۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

اردوان تراکمه و صفورا تفنگچی ها آزاد شدند

کمیته گزارشگران حقوق بشر - امشب، 29 بهمن ماه اردوان تراکمه، دانشجوی کارگردانی و منتقد سینما از زندان اوین با تودیع وثیقه سی میلیون تومانی آزاد شد. همچنین گزارش های دریافتی حاکی از آزادی صفورا تفنگچی ها، همسر ابوالحسن و مادر بهمن و جمیله دارالشفایی است. گفتنی است محمود درد کشان و خسرو قشقایی از اعضای نهضت آزادی نیز امروز آزاد شده اند.
شب گذشته نیز بهار تراکمه خواهر اردوان، آزاد شده بود. اردوان تراکمه فرزند یونس تراکمه نویسنده داستان‌نویس و منتقد نام‌آشناست که به همراه مهین فهیمی از مادران صلح در شامگاه ششم دی‌ماه در منزل شخصی مهین فهیمی به همراه عده‌ای دیگر از مهمانان بازداشت شدند. ماموران امنیتی سپس همراه اردوان تراکمه به محل سکونتش رفته و کامپیوتر، کتاب‌ها و دستنوشته‌های او را با خود ‌بردند. بهار تراکمه خواهر وی نیز شامگاه 15 بهمن بازداشت شده بود.
در حال حاضر امید منتظری، فرزند مهین فهیمی همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی به سر برده و در زندان اوین نگهداری می شود. وی هفتم دی ماه زمانی که برای رسیدگی به وضعیت مادر و دوستش اردوان، به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کرد بازداشت شد. گفتنی است امید منتظری در دادگاه های متهمان عاشورا حاضر بود و همین امر نگرانی ها را در مورد وضعیت وی افزایش داده است. 

سروده ای برای همه مادران عزادار کشورم


آسیه امینی
بهمن ماه /88 -  
 اشکهایم
 خاک را می آشوبند
 تا مگر لبخندی، صدایی، نغمه ای ، یا عطری از تو را
بازپس گیرند.
 دیر و دور، اگر تو را در آغوش نگیرم
باکی نیست!
روزی آزادی را بر سینه ام سخت  می فشارم
 بر گونه اش بوسه ای می نشانم
دستش را می گیرم و
به او می گویم :
" بوی بچه ام را می دهی"

ایران درخواست اعزام نماينده ويژه سازمان ملل براى بررسى شكنجه را رد كرد

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر وابسته به قوه قضاییه ایران، ریاست هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی را در ژنو بر عهده داشت.
۱۳۸۸/۱۱/۲۸
 
شوراى حقوق بشر سازمان ملل مى گويد كه ايران درخواست آزادى تمام زندانيان سياسى، تعيين نماينده ويژه در امور شكنجه و پذيرش تحقيق بين المللى در باره خشونت هاى پس از انتخابات اين كشور را رد كرده است.
شوراى حقوق بشر سازمان ملل كه نشست سالانه خود را از روز دوشنبه آغاز كرده است در گزارشى از مباحث مطرح در اين گردهمايى اشاره كرده است كه ايران همچنين نپذيرفته است تا مجازات اعدام را لغو كند و گفته است كه از شكنجه به عنوان ابزارى قانونى استفاده نمى كند.
در نشست روز دوشنبه كه به عنوان بخشى از مرور جهانى وضعيت حقوق بشر كشورها طى هر چهار سال برگزار شد پيشنهادهاى بسيارى مطرح شد كه از آن جمله مى توان به توصيه ارائه شده از سوى شيلى اشاره كرد كه در آن خواسته شده تا حقوق سياسى و مدنى همه از جمله ناراضيان
در گزارش روز چهارشنبه كه از سوى ۴۷ عضو شوراى حقوق بشر تاييد شده است، «ايران اعلام كرده كه يك دمكراسى باز و بر پايه موازين قانونى است و متعهد شده كه به طور كامل معاهده هاى بين المللى مربوط به حقوق بشر را رعايت كرده و اطمينان مى دهد كه شكنجه افراد حذف شده است.»
بر اساس گزارش خبرگزارى رويترز، «اين شورا همچنين وعده هاى نمايندگان ايران را ثبت كرده است كه در باره آزادى عقيده، آزادى بيان و حق تظاهرات مسالمت آميز اطمينان مى دهند.»
اين گزارش حاكى است كه منتقدان بررسى جهانى وضعيت حقوق بشر از جمله بسيارى از فعالان نهادهاى غير دولتى مى گويند كه اين نشست فضاى بسيار زيادى به كشورهاى مى دهد تا انتقادهاى روشن در باره موضوعات خاص را رد كنند و به آنها اجازه مى دهد تا وعده هاى مبهمى در باره اقدامات آينده خود بدهند.
يك ديپلمات اروپايى كه نخواست نامش فاش شود در واكنش به اظهارات نمايندگان ايرانى گفته است:«ما پيشتر نیز از اين وعده ها شنیده ایم، اما اقدامى براى تحقق آنها صورت نگرفته است.»
گزارش ها حاكى است كه ايران با توصيه هلند مبنى بر برداشتن گام هايى براى ايجاد اطمينان از اينكه هيچگونه شكنجه، بيرحمى يا رفتارها و مجازات هاى غير انسانى و پست اعمال نخواهد شد، موافقت كرده است.
ولى نمايندگان جمهورى اسلامى پيشنهاد اسپانيا براى امضاى معاهده سازمان ملل در زمینه «عدم شکنجه» را رد كرده اند.
تهران همچنين پيشنهاد ايالات متحده آمريكا براى اعزام مانفرد نواك، حقوقدان اتريشى، به عنوان نماينده ويژه در امور شكنجه به ايران و دسترسى وى به مراكز نگهدارى زندانيان را رد كرده است.
با اين حال جمهورى اسلامى پذيرفته است كه ناوى پيلاى، كميسيونر عالى حقوق بشر سازمان ملل متحد بتواند سال آينده از ايران ديدار كند.
ناوی پیلای با استقبال از پذیرش این موضوع توسط جمهوری اسلامی در عین حال گفته است که گزارشگران حقوق بشر باید بتوانند در سال جاری از ایران دیدار کنند.

پریسا کاکائی، مازیار سمیعی، بهار تراکمه و نازنین حسن نیا آزاد شدند


کمیته گزارشگران حقوق بشر- امشب، 28 بهمن ماه پریسا کاکایی، مازیار سمیعی، بهار تراکمه و نازنین حسن نیا از زندان اوین آزاد شدند. بنابر گزارش های دریافتی تعدادی از زندانیان سیاسی امشب آزاد شده اند اما از اسامی دیگر آزادشدگان هنوز اطلاعی در دست نیست. اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر خواهد شد.
پریسا کاکائی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر از 11 دی ماه در بازداشت به سر می برد و به تازگی به بند 4 نسوان منتقل شده بود.
مازیار سمیعی از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو کمپین یک میلیون امضا پس از تحمل 14 روز حبس از زندان اوین آزاد شده است.
بهار تراکمه از 15 بهمن ماه در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد. گفتنی است برادر وی اردوان تراکمه همچنان در زندان اوین به سر می برد.
نازنین حسن نیا از از خانواده های قربانیان دهه شصت در 14 بهمن ماه بازداشت شده بود.

طرح شناسایی گسترده فرزندان و بازماندگان اعدام های دهه ۶۰

شبکه جنبش راه سبز (جرس): دستگاهها و نهادهای نظامی و اطلاعاتی طرح گسترده ای به منظور شناسایی و زیر نظر گرفتن فرزندان و بازمانذگان اعدام شدگان دهه شصت در دست دارند.
به گزارش جرس، نهادهای امنیتی بر این باورند که یکی از عوامل اصلی استمرار حرکتهای اعتراضی مردم، فعالیت بازماندگان و فرزندان افراد اعدام شده دهه شصت به ویژه اعدام های سال 67 است.
بر طبق اطلاعاتی که خبرنگار جرس به دست آورده ، هم اکنون برخی از این نهادهای اطلاعاتی لیستی کامل از وضعیت شغلی، اجتماعی و فعالیت های فرزندان اعدام شدگان دهه 60 را آماده کرده است و اقدام به شنود مکالمات و رد گیری ارتباطات اینترنتی این گروه از افراد جامعه است.
گفتنی است ظرف روزهای اخیر نیز جمعی از بازماندگان اعدام های دهه 60 دستگیر شده اند در حالی که نزدیکان آنها می گویند که دستگیرشدگان هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته اند.
در جریان اعدام های دهه 60 جمع زیادی از اعضای گروههای مخالف جمهوری اسلامی به ویژه گروههای چپ اعدام شدند.
مرحوم آيت‌الله العظمی منتظری در کتاب خاطرات خود، اين رقم را ۲۸۰۰ يا ۳۸۰۰ نفر دانسته و تایید می‌کند که رقم دقیق را به‌خاطر ندارد.

بخشي از دل نوشته يک مادر صلح پس از رهايي از بند

آژانس ايران خبر – ۱۳۸۸/۱۱/۲۸
بهمن 88
زهره تنکابني، از اعضاي گروه مادران صلح پس از ازادي از زندان اوين در دلنوشته اي تاکيد کرد:
چهل و پنج روز بهاي ناچيزي بود که براي در کنار مردم بودن پرداختم. ولي دلم گرفته نه از بابت خودم و نه از بابت 45 روزي که به عبث گذشت . براي نظام جمهوري اسلامي که دوست و دشمن ، پير و جوان و نخبه و عامي را به يک چوب مي راند. خشونت فقط باتوم ، زنجير و نهايتا کشتن نيست، بلکه به بند کشيدن و اتلاف عمر انسانها بويژه جوانان هم در مقوله خشونت مي گنجد.
آرزو دارم همه ايرانيان از هر دسته و مرامي در رفاه و شادي زندگي کنند و خواسته هايشان را از طرق قانوني و مسالمت آميز طلب کنند، چرا که حق گرفتني است و نه دادني .
دلم گرفته اصلا خجالت مي کشم که مرا با اين سنم آزاد کردند اما جواناني پر شور و نخبه و وطن پرست را در بند نگه داشته اند….
نفيسه دختري 23 ساله، نفر پنجم کارشناسي ارشد مهندسي شيمي شريف و شاگرد برتر المپياد سراسري که با گرايش نفت و گاز يعني مهمترين گنجينه اين کشور، دارد روزهاي بدي را که بيش از پنجاه روز است به بطالت در بند مي گذراند.
….دلم سخت آرزوي ديدارش در آزادي را دارد. پريسا دختري سخت با فرهنگ و صبور و صادق است که تمام هم و غمش مراقبت از اجراي حقوق بشر بود. هر دوي آنها صادقانه در پي احضار تلفني بازداشت شدند. نفيسه نماز ظهر عاشورا را به همراه بسيجيان دانشگاه تهران برگزار کرد.
براي من چراهاي بسياري وجود دارد . چرا به ياد نمي آوريم که خود در جواني چه شوري داشتيم و شور جوانان افتخار آفرين اين مرز و بوم را بجاي به بند کشيدن به کانال هاي درست خدمت رساني به مردم هدايت نمي کنيم؟
چرا به بچه هاي اين مرز و بوم عشق و محبت هديه نمي شود؟ چرا پدرانه و مادرانه به پاي درد دل هايشان، به درک کمبودهايشان و به غمخواريشان نمي شتابيم؟
آري دلم گرفته است براي جوانان خوب اين نسل که فقط دنبال حق خودشان هستند و متأسفانه از آنان دريغ مي شود. نفيسه عزيز و پريساي گلم قلبم با شماست و لو اين که قلبي مريض باشد از نبودن شما و امثال شما در کنارم دل شکسته ام.
مادر صلح – زهره تنکابني