۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

گزارشگران بدون مرز: مقامات ایران مسئول جان روزنامه نگاران دربند هستند


پنجشنبه 12 فروردين 1389 ساعت 11:53 |
خبرگزاری هرانا - سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای، «نگرانی عمیق» خود را از شرایط بازداشت «غیرانسانی» روزنامه نگاران مخالف دولت در ایران اعلام کرد.
این بیانیه ، مقام‌های جمهوری اسلامی را مسئول سلامتی روزنامه‌نگاران بیمار دانسته و از آنها خواسته‌ است که برای نجات جان این افراد، اقدامی انجام دهند.
بر اساس این بیانیه‌ که در پایگاه اطلاع‌رسانی گزارشگران بدون مرز منتشر شده، بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی، پس از ماه‌ها بازداشت «خودسرانه» و نگهداری در سلول‌های انفرادی، از نظر روحی و جسمی «شدیدا آسیب دیده‌اند
این سازمان مدافع آزادی بیان، می‌گوید که برخی روزنامه‌نگاران همچون عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، مهدی محمودیان و محمدصدیق کبودوند «بیمار» هستنند و نیاز «فوری» به درمان دارند.
فاطمه کمالی احمدسرایی، همسر عمادالدین باقی پس از دیداری که در روز ۹ فرورین با همسرش داشت، گفت که آقای باقی در شب عید دچار عارضه تنفسی شده و از سوی مسئولان زندان، به بیمارستان انتقال یافته‌ است.
«بسیاری از روزنامه‌نگاران زندانی پس از ماه‌ها بازداشت خودسرانه و نگهداری در سلول‌های انفرادی از نظر روحی و جسمی شدیدا آسیب دیده‌اند»
باقی، هفتم دی ماه سال گذشته از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. وی در سال‌های گذشته چندین بار بازداشت شده و بیش از ۸۰ بار از سوی دادگاه و مقامات امنیتی برای بازجویی احضار شده‌ است.
خانواده بدرالسادات مفیدی، نیز پس از ملاقات با وی از وضعیت جسمی این روزنامه‌نگار ابراز نگرانی کرده‌اند.
به گفته فرزندان دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، «وی بیش از ۲۰ روز است که به دلیل ناراحتی قلبی از قرص‌های آرام بخش قوی استفاده می‌کند، صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شود و بیشتر اوقات حالت گیجی دارد
خانم مفیدی از هفتم دی ماه سال گذشته تا کنون در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد.
گزارشگران، مقام‌های جمهوری اسلامی را مسئول سلامتی روزنامه‌نگاران بیمار دانسته و از آنها خواسته‌ است که برای نجات جان این افراد، اقدامی انجام دهند
مهدی محمودیان، روزنامه‌نگاری که از بیش از هفت ماه از بازداشت وی می‌گذرد نیز به بیماری شدید تنفسی مبتلا است. وی به خانواده‌اش گفته که چندین بار در سلول خود «بیهوش» شده‌ است.
گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی محمدصادق کبودوند، می‌گوید که این روزنامه‌نگار زندانی بارها در زندان دچار «عارضه‌های مختلف» شده و مقامات قضایی- امنیتی با مرخصی وی موافقت نمیکنند.
آقای کبودوند، از تیر ماه سال ۱۳۸۶ در زندان است و از سوی دادگاه تجدیدنظر به ۱۱ سال حبس محکوم شده‌ است.
این بیانیه، هنگامه شهیدی، عیسی سحرخیز، نادر کریمی جونی و مجتبی لطفی را از دیگر روزنامه‌نگاران زندانی بیمار معرفی کرده و خواستار آزادی «بدون قید و شرط» روزنامه‌نگاران زندانی شده است.
در ۱۰ ماه گذشته، شمار زیادی از روزنامه‌نگاران منتقد، بازداشت و با احکام سنگین حبس و تبعید مواجه شده‌اند. گزارشگران بدون مرز، ایران را بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان معرفی کرده‌ است