۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

آخرین گزارشات و اخبار از زندانیان، اعتراضات و ...........ه


خبرگزاری هرانا - کارگران سد مخزنی ژاوه در سنندج صبج دیروز، شنبه نوزدهم تیرماه، دست به اعتصاب زدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ایشان براي چندمين بار در طول ماه های گذشته و در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق معوقه خويش در مقابل دفتر شركت پيمانكار اين سد در محوطه كارگاهي اين سد اعتصاب کردند.
زمان اعتصاب قبلی ایشان برای احقاق حقوق خود مربوط به اواخر خردادماه سال جاری بود.
بیش از 300 کارگر شاغل در پروژه ساخت این سد از اواخر سال گذشته تاکنون دستمزدهای معوقه خود را دریافت نکرده اند و دستکم 15 تن از ایشان در فروردین ماه سال جاری بدون دریافت حقوق معوقه از کار اخراج شده بودند.
گفته می شود کارگران سد مخزنی ژاوه در سنندج، در وضعیت معیشتی بسیار بدی به سر می برند.

 
خبرگزاری هرانا - وضعیت جسمانی زهرا بهرامی شهروند ایرانی-هلندی تبار، در بند 209 زندان اوین در معرض خطر جدی قرار گرفته است.
وی علاوه بر اینکه از نارسایی ریوی در رنج است به تازگی دچار چهره ای متورم یا جوش هایی عفونی شده و به دلیل عدم درمان، وضعیت جسمی اش به وخامت گراییده است.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، زهرا بهرامی از دستگیر شدگان حوادث 6 دی ماه (عاشورا) است که از زمان دستگیری تاکنون در بندهای مختلف وزارت اطلاعات در بازداشت بسر می برد و در حال حاضر همراه با 2 زندانی سیاسی دیگر در سلول 13 بند 209 زندان اوین در زندان نگهداری می شود و علی رغم گذشت بیش از 6 ماه کماکان در بلاتکلیفی کامل بسر می برد.
وی که بر اساس تهدید بازجویان وادار به اعتراف دروغین بر علیه خود شده است، از حق داشتن وکیل نیز محروم است.
بازجویان وزارت اطلاعات به او اتهامات محاربه و همکاری با گروه های معاند نظام را نسبت داده اند و قصد دارند بر این مبنا او را محاکمه کنند.
زهرا بهرامی 45 ساله و دارای 2 فرزند است و دارای ملیت ایرانی- هلندی است که برای دیدن فرزندش به ایران مسافرت کرده بود.


 
خبرگزاری هرانا - هفته ی گذشته یک دختر جوان به نام الناز بابارده، توسط نیروهای بسیج پس از تجاوز به قتل رسید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، یکی از نیروهای بسیج به بهانه ی بد حجابی، با سد کردن راه خودرو الناز بابازاده در منطقه ولیعصر تبریز دستور توقف و به اصطلاح "اصلاح حجاب" وی را می دهد که با مقاوت این دختر جوان مواجه می شود.
فرد مذکور پس از مشاهده ی چنین وضعی، با کشیدن سلاح و تهدید وارد خودروی خانم بابازاده می شود و بلافاصله پس از آن دوتن دیگر از نیروهای لباس شخصی نیز وارد خودرو می شوند.
این سه تن پس از ضرب و شتم وحشيانه و تعرض و تجاوز جنسی به اين دختر جوان 26 ساله وی را با شلیک گلوله به قتل می رسانند و جسد را در اطراف گورستان اماميه تبريز رها مي كنند.
پس از تحقیقات محلی گزارشگر خبرگزاری حقوق بشر ایران، نهایتا در ختم الناز بابازاده مشخص می شود که فرزند يكي از سرداران پاسدار ایشان را به قتل رسانده و انگيزه ی خود از قتل و تجاوز را مبارزه با بد حجابي و انجام فرمان خدا اعلام كرده است!
خانواده ی بابازاده از این فرد شکایت کرده اند اما گفته مي شود كه سپاه تبريز در تلاش است تا پرونده ی این جنایت را در اختيار خود گرفته تا شخصا رسيدگي كند.
الناز بابازاده ساكن كوي وليعصر تبريز بوده است.
اخیرا نیروهای امنیتی به بهانه ی برخورد با بدحجابی و اجرای طرح حجاب و عفاف، آزادی زنان در کشور را محدود تر از قبل کرده اند و فضایی مملو از رعب و وحشت برای ایشان ساخته اند.


خبرگزاری هرانا - وضعیت جسمانی دو زندانی کرد به نام محمد عبدالهی و خلیل مصطفی رجب، در زندان مهاباد نامناسب گزارش شده است.

محمد عبدالهی که حدود سه ماه است در زندان بسر می برد از آسیب دیدگی انگشتان دست رنج برده نیاز به مداوا در خارج از زندان دارد.

به گزارش آژانس خبری موکریان، محمد عبدالهی که متهم به همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام است تاکنون برای معالجه به خارج از زندان اعزام نشده است.

هم چنین خلیل مصطفی رجب نیز در زندان سقز به دلیل عفونت سینه و سرفه شدید در وضعیت جسمانی بدی بسر می‌برد.

گفته می شود وی بارها درخواست مداوا در خارج از زندان را نموده که درخواست وی از سوی مقامات مسئول رد شده است.

یاد آور می شود خلیل مصطفی رجب در سال 84 از طرف دادگاه انقلاب سقز به‌ اتهام ارتباط با یکی از گروه‌های اپوزیسیون به 16 سال زندان محکوم شده است 
.


خبرگزاری هرانا - ابوالفضل عابدینی خبرنگار و فعال حقوق بشر که به 11 سال حبس تعزیری محکوم شده است در پی درخواستی که هفته گذشته توسط وکیلش برای دادستان ارسال کرده بود با جواب منفی روبرو شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این دومین بار است که در یک ماه گذشته عابدینی به دلیل شرایط بد روحی و جسمی درخواست مرخصی می نماید اما دادستان از اعطای مرخصی به وی امتناع می ورزد.
این خبرنگار به شدت از بیماری قلبی رنج می برد و به گفته پزشک معالج وی محیط بسته زندان بر روی وضعیت قلبی وی تاثیر منفی گذاشته و نباید به هیچ عنوان دچار هیجان و استرس شود.
عابدینی سال گذشته در پی حوادث و اعتراضات مردمی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از سپری کردن ایام بازداشت و تحمل شکنجه های جسمی (تا جایی که با تسمه کولر ابی به طرز وحشیانه ای وی را شکنجه کرده بودند) در آبان ماه سال 88 به قید وثیقه موقتا ازاد شد.
اما در ب یازدهم اسفندماه سال گذشته 60 تن از نیروهای سپاه با خرد کردن تمامی شیشه های منازل همسایه و از جا در اوردن درب ورودی خانه پدری این خبرنگار، وی را از رامهرمز، نیروهای امنیتی برای دومین بار در طی یک سال بازداشت کردند.
ابوالفضل عابدینی بلافاصله به بند 2 الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد و در انجا نیز پس از متحمل شدن فشار های روانی و جسمی در نهایت بعد از سپری کردن ایام بازداشت موقت خود، مورخ پنجم اردی بهشت ماه برای سپری کردن دوران حبس یازده ساله ی خود به زندان کارون اهواز منتقل شد 
.

خبرگزاری هرانا - کارگران اخراجی نیشکر هفت تپه(چهار نفر) به همراه وکیل خود خواهان رسیدگی همزمان به شکایت هر چهار نفر در یک جلسه شدند و همزمان خانواده های آنان در مقابل اداره کار شوش با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان بازگشت بکار پدران و همسران خود شدند.
6 کارگر اخرجی نیشکر هفت تپه آقایان علی نجاتی، رضا رخشان، فریدون نیکوفر، قربان علیپور، جلیل احمدی و محمد حیدری مهر  به ترتیب 16 ماه، 6 ماه و بقیه بمدت 9 ماه است از کار خود اخراج شده اند و در وضعیت معیشتی بسیار نابسامانی بسر میبرند. 5 نفر از این کارگران ماهها در زندان بودند و رضا رخشان بارها بازداشت شده است.
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، جلسه هیئت حل اختلاف اداره کار شوش برای رسیدگی به شکایت قربان علیپور و محمد حیدری مهر که حکم اخراج آنان توسط هیئت تشخیص این اداره صادر شده بود بدلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای این هیئت به زمان دیگری موکول شد.
در این جلسه که قرار بود روز 15 تیر ماه در اداره کار شهرستان شوش برگزار شود این کارگران به همراه  وکیل خود خانم پروین محمدی و دو  نفر دیگر از همکاران اخراجی شان شرکت کرده بودند اما از 9 نفر اعضای هیئت حل اختلاف این اداره فقط سه نفر در جلسه حاضر بودند به همین دلیل جلسه رسیدگی به شکایت قربان علیپور و محمد حیدری مهر به زمان دیگری موکول شد.
تحمیل زندان و اخراج و شرایط بسیار فلاکت بار بر اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در حالی ادامه دارد که قائم مقام وزیر کار حبیب توکل زاده اخیرا در مصاحبه ای با روزنامه ایران در رابطه با موقعیت کشور ایران در سازمان جهانی کار اعلام کرده است: "براي حفظ منافع ملي و با پيگيري هايي که صورت گرفت، پرونده برخي از افراد موصوف مانند كارگران شركت هفت‌تپه بازنگري شده و مورد بخشش قرار گرفته و آزاد شدند."
این اظهارات کذب از سوی قائم مقام وزیر کار در حالی مطرح میشود که علاوه بر تحمیل زندان و اخراج به کارگران نیشکر هفت تپه، حراست این شرکت با احضار برخی از کارگران این کارخانه که ماهانه برای همکاران اخراجی خود اقدام به جمع آوری کمک مالی میکردند ضمن تهدید به اخراج این کارگران، آنان را بشدت از این اقدام بر حذر کرده است 
.

خبرگزاری هرانا - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری و نیروی انتظامی باید در جمع‌آوری کودکان کار کمک کنند؛ ولی ساماندهی آنها طبق مصوبه مجلس، وظیفه قانونی سازمان بهزیستی است.
به گزارش فارس، رسول خادم درباره جمع آوری و ساماندهی کودکان کار، با بیان این مطلب افزود: اکثر کودکان کار متکدی هستند.

وی ادامه داد: این کودکان به نوعی تظاهر به کار کردن می‌کنند و باندهای حرفه‌ای تکدی‌گری از آنها استفاده می‌کند.

او گفت بایستی جلوی سواستفاده ی افراد بالادست در این رابطه گرفته شود.

خادم با بیان اینکه بزرگترین مشکل فرهنگ اجتماعی است، تصریح کرد: همه مجموعه‌های مربوطه باید نسبت به فرهنگ سازی در این زمینه اقدام کنند.

خبرگزاری هرانا -  "رضا عبداللهی" نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نرخ بالای بیکاری اظهار داشت: متأسفانه بیکاری در زنجان خانواده‌ها را فلج کرده است به طوری که برای رفع این معضل اجتماعی باید زیرساخت‌های اقتصادی در بخش کارآفرینی را تقویت کرد.
به گزارش خانه ملت، وی گفت بیکاری در زنجان در شرایطی وجود دارد که استان زنجان جزو مستعد‌ترین استان‌ها به ویژه در بخش کشاورزی است و در کنار آن ظرفیت بالایی برای ایجاد صنایع تبدیلی وجود دارد. شرایط جغرافیایی مشتمل بر تنوع آب و هوایی با برخورداری از منابع آب و حاصلخیزی خاک این استان را به یک منطقه مناسب کشاورزی تبدیل كرده است و در حال حاضر زنجان یکی از قطب های کشاورزی و دامداری غرب کشور به حساب می‌آید.
عبدالهی ادامه داد، رویکرد جاری دولت هم در موضوع کشاورزی و جایگاه آن در قانون بودجه سال 1389، استفاده از ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و برنامه‌ریزی راهبردی در بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال پایدار است. اما با این حال متأسفانه امروز شاهدیم به خاطر استفاده ناصحیح از ظرفیت‌های فراوان استان زنجان، نرخ بیکاری در استان بالاست و این برای استانی مانند زنجان مناسب نیست. اگر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود، نه تنها مشکل اشتغال در استان حل خواهد شد، بلکه می‌توان کارگران سایر استان‌ها را نیز تحت پوشش قرار داد.
بررسی میزان اشتغال در بخش‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهد که بیشترین سهم شاغلان به بخش کشاورزی و کمترین میزان به بخش صنعت اختصاص دارد. به طوریکه بخش كشاورزی با ‌1/37 درصد، بیشترین سهم اشتغال را در فصل تابستان ‌1388 در استان زنجان به خود اختصاص داده است و بخش صنعت با ‌4/32 درصد و بخش خدمات نیز با ‌5/30 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی در پایان با رائه دادن تعریفی به روشن تر شدن این مساله پرداخت: بیکار در اقتصاد به فردی گفته می‌شود که در سن کار (15 تا 65 سال) قرار دارد و جویای کار است، که البته کودکان و افراد مسن از آن جهت که قادر به انجام کار نیستند جزو جمعیت فعال به حساب نمی‌آیند. زنان خانه‌دار و دانشجویان نیز اگر جویای کار نباشند جزو جمعیت فعال شمرده نمی‌شوند.


!
خبرگزاری هرانا - حسن رحیم‌پورازغدی در اظهاراتی که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد با اشاره به موضوع ازدیاد جمعیت و زاد و ولد در جامعه گفت: "هم‌اکنون برخی خانم‌ها می‌گویند بچه‌دار نمی‌شویم برای این‌که هیکلمون به‌هم می‌خوره. ای مرده‌شور ببره هیکلت رو. مگه هیکلت رو می‌خوای ببری آخرت؟ تو این هیکل‌رو می‌خوای چه‌کار؟ غیر از اینه که می‌خوای ببری تو قبر یا این‌که می‌خوای هیکلت رو ببری تو خیابون نشون بدی. استفاده هیکلت برای شوهرته و البته شوهرت برای توئه و برای بچه‌آوردن!"
رحیم ‌پور‌ازغدی علاوه بر استادی دانشگاه، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست که صداوسیما مدتی است به‌صورت گسترده سخن‌رانی‌های مختلف وی را به‌طور کامل پخش می‌کند.
به گزارش رادیو کوچه، رحیم پورازغدی در ادامه سخنانش گفت: "من نمی‌گویم که خانواده‌ها زیاد بچه بیاورند یا کم. ولی بعضی خانواده‌ها 20 تا هم بچه بیاورند کم است بعضی دیگر دو تا هم زیاده. من خودم خانواده افغانی فقیری‌رو می‌شناسم که در یک اتاق زندگی می‌کنند و بچه‌های زیادی هم دارند. هر کدام رو نگاه می کنم بهتر از دیگری. همه نخبه و اعجوبه. آیا می‌توان به‌این خانواده بگویی که بچه زیاد نیار؟ من این سیاست رو که به‌طور کلی به همه بگوییم بچه زیاد نیاورید مخالفم."
وی هم‌چنین در سخنرانی‌اش خطاب به خانم‌ها اضافه می‌کند: "شما نباید از مسولیتت کنار بروی برای تربیت بچه. بعضی‌ها می‌گویند ما حوصله نداریم شب بیدار بشیم و به بچه رسیدگی کنیم ولی این وظیفه شماست. این‌که دلیل نمیشه که خانم‌ها به‌خاطر سختی بچه نگه‌داشتن و خراب شدن هیکلشون بچه‌دار نشن. در غرب دولت‌ها می‌گویند که آقا ما سوبسید می‌دهیم که شما بچه بیاورید و برای هزینه‌هاش ولی آن‌جا می‌گویند که نه، نمی‌صرفه برامون 
."

 
خبرگزاری هرانا - وصال ممتازي از دانشجویان بهایی دانشگاه بین المللی قزوین، به دلیل اعتقاد به آیین بهائیت، از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وی پس از هفت ترم تحصيل و گذراندان 124 واحد درسي در رشته مهندسي كشاورزي - آب در اواسط خرداد ماه سال جاري هنگام امتحانات پايان ترم از دانشگاه بين المللي قزوين اخراج شد.
نامبرده طي اين مدت به مراكز مختلف از جمله نماينده مجلس در شهر قزوين و وزارت علوم مراجعه نموده ولي تا كنون پاسخي دريافت نكرده است.
گفتی است در سال های احیر بسیاری از دانشجویان بهایی به دلیل اعتقادات خود از تحصیل محروم شده اند 

.

خبرگزاری هرانا - محمد شریف، وکیل زینب جلالیان، زندانی سیاسی محکوم به اعدام پس از دیدار روز دوشنبه، 14 تیرماه با جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد "به فرجام پرونده زینب جلالیان خوش‌بین است."
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر محمد شریف اضافه کرد: "در این دیدار، تصمیم دادستان مبنی بر این بود که زینب جلالیان، به کرمانشاه منتقل شود چرا که پرونده در دادگاه انقلاب این شهر مطرح و منجر به صدور حکم شده است."
با توجه به طولانی‌بودن مسیر کرمانشاه تا تهران، از پنج ماه گذشته که زینب جلالیان در زندان اوین به سر برده، تنها یک بار پدرش موفق به ملاقات با وی شد. به گفته شریف، انتقال جلالیان به کرمانشاه، حداقل شرایط را برای ملاقات خانواده با وی آسان‌تر خواهد کرد.
محمد شریف در نهایت اعلام کرد که پس از ملاقات با دادستان تهران و بررسی پرونده این زندانی سیاسی کرد، نسبت به فرجام پرونده وی، خوش‌بین است.
لازم به ذکر است در این دیدار، برادر زینب جلالیان نیز حضور داشته است.
گفتنی است زینب جلالیان از سال 1386 به اتهام "هم‌کاری با گروه پژاک" در زندان است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این زندانی سیاسی، در دادگاهی چند دقیقه‌ای و غیرعلنی به اعدام محکوم شده است 

.


خبرگزاری هرانا - وزارت اطلاعات ایران، مانع شرکت علمای اهل سنت مالزی و سوریه در مراسم سالانه ای شد که یک گروه سنی در ایران بر گزار می کند.

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع در استان سیستان و بلوچستان ایران گزارش داد که وزارت اطلاعات این کشور و همچنین برخی سازمان های وابسته به آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، در برگزاری مراسم سالانه فارغ التحصیلی دانش پژوهان دانشکده دار العلوم زاهدان، مانع تراشی کردند.

به گزارش العربیه، این مراسم هر ساله طی چند روز برگزار می شد، امسال اما به دلیل فشارها، برنامه به یک روز یعنی پنجشنبه 8-7-2010 محدود شد.

بنا بر این گزارش، مأموران وزارت اطلاعات، پاسپورت های شماری از مدعوین مراسم را که از مالزی و سوریه به این کشور سفر کرده بودند، از آن ها گرفتند و مانع از شرکت آن ها در مراسم شدند، این در حالی است که پیشتر با حضور آن ها در مراسم موافقت و برای آن ها روادید صادر شده بود.

به نوشته الشرق الاوسط، به هیچکدام از مهمان های خارجی اجازه حضور در مراسم داده نشد و همچنین مقامات جمهوری اسلامی از پخش زنده این برنامه که در آن حدود 100 هزار نفر شکرت کردند جلوگیری کردند.

قرار بود دهها نفر از علما و روحانیون از کشورهای عربی و اسلامی در این مراسم شرکت کنند، اما به دلیل خودداری مقام های ایرانی از صدور روادید برای آن ها، موفق به سفر به ایران نشدند.

منابع اهل سنت ایران اعلام کرده اند که "فشارهای امنیتی" باعث شد که مدت زمان مراسم و همچین شمار شرکت کنندگان در آن کاهش یابد، چرا که به گفته این منابع، قرار بود 200 هزار نفر در این برنامه سالانه شرکت کنند.

این مراسم سالانه به همت اداره دار العلوم مکی در شهر زاهدان برگزار می شود و برای چند روز ادامه می یابد، اما امسال مسئولان امنیتی ایران اجازه برگزاری این مراسم را فقط در یک روز دادند.

اداره های اطلاعات در شهرهای مختلف ایران، طی روزهای اخیر برخی شخصیت های اهل سنت که قصد داشتند برای شرکت در مراسم به زاهدان سفر کنند ، احضار کردند و پس از بازجویی درباره سفرشان، از آن ها تعهد گرفتند که در این مراسم شرکت نکنند.

برخی سایت های کرد نیز گزارش دادند که مقام های امنیتی پس از اعلام برگزاری مراسم سالانه در زاهدان، برخی از شخصیت های کرد سنی از جمله "کاک حسن امینی" قاضی کردستان و عضو مدرسه قرآن این شهر را احضار و مانع از حضور او در این مراسم شدند.

مقامات امنیتی ایران همچنین در روزهای اخیر مانع از مسافرت اهالی سقز، بانه، مریوان، کامیاران، دهاقان و کرمانشاه به شهر زاهدان شدند و برخی از جوانانی که برای شرکت در مراسم سالانه در مسیر زاهدان بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اغلب بلوچ ها، کردها، ترکمنها و برخی عربهای ایرانی یپرو مذهب اهل سنت هستند و از " محدودیت های مذهبی " اظهار نارضایتی می کنند و مقامات دولت مرکزی را به اعمال تبعیض قومی متهم می کنند 
.


تشدید فضای امنیتی در روستاهای اطراف کوهستان شاهو

خبرگزاری هرانا - نيروهاي سپاه مدت يك هفته است كه اقدام به قطع خطوط موبایل و تلفن روستاهاي اطراف كوهستان شاهو در جاده مابين كامياران و مريوان نموده اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مسئولان در حالی با اعمال این محدودیت موجبات اعتراض اهالی را فراهم کرده اند که علت مشخصی برای آن عنوان نکره اند.
سال گذشته نیز سپاه پاسداران نزديك به يك ماه به دستور سپاه پاسداران تلفن این مناطق قطع شده بود که باعث به وجود آمدن محدودیت هایی برای ساکنین آن شده بود.
هم چنین سپاه پاسداران در اين مناطق به بهانه وجود نيروهای احزاب كردي اقدام به اعزام تعداد نيروی زيادی از استان لرستان كرده اند و ایشان در محوطه ی مسکونی روستاها مسقر شده اند که باعث بروز مزاحمت برای ساکنین روستا شده است.

اين نيروها با استقرار در مساجد و بشت بام خانه روستایيان از مردم به عنوان سپر انساني استفاده مي كنند که اين امر سبب اعتراض شديد اهالی اطراف كوهستان شاهو شده است.