۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

تجمع ساکنان شهرك زيتون مقابل شهرداري تهران و استقرار يگان ويژه

خبرگزاری هرانا - بيش از صد نفر از مردم ساكن در شهرك زيتون كه سال‌هاست پيگير حقوق مالكيت خود بر اراضي و رسيدگي شهرداري و دولت به وضعيت خود هستند، دیروز با در دست داشتن پلاكاردهايي مقابل شهرداري تهران تجمع كرده و در شعارهاي خود خواهان استعفاي شهردار و رييس جمهوري ايران شدند.  به دنبال استقرار يگان ويژه در گروه هاي معترض آنها در خيابان بهشت اقدام به برگزاري راهپيمايي  كردند.
ساكنان شهرك زيتون كه نزديك به سه دهه است با مشكلات پيش روي خود دست به گريبان‌اند، ادیروز با سر دادن شعارهاي "الله اكبر" و "چو ايران نباشد تن من مباد" از مسئولان شهرداري تهران استمداد و درخواست همكاري داشتند.

به گزارش جرس، زنان و مردان معترض كه در اين تجمع شركت كرده بودند اعلام كرده اند كه  23 سال پيش از وزارت جهاد كشاورزي زميني را به قيمت حدود 50 هزار تومان خريداري كرده و براي اين ملك‌ها سند منگوله‌دار هم دارند، ولي سال‌ها مي‌گذرد و هنوز نتواسته‌اند مجوز ساخت از شهرداري بگيرند.
اين در حالي است كه بارها مسئولان شهرداري و شوراي شهر اعلام كرده اند  كه كاربري مناطق مربوط به اسكان مردم در اين محدوده مختص  فضاي سبز بوده و هر نوع ساخت‌و‌سازي در آن ممنوع است. با اين حال راي ديوان عدالت اداري در داوري پرونده شركت تعاوني زيتون ـ وابسته به جهاد كشاورزي ـ عنوان كرده گرچه مي‌دانند كاربري اين اراضي مسكوني و تجاري نيست، اما مالكان و دارندگان سند در اين منطقه قبل از هر اقدامي بايد با شهرداري هماهنگي لازم را انجام دهند.
با اين حال زنان و مردان در گرماي 40 درجه  تهران در زير آفتاب داغ و سوزان پلاكارد به دست شعارهاي الله و اكبر و رييس جمهور بي كفايت استعفا استعفا سر دادند.
آن ها همچنين در اقدامي ابتكاري روي پارچه مشكي بر نرده‌هاي پارك شهر تهران خلاصه‌اي از كپي نامه نگاري خود با شهرداري، وزارت مسكن، محيط زيست و مجلس را نصب كرده بودند و به همين خاطر عابران و آنهايي كه براي قدم زدن در پارك شهر به سر مي‌بردند مي‌توانستند به راحتي با مطالعه آن نامه‌ها به مشكل سهامداران شهرك زيتون پي ببرند.
با گذشت  نيم ساعت از شكل گيري تجمع در مقابل شوراي شهر تهران نيروهاي گارد ويژه در مقابل شهرداري تهران صف كشيدند و در مقابل شهروندان معترض نيز در وسط و كف خيابان نشستند كه اين موضوع به ايجاد ترافيك سنگيني در خيابان بهشت منجر شد.
زنان چادر به سر روي زمين نشستند و ماموران پليس  با تهديد و خواهش سعي در باز كردن ترافيك ايجاد شده در خيابان اصلي شهر داشتند.
پيرمردي كه مدام شعار مي‌داد  خطاب به ماموران يگان ويژه فرياد مي‌زد:« شما چطور اسم ائمه و پيغمبر را مي‌بريد و قتي ما را از خانه و كاشانه مان آواره كرده‌اند. ما حتي قراني پول نداريم كه بخواهيم يك متر در تهران زمين بخريم. حتي توان پرداخت اجاره را هم نداريم. ما مالك خانه هايي هستيم كه به روز از ما گرفته شده است. پس آن شعارهاي برادري و برابري تان كجا رفته و كجا هستند آنهايي كه شعار برادري سر مي دادند. ما ايراني هستيم. ما غاصب نيستيم. چو ايران مباشد تن من مباد.»
زنان ساكن در شهرك زيتون نيز با گريه و فرياد مقابل نيروهاي نظامي از آنها مي‌خواستند تا اجازه دهند با محمد باقر قاليباف شهردار تهران ملاقاتي داشته باشند.
مردم معترض بعد از نشستن بر كف خيابان پارچه مشكلي بزرگي را در جلوي جمعيت گرفتند و به سمت ساختمان دادگستري تهران حركت كردند. پليس و يگان ويژه مانع از حركت و تردد آنها شد و از مردم درخواست كرد كه در همانجا به اعتراض خود ادامه دهند.
نزديكي پارك شهر به محل تجمع، موجب گردم هم آمدن گروه‌هاي زيادي از مردمي بود كه براي كنجكاوي و اطلاع از اين تجمع به محل برگزاري اجتماع مردمي نزديك تر شده بودند و در گفت و گو با مردم معترض از حال و روزشان مي‌پرسيدند.
يك ماه پيش نيز حدود 300 نفر از سهامداران شهرک موسوم به "زيتون" منطقه سرخه حصار تهران در اعتراض به تخريب واحدهاي اين مجموعه، در مقابل ستاد بحران شهرداري منطقه 13 تهران تجمع کردند.
اين تجمع به دليل تخريب دو واحد مسکوني اين مجموعه از سوي شهرداري منطقه 13 صورت گرفت.
مسوول ستاد بحران اين منطقه در پاسخ به اعتراض اين عده عنوان کرده است که تخريب واحدهاي يادشده به دستور قضايي صورت گرفته و از آنها دعوت شده است که با مراجعه به ستاد منطقه از نزديک حکم قضايي را رويت کنند.
اعتراض مردم به شخص شهردار تهران در شرايطي با شعار "شهردار بي كفايت استعفا استعفا" هم آواز شد كه محمدباقر قاليباف دو سال به مردم معترض شهرك زيتون  قول  داده بود تا براي حل مشكل شهرك زيتون توپ را به زمين ديگران نيندازد. او همچنين در  ملاقات مستقيم با ساكنان شهرك زيتون قول داد ضمن اعطاي زمين معوض و صدور مجوز ساخت با شرايط مناسب، براي حل مشكل آنها اقدام كند اما با وجود اين عده ها و با گذشته دو سال از آن تاريخ هنوز هيچ اقدامي براي در اختيار قرار دادن زمين معوض به سهامداران اين شهرك صورت نگرفته است.
هم چنين پيشتر تعداد زيادي از صاحبان زمين‌ها زيتون با پلاكاردهاي براي صحبت با شهردار تهران در مراسم افتتاحيه تقاطع سه راه شهيد احمد متوسليان در شرق تهران حضور يافته بودند.
برخي مسئولان شهرداري بر اين باورند كه در واقع  كليد حل مشكلات پيش آمده براي سهامداران شهرك زيتون در دست بالادستي هاي قدرت است و شهرداري نمي تواند بدون مجوز وزارت كشور و ديگر سازمان هاي مرتبط در اين زمينه اقدامي انجام دهد.
شهردار تهران نيز در همين زمينه مي گويد:« با صراحت تاكيد مي كنم ، افرادي كه اين زمين را به شما داده‌اند، خطا كرده‌اند، چرا كه اين زمين‌ها جزء منابع طبيعي است و جايي است كه اگر خانه‌اي ساخته شود، براي خود شما و همه شهر مشكلات زيست محيطي ايجاد مي‌كند . بايد مسؤولان در مقابل اين سند به شما پاسخگو باشند، اما من تاكيد مي‌كنم كه براي رسيدن به نتيجه بايد صبر داشته باشيد و به ما اعتماد كنيد. در غير اين صورت چندين سال ديگر مي‌گذرد و هر روز به شما قول‌هايي مي‌دهند كه اجرايي نمي‌شود و اين موضوع ديگر به عمر شما كفاف نمي‌دهد. »
ورودي شوراي شهر و شهرداري تهران در خيابان بهشت اين روزها مكاني براي برگزاري تجمع كوچك مردمان معترضي شده كه اين روزها به دشواري مي توانند اعتراض خود را به شكل علني در شهر تهران بروز دهند.
چند هفته پيش هم ساكنان محله سوهانك با استقرار در مقابل در اصلي شوراي شهر تهران نسبت به وضعيت آب آشاميدني ساكنان منطقه تجمع كوچكي برگزار كردند.