۱۳۹۰ فروردین ۴, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

هشدار بسیار مهم به کاربران داخل ایران:

طبق اعلام رسمی سایت مایکروسافت و یاهو، گواهی امنیتی تعدادی از سایت های مهم مثل گوگل، یاهو، اسکایپ، موزیلا، مایکروسافت و ... توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران از شرکت کومودو دزدیده شده است. این اقدام به حکومت ایران اجازه میدهد که سرور های خود را جایگزین سایت های نامبرده کند و به رمزهای عبور (پسورد ها) و محتوای اکانت های کاربرانی که از داخل ایران به اینترنت وصل می شوند دسترسی پیدا کند. کاربران داخل ایران (دارنده تمامی سیستم عامل ها اعم از کاربران ویندوز، مک و لینوکس و تلفن های همراه هوشمند) لازم است در اسرع وقت این موارد زیر را به ترتیب انجام دهند:
1- نسخه بروز شده مرورگرهای فایرفاکس، کروم و اینترنت اکسپلورر این مشکل امنیتی را رفع کرده اند. لازم است که کاربران اینترنتی سریعا مرورگر خود را بروز کنند.
2- رمز عبور خود را به روی سایت های فوق بعد از آپدیت کردن مرورگر عوض کنید.
3-  توصیه های امنیتی را هم هنگام کار با اینترنت جدی بگیرید.
4- اطلاعات بیشتر در این باره را از لینکهای مورد بحث موضوع داغ سایت بالاترین جویا شوید!
5- به هیچ وجه از این هشدار امنیتی نهراسید! در صورت به روز نگه داشتن مرورگرهای خود هیچ اتفاقی برای رمز عبورهای شما نمی افتد!

اعلامیه ی مهم:
 یک شرکت امنیتی که کارش ساخت بسته های امنیتی برای شرکت های بزرگی مانند گوگل، یاهو و اسکایپ برای کد کردن پسورد افراد به منظور جلوگیری به سرقط رفتن پسورد آنها است امروز صبح اعلام کرد که یک حمله گر اینترنتی که به نظر می رسد در ارتباط با دولت ایران میباشد توانسته است که بسته های امنیتی این شرکت را جعل نموده و با این کار او می تواند که به اکانت افرادی که از ایران تا کنون لاگین کرده اند دسترسی داشته باشد.
به زبان ساده تر برای افرادی که در مورد اینترنت و کامپیوتر اطلاعات کمتری دارند:
شما به هنگامی که پسورد خود را در صفحه ی ورود (login) برای وارد شدن به ایمیل خود (یاهو و یا جی میل) وارد می کنید و دکمه ی ورود (login) را می فشارید پسورد شما برای آنکه توسط هکرها در بین راه دزدیده نشود (بین راه=هنگامی که پسورد شما برای آنکه به مقصد «گوگل یا یاهو» برسد از کامپیوتر شما خارج شده و پس از عبور از شرکت ارایه دهنده ی خدمات اینترنت یا ISP به مقصد می رسد) یک سری بسته های اینترنتی وجود دارد که این بسته های امنیتی که توسط شرکت های معتبر امنیتی که با مقصد دلخواه شما (گوگل یا یاهو) قرارداد دارند ساخته می شوند و این بسته ها پسورد شما را به کدی تبدیل می کنند که تنها در مقصد قابل بازیافت و شناسایی هستند. به زبان ساده تر کاری می کنند تا شرکت ارایه دهنده ی اینترنت و یا هر شخص دیگری در بین راه نتواند به پسورد شما پی ببرد. چرا که پسورد شما به کدی تبدیل شده است.
به عنوان مثال پسورد شما 123abc است. این پسورد برای اینکه به مقصد برسد باید از شرکت ارایه دهنده ی اینترنت شما (ISP) عبور کند.
این بسته های امنیتی پسورد شما را به کدی همانند (به عنوان مثال) hi3u5v375yv5iy3v575thvbk7oo856kenerjwvrh تبدیل می کنند تا هنگامی که پسورد شما می خواهد راه خود را برای رسیدن به مقصد طی کند توسط شخص سومی قابل شناسایی نباشد. سپس در مقصد با توجه به اینکه آن شرکت نیز با این شرکت ارایه دهنده ی بسته های امنیتی قرار دارد پسورد را بازیابی می کند و متوجه می شود که شما 123abc را وارد کرده اید.
حال برای آنکه هرکسی نتواند بسته ی امنیتی تقلبی بسازد مرورگر ها نیز صحت این بسته های امنیتی را چک می کنند و با توجه به اطلاعاتی که از قبل درباره ی صحت و اعتبار این بسته ها به آنها داده شده است، بسته های امنیتی معتبر را به شما ارایه میدهند.
کاری که دولت ایران کرده است این است که با حمله به این شرکت های امنیتی ارایه دهنده ی بسته های امنیتی توانسته که نحوه ی کد کردن پسوردها را بدست آورد.
در نتیجه وقتی پسورد شما به صورت hi3u5v375yv5iy3v575thvbk7oo856kenerjwvrh به شرکت ارایه دهنده ی اینترنت (ISP) می رسد از آنجا که دولت ایران الگوریتم این کد شدن را دارد می تواند پسورد شما را همانند شرکت مقصد متوجه شود و آن را بازیابی کند.
راه حل مقابله:
حال برای آنکه شما پسوردتان را در بسته های امنیتی ای که اطلاعات و نحوه ی چگونه کد کردنشان توسط دولت ایران به سرقت نرفته است وارد کنید، نیاز دارید تا مرورگر خود را بروز نمایید. چرا که همانطور که گفته شد مرورگر ها در صورت بروز بودن می توانند بسته های امنیتی تقلبی (یا لو رفته) را شناسایی کنند و به شما آنها را ارایه ندهند و به جای آن بسته های امنیتی معتبر ارایه دهند.
در ورژن های قبلی مرورگرها که هم اکنون بر روی کامپیوترتان نصب است برای مرورگر بسته های امنیتی لو رفته همچنان معتبر تلقی می شوند و آنها را به شما ارایه خواهند داد از این رو شما می بایست برای جلو گیری از این خطر مرورگر خود را بروز نمایید. و پس از به روز کردن مرورگرتان وارد صندوق پست الکترونیکی خود شوید و هرچه سریعتر رمز عبور خود را تغییر دهید!
شما همچنین می توانید جدیدترین مرورگرها را از وبسایت های رسمی آنان به صورت رایگان دریافت کنید:
دانلود بسته امنیتی مایکروسافت جهت جلوگیری از نفوذ رژیم ایران به اطلاعات کاربران جدید!

سپس با مرورگر به روز شده خود وارد ایمیلتان شده و رمز عبور خود را عوض کنید!




«فعاليت‌های اقتصادی سپاه با دستور رهبری است»

سردار محمدرضا يزدی معاون حقوقی سپاه پاسداران گفت فعاليت‌های اقتصادی سپاه هيچ ابهامی ندارد و به دستور رهبری انجام می‌شود.
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران در گفت‌وگو با تارنمای خبرآنلاين اعلام کرد فعاليت‌های اقتصادی سپاه بر اساس دستورالعملی است که به تصويب آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران رسيده است.
سردار يزدی افزود: «اگر کسی بگويد فعاليت اقتصادی سپاه شفاف نيست يا مغرضانه حرف می‌زند و يا بی‌اطلاع است. در تمام محورهای اين فعاليت ما به صورت کاملأ شفاف عمل می‌کنيم.»
وی در مورد تحقيق و بررسی فعاليت‌های اقتصادی سپاه از سوی مجلس يا ارگان‌های ديگر گفت: «تا کنون از سوی هيچ‌يک از نهادهای نظارتی و حتی مخالفين درخواست تحقيق و تفحص از فعاليت‌های اقتصادی سپاه نشده است. به عبارت ديگر هيچ‌کس تا کنون چنين درخواستی نکرده ولی از سوی برخی مغرضين و حتا دوستان، بخشی از فعاليت اقتصادی سپاه زير سئوال رفته است.»
از زمان پايان جنگ ايران و عراق در سال ۱۳۶۷ خورشيدی سپاه پاسداران وارد فعاليت‌های اقتصادی شد. اگر چه بودجه سپاه محرمانه است و گزارش مالی‌ای از فعاليت‌های اقتصادی آن نيز منتشر نمی‌شود اما صاحب‌نظران اقتصادی اين ارگان نظامی را يکی از قدرتمندترين سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادی در ايران می‌دانند که هم‌اکنون فعاليت‌های اقتصادی آن به خارج از ايران نيز گسترش يافته است.
  موقعيت ويژه سپاه، اين نهاد را از شرکت در مزايده‌های اقتصادی برای خريد سهام شرکت‌ها بی‌نياز کرده‌است. همچنين شرکت‌های زيرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء سپاه پروژه‌های نفتی را در انحصار خود قرار داده‌اند.
قرارگاه خاتم‌الانبياء پس از جنگ ايران و عراق با دستور آيت‌الله خامنه‌ای تشکيل شد و هدف از تأسيس آن آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و نيرو و راه‌سازی بود. اين شرکت با اين‌که تحت تحريم‌های شديد بين‌المللی قرار دارد هم اکنون بزرگ‌ترين پروژه‌های اقتصادی ايران و منطقه در حوزه‌های مهمی چون پروژه‌های نفتی در دست دارد.
سردار يزدی دليل روشن بودن فعاليت‌های اقتصادی سپاه را چنين بيان کرد: «اکثر قراردادهايی که سپاه منعقد می‌کند با دولت است که بودجه آن در مجلس شورای اسلامی تصويب می‌شود و برای نمايندگان مردم، ديوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و... کاملأ شفاف است و نگاه آنان می‌تواند تا عمق فعاليت‌های سپاه برود.»
وی در مورد قراردادهای خارجی سپاه گفت که اين قراردادها به درخواست دولت انجام شده و اگر کشوری نتواند به تعهد خود در پرداخت هزينه‌ها عمل کند، دولت ايران آن را به سپاه پرداخت خواهد کرد.
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه گفت پشتيبانی دولت از فعاليت‌های اقتصادی سپاه در خارج از ايران تنها از سوی دولت‌های محمود احمدی‌نژاد نبوده و در دولت‌های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی نيز چنين حمايت‌های می‌شده است.
وی در مورد واگذاری سهام مخابرات به سپاه پاسداران گفت: «توسط برخی بزرگ نمايی و گفته شد بنياد تعاون شبه دولتی است و يا رقابت صحيح در واگذاری صورت نگرفته است، در حالی که کاملأ مشخص است، چند بار اين موضوع در شورای رقابت اصل ۴۴ و کميسيون‌های مختلف مجلس بررسی شد و هيچ ابهامی وجود ندارد.»
در مهرماه ۱۳۸۸ در جريان رقابت دو کنسرسيوم «اعتماد مبين» و «مهر اقتصاد ايرانيان» برای خريد ۵۰ درصد سهام مخابرات به علاوه يک سهم، «اعتماد مبين» وابسته به سپاه پاسداران هر سهم اين شرکت را ۳۴۰ تومان و ۹ ريال خريداری کرد.
دو شرکت «اعتماد مبين» و «مهر اقتصاد ايرانيان» که داوطلب خريد اين سهام بودند هر دو از زيرمجموعه‌های اقتصادی و تجاری سپاه پاسداران به‌شمار می‌روند.
سردار يزدی در بخش ديگری از سخنان خود گفت که سپاه هم اکنون مبلغ بالايی را به‌خاطر فعاليت‌های اقتصادی قرارگاه خاتم‌الانبياء از دولت طلبکار است و دولت نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.
وی در مورد عدم توانايی پيمانکاران داخلی با قرارگاه خاتم‌الانبياء گفت فرماندهی کل سپاه ابلاغيه‌ای صادر کرده است که بر اساس آن «به هيچ عنوان قرارگاه سازندگی وارد پروژه‌هايی که ساير پيمانکاران داخلی می‌توانند انجام دهند، نمی‌شود.»
وی در همين حال افزود: « سعی ما بر اين بوده در قراردادهای کلان داخلی که پيمانکاران داخلی از عهده آن بر نمی‌آمدند يا در مناقصه‌های بين‌المللی ورود پيدا کنيم.»
سردار يزدی در پايان سخنان خود گفت: «به جرأت می‌توانم بگويم هيچ پوشش و استتاری راجع به فعاليت‌های اقتصادی سپاه وجود ندارد. زيرا اين‌ها مزايده و مناقصه‌هايی است که در کشور مشهود است. مگر می‌شود ما از شرکت نفت خط لوله‌ای را بگيريم ولی کسی نفهمد؟ مگر می‌شود رقم اين قرارداد مبهم باشد؟! اين رقم در بودجه ساليانه دولت برای وزارت نفت تعيين شده است. چطور اين قرارداد شفاف نيست؟!»
اين در حالی است که نفوذ سپاه پاسداران در بخش قانون‌گذاری و اجرائی حکومت ايران در چند سال اخير به شدت گسترش يافته است. محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران چند تن از وزيران خود را از ميان فرماندهان سپاه پاسداران برگزيده است و گروهی از نمايندگان مجلس ايران را فرماندهان سابق سپاه تشکيل می‌دهند.



«دفاع ضعيف» ايران از وضعيت حقوق بشر در اين کشور

هیأت نمايندگی ايران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو پاسخ کوتاهی به موارد نقض حقوق بشر در ايران داد که از ديد ناظران بين‌المللی «بسيار ضعيف» بود.
به گزارش تارنمای کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران هیأت نمايندگی ايران در شورای حقوق بشر به گزارش بان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل که روز گذشته به شکل رسمی ارائه شد، پاسخ کوتاهی داد.
بنا به اين گزارش، پاسخ هیأت نمايندگی ايران توسط علی بحرينی که فرد ناشناخته‌ای در ميان ديپلمات‌های ايرانی به‌شمار می‌رفت، خوانده شد.
گزارش دبيرکل سازمان ملل به شکل غيررسمی روز دوشنبه ۱۵ مارس منتشر شده بود. وی در اين گزارش از افزايش نقض حقوق بشر در ايران ابراز نگرانی کرد.
در گزارش بان کی‌مون اعلام شد که حکومت ايران به سرکوب مخالفان خود ادامه می‌دهد و به آن شدت بخشيده است.
دبير کل سازمان ملل از ادامه بازداشت و حبس روزنامه‌نگاران، وکلا و وبلاگ‌نويسان ايران نوشت و گفت که جمهوری اسلامی از فعاليت شغلی آن‌ها جلوگيری می‌کند و گزارش‌هايی از شکنجه و محاکمات ناعادلانه آن‌ها فراوان است.
وی در گزارش ۱۸ صفحه‌ای خود از اعدام زندانيان سياسی، نوجوانان و قاچاقچيان مواد مخدر در ايران شديدأ انتقاد کرد و تأکيد نمود که اين‌ اعدام‌ها افزايش يافته‌اند.
در نشست روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گزارش بان کی‌مون به شکل رسمی ارائه شد.
در اين گزارش افزون بر مواردی که آمد موضوع تازه‌ای مبنی بر تأييد اعدام‌های گسترده در مشهد از سوی مقام‌های ايرانی نيز ذکر شده است. بان کی‌مون گفته است که يک عضو هيأت نمايندگی ايران اعدام ۶۰ نفر در مشهد را تأييد کرده است.
پيش از اين در روز ۲۲ دسامبر ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطع‌نامه‌ مصوب کميته سوم اين مجمع درباره وضعيت حقوق بشر در ايران را به تصويب رسانده بود.
در اين قطعنامه که با ۷۸ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۵۹ رأی ممتنع به تصويب رسيد از مجازات‌های «غير انسانی»، «اعدام برای افراد زير ۱۸ سال»، «شکنجه»، «نابرابری گسترده جنسيتی»، «خشونت عليه زنان»، «سنگسار» و «قطع عضو» به شدت انتقاد شده بود.
نماينده ايران روز گذشته در پاسخ گفت: «جمهوری اسلامی ايران براين نکته تأکيد می‌کند که تصويب قطع‌نامه ۶۵/۲۲۶ نتيجه انگيزه‌های سياسی برخی کشورهاست و کشورهای زيادی به آن رأی منفی دادند. ما معتقديم که تصويب قطع‌نامه سوم مخدوش‌سازی تأسف‌بار سيستم حقوق بشر سازمان ملل است و محتوای آن غيرقابل توجيه و غيرموجه است. برخلاف مخالفت قوی با قطع‌نامه ما آمادگی خود را برای فراهم ساختن همه اطلاعات لازم به دفتر کميساريای عالی برای گزارشی بی‌طرفانه هستيم.»
علی بحرينی همچنين گفت ايران معتقد است که گزارش دبيرکل سازمان ملل انعکاس صادقانه از وضعيت واقعی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران نيست.
نماينده ايران اطلاعات ارائه شده توسط بان کی‌مون را «ضعيف» و محتوای آن را «گمراه‌کننده» خواند. وی افزود: «گزارش دبيرکل از فقدان توازن و بی‌طرفی رنج می‌برد و اطلاعات آن از مجموعه گزيده‌شده‌ای به دفتر کميسياری عالی حقوق بشر ارسال شده است.»
علی بحرينی گفت جمهوری اسلامی «دستاوردهای بسياری» در حوزه‌های مختلف داشته است که انتظار می‌رفت دبيرکل سازمان ملل در گزارش خود از آن‌ها ياد کند.
وی در مورد نظارت بر حقوق بشر در جمهوری اسلامی از «سيستم خودنظارتی» در اين کشور گفت و افزود: «جمهوری اسلامی ايران متعلق به مردم است و پاسخگوی خواست آن‌هاست بر همين اساس مکانيزم‌های نظارتی مختلفی تعبيه شده که عملکرد صحيح دولت و بخش قضايی را تضمين می‌کند.»
وی از تصويب قانون شهروندی در سال ۲۰۰۴ خبر داد که براساس آن در هر استان دفاتری برای نظارت بر نحوه عمل به قانون در نظر گرفته شده است.

به گزارش کمپين بين‌المللی حقوق بشر، ايران با شرکت هیأت ۸۰ نفره خود در اين نشست و پاسخی که ارائه داد «بسيار ضعيف» عمل کرد و ديپلمات‌های حاضر پاسخ اين کشور را فاقد ارزش حقوقی ارزيابی کرده‌اند.
اين گزارش می‌افزايد ايران به هيچ يک از موارد ذکر شده در گزارش دبيرکل سازمان ملل به شکل مشخص پاسخ نداده و به «حرف‌های کلی و شعارگونه» بسنده کرده است.
هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در گفت‌وگو با تارنمای جنبش راه سبز (جرس) پاسخ ايران را «شگفت‌انگيز» خواند و گفت دولت ايران در پاسخ خود تنها اعلام کرد که اين گزارش «انگيزه سياسی» دارد.
وی در مورد احتمال تصويب قطع‌نامه جديد عليه نقض حقوق بشر در ايران که امروز قرار است انجام شود، گفت: «به احتمال خيلی زياد قطع‌نامه تصويب خواهد شد. نکته‌ حائز اهميت آن‌که بخش ديپلماتيک ايران برای جلوگيری از ارائه قطع‌نامه يا جذب کشورهايی که معمولأ به حرف ايران گوش می‌دادند موفق نبوده و به نظر می‌رسد که حمايت ديپلماتيک آنان را هم کاملأ از دست دادند و راهی هم برای جذب آن‌ها ندارند.»
در صورتی که امروز در ژنو قطع‌نامه‌ای عليه ايران تصويب شود، هم گزارشگر ويژه‌ای از سوی سازمان ملل برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران تعيين خواهد شد، هم از ايران درخواست خواهد شد که با اين گزارشگر همکاری کند و هم امکانات لازم را در اختيار اين گزارشگر قرار دهد.
جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۵ به نمايندگان سازمان ملل اجازه سفر به ايران و تهيه گزارش از وضعيت حقوق بشر در اين کشور را نداده است.
 



فعالان حقوق بشر: پليس سوريه صد نفر را کشته است

فعالان حقوق بشر گفته‌اند که نيروهای امنيتی سوريه با آتش گشودن به روی مردم «بيش از صد نفر» را کشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهدان عينی و فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند که در خشونت‌های بی‌سابقه روز چهارشنبه در شهر درعا، واقع در جنوب اين کشور، دست‌کم صد نفر جان خود را از دست داده‌اند.
ايمان الاسواد، يکی از فعالان حقوق بشر در تماس تلفنی از قبرس با اين خبرگزاری، گفته است: «مطمئنأ بيش از صد نفر کشته شده‌اند و شهر درعا به يک هفته نياز دارد تا شهيدان خود را خاک کند.»
اين فعال حقوق بشر نيروهای امنيتی سوريه را متهم ساخت که از گلوله‌های واقعی عليه تظاهرکنندگان استفاده می‌کنند.
يک فعال ديگر عرصه حقوق بشر اعلام کرد که «تعداد کشته‌شدگان شهر درعا و مناطق اطراف آن از ۱۵۰ نفر بيشتر است.»
پيش از اين بر اساس اطلاعات فعالان حقوق بشر و شاهدان عينی تعداد کشته‌شدگان روز گذشته در درعا ۱۵ نفر اعلام شده بود.
امروز بيش از ۲۰ هزار نفر در مراسم تشييع جنازه‌ چند تن از کشته‌شدگان که از مسجد العمری آغاز شده بود شرکت کردند.
مردم شرکت‌کننده در اين تشييع جنازه شعار می‌دادند: «با روح و خون خود، خودمان را فدای تو می‌کنيم ای شهيد.»
  همچنين نهادهای مدافع حقوق بشر از بازداشت‌های گسترده در سوريه خبر داده‌اند. به گزارش «ديده‌بان حقوق بشر در سوريه» احمد هديفه، دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری و وبلاگ‌نويس ۲۸ ساله امروز توسط نيروهای امنيتی در دمشق بازداشت شد.
«ديده‌بان حقوق بشر در سوريه» می‌گويد وی به دليل «فعاليت‌های‌اش در فيس‌بوک در دفاع از اعتراضات شهر درعا» دستگير شده است. اين دانشجو در فيس‌بوک نوشته بود: «بازداشت‌های بی‌سابقه فعالان جامعه مدنی از سوی نيروهای امنيتی صورت گرفته است.»
سازمان عفو بين‌الملل نيز به‌نوبه خود فهرستی از ۹۳ نفر از دستگيرشدگان در شهرهای مختلف سوريه را منتشر کرده است. اين سازمان اعلام کرده که «تعداد واقعی بازداشت‌شدگان ظاهرأ بسيار بيشتر است.»
در فهرست عفو بين‌الملل از نوجوان ۱۴ ساله تا بزرگ‌سال ۴۵ ساله ديده می‌شود. دانش‌آموزان، روشنفکران، روزنامه‌نگاران و فعالان در اين فهرست هستند.
«کميته حقوق بشر سوريه» نيز که مقر آن در لندن است در تارنمای خود اعلام کرد که مقام‌های سوريه‌ای خالد المصری، سربازی را که حاضر نشده به مردم معترض در مسجد العمری شليک کند، کشته‌اند. اين خبر از سوی منابع ديگر تأييد نشده است.
شهر درعا ۷۵ هزار نفر جمعيت دارد و در ۱۲۰ کيلومتری جنوب دمشق، پايتخت سوريه، واقع است. در اين شهر از روز ۱۸ مارس تجمع‌هايی عليه حکومت بشار اسد برگزار شده است.
مقام‌های حکومتی سوريه اعتراضات اخير در شهر درعا را درگيری با يک «باند مسلح» عنوان کرده‌اند که در مسجد العمری اين شهر «اسلحه پنهان کرده و چهار نفر را کشته‌اند.»
جنبش اعتراضی بی‌سابقه‌ای از روز ۱۵ مارس در سوريه آغاز شده است. اين جنبش پس از فراخوانی در فيس‌بوک با عنوان «انقلاب سوريه عليه بشار اسد ۲۰۱۱» شکل گرفت.
در اين فراخوان آمده بود که اين جنبش در راه «سوريه بدون استبداد، بدون قانون وضعيت فوق‌العاده و دادگاه‌های ويژه» مبارزه می‌کند.
در آغاز تجمع‌های کوچکی در دمشق برپا شد و سپس اعتراضات به جنوب اين کشور کشيده شد.
  حزب بعث سوريه به رهبری حافظ اسد و پسرش بشار اسد نزديک به نيم قرن است که بر اين کشور حکومت می‌کند.



دفاع وزیر اطلاعات ایران از جشن جهانی نوروز

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران می گويد اين کشور می‌تواند از فرصت برگزاری جشن جهانی نوروز برای اهداف بلندمدت استفاده کند.
مصلحی توضیح بیش‌تری در این باره و آنچه که «اهداف بلندمدت» نامیده، نداده است.
وی به تارنمای «جشن جهانی نوروز» گفته است: «دشمنان همواره به دنبال اين بوده و هستند که آيين و سنت‌های کشورها و ملت‌های مختلف را از بين ببرند و حتی در اين راستا در کشورهای مختلف برای جشن‌هايی مانند کريسمس و يا سنت‌های ساختگی ديگر سرمايه‌گذاری می‌کنند.»
به گفته محمد حسنی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، جشن جهانی نوروز قرار است روزهای هفتم و هشتم فروردین جاری در تهران برگزار شود.
مقامات دولتی پیش‌تر گفته بودند که این مراسم هم‌زمان در شیراز نیز برگزار می‌شود اما اکنون اعلام شده این مراسم تنها در تهران برگزار می‌شود.
در روزهای گذشته، مقامات سپاه پاسداران در شیراز و آیت‌الله اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز با برگزاری جشن نوروز در شیراز و تخت جمشید مخالفت کرده بودند.
محمدرضا فرقانی، مدير کل امور بين‌الملل جشن جهانی نوروز به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفته است حضور روسای جمهور پنج کشور تاجيکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در جشن جهانی نوروز قطعی شده است.
وی همچنین افزوده کشورهای قرقيزستان در سطح معاون نخست وزير، قطر در سطح وليعهد، عمان در سطح وزير امور خارجه و يکی از مقامات کشور آذربايجان در جشن جهانی نوروز شرکت می‌کنند.
  در روزهای اخير موج مخالفت چهره‌های اصولگرا با برگزاری جشن نوروز افزايش يافته اما با اين حال، دفتر رئيس‌جمهور ايران با راه‌اندازی تارنمای «جشن جهانی نوروز» از برگزاری اين جشن خبر داده است.
مجمع عمومی سازمان ملل اسفند سال ۱۳۸۸ در نشستی، ۲۱ ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی عيد نوروز به‌رسميت شناخت و آن را در تقويم خود جای داد.
مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز را جشنی با ريشه ايرانی و قدمتی سه هزار ساله توصيف کرده است.
بيش از ۳۰۰ ميليون نفر عيد نوروز را در آسيا، شبه قاره هند، آسيای مرکزی، خاورميانه، قفقاز، بالکان، حوزه دريای سياه و بسياری از نقاط ديگر جهان گرامی می‌دارند.
  در ايران و افغانستان که تقويم هجری شمسی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسيای ميانه و قفقاز، تقويم ميلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.
عيد نوروز، در شهريور ماه سال ۸۷، به عنوان ميراث فرهنگی و معنوی بشری در سازمان يونسکو، به ثبت رسيده بود.
 



حمله 'جدی' سایبری به نهادهای اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپایی
یک سخنگوی اتحادیه اروپا به بی بی سی گفته است که حملاتی "جدی" در عالم مجازی علیه کمیسیون و سازمان خدمات اقدامات خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفته است.
این حملات در آستانه نشست سران در بروکسل صورت می گیرد. قرار است تصمیم های مهمی در مورد ساختار آینده اتحادیه اروپا، استراتژی اقتصادی آن و جنگ جاری در لیبی در این نشست دو روزه گرفته شود.
جزئیات این حملات سایبری ارائه نشد اما سایر منابع آن را به حمله اخیر به وزارت دارایی فرانسه تشبیه کردند.
یک منبع گفت: "ما اغلب هدف حملات سایبری قرار می گیریم اما این یکی خیلی بزرگ است."
کمیسیون اتحادیه اروپا درحال ارزیابی ابعاد تهدید فعلی است و به منظور جلوگیری از "افشای اطلاعات غیرمجاز" دسترسی بیرونی به ای میل و سیستم "اینترانت" موسسه را بسته است.
از خدمه نیز خواسته شده است کلمات رمز خود را عوض کنند.
آنتونی گراویلی سخنگوی امنیت و فناوری اطلاعات کمسیر اتحادیه اروپا به بی بی سی گفت: "کمیسیون و سازمان خدمات مشاوره خارجی هدف حملات جدی سایبری قرار گرفته اند."
"ما درحال اتخاذ تدابیر فوری برای مقابله با این (حملات) هستیم. تحقیقات شروع شده است. این غیرعادی نیست چون کمیسیون اغلب هدف قرار می گیرد."
آقای گراویلی افزود که او اطلاع ندارد این حمله به نشست سران در بروکسل مربوط باشد.
وزارت دارایی فرانسه در ماه دسامبر هدف حمله سایبری قرار گرفت. در آن حمله فایل های اجلاس ماه گذشته گروه 20 در پاریس نشان شده بود.



بررسی تحریم ۸۰ ایرانی توسط اروپا هفته آینده آغاز می‌شود

اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا پیش از این نام تعدادی از مقامات ایرانی و دست‌اندرکاران برنامه‌های اتمی و موشکی ایران را در فهرست افراد تحت تحریم خود قرار داده است
مقامات اتحادیه اروپا هفته آینده بررسی موضوع افزودن نام های تازه به فهرست خود را، که حاوی نام ایرانیان تحت تحریم است، آغاز می کنند.
یک دیپلمات اروپایی به بهمن کلباسی، خبرنگار بخش فارسی بی بی سی در نیویورک گفته است که دولت‌های ایتالیا و آلمان هنوز با تحریم این افراد موافقت نکرده‌اند.
این فهرست پیشنهادی که نسخه ای از آن در نشریه "پولتیکو" منتشر شده، شامل حدود ۸۰ نام است و از مقامات شناخته شده ایران تا مسئولان بندهای زندان‌های اوین و رجایی شهر را شامل می شود.
این افراد به نقض حقوق بشر متهم شده اند.
نام سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، سرتیپ مسعود جزایری، معاون رئیس ستاد کل، سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، سرتیپ یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه، سرتیپ بهرام حسینی مطلق، فرمانده سپاه سیدالشهدا استان تهران، سرتیپ عبدالله عراقی و سرتیپ حسین همدانی، فرماندهان پیشین و فعلی سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ، سرتیپ محمد حجازی، فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه شهر تهران، علی خلیلی، معاون بهداری قرارگاه ثارالله اعضای سپاه پاسداران و حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در این فهرست قرار دارد.
همچنین نام محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، علی فضلی، معاون او، حسین الله کرم، "رئیس گروه انصار حزب الله" و عباس کارگر جاوید، "بسیجی متهم به قتل ندا آقاسلطان" در این فهرست دیده می‌شود.
از میان فرماندهان و مقامات پلیس ایران، نام اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی، احمدرضا رادان، معاون او، عزیز الله رجب زاده، فرمانده پیشین پلیس تهران، حسین ساجدی نیا، فرمانده فعلی پلیس تهران، علیرضا اکبرشاهی، فرمانده انتظامی استان های تهران و البرز و نبی الله حیدری، رئیس پلیس فرودگاه های کشور در فهرست پیشنهادی اتحادیه اروپا قرار دارد.
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور، صادق محصولی، وزیر پیشین کشور و وزیر فعلی رفاه، مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری، محمد حسینی، وزیر ارشاد اسلامی، رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و کامران دانشجو، وزیر علوم به همراه تعدادی از معاونان وزرای دولت ایران هم در معرض تحریم های جدید هستند.
از میان مقامات قضایی، نام صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، ابراهیم رئیسی، معاول اول او، سعید مرتضوی، دادستان پیشین عمومی و انقلاب تهران، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران و وزیر پیشین اطلاعات و عباس جعفری دولت آبادی، دادستان فعلی تهران و غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان ها در فهرست پیشنهادی دیده می شود.
از میان قضات، نام قاضی ابوالقاسم صلواتی، قاضی محمد مقیسه، قاضی پیرعباسی، قاضی حسن حداد، قاضی علی اکبر حیدری فر، قاضی احمد زرگر، قاضی حاج محمدی، قاضی کاووسی، قاضی کابلی، قاضی سلطانی، قاضی یساقی و قاضی هاشم زاده در فهرست قرار دارد.
فهرست پیشنهادی شامل نام تعداد دیگری از مقامات دادستانی و همچنین روسای زندان ها و بندهای مختلف زندان های اوین و رجایی شهر کرج هم هست.
نام افراد سرشناس دیگری چون احمد جنتی، محمد یزدی، محمدتقی مصباح یزدی، احمد خاتمی، حسین شریعتمداری (مدیرمسئول روزنامه کیهان) و محمدعلی رامین (معاون پیشین مطبوعاتی وزیر ارشاد اسلامی) نیز در فهرست پیشنهادی برای افزوده شدن به نام افراد تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد.



'فرانسه یک جنگنده لیبی را سرنگون کرد'

بنا به گفته یک مقام آمریکایی، جنگنده های فرانسوی برای اولین بار در عملیات نظامی بین المللی علیه لیبی، یک هواپیمای نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی را سرنگون کرده اند.
گزارش ها حاکی است که این حادثه در نزدیکی شهر تحت محاصره مصراته رخ داده است.
دهها موشک نیروهای ائتلاف بین المللی به پایگاه های نظامی در لیبی اصابت کرده اند. هدف از پرتاب این موشک ها جلوگیری از حملات هوایی نیروهای معمر قذافی بوده است.
مقامات بریتانیایی روز چهارشنبه (23 مارس)، گفتند دیگر تهدیدی به نام نیروی هوایی لیبی وجود ندارد.
نیروهای ائتلاف بین المللی پنج شب متوالی اهداف دولتی در لیبی را زیر آتشبار خود قرار داده اند.
ارتش فرانسه گفت هواپیماهای این کشور یک پایگاه هوایی را در 250 کیلومتری سواحل جنوبی لیبی بمباران کرده اند. ظاهرا این حادثه ارتباطی با ساقط شدن هواپیمای لیبیایی ندارد.
مقامات فرانسوی اطلاعات بیشتری در باره محلی که مورد هدف قرار داده اند یا میزان آسیبی که به آن وارد شده، نداده اند.
در همین حال، اعضای سازمان ناتو در باره قبول مسئولیت نظارت بر مقررات پرواز ممنوع بر فراز لیبی بحث و گفتگو کرده اند اما این گفتگوها تا کنون بدون نتیجه بوده است.
ترکیه در برنامه محاصره دریایی لیبی مشارکت دارد اما در باره تفویض فرماندهی عملیات پرواز ممنوع از آمریکا به ناتو ابراز نگرانی کرده است.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از همه طرف ها در لیبی خواسته است دست از تخاصم بردارند.
مارتین نسریکی، سخنگوی آقای بان گفت: "تمام کسانی که قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر را نقض کنند، بدانند که به طور کامل باید پاسخگو باشند."
روز پنجشنبه (24 مارس)، همچنین آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، گفت از میان برداشتن توان نظامی سرهنگ قذافی، رهبر لیبی، طی چند روز یا چند هفته انجام خواهد گرفت اما به طور قطع، به چند ماه نخواهد رسید.
آقای ژوپه از سرعت عملیات بمباران لیبی دفاع کرد و گفت هیچکس نمی تواند انتظار داشته باشد که نیروهای سرهنگ قذافی در کمتر از یک هفته متلاشی شوند.
در همین حال، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته است که دولتش به عمیق تر کردن ارتباطاتش با نیروهای مخالف در لیبی ادامه می دهد.
او از مخالفان آقای قذافی خواست سازمان دهی برای به جریان افتادن فرآیند انتقال قدرت را آغاز کنند.
آقای هیگ گفت دولت بریتانیا با شورای ملی موقت که در شهر بنغازی، دومین شهر لیبی، پایه گذاری شده، در تماس بوده است و محمود جبریل، فرستاده ویژه این شورا، به لندن دعوت شده است.
دولت بریتانیا میزبان کنفرانس بین المللی در باره لیبی است که قرار است سه شنبه آینده (29 مارس)، برگزار شود.
آقای هیگ همچنین گفت که به عنوان بخشی از برنامه شدیدتر کردن فشارهای دیپلماتیک بر سرهنگ قذافی، اتحادیه اروپا تحریم های خود علیه صنایع نفتی لیبی را سخت تر کرده است.



جــرس:
شیرین عبادی برنده نوبل صلح، در گفت‌وگوئی با روزنامه آلمانی «وستفالن بلات» آغاز اعتراضات تازه در ایران را ممکن دانسته و گفته است:"در زیر خاکستر آتشی نهفته که هرلحظه می‌تواند شعله‌ور شود."
شیرین عبادی: بعد از انتخابات 88 آخرین بخش  آزادی سیاسی ایرانیان نیز سلب شد به گزارش خبرگزاری آلمان، عبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با این روزنامه که در شهر دانشگاهی بیلفلد آلمان منتشر می‌شود، تصریح کرده است:"دولت ایران به علت تشدید مشکلات اقتصادی، پشتیبانان خود را در میان مردم این کشور به شکلی فزاینده از دست می‌دهد و به موازات آن به خشونت بیشتر علیه مردم متوسل می‌شود.
رئيس کانون مدافعان حقوق بشر گفته است: "آخرین ذره آزادی سیاسی مردم ایران، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ از آن‌ها سلب شده است."
برنده نوبل صلح، در بخشی دیگر از مصاحبه خود به مردم تونس و مصر توصیه کرد که در پیشبرد روند جنبش خود، به حقوق‌بشر و دموکراسی اهمیت بدهند و مانع از آن شوند که کشورشان از یک دیکتاتوری به دام دیکتاتوری دیگری بیافتد.
عبادی با اشاره به انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران، از مردم مصر و تونس خواست مواظب باشند که نظیر چنین روندی در کشور آن‌ها بروز نکند. عبادی افزود: "در آن زمان، ما فکر می‌کردیم همین که شاه برود کافی است."



جرس:
یک هیات منصفه فدرال آمریکا چهار عضو یک خانواده کلمبیایی را متهم به تلاش برای فروش ۲۲ موتور جت جنگی اف ۵ به ایران کرده است.
بر اساس کیفرخواستی که دادگستری بخش جنوبی ایالت فلوریدای آمریکا روز چهارشنبه منتشر کرده، فلیپه اکوری و سه عضو دیگر خانواده اش متهم هستند که حاضر شدند این موتورها را به مامورین مخفی وزارت امنیت داخلی بفروشند تا از طریق میامی به ایران صادر شود.
به گزارش بی بی سی، مقام های آمریکایی می گویند که آقای اکوری احتمالا در کلمبیا ست، اما دیه گو اکوری، آمپارو اکوری والدز و کارلوس آفردو پانتوحا کورال دستگیر شده اند.
تحریم های آمریکا بیش از سه دهه است که صدور تسلیحات، قطعات یدکی و فناری نظامی را به ایران ممنوع کرده است.
به جز موارد استثنایی که باید به تایید وزارت خزانه داری برسد، فروش هر نوع کالا، فناوری و خدمات از آمریکا به ایران ممنوع است.
این کیفرخواست می افزاید مامورین مخفی اف بی آی در پوشش واسطه با این متهمین که آگهی فروش ۲۲ موتور اف ۵ را به ارزش ۳۲۰ هزار دلار بر روی اینترنت منتشر کرده بودند تماس گرفتند. پس از مذاکراتی که از ژانویه تا مارس گذشته به طول انجامید، آقای اکوری و شرکایش برای فروش این موتورها با علم به اینکه مقصد آنها ایران است، به توافق رسیدند.
انتونی مانجیونه، مامور ویژه وزارت امنیت داخلی در میامی گفت: "این برای امنیت ملی آمریکا بسیار حیاتی است که دست افراد خطرناک به فناوری های حساس نرسد."
سه فقره از اتهام های این متهمین هر کدام تا ۲۰ سال زندان در پی دارد. فقره چهارم تا ۵ سال و فقره پنجم تا ۱۰ سال حبس می تواند داشته باشد.
بر اساس شکوائیه صادر شده، در جنگنده ایرانی صاعقه از موتورهای اف ۵ استفاده می شود.
ایران و ونزوئلا دو کشوری هستند که جت های اف ۵ را همچنان در ناوگان جنگی خود دارند.





هادی قائمی: هیات ایرانی در جلب آراء اعضای شورای حقوق بشر سازمان‌ملل ناکام ماند  جرس: گزارش دبیر کل سازمان ملل، درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، امروز در شورای حقوق بشر این سازمان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و نماینده‌ی ایران نیز فرصتی در اختیار داشت تا پاسخی برای موارد مطرح شده در این گزارش عنوان کند.
 هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران که هم اکنون برای شرکت در اجلاس حقوق بشر سازمان ملل، در شهر ژنو به سر می‌برد ضعف دیپلماتیک هیات ایرانی را "چشم‌گیر" عنوان می‌کند و معتقد است که "هیات ایرانی در استفاده از فرصت خود برای جلب آرا ناکام ماند، تا قعطنامه‌ی امروز تصویب نشود."
 امروز پنجشنبه در شورای حقوق بشر، قطعنامه‌ای برای تصویب به رای گذاشته می‌شود که در صورت تایید آن ایران باید پذیرای نمایندگان سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در کشور باشد.
هادی قائمی از تحلیل‌هایی سخن به میان می‌آورد که ضعف دیپلمات‌های ایرانی را به "نارضایتی‌های موجود در وازارت خارجه" نسبت می‌دهند و بر اساس این تحلیل‌ها این "نارضایتی‌ها" موجب شده در وزارت خارجه از ورود گزارشگر "استقبال" شود یا دست کم "اراده‌ای" برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه وجود نداشته باشد.
 با این فعال حقوق بشر و کارشناس امور ایران، درباره نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و گزارش دبیر کل این سازمان از وضعیت حقوق بشر در ایران به گفت‌وگویی نشسته‌ایم که در پی می‌آيد:

دولت ایران امروز زمانی پنج دقیقه‌ای در اختیار داشت تا پاسخی به گزارش بان‌کی‌مون درباره نقض حقوق بشر در ایران، در جلسه‌ی سازمان ملل ارائه کند. هیات ایرانی چطور از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کرد؟

از آنجایی که گزارش دبیر کل بسیار مستدل بود و به موارد متعدد، جزئی و دقیقی از نقض حقوق بشر در ایران پرداخته بود انتظار می‌رفت که ایران جواب درخور این گزارش تهیه و ارائه کند. اما بسیار شگفت‌انگیز بود دیپلمات‌های ایرانی متنی را که خواندند بسیار خارج از متن گزارش بود. نماینده‌ی ایران گزارش را سیاسی خواند و ادعا کرد که منابع آن غیرقابل استناد هستند و به جای پاسخ، دوباره تمام حرکات سازمان ملل را سیاسی خواند و آن را به کشورهایی که مخالف سیاست‌های ایران هستند ربط داد. این موضوع بسیار باعث تعجب بود؛ چون این فرصتی است که در اختیار هر هیاتی قرار می‌گیرد تا بتواند رای‌ها را به نفع خودش تغییر دهد و توضیحات خودش را بدهد که چرا باید نمایندگان به اظهارات این دولت رای دهند. چرا که فردا قرار است قطعنامه‌ای بر علیه ایران برای تصویب به رای گذاشته شود و ایران می‌توانست از این فرصت که در اختیار داشت برای جلب آرا استفاده کند. اما عملکرد هیات ایرانی بسیار ضعیف بود و اصلا از این فرصت استفاده نکرد و در این امر کاملا ناکام ماند. هیچ یک از موارد مطرح شده در گزارش را به چالش نکشید و به جای آن ادعای خیلی جالبی شد که در کشور ما، مکانیزم‌های نظارتی کشوری بسیاری وجود دارند و به طور تلویحی اشاره شد که هیچ نیازی به نظارت بین‌المللی نیست؛ دلیلی هم که در این زمینه آوردند، تصویب قانون حقوق شهروندی بود. نمایندگان جمهوری اسلامی ادعا کردند که هیات‌های نظارتی حقوق شهروندی در همه شهرها و محله‌ها و مکان‌های کشور فعال هستند و حقوق مردم را تضمین می‌کنند و هیچ نقض حقوق بشری در ایران وجود ندارد. در کنار این اظهارات، گله هم شد که چرا در گزارش دبیر کل به پیشرفت‌ های حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم ایران نپرداخته و ادعا شد در جمهوری اسلامی پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است.

جوابیه جمهوری اسلامی ایران نسبت به گزارش دبیر کل سازمان ملل امروز توسط چه کسی خوانده شد؟

بیانیه‌ی جمهوری اسلامی ایران توسط آقای "علی بحرینی" خوانده شد که نام‌اش برای ما آشنا نبود به عنوان سفیر ایرانی و از تهران آمده بود. اما به هر روی نماینده‌ی رسمی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل بود. جدا از شخص، آنچه امروز بسیار چشمگیر بود ضعف دیپلماتیک ایران در تهیه بیانیه بود و یک تحلیلی که عنوان می‌شود این است که شاید افرادی در وزارت خارجه هستند که یا هیچ‌گونه مهارتی برای رسیدگی به این پرونده در سطح بین‌المللی ندارند یا این‌ که اراده‌ی این کار وجود ندارد و خودشان نمی‌خواهند که فعال باشند و در وزارت خارجه افراد ناراضی‌ به حدی هستند که از ورود گزارشگر استقبال می‌کنند و شاید همین است که ضعف دیپلماتیک ایران بسیار چشم‌گیر بود.

آقای قائمی، در گزارش بان‌کی‌مون درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، به مواردی چون شلاق، قطع عضو و سنگسار زنان و مردان اشاره شده است که پیشتر نیز در گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران آمده بود. آیا در این گزارش به موارد جدیدتری هم اشاره شده است؟

روند نقض حقوق بشر در ایران متداوم بوده است و تقریبا تمام مواردی که ذکر شده بود در یک سال و نیم گذشته هم وجود داشته، اما در یک مورد اطلاعات جدیدی برای اولین بار و درباره اعدام‌های مخفی و گروهی در ایران مطرح شد. همان‌طور که می‌دانید گزارش‌های بسیاری داده شده که صدها نفر در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شده‌اند. در گزارش بان‌کی‌مون این اعدام‌ها تایید شده‌ و منبع تایید این اعدام‌ها هم خود مقامات دولت ایران بوده‌اند. بان‌‌کی‌مون گزارش داد که در ماه دسامبر وقتی که مقاماتی از ژنو از سوی کمیساری عالی حقوق بشر در ایران بودند برای دو روز، از مقامات ایرانی در مورد اعدام‌ها سوال کردند و آن‌ها هم این اعدام‌ها را تایید کردند اما ادعا کردند که اعدام‌ها فقط ۶۰ مورد بوده در حالی که بنابر گزارش ها احتمالا این آمار چندین برابر بوده است. به هر حال از آنجایی که مقامات ایرانی این اعدام‌ها را تایید کرده، روی هم رفته گسترش اعدام‌ها در ایران، که از اول ژانویه ۲۰۱۱ به بیش از ۱۶۰ فقره رسیده، نشان داد که مساله اعدام‌ها بسیار بسیار ویژه بوده است.

پیش‌بینی‌ شما از جلسه‌ی روز پنجشنبه چیست؟ به نظرتان قطعنامه  به تصویب می‌رسد و فرستادن نمایندگان ویژه حقوق‌ بشر سازمان ملل برای بررسی حقوق بشر در ایران وارد فاز اجرایی می‌شود؟

طبق گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی که در شش ماه گذشته ما با نمایندگان ۴۷ کشور شورا داشته‌ایم بر این باوریم که یک اجماع جهانی درباره وسعت بحران حقوق بشر در ایران به وجود آمده است؛ آگاهی‌های بسیاری نسبت به جزئیات به وجود آمده و دولت ایران کاملا ناتوان بوده است که این نگرانی‌ها را جواب بدهد یا حتی سرپوشی کند. بر این باوریم که به احتمال خیلی زیاد قطع‌نامه تصویب خواهد شد. نکته‌ی حائز اهمیت آن‌که بخش دیپلماتیک ایران برای جلوگیری از ارائه قطعنامه یا جذب کشورهایی که معمولا به حرف ایران گوش می‌دادند موفق نبوده و به نظر می‌رسد که حمایت دیپلماتیک آنان را هم کاملا از دست دادند و راهی هم برای جذب آن‌ها ندارند.

در حال حاضر چه کشورهایی هستند که جمهوری اسلامی توانسته با لابی‌های مختلف، آن‌ها را با خودش همراه کند و ممکن است که در جلسه‌ی فردا رای آن‌ها را داشته باشد؟

جمهوری اسلامی تلاش‌های بسیاری کرده است، گرچه به نظر می‌رسد این تلاش‌ها شکست خواهد خورد؛ نمونه‌ کشورهایی که همراه با ایران خواهند بود یعنی رای منفی خواهند داد، در اقلیت کامل هستند در مقایسه با کشورهایی که رای ممتنع یا مثبت خواهند داد. تنها حدود ۸ یا ۹ کشور از ۴۷ کشور هم اکنون مطمئن هستیم که رای‌شان منفی است مثل چین، کوبا، اکوادور و پاکستان؛ در حالی که کشورهای مسلمان دیگر که معمولا ایران می‌توانست رای‌شان را به نفع خودش تغییر دهد احتمالا ممتنع رای خواهند داد و بر این باوریم که ۲۰ کشور و حتی بالاتر از آن رای مثبت خواهند داد.

اخیرا اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که قصد دارد اقدامات محدود کننده‌ای را در قبال افرادی که در نقض حقوق بشر در ایران دست دارند اجرایی کند. این محدودیت‌ها را در چه زمینه‌هایی پیش‌بینی می‌کنید؟ یعنی این محدودیت‌ها مانند محدودیت‌های ایالات متحده آمریکا در قبال فرمانده سپاه پاسداران در نظر گرفته شد خواهد بود یا این بار عرصه تنگ‌تر خواهند شد؟

خود ما هم منتظر اعلام جزئیات هستیم. اما شکی نیست که دو مورد بسیار واضح خواهد بود. یکی محدودیت سفر آن‌ها به خاک اروپا و دومی مسدود کردن هر گونه داریی که ممکن است این افراد در اروپا داشته باشند. اما باید در این جا بگویم که بعد از آمریکا و اروپا، کشورهایی مثل استرالیا و کانادا هم این کار را خواهند کرد و تمام تلاش ما این است که این گونه تحریم‌ها به کشورهای آسیایی و کشورهایی که احتمال وجود چنین دارایی‌هایی بیشتر است مثل تایلند، سنگاپور و دبی کشیده شود و از آن‌جا که تمام این کشورها در معاملات مالی بانک‌های‌شان به بانک‌های اروپایی و آمریکایی تکیه می‌کنند احتمال این زیاد هست که این بانک‌ها به خاطر از دست ندادن موقعیت‌شان و از دست ندادن دسترسی‌شان به ذخایر ارزی این کشورها، مجبور به تحریم این افراد شوند.




وزیر اطلاعات: دشمن برای انحراف نوروز سرمایه گذاری می کند
جــرس:
در حالیکه میزان اعتراضات به دولت پیرامون مانور تبلیغاتی موسوم به «جشن جهانی نوروز» همچنان ادامه دارد، یک عضو ستاد برگزاری این مراسم، از حضور مقامات هشت کشور در "جشن جهانی نوروز" خبر داده و گفت: تا این لحظه حضور سران كشورهای تاجیكستان، افغانستان، تركمنستان، ارمنستان و عراق در سطح رؤسای جمهور و از كشور قرقیزستان در سطح معاون نخست وزیر، قطر در سطح ولیعهد، عمان در سطح وزیر خارجه و یكی از مقامات كشور آذربایجان در جشن جهانی نوروز قطعی شده است.
این درحالیست که در آستانه مانور تبلیغاتیِ نوروزیِ دولت محمود احمدی نژاد که سعی در "ملی گرا" و "ایراندوست" نشان دادن خود دارد، مخالفت گروهها و شخصیت های اصولگرا نیز همچنان ادامه دارد.
به گزارش فارس، محمدرضا فرقانی همچنین درباره برنامه‌های جشن جهانی نوروز نیز اظهار داشت: ملاقات سران كشورهای اسلامی با رهبری، برگزاری اجلاس در تالار وحدت و سخنرانی سران این كشورها پیرامون نوروز، ملاقات‌های گسترده سران كشورهای شركت كننده در جشن جهانی نوروز با رئیس جمهوری ، تصویب بیانیه این گردهمایی و افتتاح دبیرخانه بزرگداشت نوروز در تهران از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این اجلاس است.
عضو ستاد جشن جهانی نوروز تصریح كرد: مراسم ویژه‌ای نیز در سازمان ملل برای بزرگداشت نوروز در سازمان ملل از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی با همكاری كشورهای تاجیكستان و افغانستان برگزار خواهد شد.

دشمن برای انحراف نوروز سرمایه گذاری می کند
در آستانه نمایش فوق، وزیر اطلاعات نیز می گوید "دشمنان همواره به دنبال این بوده و هستند كه آیین و سنت‌های كشورها و ملت‌های مختلف را از بین ببرند و حتی در این راستا در كشورهای مختلف برای جشن‌هایی مانند كریسمس و یا سنت‌های ساختگی دیگر سرمایه‌گذاری می‌كنند. "
به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جشن جهانی نوروز، حیدر مصلحی با اشاره به سخنان رهبری درباره آنچه "جایگاه نوروز در اسلام" خوانده، خاطرنشان کرد: نوروز یكی از سنت‌های خوبی است كه مردم ما از گذشته تا به امروز داشته‌اند.
وی به ثبت جشن جهانی نوروز با ریشه ایرانی در ٢١ مارس در مجمع جهانی سازمان ملل متحد اشاره كرد و گفت "جمهوری اسلامی می‌تواند از این موضوع به عنوان یك فرصت برای اهداف بلندمدت استفاده كند." 

تداوم مخالفت ها
در آستانه مانور تبلیغاتیِ نوروزیِ دولت محمود احمدی نژاد که سعی در "ملی گرا" و "ایراندوست" نشان دادن دولت دارد، مخالفت گروهها و شخصیت های اصولگرا نیز همچنان ادامه دارد.
طی روزهای قبل، تشکل های مختلف جریان اصولگرا، ضمن انتقاد شدید از دولت و بانیِ این حرکت (اسفندیار رحیم مشایی)، جشن و مراسم فول الذکر را "تجدید و بازسازی جشن های شاهنشاهی" ذکر کرده و خواستار متوقف کردن آن شده بودند، که مکان اعلامی آن از شیراز به تهران اعلام گردید. هر چند دولت بلافاصله مدعی شد که اصلا قصد برگزاری آن در شیراز را نداشته است.

لغو مراسم در سازمان ملل
در ادامه مخالفت ها، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل گفته است كه جشن نوروز ویژه ایرانیان كه قرار بود روز شنبه ششم فروردین برگزار شود به منظور ابراز همدردی با مردم مسلمان منطقه كه توسط حاكمان دیكتاتور آنها و یا نیروهای خارجی كشته‌ شده‌اند، لغو شد. این در حالی است که دولت اعلام کرده بود بعلت عدم حضور دبیرکل سازمان ملل ایران از شرکت در این مراسم خودداری کرده است.
محمد خزاعی در گفت‌‌وگویی با واحد مركزی خبر با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد "فقط مراسم رسمی سازمان ملل متحد كه در اجرای قطعنامه این سازمان و از مدت‌ها قبل با تلاش و محوریت نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد برنامه ریزی و اعلام شده برگزار خواهد شد."
گفتنی است طی روزهای گذشته، سفر اسفندیار رحیم مشایی، مسئول دفتر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک برای شرکت در جشن نوروز نیز لغو شد.
علی رغم لغو مراسم خارجی و فشارهای داخلی، وزیر ارشاد از میزبانی تهران در برگزاری جشن نوروز با حضور رییسان جمهور چند کشور همسایه خبر داده و به ایرنا گفته است "این مراسم را در روزهای هفتم و هشتم فروردین ماه امسال در تالار وحدت تهران برگزار خواهیم کرد."





شورای ملی مخالفان حکومت لیبی، رئیس دولت انتقالی این کشور را معرفی کردجــرس: همزمان با اوج گیری حملات نیروهای ائتلاف علیه تحرکات نظامی حامیان معمر قذافی در لیبی، یک فرمانده نظامی بریتانیایی اعلام کرد که نیروی هوایی لیبی توان جنگی خود را از دست داده و بخش مهمی از پدافند هوایی این کشور نیز منهدم شده است.

همچنین شورای ملی مخالفان حکومت لیبی، محمود جبرئیل از رهبران مخالفان و از سیاستمداران اصلاح‌طلب لیبی را به‌عنوان رئیس دولت انتقالی این کشور معرفی کرده است.
خبرگزاری های غربی روز پنجشنبه اعلام کرده اند که اهدافی نظامی در طرابلس، پایتخت لیبی مورد حمله هوایی قرار گرفته و در مصراته نیز همچنان نبرد سنگینی جریان دارد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، بامداد روز پنج‌شنبه (۲۴ مارس/۴ فروردین) اهدافی در شهر طرابلس از سوی نیروهای ائتلاف بار دیگر بمباران شد و چندین نقطه در طرابلس مورد اصابت موشک ‌و بمب قرار گرفته است.

به گفته شاهدان عینی، صدای انفجارهای مهیب از بخش جنوبی شهر تمامی پایتخت لیبی را لرزانده است. تلویزیون دولتی لیبی تایید کرد که حمله هوایی شبانه به شهر "جفره" در جنوب ‌غربی طرابلس نیز صورت گرفته است. در گزارشات رسمی تصاویری از ساختمان‌های به آتش کشیده و خودروهای نظامی منهدم شده به نمایش گذاشته شده است. دولت لیبی مدعی است که در حملات هوایی بین‌المللی مردم غیرنظامی نیز آسیب دیده‌اند، اما تصویر یا مستنداتی در این مورد ارائه نکرده است.

مصراته، سومین شهر بزرگ لیبی، در شامگاه چهارشنبه و بامداد پنج‌شنبه صحنه نبردهای شدید بوده است. به گفته شاهدان عینی و سخنگوی شورشیان، طرفداران قذافی با تانک و توپخانه ساختمان‌های شهر را بمباران می‌کنند. به گفته شورشیان، اوضاع در این شهر بسیار وخیم است. پیشتر نیروهای بین‌المللی ارتش قذافی را در کنار شهر مصراته مورد حمله قرار داده بودند.

به گفته منابع غربی، نیروهای ائتلاف در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مواضع ارتش لیبی در نزدیکی مصراته و اجدبیه را مورد حملات هوایی قرار داده‌اند. به گفته یک ژنرال ارتش بریتانیا، تاثیر حملات هوایی آشکار شده است. به گفته این مقام نظامی، "نیروی هوایی لیبی به عنوان یک واحد جنگی دیگر وجود ندارد".
به گفته این ژنرال بریتانیایی، واحدهای زمینی ارتش لیبی نیز مستمراَ تحت نظارت نیروهای ائتلاف قرار داشته و در صورت تهدید شهروندان لیبیایی از سوی هواپیمای ائتلاف مورد حمله قرار می‌گیرند. از آغاز نبردها تاکنون نیروهای بین‌المللی بیش از ۳۰۰ عملیات هوایی داشته و ۱۶۲ موشک "توماهاوک" به سوی اهدافی در لیبی پرتاب کرده‌اند.

انتخاب رئیس دولت انتقالی در لیبی
به گزارش شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره، شورای ملی مخالفان دولت لیبی محمود جبرئیل را به‌عنوان رئیس دولت انتقالی این کشور معرفی کرد. جبرئیل از رهبران مخالفان و از سیاستمداران اصلاح‌طلب لیبی است که پیش از این هم برای ایجاد دمکراسی در کشورش فعالیت می‌کرد.
مقر اصلی مخالفان دولت لیبی شهر بنغازی است که در هفته‌های اخیر هدف نهایی نیروهای هوادار معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، بوده است. جنگنده‌های فرانسوی در آخرین لحظات توانستند با انهدام واحدهای زرهی ارتش لیبی، از ایجاد فاجعه‌ای انسانی در بنغازی جلوگیری کنند. فرانسه پیشتر تشکل مخالفان در بنغازی را به عنوان نماینده اصلی کشور لیبی به رسمیت شناخته بود.

توافق درباره نقش ناتو و ورود کشورهای جدید به ائتلاف
به گزارش خبرگزاری آلمان، شامگاه چهارشنبه (۲۳ مارس/۳ فروردین) باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگویی تلفنی با نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه داشت، که به گفته منابع دیپلماتیک در این تماس تلفنی پیرامون فرماندهی عملیات نظامی در لیبی گفت‌وگو شده و از اختلافات میان متحدان غربی در اینباره کاسته شده است.
آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که سه‌شنبه آینده (۲۹ مارس/۹ فروردین) کنفرانسی از وزیران امور خارجه کشورهایی که در جنگ شرکت دارند برگزار خواهد شد. نمایندگان اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا نیز به این نشست دعوت شده‌اند. به گفته ژوپه، پس از این نشست، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو می‌تواند درباره نقش خود در مناقشه لیبی تصمیم بگیرد.
وزیر خارجه فرانسه لندن را به عنوان محل برگزاری کنفرانس پیشنهاد کرده، که به گفته تحلیل‌گران سیاسی، این امر نشانگر آنست که سارکوزی از رهبری ائتلاف به تنهایی صرف‌نظر کرده و خواهان ایجاد نهادی متشکل از کشورهای مختلف است.

به گزارش خبرگزاری ها، در حالیکه فرانسه و کشورهای عضو ائتلاف اعلام کرده بودند که از شرکت تمام کشورها در ائتلاف نظامی علیه قذافی استقبال می‌کنند و مایلند که نمایندگان این کشورها نیز در کنفرانس آتی شرکت جویند، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشته است دیوید كامرون اعلام كرد كه كویت و اردن نیز برای پشتیبانی از حملات كشورهای غربی به لیبی، تجهیزات لوجستیك ارسال می‎كنند.
كامرون روز گذشته در مجلس عوام این كشور گفت: می‎توانم اعلام كنم كه قطری‎ها روز گذشته (دو روز گذشته) جنگنده‎های میراژ را در اولین مشاركت خود و همچنین هواپیماهای پشتیبانی خود را اعزام كردند. همچنین ما حمایت لوجستیك از كشورهایی مانند كویت و اردن نیز دریافت خواهیم كرد.
نخست وزیر انگلیس همچنین اعلام كرد كه "امیدوار است كه حمایت كشورهای دیگری را نیز به دست آورد."
در همین حال، منابع سیاسی در كویت به روزنامه الرأی این كشور اعلام كردند كه آنچه نخست وزیر انگلیس گفته است، دقیق نیست و كویت تاكنون حمایت لجستیك از عملیات نظامی غربی در لیبی اعزام نكرده است.
به گفته منابع سیاسی در كویت، طرف‎های بین‎المللی با اعلام چنین مطلبی در حقیقت خواسته‎اند كه نظر كویت را درباره مشاركت در این عملیات بسنجند.
این منابع همچنین اعلام كردند كه تصمیم نهایی در این خصوص به وزیر دفاع و سران سیاسی و نظامی كشور كویت باز می‎گردد.
این در حالی است كه اتحادیه عرب پیش از این از اعمال منطقه پرواز ممنوع در آسمان لیبی حمایت كرده بود و قطر نیز با اعزام چهار هواپیما نخستین كشور عربی شد كه عملا وارد جنگ غربی‎ها علیه لیبی شد.

لازم به ذکر است در حال حاضر کشتی های ناتو عملیات گشتی زنی در سواحل لیبی را برای اجرای تحریم های تسلیحاتی حکومت سرهنگ قذافی آغاز کرده اند.
این درحالیست که معمر قذافی مجددا در طرابلس گفته است "ما آنها را به هر وسیله ای آنها را شکست می دهیم . ما برای جنگیدن آماده ایم چه در کوتاه مدت چه در دراز مدت. ما در نهایت پیروز خواهیم شد."
يکی از ساکنان ليبی به رویترز گفته است: "همه اش تقصير معمر قذافی است. در ابتدا کسانی که اعتراض می کردند يک خواسته مشروع و مشخص داشتند ولی او به جای پاسخ، به سوی آن ها شليک کرد. حالا ديگر همه خواهان تغيير هستند."




فعالان حقوق بشر: «پليس سوريه ۱۰۰ نفر را کشته است»

فعالان حقوق بشر گفته‌اند که نيروهای امنيتی سوريه با آتش گشودن به روی مردم «بيش از صد نفر» را کشته‌اند.
به گزارش رادیو زمانه به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاهدان عينی و فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند که در خشونت‌های بی‌سابقه روز چهارشنبه در شهر درعا، واقع در جنوب اين کشور، دست‌کم صد نفر جان خود را از دست داده‌اند.
ايمان الاسواد، يکی از فعالان حقوق بشر در تماس تلفنی از قبرس با اين خبرگزاری، گفته است: «مطمئنأ بيش از صد نفر کشته شده‌اند و شهر درعا به يک هفته نياز دارد تا شهيدان خود را خاک کند.»
اين فعال حقوق بشر نيروهای امنيتی سوريه را متهم ساخت که از گلوله‌های واقعی عليه تظاهرکنندگان استفاده می‌کنند.
يک فعال ديگر عرصه حقوق بشر اعلام کرد که «تعداد کشته‌شدگان شهر درعا و مناطق اطراف آن از ۱۵۰ نفر بيشتر است.»
پيش از اين بر اساس اطلاعات فعالان حقوق بشر و شاهدان عينی تعداد کشته‌شدگان روز گذشته در درعا ۱۵ نفر اعلام شده بود.
«کميته حقوق بشر سوريه» که مقر آن در لندن است در تارنمای خود اعلام کرد که مقام‌های سوريه‌ای خالد المصری، سربازی را که حاضر نشده به مردم معترض در مسجد العمری شليک کند، کشته‌اند. اين خبر از سوی منابع ديگر تأييد نشده است.
شهر درعا ۷۵ هزار نفر جمعيت دارد و در ۱۲۰ کيلومتری جنوب دمشق، پايتخت سوريه، واقع است. در اين شهر از روز ۱۸ مارس تجمع‌هايی عليه حکومت بشار اسد برگزار شده است.
مقام‌های حکومتی سوريه اعتراضات اخير در شهر درعا را درگيری با يک «باند مسلح» عنوان کرده‌اند که در مسجد العمری اين شهر «اسلحه پنهان کرده و چهار نفر را کشته‌اند.»
جنبش اعتراضی بی‌سابقه‌ای از روز ۱۵ مارس در سوريه آغاز شده است. اين جنبش پس از فراخوانی در فيس‌بوک با عنوان «انقلاب سوريه عليه بشار اسد ۲۰۱۱» شکل گرفت.
در اين فراخوان آمده بود که اين جنبش در راه «سوريه بدون استبداد، بدون قانون وضعيت فوق‌العاده و دادگاه‌های ويژه» مبارزه می‌کند.
در آغاز تجمع‌های کوچکی در دمشق برپا شد و سپس اعتراضات به جنوب اين کشور کشيده شد.




قطعنامه حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی تصویب شد: گزارشگر ویژه به ایران اعزام می شود

دانشجونیوز: شورای حقوق بشر سازمان ملل به تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رای مثبت داد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس ساعتی پیش ضمن گزارش این خبر نوشته است سازمان ملل با ٢٢ رای موافق در مقابل ۷ رای مخالف، تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی و گزارش وضعیت نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی تصویب کرد.
به گزارش دانشجونیوز این تصمیم پس از یک دوره ٩ ساله مجددا در سازمان ملل گرفته شده است.
کمپین بین المللی حقوق بشر نیز از تصویب قطعنامه امروز گزارشی تهیه کرده، که در ادامه آمده است:
۲۲ کشور شورای حقوق بشر موافق با قطعنامه پیشنهادی علیه ایران در برابر ۷ مخالف و ۱۴ ممتنع به قطعنامه ای علیه ایران رای دادند که به موجب آن باید گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام شود. در این جلسه که دقایقی پیش (ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت ژنو) پایان یافت هیات دیپلماتیک  ایران در دفاع خود از اینکه نباید قطعنامه تصویب شود وقت عمده خود را به حمله به نقض حقوق بشر در آمریکا و متهم کردن به اینکه شورا مورد سوء استفاده قرار گرفته است گذراند و از طرح مباحث اصولی فاصله گرفت. نماینده ایران که عصبی به نظر می رسید حتی حمایت برزیل را نیز از دست داد.  در این جلسه  برزیل  با رای مثبت به قطعنامه عملا ماهها لابی دولت تهران را بی اثر کرد. در این جلسه همپیمانان همیشگی ایران همچون پاکستان، کوبا و چین وچندین کشور دیگر با قطعنامه مخالفت کردند اما برزیل که دولت ایران خیلی روی ان حساب کرده بود با بیانیه ای بسیار حساب شده از قطعنامه و گزارشگر ویژه حمایت کرد.
نمایندگان سازمان های بین المللی حقوق بشر و دیپلمات های حاضر در اجلاس معتقدند که این یکی از فجیع ترین شکست های دیپلمات های ایرانی طی سالهای گذشته است با توجه به فاصله موافقان و مخالفان قطعنامه. کشورهای آرژانتین، بلژیک، برزیل، شیلی، فرانسه، گواتمالا، مجارستان، ژاپن، مالدیو، مکزیک، نروژ، لهستان، مولداوی، کره، سنگال، اسلواکی، اسپانیا، سوییس، اوکراین، انگلستان، آمریکا و زامبیا به این رای مثبت دادند.
کشورهای بنگلادش، چین، کوبا، اکوادور، موریتانی، پاکستان، روسیه به قطعنامه رای منفی دادند. کشورهای بحرین، بورکینافاسو، کامرون، جیبوتی، گابون، غنا، اردن، مالزی، موریتس، نیجریه، اوگاندا، تایلند و اروگوئه رای ممتنع دادند. رای ممتنع عملا به حساب نمی آید و رای مثبت ومنفی تنها شمرده می شود.
یکی از دیپلمات های کشور اکوادر در محل اجلاس به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که رییس هیات نمایندگانی این کشور از رای منفی به قطعنامه شخصا شرمنده است. اما تصمیم برای رای منفی به قطعنامه به صورت مستقیم از سوی رییس جمهور اکوادر آماده و محمود احمدی نژاد شخصا با وی صحبت کرده است.
محموداحمدی نژاد وبرخی مقامات بلندپایه ایرانی در چندین مورد تماس هایی را برای جلب رای کشورهایی که احتمال داده می شد رای ممتنع و حتی موافق بدهند داشته است. علی اکبر جوانفکر اوائل ماه جاری مسیحی به برزیل سفر کرد و تلاش کرد نظر رییس جمهوری این کشور را برای رای منفی یا حتی ممتنع به قطعنامه جلب کند. اما سخنان نماینده برزیل یکی از قدرتمندترین و مستدل ترین سخنرانی های امروز در محل اجلاس بود که به موجب آن ضمن استقبال از قطعنامه خواستار همکاری ایران با مکانیسم های نظارتی سازمان ملل شد.
یکی از دیپلمات های غربی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که جلسه در شوک بود به دلیل تعداد موافقان و تعداد کشورهایی که انتظار می رفت با قطعنامه مخالفت کنند اما رای ممتنع دادند و عملا پشت تهران را خالی گذاشتند. دولت ایران تلاش کرده است که اینطور وانمود کند که این قطعنامه سیاسی است و آمریکا آن را ارکستره کرده است. این درحالی است که به گفته یکی از دیپلمات ها حمله ممتد هیات ایرانی به آمریکا و همچنین اینکه شورای حقوق بشر را به نوعی وابسته به آمریکا نشان بدهند و سخنانی که به نوعی توهین نمایندگان حاضر در جلسه بود عملابه ضرر هیات نمایندگی ایران تمام شد. به گفته این دیپلمات، لحن و ادبیات بیانیه خوانده شده در مخالفت با قطعنامه تنها دقایقی پیش از رای گیری عملانشان دهنده این بود که مقامات دولتی ایران هیچ امیدی به موفقیت نداشتند و فقط می خواستند از با خواندن بیانیه ای سیاسی جو جلسه را تحت تاثیر خود قرار دهند.



برگزاری جشن نوروز در سنگال و ادامه‌ی رابطه‌ی یک‌طرفه‌ی ایران با این کشور!

خبرآنلاین در گزارشی به ادامه‌ی رابطه‌ی یک‌طرفه‌ی ایران و سنگال و برگزاری جشن نوروز از سوی سفارت ایران در این کشور که با ایران اعلام قطع رابطه کرده، اشاره کرد و نوشت:
با فراخواندن سفیر سنگال از ایران، روابط دو کشور در پایان سال ۸۹ شکلی یک طرفه گرفت چرا که سفیر ایران همچنان در داکار حضور دارد.
در چنین شرایطی به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی و سال نو مراسم جشی در اقامتگاه سفیر ایران در داکار پایتخت سنگال برگزار شد.
در این مراسم که با حضور ایرانیان مقیم سنگال و جمعی از پرسنل سن ایران اتو، مدرسه جامعه المصطفی (ص) و رایزنی فرهنگی سفارت برگزار گردید، حضور دانش آموختگان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکار جلوه خاصی به مراسم داده بود.
به گزارش مهر، جهانبخش حسن زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال در سخنانی هدف از برگزاری جشن نوروز را نزدیک شدن دلها به هم و مهرورزی دانسته و گفت: منش و کردار ایران و اسلام مهرورزی و رعایت حقوق بشر است، حال آنکه این منش متاسفانه از طرف داعیان دروغین حقوق بشر که خود سرمنشا توحش هستند، مورد انتقاد قرار می گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۰ به سال « جهاد اقتصادی» ابراز امیدواری کرد که در سایه این مجاهدت، کشور ما بتواند قله های موفقیت را فتح نماید.




انفرادی سخت ترین شکنجه !

می­گویند انفرادی نداریم! راست می­گویند، در انفرادی هم خدا با ماست!
رهبری فرموده است که هر روز انفرادی را معادل ده روز حبس محاسبه نمایند، البته که کم است، هر روز انفرادی معادل صد روز است !
اما چرا انفرادی -  این خلوت تنهایی - سخت است؟  تنهایی دردناکترین شکنجه بشر است، حتی اگر در میان جمع تنها باشی! درد حسین شهادت عزیزانش نیست، درد حسین علیه السلام تنهایی است، جانسوز ترین لحظه عاشورا زمانی است که ندای " هل من ناصر" و " هل من معین " حسین علیه السلام بی پاسخ می ماند !
تنهایی شیر خدا و صاحب ذوالفقار و فاتح خیبر را به ضجه و ناله در می­آورد، از تنهایی آن روح بلند آسمانی سر در چاه می­کند، در تنهایی است که همسر زهرا زانو در بغل می­گیرد و کنج خانه می­نشیند!
حاج عباس می­گفت: برای رهایی از تنهایی سلول انفرادی داد و فریاد راه می­انداختیم و بر در می­کوبیدیم بلکه ما را ببرند و بزنند، تا بقدر ساعتی که کتک می­خوریم از انفرادی راحت شویم، آن شکنجه جسمی تسکینی بر شکنجه جسمی است!
بگذارید مثالی بزنم، آخر ناسلامتی من پزشکم، خارش سخت تر است یا درد؟ کدام غیر قابل تحمل­تر است؟ برخلاف تصور شما، خارش دشوارتر و آزارنده تر است! شما وقتی دچار خارش می شوید، آنقدر می خارانید تا زخم شود و با درد خارش را تسکین می­دهید، شما از خارش به درد پناه می­برید!
حکایت سلول انفرادی و شکنجه جسمی نیز چنین است، باید در انفرادی و به قول مصدق " زندان مجردی" باشی تا قدر لحظات و دقایق و ساعات شکنجه توسط بازجو را بدانی! واقعاً چه لذت بخش است که در سلول به هر بهانه باز شود، حال برای قضای حاجت باشد یا هوا خوری یا بازجویی ویا شکنجه!  همین که از انفرادی در­می­آیید حتی برای شکنجه آرامش بخش است، من اگر بتوانم همین یکی را ریشه کن کنم، رسالتی که در انفرادی بر دوشم نهاده اند را به انجام رسانده ام، من بر این باورم که تقدیر الهی بوده است که انفرادی را تجربه کنم و بدانم چه بر سر مردم می­آید !
2/1/1390 / مهدی خزعلی




بهار ما با پايمردي و مقاومت بر سر آرمانها ساخته می شود، نه با چرخش زمین

پیام جمعی از زندانیان سیاسی اوین: هرگز بخاطر دیدن بهار با زندانبان معامله نمی کنیم

کلمه:جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین، هم زمان با آغاز سال نو، با انتشار بیانیه ای خطاب به ملت ایران تاکید کرده اند که « برای ما نوروز با چرخش زمین نمی‌آید و نمی رود که بهار ما با پایمردی و مقاومت بر سر آرمانها و عهدی که با شما بسته ایم ساخته می شود. روز نوی همه ما با آزادی و سربلندی ایران و مردمش ساخته می شود.روز نوی ما وقتی ساخته می شود که کسی به خاطر عقایدش راهی زندان نشود و هیچ قلمی به خاطر نقد قدرت شکسته نشود.»آنها در این بیانیه همچنین ضمن تقدیر از مقاومت و ایستادگی رهبران جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها، خواستار رفع هرچه سریع تر حصر خانگی آنها شده اند.
متن کامل این بیانیه که توسط یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین در اختیار کلمه قرار گرفته، به این شرح است:
مردم آزادی خواه ایران
بار دیگر بهار از راه رسید و ما همچنان در زندان هستیم، اما هوای بهار ما را با خودش به شهرها و روستاها می برد، به خیابان ها، کوچه ها، کوهها، دشت ها و مزارعی که مدتهاست قدم بر آن نگذاشته ایم.ما دلمان برای همه جاده های سبز کشورمان تنگ شده است، همچنان که شوق دیدار دوباره کویر و بیابان های وطن هر روز در ما بیشتر می شود.
این دومین سالی است که بسیاری از ما به جرم آزادی خواهی و حق جویی در کنار هفت سین خانه های خود ننشسته ایم و از خانواده های خود دورهستیم. اگر این دومین نوروزی است که ما زندانیان سبز حوادث پس از انتخابات تحویل سال را در زندان جشن می گیریم تعدای از زندانیان سیاسی همچون برخی از فعالان کارگری، زنان، روزنامه نگاران و دانشجویان سالهاست که بدون یک روز مرخصی آمد و شد چندین و چند بهار را تنها از پس میله های آهنین زندان و سقف های بلند و سیاه آن شاهد بوده اند.
اما برای ما نوروز با چرخش زمین نمی‌آید و نمی رود که بهار ما با پایمردی و مقاومت بر سر آرمانها و عهدی که با شما بسته ایم ساخته می شود. روز نوی همه ما با آزادی و سربلندی ایران و مردمش ساخته می شود.روز نوی ما وقتی ساخته می شود که کسی به خاطر عقایدش راهی زندان نشود و هیچ قلمی به خاطر نقد قدرت شکسته نشود.نوروز ما وقتی ساخته می شود که رای مردم به هیچ انگاشته نشود و تنها انتخابات آزاد سرنوشت مردم را رقم بزند.روز نوی ما زمانی رقم می خورد که همه زندانیان سیاسی و عقیدتی آزاد بشوند، انتخابات آزاد در کشور برگزار بشود، رسانه ها از سانسور رها بشوند و همه شهروندان از حق قانونی برگزاری تجمع برخوردار بشوند و به حقوق قانونی و شهروندی شان احترام گذاشته شود.
ما جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ که اغلب بعد از حوادث انتخابات پرمناقشه دهم به زندان افتاده ایم، اکنون ضمن تبریک آغاز سال ۱۳۹۰ و گرامیداشت نوروز باستانی، بار دیگر بر پای بندی خود به آرمانهای آزادیخواهانه و دمکراسی طلبانه خود تاکید می کنیم و به شما اطمینان خاطر می دهیم که هرگز به خاطر دیدن بهار طبیعت در خارج از فضای زندان بهار واقعی شما مردم را با زندانبابان معامله نکنیم و به دیکتاتور کمترین باجی ندهیم.
ما همچنین در آغاز سال ۱۳۹۰، ضمن تقدیر از مقاومت و ایستادگی رهبران جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها، عالی ترین مقامات حکومت ایران را مسوول سلامت و امنیت آنها می دانیم و فراموش نکرده ایم که بیش از این رییس قوه قضاییه بارها اعلام کرده بود که برخورد با سران جنبش اعتراضی تنها با دستور رهبری نظام صورت خواهد گرفت.پس مسوولیت حصر خانگی رهبران جنبش سبز را متوجه کسانی می دانیم که رییس قوه قضاییه پیش از این به آنها اشاره کرده بود.ما خواهان رفع هر چه سریع تر حصر همراهان مقاوم، شجاع و صبور جنبش سبز، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی هستیم
جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰




برادر شهید کیانوش آسا:

قاضی می گوید از پیگیری پرونده کیانوش به نتیجه نمی رسید

بتدریج، به دومین سالگرد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران و همچنین دومین سالگرد برگزاری راهپیمایی های خرداد ماه هشتاد و هشت که در اعتراض به انتخابات مخدوش ریاست جمهوری برگزار شده بود، نزدیک می شویم. خانواده های کشته شدگان بحران انتخاباتی سال هشتاد و هشت همچنان پیگیر پرونده قضایی شهدای خود هستند و کماکان اعلام می کنند که اگر چه بعد از گذشت نزدیک به دو سال هیچ پاسخی از سوی مقامات رسمی به آنان داده نشد، اما این دلیلی بر توقف پیگیری های آنان نخواهد بود.
برادر کیانوش آسا یکی از جان باختگان راهپیمایی اعتراضی ۲۵ خرداد از جمله این خانواده هاست که بارها به دلیل پیگیری پرونده ی برادر، زندانی و احضار شده است اما باز هم امیدوارانه پیگیر این پرونده است و می گوید « ما تا روزی که زنده باشیم این جنایت بزرگ که منجر به پایمال شدن حقوق اولیه یک انسان شده است را پیگیری خواهیم کرد و مطمئن هستیم که در دراز مدت به نتیجه خواهیم رسید» .
کیانوش آسا دانشجوی سال آخر رشته ی مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد و از نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران، کرد و از اقلیّت‌های مذهبی بود که در جریان تظاهرات میلیونی و مسالمت‌آمیز دوشنبه ۲۵ خرداد در میدان آزادی، مورد اصابت گلوله قرار گرفت .
به تازگی خانواده کیانوش آسا و همچنین هم دانشگاهی ها، مردم و همراهان جنبش سبز مراسم جداگانه ای را به مناسبت تولد و همچنین شب عید بر سر مزار وی و همچنین در دانشگاه علم و صنعت برگزار کرده اند.
جرس به سراغ برادر کیانوش آسا رفته و در مورد این مراسم، و همچنین پیگیری های دو ساله پرونده قتل کیانوش آسا و فشارهایی که برخی از خانواده های کشته شدگان انتخابات با آن مواجه هستند گفتگویی انجام داده است که در پی می آید:
آقای کامران آسا ممکن است در مورد مراسمی که به مناسبت تولد برادرتان برگزار کرده اید مختصری توضیح بدهید؟
روز پنج شنبه بر سر مزار کیانوش جمع شدیم البته هم صبح و هم بعد از ظهر. در بعد از ظهر جمعیت زیادی از جاهای مختلف بر سر مزار کیانوش آمدند. از شهرستان سنقر دوستانی که از فعالین ستاد آقای موسوی بودند و از دانشجویان علم و صنعت و افراد مختلفی بر سر مزار آمدند و در کنار ما بودند.
از حضور گسترده دوستداران کیانوش گفتید، پس از گذشت بیش از یک سال و نیم همدلی و همراهی مردم چگونه بود؟ .
این را از ته دل و از سوی تمام اعضای خانواده می گویم بعد از مسئله کیانوش، اصلی ترین مسئله ای که ما را با این فاجعه عظیم و مصیبت بزرگ و علی رغم فشارهای مستقیم و غیرمستقیمی که خیلی از آن مسائل بنابدلایلی در اخبار نیامده است، تنها دلیلی که ما را سر پا نگه داشته و باعث شده که بتوانیم این دردها را تحمل کنیم حضور مردم، جامعه دانشگاهی، هم دانشگاهیان کیانوش، گروههای سبز چه هواداران جنبش سبز و چه گروههای محیط زیست (کیانوش از فعالین محیط زیست بود)، اقلیت مذهبی یاران اهل حق که ما خودمان جز همین اقلیت هستیم و دوستان دور و نزدیک بوده است.
آقای آسا ظاهرا به سنگ مزار کیانوش هم تعرض شده است، در این مورد لطفا توضیح می دهید؟
سال گذشته که پس از پایان مراسم سالگردی که در منزل برگزار کرده بودیم از طریق دوستان با خبر شدیم که روی سنگ مزار کیانوش اسید پاشیده اند و سنگ مزار آسیب دیده است. بعد از آن ما هم از دوستان خواستیم سر مزار نروند. ما یک رسمی داریم که وقتی عزیزانمان را از دست می دهیم یک درخت بر سر مزار او می کاریم. این درخت جمعه ی آخر سال توسط مادرم کنار مزار کیانوش کاشته شد اما شب یلدا به ما خبر دادند درخت را هم از جا کنده اند که احتمالا توسط همان افراد صورت گرفته است. اما جمعه آخر سال امسال دوستانی که از سنقر آمده بودند اینبار درخت دیگری بر مزار برادرم کاشته اند.
این دومین نوروزی است که کیانوش در جمع خانواده حضور ندارد از احساس خانواده و بویژه مادرتان بگویید.
کیانوش هر سال کارهای مربوط به سفره هفت سین و مراسم عید را انجام می داد علی رغم اینکه بخاطر تحصیلات دانشگاهی از همه اعضای خانواده گرفتارتر بود اما به این مسائل خیلی اهمیت می داد و حساسیت خاصی به این مراسم داشت و همیشه پیشرو بود. ما این دوسال بر سر مزار کیانوش به یاد او سفره هفت سین می چیدیم. که اتفاقا شب بیست و نهم اسفند روز تولد کیانوش هم بود که ما همزمان مراسم تولد و شب عید را هم بر سر مزار برگزار کردیم .
آیا در مراسمی که برای کیانوش می گرفتید ماموران حضور داشتند؟
در همین جمعه آخر سال تردد ماموران امنیتی بشدت محسوس بود و به شکل لباس شخصی بودند و حتی به بهانه های مختلف سر قبر کیانوش هم می آمدند و ما را زیر نظر می گرفتند…
آیا در این زمینه با مشکل یا تذکری هم مواجه شده اید؟
در این دو و سه ماه اخیر تهدیدی نشدیم اما سال گذشته بصورت مستقیم و غیرمستقیم تهدید می شدیم. حتی خواهر و برادرم را در محل کار خود به شکلهای مختلف تهدید می کردند و برادرم توسط حراست اداره بارها احضار شد و به او تذکر دادند. در یکی دو باری هم که من خودم بازداشت شدم بطور غیر مستقیم تهدید می شدم مثلا یکی از بازجوها به من گفت مادرت به عزای کیانوش نشسته است طوری رفتار نکنید که به عزای فرزندان دیگرش هم بنشیند.
آقای آسا شما از جمله خانواده های شهدای پس ازانتخابات هستید که بارها دستگیر، احضار و تحت فشار قرار گرفته اید، ممکن است در مورد برخی از این فشارها توضیح دهید که دقیقا خواسته شما، خانواده و دوستان و بستگان تان چه بوده است و برخوردهای صورت گرفته در برابر این خواسته ها چه بود؟
به عنوان مثال بعد از شهادت کیانوش افرادی که نمی دانیم وابسته به چه ارگانی هستند هر زمانی که عکسی از کیانوش یا حرفی از کیانوش در میان دوستان و آشنایان و حتی کرمانشاه ببینند، افراد را تحت فشار قرار می دهند، در واقع توسط نیروهای لباس شخصی مورد حمله قرار می گیرند که چرا عکس کیانوش را با خود دارند. حتی اگر عکسی از کیانوش در مغازه یکی از آشنایان باشد به مغازه حمله می کنند و آن جا را بهم می ریزند و شدیدا با آنها برخورد می کنند.مثلا نیروهای لباس شخصی به مغازه پسر عمه من حمله کردند و به علت اینکه عکس کیانوش در مغازه بوده همه چیز را به هم ریختند. یا یکی از بستگان ما که با یک نفر به صورت شریکی یک مغازه داشت و یک عکس از کیانوش در مغازه ی آنها بود، برایش همین مشکل به وجود آمد که نیروهای لباس شخصی به آن مغازه حمله می کنند و هم فامیل ما و هم شریکش که اصلا نسبتی با ما نداشت را دستگیر می کنند که با خواهش همسایه ها در نهایت دستبندشان را باز کردند. خواسته آنها مگر چه بود؟ گذاشتن یک عکس در محلی که کار می کنند. واقعا سوال اینجاست که این افراد که حمله کردند چه کسانی بودند و این دو نفر را کجا می خواستند ببرند؟ چرا؟ مگر داشتن عکس کیانوش جرم است؟ حتی تلفنها را هم کنترل می کنند و تلفن یکی از بستگان را که با دوستش در مورد کیانوش حرف می زد را گوش کرده و سپس با او تماس گرفتند و گفتند اگر یکبار دیگر اسم کیانوش را بیاورید همان بلایی که سر کیانوش آوردیم سر شما هم خواهیم آورد. همه را تحت کنترل گرفته اند تا کسی اسم کیانوش را به زبان نیاورد.
از فرجام پرونده کشته شدن برادرتان بگویید. آیا تاکنون در خصوص نامه هایی که به نهادهای مختلف جهت روشن شدن ابهامات قتل کیانوش ارسال کرده بودید پاسخی گرفته اید؟
ما سال گذشته چندین نامه به شکل مجزا و تفکیک شده برای مقامات مختلف ارسال کردیم و به دلیل اینکه این نامه سیاسی تلقی نشود تفکیک شده و همراه با ضمیمه هایی از طریق پست ارسال کردم به جهت اینکه افرادی که این نامه ها بدستشان می رسد با دقت بیشتری به آنها رسیدگی کنند. اما چیزی که از این نامه عاید ما شده فقط برگه ای بوده که از سوی رئیس مجلس این نامه را پی نوشت کرده و به قوه قضاییه ارجاع داده بود. بنابراین هیچ ارگانی به ما پاسخ نداد.
از سوی قوه قضاییه هم هیچ پاسخی به خواسته های شما داده نشد؟
قوه قضاییه هم کاری صورت نداد و فقط یکبار که من در زندان قزل حصار کرج بودم خواهرم را احضار کرده بودند، آن هم نه برای پیگیری پرونده بلکه در خصوص مراحل پرونده کیانوش یکسری سوالات کلی از وی و وکیل پرونده پرسیده بودند. در واقع نه تنها پاسخی به سوالات ما ندادند بلکه از ما سوال هم کردند. پیگیری های خود ما هم به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم و اینکه پرونده در چه مرحله ای است هیچ اطلاعی نداریم و آنچه که تحویل ما دادند یک چیزی در حد “صفر” بوده است.
رسیدگی های وکیل پرونده برادر شما چطور؟ آیا آن هم به نتیجه ای نرسید؟
وکیل کیانوش هم مدام پیگیر پرونده بوده است و یکماه پیش هم که با وکیل صحبت می کردم می گفت تا الان هیچ نتیجه و پاسخی عایدش نشده است. طبیعی است اوایل انتظار نداشتیم این پرونده یک ماهه یا دوماهه جواب بدهد. برای همین به اندازه کافی صبر کردیم و حالا انتظار داریم بعد از این همه مدت حداقل به یک نتیجه روشن رسیده باشیم.
می توانید در خصوص ابهامات پرونده کیانوش بگویید؟
به یقین اطلاع داریم که کیانوش روز بیست و پنج خرداد از ناحیه پهلو با اصابت گلوله زخمی می شود و احتمالا به بیمارستان برده می شود اما بعد از اینکه او را سوار ماشین یا آمبولانس می کنند ما هیچ اطلاعی از او نداریم. ما بیمارستانهایی که آن زمان زخمی ها را به آنجا می بردند سر زدیم اگرچه به نتیجه ای نرسیدم اما به نکاتی پی بردیم. وقتی به بیمارستان رسول اکرم مراجعه کردیم از یکی از مسئولین بیمارستان خواهش کردیم اطلاعات را در اختیار ما بگذارد. نکته ای که آن شخص به ما گفت این بود که چند ساعتی زخمی ها آنجا بودند بعد آنها را از بیمارستان برده اند که اسم کیانوش در بین آنها نبود. یا شاید جزو مجهول الهویه ها بوده است و بعد گفت هیچ اطلاع دیگری نداریم اما پس از خواهش و اصرار ما گفت در همین حد اطلاع داریم افرادی که زخمی ها را در روز بیست و پنجم خرداد از بیمارستان رسول اکرم بردند با لباس شخصی آمده بودند و مشخص نبودند که وابسته به چه ارگانی هستند. در واقع اگر هم مسوول مربوطه اطلاع داشت که افراد منتقل کننده ی زخمی ها متعلق به کجا هستند اطلاعتی بیش از این در اختیار ما قرار نداد. بعدها در پزشکی قانونی هم متوجه شدیم یک گلوله هم به پایین گردن کیانوش کرده اصابت است.
آیا متوجه شدید که در این مدت چهار روز از فاصله انتقال تا زمان پزشکی قانونی کیانوش کجا بوده و گلوله دوم چطور به او خورده است؟
در واقع طبق شواهد و توضیحات پزشک قانونی که روز بیست و نهم خرداد جسد برادرم تحویل پزشکی قانونی داده شد در پیگیری هایمان در طول این یکسال و نیم معلوم نشد که در این چهار روز کیانوش کجا بوده و چه بلایی به سرش آمده است. حالا ابهام اینجاست که اگر گلوله دوم همزمان با گلوله اول به کیانوش خورده بود که همان غروب دوشنبه باید جانش را از دست می داد. و اینکه اگر گلوله دوم همزمان یا با فاصله گلوله اول به او اصابت کرد پس چرا در همان مرحله به پزشک قانونی منتقلش نکردند؟
حالت دیگر این است که گلوله دوم بعد از اصابت گلوله اول در میدان آزادی، و در مکانی دیگر به او اصابت کرده است. ابهام اصلی ما در واقع همینجاست که کیانوش کجا گلوله خورده است؟ که باز این سوال مطرح است که آیا کیانوش به جای اینکه در بیمارستان مورد مداوا قرار گیرد در جای دیگری بود و برایش اتفاق ناگوار دیگری افتاده است؟ این توسط چه کسی و برای چه؟ و اصلا چه اتفاقی افتاده است؟
ابهام دیگر این است که اگر زخمی بوده، در بیمارستان رسول اکرم نگهداری می شد؟ چرا از آنجا منتقلش کرده اند؟ چه دلیلی دارد که یک زخمی را از محیط بیمارستان و از زیر دست پزشکان خارج کنند. یا اگر روز سه شنبه جانش را از دست داده، در آن زمانی که کیانوش نه در بیمارستان بوده و نه در پزشکی قانونی کجا بوده است؟
شما موفق شده اید پرونده پزشکی برادرتان را هم ببنید؟
روی پرونده کیانوش در بیمارستان، مهر محرمانه خورده است حتی به ما که خانواده اش هستیم هیچ پاسخی نمی دهند. چرا؟ کسانی که در این قضیه مسئول هستند به جای اینکه پاسخ سوالات ما را بدهند از ما سوال می کردند که برای چه این اطلاعات را می خواهید؟ یعنی خانواده کیانوش نباید بدانند چه اتفاقی برای کیانوش افتاده است؟
ناگفته ی دیگری اگر باقی مانده است بفرمایید.
از سال گذشته یکی از مشکلاتی که برای ما ایجاد شده مسئله کرد بودن ماست. چه زمانی که من در زندان بودم و چه زمانی که پیگیر پرونده برادرم بودم. به دلیل اینکه ما کرد هستیم واکنش آنها با ما بسیار بد است. به چشم یک آدم گناهکار به ما نگاه می کنند در حالیکه در ایران چند میلیون نفر جمعیت کرد است. حتی وقتی در دادگاه انقلاب در نوبت ایستاده ایم در تمام رفتارهایشان یک نوع بد رفتاری در مقایسه با دیگرانی که مراجعه می کنند وجود دارد این مسئله واقعا ما را آزار می دهد.
نکته دیگر اینکه بعضی اوقات مطالبی در برخی از سایت ها و روزنامه نوشته می شود که آدم از شدت دروغ هایی که می نویسند شرم می کند. ما خط و خطوط سیاسی نداریم و متاسفانه در رسانه ها مطالبی سراسر دروغ در خصوص قتلهای بعد از انتخابات نوشته می شود که آدم را زجر می دهد. چیزی که مربوط به ما می شود این است که بطور مستقیم و غیر مستقیم دروغهایی می گویند از جمله اینکه مسئول حراست دانشگاه علم و صنعت ایران جایی در مورد خانواده کیانوش گفته است که خانواده کیانوش آسا برای بسیج و سپاه کار می کنند و خیلی از افراد دیگر دروغهای دیگری گفته اند. اما ما یک سوال داریم و آن اینکه الان که عصر ارتباطات و رسانه ها است و حقایق در همه منتشر می شود چطور مسئول حراست دروغی به این بزرگی می گوید؟!
شاید در کوتاه مدت بشود با دروغ واقعیت را کتمان کرد اما با گذشت زمان، حقیقت چیزی نیست که با دروغ گفتن چند سایت و روزنامه در تاریخ پنهان بماند. ما تا روزی که زنده باشیم این جنایت بزرگ که منجر به پایمال شدن حقوق اولیه یک انسان شده است را پیگیری خواهیم کرد و مطمئن هستیم که در دراز مدت به نتیجه خواهیم رسید.
این را هم در پایان اضافه کنم که در روند پیگیری ها، قاضی پرونده به ما گفت به نتیجه نمی رسید و عکسی هم که به دیوار بیرونیِ منزل زده بودیم را پاره کردند، اینطور که معلوم است بعید نیست فردا به داخل منزل هم بیایند و عکسهای کیانوش را پاره کنند.
گفت و گو: مسیح علی نژاد



بی‌خبری مطلق از وضعیت امیر گل، دانشجوی دانشگاه شریف

خبرگزاری هرانا - با گذشت نزدیک به یک ماه از بازداشت امیر گل، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف هیچ اطلاعی از وضعیت وی و محل نگهداری دقیق او در دست نیست.
امیر گل که از هفتم اسفند ۸۹ و درپی احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد، تاکنون هیچ تماس تلفنی نداشته و این امر موجب نگرانی خانواده و نزدیکان او شده است. تنها در روز هفتم اسفند، نهادهای امنیتی طی تماسی تلفنی با خانواده گل اظهار داشته‌اند که امیر گل بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، با توجه به فرارسیدن سال نو شمسی و آزادی و مرخصی تعدادی از زندانیان سیاسی، بی‌خبری از این دانشجوی زندانی، نگرانی‌ها را در مورد وضعیت او افزایش داده است.
در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بازداشت شدند. در پی تجمع ۲۵ بهمن ماه سال گذشته در دانشگاه شریف دست‌کم ۱۸ نفر از دانشجویان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. امين مهدوی، شقايق حيرانی، فرزانه کرمی، پوريا نادری، سامان فرحت، محمد نراقی، محمد سلحشور، عارف بلندنظر و سياوش جباريان ۹ تن از دانشجويان دانشگاه شريف شامگاه ۲۵ بهمن دستگير شدند. شيما وزوايی، ۲۶ بهمن‌ماه و در پی مراجعه ماموران امنيتی به محل کارش، دستگير و به نقطه نامعلومی منتقل شد.
همچنین سیامک سهرابی،‌ جواد سوهانکار، علی اکبر محمد‌زاده، امیر هوشنگ نوایی، بهزاد عالی‌پور و محمد افخمی اعضای انجمن اسلامی دانشگاه، نادر رضایی، عضو شورای صنفی دانشگاه و علی مرشدلو دیگر دانشجوی شریف نیز از جمله دانشجویان بازداشت‌شده‌ی دانشگاه شریف در ماه‌های اخیر بوده‌اند که برخی از آنان آزاد شده‌اند.



گزارشگری ویژه به ایران اعزام می شود/ قطعنامه پیشنهادی تصویب شد

خبرگزاری هرانا - ساعاتی پیش ۲۲ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با قطعنامه پیشنهادی علیه ایران موافقت کردند، بر اساس این قطعنامه گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام خواهد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این جلسه که ساعت ۱۳ به وقت محلی پایان یافته است با ۲۲ رای موافق و ۷ رای مخالفت و ۱۴ رای ممتنع به قطعنامه پیشنهادی ایران رای مثبت داد.
کشورهای آرژانتین، بلژیک، برزیل، شیلی، فرانسه، گواتمالا، مجارستان، ژاپن، مالدیو، مکزیک، نروژ، لهستان، مولداوی، کره، سنگال، اسلواکی، اسپانیا، سوییس، اوکراین، انگلستان، آمریکا و زامبیا از جمله کشور‌های بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند.
کشورهای بنگلادش، چین، کوبا، اکوادور، موریتانی، پاکستان، روسیه به قطعنامه رای منفی دادند و کشورهای بحرین، بورکینافاسو، کامرون، جیبوتی، گابون، غنا، اردن، مالزی، موریتس، نیجریه، اوگاندا، تایلند و اروگوئه رای ممتنع دادند.
هیات ایرانی تلاش کرد این قطعنامه را سیاسی جلوه دهد و ضمن انتقاد از نقض حقوق بشر در آمریکا شورای حقوق بشر را نیز وابسته به آمریکا معرفی کرد.



انتقاد سندیکای کارگران نیشکرهفت تپه از دستمزد کارگران در سال جدید

خبرگزاری هرانا - سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به دستمزد کارگران در سال جدید انتقاد کرد و آن را بر خلاف "نرخ واقعی تورم" در کشور خواند.
در بیانیهٔ اخیر سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه که به مناسبت عید نوروز منتشر شده است، ضمن اشاره به افزایش ۹ درصدی مزد کارگران (حداقل دستمزد ۳۳۰۰۰۰ هزارتومان) از سوی وزارت کار، این افزایش حداقلی "نامطنقی و به دور از واقعیت و ناکافی" ازریابی شده است.
پیش از این نیز سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و اتحادیهٔ آزاد کارگران ایران، نسبت به این عمل اعتراض کرده بودند.
در پایان این بیانیه آمده است که "ماکارگران خواهان افزایش دستمزد براساس نرخ واقعی تورم به منظور ایجاد یک زندگی انسانی هستیم."



محکومیت نقض حقوق بشر ایران در پارلمان کانادا

خبرگزاری هرانا - طرح پیشنهادی نماینده لیبرال پارلمان کانادا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران با اکثریت آرای یک کمیته پارلمانی این کشور تصویب شد.
به گزارش صدای آمریکا، این طرح پیشنهادی به ابتکار اروین کاتلر، وزیر دادگستری پیشین و نماینده لیبرال پارلمان در کمیته فرعی حقوق بشر بین الملل، کمیته دائمی امور خارجه و توسعه بین الملل مجلس عوام دولت فدرال کانادا مطرح شد و براساس شواهدی که در اختیار این کمیته قرار گرفت، وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران محکوم شده است.
این کمیته فرعی مصرانه از دولت کانادا خواسته است تا به توصیه هایی عمل کند که در گزارش «ایران احمدی نژاد: تهدیدی علیه صلح، حقوق بشر و قانون بین الملل» ارائه شد.
این گزارش که در ١٧ دسامبر سال ٢٠١٠ از سوی اروین کاتلر به کمیته دائمی امور خارجه و توسعه بین الملل مجلس عوام دولت فدرال کانادا تسلیم  و با اکثریت آرای اعضای آن تصویب شد، به موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی و عملکرد دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران و نیز بلندپروازی های اتمی این کشور می پردازد و خواستار اقدام فوری دولت کانادا برای اجتناب از ارتکاب دولتمردان این کشور به جنایت علیه بشریت و فجایع غیرقابل جبران شده است.
اعضای این کمیته پارلمانی تاکید کرده اند که حکومت ایران حقوق مردم این کشور را به طور گسترده، برنامه ریزی شده و به شیوه های بی رحمانه ای نقض می کند و مردم ایران بویژه نوجوانان در معرض بازداشت، شکنجه، ضرب و شتم و اعدام قرار می گیرند و برخی از آن ها مفقود الاثر می شوند.
در بخشی از پیش نویس طرح پیشنهادی آقای کاتلر به افزایش بی سابقه موارد اعدام در سال ٢٠١١ در ایران اشاره شده  و آمده است «ما شاهد بودیم که تعداد بی سابقه ای از نمایندگان مجلس ایران به طور علنی خواستار قتل رهبران مخالف شدند».
دستگیری و بازداشت بیش از ١٥٠٠ معترض در دو تظاهرات در ماه فوریه سال جاری،  زندانی بودن بیشترین تعداد خبرنگاران در مقایسه با همه کشورهای جهان و نیز بازداشت وکلای قربانیان نقض حقوق بشر در ایران از جمله موارد دیگری است که از جانب این سیاستمدار لیبرال تسلیم کمیته پارلمانی کانادا شده است.
در یادداشتی که در تارنمای آقای کاتلر منتشر شده است، کمیته فرعی حقوق بشر بین الملل پارلمان خواستار اقدام فوری و عاجل دولت کانادا در مورد موارد نقض گسترده حقوق بشر در ایران شده است.
در شرایطی که این کمیته فرعی پارلمان کانادا نقض گسترده  و برنامه ریزی شده  و یورش بی رحمانه تحت حمایت دولت علیه حقوق مردم ایران را به عنوان جنایت علیه بشریت قلمداد و آن را محکوم کرده است، در ضمن از اتاوا خواسته است تا بحران حقوق بشر در ایران به اولویت سیاست خارجی کانادا بدل شود.
در بخشی دیگری از این بیانیه از ایران خواسته شده است تا سیاست جمهوری اسلامی در اعدام های خودسرانه متوقف و به طور کامل برچیده شوند، زندانیان سیاسی، از جمله هفت رهبر بهایی، اقلیت های کرد و دیگر اقلیت های این کشور آزاد شوند و تهران دستگیری و بازداشت وکلا را متوقف کند، زیرا این افراد فقط به دلیل دفاع  از قربانیان نقض حقوق بشر زندانی شده اند.
در این طرح پیشنهادی همچنین از دولت محافظه کار کانادا خواسته شده است تا ناقضان حقوق بشر مسئول صدور حکم اعدام و یا دست اندرکار در نقض گسترده و برنامه ریزی شده حقوق بشر ایرانیان هستند را تحریم کند و پاسخگویی آن ها در برابر قانون را خواستار شود.




تلاش هکرهای مستقر در ایران برای نفوذ در یاهو، جی میل و اسکایپ

خبرگزاری هرانا - یک شرکت فعال در زمینه امنیت اینترنت از دستیابی هکرهای مستقر در ایران به گواهی دیجیتال خدمات پست الکترونیکی یاهو و گوگل و دیگر نرم افزارهای ارتباطی مانند اسکایپ خبر داده است.
شرکت کمودو در نیوجرسی آمریکا که در زمینه صدور گواهی دیجیتال فعالیت می کند، اعلام کرده است هکرهایی از داخل ایران توانسته اند با رخنه به درون سایت یکی از واحدهای اروپایی این شرکت، گواهی دیجیتال سایت هایی مانند جی میل، یاهو، اسکایپ و مرورگر فایرفاکس را جعل کنند.
کمودو با اشاره به آدرس اینترنتی هکرها و نوع تمرکز حملات آنها احتمال می دهد این حمله از سوی دولت ایران و برای به دست آوردن نام کاربری و کلمه عبور ای میل شهروندان این کشور انجام شده باشد.
گواهی دیجیتال(Digital Certificate) سندی الکترونیک است که به کاربران اطمینان می دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آنها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد.
حمله مورد اشاره کمودو در پانزدهم مارس انجام شده و این شرکت پس از کشف این موضوع، گواهی های جعل شده را باطل کرده است.
جعل گواهی دیجیتال سایت های اینترنتی به دولت ها اجازه می دهد با تغییر مسیر ترافیک آنلاین، به مکاتبات الکترونیک آنها دسترسی پیدا کنند.
از سوی دیگر، جعل گواهی دیجیتال مرورگرهای اینترنتی به هکرها اجازه می دهد در فعالیت آنلاین کاربران جاسوسی کنند.
هنوز معلوم نیست اطلاعات کاربری چه تعداد از شهروندان ایرانی دزدیده شده است.
محمود عنایت، کارشناس اینترنت به بی بی سی فارسی گفت: "شرکت کمودو می گوید که این حمله را خیلی زود شناسایی کرده و گواهینامه های صادر شده را باطل کرده است. همچنین به تمامی سایت هایی که گواهینامه ها به اسم آنها صادر شده، این موضوع اطلاع داده شده است."
فایرفاکس و گوگل از ارتقای مرورگرهای خود برای شناسایی گواهی های جعلی مورد نظر خبر داده اند.
محمود عنایت به کاربران اینترنت توصیه کرد برای جلوگیری از خطر دسترسی احتمالی هکرها به اطلاعات شخصی آنها در اولین فرصت مرورگرهای خود را به روز کنند.
آقای عنایت گفت: "به کاربران ایرانی توصیه می شود از مرورگرهای کروم یا فایرفاکس استفاده کنند و مرورگرهای خود را به روز کنند. همچنین به کاربرانی که نگران امنیت خود هستند، توصیه می شود که پس به روز کردن مرورگرهای خود، رمزهای عبورشان را عوض کنند."
او همچنین به فعالان سیاسی و اجتماعی توصیه کرد برای دسترسی به پست الکترونیک از سرویس های امن و قابل اطمینان وی پی ان استفاده کنند.
دولت های مختلف تاکنون چند بار برای به دست آوردن اطلاعات شهروندان از طریق جعل گواهی دیجیتال سایت های ارتباطی اقدام کرده اند.
یکی از تازه ترین موارد، تلاش دولت سابق تونس برای نفوذ به حساب کاربری شهروندان در شبکه های اجتماعی و کنترل فعالیت آنها از طریق پاک کردن پیام های مخالفان بود.



تحت فشار قرار دادن خانواده صانع ژاله و پیشنهاد رشوه از سوی بسیج

خبرگزاری هرانا - خانواده صانع ژاله، دانشجوی کشته شده در ۲۵ بهمن به شدت تحت فشار نیروهای امنیتی قرار دارند و پدر صانع ژاله، حق السکوت ۷۵ ملیونی بسیج را رد کرده است.
به گزارش میزان خبر، دو تن از مسئولین بسیج غرب کشور، بعد از کشته شدن صانع ژاله در تظاهرات ۲۵ بهمن، ۷۵ میلیون پول نقد برای پدر صانع ژاله می‌برند، که این پدر از قبول آن خودداری می‌کند.
این اتفاق در زمانی روی داده است که برادر بزرگ‌تر صانع ژاله(قانع ژاله) توسط نهادهای امنیتی بازداشت و در زندان به سر می‌برده است.
صانع ژاله دانشجوی تئا‌تر دانشگاه هنر در روز ۲۵ بهمن در تهران به ضرب گلوله مستقیم نیروهای شبه نظامی به کشته شد و قانع ژاله پس از ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی بر بسیجی بودن برادرش در مصاحبه با رسانه‌ها به تکذیب این موضوع پرداخت و به همین علت بازداشت شد.
بنا به این گزارش پس از رد رشوه ۷۵ ملیون تومانی، مسئولین بسیجی به تهدید این پدر پرداختند و از سرنوشت مشابه برادر بزرگ‌تر با صانع ژاله ابراز نگرانی کردند که در جواب پدر صانع ژاله می‌گوید: "یک پسرم در راهی که فکر می‌کرد درست است کشته شد و پسر دیگرم هم کاری را کرده که اعتقاد دارد درست است و هر هزینه‌ای را هم می‌پردازد"
شایان ذکر است که خانواده های کشته شدگان اخیر تحت فشارهای شدید نیروهای امنیتی قرار گرفتند تا به تکذیب خبر شهادت در تظاهرات بپردازند یا در مصاحبه‌هایی فرزندان و عزیزان خود را از حامیان حکومت جلوه دهند وعلیه جنبش اعتراضی مردم اظهار نظر کنند.



وخامت حال زهرا جباری و انتقال وی به بیمارستان

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی به وخامت گراییدن وضعیت جسمی زهرا جباری، وی به بیمارستان منتقل شده است.
زهرا جباری در حالیکه دوشنبه شب، مورخ اول فروردین ماه به کما فرورفته بود، به بیمارستان منتقل شد.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، شاهدان گفته‌اند که در هنگام انتقال مغز او از کار افتاده بود و فقط قلبش می‌زد. بعضی از گزارشات تایید نشده حاکی از مرگ مغزی این زندانی سیاسی است.
این در حالیست که زهرا جباری ماه هاست از ناراحتی حاد قلبی و رماتیسم شدید رنج می‌برد ولی مسئولان امنیتی و شخص دادستان تهران در درمان وی کارشکنی کرده بودند تا جایی که مدتی پیش نیز که وضعیت وی وخیم شده بود و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت، از ادامۀ درمان او ممانعت به عمل آمد و وی به زندان بازگردانده شد.
لازم به یادآوری ست که خانم جباری در شهریور ماه سال ۸۸ و در جریان حوادث پس از دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری در تهران بازداشت و در اسفندماه‌‌ همان سال از سوی قاضی مقیسه به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.
وی از ۲۹ اسفند ماه به همراه چندی دیگر از زندانیان به مرخصی نوروزی آمده بود.



محکومیت یک شهروند سنندجی به چهار سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - یک شهروند سنندجی به نام بهروز طهماسبی از سوی دادگاه انقلاب سقز به چهار سال زندان محکوم شد.
خلیل بهرامیان وکیل این زندانی در گفتگو با خبرنگار سایت خبری موکریان ضمن تأیید این خبر اظهار داشت: بهروز طهماسبی اخیراً دادگاهی و به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.
وی در ادامه افزود که بهروز طهماسبی اهل سنندج هم اکنون در زندان مرکزی سقز دوران محکومیت خود را سپری می نماید.



 

نگرانی سپاه از «فتنه» تیم احمدی‌نژاد علیه نظام

پرسش روزنامه جوان از مهدی طائب روحانی حامی علی خامنه‌ای مبنی بر اینکه آیا نزدیکان احمدی‌نژاد می‌توانند در آینده «علیه نظام و انقلاب اسلامی» فتنه به راه بیندازند، نشانه افزایش نگرانی حاکمیت و سپاه از عملکرد تیم احمدی‌نژاد است.
روزنامه جوان روز چهارشنبه (سوم فروردین) در گفتگویی با مهدی طائب این پرسش را مطرح کرده که این روحانی تندور نیز در پاسخ گفته گمان نمی‌کند حامیان احمدی‌نژاد توانایی چنین اقدامی علیه جمهوری اسلامی را داشته باشند.
حامیان علی خامنه‌ای در هفته‌های اخیر از در اظهارنظر‌های خود به طور مستقیم و غیرمستقیم از «فتنه» تیم احمدی‌نژاد در آینده‌ای نزدیک خبر داده‌ و از رهبر جمهوری اسلامی خواسته‌اند مانع از شکل‌گیری این فتنه شود.
محمدرضا باهنر، اسد‌الله بادامچیان و حسین سبحانی‌نیا سه نماینده سرشناش محافظه‌کاران در مجلس هستند که در یک هفته گذشته نسبت به «فتنه» تیم احمدی‌نژاد هشدار داده‌اند.
با این حال این نمایندگان و روزنامه جوان که وابسته به سپاه پاسداران است در اظهار‌نظر‌ها و گزارش‌های خود به ویژگی‌های فتنه‌ای که نسبت به شکل‌گیری آن از سوی نزدیکان احمدی‌نژاد هشدار داده‌اند، هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند.
به نظر می‌رسد این دسته از حامیان خامنه‌ای به شدت نگران افزایش فعالیت‌های انتخاباتی تیم احمدی‌نژاد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند.
آن‌ها به طورمشخص نگران هستند که تیم احمدی‌نژاد در جریان تبلیغات انتخاباتی خود شعار‌هایی مطرح کند که با آرمان‌ها انقلاب اسلامی و رهبر جمهوری اسلامی در تضاد باشد.
این دسته از محافظه‌کاران در حال حاضر یکی از مخالفان سرسخت شعار‌های ملی‌گرایانه تیم احمدی‌نژاد هستند و معتقدند جریانی که در دل دولت‌‌های نهم و دهم شکل گرفته است «جریانی انحرافی» در جبهه اصولگرایان است.
تیم محمود احمدی‌نژاد برای حفظ قدرت، تلاش‌ها در دو جبهه «ملی‌گرایی» و «آخر‌الزمانی» را از سال‌ها پیش آغاز کرده و در ماه‌های اخیر این تلاش‌ها علنی‌تر و گسترده‌تر شده است.
احمدی‌نژاد امیدوار است با طرح شعار‌‌های «آخر‌الزمانی» و دادن وعده ظهور امام دوازدهم شیعیان آرای توده‌های مذهبی و فرودست را جذب کند.
وی در عین حال تلاش می‌کند با طرح شعار‌های «ملی‌گرایانه» بتواند طبقه متوسط را در انتحابات آینده ریاست جمهوری با نامزد مورد حمایت خود همراه کند.
دولت محمود احمدی‌نژاد که برآمده از فتنه‌‌ای بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است به اعتقاد بسیاری از محافظه‌کاران فتنه‌ عمیق‌تری علیه جمهوری اسلامی به راه خواهد انداخت که کمتر کسی می‌تواند سرانجام آن را پیش‌بینی کند.







آیت‌الله علم‌الهدی:

وظیفه خبرگان رهبری نگهبانی و مراقبت از رهبر است



آیت‌الله احمد علم‌الهدی از روحانیون نزدیک به علی خامنه‌ای با ارائه تعریف جدیدی از وظایف مجلس خبرگان رهبری گفت که این مجلس وظیفه دارد از رهبری و ولایت مراقبت و نگهبانی کند و حق دخالت در امور ولی‌امر را ندارد.
آقای علم‌الهدی به سایت خبر‌آنلاین گفته که نظارت اعضای مجلس خبرگان رهبری بر ولی‌امر به «معنای نظارت استطلاعی یا استصوابی نیست.»
وی افزوده است: «چون رهبری، ولی امر است و در ولایت ولی امر، کسی نمی‌تواند دخالت کند. همه در تحت ولایت ولی‌اند. خبرگان هم در مجموعه تحت ولایت رهبری هستند.»
وی در تفسیر جدیدی که از وظایف مجلس خبرگان رهبری ارائه کرده، گفته که اعضای این مجلس «باید از این رهبری و ولایت حفاظت» کنند به این معنی که اگر «تخطئه یا هجومی متوجه رهبری شد، خبرگان باید سینه‌اش را سپر کند و بایستد.»
مجلس خبرگان رهبری به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی و مذهبی سال‌هاست که کارکرد اصلی خود که همان نظارت بر عملکرد رهبری است را از دست داده و به یکی از نهاد‌های تحت نظر علی خامنه‌ای تبدیل شده است.
بسیاری از اعضای این مجلس نمایندگان  خامنه‌ای در ارگان‌ها، نهاد‌ها و شهر‌های بزرگ هستند که به طور معمول نفوذ گسترده‌ای در مجموعه تحت مدیریت خود دارند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند رهبر جمهوری اسلامی با در اختیار گذاشتن منابع مالی و اعطای پست‌های مذهبی در نهاد‌ها و ارگان‌ها به اعضای مجلس خبرگان رهبری آنها را به حقوق بگیران ثابت حاکمیت تبدیل کرده است.
بیشتر اعضای مجلس خبرگان رهبری در 19 ماه گذشته برای حفظ منافع خود و تحت پوشش مصالح نظام حاضر نشدند از نقش رهبر جمهوری اسلامی در سرکوب‌ خونبار مردم سئوال کنند.
اعضای این مجلس طی این مدت با صدور اطلاعیه‌‌‌‌هایی از عملکرد علی خامنه‌ای در برخورد با اعتراض‌ها مردمی به نتیجه انتخابات سال 1388 حمایت کرده و بر ضرورت برخورد با رهبران جنبش سبز تاکید کرده‌اند.