۱۳۸۸ بهمن ۲۳, جمعه

شیرین عبادى خواستار کمک جامعه جهانى به مردم ایران شد


به گزارش خبرگزارى فرانسه شیرین عبادى، برنده ایرانى جایزه صلح نوبل روز جمعه در سخنانى در ژنو با بیان این که «مردم ایران به دنبال دمکراسى واقعى هستند»، از جامعه جهانى خواست، به کمک ایرانیان شتافته و مانع از سرکوب بیشتر معترضان توسط حکومت جمهورى اسلامى شوند.
خانم عبادى که در نشستى با شرکت نمایندگان نهادهاى بین‌المللى حامى حقوق بشر از جمله عفو بین الملل و سازمان دیده بان حقوق بشر سخن مى‌گفت، خطاب به جهانیان افزود: « ممکن است فردا خیلى دیر باشد و ما در ایران با یک تراژدى روبرو شویم. لطفاً به ما کمک کنید».
وى در بخش دیگرى از سخنان خود در این نشست که در آستانه برگزارى جلسه شوراى حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار شده بود، افزود: « اکنون زمان آن فرا رسیده است که حکومت (ایران) صداى مردم را بشنود».
این سخنان تنها یک روز پس از آن بیان مى‌شود که در سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى نیروهاى امنیتى و شبه‌نظامى به سرکوب خشونت آمیز تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران ادامه دادند.
شیرین عبادى با اشاره به نقض روزافزون حقوق بشر در ایران و با متهم کردن رهبران جمهورى اسلامى به نادیده گرفتن قوانین داخلى خطاب به جامعه جهانى گفت : « لطفاً به ما کمک کنید تا این آتش را در خانه‌امان خاموش کنیم».
نمایندگان ۴۷ کشور عضو شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد که قرار است روز دوشنبه در ژنو تشکیل جلسه دهند، وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد بررسى قرار خواهند داد.
سازمان‌ها و گروه‌هاى حامى حقوق بشر که در آستانه نشست شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گرد هم آمده‌اند، از شوراى حقوق بشر خواسته‌اند، با اعزام نماینده‌اى به ایران وضعیت حقوق بشر در این کشور را مورد بررسى قرار دهد.
فعالان حقوق بشر همچنین از مقام‌هاى ایرانى خواسته‌اند، به کارشناسان و بازرسان حقوق بشر سازمان ملل متحد اجازه فعالیت در ایران را بدهند.
در این میان تنها برنده ایرانى جایزه صلح نوبل از کشورهاى جهان و هواداران حقوق بشر خواست، « پیش از آن که ایران به یک زیمباوه دیگر تبدیل شود»، به فکر یافتن راه‌حلى براى جلوگیرى از نقض حقوق بشر در ایران باشند.
خانم عبادى در بخش دیگرى از سخنان خود با اشاره به مساله هسته‌اى ایران و تلاش کشورهاى غربى به منظور افزایش فشارها بر جمهورى اسلامى گفت: « مردم ایران مخالف حمله نظامى و همین‌طور تحریم‌ها هستند، چرا که تحریم‌ها تنها به زیان مردم ایران است».
این حقوقدان ایرانى که از زمان انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه در خارج از کشور در تبعید به سر مى‌برد، در عین حال اعلام کرد، در صورتى که سرکوب‌ها در ایران همچنان ادامه یابد، از تحریم‌هاى سیاسى علیه جمهورى اسلامى مانند کاهش سطح روابط سیاسى حمایت مى‌کند.
وى همچنین با انتقاد شدید از برخى اقدامات دولت‌هاى غربى در ایجاد محدودیت در صدور ویزا براى دانشجویان و فعالان ایرانى خطاب به کشورهاى غزبى گفت: «شما دولت‌هاى غربى، مردم ما را تحت فشار قرار داده‌اید یا دولت ما را؟»