۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

زندگی سخت کارگران ایران در سایه رکود اقتصادی

خبرگزاری هرانا - رکود اقتصادی، به کاهش بی‌سابقه تولید و فروش کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی ایران منجر شده است و قربانیان اصلی این روند، کارگران و مزدبگیرانی هستند که بازخرید، تعدیل یا اخراج می‌شوند. گروه پرشماری، چندین ماه حقوق معوقه دارند.
منابع خبری گزارش می‌دهند که کارگران پالایشگاه آبادان در اعتراض به بیکاری خود، مقابل در اصلی این پالایشگاه دست به تجمع زده‌اند. دستکم صد کارگر صنعت نفت در این تجمع حضور داشته‌اند که پس از حضور نیروی انتظامی در محل، متفرق شده‌اند.
جرس" نوشته که کارگران معترض در اقدام بعدی، جلوی در ورودی پالایشگاه دراز کشیده و مسیر رفت و آمد را مسدود کردند. در جریان این اقدام، دو تن از کارگران که در حال فیلمبرداری از صحنه با موبایل خود بودند، توسط چند لباس شخصی دستگیر شده‌اند.
گروهی از کارگران "پارس متال" تهران نیز در روز هفتم تیر، دراعتراض به اخراج و عدم پرداخت حقوق خود در برابر دفتر ریاست جمهوری در میدان پاستور گرد‌آمدند. به گفته شاهدان عینی، در این تجمع دستکم ۳۰۰ کارگر پارس متال شرکت داشته‌اند. این عده پنج ماه حقوق معوقه دارند و بخشی از آنان که قراردادی هستند، با خطر اخراج و تعدیل مواجه‌اند.
به نوشته "ایلنا" تجمع کنندگان از قطع امکانات رفاهی، عدم قبول سفارش جدید و خوابیدن خط تولید از زمستان سال ۸۸ تا کنون خبر داده‌اند. مدیرعامل این کارخانه اما با تاکید بر پرداخت حقوق و مزایای کارگران تا پایان سال ۸۸ و عدم اخراج آنها، اعلام کرده که کارگران معترض، "با شانتاژ و تحریک عوامل بیرونی به قصد آشوب کشیدن و بحرانی نشان دادن شرایط از اردیبهشت سال ۸۹، دست از کار کشیده‌اند.»
کارخانه پارس متال در جاده مخصوص تهران کرج قرار دارد و تولید آن اتصالات چدنی است که در صنعت آب و فاضلاب کاربرد دارد. شمار کارگران این کارخانه ۴۵۰ نفر است.
اعتراض به قراردادهای موقت
جمعی از کارگران کارخانه ساپیا نیز از دولت دهم خواسته‌اند به وضع کارگران پیمانی و قراردادی این گروه صنعتی رسیدگی کند. خبرگزاری "ایلنا" به نقل از کارگران سایپا نوشته که آنها با وجود دستور رییس جمهور برای حذف شرکت‌های پیمانکاری و تبدیل قراردادهایشان، هنوز از دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی محروم‌اند و قراردادهایشان نیز تغییر نکرده است. شرکت سایپا، بزرگترین شرکت خودروسازی ایران پس از ایران خودرو است. از جمله تولیدات سایپا، پراید، رنو، زانتیا و ریو هستند.
شرکت‌های پیمانکاری، شرکت‌های نوظهوری هستند که به ازای کاریابی، از کارگران پورسانتاژ می‌گیرند. فعالان کارگری می‌گویند که کارگران اخراجی و بی‌کار از فرط ناچاری و نیاز مالی، به شرایط این شرکت‌ها تن در می‌دهند و حتی قراردادهای سفید و بدون مهلت امضا می‌کنند.
تشدید فشار بر فعالان کارگری
خسرو بوکانی، فعال کارگری و عضو هیات اجرای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به دو سال زندان محکوم شده است. شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه، این حکم را روز هفتم تیرماه سال ۸۹ به آقای بوکانی ابلاغ کرده است.
کاوه گل‌محمدی، یکی دیگر از فعالان کارگری بوکان نیز توسط دادگاه انقلاب استان کردستان به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است. کاوه گل‌محمدی هم از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در کردستان است.
سعید ترابیان و رضا شهابی، دو فعال سندیکای شرکت واحد نیز همچنان در زندان به‌سر می‌برند. آقای ترابیان روز ۱۹ خرداد و پس از یورش ماموران امنیتی به منزل خود دستگیر شده و تاکنون تماس و ملاقاتی با خانواده‌اش نداشته است. بازداشت رضا شهابی هم در روز ۲۲ خرداد و پس از احضار وی به حراست شرکت واحد انجام گرفته است. این فعال کارگری تا کنون تنها یک تماس تلفنی کوتاه و کنترل شده با خانواده خود داشته است. فعالان حقوق بشر و دمکراسی در ایران از وضعیت مبهم آقایان شهابی و ترابیان ابراز نگرانی کرده و احتمال می‌دهند که این‌دو در معرض فشارهای جدی برای اعترافات دروغین قرار داشته باشند. سعید ترابیان، مسئول روابط عمومی و رضا شهابی، مسئول مالی سندیکای واحد هستند.
منصور اسانلو و ابراهیم مددی، رییس هیات مدیره سندیکای واحد و معاون وی از چند سال قبل تاکنون به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، در زندان‌های گوهردشت و اوین به سر می‌برند.

منبع گزارش دویچه وله