۱۳۸۹ فروردین ۲۰, جمعه

انتقال چند ساعته مهدیه گلرو به بند ۲۰۹ برای بازجویی



رهانا - وحید لعلی‌پور گفت: مهدیه گلرو، امروز صبح برای چندین ساعت جهت بازجویی دوباره به بند ۲۰۹ منتقل شد.
لعلی‌پور با بیان این مطلب گفت: «از جزییات این بازجویی و علت انتقال مهدیه به بند ۲۰۹ اطلاع خاصی در دست نیست. انتقال مهدیه به بند ۲۰۹ در حالی صورت می‌گیرد که دادگاه مهدیه تشکیل شده و منتظر ابلاغ حکم است. این مساله از این جهت قابل تامل است. من واقعا نمی دانم این دوستان دقیقا چه چیزی می‌خواهند؟»
به گزارش خبرنگار رهانا در حالی که امروز مهدیه را برای بازجویی به بند ۲۰۹ منتقل شد، خانواده مهدیه گلرو نیز با توجه به اعلام قاضی پرونده مبنی بر عدم اجازه دادستان تهران با آزادی با وثیقه مهدیه گلرو به دادستانی مراجعه کردند که در دادستانی اعلام کردند که در صورتی که پرونده متهمی تعیین شعبه شود دیگر دادستان در پرونده دخالت نمی کند.
از طرف دیگر بعد از مراجعه به دادستانی خانواده مهدیه گلرو به دادگاه انقلاب مراجعه کردند که متاسفانه منشی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب (آقای ستاری) حتی اجازه مراجعه به شعبه را نیز به خانواده مهدیه گلرو ندادند. و مادر و خواهر مهدیه بدون حصول هیچ نتیجه ای بازگشتند.
مهدیه گلرو فعال دانشجویی از تاریخ ۱۲ آبان ماه بازداشت شده و در زندان اوین به سر می‌برد. وی نزدیک به سه ماه در سلول‌های بند ۲۰۹ زندان اوین مورد بازجویی قرار گرفت که نیمی از مدت را نیز در سلول انفرادی سپری کرده است.

محاکمه دو دقیقه ای و سه سال حبس تعزیری برای آبتین غفاری

آبتین غفاری یکی از زندانیان سبزی که در ۲۱ بهمن ماه سال گذشته بازداشت شده بود، در روزهای آخر سال گذشته در یک دادگاه دو دقیقه ای توسط قاضی مقیسه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.
رهانا: این هنرمند جوان ایرانی در این مدت مدتی در بند ۲۴۰ در انفرادی بوده است و پس از آن نیز با پنج نفر دیگر در یک سلول انفرادی کوچک زندانی شده است.
به گزارش تا آزادی زندانیان سبز، وی بارها از سوی دادگاه از خانواده وی درخواست وثیقه شده است اما هر بار و در پی مراجعه خانواده از تودیع وثیقه به وسیله قاضی جلوگیری شده است. در روز ۲۸ اسفند خانواده وی مجددا به دادسرا احضار شدند و در کمال ناباوری شاهد برگزاری دادگاه دو دقیقه ای و بدون وکیل وی بودند.قاضی مقیسه در پایان دادگاه ضمن ابلاغ حکم سه سال حبس تعزیری، اعلام کرده است که فرصت تجدید نظر او از همان روز آغاز شده است و با توجه به تعطیلات در واقع تنها دو روز برای تحدید نظر خواهی فرصت باقی مانده است.آبتین غفاری در حال حاضر در بند ۳۵۰ اوین است.

پیمان عارف در زندان دچار حمله قلبی شد


کمیته گزارشگران حقوق بشر - عصر دیروز، سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، پیمان عارف در بند ۳۵۰ زندان اوین دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان مدرس منتقل گشت.
به گزارش منابع آگاه، پزشک متخصص، خواستار «بستری‌شدن» این فعال دانشجویی جهت بهبود نسبی وی شد اما عارف، «به خواست خود» ظهر امروز، از بیمارستان مرخص و به زندان اوین بازگشت.
به گفته خانواده این فعال دانشجویی، مسئولان زندان وی را با «دستبند و پابند» به بیمارستان منتقل کرده‌اند. گفتنی است عارف، پیش از این نیز دچار عارضه قلبی شده بود و این امر نگرانی در مورد وضعیت وی را افزایش داده است.
پیمان عارف، ۲۸ خردادماه در حال گذراندن خدمت سربازی در دفتر مطالعات آموزشی نیروی انتظامی استان گیلان، بازداشت و پس از دو روز به زندان اوین منتقل شد. پس از مدتی حکم ۱۸ ماه حبس وی که از پرونده قبلی برای او صادر شده بود، فارغ از اتهامات جدید به اجرا گذارده شد.
در ۱۳ اسفندماه، این فعال دانشجویی با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد و در ۲۵ اسفندماه در آستانه عید نوروز به زندان اوین بازگردانده شد. عارف همچنین در رابطه با پرونده جدیدش به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت مادام‌العمر از حرفه روزنامه‌نگاری و شرکت در احزاب سیاسی محکوم شد.

فشار بر ایقان شهیدی و سما نورانی برای اخذ اعترافات تلویزیونی/ جلوگیری از ملاقات درسا سبحانی با خانواده

کمیته گزارشگران حقوق بشر - ایقان شهیدی و سما نورانی، دو شهروند محروم از تحصیل بهایی در زندان اوین تحت فشار و بازجویی‌های طولانی‌مدت برای اخذ اعترافات تلویزیونی قرار دارند. از سوی دیگر، مسئولان زندان اوین، از ملاقات خانواده درسا سبحانی با فرزندشان جلوگیری به عمل آوردند.
به گزارش منابع آگاه، بازجوی پرونده، با تحت فشار قرار دادن شهیدی و نورانی، «بارها» از آنان خواسته «در مقابل دوربین تلویزیون»، اتهامات منتسب به خود را بپذیرند.
این در حالی است که پس از گذشت نزدیک به ۴۰ روز از بازداشت این دو شهروند محروم از تحصیل، از اتهامات و دلیل بازداشت آنان اطلاعی در دست نیست.
این دو تن، طی آخرین تماس‌های تلفنی‌شان از اتمام بازجویی از خود خبر داده‌اند. شهیدی و نورانی، در طول مدت بازداشت یک بار، در ایام نوروز با خانواده خود ملاقات کردند.
ایقان شهیدی ۲۱ ساله و سما نورانی ۲۰ ساله، در ۱۱ و ۱۲ اسفندماه در کرمانشاه و شیراز بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شدند.
همچنین، بنابر گزارش‌های دریافتی عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین مسئولان زندان اوین از ملاقات خانواده درسا سبحانی با فرزندشان جلوگیری به عمل آوردند.
این درحالی است که این فعال حقوق زنان، در طول مدت بازداشت خود یک بار با خانواده‌اش ملاقات کرده است. سبحانی شام‌گاه پنج‌شنبه طی تماس تلفنی «یک دقیقه‌ای» اعلام کرد که بازجویی از وی به اتمام رسیده است.
درسا سبحانی، فعال کمپین یک میلیون امضا در ۱۶ اسفندماه سال گذشته در منزل پدری‌اش در ساری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در ۱۱ اسفند نیز نیروهای امنیتی با حضور در منزل این فعال مدنی ۲۰ ساله، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی اقدام نمودند اما به دلیل عدم حضورش موفق به بازداشت وی نشدند.
روز ۱۳ اسفند نیز پدر درسا سبحانی، زمانی که قصد خروج از منزلش را داشت طی هجوم ۶ نیروی امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت نموده و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی و تهدید، جهت تحویل دخترش به وزارت اطلاعات قرار دادند.

تشدید فشار بر نوید خانجانی و ادامه بازجویی‌ از وی/ جلوگیری از ملاقات کوهیار گودرزی با مادرش



کمیته گزارشگران حقوق بشر - نوید خانجانی، فعال مدنی و دانشجویی، همچنان در بند متعلق به سپاه، تحت بازجویی شدید و فشار برای پذیرفتن اتهاماتی «سنگین» قرار دارد. از سوی دیگر، مسئولان زندان اوین از ملاقات مادر کوهیار گودرزی با وی جلوگیری به عمل آورده‌اند.
بنابر گزارش‌های دریافتی، نوید خانجانی در بند متعلق به سپاه در زندان اوین، «هر روز و به طور مداوم» تحت بازجویی‌های «شدید و طولانی‌مدت» برای پذیرفتن اتهاماتی «سنگین» قرار دارد. به گفته خانواده خانجانی، وی در هفته دوبار با منزل تماس تلفنی دارد که این تماس‌ها «در حضور بازجو»‌ برقرار می‌شود.
از سوی دیگر، مسئولان زندان اوین، عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه از ملاقات مادر کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر با فرزندش جلوگیری کردند. همچنین خانواده خانجانی نیز از ملاقات با فرزندشان محروم بودند.
جلوگیری از ملاقات گودرزی با مادرش در حالی صورت می‌گیرد که پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت وی، مسئولان زندان همچنان از پذیرفتن لباس، کتاب و وسایل موردنیاز وی خودداری می‌کنند. گفتنی است گودرزی، به تازگی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.
در هفته‌های اخیر، سلول گودرزی «هفت بار» تغییر کرده و پروین مخترع، مادر وی این اقدام مسئولان زندان را مصداق «شکنجه» دانسته است.
کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۹ آذرماه بازداشت شد و از آن تاریخ تنها سه بار با مادرش تماس تلفنی داشته است.
نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از اعضای موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، ۱۲ اسفند در منزل پدری‌اش در اصفهان بازداشت شد. وی به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده و در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری را در زمینه حق تحصیل انجام داده است.
.