۱۳۸۹ خرداد ۲۹, شنبه

رحمت الله باستانی تبرئه شد


جرس: حکم تبرئه رحمت الله باستانی استادمعارف وعلوم قرآنی دانشگاه سیستان وبلوچستان صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره) مجلس«پارلمان‌نیوز»، این استاد دانشگاه در درپی مراسم تشییع جنازه بانوی ربانی همسر آیت‌الله العظمی منتظری در فروردین ماه سال جاری دستگیر و بعداز 9 روز باسپردن وثیقه آزادشده بود.
دوشنبه 24 خرداد، دادگاه باستانی درشعبه یك دادسرای انقلاب اسلامی قم برگزارشد .و 26 خرداد، رای صادره توسط قاضی شعبه یك، مبنی بر برائت این استاد دانشگاه از اتهامات وارده صادر شد.
گفتنی است رحمت الله باستانی كماكان ازابتدای امسال ممنوع التدریس و دربلاتكلیفی است.

سه شنبه،اولين جلسه دادگاه عمادالدين باقي - فاطمه کمالی در گفت و گو با جرس

جرس: اولین جلسه دادگاه عمادالدین باقی، پس از شش ماه بازداشت و پنج ماه  انفرادی،  روز سه شنبه،اول تیر ماه برگزار می شود.


چهار شنبه 26 خرداد ماه،وکیل او پس از اطلاع از تعیین زمان رسیدگی در دادگاه، حاضر و اعلام وکالت کرد. تا پیش از این
  یعنی تا پیش از ورود به مرحله رسیدگی در داگاه، باقی از داشتن وکیل محروم بود و در طول 6 ماه گذشته که در بازداشت به سر می برد هیچ گونه تماس و ملاقاتی با وکلای خود نداشته است.
باقی 5 ماه از 6 ماه بازداشت خود را در سلول انفرادی و بسته سپری کرده است.او در حال حاضر در بند 350 زندان اوین به سر می برد. بندی که بارها نسبت به وضعیت نامطلوب آن انتقاد شده است. به گفته همسر باقی" اتاقی که او اکنون در آن است 38 متر مساحت دارد و 33 نفر را در خود جای داده و به دلیل تعمیرات در اتاق این بند،این تعداد شبها افزایش می یابد." اخبار مربوط به بند 350 زندان اوين حاكي از اين است كه برای استفاده از سرویس بهداشتی همیشه صف های طویلی وجود دارد.تماس های تلفنی زندانیان با خانواده در این بند نیز به دلیل وجود یک تلفن برای تعداد کثیری از زندانیان بسیار محدود است و هوای گرم و آزار دهنده ای در این بند حاکم است.
همسر باقی در گفت و گو با جرس،  نسبت به وضعیت بند 350، گفت:" ما شرایط نامناسب آنجا را از خانواده دیگر زندانیان مرتب می شنویم اما باقی خود برای اینکه ما را نگران نکند در این باره با ما صحبت نمی کند و سعی می کند خود را با محیط سازگار کند. این در حالی است که به دلیل وضعیت جسمانی نیاز به استراحت مطلق و رسیدگی دارد و این در وضعیت چنین محیطی امکان پذیر نیست."
خانواده او به علت دیسک کمر شدید و حمله های تنفسی بارها نسبت به وضعیت و سلامت او ابراز نگرانی کردند.همسر باقی گفت :" پس از دیدار دادستان تهران با باقی از سوي پزشکی قانونی برای بررسی وضعیت باقي به زندان رفته اند و هم اکنون باید نتیجه آن در پرونده موجود باشد."
باقی تنها دو ماه اول را با قرار بازداشت در زندان بوده و چهار ماه را با دو قرار وثیقه صادر شده در زندان انفرادی و بسته و بدون بازجویی ماند و پس از دیدار دادستان با او در ماه ششم بازداشت به بند عمومی منتقل شد. فاطمه کمالی همسر باقی ابراز امیدواری کرد:" با توجه به وثیقه های تامین شده و وضعیت جسمی او، این انتظار قانونی و طبیعی که باقی تا صدور حکم قطعی آزاد باشد تا به درمان موثر خود بپردازد و با وکلای خود ملاقات داشته باشد، برآورده شود." وي افزود:" این موضوع را با قاضی او نیز در میان گذاشته ایم. هم اکنون باقی به دلیل مشکل دیسک کمر حاد قادر به نشستن در دادگاه نیست و در زندان نیز هم بندیان او در انجام امورش کمک می کنند."
فاطمه کمالی اظهار داشت:" این حق قانونی باقي است که از فرصت کافی برخوردار باشد تا پیش از برگزاری دادگاه، کیفرخواست را به دقت خوانده و دفاعیه خود را آماده نماید."

ایران، آزادراه قاچاق انسان؛ «زنان برای فحشا، مردان برای بردگی»ه


گزارش سالیانه قاچاق انسان که وزارت خارجه آمریکا
 آن را تهیه می کند.

رادیو فردا:
در گزارش سالانه بررسی قاچاق انسان در جهان که توسط وزارت خارجه آمريکا تهيه می‌ شود، عملکرد دولت ايران به دليل عدم انطباق قوانين با حداقل معيارهای حقوقی و نيز عدم تلاش برای مبارزه با برده‌داری مدرن، مورد انتقاد قرار گرفته است.

دهمین گزارش سالانه و بین المللی «قاچاق انسان» در بخش مربوط به ایران می نویسد که این کشور هم مبدا و هم محل عبور و هم مقصد زنان، مردان و کودکانی است که به شکل غیرقانونی و قاچاق جابه‌جا می شوند بخصوص آنهایی که برای فحشای اجباری و یا کار و بردگی نقل مکان می یابند؛ زنان ایرانی در داخل خاک این کشور با هدف ازدواج اجباری و یا فحشای اجباری جابه‌جا می شوند و کودکان ایرانی و افغان نیز برای بهره برداری های تجاری و گاه فحشا - که معمولا به شکل ازدواج دختران خردسال و سپس وا داشتن آنها به روسپیگری توسط شوهران است- از مکان خود به نقطه دیگری فرستاده می شوند.

این گزارش می افزاید که پسران و مردان جوان افغان گاه ایرانی در روسپی خانه های جنوب ایران برای فحشای اجباری به کار گرفته می شوند و دختران و زنان جوان ایرانی نیز در کشورهای پاکستان، عراق، دوبی، فرانسه، آلمان و بریتانیا همین سرنوشت را پیدا می کنند.

گزارش امسال «قاچاق انسان» همچنین توضیح می دهد که خاک ایران محل عبور و انتقال قاچاق مردان و زنان اهل کشورهائی مثل پاکستان، بنگلادش و عراق است که با هدف یافتن کار می خواهند به ترکیه، یونان و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس بروند. اکثر این افراد به خاطر پرداخت هزینه سفر قاچاق خود مجبور می شوند به سخترین شرایط کار تن بدهند و به لحاظ جسمی و جنسی مورد آزار و سوءاستفاده قرار می گیرند.

به نوشته این گزارش ایران همچنین مسیر ترانزیت زنان اهل کشورهای آسیای میانه است که در جستجوی کار به کشورهای عربی می روند، ولی در آنجا مجبور به تن فروشی می شوند. شواهد وگزارش های رسانه ها نشان می دهد که گروه های سازمان یافته ای، شبکه های قاچاق انسان را در کنترل خود دارند و معمولا ارتباط با مقامات و ادارات دولتی در قاچاق انسان در مرزهای شرقی ایران نقش مهمی دارد. هم اکنون بیش از یک میلیون مهاجر اقتصادی و یا پناهجوی افغان در ایران ساکن هستند و همه آنها در برابر معظل قاچاق انسان، آسیب پذیر هستند.

گزارش سالانه «قاچاق انسان» می افزاید که حکومت ایران حداقل های لازم برای مبارزه با قاچاق انسان را رعایت نکرده و اطلاعات و کارنامه فعالیت و عملکرد خود را در این زمینه در اختیار جامعه و نهادهای بین المللی قرار نمی دهد. در عین حال بخشی از مقررات انتطامی و قضایی ایران خود برای مبارزه با قاچاق انسان مشکل آفرین است. یک نمونه برجسته ان این است که حکومت ایران قربانیان قاچاق انسان وعوارض ناشی از آنرا مجازات می کند و برای حمایت از این افراد آسیب پذیر هیچ سیستم حمایتی ندارد.

 (درعکس:هیلاری کلینتون همراه نسخه ای از گزارش)
در بخش بعدی گزارش امسال «قاچاق انسان» توصیه هایی خطاب به دولت ایران درج شده است از جمله آنها تلاش برای تبادل اطلاعات مربوط به این مشکل جهانی با نهادهای بین المللی است.

محور دیگر این توصیه ها بسط و اجرای بهتر قواین مربوط به مبارزه با قاچاق انسان و عوارض آن است. در سال ۲۰۰۹ مقرراتی برای مبارزه با قاچاق انسان تنظیم شده است ولی به نظر می رسد که این قوانین هنوز روی کاغذ مانده اند . در عین حال برخی از قوانین و سنن شرعی در ایران مثل صیغه راه را برای سوءاستفاده قاچاقچیان انسان بازگذاشته و در موارد متعددی این شبکه ها زنان ایرانی را طبق همین مقررات صیغه برای فحشای اجباری به مردان کشورهای همسایه می فروشند. علاوه بر این عملکرد دستگاه های انتظامی ایران در این زمینه مشخص نیست و به نظر می رسد که مبارزه با قاچاق انسان و عوارض آن از جمله اولویت های بخش انتظامی ایران نیست.

توصیه دیگر مندرج در گزارش سالانه «قاچاق انسان» به کشور ایران این است که سیستم و مراکزی را برای حمایت از قربانیان قاچاق انسان ایجاد کند. علاوه بر این سیستم انتظامی و قضایی ایران در موارد بسیاری قربانیان قاچاق انسان را بازداشت و مجازات می کند. در تماس های نهادهای بین المللی با نمایندگان دولت ایران آنها اعلام کرده اند که دستگاه قضایی آن کشور هر زنی را که روسپیگری کند، مجازات می کنند فارغ از اینکه او قربانی باشد یا نباشد.

این گزارش می افزاید که اکثر قربانیان قاچاق انسان که تبعه کشورهای خارجی باشند پس از طی مدت کوتاهی در زندان به کشور زادگاه خود مسترد می شوند که ممکن است در آنجا با شرایط بسیار ناگواری روبه‌رو شوند. در اینجا به گزارش یونیسف و حکومت ولایت هرات اشاره شده است که در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد دولت ایران هزار کودک افغان را در شرایط بسیار بدی به افغانستان بازگرداند و همه این کودکان با انواع خطرها و مشکلات مثل فقر، احتمال سوءاستفاده و حتی افتادن به دام شبکه های قاچاق انسان روبه‌رو شدند.

در آخرین توصیه به ایران گزارش سالانه «قاچاق انسان» می نویسد که هیچ گزارشی در مورد اقدامات دولت ایران برای پیشگیری از قاچاق انسان و یا کار اطلاع رسانی برای افزایش آگاهی مردم در این زمینه در دست نیست. به عنوان نمونه هیچ فعالیتی برای اطلاع رسانی و آگاهی جهانگردان ایرانی که به خارج سفر می کنند صورت نمی گیرد تا از این طریق بتوان تقاضا و مراجعه به بازار فحشای کودکان را در کشورهای دیگر کاهش داد. ایران منشور سازمان ملل متحد برای مبارزه با قاچاق انسان، مصوب سال ۲۰۰۰ را امضا نکرده است.

بیش از پانزده نفر دیگر از دانشجویان معترض به احمدی نژاد در دانشگاه شهید بهشتی با احکام سنگین انضباطی روبرو شدند

خبرگزاری هرانا - کمیته انضباطی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه برخوردهای گسترده با دانشجویان این دانشگاه که تاکنون محرومیت از تحصیل بیش از 40 تن از این دانشجویان را در پی داشته است، احکام تعلیق دیگری برای بیش از 15 نفر دیگر از دانشجویان معترض صادر کرد.
به گزارش دانشجونیوز، در ادامه صدور احکام سنگین انضباطی برای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران، در چند روزه گذشته، بیش از 15 نفر دیگر از دانشجویان این دانشگاه با احکام سنگین کمیته انضباطی مواجه شدند و برخورد با دانشجویان را وارد مرحله جدیدی کردند.
پیش از این نیز برای بیش از 40 نفر از دانشجویان این دانشگاه احکام سنگینی مشتمل بر تعلیق از تحصیل به مدت دو ترم و محرومیت از خوابگاه و تحصیلات دانشجویی و رفاهی محکوم شده بودند.
طی یک ماه گذشته و پس از حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه شهید بهشتی و اعتراض دانشجویان به حضور وی در این دانشگاه، حراست و کمیته انضباطی برخوردهای بی سابقه‌ای را با دانشجویان این دانشگاه کرده است. کمیته انضباطی بدون اخذ دفاعیات دانشجویان و به صورت غیابی احکام سنگینی را برای تعداد بسیاری از دانشجویان صادر نموده است.
تعداد و نوع احکام صادره در تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و همچنین در قیاس با برخوردهای دیگر دانشگاه ها از نظر گستردگی،  بی سابق بوده است. در بندی از احکام صادره شورای انضباطی، پیشنهاد تعلیق 4 ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات را در قالب ارائه بند 16 آیین نامه تنبیهات انضباطی به شورای مرکزی انضباطی دانشگاه داده است. این در حالی است که بسیاری از دانشجویان تعلیقی تعداد واحدهای تحصیلی بسیار کمی برای فارغ التحصیلی از دانشگاه باقی مانده دارند و بسیاری نیز در کنکور کارشناسی ارشد موفق شده اند و با وجود احکام تعلیق از ورود به دوره ارشد باز خواهند ماند.
با صدور احکام جدید، بنا به اطلاعات واصله تعداد حکم های انضباطی به حداقل 60 عدد رسیده است، و این تعداد دانشجو به مدت حداقل دو ترم از تحصیل در دانشگاه باز خواهند ماند و تا انتهای تحصیل نیز از خدمات رفاهی و خوابگاه دانشگاه محروم خواهند بود.
برخورد با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از زمانی شدت گرفت که حضور مخفیانه محمود احمدی نژاد و دولت مردانش در این دانشگاه با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه شد و فضای دانشگاه را برای یک روز ملتهب کرد.
هر چند دانشجویان این دانشگاه بر این عقیده‌اند که فشارها و دستورهای مقامات دولتی بیرون از دانشگاه و شخص وزیر علوم مسئولین این دانشگاه را ملزم به برخورد گسترده و سنگین با دانشجویان کرده است، اما یکی از مسئولین حراست مدعی شده است که اطلاعات سپاه پاسداران و همچنین ستاد تامین استاد تهران مستقیما پیگیر وضعیت این دانشگاه است.
در این راستا چند شب گذشته نیز در شب 25 خرداد و شکل گیری تجمع آرام دانشجویان در محوطه خوابگاه و سر دادن الله اکبر از سوی دانشجویان با برخورد شدید و خشن نیروهای حراست و فحاشی و توهین دانشجویان بسیجی این دانشگاه مواجه شد و فردای آن روز بیش از 6 نفر از دانشجویان معترض به حراست دانشگاه احضار شدند.
دانشگاه شهید بهشتی طی سال تحصیلی گذشته علی رغم محدودیت ها و فشارهای فزاینده بر دانشجویان شاهد اعتراضات گسترده به مناسبت های مختلف بوده است. و در حالی که ارعاب، تحدید و تهدید و همچنین برخوردهای سنگین با دانشجویان شهید بهشتی افزایش یافته است، اما به همان نسبت میزان اعتراضات دانشجویی نیز افزایش یافته است.

محکومیت احمد سلیمانی به یک سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - احمد سلیمانی از شهروندان کرد اهل اشنویه، توسط دادگاه انقلاب ارومیه به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش ژانس خبری موکریان، اتهام احمد سلیمانی "همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون" عنوان شد است.
گفتنی است نامبرده که هم اکنون در زندان ارومیه دوران محکومیت خود را می گذراند.

برادر امیر جوادی فر: بی صبرانه منتظر برپایی دادگاه قضات هستیم

"شما خودتان خبرنگار هستید و می دانید وقتی یک دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار می شود، این یعنی حتی ما به عنوان خانواده جان باختگان کهریزک نیز حق نداریم آنچه که در دادگاه متهمان پرونده این بازداشتگاه مطرح شده است را در اخیتار رسانه ها قرار دهیم، برای همین اگرچه سراغ تک تک کسانی که با برادرم در کهریزک بوده اند رفته ام، حتی سراغ کسانی که می گفتند امیر بینایی اش را در کهریزک از دست داده بود و آنها زیر بغل برادرم را می گرفتند تا بتواند راه برود، رفته ام تا بدانم به او چه گذشت و چگونه جان باخت اما به عنوان یک شهروند ایرانی سعی می کنم به همین قوانین کشورم احترام بگذارم و آنچه را از جنایت صورت گرفته در کهریزک از زبان شاکیان این پرونده در دادگاه شنیده ام، مطرح نکنم".
این صحبت های برادر امیر جوادی فر دانشجوی معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران است که سال گذشته پس از ضرب و شتم و بازداشت، در راه انتقال ازکهریزک به اوین جان باخته بود.

بابک جوادی فر تنها چهار سال از امیر ۲۵ ساله بزرگتر است اما به گفته خودش، مادر آنها،  پیش از درگذشت خود امیر را به او سپرده بود، به همین دلیل او در طی این یک سال همه تلاش خود را به کار گرفته است تا بداند عاملان پرونده کهریزک با دستور چه کسانی و چگونه توانسته اند همه قوانینی که او به عنوان یک جوان  به آن احترام می گذارد را زیر پا بگذارند و امانت مادرش را از او بگیرند.
اگرچه بر اساس گزارش رسمی مجلس و سازمان قضایی نیروهای مسلح تایید شده است که سه نفر از معترضان انتخابات سال گذشته، پس از دستگیری بر اثر ضرب و جرح ماموران و صدمات وارده کشته شده اند، اما  هر گونه اطلاع رسانی در مورد  شکنجه های های زندانیان در این بازداشتگاه  از سوی مقامات ارشد جمهوری اسلامی «سیاه نمایی» عنوان شده است. به همین دلیل دادگاه متهمان پرونده کهریزک نیز به صورت غیر علنی در هشت جلسه، برگزار شده است تا خانواده های جان باختگان و زندانیانی که در کهریزک مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته اند نیز مطابق قانون حق اظهار نظر در مورد شکنجه های  مطرح شده در این دادگاه را به صورت رسمی در رسانه ها نداشته باشند.
متن کامل گفتگوی جرس با  بابک جوادی فر،  برادر امیر جوادی فر که در دادگاه غیر علنی  متهمان پرونده کهریزک  حضور داشته است در پی می آید:
آقای جوادی فر، به نظر می رسد شما در دادگاهی که برای متهمان پرونده کهریزک برگزار شده بود، برای اولین بار در جریان آنچه بر امیر و زندانیان دیگر کهریزک  گذشته بود قرار گرفتید، درست است؟
واقعیتش این است که  من پیش از این، از طریق کسانی که با امیر در کهریزک بوده اند، در جریان آن وقایعی که حتی رهبری نظام  نیز آن رفتارها را جنایت عنوان کرد ، قرار گرفته بودم. طبیعی بود که دلم می خواست بدانم برادرم لحظه های آخر با چه کسانی بود و حرف های آخرش چه بود.
سراغ چه کسانی رفتید و آنها از وضعیت امیر در کهریزک چه گفتند؟
من سراغ تک تک کسانی که با امیر در کهریزک بوده اند رفته ام، کسانی که به ما گفتند امیر در روزهای آخر بینایی اش را از دست داده بود، کسانی که می گفتند به دلیل آلودگی فضای بازداشتگاه پس از ضرب و شتم، چشم های امیر چرک کرده بود و دیگر بینایی کامل نداشت تا بتواند به تنهایی راه برود. سراغ کسانی رفته ام که  زیر بغل امیر را می گرفتند  تا موقع راه رفتن  به در و دیوار نخورد.  امیر در اتوبوسی که ساعت دوازده و نیم ظهر روز بیست و سوم تیر  آنها را از کهریزک به اوین منتقل می کردند، به دلیل ضرب و شتم هایی که شده بود، حالش بد می شود، او را پیاده می کنند و بعد روی زمین می خوابانند.  با کسی که مراقبت پزشکی می دانست و از اتوبوس پیاده شد و به امیر تنفس مصنوعی داده بود هم صحبت کردم، می گفت؛ امیر موقع تنفس مصنوعی خون بالا آورده بود. بعد از آن، آنها امیر را دیگر به بیمارستان منتقل نکردند، شاید اگر به بیمارستان منتقل می شد، حالا امیر زنده بود.
می خواستید بدانید امیر لحظه های آخر به کسانی که با او در کهریزک بودند، چه می گفت ...
متاسفانه به دلیل ضربه هایی که به سر امیر وارد شده بود....افت جسمانی و بدنی امیر تنها چیزی بود که همه از آن گفتند، در چنین شرایطی هیچ کس هیچ حرف خاصی از امیر نشنید تا به ما بگوید، به ما فقط گفتند، اولین نفری که در جنایت کهریزک جان داد، امیر بود، بعد حال محسن بد می شود و سپس محمد کامرانی، بعدها نفر چهارم را هم آقای روح الامینی مطرح کرد که ما هنوز نمی دانیم آیا خانواده آقای رامین آقازاده قهرمانی، شکایت خود را از متهمان کهریزک پس گرفته اند یا نه، چون در دادگاه هم حضور نداشتند.
چه کسانی به عنوان متهم در این دادگاه حضور داشتند؟
اول باید بگویم، متاسفانه علی رغم اینکه از روز نخست دادگاه ما اصرار داشتیم که متهمان پرونده کهریزک باید به صورت علنی  محاکمه شوند اما به دلیل معذوریت هایی که خودشان داشتند این دادگاه را غیرعلنی برگزار کردند.  شما خودتان خبرنگار هستید و می دانید که نام بردن اسامی متهمان این پرونده و جزییات آنچه در دادگاه گذشته است بر اساس قانون، جرم تلقی می شود و من هم  به هر حال به قانون این نظام به عنوان شهروند ایرانی احترام می گذارم، بر این اساس فقط همین را می توانم به شما بگویم که ۱۲ نفر از  رده های مختلف نیروی انتظامی در این دادگاه به عنوان متهم حضور داشتند.
از نیروهای رده بالای نیروی انتظامی هم کسی در این دادگاه به عنوان متهم حضور داشت؟
بله از گروهبان، استوار، سردار و حتی سرتیپ تمام نیز در این دادگاه به عنوان متهم جنایات کهریزک، دفاعیات خود را تقدیم دادگاه کردند.
آیا  از دادستان تهران که از سوی مجلس شورای اسلامی هم به عنوان متهم از او یاد شده بود، در این دادگاه نامی برده شد؟
این دادگاه مربوط به پرسنل نیروی انتظامی بود، ما بی صبرانه منتظر برگزاری دادگاه قضات هستیم تا در آن به  اتهامات دادستان وقت تهران و سایر قضات که دستور انتقال بچه ها به کهریزک را داده بودند، رسیدگی شود. ظاهرا اول باید سلب مصویت از قضات صورت بگیرد  تا آنها را دادگاهی کنند .
چقدر امیدوار هستید که دادگاهی برای دادستان وقت تهران یا قضاتی که دستور انتقال زندانیان را داده اند برگزار شود؟
ببینید، وقتی  که آقای روح الامینی، پدر محسن روح الامینی یکی دیگر از کسانی که در کهریزک جان باخته است، با رهبری  دیدار داشتند، خود رهبری  تاکید کرده بودند کلیه کسانی که در این جریان نقش داشتند در هر رده ای باید محاکمه شوند و به سزای عمل خود برسند، آخرین دادگاه پرسنل نیروی انتظامی برگزار شد اما خانواده شهدایی که در کهریزک جان باخته اند بی صبرانه منتظر برپایی دادگاه قضات هستند.
آقای جوادی فر، به جز خانواده جان باختگان، آیا کسانی که از کهریزک آزاد شده اند، به عنوان شاکیان ماجرای کهریزک در این دادگاه حضور داشتند؟
از میان ۱۴۵ نفری که روز نوزده تیر به کهریزک منتقل شده بودند،  تعدادی شکایت کرده اند که از این تعداد جمعی هم بنا به دلایلی شکایت خود را پس گرفته اند، اما در نهایت یک تعداد چهل الی پنجاه نفری در دادگاه  غیرعلنی  حضور داشتند که قاضی از آنها به عنوان شاکی و مطلع سوال می کرد.
آیا در مورد شکنجه ها در این دادگاه پدر شما و خانواده سایر جان باختگان مباحثی را مطرح کردند؟
مسوولین و قضات خودشان بهتر از ما می دانستند که  در کهریزک چه اتفاقاتی رخ داد، یعنی فاجعه ای که رخ داده برای مسوولین نظام خیلی مشخص تر از اطلاعاتی است که ممکن است ما از برخی ها شنیده باشیم، خود گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح که در دادگاه قرائت شده بود هم بسیاری از این واقعیت ها را گفته بود.
آیا ممکن است اطلاع رسانی در همین اندازه، دردسر های بعدی را متوجه خانواده های جان باختگان کند؟
نه هیچ مشکلی ندارد ما واقعیت ها را می گوییم، پدرم از همان روز اول سکوت نکرد و واقعیت ها را گفت تا همه بدانند در بازداشتگاه های کشور چه می گذرد، من هم فکر می کنم گفتن برخی از واقعیت ها در چهارچوب قانون کمک می کند تا هم کشته شدگان ما فراموش نشوند و هم وقایع تلخی که برای عزیزان ما تکرار شد دیگر برای هیچ ایرانی در هیچ یک از بازداشتگاه های کشور دوباره تکرار نشود. ما می دانیم که با حرف زدن ها و با پیگیری های ما، امیر دیگر بر نمی گردد اما  هدف از اطلاع رسانی این است  تا جنایت کهریزک برای هیچ کسی دوباره تکرار نشود.
برخی از خانواده ها در روزهای اول به دلیل معذوریت ها و برخی فشارهای سکوت کردند، شاید همین دلیلی شد که این روزها نامی از بسیاری از شهدا را نمی شنویم.
آیا پس از دستور رهبر نظام، مبنی بر تعطیلی کهریزک، هیچ یک مسولان نظام برای دلجویی و پیگیری به خانه شما آمده اند و از نزدیک پیگیر ماجرا شده اند؟
پدرم به اتفاق آقای روح الامینی و کامرانی، یک دیداری با آقای لاریجانی ریاست قوه قضاییه داشتند، همچنین از طرف دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی نیز خانواده ما را خواستند تا شرح ماوقع را در اختیارشان قرار هیم، آقای احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی نیز به خانه ما آمد و پیگیر ماجرا شد، استاندار و اعضای شورای شهر تهران نیز همان روزهای اول به دیدار خانواده ما آمد و در این دیدارها خود مسوولان بهتر از ما می دانستند که چه اتفاقاتی  در کهریزک رخ داده است .
مردم و رهبران جنبش سبز چطور؟
آقای موسوی و خانم رهنورد دوبار زحمت کشیدند و برای دلجویی شخصا به خانه ما آمده اند، آقای کروبی نیز به منزل ما تشریف آوردند، ما هرجا هم که رفتیم وقتی مردم  ما را شناختند، با مهربانی  اظهار همدردی  کردند، دوستان امیر هرگز ما را تنها نگذاشتند، و من واقعا قدردان همدلی های مردم هستم.
پس در تمام این مدت توقعی بیش از همراهی از مردم نداشته اید؟
روزی که امیر در خیابان دانشگاه، مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، مردم از همه وقایع علی رغم شرایط خاص آن روز فیلم و عکس تهیه می کردند، دلم می خواست کسانی که در روز هجده تیر، در کنار امیر بوده و شاهد ضرب و شتم برادرم بوده اند، اگر فیلم و عکسی از آن صحنه ها تهیه کرده اند، منتشر کنند تا دنیا بداند، چه اتفاقی برای یک دانشجو ممکن است بیافتند. این تنها خواسته من است به عنوان برادر امیر که بی صبرانه منتطر هستم باز هم نشانه ای  ببینم تا شاید واقعیت های دیگری آشکار شود.
حرف آخرتان...
ما دو برادر بودیم، مادرم در روزهای مبارزه سخت یک ساله اش با سرطان،  تنها به این دلیل که چهار سال از امیر بزرگتر بودم، پیش از اینکه فوت کند، دست برادرم را در دستهای من گذاشت و گفت؛ امیر را به تو می سپارم، امیر آن روزها تازه دانشجو شده بود، به مادرم قول داده بودم که مواظب امیر باشم اما نتوانستم.... وقتی امیر را در خیابان زدند، ما خودمان او را بردیم بیمارستان و بعد با دست های خودمان او را تحویل کسانی دادیم که نمی دانسیتم، پیکر بی جان برادرم را تحویل مان می دهند...من و امیر با هم در یک خانه زندگی می کردیم، حالا هر روز که از محل کارم برمی گردم، جای خالی اش را در خانه احساس می کنم، خانه پر است از عکس ها و خاطرات و نشانه های ی امیر اما خالی است از حضورش.

مصاحبه از مسیح علی نژاد
منبع: جرس

ایران، آزادراه قاچاق انسان؛ زنان برای فحشا، مردان برای بردگی

 

در گزارش سالانه بررسی قاچاق انسان در جهان که توسط وزارت خارجه آمريکا تهيه می‌ شود، عملکرد دولت ايران به دليل عدم انطباق قوانين با حداقل معيارهای حقوقی و نيز عدم تلاش برای مبارزه با برده‌داری مدرن، مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش رادیو فردا، دهمین گزارش سالانه و بین المللی "قاچاق انسان" در بخش مربوط به ایران می نویسد که این کشور هم مبدا و هم محل عبور و هم مقصد زنان، مردان و کودکانی است که به شکل غیرقانونی و قاچاق جابه‌جا می شوند بخصوص آنهایی که برای فحشای اجباری و یا کار و بردگی نقل مکان می یابند؛ زنان ایرانی در داخل خاک این کشور با هدف ازدواج اجباری و یا فحشای اجباری جابه‌جا می شوند و کودکان ایرانی و افغان نیز برای بهره برداری های تجاری و گاه فحشا - که معمولا به شکل ازدواج دختران خردسال و سپس وا داشتن آنها به روسپیگری توسط شوهران است- از مکان خود به نقطه دیگری فرستاده می شوند.
این گزارش می افزاید که پسران و مردان جوان افغان گاه ایرانی در روسپی خانه های جنوب ایران برای فحشای اجباری به کار گرفته می شوند و دختران و زنان جوان ایرانی نیز در کشورهای پاکستان، عراق، دوبی، فرانسه، آلمان و بریتانیا همین سرنوشت را پیدا می کنند.

گزارش امسال "قاچاق انسان" همچنین توضیح می دهد که خاک ایران محل عبور و انتقال قاچاق مردان و زنان اهل کشورهائی مثل پاکستان، بنگلادش و عراق است که با هدف یافتن کار می خواهند به ترکیه، یونان و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس بروند. اکثر این افراد به خاطر پرداخت هزینه سفر قاچاق خود مجبور می شوند به سخترین شرایط کار تن بدهند و به لحاظ جسمی و جنسی مورد آزار و سوءاستفاده قرار می گیرند.

به نوشته این گزارش ایران همچنین مسیر ترانزیت زنان اهل کشورهای آسیای میانه است که در جستجوی کار به کشورهای عربی می روند، ولی در آنجا مجبور به تن فروشی می شوند. شواهد وگزارش های رسانه ها نشان می دهد که گروه های سازمان یافته ای، شبکه های قاچاق انسان را در کنترل خود دارند و معمولا ارتباط با مقامات و ادارات دولتی در قاچاق انسان در مرزهای شرقی ایران نقش مهمی دارد. هم اکنون بیش از یک میلیون مهاجر اقتصادی و یا پناهجوی افغان در ایران ساکن هستند و همه آنها در برابر معظل قاچاق انسان، آسیب پذیر هستند.

گزارش سالانه "قاچاق انسان" می افزاید که حکومت ایران حداقل های لازم برای مبارزه با قاچاق انسان را رعایت نکرده و اطلاعات و کارنامه فعالیت و عملکرد خود را در این زمینه در اختیار جامعه و نهادهای بین المللی قرار نمی دهد. در عین حال بخشی از مقررات انتطامی و قضایی ایران خود برای مبارزه با قاچاق انسان مشکل آفرین است. یک نمونه برجسته ان این است که حکومت ایران قربانیان قاچاق انسان وعوارض ناشی از آنرا مجازات می کند و برای حمایت از این افراد آسیب پذیر هیچ سیستم حمایتی ندارد.
در بخش بعدی گزارش امسال "قاچاق انسان" توصیه هایی خطاب به دولت ایران درج شده است از جمله آنها تلاش برای تبادل اطلاعات مربوط به این مشکل جهانی با نهادهای بین المللی است.

محور دیگر این توصیه ها بسط و اجرای بهتر قواین مربوط به مبارزه با قاچاق انسان و عوارض آن است. در سال 2009 مقرراتی برای مبارزه با قاچاق انسان تنظیم شده است ولی به نظر می رسد که این قوانین هنوز روی کاغذ مانده اند . در عین حال برخی از قوانین و سنن شرعی در ایران مثل صیغه راه را برای سوءاستفاده قاچاقچیان انسان بازگذاشته و در موارد متعددی این شبکه ها زنان ایرانی را طبق همین مقررات صیغه برای فحشای اجباری به مردان کشورهای همسایه می فروشند. علاوه بر این عملکرد دستگاه های انتظامی ایران در این زمینه مشخص نیست و به نظر می رسد که مبارزه با قاچاق انسان و عوارض آن از جمله اولویت های بخش انتظامی ایران نیست.

توصیه دیگر مندرج در گزارش سالانه "قاچاق انسان" به کشور ایران این است که سیستم و مراکزی را برای حمایت از قربانیان قاچاق انسان ایجاد کند. علاوه بر این سیستم انتظامی و قضایی ایران در موارد بسیاری قربانیان قاچاق انسان را بازداشت و مجازات می کند. در تماس های نهادهای بین المللی با نمایندگان دولت ایران آنها اعلام کرده اند که دستگاه قضایی آن کشور هر زنی را که روسپیگری کند، مجازات می کنند فارغ از اینکه او قربانی باشد یا نباشد.

این گزارش می افزاید که اکثر قربانیان قاچاق انسان که تبعه کشورهای خارجی باشند پس از طی مدت کوتاهی در زندان به کشور زادگاه خود مسترد می شوند که ممکن است در آنجا با شرایط بسیار ناگواری روبه‌رو شوند. در اینجا به گزارش یونیسف و حکومت ولایت هرات اشاره شده است که در سال 2009 اعلام کرد دولت ایران هزار کودک افغان را در شرایط بسیار بدی به افغانستان بازگرداند و همه این کودکان با انواع خطرها و مشکلات مثل فقر، احتمال سوءاستفاده و حتی افتادن به دام شبکه های قاچاق انسان روبه‌رو شدند.

در آخرین توصیه به ایران گزارش سالانه "قاچاق انسان" می نویسد که هیچ گزارشی در مورد اقدامات دولت ایران برای پیشگیری از قاچاق انسان و یا کار اطلاع رسانی برای افزایش آگاهی مردم در این زمینه در دست نیست. به عنوان نمونه هیچ فعالیتی برای اطلاع رسانی و آگاهی جهانگردان ایرانی که به خارج سفر می کنند صورت نمی گیرد تا از این طریق بتوان تقاضا و مراجعه به بازار فحشای کودکان را در کشورهای دیگر کاهش داد. ایران منشور سازمان ملل متحد برای مبارزه با قاچاق انسان، مصوب سال 2000 را امضا نکرده است.

احضار دانشجویان معترض دانشگاه صنعتی شریف به کمیته انضباطی و دفاتر پی گیری وزارت اطلاعات

خبرگزاری هرانا - ده ها تن از دانشجویان دانشگاه شریف درپی برگزاری مراسم 22 خرداد به کمیته انضباطی و دفتر پی گیری وزارت اطلاعات احضار شدند.
به گزارش دانشجونیوز، حداقل 14 تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به علت سردادن شعارهای شبانه  "الله اکبر" و نیز حداقل 8 تن به اتهام  "حضور در تجمع  22 خرداد" این دانشگاه به کمیته انضباطی فرا خوانده شده اند.
هم چنین تاکنون 6 نفر از دانشجویان فعال این دانشگاه به دفتر پیگیری اطلاعات فراخوانده شده اند و مورد بازجویی قرار گرفته اند.
گفتنی است، علی رغم فضای به شدت امنیتی حاکم بر دانشگاه ها، مراسم اعتراضی 22 خرداد امسال در دانشگاه های تهران، شریف و برخی دیگر از دانشگاه ها با حضور صدها تن از دانشجویان معترض برگزار شده بود.
هم چنین دانشجویان سبز این دانشگاه در فراخوانی اینترنتی اعلام کرده اند که  به یاد تمامی شهیدان راه آزادی، یکشنبه 30 خرداد ماه 1389، ساعت 12 ظهر در سکوت کامل مقابل دانشکده کامپیوتر گرد هم خواهند آمد و با در دست گرفتن عکس شهدا و روشن کردن شمع یاد آنها را گرامی خواهند داشت.