۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

با میزبانی کلمه، در فضای سایبری برگزار شد: کنفرانس خبری مشترک میرحسین موسوی و مهدی کروبی + عکس


میرحسین موسوی و مهدی کروبی  امروز در یک  کنفرانس خبری اینترنتی  به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. به گزارش خبرنگار کلمه  در این کنفرانس خبری مجازی که با میزبانی  تیم کلمه برگزار شد نمایندگان سایتهای ادوار نیوز، امروز، جرس، کلمه، سحام نیوز، تحول سبز، میزان، ندای سبز آزادی و نوروز سوالات خود را از آقایان کروبی و موسوی پرسیدند. این کنفرانس خبری با استفاده از امکانات دنیای سایبری و به صورت مجازی برگزار شد.
خبرنگاران حاضر در  تالار گفت و گو به دو صورت آفلاین یا آنلاین سوالات خود را با هدف  بررسی یکسال گذشته پس از انتخابات، حوادث اخیر و برنامه های آتی پرسیدند و موسوی و کروبی به صورت مشترک به این سوالات پاسخ گفتند.
مشروح کامل این کنفرانس خبری و تصاویری از این کنفرانس به زودی منتشر میشود
.


فهرست تازه ی تحریم ها اعلام شد


رادیو فردا: ۱۵ عضو شورای امنیت، ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک، چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را به رای می گذارند. یک دانشمند هسته ای، ۲۲ شرکت که به ارتباط داشتن با برنامه های اتمی و موشکی ایران متهم شده اند، ۱۵ موسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زیر مجموعه خطوط کشتیرانی ایران، در فهرست تحریم های احتمالی قرار دارند.
خبرگزاری ها و رسانه های بین المللی لیست تحریم های جدید را که در پیش نویس قطعنامه نوشته شده، منتشر کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها فردی که در لیست تحریم ها قرار دارد، جواد رحیقی است که ریاست مرکز فن آوری های هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد. یکی از مسئولیت های این مرکز، نظارت بر تاسیسات غنی سازی اورانیوم در اصفهان است.
برخی از موسسه ها و شرکت هایی که در لیست تحریم های احتمالی قرار خواهند گرفت در خارج از ایران بوده ولی تحت کنترل جمهوری اسلامی قرار دارند و یا در راستای اهداف آن فعالیت می کنند، از جمله «فرست ایست اگزپورت بانک» که در مالزی است ولی تحت کنترل بانک ملت ایران است.
۲۲ شرکت و موسسه متهم به ارتباط به فعالیت های موشکی و هسته ای شده و در فهرست تحریم های احتمالی قرار می گیرند از جمله دانشگاه مالک اشتر در تهران، صنایع امین در مشهد، ابزار برش کاوه در تهران، «فرست ایست اگزپورت بانک» در مالزی، صنایع شهید خرازی و مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته ای کرج.
۱۵ شرکت و موسسه وابسته به سپاه پاسداران نیز در لیست تحریم های احتمالی قرار دارند از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه، عمران ساحل، راه ساحل و سپانیر.
سه نهاد زیر مجموعه خطوط کشتیرانی ایران نیز، از جمله «ایریسل» در بلژیک و خط کشتی رانی جنوب در فهرست تحریم ها قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه با ابراز اطمینان از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران گفت: «این قطعنامه تاثیر مهمی بر تلاش های ایران در زمینه هسته ای خواهد شد.»
خانم رایس این قطعنامه را «قطعنامه شماره ۱۹۲۹» خواند. این در حالی است که شماره قطعنامه ها پس از تصویب در شورای امنیت اعلام می شود.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز یک روز پیش از رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران گفت: «این قطعنامه شامل مهم ترین تحریم هایی خواهد بود که ایران تا کنون با آن مواجه شده است.»
هیلاری کلینتون که همراه با رافائل کوریا، رییس جمهوری اکوادور، در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، درباره چهارمین قطعنامه تحریم ایران گفت: «فکر می کنم منصفانه است (که بگویم) این تحریم ها مهم ترین تحریم هایی است که ایران تا کنون با آن مواجه شده است.»
در همین حال، محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در واکنش به اخبار مربوط به تصویب قطعنامه تازه علیه ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: تلاش سه کشور غربی برای تصویب قطعنامه جدیدی علیه ایران در شورای امنیت ، اشتباهی بزرگ است و اقدام عجولانه آنها راه تعامل را از مسیر طبیعی خود منحرف می‌کند.
دستکم سه عضو غیر دائم شورای امنیت یعنی برزیل، ترکیه و لبنان به این قطعنامه رای مثبت نخواهند داد. پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه که حق وتو دارند، اعلام کرده اند از این قطعنامه پشتیبانی خواهند کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است که فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این قطعنامه ها برنامه غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، روز سه شنبه در ترکیه تهدید کرد در صورت تصویب قطعنامه چهارم تحریم ها علیه تهران گفت و گو های ایران با کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای این کشور متوقف خواهد شد.

اخراج فعالین سندیکایی شرکت واحد ادامه دارد


اخبار روز: تعلیق از کار و اخراج فعالین سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی همچنان ادامه دارد. به گزارش فعالی حقوق بشر و دموکراسی در اطران، امیر قانعی فعال سندیکایی روز سه شنبه بدستور کمیته انظباطی شرکت اتوبوسرانی تهران از کار تعلیق گردید.
آقای امیر قانعی با بیش از ۱۵ سال سابقه کار حدود یک ماه پیش به کمیته انضباطی احضار شد و به اتهام واهی تحریک کارگران مورد بازخواست قرار گرفت. روز دوشنبه ۱۷ خردادماه به او اطلاع داده شد که از کار تعلیق شده است و صبح روز سه شنبه ۱٨ خرداد ماه از ادامه کار او ممانعت به عمل آمد.
آقای امیر قانعی از جمله رانندگانی است که دارای بیش از ۱۵ سال سابقه کار است و در خط ۲ اتوبوسهای تند رو معروف به بی. آر . تی مشغول به کار بود.
آقای قانعی در جریان اعتصابات کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه در سال ۱٣٨۴ دستگیر شد و ۱۰ روز در زندان اوین در بازداشت بسر برد و بیش از ۶ ماه بدون داشتن حقوق و مزایا از کار خود تعلیق شد. او با یک پروسه حقوقی طولانی موفق به بازگشت بکار شد.
کمیته انضباطی شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه از ارگانهای سرکوب کارگران در این شرکت می باشد و تاکنون تعدادی از کارکنان شرکت واحد و به خصوص فعالین سندیکا را با دلایل واهی از کار اخراج کرده است. سرگرد پاسدار یحیی عظیمی که پیش از این در آگاهی مشغول بکار بوده است در حال حاضر رئیس کمیته انظباطی شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه می باشد. او توسط مدیر عامل شرکت اتوبوس رانی تهران سرهنگ پاسدار اردشیر مقیم پور که با نام مستعار حسین بیژنی در این شرکت مشغول بکار است منصوب شده است.

بازداشت 170 روزنامه نگار، توقیف 23 روزنامه

سازمان گزارشگران بدون مرز، در آستانه 22 خرداد، با انتشار بیانیه ای به تشریح وضعیت آزادی بیان و مطبوعات در یک ساله گذشته پرداخت و آماری در خصوص برخوردهای صورت گرفته با روزنامه نگاران و مطبوعات در ایران ارائه کرد.براساس گزارش این نهاد مدافع آزادی بیان، در یک سال گذشته، دست کم 170 روزنامه‌نگار و وب‌نگار از جمله 32 زن بازداشت شدند؛ 22 روزنامه‌نگار و وب‌نگار به 135 سال زندان محکوم شده‌اند؛ ٨٥ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در انتظار دادگاه و یا حکم زندان خود بسر می برند؛ 5 میلیارد و 230 میلیون تومان از روزنامه نگاران زندانی وثیقه دریافت شده است؛ 23 روزنامه توقیف و یا مجبور به توقف انتشار  و 100 روزنامه‌نگار و وب‌نگار مجبور به ترک کشور شدند.  به این ترتیب ایران با 37 روزنامه نگار و وب نگار زندانی، "بزرگ ترین زندان روزنامه نگاران" در جهان لقب گرفته است.
براساس این گزارش مسئولان جمهوری اسلامی پس از انتخابات ریاست جمهوری، برای "به سکوت وادار کردن اعتراضات سیاسی"، به شکل "برنامه ریزی شده" دست به "سرکوب" زده اند.
این نهاد مدافع آزادی بیان این "سرکوب" را به این شکل ترسیم می کند: "اختلال در وسائل ارتباطات جمعی، با کنترل کامل تصاویر، قدرت حاکم به دنبال نادیده انگاشتن تجمعات و ممانعت از استحکام انسجام و مقبولیت مردمی مخالفان بود. پاسداران انقلاب اسلامی با سانسور رسانه ها، توقیف مطبوعات، دستگیری روزنامه‌نگاران، پاسدار عدم دسترسی رهبران مخالفان به هر امکان رسانه‌ای شدند. با اخراج گزارشگران خارجی و قطع گزارش دهی، نظارت و حمایت بین‌المللی، رِژیم جنگ فرسایشی با مخالفان را در داخل آغاز کرد. زندان و شکنجه، وثیقه های سنگین، تحت فشار قرار دادن و مقروض کردن خانواده‌ها، طرد اجتماعی و محروم کردن از حق کار و... در آخر برای بسیاری تبعیض به تبعید انجامید."
اعلام نتایج انتخابات
گزارشگران بدون مرز با بیان اینکه دولت، رسانه ها را همزمان با برگزاری انتخابات، تحت فشار قرار داد  می افزاید: "در شب 22 خرداد سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران به رسانه‌های نزدیک به مخالفان هشدار داد که از انتشار مطالبی در مغایرت با اعلام رسمی نتایج خوداری کنند. در عوض روزنامه‌های دولتی در انتشار پیروزی محمود احمدی نژاد آزاد بودند."
در ادامه تاکید شده که در همان روز، چهار روزنامه صبح تهران از جمله روزنامه کلمه سبز، متعلق به میرحسین موسوی اجازه انتشار نیافتند.
در ادامه بیانیه آمده که در فردای اعلام انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهوری، وزرات اطلاعات، سپاه پاسداران و اطلاعات نیروهای انتظامی روزنامه نگارانی همچون احمد زید آبادی، کیوان صمیمی بهبانی و شیوا نظر آهاری را بازداشت کردند.

اختلال در وسائل ارتباطی
در بخش دیگری از بیانیه گزارشگران بدون مرز، به قطع شبکه ارتباطاتی ارسال پیامک، دو روز مانده به انتخابات اشاره شده و اینکه سرعت اینترنت در روزهای قبل از انتخابات کاهش شدیدی داشته است.
گزارشگران بدون مرز درباره مسدود شدن سایت های خبری نیز می نویسد: "از روز پنجشنبه 21 خرداد مسدود سازی با سایت انتخاب آغاز شد و سپس در روز انتخابات سایت‌های آینده، موج سوم، نوروز، تریبون، رسما مورد حمله قرار گرفته و تعطیل شدند. دیگر سایت‌های کاندیداهای مخالف نیز از صبح 23 خرداد با دشواری قابل دسترسی بودند. تا امروز و هنوز سیاست مسدودسازی سایت‌های اطلاع‌رسانی ادامه دارد. سایت‌های مدافع حقوق زنان از جمله تغيير برای برابری و یا مدرسه فمینیستی ده‌ها بار فیلتر شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، یوتیوب، توییتر و یا جی میل با دشواری و با کمک فیلتر شکن قابل دسترسی هستند. کاهش سرعت اتصال، استفاده از فیلترشکن‌ها را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند."
"جنگ علیه تصویر"
در این بخش از بیانیه به بازداشت عکاسان  با هدف "پنهان کردن تجمعات از دیدگان" اشاره شده و آمده: "مهدی زابلی، توحید بیگی،ساتیار امامی، مجید سعیدی و تعداد دیگری از عکاسان در فاصله 16 خرداد تا 23 تیر بازداشت شدند."

همزمان، گزارشگران خارجی نیز از برخوردهای مسئولان جمهوری اسلامی در امان نماندند. گزارشگران بدون مرز در این باره می نویسد: "در تاریخ 23 خرداد به گزارشگران دو شبکه تلویزیونی آلمان ARD و ZDF توصیه شده بود، از هتل محل اقامت خود خارج نشوند. در 24 خرداد خبرنگاران شبکه سه تلویزیون فرانسه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و دوربین فیلم‌برداری آنها توسط شخصی پوشان موتور سوار دزدیده شد. دو خبرنگار شبکه دو تلویزیون هلند دستگیر و از ایران اخراج شدند. همکار شبکه تلویزیونی ایتالیاییRAI، گزارشگر خبرگزاری رویترز، از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. گروهی از خبرنگاران بی بی سی از جمله جون لینی از سوی پلیس تهدید به بازداشت شدند. مازیار بهاری گزارشگر هفته‌نامه نیوزویک و ایاسون آتهاناسیادیس گزارشگر روزنامه واشنگتن تایمز نیز دستگیر شدند. از خبرنگاران رسانه های خارجی خواسته شد ایران را ترک کنند."
بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان
بازداشت روزنامه نگاران به حدی رسید که در 31 خرداد، ایران با 40 روزنامه نگار زندانی، از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان "بزرگترین زندان روزنامه نگاران" جهان لقب گرفت.
برخی از این زندانیان، به گفته گزارشگران بدون مرز، در زندان مورد شکنجه قرار گرفته اند: "روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی، محروم از همه حقوق خود در دادگاه‌های ناعادلانه به زندان محکوم شدند. زندانیان پس از ماه ها نگاهداری در سلول‌های انفرادی آنها را به بندهای مجرمان عادی منتقل می‌کنند تا با تشویق زندانبانان مورد ضرب و شتم و آزار قرار گیرند. در بند دو الف زندان اوین که تحت کنترل سپاه پاسداران است، زندانیان به شکل منظم شکنجه می‌شوند. این بند فارغ از هر گونه نظارت بیرونی است. در بند 209 نیز که در کنترل وزارت اطلاعات است، برخی از زندانیان مورد شکنجه قرار گرفته اند."
به موجب این گزارش "ده‌ها روزنامه‌نگار پس از تهدید و بدرفتاری و یا بازداشت، مجبور به ترک کشور شدند. تا امروز نزدیک به 100 نفر از حرفه‌کاران رسانه‌ها از کشور خارج شده‌اند."

هشدار عفو بین الملل درباره "گسترش سرکوب" در ایران

سازمان عفو بین الملل در گزارش جدید خود هشدار داده است که یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، سرکوب مخالفان در ایران گسترش یافته و صدها فعال مدنی-سیاسی هنوز در این کشور زندانی هستند.
این گزارش تحت عنوان "از اعتراض تا زندان: ایران یک سال پس از انتخابات" منتشر شده است.

کلودیا کوردونه، دبیرکل موقت عفو بین الملل گفته است: "دولت ایران مصصم است که تمام صداهای مخالف را ساکت کند و در عین حال تلاش می کند که از تحقیقات بین المللی درباره تخلفات مرتبط با ناآرامی های پس از انتخابات جلوگیری کند."
مقام های ایران می گویند پس از انتخابات با "اغتشاشگران" "برخورد قانونی" کرده اند.
عفو بین الملل ایران را متهم کرده است که طی یک سال گذشته به حبس، شکنجه و اعدام برای سرکوب دانشجویان، فعالان سیاسی- مدنی، روزنامه نگاران، روحانیان مخالف و نیز اقلیت های مذهبی و قومی متوسل شده است.
عفو بین الملل خواهان آزادی فوری و مشروط زندانیان عقیدتی شده است و می گوید سایر زندانیان نیز باید بطور منصفانه و بر اساس استانداردهای بین المللی محاکمه شوند.
بر اساس گزارش ها، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران اخیرا با عفو یا تخفیف مجازات ۸۱ نفر از افرادی که در وقایع پس از انتخابات در دادگاه های عمومی و انقلاب محکوم شده بودند، موافقت کرد.
عفو بین الملل می گوید ایران در نشست ماه فوریه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این موضع "مضحک" را اتخاذ کرد که پس از انتخابات در برخورد با مخالفان، مرتکب نقض حقوق بشر جدی نشده است.
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، در آن نشست که ژنو سوئیس برگزار شد، به نمایندگی از طرف دولت ایران به همراه هیاتی ۳۲ نفره از عملکرد این دولت در عرصه حقوق بشر دفاع کرد.
در آن نشست محدودیت های اعمال شده در ایران، بازداشت های بهایی ها، اجرای حکم اعدام و از جمله اعدام افراد زیر ۱۸ سال، مساله سنگسار در قوانین جزایی ایران و وضعیت بازداشت شده های پس از انتخابات انتقادهای مطرح شده به وضعیت حقوق بشر در ایران بود.
عفو بین الملل انتظار دارد که شورای حقوق بشر این هفته قطعنامه خود درباره وضع حقوق بشر ایران را به رای بگذارد.
عفو بین الملل در گزارش خود نوشته است حدود ۵۰ بهایی طی یک سال گذشته در ایران بازداشت شده اند. هفت سرپرست سابق جامعه بهائیان دو سال است که در زندان بسر می برند.
این سازمان همچنین به ضیاالدین نبوی فعال دانشجویی و حقوق بشر اشاره کرده که ماه هاست در زندان اوین محبوس است.
عفو بین الملل اعدام چهار شهروند کرد در ماه مه را "پیام آشکار" به کسانی دانسته است که قصد دارند در سالروز انتخابات دست به اعتراض بزنند.
فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان به اتهام مشارکت در بمب گذاری در مراکز دولتی و وابستگی به گروه کرد پژاک در زندان اوین اعدام شدند.
اعدام این افراد به شدت از سوی گروه های حقوق بشر و مدنی ایرانی و بین المللی محکوم شد.
عفو بین الملل درباره ادامه اعدام افراد در ایران هشدار داده و گفته است در سال میلادی جاری تاکنون ۱۱۵ مورد اعدام را در این کشور ثبت کرده است.
از سوی دیگر، ایلین دوناهو، نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سه شنبه وضع حقوق بشر در ایران را بسیار نگران کننده دانست.
او ایران را متهم کرد که طی یک سال گذشته "بطور سیستماتیک حقوق اساسی مردم از جمله آزادی بیان و انجمن های سیاسی را نقض کرده است."
ایران چنین اتهامی را رد و در مقابل آمریکا را به نقض گسترده حقوق بشر در کشورهایی مانند افغانستان و عراق متهم می کند.

منبع: بی بی سی

احضار ماهانه دو دانشجو به بهانه بدحجابی به کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی شریف

خبرگزاری هرانا -  معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف درباره تعداد دانشجویان بدحجابی که به کمیته انضباطی این دانشگاه فراخوانده شده اند گفت: به طور میانگین در این دانشگاه در هر 15 روز یک نفر به کمیته انضباطی احضار می شود.
به گزارش مهر، بیژن وثوقی وحدت با بیان این خبر افزود: دانشجویانی از این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شده اند اما تعداد آنها بسیار کم است چرا که در دانشگاهی که بیش از 10 هزار دانشجو دارد احضار 10 دانشجوی بدحجاب به کمیته انضباطی رقم کوچکی به شمار می آید.
وی اضافه کرد: هنگام ورود به دانشگاه به هر فردی که از نظر حجاب دچار موردی باشد تذکر داده می شود و در مواردی نیز از آنها تعهد کتبی اخذ می شود. این افراد در صورت تکرار به کمیته انضباطی فراخوانده شده و بر اساس روال آیین نامه انضباطی ابتدا تذکر شفاهی سپس تذکر کتبی می گیرند.
وثوقی وحدت راهکار بنیادین را گفتگو با این جوانان دانست و گفت: باید با دانشجو به صورتی برخورد کرد که این جوانان نسبت به اصل و ریشه حجاب جذب شوند. از این رو از اساتید خواسته ایم که در مدت زمان پنج دقیقه از کلاس خود، واقعیتهای پشت پرده بدحجابی را بیان کرده و بی ارزش بودن نمایان کردن جلوه های ظاهری را برای دانشجویان تشریح کنند.

حاکم شدن فضای فوق العاده امنیتی بر تهران در آستانه ی سالگرد انتخابات

خبرگزاری هرانا - از صبح امروز چهارشنبه، نوزدهم خردادماه یگان های ویژه نیروی انتظامی به صورت انبوه در نقاط مختلف تهران مستقر شده اند.
به گزارش دانشجونیوز، یگان های ویژه و پلیس ضد شورش در نقاط مختلف تهران مستقر شده اند. تعداد قابل توجهی از این نیروها در میدان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، مقابل صدا و سیما و بسیاری از نقاط دیگر تهران مستقر شده اند و چهره ای کاملا امنیتی به شهر بخشیده اند.
این درحالی است که فعالین جنبش سبز از روزهای پیش برای حضور در مراسم سالگرد انتخابات اعلام آمادگی کرده اند و احزاب اصلاح طلب نیز در نامه ای مسیر راهپیمایی 22 خرداد را از میدان امام حسین تا میدان آزادی عنوان کرده اند.
هم چنین در شب های پیشین و در پی فراخوان های اینترنتی معترضین در نقاط مختلف شهر تهران با سر دادن شعار الله اکبر بر پشت بام ها به استقبال این روز رفته اند.
پیش از این نیز فعالین جنبش سبز در دانشگاه ها با صدور بیانیه ها و فراخوان هایی، ایرانیان و دانشجویان را به حضور گسترده در این مراسم دعوت کرده بودند.

پنج شهروند دیگر به دار آویخته شدند

خبرگزاری هرانا - تنها یک روز پس از اعدام 13 نفر در زندان قزل حصار کرج، پنج نفر دیگر صبح روز سه شنبه 17 خردادماه، به دار آویخته شدند.

سایت حقوق بشر ایران به نقل از روزنامه ی دولتی ایران گزارش می دهد که صبح سه شنبه پنج نفر به اتهام آدم‌ربايي، آزار و اذيت و قاچاق مواد مخدر در زندان به دار آویخته شدند. این روزنامه اشاره ای به مکان اعدام ها نکرد اما گمان می رود که این افراد در یکی از زندان های تهران اعدام شده باشند.
نخستين اعدامي، مرد 33 ساله‌اي بود که به اتهام "آدم ربائی و اذیت و آزار یک پسر جوان" به اعدام محکوم شده بود. نفر دوم جوان 21 ساله به اتهام "ربودن و اذیت و آزار یک دختر 22 ساله با عقب افتادگی ذهنی"، نفرهای سوم و چهارم به اتهام "اذیت و آزار یک زن" به اعدام محکوم شده بودند. این گزارش توضیح بیشتری در مورد هویت این چهار نفر نداد. نفر پنجم که امروز اعدام شد فردی بود به نام مسعود (۳۳) که به اتهام حمل، نگهداري و در معرض فروش قرار دادن مواد مخدر در دادگاه انقلاب محاكمه و به اعدام محكوم شده بود.
هیچ یک از این اتهامات توسط منابع مستقل تائید نشده اند.

با این پنج نفر تعداد اعدام ها در سه روز گذشته به 19 نفر رسید و انتظار می رود که با نزدیک شدن به سالگرد آغاز اعتراض های ضد حکومتی 22 خرداد تعداد اعدام ها باز هم افزایش یابد.

تداوم بازداشت فعالان سیاسی و مدنی آذربایجان، در آستانه چهارمین سالگرد اعتراضات

اطلاعیه مطبوعاتیدر نخستین روزهای خردادماه و در آستانه چهارمین سالگرد اعتراضات مردمی به انتشار کاریکاتور موهن در روزنامه ایران که موجب جریحه دار شدن احساسات هموطنان آذربایجانی شد، فعالان بسیاری بازداشت شده اند و یا در زندان به سر می برند. در این رابطه در طی دو هفته نخست این ماه دست کم ۳۲ تن از فعالین سیاسی و مدنی آذربایجان به نام های دکتر علیرضا عبداللهی، دکتر لطیف حسنی، مهندس مصطفی جمشیدی، مهندس حافظ سردارپور، مهندس شهرام رادمهر،اکبر آزاد، حمیده فرج زاده، مهناز کریمی، عباس لسانی، عسگر اکبرزاده، رامین جباری، آیت مهرعلی بیگلو، نادر عزیری، مهدی زینالی، محمد فرجیان، سیامک میرزایی، آیدین خواجه ای، رضا عبدی، علیرضا حسین زاده، مسعود حسین زاده، هادی اکبری، علیرضا لشکری، ولی آذریون، کریم فتحی پور، بهمن نصیرزاده، احمد آقایی، بهبود قلیزاده، داریوش عندلیبیان، بابک آکسون، سجاد عزیزی، ستار برازش و یوسف سودبر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که از این افراد کماکان ۱۴ تن بدون ایراد اتهام مشخصی دربند هستند‫.‬

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با یادآوری حقوق پایمال شده اقلیت های ملی-قومی در ایران، اعتقاد دارد این بازداشت ها که از میان فعالان برجسته جامعه فعالان آذربايجاني ايران است، برخلاف موازین قانونی و مقاوله نامه های حقوق بشری صورت گرفته، مجموعه باور دارد این بازداشت ها که عمدتاْ توسط نیروهای شبه نظامی و امنیتی و در مواردی همراه با خشونت صورت گرفته، در یک الگوی رفتاری فراقانونی برای جلوگیری از برگزاری سالگرد اعتراضات مردمی در خصوص واقعه مورد اشاره بوده است.در این رابطه یقین است حق آزادی اندیشه و بیان، تجمعات مسالمت آمیز، حقوق اقلیتهای قومی-ملی (به خصوص اصل ۱۹ قانون اساسی)‪ بدیهی ترین حقوق انسانی است که از این شهروندان سلب شده است، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن محکوم کردن چنین رویه ای که حداقل حقوق انسانی و مدنی تعریف شده را هدف قرار می دهد، با یادآوری تعهدات دولت ایران با تکیه بر مقاوله نامه و معاهدات حقوق بشری مربوطه، آزادی بی قید و شرط تمامی بازداشت شدگان آذرباییجانی، پایان یافتن روند سرکوب و برخوردهای فراقانونی با فعالان  ‬سیاسی و ملی گرای آذربایجان را خواستار است. این مجموعه همچنین از تحت تعقیب قرار گرفتن عناصر دخیل در چنین رویه ای خصوصا قتل تعداد زیادی از شهروندان معترض در سال ۸۵ در دادگاههای ذیصلاح داخلی و بین المللی استقبال می کند.
بعنوان پیشینه لازم به توضیح است در خردادماه سال 85 و اندکی پس از چاپ کاریکاتوری موهن در روزنامه ایران و بالاگرفتن اعتراضات مردمی در مناطق آذرباییجان، نیروهای امنیتی با شلیک گلوله  ی مستقیم دست به کشتار مردم بی دفاع زدند. عسگر قاسمی، همت اسم زاده، حسین فتحی پور، محمد علی جنت نیا، توحید آذریون، بهزاد صبوحی نژاد، رضا میرآقاپور درویش، فرزاد اسد پور، ایواز سیاحی و جلیل عابدی از قربانیان شناسایی شده این اعتراضات بودند، قتل هایی که هیچگاه مسببین آنها معرفی و یا از سوی دستگاه قضایی تحت تعقیب قرار نگرفتند، بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی آذرباییجانی این روز را بعنوان یک سرفصل در مبارزات هویت طلبانه خود می شناسند و بدین منظور همواره سالگرد این اعتراضات با بازداشت و برخوردهای گسترده با فعالان آذربایجانی همراه بوده است.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
چهارشنبه - ۱۹ خردادماه ۱۳۸۹

کارمندی به‌دلیل اخراج از محل کار خود، خود‌سوزی کرد

خبرگزاری هرانا - خانم کارمندی به دنیال اخراج خود از محل کارش، دست به خودسوزی زد.

به گزارش تابناک، خانم "د" که به دلیلی نامشخص از شرکت ملی پخش و پالایش نفت منطقه تهران اخراج شده بود، عصر روز گذشته مقابل ساختمان بهار این شرکت واقع در خیابان سمیه دست به خودسوزی زد که به دنبال سوختگی حدود 80 در صد به بیمارستان سوانح سوختگی تهران منتقل شده است.

بنابراین گزارش، این خانم کارمند حدودا 40 ساله که به صورت پیمانی مشغول کار در این شرکت بود به دلائل نامشخصی پس از جا‌به جایی‌های مکرر در قسمت‌های مختلف این شرکت ازجمله قسمت مهندسی، کپی و ... و به دنبال اعتراض نسبت به این جا به جایی های مکرر از شرکت متبوع خود اخراج شده بود.

خانم "د" پس از اخراج به سراغ مدیر منطقه رفته که پس از عدم نتیجه‌گیری و دعوایی که در آنجا بوجود می‌آورد با ریختن بنزین بر روی خود اقدام به خودسوزی می‌کند که علی‌رغم سعی و تلاش کارمندان این شرکت متاسفانه موفق به نجات این زن نشده و این خانم کارمند با سوختگی 80 درصد مواجه می‌شود.

احضارهای گسترده به کمیته انضباطی و ممنوع الورد کردن بیش از سی تن از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

خبرگزاری هرانا - پس از برگزاری باشکوه مراسم سالگرد شهادت کیانوش آسا (دانشجوی نخبه ی مقطع کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران که در جریان تظاهرات میلیونی و مسالمت آمیز انقلاب تا آزادی 25 خرداد 1388 به ضرب گلوله به شهادت رسید) در روز سه شنبه 11 خرداد توسط دانشجویان سبز این دانشگاه، علی رغم تمهیدات امنیتی گسترده ی حکومت برای عدم برگزاری آن، مسئولان دانشگاه علم و صنعت در اقدامی تلافی جویانه اقدام به احضار گسترده ی دانشجویان به کمیته ی انضباطی این دانشگاه و نیز ممنوع الورد کردن بیش از 15 دانشجوی دختر و 16 دانشجوی پسر ساکن خوابگاه به خوابگاه های دانشجویی و نیز محروم کردن آنان از تمامی تسهیلات رفاهی دانشجویی کردند.
به گزارش دانشجونیوز، مسئولان دانشگاه علم و صنعت پس از مطلع شدن از قصد دانشجویان سبز این دانشگاه برای برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت مهندس کیانوش آسا از هر حربه ای برای ترساندن دانشجویان و ایجاد فضای رعب و وحشت در میان آنان برای عدم برگزاری این مراسم استفاده کردند؛ به طوری که از روزهای ابتدایی هفته ی گذشته اقدام به احضار فعالین دانشجویی دانشگاه به اداره ی حراست و کمیته ی پیگیری وزارت اطلاعات نموده و با تماس با منزل آن ها به تهدید دانشجویان و خانواده هایشان پرداختند. دانشجویان در مراجعه به اداره پیگیری وزارت اطلاعات و نیز اداره ی حراست دانشگاه، تهدید شده و از آن ها در مورد مراسم سالگرد بازجویی صورت گرفته بود.

پس از این احضارها، روز قبل از برگزاری مراسم یعنی روز دوشنبه 10 خرداد مسئولین دانشگاه جلسه ای اضطراری با حضور رؤسای دانشکده ها، رئیس دانشگاه، معاونت دانشجویی، مسئولین حراست و کمیته ی انضباطی دانشگاه تشکیل داده و در آن جلسه مقرر شد پلیس امنیت از ابتدای روز سه شنبه در اطراف دانشگاه و نیز با لباس شخصی در داخل دانشگاه حضور داشته باشند. همچنین قرار بر این شد تا هر یک از دانشجویانی که در این مراسم شرکت کنند، به 3 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شوند! (جالب اینجاست که کمیته ی انضباطی دانشگاه سنگین ترین حکمی که برای یک دانشجو می تواند صادر کند 2 ترم محرومیت از تحصیل است) همچنین همانگونه که از قبل هماهنگ شده بود برای اخلال در برنامه ی دانشجویان سبز از آن جا که قرار بود مراسم در پارک شهید آسا خاتمه یابد، سریعا شبانه ترتیب برگزاری جلسه ی مباحثه پیرامون "غزه" در فضای باز بین دو سلف (!) (پارک شهید آسا) تدارک داده شد و شبنه به همه ی اعضای بسیج اس ام اس داده شد تا "حتما" در این مراسم حضور پیدا کنند. مسئولین دانشگاه همچنین برای خلوت کردن دانشگاه در خرداد ماه برای جلوگیری از تجمع های اعتراضی، دانشجویان مجازی این دانشگاه را ممنوع الورود کرده و به آن ها اجازه دادند تا فقط در روزهایی که امتحان دارند وارد دانشگاه شوند و نیز ورود مهمان به خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در ماه خرداد را ممنوع کردند.

در روز برگزاری مراسم در حالی که حضور نیروهای پلیس امنیت در اطراف دانشگاه محسوس بود و در آماده باش کامل به سر می بردند، تعداد زیادی از نیرهای لباس شخصی که از بیرون دانشگاه آورده شده بودند در دانشگاه پرسه می زدند و فضای دانشگاه به شدت امنیتی شده بود. در ابتدای شروع تجمع نیز ده ها تن از نیروهای حراست جلوی جمعیت دانشجویان حاضر شده و بارها اقدام به تهدید آن ها مبنی بر صدور احکام سمگین انضباطی برای کسانی که در این تجمع "غیرقانونی" حضور یابند و نیز باز نمودن درب های دانشگاه به روی نیروهای لباس شخصی مانند آن چه در 8 دی 88 در دانشگاه علم و صنعت اتفاق افتاد، نمودند تا بلکه دانشجویان از این تجمع منصرف شوند. اما علی رغم تمامی این تمهدیات امنیتی مراسم با شکوه هر چه تمام تر و با حضور بیش از 500 نفر از دانشجویان سبز این دانشگاه برگزار شد. در طول برگزاری مراسم، نیروهای حراست به همراه ده ها تن از بسیجی ها و لباس شخصی ها در مسیر تظاهرات از دانشجویان سبز با دوربین های حرفه ای ای که به آن ها داده شده بود، عکس برداری و فیلم برداری می کردند.

در طول برگزاری مراسم و مخصوصا در انتهای آن بسیجی ها اقدام به تحریک دانشجویان برای ایجاد درگیری می کردند که خوشبختانه با خوسنردی دانشجویان و متانت آن ها موفق به انجام این کار نشدند. آن ها همچنین در انتهادی مراسم با شعارهای "حیدر حیدر" به سمت دانشجویان سبز حرکت کردند و در چند مورد درگیری های جزئی ای نیز پیش آوردند. بعد از اتمام مراسم نیروهای لباس شخصی بیرون دانشگاه و بسیج دانشگاه با حمایت کامل نیرهای حراست، به سمت چندین دانشجوی حمله برده و آن ها را بازداشت نمودند و پس از چندین ساعت تهدید و بازجویی، کارت های دانشجویی و موبایل و سایر وسایل شخصی شان را ضبط نموده و موقتا آزادشان کردند. همچنین تعدادی از دانشجویان دانشگاه پس از خروج از دانشگاه توسط نیروهای لباس شخصی و پلیس امنیت بازداشت شده و پس از چند ساعت تهدید و بازجویی آزاد شده بودند.

با شروع هفته ی جدید، مسئولین کمیته ی انضباطی دانشگاه با همکاری کامل نیروهای حراست در صدد تلافی برآمده، به طوری که تعداد زیادی از دانشجویانی که در مراسم شرکت کرده بودند، در هنگام ورود به دانشگاه کارت هایی دانشجویی شان توسط نیروهای حراست ضبط شده و مشخصات آن ها توسط حراستی ها یادداشت شده است. سپس مسئولین کمیته ی انضباطی دانشگاه با مشخصاتی که نیروهای حراست در اختیارشان گذاشته بودند، با تماس با منزل دانشجویان ! تعداد زیادی از آن ها را به کمیته ی انضباطی فراخوانده و تاکنون حداقل 15 دانشجوی دختر و 16 دانشجوی پسر ساکن خوابگاه دانشگاه علم و صنعت به خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه ممنوع الورود شده اند و از تمای تسهیلات رفهی نیز محروم گردیده اند؛ همچنین این دانشجویان تهدید شده اند که تا 3 ترم از تحصیل محروم خواهند شد. لازم به ذکر است که جلسه ی تفهیم اتهام بسیاری از دانشجویان هنوز برگزار نشده و در آستانه ی امتحانات پایان ترم معلوم نیست که چه سرنوشتی  در انتظار این دانشجویان خواهد بود.

دستگیری صد و پانزده تن در راستای اجرای طرح امنیت اجتماعی

خبرگزاری هرانا - سردار عليرضا اکبرشاهي فرمانده انتظامي استان تهران از دستگيري 115 نفر تن از شهروندان که از ایشان به عنوان "اراذل و اوباش" باد می شود ، طي اجراي طرح امنيت اجتماعي خبر داد.

به گزارش مهر، فرمانده انتظامي استان تهران پيش از ظهر سه شنبه در نشست خبري چهارمين مرحله اجراي طرح امنيت اجتماعي استان تهرن افزود: اين تعداد از ابتداي خردادماه جاري تاکنون شناسايي و دستگير شدند.

وي دلیل دستگیری این افراد را لزوم رعايت نظم عمومي و برقراري آرامش عنوان کرده است.

سردار اکبرشاهي در پاسخ به پرسش علت  آزاد شدن اين افراد پس ازمدت کوتاه و برگشتن آنها به متن جامعه تاکيد کرد: حدود وظايف پليس و حيطه فعاليت هاي اين دستگاه انتظامي در قانون مشخص شده است و اين ارگان نيز تنها به وظايف قانوني خود در راستاي برقراري نظم و امنيت عمومي عمل مي کند.

رئيس پليس استان تهران نتايج اجراي طرح هاي اجتماعي در سطح استاتن تهران را مثبت ارزيابي کرد و افزود: اين طرح  در قالب هاي متعدد شامل، شناسايي و جمع آوري معتادين پر خطر، مبارزه با متخلفين اقتصادي، برخورد با توزيع کنندگان مواد مخدر و دستگيري اراذل و اوباش از ابتداي امسال تا کنون اجرا شده است.

سردار اکبرشاهي بيان داشت: طرح امنيت اجتماعي تعطيل شدني نيست و با قوت هرچه بيشتر به عنوان يکي از اولويت هاي مهم برنامه پليس در سطح استان و شهرستانهاي استان تهران اجرا مي شود.

فرمانده انتظامي استان تهران از همراهي و همکاري دستگاه قضايي در اجراي طرح امنيت اجتماعي خبر داد.

محکومیت قطعی سینا شکوهی و احسان دولتشاه به یک سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - دادگاه تجدیدنظر استان تهران، احکام صادر شده برای دو فعال دانشجویی لیبرال در دادگاه‌ بدوی را عینا تایید کرد.

به گزارش بامدادخبر، محکومیت سینا شکوهی و احسان دولتشاه، دو عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران به یک سال حبس، که پیش‌تر از سوی شعبه‌ی بیست‌وششم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس، صادر شده بود، توسط دادگاه تجدیدنظر قطعی شده است. شش ماه از این حبس، در مورد احسان دولتشاه، تعلیقی می‌باشد.
سینا شکوهی و احسان دولتشاه در بیست‌وهشتم آبان‌ماه سال گذشته، به همراه پنج عضو دیگر دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در یک جلسه‌ی کتابخوانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
سینا شکوهی بیش از صد روز و احسان دولتشاه هشتاد روز را در بازداشت سپری کرده و سرانجام با قرار کفالت آزاد شدند.

زخمی شدن یکی از شهروندان مریوانی بر اثر تیراندازی ماموران نیروی انتظامی

خبرگزاری هرانا - یک شهروند کرد اهل شهر مریوان به نام احمد نامداری، در منطقه ی صفر مرزی "هه لالاوا" روز یکشنبه 15 خردادماه، از سوی ماموران نیروی انتظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پس از این اتفاق وی توسط نیروهای محافظ مرز حکومت اقلیم کردستان به بیمارستان شهر پنجوین عراق انتقال داده شده و سپس در یکی از بیمارستان های شهر سلیمانیه عراق تحت مراقبت های ویژه ی پزشکی قرار گرفته است.
وضعیت سلامتی این شهروند کرد وخیم گزارش شده است.
گفتنی است که سالانه ده ها تن از شهروندان مرزنشین در غرب کشور بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی به ضرب گلوله زخمی و یا کشته می شوند.

کوهیار گودرزی، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا - کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
دادگاه این فعال حقوق بشر، 12 خرداد در شعبه 16 به قضاوت قاضی پیرعباسی برگزار شد. اتهامات گودرزی در این دادگاه، "فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق همکاری موثر با سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمع‌آوری و انتشار اخبار جهت دار علیه نظام و انتقال این اخبار به عناصر سازمان تروریستی مستقر در خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌‌های بیگانه و نیز انتشار مقاله در سایت‌ها" عنوان شده بود.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، مادر این فعال حقوق بشر، درخواست تبدیل قرار وثیقه وی به کفالت را به قاضی پرونده ارائه داده اما با موافقت روبرو نشده است. پیش‌تر، قرار وثیقه 70 میلیون تومانی برای گودرزی صادر شده بود.
کوهیار گودرزی، نزدیک به شش است که در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد. وی چندی پیش پس از اعتراض به عمل‌کرد رئیس بند 350 زندان اوین، به سلول انفرادی منتقل شده و دست به اعتصاب غذای خشک زده بود. در نهایت پس از دست‌یابی به چهار خواسته‌ی خود، اعتصاب غذا را شکست.
این فعال مدنی، در آبان ماه سال گذشته با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد.