۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


عقب گرد کودتاچیان در مالی و مذاکرات درباره پرونده هسته ای ایران

نوشتۀ واسع محسن
ادامه کارزار های انتخاباتی در فرانسه، عقب گرد کودتاگران نظامی در مالی، گفتگوهای هند و پاکستان و پرونده هسته ای ایران از مطالب عمده امروز روزنامه های فرانسه هستند.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More 
واسع محسن
 روزنامه لوموند گزارش های مفصلی را به کارزار انتخاباتی "نیکولا سارکوزی" و "فرانسوا هولاند"، دو نامزد عمده و پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه اختصاص داده است که در آنها از تلاش هردو نامزد برای بسیج کردن شمار بیشتری از مردم به شرکت در انتخابات، در دو هفته اخیر قبل از برگزاری این انتخابات خبر میدهد.
  لوموند در یکی از این گزارش ها می نویسد "فرانسوا هولاند"- نامزد حزب سوسیالیست، برای مقابله با عدم تمایل مردم فرانسه به شرکت در انتخابات تصمیم گرفته است توجهی بیشتری به ساکنان مناطق حومه ای شهر های بزرگ مبذول دارد.
به نوشته روزنامه، وی در یک «دور حومه ای»، تلاش میکند نشان دهد بخش عمده ای از تعهدات انتخاباتی برجسته او، از جمله ایجاد ١٥٠ هزار قرار داد شغلی کمک دولت و ٦٠ هزار قرارداد کاری دیگر در بخش آموزش و پرورش، روی این مناطق متمرکز خواهد بود.
  لوموند، در یک گزارش دیگر،تلاش های متقابل "نیکولا ساکوزی"- نامزد اکثریت راست بر سر قدرت، را نیز مورد توجه قرار داده و می نویسد وی میخواهد از یکسو رأی دهندگان راست میانه و راست های افراطی را بسوی خود جلب کند و از سوی دیگر با طرح مسایل محیط زیستی سعی دارد اکولوژیست ها یا طرفداران محیط زیست را نیز با خود همراه کند.
لوموند در ادامه می نویسد "نیکولا سارکوزی" تلاش دارد با اتکا بر بحران اقتصادی در کشور های یونان و اسپانیا، رأی دهندگان فرانسوی را متقاعد کند پیروزی "فرانسوا هولاند" در فرانسه، این کشور را نیز به بحران این کشور ها دچار خواهد کرد.
     روزنامه لیبراسیون اوضاع در مالی را مورد توجه قرار داده و باعنوان درشت «مالی و تهدید اسلامگرایان» می نویسد: نظامیان کودتاچی در مالی قدرت را به یک حکومت غیرنظامی بازگرداندند اما دو گروه جنبش طوارق و اسلامگرایان، با به قبضه گرفتن شمال مالی، وحدت این کشور را تهدید می کنند.
  روزنامه در سرمقاله خود با عنوان « طرد ( کودتا)» می نویسد: درس های مهمی را از تحولات اخیر در مالی و موضعگیری کشور های منطقه و بین المللی علیه کودتاچیان میتوان آموخت. به نوشته این روزنامه، یکی از این درس ها آن است که در طول چند روز بعد از کودتا، کشور های آفریقایی که سابقه دمکراسی درخشانی هم ندارند، موفق شدند کودتاچیان را مجبور کنند قدرت را به غیر نظامیان  برگردانند و زمینه را برای یک گذار قانونمند در این کشور فراهم کنند.
  لیبراسیون در ادامه می نویسد بحران سیاسی در مالی در واقع نموداری از طرد تحولات در لیبی نیز بود و طرح این پرسش که چرا به بهای استقرار دمکراسی در این کشور، تمامی کشورهای منطقه تحت تأثیر این تحولات بروند و شمال مالی هم به شریعت اسلامی تن دهد؟
  لیبراسیون در گزارشی دیگری که به تهدید اسلامگرایان گروه القاعده در شمال مالی اختصاص داده می نویسد این تهدید اکنون مرزنمی شناسد و بیشتراز پیش موجب نگرانی الجزایر شده است.
    روزنامه فیگارو هم سراغ روابط هند و پاکستان را گرفته و نگاهی دارد به دیدار روز یکشنبه آصف علی زرداری- رئیس جمهور پاکستان، با من موهن سینگ- نخست وزیر هند، در دهلی نو که طی آن دهلی بر اسلام آباد فشار آورده است کار با تروریست های این کشور را یکسره کند.
  فیگارو می نویسد از هفت سال بدین سو این اولین بار است که یک رئیس جمهور پاکستان از هند دیدار می کند و علیرغم اعلام غیررسمی بودن آن، این دیدار نقطه عطفی در روابط سرد هردو کشور از زمان حملات تروریستی شهر مومبای در هند در سال ٢٠٠٨ محسوب میشود.
  بگفته یک مقام رسمی هند، در حالیکه دهلی نو هرگونه پیشرفت در روابط هردو کشور را با تلاش پاکستان در حل مساله تروریسم مربوط میداند ظاهرا هردو کشور توافق دارند دیگر ضرورتی برای حفظ نزدیک به ٢٠ هزار نظامی هردو کشوردر مرتفع ترین نواحی مرزی در شمال کشمیر مورد منازعه وجود ندارد.
  روزنامه لوموند،  یکی از گزارش های  امروز خود را به بررسی این موضوع اختصاص داده است که چگونه غرب و ایران در هفته های گذشته تلاش کردند محلات مورد نظر خود را برای از سرگیری مذاکرات هسته ای میان کشور های گروه ١+٥ و ایران به همدیگر بقبولانند.
  بعد از شهر های اسلو، ژنو و وین، هیلاری کلینتن، وزیر خارجه آمریکا، رسما از استانبول بعنوان محل مناسب برای برگزاری این مذاکرات نام گرفته بود اما مقام های ایرانی بدلیل حمایت ترکیه از مخالفان بشار اسد در سوریه، سعی کردند بغداد یا پکن را جایگزین استانبول کنند، شاید با این امیدواری که از حمایت چین برخوردار گردند.
  لوموند در بخشی از این گزارش می نویسد: رسانه های روسیه گزارش داده اند باراک اوباما، طی پیامی از طریق روسیه  به ایران هشدار داده است مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب- که بنابر آخرین گزارش های رسیده از منابع اروپایی و ایران، در استانبول برگزار خواهد شد- «آخرین شانس» برای جلوگیری از تحقق یک سناریوی نظامی علیه این کشور خواهد بود.


تنش ها بر سر نامزدی عمر سلیمان، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مصر، در انتخابات

نوشتۀ واسع محسن
آخرین گزارش های رسیده از مصر حاکی از آن است که نامزدی عمر سلیمان- رئیس پیشین سرویس های اطلاعاتی مصر در دوره حسنی مبارک در انتخابات مصر، موجب افزایش تنش ها میان گروه های سیاسی مصر و گروه اخوان المسلمین شده است.

خیرات الشاطر، نامزد گروه اخوان المسلمین برای انتخابات آینده ریاست جمهوری در مصر امروز در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «مصری ها برای این دست به فداکاری نزده اند تا معاون حسنی مبارک قدرت را در دست بگیرد». وی در ادامه، نامزدی عمر سلیمان در انتخابات مصر را موجب شرمندگی انقلاب مصر توصیف و تهدید کرد بعنوان اعتراض علیه این اقدام مردم را به خیابان ها خواهد کشاند.
گروه اخوان المسلمین که اکثریت پارلمان مصر را در اختیار دارد اکنون در تلاش است با معرفی خیرات الشاطر در انتخابات، به پست ریاست دولت نیز دست پیدا کند.
خبرگزاری فرانسه می نویسد این تلاش ها نه تنها انتقاد گروه های سیاسی مصر که عکس العمل افرادی در داخل این گروه را نیز برانگیخته است و تسلط اخوان المسلمین بر کمیسیون تدوین قانون اساسی این کشور نیز بشدت به این نگرانی ها افزوده است.
اخوان المسلمین در پاسخ به این انتقادات می گوید، حزب آزادی و عدالت مربوط به این گروه با کسب پیروزی در انتخابات پارلمانی، از مشروعیت دمکراتیک برخوردار است.
عمر سلیمان، بنوبه خود اسلامگرایان را متهم کرد تلاش دارند برای انصراف او از شرکت در انتخبات او را تهدید کنند.
وی با تکذیب این گمانه زنی ها که گویا جناح نظامیان حاکم بر مصر از او حمایت می کنند و او تصمیم دارد نظام پیشین را در مصر احیا کند گفت: برنامه او نجات کشور از چنگال هرج و مرجی است که از یک سال بدین سو مصر را فراگرفته است.
همزمان با این تنش ها گروه اخوان المسلمین یک نامزد دیگر را نیز برای شرکت درانتخبات ریاست جمهوری مصر معرفی کرده است. گفته میشود اخوان المسلمین به این دلیل دست به این اقدام زده است که احتمالاتی در مورد لغو نامزدی خیرات الشاطر بدلیل محکومیت او بزندان در دوره حسنی مبارک مطرح شده است.
شماری ازدیگر چهره های سیاسی مصر از جمله احمد شفیق- آخرین نخست وزیر دوره حسنی مبارک و عامر موسی- وزیر خارجه و رئیس پیشین اتحادیه عرب، نیز در میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مصر دیده می شوند.
گفته میشود با پایان دوره نامزدی ها شمار نامزدان انتخابات به ٢٣ تن میرسد .



بازدید از موزۀ هدایت، هنوز یک رؤیاست

نوشتۀ دلبر توکلی
به رغم عبور آثار هدایت از سانسورهای نظام جمهوری اسلامی، تا امروز تبدیل خانه هدایت به موزه همچنان تحقق پیدا نکرده است. با آن که در تمام این سال ها جهانگیر هدایت، پیگیری‌های بسیاری در این زمینه انجام داده است و دوست داران هدایت مطالب بسیاری در این خصوص نوشته اند اما بازدید از موزه هدایت، هنوز یک رویاست.

از دربِ ورودی سمت میدان "گامبتا" که وارد گورستان معروف "پرلاشز" در پاریس می شوی چهارراه اول را که رد کردی در چهار راه دوم به سمت راست می پیچی و دوباره سمت راست ، صادق خان، همان جا زیر یک درخت خوابیده است. با روکشی از سنگ مشکی و تصویری از" بوف" که جای دو نقطه "هدایت" نشسته است.
صادق هدایت از جمله نویسندگانی بود که پس از استقرار جمهوری اسلامی، برخلاف فضای مخالفی که علیه او وجود داشت، به جامعۀ ایرانی برگشت. اگرچه انتشار کتاب‌هایش ممنوع‌ بود اما بحث هدایت به شکل گسترده ای جامعه را فراگرفت و نوعی رویکرد عمومی برای شناخت دوبارۀ او و آثارش پدید آمد.
با آن که پاره ای از آثار هدایت از سال ١٣٧٢ در ایران اجازه تجدید چاپ پیدا کرد اما در دو دهه گذشته برای خواندن کتاب‌های بدون سانسور او بسیاری از دوستداران هدایت، پیرزنی را که مقابل درب اصلی دانشگاه تهران، کنار"کفش ملی" هر روز از صبح تا شام بساط فروشِ کتاب پهن می کرد، بخوبی بیاد دارند؛ زنی که کتاب های دست اول هدایت را از او می شد خرید.
مطبوعات فرهنگی همه جور بحثی دربارۀ او راه انداختند و از آثار این نویسنده حرف زدند. دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها «بحث هدایت» برگزار کردند. تحلیل‌هایی که ابتدا در دانشکده‌ها به صورت سخنرانی ارائه شد بعدها پایه بحث های اساسی‌تر دربارۀ آثار هدایت قرار گرفت؛ فرهنگسراها نیز به مناسبت های مختلف بحث هدایت راه انداختند. کتاب های زیادی درباره هدایت و آثار او نوشته و منتشر شد.
از جمله اولین کتاب هایی که دربارۀ هدایت منتشر شد «آشنایی با صادق هدایت»- "م. ف. فرزانه" بود که ابتدا در خارج از کشور منتشر شد. چنانکه بعدها "همایون کاتوزیان" هم کتابی دربارۀ او نوشت و «هشتاد و دو نامه صادق هدايت به حسن شهيد نورايي» را "ناصر پاکدامن" منتشر کرد .
کم کم فضا کمی باز تر شد و حتا یک نسخۀ «بوف کور» به خط خود هدایت منتشر شد.
در صدمین سالروز تولد هدایت نیز اتفاقات خوبی افتاد. "جهانگیر هدایت" پسر سرلشکر عیسی و برادرزادۀ صادق هدایت، یک کتاب عکس و سپس مجموعۀ کارت پستال های او را منتشر کرد؛ اینها کارت پستال‌هایی بود که هدایت در ایام تحصیل در فرانسه برای دوستان و کسانش فرستاده بود. او به کارت پستال علاقه ویژه‌ای داشت.
انتشار آثاری در مورد هدایت ادامه پیدا کرد و جهانگیر هدایت در یکی از سخنرانی‌هایش خبر داد که یادداشت های پدرش را با عنوان «سی و شش روز با صادق هدایت» منتشر خواهد کرد؛ این کتاب شامل یادداشت‌هایی است که سرلشکر عیسی هدایت به هنگام تحصیل در فرانسه نوشته بود.
هر دو برادر که به طور همزمان در فرانسه تحصیل می کردند، سی و شش روز با یکدیگر بودند. عیسی هدایت همه اتفاقات آن روزها را بی کم و کاست یادداشت کرده بود.
اما با همه این اتفاقات و عبور آثار هدایت از سانسورهای نظام جمهوری اسلامی تا امروز تبدیل خانه هدایت به موزه همچنان تحقق پیدا نکرده است. با آن که در تمام این سال‌ها جهانگیر هدایت، پیگیری های بسیاری در این زمینه انجام داده است و دوست داران هدایت مطالب بسیاری در این خصوص نوشته اند و به نوعی اعتراض خود را اعلام کرده اند اما بازدید از موزه هدایت، هنوز یک رویاست.
خانه ای که موزه نشد
«در زندگی زخم‌هایی هست که مثل خوره روح را آهسته و در انزوا می‌خورد و می‌تراشد»... کتاب بوف کور هدایت با این جمله شروع می شود و حال سی سال است که لوازم به جا مانده از این نویسنده در انبار موزه رضا عباسی در تهران، خاک می خورد. قرار بود خانه هدایت تبدیل به موزه شود.
از خیابان سعدی تهران به سمت ضلع جنوب شرقی بیمارستان امیراعلم ، به خانۀ پدری صادق هدایت (١۳٢۹-١٢٨١.ش) واقع در خیابان شهید تقوی (خیابان هدایت) می‌رسیم. خانه‌ای که در تاریخ ٢٦ مهر ماه سال 1387 در فهرست آثار ملّی ایران به ثبت رسیده است.
این خانه توسط رضا قلی خان هدایت (نیّرالمُلک) - پدر بزرگ صادق هدایت و ادیب و شاعر دوران محمّد‌شاه و ناصرالدّین شاه قاجار، ساخته شد و بعد به پسرش هدایت قلی اعتضادالمُلک -پدر صادق هدایت، رسید. دوران نوجوانی و جوانی صادق هدایت در این خانۀ قاجاری سپری شد.
اعتضادالملک این خانه را در سال ١۳٢۳ش. فروخت و در سال ١۳۵۳ این خانه توسط دولت وقت به منظور تبدیل به یک مرکز ادبی خریداری شد.
امّا در نهایت تحت مالکیت بیمارستان امیراعلم درآمد و مدتی به مهد کودک فرزندان کارکنان این بیمارستان (مهد کودک صادقیه) تبدیل شد و اکنون نیز به عنوان کتابخانۀ بیمارستان امیراعلم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که به هیچ یک از علاقه‌مندان اجازۀ بازدید از این خانه داده نمی‌شود، مگر با گذر از مسیر پُر پیچ و خم حراست.
 



دومین ناو هواپیمابر آمریکا راهی خلیج فارس شد

ناو هواپیمابر "انترپرایز" که با سوخت هسته‌ای حرکت می‌کند، برای پیوستن به ناو آبراهام لینکلن راهی خلیج فارس شد. این برای چهارمین بار در ۱۰ سال گذشته است که آمریکا همزمان دو ناو را در منطقه مستقر کرده است.
نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه (۹ آوریل / ۲۱ فروردین) اعلام کرد که در پی افزایش تنش‌ها بر سر برنامه‌های هسته‌‌ای ایران، دومین ناو هواپیمابر خود را برای استقرار در خلیج فارس راهی منطقه کرده است.
به گفته‌ی امی دریک فراست، از فرماندهان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، ناو "یو اس اس اینترپرایز" که با سوخت هسته‌ای حرکت می‌کند، به ناو "آبراهام لینکن" می‌پیوندد که هم‌اینک در خلیج فارس حضور دارد. این مقام ارتش آمریکا همچنین یادآور شد که این برای چهارمین بار در یک دهه‌ی گذشته است که نیروی دریایی آمریکا به طور همزمان دو ناو را در منطقه مستقر کرده است.
گفته می‌شود، این دو ناو هواپیمابر در مسیر تنگه هرمز به گشت‌زنی خواهند پرداخت و همچنین از عملیات نظامی آمریکا در افغانستان و مبارزه با تهدیدهای دزدان دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن پشتیبانی خواهند کرد.
مقام‌های ایرانی پیش‌تر تهدید کرده بودند که در صورت تحریم نفت ایران، با بستن تنگه هرمز مانع تردد نفتکش‌ها و صادرات نفت کشورهای این منطقه خواهند شد. ۴۰ درصد از نفت مورد نیاز جهان از این تنگه صادر می‌شود و تهدیدهای ایران سبب شده است که ایالات متحده آمریکا بتواند حضور و تقویت ناوگان خود در منطقه را، زیر عنوان حفاظت از امنیت کشتی‌رانی در آب‌های آزاد، توجیه کند.

"نماد عظیم قدرت در منطقه"
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در اوایل سال جاری میلادی از اعزام ناو "یو اس اس انترپرایز" به منطقه خلیج‌فارس خبر داده و تأکید کرده بود که این ناو "به نماد عظیم قدرت در این بخش از دنیا بدل خواهد شد."
ناو "انترپرایز" که قدیمی‌ترین و نخستین ناو هواپیمابر اتمی آمریکا است، حدود ۵۰ سال پیش ساخته شده است. قرار است این آخرین مأموریت این ناو باشد و سپس تا پایان سال جاری از خدمت خارج شود.
ناو هواپیمابر مجهزی که جایگزین ناو "انترپرایز" خواهد شد، ناو "یو اس‌اس جرالد فورد" است که تا سه سال دیگر آماده شده و به ناوگان ایالات متحده خواهد پیوست.
در همین حال روزنامه‌ی "واشنگتن پست" در ماه ژانویه با استناد به مدارکی از عزم آمریکا برای ساخت و اعزام یک سکوی شناور به خاورمیانه خبر داده بود. در گزارش این روزنامه آمده بود که وزارت دفاع آمریکا با سرعت زیاد سرگرم تجهیز این پایگاه شناور است و احتمال می‌رود خلیج‌فارس حوزه عملیاتی آن باشد.
این روزنامه یادآور شده بود، گرچه ناوگان پنجم آمریکا در منامه به همراهی دست‌کم دو ناو هواپیمابر در خلیج‌فارس قابلیت مقابله با هر تهدیدی را دارد و اعزام یک پایگاه شناور تغییری مهم در توان دریایی آمریکا به وجود نمی‌‌آورد، اما این پایگاه شناور اهمیتی ویژه برای عملیات مخفی آمریکا خواهد داشت.




مایک والاس، مصاحبه‌گر شاه، خمینی و احمدی نژاد درگذشت

مايک والاس که به خاطر بيش ازچهل سال خبرنگاری و تهيه گزارش برای برنامه خبری – تحليلی « ۶۰ دقيقه» شهرت فراوانی داشت شنبه شب در سن نود و سه سالگی درگذشت.
او با شماری از شخصيت های سياسی و رهبران جهان و ایران از جمله محمد رضا پهلوی، آخرين پادشاه ايران، آيت الله خمينی بنيادگذار جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران مصاحبه کرد.
شبکه خبری « سی بی اس» که تهيه کننده برنامه های تحقيقی و تحليلی « ۶۰ دقيقه » بود در بيانيه ای به مناسبت درگذشت مايک والاس نوشت: « او به مدت نيم قرن از طريق گزارش های تحقيقی خود به جنگ سياستمداران فاسد، هنرمندان جعلی و ديوانسالاران پنهانکار رفت.»
گروه کثيری از مديران و خبرنگاران قديمی و برجسته رسانه های آمريکايی از فعاليت خبرنگاری مايک والاس قدردانی کرده ، تبحر وی را در فعاليت حرفه ای و اشتياق سيری ناپذيراش در جستجوی حقيقت را ستودند.
به گزارش سی ان ان، مايک والاس از دهه ۱۹۶۰ از جمله خبرنگاران شناخته شده در رسانه های آمريکا بود و قبل از آغاز کار برای برنامه « ۶۰ دقيقه »در پوشش خبرهای جنگ ويتنام شرکت فعالی داشت. برنامه « ۶۰ دقيقه » که در سپتامبر سال ۱۹۶۸ آغاز به کار از همان آغاز راه مايک والاس را همراه خود به صفحه تلويزيون آورد.
در تقدير از نقش وی در تثبيت اين برنامه تحليلی گفته اند که بسياری از گزارشهای مايک والاس پوشش مهمترين حوادث سياسی و خبری چند دهه گذشته بوده اند.
از سال ۲۰۰۶ مايک والاس از کار مستمر و روزانه برای برنامه « ۶۰ دقيقه» کناره گيری کرد و هر از چند گاهی به عنوان گزارشگر پيشکسوت در اين برنامه ظاهر می شد. وقتی از وی می پرسيدند که چه زمانی قصد داری بازنشسته شوی در پاسخ می گفت « وقتی که انگشت های شصت پاهايم رو به بالا بايستند.»
مايک والاس در ماه مه ۱۹۲۸ با نام « مايرون والاس» در بروکلين ماساچوست متولد شد . پدرش صاحب يک مغازه خوارو بار فروشی بود. او در دوران تحصيل به ورزش و موسيقی علاقه داشت. اما در دوران دانشجويی با فعاليت در راديو دانشگاه ميشيگان به کار خبرنگاری علاقمند شد.
او در سالهای جنگ جهانی دوم جزو افسران امور خبری و رسانه ای ارتش آمريکا بود. در سال ۱۹۵۱ به شهر نيويورک نقل مکان کرد و به شبکه خبری « سی بی اس » پيوست . خودش گفته بود که مرگ پسراش در يک حادثه کوهنوردی در سال ۱۹۶۲ زندگی وی را به کلی دگرگون کرد و از آن پس وی تصميم گرفت تمام زندگی و فعاليت حرفه ای خود را به خبر و خبرنگاری اختصاص دهد.

دیدار با رهبران ایران
مایک والاس با محمد رضا پهلوی، آیت الله خمینی و محمود احمدی نژاد گفتگو کرده است.
محمد رضا پهلوی در مصاحبه ای زمانی که مايک والاس از واژه «خليج» استفاده می کند، به وی می گويد مگر در مدرسه به وی ياد ندادند که نام واقعی خليج فارس است، حال بقيه هر چه می خواهند بگويد.


مایک والاس در خلال مصاحبه با آيت الله خمينی که شخصيتی بسيار جدی و چهره بسيار خشنی داشت توانست رهبرانقلاب اسلامی ايران را به خنده بياندازد. وی از خمينی پرسيد که در مورد حرفهای انور سادات، ربهر سابق مصر، که او را يک ديوانه خطاب کرده چه نظری دارد. آيت الله خمينی با لبخند در پاسخ خود به درستی پيش بينی کرد که سادات به قتل خواهد رسيد.
وی همچنین در گفتگویی از آیت الله خمینی در مورد آزادی گروگان های آمریکایی پرسیده بود. مترجمی به وی می گوید ما خواستار بازگشت شاه هستیم تا به خاطر جنایاتش محاکمه شود.



مايک والاس بيست و يکمين جايزه « امی اواردز » خود را در سال ۲۰۰۶ به خاطر مصاحبه با محمود احمدی نژاد رييس جمهور ايران برد.
وی در مصاحبه از آقای احمدی نژاد می پرسد که چه خصوصيتی در جرج بوش، رئيس جمهور آمريکا را می پسندد. وقتی  آقای احمدی نژاد به او می گوید فکر می کنید چی باید بگم؟،والاس  با خنده می گويد من مطئمنم می توانید به این پرسش پاسخ دهید، اگر جرات و شهامت داشته باشيد می توانيد بگوييد.



آقای احمدی نژاد نيز با لبخند پاسخ می دهد حالا شما می خواهید درس جرات و شهامت به ما بدهيد.
او در طول فعاليت پنجاه ساله خود در عرصه خبر و خبرنگاری جوايز فراوانی را دريافت کرد . او  چندين کتاب نيز نوشته است و برای کمک به طرحهای تحقيقاتی و آموزش خبرنگاری در دانشگاه ميشيگان يک بنياد خيريه را تاسيس کرده بود.



سعيد عبدالمجيد: «آری هان» چون يهودی بود از پرسپوليس اخراج شد

پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران، موجی پرشتاب از خروج خبرنگاران آغاز شد که همچنان ادامه دارد. روندی که محدود به خبرنگاران حوزه سياست نمی شود و ساير عرصه ها، حتی ورزش را نيز در برمی گيرد.
  سعيد عبدالمجيد آخرين خبرنگار ورزشی است که از ايران خارج شده و درخواست پناهندگی کرده است.
  او در گفت و گو با راديو فردا، درباره سوابقش در رسانه های ورزشی می گويد: «از سال ۷۹ با هفته نامه فانوس به سردبيری آلبرت کوچويی شروع به همکاری کردم. پس از آن به پيشنهاد دکتر انصاری فرد (مدير روابط عمومی وزارت ورزش) در روزنامه پيروزی مشغول بکار شدم. سپس در اکثر روزنامه ها از جمله البرز، ۹۰، نگاه ورزشی، استقلال جوان، افتخار و ... قلم زدم.»
  سعيد عبدالمجيد که مدتی در بخش ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان و خبر جام جم بوده، در چند باشگاه ليگ برتری نيز به عنوان مشاور مديرعامل يا مشاور مطبوعاتی فعاليت کرده است.
  او به طور مشخص از باشگاه های ملوان بندر انزلی در دوران مديريت سعدالله طهماسبی، شيرين فراز کرمانشاه با مديريت فرمان کريمی، پرسپوليس (در دو دوره مديريت انصاری فرد و داريوش مصطفوی)، داماش گيلان (امير عابدينی)، استيل آذين با حسين هدايتی و هما تهران (رضا درويش) نام می برد.

 علت خروج شما از ايران و درخواست پناهندگی تان چه بود؟
اين روزها خروج از ايران دليل نمی خواهد و پرداختن به آن تکرار مکررات است. نگاهی به کارنامه من نشانگر قلم انتقادی ام است. متاسفانه يا خوشبختانه آنقدر از رخدادهای پشت پرده اطلاع داشتم که برای آقايان دردسر ساز شوم.
حرفه روزنامه نگاری برای حکومت ايران ضد ارزش است، مگر آنان که از جنس خودشان و مجيز گوی ولايت باشند. متاسفانه من به عنوان يک شهروند هم قادر به بازگشت نيستم، زيرا پس از انتخابات دستگير و راهی زندان اوين شدم. پس از سپردن وثيقه و آزادی با توجه به حکم سنگين صادر شده، قيد وثيقه ام را زده و از ايران خارج شدم.

آيا از بين همکاران شما در رسانه های مختلف، خبرنگاران ديگری هم هستند که با مشکلات مشابهی مواجه باشند و قصد خروج از ايران را داشته باشند؟
قريب به اتفاق همکارانم که از جنس مردم هستند، به دنبال روزنه اميدی برای خروج از ايران می گردند. يقيناً اگر بستر مناسب مهيا باشد جمع کثيری از همکاران و حتی مردم ترک ديار می کنند.

 آيا در حوزه کاری شما که ورزشی است، اخبار يا مسائلی وجود دارد که امکان پوشش آن در ايران وجود نداشته باشد؟
مسائل بسياری که نمی توان در ايران پوشش داد را در دل دارم. پشت پرده هايی مثل لابی های متعدد مديران رده بالا و البته سياسی، فساد های رنگارنگ از ابتدايی ترين تا حساس ترين اتاق های فدراسيون و باشگاه ها، فساد های پر رنگ در کميته داوران، فساد های برجسته کميته انضباطی. يا روابط ميان مديران و بازيکنان و با اهرم های بيرون گود.

شما در ايران از منتقدان قطع همکاری مبهم پرسپوليس با آری هان سر مربی سرشناس هلندی اين تيم بوديد که اتفاقاً نتايج خوبی کسب کرده و از آن مهم تر، فوتبال تماشاگر پسندی ارائه می کرد. آيا ماجرای رفتن او هم به سرفصل هايی که در سوال قبلی ذکر کرديد، ارتباط داشت؟

 هنوز چند هفته از حضور اين سرمربی پرآوازه در ايران نگذشته بود که حذف او کليد خورد. يک روز برچسب دلالی بر پيشانيش چسباندند، سپس او را متهم به فساد جنسی کردند و در آخر هم به بهانه يهودی بودنش از اطلاعات و حراست نامه آمد که او بايد هر چه سريعتر از ايران برود.
به راحتی هر چه تمام تر، پول هنگفتی هدر رفت تا آری هان به خانه باز گردد. بارها به اتفاق مصطفی قنبرپور (بازيکن سابق پرسپوليس) و جعفر سعيدی (سر مربی فوتسال پرسپوليس) به محمدحسن انصاری فرد مديرعامل پرسپوليس گفتيم تحمل کند تا فشار ها کم شود، اما اين دليل آخر يعنی يهودی بودن آری هان، جايی برای پافشاری باقی نگذاشت.
به اين ترتيب آری هان پس از حضوری کوتاه با انواع و اقسام اتهام های اخلاقی و مذهبی، ناگزير شد از ايران برود. حمايت های همه جانبه من از آری هان در مطبوعات باعث شد پس از برکناری انصاری فرد مدتی اجازه ورود به ساختمان باشگاه پرسپوليس را نداشته باشم. حتی از طرف آقای بيادی (رئیس هيات مديره وقت پرسپوليس) و حبيب کاشانی به دفتر شورای شهر تهران احضار شدم و ايشان با صراحت از منع حضورم در پرسپوليس گفت.

زلاتکو کانچار هم در پرسپوليس سرمربی موفقی بود، ضمن اين که پيشينه درخشانی داشت. کاشانی چرا او را برکنار کرد؟
کرانچار سرمربی پرآوازه کروات به دليل اتهام اعتياد به الکل جای خود را به علی دايی داد. همين کرانچاری که سپاهان را از نيمه راه ليگ اين فصل، به صدر جدول رسانده است.

 بحث دلالی و فساد مالی در فوتبال ايران هميشه پر رنگ بوده و توجه رسانه ها را به خود جلب کرده، در اين باره چه صحبتی داريد؟
 دلالی و فساد مالی  که در اين روزها همه از آن سخن می گويند، موضوع تازه ای نيست. منتها اين روزها بنا به اقتضای شرايط و برای منحرف کردن افکار عمومی، بيش از حد به آن پرداخته می شود. بدنه اجرايی فوتبال ايران در دستان همين دلالان است، دلالانی که يقيناً دستشان در دستان مديران بالايی است. البته اين معضل مخالفانی هم دارد. انسان های شريفی همچون دکتر سيار کارشناس توانای داوری که فقط به جرم اعتراض به فساد برخی داوران و افشای اسنادی در اين خصوص، به کل از صحنه فوتبال و داوری آن هم به دستور همين مديران به ظاهر مخالف دلالی، حذف شد!

 علت ورود نظاميان و روحانيون به عرصه فوتبال را چه می دانيد و چرا حضور آنها در فوتبال از بقيه رشته های ورزشی پر رنگ تر است؟
وقتی با فوتبال ثروت، شهرت و مقام را يکجا به دست بياوری، چه کسی حاضرخورتر از نظاميان سپاه پاسداران و روحانيون. جالب اينکه باشگاه های خصوصی که اين روزها خيلی از آنها گفته می شود هم توسط همين نظاميان و سياسيون پيشين اداره می شود.
همين افرادی که امروز خادمين فوتبال خصوصی خوانده می شوند، من می دانم که ثروتشان از چه راهی به دست آمده و هر روز هم بيشتر می شود. لازم به ذکر است حاضر به اثبات ادعاهايم با ادله مستند هستم.
افرادی از جمله حجت الاسلام عليپور که حتی پس از افشای فساد های چند گانه مالی اش، همچنان صندلی خود را حفظ کرد.

گفتيد با حسين هدايتی هم در استيل آذين همکاری داشته ايد. درباره او، ميزان ثروت و فعاليت های اقتصادی اش مطالب ضد و نقيضی در رسانه ها منتشر شده. چه توضيحی درباره او می توانيد به مطالبی که تاکنون منتشر شده است، اضافه کنيد؟
  هدايتی را انسان خوبی ديدم. ثبات شخصيتی داشت اما او عليرغم زرنگی های خاص خودش در دنيای فوتبال ساده لوحی بيش نبود و برای همين هيچ وقت موفق نيست. خودش چيزی از گذشته بروز نمی داد.
اما اين را مطمئن هستم که شغل های او از جمله تجارت استيل، آهن، قماش و غيره بيشتر جنبه نقاب دارد. هدايتی در اکثر پروژه های عظيم، جزو سهامداران عمده به حساب می آيد. پی بردن به ثروت او کار ساده ای نيست اما همين بس که او مدت ۴۰ ماه يکی از مسئولان خريد تسليحات جنگی ايران در جنگ با عراق بوده است.

 در چه صورتی حاضريد به ايران بازگرديد؟
  من با افتخار فرياد می زنم که يک ايرانی هستم، کشوری که قدمتی بيش از هفت هزارسال دارد. يقين داشته باشيد روزی که ايران آزاد شود لحظه ای برای بازگشت درنگ نمی کنم.



قبول دوباره استانبول برای مذاکره، نشانه انزوای سياسی ايران

 بعد از سفر ناگهانی علی باقری معاون  بين المللی شورای امنيت ملی ايران به بغداد در روز سه شنبه سوم آوريل، ظاهرا انجام مذاکرات با گروه ۱+۵ در استانبول منتفی، و جستجو برای يافتن محل تازه ای به اين منظور، آغاز شد.
  قبول مجدد انجام مذاکرات در استانبول، بخصوص بعد از انتقاد تند اردوغان از «بی صداقتی دولت ايران»، نشانه عمق انزوای سياسی جمهوری اسلامی و عقب نشينی اجباری تهران بعد از اتخاذ مواضع تهاجمی حساب نشده، در مناسبات خارجی است.
  يک روز بعد از سفر هفته گذشته باقری به بغداد، منابع رسانه ای محافظه کاران ( تابناک ) تغيير محل از پيش توافق شده مذاکرات از استانبول و امکان انجام گفتگو ها در بغداد را نشانه «قدرت و تنوع مناسبات خارجی جمهوری اسلامی و شکست سياست منزوی ساختن ايران در منطقه» معرفی کردند.
روز چهارشنبه ۴ آوريل خانم کلينتون وزير خارجه آمريکا ضمن سخنانی در واشنگتن ايران را به وقت کشی متهم کرد و اعلام داشت زمان برای حل مسالمت آميز برنامه اتمی ايران نا محدود نيست.
  روز پنجشنبه ۵ ماه آوريل اردوغان نخست وزير صريح الحجه ترکيه ضمن انتقادات تند و بی سابقه ای جمهوری اسلامی را به وقت کشی در مذاکرات اتمی متهم کرد و مدعی شد:«  به دليل بی صداقتی، ( مسئولان ) ايران وجحه خود را در جهان از دست ميدهد.»

در همان روز وزارت خارجه ترکيه رسما اعلام داشت که بهمن حسين پور دشتگلی سفير جمهوری اسلامی را احضار و نسبت به اظهارات اخير پاره ای از مسئولان ايران در مورد ترکيه، از وی توضيح خواسته شده است.
  روز جمعه ۶ ماه آوريل علی باقری که در عمل مسئول اصلی تدارک زمينه مذاکرات و حصول توافق های اوليه با گروه ۱+۵ است، با «اميد ياردين»، سفير ترکيه در تهران در محل شورای امنيت ملی ايران ديدار کرد. ( سايت خبری انتخاب )
  روز يکشنبه ۸ ماه آوريل خبرگزاری رويترز به نقل از پرس تی وی، رسانه انگليسی زبان جمهوری اسلامی، اعلام داشت که مذاکرات اتمی ايران با گروه ۱+۵ در استانبول برگزار خواهد شد. اين خبر متعاقباً از سوی ساير رسانه های  ايرانی و بين المللی تکرار و مفاد آن از جانب ايران تکذيب نشد.
  سايت خبری «انتخاب » و ساير رسانه های وابسته به محافظه کاران ( رجا نيوز ) مدعی شدند که داوود اغلو وزير خارجه ترکيه طی يک تماس تلفنی با سعيد جليلی در جمعه شب و از راه ارسال « پيام محرمانه » بخاطر تندی اردوغان عليه جمهوری اسلامی، از جانب وی عذر خواهی کرده است!
  به دلايل کاملا روشن و غير قابل ترديد، «عذر خواهی» ترکيه از ايران توسط وزير خارجه آن کشور فاقد اساس و منطق قابل پذيرش است.
  ضمن اينکه نخست وزير ترکيه به هيچ دليلی در طول ده سال گذشته که به قدرت رسيده از جانب خود و دولت ترکيه از هيچ کشور خارجی به هيچ بهانه ای عذر خواهی بعمل نياورده، حتی در صورت انجام اين عمل برای نخستين بار نيز، وزير خارجه ايران ميبايد گيرنده اين پيام ميبود و نه دبير شورای امنيت ملی که طرف رسمی ديپلماسی ايران در رابطه با کشور های خارجی نيست.
  در ضمن، احضار سفير ايران در ترکيه و توضيح خواستن از وی به دليل طرح مطالب انتقادی از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی ( علی لاريجانی رييس مجلس ) و تکرار مواضع مشابه از سوی رسانه های محافظه کاران، حاکی از نارضايتی و خشم مقامات ترکيه از رفتار ايران است، و نه ارتکاب خطا و عذر خواهی ترکيه از ايران.
  نخست وزير ترکيه طی سخنان تند خود در آنکارا صريحاً ياد آور شده بود که قصد ترکيه از داخل شدن در پرونده اتمی جمهوری اسلامی کمک به کشور همسايه بوده و نه امتياز گيری از کشور های خارجی به اين مناسبت.
  ديدار روز جمعه علی باقری با سفير ترکيه نيز نه به دليل احضار سفير ترکيه، که با ابتکار و در خواست جمهوری اسلامی و با دعوت از سفير ( برای  آشتی) صورت گرفته. در غير اين صورت و در صورت احضار،  وی نيز ميبايد توسط وزارت خارجه فرا خوانده ميشد و نه شورای امنيت ملی جمهوری اسلامی.
  مجموعه تحولات يک هفته گذشته در رابطه با پرونده اتمی، مذاکرات ايران با گروه ۱+۵، روند هدايت مناسبات خارجی ايران، تصميم به تغيير محل مذاکرات از استانبول- به دليل نارضايتی از مواضع ترکيه در قبال سوريه، و بعد، اجبار در قبول مجدد استانبول برای انجام مذاکره، نشانه عدم تمرکز و هماهنگی در نهاد های تصميم گيری، اتخاذ تصميمات نسنجيده بدون در نظر گرفتن هزينه های جانبی، و بالاتر از همه، و در نقطه عکس تبليغات رسانه ای در تهران، نشانه عمق انزوای سياسی جمهوری اسلامی در منطقه است.

بی ترديد در صورت حضور در استانبول برای مذاکره با گروه ۱+۵ ، جمهوری اسلامی در ابتدا، جنگ روانی اين مذاکرات را به حريف واگذار کرده و در بهترين شرايط حمايت کامل ميزبان را نيز از مواضع خود را از دست داده است.





گونتر گراس، عنصر نامطلوب در اسرائیل، مورد ستایش حکومت ایران

چند روز پس از انتشار نثری شعرگونه از گونتر گراس، نویسنده و شاعر آلمانی برنده جایزه نوبل ادبیات که در آن «توان هسته‌ای اسرائیل» و «لفاظی‌های» سران اسرائیل را در مورد گزینه نظامی در برابر تأسیسات هسته‌ای ایران مورد انتقاد قرار داده  و وقوع جنگی در منطقه را فاجعه‌بار نامیده‌است، اکنون که دولت اسرائیل آقای گراس را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده‌است، این ماجرا ابعادی تازه گرفته‌است.
الی ییشای، وزیر کشور اسرائیل که از سران حزب راستگرای مذهبی «شاس» است، یکشنبه اعلام کرد که گونتر گراس از دیدگاه اسرائیل «عنصر نامطلوب» توصیف شده‌است.
وزارت کشور اسرائیل در بیانیه یکشنبه خود تأکید کرد که اطلاق عبارت «عنصر نامطلوب» در مورد گونتر گراس به راستی «شایسته» اوست زیرا وی از حامیان هیتلر نیز بوده‌است.
در دستور وزارت کشور اسرائیل همزمان با «نامطلوب» توصیف شدن گونتر گراس، هر گونه ورود این نویسنده آلمانی از این مقطع زمانی به بعد به خاک اسرائیل نیز «ممنوع» اعلام شده‌است.
به‌نظر می‌رسد که وزیر کشور اسرائیل مجری دستورهای نخست وزیر کشور خود بوده است؛ بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه گذشته در اقدامی بی سابقه به این نثر شعرگونه گونتر گراس واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای گفته بود که خوب است که آقای گراس با اقدام خود که جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل را مقایسه کرده‌است، «شرم کند».
الی ییشای، وزیر کشور اسرائیل در بیانیه شخصی خود نیز یکشنبه نوشت «گراس با این کار خود بر آتش کینه علیه کشور و ملت اسرائیل دمیده‌است تا موجب پیشبرد همان اندیشه‌هایی شود که زمانی که عضو اس‌اس بوده‌است، برای آن به هیتلر خدمت می‌کرد».
وزیر کشور اسرائیل با این پیش‌بینی که اقدام گونتر گراس موجب خشنودی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد، افزود «اگر آقای گراس می‌خواهد به انتشار آثار منحرف ادامه دهد، پیشنهاد من این است که این کار را در ایران انجام دهد زیرا در ایران است که او حتی دوستدارانی در حاکمیت جمهوری اسلامی خواهد یافت».
آنگاه نوبت آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه و رئیس یک حزب راستگرای اسرائیل بود که یکشنبه در برابر میکروفون رادیو اسرائیل، گونتر گراس را مورد انتقاد قرار دهد و حتی بگوید «در چارچوب روشنفکرنمایی غربی که بخاطر مطرح شدن نامشان، هر ملاکی را زیر پا می‌گذارند، آقای گراس که از خاطره‌ها فراموش شده بود حال در کهنسالی این بار برای مطرح شدن نامش، ملت یهودی را به قربانگاهی که مجنونان پریشان‌احوال یهودستیز در آن خیمه زده‌اند، برده‌است».
همه این مقامات اسرائیل به این واقعیت اشاره کرده‌اند که گونتر گراس در نوجوانی خود عضو اس‌اس (گردان شبه نظامی تحت نظارت آدولف هیتلر) بود اما این بخش از زندگی خود را حتی زمانی که در سال ۱۹۹۹ برنده نوبل ادبیات شد، پنهان کرد ولی در کتاب خاطراتی که در سال ۲۰۰۶  منتشر کرد، این بخش از زندگی خود را فاش نمود و پس از آن انتقادهای زیادی در سراسر جهان بویژه در اروپا و خود آلمان از کمیته نوبل نیز مطرح شد که چرا به یک عضو پیشین اس.اس نوبل اعطاء کرده‌است.
گونتر گراس فاش کرده بود که نه تنها عضو اس.اس بوده‌است بلکه در شاخه «اس‌اس مسلح» در آخرین سال جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ در کنار نیروهای هیتلری مجری مأموریت‌های محوله بوده‌است. در حالی که «اس‌اس» به‌گونه‌ای نیروی بسیجی سپاه پاسداران هیتلر بود، «اس‌اس مسلح» را می‌توان با شاخه قدس سپاه پاسداران مقایسه کرد زیرا «یگان جنگجوی اس‌اس» بود.
در آن انتقادهای گسترده جهانی در سال ۲۰۰۶ به گونتر گراس نیز به‌شدت حمله می‌شد که چرا ده‌ها سال عضویت خود را در اس.اس پنهان کرده است؟، چه بسا که از آن زمان به بعد، گونتر گراس تا حد زیادی در حاشیه قرار گرفت و نامش کمتر در کشورش و نیز در جهان مطرح بود اما از هفته گذشته با ماجرای انتشار نثر شعرگونه سیاسی او، نام او یکباره در سرخط  مهمترین رخدادهای عالم ادبی و نیز بخشی از دنیای سیاست قرار گرفته‌است.
در همین حال بسیاری از روشنفکران اسرائیلی به‌ویژه نویسندگان و شاعران پرآوازه اسرائیل از هر گونه موضع‌گیری منفی علیه گونتر گراس خودداری کرده‌اند.
آوی پریمور سفیر پیشین اسرائیل در آلمان نیز در مصاحبه با رسانه‌های آلمانی تأکید کرده بود که هرگز نمی‌توان یک‌باره گونتر گراس را ضد یهودی نامید ولی اینکه او در مقام مقایسه اسرائیل و ایران برآمده‌است، مرتکب اشتباه شده‌است.
بسیاری از رسانه‌های اسرائیل نیز در بحث‌هایی از اینکه مقامات دولت کشورشان چنین موضع‌گیری‌هایی کرده‌اند، ابراز شگفتی کرده و آنها را به رفتاری که موجب افزایش انتقادها از اسرائیل می‌شود، متهم کرده‌اند.
از جمله شبکه ملی تلویزیون اسرائیل و نیز روزنامه اسرائیلی هاآرتص از این موضع‌گیری تعجب کرده‌اند. هاآرتص دوشنبه با لحنی طعنه‌آمیز نوشت: «وزیر کشور و وزیر خارجه با یکدیگر مسابقه گذاشتند که کدامشان لحن تندتری علیه گونتر گراس بگیرد».
از زمان انتشار نثر شعرگونه گونتر گراس، وی از سوی بسیاری از مقامات آلمان و روشنفکران و نویسندگان کشور خود نیز مورد انتقادهای شدید قرار گرفته‌است و ده‌ها مقاله علیه وی در رسانه‌های اروپایی منتشر شده‌است.
روزنامه هاآرتص دوشنبه نوشته‌است: «کشور آلمان از راست به چپ و از بالا به پایین، به طرزی چشم‌بسته در کنار اسرائیل قرار گرفته‌است و خرد و کلان در این کشور گراس را محکوم کرده و همگی با اسرائیل ابراز همبستگی کرده‌اند و حتی وزیر خارجه آلمان شخصاً روز یکشنبه گفت که مقایسه کردن اسرائیل و ایران با یکدیگر نه تنها امری خردمندانه نیست بلکه یک هرزه‌گویی مزخرف است».
مارسل رایخ رنیتسکی، منقد مشهور عرصه ادبیات آلمان نیز مطلب گراس را «تهوع‌آور» نامیده‌است. تنها دورترین حاشیه‌های سیاست و جامعه آلمان مانند حزب نئونازی و کمونیست‌های پیشین آلمانی گراس را مورد حمایت قرار دادند.

در ایران
در ایران جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد ایران، یکشنبه با نادیده گرفتن همه انتقادهایی که در نثر شعرگونه گونتر گراس از خود جمهوری اسلامی ایران به عمل آمده بود، زبان به ستایش از آقای گراس گشود.
گونتر گراس در نثر شعرگونه با نام «آنچه باید گفت»، ملت ایران را «خلقی اسیر شده» که به «هلهله‌های اجباری» از سوی «مردی گزافه‌گو» وادار می‌شود و ایران را سرزمینی مبدل شده به «قلمرو حاکمی خودبین» نامیده بود اما جواد شمقدری در نامه‌ای به گراس، نوشته‌است: «جاری شدن مسئولیت انسانی و تاریخی‌تان را از قالب واژگان و ادبیاتی که به زیبایی هشدار می‌دهد، خواندم».
سال گذشته نیز که فیلمسار هلندی لارس فان تریه در جشنواره کن فرانسه خود را یک «نازی که می‌تواند هیتلر را درک کند» نامید، شمقدری در نامه‌ای به مدیر جشنواره، از فان تریه نیز در حالی که با موجی از انتقادهای جهانی روبرو شده بود، حمایت کرده بود.
جمهوری اسلامی ایران همواره از افرادی در جهان که علیه اسرائیل صف‌آرایی می‌کنند، پشتیبانی قوی می‌کند که نمونه آن در حمایت همه‌جانبه از روژه گارودی، نویسنده فرانسوی انکارکننده هولوکاست بود.
فارس، خبرگزاری سپاه پاسداران ایران، نیز گونتر گراس را «شاعری برجسته» نامیده و نوشته‌است: «رژیم صهیونیستی از این شعر عصبانی شده‌است ولی هفتاد راهپیمایی در حمایت از گراس انجام شده‌است». اما این خبرگزاری نیز به انتقادهای گراس از حکومت ایران اشاره‌ای نکرده‌است.
گفتنی است که قریب به اتفاق آثار گراس در دهه‌های گذشته به زبان عبری نیز بازگردان شده و در اسرائیل انتشار یافته‌اند.
حتی کتاب خاطرات گراس با نام «کندن پوست پیاز» همین سال گذشته به زبان عبری در اسرائیل منتشر شد که به مناسبت آن نیز در آن زمان مورد مصاحبه روزنامه هاآرتص قرار گرفت و در پاسخ به این پرسش که چرا بخش تاریک زندگی خود در مورد عضویت در اس.اس را ده‌ها سال پنهان کرده بود، او پاسخی جنجالی‌تر داده و گفته بود «همانگونه که ملت یهود در هولوکاست رنج دید، این رنج‌ها شامل حال ملت آلمان نیز بود و کشورم بخاطر داشتن مسئولیت در فجایع جنگ جهانی دوم، فجایع بس بزرگ‌تری را، حتی پس از جنگ جهانی دوم، تحمل کرده‌است...».
  گونتر گراس تنها چهره جنجالی نیست که در سال‌های اخیر از سوی دولت‌های اسرائیل «عنصر نامطلوب» معرفی شده است؛ او اکنون به فهرست برخی از چهره‌هایی می‌پیوندد که بخاطر فعالیت‌های ضد اسرائیلی خود، از حق ورود به اسرائیل نیز منع شده‌اند.
گراس در روزهای اخیر در مصاحبه‌هایی در کشورش درصدد تعدیل انتقادهای خود از اسرائیل برآمده و گفته بود که اگر قبلاً بیشتر فکر می‌کرد شاید خوب بود که به جای انتقاد از دولت کنونی اسرائیل نام اسرائیل را چند بار در آن مطلب خود مطرح نمی‌کرد و نیز گفت که منظورش حمله به یهودیان و موجودیت اسرائیل نبوده‌است.




صدور «قرار جلب» برای سعيد مرتضوی در پرونده کهريزک

وکيل خانواده محمد کامرانی، يکی از کشته شدگان بازداشتگاه کهريزک، روز دوشنبه ۲۱ فروردين گفته است، ریيس يک شعبه از دادگاه عمومی تهران، برای سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران و متهم در پرونده بازداشتگاه کهريزک، قرار جلب  به دادرسی صادر کرده است و سخنگوی قوه قضائيه نيز از احضار آقای مرتضوی به دادگاه خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، کمالی جلودار، وکيل خانواده  محمد کامرانی، می گويد، با اعتراض اين خانواده به قرار منع تعقيب صادر شده برای دادستان سابق تهران،‌ از سوی دادگاه عمومی قرار جلب متهم به دادرسی صادر شده است.
گزارش ها  رسانه های ايران حاکی است که پس از صدور قرار منع تعقيب برای سعيد مرتضوی در پرونده بازداشتگاه کهريزک، خانواده قربانيان و شاکيان پرونده به اين قرار اعتراض کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی تهران فرستاده شد و ریيس اين شعبه پس از بررسی اعتراض شاکيان پرونده و قرار صادر شده از سوی دادسرا اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی کرد.
اين گزارش حاکی است که اين پرونده  برای  ادامه رسيدگی به شعبه ۱۵ دادسرای تهران فرستاده شد.
به گزارش مهر، پدر يکی از کشته شدگان بازداشتگاه  کهريزک و يکی از شاکيان اين پرونده  گفته است: «قرار است به زودی در شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای تهران به سعيد مرتضوی تفهيم اتهام شود.»
طبق اين گزارش، با صدور قرار و کيفرخواست برای دادستان سابق تهران پرونده او برای محاکمه به دادگاه فرستاده خواهد شد.
در همين زمينه،  غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه نيز درباره پرونده  سعيد مرتضوی گفت: «قرار منع تعقيب صادره برای اين پرونده در دادگاه نقض شده و طبيعی است که برای رسيدگی مجدد احضار خواهد شد. »
سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران يکی از  متهمان در پرونده وقايع بازداشتگاه کهريزک در سال ۱۳۸۸  است. در جريان اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ شماری زيادی از دستگيری شدگان به بازداشتگاه کهريزک منتقل شدند که دست ‌کم و بر اساس آمار رسمی اعلام شده، چهار معترض زندانی در اين بازداشتگاه کشته شدند.
سعيد مرتضوی  طی های اخير نيز خبر  ساز بوده است. وی اواخر اسفندماه سال گذشته از سوی محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران به مديرعاملی صندوق تامين اجتماعی منصوب شد که مخالفت تعدادی از نمايندگی مجلس را در پی داشته است.
گزارش کميته ويژه مجلس شورای اسلامی درباره وقايع بازداشتگاه کهريزک که در دی ماه سال ۱۳۸۸ در صحن علنی مجلس ارائه شد، تأکيد کرده بود، انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تير به بازداشگاه کهريزک، با «دستور و اصرار» دادستان وقت تهران، سعيد مرتضوی، صورت گرفته و دستگاه قضايی بايد در اين زمينه پاسخگو باشد.
در گزارش کميته ويژه مجلس کشته شدن سه تن از منتقل‌شدگان به کهريزک، به نام‌های محسن روح‌الامينی، امير جوادی‌فر و محمد کامرانی، تأييد و به عواملی متعدد «از جمله کمبود مکان، ضعف امور بهداشتی، تغذيه نامناسب، گرما، فقدان کولر» و همچنين «ضرب و شتم و بی‌توجهی مأموران و مسئولان بازداشتگاه به وضعيت جسمی» آنان نسبت داده شده است.
 در همین زمینه، غلامحسین  روح‌الامينی، پدر يکی از جانباختگان اين بازداشتگاه می‌گويد، در اين گزارش به رامين آقازاده قهرمانی که دو روز پس از آزادی جان سپرد، اشاره نشده است.




رویترز: قطع خدمات بیمه نفتکش های حامل نفت ایران در هنگ کنک تا سه ماه آینده

شرکت های بيمه دريايی هنگ کنگ تا سه ماه آينده که تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران اجرا خواهد شد، ديگر قادر به پوشش کامل بيمه کشتی های حامل نفت ايران نخواهند بود.
  يک منبع آگاه به خبرگزاری رويترز گفته است که شرکت های بيمه هنگ کنگ به خاطر ارتباط نزديکی که با شرکت های غربی دارند، ديگر نخواهد توانست پوشش بيمه ای نفتکش هايی که حامل نفت ايران هستند را تامين کنند و به اين ترتيب کمپانی های چينی واردکننده نفت ايران درگير مشکل جديدی خواهند شد.
  «آرتور باورينگ»، مدير عامل اتحاديه کشتیرانی هنگ کنگ روز دوشنبه به رويترز گفته است که برای پوشش تعهدات بيمه ای، نياز به دريافت خدمات بيمه مضاعف از بازارهای بين المللی هست که دستيابی به آن، تحت تاثير تحريم هايی که عليه ايران وضع شده است، به شدت مشکل شده است.
  به گفته وی، با افزايش هر چه بيشتر شرکت هايی که اعلام می کنند ارائه بيمه به نفتکش های حامل نفت ايران را قطع خواهند کرد، دولت چين احتمالا برای دريافت نفت ايران خود بايد وارد عمل شود و مجبور شود ريسک بيمه محموله های نفتی ايران را تضمین کند.

وی در ادامه توضيح داده است که شرکتهای بيمه چينی و ژاپنی به شدت وابسته به دريافت خدمات بيمه مضاعف از شرکتهای غربی هستند.
  به گفته وی، پوشش رسمی بيمه دولتی يکی از گزينه هايی است که شايد بتواند گزينه جايگزينی برای بيمه محموله های نفتی ايران باشد، اما مشکل اينجاست که پرداختها بايستی با دلار انجام شود و اين امر با توجه به تحريمها غير ممکن خواهد بود.
مقام‌های رسمی شرکت «پی اند آی کلاب» نيز که خدمات بيمه ا‌ی بيش از هزار کشتی را در چين تحت پوشش دارد، روز پنج‌شنبه در گفتگو با رويترز تأييد کرده بودند که از ماه ژوئيه ارائه‌ خدمات به کشتی‌های حامل نفت ايران را متوقف می‌کنند.
  يک نفت کش بزرگ دریایی با ظرفيت حمل دو ميليون بشکه نفت، برای تردد در بنادر کشورهای مختلف نياز به دريافت بيمه يک ميليارد دلاری از شرکت «پی اند آی کلاب» است.
  طبق دور جديد تحريمات اتحاديه اروپا عليه برنامه هسته ای ايران که ۲۳ ژانويه وضع شد و از اول ژوئيه اعمال خواهد شد، ارائه پوشش بيمه مضاعف برای تانکرهای حامل نفت ايران تحريم شده است.
  به گزارش رويترز، شرکت های کره جنوبی و ژاپن نيز اگرچه تقلا می کنند که بخاطر خريد نفت ايران از تحريم های دولت امريکا معاف شوند، اما موضوع ارائه بيمه توسط شرکت های اين کشورها به تانکرهای حامل نفت ايران کاملا منتفی است.
گروه تحقيقات انرژی «جی پی مورگان»  هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که احتمالا توليد نفت ايران به خاطر کاهش حجم واردات نفت ايران توسط مشتريان اين کشور، در اوائل تابستان با کاهش يک ميليون بشکه‌ای در روز روبرو خواهد شد.
طبق گزارش رويترز، چين، ژاپن و هند مجموعا طی دو ماه گذشته واردات نفت از ايران را ۲۲ درصد کاهش داده اند.



روزهای شنبه و یکشنبه این هفته، کنفرانسی به ابتکار گروهی از فعالان سیاسی مخالف و منتقد حکومت ایران در واشنگتن، پایتخت آمریکا برگزار شد که متولیان این نشست، هدف از برگزاری آن را طرح و تبادل نظر درباره پروژه های گذار ایران به دموکراسی عنوان کردند.
محمد منظرپور گزارش می دهد:
تنظیمات مورد نیاز برای تماشای ویدیوها در سایت بی بی سی
توصیه ما به خوانندگان سایت این است که همیشه "میدیا پلیر" خود را به روز کنند و تازه ترین نسخه را داشته باشند تا با تغییرات احتمالی که در فایل های صوتی تصویری بی بی سی داده می شود، مشکلی برای تماشای ویدیوها نداشته باشند.




بی‌بی‌سی مطلع شده که دولت بریتانیا، به استرداد یک مظنون به همکاری با گروه‌های تروریستی به لیبی در زمان حکومت معمر قذافی کمک کرده است.
عبد الحکیم بلحاج، که اسناد استردادش در جریان درگیری های سال گذشته در لیبی به دست آمده، می گوید که در زندان شکنجه شده است.
او که در حال حاضر یکی از فرماندهان ارتش لیبی در طرابلس، پایتخت لیبی است، گفته است که قصد دارد از یک مامور سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا یا MI6 و دولت بریتانیا شکایت کند.
پیتر تیلور، خبرنگار بی‌بی‌سی می گوید که ظاهرا MI6 دریافته بود که آقای بلحاج در مالزی است و قصد دارد به امید دریافت پناهندگی سیاسی به لندن سفر کند.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، MI6 پس از دریافت این اطلاعات، سازمان های اطلاعات خارجی را در جریان سفر آقای بلحاج قرار می دهد و در نهایت احتمالا توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در بانکوک از سفر آقای بلحاج جلوگیری شده و او به لیبی بازگردانده می شود.
آقای بلحاج خود معتقد است که توسط CIA از بانکوک به لیبی تحویل داده شده است.
بی‌بی‌سی دریافته که این اقدامات MI6 در آن زمان به تائید حزب کارگر که در آن زمان در قدرت بود، رسیده است.
این در حالی است که بریتانیا مکررا مشارکت در استرداد و یا شکنجه مظنونان به همکاری با گروههای تروریستی را رد کرده است.
در همین حال کمیته تحقیقی که یک سال پیش در مورد شراکت بریتانیا در شکنجه مظنونان اقدامات تروریستی تشکیل شده بود، اعلام کرد که ادعاهای مربوط به روابط نزدیک میان سازمان اطلاعاتی بریتانیا و نیروهای امنیتی سرهنگ قذافی را مورد مطالعه قرار می دهد.




بانوی هیمالیانورد ایرانی به کمپ اصلی اورست رسید

سحام نیوز: پروانه کاظمی که برای صعود انفرادی به قله ۸ هزار و ۸۴۸ متری اورست راهی نپال شده، ۱۷ فروردین‌ماه وارد کمپ اصلی اورست شده و تاکنون برای هم‌هوایی در این کمپ به سر می‌برد.
به گزارش فارس، وی برای صعود به قله اورست تا پایان اردیبهشت‌ماه فرصت دارد، چراکه پس از این زمان بارش‌های موسمی در منطقه شروع شده و فصل صعود به اورست به اتمام می‌رسد.
کاظمی پیش از این به قله ۸ هزارمتری ماناسلو صعود کرده است.
در حال حاضر چند گروه از استان تهران در کمپ اصلی اورست برای صعود به ارتفاعات منطقه مستقر هستند.
مسئول کمیته هیمالیانوردی هیئت کوهنوردی استان تهران در خصوص صعود پروانه کاظمی به اورست گفت: صعود انفرادی به قله اورست بسیار دشوار است و این کوهنورد برای صعود به بلندترین قله دنیا نیاز به آمادگی بالایی دارد.




توضیحات لاریجانی پیرامون ‌نامه‌اش به رهبرجمهوری اسلامی

سحام نیوز: علی لاریجانی، رئیس مجلس می گوید که اقدام دولت در واریز مبالغی به حساب مردم، بدون دریافت مصوبه مجلس، دلیل ارسال نامه‌اش به آیت‌الله علی خامنه‌ای، بوده است.
به گزارش فارس، لاریجانی امروز دوشنبه ۲۱ فروردین در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات مربوط به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران، گفت: “نحوه برداشت درآمد، اصلاح حامل‌های انرژی و نحوه پرداخت، باید بر اساس قانون باشد.”
او اضافه کرده است که اجرای مرحله دوم طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در ایران هنوز به تصویب مجلس نرسیده و به همین دلیل اقدام اخیر دولت در واریز مبالغی به حساب سرپرستان خانوارها در ایران غیرقانونی بوده است.
لاریجانی امروز گفته است: “علت نامه‌نگاری بنده روشن است. ما مرحله دوم هدفمندی را هنوز در مجلس تصویب نکرده‌ایم.”
لاریجانی افزود: پولی که به حساب افراد ریخته می‌شود و اگر افراد نتوانند آن را برداشت کنند، این فعل به معنای پرداخت است که نامش را پرداخت مجازی گذاشته‌اند؛ ما این ترمینولوژی را نداشتیم ولی به هر صورت هم دریافت و هم پرداخت نیازمند قانون است که من هم بر همین اساس گفتم این مسئله اشکال قانونی دارد و باید اصلاح شود.
مقامات دولتی در روزهای نخست فروردین ماه امسال اعلام کردند که اواخر اسفند سال گذشته، مبلغ ۲۸ هزار تومان به عنوان مابه‌التفاوت مراحل اول و دوم طرح هدفمندکردن یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده است.
دولت همچنین اعلام کرد که این مبلغ، تا زمان آغاز مرحله دوم طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، از حساب افراد قابل برداشت نخواهد بود.
با این حال، واریز این مابه‌التفاوت، مقدمه‌ای بر آغاز اجرای مرحله دوم طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در ایران خوانده شد، در حالی که نمایندگان مجلس در زمان تصویب تنخواه دولت برای دو ماه اول سال ۱۳۹۱، دولت را موظف کرده بودند که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در دو ماه اول سال ۱۳۹۱، معادل سه ماه پایانی سال ۱۳۹۰ اجرا کند.
این مصوبه، نوعی تلاش مجلس برای به تاخیر انداختن اجرای مرحله دوم طرح حذف یارانه‌ها ارزیابی شد.






محسنی اژه ای: حکم حبس فائزه هاشمی تایید و قطعی شده و ان‌شاءالله اجرا می شودجـــرس: سخنگوی قوه‌قضاییه از محاكمه چند معاون وزیر در ارتباط با پرونده فساد عظیم بانکی (اختلاس سه هزار میلیارد تومانی) خبر داد و ششمین جلسه دادگاه اختلاس بزرگ را یك‌شنبه هفته آینده اعلام کرد.
دادستان کل کشور، همچنین ضمن تایید حكم صادره علیه فائزه هاشمی در دادگاه تجدیدنظر گفت: "این احكام قطعی شده است و به اجرای احكام رفته و ان‌شاءالله اجرایی می‌شود."
به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌‌ای در اولین نشست خبری سال ۹۱، از آغاز فعالیت مركز رسانه این قوه در آینده‌ای نزدیك خبر داد و ضمن ارایه گزارشی از عملكرد قوه قضاییه و دستگاه‌های وابسته در سال گذشته، در مورد علت ابلاغ نشدن قانون مجازات اسلامی گفت: این قانون هنوز از مجلس بیرون نیامده و ابلاغ نشده است.
 
اعلام آمادگی برای همكاری با قوای مجریه و مقننه برای پیگیری شعار سال
وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبری ادامه داد: قوه قضاییه به سهم خود برای تحقق این شعار چند كار را در دستور قرار داده است. در وهله اول به مجلس و دولت اعلام كردیم كه ما حاضریم با تشكیل كمیته‌ای مشترك به صورت مستمر در طول سال موضوعات مرتبط با این شعار را تعقیب كنیم.
محسنی اژه‌ای افزود: در زمینه تعرفه، مقررات و مسائلی كه در دولت تصویب می‌شود، اگر جایی لازم باشد دیوان عدالت اداری وارد می‌شود. در واقع باید ببینیم كه قوه قضاییه برای تحقق پیام نوروزی مقام معظم رهبری چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد.
 
تعزیرات سنگر اول مبارزه با قاچاق
وی بدون اشاره به انتصاب برخی متهمان رده بالا و دانه درشت فساد اقتصادی و زد و بند های مالی در راس ستادهای مبارزه با قاچاق اظهار كرد: عمده مسائلی كه در امر قاچاق وجود دارد به عهده تعزیرات است كه تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق زیر نظر دولت است اما قوه قضاییه هم در بخش‌هایی از این موضوع می‌تواند كمك كند كه با توجه به اینكه ورود قاچاق مهم‌ترین مساله است، برای مبارزه با این امر وارد خواهیم شد.
 
تاكید دادستان كل بر تقویت مجتمع امور اقتصادی
دادستان كل كشور ادامه داد: در زمینه مبارزه با مفسدان اقتصادی و كسانی كه مخل امنیت اقتصادی هستند ان‌شاالله مانند گذشته بلكه بیشتر تعقیب كنیم. در این زمینه انشاءالله مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی تقویت شود و اگر نیاز باشد آموزش بیشتری به قضات داده شود.
 
تاسیس معاونت راهبردی در قوه قضاییه
سخنگوی دستگاه قضایی یادآور شد: همان‌طور كه رییس قوه قضاییه اعلام كردند در اواخر سال گذشته برای چند اقدام كه ضروری بود تمهیداتی اندیشیده شد. در این زمینه رییس قوه قضاییه تصمیم گرفتند كه معاونت راهبردی ایجاد كنند و ان‌شاالله فردی كه مسئولیت این معاونت را دارد به زودی معرفی خواهد شد.
 
تاكید بر تاسیس مركز رسانه در قوه قضاییه
محسنی اژه‌ای با بیان اینكه قوه قضاییه باید مركز رسانه داشته باشد، خاطر نشان كرد: اگرچه این مقدار اطلاع‌رسانی كه از ناحیه بنده صورت می‌گیرد و حقیقتا آنچه كه از زبان خود شما اصحاب رسانه شنیده می‌شود درست است ولی كفایت نمی‌كند و لازم است كه مركز رسانه با یك جایگاه قابل توجه در خود قوه قضاییه با شرح وظایف بیشتر تاسیس شود. انشاءالله به زودی این بخش فعال خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: بخش آموزش را ان‌شاالله مانند سال قبل بتوانیم تقویت كنیم زیرا بسیاری از جرایم سازمان‌یافته و رایانه‌ای و جرایمی كه در آنها اصل جرم یا شیوه‌هایی كه مجرمان به كار می‌گیرند جدید است و مقابله با آنها نیاز به آموزش دارد.
 
تشریح برنامه‌های قوه قضاییه برای سال جدید
سخنگوی قوه قضاییه تصریح كرد: در زمینه مبارزه با مواد مخدر هم باید گفت كه با توجه به اینكه موادمخدر صنعتی در حال حاضر بیشتر از مواد سنتی پیچیدگی و زیان دارد، نیاز است كه آموزش‌های جدیدی برای دادسرا و دادگاه انقلاب داشته باشیم. این كار در حال انجام است و قرار شده كه با هماهنگی كه با نیروی انتظامی صورت گرفته برخورد جدی‌تری با قاچاقچیان موادمخدر داشته باشیم.
محسنی اژه‌ای یادآور شد: سازمان بازرسی كل كشور در سال گذشته فعالیت چشمگیری در موضوعات مختلف داشت و در ماموریت‌هایی كه انجام داد كارش به‌روز بود و كارهای بسیار قوی و خوبی در طول سال 90 دنبال كرد.
وی درخصوص ایجاد ستاد معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه برای جلوگیری از جرایم انتخاباتی اظهار كرد: در طول حدود سه ماه قبل از انتخابات، حین انتخابات و بعد از انتخابات، این ستاد در حال فعالیت بود و با ارزیابی كه داشتیم، به عنوان كار اول و كاری كه در آستانه انتخابات انجام شد، بسیار مفید بود.
 
ارجاع ۶۸۷ شكایت انتخاباتی به قوه قضاییه
محسنی‌اژه‌ای در خصوص انتخابات نمایشی مجلس نهم ادامه داد: امسال طبق آمار كل دادگستری‌ها از قبل از شروع انتخابات، در مدت تبلیغات و در روز انتخابات ۶۸۷ فقره شكایت به مراجع قضایی گزارش شد كه این تعداد نسبت به سال‌های گذشته كاهش بسیار خوبی را داشته است.
 
تشریح عملكرد دیوان عدالت اداری و برنامه‌ها پیش‌رو
محسنی اژه‌ای با بیان این‌كه دیوان عدالت اداری اقدامات خوبی را با توجه به حجم كار بالا داشته است، اظهار كرد: دیوان عدالت با توجه به حجم كار بالا و كمبودهایی كه از لحاظ قضات، كارمند و هم‌چنین از نظر زیرساخت‌های فناوری دارند توانستند ورودی‌ها را كه در مجموع ۱۱۳ هزار بوده است در سال ۹۰ به ۹۵ هزار پرونده رسیدگی كردند كه این نتیجه، نتیجه‌ی بسیار خوبی بوده است. هم‌چنین طبق قانون، شعب دیوان عدالت در تهران مستقر است و كسانی كه با دیوان كار دارند باید از تمامی استان‌ها به دیوان مركز كه در تهران است مراجعه كنند. در همین راستا تقاضا كردیم دفترهایی را در شهرستان‌ها ایجاد كنند كه خوشبختانه در اصفهان، یزد و گرگان این دفاتر ایجاد شد.
 
پیشخوان قضایی راه‌اندازی می‌شود
وی درباره‌ی راه‌اندازی پیشخوان خدمت گفت: پیشخوان خدمت راه‌اندازی شد كه البته كامل نیست اما برای شروع بسیار خوب است.
محسنی اژه‌ای بیان كرد: در بخش فناوری و اطلاعات، زیرساخت‌ها آماده نیست و تا آمادگی كامل به زمان نیاز دارد. هم‌چنین آقای شهریاری یك سری زیرساخت‌ها را تهیه كردند كه به صورت پایلوت در تهران آغاز شده كه امیدواریم این امر گسترش پیدا كند كه برای دستگاه قضایی و سهولت در كار مردم بسیار موثر است.
 
سازمان‌ زندان‌ها و عملكرد سال ۹۰ و برنامه‌های ۹۱
سخنگوی قوه‌قضاییه درخصوص فعالیت‌های سازمان زندان‌ها نیز بیان كرد: سازمان زندان‌ها فعالیت‌های را داشته كه طبق قولی كه در سال گذشته دادم این بود كه بتوانیم اردوگاه‌ها را تجهیز كنیم كه مجرمین مواد مخدر از مجرمین دیگر جدا كنیم كه از لحاظ بهداشت در زندان‌ها بسیار مفید بود. تعداد زیادی از زندانیان مواد مخدر به اردوگاه‌های دیگر منتقل شده و بخش دیگری از این اردوگاه‌ها تا خردادماه آماده می‌شود و بخش دیگرش تا پایان سال آماده می‌شود.
وی اذعان كرد: مجرمین مواد مخدر به این دلیل به اردوگاه‌های خاص منتقل می‌شوند كه خود چون قاچاقچی هستند اعتیاد هم دارند كه این مساله مشكل‌ساز است. هم‌چنین تعدادی از زندان‌ها باید به خارج از شهر منتقل شود كه در این خصوص ۱۱ مورد پیش‌بینی شده كه امیدواریم تا آخر سال جاری این انتقال صورت گیرد.
محسنی اژه‌ای درباره‌ی ساماندهی مرخصی‌ها و عفوهایی كه به زندانیان تعلق می‌گیرد، گفت: عفو و مرخصی‌ها به كسانی تعلق می‌گیرد كه مجددا به كارهای خلاف روی نمی‌آورند و می‌توانند از مرخصی خود استفاده كنند اما كسانی كه در این زمینه متنبه نمی‌شوند و زمانی كه به مرخصی می‌روند مجددا كارهای خلاف خود را تكرار می‌كنند مرخصی داده نمی‌شود. هم‌چنین تعدادی از زندانیان دارای رای باز هستند كه متخلف بودند و تعقیب شدند و رای باز آنها بسته شد كه این موضوعات در سازمان زندان‌ها ساماندهی شده است.
سخنگوی قوه قضاییه درخصوص خانواده‌های زندانیان اظهار كرد: از خانواده‌های زندانیان تقاضا دارم كه به زندانیان خود توصیه كنند كه اگر از زندان خارج می‌شوند خلافی مرتكب نشوند كه دستگاه و نظام را از ارفاق دادن به این افراد پشیمان كند.
 
پرونده‌های جوانفكر و بقایی در حال اجراست
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره علت اجرا نشدن احكام صادره علیه علی‌اكبر جوانفكر و بقایی گفت: در این موارد حكم صادر شده به دایره اجرای احكام رفته و در حال طی كردن مسیر اجرایی است.
 
اجرای احكام سریع‌تر شده است
محسنی‌‌اژه‌ای هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگاری كه متوقف ماندن احكام صادره از دادگاه‌ها در دایره اجرای احكام را از جمله ایرادات دستگاه قضایی دانست، تصریح كرد: من خود شما را قاضی قرار می‌دهم. شما گفتید در سال گذشته یا در دوره جدید ریاست قوه قضاییه احكام اجرا نمی‌شود. من به طور دقیق عرض كنم كه اجرای احكام در این دوره اخیر به خصوص در دو سال گذشته مراتب از گذشته سریع‌تر و بیشتر بوده است. رسیدگی به پرونده‌هایی همچون مواد مخدر، شرارت‌ها و مفاسد اقتصادی، از این جمله هستند.
وی ادامه داد: من فكر كردم می‌خواهید به پرونده‌های قصاص اشاره كنید زیرا اگر این گفته شود، مطلب درستی است. بعضا احكام قصاصی صادر شده است و اولیای دم هم تقاضای اجرای قصاص داشته‌اند اما این موارد چند دسته هستند كه بخشی از مشكلات در آن به قوانین و مقررات برمی‌گردد.
دادستان كل كشور افزود: در برخی از موارد كه اولیای دم تقاضای قصاص داشته‌اند، من از دادستانی و دادسرا سوال كرده‌ام كه چرا قصاص اجرا نمی‌شود و پاسخ داده شده است كه اولیای دم نه درخواست قصاص می‌كنند و نه رضایت می‌دهند. بعضا اولیای دم می‌گویند می‌خواهیم فكر كنیم و گاهی این طلب مدت، سه ماه طول می‌كشد.
محسنی اژه‌ای اظهار كرد: در همین سال جدید به مورد این‌چنینی برخوردیم و من گفتم نمی‌شود همینطور بماند. اولیای دم را بخواهید و اگر نمی‌خواهند قصاص كنند، فرد را آزاد كنید.
وی خاطرنشان كرد: مورد دیگری كه باعث به طول انجامیدن اجرای حكم می‌شود، بحث تفاضل دیه است. به طور مثال اگر سه نفر عمدا در قتل یك نفر شركت كرده باشند و اولیای دم تقاضای قصاص كنند،‌ برای قصاص هر سه نفر،‌ اولیای دم باید دو دیه بدهند كه بعضا ندارند این مقدار را پرداخت كنند و از طرفی گذشت هم نمی‌كنند. بخش دیگری هم در مورد استیذانی است كه باید انجام بگیرد. استیذان به رییس قوه قضاییه تفویض شده است و شرایطی دارد كه گاهی اوقات طول می‌كشد.
سخنگوی دستگاه قضایی یادآور شد: اگر شما موردی را از این دست سراغ دارید، اطلاع دهید چون خود من با اینكه شاید از وظایف قانونی‌ام نباشد - شاید هم با یك تفسیر باشد ـ از مواردی كه دنبال می‌كنم بحث احكامی است كه صادر شده ولی اجرا نشده‌اند.
 
توضیح درباره وضعیت پرونده دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از كشور
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از كشور نیز تصریح كرد: در این پرونده قراری صادر شده بود و آن قرار مورد اختلاف قرار گرفت. دادستان قرار بازپرس را قبول نداشت و حل اختلاف به دادگاه سپرده شد. دادگاه قرار را به نفع خواسته دادستان تایید كرد و پرونده به دادسرا بازگشت و الان در دادسرا مطرح است.
 
كیفرخواست فرد پرتا‌ب كننده كفش به رییس جمهور صادر شده است
خبرنگاری به صحبت‌های محسنی‌اژه‌ای در آخرین نشست خبری وی در سال ۹۰ اشاره كرد و پرسید چرا در سال گذشته برخی از پانصد سوالی كه پرسیده شده است، بارها تكرار شده بودند؟ سپس این خبرنگار به مواردی از جمله پرونده فرد فقیری كه به رییس دولت كفش پرتاب كرد، پرونده قاضی مرتضوی، پرونده شكایت دولت از مداحان و ... اشاره كرد. محسنی‌اژه‌ای در این زمینه اظهار كرد: من بارها عرض كرده‌ام كه در روز ممكن است ده‌ها پرونده در محاكم قضایی ایران تشكیل شود. اولا حضور ذهن نسبت به همه آنها ندارم، ثانیا ممكن است بعضی مطالب برای شما خبرنگاران مهم باشد. به نظر من این امر چیز بدی نیست و ممكن است امسال هم تكرار شود.
وی افزود: بعضی از پرونده‌ها هم به سرانجام نمی‌رسد و ممكن است در حال رسیدگی باشند. در بعضی پرونده‌ها هم ما عذر قانونی داریم و تا زمانی كه حكم قطعی نشود، نمی‌توانیم در مورد آن صحبت كنیم.
دادستان كل كشور گفت: در مورد كسی كه كفش پرتاب كرد، قبلا سوال پرسیدید و من پاسخ دادم كه این فرد تحت تعقیب قرار گرفته است. امروز هم عرض می‌كنم كه این فرد سه ماه بازداشت شد و تحقیقات جامعی در مورد این فرد انجام شد تا ببینیم كه این یك اقدام فردی بوده یا وابسته به گروهی بوده است ولی به هرحال كیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است ولی هنوز حكمی صادر نشده است. این فرد هم در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است.
محسنی اژه‌ای افزود: پرونده‌های دیگری هم كه از آنها اسم بردید یا در حال رسیدگی هستند یا در آنها حكم صادر شده است. البته همه این مطالب مانع پیگیری و انتقاد شما نیست. پیگیری شما ما را هم وادار به پیگیری و احساس مسئولیت بیشتر می‌كند.
 
چند معاون وزیر محاكمه می‌شوند
سخنگوی دستگاه قضایی هم‌چنین گفت: در میان ۳۲ متهمی كه در پرونده فساد عظیم بانكی برایشان كیفرخواست صادره شده و محاكمه‌ آنان در جریان است، تعدادی معاون وزیر نیز حضور دارند.
 
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران با بیان این مطلب تصریح كرد: این افراد نیز به زودی در دادگاه حضور می‌یابند و محاكمه می‌شوند.
 
سعید مرتضوی احضار می‌شود
سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه هم‌چنین درباره پرونده «مرتضوی» گفت: همان‌طور كه قبلا گفتم پرونده باز است و طبیعی است كه این پرونده در حال رسیدگی است و اگر احضار نشده است، احضار خواهند شد.قرار منع تعقیب صادره برای این پرونده در دادگاه نقض شده است و طبیعی است كه برای رسیدگی مجدد احضار خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره مرتضوی و سمت جدید وی با توجه به تعلیقش از كسوت قضاوت گفت: چه كسی گفته است كه اگر یك نفر از قضاوت تعلیق شود هیچ كاری نمی‌تواند بكند؟ شما مستند بیاورید، بعد در این زمینه با هم صحبت می‌كنیم.
 
توضیح درباره وكالت‌ها پرونده فساد عظیم بانكی
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه آیا قضات پرونده فساد مالی اخیر به ارتباط جهرمی با خسروی دست یافته‌اند یا خیر؟ گفت: چون شما اسم بردید من معذور هستم جواب بدهم. در یكی از رسانه‌ها اسامی اعلام شده كه اگر كسی از این رسانه به دلیل ذكر اسامی شكایت كند، قابل تعقیب است.
خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح كرد كه یك روحانی در لباس روحانیت وكالت متهمی را بر عهده گرفته كه اتهامش افساد فی‌الارض است. چگونه یك روحانی این وكالت را بر عهده گرفته است؟ محسنی اژه‌ای پاسخ داد: یك شخص روحانی ایرادی ندارد كه وكالت را بر عهده بگیرد اما بالاخره این لباس و جایگاه و موقعیت با توجه به نوع پرونده و جرم و تخلفی كه مرتكب شده شان و منزلتی دارد. تذكر شما را به‌جا می‌دانم و كار خوبی نبوده است. این انتقاد وارد است.
وی ادامه داد: وكالت وكیل برای هر فردی كه اعم از یك محكمه جنایی و حقوقی باشد خوب است و به نفع دادگاه و متهم است، برای اینكه خیلی از متهمان و اصحاب دعوا به مسائل حقوقی آشنا نیستند اما به شرطی كه این وكیل طبق قانون امانتدار باشد و واقعا از حق دفاع كند.
دادستان كل كشور افزود: وكیل حق ندارد كه به موكل خود بگوید دروغ بگوید و مطالب را خلاف واقع بیان كند یا اقدام به كتمان كند بلكه وكیل موظف است علاوه بر برگه وكالت‌نامه‌ای كه تحویل دادگاه می‌دهد، قرارداد حق‌الوكاله خود را كه بین خود و موكلش بسته شده به دادگاه بدهد. با كمال تاسف بعضی از وكلا قراردادهای میلیاردی می‌بندند كه این مساله قابل تعقیب است و كانون وكلا باید در این زمینه ورود پیدا كند.
محسنی اژه‌ای تاكید كرد: بعضی وكلا قراردادی می‌نویسند، مبالغ بسیار هنگفتی از این قرارداد می‌گیرند كه این موضوع قابل تعقیب انتظامی است. اگر ثابت شود وكیل با ابزار و حیله و با اعتراض بی‌جا جلسه دادگاه را طولانی می‌كند، در واقع متخلف است و اگر چنانچه وكیل یك كار تصنعی و ظاهری انجام دهد خلاف قانون بوده و این موضوع قابل تعقیب انتظامی است.
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: خبری رسیده مبنی بر اینكه وكیلی قرارداد ده میلیارد تومانی بسته ولی بعد اعلام كرده كه حق‌الوكاله چیزی دریافت نكرده است یا یكی دیگر از وكلا وكالت را مجانی بر عهده گرفته، این بسیار خوب است اما اگر بعدا ثابت شد كه مبلغی را دریافت كرده خلاف قانون است در واقع طبق قانون وكالت اگر وكیلی خارج از حق‌الوكاله خود تحت هر عنوان وجهی یا سندی یا تضمینی را دریافت كند قابل تعقیب است.
وی تصریح كرد: مطلبی به دست ما رسیده بود كه یكی از قاضی‌های محترم به بنده منتقل كردند كه فلان كس به خبرنگاران گفته كه من از جلسه دادگاه بیرون می‌روم و شما از من سوال كنید تا من بتوانم فضاسازی كنم كه خبرنگاران متوجه شدند و خبرنگاران این كار را نكردند. شما اصحاب رسانه پیگیری كنید اگر این خبرها درست باشد باید این وكیل قابل تعقیب است. در واقع وكیل حق ندارد دروغ بگوید یا به موكل خود یاد بدهد كه دروغ بگوید.
 
توضیح دادستان كل درباره دیه سال جدید
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد میزان دیه اظهار كرد: پارسال یك اتفاق خاص افتاد و آن اختلاف نظری بود كه به وجود آمد. به این شكل كه دولت و بیمه‌ مركزی گفتند ما با مشكل مواجه می‌شویم و این ممكن است در مساله تورم تاثیرگذار باشد كه به یك ساز و كارهایی رسیدند و این موضوع به یك كار دو مرحله‌ای انجامید ولی امسال اینگونه نیست و از روزهای اول، میزان دیه مشخص شد.
محسنی‌اژه‌ای تصریح كرد: از قبل از سال جدید با كارشناسانی در این رابطه صحبت شد. در جلسه‌ عالی مسئولان قضایی نیز در مورد این موضوع سخن گفتند و حتی رییس قوه قضاییه وقت فراوانی را در این راستا گذاشته كه بر همین اساس میزان دیه تعیین و ابلاغ شد.
 
محاكمه همه متهمان در پرونده فساد عظیم بانكی
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد رسیدگی به اتهامات برخی مسئولان اجرایی در جریان محاكمه عوامل فساد عظیم بانكی نیز، بدون اشاره به دانه درشت ها و آقازاده های احضار نشده گفت: در جلسات این دادگاه هیچ اغماضی صورت نگرفت و در این جلسه با تمام دقت و وسواس كارها انجام شده و تمام كسانی كه اتهامی متوجه آنان بود به دادگاه احضار شده‌اند. در مورد این افراد به تناسب اتهاماتشان كه به هر میزانی بوده قرار مناسب صادر شده است و به اتهامات تمام كسانی كه به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند رسیدگی می‌شود.
 دادستان كل كشور در همین راستا اظهار كرد: اگر ما می‌خواستیم همه‌ پرونده را تكمیل كنیم و یك‌جا به دادگاه بفرستیم زمان زیادی می‌برد؛ لذا مواردی كه امكان آن بود، تكمیل شد و بر همین اساس ۳۲ نفربه دادگاه فرستاده شدند. امیدواریم این جلسات با فاصله‌ كمتری برگزار شود و خواهش من این بود كه اگر می‌توانند در هفته دو یا سه جلسه را برگزار كنند كه گفتند این امر امكان‌پذیر نیست و ششمین جلسه دادگاه یك‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.
 
پرونده‌های علیه دولت در حال رسیدگی است
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در مورد آنچه كه آن را تعیین شعباتی ویژه‌ برای رسیدگی به تخلفات دولت می‌خواند، تصریح كرد: این پرونده‌ها در حال رسیدگی است. یك‌سری جرایم برای رسیدگی طبق قانون نیازمند شعبه‌ ویژه هستند. مواردی هم وجود دارد كه به دلیل كثرت نیازمند شعبه‌ ویژه هستند. در مجموع اگر بخواهیم به هر پرونده شعبه ویژه بدهیم، خودش غیر ویژه می‌شود. همچنین گزارشاتی كه از مجلس به دست ما رسیده به یك میزان نیست و برخی مربوط به دیوان عدالت، برخی دیگر مربوط به دادگستری تهران و بعضی دیگر مربوط به دیوان عالی كشور می‌شود كه موضوع واحد و در صلاحیت یك بخش نیست كه ما بتوانیم یك شعبه‌ ذی‌ربط تشكیل دهیم. این‌ها در بخش‌های مربوط به خود در حال رسیدگی هستند.
 
مشاور مرتضوی تحت تعقیب قرار گرفته است
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت فردی كه در اصفهان اقدام به تیراندازی كرده و خود را مشاور مرتضوی نامیده است و نیز وصف مجرمانه فعل او اظهار كرد: كار او مصداق محاربه نیست اما این را كه این فرد مشاور مرتضوی هست یا خیر اطلاعی ندارم. در خصوص اقدامی هم كه انجام داده تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده در دادسرای اصفهان تشكیل شده است زیرا این اتفاق در روز اول امسال رخ داده بود؛ لذا قرار عدم صلاحیت صادر شده و رسیدگی در تهران دنبال خواهد شد.
 
مسوولان حامی گروه آریا متهم‌اند
سخنگوی قوه قضاییه هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت افراد مسئولی كه از گروه امیرمنصور آریا حمایت كرده‌اند، گفت: اگر كسی با علم به اینكه دارد عمل خلافی صورت می‌گیرد از این گروه حمایت كرده باشد، متهم است.
 خبرنگاری به آنچه كه آن را توصیه‌نامه‌های دفتر ریاست جمهوری در حمایت از گروه امیرمنصور آریا می‌خواند اشاره كرد و پرسید آیا افرادی كه از این گروه حمایت كرده‌اند مدنظر قوه قضاییه هستند؟ كه محسنی اژه‌ای پاسخ داد: افرادی كه از این گروه حمایت كرده‌اند، چند دسته هستند. یك دسته ممكن است به عنوان اینكه این گروه دارد فعالیت اقتصادی می‌كند از آن حمایت كرده باشند و هیچ‌گونه بهره‌برداری شخصی نكرده باشند ولی اگر كسی با علم به اینكه دارد عمل خلافی صورت می‌گیرد حمایت كرده باشد، چه این حمایت كتبی باشد چه شفاهی، ممكن است مصداق معاونت باشد زیرا برخی هستند كه اقدامی در حمایت از این گروه كرده‌اند و ذی‌نفع هم هستند لذا این قضیه متفاوت است.
 وی ادامه داد: هر امری كه در این پرونده عنوان مجرمانه داشته است چه به صورت كتبی و چه به صورت شفاهی تحت تعقیب قرار گرفته است؛ لذا توصیه به ناحق و برخلاف مقررات جرم است و هر توصیه‌ای جرم نیست.
 
درباره «شستا» چیزی به قوه قضاییه نیامده است
سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوالاتی درباره‌ اقدامات غیرقانونی وكلا و همچنین اقدامات شركت شستا اظهار كرد: اگر خدای نكرده یك وكیل در مسیر دفاع كار خلافی كند قابل تعقیب است. در مورد این شركت هم چیزی به قوه قضاییه ارجاع نشده است.
 
حكم فائزه هاشمی اجرا می‌شود
خبرنگاری به تایید حكم صادره علیه فائزه هاشمی در دادگاه تجدیدنظر استان اشاره كرد و پرسید آیا واقعا دختر آقای هاشمی به زندان می‌رود؟ كه محسنی اژه‌ای پاسخ داد: من عرض كردم كه این احكام قطعی شده است و به اجرای احكام رفته و ان‌شاالله اجرایی می‌شود.
همین خبرنگار در مورد زمان اجرای حكم پرسید كه اژه‌ای افزود: من زمان آن را نمی‌دانم. برای مراحل اجرا من نمی‌توانم زمان تعیین كنم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد علت ابلاغ نشدن قانون مجازات اسلامی گفت: این قانون هنوز از مجلس بیرون نیامده و ابلاغ نشده است.
 
توضیح درباره علت فاش نشدن هویت متهمان اقتصادی
خبرنگاری از علت فاش نشدن هویت متهمان پرونده فساد اقتصادی سوال كرد و گفت آیا این پرونده مهم‌تر از پرونده‌ی دادگاه فتنه نیست كه از تلویزیون پخش می‌شد؟ محسنی اژه‌ای در پاسخ به این خبرنگار اظهار كرد: ایشان یك نقد به قانون دارند. قبل از اینكه قانون آیین دادرسی كیفری باشد، علنی بودن به این معنا بود كه هویت افراد هم فاش شود ولی با اضافه شدن این تبصره علنی بودن به این معناست كه افراد و رسانه‌ها می‌توانند در دادگاه حضور پیدا كنند اما نمی‌توانند اسم یا تصویری از متهمان پخش كنند. ممكن است این نقد وارد باشد ولی همه ما باید به قانون ملتزم باشیم.
 سخنگوی قوه قضاییه افزود: این‌كه می‌گویند چرا در یك مورد خلاف این تبصره عمل شده است باید گفت در آن شرایط مسئولان وقت به لحاظ مسائل امنیتی تشخیصی داشتند كه این تشخیص در همان زمان هم مورد سوال و ایراد بود. به فرض اینكه در آن زمان ضرورت زمانی یا هر دلیل قانونی ایجاب كرده ولی الان قانون این است و ما ناگزیریم به قانون ملتزم باشیم وگرنه قانون فرقی بین فساد كوچك و بزرگ نگذاشته است.
 خبرنگار دیگری به اظهارات وكلا در پرونده فساد اقتصادی مبنی بر متهم بودن برخی از معاونان وزرا در این پرونده اشاره كرد و پرسید آیا زمینه‌ حضور معاونان وزرا در دادگاه فراهم است؟ كه محسنی اژه‌ای پاسخ داد: اصلا در حال حاضر برخی از همین ۳۲ نفر كه كیفرخواست برای آنها صادر شده است جزو معاونان وزیر هستند.



رئیس کل بانک مرکزی استعفا کرد؛ دولت نپذیرفت

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی از این سمت استعفا کرد اما مقامات ارشد دولتی با این استعفا موافقت نکردند.
به گزارش مهر، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی به دلیل آنچه که به برداشت شبانه دولت از حساب بانک ها در اجرای ابلاغیه دولت و تصمیم کمیته پنج نفره ارزی مربوط می‌شود، از این سمت استعفا کرد اما مقامات ارشد دولتی به وی پیغام داده‌اند که بماند و کارش را با قدرت ادامه دهد.
در همین حال، یکی از رسانه‌های کشور صبح امروز متن اولین مصوبه دولت در برداشت از حساب بانکها را منتشر کرد. با توجه به اهمیت موضوع، بخشی از مصوبه دوم دولت در این باره را که ۲۸ اسفندماه به بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ و منجر به برداشت دوم از حساب بانکها شد، منتشر می شود.
جالب اینکه بند پنجم این ابلاغیه اختیارات زیادی از بانک مرکزی سلب کرده و حتی مدیران این بانک را در صورت تاخیر یا عدم واریز و زیان ناشی از آن به بودجه عمومی تهدید کرده است. این ابلاغیه دارای پنج بند است که تنها بند پنجم آنرا منتشر می شود.
بند پنجم این مصوبه که با امضای محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد ابلاغ شده، بدین شرح ذیل است: “۵- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است فورا و حداکثر تا پایان وقت ۲۸ اسفندماه ۹۰ بدون نیاز به تشکیل مجمع عمومی بانک و بدون نیاز به امضا یا ابلاغ صورتجلسات قبلی و آتی مجمع عمومی مذکور و بدون نیاز به امضا یا ابلاغ صورتجلسه پنجاه و یکمین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مورخه ۱۱ دی ماه سال ۹۰ نسبت به اجرای این تصویب نامه و مبالغ یاده شده به خزانه اقدام نماید.
مسئولیت هرگونه تاخیر و عدم واریز و زیان ناشی از آن به بودجه عمومی ( تخصیص اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای و غیره) به عهده آن بانک و مسئولین و مدیران ذیربط آن بانک خواهد بود.”





دولت وعده‌اش را پس گرفت؛ سبد کالای عید فرهنگیان منتفی شد

فارس از منتفی شدن اعطای “سبد کالای عید” به فرهنگیان خبر داده است. این در حالی است که از اواسط اسفند ماه که خبر اهدا “سبد کالای عید” به فرهنگیان منتشر شد تاکنون فرهنگیان در انتظار تحقق این وعده هستند؛ غافل از اینکه اهدای این سبد منتفی شده و اطلاع‌رسانی شفافی هم صورت نگرفته است.
این روزها یکی از اعتراضات فرهنگیان به وزیر آموزش و پرورش بحث “سبد کالای عید” است؛ سبدی که وعده آن داده شد اما از توزیع خبری نشد.
در اواسط اسفند ۹۰ خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده است که به فرهنگیان “سبد کالای عید” داده می‌شود.
وی گفته بود “اعطای سبد کالا در جلسه هیأت دولت بررسی شد و این موضوع در حال پیگیری است تا مبلغ موردنظر به فرهنگیان نیز اعطا شود؛ مبلغ در نظر گرفته شده برای سبد کالای فرهنگیان حدود ۱۰۰ هزار تومان است”.
اما با گذر زمان نه از سبد کالا خبری شد و نه اطلاع‌رسانی در این خصوص صورت گرفت.
فرشید سیاری مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به “فارس” گفته است: برای سبد کالای عید بودجه و اعتباری به صورت متمرکز به هیچ دستگاهی از جمله آموزش و پرورش پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش نیز در آن مصاحبه تنها عنوان کرده بود که هر اقدامی که برای کارمندان دولت پیش‌بینی شود، به فرهنگیان نیز اختصاص می یابد اما رسانه ها آن را به خوبی منتقل نکردند.
وی افزود: ما خیلی پیگیری کردیم و حتی شبکه توزیع را از طریق اتحادیه‌های مصرف فرهنگیان آماده کردیم اما اصل موضوع در دولت منتفی شد.




بیکاری ۱۵۰ کارگر کارخانه نوید منگنز اصفهان

پرداخت نشدن یارانه های انرژی باعث تعطیلی کارخانه نوید منگنز اصفهان و بیکاری دست کم ۱۵۰ کارگر شده است.
حمیدرضا کریمی، نماینده کارگران سابق کارخانه نوید منگنز اصفهان، با اعلام این موضوع به ایلنا گفت: بسیاری از کارگران این کارخانه با وجود ۱۶ سال سابقه کاری به دلیل عدم رسیدگی به مشکلات تولید اکنون بیکار هستند.
وی با اشاره به بیکاری ۸۰ کارگر رسمی و ۷۰ کارگر قرارداد موقت این کارخانه، در تشریح دلایل تعطیلی کارخانه نوید منگنز اصفهان گفت: محصولات کارخانه نوید منگنز از خردادماه سال گذشته توسط تولید‌کنندگان دولتی خریداری نشد و در انبارهای شرکت انبار شد. در پی انباشته شدن تولیدات کارخانه در انبارها، نامه‌ای به استانداری نوشته شد و طی سه جلسه گفتگوی مدیریت کارخانه و فرمانداری، وعده خریداری محصولات به کارگران داده شد ولی متاسفانه هیچ‌وقت این وعده‌ها تحقق نیافت.
این فعال کارگری ادامه داد: علت اصلی تعطیلی کارخانه نوید منگنز عدم پرداخت یارانه حامل‌های انرژی توسط دولت و ایجاد مبلغ هنگفت بدهی به تبع خریداری نشدن محصولات تولیدی بود که در نهایت این روند به تعطیلی کارخانه در آبان ماه سال گذشته انجامید.
او ادامه داد: در پی قطع برق کارخانه، جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان زرین شهر گذاشته شد و مدیریت مطرح کرد که باتوجه به افزایش تعرفه‌های قیمت و انرژی ادامه فعالیت کارگران در این شرکت مقرون به صرفه نیست و اگر حمایت از طرف دولت صورت گیرد می‌توان تعرفه واردات منگنز را بالا برد.



قرارداد ۲۰۰۰۰ میلیارد ریالی با قرارگاه خاتم سپاه برای شیرین کردن آب دریای خزر

دولت احمدی نژاد پروژه ای به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال را به قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه واگذار کرده است. موضوع این پروژه، “اجرای طرح آب شیرین کن از سواحل دریای خزر در مازندران” عنوان شده است.
فرمانده قرارگاه خاتم سپاه نیز در این باره اعلام کرده که مدت اجرای این قرارداد ۲۴ ماه است. ابوالقاسم مظفری شمس در گفت و گو با مهر همچنین از دولت خواسته است اعتبار دو هزار میلیارد تومانی این طرح را هرچه سریعتر تامین کند تا اجرای طرح در زمان تعیین شده انجام شود. به گفته این مقام سپاه، این پروژه “تنها راهکار حل مشکل کم آبی در سالهای آینده” است.
قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه در سالهای اخیر قراردادهای هنگفتی را از دولت اخذ کرده است. این موضوع، انتقاد بسیاری از کارشناسان را برانگیخته که معتقدند این نهاد نظامی با ورود به مسائل اقتصادی، بخش خصوصی را با ابزارهای قانونی و غیر قانونی از صحنه بیرون می راند.
بسیاری از سیاسیون دلسوز کشور و انقلاب نیز بارها هشدار داده اند که ورود سپاه به زد و بندهای اقتصادی، این نهاد انقلابی و نظامی را از حالت مردمی سابق خارج ساخته و آن را به یک باند آلوده به مفاسد اقتصادی، سیاسی و امنیتی تبدیل خواهد کرد.



باز هم فساد در دولت/ بازداشت یک مدیر به اتهام قاچاق ۳۱ تن چای

سایت مشرق از بازداشت یک مدیر دولتی به اتهام قاچاق ۳۱ تن چای خارجی و جعل اسناد گمرکی خبر داد و فاش کرد که وزیر اقتصاد یک ماه قبل خواستار صدور مجوز این مدیر بازنشسته در دستگاههای دولتی شده بود.
این منبع خبری وابسته به جریان اصولگرا با معرفی این مدیر گمرک به نام ص – م، او را از مسئولین نظارتی گمرک ایران توصیف و اتهام وی را تبانی، سوءاستفاده از مقام و موقعیت دولتی و ارتباط با پرونده قاچاق حدود ۳۱ تن چای خارجی ذکر کرد.
این گزارش حاکی است مقامات اجرایی در تلاش برای آزادی این مدیر متهم به فساد هستند.
روز گذشته هم نماینده دادستان در دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی فاش کرده بود که گروهی از مقام های دولتی و نمایندگان مجلس در این پرونده متهم اند.







مردم: از گذران زندگی عاجز شده ایم

گزارش کلمه از گرانی ها و کسادی بازار در اولین روزهای کاری سال ۹۱

کلمه – زهره نقیبی:
کشمکش میان دولت و مجلس بر سر اجرای فاز دوم یارانه ها و هم چنین اخبار ضد و نقیض در خصوص قیمت کالاهای مختلف بویژه بنزین همه ی نگاه ها را به خود معطوف کرده است. جدای از بازار و کالاهای مصرفی و اساسی که چشم به چشم در انتظار رشد صعودی قیمت هستند، نگاه هایی هم نگران و مضطرب از فصل جدید گرانی ها سخن می گویند.
شامگاه ۶ فروردین ماه دولت با واریز ۲۸ هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه‌ها به حساب برخی از خانوارها، گام اول برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها را برداشت. در فاز دوم اجرای این طرح اقتصادی پیش بینی می شود حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد.
این روزها این موضوع نقل بیشتر محافل است. از تاکسی که بحث بر سر افزایش کرایه ها باعث جدال مسافران و راننده ها می شود تا محافل رسمی و غیر رسمی. از بازاری که در آن کمتر خریداری را می یابی که قیمتی را سوال کند و لعن و نفرینی نصیب عاملان و آمران آن نکند تا فروشندگانی که خود از گرانی ها به ستوه آمده و همپای مشتریان شان فحش و ناسزا می دهند. در بازار سراغ هر صنف و کالایی را که بگیری با رشد قیمتی مواجه است؛ با این حال فروشندگان گله مند هستند و ناراضی. مثل مشتریان و خریداران.
رشد ۲۰ درصدی قیمت ها در فروردین ماه
یکی از فروشندگان بازار در گفت و گو با خبرنگار کلمه، اذعان می کند که با آنکه هر سال بعد از تعطیلات با بالا کشیدن کرکره ها ۲۰ درصدی به قیمت ها اضافه می کردند، اما امسال با زمزمه گرانی ها درصدها بیشتر بالا رفته است.
او با این پیش بینی که دور بعدی گرانی ها از آخر اردیبهشت با گران شدن بنزین آغاز می شود، می گوید: تغییر قیمت ها لحظه ای شده و برای خیلی ها صرف ندارد و قید خرید را به طور کل می زنند که این چرخه از عمده فروش تا خرده فروش و واسطه و مردم تداوم دارد.
یکی از فروشندگان گلایه می کند: ما خودمان هم خسته شده ایم. والله حاضریم کل کار را کنار بگذاریم و خانه نشین شویم، برایمان بهتر است.
او می گوید: اگر پول مغازه و اجناس را در بانک بگذارم و سود آن را دریافت کنم، بهتر است از رکود و اوضاعی که برای مان درست کرده اند. او که از عمده فروشان بازاری است اشاره می کند کارمان به جایی رسیده که به خریدهای جزیی و حتی دانه ای مشتریان راضی هستیم و اگر مشتری از این دست هم داشته باشیم باید کلاه مان را بالا بیندازیم.
با نان خشک هم که شده سیر می شویم اما..
شهروندی در مورد موج جدید گرانی ها می گوید: بالاخره با نان خشک هم که شده شکم مان را سیر می کنیم اما با اجاره و هزینه های برق و گاز و آب چه کنیم؟ سخت تر از این شرایط باید منتظر چه باشیم؟
خریدش که تمام می شود با او هم صحبت می شوم. اسم یارانه ها را که می شنود، می گوید: تو سرشان بخورد. حاضریم ماهانه پولی هم به دولت بدهیم اما قیمت ها به حالت قبل برگردد. از گرانی ها می پرسم که می گوید: چاره ای نیست باید بسوزیم و بسازیم.
در همین زمینه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم دولت درباره قیمت گندم برای سال ۹۱ در هفته جاری و  رئیس جامعه دامپزشکان هم  از افزایش قریب الوقوع قیمت تخم مرغ و به تبع آن لبنیات خبر داده است.
منابع خبری پیش بینی کرده اند: قیمت هر کیلوگرم گندم از ۲۵۰ به ۳۵۰ تومان افزایش می‌یابد که با این حساب احتمال افزایش هر قرص نان وجود دارد. هم چنین دامداران اعلام کرده‌اند که از فروردین ماه امسال حاضر به عرضه شیر خام با نرخ مصوب ۶۳۰ تومان نبوده و فروش خود را با نرخ ۸۰۰ تومان تسویه خواهند کرد.از سویی موج گرانی قیمت گوشت، مرغ، برنج، میوه و دیگر کالاها که از اواخر سال گذشته تشدید شد هم چنان تداوم دارد.
مسوولان فقط دروغ می گویند
یکی دیگر از فروشندگان بازار می گوید: آواز دهل شنیدن از دور خوش است. زیاد می شنویم که به ما بازاری ها در تاکسی و اینور و آن طرف فحش می دهند، اما به خدا ما هم از همین مردم هستیم. باعث و بانی این مشکلات را لعنت کنید. ما را هم گرفتار کرده اند.
دیگری هم از رکود بازار گله کرده و می گوید: انگار نه انگار سال جدید است. بازار کاملا نیمه تعطیل است. فرقی میان منِ مغازه دار و باقی مردم ندارد، همه از گذران زندگی عاجز شده اند.
شهروند دیگری هم می گوید که مابه التفاوت یارانه اش را نداده اند و نگران است که مشمول این یارانه ها نشود. اشاره می کند که خانه اش اجاره ای است و با کلی قرض و بدهی در تامین هزینه های زندگی مانده است.
پرسش شونده ای هم با اعلام اینکه مسوولان فقط و فقط دروغ می گویند، می گوید: خسته شدیم از این زندگی. ماهی یک میلیون قسط دارم که توان پرداخت آن را ندارم. مردم را بدجور گرفتار کرده اند.
دولت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از شب ۲۸ آذر سال ۱۳۸۹ و با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش قیمت ۱۶ قلم کالا و خدمات آغاز کرد و به موازات آن قیمت کالاها و خدمات را افزایش داد. قیمت بنزین از لیتری یکصد تومان به هفتصد تومان، گازوئیل از لیتری ۵/۱۶ تومان به ۳۵۰ تومان، گاز طبیعی از حدود هر مترمکعب ۱۳ تومان به ۷۰ تومان، برق از هر کیلووات ساعت ۵/۱۶  تومان به ۲۷ تا ۲۱۰ تومان و آب از ۸۰ تومان به ۲۸۳ تومان افزایش یافت. این جدای از افزایش قیمتی است که متاثر از حذف این یارانه ها بر سایر کالاها اضافه شد. این طرح که از زمان شروع موجب نارضایتی و نگرانی مردم شده هم حجم نقدینگی را به شدت افزایش داده و هم آتش تورم را گداخته تر کرده است. بحرانی که با نزدیک شدن به دور دوم آن می رود تا فشار مضاعفی را به مردم تحمیل کند.
وقتی یکی از شهروندان را در مورد موج جدید نگرانی ها مورد سوال قرار می دهم، از او  می شنوم: مگر الان ارزانی است؟ او با اشاره به گرانی کالاها و اشاره به اینکه مردم قدرت خرید خیلی از اجناس را ندارند، می گوید: برای خرید یک کیلو قند مراجعه کرده که از فروش آن به او به دلیل تقاضای اندک، خودداری کرده اند. ادامه می دهد: نداریم و نباید بخوریم. از او در مورد تاثیر یارانه ها سوال می کنم که می گوید: چه یارانه ای؟ ۴۵ هزار تومان می دهند از آن طرف قیمت ها را چند برابر می کنند.
بر اساس آمار منتشره در یک سالگی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها میزان نقدینگی با افزایش ۸۰ هزار میلیارد تومانی از حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در پایان پائیز سال ۸۹ به بیشتر از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. در همین مقطع نرخ تورم نیز دو برابر شد و از حدود ۱۰ درصد به مرز بیست درصد رسید.
افزایش قیمت ها و نگرانی از شدت گرفتن بیشتر گلایه های مردمی به جایی رسیده که مجلس نیز نسبت به آثار تورمی فاز دوم طرح یارانه ها هشدار داده است. علی لاریجانی که روز پانزدهم فروردین در اولین جلسه مجلس با غیر کارشناسی خواندن افزایش یارانه ها گفته بود که این کار”طوفان تورم” ایجاد می کند، اخیرا نیز در نامه ای به رهبری خواسته است دستور توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را صادر کند.
به گفته مرادی رییس سازمان هدفمندی یارانه ها تغییر قیمت بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، آب، برق و گاز را سبد حامل های انرژی مرحله دوم هدفمندی اعلام کرد.
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس نیز گفته است اگر بخواهیم پول بیشتری به مردم بدهیم باید بنزین، گازوئیل، آب، برق و گاز را گران کنیم. آیا مطالعه شده که تا چه میزان می توان قیمت اینها را بالا برد تا موجب اعتراض مردم نشود و برای آنها قابل تحمل باشد.
چاره ای جز تحمل گرانی ها نیست
شهروندی با عصبانیت در مورد اوضاع اقتصادی و تورم می گوید: مردم همین طور بنشینند و نگاه کنند تا سکته بزنند. از این به بعد آمار سکته ها بیشتر هم می شود.
در این میان برخی هم به فکر خرید کالاهای ضروری برای ماه های آتی خود افتاده که با گران شدن آن ضرر کمتری را متحمل شوند. خانمی می گوید: شنیده است نرخ نان قرار است دوباره بیشتر شود و می گوید هر بار که برای خرید وعده روزانه نان می آید تعداد بیشتری می خرد و آن را در فریزر برای ماه های آتی نگاه می دارد. وی می گوید حتی اگر یک دو هفته هم پول نان گران شده را ندهیم سود کرده ایم.
پرسش شونده ای هم می گوید: چاره ای جز تحمل گرانی نیست. هر که اعتراض هم کند نطقش را میزنند نابود می کنند. مثل دو سال گذشته. با این حال او تاکید بر یکدستی مردم برای اعتراض اقتصادی دارد. او با اشاره به اینکه از ۳۱ اردیبهشت قیمت ها هم گران تر می شود و تیرماه هم که بحث تحریم هاست، نوبت رشد مجدد قیمت ها است، گلایه می کند: این یعنی در کمتر از ۴ ماه دولت سه نوبت گرانی بر مردم تحمیل کرده است. این که نشد زندگی. اگر می خواهید نابودمان کنید بسم الله.
آن یکی می گوید: مردم ساکت اند و دم نمی زنند. بدبختی بیشتر از این که نان و تخم مرغ هم از سفره ها برود. اگر کشورهای اروپایی مشابه این قیمت ها را دارند، حقوق های بالایی هم دارند. اینها ما را از نظر درآمدی ثابت نگه داشته و هر روز قیمت ها جدید و گران تر بر سر مان خراب می کنند.
با وجود این گلایه ها، دولت در شرایطی سعی می کند عملکرد خود را در حذف یارانه ها موفق نشان دهد که طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در سال ۹۰ معادل ۷۳٫۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است، یعنی در حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بیش از میزان پیش بینی شده در بودجه ۹۰، ولی هنوز هیچ گزارشی در مورد نحوه هزینه کرد این مازاد درآمد ارائه نشده است. افزایش درآمد حاصل از بنزین در این دوره معادل ۱۶٫۴ هزار میلیارد تومان، گازوئیل ۳۱٫۱ هزار میلیارد تومان، نفت سفید ۴ هزار میلیارد تومان، نفت کوره ۹ هزار میلیارد تومان، گاز مایع ۲٫۴ هزار میلیارد تومان، گاز طبیعی ۹٫۶ هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که از یک سو فقر را چاشنی سفره های ایرانی کرده و از دیگر سو براساس گزارش کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس در اجرای این قانون تا پایان سال ۱۳۹۰ با ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه‌رو شده است.




ایقان شهیدی برای اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کرد

ایقان شهیدی، از فعالین حق تحصیل، برای اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کرد.
به گزارش دانشجونیوز به نقل از تارنمای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، ایقان شهیدی، شهروند بهائی و فعال حق تحصیل صبح امروز ۲۱ فروردین ۱۳۹۱، خود را برای گذراندن ۵ سال حبس تعزیری به زندان اوین معرفی کرد.
ایقان شهیدی هفته گذشته برای اجرای حکمش به زندان اوین احضار شده بود. در اخطاریه ای که برای این شهروند بهائی فرستاده شده بود، اعلام گردیده که در صورتی که آقای شهیدی خود را به زندان معرفی نکند، وثیقه‌ی مربوطه ضبط خواهد شد.
ایقان شهیدی پس از مراجعه به زندان اوین به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد و این در حالی است که مسئولین زندان به وی و خانواده اش از احتمال انتقال این فعال حق تحصیل به زندان رجائی شهر خبر داده اند.
ایقان شهیدی در دادگاه بدوی به اتهام «عضویت در گروهک غیرقانونی کمیته حق تحصیل»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» و «عضویت در جامعهٔ بهائی» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود و این حکم عینا در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد تأیید شد.

احضار ایقان شهیدی، فعال حق تحصیل، برای اجرای حکم پنج سال زندان





مديركل گسترش وزارت علوم: اعلام ظرفيت آزمون دكتری دانشگاه ها تحميلی نيست

دومين آزمون دكتری در حالی روز جمعه ٢۵ فروردين ماه برگزار می شود كه برخی دانشگاه‌ها نسبت به تعيين ظرفيت بدون هماهنگی از سوی سازمان سنجش و وزارت علوم انتقاد دارند.
دكتر حسنی، مديركل دفتر گسترش وزارت علوم در گفت‌و‌گو با ایسنا در رابطه با انتقاد برخی دانشگاه ها نسبت به اعلام ظرفيت دكتری بدون هماهنگی، اظهار كرد: مشكل ايجاد شده مربوط به ١٢ رشته است كه قطعا اين موضوع قابل حل است و مشكلی برای داوطلبان ايجاد نمی‌شود.
وي با اشاره به اين مشكل پيش آمده، اظهار كرد: مساله برخي از اين رشته‌ها مربوط به عناوين و سرفصلهاست كه در اين راستا حتي اگر برنامه‌ها نيز مصوب نشده باشد، به همراه راه‌اندازي رشته‌ها سرفصلها را نيز مصوب خواهيم كرد.
وي در رابطه با برخي از دانشگاههايي كه در اين رشته‌ها ظرفيت ندارند، افزود: با توجه به اينكه اكثر اين رشته‌ها بر اساس نياز كشور طراحي شده‌اند بنابراين براي بررسي موضوع با دانشگاههاي مربوطه مذاكره مي‌شود تامساله حل شود.
حسني ادامه داد: در همين راستا اگر دانشگاهي با كمبود ظرفيت مواجه باشد ترتيبي اتخاذ مي‌شود تا امسال در اين رشته‌ها پذيرش دانشجو داشته باشند و در صورت نياز براي سال آينده پذيرش آن دانشگاه متوقف شود.
گفتني است پيش از اين دكتر قمصري معاون آموزشي دانشگاه تهران با بيان اينكه سازمان سنجش بدون هماهنگي براي دانشگاه ظرفيت دكتري تعيين كرده است، گفت: در حالي كه سازمان سنجش اعلام برگزاري آزمون در برخي رشته‌هاي اين دانشگاه را كرده است، امسال دانشگاه در برخي رشته‌هاي خود دانشجوي دكتري پذيرش نمي‌كند و نكته قابل توجه در اين زمينه اين است كه تنها دانشگاه تهران مجري اين رشته‌ها در كشور است.
وي با اشاره به برخي از اين رشته‌ها مانند سم شناسي، گفت: دانشگاه تهران به دليل محدوديت ظرفيت در تعدادي از رشته‌هاي خود دو سال يكبار دانشجو پذيرش مي‌كند و بر اين اساس امسال در چندين رشته‌ دكتري خود دانشجو پذيرش نخواهد كرد، اين در حاليست كه سازمان سنجش براي اين رشته‌ها اعلام آزمون كرده است.




افزایش فشاربر بازداشت شدگان بهایی و خانواده های ایشان

خبرگزاری هرانا - طی چند روز اخیر فشار‌ها بر زندانیان بهایی شیراز و خانواده‌های ایشان افزایش یافته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، فشار‌ها برزندانیان بهایی و خانواده‌های ایشان در شیراز به شیوه چشم گیری افزایش پیداکرده است. بهاییان شیراز اکنون بیش از دوماه است که در بازداشت موقت بسر می‌برند و این در حالی است که تاریخ بازداشت موقت ایشان که از سوی دادستانی انقلاب صادر گردیده به پایان رسیده است.
طبق گزارشهای رسیده در تاریخ ۹۱/۱/۱۹ چند تن از زندانیان بهایی شیراز بنامهای کاوس صمیمی، کامبیز حبیبی، مژگان عمادی و فرشید یزدانی را به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اطلاعات برگرداندند و تا کنون خبری از ایشان در دست نیست.
در بند عمومی زندان به زندانیان بهایی گفته شده حق هیچ گونه صحبت، ارتباط و همسفرگی با زندانیان دیگر را ندارند و در صورت اجرا نکردن این دستور با برخورد مسئولین زندان روبرو می‌شوند.
دادگاه در تاریخ ۹۱/۱/۲۱ با حضور وکیل مدافع موافقت نموده وبه وکیل مدافع ایشان گفته شد قرار است دو ماه دیگر قرار بازداشت را تمدید کنند.




قرار جلب مرتضوی صادر شد

خبرگزاری هرانا - وکیل خانواده کامرانی یکی از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک اعلام کرد که با اعتراض این خانواده به قرار منع تعقیب صادر شده برای دادستان سابق تهران،‌ از سوی دادگاه عمومی قرار جلب متهم به دادرسی صادر شده است.
کمالی جلودار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ،صدور قرار جلب متهم به دادرسی را تایید و در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون برای پرونده شکایت خانواده کامرانی علیه سعید مرتضوی،‌ وی در دادسرا حاضر شده است، گفت: دادستان سابق تهران برای دفاع از خود در دادسرا حضور و به از خود دفاع کرده است.
برابر قانون آیین دادرسی کیفری چنانچه متهمی در مرحله دادسرا قرار منع تعقیب دریافت کند، با اعتراض شاکی نسبت به قرار منع تعقیب پرونده به دادگاه عمومی کیفری ارسال می‌شود و رییس دادگاه چنانچه این قرار منع تعقیب را برخلاف قانون بداند، دستور جلب متهم به دادرسی را صادر می‌کند.
پس از صدور چنین دستوری از سوی رییس دادگاه پرونده به دادسرا برگردانده می‌شود و قاضی رسیدگی کننده در دادسرا (دادیار یا بازپرس) مکلف است برابر دستور دادگاه متهم را احضار و در صورت عدم حضور متهم حکم به جلب وی صادر کند و پس از آن به متهم تفهیم اتهام کرده و قرار تامین مناسبی از وی اخذ کند.



هرانا؛ ضرب و شتم یکی از شاهدان جنایت بازداشتگاه کهریزک در بیمارستان طالقانی

خبرگزاری هرانا - حسین سهرابی راد یکی از افشاگران جنایات بازداشتگاه کهریزک در حضور مادرش توسط نیروهای امنیتی حاضر در بیمارستان طالقانی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این افسر سابق نیروی انتظامی مستقر در بازداشتگاه کهریزک که در تابستان ۸۸ پس از فاجعه کهریزک به دلیل برقراری ارتباط با مهدی کروبی و افشای برخی اطلاعات مربوط به این بازداشتگاه مخوف بازداشت و به ۴ سال حبس محکوم شده بود نامبرده طی روزهای اخیر به دلیل ابتلا به بیماری قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود و در آنجا و در حضور مادرش توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
ضرب و شتم نیروهای امنیتی منجر به پارگی لب و دهان وی گردیده است.
هم چنین این زندانی سیاسی مرتبط با جنبش سبز از ۲۸ اسفند به دستور اعلایی رییس بند ۳۵۰ به انفرادی تنبیهی سازمان زندانها در بند ۲۴۰ منتقل شده بود که با پایان مدت بیست روزه انفرادی تنبیهی ۳ روز پیش به بند ۳۵۰ بازگردانده شده است.




اعدام ۵ قاچاقچی در بم و کرمان

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام پنج زندانی با هویت نامعلوم در زندانهای کرمان و بم اجرا شد.
به گزارش مهر، احکام اعدام ۵ زندانی که به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده بودند پس از تایید در دادستانی کل کشور در زندانهای کرمان و بم به مرحله اجرا در آمد.
بر اساس ادعای دادستانی این ۵ نفر متهم به حمل، نگهداری و توزیع قریب به ۶۹۰کیلو گرم مواد مخدر شامل تریاک، هروئین، کراک و حشیش بوده‌اند.
لازم به ذکر است با تقاضای عفو و بخشودگی این افراد در مراجع ذیصلاح، مخالفت شده بود.





پنج سارق مسلح طلافروشی ها اعدام می شوند

خبرگزاری هرانا - پنج زندانی به اتهام سرقت مسلحانه از طلافروشی‌ها پس از محاکمه در دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند.
به گزارش مهر، پس از اخذ آخرین دفاع از متهمان در دادسرای اصفهان، پرونده هفت متهم با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اصفهان و پرونده ۲ زن همدست آن‌ها نیز به دادگاه عمومی ارسال شد.
در نخستین گام دو عضو اصلی این باند محاکمه و به اعدام محکوم شدند که با تائید حکم مجازاتشان در زندان اصفهان حکم ایشان به مرحله اجرا در آمد.
قاضی محمدرضا حبیبی – دادستان عمومی و انقلاب اصفهان- درباره آخرین وضعیت این پرونده به مهر گفت: پنج عضو دیگر این باند در دادگاه انقلاب به اتهام افساد فی الارض محاکمه شدند که هفته گذشته قاضی دادگاه آن‌ها را مجرم شناخت و به اعدام محکوم کرد.
وی افزود: در صورت اعتراض متهمان، پرونده آن‌ها برای تائید نهائی به دیوان عالی کشور فرستاده می‌شود.




کاهش حکم بشیر احسانی به ۲ سال حبس تعزیری در دادگاه تجدید نظر

خبرگزاری هرانا - بشیر احسانی، فعال حق تحصیل و عضو جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ۲ سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.
به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، در دادگاه اولیه قاضی پیرعباس بشیر احسانی را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.
در این دادگاه اتهام این فعال حقوق کودکان «تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور(ماده ۶۱۰)» بوده است.
بشیر احسانی پس از حوادث عاشورای ۸۸ در تاریخ ۲۱ بهمن ماه بازداشت و پس از ۲۷ روز از بند ۲۴۰ زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شد. پس از آن نیروهای امنیتی در چند مورد این عضو جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی را احضار کرده و مورد بازجویی قرار دادند.