۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

نامه ای از یک دانش آموز محروم از تحصیل

خبرگزاری هرانا - نورا ثابت دانش آموز مرحوم از تحصیل بهایی با ارسال نامه ای به خبرگزاری هرانا برخورد های تبعیض آمیز سیستم آموزشی در خصوص پرونده اش به دلیل اعتقاد به آئین بهایی را بازگو نموده است.
متن این نامه که به خبرگزاری هرانا ارسال شده است به قرار زیر است:
من نورا ثابت یک دانش آموز بهایی هستم که در پایه ی سوم راهنمایی درس می خوانم به دنبال گزارش بخشنامه ی شرکت دانش آموزان  در آزمون ورودی مدرسه تیزهوشان ،بنده برای شرکت در این آزمون داوطلب شدم و متوجه شدم که برای ثبت نام در این آزمون نیازمند داشتن گواهی اشتغال به تحصیل که به مهر مدرسه ممهور باشد،هستم
بنابراین از مدرسه تقاضای دریافت این گواهی را کردم و مدرسه در ابتدا این گواهی را به من داد اما پس از چند دقیقه مرا در دفتر مدرسه خواستند و گواهی مرا از من گرفتند و گفتند که آنها باید ابتدا  از حراست منطقه کسب اجازه کنندو سپس این گواهی را به من دهند . والدین من در روز بعد به مدرسه آمدند و با مشکلات فراوان هر طور بود این گواهی را از مدرسه گرفتند. ما پس از دریافت این گواهی به محل مربوط به ثبت نام  در این آزمون رفتیم و این گواهی را به همراه اصل فیش واریزی 70000 ریال به آنجا دادیم و پس  از آن کاغذی که حاوی شماره کارت و رمز عبور بود را دریافت کردیم. سپس می بایست این رمز عبور و شماره کارت را در سایت رسمی مرکز سنجش آموزش و پرورش به همراه دیگر اطلاعات شخصی وارد  سایت می کردیم و پس از طی کردن مراحل پایانی ثبت نام در این  آزمون کد رهگیری  را از این سایت دریافت می کردیم که وجود این کد نیز بسیار ضروری است. ولی به دلیل اینکه یکی از مواردی که باید توسط ما در این سایت پر می شد،ستون دین بود و چون در بین ادیان انتخابی تنها چهار دین رسمی کشور ایران(اسلام،مسیحی،کلیمی و زرتشتی) وجود داشت لذا من نتوانستم در این آزمون ثبت نام کنم . البته والدینم در این خصوص پی گیری های زیادی را انجام دادند که در نهایت  به هیچ نتیجه نرسیدند و به ما گفته شد که ما فقط می توانیم یکی از از ادیان رسمی را در سایت انتخاب کنیم.


شایان ذکر است است که من سه سال گذشته یعنی زمانی که در کلاس پنجم دبستان هم بودم علیرغم اینکه در مرحله اول این آزمون قبول  و در مرحله دوم نیز با وجود اینکه مطمئن بودم قبول شدم ولی در مصاحبه با توجه به سوالاتی که از اعتقاد من در سن 11 سالگی شد مرا از پذیرش ممنوع و گفتند تو قبول نشدی و با ارائه یک کلید سوال متفاوت از بقیه می خواستند به ظاهر مرا متقاعد کنند که قبول نشدم  و از ورود من به این مرکز ممانعت به عمل آمد.

متاسفم از اینکه چنین تبعیضاتی با نام قانون در کشور ما بسیار دیده می شود.. برای ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی بسیاری هم امسال و هم سه سال پیش در مقطع راهنمایی مراجعه نمودم که هیچکدام از مدارس غیر انتفاعی درجه یک مرا نپذیرفتند و اعلام نمودند ما با توجه به ضوابطی و یا بر طبق آیین نامه هیئت موسسان از پذیرش غیر مسلمان و یا بهایی معذوریم .در این صورت برای یک دانش آموز بهایی در این کشور یا رفتن به نزدیک ترین مدرسه دولتی به خانه اش امکان پذیر است آن هم اگر مدیر و مربی مسئله خاص و یا کینه ای نسبت به بهاییان نداشته باشند و الا آنجا هم برای ما سخت و مشکل خواهد بود.

با آرزوی  روزی که قلب همه انسان ها به صلح و وحدت و عدالت روشن شود.
نورا ثابت