۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۸, شنبه

اعتصاب غذای یونس آقایان زندانی اهل حق در زندان ارومیه

خبرگزاری هرانا - یونس آقایان شهروند آذربایجانی و از پیروان اهل حق(گوران) در زندان ارومیه از روز سه شنبه ۱۴ اردي بهشت ماه، دست به اعتصاب غذا زده است.
همسر این زندانی اهل حق می گوید یونس آقایان طی تماسی تلفنی از زندان ارومیه اعلام کرده است که در اعتراض به توهینهای صورت گرفته به عقاید اهل حق و آزار و اذیت خود خبر در زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زده است.
به گزارش ساوالان سسی، مدیر داخله زندان ارومیه در میان سایر زندانیان، یونس آقایان را مورد تحقیر قرار داده و به اعتقادات دینی اهل حق توهین می کند. بدنبال اعتراض آقایان به این رفتار مدیر داخله زندان، ماموران زندان وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و او را از بند ۱۲ زندان که مخصوص نگهداری سیاسی است به محل نگهداری معتادان و قاتلان در بند ۱ زندان ارومیه منتقل کرده اند.

چندی پیش نیز سهند علي محمدي، بخشعلي محمدي، عباداله قاسم زاده دیگر زندانیان اهل حق که از یکسال پیش برای گذراندن بقیه دوره محکومیتشان از زندان ارومیه به زندان یزد تبعید شده بودند به سی ماه حبس تعزیری علاوه از محکومیت اولیه محکوم شده بودند.

یونس آقایان، مهدی قاسم زاده، سهند علي محمدي، بخشعلي محمدي و عباداله قاسم زاده از شهروندان آذربایجانی و از پیروان اهل حق(گوران) هستند. این افراد در پی درگیری های مسلحانه مهرماه ۱۳۸۳ بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این فرقه در روستای اوچ تپه میاندوآب(قوشاچای) دستگیر و بعد از محاکمه به اعدام محکوم شده بودند.

دادگاه پس از اعتراض این پنج زندانی حکم اعدام صادره برای سهند علي محمدي ، بخشعلي محمدي و عباداله قاسم زاده را به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد اما احکام اعدام یونس آقایان و مهدی قاسم زاده مورد تایید قرار گرفت.

مهدی قاسم زاده ۱۰ اسفند ۸۷ در زندان ارومیه اعدام شد و یونس آقایان در انتظار اجرای حکم به سر می برد.

قانون اساسی ایران در اصول ۱۲ و ۱۳ خود به حقوق اقلیتهای دینی و مذهبی اشاره کرده است اما در هیچکدام از این دو اصل حقوق اقلیتهای اهل حق، بهایی، صبی در ایران به رسمیت شناخته نشده است. حکومت ایران مانع از برگزاری آزادنه مراسمات مذهبی این فرق شده و آنها را دستگیر و مورد آزار و اذیت قرار داده و از حقوق انسانیشان محروم می کند.