۱۳۸۹ مرداد ۲۹, جمعه

آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 

 

تفهیم اتهامات جدید به لاله حسن پور از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین

خبرگزاری هرانا - لاله حسن پور، فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه مورخ بیست و هفتم مرداد ماه، جهت اخذ آخرین دفاعیات به شعبه ی 3 بازپرسی دادگاه انقلاب تهران، مستقر در زندان اوین احضار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در این دادگاه که بدون حضور وکیل ایشان برگزار شد سه اتهام جدید مبنی بر توهین به رهبری، توهین به مقدسات و توهین به رئیس جمهور مطرح و تفهیم شد.
یکی از وکلای مدافع وی در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام کرد متاسفانه به ما وکلا اجازه ورود به دادسرای مستقر در اوین نمی دهند به همین دلیل من نتوانستم به همراه موکلم در دادگاه حضور به عمل رسانم.
وی افزود، در تماسی که با خانم لاله حسن پور داشتم گویا اتهامات جدیدی به ایشان تفهیم شده است، اتهاماتی چون توهين به مقدسات اسلام از طریق انتشار "اسلام چه به ایران" نوشته ای از صادق هدایت در وبلاگ شخصی، توهين به رهبري از طریق انتشار یک دلنوشته در وبلاگ شخصی، توهين به احمدي نژاد از طریق انتشار یک دلنوشته در وبلاگ شخصی، به ایشان تفهم شده است.
وی هم چنین خاطر نشان کرد پیشتر اتهاماتی چون اقدام عليه امنيت ملي از طریق امضا کمپین نوجونان محکوم به اعدام، عضويت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و شركت در اغتشاشات عنوان شده بود.
حسن پور در طی مدت بازداشت تحت فشار شدید بازجویان جهت اخذ اعترافات تلوزیونی قرار داشت.
لاله حسن پور، فعال حقوق بشر روز سه شنبه بیست و پنجم اسفندماه در منزل پدری اش در تهران توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بند 2 الف زندان اوین منتقل شد.
وی دوازدهم خردادماه با قرار وثیقه ی دویست میلیون تومانی از زندان اوین به صورت موقت آزاد شد.

 

 

هرانا؛ وضعیت نامساعد جسمی رضا شهابی فعال کارگری در بند

خبرگزاری هرانا – صبح روز پنج شنبه 28/05/1389 خانواده رضا شهابي فعال کارگري و از اعضاي سنديکاي کارگران اتوبوسراني تهران  در زندان اوين با وي ديداري حضوري داشتند .
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا؛ در اين ديدار که ربابه رضايي همسر ، شيرين شهابي دختر و برادر کوچکتر اقاي  شهابي حسن شهابي حضور داشتند اين فعال کارگري توانست دقايقي  با خانواده خود ديدار کند.
به گفته يکي از ملاقات کنندگان رضا شهابي  به شدت دچار ضعف جسماني شده، و با اشاره به ناراحتي و درد شديد در ناحيه  گردن و کمر به مبتلا شدن به بيماري گوارشي اشاره کرد  . از  وضع جسماني اين فعال کارگري کاملا مشهود بود که  وي به شدت زير فشار روحي قرار داشته  است .
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت، آقای شهابی به شدت دچار ضعف جسمانی شده است و از ناحیه گردن و کمر به شدت احساس ناراحتی می کند و هم چنین از بیماری گوارشی در رنج است.
قابل ذکر است  رضا شهابي پيش از بازداشتش به دليل درد شديد در ناحيه گردن و کمر خود تحت نظر پزشک بوده و در تاريخ 18/3/89 يعني کمتر از 5 روز قبل از بازداشتش در يکي از مراکز پزشکي تهران راديوگرافي و الکتروميوگرافي را انجام داده بود.

 

حکم زندان برای شش فعال آذربایجانی در تبریز

خبرگزاری هرانا - حسن عبداللهی جهانی(امیداغلو) مدرس زبان و ادبیات ترکی، محبوب بوداقی شاعر آذربایجانی، فراز زهتاب فعال دانشجویی در دانشگاه تبریز، حبیب آوریده، محمدرضا هاشمی و حسین آسیابی از شهروندان آذربایجانی در تبریز از سوی شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز به احکام حبس از شش ماه تا یکسال محکوم گردیدند. به گزارش ساوالان سسی، بر اساس حکم صادره از سوی قاضی محمدی رئیس شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز، حبیب آوریده به یکسال حبس تعزیری و حسن عبداللهی جهانی، محبوب بوداقی، فراز زهتاب، محمدرضا هاشمی و حسین آسیابی هر کدام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.این افراد خرداد و تیر ماه ٨٨ توسط اداره اطلاعات تبریزدستگیر و پس از تحمل نزدیک سه ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شده بودند.

اتهام این فعالین مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مدیریت وبلاگ و چاپ و انتشار اعلامیه و دعوت مردم به تظاهرات عنوان شده است.

دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد به صورت غیر علنی برگزار شده و بازداشت شدگان در دوران بازداشت در اداره اطلاعات تبریز از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده اند.

نقی محمودی، عباس جمالی و عظیم زاده وکلای دادگستری در تبریز وکالت این متهمین را بر عهده دارند.

 


رنجنامه رضا شریفی بوکانی زندانی کرد محبوس در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا - رضا شریفی بوکانی، یکی از زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج است که از پانزدهم اردی بهشت ماه تاکنون به صورت بلاتکلیف در زندان به سر می برد.

این زندانی رنجنامه ای را در درون زندان نگاشته و بر اساس این متن که به دست گزارشگر خبرگزاری حقوق بشر ایران(هرانا) رسیده است وی به شرح آنچه که در طی این مدت بر وی رفته پرداخته است. متن این رنجنامه به شرح زیر می باشد:

رضا شریفی بوکانی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر که از 15 اردی بهشت در بازداشت اطلاعات سپاه پاسداران بسر می برد اینجانب رضا شریفی بوکانی متولد شهرستان بوکان محل اقامت تهران پس از یازده سال خدمت به راه و ریشه دموکراسی و فعالیت سیاسی در ایران که تنها هدفم خدمت به ملت کرد و آزادی کردستان و دموکراسی در ایران بود 15 اردی بهشت 89 ساعت 4:30 در یک کافی نت در شهرک غرب(کافی نت دانشجو) توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدم.
در ابتدا مرا به مکان نامعلومی بردند و تا صبح با من کاری نداشتند صبح ساعت 9 بود که مرا شکنجه جسمی کردند و بسیار آزار و اذیت نمودند بعد از 3 ساعت با فضاحت و بی عدالتی مرا به دادگاهی بردند که متوجه نشوم کدام دادگاه بود چون غیر از چشم بند یک گونی کوچک را بر سرم انداخته و از همانجا مرا روی صندلی عقب دراز کشاندند و از پشت به من دستبند زدند. من عذاب زیادی کشیدم تا وارد دادگاه شدم و متاسفانه متوجه هیچ شخصیتی در آنجا نشدم چون نتوانستم چیزی ببینم.
در حضور روئسای دادگاه در همان دقیقه از من به عنوان جاسوس و دشمن نظام نام بردند و قرار بازداشت یک ماه را محرمانه امضا کردند و بلافاصله از دادگاه من را به رجایی شهر بند بازداشتگاه سپاه آوردند. از دادگاه نیز به همین شکل چشم بند و دستبند داشتم و اینبار پابند هم اضافه شد که بی نهایت دچار اذیت و ازار شدم.
من در سلول انفرادی ای بودم که یک توالت فرنگی هم آن جا بود و نزدیک 15 الی 20 روز زیر فشار روحی و جسمی قرار گرفتم بودم؛ هر روز 6 ساعت توسط مسئولین معاونت اطلاعات سپاه پاسداران تحت بازجویی قرار می گرفتم. بعد از 15 روز یعنی 6/3/89 دوباره مرا به یک دادگاه بردند بعد از آن مرا به یک مکانی که در نواحی کوهستانی تهران بود، انتقال دادند و بعدها متوجه شدم در مناطق لواسان است. دقیقا 5 روز زیر شکنجه قرار گرفتم. من در تمام این بازجویی ها با چشمبند بودم و مرا با تهدید و ارعاب فراوان و گاهی با خشونت بازجویی می کردند. بعد از آنجا مرا به ساختمان 209 محرمانه انتقال دادند و در سلول 77 به مدت 65 روز در انفرادی به سر بردم و هر روز بلااستثنا بازجویی داشتم و تحت فشار قرار می گرفتم.
در مورد شکنجه های جسمی که من آنجا متحمل می شدم باید بگویم که ضرب و شتم و شک الکتریکی از شکنجه های معمولی بود که برای من استفاده می شود، درست 48 ساعت مرا آویزان نمودند که الان متاسفانه دست چپم از کار افتاده و کارایی خود را از دست داده است من در ساختمان 209 هر روز تحت شدیدترین بازجویی ها قرار می گرفتم و هر روز شیوه بازجویی ما تغییر می کرد و بازجوی های جدیدی می آمدند بازجویان وزارت اطلاعات پس از انکه هیچ مدرکی علیه من پیدا نکردند از طریق فشارهای فراوان پسورد ایمیل مرا تهیه نمودند و اینگونه اقدام به سند سازی علیه من کردند. بعد از 5 ماه شخصی از وزارت اطلاعات و دیگری از اطلاعات سپاه پاسداران من را احضار نمودند و بدون چشم بند در مورد مصاحبه تلویزیونی که من دروغ های را به نفع آن ها به نمایش بگذارم با من صحبت کردند؛ من باید در این مصاحبه علیه خود و کسانی که نمی شناختم صحبت می کردم ولی بنده حاضر به این کار نشدم و جواب رد دادم.
روزهای اخر بود که مرا به طبقه پایین بردند و کل تشکیلات فیلم برداری را راه اندازی کرده بودند و من دوباره قاطعانه جواب رد دادم به همین دلیل آن ها مرا به اشد مجازات تهدید نمودند.24 تیرماه بود که مرا چشم بسته و دست بند به دست روی صندلی عقب ماشین سمند خواباندند و به رجایی شهر بند سپاه آورند انجا به مدت زمان 6 ساعت ماندگار شدم بعد مرا تحویل بند 2 زندان رجایی شهر دادند که به من اخطار دادند که به سایر زندانیان و پرسنل حتی جرمم را هم نگویم در بند 2 مرا درسخت ترین شرایط در حالی که ازدحام جمعیت اعصاب و روان انسان را به مختوش می کند که برای ساده ترین کارها مانند حمام و دستشویی و مخابرات و خرید از فروشگاه باید حداقل نیمی از روز را در صف منتظر باشیم نگهداری می کنند. اصل تفکیک جرایم که مسئولین قوه قضاییه سازمان زندان ها انقدر بر ان تاکید می کنند، به فراموشی سپرده شده و مرا به همراه زندانی سیاسی بهروز جاوید تهرانی در بین قاتلین و سارقین مسلح و کلاه برداران نگهداری می کنند. امکان استفاده از تلفن برای ما بسیار محدود است و شرکت در کلاس های قرآن و نماز جماعت و هم چنین روزه گرفتن برای همه ما اجباری می باشد.
معهذا هم چنان در آرزوی محاکمه عادلانه و به دست آوردن حداقل حقوق قانونی خویش در این زندان استقامت خواهیم کرد.
زندانی کرد رضا شریفی بوکانی
خبرگزاری هرانا

 

شیوا نظرآهاری به محاربه متهم شده است

خبرگزاری هرانا - مادر شیوا نظر آهاری، یکی از فعالان حقوق بشر که در ایران زندانی است، از متهم شدن دخترش به "محاربه" خبر داد.
شهرزاد کریمان، مادر خانم نظر آهاری روز چهارشنبه بیست و هفت مردادماه به بی بی سی فارسی گفت که محمد شریف، یکی از وکلای دخترش در پرونده او اتهام محاربه را دیده است.
به گفته خانم کریمان، سال گذشته هم در تفهیم اتهام به خانم نظر آهاری، چنین اتهامی مطرح شده بود اما "دخترم و وکلایش، چون فکر می کردند دلیلی ندارد این موضوع را جدی نگرفتند و از کنار این مساله گذشتند."
او با ابراز نگرانی شدید از این اتهام به نقل از آقای شریف گفت که حتی یک برگ سند یا مدرکی دال بر این اتهام در پرونده دخترش وجود ندارد، "اما این اتهام هست و ما نگرانیم."
خانم کریمان از تاخیر طولانی در برگزاری دادگاه دخترش انتقاد کرد و گفت که بازداشت طولانی او بدون برگزاری محاکمه اش، غیر قانونی بوده است.
او با اشاره به اینکه 13 شهریور ماه، به عنوان تاریخ برگزاری دادگاه خانم نظرآهاری تعیین شده است، ابراز امیدواری کرد: "پس از رفت و آمد های مکرر به من قول داده اند دادگاه او زودتر از این تاریخ برگزار شود."
شیوا نظر آهاری، دانشجوی ستاره‌دار، فعال حقوق بشر و از موسسان کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران است و سال گذشته، یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شد.
او پس از نزدیک به صد روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد، اما اواخر آذر ماه سال گذشته خورشیدی، زمانی که قصد شرکت در مراسم درگذشت آیت الله منتظری را داشت، بار دیگر بازداشت شد و پس از ماه‌ها بازداشت در سلول انفرادی، به بند زنان زندان اوین منتقل گردید.