۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

كودكان آزار ديده از سوي والدين افراد انتقام‌جو بار مي‌آيند

خبرگزاری هرانا - يك متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناسي اجتماعي گفت: كودكان آزار ديده از سوي والدين در آينده به افرادي انتقام‌جو از جامعه تبديل مي‌شوند.
مجيد ابهري در گفت‌و‌گو با خبرنگار توانا اظهار داشت: آزار كودكان يكي از ناهنجارترين پديده‌هاي رفتاري و آسيب‌هاي اجتماعي است كه موجب بروز ناراحتي‌هاي عاطفي در ساير اعضاي جامعه مي‌شود.
وي ادامه داد: در بسياري از اوقات يك يا هر دو والدين دچار اعتياد هستند و به خصوص اعتياد به مواد روان‌گردان صنعتي كه اين امر باعث بروز رفتار ناشايست تربيتي در آنها مي‌شود.
اين متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناسي اجتماعي گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد پديده آزار كودكان بيشتر به وسيله ناپدري يا نامادري و مادر يا پدر كه از يكديگر جدا شدند، اتفاق مي‌افتد كه در اين ماجرا بحث مادي و اقتصادي نيز سهيم است.
ابهري با بيان اينكه 75 درصد از كودك آزاري‌ها توسط والدين معتاد انجام مي‌شود، تصريح كرد: آزارهاي كودكان ممكن است به صورت آزارهاي جسمي يا روحي باشد؛ پرخاشگري، فحاشي، بددهني، استفاده از الفاظ نادرست در مورد كودكان از آزارهاي جسمي دشوارتر و بدتر است.
وي افزود: آزارهاي عاطفي يعني محروميت از توجه، محبت و جلوگيري از تحصيل كودكان جزء ديگر آزارهاي كودكان است؛ آزارهاي جسمي شامل تنبيهات بدني، داغ گذاشتن به روي بدن با سيگار يا ابزار ديگر است كه بدترين شكل كودك‌آزاري بوده و بسياري از كودكان بي‌دفاع در مقابل اين آزارها هستند.
اين متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناسي اجتماعي اظهار داشت: كمتر اتفاق مي‌افتد كه كودكي در مقابل آزارهاي والدين بتواند واكنشي نشان دهد، البته در سنين بالاتر از 12 سال بعضي از دختران و پسران در مقابل آزارهاي جسمي و روحي والدين يا ناپدري و نامادري، عكس‌العمل نشان داده و بعضا از خانه فرار مي‌كنند كه اين خود آغاز مشكلات ديگري است.
ابهري در خصوص تأثير تحصيلات در پديده كودك آزاري ادامه داد: در يك پژوهش اين‌گونه پديدار شده است كه 85 درصد كودك‌آزاري‌ها جسمي كه همان تنبيهات بدني است، توسط والديني كه فاقد تحصيلات دانشگاهي هستند، انجام مي‌گيرد.
وي در خصوص آزارهاي روحي و عاطفي كودكان از جمله كم توجهي به فرزند و ابزار محبت، گفت: فهم والدين تحصيل كرده به دليل اشتغالات فكري و روحي بيشتر از والديني است كه تحصيلات كمتري دارند به همين دليل اين افراد توجه بيشتر به فرزندان دارند.
اين متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناسي اجتماعي در خصوص پيشگيري از اين آسيب آزاردهنده اجتماعي، بيان كرد: به خاطر اينكه كودكان آزار ديده از سوي والدين در آينده، افراد انتقام‌جو در جامعه بار مي‌آيند، نهادهاي متولي فرهنگي، حمايتي با شناسايي والدين فاقد صلاحيت بايد اين كودكان را كه جزء سرمايه‌هاي ملي هستند، از آنها گرفته و تحت تربيت خاص خود قرار دهند.
ابهري با بيان اينكه والدين زنداني و بزهكار جزء والدين فاقد صلاحيت بوده كه نبايد فرزندان را كه به عنوان سرمايه‌هاي اجتماعي هستند، در اختيار آنها قرار دهيم، تصريح كرد: والديني كه خود در دوران كودكي مورد انواع آزارهاي جسمي، روحي و عاطفي قرار گرفته‌اند دو گروه هستند؛ گروه نخست كه سعي مي‌كنند كمبودهايي را كه خود داشته‌اند در مورد كودكان‌شان جبران كرده و در اين صورت آنها را مورد محبت بيش از اندازه قرار مي‌دهند كه همين امر باعث لوس بار آمدن فرزندان مي‌شود و گروه دوم گروهي كه خود با روحيه انتقام‌جويي و عاطفه زخمي اكنون در جايگاه والدين قرار گرفته‌اند سعي مي‌كنند كه همان الگو والدين خود را در زندگي پياده كنند كه اين گروه نسبت به گروه نخست كمتر هستند.
وي در خصوص برخورد جامعه گفت: بايد با نظارت نهادهاي حمايتي، آموزش‌هاي چگونگي تربيت و پرورش فرزند و كنترل والدين و حتي كمك‌هاي مالي و اقتصادي در خصوص اين‌گونه افراد صورت گيرد.

شناخت از حقوق كودك بايد در جامعه افزايش پيدا كند
گاهي‌هاي عمومي درباره حقوق كودك بايد در جامعه افزايش يابد و والدين روش‌هاي تربيتي صحيح و كارآمد را جايگزين برخوردهاي سطحي و خشن كنند.
يوسف گرجي در تعريف كودك‌آزاري، با دسته‌بندي اين پديده به جسمي، عاطفي و اقتصادي در خصوص كودك آزاري جسمي گفت: در اين مورد آزار، بيشتر باورهاي نادرست تربيتي است؛ در حقيقت والدين فكر مي‌كنند براي تربيت فرزندانش بايد آنها را تنبيه كنند كه روش تربيت آنها استبدادي است.
مدير گروه ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامي خميني شهر بيان كرد: برخي از والدين با الگوبرداري از رفتار پدران و مادران خود در حقيقت با توجه به آن تجربه‌اي كه از تربيت خود از طريق پدر و مادر دارند، دست به چنين امر ناپسندي مي‌زنند.
گرجي با بيان اينكه تحصيلات پايين والدين نيز مي‌تواند موجب بروز اين پديده شود، تصريح كرد: گاهي اوقات برخي از خصوصياتي كه فرزندان دارند، پدر و مادر را مجبور مي‌كند تا دست به اعمال روش‌هاي تنبيهي شديد بزنند.
اين روانشناس گفت: نوعي ديگر از كودك آزاري به اين شكل است كه والدين به خاطر مسائل و مشكلات مالي، كودكان خود را وادار به كاراجباري مي‌كنند، درحقيقت اين امر از نظر قانوني به دليل حقوق كودك و بشر نبايد صورت بگيرد ولي برخي از والدين كودكان را به انجام كار سخت وا مي‌دارند.
گرجي با بيان اينكه دامنه كودك‌آزاري در جامعه ما بسيار محدود است، اظهار داشت: بايد شناخت والدين از روش‌هاي تربيتي كارآمد و درست و همچنين شناخت از حقوق كودك در جامعه افزايش يابد.
وي بيان كرد: والدين بدانند كه حق كودكان بر والدين چيست و والدين چه حقي بر گردن آنها دارند و همچنين جامعه بايد راه‌هاي احقاق حق و انجام اين حق را به شكل درست به آنها آموزش داده شود.
اين روانشناس ادامه داد: جامعه بايد از فرزنداني كه در خانواده‌ها به طرق مختلف آسيب مي‌بينند، حمايت كنند.