۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

هشدار سازمان جمهوری‌خواهان به حکومت اسلامی: ایران را درمعرض حمله نظامی قرار ندهید!

 در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی از بدو تاسیس خود برای مردم ایران دشمن سازی کرده و با رفتار خود کشور‌هایی‌ نظیر آمریکا و اسرائیل را که هیچ گونه منازعه ارضی یا نظامی با ایران ندارند به هراس انداخته است. این بار نیز با کوشش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ممکن است جنگی با دشمنان خود ساخته را به مردم ایران تحمیل کند.» 

 متن کامل بیانیه سازمان جمهوری‌خواهان ایران که به خودنویس ارسال شده، به شرح زیر است:

image

گزارش جدید آژانس انرژی اتمی‌ مبنی بر اهداف نظامی برنامهٔ هسته ای جمهوری اسلامی بار ديگر نشان مي‌دهد که  حکومت‌گران کماکان از اجرای تعهدات بین اللملی خود سرباز می‌زنند و با به‌کار بردن  لحنی تهدید آمیز نسبت به کشورهای منطقه و جهان، شک و تردید جامعه جهانی را نسبت به اهداف  نظامي برنامه غنی سازی تقویت و تشدید می‌کنند. توانایی هسته‌ای برای رهبران جمهوری اسلامی، وسیله ای شده است  تا سیاست ماجراجویانه خود را در منطقه و جهان پیش برند و توجیه مضاعفی نیز برای سرکوب مخالفان بیابند. طی این سال ها آنچه ار این سیاست نصیب مردم ایران شده، تحریم های اقتصادی، انزوای سیاسی ایران و از همه خطرناکتر شبح حمله نظامی به کشور ماست.
امروزآشکار شده که شعار«حق مسلم» چیزی جز  به بازی گرفتن احساسات ملی گرایانه مردم ایران نبوده است. غیراقتصادی بودن پروژه غنی سازی برای تولید انرژی هم برملا گردیده است و دیگر  مقامات جمهوری اسلامی و حاميان آشکار برنامه هسته‌ای هم صحبتي از غني سازي براي تو ليد سوخت نمي‌کنند. حتي برخي بروشنی از دستيابي جمهوري اسلامي به سلاح هسته‌ای یا توانایی آن استقبال مي‌کنند. غافل از اين که از دیدگاه موقعيت استراتژيك ايران در منطقه و جهان، اين امر، در كنار سياست منطقه‌اي حكومت در دامن زدن به اختلافات شيعه و سني، جز برانگیختن واكنش دولت‌های عربي و آغاز چرخه جديدي از رقابت‌هاي تسليحاتي در منطقه نتیجه دیکری نخواهد داشت.
 اين رقابت تسلیحاتی ‌موقعيت طبيعي و تاريخي ايران در منطقه خليج فارس و خاورميانه را نيز تنزل می‌دهد و به جاي آن كه جغرافياي سياسي، منابع طبيعي و انساني معيارهای  اصلی برتری يك كشور در منطقه باشد،  داشتن سلاح هسته‌اي معيار قرار خواهد گرفت.چنین روندی كشورهاي كوچك خليج فارس و همسايگان ايران را، هم سطح ايران خواهد كرد و ايران را دشمن استراتژيك آنان. از همين منظرتلاش جمهوری اسلامی برای دستيابي به سلاح هسته‌اي در شرايط كنوني اعلام دشمني استراتژيك با آمريكا و متحدانش است كه خطرات غيرقابل وصفي را براي ايران ببار خواهد آورد. جمهوری اسلامی در صورت موفقیت در اجرای برنامه هسته‌ای نیز، آینده ای چون کره شمالی را به مردم ایران تحمیل خواهند کرد.
ما خواهان خاور میانه ای عاری از سلاح های هسته ای هستیم ولی سیاست های حکومت اسلامی با تنش افرینی در منطقه و خواست محو اسراییل از روی نقشه جهان نه تنها کمکی به تحقق این هدف نمیکند بلکه زمینه گسترش تسلیحات اتمی را نیز در خاور میانه فراهم می‌آورد.
جمهوری اسلامی از بدو تاسیس خود برای مردم ایران دشمن سازی کرده و با رفتار خود کشور‌هایی‌ نظیر آمریکا و اسرائیل را که هیچ گونه منازعه ارضی یا نظامی با ایران ندارند به هراس انداخته است. این بار نیز با کوشش برای دستیابی به سلاح هسته ای ممکن است جنگی با دشمنان خود ساخته را به مردم ایران تحمیل کند.  مردم ایرانی‌ که نمایندگانشان میبایست در کنار  کشور‌هایی‌ نظیر اندونزي، ترکیه، ارژانتین، برزیل و کره در جمع بيست  کشور ثروتمند در مدیریت  جهان شرکت کنند، در انزوایی سیاسی، زیر تحریم‌های اقتصادی با نگرانی از تحریم و بمب به آینده ای نا معلوم چشم دوخته اند. مسبب چنين وضعيتي فقط جمهوري اسلامي است. کارنامه جمهوری اسلامی این احتمال را تقویت می‌کند که حاکمان نه تنها به آسانی منافع ملی ایران را فدا می‌کنند، بلکه به خاطر حفظ حاکمیت استبدادی و اهداف مسلکی خود  از تحميل جنگی خانمانسوز  به مردم هم ابايي ندارد. کشمکش های سیاسی برگرد پرونده هسته ای روشن کرده است که جمهوری اسلامی مسئول اصلی بن بست مذاکرات است و به جای همکاری با جامعه بین المللی وآشتی با دنیای مدرن که منجر به همکاری و ثبات در منطقه و جهان می‌شود، راه مقابله و تنش آفرینی را برگزیده است.
براین اساس سازمان جمهوري خواهان ايران مسئولیت خسارات و زیان های انسانی و مادی ناشی از تحریم و زمینه سازی حمله نظامی را به عهده مقامات جمهوری اسلامی می‌داند و به آنان هشدار می‌دهد که هنوز فرصت برای بازگشت وجود دارد. این فرصتی نیز برای همه نیروهای سیاسی ایران  است که به صورت شفاف مخالفت خود را با ادامه غنی سازی و تنش آفرینی‌های حکومت اعلام کنند و هرچه درتوان دارند درخدمت جلوگیری از برافروخته شدن آتش جنگ به کار گیرند.
ما پیوسته مخالفت خود را با هرگونه حمله نظامی به ایران اعلام کرده‌ایم ولی امروز سخن نه از «ابراز برائت‌ بلکه بحث از سیاستی است که منتقدان و مخالفان دمکراسی خواهِ جمهوری اسلامی می‌توانند در حد توان خود برای جلوگیری از تنش نظامی و  وقوع جنگ در پیش گیرند. از دیدگاه ما این سیاست آگاه کردن مردم ایران و فشار بر جمهوری اسلامی برای توقف غنی سازی، اجرای پروتکل الحاقی و پذیرش فطعنامه های شورای امنیت است. ما دامن زدن به فضای جنگ و تهدید نظامی از سوی دولت اسراییل را محکوم می‌کنیم و از دولت‌های بزرگ می‌خواهیم کوشش‌های خود را برای یافتن راه حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و تحریم های اقتصادی هدفمند ادامه دهند. ما دولت جمهوری اسلامی به ادامه مذاکره بی قید وشرط با نمایندگان اتحادیه اروپا فرامی‌خوانیم.
۹ نوامبر ۲۰۱۱
سازمان جمهوریخواهان ایران



روسیه گزارش جدید آژانس را با اطلاعاتی که با توسل به آن به عراق حمله شد هم ارز خواند 

نوشتۀ فواد روستائی

در حالی که انگلیس، فرانسه و آمریکا خواهان اعمال مجازات های جدید ی علیه ایران در پرتو گزارش جدید آژانس یبن المللی انرژی اتمی شده اند، وزارت امورخارجۀ روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد  این گزارش و برداشت های آن یادآور داده های دروغین سرویس های اطلاعاتی است که با توسل به آن آمریکا و متحدانش در سال ٢٠٠٣ به عراق حمله کردند.

گفتگوی رحمت قاسم بیگلو با مهدی مظفری، تحلیل گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در دانمارک
10/11/2011 by رحمت قاسم بیگلو
واکنش های متفاوت پایتخت های بزرگ جهان به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران که در روز سه شنبه (پریروز) منتشر شد کماکان ادامه دارد.
در حالی که واشنگتن، لندن و پاریس خواستار اعمال تحریم های جدید علیه ایران شده اند، مسکو اعلام کرده است که با اعمال مجازات های جدید موافق نیست و پکن نیز بار دیگر خواستار حل مشکل هسته ای ایران از راه گفتگو و مذاکره شده است.
ساعاتی پس از مصاحبۀ "آلن ژوپه"*، وزیر امورخارجۀ فرانسه، با رادیوی بین المللی فرانسه و در خواست او مبنی بر اعمال مجازات های جدید «بی سابفه» و«شدید» علیه ایران، فرانسه و انگلیس با صدور بیانیۀ مشترکی خواستار آن شدند که در صورت خودداری ایران از همکاری بر سر این پرونده، مجازات های «سخت و تازه ای» علیه تهران به موقع اجرا گذاشته شود.
این دو کشور در این بیانیه که دیشب (چهارشنبه شب) منتشر شد نگرانی عمیق خود را از ابعاد نظامی برنامۀ هسته ای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و بر عزم جزم خود مبنی بر تلاش برای به تصویب رساندن مجازات های جدیدی علیه ایران در صورت خودداری تهران از همکاری تأکید کردند.
در این بیانیه گفته شده است که هدف فرانسه و انگلیس کماکان وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به تن در دادن به تعهدات بین المللی این کشور است.
همزمان با انتشار بیانیۀ مشترک انگلیس و فرانسه، نیکلا سارکوزی- رئیس جمهوری این کشور- عصر چهارشنبه با "رونالد لودر"*، رئیس کنگرۀ جهانی یهود، و "ریشار پسکیه"*- رئیس شورای نمایندگی یهودیان فرانسه دیدار کرد و مسألۀ هسته ای ایران را باآنان مورد بحث و گفتگو قرار داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس کنگرۀ جهانی یهود خواهان آن است که رئیس جمهوری فرانسه رهبری تلاش های غرب برای اعمال فشار بر ایران را بر عهده گیرد و قصدش از ملاقات با سارکوزی مطرح کردن این درخواست بوده است.
به گفتۀ "ریشار پسکیه"، نیکلا سارکوزی در این دیدار بار دیگر این نکته را مورد تأیید قرار داده است که اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی ایران موجودیت اسرائیل را به خطر اندازد.
"ریشار پسکیه" در گفتگوئی تلفنی با رویترز گفت دشوار تر کردن صدور نفت و داد و ستد با بانک مرکزی ایران از جمله تحریم های تازۀ مورد نظر رئیس جمهوری فرانسه علیه ایران است.
در مسکو ساعاتی پس از مخالفت معاون وزارت امور خارجۀ روسیه با اعمال تحریم های تازه و تأکید او بر این که روسیه حاضر به بررسی چنین پیشنهادی هم نیست، وزارت امورخارجه نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در بردارندۀ هیچ عنصر بنیادین تازه ای در مورد فعالیت های هسته ای ایران نیست.
برای وزارت امورخارجۀ روسیه گزارش جدید آژانس مجموعۀ اطلاعات از پیش شناخته شده ای است که به آن رنگ و بوی سیاسی داده شده است.
در بخش دیگری از بیانیۀ وزارت امورخارجۀ روسیه گفته شده است که این گزارش و برداشت های آن یادآور داده های دروغین سرویس های اطلاعاتی است که با توسل به آن آمریکا و متحدانش در سال ٢٠٠٣ به عراق حمله کردند.
در واشنگتن، "مارک تانر"*- سخنگوی وزارت امورخارجۀ آمریکا- گفت این کشور نیز به اعمال "فشارهای تازه ای" بر ایران خواهد اندیشید.
"مارک تانر" اتهامات وارده به جمهوری اسلامی ایران را اتهاماتی «وخیم» خواند و گفت جمهوری اسلامی ایران باید در غایت امر به گونه ای شفاف و معتبر با آژانس بین المللی انرژی اتمی به گفتگو بنشیند و به نگرانی های آژانس پاسخ دهد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش منتشر شده در روز سه شنبه نگرانی عمیق خود را از ابعاد نظامی برنامۀ هسته ای ایران اعلام کرده است.
*Alain Juppé
*Ronald Lauder
*Richard Pasquier
*Mark Toner







پناهندگانشهر زلزله‌زده «وان» به کمک مستمر نیاز دارند


خودنویس


پویا علاقبند، فعال حقوق بشر و مستندساز از ترکیه خبر می‌دهد که وضعیت پناهندگان در شهر زلزله‌زده «وان» خوب نیست و بسیاری از پناهندگان بی‌بضاعت از سرما و کمبود غذا رنج می‌برند. علاقبند می‌گوید که کمک‌های مقطعی به پناهجویان کافی نیست و باید به طور مستمر، از طریق گروه‌هایی که در خارج از ترکیه کمک جمع می‌کنند، از پناهندگان حمایت کرد. گروه بزرگی از پناهندگان در شهر وان، ایرانی هستند.

با خراب شدن دو هتل و تعدادی از بناهای مسکونی در شهر وان ترکیه بعد از زلزله اخیر، وضعت برای پناه‌جویان سخت‌تر شده است. ساکنین بومی وان، پناهجویان ایرانی، عراقی و افغانی در فضای سرد این شهر از کمبود منابع غذایی هم رنج می‌برندimage.

روزنامه‌نگارانی که اینک در ترکیه مستقر هستند می‌گویند که با سرد شدن مناطق شرقی و شهر وان، وضعیت پناهندگان بی‌بضاعت بدتر شده است.

پویا علاقبند، فعال حقوق بشر و مستندساز که اینک در ترکیه است به خودنویس گفت که پناه‌جویانی که به اطلاعات و اخبار دسترسی ندارند عملا در شهر وان محبوس شده‌اند. گروهی از پناهندگان پس از بروز زلزله امکان و اجازه سفر (همراه با هزینه) به شهری دیگر را یافتند، اما تقریبا ۷۰٪ پناهندگان هنوز در وان مانده‌اند.

علاقبند می‌گوید که بهترین راه برای کمک به پناهجویان رساندن کمک به گروه‌هایی است که در شهرهای بزرگ اروپا و آمریکا کمک‌های مالی را جذب و به تعدادی از فعالان «امین» در وان می‌رسانند. به گفته علاقبند، این فعالان الان به پناهجویان پتو و مقدار کمی پول (در بسته‌های ۷۰ لیری) می‌رسانند.

این مستند ساز که از سال قبل روی موضوع پناهندگان در ترکیه متمرکز بوده، می‌گوید: «کمک‌ها به این گروه نباید احساسی و مقطعی باشد و پناهندگان در وضعیت فعلی به کمک مستمر نیاز دارند. خیلی از مردم خانه‌های‌شان را از دست داده‌اند، خیلی‌ها نمی‌توانند از شهر وان هم خارج شوند. به کمک مستمر احتیاج دارند تا بتوانند مواد غذایی تهیه کنند



ناوی پیلای: سوریه با خطر جنگ داخلی مواجه است

ناوی پیلایرئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از خطر وقوع جنگ داخلی در سوریه سخن گفته است.
به نوشته وبسایت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان، در گزارشی پیرامون شرایط غیرنظامیان در جریان درگیری های نظامی در شماری از کشورهای جهان، گفته است که سرکوب حقوق بشر توسط حکومت سوریه این کشور را با خطر جنگ داخلی مواجه ساخته است.
خانم پیلای در گزارش خود گفت: "زمانی که حقوق اساسی شهروندان زیر پا گذاشته شود و مطالبات مسالمت آمیز برای تغییر با سرکوب خشونت آمیز مواجه گردد، مردم سرانجام ناگزیر می شوند در برابر ظلم و استبداد سر به شورش بردارند."
کمیسر عالی حقوق بشر، که در جلسه شورای امنیت سخن می گفت، یادآور شد که در لیبی هم، مقاومت خشونت بار حکومت سابق آن کشور در برابر خواست شهروندان بالاخره باعث شد آنان دست به اسلحه ببرند و حکومتگران را با توسل به زور ساقط کنند.
خانم پیلای که پیش از این هم از نحوه برخورد حکومت سوریه با اعتراضات مردم آن کشور به شدت انتقاد کرده بود، در سخنان خود در شورای امنیت هشدار داد که "رویارویی مسلحانه مردم و حکومت در لیبی رخ داد و ممکن است در سوریه هم تکرار شود."
ناوی پیلای بار دیگر اعلام کرد که بنابر ارزیابی شورای حقوق بشر، در جریان تظاهرات ضد حکومتی در سوریه، تا کنون بیش از سه هزار و پانصد تن از معترضان کشته شده اند و عملیات ارتش این کشور علیه مخالفان حکومت و مناطق مسکونی شهرها همچنان ادامه دارد.
وی به عنوان نمونه، گفت که براساس گزارش های رسیده از شهر حمص در سوریه، در روزهای اخیر واحدهای زرهی ارتش این کشور در تعقیب نظامیانی که به خاطر مخالفت با تیراندازی به سوی معترضان، ترک خدمت کرده اند، به محله های شمالی این شهر حمله کرده اند.
این مقام سازمان ملل گفت که با ادامه سرکوب خشونت آمیز مردم سوریه، "شمار هرچه بیشتری از نظامیان از ارتکاب اقداماتی که در قوانین بین المللی، جنایت محسوب می شود خودداری می ورزند و به جای ادامه خدمت در ارتش، به مخالفان می پیوندند."

نظامیان ترک خدمت کردهخانم پیلای تاکید کرد که ادامه این روند به معنی مسلح شدن هرچه بیشتر نیروهای مخالف حکومت است و افزود: "چنین وضعیتی این خطر واقعی و جدی را در پی دارد که ممکن است سوریه به ورطه جنگ داخلی کشانده شود."
به گفته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، علاوه بر سرکوب تظاهرات، نیروهای دولتی "دهها هزار تن از شهروندان مخالف حکومت، از جمله پزشکان، پرستاران و بیماران زخمی را بدون مجوز قانونی در بیمارستان ها دستگیر و زندانی کرده اند بی آنکه کسی از وضعیت آنان خبری داشته باشد و بسیاری از این بازداشت شدگان با خطر جدی شکنجه مواجه هستند."
این مقام سازمان ملل خطاب به پانزده عضو شورای امنیت گفت که بسیار نگران است زیرا "کشتار غیرنظامیان در سوریه متوقف نشده" و از حکومت سوریه خواست تا به یک هیات از بازرسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه دهد برای بررسی وضعیت شهروندان سوری به آن کشور سفر کند.

وخامت شرایط سوریه

اظهارات ناوی پیلای در جلسه شورای امنیت در حالی گزارش می شود که براساس گزارش های رسیده از سوریه، ارتش آن کشور در روزهای اخیر بر شدت عمل خود در برابر معترضان به حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری، افزوده و از جمله واحدهای تانک، نقاط مسکونی را آشکارا به توپ بسته اند.

بازداشت شدگان
مقابله ارتش با اعتراضات مردم در حالی شدت گرفته که هفته گذشته، دولت سوریه با طرح پیشنهادی اتحادیه عرب برای حل مسالمت آمیز بحران این کشور، شامل خروج نظامیان از نقاط شهری و توقف عملیات ارتش علیه تظاهرکنندگان و معترضان موافقت کرده بود.
تظاهرات اعتراضی در سوریه از حدود هفت ماه پیش با درخواست از بشار اسد برای انجام اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات حکومتی آغاز اما با سرکوب خشونت آمیز ماموران امنیتی و ارتش این کشور مواجه شد.
با افزایش خشونت علیه معترضان، دامنه مطالبات آنان نیز به تدریج گسترش یافته و شامل کناره گیری بشار اسد و خاتمه حکومت چهل و چند ساله حزب بعث و خانواده اسد شده است.
دولت و رسانه های حکومتی سوریه در ابتدا معترضان را اعضای گروه های اسلامگرا و به تدریج، عوامل مسلح کشورهای بیگانه خوانده و آنان را به اقدام مسلحانه برای براندازی حکومتی متهم کرده اند که، به گفته آنان، مورد حمایت مردم این کشور است.
در حالیکه اکثر گروه ها و شخصیت های مخالف حکومت سوریه بر ادامه اعتراضات مسالمت آمیز تاکید داشته اند، در ماه های اخیر گزارش هایی از گرایش روز افزون برخی از مخالفان به مقابله به مثل در برابر عملیات نیروهای مسلح حکومت و پیوستن نظامیان ناراضی به مخالفان همراه با مواردی از حملات آنان به ماموران دولتی انتشار یافته است.
ماه گذشته، کشورهای اروپایی ضمن ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در سوریه، قطعنامه ای را در محکومیت اقدامات خشونت آمیز حکومت علیه معترضان تهیه و به شورای امنیت تسلیم کردند که به دلیل مخالفت چین و روسیه، دو عضو دارای حق وتو در شورا، به تصویب نرسید.

کشورهای غربی گفته اند که اگر چین و روسیه نظر خود را در مورد لزوم اقدام بین المللی برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه تغییر دهند، آمادگی دارند پیش نویس قطعنامه دیگری را در شورای امنیت مطرح کنند اما این دو کشور، که ظاهرا تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را نشانه استقرار حکومت های متمایل به غرب می دانند، به خاطر نگرانی از سقوط رژیم سوریه، تا کنون واکنش مثبتی به تصویب قطعنامه علیه سوریه نشان نداده اند.
سایت وزارت خارجه روسیه گزارش کرده است که روز چهارشنبه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، در تماس تلفنی با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، اوضاع سوریه و طرح اتحادیه برای حل بحران سیاسی آن کشور را بررسی کرد.
براساس این گزارش، هر دو طرف بر لزوم تلاش برای خاتمه دادن به بحران کنونی از طریق مذاکره بین حکومت سوریه و مخالفان تاکید نهادند و با هرگونه اقدام نظامی خارجی مخالفت کردند.
در همانحال، به گزارش خبرگزاری رویترز، جفری فلتمن، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده، گفته است که سقوط بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، "اجتناب ناپذیر" است و دیر یا زود تحقق خواهد یافت.
آقای فلتمن گفته است که "تقریبا تمامی رهبران و وزیران خارجه کشورهای عربی که با او گفتگو کرده اند متفق القول بوده اند که رژیم اسد به پایان خود نزدیک می شود و حتی برخی از آنان، برای ترغیب بشار اسد به خروج مسالمت آمیز از صحنه، به او پیشنهاد اعطای پناهندگی سیاسی داده اند."




اتحادیه اروپا سال پیش نیز ایران را بخاطر برنامه اتمی اش تحریم کرد
دیپلماتهای اروپایی می گویند دولتهای اتحادیه اروپا احتمالا دور تازه تحریمها علیه ایران را ظرف هفته های آینده تصویب می کنند.
یک دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفته است که کارشناسان اتحادیه اروپا در حال بررسی چند گزینه موجودند، ولی دشوار می توان نتیجه مباحثه آنها را پیش بینی کرد.
بعضی از دیپلماتها احتمال داده اند پیش نویس دور تازه تحریمهای اروپا علیه ایران تا نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل در اول دسامبر آماده شود.
پس از انتشار گزارش تازه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و متهم کردن ایران به تحقیق در زمینه ساخت بمب هسته ای، غرب مصمم شده است تحریمهای سنگین تری علیه حکومت جمهوری اسلامی وضع کند.
ایران با تاکید مجدد بر غیرنظامی بودن فعالیتهای اتمی اش، می گوید به هر گونه تحریم غرب "پاسخی گزنده" خواهد داد.
فرانسه و آمریکا پیشتاز وضع تحریمهای تازه شده اند. از آنجا که روسیه و چین چندان موافق تحریم نیستند، به نظر می رسد فعلا تحریمهای یکجانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا تنها ابزار غیرنظامی غرب برای تغییر در مشی ایران باشد.
'ایران اتمی، معقول ترین گزینه برای همه'
در همین حال، یک شرکت برجسته سرمایه گذاری اسرائیل هشدار داده که هر گونه حمله نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران تاوان اقتصادی بسیار سنگینی برای دنیا به همراه خواهد داشت.
امیر کاهانوویچ، اقتصاددان ارشد شرکت کلال فاینانس، یکی از بزرگترین کارگزاریهای مالی اسرائیل، هشدار داده است خطر افزایش شدید قیمت نفت، هزینه های جنگ و لطمه به تجارت جهانی مانع از آن می شود که رهبران قدرتهای بزرگ دنیا علیه ایران دست به اقدامی جدی بزنند.
او در گزارشی با عنوان "مساله ایران از منظر اقتصادی" به بررسی گزینه های موجود پرداخته و خطاب به سرمایه گذاران نوشته که بعید است دنیا گامهای لازم برای بازداشتن از ایران از مسیر هسته ای را بردارد.
آقای کاهانوویچ نتیجه گرفته است که حتی برای اسرائیل هزینه های رویارویی نظامی بسیار زیاد است و برای همین، "متاسفانه به نظر می رسد که ایران اتمی معقول ترین سناریو است."
اسرائیل از دنیا خواسته است که به ایران اجازه ندهد سلاح اتمی بسازد.
امروز آیت الله علی خامنه ای به دولت های آمریکا و اسرائیل هشدار داد که ایران هر گونه حمله نظامی "بلکه هر گونه تهدیدی" را به نحوی پاسخ خواهد داد که "متجاوزان را از درون متلاشی کند".
رهبر ایران گفت: "هر کس که فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیله اش خطور کند، باید خود را آماده دریافت سیلی های محکم و مشت های پولادین ارتش، سپاه و بسیج و در یک کلام، ملت بزرگ ایران کند".



سیاست جمهوری اسلامی برای کاهش چشم‌چرانی: زنان روی میز خم نشوند

ژیلا بنی‌یعقوب از نحوه برخورد جمهوری اسلامی با زنانی که به ملاقات نزدیکان دربندشان می‌آیند نوشته و استدلال مقام‌های زندان را روایت می‌کند که در زندان‌های جمهوری اسلامی خم شدن و نوشتن روی میز ممنوع شده، زیرا موجب «خوشایند» مردان است!
ژیلا بنی‌یعقوب، در مطلبی که چند روز پیش به مناسبت کتک خوردن مصطفی مقیسه، فرزند محمدرضا مقیسه، عضو سابق هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، نوشته نکته‌ای را درباره برخورد زندان‌بان‌های جمهوری اسلامی با کسانی که به ملاقات زندانی‌ها می‌آیند مطرح کرده است.
image
می‌خواستم بدانم که دلیل این ضرب و شتم چه بوده...از اغلب خانواده‌ها پرسیدم که موضوع از کجا شروع شد که به کتک و کاری و ضرب و شتم یکی از فرزندان زندانیان سیاسی رسید. اغلب این جوری پاسخم را دادند که وقتی مصطفی مقیسه می‌خواسته کارت ملاقات را روی میز پرکند، یکی از ماموران(سرباز وظیفه) به او گفته که حق نداری روی میز کارت را پرکنی و باید ایستاده کارت‌ات را تکمیل کنیو ظاهرا همین سرآغاز یک جدل شده و بعد هم دو-سه نفر بر سر مصطفی پسرجوان مقیسه ریختند و کتکش زدند.
در گوشه سمت چپ طبقه همکف در سالن ملاقات، مدت‌هاست که میزی هست که کارت های آبی رنگ ملاقات را روی آن قرار می‌دهند. جایی که ما هرهفته یکی از این کارت‌ها را بر می‌داریم و مشخصات خود و زندانی‌مان را می‌نویسیم و سپس آن را به متصدی‌های البته خوش‌اخلاق سالن ملاقات می‌دهیم و بعد آنها ساعت یا ساعت‌های بعد ما را صدا می‌کنند تا به برای ملاقات به طبقه دوم برویم. امروز وقتی به همان میز همیشگی مراجعه کردم، دیدم که کاغذی زیر شیشه‌اش گذاشته‌اند: «از پر کردن کارت ملاقات روی میز خودداری کنید
بعد از ماجرایی که برای مصطفی مقیسه پیش آمد نزد ماموری که نزدیک میزایستاده بود، رفتم و پرسیدم: راستی چرا از امروز اجازه نمی‌دهید که کارت‌ها را روی میز پر کنیم؟ مگر این میز از طلا و جواهر است که نگرانید ساییده شود؟
مامور که یک سرباز وظیفه بود گفت: من که کاره‌ای نیستم، مافوقم این دستور را به من داده... اما اگر شما هم استدلال مافوق من را بشنوید، حق رابه او می‌دهید که چنین تصمیمی گرفته.
گفتم: خب، لطفا بگو استدلال آقای مافوق چیست؟
گفت: اغلب کسانی که برای ملاقات می‌آیند و اینجا کارت‌های شان را پر می‌کنند، زنان هستند، آنها وقتی خم می‌شوند تا کارتشان را پر کنند، پشت به جمعیتی که پشت سرشان ایستاده‌اند، خم می‌شوند. خب خم شدن‌شان می‌تواند برای برخی از مردان که در پشت سر آنها ایستاده‌اند، خوشایند باشد.
بقیه حرف‌هایش را نشنیدم. گفتم: چی؟! اولا که کسی که امروز به خاطر خم شدن و پرکردن کارتش روی این میز کتک خورد یک مرد بود و نه یک زن! ثانیا عجب مافوقی داری و چه مسائلی از ذهنش می‌گذرد که هرگز به مغز ما هم خطور نکرده بود.

 

 

 

 



هشدار خامنه‌ای به غرب درباره عواقب حمله به ایران



علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی نسبت به هرگونه اقدام نظامی غرب علیه ایران هشدار داد و گفت: ‌«هر تجاوزی را با سیلی محکم و مشت پولادین ارتش، سپاه و بسیج پاسخ می‌دهیم.»
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای خامنه‌ای روز پنجشنبه (۱۹ آبان) در مراسم تحلیف و دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش این هشدار را به کشور‌های غربی داده است.
وی گفته است: «ملت ایران هرگونه تجاوز و حتی تهدید را با قدرت کامل و به‌گونه‌ای پاسخ خواهد داد که متعرضان و متجاوزان را از درون متلاشی کند.»
رهبر جمهوری اسلامی این سخنان را در واکنش به انتشار گزارش‌هایی از آمادگی حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران٬ بیان کرده است.
در هفته‌های اخیر موضوع حمله نظامی غرب به تاسیسات اتمی ایران در صدر اخبار و گزارش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است.
آمریکا و برخی از کشور‌های غربی به خصوص ناتو اعلام کرده‌اند قصد حمله نظامی به ایران را ندارند٬ اما فرماندهان نظامی در ۱۰ روز گذشته بار‌ها به غرب در خصوص آغاز جنگ با جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.



 احضار امضاکنندگان نامه 143 فعال سیاسی به خاتمی، بازداشت‌های جدید و ...

نامه اردشیر امیر‌ارجمند به احمد شهید و اعلام جدیدترین موارد نقض حقوق بشر در ایران

اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، به اعلام جدیدترین موارد نقض حقوق بشر در ایران پرداخته و خواستار پیگیری جدی آنها شده است.
او در این نامه به احضار فعالان سیاسی و مدنی از جمله امضاکنندگان نامه ۱۴۳ فعال سیاسی به خاتمی درباره انتخابات، بازداشت محمد توسلی، علی رشیدی و آریا آرام‌نژاد، جلوگیری از برگزاری آیین عید قربان توسط اهل سنت و موارد دیگر اشاره کرده است.
متن کامل این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته، به همراه ترجمه عربی و انگلیسی آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضع حقوق بشر ایران
با سلام و احترام
نقض حقوق اساسی شهروندان ایران، به‌ویژه معترضان سیاسی همچنان ادامه دارد. در جدیدترین موارد، در پی انتشار نامهای سرگشاده توسط ۱۴۳ فعال سیاسی و کنشگر مدنی خطاب به آقای سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، در روزهای گذشته جمعی از امضاکنندگان این نامه توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی احضار شده، مورد بازجویی خشن و تهدید قرار گرفته‌اند. از احضارشدگان خواسته شده که امضای خود را پس بگیرند، محتوای این نامه را تکذیب کنند، و از فعالیت سیاسی پرهیز نمایند. درحالی که امضاکنندگان این نامه، تنها خواستار برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه شده، و وضع سیاسی کنونی را فاقد شرایط لازم برای چنین انتخاباتی ارزیابی کرده بودند.
یکی از امضاکنندگان، مهندس محمد توسلی، ۷۳ ساله، مسئول دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، و نخستین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ است. آقای توسلی در ۱۲ آبان ۱۳۹۰ به شکل غیرقانونی، و برای چندمین بار در سالهای اخیر بازداشت و به سلول انفرادی زندان اوین منتقل شده است. دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل ۸۱ ساله نهضت آزادی نیز پس از احضار و تهدید، برخلاف تصریحات قانون اساسی، در دادگاه انقلاب به صورت غیرعلنی و بدون حضور هیات منصفه، محاکمه شده است. برخی دیگر از همفکران ایشان نیز احضار و تهدید شده اند؛ از جمله دکتر غفار فرزدی، استاد دانشگاه تبریز که مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفته است.
همچنین، جمعی از اعضای شورای فعالان ملی-مذهبی، جبهه مشارکت ایران اسلامی، و دیگر تشکل‌ها و فعالان سیاسی اصلاح طلب و معترض به طرق مختلف در رابطه با نامه به آقای خاتمی و مطالبه‌ی انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در ایران مورد تهدید و فشار غیرقانونی نهادهای قضایی و امنیتی قرار گرفته‌اند.
در موردی مشابه، جمعی از اعضای جبهه ملی ایران در پی انتشار بیانیه انتقادی در مورد وضع اقتصادی ایران، احضار و مورد تهدید قرار گرفته و از فعالیت سیاسی تشکیلاتی منع شده‌اند. دکتر علی رشیدی، استاد دانشگاه در همین رابطه بازداشت شده است.
هم‌زمان در روزهای گذشته، آریا آرام‌نژاد، آهنگساز و خواننده‌ی حامی جنبش سبز مردم ایران، با هجوم نیروهای امنیتی بار دیگر در منزل مسکونی‌اش بازداشت شده است.
نقض حقوق بشر در ایران تنها متوجه فعالان سیاسی، کنشگران صنفی، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و هنرمندان (به‌ویژه اهالی سینما) نبوده بلکه شامل شهروندان معمولی نیز شده است. چنانکه متاسفانه در رویدادی دیگر، نهادهای حکومتی از برگزاری آیین عید قربان توسط اهل سنت در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ کشور (مانند اصفهان) جلوگیری کرده و بر نقض حقوق قانونی و شرعی آنان اصرار ورزیده‌اند.
رفتار غیرقانونی با شهروندان عادی، برخورد خشونت‌آمیز با معترضان و منتقدان وضع موجود در ایران و تهدید و منع آنان از فعالیت سیاسی، سرکوب فزاینده‌ای را متوجه جامعه مدنی کرده، و حقوق اساسی کنشگران سیاسی و مدنی، اقلیتهای مذهبی و حتی شهروندان عادی را برخلاف موازین جهانی حقوق بشر، اصول قانون اساسی و دیگر قوانین جمهوری اسلامی نادیده گرفته و نقض نموده است.
این شورا از جنابعالی انتظار دارد به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضع حقوق بشر در ایران، نسبت به پیگیری جدی جدیدترین موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، توجهات لازم را مبذول فرمایید.
با سپاس
اردشیر امیرارجمند
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید
۹ نوامبر ۲۰۱۱



هشدار رهبر جمهوری اسلامی به آمریکا و اسرائیل

سحام نیوز: آیت الله علی خامنه ای به دولت های آمریکا و اسرائیل هشدار داد که ایران هر گونه حمله نظامی “بلکه هر گونه تهدیدی” را به نحوی پاسخ خواهد داد که “متجاوزان را از درون متلاشی کند”.
به گزارش بی بی سی رهبر جمهوری اسلامی امروز پنجشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) در دانشگاه افسری امام علی در تهران گفت: “ملت استوار ایران ملتی نیست که فقط بنشیند و نظاره گر تهدیدهای قدرت های پوشالی مادی باشد که از درون کرم خورده هستند؛ ما در مقابل تهدید، تهدید می کنیم”.
مقامات ایران می گویند که اعتراضات ماه های اخیر علیه وضعیت اقتصادی در کشورهای غربی نشانه زوال نظام سیاسی و اقتصادی غرب و آغاز روند فروپاشی آن است.
سخنان امروز آیت الله خامنه ای پاسخی به گمانه زنی های رسانه ای و هشدارهای اخیر در مورد افزایش احتمال حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا به قصد جلوگیری از پیشرفت برنامه اتمی ایران تلقی می شود.
کشورهای غربی و اسرائیل می گویند که ایران در صدد دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی است و هشدار می دهند که هر اقدامی که لازم باشد، از جمله اقدام نظامی را برای ممانعت از این کار در نظر می گیرند.
اما رهبر جمهوری اسلامی می گوید: “هر کس که فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیله اش خطور کند، باید خود را آماده دریافت سیلی های محکم و مشت های پولادین ارتش، سپاه و بسیج و در یک کلام، ملت بزرگ ایران کند”.
مطرح شدن تقریبا همزمان نخستین گزارش احمد شهید در مورد نقض حقوق بشر در ایران، اتهام دست داشتن عواملی از سپاه قدس در طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا و گزارش بی سابقه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد “ابعاد نظامی احتمالی” برنامه اتمی ایران، فشاری کم سابقه را علیه حکومت این کشور وارد کرده است.
در گزارش آقای آمانو که قرار است هفته آینده در شورای حکام آژانس مطرح شود، برای نخستین بار جزئیات مفصلی از آن دسته از اقدامات و مطالعات ایران منتشر شده است که نگرانی ها در مورد نظامی بودن اهداف آن را افزایش می دهد.
ایران اتهام تلاش برای دست یافتن به سلاح اتمی را رد می کند و می گوید که هدفش از فعالیت های هسته ای، تولید سوخت و مطالعات علمی از جمله در زمینه پزشکی است.



نگاهی به وضعیت ایران در گزارش توسعه انسانی




بخش نخست
سعید راعی
سعید راعی - دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، روز چهارشنبه دوم نوامبر، گزارش توسعه انسانی (Human Development Report) سال ۲۰۱۱ را در شهر کپنهاگ به صورت رسمی ارائه داد.
بر اساس این گزارش، ایران در بین ۱۸۷ کشور رتبه‌بندی شده، از نظر شاخص توسعه‌انسانی (Human Development Index) رتبه ۸۸ را کسب کرده است.
این یادداشت تلاش می‌کند با استناد به آمار مندرج در گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۱ وضعیت ایران را از نظر شاخص‌های مختلف توصیف کند و تحلیلی از روند "توسعه‌انسانی" و شاخص‌های مرتبط با آن ارائه دهد.

توسعه انسانی و سازمان ملل متحد

برنامه توسعه ملل متحد، شبکه جهانی سازمان ملل برای "توسعه" است. این برنامه، کشور‌ها را به دانش تجربه‌ها و منابع یکدیگر پیوند می‌دهد و از ایجاد تحول در آن‌ها با هدف کمک به مردم برای سازندگی بهتر حمایت می‌کند. دفتر برنامه توسعه ملل متحد در ۱۶۶ کشور جهان فعالیت دارد و آن‌ها را در تدوین و اجرای راهکارهای بومی برای مقابله با چالش‌های جهانی و ملی در زمینه توسعه یاری می‌دهد. این کشور‌ها نیز برای دستیابی به توسعه و افزایش توانمندی‌های خود از امکانات برنامه توسعه ملل متحد و طیف گسترده نهادهای همکار آن استفاده می‌کنند.

این سازمان در سال ۱۹۶۵ (۱۳۴۴) با رأی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در نیویورک مستقر است. نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در هر کشور، مسئولیت هماهنگی کل نظام ملل متحد در آن کشور در امور توسعه را نیز داراست و برای استفاده مؤثر‌تر از منابع سازمان ملل متحد و کمک‌های بین‌المللی تلاش می‌کند.

در گزارش سازمان ملل، کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی در چهار گروه قرار گرفته‌اند که عبارتند از: کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا، ‌ کشورهای دارای توسعه انسانی بالا، کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین. در هر یک از سه گروه نخست، ۴۷ کشور و در گروه چهارم ۴۶ کشور جای گرفته‌اند که ایران در رتبه ۴۱ گروه دوم قرار دارد.
گزارش جهانی توسعه انسانی، که هر سال به کوشش برنامه توسعه ملل متحد منتشر می‌شود، ضمن مقایسه کشورهای جهان از لحاظ پیشرفت در شاخص‌های توسعه انسانی، در بردارنده تحلیل‌های نو، پیشنهادات صریح و همچنین روش‌های پایش میزان پیشرفت توسعه انسانی در کشورهاست.
گزارش توسعه انسانی و مفهوم توسعه انسانی را محبوب‌ الحق، اقتصاد‌دادن برجسته پاکستانی، بنیان نهاده است و پس از او، جامعه‌شناسان و اقتصاددانان برجسته‌ای چون آمارتیا سن، متفکر هندی و برنده جایزه نوبل اقتصاد، در پیشبرد و بسط آن نقش داشته‌اند.
این مفهوم به عنوان راهبردی جهانی از طرف دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد مطرح شده است که بر مبنای آن، توسعه انسانی، هدف نهایی توسعه اقتصادی است و البته بهترین وسیله ممکن برای پیشبرد توسعه نیز به شمار می‌رود.

هدف از توسعه انسانی، ارتقای سطح زندگی انسان است. بر اساس رویکرد توسعه انسانی، نمی‌توان صرفاً "سرانه تولید ملی" را شاخص اصلی سطح توسعه دانست، چراکه هدف آن است که قابلیت‌ها و توانایی‌های افراد به گونه‌ای رشد یابد تا زندگی انسان خلاقانه و همراه با رضایت باشد.

به همین دلیل است که شاخص‌های عملیاتی در گزارش‌های سالیانه توسعه انسانی دفتر برنامه توسعه سازمان ملل، شامل سه حوزه "سلامت"، "آموزش" و "درآمد" است که در مجموع، شاخص ترکیبی توسعه انسانی را می‌سازد و عددی بین صفر و یک را در بر می‌گیرد. هر چه این عدد به صفر نزدیک‌تر باشد، نشان از توسعه کمتر کشور‌ها و هرچه به یک نزدیک‌تر باشد، نشان از توسعه بیشتر آن‌ها دارد.

گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۱ و جایگاه ایران

با استناد به گزارش توسعه انسانی سال جاری (گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۱: پایداری و حقوق برابر؛ آینده‌ای بهتر برای همه) و همانطور که در خبرهای رسانه‌های ایران نیز بیان شده است، ایران در شاخص توسعه انسانی، نسبت به سال ۲۰۱۰، یک پله نزول داشته است. البته عدد "شاخص توسعه انسانی ایران" در سال ۲۰۱۱، نسبت به سال قبل از آن، تفاوتی نکرده و‌‌ همان ۷۰۷ /۰ باقی مانده است. این به معنای آن است که وضعیت کشورهای با توسعه انسانی پایین‌تر، بهتر شده و چون ارزش شاخص توسعه انسانی ایران ثابت مانده، رتبه‌اش در گزارش پایین آمده است.

این نکته‌ای بود که بیشتر رسانه‌های داخلی نیز بر آن تأکید داشته‌اند که به رغم کاهش یک پله‌ای رتبه ایران از نظر شاخص توسعه انسانی، ‌ ارزش این شاخص نسبت به سال گذشته ثابت مانده است و این امر نشان‌دهنده عدم تغییر توسعه انسانی در ایران، طی سال ۲۰۱۰ (بر مبنای گزارش سال جاری) است.

نروژ با کسب نمره ۹۴۳ /۰ در صدر کشورهای جهان از نظر توسعه انسانی قرار گرفته است. سرانه درآمد ناخالص ملی نروژ ۵۵۷ /۴۷ دلار در سال است. بعد از نروژ، استرالیا با کسب نمره ۹۲۹ /۰ در جایگاه دوم قرار گرفته است و پس از آن نیز هلند با کسب نمره ۹۱/ ۰ در جایگاه سوم قرار دارد.

البته سازمان ملل در گزارش سال گذشته خود، رتبه ایران در میان ۱۶۹ کشور، ۷۰ و نمره ایران در این زمینه را ۷۰۲/ ۰ اعلام کرده بود که بدین‌ترتیب در گزارش جدید، آمار مربوط به گزارش سال قبل را بازنگری و اصلاح کرده است. یعنی نمره شاخص توسعه انسانی سال ۲۰۱۰ را ۷۰۷ /۰ اعلام کرده و چون رتبه‌بندی را در بین ۱۸۷ کشور انجام داده، طبعاً رتبه ایران نیز نزول کرده است، بر اساس این اصلاح و با محاسبات انجام شده، امسال ایران یک پله نزول داشته است.


در گزارش سازمان ملل، کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی در چهار گروه قرار گرفته‌اند که عبارتند از: کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا، ‌ کشورهای دارای توسعه انسانی بالا، کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین. در هر یک از سه گروه نخست، ۴۷ کشور و در گروه چهارم ۴۶ کشور جای گرفته‌اند که ایران در رتبه ۴۱ گروه دوم قرار دارد. همچنین ایران از نظر توسعه انسانی در رتبه هشتم خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد.

برای درک جایگاه ایران به صورت ملموس می‌توان به رتبه برخی از کشور‌ها نگاه کرد. بر اساس این گزارش، نروژ با کسب نمره ۹۴۳ /۰ در صدر کشورهای جهان از نظر توسعه انسانی قرار گرفته است. سرانه درآمد ناخالص ملی نروژ ۵۵۷ /۴۷ دلار در سال است. بعد از نروژ، استرالیا با کسب نمره ۹۲۹ /۰ در جایگاه دوم قرار گرفته است و پس از آن نیز هلند با کسب نمره ۹۱/ ۰ در جایگاه سوم قرار دارد. ایالات متحده آمریکا و نیوزیلند نیز به ترتیب در رتبه چهارم و پنجم جدول قرار دارند.

جمهوری دموکراتیک کنگو نیز با کسب نمره ۲۸۶ /۰ در انتهای رده‌بندی کشورهای جهان قرار گرفته است. این کشور به همراه کشورهای نیجر، بوروندی، موزامبیک، چاد، لیبریا، بورکینافاسو، سیرالئون، آفریقای مرکزی و گینه ۱۰ کشور واقع در انتهای فهرست یادشده معرفی شده‌اند. البته هفت کشور دیگر هم در وضعیت بحرانی به سر می‌برند که در رده‌بندی محاسبه نشده‌اند، مانند سومالی و کره شمالی.

وضعیت برخی از کشورهای دیگر در این گزارش بدین شرح است: سنگاپور رتبه ۲۶، یونان رتبه ۲۹، امارات متحده عربی رتبه ۳۰، مونتنگرو رتبه ۵۴، عربستان سعودی رتبه ۵۶، لیبی رتبه ۶۴، قزاقستان رتبه ۶۸، لبنان رتبه ۷۱، گرجستان رتبه ۷۵، ارمنستان رتبه ۸۶، کلمبیا رتبه ۸۷، عمان رتبه ۸۹، تونگو رتبه ۹۰، آذربایجان رتبه ۹۱، ترکیه رتبه ۹۲، چین رتبه ۱۰۱، مصر رتبه ۱۱۳، عراق رتبه ۱۳۲، هند رتبه ۱۳۴، پاکستان رتبه ۱۴۵ و افغانستان رتبه ۱۷۲.

از آنجا که ممکن است این اعداد و ارقام برای افرادی که با آمارهای سازمان ملل آشنایی ندارند، مبهم و گنگ باشد، بد نیست که جایگاه ایران را در بین کشورهای هم‌گروه خود نیز بسنجیم. همانطور که بیان شد، در تقسیم‌بندی این گزارش، ایران در بین کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار دارد. بین ۴۷ کشور این گروه، رتبه ایران ۴۱ است و در واقع با کشور آخر این گروه، تنها شش رتبه فاصله دارد. ضمن اینکه وقتی به ارزش و اعداد مربوط به شاخص‌ها نیز نگاه می‌کنیم، میانگین شاخص توسعه انسانی مجموعه کشورهای با توسعه انسانی بالا ۷۴۱ / ۰ و ارزش این شاخص برای ایران ۷۰۷ / ۰ است.

پایان بخش نخست.




دو روز بعد از ارائه گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌‎ای ایران، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که از نظراین کشور تحریم‌ها علیه ایران نمی‌تواند راه حلی "اساسی" برای مناقشه موجود باشد.
هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار امیدواری کرد که آژانس به صورت "منصفانه و بی‌طرفانه" نسبت به "شفاف‌سازی مسائل مهم" با همراهی بیشتر ایران اقدام کند.
گزارش جدید آژانس که روز سه شنبه (۸ نوامبر) به نمایندگان کشورهای عضو ارائه شد، با استناد به مدارک این سازمان می‌گوید که ایران آزمایش‌هایی انجام داده که با ساخت یک چاشنی انفجار هسته‌ای مرتبط است.
مقام‌های ایران این گزارش را "غیر واقعی و با انگیزه سیاسی " خوانده‌اند.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران با انتقاد از گزارش تازه آژانس گفته است که کشورش در پی تولید بمب اتمی نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است: "شیوه درست برای خروج از بن‌بست هسته‌ای ایران مذاکره و گفت‌وگو است."
با وجود این آقای هونگ به صراحت حمایت دولت چین از تحریم‌ها علیه ایران را رد نکرد. دولت چین پیش از این نیز از وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران انتقاد کرده بود، اما در شورای امنیت سازمان ملل متحد به وضع تحریم علیه ایران رای مثبت داده بود.

راه دشوار تحریم

پیش از این روسیه حمایت مسکو از تحریم‌های بیشتر علیه تهران را رد کرده و گفته بود "روسیه قصد پی‌گیری چنین طرحی را ندارد."


فرانسه و آمریکا اعلام کرده بودند که با توجه به نکاتی که در گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده، هر دو کشور وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران را در دستور کار قرار خواهند داد.
مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در پی رایزنی با دیگر کشورها برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است.
آقای تونر اتهام‌های تازه علیه ایران را "جدی" خواند و گفت: "برعهده ایران است که بالاخره به صورت شفاف و قابل اعتمادی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد گفت‌وگو شود و به این نگرانی‌ها پاسخ دهد."
جوزف لیبرمن، سناتور آمریکایی که از طرفداران اسرائیل و مخالف سرسخت حکومت ایران است، طی بیانیه‌ای گفته است که زمان آن فرا رسیده که آمریکا و کشورهای دوست و متحدش به جای فشار تدریجی، تحریم های شدیدی از جمله تحریم بانک مرکزی ایران را وضع کنند.
آلمان هم تاکید کرده است که تنها راه مقابله با برنامه اتمی ایران اعمال تحریم‌های بیشتر است.
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان در این مورد گفت: "راه درست، اعمال تحریم‌های جدی با حداکثر حمایت بین‌المللی است. ما مخالف هرگونه بحث درباره گزینه‌های نظامی هستیم."
مقام‌های ایرانی در روزهای اخیر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هدف انتقاد شدید قرار داده و او را فاقد اراده مستقل معرفی کرده‌اند.
تازه‌ترین گزارش آقای آمانو قرار است هفته آینده در جلسه شورای حکام آژانس مطرح شود، اما متن آن در اختیار ۳۵ کشور عضو این شورا قرار گرفته و به رسانه ها درز کرده است.
یوکیا آمانو در گزارش خود به تحقیقات ایران در زمینه‌هایی مانند انفجارهای نیرومند، که معمولا در ساخت چاشنی بمب اتمی کاربرد دارد، و مطالعاتی بر روی احتمال حمل کلاهک هسته‌ای توسط موشک‌های ساخت این کشور به عنوان شواهدی در مورد گرایش برنامه‌های اتمی ایران به سوی مصارف نظامی اشاره کرده، اما آقای سلطانیه رسیدگی به این موارد را خارج از وظایف آژانس دانسته است.