۱۳۹۰ بهمن ۲۷, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

قطع صادرات نفت ايران به شش کشور اروپايی قطعی شد

 فارس

خبرگزاری فارس: يک مقام آگاه در گفتگو با فارس با رد خبر بسنده کردن ايران به اولتيماتوم ، اعلام کرد شيرهای نفت ايران به روی ۶ کشور اروپايی بسته شد .
به گزارش خبرگزاری فارس يک مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار سياسی ما برخی اظهارنظرها درخصوص اولتيماتوم به برخی کشورهای اروپايی را رد و موضع مقتدرانه جمهوری اسلامی در قطع صادرات نفت به ۶ کشور اروپايی را تأييد کرد.
بنابراين گزارش صبح امروز در واکنش به تحريمهای اتحاديه اروپا عليه کشورمان سفرای ايتاليا، اسپانيا، فرانسه، يونان، پرتغال و هلند در تهران به وزارت خارجه احضار شدند و در اين جلسه پاسخ قاطعانه جمهوری اسلامی به مصوبه سياسی اتحاديه اروپا به اطلاع نمايندگان اين کشورهای اروپايی رسيد. گفتنی است پس از انتشار اين خبر برخی منابع اقدام وزارت امور خارجه را صرفاً "اولتيماتوم" دانسته و نه قطع کامل صادرات را به آينده موکول کردند.خبرگزاری رويترز پس از انتشار خبر قطع صادرات نفت ايران به ۶ کشور اروپا مدعی شد که وزارت نفت ايران خبر صبح امروز خود مبنی بر توقف صادارت نفت به کشورهای اروپايی را تکذيب کرده است.
اين گزارش می افزايد با توجه به اعلام موضع صريح جمهوری اسلامی درخصوص قطع صادرات نفت ايران و همچنين باتوجه به دستاوردهايی هسته ای رونمايی شده و انتشار خبر دستيابی دانشمندان ايران به فناوری توليد اورانيوم ۲۰ درصد،ساخت سانتريفيوژهای پيشرفته،ساخت انواع مجتمع‌های سوخت و ساير موفقيتهای به دست آمده در عرصه انرژی اتمی،جمهوری اسلامی اکنون و در اين فضا و باتوجه به پارامترهای جديد که به طور قطع شرايط هرگونه مذاکره ای را تحت تأثير قرار ميدهد، آمادگی کامل خود را همانگونه که در نامه ی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران به کاترين اشتون آمده بود،برای گفتگو با گروه ۵+۱ اعلام ميکند.

 

 


اخبار روز: 

اخبار روز: زانیار و لقمان مرادی، دو زندانی کردی که می گویند بدون هیچ گونه دلیلی به اعدام محکوم شده اند، در نامه ای ضمن شرح شکنجه ها و چگونگی اعترافات اجباری زیر شکنجه، از مجامع بین المللی برای نجات خود یاری خواسته اند.
متن این نامه که توسط کمپین لغو حکم اعدام زانیار و لقمان مرادی منتشر شده است را در زیر می خوانید:

این نوشته رنجنامه دو جوان بی گناه کرد است که در حال حاضرمدت سی ماه است در زندانهای مختلف ایران تجربه های سخت ودشواری را پشت سرگذاشته ایم و بر اساس یک اتهام دروغین و داستان ساختگی به مجازات اعدام در ملاعام محکوم شده ایم . ما دو نفر زانیارمرادی ۲۲ ساله و لقمان مرادی ۲۵ ساله لازم میدانیم تا به تشریح تنها بخشی از شکنجه های وحشیانه و رفتارهای ظالمانه ای که توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی که در دوران بازجویها برما روا داشته اند شما مردم دنیا را مطلع کرده و بدین وسیله برای نجات جان خویش از نهادهای بین المللی و حقوق بشر استمداد میطلبیم.
ما دو نفر ساکن شهر مریوان یکی از شهرهای مرکزی استان کردستان هستیم شهری که اساسا بخشی از ملیت اقلیم کرد را دردل خود جای داده است. در سال ۱٣٨٨ بدنبال کشته شدن پسر امام جمعه مریوان به همراه دو تن دیگر از دوستانش بدست عده ای ناشناس و بعد از گذشت یک ماه از آن حادثه، ماموران امنیتی وزارت اطلاعات هر دو نفر ما را در یک روز بازداشت کردند. اما آنچه که در بازداشت وزرات اطلاعات در کردستان برما گذشت و حجم شکنجه های وحشیانه ماموران امنیتی و بازجویان و ضرب و شتم شدید ازسوی آنان به حدی بود که علارغم بی گناهی و بی خبری از حادثه و با آگاهی فاجعه آمیز آن، ما دو نفر ناچار شدیم تا پس از گذشت چند هفته علیه خویش اعتراف کنیم و گناه ناکرده را بر گردن بگیریم و مجبور شدیم به خواستهای بازجویان تن داده واعترافات دروغین علیه خویش را امضا کنیم. نه ماه نگهداری در سلولهای انفرادی مخوف بازداشتگاه اطلاعات سنندج در کنار شکنجه های جسمی و جنسی بسیار وقیحانه از جمله نشاندن بر روی بطریهای نوشابه ای که به صندلی چسبیده بودند و یا تهدید به تجاوز و رفتارهایی که شرم، مانع بازگوکردن آنها است، تنها بخشی از این شکنجه ها بشمار میرود .
از سوی دیگر توهین های لفظی و تهدیدهای دائمی مبنی بر آزار و اذیت سایر افراد خانوادهایمان مارا به موجودات بی اختیار تبدیل کرده است و هرگونه سواستفاده از ما که خواستند کردند. در طول مراحل بازجویی از ما خواستارهمکاری شدند. یکی از خواسته های آنان این بود که پدر یکی از ما به نام اقبال مرادی که یکی از مخالفان نظام است و سالهاست که دست به مبارزه در یکی از شهرهای عراق است را، ترور کنیم. ولی ما هرگز تحت هیچ فشاری تن به خواسته های آنان ندادیم. اگر واقعا ما در این پروند و داستان دروغین که طراحی کرده اند نقشی داشتیم به خواسته های معمولی و امنیتی تن میدادیم و برای آزادی جان خویش دست به هرکاری میزدیم .
بعد از مدتها فشار در سلولهای انفرادی وزارت اطلاعات ما را به بازداشتگاه اوین بند ۲۰۹ منتقل کردند. بدون هیچ ملاقات با خانواده وهرگونه ارتباطی با مسئولین، ما را به دادگاه بردند. دادگاهی که بیشتر یک دادگاه فرمالیته و نمایشی بود... بازجو ما را تهدید کرده که در صورت هرگونه تخلفی از دستوراتشان در جلسه دادگاه، به همان وضعیت وحشتناک گذشته بازخواهیم گشت شلاق، شکنجه و فشارها از اول آغازخواهد گشت.  
شاید باور نکنید که رفتاری با ما صورت گرفت که اگر بجای ٣ نفر میگفتند ٣۰۰ نفر بازهم قبول میکردیم و برای همین هم در این دادگاه بدوی مطابق دستور بازجویان عمل کردیم و نتوانستیم از خود دفاع کنیم برای ما دو نفر که تجربه زندان، شکنجه و سلولهای انفرادی و رفتارهای فریبکارانه ماموران امنیتی نداشتیم؛ وضع چنان سنگین بود که نتوانستیم ازخود هیچ گونه دفاعی کنیم . دادگاهی که با ریاست قاضی صلواتی بود و ایشان میدانستند که ما نمیتوانیم از خود هیچ گونه دفاعی کنیم. اتهاماتی را به ما چسباندند که حتی در پرونده سازی و سناریوی که در اطلاعات سنندج طراحی کرده بودند چنین اتهاماتی وجود نداشت. در طرحی که از قبل برنامه ریزی شده بود در همان جلسه اول حکم ما را اعدام در ملاعام خواندند و سپس به زندان اوین منتقل شدیم و بر اساس دستور دادستان از ابتدایی ترین حقوق یک زندانی یعنی حق ملاقات با خانواده هایمان محروم هستیم.

آیا صرفا عضویت پدر زانیار مرادی در یک تشکیلات سیاسی می تواند دلیل قاطع و محکمی برای انتساب این گناه بر پسر و نزدیکان وی باشد و آیا باید پسر بخاطر پدر مجازات و محکوم گردد.

در پایان بار دیگر بر بی گناهی خود تاکید نموده و اعلام میداریم که هیچگونه نقشی دراین اتهامی که به ما زده اند را نداریم و از تمام نهادهای بین الملی و مجامع حقوق بشر تقاضای همدردی و همیاری را داریم و برای نجات ما دو جوان بکوشید که شاید فردا دیر باشد.
زانیار مرادی و لقمان مرادی
زندان رجایی شهر کرج
۲۶/۱۱/۱٣۹۰
 

 

 

 

میزان نفوذ و نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات افغانستان

نوشتۀ فواد روستائی
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران
شاه حسین مرتضوی، روزنامه نگار افغان از نفوذ عوامل جمهوری اسلامی ایران در ارکان دولتی و غیردولتی افغانستان و در میان گروه‌های مختلف مجاهدین سخن می گوید و این نفوذ را رسانه های افغان نیز چشمگیر می داند. این روزنامه نگار افغان می گوید طالبان نیز هم در ایران و هم در پاکستان دفتر و نماینده دارند و جمهوری اسلامی ایران وقتی از توانائی ضربه زدن به منافع آمریکا سخن می گوید بیشتر به عراق و افغانستان نظر دارد چرا که حضور نظامی آمریکا در این دو کشور است که به گونه ای چشمگیر توجه را جلب می کند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز (پنجشنبه) پیش از ترک تهران به سوی اسلام آباد، گفت مسائل منطقه ای راه حل منطقه ای دارد و باید با تفاهم و همکاری و احترام به حقوق، فرهنگ، استقلال و منافع ملت های منطقه مشکلات را حل کرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست سران سه کشور پاکستان، افغانستان و ایران راهی پایتخت پاکستان شد، بار دیگر حضور نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در افغانستان را مورد حمله و انتقاد قرار داد و گفت دخالت بیگانگان در امور منطقه و حضور نظامی گستردۀ آنان به ویژه در افغانستان و پاکستان باعث بروز نا امنی و مشکلات شدید شده است.
محمود احمدی نژاد گفت تا کنون طرح های فراوانی برای حل مسائل و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه ارائه شده است اما از آن جا که اراده های فرا منطقه ای به دنبال تأمین منافع خود هستند و به شخصیت و منافع و موجودیت های ملت های منطقه احترام نمی گذارند، تمام این طرح ها با مشکل رو به رو شده است.
مبارزه با تروریسم، مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر و بالاخره مذاکرات صلح در افغانستان در نشست سران این سه کشور از جمله مسائل مورد بحث خواهد بود.
 در گفتگوئی با شاه حسین مرتضوی، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی در کابل، نظر او را در مورد میزان نفوذ و نقش جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و مقایسۀ اهداف تهران با اسلام آباد در ارتباط با رویدادها و تحولات افغانستان جویا شدیم.
آقای شاه حسین مرتضوی بر این باور است که سیاست ها و سمت گیری های تهران و اسلام آباد در مورد افغانستان فرق مهمی با هم ندارد و هر دو پایتخت به یکسان نمی خواهند که در افغانستان صلح و ثبات بر قرار شود و دولتی مستقل و متکی به خود در کابل بر سر کار باشد.
به عقیدۀ این روزنامه نگار افغان، تنها فرق ایران با پاکستان این است که مداخلات اسلام آباد در امور داخلی افغانستان بی پرده و عریان صورت می گیرد حال آن که جمهوری اسلامی ایران به گونه ای نیمه مخفی و نیمه عریان در امور افغانستان دخالت کرده و در امور این کشور اعمال نفوذ می کند.
شاه حسین مرتضوی از نفوذ عوامل جمهوری اسلامی ایران در ارکان دولتی و غیردولتی افغانستان و در میان گروه های مختلف مجاهدین سخن می گوید و این نفوذ را در رسانه های افغان نیز چشمگیر می داند.
این روزنامه نگار افغان می گوید طالبان نیز هم در ایران و هم در پاکستان دفتر و نماینده دارند و جمهوری اسلامی ایران وقتی از توانائی ضربه زدن به منافع آمریکا سخن می گوید بیشتر به عراق و افغانستان نظر دارد چرا که حضور نظامی آمریکا در این دو کشور است که به گونه ای چشمگیر توجه را جلب می کند.
سرانجام این که به باور شاه حسین مرتضوی، هدف اصلی تهران و اسلام آباد داشتن دست بالا در افغانستان پس از خروج کامل نیروهای خارجی در این کشور در سال ٢٠١٤ است.




توافق احتمالی روسیه با طرح شورای امنیت درباره سوریه؟

نوشتۀ واسع محسن
آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسهآلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه می گوید بمنظور پایان دادن به کشتار ها در سوریه، یک توافق کوتاه مدت با ‏روسیه امکان پذیر است. اندکی قبل از این اظهارات وزیر خارجه فرانسه، منابعی در روسیه گفته بودند این ‏کشور از طرح قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه که امروز پنجشنبه به این شورا ‏ارائه خواهد شد حمایت نخواهد نکرد.

 در همین حال با ادامه درگیریها و خشونتها در سوریه، شهرهای حمص ‏و حما امروز باردیگر هدف حملات توپخانه سنگین نیروهای دولتی قرار گرفتند.‏
آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه که در حاشیه یک کنفرانس درباره چگونگی مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ‏در وین صحبت می کرد گفت جامعه بین المللی با حمایت روسیه، در حال آماده کردن طرح یک قطعنامه جدید ‏شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه است که " هدف از آن پایان خشونتها و ارسال کمکهای ‏بشردوستانه" به سوریه است.‏
بگزارش خبرگزاری رویترز، کشور های غربی سعی دارند برای طرح تصویب یک قطعنامه جدید در مورد ‏سوریه، حمایت روسیه وچین، دو کشوری را بدست بیاورند که با طرح قطعنامه قبلی این شورا در مورد ‏سوریه مخالفت کرده بودند.‏
این در حالیست خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه در روسیه گزارش داد که این کشور طرح قطعنامه ‏تازه شورای امنیت درباره سوریه را در " شکل کنونی آن غیرعادلانه ارزیابی کرده و از آن حمایت نخواهد ‏کرد."‏
انتظار میرود کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تا پایان امروز پنجشنبه درباره این قطعنامه ‏اظهار نظر کنند.‏
‏ ‏
گفته میشود روسیه از یکسو با بخشی از این طرح که بر اساس برنامه پیشنهادی اتحادیه عرب، خواستار ‏واگذاری قدرت از سوی بشار اسد به معاون او شده است مخالف است و از سوی دیگر اصرار دارد " ‏بازگشت نیروهای دولتی سوریه به پادگانها، با پایان حملات گروههای مسلح مخالف دولت همزمان باشد."‏
در همین حال یک روز بعد از امضای یک فرمان همه پرسی برای تغییرات در قانون اساسی سوریه از ‏جانب بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، نیروهای مخالف دولت خواستار تحریم شرکت در این نظر خواهی ‏و پایان دادن به خشونتها شدند.‏
در یک بیانیه که از سوی کمیته های محلی هماهنگی مخالفان امروز انتشار یافت آمده است آنان " از مردم ‏میخواهند نظرخواهی مورد نظر را تحریم و روی هدف اصلی انقلاب سوریه یعنی بر اندازی رژیم تاکید ‏کنند."‏
این در حالیست که بر اساس آخرین گزارشهای رسیده از سوریه، دوتن از فعالان مخالف رژیم بشار اسد، ‏ماذن درویش، گزارشگر و رئیس مرکز رسانه ها و آزادی بیان سوریه و رزان غزوی، وبلاگ نویس، امروز ‏توسط نیروهای دولتی در دمشق بازداشت شدند. ‏



اعلام نامزدی آقای سارکوزی برای دور دوم ریاست جمهوری

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
آقای نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری کنونی فرانسه، شب گذشته، دریک گفت وگوی تلویزیونی، رسماً خود را نامزد دُور دوم ریاست جمهوری کرد.

درهفته های اخیر، درمورد نظررئیس جمهوری، گمانه زنی های بسیاری درمحافل سیاسی و مطبوعاتی مطرح شده بود که براساس آن درمورد قطعیت آمادگی آقای سارکوزی تردید هائی را ایجاد می کرد.
این گمانه زنی ها ازآنجائی دامنه ی گسترده تری به خود گرفت که بسیاری ازنظرسنجی های اخیرازکاهش چشمگیر محبوبیت رئیس جمهوری درافکارعمومی فرانسه حکایت می کرد. به این ترتیب، با ورود نیکولا سازکوزی به صحنه، مبارزات انتخاباتی درفرانسه می تواند ازامروزوارد جدی ترین مرحله خودگردد.
روزنامه های امروز فرانسه تیترنخستین صفحه های خود را به حضورنیکولا سارکوزی درانتخابات آینده ریاست جمهوری اختصاص داده اند.
ازاین تیتر مشترک که بگذریم، روزنامه های امروز، باردیگر مسائل ایران، و بویژه، برنامه اتمی این کشوررا درمطالب خود به گستردگی مطرح کرده اند.
روزگذشته دو خبرانتشاریافته درایران درصدراخبارو گزارش ها بین المللی قرار گرفت . ازیک سو مقامات تهران اعلام کردند که پاسخ نامه خانم آشتون تسلیم دفتر وی گردیده و ایران آماده است مذاکرات اتمی را با پنج به علاوه یک آغازنماید، وازدیگرسو، محمود احمدی نژاد با اعلام افزایش توان غنی سازی اورانیوم درایران جهان را کم و بیش غافلگیرنمود.
روزنامه های امروز فرانسه به این دو خبردرصفحات بین المللی خود پرداخته اند.
لیبراسیون دو گزارش درباره ایران به چاپ رسانده است. لیبراسیون، درگزارشی پیرامون خبرهای انتشاریافته درتهران، ازجمله می نویسد: این درست است که تهران طی نامه ای به خانم آشتون پاسخ داده و خواستارازسرگیری مذاکرات شده است، ولی، به نوشته لیبراسیون، نباید فراموش کرد که ایران درپیش کشیدن و پس زدن غرب طی سالهای ید طولایی دارد. به این ترتیب، باید منتظرماند و دید درمتن نامه ایران چه پیشنهادهایی ارائه شده است. لیبراسیون خاطرنشان می کندکه متن نامه از این جهت مهم است که ایران درنامه های قبلی دروحله اول خواستاربه رسمیت شناخته شدن حق اتمی شدن ایران و همزمان لغو تحریم های بین المللی شده بوده است.
لیبراسیون درگزارش دوم خود به تروردانشمندان اتمی ایران ازیک سو و سوءقصد های تروریستی روزهای اخیردرتایلند، هند و گرجستان علیه شهروندان اسرائیل، از دیگر سو، اشاره می کند و می نویسد: جنگ تمام عیارمیان سرویس های اطلاعاتی دو کشورآغازشده است. لیبراسیون می نویسد: دراسرائیل درمورد ایرانی بودن ترورهای اخیرهیچ کس تردیدی به خود راه نمی دهد. ولی درمورد غیرحرفه ای بودن آن پرسش هائی را مطرح می کنند. یک تحلیگراسرائیلی به لیبراسیون می گوید: موج جدید ترورها حکایت ازتاثیرفشارها بردستگاه رهبری ایران دارد. یه گفته این تحلیلگر، این رفتارخشونت بارکه نوع اجرای آن با هرگونه عملیات منطقی و سازمان یافته ی حرفه ای مغایرت دارد نشان می دهد که عاملین ایرانی آن ها بیش از اینکه از توان حرفه ای سود جسته باشند، ازروی خشم و بدون برنامه ریزی عمل کرده اند.
فیگارو روزنامه دیگر صبح پاریس نیز گزارشی را به سه موضوع همزمان، یعنی اعلام آمادگی ایران به ازسرگیری مذاکرات، افزایش چشمگیرتوان غنی سازی و بالاخره تصمیم ایران به توقف صدور نفت به اروپا اختصاص داده.
فیگارو نیز می نویسد: غرب به این پیش کشیدن ها و پس زدن های حکومت ایران عادت دارد. با این حال، فیگارو اقدام همزمان اعلام آمادگی ایران برای مذاکره و افزایش توان غنی سازی را درحالی که ایران به دلیل ادامه غنی سازی تحت تحریم قرار دارد را چالش دیگری ازسوی ایران درمقابل تحریم های غرب می داند.
به یک خبراز لاکروا، ارگان جامعه مسیحیان فرانسه، اشاره ای بکنیم . این روزنامه با اشاره به ناآرامی های ادامه یابنده درمصر، پس سقوط حسنی مبارک، دراین میان به وضع بد زندگی قبطی های این کشورمی پردازد. قبطی های مصرمسیحیانی هستند که از قرن ها پیش دراین کشورساکن بود ه، و به گفته ای، ازاصیل ترین مصری ها به شمارمی روند. لاکروا می نویسد: درنزدیکی های شهراسکندریه خانواده های قبطی توسط دادگاه های اسلامی محکوم به بیرون رانده شدن از روستای محل زندگی خود شده اند. لاکروا دراین گزارش می نویسد: به دنبال پراکنده شدن شایعه ای، درمورد روابط نامشروع یک مرد قبطی با یک زن مسلمان، دادگاه اسلامی محل، هشت خانواده قبطی را به اخراج ازروستای "شربت" محکوم کرد ومردم را ماموراجرای حکم کرد. لاکروا می افزاید: جالب تراینکه، نمایندگان دولت درمحل، نه تنها ازاجرای حکم و اخراج این خانواده ها حمایت می کنند، بلکه خواستارمصادره اموال آنان نیزشده اند.
دراین میان،به نوشته لاکروا، کمیته ی حقوق بشرمجلس مصردرتلاش بوده است میان قضات محکمه ی مسلمانان و حکم صادره برای این خانواده های مسیحی میانجیگری نماید. به گزارش لاکروا دادگاه همچنین حکم داده است که دارائی پدرمرد مسیحی که با یک زن مسلمان، آنهم درحد شایعه، رابطه برقرار کرده، مصادره و به حراج گذاشته شود. اسحاق ابراهیم، یک قبطی نزدیک به ماجرا می گوید: شرم آورتر اینکه مامورین حکومتی، زیرعنوان میانجیگری و آشتی به این حکم غیرقانونی چهره قانونی می بخشند و همزمان، نه تنها، مجرم را تطهیرمی کنند، بلکه بیگناه را مجرم قلمداد کرده و مجازات می نمایند.




وزیر دفاع اسرائیل: ایران در اعلام خبر هسته ای "بزرگنمائی" کرده

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در واکنش به خبر پیشرفت در برنامه هسته ای ایران، می گویند در اعلام این خبر "بزرگنمائی" شده و این تبلیغات مصرف داخلی دارد.

گفتگو با امیرحسین گنج بخش، فیزیکدان
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در واکنش به خبر پیشرفت در برنامه هسته ای ایران می گوید: در اعلام خبر کارگذاشتن سوخت در رآکتور تحقیقاتی تهران بزرگنمائی شده و این تبلیغات مصرف داخلی دارد.
به گزارش رسانه های داخلی جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، اولین میله ی سوخت اتمی تولید شده در داخل ایران با غنای ۲۰درصد در رآکتور تحقیقاتی تهران کار گذاشته شد.
وزیر دفاع اسرائیل، ایهود باراک نیز گفته است که جمهوری اسلامی در طرح های جدید برنامه هسته ای ایران بزرگنمائی عمدی صورت گرفته و ایران دستاورد جدیدی در عرصه برنامه هسته ای نداشته است.
 ایهود باراک که به منظور دیدار با رهبران کشورهای آسیای شرقی به این منطقه سفر کرده است، متذکر شد : جمهوری اسلامی برای دستیابی به نسل دوم و یا سوم سانتریفیوژها، راه طولانی در پیش دارد.
وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال حمله اسرائیل به ایران گفت: پراکندگی تاسیسات هسته ای ایران و زیرزمینی بودن برخی از آنها، انجام عملیات نظامی علیه این مواضع را با مشکل روبرو ساخته است.
همچنین استفاده از اولین زنجیره از نسل جدید سانتریفیوژها جهت غنی سازی اورانیوم راه اندازی شد و این کشور از این پس سوخت مورد نیاز رآکتورهای هسته ای خود را تولید می کند.
به گفته تلویزیون دولتی ایران، در این روز طرح سومی نیز به افتتاح رسیده است که مربوط به راه اندازی نوع جدیدی از سانتریفوژهای پرسرعت برای غنی سازی اورانیوم است.
اتحادیه اروپا، روز گذشته، چهارشنبه ١۵ فوریه، اعلام کرد ایران به نامه کاترین اشتون پاسخ داده و بررسی آن در دستور کار این اتحادیه قرار دارد و نتیجه آن اعلام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به نامه رئیس سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا، ضمن استقبال از آمادگی گروه ۵+١ برای بازگشت به گفتگوها و اعلام آمادگی تهران برای ادامه مذاکرات تاکید کرده "موفقیت گفتگوها در گرو برخورد سازنده گروه ۵+١ با ابتکارهای جمهوری اسلامی خواهد بود.




٤٠٠ تن از ساکنان اردوگاه اشرف در عراق به اردوگاه "آزادی" نقل مکان می کنند

نوشتۀ فواد روستائی
بر اساس بیانیۀ شورای ملی مقاومت ایران، مریم رجوی- رئیس این شورا- پس از آگاهی  از توصیه ها و تضمین های خانم هیلاری کلینتون- وزیر امورخارجۀ آمریکا- این تصمیم را گرفته است.

مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت ایران-تصویر آرشیوی
گفتگو با محمدرضا روحانی
شورای ملی مقاومت ایران امروز (پنجشنبه) اعلام کرد در حدود ٤٠٠ تن از ساکنان اردوگاه یا شهر اشرف در عراق در روزهای آینده به اردوگاه "آزادی" در نزدیکی بغداد نقل مکان خواهند کرد.
"اردوگاه آزادی" یا (Camp Liberty) یکی از پایگاه های پیشین نظامیان آمریکا در عراق است.
در بیانیۀ شورای ملی ملی مقاومت که امروز منتشر شده است می خوانیم " مریم رجوی، رئیس این شورا، پذیرفته است که ٤٠٠ تن از ساکنان اردوگاه اشرف در اسرع وقت به اردوگاه آزادی منتقل شوند.
بر اساس این بیانیه، تصمیم خانم مریم رجوی پس از آگاهی او از توصیه ها و تضمین های خانم هیلاری کلینتون- وزیر امورخارجۀ آمریکا- اتخاذ شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ٣٤٠٠ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران که تشکل اصلی و عمدۀ شورای ملی مقاومت را تشکیل می دهد در اردوگاه اشرف در عراق اقامت دارند.
شورای ملی مقاومت در بیانیۀ امروز خود افزوده است که انتقال بقیۀ ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه آزادی تا زمانی که دولت عراق ونمایندۀ سازمان ملل متحد در این کشور موافقت خود را با تضمین های حداقلی مورد تأیید قرار نداده اند صورت نخواهد گرفت.
شورای ملی مقاومت در این بیانیه تأکید کرده است که معیارهای انسانی و موازین بین المللی نباید در این ارتباط نادیده گرفته شوند.
دولت عراق مدت هاست که در پی بستن اردوگاه اشرف است و بستن این اردوگاه را به استقلال و حق حاکمیت خود گره زده است. فشارهای جمهوری اسلامی ایران بر دولت عراق یکی دیگر از دلائل بغداد در پا فشاری بر تعطیل اردوگاه اشرف و اخراج ساکنان آن از عراق است.
شایان یادآوری است که سخنگوی بان کی- مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز دیروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد زمان انتقال ساکنان اردوگاه اشرف فرا رسیده است.
بر اساس بیانیۀ این سخنگو، بان کی- مون ضمن تأکید بر فرا رسیدن زمان این جا به جائی از سازمان مجاهدین خلق ایران و دولت بغداد خواسته است برای تحقق این هدف همکاری کنند.


قرار است رفتار حکومت سوریه با مخالفان در نشست سراسری سازمان ملل محکوم شود. این تصمیم پس از آن گرفته شد که تصویب قطعنامه‌ای علیه سوریه در شورای امنیت به دلیل مخالفت روسیه و چین به نتیجه نرسید.
مجمع‌عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در وین برپا شد. صدور قطعنامه‌ای در محکومیت خشونت‌های یک سال گذشته دولت سوریه علیه مخالفان در دستور کار این نشست قرار گرفته است. این نشست برخلاف اجلاس شورای امنیت سازمان ملل قادر نیست بجز صدور قطعنامه دست به اقدامی دیگر بزند و تحریم سوریه را در دستور کار قرار دهد.
ابتدای ماه جاری طرح قطعنامه‌ای برای محکومیت سوریه به شورای امنیت ارائه شد که با وتوی چین و روسیه با شکست مواجه گشت. اپوزیسیون سوریه، سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و کشورهای اروپایی، به همراه آمریکا، یک صدا چین و روسیه را متهم کردند که با این کار دست حکومت سوریه را برای سرکوب بی‌رحمانه مخالفان بازگذاشته و عملا به اوج گرفتن یک جنگ داخلی در سوریه دامن زده‌اند.
گیدو وستروله، وزیر خارجه ‌آلمان در این رابطه اعلام کرد که کشورش از قطعنامه اتحادیه عرب حمایت می‌کند. او که در سفری به آمریکای لاتین بسر می‌برد گفت که امیدوار است اکثریت بزرگی از حکومت‌های منطقه با قطعنامه علیه سوریه علامتی آشکار به رهبران این کشور دهند. او هم‌چنین از کشورهایی که تاکنون تنها نظاره‌گر صحنه بوده‌اند خواست از راه‌حلی برای خاتمه دادن به خشونت حمایت کنند تا راه ‌حل دیپلماتیک بحران هموار شود.

رفراندم بی‌موقع
یک روز پیش از برگزاری نشست سازمان ملل، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که می‌خواهد رفراندمی برای اصلاحات در قانون اساسی سوریه انجام دهد. زمان این رفراندم ۲۶ فوریه در نظر گرفته شده است. از این گذشته قرار است سیستم تک حزبی بعث خاتمه یابد.


ایالات متحده آمریکا این اقدام را مسخره نامید و آن را تحقیر انقلاب سوریه خواند. سخنگوی کاخ سفید، جی کارنی در این زمینه گفت که همه وعده‌های این چنینی تا به حال تنها به افزایش سرکوب منتهی شده‌اند. وعده‌هایی که از آغاز اعتراض‌ها همواره تکرار شده‌، اما هیچٰ‌گاه عملی نشده‌اند.
به عقیده جی کارنی حکومت بشار اسد به پایان خود نزدیک می‌شود و «سوال دیگر این نیست که آیا او سقوط خواهد کرد یا نه»، بلکه «کی سقوط خواهد کرد»؟
گیدو وستروله نیز واکنشی مشابه نشان داد و گفت «ما به مانورهایی این‌چنین اعتماد نخواهیم کرد».
واکنش روسیه به رفراندم پیشنهادی بشار اسد اما مثبت بود. به عقیده رهبران روسیه این طرح‌ها بهتر از تغییر ناگهانی رژیم است. سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته (چهارشنبه ۱۵ فوریه) در وین گفت که این تنها راه جلوگیری از تلفات بیشتر در سوریه است. او قصد دارد امروز در این باره با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و آلن ژوپه، وزیرخارجه فرانسه گفت‌وگو کند.

درعا صحنه درگیری شورشیان و ارتش
در حالی که نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل متحد، نگران سرنوشت سوریه در حال رایزنی درباره راه‌حلی برای این کشور هستند، سرکوب مخالفان هم‌چنان در شهرهای مختلف سوریه ادامه دارد. برپایه گزارش‌های رسیده، تعداد کشته‌شدگان ناآرامی‌های سوریه ظرف ۲۴ ساعت گذشته به ۲۱ نفر رسیده است.
نیروهای زرهی ارتش سوریه امروز شهر درعا را زیر آتش توب‌خانه گرفتند. به گفته مخالفان، همه نقاط شهر درعا هدف توپ قرار گرفته است. بویژه نقاطی که در دست «ارتش آزاد سوریه» است. شورشیان مسلح خیابان‌ها را مسدود کرده‌ و محل استقرار نیروهای امنیتی حکومت را هدف حملات خود قرار داده‌اند.


احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران هرروز ابعاد تاز‌ه‌‌تری به خود می‌گیرد. کشورهای غربی ضمن اعلام هشدار، نگران پیامدهای چنین حمله‌ا‌ی هستند. اسرائیل ممکن است به پنج دلیل تمامی این هشدارها را نادیده ‌بگیرد.
استدلال دولت اسرائیل در مورد حمله به تأسیسات اتمی ایران در سه کلمه خلاصه می‌شود: «اکنون یا هرگز». اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل معتقد است که تأسیسات اتمی ایران تا چند ماه دیگر به زیر زمین منتقل و در نتیجه در برابر حملات هوایی مقاوم خواهند شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور نیز بارها تأکید کرده است که دست‌یابی ایران به سلاح اتمی «تهدیدی حیاتی» برای اسرائیل است و از این رو باید جلوی آن گرفته شود؛ در صورت نیاز به هر قیمتی.
همزمان مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران، شکاف عمیقی میان اسرئیل و آمریکا ایجاد کرده است. درحالیکه واشنگتن سیاست‌ها گسترش تحریم‌ها را دنبال می‌کند به عقیده دولت اسرائیل زمان حمله موفق به تأسیسات اتمی ایران هدر می‌رود. وزیر دفاع اسرائيل معتقد است:«کسی که می‌گوید: دیرتر، ممکن است در نهایت به این نتیجه برسد که دیرتر خیلی دیر بوده است.»
تارنمای اینترنتی «اشپیگل‌آنلاین» در گزارش مفصلی به تحلیل شرایط کنونی پرداخته است. در این مقاله چند صفحه‌ای ضمن رجوع به سایت‌های معتبر سیاسی و کارشناسان مختلف تسلیحات، احتمال حمله نظامی پیشگیرانه اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران بررسی شده است.

ایران بر ادامه برنامه غنی‌سازی اورانیوم پافشاری می‌کند
به نظر نویسنده مقاله در شرایط کنونی سیگنال‌های مختلفی از اورشلیم مخابره می‌شوند که احتمال حمله یکجانبه این کشور به تأسیسات اتمی ایران بیش از پیش تقویت کرده‌اند. به عقیده برخی از مقامات اروپایی هم به نظر می‌رسد که اسرائیل این‌بار جدی‌تر از همیشه است.
اما غرب از پاسخ ایران به حمله نظامی اسرائیل نگران است. تهران در پاسخ به چنین حمله‌ای می‌تواند در سراسر جهان حملات تروریستی به راه اندازد، حزب‌الله را علیه اسرائیل بشوراند و در نهایت تمام خارومیانه را به آتش بکشد.
در میان شماری از کارشناسان معتقدند که حتی چنین واکنشی، می‌تواند هزنیه‌ای قابل پذیرش برای اسرائيل باشد؛ آن‌هم به دلایل زیر:

۱. فشار زمانی
از آغاز سال جاری میلادی جاری ایران سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم خود را به تأسیسات زیرزمینی منتقل کرده است. تأسیسات فردو از قرار ۸۰ تا ۹۰ متر زیر زمین قرار دارند. اسرائيل معتقد است که اگر ایران بخش اعظم تأسیسات خود را به چنین پایگاه‌هایی منتقل کند حمله هوایی برای تخریب آنها دیگر اثر نخواهد داشت.
حتی پرقدرت‌‌ترین بمب‌های سنگرشکن هم نمی‌توانند تأسیساتی که در عمق ۸۰ تا ۹۰ متری زمین قرار دارند را تخریب کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده این بمب‌ها پس از رد شدن از ستو‌نی بتونی به قطر ۶۰ متر منفجر می‌شوند یا قادرند تا عمق ۴۰ متری زمینی سخت هم نفوذ کنند.
جان پیک،‌کارشناس آمریکایی تسلیحات این ارقام را اغراق‌آمیز می‌د‌اند. او در مقاله‌ای که در سایت Globalsecurity.org منتشر شده خاطر نشان شده است که واحد این اطلاعات احتمالأ فوت (معادل تقریبا ۳۰٫۴۸ سانتیمتر ) است و نه متر. او نتیجه‌گیری می‌کند که چنین بمب‌هایی تنها قدرت عبور از بتونی به قطر ۲۰ متر را دارند.
کنگره آمریکا به تازگی با اختصاص بودجه‌ای بالغ بر ۸۱ میلیون دلار برای بهبود کارآیی این بمب‌ها موافقت کرده است. اما اگر طراحان بمب‌های سنگرشکن موفق شوند عملکرد این بمب‌ها را به گونه‌ای تغییر دهند که قدرت تخریب‌آنها چندمترهم عمیق‌تر شود، ایران هم می‌تواند تأسیسات اتمی خود را عمیق‌تر حفر کند.

تأسیسات اتمی ایران و مراکز غنی‌‌سازی اورانیوم بر اساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نهایت زمانی می‌رسد که از نظر فیزیکی امکان تخریب این تأسیسات وجود نخواهد داشت. قدرت تخریب بمب‌های سنگرشکن به سه فاکتور بستگی دارد: وزن، سرعت و قدرت مواد منفجره.
در مورد وزن باید گفت که امکان اندکی برای افزایش وزن این بمب‌ها وجود دارد. بمب‌افکن‌های دوربرد آمریکایی نمی‌تواند بمب‌های سنگین‌تری حمل کنند. در صورت افزایش وزن بمب‌ها، توانایی بمب‌افکن‌ها را هم باید بهبود بخشید.
در مورد سرعت هم تغییر چندانی ممکن است. هرچه سرعت این بمب‌ها بیشتر شود، مقاومت هوا در مسیر هم بیشتر می‌شود.‎ در مورد سومین فاکتور، یعنی قدرت تخریب، باید گفت که پرقدرت‌ترین مواد منفجره هم درون بمب‌ها به دلیل سرعت بالای آنها ذوب شده و فرم‌ و قدرت انفجاری خود را پش از رسیدن به هدف ازدست می‌دهند.
در نهایت، پرتاب دو بمب در یک نقطه، تنها راه‌حلی است که در حال حاضر مطرح است. البته این راه‌حل تا کنون حتی مورد آزمایش هم قرار نگرفته است.

۲. اقدامات غیرنظامی ثمربخش نبودند
به عقیده دولت اسرائیل اقدامات غیرنظامی برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران موثر نبودند. در سال‌های اخیر کشورهای غربی تلاش کردند با افزایش فشار سیاسی و تحریم‌های اقتصادی، تهران را متقاعد به چشم‌پوشی از برنامه‌‌اتمی خود کنند. اما بر اساس اطلاعاتی که توسط سازمان‌های اطلاعات غربی منتشر شده، تهران در تلاش است به دانش ساخت سلاح‌های هسته‌ای دست‌یابد.
هرچند تحریم‌های گسترده اخیر، اقتصاد ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند اما دولت جمهوری اسلامی همچنان بر ادامه برنامه اتمی خود تأکید می‌کند. در نهایت تا زمانی‌ که کشورهایی مانند چین، روسیه و هند از همراهی با جامعه جهانی در اجرای تحریم‌های ایران خودداری کنند، این تحریم‌ها تأثیر مورد انتظار را نخواهد داشت.
به نقل از وب‌سایت Foreign Policy این تحریم‌ها احتمالأ حتی زمان دسترسی ایران به بمب ‌اتمی را هم کوتاه‌تر نخواهند کرد. ترور پژوهشگران هسته‌ای ایران هم در بهترین حالت، برنامه اتمی این کشور را تنها کندتر می‌کند.

۳. دست‌یابی ایران به بمب اتمی خاورمیانه بی‌ثبات می‌کند
ایران مسلح به سلاح اتمی، احتمال جنگ اتمی در خاورمیانه را افزایش می‌د‌هد. کارشناسانی مانند ریچارد برت، مذاکره کننده سابق آمریکا در کاهش تسلیحات اتمی معتقدند که در صورت دست‌یابی ایران به سلاح اتمی کشورهای دیگری در منطقه، از جمله ترکیه،‌ عربستان سعودی و مصر هم تلاش خواهند کرد که به بمب اتمی برسند.
در این صورت فاصله کشورهای متخاصم مانند اسرائیل و ایران برخلاف دوران جنگ سرد و فاصله میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بسیار اندک است. در چنین شرایطی علاوه بر آنکه احتمال سو تعبیر همواره وجود دارد، فرصتی برای هشدار نیست.
از سوی دیگر از آنجا که انبار تسلیحات اتمی ایران نخست کوچک خواهد و انبار تسلیحات اتمی اسرائیل به دلیل وسعت کم این کشور در فضایی محدود، تسلیحات اتمی هر دو طرف در نخستین حمله طرف مقابل نابود خواهند شد.
اسرائیل درصورت حمله ایران می‌تواند به پشتیبانی آمریکا امیدوار باشد. البته کافی بودن این پشتیبانی مورد تردید است. درنتیجه در صورت دسترسی ایران به تسلیحات اتمی، دو طرف احتمالأ تمام مدت، انگشت روی ماشه، یکدیگر را نشانه خواهند گرفت. از این رو حمله پیشگیرانه اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران می‌تواند گزینه بهتری برای این کشور باشد.

۴. افزایش تنش به نفع اسرائيل است
پیامد حمله نظامی اسرائیل به ایران، آتش‌افروزی در خارومیانه، کشتار و ویرانی اقتصادی خواهد بود که اغلب به عنوان دلایل چشم‌پوشی از این گزینه مطرح می‌شوند. در این شرایط افزایش تنش به نفع اسرائیل خواهد بود.
با تنش‌افروزی ایران، اسرائیل دلایل دیگری در دست خواهد داشت تا نه تنها تأسیسات اتمی، ‌بلکه تأسیسات صنعتی، بخش‌های انرژی و مراکز ارتباطی ایران هم را هدف قرار دهد. در تنش کنونی اگر ایران تهدید بستن تنگه هرمز، مسیر عبور نفت را عملی کند، آمریکا را وادار به حمله نظامی خواهد کرد.

تهدید ایران به بستن تنگه هرمز موجب افزایش تنش در منطقه شده است
متیو کرونینگ، کارشناس آمریکایی امنیت تسلیحات هسته‌ای معتقد است که ایران در حال حاضر گزینه‌های اندکی برای حمله متقابل به اسرائیل دارد.
کرونینگ در مقاله‌ای که در مجله Foreign Affairs منتشر شد، خاطرنشان شده که حزب‌الله و حماس که می‌توانند حملات تروریستی علیه اسرائیل برنامه‌ریزی کنند در شرایط حساسی قرار دارند.
به دلیل بحران سوریه پایگاه‌های این گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه متزلزل است.
موشک‌های بالستیک ایران و نیروی دریایی این کشور هم تهدید بزرگی برای نیروی دریایی آمریکا نخواهند بود. کرونینگ که تا ژوئیه ۲۰۱۱ مشاور ویژه وزیردفاع پیشین آمریکا، رابرت گیتس بود، حمله نظامی به ایران را «کوچکترین شر» می‌داند.

۵. تجربه اسرائیل در حمله‌هوایی به تأسیسات اتمی
دولت اسرئیل پیشتر حمله هوایی به تأسیسات اتمی را تجربه کرده است. نیروی هوایی اسرائیل سال ۱۹۸۱ در حمله‌ای غافلگیرکننده راكتور اتمی اوزیراک در خاک عراق را هدف قرار داد.
سال ۲۰۰۷ نیز جت‌های جنگی اسرائيل پایگاه نظامی سوریه در منطقه الکبیر را بمباران کردند. دولت اسرائیل تا کنون در مورد حمله به این پایگاه، که طبق بررسی‌های آژانش بین‌المللی اتمی یک رآکتوراتمی بوده، موضعی رسمی اتخاد نکرده است.
هیچ‌کدام از این دو حمله هوایی با پیامد جدی برای دولت اسرائیل همراه نبودند. نه عراق و نه سوریه جرأت حمله نظامی با اقدامات تروریستی علیه این کشور را نداشتند.
نویسنده مقاله تارنمای اینترنتی «اشپیگل‌آنلاین» در نهایت نتیجه‌گیری می‌کند که با توجه به ۵ دلیل اشاره‌ شده،‌ با افزایش تنش میان اسرائیل و ایران، احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران قوت گرفته است.





عربستان سعودی جمهوری اسلامی را متهم کرد که در پی ناآرام شدن سوریه، از مجاری دیگر برای حزب‌الله لبنان اسلحه قاچاق می‌کند. ریاض، تهران را همزمان به قاچاق اسلحه برای اسلامگرایان سومالی نیز متهم کرد.
در یک نشست ویژه که با حضور روسای سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ریاض تشکیل شد، رئیس سازمان امنیت عربستان سعودی اتهامات سنگینی را در زمینه قاچاق اسلحه در لبنان، سومالی و اریتره به جمهوری اسلامی وارد کرد.
همایش روسای سرویس‌های مخفی کشورهای عربی روز ۱۸ ژانویه امسال در ریاض برپا شد. اما خبر آن را برای نخستین‌بار روزنامه "دی‌ولت" آلمان روز پنجشنبه (۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن) منتشر کرد. عربستان سعودی روسای سرویس‌های مخفی کشورهای حوزه خلیج فارس را برای حضور در این نشست ویژه به ریاض دعوت کرده بود.
برپایه گزارش روزنامه "دی‌ولت" هدف نشست مقابله مشترک با فعالیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه تقویت نظامی حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های بنیادگرای اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا بود. از میان روسای سرویس‌های مخفی کشورهای عربی، تنها همتای قطری آن‌ها به این نشست دعوت نشده بود. خبرگزاری آلمان به نقل از "دی ولت" نوشته است که عربستان سعودی در ارتباط با ایران به قطر اعتماد ندارد.

تجهیز جنگی بنیادگرایان سومالی و اریتره

در نشست ریاض که خبر آن نزدیک به یک‌ماه مخفی مانده بود، "بندار بن‌سلطان" رئیس شورای امنیت ملی عربستان سعودی، به همتایان عرب خود گفته است که ایران علاوه بر قاچاق جنگ‌افزار برای حزب‌الله لبنان، به شبه‌نظامیان الشباب سومالی و اریتره نیز اسلحه می‌رساند. الشباب خواستار تشکیل یک جمهوری اسلامی در جنوب سومالی است. این سازمان، بیش از همه به‌خاطر جلوگیری از کمک‌رسانی به قحطی‌زدگان جنوب لبنان شهرت منفی یافته است.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین خریدار جنگ‌افزارهای آمریکائی، مراقب نفوذ ایران در منطقه است
بن‌سلطان مدعی شده است:«تسلیحات ایرانی، در سواحل سودان تخلیه و از آنجا به شمال آفریقا قاچاق می‌شود. شرکت کشتی رانی ملی ایران در این زمینه به صورت تنگاتنگ با صنایع نظامی جمهوری اسلامی و کنسرسیومی به‌نام شیگ همکاری دارد که سازنده موشک‌های زمین به زمین است.»
رئیس شورای امنیت ملی عربستان سعودی همچنین ادعا کرده است که جمهوری اسلامی حتی از هواپیماهای غیرنظامی خطوط هوایی ماهان و ایران‌ایر برای رساندن تجهیزات جنگی به بنیادگرایان اسلامی استفاده می‌کند. علاوه بر این، واحدهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در قاچاق اسلحه دست دارند.
بن‌سلطان در بخشی دیگر از سخنان خود لشکر قدس سپاه پاسداران را مامور اصلی سازماندهی قاچاق تجهیزات جنگی معرفی کرده و مدعی شده که این تشکیلات برای رساندن اسلحه به گرو‌ه‌های بنیادگرای جهان عرب و شمال آفریقا، استراتژی عملیاتی خود را تغییر داده است.

راه‌های جایگزین برای دوران پس از اسد
به گفته رئیس‌شورای امنیت عربستان سعودی، تهران خود را برای شرایط پس از سقوط بشار اسد آماده می‌کند. سوریه مهمترین گذرگاهی است که جمهوری اسلامی تاکنون برای رساندن اسلحه به حزب‌الله لبنان از آن استفاده کرده است.
"دی ولت" می‌نویسد:«تهران، پس از درگیری‌های سال ۲۰۰۶ میان اسرائيل و حزب‌الله، شبه‌نظامیان شیعی لبنان را به شدت تجهیز کرده است. تهران روی این موضوع حساب می‌کند که هرچه حزب‌الله قوی‌تر باشد، اسرائیلی‌ها از ترس پرتاب موشک‌های این گروه، کمتر جرأت حمله به تاسیسات اتمی ایران را خواهد داشت. تعداد موشک‌های حزب‌الله ۴۰ هزار فروند برآورد می‌شود.»
در ادامه گزارش دی‌ولت آمده است:«با توجه به بی‌ثبات شدن سوریه، ایران تلاش‌های خود را برای یافتن راه‌های جایگزین تامین سلاح حزب‌الله گسترش‌داده است. در تازه‌ترین مورد، ژانویه امسال ترکیه پنج کامیونی را که از ایران عازم سوریه بود در مرز سوریه توقیف کرد. رسانه‌ها نوشتند که در این کامیون‌ها قطعات ساخت موشک‌های زمین به زمین کشف شده است.»
در ماه مارس سال گذشته، ماموران گمرک ترکیه دو هواپیمای ایرانی را با این ظن که از طریق سوریه برای حزب‌الله تجهیزات جنگی حمل می‌کنند متوقف کردند. در آوریل این سال نیز، محموله‌های دیگری در ترکیه توقیف شد.
به‌ گزارش روزنامه آلمانی، روسای سرویس‌های مخفی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر سر این موضوع وحدت نظر داشتند که سقوط رژیم بشار اسد به جلوگیری از تلاش‌های سلطه‌طلبانه جمهوری اسلامی در منطقه کمک خواهد کرد.











یک موسسه اعتبار سنجی اروپایی می‌‌گوید ممکن است رتبه‌ی اعتباری ۱۷ موسسه مالی جهانی و ۱۱۴ موسسه اروپایی را کاهش دهد. این موسسات با کاهش سود دهی روبرو هستند و دورنمایی برای رشد سهام آن‌ها وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه اعتبارسنجی مودیز (Moody's)، روز پنجشنبه ۱۶ فوریه در گزارشی از احتمال کاهش رتبه‌ی بانک‌های بزرگی همچون دویچه بانک و کامرز بانک آلمان، بانک آمریکا، رویال بانک کانادا ، HSBC و رویال بانک اسکاتلند خبر داد.
این موسسه اعتبارسنجی تصریح می‌کند که بسیاری از موسساتی که هم اکنون رتبه‌ی اقتصادی بالایی دارند احتمالا با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.
سیتی گروپ، UBS‌، گلدمن ساکس و مورگان استنلی نیز از جمله موسسات مالی هستند که ممکن است رتبه آن‌ها کاهش یابد. مودیز همچنین شرایط ۱۱ موسسه مالی دیگر را نیز برای کاهش رتبه اعتباری مورد بررسی قرار خواهد داد.
مودیز می‌افزاید برخی خطرات پیشروی این بانک‌ها با افزایش نظارت و انضباط مالی کاهش می‌یابد، اما اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته کافی و کامل نبوده است.
از میان ۱۱۴ موسسه‌ای که در فهرست بررسی‌های مودیز قرار دارد ، ۲۴ موسسه در ایتالیا، ۲۱ موسسه در اسپانیا و ۱۰ موسسه در فرانسه قرار دارند. نه نهاد مالی بریتانیایی و هفت موسسه مالی آلمانی نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

هشدار به بریتانیا و فرانسه
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش مودیز درجه اعتبار کشورهای ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، مالت، اسلوونی و اسلواکی را کاهش داد. مودیز هشدار داده است که فرانسه، بریتانیا و استرالیا نیز ممکن است با کاهش رتبه روبرو شوند. عدم قاطعیت منطقه یورو در زمینه انجام اصلاحات مالی لازم برای خروج از بحران مالی و ضعف اقتصادی کشورهای اروپایی از دلایل این اقدام عنوان شده است.


کارشناسان نسبت به رفع سریع بحران مالی جهانی خوش‌بین نیستندمشابه بحران اقتصادی که از یونان شروع شد حالا ممکن است دامن‌گیر پرتغال، ایرلند، اسپانیا و ایتالیا نیز بشود. رخدادی که وقوع آن می‌تواند موجودیت منطقه اقتصادی یورو را با مخاطره‌ی جدی روبرو کند.
از سوی دیگر کاهش رتبه اعتباری فرانسه و بریتانیا اهمیت ویژه‌ای دارد. فرانسه همچون آلمان از اصلی‌ترین قدرت‌های اقتصادی حوزه‌ی یورو محسوب می‌شود. بحران در بریتانیا نیز می‌تواند بر اقتصاد بحرانی حوزه‌ی یورو و همچنین وضعیت اقتصاد ایالات متحده آمریکا تاثیرگذار باشد.
موسسه بین المللی مودیزچشم انداز ضعیف رشد اقتصادی انگلیس در سال‌های آینده را علت کاهش احتمالی رتبه بریتانیا اعلام کرده است. این کشور در حال حاضر از درجه‌ی اعتباری AAA برخوردار است.
آسیب‌پذیری اقتصاد بریتانیا در برابر بحران مالی در حوزه‌ی یورو، از جمله عواملی است كه موجب شده است کارشناسان چشم‌انداز اقتصادی بریتانیا را، به‌رغم رتبه اعتباری خیلی خوب امروز آن منفی ارزیابی کنند.





پارلمان چه واکنشی به معرفی ترکیب قدیمی وزرای باقیمانده نشان خواهد داد؟

نوشتۀ واسع محسن
سرانجام پس از دوسال انتظار دولت افغانستان فهرست نام های هفت وزیر باقیمانده و دو وزیر جانشین در ‏کابینه را روز چهارشنبه گذشته به پارلمان / مجلس نمایندگان افغانستان معرفی کرد.

گفتگو با دکتور کبیر رنجبر، رئیس اتحادیه حقوق دانان دمکرات افغانستان
‏‏در این فهرست نام افرادی دیده میشود که نمایندگان پارلمان پیشین به آنان رای اعتماد نداده بودند و از دوسال ‏به اینسو، علیرغم مخالفتهای صریح پارلمان پیشین و پارلمان جدید، بعنوان سرپرست در وزارتهای مربوطه ‏ایفای وظیفه می کردند.
دادود علی نجفی سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی، محمد اسماعیل سرپرست وزارت انرژی و آب، ‏حسن بانو غضنفر، وزیرسرپرست امور زنان، ثریا دلیل، سرپرست امور وزارت صحت عامه و امیرزی ‏سنگین سرپرست وزارت مخابرات از جمله کسانی هستند که بار دیگر از سوی دولت برای احراز پست ‏وزرات در وزرات های تحت سرپرستی خود به پارلمان معرفی شده اند.‏
در فهرست جدید عبیدالله عبید بجای محمد سرور دانش، سرپرست وزرات تحصیلات عالی و ویس برمک، ‏حسن عبداللهی و نجیب الله اوژن نیز به ترتیب برای وزارتهای توسعه دهات، شهرسازی و فواید عامه معرفی ‏شده اند.‏
با معرفی وزرای یاد شده اکنون باید منتظر ماند و دید نمایندگان پارلمان کنونی چه واکنشی به این ترکیب نسبتا ‏قدیمی نشان خواهد داد.‏
قابل یادآوریست که دولت افغانستان تا هنوز افرادی با پست های مهم دیگر از جمله دادستان کل و رئیس ‏شورای امنیت ملی این کشور را نیز به پارلمان معرفی نکرده است.‏