۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

کوهیارگودرزی:«احتمال آزادی‌ام خیلی کم است، تاریخ دادگاه مشخص نیست»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران - یکشنبه خبرگزاری ایرنا به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی تهران گزارش داد که پرونده کوهیارگودرزی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر با صدور کیفرخواست به دادگاه ارائه شده است. مینا جعفری وکیل کوهیار گودرزی درخصوص عدم دسترسی خود به پرونده موکلش به کمپین بین المللی حقوق بشردرایران گفت که به دلیل این که تا کنون پرونده کوهیار گودرزی در دادسرای مستقر در زندان اوین بود، امکان دسترسی به پرونده ی موکل اش را نداشته اما در پیگیری های بعدی متوجه شده است که پرونده او برای تعیین وقت به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی شده است. مینا جعفری به کمپین گفت: «در پیگیری هایی که تا کنون داشتم ابتدا برای مطالعه پرونده به بخش رایانه دادگاه انقلاب اسلامی مراجعه کردم که گفتند باید به شعبه ۷ بازپرسی مراجعه کنم اما شعبه ۷ بازپرسی از وجود این پرونده اظهار بی اطلاعی کرد. در نهایت متوجه شدم که پرونده موکلم به دادسرای اوین ارجاع شده است و با توجه به شرایط فعلی در عمل امکان دسترسی به محتویات پرونده و مطالعه ی آن از من و موکلم سلب شده است. چنین رفتاری بنیادی ترین اصول قضایی را زیر سوال می برد و در عمل امکان دادرسی عادلانه را از بازداشت شدگان سلب می کند.»
کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر حاکی به بند ۳۵۰ زندان اوین یافته است و مسوولان زندان از دیدار وی با مادرش در روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین ماه جلوگیری کردند. پروین مخترع، مادر این فعال مدنی با اعلام این خبر به کمپین بین‌المللی حقوق بشردرایران گفت که روز پنج شنبه برای ملاقات به زندان اوین مراجعه کرده اما مسئولان زندان از ملاقات او با فرزندش ممانعت به عمل آورده‌اند. پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر وضعیت نامناسب این بند به دلیل تراکم زندانیان و عدم رسیدگی پزشکی و بهداشتی مناسب منتشر شده بود.
گودرزی در آخرین تماس اظهار داشته که پس از این می‌تواند تماس تلفنی بیشتری داشته باشد. پیش از این و در طول مدت بیش از ۱۰۰ روز بازداشت، کوهیار تنها سه بار تماس تلفنی داشت که از این تعداد، به گفته مادرش، دوبار موفق به صحبت با فرزندش شده و یک بار نیز در منزل حضور نداشت.
انتقال گودرزی به بند ۳۵۰ درحالی صورت می‌پذیرد که در طول چند هفته اخیر شش بار سلول وی تغییر کرده است. پروین مخترع به کمپین گفت: « فرزند من تا به محلی عادت می‌کند سلول او را تغییر می‌دهند و این عمل، «مصداق شکنجه» است.» همچنین بنابر گفته‌های پروین مخترع، مشخص نیست جعفر پناهی، هم‌سلولی کوهیار گودرزی را به چه مکانی منتقل کرده‌اند.
به رغم آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی در روزهای منتهی به عید نوروز، گودرزی نه‌ تنها آزاد نشد بلکه بنابر گزارش‌ها فشار بر وی افزایش نیز پیدا کرد. مادر این فعال حقوق بشر در این باره گفت که مسئولان زندان از پذیرفتن لباس و کتاب برای کوهیار خودداری می‌کنند. این درحالی است که در مورد بسیاری از زندانیان دیگر،‌ وسایل موردنیاز پذیرفته می‌شود.
پروین مخترع در پاسخ به این سوال که آیا احتمال آزادی این فعال حقوق با قرار وثیقه وجود دارد گفت: «کوهیار در تماس تلفنی‌اش گفته است حتی پس از برگزاری دادگاهش نیز آزاد نخواهد شد و احتمال آزادی‌اش بسیار کم است». در ماه‌های اخیر و پس از بازداشت تعدادی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، اتهامات سنگینی همچون محاربه و ارتباط با سازمان‌های خارجی از سوی بازجویان پرونده در مورد این افراد مطرح شد. پروین مخترع این اتهامات را واهی و بی‌اساس خوانده است.
مادر این فعال حقوق بشر در مورد آخرین ملاقات با فرزندش و برخورد صورت‌گرفته با مسئول زندان اوین می‌گوید: «از مامور مربوطه برگه ملاقات خواستم و گفتم که آن‌ها را جمع می‌کنم. به من گفت خاطرات بد را که جمع نمی‌کنند. من گفتم چرا ما خاطرات بد را نیز جمع می‌کنیم. او در پاسخ گفت مگر فکر می‌کنید فرزندتان افتخار ملی است که در زندان است و شما هم این برگه‌ها را جمع می کنید؟ گفتم: بله دقیقاً فکر می‌کنم فرزند من افتخار ملی است».
مادر کوهیار گودرزی در پایان نسبت به بلاتکلیفی فرزندش ابراز نگرانی کرد و گفت درحال حاضر یک ماه است که کوهیار بازجویی ندارد و همچنان بدون مشخص بودن تاریخ دادگاه در بازداشت به سر می‌برد.
زمینه خبر:
شب یک شنبه ۲۹ آذر ماه، اتوبوس حامل جمعی از فعالان اجتماعی و خانواده های زندانیان سیاسی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری عازم قم بود در میدان انقلاب توسط نیروهای امنیتی متوقف شد. ماموران پس از ۴۵ دقیقه تفتیش، گرفتن کارت شناسایی و تلفن همراه مسافران، کوهیار گودرزی، شیوا نظرآهاری، سعید حائری و محبوبه عباسقلی‌زاده را بازداشت کردند.
گودرزی در آبان‌ماه با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد. او در رشته مهندسی هوافضا در این دانشگاه مشغول به تحصیل بود. این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر پیش از این عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، دبیر سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر، برنامه‌ساز رادیو زمانه، عضو کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم وحدت و عضو دفتر تحکیم وحدت طیف علامه اشاره بوده است.