۱۳۸۹ بهمن ۲۸, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش دوّم تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

گزارش‌های ضد و نقیض در باره حرکت دو کشتی ایرانی به سوی کانال سوئز

کانال سوئز
کانال استراتژیک سوئز دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می کند
در حالی که برخی از منابع مصری از لغو برنامه ایران برای عبور دو کشتی نیروی دریایی ایران از کانال سوئز خبر داده اند، به نقل از یک مقام دریایی ایران گفته شده است دو کشتی ایرانی بسوی این کانال در حرکتند.
روز پنجشنبه، 28 بهمن (17 فوریه)، به نقل از یک منبع رسمی مصری گزارش شد که دولت ایران درخواست قبلی خود برای صدور مجوز عبور دو کشتی جنگی این کشور از کانال سوئز را پس گرفته و به این ترتیب، این برنامه لغو شده است.
این منبع در مورد دلیل لغو عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز توضیحی نداده است.
این در حالی است که بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان صدا و سیمای جموری اسلامی ایران، دو کشتی ایرانی به سمت این کانال در حرکتند.
یک مقام نیروی دریایی ایران به گفته این شبکه ماهواره ای دولت ایران، تایید کرده است که دو کشتی جنگی ایرانی در راه این کانال هستند.
به گفته این مقام نیروی دریایی ایران، خدمه دو کشتی ایرانی در تماس با مقامات مصری هستند.
پیشتر، روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از مدیران کانال سوئز از "جلوگیری از ورود کشتی های ایرانی از کانال سوئز" خبر داده بود.
روز گذشته، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، گفت که دو کشتی جنگی ایرانی در مسیر حرکت خود به مقصد سوریه، در نظر دارند با عبور از کانال سوئز وارد دریای مدیترانه شوند.
کانال سوئز دریای سرخ (بحر احمر) را به دریای مدیترانه وصل می کند.
آقای لیبرمن گفته بود که این کشتی ها تا ساعاتی دیگر وارد کانال سوئز می شوند و اقدام ایران در این مورد را "تحریک آمیز" توصیف کرد.
براساس این گزارش، قرار بود این کشتی ها در ساعات شب گذشته از کانال سوئز عبور کنند اما بامداد پنجشنبه، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که در میان بیست و شش فروند شناوری که در این مدت وارد کانال شده اند، کشتی ایرانی وجود نداشته است.
این نخستین بار از زمان انقلاب اسلامی ایران است که خبری در مورد درخواست جمهوری اسلامی برای مجوز عبور کشتی های جنگی از کانال سوئز انتشار می یابد.
این خبر به ویژه از آن رو حساسیت برانگیز تلقی شده که تنها چند روز پس از کناره گیری حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر و انتقال قدرت به ارتش این کشور منتشر شده است.
آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، کوتاه مدتی پس از سقوط نظام سلطنتی در ایران، دستور قطع روابط سیاسی با مصر را به دلیل پیمان صلح آن کشور با اسرائیل صادر کرد.
با وجود برخی تلاش ها در سال های اخیر، از جمله از سوی ایران، هنوز روابط کامل دیپلماتیک بین دو کشور برقرار نشده است.
برخی ناظران اسرائیلی ابراز نگرانی کرده اند که ممکن است تحولات اخیر مصر و برکناری حسنی مبارک، که به دوستی با اسرائیل گرایش داشت، باعث تقویت نیروهای اسلامگرا و در نتیجه، نزدیکی مصر به ایران شود.
در پی انتشار خبر مربوط به عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز، وزارت خارجه آمریکا گفت که از مسیر و مقصد کشتی ها اطلاعی ندارد اما آنها را زیر نظر خواهد داشت.
در هفته های اخیر، منابع ایرانی گفته بودند که نیروی دریایی به منظور حفاظت از کشتی های تجاری متعلق به ایران در برابر حملات دزدان دریایی سومالیایی، ناوهایی را به منطقه شاخ آفریقا، در جنوب دریای سرخ، اعزام کرده است.



اول اسفند؛ فراخوان شرکت در مراسم هفتم شهیدان صانع ژاله و محمد مختاری
جرس: شورای هماهنگی راه سبز امید با صدور دومین اعلامیه خود از همه مردم ایران دعوت کرد تا روز یکشنبه اول اسفند ماه، در مراسم هفتمین روز شهادت صانع ژاله و محمد مختاری شرکت کرده و یاد آن عزیزان را گرامی دارند.

متن این اعلامیه که در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است:
 با عرض تسلیت به مناسبت شهادت دو تن از جوانان مظلوم این مرز و بوم درتظاهرات ۲۵ بهمن و با گرامیداشت خاطره دهها شهید جنبش سبز، از ملت بزرگوار ایران دعوت می شود تا در تجمعات بزرگداشت هفتمین روز شهادت این عزیزان که روز یکشنبه اول اسفندماه ۸۹، ساعت ۳ عصر در تهران و شهرستانهای سراسر کشور برگزار می شود، حضور به هم رسانند.
این حضور پرشکوه در آستانه میلاد مسعود پیامبر رحمت حضرت محمد بن عبدالله(ص) و امام جعفر صادق (ع)، علاوه بر حمایت قاطع از مواضع رهبران جنبش آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی برای ادامه راه دشوار آزادی و کرامت انسان، نشانه اعلام همبستگی با هموطنان کرد در پاسداشت خون این دو عزیز ایرانی شیعه و سنی است که به پای مبارزه با استبداد دینی بر زمین ریخت.

شورای هماهنگی راه سبز امید
۲۸ بهمن ۱۳۸۹
 


جرس: 
در واکنش به سرکوب خونین تظاهر کنندگان روز ٢۵ بهمن و همچنین فشارهای وارده بر خانواده های شهدای این روز، تشکل «مادران صلح کردستان» با صدور بیانیه ای در محکومیت خشونت های اخیر، خواستار اعتصاب سراسری در روز دوشنبه دوم اسفند ماه شد.
به گزارش تارنمای این تشکل، مادران صلح کردستان در همدردی با مادران و خانواده های شهدای آن روز، ازمردم ایران خواسته اند "روز دوشنبه مصادف با هفتمین روز شهادت دوتن از جوانان رشید این مرز و بوم(صانع ژاله و محمد مختاری) را تعطیل و فعالیت عادی روزانه خود را به حرمت تمامی شهدای راه آزادی متوقف نمایند ."

متن این بیانیه به شرح زیر است:
امروز مادران صلح کردستان لبریز از بغض و اشک جوانان خونین مال وطن دیگر طاقت تحمل رنجش رو به افزون و داغدار شدن مادران دیگر را ندارد.مادرانی که هر لحظه ثمره عمرشان در گرو عشیره ای از ناپاکان به تاراج می‌رود.
چگونه امکان دارد که چنان کسانی به خود جرات می‌دهند عزیزانمان را پیش چشم همگان با تمامی وقاحتشان به دار می‌آویزند،به گلوله می‌بندند و زیر شکنجه می‌کشند و ملت را نیز به سخره می‌گیرند.آیا تاکنون فهمیده‌اید مادری که فرزندش را از دست می دهد چه بار گرانی بر دوش می کشد،آنگاه که حتی از دیدن فرزند بی جانش هم دریغش می کنند و حتی کوچکترین یادگارش که مزارش باشد را از او سلب می کنند، می دانید درون مادری که در انتظار وصال فرزندش است وصف ناشدنی ست؟
امروزه صدها تن از این فرزندان ملت تن‌هایشان با استخوانهای عریان شده‌ی این عشیره‌ی ناپاک دریده و نفس‌شان با پوست چروکیده از سیر تاج و تختِ خونینشان گرفته شده و می شود.
امروز تنها چند نفر خونین‌بخت نشده‌اند امروز خونین‌بختان دوباره به یادمان می‌آیند.آنقدر زمان به عقب رانده می‌شود که چه جنایاتی در سیر این زمان روی داده باشد به یادمان می‌آید و هر لحظه اشک و بغض چندچندان.
در شرایطی به سر می‌بریم که دین و مسلک و هر آنچه جانمایه‌ی ملت است را به بازی گرفته‌اند و ملت را از ارزشها پوچ کرده‌اند به نام عشیره‌ای ناپاک. خود را نماینده مردم خوانده و هر آنچه را که ارزشی داشته باشد به خود می‌آلایند.چنین است رسم ناپاکان که نگذارند خونین‌روزانمان را با خونین‌تنانمان حتی بگذرانیم ،باورشان کنیم ،به یادشان آوریم ،در پس افکارشان آرام گیریم و با مزارشان خلوت کنیم.این اشک لبریز باید به جایی بریزد،کم نیستند مادران لبریز از اشک .
ما به عنوان مادران صلح کردستان که سالهای مدیدی‌ست داغ عزیزان را با رنج‌ها در خود پرورانده‌ایم و دیگر راهی برای تحمل هتک حرمت شهدای راه آزادی را نداریم ،از تمامی مردم شریف ایران زمین خواستاریم تا روز دوشنبه مصادف با هفتمین روز شهادت دوتن از جوانان رشید این مرز و بوم(صانع ژاله و محمد مختاری) را تعطیل و فعالیت عادی روزانه خود را به حرمت تمامی شهدای راه آزادی متوقف نمایند و در روزهای بعد و بلکه ماه های در پی به عنوان نارضایتی مدنی از پرداخت هرگونه قبض حکومتی خودداری نمایند.
باشد که ناپاکان به رنگ و بوی وطن صیقل یابند.

۲۸ بهمن ماه ٨٩ - مادران صلح کردستان
 





‫ فراخوان جمعی از سایت های سبز برای گرامیداشت شهدای جنبش و دفاع از رهبران سبز
 جرس: در ادامه موج اعتراضات جنبش سبز به سرکوب خونین حامیان جنبش در ٢۵ بهمن، برخی از سایت های جنبش با صدور فراخوانی از ملت ایران دعوت کرده اند تا راس ساعت ده شب شامگاه پنج شنبه ۲۸ بهمن ماه، به پشت بام ها آمده و به مدت سه شب، به یاد شهدای ۲۵ بهمن و همچنین جهت حمایت از رهبران جنبش سبز، ندای الله اکبر را سر دهند.

به گزارش منابع خبری جرس، متن فراخوان سبزها برای ندای شامگاهی به شرح زیر می باشد:

"سلام بر رهپویان راه سبز امید، که علیرغم سرکوب ها و خشونت های عریان نیروهای سرکوبگر، با حضور سبزتان ۲۵ بهمن را به نقطه عطفی در جنبش مبارزات آزادیخواهانه ایران تبدیل نمودید و در همبستگی با مبارزات مردم منطقه، به عزم خود مبنی بر ایستادگی در برابر ظلم و ستم حکومت های استبدادی تاکیدی دوباره نمودید. همراهان سبز! صدای سبزتان آنقدر بلند و رسا بود و انعکاسش چنان لرزه بر اندام استبداد انداخته است، که دستگاه جور، به سرکوب های وحشیانه روز ۲۵ بهمن راضی نشده است و اکنون از فرط عصبانیت دست به هر اقدام غیراخلاقی می زند تا شیرینی این پیروزی سبز را بر دهان مردم تلخ نماید. علیرغم خشونت ورزی آشکار بر علیه مردم، دستگاه تبلیغاتی و دروغ پردازی اقتدارگرایان به تکاپو افتاده و به جای پاسخگویی درباره برخوردهای خشن و غیرمتعارف با مردم معترض، به پروژه نخ نمای مظلوم نمایی و “شهید سازی” و اخیرا “شهید دزدی” پناه آورده اند و شهدای سبزی که سابقه مشخص فعالیت های مبارزاتی دارند از جمله شهید صانع ژاله، را به اسم نیروی بسیجی معرفی می کنند و وقیحانه تر آنکه به جای پذیرفتن مسولیت قتل شهروندان، نمایش دروغین تشییع جنازه آن شهید مظلوم را اجرا می کنند تا برای چهره کریه سرکوب، مشروعیتی کاذب بخرند و در حقانیت جنبش سبز تشکیک ایجاد نمایند. بی شک، اگر صادقانه رفتار می کردند و اگر از همان روز نخست به جای جعل واقعیت ها، به پیگیرد قضایی قاتلین واقعی نداها و سهرابها پرداخته بودند، و شفافانه به مسایلی چون کوی دانشگاه و سیاهچاله کهریزک رسیدگی نموده بودند، امروز دوباره شاهد شهادت فرزندانی دیگر از فرزندان برومند ایران زمین نبودیم. متاسفانه، پروژه امنیتی-تبلیغاتی مصادره شهدای سبز به همین جا ختم نشده است و در پناه امواج مسموم این پروژه، گسترش بازداشت مبارزین و فعالین سیاسی و همچنین تهدید رهبران سبز از تریبون های رسمی و غیررسمی را نیز در دستور کار خود قرار داده اند. دردناکتر اینکه نمایندگان مجلس، به جای دفاع از حقوق مردم، همنوا با این پروژه های امنیتی، متملقانه به خوش رقصی و مجیزگویی دستگاه قدرت می پردازند. ورود مجلس به صدور احکام قضایی بر علیه مردم کشور و رهبران سبز، خود بهترین نشانه برای این است که نمایندگان مجلس بیش از آنکه نماینده مردم باشند، دست نشانده و عروسک خیمه شب بازی کودتاگران هستند. این موضوع که مجلس به عنوان نهادی که می بایست مدافع حقوق مردم باشد، اینک همگام با پروژه های سرکوب و همراه با نیروهای اقتدارگرا شده است، خود بهترین گواه بر فساد ساختاری و سیستماتیک و گسترش بیماری لاعلاج استبداد در دستگاه حکومت و بهترین نشانه بر حقانیت جنبش سبز است.
وقتی مجلس که که قرار بود در راس امور و حافظ قانون باشند، حوزه تقنین را چنین به سخره می گیرد و مجلسیان چنین بازیچه عوامل خارج از مجلس می شوند، تکلیف نیروهای خودسری که به تهدید مردم و رهبران سبز گسیل می شوند، معلوم است! متاسفانه ، به دلیل قدرت یافتن نهادهای امنیتی و نظامی و تسلط آنها بر تمامی امور و شئون کشور، شاهد آن هستیم که عقل و درایت از صحنه سیاسی و مدیریت کلان کشور پرکشیده و تعمدا کشور به سمت قهقرا هدایت می شود، حال آنکه اگر اندکی با مردم روادارانه تر برخورد می شد و صدای اعتراضشان شنیده می شد و حکومت به جای سرکوب به وظایف حاکمیتی خودش که در قانون مشخص شده است برمی گشت، اوضاع کشور قطعا اینگونه نمی بود.
رهپویان سبز! ٢۵ بهمن، نمایشی از حضور و حیات فعال جنبش سبز بود، جنبشی که از آغاز شکل گیری اش و علیرغم همه محدودیت ها، هر روز قوی تر و ریشه دارتر شده است و این میسر نگردیده است مگر با حضور هوشمندانه و مسولانه تک تک اعضای جنبش سبز. اکنون نیز، با تکیه بر همان خرد ذاتی جنبش سبز و به جهت اعتراض به همه این انحراف ها و کژرفتاریها، در هر کجا که هستیم به پشت بام ها خواهیم آمد و فریاد مبارزه با دیکتاتور و الله اکبر را بلندتر از همیشه سرخواهیم داد تا بدینوسیله:
۱-پیروزی جنبش سبز در ٢۵بهمن را دوباره فریاد زنیم
٢-خشونت عریان بکار گرفته شده توسط حکومت را که از یک طرف داعیه همراهی با جنبش های آزادیخواهانه منطقه را دارد و از طرف دیگر جنبش آزادیخواهانه ایران را سرکوب می کند، محکوم نماییم
٣-یاد همه شهیدان سبز از جمله شهیدان صانع ژاله و محمد مختاری را گرامی بداریم و بر عهد خویش برای به ثمر رساندن خون گرانبهایشان تاکید کنیم
۴-یاد زندانیان سیاسی و مبارزین دربند را گرامی بداریم و آزادی آنها را آرزومند شویم
۵-در مقابل تهدیدهای لفظی و عملی اقتدارگرایان و نیروهای تحت امرشان، حمایت قطعی خود از رهبران سبز را اعلام داریم و نسبت به هر گونه اقدام نابخردانه و تعرض به رهبران سبز، هشدار دهیم
۶-اقدامات غیراخلاقی دستگاهها و رسانه های حکومتی در تخطئه حرکت اعتراضی مردم و از جمله اقدام دور از شان نمایندگان مجلس در توهین به مردم و رهبران سبز را محکوم نماییم
وعده ما: پنج شنبه، ٢٨ بهمن ماه ٨٩ ساعت ده به مدت سه شب





تو آن کسی را که برنامه ۲۰:۳۰ به جای تو معرفی کرد می‌‌شناسی...

پیغام یکی از دوستان «صانع ژاله» به پدر او: کاکه قاور! نگذار خون صانع پایمال شود

کلمه: یکی از دوستان و هم‌ولایتی‌های شهید «صانع ژاله» در نامه ای که به کلمه ارسال کرده است، نشانه‌هایی را ذکر کرده و پیشنهادهای جالبی را به مسئولان و رسانه‌ها داده است. او از همه خواسته است که با یکی از شماره‌های شهر پاوه به صورت تصادفی تماس بگیرند و دربارهٔ صانع ژاله از مردم پاوه سوال کنند و صحت اخبار رسانه‌های دولتی و رسمی را جویا شوند. این هم‌ولایتی شهید ژاله در خصوص خبر برنامه ۲۰:۳۰ هم افشاگری کرده و پیشنهادهای قابل تاملی را هم به پدر این شهید داده است.
کلمه پس از اطمینان از  محتوای متن نامه و صحت آن‌ها، متن پیام را که از ادبیات ساده و صمیمانه‌ای برخوردار است، عینا منتشر می‌کند:
*     *     *
حتما می‌پرسید من کیستم؟ یک نفر ایرانی. ساکن استان کرمانشاه. اهل پاوه. روستای خانقاه.. خانقاه یکی از زیبا‌ترین و قدیمی‌ترین روستاهای ایران است. در دل پاوه میان باغ‌ها سرشار از توت و گردو.. جاده‌ای پرپیچ، ساده و کوتاه به خانقاه می‌رساند. ماشین‌ها در جاده خانقاه وقتی به هم می‌رسند حتما مراعات می‌کنند و گرنه یکی از آن‌ها از دیوارهای سنگی و قدیمی کنار جاده پایین می‌رود…
اگر نشانی‌هایم کافی نیستند باز هم بگویم. من بار‌ها و بار‌ها از میدان اصلی پاوه راه افتاده‌ام واز کنار قصابی و کبابی و نانوایی اول جاده گذشته‌ام و با موسیقی دلنشین «چم خانقاه» جادهٔ زیبای «سبز‌ترین روستای غرب کشور» را قدم زده‌ام.
بزرگترهای انقلاب،  پاوه را خوب می‌شناسند. شهید همتی که بزرگ‌ترین اتوبان تهران را به نامش ساخته‌اید، سه سال فرماندهٔ سپاه شهر من بوده است. شهید چمران هم پاوه را خوب می‌شناخت. خدایشان رحمت کند…
پاوه با حومه‌اش دست کم ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و بی‌شک تمام مردم پاوه ژاله‌ها را می‌شناسند. دست کم همهٔ ساکنان شهرستان پاوه «قادر ژاله» را می‌شناسند و بسیاری از آن‌ها حداقل یکبار برای دریافت وام یا امورات بانکی به بانک ملی و شعبه مرکزی آن در مرکز شهر پاوه رفته‌اند و آنجا آقای ژاله را دیده‌اند.
آقای ژاله، برداران دیگری هم دارد، اما «کاکه قاور» از همهٔ آن‌ها شناخته شده‌تر و به متانت و ادب مشهور‌تر است. مگر می‌شود اهل شهرستان پاوه باشی و طایفه‌ای به نام ژاله را ن‌شناسی؟ برادران ژاله و پسر عمو‌هایش را ن‌شناسی و دست کم با یکی دوتای آن‌ها احوال پرسی نداشته باشی؟
پاوه یک شهر سنتی است. میان کوه‌ها محصور است. لب مرز است و تقریبا بن بست است. به همین خاطر شبکه‌های اجتماعی آن بسیار در هم تنیده‌اند و کمترین خبری در کمترین زمان در شهر پاوه می‌پیچد. اگر بگویم هیچ جای دنیا مراسم عزا یاه‌مان «پرسه» را مانند ساکنان پاوه به جا نمی‌آورند دروغ نگفته‌ام. محال است کسی در پاوه عزادار شود و تمام پاوه به مراسم سوگواری او نروند. هر کس باور ندارد و تردیدی دارد از امام جمعهٔ پاوه بپرسد که با همهٔ جناح‌ها و دسته‌های سیاسی میانهٔ خوبی دارد و همهٔ سیاستمداران حتی آقای خامنه‌ای و هاشمی و موسوی به خانه‌اش رفته‌اند و از نزدیک او را می‌شناسند.
سرتان را درد نیاورم، با این اوصاف رسانه‌های عجیب! شما کجای ایران زندگی می‌کنید؟ چرا در مورد صانع ژاله دروغ می‌گوئید؟ مگر نمی‌دانید مردم پاوه با شنیدن این خبر داغ کشته شدن صانع را فراموش می‌کنند و صدبار داغدار‌تر می‌شوند؟ مگر نمی‌دانید با این خبر سرتاپا دروغ تمام حکومت را در میان مردم پاوه بی‌اعتبار می‌کنید؟ مگر نمی‌دانید پاوه هم اینترنت دارد و دانشجو دارد و دانشگاه دارد و مردم پاوه خبر دروغتان را خیلی زود افشا می‌کنند؟ خبرنگاری را به میان مردم پاوه بفرستید. در هر نقطه‌ای از شهر، از هر کسی بزرگ یا کوچک، زن یا مرد آدرس خانهٔ قادر ژاله را بگیرد و بار‌ها و بار‌ها این کار را تکرار کند. محال است کسی در پاوه آدرس خانهٔ دیگری را نداند، چه برسد به آنکه آن فرد از ژاله‌ها باشد.
پیشنهادی دارم. همهٔ مقام‌های عالی نظام و دلسوزان نظام و ملت و نمایندگان مجلس برای آنکه به میزان راستگویی و دروغگویی صدا و سیما و رسانه‌های هم سو با آن پی ببرند، گوشی را بردارند و به صورت تصادفی با یکی از شماره‌های شهر پاوه با پیش شماره**** ۰۸۳۲۷۲۳ و**** ۰۸۳۲۷۲۲ تماس بگیرند و از او بپرسند که آیا ناصح ژاله حافظ قرآن بود؟ عاقلان را اشارتی کافی است.
سخنی هم با خانوادهٔ داغدار ژاله دارم. بخصوص پدر بزرگوارش. کاکه قاور! به عنوان یکی از همسن و سالان و دوستان صانع می‌گویم:
کاک قاور! امشب برنامه بیست و سی طوری خبر شهادت صانع را پخش کرد و تصویر‌ها را نشان داد تا بیننده‌ها فرد دیگری یا‌‌ همان «زینهٔ مشهور پاوه!» را پدر صانع بشمارند و حرف‌های او را حرف‌های تو بدانند. بیست و سی حتی به پدر داغدار صانع هم رحم نکرد و او را هم مصادره کرد. شاید صانع فردای قیامت آن کس را که به سوی او تیراندازی کرده است ببخشد و کار او را ناشی از جهل و خشم و عصبانیت لحظه‌ای بداند اما صانع هیچگاه از کسانی که هنوز دفن نشده خونش را مصادره کردند و پایمال کردند و آن را ابزاری برای حفظ قدرت خود ساختند نخواهد گذشت. کاکه قاور، تو بهتر از هر کس دیگری می‌دانی که صانع که بود و چه می‌خواند و چه می‌خواست. حتما بار‌ها و بار‌ها دیوان شیرکو بی‌کس را در دستان او دیده‌ای. او که رفته است، نگذار خون او پایمال شود و نگذار روزی صدبار در رسانه‌های دروغ باز هم کشته شود. تو که بیشتر از هر کس گفته‌ها و نوشته‌های من را می‌فهمی. تو بیشتر از هر کس آن کسی را که برنامه بیست و سی به جای تو معرفی کرد می‌‌شناسی…
کاکه قاور می‌دانم در چه شرایطی به سر می‌بری و چگونه با تهدیدها و … سراغت آمده‌اند و فامیل‌ها را واسطه کرده‌اند. اما کاکه قاور خون صانع رنگین‌تر از این حرف‌ها و خواسته‌ها است. تو که می‌دانی صانع چرا به خیابان رفته بود. تو راستش را به مردم بگو و پیام صانع را جاودانه کن. دیری نخواهد کشید که مردم پاوه «می‌ان پاوه» را «می‌ان ژاله» بخوانند.


ادامه خشونت‌ها در بحرین علیه معترضان / استعفای چهار مقام ارشد بحرینی در اعتراض به سرکوب‌ها

رئیس ستاد مشترک ارتش، دو وزیر و یک مقام دیگر بحرین در اعتراض به خشونت نیروهای نظامی در مقابله با تظاهرکنندگان و سرکوب آنها استعفا دادند.
خبرگزاری های دولتی ایران، اخبار مربوط به اعتراضات بحرین را به طور گسترده مورد پوشش قرار می دهند و رویکرد آنها در خصوص بحرین، کاملا برعکس شیوه مخابره اعتراضات در ایران است. هرچند آنها به شدت پرهیز دارند از اینکه هرگونه شباهتی بین این برخوردها و رفتار روز دوشنبه دولت ایران با تظاهرکنندگان ایجاد شود.
به گزارش خبرگزاری های ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، نزار البحارنه، وزیر امور خارجه، عبدالله الدرازی، مسوول کمیته آشتی ملی، سلمان کمال‌الدین، رئیس ستاد مشترک ارتش و فیصل الحمر، وزیر بهداشت بحرین در اعتراض به قلع و قمع تظاهرات توسط نیروهای امنیتی از مقامهای خود استعفاء دادند.
بامداد امروز نیروهای گارد ویژه بحرین بدون هشدار قبلی به سمت تحصن کنندگان در میدان “اللولوء ” که مخالفان آن را میدان “التحریر ” نامگذاری کرده‌اند، حمله ور شدند و به سمت آنها تیراندازی و گاز اشک آور شلیک کردند.
گزارش شده که حمله پلیس بحرین به مردم در پایتخت این کشور، سه کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آلمان، در میان کشته‌ها یک مرد سالخورده و یک جوان هست. شاهدان عینی اعلام کردند که ظاهرا بر بدن کشته شده‌ها جای اصابت گلوله‌های واقعی دیده می‌شود.
بنا بر این گزارش، منابع پزشکی به محل حادثه شتافتند و دست کم تاکنون ۴۵ نفر را به بیمارستان منتقل کرده‌اند که بر اثر استنشاق گازاشک‌آور و اصابت گلوله‌های پلاستیکی مجروح شده‌اند.
همچنین به گزارش فارس، “عبدالجلیل خلیل ” رئیس فراکسیون الوفاق در پارلمان بحرین در گفتگو با المنار اتفاقات امروز در این کشور را کشتار مردم و شهروندان بحرینی خواند و تاکید کرد که این فراکسیون تصمیم گرفته است برای ابراز محکومیت خود از این جنایت از مجلس نمایندگان این کشور خارج شود.
فراکسیون شیعیان بحرین ۱۸ کرسی از کل ۴۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد که با استعفای این افراد پارلمان بحرین از رسمیت خارج خواهد شد.
در همین حال، نزدیک به پنج هزار تظاهرکننده بحرینی امروز برای سومین روز پیاپی در میدان لؤلؤ شهر منامه تجمع کرده و خواستار تغییر نظام و اصلاحات قانون اساسی شده‌اند.
این تظاهرکنندگان اعلام کرده‌اند که دیگر به اصلاحات سیاسی راضی نمی‌شوند و تنها در صورت تغییر نظام حاکم در این کشور به تجمع خود پایان خواهند داد.
از سوی دیگر پزشکان و پرستاران بحرینی امروز در اعتراض به تصمیم وزارت دفاع مبنی بر عدم انتقال مجروحان درگیری‌های اخیر با آمبولانس‌های وزارت بهداشت تظاهرات کردند.
اتحادیه اروپا نیز از خشونت نیروهای بحرینی در برخورد با تظاهرکنندگان که باعث کشته شدن چهار تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد ابراز تاسف کردند و از دولت بحرین خواسته است اجازه برگزاری تجمع‌های مسالمت‌آمیز را به ملت بحرین بدهد.



معاون وزیر ارشاد: انتشار ۱۰۰۰ عنوان کتاب علیه فتنه

معاون وزیر ارشاد اعلام کرد که در سال آینده، تعداد کتابهایی که با حمایت دولت علیه جنبش سبز تولید و منتشر شده، به ۱۰۰۰ عنوان می‌رسد.
به گزارش ایرنا، بهمن دری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: “طی یک سال گذشته و پس از اغتشاشات انتخابات ریاست جمهوری تاکنون ۳۵۰ عنوان کتاب با موضوع «فتنه» چاپ و منتشر شده است که سهم زیادی در روشن شدن چهره واقعی فتنه‌گران داشت.”
وی عصر روز چهارشنبه در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان افزود: پیش بینی می شود این رقم تا سال آینده به یک هزار عنوان برسد.
وی اظهار داشت: انتشار این گونه کتابها در واقع حوزه بصیرت پراکنی و بصیرت افکنی را وسیع کرده، زیرا برخی از آنها با محتوای عمیق به جریان شناسی کمک زیادی کرده است.




علامیه شماره دو شورای هماهنگی راه سبز امید

فراخوان مراسم هفتم شهدای ۲۵ بهمن

شورای هماهنگی راه سبز امید باصدور بیانیه ای از مردم ایران دعوت کرد روز یکشنبه، اول اسفندماه، به منظور هفتمین روز شهادت دو شهید تظاهرات ۲۵ بهمن و همچنین بزرگداشت یاد و خاطره سایر شهدای جنبش سبز،در تجمع های تهران و شهرستان شرکت کنند.
متن کامل بیانیه،شورای هماهنگی راه سبز امید به این شرح است:
با عرض تسلیت به مناسبت شهادت دو تن از جوانان مظلوم این مرز و بوم درتظاهرات ۲۵ بهمن و با گرامیداشت خاطره دهها شهید جنبش سبز، از ملت بزرگوار ایران دعوت می شود تا در تجمعات بزرگداشت هفتمین روز شهادت این عزیزان که روز یکشنبه اول اسفندماه ۸۹، ساعت ۳ عصر در تهران و شهرستانهای سراسر کشور برگزار می شود، حضور به هم رسانند.
این حضور پرشکوه در آستانه میلاد مسعود پیامبر رحمت حضرت محمد بن عبدالله(ص) و امام جعفر صادق (ع)، علاوه بر حمایت قاطع از مواضع رهبران جنبش آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی برای ادامه راه دشوار آزادی و کرامت انسان، نشانه اعلام همبستگی با هموطنان کرد در پاسداشت خون این دو عزیز ایرانی شیعه و سنی است که به پای مبارزه با استبداد دینی بر زمین ریخت.
شورای هماهنگی راه سبز امید
۲۸ بهمن ۱۳۸۹




صادق لاریجانی: آرامش! مصلحت نیست دستگیر شوند

دو روز پس از فضاسازی‌های پرهیاهوی اقتدارگرایان علیه رهبران جنبش سبز، که با شعارهای “مرگ بر” در صحن مجلس و تجمعات غیرقانونی و همراهی پلیس و دستگاههای امنیتی و حاکم کردن فضای خفقان بر حوزه و دانشگاه و جامعه همراه بود، رئیس دستگاه قضایی بار دیگر آب پاکی را روی دست همه‌ی حامیان کودتا ریخت و تاکید کرد که دستگیری موسوی و کروبی هنوز هم “به مصلحت نیست!”
به گزارش کلمه، صادق لاریجانی که پیش از این هم چند بار به صراحت اعلام کرده بود که تشخیص این مصلحت با رهبری و نه هیچ کس دیگری است، این بار هم در حالی که صداوسیما و رسانه‌های دولتی، و وابستگان جناح دولتی در نهادهای امنیتی و حوزوی سنگ تمام گذاشته بودند، از همه‌ی دست‌اندرکاران این فضاسازی‌ها از جمله “نمایندگان مجلس، مسئولان و آحاد ملت انقلابی” تشکر کرد، اما به آنها گفت که: “باید مصلحت نظام را در نظر گرفته و برای محاکمه سران فتنه صبر پیشه کنند.”
به نظر می‌رسد این “به مصلحت نبودن” با حضور گسترده مردم در تهران و شهرهای بزرگ کشور در روز ۲۵ بهمن بی‌ارتباط نباشد؛ که در غیر این صورت، همانطور که بسیاری از سخنگویان جناح اقتدارگرا در این دو روز اعلام کردند، دیگر بیش از این نمی‌توان برای دستگیری رهبران جریان منتقد دولت زمینه‌سازی کرد.
رئیس قوه قضاییه همچنین در توضیح این “به مصلحت نبودن” به “جریانهای بسیار تند و غافلگیرکننده در کشورهای منطقه” نیز اشاره کرد.
رئیس دستگاه قضا در عین حال به طور ضمنی، حصر خانگی موسوی و کروبی را نیز که پیش‌تر از سوی مسئولان رسمی تکذیب شده بود، تایید کرد و گفت: “دستگاه قضا راه را بر اطلاعیه پراکنی آنها خواهد بست و اجازه نمی دهد آنها از صبر و تحمل نظام اسلامی سوء استفاده کنند و امیدواریم که مردم شریف ایران با صبر و تحمل ما را همراهی کنند.”
لاریجانی این سخنان را چند ساعت پس از تجمع – طبعا بدون مجوز – لباس شخصی‌ها در مقابل منزل موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی مطرح کرد؛ تجمعاتی که پر از شعارهای توهین‌آلود و تهدیدآمیز بود و آخرین مرحله از دست و پا زدن‌ها برای بازداشت موسوی و کروبی به شمار می‌رفت.
در این تجمعات که تا نیمه‌های شب ادامه داشت، شعارهایی همچون “تا هاشمی کفن نشود، این وطن وطن نشود” و “موسوی و کروبی اعدام باید گردند” سر داده شد و علیه سید حسن، سید یاسر و سید علی خمینی، نوه‌های امام خمینی، نیز شعارهای موهنی مطرح شد.




عاقبت، مکر خدا، کار وارونه نمایان را رسوا کرد

به ژاله ی در خون خفته …


کلمه – شهاب خضرایی: می زنند، می درند، می بُرند، می کشند و می بَرند، و آن گاه بر کشته ی خویش اشک تمساح می ریزند. جنازه را از صاحبان اصلی اش می دزدند و آبروی ریخته و کار از دست شده را به خیال خود با شهید دزدیده تدبیر می کنند؛ چنان که پنداشتند مشروعیت و مقبولیت از دست رفته را می توان با رای دزدیده به خانه بازآورد. زر و زور و تزویر را در دست خود می بینند و می پندارند که قادر متعال و مطلق العنان روی زمین اند و هر چه بخواهند می توانند بکنند: می توانند اوباش و اراذل را به زر بخرند و به جان مردم بیندازند و عمله ی جور و زور را همچون وحوش بر سیل مردمان روانه کنند و بعد، در سیمای تزویر و بر منبر دروغ، نعل وارونه بزنند و جای ظالم و مظلوم و قاتل و مقتول و تروریست و شهید را عوض کنند. و از مکر خدا غافل اند، که بهترین ماکرین است و مکر مکرکنندگان را به آنها باز می گرداند.
و اگر مکر خدا نیست چگونه می شود چنین انتخابی کرد، که جامع تمام خطاهای حکومتی و انتقادها باشد؟ صانع ژاله، دانشجوی هنر، کرد و سنی، با سابقه فعالیت در انجمن اسلامی و ستاد انتخاباتی و حضور در تظاهرات پس از انتخابات؛ همان تجمع ها و تظاهرات اعتراضی که به جرم حضور در آن، هنوز بسیاری در زندان اند.
دانشجویی از خیل دانشجویانی که روز به روز بیشتر تحقیر و سرکوب می شوند، تا صدای رسای جامعه نباشند و اعتراض ها و انتقادهای مردم را فریاد نکنند و برای آرامش جان اقتدارگرایان، خفقان و سکوت پیشه کنند. دانشجوی هنر، یکی از خیل دانشجویان و هنرمندانی که، مانند باقی اهل فرهنگ و هنر، روزگار سخت سیاهی و عسرت را می گذرانند و تیغ سانسور و سنگینی تحمیل را بر جان خود و آثارشان – از نوشته ها و کتاب های شان تا فیلم ها و موسیقی ها و مجسمه هایشان – تحمل می کنند؛ مسلمانی سنی مذهب، از خیل سنیانی که رنج تبعیض و تحدید را هر روز بیش از پیش می بینند، در ام القرای اسلام اجازه تاسیس مسجد برای خود ندارند، در آموزش مذهبی استقلال ندارند و به خاطر مذهبشان، به طور سیستماتیک مشمول تبعیض در استخدام و اشتغال دولتی می شوند؛ و جوانی کرد، نمادی از قومیت های رنگارنگ کشور ایران، که اسیر نگاه امنیتی و نظامی عده ای خشک مغز بی تدبیر شده اند؛ اسیر تفکری متوهم و ناکارآمد و بی دانش، که به جای آن که به رفع مشکلات قومیت ها و توجه به مسائلشان بپردازند و راه حفظ امنیت و وحدت ملی را در جذب حداکثری و ایجاد رفاه عمومی و رفع تبعیض در تمام مناطق ایران بدانند، برخوردهای نظامی و امنیتی شان را برای پوشاندن ناکارآمدی تشدید می کنند و زجر و حبس و قتل را می افزایند و بدین شیوه، دور بسته و باطل ناکارآمدی و نارضایتی را تکرار می کنند؛ و دست آخر جوانی از خیل جوانان این سرزمین، که از تحمیل ها و تحقیرها به نام دین و اسلام به تنگ آمده اند، و آزادی و آزادگی، اراده و انتخاب و حق زیستن و برگزیدن را از دولت و حکومت خود طلب می کنند. حق انسانی زیستن را.
و باز چه طنز تلخ و تراژیکی است که تمام این مضامین در عکس ها و فیلم ها و نوشته هایی که از او منتشر می شود هم وجود دارد و به چشم می خورد. کارت بسیجی که از او ساخته اند و بنرهای بزرگی که از او در شهر زده اند تا از او نماد شهیدی همچون سهراب و ندا برای خود بسازند، که هیچ کدام آن قدر ماندگار نخواهد بود وقتی مردم عکس حضور او را در بیت مرجع سبز جنبش ببینند، وقتی فیلمی را ببینند که قسمتی از آن در میان مردم منتشر شده است و در آن تحمیل های دستگاه حاکم و ریاکاری دینداران تقلبی به سخره گرفته می شود، وقتی داستان کوتاه او را بخوانند و قلمش را و دغدغه های قلمش را بشناسند، … آن گاه خواهند فهمید میان صانع ژاله ای که نمونه ای است از جوانان امروز این کشور و نمونه ای است از دانشجویان این کشور و نمونه ای است از هنرمندان این کشور، چقدر فاصله است با آن تصویر وارونه ای که از بسیجی تقلبی حکومتی ساخته اند و بر کوی و برزن تبلیغ اش می کنند: بسیجی ای که ابزار سرکوب است و آلت فعل ایدئولوژی مستقر و از خود اجازه و قدرت انتخاب و بینایی ندارد و بصیرت را در اتباع بی چون و چرا حرف حق فرماندهان می بیند، تا به کار تثبیت پایه های قدرت طلبی و ثروت اندوزی و دنیاخواهی عده ای معدود به اسم دین و امام و انقلاب و جنگ و مبارزه با ظلم و تبعیض و استعمار بیاید.
و مکر الهی این است که تمام این رسواگویی ها و تناقض ها را خود به دست خود ساخته اند و خود به دست خود، با پول بیت المال، و با رسانه مردم، تبلیغ می کنند. با دست خود چیزی را امروز تبلیغ می کنند و می سازند، که فردا وقتی همین مردم مخاطب رسانه حکومتی و همین مردم مخاطب بنرهای بزرگ سطح شهر آگاه شوند و حقیقت امر را دریابند، به ضد خودشان بدل می شود؛ چنان که گویی هرچه در راه تثبیت خود و محو مخالفشان خرج کرده اند، علیه خودشان خرج شده است و عامل رسوایی و افتضاح خودشان خواهد شد. وقتی حقیقت امر با شبکه ی عظیم آگاهی بخشی ای که به یمن تثبیت شبکه ی سبز و نبود رسانه شکل گرفته است، دست به دست و سینه به سینه و زبان به زبان نقل کند، حقیقت آن چه را که درباره صانع ژاله خوانده است و دیده است و شنیده است و می داند، آن گاه تصویر بزرگ تبلیغاتی شهیدی که کوشیده اند جسم و جنازه و جان و شخصیت و سیما و سیرت اش را بدزدند، در ذهن و ضمیر مخاطبانی که آن را باور کرده بودند، به زنده ترین شاهد دروغ گویی و بی شرمی و وقاحت و رذالت – و البته حماقت – حکومتی تبدیل خواهد شد. آیا مکر الهی نیست که دشمنان ملت را این گونه از حمقاء قرار داده است، که به هر چیز دست می یازند و هر حربه ای برای نجات و بقای خود می جویند، فروترشان می برد و در چاه تباهی و ذلت و ضلالت فروترشان می کشد و راهی به رهایی پیش چشم شان نمی گذارد؟
آیا مکر الهی نیست که عزیزی از جوانان این ملت را به خاک و خون می کشند که همچون نامش صانع و آفریننده ی ژاله ای است خونین؟ ژاله ای که به خون می نشیند، تا یادآور ژاله های به خون نشسته ی تاریخ این خاک باشد، تا ادامه ی حماسه های بهمن این سرزمین باشد، تا زمستان بشکند و گل بشکفد و راه بهار را پیش روی لاله های فصل رهایی این ملت بگشاید …




درس ها و دستاوردهای یک حرکت مردمی

۲۵ بهمن، روز رسوایی اقتدارگرایان

کلمه – داریوش محمدی: ۲۵ بهمن یک آزمون سهل و ممتنع بود. حاکمیت می توانست با دادن یک مجوز و هدایت معترضان، «به آسانی» و با کمترین هزینه، زمینه را برای آشتی ملی و بازگشت به قانون اساسی فراهم کند، اما اقتدارگریان از ترس محدود شدن قدرتِ خود، از این کار «امتناع» کردند. از طرفی عدم صدور مجوز، مشروعیت رسمی حاکمیت را نزد افکار عمومی خدشه دار کرده و خیزش دوباره‌ی جنبش سبز می تواند به مرور زمان اقتدارگرایان را از تمام قدرت محروم کند.
اقتدارگریان خیزش جنبش سبز را انتخاب کردند. این انتخاب ناشی از تحلیلی است که می گوید «مهار و محو جنبش سبز ممکن است.» بعید است این تحلیل درست باشد.
* * *
فعالان سیاسی و تحلیلگران ایرانی می دانستند که حکومت ایران با تفسیر کنونی، شبه دموکراسی است و در صورت لزوم، حتی به قانون اساسی خود هم پای بند نیست، اما در عرصه ی بین المللی این موضوع رسمیت نداشت و نگرش به آن با تردید همراه بود. شاید هم در میان منافع کوتاه مدت و میان مدت دولت ها کم اهمیت می نمود.
۲۵ بهمن به جهانیان نشان داد که اقتدارگرایان به هیچ عهدی پایبند نیستند و نقض هرگونه قانون و پیمان نامه ای را با ادبیات دینی و شرعی توجیه می کنند. ۲۵ بهمن نمونه ای عملی از رفتار استبداد دینی را به جهان معاصر نشان داد، و اکنون جهانیان حق دارند که از خود بپرسند آیا این الگوی حکومتی تهدیدی برای نوع بشر محسوب نمی شود؟
* * *
معترضان ۲۵ بهمن، شهروندانی بودند که بر حق حیات و حقوق طبیعی خود در برابر حاکمیت اصرار داشتند. این دسته از شهروندان نشان دادند که در صورت لزوم به وجدان خود مراجعه می کنند و از قانون اساسی، تفسیری ملی دارند. حکومت اقتدارگرایان بر این دسته از شهروندان ممکن نیست و به این معنا ۲۵ بهمن اعلان مقابله ی وجدان علیه تفسیر اقتدارگرایانه از قانون و اجرای سلیقه ای قانون بود.
شهروندان حامی تجمع ۲۵ بهمن، حتی اگر نتوانند قدرت را در کوتاه مدت از اقتدارگریان پس بگیرند، آن را به شدت محدود می کنند. ۲۵ بهمن می گوید کام اقتدارگریان دیگر از قدرت شیرین نخواهد شد.
* * *
هجوم یکباره ی حاکمیت پس از ۲۵ بهمن قابل پیش بینی بود، اما رفتار جنبش در قبال حاکمیت قابل پیش بینی نیست. حیات طبیعی جنبش به معادلات سیاسی محصور نمی شود و عواقب رفتار تندروانه ی حاکمیت بر کسی معلوم نیست. چه بسا دستگیری و محاکمه ی احتمالی رهبران جنبش و سرکوب شدیدتر فعالان سیاسی، عرصه را برای حضور نسلی جدید فراهم کند که مصلحت سنجی رهبران جنبش را ندارد.
* * *
انکار درس ها و دستاوردهای ۲۵ بهمن توسط حاکمیت می تواند زبان جنبش سبز را به تدریج به سمت یک زبان تهدید آمیز تغییر دهد. اصرار جنبش سبز بر الگوی ۲۵ بهمن می تواند جنبش سبز را به سمت شکست حاکمیت سوق دهد؛ اما در آن صورت نه جنبش و نه حاکمیت در تعیین دستاوردهای این پیروزی نقشی نخواهند داشت. آینده از آن مردم است.



اعتراف ناخواسته و ندانسته‌ی کیهانی به شباهت با دیکتاتوری پهلوی

۲۵ بهمن آب در خوابگه مورچگان ریخت

کلمه – مهستی شیرازی: در ۲۴ ساعت پس از تجمع ۲۵ بهمن، واکنش های اقتدارگرایان دیدنی تر از همیشه بود. سراسیمه بودن این واکنش ها خبر می داد که تجمع ۲۵ بهمن، فراتر از انتظار آن ها بوده است و دستپاچگی آنها در مصادره ی نمادها و شهیدان جنبش نشان داد که به راستی دستشان ار همیشه خالی تر است.
همان شب، حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان از هول حلیم در دیگ افتاد و در مطلبی شکرین، شیرینی را از حد گذراند و در یک «گاف بزرگ» و یک «قیاس معنادار»، خودش را در مقام یکی از زندانبانان رژیم دیکتاتوری پهلوی قرار داد و به نقل از او خطاب به معترضان نوشت: اینا رو باش! بلد نیستند چند تا آشغال رو از دیگ بیرون بندازند، اون وقت می خواهند “اعلیحضرت همایونی” رو از تخت پایین بکشند!»
شاید هر کس دیگری به جز حسین شریعتمداری این خبط را مرتکب می شد و مناسبات و مقامات نظام را این گونه با دیکتاتوری پهلوی مقایسه می کرد و با این صراحت از «اعلیحضرت همایونی» می گفت، حسابش با کرام الکاتبین بود. به راستی چه شاهدی بهتر که این زندانی سابق با عقده گشایی در حال کامگیری از قدرت است و به نوعی انتقامش را از زندانیان امروزی می گیرد؟ و چه اعترافی صریح تر از این، که شریعتمداری ها از فرط دشمنی اعلیحضرت، رنگ و خلق و خوی او را به خود گرفته اند و از اقرار به آن هم ابایی ندارند؟
رسانه های اقتدارگرا که روز ۲۵ بهمن زبان به کام گرفته بودند، روز بعد در اقدامی هماهنگ چاره ای – و شاید هم تنها چاره ممکن را – اندیشیدند و در اقدامی غیر اخلاقی،‌ خبر شهادت «صانع ژاله» را مخابره کردند و برابر شیوه‌ی نخ نمای رایج، ترور او را به منافقین نسبت دادند. هنوز جنازه ی شهید دفن نشده، او را مصادره کردند که بسجی بوده است و مخابره کردند که حافظ کل قرآن بوده است و به خیال خود پیراهن عثمانی علیه تجمع ۲۵ بهمن و سبزها ساختند. سراغ عکس شهید رفتند و در تقلبی ناشیانه نسخه ای دستکاری شده را بر تارک تارنماهایشان گذاشتند. وقاحت را از حد گذراندند و یک مامور امنیتی و شناسنامه دار را به جای پدر شهید در برنامه بیست و سی به خلق الله قالب کردند. غافل از آن که خدای در جای حق نشسته است و در عصر رسانه، دروغگویان زودتر از همیشه رسوا می شوند. رسانه های مردمی و شبکه های اجتماعی به سرعت عکس ها و نوشته ها و خاطراتی را از شهید صانع ژاله منتشر کردند و معلوم شد که او عضوی از انجمن اسلامی دانشجویان بوده، در ستاد میرحسین فعالیت داشته و به ملاقات مرحوم آیت الله منتطری رفته و از نویسندگان نشریات جنگ نرم بوده است.
از طرفی دیگر، واکنش سراسیمه و خشونت زای نمایندگان هم در نوع خود تماشایی و خارق العاده بود. علی لاریجانی بی اختیار گزافه گفت و حداد عادل بنا به عادت مجیزه خواند و برکشیدگان مجلس، عربده ها کشیدند. رئیس مجلس برای آن که گوی سبقت را در نزدیکی به قدرت از رئیس دولت برباید، یک سخنرانی شعارزده را قرائت کرد تا نشان دهد صدایش از رسایی و حسینیان و کوچک زاده، بلندتر است و در صورت لزوم در اقتدارگرایی دست کمی از آنها ندارد. نمایندگان هم بی اختیار فریاد می کشیدند و شعار می دانند. ۲۵ بهمن به درستی آب را در خوابگه مورچگان ریخته بود و به خوبی مستی زدگان قدرت را رسوا کرد.
از آن طرف خبر آنلاین،رسانه ی لاریجانی ها هم از فرصت استفاده کرد و مصاحبه ی رئیس دولت را به تمسخر گرفت که چرا در پاسخ به مجری صدا و سیما طفره رفته است و به جای آن که تجمع ۲۵ بهمن را محکوم کند، از مشایی دفاع کرده است؛ تمسخری که ظاهراً کار خودش را کرد و رئیس دولت برای آن که از بقیه جا نماند و مبادا میدان قدرت به نفع لاریجانی ها واگذارد، در روز بعد بیانیه ای کوتاه در محکومیت تجمع ۲۵ بهمن نوشت تا رسانه رقیب دوباره تیتر بزند: اولین واکنش دفتر رئیس دولت پس از ۲۰ ماه عمر فتنه!
به تدریج، چهره های خشونت طلب به میدان آمدند و صدا و سیما، دست و دلبازانه میدان را برای خشونت ورزی آنان باز گذاشت تا خشونت و تهمت و توهین میدان داری کند. تلخی شکست در آزمون ۲۵ بهمن و حضور خارج از انتطار مردم، حلقه ی سخنرانان را باز هم به فحاشی واداشت و در غیبت قانون و دادستان بی محابا شعار مرگ سر دادند و تخم نفرت کاشتند. مرگ آفرینان از هراس قدرت خویش، موسوی و کروبی و خاتمی را به اعدام تهدید کردند و برایشان آرزوی مرگ کردند، غافل از آن میر و شیخ و سید را خدایی هست و دست خدا همیشه از آستین خلق بیرون خواهد آمد.



اعلام عزای عموی و تعطیلی کلاس های درس دانشگاه هنر

خبرگزاری هرانا - در پی وقایع امروز در دانشگاه هنر، انجمن اسلامی این دانشگاه با صدور بیانیه ای ضمن اعلام یک هفته عزای عمومی اعلام کرد کلاس های درس دانشگاه هنر تا آزادی تمامی دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه تعطیل خواهد بود.
به گزارش دانشجونیوز انجمن اسلامی دانشگاه هنر در بیانیه خود ضمن محکومیت حمله امروز به دانشجویان این دانشگاه، خواستار شناسایی و بازداشت عاملان حمله به دانشجویان شده است.
این انجمن در بخشی از بیانیه خود همچنین گفته است: "خوشحالیم که آقایان به جایی رسیده اند که نگاه بهت آمیز و پرسکوت ما را تحمل نمیکنند و از آن هم میترسند و در برابر این سلاح بی خشونت ما، چماق به دست میگیرند و حمله میکنند. به جایی رسیده اید که از سکوت هم میترسید؟ راستی شنیده اید که ترس برادر مرگ است؟"
متن کامل این بیانیه که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته به شرح زیر است:

بسم رب شهدا و الصدیقین

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر در محکومیت حمله لباس شخصی ها به دانشگاه
نمی دانیم باید درباره از چه حرف بزنیم و چه بگوییم. درباره مصادره شهید سبزمان صانع ژاله به اسم بسیج سخن بگوییم یا ضرب وشتم دوستان آن شهید در روز تشییع پیکرش. در کشوری که بزرگان آن به راحتی دروغ می گویند و با دروغ میخواهند همه چیز را به نفع خود تمام کنند، انگار تصور میکنند ذهن آن ها ذهن همه مردمان است ای دریغ از تاریخ نخواندن دریغ.
با کشته شدن صانع در ٢۵ بهمن برای ملت ایران دوباره این سوال پیش می آید که چرا (به زعم شما) منافقان در ٢٢ بهمن و ٩ دی کسی را نمی کشند (در حالی که شما میگویید قصد آن ها کشتن مردم و بسیجیان است) و هر چه میکشند در تجمع های اعتراضی است. اگر به این جملات فکر کنید خود میفهمید که صانع را چه کسی کشته است.
امروز چهارشنبه ٢۷ بهمن به دانشگاه مان و به خانه مان رفتیم تا همکلاسی خود شهید صانع ژاله را تشییع کنیم ولی دیدیم که خانه را پر از نااهل کرده اند و خود را میزبان می پندارند. از ما می پرسند چرا آمدید؟ چرا گریه می کنید؟ چرا نگاه میکنید؟ چرا مثل ما شعار نمیدهید؟ چرا ساکتید؟ چرا در دانشگاه ایستاده اید؟ و ... سوال هایی که حتی کلمه ای در منطق ما برای پاسخش پیدا نمیشد جز نگاه بهت آمیز به سرنوشت نظام اسلامی که قرار بود در آن اه هیچ مظلومی بلند نشود ... نگاهی که در آثار هنری ما خواهید دید.
البته از طرفی خوشحالیم بسیار خوشحالیم که آقایان به جایی رسیده اند که نگاه بهت آمیز و پرسکوت ما را تحمل نمیکنند و از آن هم میترسند و در برابر این سلاح بی خشونت ما، چماق به دست میگیرند و حمله میکنند. به جایی رسیده اید که از سکوت هم میترسید؟ راستی شنیده اید که ترس برادر مرگ است؟
صبح امروز شاهد اتفاقات اسفناکی در دانشگاه هنر بودیم آن هم در زمانی که درغم از دست دادن عزیز شهیدمان داغدار بودیم. آمدیم دانشگاه عزا بگیریم نه این که مانند برخی یک میتینگ سیاسی در جهت منافع خود شکل دهیم و هر چه صانع به آن اعتقاد نداشت را در مراسم تشییع پیکرش فریاد کنیم و درخواست اعدام نام های عزیز و بزرگ "کروبی و موسوی" که خود ایمان دارید بین اکثریت ملت ایران چه جایگاهی دارند، را داشته باشیم. هر چند میدانیم این ها همگی یک شو تبلیغاتی است چون اگر جرات این کار را داشتید پیش تر آن را انجام میدادید. عکس العمل مردم را میدانید مگر نه؟
حوالی ساعت ١١ صبح، عناصر لباس شخصی حاضر در مراسم وقتی از شعار دادن سیر و از سکوت دانشجویان خسته شدند به سمت دانشجویان دانشگاه هنر حمله کردند و آن ها را در داخل دانشگاه خود مورد ضرب و شتم قرار دادند، توهین کردند و فحاشی کردند و دانشجویان را که اکثریت آن ها دختر بودند در تالار فارابی محبوس کردند و اجازه خروج به آن ها ندادند. سپس با چماق به دنبال بخش دیگری از دانشجویانی که بیرون تالار بودند افتادند و هر که را توانستند دستگیر کردند یا کتک زدند. پس از حدود دو ساعت حبس دانشجویان را از تالار خارج کردند و باز هم دختر و پسر کتک زدند و عده دیگری را نیز دستگیر کردند طوری که حتی تعداد حدودی دستگیرشدگان نیز مشخص نیست.
انجمن اسلامی دانشگاه هنر ضمن محکومیت این حرکت شنیع اعلام میدارد خواستار دستگیری عاملان حمله به دانشجویان دانشگاه و آزاد شدن دانشجویان دستگیر شده صبح امروز است. همچنین خطاب به رییس دانشگاه هنر اعتراض خود را اعلام میکند که باید او حافظ جان دانشجویان دانشگاه تحت مدیریت خود باشد نه تماشاگر ضرب و شتم آن ها. دانشگاه خانه دانشجو است نه اوباش چماق به دست دین نفهم.
همچنین خطاب به علما و مراجع تقلید اعلام میداریم که دانشجویان دختر دانشگاه به فجیع ترین شکل ممکن مورد توهین و ضرب و شتم لباس شخصی های شناخته شده کشور قرار گرفتند. ما عالم نیستیم ولی میدانیم حکم کسی که بشنود خلخال از پای یک زن یهودی درآورده اند چیست، حکم این ضرب و شتم و توهین را به اجتهاد شما وا میگذاریم و منتظر پاسخ شما بزرگواران هستیم.
در پایان انجمن اسلامی دانشگاه هنر اعلام میدارد که در دانشگاه هنر یک هفته عزای عمومی است و کلاس های درس دانشگاه تا آزادی دانشجویان در بند تعطیل خواهد بود.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر



عفو بین الملل خوستار رسیدگی به وضعیت جسمی منصور اسانلو شد

خبرگزاری هرانا - سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت سلامت فعال کارگری، منصور اسانلو، ابراز نگرانی کرد.
منصور اسانلو روز 22 بهمن در زندان دچار سکته فلبی شده است. عفو بین الملل اعلام کرد که منصور اسانلو به دنبال حمله قلبی به بیمارستان منتقل گشته و با زنجیر آهنی به تخت بسته شده ؛ دیدار با خانواده اش محدود است و امکان هواخوری ندارد.
بنا بر اظهارات همین منبع، مقامات ایران به توصیه های پزشکان توجهی نمی کنند و این امر جان منصور اسانلو را به خطر انداخته است.
منصور اسانلو از فعالین کارگری و از اعضا شرکت واحد است که در تابستان 2007 دستگیر شد.
تا کنون آکسیون ها و اعتراضات متعددی از سوی اتحادیه های کارگری جهان در همبستگی با وی برگزار شده است.


هومن فخار مقدم، فعال حقوق زنان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - هومن فخار مقدم از فعالین حقوق زنان و از اعضای کمپین یک میلیون امضا بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، هومن فخار مقدم که به قید وثیقه و به طور موقت آزاد بود، پس از احضار در روز یکشنبه بیست و چهارم بهمن ماه، با لغو وثیقه بازداشت شده است.
مسئولان این فعال حقوق زنان را پس از بازداشت بلافاصله به زندان اوین منقل کرده‌اند.

شایان ذکر است که وی در طی این مدت تنها موفق به برقراری یک تماس تلفنی کوتاه و با خانوادهٔ خود شده و ایشان را از سلامت خود با خبر نموده است.



استقرار نیروهای امنیتی درمنزل پدری صانع ژاله

خبرگزاری هرانا - در پی بازداشت قانع ژاله برادر صانع ژاله، نیروهای امنیتی در منزل خانواده ایشان مستقر شده و با اعمال فشار و تهدید از مصاحبه این خانواده با خبرنگاران جلوگیری کرده اند.
به گزارش دانشجونیوز، پیش این نقش سردار زین الدین انصاریان، پسر خاله صانع ژاله،د ر دروغ سازی و اعمال فشار های گسترده بر علیه خانواده این شهید افشا شد،ه بود.
هم چنین قانع ژاله، برادر شهید، دیروز طی مصاحبه ای صریحا اعلام کرده بود که تمامی شایعه های نیروهای حکومتی در مورد صانع دروغ بوده و او هیچگونه وابستگی به بسیج ندارد.
این گزارش ها می افزاید، زین الدین انصاریان پسر خاله صانع ژاله میباشد که پس از کشته شدن وی در اعتراضات مردمی روز بیست و پنجم بهمن ماه، به دروغ اعلام کرده است که وی بسیجی بوده است.
بر اساس این گزارشات، نیروهای حکومتی داخل منزل شهید ژاله در شهرستان پاوه مستقر شده اند و به اعمال فشار بر این خانواده برای سکوت و عدم مصاحبه با خبرنگاران می پردازند.
همسر و خواهر سردار زین الدین در منزل شهید صانع ژاله در شهر پاوه حاضر شده اند و تلفن های منزل این شهید را در اختیار گرفته اند و تلفن های خبرنگاران را جواب می دهند.
شایان ذکر است در پی شهادت صانع ژاله توسط نیروهای امنیتی و بازداشت قانع ژاله برادر وی توسط عوامل سپاه، حال مادر شهید صانع به شدت وخیم میباشد.



عبدالناصر مهیمنی دست به اعتصاب غذا زده است

خبرگزاری هرانا - عبدالناصر مهیمنی، رئیس خانه مطبوعات استان گلستان که روز ۲۳ بهمن ماه در گرگان بازداشت شده بود، دست به اعتصاب غذا زده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مهیمنی پس از ۶ روز بی‌خبری در نخستین تماس تلفنی خود از زندان امیرآباد گرگان اعلام کرده است که از اولین روز بازداشت در اعتصاب غذای کامل به سر می‌برد.
وی دلیل این اعتصاب غذا را اعتراض به بازداشت غیر قانونی توسط اداره کل اطلاعات گلستان اعلام کرده است. وی پیش از بازداشت از بیماری جسمانی رنج می‌برد و بر همین اساس در حال حاضر وضعیت جسمی وخیمی دارد.
عبدالناصر مهیمنی در این تماس گفته است که به دلیل عدم پاسخگویی به بازجویانش وی را از زندان اطلاعات به زندان عمومی امیرآباد گرگان (بند مالی) منتقل کرده‌اند.
رئیس خانه مطبوعات گلستان هم چنین اشاره کرده که که در ۱۳ نامهٔ جداگانه (بالغ بر ۵۰ صفحه) تخلفات صورت گرفته در طول بازداشتش را به مسوولین قضایی اعلام کرده است.
شایان ذکر است که از وضعیت محمدحسین مهیمنی، دیگر بازداشتی خانواده مهیمنی و فرزند استاندار گلستان در دوره اصلاحات که ۲۲ بهمن بازداشت شده بود، هنوز خبری در دست نیست و خانواده وی در بی‌خبری کامل به سر می‌برند و نسبت به سلامت جسمی و روحی وی نگرانند.



سهل انگاری مسئولان در درمان منصور اسانلو

خبرگزاری هرانا -طی روزهای اخیر، مسئولان عموما و مسئولان زندان رجایی شهر کرج خصوصا، علی رغم وضعیت حاد جسمی منصور اسانلو، رئیس هیات مدیرهٔ سندیکای شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه، نسبت به درمان وی سهل انگاری می‌نمایند.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، منصور اسانلو در آخرین ساعات جمعه بیست و دوم بهمن ماه در بیمارستان دچار حملهٔ قلبی شد و به حالت نیمه بیهوش درآمد.
مسئولان زندان اما با وجود وضعیت اضطراری این زندانی سیاسی، با نیم ساعت تاخیر وی را به بیمارستان منتقل کردند و پس از معاینه ای سطحی و رسیدگی‌های اولیهٔ درمانی به زندان بازگرداندند.
این در حالی بود که آقای اسانلو در طی مدتی که در بیمارستان و تحت درمان بود، دست و پا بند شده بود.
این فعال کارگری محبوس در زندان به علت شرایط نامساعد جسمی بار دیگر در وضعیتی حاد قرار گرفت و مسئولان علی رغم میل باطنیشان او را مجددا به بیمارستان بردند.
گفتنی ست اینبار نیز بدون توجه به علت این ناراحتی و عدم تحمل زندان با هواخوری کم و محیط آلوده، مجددا به زندان بازگزدانده شد.
شایان ذکر است که سازمان عفو بین الملل نیز به تازگی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت سلامت فعال کارگری، منصور اسانلو، ابراز نگرانی کرده است.




با محرکان ومسببان ٢۵ بهمن قاطعانه برخورد می کنیم

خبرگزاری هرانا - در اولین واکنش رسمی مقامات قضایی پیرامون بازداشت شدگان تجمعات ٢۵ بهمن، دادستان تهران با بیان اینکه "كسانی كه در صف مقابل انقلاب ایستاده اند باید به سزای اعمالشان برسند"، گفت: "با محركان و مسببان حوادث ٢۵ بهمن قاطعانه برخورد می شود."
عباس جعفری دولت آبادی دلیل این برخورد قاطع را "افشا شدن چهره مسببان و مجرمین این حوادث برای مردم عنوان کرده است" و تاکید کرده که "متهمان حرفی برای گفتن ندارند."
به گزارش ایرنا، عباس جعفری دولت آبادی روز پنج شنبه ٢٨ بهمن ماه، در همایش قضات دادگستری كل استان تهران، بدون اشاره به ماهیت و اهداف تظاهرات روز دوشنبه و حمایت جنبش مردم ایران از جنبش های منطقه، گفت "مردم ایران اسلامی مطمئن باشند فرزندان انقلاب اجازه نخواهند داد عده ای آرمان های انقلاب و امام را به سخره بگیرند."
جعفری دولت آبادی بدون اشاره به عدم ارادۀ دستگاه قضایی کشور برای برخورد با دانه درشت های فساد اقتصادی و متهمان دولتی، با بیان اینكه "در طول خدمت قضایی منتظر بودیم كه صدای رسایی برای مبارزه با مفسدان از دستگاه قضایی فریاد شود"، ادعا کرد "هم اكنون بهترین فرصت تاریخی برای مبارزه با بزهكاران و مجرمان فراهم شده است و پیام مبارزه به گوش همه مجرمان رسیده است و تداوم این مسیر سبب افتخار قوه قضاییه خواهد شد. "
همزمان صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز، طی سخنانی در همایش سراسری قضات دادگستری كل استان تهران مدعی شد: "در چند روز اخیر دشمنان اسلام حركت‌های سخیفی را در كشور دامن زدند و متاسفانه سران فتنه پس از انتخابات گویی نمی‌بینند كه حامی حركت ٢۵ بهمن چه كسانی هستند. تمام دستگاه‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی كشورهای غربی، منافقین و سلطنت‌طلبان تحریك می‌كنند كه افراد در یك راهپیمایی برای مقابله با راهپیمایی ٢٢بهمن، حضور پیدا كنند. آیا نمی‌توان فهمید كه پشت سر این قضایا چه كسانی هستند؟ تبلیغات عده‌ای از فراری‌ها و حرف‌های اوباما و كلینتون كافی نیست برای این كه مشخص شود پشت پرده این قضایا چه كسانی هستند؟ به نظر بنده خیانت سران فتنه به نظام و آرمان‌های امام بر كسی پوشیده نیست و نظام اسلامی ضربه به آرمان‌های انقلاب و اقدام علیه امنیت كشور را تحمل نخواهد كرد و قوه قضاییه به حكم وظیفه ذاتی خود مسلما فتنه‌گران را تعقیب خواهد كرد و در عین رسیدگی عادلانه به وضعیت آنان، اجازه نخواهد داد سران فتنه با آن همه جنایت، خود را در بوق‌های تبلیغاتی دشمن، قهرمان نشان دهند. "



بی خبری از وضعیت تعدادی از مجروحان تظاهرات ٢۵ بهمن

خبرگزاری هرانا - حسب شواهد موجود، تعداد افرادی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جانباختگان حوادث ٢۵ بهمن تهران، بیش از میزان اعلام شده توسط مقامات و رسانه‌های حکومتی است.
به گزارش جرس، سه نفر از کسانی که مورد اصابت تیر قرار گرفته‌اند در روز دوشنبه، به بیمارستان امام تهران (انتهای بلوار کشاورز) منتقل شده بودند، که یک نفر از آن‌ها که گلوله به سرش اصابت کرده بود، شهید شده است
همچنین هفت نفر از این افراد به بیمارستان سینا منتقل شده بودند، که همگی بلافاصله با آمبولانس یکی از ارگان‌های نظامی از آنجا برده شده‌اند و از حال و سرنوشتشان خبری در دست نیست.
یک نفر دیگر به بیمارستان حضرت رسول منتقل شده است که در بیمارستان در گذشته است.
گفته می‌شود به دو نفر نیز در خیابان شادمان شلیک شده، اما صحت خبر تأیید نشده است.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادعا کرده بود در جریان تیراندازی مخالفان نظام - که جهت پروژۀ کشته سازی آمده بودند- نه نفر از ماموران و تعدادی از مردم مجروح شده‌اند. در صورتیکه شواهد دال بر آن است که ماموران موتور سوار نیز در شلیک به سمت مردم نقش داشته‌اند.
گفتنی است محمد مختاری در غرب تهران و صانع ژاله نیز در مرکز تهران مورد اصابت گلولۀ ماموران قرار گرفته و جان باخته‌اند.
لازم به ذکر است که کشته شدن دستکم یک شهروند دیگر نیز در خیابان رودکی-توحید علی رغم در دست نبودن مشخصات فردی اش، برای خبرگزاری هرانا مسجل شده است.



دستگیری و بازجویی میهمانان جشنواره تئاتر به اتهام "جاسوسی"

خبرگزاری هرانا - اعلام برگزاری راهیپمایی مردم در همبستگی با خیزش های مردمی مصر و تونس در روز بیست و پنجم بهمن و آماده باش نظامی امنیتی حاکمیت برای مقابله با این رویداد، باعث بهم ریختن برنامه های عادی جشنواره فجر، بویژه جشنواره تئاتر شد.
برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر می گویند: "این جشنواره برای پرهیز از هرگونه مشکلی برای میهمانان و شرکت کنندگان در جشنواره کلیه نمایش های خیابانی و بخشی از برنامه های درون تالاری را این جشنواره لغو کرده و میهمانان خارجی نیز از رفتن به خیابان ها منع شده بودند."
به گزارش صدای آمریکا، محمد حیدری، دبیر بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر نیز دراین باره گفت: "از آن جا كه در این شرایط ضمانت كافی برای محافظت از مخاطبان و هنرمندان تئاتر وجود ندارد و ممكن است برخی سو‌دجویان سوء‌استفاده‌هایی انجام دهند، تمام آثار خیابانی لغو شد."
با همه این تدابیر پیشگیرانه، ماموران امنیتی مسئول مقابله با راهپیمایان، شماری از میهمانان خارجی جشنواره تئاتر را بعنوان جاسوسان خارجی دستگیر و برای بازجویی تحویل ماموران وزارت اطلاعات دادند.
مدیران جشنواره تئاتر می گویند برخی از این میهمانان در حال عکسبرداری یا فیلمبرداری از صحنه های درگیری نیروهای امنیتی با راهپیمایان دستگیر شدند که با پیگیری این مدیران دستگیرشدگان آزاد شدند.
بیشتر میهمان خارجی جشنواره تئاتر نیز در حین حرکت بسوی محل اجرای تئاتر فجر در تئاتر شهر بودند که دستگیر شدند.
یک کارورزان نمایشی در ایران درباره نحوه بازجویی از میهمانان خارجی جشنواره تئاتر فجر به نقل از یکی از دستگیرشدگان نوشته: "باوجود همه تضمین های امنیتی که پیش از سفر به ایران به ما داده شده و مقامات آزادی کامل ما را تعهد کرده بودند، با این همه، ما را بدون دلیل دستگیر و روانه مکانی نامعلوم کردند. بازجویی از ما با پرسش منبع جاسوسی ما کجاست؟ آغاز شد. آن ها حتا پس از اطمینان از میهمان رسمی بودن ما از سوی دفتر جشنواره تئاتر فجر از ما اکیدا خواستند تا به جاسوس بودن خود اقرار کنیم. در ایران حتا عکسبرداری از تظاهرات خیابانی جرم است."



تعطیلی کارخانجات پارس الکتریک و بیکاری ۳۰۰ کارگر

خبرگزاری هرانا - کارخانجات پارس الکتریک وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) از حدود ۴ ماه پیش تاکنون با داشتن بیش از ۳۰۰ کارگر رسمی در تعطیلی به سر می‌برد.
کارخانجات پارس الکتریک وابسته به هلدینگ صنایع عمومی شستاست (زیرمجموعه وزارت رفاه) ‌که حسن غیوری‌زاده مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره این هلدینگ است و در حال حاضر آقای معتمد رضایی مدیرعامل‌ کارخانجات پارس الکتریک است و نکته دیگر این‌که مجید متقی‌فر از اعضای هیات مدیره هلدینگ صنایع عمومی شستا واز نزدیکان محصولی است که مدیرکل بازرسی وزارت رفاه و عضو هیات مدیره چندین شرکت است.
به گزارش ایلنا، تعطیلی‌کارخانجات پارس‌الکتریک با دستور معتمد رضایی و با هماهنگی مدیرعامل هلدینگ عمومی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بوده است. بهروز مرادی، محمدرضا ایمانی و علیرضا ابراهیمی ‌از دیگراعضای هیات مدیره هلدینگ صنایع عمومی شستا هستند.
غیوری‌زاده و معتمدرضایی سابقه دوستی با یکدیگر دارند به طوری که در زمان اشتغال معتمدرضایی دربنیاد مستضعفان، غیوری‌زاده از مدیران زیر دست معتمد رضایی بوده ‌است اما در‌حال حاضر معتمد رضایی خود از مدیران زیرمجموعه غیوری‌زاده به شمار می‌رود.
ازسوابق معتمد رضایی می‌توان به مدیرعاملی شرکت آزمایش اشاره کرد که تا آن هنگام شرکت دولتی بود اما در زمان وی شرکت آزمایش به بخش خصوصی واگذار و بعداز آن هم تعطیل شد.
شواهد حاکی است که حقوق کارکنان کارخانجات پارس الکتریک از سودفروش ملک ۵۰ میلیارد تومانی این شرکت که دربانک می‌باشد پرداخت می‌شود و احتمال اینکه مسولان کارخانجات پارس الکتریک با هماهنگی مدیران شستا (زیر مجموعه وزارت رفاه) اقدام به فروش کارخاجات پارس الکتریک کنند زیاد است. به گونه‌ای که درحال حاضرحتی بخشی از دستگاه‌های خطوط تولید این واحد تولیدی به فروش رفته است.
۲ نکته مهم درتعطیلی کارخانجات پارس الکتریک حائز اهمیت است. یکی اینکه مگر مسولان این واحد تولیدی و محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی به عنوان بالا‌ترین مقام مسول در این بخشی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بی‌خبرهستند و آیا نمی‌دانند که شرایط فعلی با شرایط گذشته متفاوت است. نکته دوم حائز اهمیت وجود حدود ۸ میلیارد تومان مواد اولیه درکارخانجات پارس الکتریک است که می‌توان با آن یکسال تولید داشت و بعد اینکه چرا مسولان وزارت رفاه در این باره هیچ اطلاع رسانی نکرده‌اند.
ازسویی دیگر اطلاعات خبرنگارایلنا حاکی است که احتمال تعطیلی شرکت لوازم خانگی پارس که از زیر مجموعه‌های هلدینگ صنایع عمومی شستا (زیرمجموعه وزارت رفاه) هم وجود دارد. در این واحد حدود ۹۰۰ کارگر اشتغال دارند و این درحالی است که لوازم خانگی پارس در سال‌گذشته به عنوان واحد نمونه صنعتی‌کشور انتخاب شده است. البته این واحد تولیدی در چند سال اخیر سودده هم بوده‌است.
معتمدرضایی درحال حاضر مدیرعامل پارس الکتریک و رئیس هیات مدیره لوازم خانگی پارس است و این‌که آیا در جاهایی دیگری نیزاشتغال دارد یا خیر اطلاعی دردسترس نیست.




اعلام اسامی سه تن دیگر از دانشجویان بازداشتی در جریان تشییع جنازه صانع ژاله

خبرگزاری هرانا - در پی به خشونت کشیده شدن تشییع جنازهٔ صانع ژاله، دانشجوی کردی که در پی تجمعات ۲۵ بهمن ماه به وسیلهٔ شلیک گلولهٔ مستقیم از سوی ماموران امنیتی کشته شده بود، دستکم شانزده تن از دانشجویان بازداشت شدند.
هم چنین دانشجویان دانشگاه هنر تهران که برای به خاک سپردن پیکر صانع ژاله، در دانشگاه هنر تهران گرد هم آمده بودند توسط نیروهای لباس شخصی در دانشگاه محصور شده و سپس به وسیله باتوم و شوک الکتریکی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
وبسایت "دانشجو نیوز" که پیش‌تر برخی از اسامی دانشجویان بازداشتی را منتشر کرده بود، در لیست تکمیل‌تر و شانزده نفره‌ای که به تازگی منتشر نموده، سه دانشجوی بازداشتی دیگر را نیز معرفی کرده است.
حمید حسینی(دانشجوی دانشگاه هنر)، فتانه رهقی(دانشجوی دانشگاه هنر) و سپهر صاحبان(دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر) اسامی سه دانشجوی فوق الذکر می‌باشد.
پیش‌تر نیز خبر بازداشت حسن فتحی‌زاده، وحید نصرتی، عباس صالحی، عبدالله رنجبر، فتانه رهقی، فراز سرابی، عنایت صحرایی، علی صدیقی، مهرداد میرزایی، محمد طیب طاهری، فراز فشارکی، امیر بی‌نظیر (دانشجویان دانشگاه هنر) و کوروش خان محمدی (دانشجوی دانشگاه تهران) منتشر شده بود.
از محل نگهداری دانشجویان بازداشت شده اطلاعی در دست نیست.
دانشجو نیوز هم چنین به نقل از شاهدان عینی تاکید می کند که "تعداد دانشجویان بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی بیش از افراد ذکر شده در این لیست است."




کارگران کارخانه قند یاسوج حقوق معوقه طلبکارند

خبرگزاری هرانا - دبیر اجرایی خانه کارگر یاسوج می‌گوید: کارگران کارخانه قند یاسوج هنوز بابت بخشی از مطالبات سالهای ۸۲ تا ۸۴ طلبکار هستند.
علی رضا جنتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، گفت: نزدیک به ۲۰۰ نفر در این کارخانه خصوصی که مدتی است دولت مسولیت اداره موقت را آن بر عهده دارد مشغول به کار هستند.
وی با یادآوری اینکه مطالبات معوقه کارگران مربوط به عملکرد مدیران خصوصی است، گفت: هرچند در حال حاضر مدیریت موقت دولتی حقوق ماهانه کارگران را با پرداخت می‌کند ما هنوز هیچ اقدامی در خصوص پرداخت مطالبات معوقه گذشته انجام نشده است.
به‌گفته دبیر اجرایی خانه کارگر یاسوج تاکنون بخشی از کارگران کارخانه قند یاسوج از طریق طرح شکایت نسبت به دریافت مطالبات معوقه خود اقدام کرده‌اند.
وی با یاد آوری اینک مطالبات معوقه مر بوط به نیمه دوم سال ۸۲ تا نیمه اول سال ۸۴ است از دولت خواست تا نسبت به بازپرداخت آن به کارگران اقدام قاطع انجام دهد.




فرزند وزیر سابق کشور بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - سید مرتضی موسوی لاری، فرزند وزیر سابق کشور در دولت محمد خاتمی در راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه بازداشت شده است.
بولتن نیوز، از وب سایت‌های وابسته به حاکمیت اعلام کرد در میان بازداشت شدگان حوادث ٢۵ بهمن فرزند وزیر سابق کشور، سید مرتضی لاری دیده شده است.
 هنوز جزئیاتی از این بازداشت منتشر نشده است.



دو کارگر ساختمانی به اعدام درملاء عام محکوم شدند

خبرگزاری هرانا - دو کارگر ساختمانی، به اتهام قتل ۴ تن از اعضای خانواده‌ای متمول که در خانه شان تعمیرات ساختمانی انجام می‌دادند، به ۵ بار قصاص و اعدام در ملاء عام، زندان و شلاق محکوم شدند.
این حکم توسط شعبه دوم دادگاه کیفری استان مازندران (ساری)، به ریاست قاضی زمانی برای مرتضی ۳۳ ساله و دایی ۳۷ ساله‌اش، ابراهیم صادر شده است.
روزنامه ایران در این باره نوشته است که این دو نفر پس از بازجویی‌های "فنی و تخصصی" به این قتل‌ها اعتراف کرده‌اند.
ایشان متهم‌اند که در روز جمعه هفتم آبان ماه سال جاری مرتضی توکلی تاجر ۶۴ ساله، همسرش معصومه ۳۴ ساله و دو فرزندش علیرضا، ۱۱ ساله و عسل ۷ ساله را در خانه ویلاییشان به قتل رسانده‌اند.
بر اساس این گزارش، متهمان این پرونده پس از دیدن اوضاع مالی این خانواده که تاجر برنج بودند، و مقایسه ی آن با وضعیت معیشتی خودشان مرتکب قتل شده‌اند.
در این گزارش هم چنین آمده است که این دو شهروند، در دادگاه اتهامات مطرح شده را رد کرده‌اند.
گفتنی ست که بر اساس حکم صادره توسط دادگاه مذکور مرتضی به اتهام مشارکت در چهار فقره قتل به چهار بار قصاص در ملاء عام و به خاطر سرقت به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و ابراهیم نیز به اتهام مشارکت در قتل علیرضا، پسر خانواده به یک بار قصاص در ملأ عام و به خاطر کمک در قتل عمدی مرتضی توکلی به حبس ابد، به دلیل معاونت در قتل عمدی معصومه و عسل به ۱۵ سال حبس تعزیری و به اتهام سرقت به ۳ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.



قانع ژاله، برادر صانع ژاله بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - قانع ژاله، برادر صانع ژاله، از کشته شدگان اعتراضات مردمی ۲۵ بهمن ماه  در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
ساعاتی پیش نیروهای وزارت اطلاعات، قانع ژاله، برادر صانع ژاله را به جرم بیان واقعیت در گفتگو با صدای آمریکا دستگیر کردند.
به گزارش ندای سبز آزادی، نیروهای وزارت اطلاعات قانع ژاله را تحت فشار شدید قرار داده‌اند تا در روزهای آینده در مصاحبه با صدا و سیما جمهوری اسلامی گفته خود را تکذیب کند.
قانع ژاله چهارشنبه شب در گفتگو با علی جوانمردی خبرنگار تلوزیون صدای آمریکا بسیجی بودن برادر خود را به شدت تکذیب کرده بود و کارت بسیج منتسب به برادرش را ساختگی دانسته و خاطر نشان کرده بود "صانع ژاله آرزو داشت که مثل بهمن قبادی در خدمت ملتش باشد."
برادر صانع ژاله تاکید کرده بود که: "من و پدر و مادر تحت فشار هستیم و به ما می گویند حرفی نزنید."



تایید حکم اعدام دو زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام زانیار مرادی، زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان رجایی شهر، قطعی و احتمال محکومیت مشابه برای لقمان مرادی گزارش شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراض زانیار مرادی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام توسط مراجع قضایی رد و حکم صادره مورد تایید نهایی قرار گرفت. این در حالیست که منابع غیررسمی هم چنین از تایید مشابه حکم لقمان مرادی، دیگر متهم این پرونده گزارش می دهند که تلاش گزارشگران هرانا برای تایید این مهم ادامه دارد.
لازم به ذکر است زانیار و لقمان مرادی پیشتر به اتهام "ترور پسر امام جمعه ی مریوان" محارب شناخته شده و توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی به اعدام در ملاء عام محکوم شده بودند.
این دو زندانی محکوم به اعدام پیشتر با نگارش رنج نامه ای که از سوی هرانا منتشر شده بود به شکنجه های شدید و تهدید به تجاوز جهت اخذ اعترافات دروغین اشاره کرده بودند.
لازم به یادآوری است این دو زندانی سیاسی هم اکنون به همراه ده ها تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر، در سالن 12 بند 4 این زندان(معروف به بند امنیتی) محبوس اند.



یاشار امینی از همکاران کانون نویسندگان و ناشر بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - حسین امینی (یاشار) برای گذراندن یک سال محکومیتش هفتهٔ پیش روانه بند ۳۵۰ اوین شد.
به گزارش تحول سبز، وی با اتهام تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق طراحی پوس‌تر برای کانون نویسندگان ایران، فعالان کارگری و زنان به یک سال زندان تعزیزی محکوم شده است.
او بازیگر سریال‌های همچون: جنگ آفتاب، خاله قورباغه، کلبه نوروزی، نمایش نامه‌های همچون: جنگ کور، بر چشم بد لعنت، گدو می‌آید،. تدوین گر سریال ایرانی نوروز است و عکاس و گرافیست نشر دیگر است.
گفتنی است پدر او علی امینی مدیر اجرایی نشر دیگر و مادرش نازی اسکویی مدیر مسئول نشر دیگر نیز با همین اتهام در دی ماه در دادگاه اول به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
آن‌ها در حال حاضر به این حکم اعتراض کرده‌اند و در انتظار نظر دادگاه تجدیدنظرند.



فرزانه نجارنژاد دانشجو و فعال اجتماعی در مشهد بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - فرزانه نجارنژاد دانشجو و فعال اجتماعی صبح روز گذشته در مشهد بازداشت شد.
به گزارش ندای سبز آزادی، فرزانه نجارنژاد دانشجوی رشته علوم اجتماعی توسط نيروهايی كه هويتی نامعلوم داشتند صبح ديروز در منزل پدری‌اش بازداشت شده است.
بر اساس این گزارش خانم رافتی، مادر وی از بی‌خبری كامل خانواده از نهاد آمر اين بازداشت خبر داد و گفت: "صبح بيست‌وپنجم بهمن‌ماه چند مامور به خانه ما مراجعه كردند و دخترم را همراه با لپ‌تاپ و ساير ملزومات شخصی‌اش بازداشت كردند."
وی ادامه داد: "افراد مذكور چهار مرد بودند كه در برابر اصرار من و پدرش، در آخر كاغذی كه گفته می‌شد حكم بازداشت دخترم است را به ما نشان دادند اما از هويت نهادی كه آمر و مسئول دستگيری دخترم است بی‌خبريم و تا به حال كه دو روز از اين مساله می‌گذرد، خانواده در بی‌خبری كامل است."
گفتنی است فرزانه نجارنژاد به خاطر فعاليت‌هایش در حوزه مسائل زنان، به دو ترم محروميت تحصيلی محكوم شده بود.
در این رابطه علی رزاقی، مرتضی باقرزاده و حسین احمدنژاد نيز كه همگي دانشجوی دانشگاه‌های مشهد می‌باشند در روز بيست‌وپنجم بهمن‌ماه در منازل خود بازداشت شدند.





Details anzeigen 16:25 (Vor 2 Stunden)