۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

عفو بین الملل خواستار رفع اتهام از دو فیلمساز ایرانی شد

سازمان عفو بین الملل از مسئولان ایرانی خواست از جعفر پناهی و محمد علی شیرزادی که در آستانه محاکمه قرار دارند، رفع اتهام کنند.

جعفر پناهی فیلمساز و کارگردان بین المللی ایرانی ، 25 ماه می 2010 و پس از تحمل 2 ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بود. مسئولان قضایی اتهام او را تلاش برای ساخت فیلمی درباره حوادث پس از انتخابات ایران اعلام کردند.

محمد علی شیرزادی فیلمساز ایرانی نیز 19 ژوئن 2010 پس از تحمل حدود 5 ماه حبس، به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد. قرار است او در هفته های آینده به اتهام فیلمبرداری مصاحبه عمادالدین باقی از مدافعین حقوق بشر و آیت الله منتظری محاکمه شود.

شیرزادی یکی از اعضای کمیته دفاع از حقوق زندانیان است که توسط فعال برجسته حقوق بشر، عمادالدین باقی تاسیس شده و دفتر این کمیته نیز در اواسط سال گذشته توسط مقامات ایرانی بسته شد.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که شنبه 26- 6-2010 منتشر کرده و بر روی سایت خود قرار داده است، با اشاره به فعالیت های جعفر پناهی و محمد علی شیرزادی دو فیلمساز در معرض محاکمه ایرانی، مسئولان جمهوری اسلامی را به رفع اتهام از ایشان فراخواند.

عفو بین الملل همچنین هشدار داده است که در صورت بازداشت مجدد جعفر پناهی و محمدعلی شیرزادی، اقدامات بیشتری را در این باره ترتیب خواهد داد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته، بسیاری از شهرهای این کشور شاهد اعتراض به نتایج انتخابات بود. این اعتراضات توسط نیروهای حکومتی ایران سرکوب شد که در پی آن دهها نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند.