۱۳۸۸ بهمن ۲۶, دوشنبه

اجلاس ژنو درمورد ایران / دوستان و دشمنان حقوق بشر

اخبار روز
• مشروح گزارش جلسه ی شورای حقوق بشر در مورد ایران، اظهارات مقام های ایرانی و نمایندگان دیگر کشورها را بخوانید ...
دوشنبه  ۲۶ بهمن ۱٣٨٨ -  ۱۵ فوريه ۲۰۱۰

 اخبار روز: نشست نوبتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در این نشست نقش قربانی به خود گرفتند
بنابر این گزارش، در این نشست بررسی دوره ای حقوق بشر ایران، به جمهوری اسلامی ایران توصیه شد که به نقض گسترده حقوق بشر در موارد ذیل پایان داده شود:
اعدام نوجوانان و سنگسار، کشتار مردمی که بطور مسالمت آمیز تظاهرات می کنند، شکنجه و تجاوز جنسی در زندان، دادگاه های ناعادلانه، بازداشت های گسترده معترضین سیاسی مسالمت جو و روزنامه نگاران، تبعیض علیه زنان و اقلیت ها، مجرم شناختن همجنس گرایی، و آزار و اذیت سازمان های غیر دولتی منتقد.
بسیاری از هئیت های نمایندگی دولت ها از ایران خواستند که با مراجع حقوق بشر سازمان ملل همکاری کند.
هئیت نمایندگی دولت ایران که مسئولیت آن بر عهده محمد لاریجانی؛ دبیر شورای عالی حقوق بشر است، با اشاره به قانون اساسی ایران که ضامن حقوق بشر است علیه توصیه های ابراز شده موضع گیری کرد و در کنار سایر موارد تاکید کرد که "هیچ بهایی" بخاطر بهایی بودن مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرد و کسانی که زندانی و محاکمه شده اند بخاطر "فعالیت های تروریستی" مجرم هستند. لاریجانی به زبان گزنده "هئیت های نمایندگی کشورهای غربی" نیز اشاره کرد.
هئیت نمایندگی دولت ایران همچنین مدعی شد که "هیچ کس در ایران بعنوان مدافع حقوق بشر بازداشت یا محاکمه نشده است. پرونده های این افراد با اتهامات تروریستی و جاسوسی روبرو است."
مشروح گزارش جلسه به نقل از وبلاگ کمپین، را در زیر می خوانید:
توضیح این که با توجه به این موضوع که این گزارش به طور مسقتیم تهیه شده است، ترتیب زمانی آن به عکس است.

اظهارات نهایی محمدجواد لاریجانی و انتقاد از کشورهای غربی
لاریجانی: ما تشکر می کنیم از پیشنهادات مهمی که برخی کشورها مطرح کردند. من متاسفم که سه نفر از اعضای هیات من که بیانات آنها می توانست پاسخگوی برخی سوالات مطرح شده باشد زمان کافی نداشتند. آقًای رییس
مساله حقوق بشر برای من به صورت شخصی یک پروژه ای است که در طول زندگی ام ادامه دادم. من در زمان شاه یک دگر اندیش بودم و در زندان بودم و در واقع طعم زندان کشیدن در زمان شاه را کشیدم. در آن روزها این رژیم همواره حمایت کامل کشورهایی که نمایندگانشان امروز حمله هایشان را در قالب پیشنهاد مطرح کردند برخوردار بود. اینها مساله اعتبار دارند…. بعد از انقلاب یک نظم اجتماعی و دموکراتیک جدیدی را بنا نهادیم. هر سال ما یک انتخاب داریم حال برای ریاست جمهوری یا برای خبرگان یا مجلس. رای دادن جزوی از فرهنگ سیاسی مردم ما شده است. ایران یکی از کشورهای مهم دموکراتیک در منطقه شده است. ما قطعا تشکر می کنیم هر همکاری و گفت وگویی با نیت ارتقای حقوق بشر باشد اما تفاوتی است بین یک بام و دو هوا وحملاتی که درقالب پیشنهاد مطرح می شود. همکاری ما با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشرو بحثی داشتیم با ایشان که به ایران بیایند. ایشان هم دعوت کردند که در سال ۲۰۱۱ به ایران سفر کنند. همچنان دعوت ما برای حضور گزارشگران حقوق بشر همچنان پابرجاست. متوسط حضور گزارشگران در ایران از متوسط حضور در بسیاری از کشورها بیشتر است. همان طور که عرض کردم سوالات زیادی به خصوص از طرف کشورهای غربی مطرح شد. برای مثال گفتند که کهریزک باید بسته بشود… شما با ابوغریب و گونتانامو مقایسه کنید؟ آیا آنها هم با همان سرعت بسته شدند؟ ما ادعا نمی کنیم نقض نیست. همه جا هست. خشونت علیه زنان در آمریکا است. نقض انجام می شود. اما سوال این است که این موارد نقض براساس سیاست های کشورهاست؟ من باید عرض کنم به شما که سیستم قانونی ما با هرگونه فساد در پلیس و حوزه های دیگر مقابله می کند. من می خواهم بگویم پیشنهاداتی که مطرح شده را لحاظ خواهیم کرد. من امیدوارم این مشارکت مثبت و روح گفت و گو را ادامه بدهیم. ما باید به ارزش های فرهنگی و تاریخی ونقشی که این فرهنگ های در حقوق بشر دارند توجه کنیم. ما نباید صرفا توجه کنیم که مردم در واشینگتن و پاریس و لندن زندگی می کنند. بیایید تصور کنیم که راه های دیگری هم برای زندگی وجود دارند. این شعاری است که ما در ایران داریم…
من تشکر می کنم از ریاست خوبی که برای این جلسه داشتید.

نماینده بولیوی: ما از تلاش های مجلس ایران را مورد تقدیر قرار می دهیم از طریق نمایندگانی که مستقبما از طرف مردم انتخاب شده اند. ما تقدیر می کنیم از اینکه نمایندگان زن و اقلیت های بیشتری را در مجلس ایران شاهد هستیم. ما همچنین تقدیر می کنیم از تغییری که در قانون مدنی ایجاد شده در رابطه با ارث بردن زنان و این پیشنهادات را هم داریم.
یک نهادحقوق بشری ایجاد کنند. هم چنین سواد آموزی را در سطح ملی ادامه بدهد تا به سواد ۱۰۰ درصدی برسند. همچنین برنامه های آموزش حقوق بشری را برای مسوولین داشته باشند.

نماینده کویت: ما گزارش ایران را مطالعه کردیم و تقدیر می کنیم به متدولوژی و اصولی که گزارش براساس آن تعریف شده است. این نشانگر این است که ایران آگاهی دارد در رابطه با اینکه حقوق اجتماعی فرهنگی و اقتصادی را توسعه بدهد. ما از برنامه های مرتبط با آموزش و سوادآموزی و کمک به طبقات آسیب پذیر ایران تشکر می کنیم. هیات من پیشنهاد دارد که ادامه بدهد به ارتقای وضعیت زندگی مردم و تسهیل کند یکپارچه شدن جامعه و حضور همه مردم را در فرآیندهای تصمیم گیری. همچنین دسترسی همه مردم را به بهداشت و آموزش به خصوص در مناطق روستایی مورد توجه قرار دهد.

نماینده ویتنام: ما به هیات ایران تبریک می گوییم. ما از ایجاد مکانسیم های برای حمایت از حقوق اجتماعی و فرهنگی و چشم انداز بیست ساله و استراتژی حقوق بشر که کمک زیادی به بهبود بهداشت و ارتقای زندگی اجتماعی داشته تشکر می کنیم. ما تشکر می کنیم از حضور فعال ایران در فوروم های منطقه ای و بین المللی. ویتنام دو پیشنهاد برای ایران دارد. یک تلاش های خود را ادامه بدهید برای ارتقای حقوق اجتماعی و طبقات آسیب پذیر و دیگر اینکه تعاملات بیشتری با مکانیسم های بین المللی داشته باشید.

نماینده زیمباوره:
ما بسیار متاسفیم که مساله حقوق بشر ایران سیاسی شده است. یکی از نشانه های بارز تعهد ایران به حقوق بشر مساله پیشرفتی است که در حوزه علم و فن آوری و همکاری های بین المللی داشته است. البته جمهوری اسلامی همواره با چالش هایی مواجه است. در رابطه با این چالش هاست که ما پیشنهادات خود را مطرح می کنیم. اینکه ایران به برنامه های ظرفیت سازی در حوزه حقوق بشر و گفت وگو با سازمان ملل و مبارزه با فقر را ادامه بدهد. مشکلات در مورد تحریم های ناعادلانه را دنبال کند. ایران به خاطر وضعیت حقوق بشر خودش باید تقدیر شود.

نماینده چین: من از دکتر لاریجانی به خاطر گزارشش تشکر می کنم. قانون اساسی ایران به آزادی های بنیادی و حقوق بشر اشاره می کند و ما شاهد حضور نهادهای حقوق بشری در ایران هستیم. ما شاهد چشم انداز ۲۰ ساله و توسعه اجتماعی در ایران هستیم. ایران برای همکاری با مکانیسم های حقوق بشر در ایران متعهد است. چین از ایران تشکر می کند از تلاش های ایران. اگر چه ایران با چالش های متعددی روبرو است. چین از تلاش های برای تنوع فرهنگی و گفت وگوی تمدنها تشکر می کند. چین دید که در گزارش ایران آمده بود که می خواهد بیسوادی را به صفر برساند. چین از ایران می خواهد که به تلاش های خود در این زمینه ادامه بدهد

نماینده رومانی: ما یک سوال مشخص داریم. گفته می شود که گزارشگر در رابطه با آزادی مذهب صحبت کرد و در مورد اقلیت های مذهبی نگرانی هایی را مطرح کرد و گفته شد که بهایی ها ارعاب می شوند و دستگیر. او همچنین از وجود گزارش هایی برای نقض حقوق بشر و تبعیض در ایران مطرح کرد و گفت ازادی مذهب را احترام بگذارد.

نماینده سودان به اثر بد تحریم ها پرداخت. او گفت: هیات من می خواهد بداند که اثر این تحریم ها روی مساپل حقوق بشری در ایران چه بوده است؟ ایران می خواهد جامعه خود را توسعه بدهد برای همه شهروندان ایرانی. جامعه ای که مواجه است با این تحریمات ناعادلانه. چون جامعه ایران یک جامعه چند فرهنگی است ما از دولت ایران می خواهیم برای دربرگیری همه شهروندانی در جامعه تلاش کند.

نماینده اسلواکی از وضعیت حقوق بشر در ایران و نیز اعدام های همگانی ابراز نگرانی کرد. اسلواکی گفت که ایران اعدام را به صورت کلی منع کند. همچنین در رابطه با ای سی سی پی ار همه احکام زندان را تبدیل به زندان کند. او همچنین گفت که تهدید را در برابر روزنامه نگاران و اقلیت های مذهبی منع کند و جلوگیری کند. او گفت که محدودیت های رسانه ای و سانسور اینترنت وجود دارد و ما از شما می خواهیم تمام قوانینی که در مغایرت با آزادی بیان دارد را لغو و آنها را چارچوب های حقوق بین المللی قرار دهید. او همچینن گفت که بررسی کند مواردی را که کسانی که از پلیس شکایت داشتند اما به خاطر ترس مطرح نکردند. او همچنین به خشونت های جنسیتی اشاره کرد. او گفت که نشان داده شده اعدام هیچ دلیلی برای کاهش جراپم نیست. او گفت حتی اگر ایران بخواهد اعدام را هم نگهدارد باید استاندارد های حداقلی در این زمینه را نگهدارد.

نماینده دانمارک گفت که ازاین فرصت برای گفت وگو با هیات ایرانی استفاده می کند: «ما نگران آن هستیم در رابطه با مساپلی که بعد از انتخابات رخ داده است. دیده بان حقوق بشر اشاره می کند به محدویت هایی که برای آزاد بیان رخ داده و نیز شکنجه. تعداد کسانی که دستگیرشده اند عده ای از آنها به اعدام محکوم شده اند. دولت دانمارک از ایران می خواهد که به مخالفان خود اجازه حرف زدن بدهد. ما از بستن کهریزک استقبال می کنیم اما نگران بازداشت های خودسرانه هستیم. ایران چگونه می تواند ادعاهای مربوط به شکنجه و تجاوز را بررسی کند؟‌ما از ایران می خواهیم که به کنوانسیون منع شکنجه ملحق شود و به تبعیضات سیستماتیک برای نقض حقوق اقلیت های مذهبی خاتمه بدهد.

نماینده هلند گفت: ما نسبت به بازداشت های بعد از انتخابات که خودسرانه بوده منتقد هستیم. ما پیشنهاد می کنیم که ایران تمهیداتی اتخاذ کند که هیچ شکنجه ویا هیچ مجازات غیرانسانی انجام نمی شود و دادرسی ها عادلانه است و کسانی که این نقض حقوق بشر را انجام دادند به محاکمه برسند. ما پیشنهاد می کنیم ایران به کنوانسیون منع شکنجه ملحق شود و اجازه بدهد گزارشگران حقوق بشر به ایران محلق شود. ما همچنین از دولت ایران می خواهیم دسترسی به اینترنت را آزاد کند. ما حداقل می خواهیم که در کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند متوقف شود. حقوق مساوی برای زنان و مردان وجود داشته باشد.

نماینده مکزیک نیز به انتقادات ادامه داد. او نسبت به تبعیض نسبت به اقلیت های مذهبی انتقاد کرد.

نماینده اتریش نماینده بعدی بود که گفت قوانین ایران شکنجه را منع می کنند. اما گزارش های بسیاری در مورد تجاوز و شکنجه و دستگیری های غیرقانونی به خصوص از سوی نیروهای انتظامی غیررسمی داشته ایم ما از ایران می خواهیم این روند را متوقف کند و بررسی های جدی در این زمینه انجام دهد. بهایی ها صوفی ها و سنی ها و دیگر اقلیت های مذهبی همچنین مورد تبعیض قرار می گیرند. به نظر می رسد نسبت اعدام ها در خصوص اقلیت ها بیشتر از بقیه است. ما می خواهیم بدانیم که ایران چه تمهیداتی را در این زمینه دارد؟ پینشنهادات ما این است:
به کنوانسیون منع شکنجه بپیوندید
به تعهدات بین المللی و تضمیم هایی که در قانون اساسی وجود دارد عمل کنید
کسانی که در شکنجه ها و تجاوزها بودند را محاکمه بودید
تمام کسانی را به صورت غیرقانونی دستگیر شدند را آزاد کنید
تبعیض درزمینه زنان متوقف شود
سنگسار متوقف شود
تبعیض در مورد اقلیت های قومی و مذهبی متوقف شود
به گزارشگرهای حقوق بشر اجازه داده شود که به ایران بیایند
به تهدید و دستگیر روزنامه نگاران و بلاگرها پایان داده شود

نماینده ارمنستان به جوادلاریجانی و هیات ایرانی خوشامد گفت و تشکر کرد از نحوه ای که ایران گزارش خود را مطرح کرده است. او همچنین از ایران تقدیر کرد به خاطر موضوع گفت وگو تمدنها و سیاست های ایران برای ایجاد تنوع فرهنگی. او گفت که درزمینه حقوق اجتماعی اقتصادی و فرهنگی و به خصوص اقلیت ها خیلی مهم هستند. او از ایران خواست که سیاست ارتقای حقوق را مدنظر داشته باشد و فرصتی برای اقلیت ها فراهم کند که بتوانند حقوق خود را حفظ کنند و حضور پررنگ تری در فرآیندهای تصمیم گیری داشته باشند.

درادامه دکتر محبوبه مباشری از دانشگاه الزهرا به دستاوردهای جمهوری اسلامی در زمینه وضعیت زنان در دانشگاه ها و همچنین در حوزه مدیریت عالی کشور پرداخت. او گفت که تعداد سازمان های غیردولتی زنان در ایران ۱۵۰۰ است. او به کتاب های چاپ شده توسط زنان نیز پرداخت. او همچنین به منشور حقوق و مسوولیت های زنان با تاکید بر سه محور معنویت عدالت و امنیت که تبدیل به قانون شده را نیز مورد توجه قرار داد. او گفت که اعطای حق حظانت به مادر و امکان حق طلاق به زن و موضوع استفاده از حق الارث منقول برای زنان (درحال تصویب) را از جمله دستاوردهای زنان می داند. مباشری همچنین به دستاوردهای ایران در زمینه کنوانسیون حقوق کودک اشاره کرد. این درحالی است که بسیاری از کشورهای منتقد گزارش ایران موضوع اعدام های افرادی که در هنگام جرم ۱۸ سال داشتند را مطرح کردند که این موضوع توسط هیات ایرانی هیچگاه پاسخ داده نشد.
مباشری همچنین به قابل ابطال بودن ازداوج های اجباری در دادگاه ها اشاره کرد.

نمانیده ایتالیا:
می خواهم روی سه موضوع تمرکز کنم: اول استفاده سیستماتیک از اعدام به خصوص درمورد کودکان. می خواهیم ماده شش حقوق مدنی و سیاسی درنظر گرفته شود. همچنین می خواهیم که اعدام را کلا متوقف کند و همچنین یک کنگره جهانی در ۲۴ فوریه در وین خواهد بود در زمینه اعدام و اهمیتی که ایتالیا و اتحادیه اروپا درباره حذف کامل اعدام دارند. قانون اساسی ایران در واقع ازادی بیان و فعالیت های سیاسی و مطبوعات را تضمین می کند اما ما گزارشهایی را دررابطه با نقض این حقوق به خصوص بعد از انتخابات داریم و اینها هم خوانی ندارند با آنچه هیات ایران مطرح کرد. ما همچنین نگران این هستیم که موارد نقض به سرعت متوقف شود. ما همچنین می خواهیم که آزادی بیان و مطبوعات سیاسی از طریق اقدامات اساسی منطبق بر قانون اساسی ایران انجام شود. درمورد کسانی که بعد از انتخابات دستگیر شدند ما می خواهیم که اینها محاکمه عادلانه داشته باشند و نهایتا ما پیشنهاد می کنیم ایران به کنوانسیون منع شکنجه بپیوندند.

از ساعت نه صبح مخالفان و موافقان گزارش ایران به طرح نظرات خود پرداختند. نمایندگان ایران نیز به پاسخگویی پرداختند.

نماینده سریلانکا
نیز به تحسین وضعیت حقوق بشر ایران پرداخت و گفت که این بررسی حقوق بشر را باید با توجه به ساختارهای کشور ایران بررسی کرد. او همچنین تقدیر کرد که ایران نهادحقوق بشری ایجاد کرده برای دفاع از حقوق بشر و همچنین از تقنین قوانین دراین خصوص تقدیر کرد. او همچنین پیشنهاد کرد ایران در چارچوب فرهنگ خودش برای بهبود وضعیت حقوق بشر به تلاش های خودش ادامه دهد. او همچنین خواستار ادامه تلاش های ایران در راستای گفت وگوی تمدنها شد.

نماینده هند به موفقیت های ایران اشاره کرد و گفت که یونسیف گفته برنامه های ایران در زمینه آموزش و بهداشت سطح زندگی مردم را افزایش داده است. او همچنین تقدیر کرد از ظرفیت سازی در زمینه حقوق بشر توسط ایران. او به چالش هایی اشاره کرد که اصل آن جمع اصول مذهبی و قوانین بین المللی است. او از هیات ایران خواست گروه های آسیب پذیر مانند اقلیت های مذهبی را مورد توجه قرار دهد. همچنین ساختارهایی برای حمایت از حقوق اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند.

نماینده جمهوری چک گفت: ما می خواهیم که بررسی های شفافی از موارد خشونت علیه تظاهرکنندگان بعد از انتخابات انجام دهد و مسوولان این خشونت ها را محاکمه کند. او همچنین گفت که ما از ایران می خواهیم به کنوانسیون منع شکنجه ملحق شود. او همچنین گفت که تعریف شکنجه هم در راستای ماده یک این کنوانسیون باشد. او همچنین خواستار پاسخ گویی نیروهای پلیس وانتظامی درخصوص بدرفتاری هایشان شد. او همچنین خواستار این شد که قوانینی را که می تواند در خصوص آزادی بیان مورد سوء استفاده قراربگیرد را مورد بازبینی قرار دهد.

در ادامه نماینده نیوزلاند پاسخ ها درمورد بعد از انتخابات را ناکافی دانست و درخصوص دستگیری و شکنجه و اعدام تظاهرکنندگان ابراز نگرانی کرد. او از بسته شدن کهریزک تقدیر کرد.

نمایندگان قطر و قراقستان نیز در ادامه به ستایش دستاوردهای حقوق بشری ایران پرداختند.

نماینده ایران: «هیچ کس به عنوان فعال حقوق بشر در ایران دستگیر نمی شود»
لاریجانی گفت که هیچ بهایی در ایران به صرف بهایی بودند محاکمه نشده است. او گفت که شرکت های بزرگی در ایران داریم که متعلق به بهایی هاست. عده ای یک سری فعالیت های فرقه ای و کالتی انجام میدهند واجازه خروج ندارند. حتی مافرقه و کالت های شیعه هم داریم که ما با انها مقابله می کنیم. بنابراین بهایی هایی که ما با انها مقابله می کنیم در این فعالیت های فرقه ای مشارکت می کنند. او گفت کسانی که اینقدر حساس هستند درمورد بهایی ها کاش نسبت به کودکان غزه فلسطینی هم حساس بودند.
بعد عباس زاده مدیرکل امور سیاسی وزارت کشور به سخنرانی از روی یک متن پرداخت. او گفت که ایران طی ۳۲ سال گذشته ۳۲ انتخابات و ۵۰۰ میلیون رای جمع آوری کرده در این انتخابات. او به انتخابات سال گذشته با حضور چهار کاندیدا و ۴۰ میلیون از ۴۵ میلیون واجد شرایط سخن گفت. او گفت که آرای مردم با حضور ۶۵۰ هزار نفر از معتمدین محلی و ۹۰ هزار ناظر در ۴۵ هزار صندوق جمع آوری و منتشر شد. او گفت که دولت ایران با رای بالای مردم مستقر شد. او گفت که برخی اعتراضات می تواند طبیعی تلقی شود. او گفت که برخی از عناصر خارجی سوء استفاده کرده و سعی کردند از این ماجرا برای انتقام جویی استفاده کنند. عباس زاده همچنین گفت که با حفظ حقوق شهروندی با حضور وکلای مدافع و دردادگاه های علنی در به پرونده بازداشت ها رسیدگی کردند. او گفت که با حساسیت نسبت به وضعیت بازداشت شدگان برخورد شده وحتی یک بازداشتگاه تعطیل شد. او در ادامه به ستایش انتخابات و نتایج آن پرداخت. او در نهایت گفت بیایید و بگذاریم که دموکراسی در کشورهای مستقل به ظهور برسد. او برگزاری آزاد اجتماعی طبق ماده ۲۴ و ماده ۲۷ قانون اساسی اشاره کرد و گفت که سالانه حدود ۵۰۰۰ تجمع و تظاهرات در حوزه های مختلف برگزار می شود. او گفت صدور مجوز تنها برای ایجاد امنیت تجمع کنندگان است. او گفت کسانی که می گویید به نام فعال حقوق بشر دستگیر شدند به خاطر فعالیت های تروریستی و تنفر قومی و فعالیت های جاسوسی بازداشت شدند وی همچنین قراردادن تروریست ها در ردیف فعالان حقوق بشر را مورد انتقاد دارد و افزود: «در جمهوری اسلامی ایران هیچ کس به دلیل فعالیت های حقوق بشری دستگیر نمی شود.»

ادامه پاسخ ایران به انتقادات
رییس ساداتی با اشاره به مجازات اعدام گفت که این مجازات در سیستم بسیاری کشورهاست. او گفت که اعدام در مورد شدیدترین جنایات است. جمهوری اسلامی ایران هم مجازات اعدام را با رعایت موازین وبا حضور وکلای مدافع انجام می دهد.

پاسخ هیات ایران
لاریجانی به انگلیسی: بحث های خوبی مطرح شد که بعضا زبانشان تند بود. من می خواهم که آقای رییس ساداتی که یک قاضی باتجربه هستند به برخی از این پرسش ها پاسخ بدهند:
رییس ساداتی به جای پاسخگویی از روی یک متن یک سری مواد را مطرح کرد. مثل مستقل بودن قوه قضاییه. در واقع انگاراز قبل می دانستند که قرار است چه سوالاتی باشد. اصل علنی بودن محاکمات و مستند بودن احکام با مواد قانونی واصل قانونی بودن جرم ومجازات و اصل برایت و اصل تساوی در حقوق ملت در قانون اساسی توسط وی مورد توجه قرار گرفت. او همچنین گفت که پلیس حق دارد که متهم را فقط ۲۴ تحت بازداشت قراردهد. او سپس به تشریح وضعیت بازداشت در ایران پرداخت. او گفت که شرایط زندانی کردن و بازداشت طبق معیارهای بین المللی است.
درموردبهایی ها گفت که مردم ایران از هرقوم وقبلیه ای باشند مساوی هستند. او گفت در قوانین ایران برخی ادیان رسمی اعلام شدند و پیروان دین بهایی با اینکه در قانون اساسی دین رسمی نیست از همه حقوق مساوی برخوردار است. او سپس به رابطه بهاییان با کشورهای اسراییل ودیگران اشاره کرد. او گفت محدودیت ایجاد شده برای دانشجیوان بهایی به دلیل عدم احراز شرایط ورود به دانشگاه و عضویت در یک تشکل فرقه ای بوده نه به خاطر اعتقاداتشان.
او به تظاهرات عاشورا اشاره کرد که ۱۳ نفر از بازداشت شدگان بهایی بودند. رییس ساداتی همچنین به تعریف و تقدیر از عملکرد سازمان زندان ها پرداخت.

نماینده الجزایر به انتقاد از جلسه پرداخت و گفت کشورهایی که چالش هایی درزمینه توسعه دارند انتظار داریم چیزی که در کشورهای غربی سه قرن اتفاق افتاده در عرض سه دهه اتفاق بیافتد. او گفت ۲۰ سازمان غیردولتی در ایران نقش مشاوره ای پیدا کرده اند و ما از ایران می خواهیم در زمینه توسعه فعالیت های سازمان های غیردولتی با کشورهای دیگر در میان بگذارد. ما از از ایران به خاطر میزبانی جمعیت پناهنده تقدیر می کنیم. الجزایر هم تقدیر می کند و هم می خواهد که ایران تجارب خود را با کشورهای دیگر درمیان بگذارد.

نماینده بحرین:
قبل از هرچیز من از طرف هیاتم خوشامد می گویم به هیات ایرانی به رهبری آقای لاریجانی. ما همچنین از گزارش ایشان تشکر می کنیم. ما همچنین از تعهد جمهوری اسلامی که در گزارش ملی ایران منعکس شده بود تشکر می کنیم. ایران نیت خودش را از همکاری با مکانسیم های حقوق بشری بین المللی علی رغم موانع ممکن ادامه بدهد. در این رابطه کشور من علاقه مند است اطلاعات بیشتری داشته باشد در خصوص تمهیداتی که در زمینه آموزش در ایران رخ داده است. ما همچنین از جمهوری اسلامی ایران تقدیر می کنیم در رابطه با ارتقا حقوق زنان. ما همچنین از تلاش های ایران برای ارتقا وضعیت حقوق بشر انجام داده تشکر می کنیم.

نماینده ژاپن: ژاپن معتقد است که مساپل جدی وجود دارد درخصوص حقوق بشر در ایران که باید مطرح شود. از طرف ما از تلاش های ایران تقدیر می کنیم در گفت وگو های حقوق بشری که با ژاپن به صورت دایم دارد و به خصوص در زمینه کنوانسیون حمایت از معلولین و حقوق زنان. ژاپن به این موارد اشاره می کند: ژاپن معتقد است که الحاق به کنوانسیون شکنجه راشورای نگهبان هنوز بررسی می کند و پارلمان ایران قانون کیفری را بازبینی می کند ودر این رابطه تمرکز ما روی سنگسار کردن و اعدام کودکان است. علیرغم مواد قانونی اساسی ما می بینیم که یک سری نقض هایی در زمینه آزادی ها اتفاق افتاد دررابطه با انتخابات و محدودیت های آزادی بیان را داشته ایم و بازداشت فعلان سیاسی. ژاپن می خواد که دولت ایران در زمینه محددویت هایی که ایجاد کرده است علیرغم قانون اساسی توضیح بدهد.

نماینده لوگزامبورگ
به وضعیت بدتر شدن حقوق بشر درایران اشاره کرد و محدودیت های آزادی بیان و گسترش اعدام ها و نیز اعدام نوجوانان را مورد اشاره قرار داد. او خواستار آزاد شدن زندانی ها و ورود گزارشگران حقوق بشر به ایران شد. او خواستار توقف تبعیض علیه بهایی ها شدو همچنین به وضعیت شکنجه در ایران اشاره کرد. او همچنین خواست که حقوق بهایی ها مورد احترام قرارگیرد و خشونت و تنفر در برابر آنها متوقف شود. اوهمچنین خواست که کنوانسیون های مربوط به شکنجه از بین برود.

نماینده ونزوپلا به نماینده جمهوری اسلامی و هیات خوش آمد گفت. او از دکتر لاریجانی نیز تشکر کرد وآن را نشانه تلاش و تعهد ایران برای حمایت از حقوق بشر دانست. او همچنین گفت از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون که مردم ایران را از دست های رژیمی بیرون آورد که تحت سلطه کشور امپریالیستی بود. او همچنین گفت که دولت ایران ادامه می دهد به تلاش های خود برای حقوق اجتماعی و سیاسی مردم. او همچنین از وضعیت بهبود بهداشت وکمک به طبقات محروم و آسیب پذیر نیز تقدیر کرد. او همچنین به تلاش ایران به توجه به دکترهایی که در مناطق روستایی کار می کنند نیز تقدیر کرد.

نماینده ایرلند نیز به انتقاد جدی پرداخت.

نماینده اسپانیا نسبت به بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد. اسپانیا همچین درخواست کرد که گزارشگران حقوق بشر به ایران سفرکنند. همچنین وی اشاره کرد که ایران دومین تعداد اعدام را در جهان دارد. او همچنین از ایران خواست که تعداد جراپمی که منجر به اعدام می شود کاهش پیدا کند از نظر قانونی و همچنین از ایران خواست سی ار سی را بپذیرد واز اعدام کودکان جلوگیری کند. او همچنین گفت که نگران بازداشت بهایی ها است. او همچنین گفت که وکلا باید بتوانند اطلاعات رادر زمینه همه محاکمات داشته باشند. او همچنین گفت همه نیروهای بسیج و پلیس که مورد اتهام خشونت واقع شده اند مورد تحقیق قرار گیرند.

نماینده لبنان از جوادلاریجانی تشکر کرد به خاطر گزارش کشور. او گفت که گزارش نشان می دهد که ایران برای اجلاس احترام قاپل است. او گفت در رابطه با محتویات این گزارش متوجه شدیم ایران تلاش هایی انجام داده است در زمینه حقوق زنان و حقوق فرهنگی واجتماعی واینکه دولت سعی می کند حقوق کودکان و معلولین را در سطوح عملی دنبال کند. پیشنهادکرد که ایران برنامه خود را ادامه دهد. همچنین او تقدیر کرد از نتایج مثبتی که ایران در زمینه دسترسی به آموزش داشته علیرغم همه موانعی که داشته اند. او پیشنهادکرد که ایران تلاش هایی خود را برای دسترسی به آموزش ادامه دهد و برای ارتقای حقوق بشر در ایران تلاش هایش را ادامه بدهد

نماینده نیکاراگوئه همچنین به دفاع از وضعیت حقوق بشر پرداخت.

نماینده بزریل گفت که حضور ایران در این جلسه احترام به حقوق بشر است. دستاوردها در زمینه آموزش و فقر زدایی را همچنین وی مورد تقدیر قرار داد. او گفت دستاوردها قابل تقدیر است اما چالش ها وجود دارد. او به موضوع کودکان کار و تبعیض علیه زنان صحبت کرد. او البته درهمین زمینه ها هم از دستاوردهای ایران تشکر کرد.

نماینده اسراییل با اشاره به قطعنامه سازمان ملل گفت که زنان، اقلیت های مذهبی مورد تبعیض قرار می گیرند. هیچ آزادی مذهب و آزادی بیان وجود ندارد. او همچنین به خطراتی که رهبران ایرانی برای همسایگان خود ایجاد می کند اشاره کرد. گفت که موضوع حقوق بشر فراتر از این جلسه است.
او همچین به هیات ایران گفت که به جریان نفرت پایان دهید. او همچنین به موضوع هولوکاست اشاره کرد. او همچنین از حمایت و تجهیز گروه های غیردولتی انتقاد کرد. موضوع اعدام ها، اعدام نوجوانان، شکنجه، قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، موضوع فشار علیه اقلیت های مذهبی ازجمله دیگر موضوعاتی که نماینده اسراییل مطرح کرد و خواستار پاسخگویی ایران در این زمینه شد.

نماینده استرالیا موضوع اعدام در ایران را به صورت جدی مطرح کرد. گفت که استرالیا بسیار نگران وضعیت اقلیت های مذهبی و به خصوص ۷ رهبر بهایی بود که هم اکنون در زندان هستند. همچنین استفاده از زور و ارعاب برای سرکوب مردم بعد از انتخابات و نیز زندانی کردن و شکنجه را مطرح کرد. استرالیا پیشنهاد کرد، توقف سنگسار، توقف اعدام نوجوانان، اقدام در جهت اینکه بسیج و پلیس از زور برای توقف مردم استفاده نکنند، تحقیق فوری در مورد شکنجه زندانی های پس از انتخابات، قبول کردن یک گزارشگر حقوق بشر و کمسیاریای حقوق بشر به ایران در درخواست های استرالیا بود.

نماینده انگلیس گفت که انگلیس از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر مخصوصا بعد از انتخابات خیلی نگران است. موضوع مرگ و شکنجه و نیز گزارش های در مورد شکنجه زندانی ها موضوع دیگری بود که توسط وی مطرح شد. چهار پیشنهاد: تسهیل کردن ترتیباتی که دبیرکل سازمان ملل بتواند تحقیقاتی را در زمینه خشونت های بعد از انتخابات انجام بدهد. موضوع اتهام زدن به تبعه های کشورهای خارجی از جمله دیگر موضوعاتی بود که وی خواست ایران به آن توجه کند.

نماینده اسلوانی نیز به انتقاد از گزارش ایران می پردازد. موضوع دستگیری ها از موضوعات مطرح شده توسط نماینده این کشور است. موضوع اقلیت های مذهبی و بدتر شدن وضعیت بهایی ها موضوع دیگری که وی مطرح کرد. او پیشنهاد کرد که ایران به موضوع آزادی مذهبی احترام بگذارد. نماینده اسلوانی همچنین به محکومیت اعدام ها و مخصوصا اعدام نوجوان ها اشاره کرد.

ابتداجوادلاریجانی به شرح توفیقات جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر پرداخت. سپس خانم فاطمه عالیا به مجموعه دستاوردهای مجلس شورای اسلامی در زمینه دفاع از حقوق بشر پرداخت. سپس نماینده آمریکا انتقاد کرد. او اشاره کرد به تظاهرات مردم و استفاده دولت از خشونت در جریان این تجمعات. نماینده آمریکا از بستن مطبوعات و دستگیری مطبوعات سخن گفت و گفت آمریکا آن را محکوم می کند. موضوع دیگری وضعیت دستگیر شدگان است. نماینده آمریکا همچنین محدودیت های مذهبی علیه شهروندان بهایی و صوفی را مطرح کرد. او همچنین اشاره ای به دادگاه های نمایشی کرد. آزار واذیت روزنامه نگاران وب لاگ نویسان و نیز شکنجه از موضوعات مطرح شده توسط نماینده آمریکاست. او از هیات ایران خواست اجازه بدهند که گزارشگران بدون مرز به ایران بیایند.

کاناداخواست ایران ماده ۲۴ قانون اساسی خود را رعایت کند و رهبران بهایی و دیگران رهبران بهایی را آزاد کند.
نماینده کانادا گفت: « ما در زمان سخن گفتن نماینده ایران یادداشت برمی داشتیم…ما نگران وضعیت حقوق بشر بعد از انتخابات هستیم. برخلاف قانون اساسی ایران تجمعات قانونی با شکنجه، مرگ و آزار واذیت تظاهرکنندگان روبرو بوده است.» کانادا از خواست بر طبق اساس قانون اساسی کسانی که در این زمینه مسوولیت دارند مسوول نگاهداشته شود واز مسوولیت خود معلق شوند آن کسانی که در جریان اعمال خشونت ها دست داشته اند.

نماینده فرانسه نفر بعدی است. او از اعتراضات مردمی بعد از انتخابات سخن گفت و اینکه دهها نفر کشته شده اند و برخی مورد تجاوز قرارگرفته اند. او گفت که ایران باید تحققات مستقل برای نور انداختن به این اتفاقات را بپذیرد. او همچنین اشاره کرد به وضعیت زندان ها واینکه ایران همکاری کند با گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بازدید از زندان ها. فرانسه پیشنهاد کرد که ایران استانداردهای جهانی را در زمینه دادگاه ها و زندان ها رعایت کند. موضوع اقلیت ها واعدام هم موضوع دیگری بود که نماینده فرانسه به آن اشاره کرد.

در حاشیه
گزارش روز یکشنبه
هیات ایرانی که به ارایه گزارش حقوق بشرکشورخواهد پرداخت درهتل مجلل اینترکنتینانتال اقامت گزیده است.

بخش‌های مرکزی شهر ژنو شاهد ایرانیان بسیاری است که از اقصی نقاط اروپا، آمریکا و کانادا دور هم جمع شده‌اند تا همزمان با ارایه گزارش حقوق بشر دولت ایران که فردا صبح ازساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می شود، دست به اعتراض بزنند. اگر چه به لحاظ تکنیکی وفنی ماجرا، تاثیر گذاری چنین گروه‌های روی تصمیم گیری کشورهای عضو چندان نخواهد بود، اما چنین اعتراضاتی که انتظار می رود پردامنه هم باشد روی تصویری که مقامات ایرانی از خود به جای می گذارند بسیار موثر خواهد بود. روال جلسه این طور است که هیات ایرانی به نوعی به دفاع از گزارش خود خواهد پرداخت و نماینده‌‌های کشورها از آنها سوالاتی خواهند کرد. در این بخش سازمان های غیردولتی حاضر قادر نیستند که به سوال کردن بپردازند. بسیاری از کسانی که تحولات شورای حقوق بشر یا Human Rights Council را دنبال می کنند این احتمال را می دهند که کشورهای دوست ایران و کسانی که از مدتها قبل با آنها لابی‌های سیاسی صورت گرفته ممکن است بخش عمده‌ای از سوال کنندگان را به خود اختصاص دهند و سهم کشورهایی که با بررسی دقیق گزارش‌های ایران و نیز لابی با سازمان‌های حقوق‌بشری و فعالان حقوق بشر سوالات جدی در مورد گزارش دارند را به حداقل کاهش دهند.

هیات ایرانی به صورت غیررسمی روز چهارشنبه پاسخ خود را در مورد سوالات مطرح شده ارایه خواهد کرد. البته انتظار نمی رود که با توجه به گزارش اصلی ایران که در خود ایرادات جدی دارد، پاسخ ایران به موارد نقض حقوق بشر هم نکته جدیدی به گزارش اضافه کند.

اما در حاشیه این اجلاس: ایرانیان مقیم اروپا چادر بزرگی را اجازه کرده اند در نزدیکی محل سازمان ملل که در آن یک سری برنامه در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در ایران خواهند داشت. قراراست که جلسه کمیته فردا به صورت مستقیم برای کسانی که واردجلسه سازمان ملل نمی شوند پخش کنند.

هیات ایرانی در ژنو با دیدن ایرانیان حاضر لابی هتل را ترک کرده یا متفرق شدند.
نکته اینکه محل اقامت هیات ایرانی که گفته می شود ریاست آن را جواد لاریجانی به عهده خواهدداشت، هتل اینترکنتینانتال، یکی ازهتل‌ها مجلل شهر ژنو است. تعداد تیم ایرانی ۳۳ نفر گزارش شده است. نکته جالب توجه حضور سازمان‌های غیردولتی است که تیم دولتی را همراهی خواهند کرد. اگر چه پدیده حضور سازمان های غیردولتی وابسته به تیم دولتی در سالهای گذشته نیز همواره وجود داشته است اما در سالهای پیش از دولت محمود احمدی نژاد سازمان‌های غیردولتی مستقل نیز می توانستند در این اجلاس شرکت کنند. اما با توجه به تحولات چهارسال گذشته، و به خصوص آنچه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ رخ داد، تصور اینکه سازمان غیردولتی مستقلی از ایران در اجلاس باشد نیز خیلی دور از انتظار خواهد بود.

افرادی که از هیات دولتی درهتل اینترکنتینانتال بودند با دیدن برخی از ایرانیانی که یا درآنجا اقامت گزیده‌اند یا برای صرف چای به این هتل رفته بودند، از خود بی تابی نشان می دادند. قرار بود امشب (یک شنبه) هیات ایرانی شامی را در این هتل مجلل صرف کند که برخی از افراد هیات با دیدن ایرانیان در لابی هتل یا به اتاق های خود رفتند یا به هرترتیبی از اینکه در تیررس دوربین‌های تلفن همراه آنها قرار بگیرند خودداری می کردند.