز می گوید وضعیت خانواده اش همانند وضعیت خانواده حکیم و صدر در دوران صدام حسین در عراق شده است.
14:34 محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی می گوید در باب بازداشت پدر و مادرم که متاسفانه و به اشتباه در ۲۰ روز گذشته از واژه حصر خانگی استفاده می شد باید بگویم که آنان در بازداشت به سر می برند نه حصر.
14:30 سایت کلمه که بازتاب دهنده مواضع میرحسین موسوی است، از حضور گسترده مردم درخیابان انقلاب تهران خبر داده است.
14:27 شاهدان عینی از استقرار نفربرهای شهری تازه ای در تهران خبر می دهند که تا پیش از این دیده نشده بوده. این نفربرها به رنگ سیاه اند و سقف مشبکی دارند اما مشخص نیست به اسلحه مجهز است یا نه.
14:23 خبرگزاری های دولتی در ایران نسبت به جو امنیتی تهران سکوت کرده اند. خبر اول خبرگزاری نیمه دولتی فارس، پیام تسلیتی از سوی آیت الله علی خامنه ای است که همراه عکسی از او در حالت محزون منتشر شده است.
14:19 شاهدان عینی می گویند مردم با ایجاد ترافیک مصنوعی در خیابان رسالت تهران، مانع جا به جایی نیروهای ضد شورش و بسیج شده اند.
14:16 وب سایت خبری رهانا می گوید تهران بار دیگر به پادگان نظامی تبدیل شده است.
14:11 یک شاهد عینی می گوید در تجمعی در میدان امام حسین تهران شعار "مرگ بر خامنه ای" سر داده می شد.
14:08 شاهدان عینی می گویند از مغازه داران مناطق مرکزی تهران از جمله از مغازه های اطراف دانشگاه تهران و خیابان کریم خان، خواسته شده تا امروز زودتر محل کسب خود را تعطیل کنند.
14:06 گزارش های تایید شده از تهران حکایت از آن دارد که با وجود تعداد زیاد نیروی مسلح در خیابان های این شهر که امکان تشکیل تجمع را محدود کرده، اتومبیل ها به شکل اعتراض گونه، بوق ممتد می زنند.
14:03شاهدان عینی می گویند روی بسیاری از پل های شهر تهران نیروهای بسیج و پلیس ضد شورش مستقر شده است. در تجمع عاشورای سال گذشته دو پل کریم خان و حافظ در مرکز شهر تهران ساعاتی از سوی مخالفان و معترضان به حکومت ایران مسدود شده بود.
14:00 شاهدان عینی می گویند و تصاویر منتشر شده هم نشان می دهد که شهرداری تهران تلاش می کند سطل های بزرگ زباله را در سطح شهر  جمع آوری کند. در تجمعات پیشین معترضان و مخالفان، شمار زیادی از این سطل ها به آتش کشیده شده بود.
13:50 برخی گزارش ها از ایران، از کاهش سرعت اینترنت در شهرهای بزرگ این کشور حکایت دارد.
13:15 شاهدان عینی می گویند صدای "مرگ بر دیکتاتور" به شکل پراکنده در میان بوق ممتد اتومبیل در  خیابان های مرکزی تهران شنیده می شود.
13:04 شاهدان عینی به بی بی سی می گویند اطراف پل کریم خان و خیابان وصال در تهران علیرغم حضور وسیع نیروهای ضد شورش و بسیج، نخسین هسته های تجمع معترضان و مخالفان به طور غیر متمرکز شکل گرفته است.
13:00 برخی از گزارش ها حاکی از اعلام همراهی زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج از تجمعات معترضان و مخالفان حکومت ایران است.



هرانا؛ گزارش لحظه به لحظه از تجمعات دهم اسفند ماه

خبرگزاری هرانا - با توجه به لزوم اطلاع رسانی سریع و مشاهدات عینی گزارشگران هرانا، اخبار لحظه به لحظهٔ اعتراضات مردمی در روز دهم اسفند ماه را ار طریق این صفحه می‌توانید پیگیری نمایید.

این صفحه مکرر به روز خواهد شد

14:36 - حضور گسترده نیروهای امنیتی در میادین اصلی شهر  - هرانا
14:50 - کاهش پهنای باند اینترنت در کشور و اختلال در خطوط تلفن همراه - هرانا
16:30 - اطراف پل کریم خان و خیابان وصال در تهران علیرغم حضور وسیع نیروهای ضد شورش و بسیج، نخسین هسته های تجمع معترضان و مخالفان به طور غیر متمرکز شکل گرفته است - بی بی سی
16:50 - شاهدان عینی می گویند صدای "مرگ بر دیکتاتور" به شکل پراکنده در میان بوق ممتد اتومبیل در  خیابان های مرکزی تهران شنیده می شود - بی بی سی
17:20 - تجمعی در میدان امام حسین تهران شعار "مرگ بر خامنه ای" سر داده می شد - بی بی سی
17:45 - حضور گسترده مردم درخیابان انقلاب تهران - کلمه
18:00 - نیروهای امنیتی در میدان انقلاب در حال نمایش قدرت هستند - هرانا
18:01 - مسيرهاي منتهي به بيت رهبري تحت تدابير شديد امنيتي قرار دارد - ندای سبز آزادی
18:14 - نیروهای امنیتی در میدان انقلاب به طرف مردم که در پیاده رو ها حضور چشمگیری دارند حمله کردند - هرانا
18:15 - ممانعت نیروهای امنیتی از شکل گیری تجمعات در پایتخت - هرانا
18:18 - در خيابان فردوسی تهران مردم و جوانان مسير ماشين ها را بسته اند و پياده روها مملو از جمعيت است - بی بی سی
18:20 - هر لحظه بر شمار معترضان در انقلاب افزوده می شود  - سحام نیوز
18:25 - خیابان جمال‌زاده تا میدان انقلاب گروه‌های مختلف مردم حضور دارند و به صورت پراکنده شعار می‌دهند. چندبار برای پراکنده کردن مردم گاز اشک‌آور شلیک شده است - دویچه وله
18:25 - گزارش شاهدان عینی می گوید تجمعات غیر متمرکز در تبریز از جمله در چهارراه آبرسان این شهر آغاز شده است - بی بی سی
18:30 - شبکه خبری رادیو و تلویزیون آلمان می گوید امروز در تهران چندبار برای پراکنده کردن مردم گاز اشک‌آور شلیک شده است. این شبکه می گوید جمعیت معترض در خیابان ها نسبت به ۲۵ بهمن بیشتر به نظر می‌رسد - بی بی سی
18:34 - درگیری در میدان انقلاب بین نیروهای امنیتی و معترضین - هرانا
18:34 -  تارنمای کلمه گزارش داده است که در مقابل دانشگاه تهران درگیری رخ داده و نیروهای امنیتی اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده‌اند
18:35 - صدای شلیک تیر هوایی در میدان انقلاب به گوش میرسد - هرانا
18:36 - شلیک مکرر گاز اشک آور در میدان انقلاب و درگیری نیروهای امنیتی با معترضین  - هرانا
18:40 - بازداشت مخالفان و معترضان در خیابان های مشهد - راه سبز
18:45 - شعار مرگ بر دیکتاتور در خیابان جمال زاده - هرانا
18:46 - قطع وی پی ان ها در تهران - هرانا
18:50 - شنیدن صدای تیراندازی در میدان ونک تهران و اطراف آن - بی بی سی
18:55 - درگیری های پراکنده میان نیروهای امنیتی و معترضین در میدان امام حسین - هرانا
18:59 - تجمعات گسترده در میدان فردوسی و خیابان های نواب و بهبودی - کلمه
19:01 - گزارش ها از شکل گیری تجمع و برخورد نیروهای امنیتی در میدان نمازی شیراز حکایت دارد - بی بی سی
19:05 - شعار یا مهدی؛ شیخ مهدی و یا حسین؛ میر حسین در میدان انقلاب - هرانا
19:10 - بازداشت پنجاه تن از معترضین در میدان انقلاب تهران - هرانا
19:15 - در خیابان آزادی نیروهای لباس شخصی عابران پیاده را با نشان دادن کارت پلیس امنیت ملی متوقف می‌کنند و مورد بازرسی بدنی قرار می‌دهند - دویچه وله
19:17 - مسدود کردن تمامی گذرگاه ها و خیابانهای منتهی به میدان انقلاب توسط نیروهای موسوم به بسیجی - هرانا
19:20 - یک شاهد عینی از شیراز به بی بی سی فارسی گفت که بعد از ظهر امروز در مقابل بیمارستان امام رضای شیراز درگیری میان مخالفان و نیروهای امنیتی رخ داد و تعدادی از معترضان بازداشت شدند.
19:24 - یک شاهد عینی از اهواز به بی بی سی فارسی گفت که حضور نیروهای امنیتی و بسیج در میدان ها و چهارراه های اصلی شهر بسیار چشمگیر است. به گفته این شاهد عینی، افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها باعث افزایش نارضایتی ها در این شهر شده است.
19:26 - نیروهای امنیتی در خیابان فرصت با حمله به مردم با شوکر و گاز اشک آور قصد برهم زدن تجمع را دارند، اما شاهدان عینی خبر از استقامت مردم و افزوده شدن جمعیت را می دهند - راه سبز
19:27 - یک شاهد عینی از تهران می گوید خيابان ابيوردی تهران كاملا در دست مردم است و در تمام خانه ها به روی معترضانکه از دست نیروهای امنیتی فرار می کنند، باز است - بی بی سی
19:35 - درگیری در خیابان های فرعی منتهی به میدان انقلاب همچنان ادامه دارد - هرانا
19:40 - یک شاهد عینی از اصفهان می گوید که تجمع اعتراضی امروز در این شهر با سکوت و بدون دادن شعار برگزار شد و رفتار مأموران امنیتی هم بهتر از دفعات قبل بود و درگیری چندانی تاکنون به وجود نیامده است - بی بی سی
19:45 - خشونت بی سابقه نیروهای امنیتی و گارد ویژه بر ضد مردم در تهران - کلمه
19:47 - شلیک مداوم گاز اشک آور توسط نیروهای انتظامی در خیابان آزادی مانع تشکیل جمعیت معترضان شده است. معترضان از هر فرصتی برای شعار دادن استفاده می‌کنند. یک شهروند تهرانی به دویچه‌وله گفت که مردم شعار "الله‌اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" سر می‌دهند.
19:50 - درگیریهای پراکنده در میدان آزادی و ضرب و شتم معترضین توسط نیروهای امنیتی -  هرانا
19:55 - مأموران حکومتی شیشه اتومبیل هایی را که با زدن بوق یا دادن شعار با معترضان همراهی می کنند را می شکنند - بی بی سی
20:10 - درگیریهای پراکنده در خیابان های منتهی به میدان انقلاب همچنان ادامه دارد و نیروهای امنیتی با شوکر و گاز اشک آور به معترضین حمله میکنند - هرانا
20:15 - یک شاهد عینی می گوید درگیری مردم معترض با نیروهای سرکوبگر در خیابان احمدآباد مشهد شدید است. وب سایت جرس می گوید ده نفر در مشهد دستگیر شده اند.




خشونت بی سابقه ی نیروهای امنیتی و گارد ویژه بر ضد مردم


خشونتی که امروز از سوی نیروهای امنیتی، لباس شخصی و گارد ضد شورش نسبت به مردم معترض اعمال شد، در مقایسه با تجمع های پیشین معترضان شدیدتر بوده و خبرنگاران کلمه آن را بسیار خشن و بی سابقه توصیف کرده اند.
اعمال این خشونت ها همچنان در خیابان های مختلف تهران ادامه دارد و گفته می شود بسیاری از مردم در میدان انقلاب در محاصره نیروهای گارد قرار دارند.
تجمع امروز در اعتراض به زندانی شدن رهبران جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها برگزار شده است.
یکی از خبرنگاران کلمه که در میدان انقلاب حضور داشته، در این باره می گوید: «در ساعت هجده و سی دقیقه امروز جمعیت انبوهی که در چهار راه ولی عصر تجمع کرده بودند و شعارهای یا حسین، میرحسین و یامهدی، شیخ مهدی می دادند، مورد هجوم گارد ویژه و لباس شخصی ها قرار گرفتند که در این فاصله، صدای شلیک چندین گلوله نیز به گوش رسید. من که در میان جمعیت بودم و همراه آنها سعی کردم از صحنه فرار کنم، وقتی به مکان امنی رسیدم، متوجه شدم که کت ام پر از خون شده که ناشی از تیر خوردن اطرفیان و پاشیدن خون به من بوده است.»
یک شاهد عینی نیز از خبایان های منتهی به انقلاب می گوید: « در یک کوچه فرعی گیر کردیم. دود گاز اشک آور کوچه را پر کرده و صدای شلیک تیر از همین نزدیکی می آید. مردم یکسره شعار مرگ بر دیکتاتور می دهند.»




رجانیوز: مردم در خیابان‌های محل قرار، مشغول خرید نوروزی هستند!

سایت رجانیوز، در گزارشی از وضعیت امروز تهران، نوشت: در خیابان هایی که به عنوان محل قرار آشوب طلبان معرفی شده، مردم مانند روزهای گذشته مشغول خریدهای نوروزی و انجام دیگر کارهای خود هستند.

وزیر اطلاعات هم هفته پیش گفته بود که در روز ۲۵ بهمن هیچ تجمع اعتراضی در کار نبوده و تنها مردم برای خرید به میدان انقلاب و خیابان آزادی رفته بودند.
این موضوع باعث شد برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی، در میان ایرادات گسترده‌ای که از اظهارات وزیر اطلاعات گرفته بودند، به این نکته هم اشاره کرده که از قضا نه در میدان انقلاب مرکز خریدی وجود دارد و نه در تمام مسیر خیابان آزادی تا میدان آزادی!
از همین رو بود که برخی فعالان فضای مجازی این عبارت را در پیام‌هایی بین خود رد و بدل کردند که: ما به خرید می‌رویم تا آزادی بخریم، حتی به بهای جان!
گزارش رجانیوز که به نقل از شبکه ایران، سایت وابسته به روزنامه دولتی ایران، منتشر شده، همچنین معترضان را اسرائیلی خوانده و آنها را متهم کرده که قصد انحراف افکار عمومی دنیا از انقلاب های مردم مسلمان منطقه به سمت ایران را دارند.
جالب است که درست همین امروز علی عبدالله صالح، دیکتاتور یمن، نیز مخالفانش را اسرائیلی و آمریکایی نامیده و گفته بود که یمن، مصر و تونس نیست. پیش از او هم معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، مخالفانش را مزدور بیگانه توصیف کرده بود.




تهاجم گارد ضد شورش به مردم/ پلیس ورودی های چهارراه ولی عصر به انقلاب را مسدود کرده است


تهاجم نیروهای لباس شخصی و امنیتی به مردم معترض در خیابان های مرکزی تهران، به ویژه میدان انقلاب، شدت یافته و مسیر تردد از سمت چهار راه ولی عصر به سمت میدان انقلاب مسدود شده است.
گزارش خبرنگاران کلمه حاکی است که نیروهای گارد ضد شورش با باتوم، شوکرهای برقی و گاز اشک آور به مردم تجمع کننده حمله کرده اند.
صدای شلیک گلوله هایی که مشخص نبوده مربوط به گلوله های واقعی است یا گلوله های پلاستیکی نیز در میدان انقلاب و خیابان های اطراف شنیده شده است.
تجمع مردم با تاریک شدن هوا بارها و بارها در خیابان انقلاب و خیابان های منتهی به آن شکل گرفت و هر بار با حمله نیروهای گارد ضد شورش به ناچار پراکنده شدند. شعار اصلی مردم به هنگام حمله‌ی نیروهای امنیتی و انتظامی، “یا حسین، میرحسین” و “مرگ بر دیکتاتور” بوده است.
گزارش خبرنگاران کلمه همچنین حاکی است که از حوالی ساعت ۱۸:۳۰ امروز نیروهای بسیج، لباس شخصی و گاردهای ضد شورش از تردد مردم از سمت چهار راه ولی عصر به سمت میدان انقلاب جلوگیری می کنند و عملا ورودی های خیابان های مختلف را به میدان انقلاب مسدود کرده اند.


تجمع مردم در میدان فردوسی، تقاطع بهبودی و تقاطع نواب

تجمع مردم تهران در اعتراض به زندانی شدن رهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، به نقاط مختلف شهر تهران از جمله میدان فردوسی و خیابان های نواب و بهبودی گسترده شده است.
گزارش یکی از خبرنگاران کلمه از میدان فردوسی حاکی از آن است که حضور مردم در این میدان پرشمار است و هر لجظه نیز بر شمار مردم در این میدان افزوده می شود.
گزارش خبرنگار دیگر کلمه از خیابان های نواب و بهبودی در تقاطع خیابان آزادی تهران نیز حاکی است مردم در این خیابان ها با سکوت تجمع کرده اند و کمتر شعار می دهند.
منابع خبری همچنین گفته‌اند که در خیابان جمالزاده تا میدان انقلاب جمعیت مردم زیاد است و به صورت پراکنده علیه وضعیت موجود شعار می‌دهند. نیروهای بسیجی نیز در منطقه چهار راه ولیعصر تا میدان ولیعصر به شکل بی رحمانه ای با مردم و تجمع کنندگان برخورد می کنند.


شعار یا حسین، یا مهدی در میان بوق ممتد اتومبیل ها

گزارش خبرنگاران کلمه (ساعت ۱۸:۱۵) حاکی است شعارهای یا حسین میرحسین، یا مهدی شیخ مهدی و مرگ بر دیکتاتور همزمان با تاریکی هوا و در میان بوق های ممتد اتومبیل های مردم در خیابان انقلاب با وضوح و شدت بیشتری شنیده می شود.
تعدادی از جوانان معترض در خیابان انقلاب توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت و با رفتارهای توهین آمیز و خشن رو به رو شده اند.
شبکه خبری رادیو و تلویزیون آلمان و برخی منابع خبری دیگر می گویند امروز در تهران چندبار برای پراکنده کردن مردم گاز اشک‌آور شلیک شده است. این شبکه می گوید جمعیت نسبت به ۲۵ بهمن بیشتر به نظر می‌رسد.
بی بی سی نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که در میدان انقلاب تهران جمعیت کثیری از مردم متوقف شده اند و صدای بوق ممتد ماشین ها به نشانه اعتراض بلند است. بر اساس این گزارش صدای شعار از سمت چهار راه وصال بلند شده و شعار یا حسین و یا مهدی به وضوح شنیده می شود. گزارش متعددی به نقل از شاهدان مختلف می گوید هر لحظه جمعیت بیشتری به حاضران در میدان و خیابان های اطراف می پیوندند.



هر لحظه بر شمار معترضان در میدان و خیابان انقلاب افزوده می شود

تجمع های مردم در خیابان انقلاب تهران گسترده تر شده و هر لحظه بر شمار تجمع کنندگان در میدان انقلاب و خیابان های منتهی به آن افزوده می شود. هم زمان بر شمار نیروهای امنیتی نیز در این خیابان افزوده شده است.
گزارش خبرنگاران کلمه، تا ساعت تنظیم این خبر (۱۷:۵۵) حاکی است که شعارهای یاحسین، میرحسین و مرگ بر دیکتاتور به طور پراکنده شنیده می شود.
فضای شهر تهران به شدت امنیتی گزارش می شود و بار دیگر فضای شهر تهران به یک پادگان بزرگ تبدیل شده است.
شاهدان عینی گفته اند صدای “مرگ بر دیکتاتور” به شکل پراکنده در میان بوق ممتد اتومبیل در خیابان های مرکزی تهران شنیده می شود.



تجمع مردم در میدان انقلاب / معترضان شعار یا حسین میرحسین سر داده اند

تجمع مردم در مقابل دانشگاه تهران و میدان انقلاب شکل گرفته است و مردم شعار یا حسین میرحسین سر می دهند.
به گزارش خبرنگاران کلمه از مقابل دانشگاه تهران، نیروهای امنیتی و لباس شخص با مردم درگیر شده و به طرف آنها گاز اشک آور پرتاب کرده اند.
بر اساس همین گزارش، حضور مردم در خیابانهای منتهی به خیابان انقلاب تا آزادی گسترده است. جمعیت زیادی که قدم زنان در پیاده‌روها به سمت خیابان انقلاب در حرکت بودند، تجمع هایی را شکل داده اند. بیشترین تجمعات در محدوده دانشگاه تهران و ایستگاه متروی انقلاب گزارش می شود. شعار اصلی، یاحسین میرحسین است.
حضور نیروهای امنیتی و لباس شخصی در خیابان‌های تهران زیاد است و اجازه‌ی به هم پیوستن تجمع های مردم را به یکدیگر نمی دهند.




روایت محمدتقی کروبی از اتفاقات روز دوشنبه در منزل کروبی

نامه فرزند کروبی، شاهدی دیگر بر دروغگویی و فریب‌کاری نیروهای امنیتی


محمد تقی کروبی، دومین فرزند مهدی کروبی، در یادداشتی که امروز در سایت خود منتشر کرد، شرح کاملی از رخدادهای روز دوشنبه و حمله نیروهای امنیتی به منزل پدرش را بازگو کرد.
به گزارش سحام نیوز، در این یادداشت، روایت دقیق و همچنین ناگفته هایی بازگو شده است که ابعاد بیشتری از این گروگان گیری حکومتی را برملا می کند. متن کامل بدین شرح است:
وَ سَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ
به زودى ستمکاران خواهند دانست که به کجا بازگشت مى‏نمایند. (قران کریم: شعراء: ۲۲۷)
دوشنبه برابر با ۱۷ ربیع الاول همزمان با میلاد پیامبر رحمت صلى الله علیه وآله و زادروز فرخنده امام جعفر صادق علیه السلام ، نیروهای امنیتی حصر محل سکونت پدر را شکستند و بداخل منزل یورش بردند. برای عدم درج خبر از موضوع، مکارانه به برادرم گفته شد حصر پایان پذیرفته شده و فرزندان می توانند برای دیدار با پدر و مادرم به منزل بروند. علی و همسرش بلافاصله به آنجا رفتند اما به جای دیدار شاهد حضور بیش از ۳۰ مامور امنیتی با صورت های بسته در منزل شدند. پدر در اتاقی در طبقه اول محبوس شده بود و مادر درطبقه پنجم. علی که خبر دستگیری اش از سوی سایت های وابسته پیشاپیش اعلام شده بود، ظاهرا پدر را برای لحظاتی می بیند اما عروس خانواده که خواهر سه شهید دوران دفاع مقدس است، بدان جهت که بنابر بازداشت اش نبوده، اجازه دیدار با والدینمان را نمی یابد. او که بارها از زبان پدر و مادرم رفتارهای ساواک با مخالفین را شنیده بود، اینبار شوک زده شاهد رفتاری متفاوت قرار می گیرد. تخلیه منزل بطور عجیبی از کلیه اوراق، اسناد و کتب اعم از فقهی و سیاسی و نیز وسائل ابتدائی نظیر داروها مادر و غیره . او برایم گفت که از خود پرسیدم خدای من این قوم با یکی از بنیانگذاران این نظام که عمر خود را در مبارزه سپری کرده و همسرش بعنوان تنها بانویی که از امام کتبا تقدیر نامه گرفته اینگونه رفتار می کنند ، پس با دیگر مخالفان سیاسی و مردم بی نام و نشان چه می کنند؟ در باب اینکه ساواک چگونه به منازل ورود می کرد و چه اقلامی را با خود می برد بعدا خواهم نوشت زیرا هجوم سه بار ساواک در دوران کودکی را به خوبی بیاد دارم.
نفیسه هنوز پاسخی برای سوال اولش پیدا نکرده بود که زنی بی ادب، جسور و بی سواد او را برای بازجویی به اتاقی در طبقه اول می برد. در اتاق مردی مودب از نیرو های امنیتی نیز حضور داشته است. بازجویی از نفیسه پناهی به همراه توقیف موبایلش به جدل کشیده می شود زیرا آن زن بدون آنکه حتی قدرت تحلیل اولیه را داشته باشد، همان چیزی را لقلقه زبان می کرد که ۲۰:۳۰ ، بازجویان و دیگر شبکه های رسانه جناب ضرغامی به یک ادبیات برابر بارها گفته و می گویند. ای کاش چند نفر تحلیل گر عاقل استخدام می کردند تا حداقل موارد دستوری را به بیان های مختلف می گفتند تا هم کمی جذاب شود و هم انسان فکر کند تقلید کنندگان به آنچه می گویند باور دارند. خلاصه کردن مردم در عده ای مزد بگیر بیگانه، نامشروع دانستن مطالبات مردم، قدسی کردن ارکان حاکمیت، و از همه بدتر استفاده ابزاری از خون شهدا برای متاع قلیل امروز دنیا. اما اینبار الحق که به کاهدون زدند. کسی که آنجا نشسته بود سه برادر جوان رعنا و بی ادعایش را برای حفظ کشور، میهن و آرمان های اصیل انقلاب از دست داده است – هزینه ای که هر انسانی با هر عقیده ای در قبال آن سر تعظیم فرود می آورد و خانواده آن عزیزان سفر کرده را ناموس بی بدلیل کشور می داند. براستی چند نفر در کل این کشور چنین هزینه ی سنگینی برای دوام و بقای آن داده اند؟ آیا رواست امروز آنان به صرف داشتن عقیده و نظری متفاوت از حاکمان، تحمل ظلم و زور نمایند؟
برای آن دسته از نسل انقلاب و جنگ شرم آور است که در قبال این ظلم ها به خانواده های معزز شهدا سکوت اختیار کرده و برای بهره جستن از متاع ناچیز حکومتی همچون کبک سر به زیر برف کرده اند. همسر علی می گوید در حالیکه پاسخ های خیلی صریح وشفاف به آنها می دادم، به دورانی برگشتم که خردسال بودم و برادرانم برای حفظ کیان و ناموس این کشور از تعرض بیگانه به جبهه می رفتند ، به خود گفتم اگر امروز رها شدم به مزار برادرانم می روم و به آنها می گویم برخیزید و ببینید بنام خون پاک تان، نااهلان آلوده به قدرت و ثروت چه گستاخانه هر آنچه که می خواهند انجام میدهند، برخزید و ببینید چه می خواستید و چه شد!!!
بعد از ساعت ها بازجویی و بدون دیدار با پدر در نیمه شب و در حالیکه نیروهای امنیتی به همراه علی منزل را جستجو می کردند، نفیسه به منزل می رود. همسرش، علی از آن روز تاکنون با عنوانی مضحک و مسخره بعنوان یک گروگان در زندان اوین است و از سرنوشت پدر و مادرم علیرغم پیگیری های فراوان خبری در دست نیست. وضعیت پدر و مادرم از علی و امثال علی که در انفرادی هستند بدتر است، زیرا گاه بازجویان به متهمین انفرادی اجازه می دهند تا یک تلفن ساده به خانواده بزنند، اما از آنان هیچ نمی دانیم. از کروبیان ۶ نفره، سه نفر در بند حاکمیت هستند، منزل برادر تحت کنترل و فرزندانش از ترس نیرو های امنیتی جرات رفتن به مدرسه را ندارند، الباقی هم خطوط ارتباطی قطع و امنیت ندارند و هر لحظه منتظر یورش و دستگیری. خلاصه کلام فرزند احمد و نوادگانش حکم خانواده حکیم وصدر در عراق گذشته را پیدا کرده اند.
و اما در باب بازداشت پدر و مادرم که متاسفانه و به اشتباه در ۲۰ روز گذشته از واژه حصر خانگی استفاده می شد باید بگویم که آنان در بازداشت به سر می برند نه حصر. از وضعیت آنان هیچ خبری در دست نیست و خدا می داند در چه وضعیتی هستند. حقوق دانان و فعالان حقوق بشری در باب حصر و جایگاه آن در نظام حقوق ایران بسیار سخن گفته اند که جای تقدیر و تشکر از تمامی آنان را دارد که به روشنگری در این زمینه پرداختند. این عزیران به همراه مهندس موسوی و دکتر زهرا رهنورد در حصر نیستند و صرف نظر از آنکه در چه مکانی و با چه وضعیتی نگهداری می شوند باید اذعان کرد که زندانی حکومت هستند، فلذا بر حاکمان است که اتهام، ادله و مستند بازداشت و حکم قانونی را منتشر کنند و اجازه دهند آنان از حقوق زندانیان مصرح در قانون برخوردار شوند. لازم به ذکر است که تاکنون هیچ حکمی از مقام ذی صلاح قضایی و یا دستوری از شورای امنیت ملی مبنی بر حصر و یا بازداشت پدر و مادرم و نیز مهندس موسوی و همسر محترمه ایشان به دو خانواده ابلاغ نگردیده است. پر واضح است که در رسانه ها هم چنین حکم یا دستوری تاکنون منتشر نشده است. انتظار داشتیم حداقل به لحاظ شکلی دادستان کل کشور بعنوان مدعی العموم و حسب وظیفه ذاتی خود یعنی حفظ حقوق شهروندی، احیای حقوق عامه و نظارت بر حسن اجرای قوانین به این مهم بپردازد که برخلاف انتظار، ایشان حتی بدیهیات علم حقوق و قضاء را در بیان خود رعایت نکرد.
کروبی و موسوی بارها اعلام کرده اند که صرف نظر از هر حکمی که از قبل برای آنان صادر شده باشد، حاضرند در هر دادگاه علنی ایی محاکمه شوند و ادله خود را برای انحراف حاکمیت از قانون اساسی این میثاق ملی، آرمان های شهدا و نیز آنچه بر مردم و فرزندان برومند آن در دو سال گذشته رفته است، ارائه دهند. پدر بارها به ما گفتند که آماده اند در دادگاه با ارجاع به حافظه تاریخی خود و بیان خاطرات گذشته مسائل ناگفته این انقلاب را برای مردم بیان کند. او بر این باور است که داور اصلی خداست و تحمل هر سختی به عشق رضایت او بر کل عالم هستی می ارزد. ایشان همچنین بارها تاکید کردندکه مردم وارثان اصلی این کشور و سرزمین باید میان ما و حاکمیت قضاوت کنند.
با عنایت به تنها نقطه مشترک میان جبهه سبز ایران و روزنامه کیهان در برپایی دادگاه علنی پیشنهاد می کنم محکمه ای سیار در زمین چمن استادیوم یکصد هزار نفری آزادی با پخش زنده برپا کنید تا با حضور هیت منصفه ای بی نظیر، کیفر خواست هیئت حاکمه و دفاعیات رهبران در بند استماع شود و مردم به قضاوت میان حاکمیت و معترضین بپردازند. اجازه دهید امت را کل مردم ایران بدانیم نه آن لباس شخصی ها که بعضا بعنوان امت خود جوش ترموستاتشان در مواقعی به جوش می آید که حمایت نیروهای امنیتی را دارند. در شش شب متوالی در مقابل منزل پدرم شاهد تجمع، عربده کشی و عقده گشائی این امت خود جوش مسلح و توسل آنان به الفاظ رکیک و ناموسی به ایشان، بیت مرحوم امام و نوادگان محترم آن عزیز، برخی از مراجع بزرگ شیعه، آقایان هاشمی، خاتمی و موسوی بوده ایم.
در پایان فرصت را غنیت شمرده و بدینوسیله از تمامی شخصیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز مردم بزرگ ایران که جویای وضعیت این بزرگان هستند، تشکر و قدردانی می کنم.
و السلام علی من اتبع الهدی
محمد تقی کروبی




طلب دامداران ایران از کارخانه های شیر ۵۰۰ ميليارد تومان است

طلب دامداران از کارخانه های توليد مواد لبنی، از جمله شير، به بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است و اين کارخانه ها به دليل پرداخت نشدن اعتبارهای پيش بينی شده از سوی دولت، قادر به پرداخت بدهی خود نيستند.
گزارش خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی ايران حاکی است که توليد و توزيع شير يارانه ای کاهش یافته و حتی در برخی استان‌ها کمبود شیر یارانه ای محسوس است.
بر اساس اين گزارش ها، کسری بودجه و اتمام بودجه يارانه‌ شير دلايل کاهش توليد و توزيع شير يارانه ای اعلام شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت بازرگانی پيشتر در نامه‌ای به برخی واحدهای لبنی، از آنها خواسته بود تا توليد و عرضه شير يارانه‌‌ای را از روز ۲۶ بهمن امسال متوقف کنند.
کاهش توليد و توزيع شير يارانه ای در شرايطی صورت گرفته است که به گزارش خبرگزاری مهر، با کاهش يارانه شير در سال جاری، دولت ۱۰۰ تومان به قيمت شير يارانه ای اضافه کرده و قيمت شير را از ۲۵۰ تومان به ۳۵۰ تومان رسانده بود.
محمد فربد، عضو هيئت مديره انجمن صنايع لبنی، با اشاره به نامه وزارت بازرگانی به خبرگزاری فارس گفته است: توليد و عرضه شير يارانه‌ای در استان تهران به ميزان ۲۰ درصد کاهش يافته است.
به گفته او، قطع يارانه شير در حالی صورت ‌گرفته که دولت مقادير قابل توجهی از اين يارانه را طی سال جاری به توليدکنندگان بدهکار است.
همين موضوع به تاييد امير نعيمی، مدير عامل اتحاديه لبنيات پاستوريزه، رسيده که به خبرگزاری فارس گفته است: توليد کنندگان شير پنج ماه است که يارانه دريافت نکرده‌اند و واحدهای توليدی با کمبود نقدينگی و پرداخت حقوق کارگران و عيدی آنها مواجه هستند.
به گفته مدير عامل اتحاديه لبنيات پاستوريزه، پيش‌بينی توزيع شير يارانه‌ای برای سال جاری، دو ميليون و ۶۵۰ هزار تن بود، اما معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبردی رياست جمهوری و مسئولان وزارت بازرگانی به دليل کسری بودجه، اين ميزان را به دو ميليون و ۳۰۰ هزار تن کاهش داده‌اند.
اين اقدام رياست جمهوری و وزارت بازرگانی همزمان با احتمال نقدی شدن يارانه شير صورت گرفته است.
با همه اينها، محمدعلی ضيغمی، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، گفته که اين وزارتخانه پيگير تامين اعتبار تکميلی شير يارانه‌ای در روزهای پايانی سال جاری است.
در اين ميان، سيامک مره صدق، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از دولت خواست تا در مورد يارانه مواد پروتئينی مانند شير با احتياط عمل کند و گفت: يارانه شير از يارانه دارو هم مهمتر است و حذف آن موجب شيوع بيشتر پوکی استخوان می‌شود.
خبرگزاری فارس همچنين به نقل از مسعود کيمياگر، يک متخصص تغذيه، نوشت: کاهش يارانه شير موجب حذف اين ماده غذايی از سفره مردم می‌شود.
به گفته اين متخصص غذايی، در برخی از استان‌های ايران، سرانه شير مصرفی مردم از يک استکان در روز هم کمتر است.
اين موضوع نيز از سوی حسين مدرس خيابانی، از مقام های وزارت بازرگانی، مورد تاييد قرار گرفته که گفته است: مصرف سرانه شير در ايران در مقايسه با ساير کشورها پايين و فقر کلسيم در ايران جدی است و سلامت مردم در معرض تهديد قرار دارد.
در همین حال، در کنار پيامدهای کاهش مصرف شير بر روی سلامتی مردم، سعيد سلطانی، مدير عامل اتحاديه مرکزی تعاونيهای دامداری ايران، هشدار داده است که اگر مسئولان در چند روز آينده در سياست خود بازنگری نکنند، دام‌های شيرده به کشتارگاه‌ها روانه خواهند شد و در نتيجه، فرآورده‌های لبنی بايد از ديگر کشور‌ها تامين شوند.



روزنامه های سه شنبه ایران؛ ۱۰ اسفند ۱۳۸۹

روزنامه های وابسته به جناح حاکم در ایران در شماره سه شنبه خود ادعا کرده اند که «بازداشت» و «حصر» رهبران جنبش سبز «زمينه سازی برای محاکمه» و «گام اول برخورد است.»
«گمانه زنی های متفاوت درباره انتخابات رياست مجلس خبرگان»، اعتراض به ادعای احمدی نژاد درباره «وجود نداشتن فقر و گرسنگی در ايران» ، و همزمان «دستور دادگاه برای توقيف هفت هزار خودروی بدهکار» از ديگر گزارش های منتشر شده در روزنامه است.
روزنامه ها همچنين خبر داده اند که «سکه طلا در يک روز ۱۰ هزار تومان گران تر شده» و «۵۰ مرکز راديولوژی به خاطر گرانی برق» اعلام ورشکستگی کرده اند.

«بازداشت» و «حصر» رهبران جنبش سبز «زمينه سازی و گام اول برخورد است»

روزنامه کيهان و رسالت از روزنامه های وابسته به جناح حاکم، ضمن انتشار اظهارات غلامحسين محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائيه درباره ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از قول وی نوشته اند که برخورد اخير حاکميت عليه دو رهبر جنبش سبز «گام اول برخورد است.»
کيهان که در تيتر نخست خود از قول محسنی اژه ای نوشته است «قطع ارتباط» رهبران جنبش سبز «گام اول برخورد است» از قول سخنگوی قوه قضائيه مدعی شده که «پس از اتمام حجت ها و انذارها در قدم اول ارتباطات آن ها اعم از رفت وآمد و ارتباطات تلفنی و غير تلفنی آنان محدود شده» و «بنابر اقتضائات قدم های بعدی نيز برداشته خواهد شد و اکنون آن ها در محدوديت به سر می برند» و «دستگيری و محاکمه آن ها انجام خواهد شد.»
محسنی اژه ای که همزمان دادستانی کل و سخنگويی قوه قضائيه را بر عهده دارد حتی فعالان جنبش سبز در خارج از کشور را تهديد کرده و با اين ادعا که حمايت از جنبش سبز جرم است، گفته برخی از آن ها « پيش از اين ادعاهايی درباره عضويت در نظام داشتند» و « حتما برای اين افراد پرونده تشکيل خواهد شد و آن ها بايد تعقيب شوند و اگر به ايران بيايند در اينجا محاکمه می شوند وگرنه دادستان از طريق مراجع بين المللی پيگيری خواهد کرد.»
به نوشته روزنامه های کيهان و رسالت، محسنی اژه ای همچنين درباره دلايل بازداشت حسن يونسی فرزند علی يونسی وزير اطلاعات دولت محمد خاتمی، و بازداشت و زندانی کردن دوباره محمد صالح نقره کار خواهر زاده زهرا رهنورد و عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی، ضمن تاييد بازداشت اين افراد گفته است: «آن ها در بازداشت به سر می برند، پرونده در مرحله رسيدگی است و منجر به صدور کيفرخواست نشده» و مدعی شده که «محمد صالح نقره کار در خصوص اتهام جديدی دستگير شده است.»
روزنامه رسالت نيز علاوه بر اين از قول محمدنبی حبيبی دبير کل حزب موتلفه اسلامی خبر داده که با آغاز برخورد نظام با ميرحسين موسوی و مهدی کروبی «زمينه محاکمه» رهبران جنبش سبز که وی آن ها را «سران فتنه» خوانده « فراهم می شود.»
محمدنبی حبيبی به صراحت نگرانی از واکنش مردم را دليل تاخير در بازداشت موسوی و کروبی عنوان کرده و گفته است: «اگر برخورد با سران فتنه به صورت دستگيری يا نظير آن در اوايل شروع فتنه انجام می شد، به دليل نبود آگاهی های لازم در جامعه، يک قهرمان سازی بيهوده در کشور شکل می گرفت.»
دبيرکل موتلفه اسلامی در عين حال عليه موسوی و کروبی حکم صادر کرده و اظهار عقیده کرده است: «گناهانی که سران فتنه مرتکب شده اند از نظر من جزء گناهان نابخشودنی است.»

«گمانه زنی های متفاوت درباره انتخابات رياست مجلس خبرگان»

روزنامه های تهران امروز، مردمسالاری، رسالت و جام جم در شماره سه شنبه خود گزارش های متفاوتی درباره «گزينه های رياست مجلس خبرگان» منتشر کرده اند.
روزنامه های وابسته به جناح حاکم از جمله رسالت در صفحه نخست خود خبری منتشر کرده مبنی بر اينکه «محمدرضا مهدوی کنی به دعوت ۵۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان پذيرفته که با اکبر هاشمی رفسنجانی برای رسيدن به رياست مجلس خبرگان رقابت کند.»
اما روزنامه «تهران امروز» که سابقه انتشار اخبار اختصاصی از دبيرکل جامعه روحانيت تهران را دارد و از روزنامه های نزديک به مهدوی کنی به شمار می آيد، اين اخبار را «گمانه زنی» توصيف کرده و نوشته «هر چه به زمان برگزاری اجلاس خبرگان و به ‌ويژه انتخابات هيات رئيسه اين مجلس در ۱۸ اسفندماه نزديک می‌شويم بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد کانديداهای هيات رئيسه اين مجلس داغ‌ تر از روز قبل می‌شود.»
تهران امروز حتی از قول اسدالله بادامچيان عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی درباره پيش بينی اش از انتخابات هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری نوشته است: «به نظرم رياست خبرگان بار ديگر با آقای هاشمی خواهد بود چرا که آيت الله مهدوی کنی به احترام آقای هاشمی در انتخابات حاضر نخواهند شد.»
اين روزنامه درعين حال يادآوری کرده که به رغم «پيش بينی بادامچيان» روز دوشنبه « خبرگزاری‌های فارس و مهر و ايرنا به نقل از رئيس‌ دفتر محمدرضا مهدوی کنی نوشتند که وی در انتخابات هيات رئيسه حضور خواهند داشت.»
روزنامه مردمسالاری هم در صفحه نخست خود انتشار اين اخبار را «تلاش برای ايجاد تقابل بين هاشمی رفسنجانی و مهدوی کنی» توصيف کرده و نوشته است: «روزهای اخير انتخابات هيات رئيسه برای برخی گروه ها و جريان های سياسی همچون انتخابات رياست جمهوری و مجلس قلمداد شد» و برخی «افراط گرايان تلاش می کنند رئيس مجلس خبرگان را تسليم خواسته های خود کنند.»
اين روزنامه با تاکيد بر اينکه «حملات چند هفته اخير و تهمت های دوباره به خانواده و خود هاشمی رفسنجانی» نمونه هايی از فضاسازی «افراط گرايان» و «حاميان دولت» است، نوشته که «تکذيبيه های دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نشان می دهد که مخالفان هاشمی رفسنجانی همچون گذشته به دنبال فضا سازی هستند، نه ايجاد رقابت سالم بين افراد.»

اعتراض به ادعای احمدی نژاد درباره «رفع فقر و گرسنگی در ايران»

اظهارات اخير محمود احمدی نژاد که مدعی شده پس از اجرای حذف يارانه ها ديگر فقير و گرسنه ای در ايران وجود ندارد با واکنش روزنامه تهران امروز مواجه شده و اين روزنامه طی يادداشتی ادعای رئيس دولت را «اغراق آميز» و «نادرست» توصيف کرده و به آن اعتراض کرده است.
اين روزنامه نوشته است: «قبول آقای رئيس جمهور، قبول آقای وزير کار و قبول همه آنهايی که فکر می کنيد با پول يارانه همه محرومان را از گرسنگی رهانده‌ ايد. فقط بگوييد از ۲۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه برای يک خانواده محروم پنج نفره ساکن در حاشيه تهران چه انتظاری داريد؟ »
تهران امروز خطاب به احمدی نژاد نوشته است: «از حرف های شما قبل از هدفمندی يارانه ها هم که پيرامون نبود گرسنه در ايران بيان شده بود؛ اگر بگذريم، حرف‌های جديدتان هم به نظر اغراق آميز می آيد. »
اين روزنامه از احمدی نژاد پرسيده «لطفا بگوييد از نظر شما،"سوء تغذيه" گرسنگی هست يا نيست؟ » و به وی يادآوری کرده که «شما حتما می‌دانيد که قرار دادن يارانه نقدی در اختيار خانوارها و به ويژه خانوارهای محروم، برای جبران عوارض ناشی از جهش قيمت‌ها پس از هدفمندی يارانه‌هاست نه برای تامين غذای آن ها.»

تهران امروز همچنين نوشته است: «مقاماتی که طی روزهای اخير از نبود گرسنه در ايران داد سخن درداده اند تنها با اندک مداقه ای در وضعيت شهروندان معمولی در تهران نيز می توانند به يک حقيقت تلخ برسند و آن اينکه اکنون يک شهروند در پايتخت با هر سطح تحصيلاتی؛ اگر شغل نداشته باشد و بيمه هم نباشد- نکته‌ای که البته بسيار شايع هم هست- گرسنگی اولين مهمانی است که وارد خانه او می شود.»

«دستور دادگاه برای توقيف هفت هزار خودروی بدهکار»

روزنامه جام جم از دستور دادگاهی در تهران برای «توقيف هفت هزار خودروی بدهکار» خبر داده و نوشته است: «با دستور قضايی بيش از ۷۰۰۰ دستگاه خودرو که اقساطشان پرداخت نشده است، توقيف‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.»
به نوشته جام جم، «چندی پيش مديرعامل يکی از شرکت‌های ليزينگ خودرو در تهران با حضور در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحيه پنج تهران خواستار توقيف بيش از ۷۰۰۰ دستگاه خودرويی شد که از چند ماه پيش به مردم فروخته است» و حتی با ارائه فهرست «بيش از ۷۰۰۰ نفر از مشتريان بدهکار» به دادگاه گفت که خريداران اين خودروها تنها اقساط سه ماه نخست را پرداخت کرده و به رغم تماس و ارسال نامه توان پرداخت مابقی اقساط خودروها را ندارند.
جام جم با اشاره به اينکه «به اين ترتيب با دستور قضايی بازپرس موسوی، رئيس شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب ناحيه پنج تهران ماموران نيروی انتظامی متوقف کردن خودروها را در سطح شهر تهران آغاز کردند» نوشته است: تعدادی از هفت هزار خودرويی که دستور توقيف آنان صادر شده علاوه بر تهران «در شهرهای کرج، مشهد، اردبيل، خرم‌آباد، اروميه، شيراز، تبريز، رشت، بابل و کرمانشاه تردد دارند.»
اين روزنامه با تاکيد بر اينکه «ماموران نيروی انتظامی طبق دستور قضايی ده‌ها خودرويی را که از مالکان آن ها شکايت شده بود، در سطح تهران شناسايی و پس از توقيف آن ها را به پارکينگ منتقل کردند» نوشته است: «صاحبان خودروها با حضور در مرکز پليس تهران عنوان کرده اند به خاطر مشکلات مالی نتوانسته‌اند اقساط را به موقع به حساب مديرعامل شرکت واريز کنند. »

اعلام ورشکستگی ۵۰ مرکز راديو لوژی به خاطر گرانی برق

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که پس از اجرای حذف يارانه ها « ۵۰ مرکز راديولوژی در آستانه ‌تعطيلی» قرار گرفته اند.

به نوشته اين روزنامه رئيس انجمن راديولوژی ايران با تاکيد بر اينکه «در اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها جايگاهی برای سلامت در سبد خانوارها در نظر گرفته نشده است» گفته که «وضعيت درمانی نگران‌کننده» است و «مطب‌های راديولوژی با وجود مصرف بالای انرژی برق، بايد هزينه‌انرژی را که با تعرفه تجاری محاسبه می‌شود، پرداخت کنند.»
عبدالرسول صداقت با اعلام اينکه «بيش از ۵۰ موسسه راديولوژی اعلام ورشکستگی کرده اند» گفته است که «علاوه بر راديولوژی های بخش خصوصی، شيفت شب بخش راديولوژی بيمارستان های خصوصی هم برای آنکه داير باشد بايد حدود ۳۰ تا ۴۰ ميليون تومان در ماه هزينه کنند» و «اين در حالی است که در شيفت‌های شب، تنها بيماران اورژانسی مراجعه می‌کنند و با وجود برابری هزينه، ۷۰ درصد کاهش درآمد خواهيم داشت.»
روزنامه جمهوری اسلامی از قول رئيس انجمن راديولوژی ايران تاکيد کرده که «نه وزارت بهداشت و نه نظام پزشکی کشور توجهی به بيمارستان‌های خصوصی نمی‌کنند و بر روی تعرفه‌هايی که اعلام کرده‌اند، کار کارشناسی صورت نگرفته و با کار ما سنخيتی ندارد و نرخی که خودمان تعيين کرده‌ايم، ۵۰ درصد بيشتر از نرخی است که نظام پزشکی اعلام کرده» و به همين دليل «بيمارستان‌ها با اجباری که برای دريافت تعرفه دولتی صورت گرفته تحت فشار هستند و ادامه فعاليت را برای شان دشوار است.»

سکه طلا در يک روز ۱۰ هزار تومان گران تر شد

روزنامه دنيای اقتصاد در گزارشی با تيتر «سکه همچنان رکورد می‌شکند » نوشته است: قيمت سکه طلای طرح قديم طی يک روز بيش از ۱۰ هزار تومان گرانتر شد و از ۴۴۵ هزار تومان در روز يکشنبه به ۴۵۵ هزار تومان در روز دوشنبه رسيد.
اين روزنامه با تاکيد بر اينکه «قيمت سکه در بازار داخلی به ‌رغم تغيير اندک قيمت طلا در بازار جهانی و نيز افت ارزش جهانی دلار همچنان رو به افزايش دارد» خبر داده که «روز دوشنبه نهم اسفند قيمت سکه طرح جديد هم با ۷۰۰۰ تومان افزايش قيمت به ۳۹۱ هزار تومان رسيد و حتی سخن از قيمت ۳۹۵ هزار تومانی نيز به ميان آمد.»
دنيای اقتصاد همچنين نوشته که قيمت دلار در بازار تهران با «با ۲۰ تومان افزايش قيمت به نرخ ۱۱۴۵ تومان» رسيده است.



اژه‌ای: موسوی و کروبی به بازداشتگاه حشمتیه منتقل نشده‌اند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه
در حالی که فرزندان آقایان موسوی و کروبی بر انتقال والدینشان به زندان حشمتیه ارتش تأکید دارند، سخنگوی قوه قضائیه انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به بازداشتگاه حشمتیه را تکذیب می‌کند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای روز سه شنبه، ۱۰ اسفند در گفت‌و‌گو با ایسنا در خصوص انتقال این دو رهبر مخالفان در ایران به بازداشتگاه حشمتیه گفت: «اخبار منتشره از سوی برخی رسانه‌های معاند مبنی بر انتقال آقایان موسوی و کروبی به بازداشتگاه حشمتیه صحت ندارد.»
وبسایت کلمه روز دوشنبه اعلام کرد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به همراه زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگیر شده و در زندان حشمتیه ارتش زندانی‌اند. اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی نیز در گفت‌و‌گو با رادیو فردا این خبر را تأیید کرده است.
خانواده‌های موسوی و کروبی نیز اعلام کرده‌اند که پس از تظاهرات ۲۵ بهمن که به فراخوان موسوی و کروبی صورت گرفت، هیچ تماسی با خانواده‌های خود نداشته‌اند.
این در حالی است که خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در واکنش به اخبار منتشر شده در مورد دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان، ضمن تکذیب این خبر نوشته بود، آنها در خانه‌های خود هستند.
دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در واکنش به این خبرگزاری، تصریح کردند: «ما فرزندان دکتر رهنورد و مهندس موسوی تکذیب خبر بازداشت و انتقال آنها را به زندان حشمتیه ، که توسط برخی سایت‌های دولتی در واکنشی شتابزده به این خبر پخش شد، به شدت رد می‌کنیم.»
فرزندان رهنورد و موسوی تاکید کردند: «تنها هنگامی عدم صحت خبر بازداشت پدر و مادرمان برای ما مشخص و قابل باور خواهد شد که فورا آنها را در خانه پدری خود و بدون تهدید یا حضور نیروهای امنیتی یا نظامی در صحت و سلامت کامل فیزیکی و روحی همانگونه که تا پیش از ناپدید شدن بوده‌اند، دیدار کنیم.»
خانواده مهدی کروبی نیز روز دوشنبه، خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس را «کذب محض» خوانده و اعلام کردند که «تمامی شواهد حاضر دال بر عدم حضور مهدی کروبی و فاطمه کروبی در منزل است.»
سخنگوی قوه قضائیه ایران روز دوشنبه از قطع ارتباط تلفنی، غیر تلفنی و ایجاد محدودیت برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی از سوی جمهوری اسلامی خبر داد، اما تا‌کنون هیچ مقام رسمی انتقال این دو رهبران مخالفان به همراه همسرانشان به زندان حشمتیه ارتش را تأیید نکرده است.




واکنش تازه دفتر رفسنجانی به «تلاش های غيرمتعارف» برای رياست خبرگان

اکبر هاشمی رفسنجانی دفتر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با انتشار بيانيه ای به برخی واکنش ها و اعلام نظرها در مورد رياست مجلس خبرگان موضع گرفته و آن را کار گروهی با عنوان «بداخلاقان سياسی» خوانده است.
دفتر آیت الله مهدوی کنی پيشتر اعلام کرده بود وی به درخواست ها برای حضور در انتخابات رياست خبرگان، پاسخ مثبت داده است.
به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، دفتر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته است: «آن چه اين روزها برای تحت‌الشعاع قرار دادن انتخابات رياست مجلس خبرگان رهبری در رسانه‌های معلوم‌الحال اتفاق می‌افتد، بالاتر از بداخلاقی‌های سياسی، اسلامی و انسانی است و معلوم نيست کدام هدف را دنبال می‌کنند که دروغ را به عنوان يک وسيله توجيه اقدامات خويش می‌دانند.»
اکبرهاشمی رفسنجانی پيشتر گفته بود طبق خواسته آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در انتخابات خبرگان سال ۸۵ حاضر شده است.
متعاقب آن برخی از رسانه های مخالف وی گفته بودند «رهبری هيچ نظر نفی و يا اثباتی» نداشته است. به اين معنا موضعی که رهبر جمهوری اسلامی گرفته نه در تاييد و نه در رد بوده است.
دفتر آقای هاشمی رفسنجانی در بيانيه خود گفته است: «شايد نگرانی از انتخاب مجدد آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رييس مجلس خبرگان باعث شده که عده‌ای اول دروغی را به ايشان منسوب می‌کنند و سپس برای جا انداختن اين دروغ به مصاحبه و تحليل روی آوردند. حال آن که براساس آن چه رسماً اعلام شد منظور آيت‌الله هاشمی رفسنجانی از تکليف رهبری براساس صراحت خبر روز شنبه، حضور در انتخابات بود نه رياست خبرگان.»
اين بيانيه در مورد نظر آقای هاشمی رفسنجانی در مورد حضور در انتخابات رياست مجلس خبرگان گفته است:« نظر ايشان در مورد مناصب همان است که در جلسه اخير مجمع گفتند و تاريخ بهترين گواه در اين ۳۰ سال است که هميشه در خطيرترين مسئوليت‌ها به انقلاب، ايران و اسلام خدمت ‌کرده‌اند و الان نيز تا هميشه سربازی از سربازان جمهوری اسلامی هستند و خواهند بود.»

جامعه روحانيت مبارز: شايد فردا (چهارشنبه) تصميم بگيريم

حسين ابراهيمی، يکی از اعضای جامعه روحانيت مبارز به ايلنا گفته که «فردا (چهارشنبه) در جلسه شورای مرکزی اين موضوع (حمايت از يک کانديدا برای رياست مجلس خبرگان) مشخص و اعلام خواهد شد.»
محمدرضا مهدوی‌کنی و اکبر هاشمی رفسنجانی هر دو عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز هستند و آقای مهدوی کنی دبيرکل شواری مرکزی جامعه روحانيت مبارز است.

«هاشمی کانديد نمی شود، رقيب جدی برای مهدوی کنی وجود ندارد»

غلامرضا مصباحی مقدم، نماينده مجلس و ديگر عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز روز سه شنبه به خبرگزاری مهر گفت:« احتمال اين که آيت الله هاشمی رفسنجانی برای رياست مجلس خبرگان کانديد نشود بسيار قوی است چرا که خودشان پيش از اين اعلام کردند که برای هيچ مسئوليتی بدون دعوت ديگران اقدام نمی کنند.»
وی گفته است: «به نظر من رقابت جدی (در انتخاب رييس مجلس خبرگان) وجود نخواهد داشت چرا که رقيب جدی برای آيت الله مهدوی کنی نيست به اين دليل که به احتمال بسيار قوی آيت الله هاشمی رفسنجانی برای رياست مجلس خبرگان کانديد نمی شود.»
مصباحی مقدم گفته است: «به دليل اين که تقاضای نامزدی برای رياست خبرگان از سوی هيئت رييسه به آيت الله مهدوی کنی بسيار بالا بوده است ايشان اين رياست را پذيرفته اند.»
رييس دفتر آيت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رييس جامعه روحانيت مبارز، روز دوشنبه اعلام کرده که به دنبال در خواست حدود ۶۰ نفر از نمايندگان مجلس خبرگان از آقای مهدوی کنی برای حضور در انتخابات رياست مجلس خبرگان، وی به درخواست پاسخ مثبت داده است.
مصطفی ميرلوحی، مسئول دفتر محمدرضا مهدوی‌کنی و داماد وی، به خبرگزاری مهر گفته است: «بنا به دعوت حدود ۶۰ نفر از نمايندگان مجلس خبرگان رهبری و تقاضا از ايشان برای حضور در انتخابات رياست مجلس خبرگان آيت‌الله مهدوی کنی به اين درخواست پاسخ مثبت دادند و قصد دارند که در انتخابات پيش روی هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبری نامزد رياست شوند.»
مصطفی ميرلوحی با تاييد دو پيام از سوی آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به آيت الله مهدوی کنی در خصوص در خواست از وی برای شرکت در انتخابات رياست مجلس خبرگان گفت: «اين پيام ها شفاهی بوده است.»
اين در حالی است که دفتر آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، يک روز پيشتر و روز يکشنبه با انتشار اطلاعيه‌ای، خبر منتشر شده توسط خبرگزاری فارس را درباره دعوت رئيس مجلس خبرگان رهبری از آيت‌الله مهدوی‌کنی برای شرکت در انتخابات هيات‌ رئيسه مجلس خبرگان تکذيب کرده بود.
دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود: «انتشار خبر بدون منبع مبنی بر پيام‌های آيت‌الله هاشمی به آيت‌الله مهدوی کنی از طريق يکی از ائمه جمعه تهران همانند ديگر دروغ‌ها و خبرسازی انجام شده در هفته‌های اخير توسط برخی رسانه‌ها برای ايجاد حاشيه‌سازی درباره مجلس خبرگان رهبری که شان والايی در نظام جمهوری اسلامی دارد، تکذيب می‌شود.»

آمريکا خواستار آزادی مهدی کروبی و ميرحسين موسوی شد

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد روز دوشنبه به خبرهای منتشر شده در خصوص بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان در ايران، واکنش نشان داده و ضمن «غيرقابل پذيرش» خواندن اين بازداشت، خواهان آزادی آن‌ها شده است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، جی کارنی در واکنش به اخبار منتشر شده توسط رسانه های مخالفان در ايران موضع گيری کرده است.
وب‌سايت کلمه روز دوشنبه اعلام کرد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، به همراه زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگير شده و در زندان حشمتيه زندانی‌اند.
به دنبال انتشار خبر بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از اين اقدام انتقاد کرده و وزارت امور خارجه آلمان نيز کاردار سفارت جمهوری اسلامی را فراخوانده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت آلمان روز دوشنبه نسبت به انتشار گزارش‌هايی درباره انتقال ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به زندان ابراز نگرانی کرده و آنگلا مرکل، نيز تاکيد کرده است، اين گونه اقدام‌ها که با هدف ارعاب صورت گرفته است، مغاير حقوق بشر و حقوق شهروندی است.
وب‌سايت کلمه، که نزديک به ميرحسين موسوی است، همچنين تصريح کرده است که حصر رهبران معترضان به دستور بيت رهبری صورت گرفته است.
در همين حال، اردشير اميرارجمند، مشاور ارشد ميرحسين موسوی، در گفت‌وگو با راديو فردا اعلام کرد خبر اعلام شده موثق است و زندانی شدن ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی به دستور مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی انجام شده است.
اردشير اميرارجمند به راديو فردا گفت: «بعد از تحقيقات زيادی که صورت گرفت، هم‌اکنون به عنوان يک خبر موثق، اين دو بزرگوار به همراه همسرانشان توسط مقامات عالی کشور و به دستور آنها به زندان حشمتيه منتقل شده‌اند.»
هنوز هيچ مقام رسمی در ایران‌ به خبر زندانی شدن ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در زندان حشمتيه واکنش نشان نداده است؛ خبرگزاری فارس با اين حال به نقل از يک مقام قضايی اين خبر را تکذيب کرده است.
در اين ميان گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان، نيز گزارش‌ها درباره انتقال ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به زندان را «بسيار نگران‌کننده» خوانده است.
وی که در حاشيه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سخن می‌گفت، در اين باره اظهار داشته است: «حفاظت از مخالفان و تحت فشار قرار ندادن آنها نيز بخشی از حقوق بشر است.»
وزير امور خارجه آلمان همچنين در ديدار خود با علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی در ژنو نيز به اين موضوع پرداخته و خواستار تضمين سلامت رهبران مخالفان حکومت در ايران شده است.
آقای وستروله همچنين از انتقال ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به «زندان» انتقاد کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، امکان دسترسی رهبران مخالفان را به وکيل فراهم کند.
به دنبال فراخوان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، برای برگزاری يک راهپيمايی در روز ۲۵ بهمن و برگزاری تظاهرات اعتراضی در تهران و چند شهر ايران، مقام‌های جمهوری اسلامی با افزايش محدوديت‌ها برای اين دو رهبر مخالفان، آنها را به طور کامل در حصر خانگی قرار داده و شماری از نمايندگان مجلس نيز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خواستار اعدام آنها شده بودند.


فرمانده ناتو در افغانستان ایران را به حمایت از طالبان متهم کرد

گرگوری اسمیت
یکی از فرماندهان ناتو در افغانستان روز دوشنبه با تکرار اتهامی چندین‌ساله اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از نظر «مالی، آموزشی، و تجهیزاتی» از شبه‌نظامیان طالبان حمایت می‌کند.
گرگوری اسمیت، دریادار آمریکایی و معاون ایساف، نیروی بین‌المللی کمک‌های امنیتی در افغانستان، با اعلام حمایت ایران از طالبان هشدار داده است که «بی‌ثبات کردن افغانستان به سود ایران نیست.»
آقای اسمیت همچنین هشدار داده است که فرماندهی ناتو «فعالیت‌های ایران را زیر نظر دارد.»
این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران به حمایت از نیروهای شبه‌نظامی طالبان در افغانستان و خراب‌‌کاری در فعالیت‌های ائتلاف بین‌المللی متهم می‌شود.
پیشتر نیز فرماندهان و مقامات آمریکایی و برخی از مقامات افغان اشاره کرده‌اند که ایران علاوه بر کمک به دولت حامد کرزی به نیروهای مخالف این دولت نیز کمک می‌رساند، اتهامی که جمهوری اسلامی همواره رد کرده است.
در همین حال دولت حامد کرزی در افغانستان نیز دست‌کم در دو مورد اشاره کرده است که «هیچ شاهد و مدرکی دال بر حمایت ایران از طالبان در دست نیست.»
اما علاوه بر این که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در چند مورد به «اسلحه‌های ساخت ایران در دست طالبان» اشاره کرده، چند فرمانده ناتو از جمله دان مک‌نیل نیز اشاره کرده‌اند که مهمات و به‌ویژه بمب‌های معروف به «کنار جاده‌ای» که در افغانستان علیه نیروهای بین‌المللی استفاده می‌شوند ساخت ایران هستند.
در خبر تازه روز دوشنبه که خبرگزاری فرانسه منتشر کرده نیز آدمیرال اسمیت از جمله تجهیزاتی که ایران در اختیار طالبان قرار می‌دهد به «قطعات فنی بمب‌های کنار جاده‌ای» اشاره کرده است.
این فرمانده آمریکایی گفته است مهماتی که اکنون ایران در اختیار طالبان قرار می‌دهد «محدود» است، اما افزوده است که جمهوری اسلامی به محض آن که تصمیم بگیرد می‌تواند «یک‌شبه» بر حمایت خود از شبه‌نظامیان بیفزاید.
گرگوری اسمیت همچنین با مقایسه حضور ایران در افغانستان با حضورش در عراق گفته است که کمک‌های جمهوری اسلامی به طالبان کمتر از کمک‌هایش به گروه‌های شیعه در عراق است.
در حال حاضر ۱۴۰ هزار نیروی نظامی خارجی در افغانستان فعال هستند که اغلب آنها در ارتش آمریکا عضویت دارند.


سرنوشت رهبران مخالفان در ایران؛ زندان يا خانه امن؟

بازداشت يا حصر خانگی؟ زندان يا خانه امن؟ اين کلمات و اصطلاحات، اين روزها برای جنبش سبز ايران کلمات مهمی است آميخته به ابهام بر سر سرنوشت رهبران معترضان.
و در اين ميان تنها يک جمله هست که با قاطعيت درباره وضعيت موسوی و کروبی از منابع مختلف به گوش می رسد.
می گفتند که از منزل ايشان و از کل طبقات به اندازه يک نور شمع هم روشنايی ديده نمی شود.



مجتبی واحدی، سخنگوی مهدی کروبی در حالی از خاموشی خانه او خبر می دهد که پس از حدود دو هفته حصر خانگی، وب سايت سحام نيوز، شبکه سی.ان.ان و کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در خبرهايی جداگانه از انتقال ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به محلی نامعلوم در روز پنجشنبه گذشته خبر دادند.
محلی نامعلوم که در ادبيات جمهوری اسلامی ، عنوان «خانه امن» به خود گرفته است.
نيما راشدان، پژوهشگر مسائل امنيتی در ژنو سوئيس، مفهوم اين اصطلاح را از نگاه مقامات امنيتی اين گونه توضيح می دهد:

نیما راشدان: بر اساس آن نوعی که در ايران معمول بود، خصوصا در دهه ۱۳۶۰، افرادی را که به دلايلی مثل سلامتی و يا نگرانی از بودنشان در زندان به علت فشارهای بين المللی و ساير مسائل، مايل نبودند که در زندان نگهداری کنند، در عين حال هم نمی خواستند بگذارند که اين افراد آزاد باشند و با دنيای پيرامون ارتباط داشته باشند، آنها را به يک سری مجموعه بسيار ايزوله منتقل می کردند که هر نوع رفت و آمد آنان تحت نظر بازجوها باشد.
در اين شرايط هر نوع رفت و آمد اين افراد با نظر کارشناس امنيتی پرونده و بازجوها بود و هر کسی که می خواست وارد آن محل شود، حتی اگر آن ديدار، ديدار فاميلی بود، با صلاحديد و نظر بازجو و تيم امنيتی وارد می شد.»
اين نخستين بار نيست که در سال های اخير، ناراضيان سياسی، به جای زندان به مکان های نامعلومی تحت عنوان خانه امن منتقل می شوند. افرادی با گرايش های مختلف از چپ گرفته، مانند به آذين، نورالدين کيانوری و احسان طبری تا ملی مذهبی همچون عباس امير انتظام و ابراهيم يزدی و اصلاح طلب، مانند سعيد حجاريان ... که هر کدام طعم اين خانه های مخفی وزارت اطلاعات و مراجع امنيتی را چشيده اند.
البته اين خانه های امن، در بعضی موارد برای ميهمانانش چندان هم امن نبوده است. علی اکبر سعيدی سيرجانی، نويسنده و فعال سياسی کسی است که در يکی از همين خانه های امن در حالی که در بازداشت وزارت اطلاعات بود، به طرز مشکوکی درگذشت.
پرونده ای که منتقدانی همچون اکبر گنجی، روزنامه نگار، از آن به عنوان حلقه ای از قتل های زنجيره ای ياد می کنند.
چنين مواردی است که باعث می شود مجتبی واحدی، مشاور و سخنگوی مهدی کروبی از خطرات احتمالی، ابراز نگرانی کند.

مجتبی واحدی: ميزان سلامتی ايشان به نسبت سنشان بالا بوده و خيلی هم خوب و سرحال بودند. از بعد از اين به بعد ديگر نمی دانم چه خواهد شد؟ با توجه به اينکه عناصر حکومتی و ماموران اطلاعاتی که متاسفانه نام مبارک امام زمان را مورد سوء استفاده خود قرار داده اند و ننگی بر اين نام نهاده اند، هر نوع خشونتی از دستشان برمی آيد.
شما ديديد که تا چند سال قبل وقتی که همسر همکار خودشان، سعيد امامی را دستگير کردند، چه جور با او رفتار کردند. تنها چيزی که در وجود اين افراد نيست، انسانيت است. کسی که زندانی اين افراد باشد سلامتش قطعا می تواند مورد نگرانی باشد.»
گذشته از اين نگرانی ها، عدم حضور در زندان رسمی که وکلا و خانواده فرد زندانی امکان حضور در آن محل را داشته باشند، می تواند از لحاظ حقوقی هم به معنای استقلال خانه های امن از قوه قضائيه و ضوابط زندان ها باشد.
مسئله ای که در قوانين جمهوری اسلامی، محلی ندارد و به گفته محمد سيف زاده، حقوقدان در تهران، چنين روندی از چهارچوب قانون خارج است.

محمد سيف زاده: در اين سوال مورد نظر شما، جرم ارتکابی و مورد رسيدگی، سياسی است. وقتی که جرم فردی سياسی باشد به موجب اصل ۱۶۸ قانون اساسی و تبصره ذيل ماده ۲۰ قانون تشکيل دادگاه های عمومی و انقلاب بايد صرفا و انحصارا اين قبيل جرايم در محاکم دادگستری با حضور هيات منصفه واقعی و نه حکومتی و به صورت علنی برگزار شود.
اين جرايم را اصلا نمی شود به صورت سری بررسی کرد. بنابر اين بايد محکمه ای با اين شرايط وجود داشته باشد. حالا به موجب همان اصل ۳۶، مجازات اين جرايم هم بايد به موجب قانون باشد. يعنی نمی توانيم کسی را به مجازاتی محکوم کنيم که در قانون نيامده باشد. چنين موضوعی را که شما در ارتباط با خانه امن مطرح می کنيد، به کلی در قانون مجازات اسلامی نيامده است.

بازداشت يا حبس خانگی؟ خانه امن يا بازداشتگاه؟

اکنون اين پرسش ها با چنين شرايطی اگر چه برای بسياری از هواداران جنبش سبز کماکان مسئله ای محوری به شمار می رود، اما در نظر برخی ديگر، همچون علی افشاری، فعال سياسی مقيم واشينگتن، چندان تفاوت عمده ای در اصل ماجرا ايجاد نمی کند.

علی افشاری: به نظر من اين موضوع خيلی اهميت ندارد. مسئله اصلی اين است که عملا بازداشت آقای موسوی و کروبی انجام شده است. و بازيگر ساکت اين صحنه همچنان حکومت و مقام های امنيتی باقی می مانند تا خبرهای بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به شکلی پراکنده، ذره ذره و با اصطلاحاتی نه چندان آشنا، به گوش هواداران سبز برسد.