۱۳۹۱ اردیبهشت ۱, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز:


پیام هایی برای ژیلا کرم زاده مکوندی

مادران پارک لاله ایران- یکم اردی بهشت ماه، زادروز ژیلا کرم زاده مکوندی است. ژیلا شاعری ست که به جرم همراهی و همدردی با مادران داغدار به دوسال حبس تعزیری و دوسال حبس تعلیقی محکوم شده است و هم اکنون دوران محکومیت اش را در زندان اوین طی می کند.
خانواده ژیلا، برخی از مادران پارک لاله و هم چنین تعدادی از دوستان وی، طرح ها، عکس ها و پیام هایی را به مناسبت تولد این زندانی سیاسی برای مان ارسال کرده اند که تعدادی از آن ها را انتخاب و منتشر کرده ایم.
مادران پارک لاله ایران ضمن گرامی داشت زادروز این شاعر و همراه، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط وی به همراه همه زندانیان سیاسی و عقیدتی هستند. به امید آن روز!
تابستان در کوچ ام
زمستان در خواب
گمشده در پاییزم !
و بهار را هرگز ندیده ام
فصل عاشقی من کی میرسد ...! (شعر از ژیلا کرم زاده مکوندی)
****

۱
طرح از : فروغ کرم زاده مکوندی


۲
اردیبهشت است، ماهی که بهشت بهار بر زمینِ تازه شده اردو می زند و زمین و زمان رخت نو بر تن بر ضیافت آفتابی می رود که از سرمای زمستان دیگر ماسیده نیست و چهره اش را ابرهای زایای فروردین نپوشانده اند. اردی بهشت است و پرندگان آزاد نغمه خوان، بال می افشانند و سوی به دیگر سوی می سپارند و مست از عطر شکوفه ها دل به دل بهار می دهند.
اول اردی بهشت است و تولد توست. تو، که شاعر هر چه خوبی هست بودی. شاعر لحظه های آزادی و غم های بی کران انسان تنها شده ی امروز بودی. تو که در میان این جهان از خود بیگانه شده، یافته بودی خود را و می دانستی که جای بهار کجاست ، میان آن همه زمستان که بر ما می گذشت و سرمایش استخوان بر ما ترکانده بود.

ژیلای عزیز!
به بندت اگر چه خواسته اند، اما ندانسته اند که شوریدگی و روشنی ذهن تو از سیم خاردارهایشان چون شاپرکی می گذرد و درست همین جا در میان دوستان ات به هر کجای این جهان که باشند می نشیند و امید به راه نیمه رفته را در دل هایشان زنده می دارد تا تو وهاتو باز آیید و باز این قافله یاران اش را دریابد. زمان می گذرد با گام های توانایش و این روزهای تاریک را از ما دور خواهد کرد، و چون یک روز به بهاری چنان که می خواستی اتراق کند، تو نیز با ما خواهی بود و آن روز نه دور است و نه دیر. این جا کنارت ایستاده ایم . ببین!
شایان


٣
ژیلای عزیزم
چند سطری به بهانه روز تولدت می نویسم.
اینک که شکوفه ها زیبایی خود را عیان کرده اند و می دانم که تو چقدر بهار را و دیدن شکوفه ها را دوست داری. چقدر جای تو خالی است. تو زاده بهاری، روحت به لطافت نسیم بهاری است و به خاطر همین نازک طبعی و احساسات پاک هم اکنون در آن سوی دیوارهای ستبر اوین اسیری.
بهار که سرشار از زندگی و تازگی است و بهاری بودن با شب های ظلمانی و دراز زمستان و جمود و سردی جانفرسای آن سرسازش ندارد. زمستانیان می دانند که رفتنی هستند، بهار گر چه ملایم ولطیف ولی سرسخت و استوار وظیفه ی خود را پیش می برد. تو و دیگر زنان و مردان آزاده ی میهنم که چندیست در چنگ سیاه کاران ستم گر گرفتارید یادآور بهاری باشکوه هستید و بدون شک پیروز و سرفراز. دل من گواهی می دهد که پیروزی شما بسیار نزدیک است.
به امید سرآمدن زمستان دیجور و شکفتن بهارانی که باردار آزادی و عدالت و دادخواهی برای میهن عزیزمان ایران است. دلتنگ از نبودنت و آرزومند رهایی تمام زندانیانی که برای داشتن میهنی آزاد دربند هستند تولد تو نازنین را تبریک می گویم.

لیلا
****

۴
ژیلای نازنین، امروز که به تو فکر می کردم یا دم آمد باید بگویم تو لدت مبارک باشد و برای تو آرزوی آزادی کنم که بقول فروغ:
دست هایم را در با غچه می کارم
سبز خواهم شد
میدانم میدانم میدانم
و پرستوها در گودی انگشت های جوهریم تخم خواهند گذاشت
عزیز رهرو پرنده ها چقدر دردناک است در قفس باشی آرزو می کنم روزی قفس ات بشکند ودر روز تولدت در آغوشت بگیرم
بهاران بودن در کنارت خجسته باد
می بوسمت
تیسا


۵
اگر بهار فصل شکوفه هاست اردیبهشت ماه عشق وعاطفه هاست و ژیلای عزیز در این روز دوم اردیبهشت از ماه عشاق به دنیا آمده است. از او دو سه خطی برکاغذ میتوان نوشت:
غرض گفتن تولدت مبارک است ای یار و به امید روزهایی که دیوارها فرو ریزد و نام زندان و زندانی که درکتاب ها و قصه ها خط خورده است، به بهانه تولدت هزاران شمع بیافروزی از برای عشق وعاطفه و آزادی
تقدیم به ژیلای نازنین
نینا

 ۶
ژیلا جان، دوست و همراه نازنین همگی ما، تولدت مبارک باد! تو در بهار و دوم اردیبهشت زاده شده ای و آرزوی قلبی ام است که همواره بهاری بمانی. تو را به خاطر طبع لطیف و حس انسان دوستی ات به چهار سال زندان محکوم کردند. دو سال در اوین و دو سال در زندانی بزرگ تر که همه ما سال هاست در آن به بند کشیده شده ایم.
هر چند در پشت دیوارهای بلند و در سلول های تو در تو یا در سالن های سرد و بی روح حبس شده ای، ولی ما می دانیم که همچنان عاشق خواهی ماند و با روحیه بالا زندگی را برای خود و دیگران شیرین خواهی کرد، هرچند تلخ ترین لحظات را جلوی چشم ات بیاورند.
تو آنقدر توانایی داری که از آن چهار دیواری بسته که در آن دور از عزیزان و یارانت هستی، به بهترین شکل ممکن بهره جویی و شعر بسرایی و حکایت زندان زنان را با کلماتی زیبا یا با تصاویری تاثیرگذار ثبت کنی، هرچند نتوانی آن اشعار را به چاپ برسانی، ولی می دانیم که این شعرها در قلب تو حک خواهد شد و پس از آزادی زبان به به زبان در سراسر دنیا خواهد گشت تا بدانند که حکومت اسلامی چه بر سر زنان آزادی خواه ما آورده است.
عزیزم اطمینان دارم که در آنجا نیز دوستان زیادی خواهی یافت، همان طوری که در اولین و دومین دستگیری جمعی، دوستان زیادی پیدا کردی.
نازنینم، تو در راه انسانیت گام برداشته ای و دشمنان تو را به زندان محکوم کرده اند، همان طوری که همه ما به زندانی بزرگ تر به نام جمهوری اسلامی محکوم هستیم، ولی بدان که تحمل انسان هم حدی دارد و به زودی همه دیوارهای زندان توسط مردم شکسته خواهد شد. اطمینان داشته باش که روز آزادی نزدیک است و آن موقع تو و تمامی ما شاکیان در دادگاه خواهیم نشست و حاکمان به عنوان متهم، باید پاسخ گوی تمامی اعمال ننگین شان باشند.
که بود
سرو را تبر زد!؟
که بود
مادر را
جامه سیاه به تن کرد !؟
که بود
به دل رنگ سیاه زد!؟
که بود
آتش به جان ما زد!؟
ستاره


۷
ژیلا جان

تولدت مبارک ، هرگز چهره ی نازنینت را فراموش نخواهم کرد، به این امیدم که هر چه زودتر ترا در آغوش بگیرم تا تولد دوباره بهار را با هم جشن بگیریم ، برایمان آواز بخوانی، از عشق، از دوستی، از انسانیت، و ...
ژیلا جان تو با اشعار کوتاه و پر معنایت هر جایی که نمی توانستم احساسم را بیان کنم چه خوب بیان می کردی
به سقف میخکوبم
در دهان زخمی
به دست و پا بندی
شنودم
سین جیم ام
آوازم در نای بریده . . .
ویدا


ژیلای نازنین
تو را با صدای زیبا و دلنشین ات که مثل غچه گل نرم ونازک بود اولین بار در آن روزهای بازداشت دیدم و شناختم و از همان جا این دوستی شکل گرفت و بعدها در همدردی ها تبدیل به پیوندی عمیق گردید. بارها اشک های تو را در دیدن رنج خانواده های زخم خورده از بی داد از نزدیک دیدم که ناشی از عشق و علاقه ای است که به مردم داری و می دانم زندان را نیز تبدیل به فرصتی برای نشان دادن این عشق به هم بندان می کنی.
ما یاران تو به یادت هستیم و باور داریم که بزودی بر شانه های همان مردمی که عاشقانه دوستشان داری آزاد خواهی شد. دیر نیست !
ماندانا







اخبار روز: 

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی: شیرکو معارفی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام که پانزده روزه در اعتراض به وضعیت نامعلوم خود در زندان سقز دست به اعتصاب غذا زده است ، بنا به گفته یکی از کارمندان این زندان امروز مسئول زندان با وی دیدار کرد و از این زندانی سیاسی کرد خواسته تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد. که در مقابل آقای معارفی اعلام داشته تا وضعیتم مشخص نشود دست از اعتصاب عذای خود بر نخواهم داشت.
گفتنی است شیرکو معارفی از نوزده ۱۶ فروردین در اعتراض به وضعیت نامعلوم و نامشخص خود در زندان سقز دست به اعتصاب زد و طبق اخبار موثق از زندان تا کنون به خواستهای این زندانی سیاسی محکوم به اعدام کرد جوابی داده نشده است.
شیرکو معارفی، حدود سه سال پیش بازداشت و به اتهام محاربه توسط دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اعدام محکوم شد. رای صادره در دادگاه تجدیدنظر به‌رغم اعتراض وکلای معارفی به دیوان‌عالی کشور ارسال و مجدداً تأیید شده است.






نمایندگان خامنه‌ای: تحریم‌ها علیه ایران لغو شود


نمایندگان علی خامنه‌ای در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در شهر‌های مختلف ایران از آمریکا و غرب خواستند تحریم‌های بانکی و نفتی علیه تهران را لغو کنند.
پس از پایان دو نخست مذاکرات ایران با گروره ۱+۵ در استانبول٬ جمهوری اسلامی بدون اشاره به محتوای مذاکرات٬ خواستار لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت و نظام بانکی خود شده است.
کشور‌های اروپایی نیز همسو با ایران بدون اشاره به توافقات استانبول گفته‌اند تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را لغو نخواهند کرد.
با این وجود٬ نمایندگان علی خامنه‌ای در شهرستان‌ها که اغلب آن‌ها امام جمعه نیز هستند٬ در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بار دیگر این درخواست را مطرح کرده‌اند.
احمد جنتی٬ امام جمعه موقت تهران گفته است: «غرب باید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کند تا ملت ایران باور کند که آن‌ها نمی‌خواهند به دشمنی خود ادامه دهند.»
آقای جنتی تهدید کرده است: «پافشاری غرب بر تحریم‌ها موجب بی‌نتیجه ماندن مذاکرات خواهد شد.»
محمد سعیدی٬ امام جمعه قم هم اظهار کرده که کشور‌های غربی با لغو تحریم‌ها علیه ایران همانند تهران «حسن نیت» خود را نشان دهند.
محسن مجتهد شبستری٬ امام جمعه تبریز هم گفته است: «ملت ایران معتقد است تمام تحریم‌ها و قطعنامه‌های صادره در این ارتباط {برنامه هسته‌ای} باید شکسته و تجدید نظر شود.»
دیگر امامان جمعه نیز در سخنرانی‌های خود با طرح این ادعا که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی «بی‌تاثیر» بوده است٬ از غرب خواسته‌اند در سیاست‌های خود علیه تهران تجدید‌نظر کند.





پلیس ایران اعلام کرده که از روز شنبه دوم اردیبهشت با کسانی که هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت می کنند، یا پیامک ارسال می کنند برخورد می کند و جریمه متخلف رانندگان بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان است.
سرتیپ حسین رحیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفته که پلیس از روز شنبه طرح ویژه "برخورد با صحبت کنندگان با تلفن همراه و ارسال کنندگان پیامک در حین رانندگی" را در تهران اجرا می کند.
پلس می گوید که عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه در صدر دلایل تصادفات رانندگی قرار دارد.
به گفته آقای رحیمی، "صحبت با تلفن همراه سه برابر و ارسال پیامک در حین رانندگی پنج برابر احتمال بروز تصادف را افزایش می دهد."
پیش از این جریمه استفاده از "تلفن همراه و وسایل ارتباطی مشابه آن" در حین رانندگی هفت هزار تومان بود اما با اجرای قانون جدید راهنمایی رو رانندگانی این رقم چند برابر شده است.
به گفته آقای رحیمی، بر اساس قانون جدید "متخلفان در سرعت های بالا ۶۰ کیلیومتر بر ساعت ۵۰ هزار تومان و زیر ۶۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰ هزار تومان جریمه می شوند."




داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس گفته که محمدرضا عارف (معاون اول دولت دوم محمد خاتمی)، عبدالله نوری (وزیر کشور دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت اول محمد خاتمی)، کمال خرازی (وزیر خارجه دولت محمد خاتمی) و حسن خمینی (نوه آیت الله خمینی، بنیادگذار جمهوری اسلامی) از جمله گزینه های احتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند.
آقای قنبری به خبرگزاری کار ایران گفته که "اصلاح طلبان باید ضمن پرهیز از اتلاف وقت هر چه سریعتر کارهای انتخاباتی خود را آغاز کرده و کاندیدای مورد نظر خود را اعلام کنند."
همزمان علی اکبر اولیا، عضو فراکسیون اقلیت مجلس ایران به خبرگزاری مهر گفته که محمدرضا عارف به عنوان گزینه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح است و "برخی گفتگوها و رایزنی هایی در این خصوص شده است."
اما آقای قنبری می گوید که "در این زمینه اطلاع چندانی ندارم ولی معتقدم که اصلاح طلبان دیگر نمی توانند نسبت به انتخابات ریاست جمهوری بی تفاوت باشند."
بعد از اتهام تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و اعتراضات پس آن، اصلاح طلبان به صورت متشکل در انتخابات مجلس که اخیرا برگزار شد، شرکت نکردند و آقای قنبری می گویند که "حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نباید مثل انتخابات فعلی مجلس باشد."
به گفته آقای قنبری "تشکیلات اصلاح طلبان دچار نوعی از هم گسیختگی شده است" و برای همین هم در زمانه باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری "اصلاح طلبان باید ضمن تجدید سازمان و کسب آمادگی برای حضور در انتخابات روی چهره ای که از مقبولیت بالاتری برخوردار است، سرمایه گذاری کنند."



تدابیر امنیتی برای مقابله با مخالفان دولت در بحرین در حالی تشدید شده است که تمرینات رانندگان مسابقات فرمول یک در این کشور در حال برگزاری است.
نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک آور و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده سعی در برهم زدن تظاهرات ضد دولتی در روستاهای عمدتا شیعه نشین در نزدیکی منامه، پایتخت بحرین داشته اند.
معترضان گفته اند به دلیل تصمیم بر برگزاری مسابقه گران پری فرمول یک در روز یکشنبه و همچنین سرکوب مخالفان توسط دولت، در "سه روز خشم" دست به تظاهرات خواهند زد.
خبرنگاران می‌گویند که این تظاهرات می تواند بر برگزاری این مسابقه تاثیر بگذارد.
بسیاری از فعالان حقوق بشر خواهان لغو برگزاری این مسابقه شده اند. آنها می گویند برگزاری این مسابقه تمرکز جامعه جهانی را از اعتراضات به این مسابقه منحرف می کند.
اما ولیعهد بحرین گفته است که لغو این مسابقه "افراطگرایان را قدرتمند می کند".
شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه ضمن تاکید بر اینکه بحرین "بی نقص" نیست، به خبرنگاران گفت که مسابقه گران پری "نیروی مفیدی" خواهد بود.
او گفت: "به نظر من، کسانی از ما که در تلاش اند ه راهی برای گذر از مشکلات سیاسی بیابند، این مسابقه به ما امکان می دهد که برای همکاری مردم با همدیگر، بتوانیم پل هایی میان جوامع مختلف بسازیم."
برنی اکلستون، رئیس مسابقات فرمول یک که در کنار ولیعهد بحرین بود نیز گفت: "اگر مردم از موضوع دیگری شکایت دارند، این ربطی به فرمول یک ندارد."
ولیعهد بحرین همچنین گفت که تامین امنیت رانندگان این مسابقه و اعضای تیمشان را تضمین می می کند.
روز چهارشنبه دو نفر از اعضای تیم "فورس ایندیا" پس از اینکه در مسیر بازگشت از پیست بین المللی بحرین (BIC) در تظاهرات گیر کردند و در کنار خودروشان کوکتل مولوتفی منفجر شد، خواهان بازگشت به کشورشان شده اند. به این دو نفر آسیبی نرسیده است.
روز جمعه، معاون مدیر این تیم گفته است که با توجه به کمبود امنیت، دومین روز تمرینات خود را به طور محدود برگزار می کنند.
اما برنی اکلستون، رئیس مسابقات فرمول یک به بی بی سی گفته است که به این تیم پیشنهاد کرده که برای رفت و آمد به پیست، محافظ در اختیارشان گذاشته شود. به گفته او دلیلی برای نگرانی اعضای این تیم وجود ندارد.
مخالفان دولت بحرین که عمدتا از شیعیان این کشور هستند، می گویند لغو این مسابقات می تواند تلنگری به جامعه جهانی باشد تا به دولت بحرین فشار آورد که روند اصلاحات را سرعت بخشد.
آنها می گویند نمی خواهند حاکمان بحرین از مسابقات برای تبلیغ خود استفاده کنند.
اما دولت می گوید مسابقاتی که ۱۰۰ میلیون تماشاگر تلویزیونی خواهد داشت فرصتی برای آشتی مردم این جزیره با یکدیگر خواهد بود.
در بریتانیا بعضی نمایندگان پارلمان خواهان لغو این مسابقات شده اند و حتی از بی بی سی خواسته اند از پوشش خبری آن خودداری کند.
سال گذشته با اوج گرفتن اعتراضات و تظاهرات ضد دولتی در بحرین که در ماه فوریه و مارس، پیش از برگزاری گران‌پری بحرین، منجر به کشته شدن ۳۵ نفر شد، برگزاری این مسابقه لغو شد.
اما هفته گذشته با وجود فشار سازمان‌های حقوق بشری و هشدار معترضان بحرینی، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی، فیا اعلام کرد که مسابقه گران‌پری بحرین مطابق برنامه در روز یکشنبه، ۲۲ آوریل برگزار خواهد شد.
مسابقه گران‌پری فرمول یک بحرین که از سال ۲۰۰۴ در این جزیره در خلیج فارس انجام می شود، نخستین مسابقه اتومبیرانی در این سطح است که در خاورمیانه برگزار می شود.




سفارت ایران
سفارت ایران در برزیل اتهام تخلف جنسی حکمت الله قربانی را حاصل "تفاوت های فرهنگی" دانسته است
سفارت ایران در برزیل گزارش های مربوط به تخلف جنسی یک دیپلمات عضو این سفارتخانه را ناشی از "تفاوت های فرهنگی" دانسته و نادرست خوانده است.
در پی انتشار گزارش هایی حاکی از اینکه حکمت الله قربانی، عضو سفارت ایران در برازیلیا، پایتخت برزیل، چند دختر نوجوان را در یک استخر شنا مورد تعدی جنسی قرار داده است، سفارت جمهوری اسلامی در برزیل اطلاعیه ای را منتشر کرده و گفته است که اتهام تعدی جنسی علیه این فرد نادرست بوده و "حاصل سوء تفاهم ناشی از تفاوت در رفتارهای فرهنگی بوده است."
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت ایران در این اطلاعیه، پوشش رسانه ای خبر تعدی جنسی آقای قربانی را محکوم کرده و گفته است که نشریات "عموما نسبت به موضوعات مربوط به کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران موضعی تبعیض آمیز اتخاذ می کنند."
براساس گزارش های خبری، سفارت ایران تایید کرده است که حکمت الله قربانی کارمند ارشد این سفارتخانه است و دو سال پیش به ماموریت در برازیلیا اعزام شد.
روز گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه برزیل در واکنش به رفتار دیپلمات ایرانی در استخر شنا در برزیلیا، گفت که مقامات دولتی "این موضوع را در دست ارزیابی دارند و پس از تکمیل بررسی ها، در مورد واکنش مناسب تصمیم گیری خواهند کرد."
وی افزود که سفارت جمهوری اسلامی در برزیل از نتیجه این روند مطلع خواهد شد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه برزیل، این وزارتخانه گزارش پلیس در مورد ماجرای تخلف جنسی دیپلمات ایرانی را همراه با اظهارات رسمی مادر یکی از دخترانی که هدف تعدی جنسی این فرد قرار گرفته دریافت کرده است.
رهبران ایران و رئیس جمهوری سابق برزیل
روز گذشته، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش های مربوط به "آزار جنسی" دختران نوجوان توسط یک عضو هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی در برزیل را تکذیب کرد و گفت که بررسی های انجام شده نشان می دهد که گزارش رسانه ها در این مورد نادرست بوده است.
آقای مهمانپرست در اثبات نادرست بودن گزارش رسانه ها گفت که اتهامات مطرح شده "مغایر با سوابق این عضو سفارت ایران در برزیل است."
با وجود تکذیبیه وزارت خارجه و سفارت ایران در برازیلیا، به نظر می رسد که مقامات وزارت خارجه برزیل همچنان خواستار توضیحات بیشتری بوده اند.

اتهام جنسی

روز چهارشنبه این هفته، برخی رسانه های غربی به نقل از منابع خبری در برزیل، گزارش کردند که حکمت الله قربانی، پنجاه ساله که از او با عنوان یکی از کارمندان ارشد سفارت ایران در برزیل نام برده شد، به دلیل تعدی جنسی به چند دختر نوجوان بازداشت و سپس آزاد شده است.
این ماجرا روز شنبه گذشته در استخر شنای مختلط یک باشگاه خصوصی در برازیلیا روی داد و به گفته شاهدان عینی، آقای قربانی با تظاهر به شنای زیر آبی، "اندام شخصی" چهار دختر نوجوان نه تا پانزده سال " را "لمس کرد."
ظاهرا این باشگاه مخصوص استفاده خانواده هایی است که مایل هستند در امنیت از تسهیلاتی مانند استخر مختلط آن استفاده کنند.
لولا و روسف
در حالیکه استخرهای مختلط در جمهوری اسلامی ممنوع است و برای شنا در سواحل دریا نیز بخش زنانه و مردانه تعیین می شود، مشخص نیست که آیا سفارت ایران از مراجعه کارمند خود به یک استخر شنای مختلط آگاهی داشته و آن را تایید کرده بود یا نه.
براساس گزارش رسانه های خبری، یکی از دخترانی که "هدف تعدی جنسی" آقای قربانی قرار گرفته بود، ماجرا را به مسئول استخر اطلاع داد و این موضوع به بروز جنجال در محل منجر شد.
گفته شده است که والدین تعدادی از کودکان و حاضران در باشگاه به منظور ضرب و شتم آقای قربانی، به سوی او حمله کردند اما ماموران پلیس حاضر در محل، مانع از اقدام آنان شدند.
به گفته یک منبع پلیس، دیپلمات ایرانی سپس توسط ماموران بازداشت و به پاسگاه پلیس منتقل شد اما به دلیل برخورداری از مصونیت سیاسی، پلیس او را پس از کوتاه مدتی آزاد کرد.
براساس قوانین کیفری برزیل، سوء استفاده جنسی از نوجونان زیر سن قانونی جرم محسوب می شود و برای آن مجازات هشت تا پانزده سال زندان پیش بینی شده است.
ظاهرا والدین دخترانی که هدف دست درازی آقای قربانی قرار گرفته بودند، اقدام پلیس در آزادی وی را مورد اعتراض قرار دادند و دست کم برخی از آنان، خواستار پیگیری موضوع توسط وزارت خارجه برزیل شدند و در ملاقات با یکی از مقامات وزارت خانه، موضوع را برای او شرح دادند.
اتهام تخلف جنسی علیه کارمند سفارت ایران در برزیل در حالی مطرح می شود که روابط دو کشور طی چند سال اخیر تحولات قابل توجهی داشته است.
ایناسیو لولا دو سیلوا، رئیس جمهوری سابق برزیل، در تقبل نقش میانجی و واسطه بین کشورهای توسعه نیافته و پیشرفته، روابط نزدیکی را با دولت جمهوری اسلامی برقرار کرد و در سال 2010، همراه با نخست وزیر ترکیه، به تلاش نافرجامی برای حل بحران هسته ای ایران دست زد.
با اینهمه، جنبه هایی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، به خصوص در زمینه حقوق بشر، باعث انتقاد از سیاست دوستی برزیل با ایران شد و از جمله، موضعگیری دیلما روسف، رئیس جمهوری جدید برزیل در مخالفت با اجرای حکم سنگسار یک زن ایرانی از گرمی روابط دو کشور کاست.




هزاران تن از مردم مصر در اعتراض به نحوه اداره این کشور توسط شورای عالی نیروهای مسلح نظامی خواستار کناره گیری این شورا شده اند.
روز جمعه، ۱ اردیبهشت (۲۰ آوریل)، چند هزار تن از مردم مصر با تجمع در میدان تحریر قاهره، علیه ادامه حکومت شورای نظامی حاکم دست به تظاهرات زدند و خواستار انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی شدند.
تجمع روز جمعه یکی از بزرگترین تظاهرات ماه های اخیر توصیف شده و در پی رد صلاحیت شماری از نامزدهای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار شده است.
به گزارش خبرنگار بی بی سی از میدان تحریر، طرفداران گروه ها و گرایش های مختلف سیاسی در این تظاهرات شرکت دارند و در میان آنها، هواداران تشکل های سیاسی اسلامگرا و حامیان گروه های لائیک و لیبرال تر دیده می شوند.
برگزاری این تظاهرات می تواند نشانه آغاز دوره جدیدی از درگیری در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد که ماه آینده میلادی برگزار می شود.
این نخستین انتخابات ریاست جمهوری از زمان کناره گیری حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر است که پس از سی سال در پی تظاهرات اعتراضی از حکومت ساقط شد.
از زمان سقوط حسنی مبارک، شورای نظامی متشکل از فرماندهان ارشد ارتش، عملا اختیارات رئیس جمهوری را در دست داشته است.
مخالفان شورای نظامی گفته اند که رد صلاحیت شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می تواند نشانه قصد نظامیان برای "دستکاری" در انتخابات و روی کار آوردن فرد مورد نظر آنان باشد.
همچنین این نگرانی وجود دارد که ممکن است شورای نظامی به بهانه های مختلف از برگزاری انتخابات در موعد مقرر سر باز زند و همچنان در قدرت باقی بماند.
در مقابل، نظامیان حاکم بر مصر تاکید کرده اند که انتخابات طبق برنامه اعلام شده برگزار خواهد شد و با انتخاب رئیس جمهوری جدید، آنان تمامی اختیارات خود را به وی تفویض خواهند کرد و از صحنه سیاسی خارج خواهند شد.
اگرچه نظامیان با مخالفت شمار قابل توجهی از فعالان سیاسی و مردم مواجه هستند، اما به گفته ناظران، مخالفان آنان دارای وحدت لازم نیستند.
برخی گزارش ها از تجمع روز جمعه در میدان تحریر حاکی از آن است که طرفداران تشکل های مختلف سیاسی در گروه های مجزا در این تظاهرات شرکت کرده اند و اختلاف نظر بین آنها کاملا مشهود است.



یک روزنامه‌نگار ارشد چینی به بی بی سی گفته است که پلیس چین از قتل مردی بریتانیایی که ماه نوامبر سال گذشته در این کشور کشته شد، خبر داشته و بلافاصله پس از قتل او اقدام به پنهانکاری کرده است.
به گفته او، بلافاصله پس از پیدا شدن جسد این شهروند بریتانیایی پلیس مطمئن شد که او کشته شده است، اما پس از اینکه متوجه شد این قتل می تواند به سیاستمدار مطرحی در چین مرتبط شود، اقدام به پنهانکاری در خصوص علت مرگ او کرد.
مقام‌های رسمی چین سال گذشته پس از کشف جسد نیل هیو‌ود، بازرگان ۴۱ ساله بریتانیایی در اتاقی در هتلی در شهر چونگکینگ در جنوب غربی چین، گفته بودند که او به دلیل مسمومیت بر اثر استعمال الکل سکته کرده و مرده است.
مقام‌های چینی از همسر بو شیلای، سیاستمدار برجسته حزب کمونیست چین به عنوان مظنون به دست داشتن در قتل آقای هیوود نام برده اند.
هفته گذشته از گو کایلای، همسر آقای بو به ظن دست داشتن در این قتل بازجویی شد.

رسوایی بزرگ

هن پینگزائو، خبرنگار سابق "روزنامه مردم"، ارگان رسمی حزب کمونیست چین به مارتین پیشنس، خبرنگار بی بی سی در چونگکینگ گفته است که سه نفر از کسانی که بر روی پرونده این قتل کار می کردند "از ترس سیاستمداران" استعفا کردند.
در این زمان بود که ونگ لیجون، رئیس پلیس سابق چونگکینگ که به آقای بو خیلی نزدیک بود، درگیر ماجرا شد. او در ماه ژانویه به آقای بو گفت که همسرش در این قتل نقش داشته است.
آقای هن می گوید: "وقتی بو شیلای جزئیات را شنید، شوکه شد و شدیدا شروع کرد به عرق ریختن."
آقای ونگ پس از اینکه بلافاصله توسط آقای بو از کار برکنار شد، به کنسولگری آمریکا در چنگدو پناهنده شد و گزارش شد که در آنجا جزئیات این قتل را برای مقام های آمریکایی تشریح کرد.
او نهایتا مجبور به ترک کنسولگری شد، به پلیس تحویل داده شد و تحت بازجویی قرار گرفت.
پس از آن بود که بو شیلای از رهبری حزب کمونیست در چونگکینگ برکنار و متعاقب آن از تمام سمت‌های دولتی خود خلع شد.
انتظار می رفت آقای بو در جریان تغییر و تحول امسال در کادر رهبری، به پست بالایی برسد.
او یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران چین به شمار می‌رفت. دو چیز نام آقای بو را در چونگکینگ مطرح کرد؛ یکی مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و دیگری ارتقای گذشته حزب کمونیست چین.
آقای بو هم اکنون از عضویت در پولیتبوروی ۲۵ نفره حزب و کمیته مرکزی آن خلع شده است.
خبرگزاری رسمی چین گفته است تحقیق مجدد در باره مرگ آقای هیوود که گفته می شد از دوستان نزدیک آقای بو بوده است، نشان داد که همسر و پسر آقای بو هم "روابط خوبی" با آقای هیوود داشتند اما بر سر منافع اقتصادی اختلاف پیدا کرده بودند.
مقام های چینی به دولت بریتانیا قول داده اند که در خصوص جزئیات مرگ آقای هیوود تحقیقاتی کاملی به عمل آورند.
اتفاقات پیرامون این قتل و ارتباط آن با خانواده بو شیلای و برکناری او از همه سمت های رسمی اش، به یکی از بزرگترین رسوایی های سال‌های اخیر در چین تبدیل شده است.




جوناتان کولمن، عکس از وبسایت وزارت دفاع زیلان نو
جاناتان کلمن، وزیر دفاع نیوزیلند (زلاند نو) در پی یک دیدار سه روزه از ولایت بامیان، اعلام کرده است که نظامیان این کشور به زودی از افغانستان بیرون نخواهند شد.
حبیبه سرابی، والی بامیان روز جمعه، اول ثور/اردیبهشت به بی‌بی‌سی فارسی گفت که آقای کولمن در دیدارش با او گفته که کشورش متعهد به کمک به افغانستان است.
خانم سرابی افزود: "محور بحثهای ما در باره وضعیت امنیتی بامیان بود و در ضمن ایشان اعلام کردند که کشورشان متعهد به کمک به افغانستان است و نیروهای هایشان به زودی از افغانستان خارج نخواهند شد و به صورت تدریجی مطابق جدول زمانی که از سوی آیساف و ناتو تنظیم می‌شود، از افغانستان خارج خواهند شد."
در حال حاضر ۱۳۰ سرباز نیوزیلند در افغانستان مستقر هستند.
خانم سرابی گفت که نیوزیلند تصمیم نهایی خود در مورد خروج نظامیانش را در اجلاس سران ناتو در شیکاگو که قرار است در ماه مه آینده برگزار شود، اعلام خواهد کرد.
این در حالی است که اخیرا استرالیا، کشور همسایه نیوزیلند، اعلام کرد که نیروهای نظامی خود را یک سال پیشتر از موعد مقرر و در سال ۲۰۱۳ از افغانستان بیرون می کند.

استرالیا بیش از ۱۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد که عمدتا در ولایت ارزگان در جنوب این کشور مستقر هستند.
والی بامیان همچنین گفت وزیر دفاع نیوزیلند در این سفر اعلام کرد که کشورش ۴۳ میلیون دلار نیوزیلند (معادل ۳۵ میلیون دلار آمریکایی) به ولایت بامیان کمک می کند.
خانم سرابی افزود که این پول عمدتا در زمینه تولید برق آفتابی و توسعه کشاورزی مصرف خواهد شد.
گروه باسازی ولایتی در بامیان از سوی نظامیان نیوزیلند رهبری می شوند و سال گذشته، پس از واگذاری مسئولیت امنیتی از این نیروها به نیروهای امنیتی داخلی، توجه این کشور بر توسعه و بازسازی متمرکز شده است.
این در حالی است که پیش از این شماری از نهادهای مدنی در بامیان از نیروهای نیوزیلند انتقاد کرده‎اند که این نیروها در زمینه بازسازی این ولایت کمک موثری نکرده و دیگر نیازی به حضور آنها نیست.
بامیان ولایت آرام در مرکز افغانستان است و گروه‌های شورشی در آن نفوذ ندارند.
نیروهای نیوزیلند نو عمدتا در زمینه امنیتی، نقش حمایتی داشته و به آموزش پلیس کمک کرده اند.



محمد محقق و احمد ضیا مسعود
احمد ضیا مسعود، رهبر جبهه ملی، از گروه‌های اپوزیسیون حکومت افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهوری را متهم به داشتن رابطه ریشه دار با گروه طالبان کرده است.
بخشی از حزب جمعیت اسلامی به رهبری احمد ضیا مسعود، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق و جنبش ملی اسلامی به رهبری عبدالرشید دوستم از گروههای اصلی تشکیل دهنده جبهه ملی هستند.
آقای مسعود روز جمعه، اول ثور/اردیبهشت در همایش شماری از جوانان در کابل گفت این که آقای کرزی اعضای گروه طالبان را "برادر" می‎خواند، ریشه در روابط او با گروه طالبان پیش از سال ۲۰۰۱ میلادی دارد.
او افزود: "این برادری ریشه در همان ارتباطات قدیم دارد، پیش از سال ۲۰۰۱، که رهبری سیاسی فعلی یک جا با طالبان کار می‌کرد و در همان وقت هم در ساختن (گروه) طالبان و در به وجود آوردن طالبان هم کشورهای منطقه و هم کمپانی های بزرگ نفتی و هم همین رهبری سیاسی فعلی دست داشتند."
آقای مسعود همچنین گفت: "کسانی که امروز حکومت می کنند، کسانی هستند که زمانی با طالبان پیش از سال ۲۰۰۱ روابط بسیار تنگاتنگ داشتند، حتی نماینده‌های سیاسی طالبان بودند و مترجمان انگلیسی طالبان بودند. به همین خاطر است که هر قدر طالبان در کشور ما ظلم می کنند و از مردم ما قربانی می گیرند، باز هم رهبری سیاسی کنونی طالبان را برادر خطاب می کند."

ائتلاف با طالبان؟

رهبر جبهه ملی همچنین حکومت را متهم کرد که منتظر خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ است تا پس از آن با گروههای افراطی و از جمله طالبان ائتلاف کند.
احمد ضیا مسعود گفت: "حکومت فعلی منتظر آن است که نیروهای جامعه بین المللی از افغانستان خارج شوند و اینها ائتلافی را در بین گروههای افراطی، طالبان و بعضی شخصیتهای حکومت فعلی به وجود بیاورند."
او افزود: "حالا تاکید آنها بر این است که اگر کاندیدای آنها در انتخابات (ریاست جمهوری) ۲۰۱۴ موفق شود، همین ائتلاف به موفقیت می‌رسد، چرا که حکومت فعلی پایگاه اجتماعی قوی در بین مردم ندارد، یگانه پایگاه و متکایی که حکومت فعلی به آن تکیه کند، گروه طالبان است."
معاون پیشین حامد کرزی هشدار داد که اگر نامزد مورد حمایت رئیس جمهوری کنونی در انتخابات آینده پیروز شود، حکومت افغانستان "طالبانی" خواهد شد.
آقای مسعود همچنان گفت بسیاری از گروه‌هایی که رهبری کنونی افغانستان در صدد ائتلاف با آنها است، مخالف پیشرفت و اصول دموکراتیک هستند.
رهبر جبهه ملی همچنین تاکید کرد که رهبری کنونی کشور باید مشخص کند که در کنار مردم افغانستان است یا در کنار کسانی که، افغانها را می کشند.

انتقاد از رهبران مجاهدین

این رهبر اپوزیسیون در عین حال، سکوت رهبران جهادی در برابر رفتار حکومت را، که به گفته وی تامین کننده منافع گروه‌های شورشی است، مورد انتقاد قرار داد و گفت اگر طالبان بار دیگر به قدرت برسند، به هیچ کدام از آنها رحم نخواهد کرد.
او همچنین گفت که رهبران جهادی در اجلاس بن آلمان (۲۰۰۱) با گرفتن مقامهای حکومتی و امتیازهای "سمبلیک" فریب خوردند و نتوانستند به اهدافی که در سی سال گذشته تعیین شده بود، برسند.
جبهه ملی سال گذشته خورشیدی اعلام موجودیت کرد و تشکیل نظام پارلمانی را در محور اهداف سیاسی خود قرار داد.





گفته می شود که در سراسر آفریقا، ۳۰۰ میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.
دانشمندان می گویند که قاره خشک آفریقا روی ذخیره عظیمی از آب قرار دارد.
آنها می گویند که مجموع حجم آب سفره های زیر زمینی، ۱۰۰ برابر آبی است که روی سطح زمین یافته شده است.
این گروه دانشمندان، نقشه‌ای با جزئیات دقیق از مقیاس و ظرفیت این منابع پنهان تهیه کرده اند.
بر اساس آنچه در نشریه "تحقیقات محیطی" منتشر شده، آنها تاکید کرده اند که حفاری در مقیاس وسیع ممکن است بهترین راه برای افزودن منابع آبی نباشد.
گفته می شود که در سراسر آفریقا، ۳۰۰ میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.
به دلیل افزایش جمعیت و نیازهای کشاورزی، تقاضا برای آب در دهه های آتی بیشتر خواهد شد.
رودخانه ها و دریاچه ها در معرض سیل های موسمی و خشکسالی هایی هستند که ممکن است دسترسی به آب تازه را برای مردم و نیازهای زراعتی محدود کند. در حال حاضر تنها ۵ درصد از زمین های قابل کشت، آبیاری می شود.
حالا دانشمندان برای نخستین بار توانسته اند تحلیل و بررسی جامعی در سطح کل قاره آفریقا، از آب هایی که زیر سطح زمین و در سفره های زیرزمینی قرار دارند، انجام دهند. محققان بریتانیایی از "بی جی اس" (مرکز تحقیقات زمین شناسی بریتانیا) و "دانشگاه کالج لندن" با جزئیات، حجم و ظرفیت این منابع زیرزمینی را مشخص کرده‌اند.
هلن بونسور از "بی جی اس"، یکی از نویسندگان این گزارش پژوهشی است. او می گوید که تا امروز آب های زیرزمینی هم غیرقابل رؤیت و هم غیرقابل تصور بود. او امیدوار است که نقشه های تازه، چشم مردم را بر روی ظرفیت موجود باز کند.
به گفته خانم بونسور "بزرگ‌ترین منبع زیرزمینی آبی در شمال آفریقا، لیبی، الجزیره و چاد قرار دارد."

رخدادهای دیرینه

به دلیل تغییرات اقلیمی که سرزمین صحرا را در طی قرن های گذشته به کویر تبدیل کرده، برآورد می شود که بسیاری از سفره های آب زیرزمینی، آخرین بار بیش از ۵ هزار سال گذشته از آب پر شده باشند.
دانشمندان، اطلاعات موجود در نقشه های آبی و زمین شناسی را که از سوی دولت های آفریقایی تهیه شده، با نتایج ۲۸۳ تحقیق درباره سفره های آب زیرزمینی تطبیق دادند.
محققان می‌گویند که نقشه های تازه آنها نشان می دهد که بسیاری از کشورهایی که در حال حاضر به عنوان کشورهایی که آب در آنها کمیاب است، شناخته می شود، منابع فراوان آب زیرزمینی دارند.
با این حال، دانشمندان درباره بهترین شیوه دسترسی به این منابع پنهان آب، محتاطانه برخورد می کنند. به نظر آنها حفاری گسترده و عمیق، راه مناسبی نیست.
دکتر الن مک دانلد، سرپرست تیم تحقیقاتی، به بی بی سی گفت: "بدون درک جامع از شرایط و وضعیت آب های زیرزمینی محلی، حفاری های عمیق نباید صورت بگیرد."
به گفته او پس از بررسی کافی و مناسب، حفاری های پیشرفته روی منابع آبی محلی، و به وسیله پمپ های دستی، احتمالا موفقیت آمیز خواهد بود.
از آنجا که به دلیل فقدان باران، سفره های آب زیرزمینی پر نمی شوند، دانشمندان نگرانند که حفاری های گسترده و عمیق به سرعت این منابع را نابود کند.
به گفته هلن بونسور، گاهی ممکن است ابزارهای کندتر حفاری، کاراتر باشند.
به گفته دانشمندان منابع آبی در آفریقا به اندازه ای هستند که بتوان بر تاثیرات تغییرات اقلیمی در این قاره ظاهرا کم آب غلبه کرد.




سقوط هواپیمای مسافربری در نزدیکی اسلام‌آباد

یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی پاکستان شامگاه جمعه در نزدیکی اسلا‌م‌آباد سقوط کرد.
برپایه گزارش‌های منتشر شده، هواپیمای بویینگ ۷۳۷ شرکت بھوجا ایر لاین، در  زمین‌های  اطراف فرودگاه بین‌المللی  بی‌نظیر بوتو در نزدیکی اسلام‌آباد سقوط کرد.
مقام‌های پاکستانی می‌گویند این هواپیما ۱۳۱ سرنشین داشته است.
هنوز گزارشی از نجات‌یافتگان احتمالی این سانحه هوایی منتشر نشده است.
در منطقه‌ای که این هواپیمای بویین سقوط کرده است، باران و باد شدید گزارش شده است.
این هواپیمای مسافربری از شهر کراچی به مقصد  اسلام‌آباد پرواز کرده بود.
 آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که همه سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست داده‌اند.

 این گزارش تکمیل می‌شود.



معاون وزیر نفت درباره کاهش تولید: آمار بانک مرکزی را قبول ندارم


معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی با رد گزارش بانک مرکزی ایران مبنی بر کاهش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز ادعا کرد که تولید روزانه نفت ایران هم اکنون ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است.
به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت، گفته است که طی سال گذشته تولید نفت ایران تنها ۲۸ هزار بشکه کاهش یافته است.
این در حالی است که بانک مرکزی ایران اخیرا آماری از وضعیت تولید نفت کشور از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۸۹ منتشر کرد حاکی از این که تولید نفت ایران در فاصله این سال‌ها از ۴ میلیون و ۵۷ هزار بشکه در روز به ۳ میلیون و ۵۳۶ هزار بشکه در روز تنزل کرده است.
در پانویس این آمار تاکید شده است که منبع این ارقام داده‌های وزارت نفت ایران بوده است.
از سوی دیگر رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز اواسط اسفندماه از کاهش تولید نفت ایران به میزان حدودی ۷۰ هزار بشکه خبر داده و دلیل آن را «کمبود نقدینگی» و «ناتوانی برخی پیمان‌کاران داخلی» عنوان کرده بود.
در آمار بانک مرکزی، علاوه بر کاهش ۵۲۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت، همچنین به کاهش صادرات نفت ایران اشاره شده و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در سال ۱۳۸۶ حدود ۲ میلیون و ۵۲۲ هزار بشکه در روز بوده، اما این میزان در سال ۱۳۸۹ به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.
همچنین جزئیات ارقام مربوط به سال ۸۹ نشان می‌دهد که در سه‌ماهه چهارم سال ۱۳۸۹ صادرات نفت ایران به یک میلیون و ۹۹۵ هزار بشکه در روز افت کرده است.
گزارش‌های سالانه سازمان اوپک نیز تقریبا با گزارش بانک مرکزی ایران همخوانی دارد. طبق گزارش‌های سالانه اوپک، بر پایه آمارهای منابع اولیه تولید نفت ایران از سال ۲۰۰۸ با افت ناگهانی روبه‌رو شده و از ۴ میلیون و ۵۵ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار بشکه در سال ۲۰۱۰ رسیده است.
آمار‌های مبتنی بر منابع اولیه برخلاف آمارهای منابع ثانویه که از شرکت‌ها و مراکز تحقیقات بین‌المللی گرفته می‌شود، بر پایه ارقامی است که مستقیما از وزارت نفت کشورهای عضو اوپک دریافت می‌شود.
افت تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۱ نیز ادامه داشته و، طبق آخرین آمار اوپک، تولید نفت ایران در ماه مارس سال ۲۰۱۲، یعنی ماه گذشته، به سه میلیون و ۴۲۴ هزار بشکه در روز رسیده است.
احمد قلعه‌بانی توضیح نداده است که اگر منبع آمار بانک مرکزی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، خود وزارت نفت ایران بوده، او چرا آمارهای منتشر شده توسط این مراجع را قبول ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، نیز ۲۳ فروردین در حاشیه نشست شورای اداری شهرستان پارسیان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که صادرات نفت ایران در سال ۱۳۹۰ به ۶۰ میلیارد دلار رسیده است.
این در حالی است که طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد ایران در سال ۲۰۱۰ (تقریبا معادل سال ۸۹) ۷۴ میلیارد دلار بوده است.
آقای قلعه‌بانی ادعا کرده است که در سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران به کشورهای مختلف صادر شده است. با احتساب متوسط قیمت نفت در بازارهای جهانی در طی سال گذشته که بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه بود، طبق اظهارات این مقام درآمد صادرات نفت ایران در سال ۹۰ بایستی بالای ۸۰ میلیارد دلار بوده باشد که با گفته‌های وزیر نفت در تضاد است.



فرانسه در شرف گردش به چپ

در فاصله اندکی پیش از انجام دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که روز یک‌شنبه، سوم اردیبهشت‌ماه، برگزار می‌شود، موضوع انتشار نتایج چند نظرسنجی‌ پیش از بسته شدن حوزه‌های اخذ رای، به جنجالی سیاسی در این کشور تبدیل شده است.
نتایج نظرسنجی‌های اولیه که معمولا بلافاصله بعد از بسته شدن حوزه‌های اخذ رای انتشار می‌یابد در کشور‌های دموکراتیک و طی برگزاری انتخابات آزاد، تا حدود زیادی به نتایج قطعی انتخابات نزدیک است.
نگرانی برگزارکنندگان انتخابات در این است که پس از انتشار نظرسنجی‌های اولیه در شهر‌های کوچک، نظر گروهی از رای‌دهندگان در شهر‌های بزرگ که هنوز در حوزه‌های رای‌گیری حضور نیافته‌اند، با اطلاع از نتایج اولیه در شهر‌های کوچک تغییر کند.
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که انتخابات ایران نیز از آن الگوبرداری شده، در دو دور برگزار می‌شود. در صورت دست نیافتن به اکثریت مطلق (بیش از ۵۰ درصد مجموع آرا) دو نامزد صاحب رای بیشتر، به دور دوم، که دو هفته بعد از دور اول برگزار خواهد شد می‌روند.
در همین حال در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به علت تکثر نامزد‌ها و تنوع سلیقه رای‌دهندگان، انتخابات معمولا به دور دوم کشیده می‌شود. مردم فرانسه در رای دادن به صورت راهبردی عمل می‌کنند، و تعداد قابل ملاحظه‌ای رای خود را در دور دوم یا تغییر داده یا از رای دادن نهایی خودداری می‌کنند. در صورت شرکت تعداد کمتر رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات، شانس نامزد راست (نیکولا سرکوزی) تا حدودی افزایش خواهد یافت.

نامزد اتفاقی
انتظار می‌رود پس از انجام دور اول انتخابات آینده ریاست جمهوری فرانسه، نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور کنونی، از حزب میانه راست موسوم به «اتحاد برای جنبش مردمی» و فرانسوا اولاند، از حزب سوسیالیست، به عنوان دو رقیب اصلی در دور دوم حضور یابند.
فرانسوا اولاند با وجود نداشتن سابقه اجرایی و اداری قابل ملاحظه‌ای در کارنامه خود، ماه اکتبر گذشته، با تکیه بر سوابق حزبی، به عنوان نامزد حزب سوسیالیست برای رقابت با نیکلا سرکوزی انتخاب شد.
نامزد اصلی حزب سوسیالست فرانسه دومینیک استراس کان، مدیر سابق صندوق بین‌المللی پول، بود که نسبت به فرانسوا اولاند، شانس بسیار بیشتری برای شکست سرکوزی در انتخابات داشت. آقای استراس کان علاوه بر تدریس اقتصاد، سابقه چند دوره وزارت (مالی و تجارت و صنعت) را نیز در کارنامه خود داشت و چهره شناخته شده‌ای محسوب می‌شد.
استراس کان سال گذشته پیش از انجام رای‌گیری داخلی در حزب، در رویدادی جنجالی در هتلی در نیویورک به اتهامی جنسی به دست پلیس این شهر دستگیر شد.
اگرچه اتهام علیه آقای استراس کان بعدا در دادگاه رد شد، جنجال ناشی از دستگیری و زندانی شدن وی، شانس شرکت او در انتخابات رئیس جمهوری فرانسه را از میان برد. در غیبت او و نبودن نامزد معتبر دیگری در حزب سوسیالیست فرانسه، فرانسوا اولاند، که پیشتر دبیر حزب بود، به این عنوان انتخاب شد.

چه کسی برنده خواهد شد؟
در انتخابات روز یک‌شنبه، علاوه بر اولاند و سرکوزی، خانم مارین لوپن، فرزند ژان ماری لوپن، از حزب افراطی راست، موسوم به «جبهه ملی» و همچنین ژان لوک مله نکون از حزب تازه‌تاسیس چپ افراطی و همچنین فرانسوا بیرو، نامزد میانه‌رو و مستقل، نیز حضور دارند.
تازه‌ترین گمانه‌زنی منتشر شده، در ۸ ماه جاری مسیحی، حاکی است که در پایان دور اول، اولاند ۲۹.۵ درصد و سرکوزی ۲۷.۵ درصد از آرا را به دست خواهند آورد. مطابق همین گمانه‌زنی‌ها، خانم لوپن که حزب او مخالف با مهاجران خارجی است، ۱۴ درصد آرا، مله نکون ۱۳ درصد، و بیرو ۱۲ درصد از آرا را به خود اختصاص می‌دهند. در گمانه‌زنی‌ها تا ۲.۵ درصد خطای احتمالی منظور شده است.
از آغاز رسمی رقابت‌های انتخاباتی فرانسه، اولاند در یک رقابت فرضی برای حضور در دور دوم انتخابات، همیشه از سرکوزی جلو‌تر بوده. این فاصله بعد از انتخاب اولاند به عنوان نامزد حزب سوسیالیست، از۱۷ تا ۲۵ درصد اعلام می‌شد.
از ماه مارس سال جاری تاکنون، سرکوزی تا حدود زیادی این فاصله فرضی را پر کرده، اما همچنان ۷ تا ۱۰ درصد در یک رویارویی دو نفره از رقیب سوسیالیست خود عقب است.

اقتصاد، موضوع اصلی
دشواری‌های اقتصادی، افزایش بیکاری، کاهش اعتبارات دولتی برای خدمات عمومی، و تنگناهای ناشی از وضع بودجه اضطراری زمان مضیقه‌ها، موجب برانگیختن مردم فرانسه علیه سرکوزی شده است.
فرانسوا اولاند، برخلاف سرکوزی، وعده داده است که اعتبارات دولتی برای خدمات عمومی را افزایش خواهد داد. اما سرکوزی و طرفداران او هشدار می‌دهند که در کمتر از ۴۸ ساعت پس از انتخاب شدن احتمالی اولاند، فرانسه از نظر اقتصادی به سرنوشت یونان دچار خواهد شد.
ناظران مستقل کاهش اعتبار مالی فرانسه در صورت انتخاب شدن فرانسوا اولاند به مقام ریاست جمهوری را نا‌محتمل نمی‌دانند.
در صورت انتخاب فرانسوا اولاند، جامعه اروپا و مناسبات سیاسی فرانسه با آمریکا دچار تغییر خواهد شد، گرچه نامزد‌های سوسیالیست، در گذشته بعد از انتخاب شدن، تا حدودی به میانه راست سیاست نزدیک‌تر شده‌اند، مانند فرانسوا میتران.
طی سال‌های اخیر اکثر دولت‌های اروپایی به سمت راست گرایش یافته‌اند. از این لحاظ انتخاب شدن یک رئیس جمهور سوسیالیست در فرانسه، تا حدودی حرکت در جهت خلاف جریان عمومی سیاست در اروپا تلقی خواهد شد.
آمریکا طی پنج سال گذشته، با نیکلا سرکوزی در فرانسه به متحدی دست یافت که طی سی سال گذشته از وجود آن محروم بود. فرانسه حتی با حضور رهبران دست راستی، مانند ژنرال دوگل، ژیسکار دستن و ژاک شیراک، نیز معمولا سیاست خارجی مستقل و متفاوت با خواسته‌های آمریکا را تعقیب می‌کرد.
در صورت انتخاب شدن فرانسوا اولاند به مقام ریاست جمهوری فرانسه، نه تنها مناسبات پاریس با واشینگتن، که مناسبات جامعه اروپا با آمریکا نیز دچار تحولات تازه خواهد شد. در درون جامعه اروپا، بریتانیا و آلمان نتایج انتخابات دور اول انتخابات فرانسه را از نزدیک تعقیب می‌کنند.



قیمت‌ها هفتگی و حتی روزانه افزایش پیدا می‌کند

علی مژدهی‌پور، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ایران، در بازدید از شرکت تولید محصولات لبنی پاک گفت از مواردی که این روزها در جامعه التهاب ایجاد کرده موضوع افزایش قیمت لبنیات است.
مژدهی‌پور در ادامه گفت: «گزارش‌هایی به دست ما رسیده که قیمت‌ها هفتگی و حتی روزانه افزایش پیدا می‌کند.»
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ایران گفت: «این روزها شاهد اعتراضات مردم درباره افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها هستیم.»
مژدهی‌پور علت بازدید خود از کارخانه تولید محصولات لبنی پاک را پیدا کردن «علت و توجیه این افزایش قیمت» اعلام کرد.



---
DW-Grafik: Peter Steinmetz
روسیه در پی بازداشت دو شهروند خود در ایران به محمود رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو اعتراض کرد. دلیل دستگیری این دو تبعه‌ی روس که در حال حاضر آزاد شده‌اند، هنوز از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام نشده است.
روز پنجم آوریل (۱۷ فروردین) کایسن و روماننکو، دو تن از کارکنان "زرکوه"، شرکت مشترک قزاقستان – ایران، در ایران به دلایل نامعلومی دستگیر شدند. مقام‌های سفارتخانه‌های قزاقستان و روسیه در اقدامی فوری جهت مشخص کردن محل اقامت بازداشت‌شدگان و برای دیدار نمایندگان کنسولگری با زندانیان موفق شدند این دو تبعه روس را آزاد کنند. سخنگوی سفارتخانه‌ی روسیه در تهران گفته بود که حال آزادشدگان رضایت‌بخش نیست.
دولت روسیه در پی این اقدام جمهوری اسلامی روز جمعه (۱۹ آوریل/ ۳۱ فروردین) به محمود رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو اعتراض کرد. به گفته‌ی ایگور ماگولوف، معاون وزیر امور خارجه‌ی روسیه، مسکو انتظار دارد ایران علت دستگیری‌ها را توضیح دهد. وی از جمهوری اسلامی خواست «در آینده جلوی تکرار چنین عملی را بگیرد.»
رسانه‌های روسیه خبر‌ دادند، اسناد، اشیاء و وسایل شخصی این دو تبعه روس هنوز به آنان بازگردانده نشده است. به نوشته این رسانه‌ها، روسیه در پی عدم دریافت پاسخ از جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای رسما به سفیر ایران در مسکو اعتراض کرد.
یک شهروند ترکمنستانی ۲۱ سال در ایران به حبس محکوم شدشهروندان دستگیر شده زندانی


این نخستین بار نیست که شهروندان جمهوری‌های شوروی سابق در ایران بازداشت می‌شوند. چاری‌محمد مرادف، شهروند ترکمنستان و محقق مسائل فرهنگی و تاریخی ایران و ترکمنستان، نیز به دلیل تهیه عکس و فیلم در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، به ۲۱ سال حبس در ایران محکوم شده است. وی در کشورش به عنوان یک ایران‌شناس شناخته می‌شود.
مرادف تحقیقات خود پیرامون عید نوروز را در تارنمای مؤسسه‌ی مطالعاتی "ايراس" منتشر کرد. "ایراس" یک بنیاد مطالعاتی مستقل و غير دولتی در ایران است که توسط مهدی سنايی، عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اداره می‌شود. مقام‌های ایران و ترکمنستان تا کنون درباره‌ی زندانی‌شدن مرادف و دلایل صدور حکم حبس طولانی‌مدت او رسما توضیحی نداده‌اند.
به گفته‌ی احزاب سیاسی و گروه‌های حقوق بشری ترکمنستان در مصاحبه با دویچه وله، اگر مقام‌های ترکمنستان هم مثل روسیه و قزاقستان فورا اقدام می‌کردند و رسما از ایران توضیح می‌خواستند، چاری‌محمد مرادف آزاد می‌شد.



پایگاه اینترنتی "یوتیوب" وابسته به گوگل در کشمکش حقوقی با نهاد نظارت بر تولیدات موسیقی در آلمان به زانو درآمد. "گما" موفق شد رای دادگاه ایالتی هامبورگ را برای حذف هفت ویدئوکلیپ از یوتیوب به دست آورد.
طبق تصمیم دادگاهی در شهر هامبورگ آلمان در روز جمعه (۲۰ آوریل/ اول اردیبهشت) پخش هفت ویدئوکلیپ با محتوای موسیقی از پایگاه اینترنتی "یوتیوب" ممنوع اعلام شد. رای این دادگاه در پی شکایت سازمان "گما" (GEMA) صادر شد که کارش ارزیابی تولیدات موسیقی و نظارت بر حقوق تولیدکنندگان آن است.
شکایت این سازمان از یوتیوب پس از آن انجام شد که مهلت قرارداد "گما" با این پایگاه اینترنتی در سال ۲۰۰۹ منقضی شد. اقامه دعوی در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت مبنی بر این‌که فیلم‌ها و کلیپ‌های مشمول این قرارداد، پس از انقضای زمان قرارداد همچنان از یوتیوب پخش شده‌اند. البته تلاش وکلای "گما" برای تشکیل دادگاهی خارج از نوبت در سال ۲۰۱۱ علیه یوتیوب ناکام ماند.
در میان ویدئوهایی که حق پخش آنها از یوتیوب سلب شده، ترانه‌ی قدیمی و خاطره‌انگیز "دو ایتالیایی کوچک" نیز به چشم می‌خورد. این ترانه‌ی آشنا و محبوب نزد آلمانی‌ها را کورنلیا فروبوئز در سال ۱۹۶۲ خوانده است.
دادگاه ایالتی هامبورگ از مسئولان یوتیوب خواسته که در آینده نیز دقت بیشتری در قرار دادن ویدئوهای جدید در این پایگاه اینترنتی به خرج دهند و پشتیبان مقررات مربوط به کپی‌رایت و حقوق مولف باشند.
نهاد موسوم به "گما" تشکیلاتی رسمی در آلمان است که حمایت از حقوق قانونی بیش از دو میلیون آهنگساز، ترانه‌سرا و ناشر آثار موسیقی را بر عهده دارد. وکلای این سازمان به دنبال آن هستند که هرگونه اشاعه و استفاده از یک ترانه، کنسرت یا ویديوکلیپ موسیقی در اینترنت با تضمین‌های حقوقی و مالی همراه باشد.

مسئولان "گما" می‌گویند که رواج اینترنت و استفاده عمومی و رایگان کاربران از انواع سی‌دی‌ها یا ویدئوکلیپ‌های موسیقی، به حقوق صنفی و مالی تولیدکنندگان این عرصه لطمه شدیدی زده است.
مجوزهای قانونی در اینترنت
گوگل (مالک یوتیوب) و "گما" (نهاد آلمانی نظارت و ارزشیابی تولیدات موسیقی) از مدت‌ها پیش بر سر پخش آثار موسیقی در اینترنت با یکدیگر دچار اختلاف شده بودند. الکساندر ولف، کارشناس حقوقی "گما" می‌گوید که تعاریف حقوقی مربوط به امتیاز پخش کلیپ‌های ویدئویی و سی‌دی‌ها یکسان هستند. او می‌گوید که تکثیر یک موزیک-ویدئو در اینترنت یا استفاده رایگان آن از سوی هزاران نفر، نقض آشکار قانون کپی‌رایت است.
الکساندر ولف پایگاه اینترنتی یوتیوب را مسئول این نقض حقوق می‌داند و می‌گوید که سرویس یوتیوب در پخش مستقیم فیلم و موسیقی، زحمت دانلود کردن را هم از سر کاربران کم کرده است. او در عین حال انتقاد کرده که کار یوتیوب تنها ارائه خدمات نیست: «بخش بزرگی از فعالیت این شبکه به محتویاتی اختصاص دارد که هدفی تبلیغی را دنبال می‌کنند.»
اما مسئولان یوتیوب در دفاع از خود گفته‌اند که کار این سایت تنها ارائه خدماتی برای تسهیل بارگذاری داده‌ها در اینترنت است و آنها مسئولیتی در مورد محتوای این داده‌ها متوجه خود نمی‌بینند.
گوگل می‌گوید که یوتیوب ابزاری خنثی برای مقاصد تکنیکی از جمله بارگذاری فایل‌های ویدئویی است. به اعتقاد سخنگوی این کنسرن، یوتیوب تنها یک مظروف است و مسئولیت حقوقی محتویات آن بر عهده کاربران است.
این سخنگو می‌افزاید که در هر دقیقه بیش از ۶۰ ساعت تولیدات ویدئویی در یوتیوب بارگذاری می‌شوند و اعمال نفوذ گوگل در محتویات این تولیدات یا بررسی آنها امری ناممکن است.



فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران از اقتدار نظامی ایران در برابر امارات سخن گفته و یک نماینده مجلس هم تاکید کرده خود امارات قبلا متعلق به ایران بوده است. در این میان پیشنهاد کاهش سطح روابط دیپلماتیک دو کشور مطرح شده است.
رویارویی‌های لفظی ایران و امارات، با تهدید نظامی وارد مرحله جدیدی شده است. احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران در پاسخ به ادعاهای دوباره مطرح‌شده‌ی امارات و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مبنی بر مالکیت جزایر سه‌گانه گفت: «به هیچ کشوری اجازه کوچکترین دست‌اندازی را نمی‌دهیم. اگر این شیطنت‌ها از طریق دیپلماسی حل نشود نیروهای نظامی آماده‌اند اقتدار نظام را به کشور متعرض نشان دهند.»
به گزارش خبرگزاری مهر، احمدرضا پوردستان جزایر سه‌گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را از قدیم‌الایام متعلق به ایران دانست و تاکید کرد که ایران از این حق خود قاطعانه و با قدرت دفاع می‌کند.

وی که در همایش مربوط به روز ارتش در ایران سخن می‌گفت، درباره نقش آمریکا در منطقه افزود: «اطلاعات موثقی وجود دارد که آمریکا و هم‌پیمانانش برای کشورهای منطقه برنامه‌های گسترده‌ای تدارک دیده و قصد دارند نظم و ثبات منطقه را مخدوش کنند».
پس از پایان نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را سفری دانست که «جز پیچیده کردن اوضاع ثمری ندارد.»
مارک تونر از طرفین خواست که به شکلی مسالمت آمیز اختلافاتشان را حل کنند.
وی در عین حال حمایت آمریکا را از موضع امارات مبنی بر مذاکره به قصد حل اختلافات یا مراجعه به دادگاه داوری بین المللی اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از ایران خواست به پیشنهاد امارات متحده عربی پاسخ مثبت دهد.

پاسخ به شورای همکاری خلیج فارس
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بیانیه اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه را رد کرد و آن را دخالت آشکار در امور داخلی ایران دانست.
به گزارش ایرنا وی اظهار داشت: «دوره اعلام مواضع غیر سازنده در بیانیه‌های شورای همكاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی پایان یافته است.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران سفر اخیر احمدی‌نژاد به ابوموسی را امری مربوط به حاكمیت داخلی ایران دانسته و تعلق این جزایر به خاك ایران را امری "ثابت ، لایتغیر و غیر قابل مذاكره" خواند.
وزیران خارجه کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" شامگاه سه شنبه (۱۷ آوریل، ۲۹ فروردین) در پایان نشست فوق‌العاده خود از ایران خواستند «به اشغال سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک » پایان دهد.
در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده که برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز بر سر "حاکمیت جزایر اماراتی" یا با دولت امارات به گفت‌وگو بنشیند و یا موضوع را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارجاع دهد.

پیشنهاد کاهش سطح روابط با امارات
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران خواهان کاهش سطح روابط دیپلماتیک ایران و امارات شد. حسین نقوی گفت: «بخش عمده اقتصاد امارات به اقتصاد ایران گره خورده و اگر ما در نحوه ارتباط با آنها تجدید نظر کنیم بدون شک این کشور با بحران روبرومی شود.»
این نماینده مجلس، موضع‌گیری‌های اخیر مقامات امارات درباره سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی را "مضحک وخنده‌دار" نامید و رفت و آمد مسئولان حکومتی به این جزایر را همانند سفر به دیگر استان‌های ایران دانست.
یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز خواستار شکسته شدن سکوت دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص اظهارات اخیر مقامات امارات شد.


قرار است جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی به قطب گردشگری تبدیل شود جواد جهانگیرزاده گفت: «اگر امروز جلوی ادعای واهی اماراتی‌ها نسبت به جزایر سه‌گانه ایرانی گرفته نشود، در آینده به فتنه و غده سرطانی تبدیل خواهد شد.»
وی در واکنش به اعتراض‌های صورت گرفته نسبت به سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی گفت: «ما هیچگاه در مورد رفتن شیوخ عربی به نقاط مختلف سرزمین شان سوالی نپرسیدیم و نخواهیم پرسید، بنابراین امور داخلی ایران هم به هیچ کشوری مربوط نیست.»
«خود امارات هم زمانی متعلق به ایران بوده»
عوض حیدرپور یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه امارات گفت: «وزارت خارجه باید جواب وزیر خارجه کم عقل امارات را بدهد.»
وی ادامه داد: «امارات و وزیر خارجه‌اش هم سن هستند. وزیر خارجه امارات اگر مطالعه کند متوجه می شود نه تنها جزایر سه گانه بلکه خود امارات هم زمانی متعلق به ایران بوده است و اماراتی ها ریشه ایرانی دارند.
این نماینده همچنین جزیره ابوموسی را مانند اصفهان دانست و گفت: «وزیر خارجه امارات و اتحادیه عرب به چه مجوزی به خود اجازه می دهند درباره خاک ایران بی‌ادبی بکنند که رئیس جمهور به بخشی از خاک کشور ایران برود یا نرود.»
ابوموسی منطقه گردشگری می‌شود
خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرگزاری "غیرمتعهدها" از انتخاب جزیره ابوموسی به عنوان قطب گردشگری خبر داد و نوشت: «بر اساس تصمیم هیئت دولت ایران جزیره ابوموسی كه دارای جاذبه های بسیاری است، به یك منطقه گردشگری نمونه تبدیل خواهد شد.»
این خبرگزاری به نقل از رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران نوشت: «این سازمان برای تامین امكانات لازم برای جذب گردشگر به این جزیره برنامه ریزی خواهد كرد.»
پیش‌تر نیز یک شرکت مسافرتی ایران اعلام کرده بود که تور گردشگری برای جزایر سه‌گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی برگزار خواهد کرد. مدیر این شرکت اعلام کرد که وی به این منظور كشتی‌های كروز را برای حمل مسافر و بار خریداری كرده است.
پس از سفر هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی، یک بار دیگر مناقشه ایران و امارات متحده عربی بر سر مالکیت این جزایر بالا گرفته است.
اختلاف بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه در خلیج فارس میان ایران و امارات متحده عربی از دهه پنجاه شمسی تا کنون ادامه دارد. ایران جزایر ابوموسی، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک را جزیی از خاک خود می‌داند؛ امارات نیز مدعی مالکیت بر آن‌هاست و تاکنون بارها خواستار استرداد این جزایر شده است.




تاخیر در اخراج خانوادۀ بن لادن از پاکستان

نوشتۀ عزیز احمد فرد
آخرین محل اقامت بن لادن در پاکستانسه بیوۀ اسامه بن لادن و فرزندان آنان، که در پاکستان دستگیر شده اند، به گفتۀ وکیل مدافع آنان، عاطف علی خان، فوراً به عربستان سعودی فرستاده نخواهند شد.

 از زمان حملۀ نیروهای امریکایی به ابوت آباد، در اوایل ماه می گذشته، که طی آن، بن لادن دستگیر و بعداً، کشته شد، سه زن، هشت فرزند و یک نواسۀ او در پاکستان زندانی استند. بعد از سپری کردن ده ماه در زندان، بدون آنکه جرم آنان مشخص شده باشد، بالاخره، سه زن بیوۀ او، و دو تن از دخترانش که بزرگتر از دیگران بودند، به جرم اقامت غیرقانونی در پاکستان، به 45 روز زندان محکوم شدند. سه شنبه شب، این مجازات 45 روزه به پایان رسید و وکلای آنان انتظار داشتند که دو تای این زنان، که از اهالی عربستان استند،  فوراً به سوی این کشور، اخراج شوند و یکی دیگر این سه بیوه، که از کشور یمن است، هم به یمن فرستاده شود. ولی روند قانونی این اخراج تاخیر پیدا کرده است، بدون اینکه مشخص باشد که دلیل آن چیست.
عاطف علی خان، وکیل مدافع آنان گفته است که : «احتمال دارد که روند اخراج، چند روز دیگر هم طول بکشد مسئله، میان مسئولین پاکستانی و عربستان سعودی است، ولی به نظر می آید که مسئولین این دو کشور، مشکل را به همدیگر حواله میکنند. تعدادی از مسئولین سیاسی پاکستانی، از اینکه عربستان از پذیرایی از آنان ابا ورزیده است، صحبت میکنند. از سوی دیگر، نگهداری آنان در پاکستان، باعث بدگمانی در مورد این کشور شده است، که شاید نمیخواهد بعضی از مسایلی که مربوط به سالهای آخر زندگی بن لادن در پاکستان میشود، افشا شود. بخصوص اینکه آیا آنان در طی این سالها از کمک و پشتیبانی نهاد های رسمی پاکستانی مستفید شده اند، یا خیر.



معیار های دشمن شناسی و برخورد با طالبان

نوشتۀ عزیز احمد فرد
متعاقب زد و خورد های شدید کابل، حامد کرزی هنوز هم، روی اصطلاح «برادران ناراضی» تاکید میکند و ترس اکثر اهالی کابل، از خود طالبان نه، بلکه از احتمال سازش حکومت با طالبان است.

گفتگو با احمد رشاد منگوری، دانشجوی دور ماستری علوم سیاسی در شهر پونه (بمبئی)، در هندوستان
More
 عزیز احمد فرد
دوست و دشمن چگونه مشخص میشود و آیا طالبان دوست مردم افغانستان استند یا دشمن آنان. در بررسی این موضوع، گفتگویی داریم با احمد رشاد منگوری، دانشجوی دور ماستری علوم سیاسی در هندوستان، در شهر پونه در نزدیک بمبئی. در مورد سوال اول که تعیین ماهیت طالبان، و معرفی دوست و دشمن باشد، آقای منگوری میگوید که کسانیکه دستان شان به خون مردم آلوده است، دشمنان مردم استند، ولی در رابطه با این که بعضی از جنگ سالارانیکه امروز در نهادهای رسمی افغانستان هم حضور دارند، در گذشته در کشتار ها سهم داشتند، آقای منگوری میگوید که آنان دست از جنگ برداشته اند و وارد پروسیجر صلح شده اند. و در نتیجه اگر طالبان از جنگ خودداری کنند و آنان هم ما را برادر خطاب کنند، در آن صورت برادران ما میشوند ولی در حال فعلی طالبان دشمن استند.
آقای احمد رشاد منگوری، همچنان میگوید که نتیجۀ برادر خطاب کردن طالبان، کشتار مردم بود و اگر آنان به راستی بردر ما میبودند، باید از راه قلم و فرهنگ وارد مبارزه میشدند، نه از راه جنگ. تجربۀ جنگ اخیر کابل نشان میدهد که با وجودیکه مردم از جنگ خسته شده اند، باز هم حاضر به فدا کاری استند و اگر به اردوی ملی روحیه داده شود و دوست و دشمن مشخص باشد، آنان میتوانند بخوبی از شهر و مملکت دفاع کنند.
گفتگو با احمد رشاد منگوری، دانشجوی دور ماستری علوم سیاسی در شهر پونه (بمبئی)، در هندوستان.




فرانسه و روسیه خواهان تصویب دومین قطعنامه و اعزام ناظران بیشتر به سوریه شدند

نوشتۀ فواد روستائی
روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد خواهان تصویب هر چه سریع تر قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل است که بر اساس آن چند صد ناظر این سازمان به سوریه اعزام شوند. پیش از اعلام این پیشنهاد از سوی روسیه، خبرگزاری ها از قصد فرانسه مبنی بر ارائۀ پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش شمار ناظران این سازمان به ٥٠٠ ناظر خبر داده بودند.

گفتگو با علی مهتدی
More
 فواد روستائی
باید یادآوری کنیم که بر اساس قطعنامه ای که پیش از این به منظور اجرای طرح پیشنهادی کوفی عنان درشورای امنیت به تصویب رسیده است، اعزام ٣٠٠ ناظر نظامی غیر مسلح به سوریه پیش بینی شده بود.
سرگئی لاورف، وزیر امورخارجۀ روسیه، گفت شورای امنیت سازمان ملل باید قطعنامه ای را در اسرع وقت به تصویب رساند که اعزام ناظران در "مقیاسی وسیع و گسترده" به سوریه را ممکن سازد.
وزیر امورخارجۀ روسیه در عین حال از تمامی قدرت های بزرگ جهان و قدرت های منطقه خواست "همۀ" گروه ها را در سوریه بدون استثنا برای رعایت آتش بس و فراهم کردن زمینۀ اجرای موفقیت آمیز طرح کوفی عنان در فشار بگذارند.
کوفی عنان، نمایندۀ مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیۀ عرب برای سوریه، طرحی شش ماده ای را برای حل بحران این کشور پیشنهاد کرده است.
برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون و اعزام ناظرانی غیر مسلح برای نظارت بر رعایت آتش بس از جمله مواد این طرح است.
روسیه اپوزیسیون سوریه را متهم کرده است که خواهان مذاکره و موفقیت طرح عنان نبوده و به همین دلیل تاکنون موافقت خود با طرح را رسماً اعلام نکرده است.
در واکنش به نشست دیروز وزرای امورخارجۀ پانزده کشور در پاریس نیز وزارت امور خارجۀ روسیه هدف از برگزاری آن را جلوگیری از موفقیت طرح کوفی عنان دانسته بود.
سرگئی لاورف در سخنان امروز خود بار دیگر بر مخالفت قاطعانۀ روسیه با هرگونه مداخلۀ نظامی در سوریه تأکید کرد.
همزمان با مطرح شدن پیشنهادهای روسیه و فرانسه برای طرح و تصو.یب دومین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه، سخنگوی کوفی عنان نیز به نوبۀ خود در ژنو بروخامت اوضاع در سوریه تأکید کرد و یادآور شد که آتش بس برقرار شده بسیار شکننده است.
سخنگوی کوفی عنان این نکته را نیز ناگفته نگذاشت که برغم برقراری آتش بس، کشته شدن مردم در سوریه ادامه دارد و هر روز شمار تازه ای از شهروندان قربانی ادامۀ خشونت ها شده و جان خود را از دست می دهند.
این سخنگو نیز خواستار اعزام هر چه سریع تر ناظران سازمان ملل به سوریه برغم شکنندگی آتش بس شد.
لازم به یادآوری است که تنها شش ناظر سازمان ملل به سوریه رفته اند و دولت دمشق تمایلی به افزایش شمار آنان ندارد.
از همین رو می توان سخنان لاورف، وزیر امورخارجۀ روسیه، در ارتباط با ضرورت اعزام ناظران در مقیاسی گسترده را نوعی به چالش کشیدن دمشق از طرف یکی از اندک شمار متحدان رژیم سوریه دانست.



لاریجانی: سقوط یک نظام با ارسال سلاح از بیرون محقق نمی‌شود

نوشتۀ فرید وهابی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی المنار، چندین بار از کشورهایی که به سوریه اسلحه می‌فرستند انتقاد کرد و این عمل را "ناشی‌گری، و یک هوس سیاسی نارس" توصیف کرد. به عقیدۀ او رژیم سوریه از این طریق سقوط نخواهد کرد. لاریجانی در عین حال پذیرفت که سوریه نیاز به اصلاحات دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی با شبکۀ تلویزیونی عرب‌زبان المنار، متعلق به حزب‌الله لبنان، سیاست ایران در قبال سوریه و دیگر کشورهای عرب را تشریح کرد.
لاریجانی توضیح داد که ایران و ترکیه در مورد سوریه "اختلافات استراتژیک" ندارند و فقط "روی روش و چگونگی اجرای اصلاحات مباحثی مطرح است".
او گفت البته ترک‌ها در تاکتیک خود "دچار لغزش و اشتباه شده‌اند ولی قصد آنها با غرب مشترک نیست"، چرا که به هرحال، دولت ترکیه "ملاحظات اسلامی" را رعایت می‌کند.
علی لاریجانی در طول سخنانش چندین بار تأکید کرد که باید جلو ارسال سلاح به سوریه گرفته شود. او پذیرفت که سوریه نیاز به اصلاحات دارد اما هشدار داد که "برخی کشورهایی که تاکنون جنگی را در کشورشان تجربه نکرده اند، قصد دارند این تجربه آتشین را به سرزمین های دیگر وارد کنند تا سلاح های خود را به فروش برسانند".
با این که لاریجانی از کشوری نام نبرد اما به نظر می‌رسد که هدف اصلی انتقادهای او عربستان سعودی باشد. او گفت: "این کشورها نمی‌دانند که آتش جنگ ممکن است دامن خود آنها را نیزبگیرد، لذا به آنها توصیه می‌کنیم که این موضوع، بازی با انبار باروت است و فکر نکنند که ارسال سلاح به سوریه و به پا کردن آتش، یک تمرین ساده و بازیگوشانه است".
رئیس مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: "هیچ کشوری حق ندارد با رفتار بازیگوشانه در خاک سوریه به تمرین جنگ پرداخته و هزینه سنگینی به مردم آن کشور تحمیل کند، بنابراین ایران با انجام اینگونه مداخلات مخالف است و آن را یک هوس سیاسی نارس می‌داند".
او بار دیگر تأکید کرد که "سقوط یک نظام با ارسال سلاح از بیرون محقق نمی‌شود"...
این در حالی است که کارشناسان غربی با اطمینان می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران به طور منظم به رژیم سوریه اسلحه و تجهیزات امنیتی و اطلاعاتی می‌دهد.
در ادامۀ گفتگو با کانال المنار، علی لاریجانی به موضوع مالکیت جزیرۀ ابوموسی پرداخت و با هشدار به دولت امارات متحد عرب گفت: "استراتژی ایران در مقابل همسایگان خود همواره همگرایی و رفتار دوستانه بوده است ولی اقدام اخیر امارات حاکی از گستاخی است و برخی مسئولان این کشور حرف‌هایی زده‌اند که به صلاح آنها نیست".
لاریجانی توضیح داد که ایران در منطقه به دنبال "کشورگشایی یا زدوبند قدرت و کسب نفوذ" نیست. او در مورد بحرین نیز گفت: "ایران در انقلاب بحرین در کنار مردم این کشور و حافظ منافع آنها ایستاده است و مانند سایر کشورها به آنها سلاح نظامی نداده است، بنابراین کشورهایی که تانک نظامی برای آنها فرستاده‌اند در امور داخلی این کشور مداخله نظامی کرده‌اند".
در پایان، علی لاریجانی به تهدیدهای اسرائیل علیه ایران واکنش نشان داد و گفت: "اسرائیلی‌ها اینقدر بی‌عقل نیستند که به میدانی وارد شوند که ازپیش نتیجه آن را می‌دانند، چرا که آنها در برابر یک گروه کوچک لبنان (حزب‌الله) شکست خوردند بنابراین قطعا در برابر ایران ۷۰ میلیونی نمی‌توانند تاب بیاورند".





گفتگوی مجدد وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل دربارۀ ایران

مراسم یادبود واقعۀ "هولوکاست" در پنتاگون

نوشتۀ فرید وهابی
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که کمتر از دو ماه پیش به آمریکا رفته بود، بار دیگر در سفری به واشنگتن، با همتای آمریکایی خود، لئون پانتا، به گفتگو نشست. وزارت دفاع آمریکا موضوع این گفتگو را بررسی توان نظامی اسرائیل و ایران اعلام کرد. از طرف دیگر نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر هشدار داد که باید از هولوکاست عبرت گرفت و خطر ایران را جدی دانست.

در اطلاعیه‌ای که توسط وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون منتشر شد، آمده است که وزیران دفاع اسرائیل و آمریکا از جمله در بارۀ برتری‌ نظامی اسرائیل بر همسایگانش گفتگو کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه عبارت "برتری نظامی" را به "حمایت آمریکا از اسرائیل درجهت حفظ برتری" تفسیر می‌کند.
اهود باراک و لئون پانتا همچنین توان نظامی ایران و سوریه و تأثیر "بهار عرب" در منطقه را بررسی کردند.
آمریکا تلاش می‌کند به اسرائیل بقبولاند که به هیچ وجه نخواهد گذاشت ایران به سلاح اتمی دست یابد. به نظر می‌رسد که واشنگتن می‌خواهد حداقل فعلاً جلو حملۀ نظامی اسرائیل به ایران را بگیرد تا فرصت بیشتری به تلاش‌های سیاسی بدهد.
اهود باراک در ماه فوریۀ گذشته نیز به واشنگتن رفته بود. اما در فاصلۀ این دو سفر، مذاکرات ایران با گروه ١+٥ در استانبول انجام شد و تا اندازه‌ای موقعیت را تغییر داد. مذاکرات استانبول از سوی آمریکا و ایران مثبت ارزیابی شد ولی در عوض نارضایتی اسرائیل را همراه داشت. اسرائیل نگران است که روند این مذاکرات وقت بیشتری به ایران بدهد.
بعد از گفتگو، لئون پانتا و اهود باراک در مراسم یادبود واقعۀ "هولوکاست"، در ساختمان پنتاگون شرکت کردند.
در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نیز در سخنانی در بارۀ "هولوکاست"، به خطر ایران اشاره کرد و گفت: "کسانی که نمی‌خواهند خطر ایران را ببینند، از "هولوکاست" عبرت نگرفته‌اند. آنان از گفتن این حقیقت وحشت دارند که امروز هم مثل آن زمان، آدم‌هایی هستند که می‌خواهند میلیون‌ها یهودی را نابود کنند. این رفتار، تحقیر "هولوکاست" و توهین به قربانیان آن است".




مهدی سحرخیز: انتقال پدرم به زندان برابر با بردنش به قبرستان است

imageهمزمان با مرخص شدن عیسی سحرخیز از بیمارستان قلب، مسوولان زندان به دنبال بازگرداندن این روزنامه‌نگار مستقل هستند. این در حالی است که بر اساس گزارش پزشکی «شرایط نامتعارف» و «استرس‌های پیرامونی» باعث تهدید سلامتی بیمار شده و خطر مرگ ناگهانی قلبی را افزایش می‌دهد. مهدی سحرخیز در گفتگو با خودنویس گفت: «بردن پدرم به زندان برابر بردن‌شان به قبرستان است. هر اتفاقی برای پدرم بیافتد، مسوولش مقام‌های جمهوری اسلامی هستند.»
آخرین گزارش وضعیت پزشکی عیسی سحرخیز نشان می‌دهد که این روزنامه‌نگار که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و زندانی شد، وضعیت نامناسبی از نظر قلبی و کلیوی دارد. سحرخیز دو ماه قبل به مرکز قلب تهران منتقل شد. بر پایه نظر پزشکان این مرکز که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است و از سوی چهار پزشک (فوق تخصص) تهیه و تایید شده، ادامه درمان سحرخیز باید در خارج از محیط زندان انجام گیرد.
با این حال، به گفته پسرش مهدی سحرخیز، سخن‌گوی خانواده که ساکن آمریکا است، مقام‌های قضایی می‌خواهند پدرش را فردا به زندان بازگردانند. مهدی معتقد است که بر اساس گزارش وضعیت بیمار و نظر پزشکان معالج و مشاور»، بردن پدرش به زندان برابر با بردن او به قبرستان است. مهدی امروز به خودنویس گفت: «قرار است پدرم را شنبه به زندان برگردانند که می‌تواند یکی از بدترین انتخاب‌هایی باشد که انجام می‌دهند. شرایط مختلف زندان همان‌طور که دکترها بارها گفته‌اند، از جمله استرس می‌تواند منتهی به ایست قلبی شود. کوچک‌ترین  استرسی که در بیمارستان به‌وجود آوردند باعث انتقال‌شان به سی‌سی‌یو شد.»

مهدی سحرخیز افزود: «پدرم تحت رژیم غذایی ویژه‌ای است که این رژیم نه تنها خیلی سخت در منزل قابل تکرار است، امکان ندارد ایشان را تحت این رژیم در زندان نگه دارند. تعداد داروهایی که پدرم می‌خورند، در زندان قابل تهیه نیست. هوای زندان و شرایطی که در زندان وجود دارد که ممکن است باز به خاطر آنها ایشان را به بیمارستان منتقل کنند باعث نگرانی است. الان یکی از زندانی‌ها به این خاطر که مامور نیست او را به بیمارستان بیاورند، ۴ هفته معطل مانده. برای کسی که مشکل قلبی دارد و بارها پزشکان گفته‌اند باید در شرایط استعلاجی باشد، بردن ایشان به زندان برابر بردن‌شان به قبرستان است. دوماه است که درخواست مرخصی استعلاجی ایشان را به مقام‌های قضایی داده‌ایم. هر اتفاقی برای پدرم بیافتد، مسوولش مقام‌های جمهوری اسلامی هستند.»
مهدی سحرخیز در پاسخ به این سوال که آیا مقام‌های دادستانی از وضعیت پدرش مطلع هستند یا نه گفت: «مسوولان دادستانی از مرکز قلب درخواست گزارش پزشکی کردند و نظرها هم داده شده و پزشکان مرکز قلب گفته‌اند که پدرم تحت چه شرایطی هست و باید کاملا زیر نظر پزشکی باشد و برگرداندن او به زندان خطر مرگ را به همراه خواهد داشت.»
آخرین گزارش پزشکی وضعیت عیسی سحرخیز:





شوخیِ شتابِ بانکی و مرور تجربه انیاک

image
در هفته‌ی گذشته یک مرد ایرانی گمنام به همان سرعتی که کراواتش را برای حضور در مقابل دوربین بی‌بی‌سی می‌بست، پله‌های شهرت را طی کرد. «خسرو زارع فرید» که خود را یکی از مدیران شرکت انیاک می‌نامد. مدیری که حالا از ایران خارج شده و اطلاعات کارت‌های بانکی ۳ میلیون نفر را بر روی اینترنت قرار داده است.
در وب‌سایت خود شرکت آمده که این شرکت ۱۳ سال پیش با سرمایه‌گذاری مشترک یک هولدینگ خارجی و یک شرکت فعال داخلی در حوزه فناوری اطلاعات تاسیس شده است. حوزه‌های فعالیت این شرکت،‌ جمع‌آوری مکانیزه‌ی داده‌ها و تهیه و بومی سازی و انطباق نرم‌افزارها با نیاز مشتری و مشاوره به سازمان‌ها درج شده. از سوی دیگر بیشتر این پروژه ها مربوط به دستگاه‌های فروش الکترونیک هستند که به وفور در مغازه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. پروژه هایی که در دو بخش فروش تجهیزات به بانک و خدمات‌رسانی به بانک بوده است. بخش اول به طور کامل انجام می‌شده و در بخش دوم، مشکلاتی وجود دارد.
نخست بانک‌ها رویه‌ای متفاوت از هم در پیش گرفتند. برخی مثل بانک ملت، دسترسی به حساب‌های کارتی را متوقف کردند و برخی دیگر هم به صدور اطلاعیه و درخواست برای تغییر رمز عبور کفایت کردند.  صف‌های طولانی در مقابل بانک‌ها تشکیل شد و مردم با نگرانی اخبار را پیگیری می‌کردند.
بانک مرکزی، اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن از مردم خواسته بود به بانک‌ها رفته و رمز عبورِ خود را عوض کنند. البته برای آن‌که این اطلاعیه نگرانی‌ کمتری برانگیزاند، در پایان آن با عادی جلوه دادن چنین درخواستی آورد: «ضمن پوزش از برخي مشتريان بانك‌ها كه ناچار به تغيير اجباري رمز خود هستند، لازم به ذكر مي‌داند اتخاذ اين تمهيدات صرفاً به منظور ارتقای سطح ايمنی كارتها صورت پذيرفته و درادامه توصيه‌های قبلي اين بانك و بانك‌هاي كشور مبني بر رعايت نكات ايمنی در خصوص نگهداری و كاربری كارت‌ها به مشتريان اكيداً توصيه مي‌شود ،حداقل هر سه ماه يك بار نسبت به تغيير رمز اول و دوم (اينترنتي) كارت خود اقدام نموده و از قراردادن رمزهای كارت در اختيار اشخاص ديگر تحت هر عنوان جداً اجتناب فرمايند.»
خسرو زارع فرید مدعی‌ است که اطلاعات ۳ میلیون کارت بانکی ایرانی‌ها را بر روی اینترنت منتشر کرده است. این رمز‌های عبور در میان عددی طولانی رمزگذاری شده‌اند. بانک‌ِ مرکزی می‌گوید که هیچ پولی از حساب‌های مردم برداشت نشده است.
برخلاف آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از این فرد به عنوان یک هکرِ کلاه سفید نام می‌بردند، برخی مثل جادی، نویسنده‌ی وبلاگ «کیبوردآزاد» او را فردی دانست که ‌‌با انتشار این اطلاعات، اقدام نادرستی مرتکب شده و حتا از این بابت بی‌بی‌سی را هم نکوهش کرد..
پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها در فضای مجازی بود که سایت افشاگرِ شماره‌های رمز، که توسط خسرو زارع فرید مدیریت می‌شود نوشت: «اطلاعات سه میلیون کارت بانکی در این وبلاگ پخش می‌شود . تنها چاره اطلاع رسانی به مردم و دارندگان کارت‌هاست. کدام مدیران انفورماتیک بانک‌ها با دریافت رشوه چشم بر کج‌روی‌ها بستند؟ مدیریت ناشایست شرکت انیاک توسط دو برادر مالک آن آقایان ناصر حجازیان (مدیر عامل) و نادر حجازیان (مدیر بازرگانی) چنان غرق در تجهیز املاک و دارائی‌های خود در آن‌سوی مرزها شدند که تمامی هزینه های مربوط به تامین امنیت لازم برای سرویس‌دهی به دارندگان کارتهای بانکی را فراموش کردند. (خسرو زارع فرید)
اما مساله به همین‌جا ختم نمی‌شود. چرا‌که بعد از بالاگرفتن اختلاف‌ها میان مدیران شرکت انیاک، مشخص نیست که اطلاعات مربوط به کدام حساب‌ها در اختیار افراد غیر مسوول بوده است. آیا می‌توان باور کرد که تنها همین مشخصات در دست این مسوولان و طرف‌های قرارداد بوده است ؟ و به این فکر نکرد که حالا اطلاعات مابقی کارت‌های بانکی در دست چه کسی است؟
و یک سوال اساسی تر این‌که اصولا چه تضمینی وجود دارد که تنها شرکت انیاک به آن‌ها دسترسی داشته باشد؟
طبق گفته زارع فرید نه تنها این انیاک از سخت افزار امنیتی لازم برای پردازش کارت‌ها استفاده نکرده است بلکه سایر بانک‌ها نیز از این سخت افزار بهره نمی‌برند همین امر موجب می‌شود که افراد مختلفی – افرادی که به سوئیچ بانکی دسترسی دارند- بتوانند به سادگی به اطلاعات کارت بانکی افراد دسترسی پیدا کنند.
پرسش دیگری که پیش‌ می‌آید این است که به طور کلی، شرکت انیاک، که پیش از این چندین جایزه هم گرفته و مورد تشویق قرار گرفته بوده است، بنابر آن‌چه که در تابناک انعکاس یافته دارای انحصار‌هایی است که علت اعطای این انحصارها، آن هم به یک شرکت خصوصی که با سرمایه‌گذاری یک هلدینگ اروپایی تاسیس شده است جای سوال دارد.
علاوه بر آن،  حالا که مدیرشرکت هم به اتهام «اهمال» مورد تعقیب قرار گرفته است سوال این‌جاست که آیا ساز و کاری که موجب شده تا این شرکت دارای دسترسی به این اطلاعات باشد، سیستم‌های امنیتی کاملی خریداری نکند و البته اطلاعاتش را در اختیار یک کارمند خود بگذارد مورد بررسی و بازنگری قرار خواهد گرفت؟
انیاک، نامِ کامپیوتری بود که در کمتر از ۷۰ سال پیش، توانست سیصد عمل ضرب را در هر ثانیه انجام دهد و کار‌ِ دستیِ ۳۰۰ روزه ر در یک روز انجام دهد. اما حالا این نام، در ایرانِ هفتاد میلیون نفری، یادآور مدیریت نادرست، قراردادهای نابجا و افشای هویت افراد بر اساس مشکلات شخصی‌است و این به حتم، آخرین بار نخواهد بود اگر همین‌طور پیش برویم.



تحلیل هاشمی رفسنجانی از سیر خشونت و تساهل در میان فرقه‌های اسلامی
جـــرس: 
هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت وگوی خود با پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه (شفقنا)، به تحلیل اوضاع سیاسی شیعه بعد از غیبت می پردازد و امواج پیشرفت سیاسی، مدیریتی و حکومتی در کنار رشد علمی شیعه در آستانه شروع غیبت و در دوران غیبت را اعجاب‌آور می داند.
هاشمی طی گفتگوهای قبلی خود با این پایگاه، به پرسش هایی درباره موضوعات مختلف جهان اسلام و شیعیان از جمله روابط ایران و عربستان، اجتهاد در عصر معاصر، عقل و سنت، روشنفکری دینی، اوضاع سیاسی شیعه پس از غیبت، عصر فقاهت و اجتهاد، آزاداندیشی و تمدن اسلامی، ویژگی های روشنفکران اسلامی و آزاد اندیشان دینی، نقاط عطف تاریخی و افراد موثر در انتقال فرهنگ شیعه به شیعیان امروز پاسخ گفته بود.

وی در جریان گفتگوی قبلی خود، با بیان اینکه "پس از پیروزی انقلاب ایران، بعضی‌ها با کارهای افراطی، دیگران را ترساندند"، گفته بود "امروزه در عصر اطلاعات نمی‌توان به خاطر ناآگاهی بر مردم حکومت کرد."
هاشمی در گفتگوی اخیر خود با شفقنا می گوید: "در دو قرن اول غیبت، بیشتر بلاد و قلمرو وسیع جهان اسلام تحت اداره دولت‌ها و امرای شیعه درآمده بود. فرق مختلف شیعه اعم از اثنی‌عشری، زیدی، اسماعیلی و ... در بخش‌های مهم جهان اسلام به حکومت رسیده بودند."
او برای نمونه به ادارسه یا ادریسیان- ۱۷۲ تا ۳۷۵ هجری قمری اشاره می کند و توضیح می دهد: در اقصی نقاط مغرب جهان اسلام حکومت شیعه زیدی ادارسه شکل گرفت. ادریس فرزند عبدالله محض و برادر محمدنفس زکیه از اولاد امام حسن مجتبی پس از شروع دولت عباسی و ادامه غصب حق اهل بیت قیام کرد و شکست خورد و به غرب آفریقا محل فعلی مراکش رفت و در آنجا نهضت شیعی را آغاز کرد و در آستانه پیروزی به شهادت رسید. پیروانش فرزند نوزاد او را ادریس دوم نامیدند و به حکومت برگزیدند. این سلسله 203 سال در آن منطقه با فراز و نشیب‌هایی حکومت داشت و حتی شاخه‌ای از آنها در بخشی از آندلس برای مدتی امارت می‌کرد و بخشی از آثار معارف اهل بیت که هنوز در آن منطقه وجود دارد، میراث همین سلسله حکام ادارسه است.
هاشمی رفسنجانی درباره حکومت علویان طبرستان - ۲۵۰ تا ۴۲۴ هجری قمری بیان می کند: در آستانه غیبت صغری در طبرستان حکومت علوی از فرزندان امام حسن تأسیس شد و علی‌رغم درگیری دائم با صفاریان، طاهریان، سامانی‌ها و بعضی از قدرت‌های محلی توانستند با اقدامات اسلامی و آموزشی و فرهنگی و رفتار خوب با مردم، موقعیت تشیّع را در این منطقه بسیار مهم تثبیت کنند و با ایجاد ارتباط با سایر نهضت‌های شیعی به آنها کمک کنند و حتی در عراق به مجاهدان شیعه که سخت تحت فشار حکام بنی‌عباس بودند، کمک می‌فرستادند و باعث تقویت نهضت شیعی در یمن و تأسیس حکومت شیعی آنجا شدند. اکثریت چهارده حاکم علوی طبرستان زیدی مذهب اند و تعدادی هم شیعه اثنی‌عشری در میان آنهاست.

یمن یکی از نقاط شیعه خیز جهان اسلام است
او در بیان مثال هایی برای حکومت شیعیان در تاریخ به حکومت بنی‌رسی- ۲۸۰ تا ۷۰۰ هجری قمری اشاره و اظهار می کند: یمن یکی از نقاط شیعه خیز جهان اسلام است. گویا سفر مأموریتی علی(ع) به یمن و تأثیر عمیقی که بر دل‌های مردم یمن به خاطر بروز فضایل ایشان گذاشت، زمینه مساعد فکری شیعی را پایه‌گذاری کرد و دو تیره اسماعیلیه و زیدی‌ها برای حضور در یمن رقابت داشته‌اند، ولی زیدی‌ها سبقت گرفتند. گرچه این رقابت قرن‌ها با فراز و نشیب ادامه داشته و اصولا به خاطر دوری یمن از مرکز خلافت سلطه خلیفه بر آنجا معمولاً ضعیف بوده است و حتی در آستانه حادثه عاشورا بعضی از صاحب‌نظران به امام حسین(ع) پیشنهاد می‌دادند به جای کوفه به یمن بروند و از تمایلات شیعی مردم یمن و خصوصیات کوهستانی منطقه برای جهاد با بنی‌امیه بهره بگیرند.
یحیی بن حسین از نواده‌های امام حسین(ع) و از مجاهدان به نام زیدیه با بهره‌گیری از مجاهدات ناتمام جدش قاسم الرسی از ائمه مهم زیدیه، توانست در سال ۲۸۰ هجری اولین حکومت شیعی زیدیه را در صعده با بیرون راندن امرای محلی، تشکیل بدهد و به سرعت در بسیاری از نقاط یمن گسترش دهد و با تصرف صنعاء دولت نیرومند زیدیه در یمن مستقر شد و تا سال ۷۰۰ هجری ادامه یافت و در تمام این دوره با عوامل خلافت و نیز اسماعیلی‌های فاطمی و امرای محلی زد و خورد داشته و با اقدامات فرهنگی و دینی و توسعه آموزش‌ها و خدمات، امامت و نفوذ امامان زیدی را در یمن استمرار بخشیدند و هنوز هم اکثریت مردم یمن پیرو زیدیه‌اند و در صعده اولین نقطه آغاز دولت علوی زیدی، شیعیان اثنی‌عشری نفوذ زیادی دارند و در سال‌های اخیر درگیری‌های خونینی با دولت وقت یمن داشته و دارند. روابط امامان یمن با امرای علویون طبرستان و دیلم از موارد مهم نیازمند به بررسی و تحقیق است.

محبت اهل بیت در دل‌های مردم مصر پایدار مانده است
او در ادامه به حکومت فاطمی‌ها- ۲۹۶ تا ۵۶۷ هجری قمری اشاره و بیان می کند: در سال‌های آخر قرن سوم عبدالله المهدی امام اسماعیلیان حکومت فاطمیان را با بیرون راندن خوارج از تونس، در شمال غرب آفریقا تشکیل داد و این حکومت به تدریج بر مصر، شامات و حجاز مسلط گردید و دولت مقتدری براساس معارف اهل بیت شاخه اسماعیلی و منتسب به حضرت فاطمه زهرا(س) تشکیل یافت. این سلسله حکام شیعی توانستند تمدن عظیمی براساس اسلام و مکتب اهل‌بیت از زاویه دید اسماعیلیه در بخش وسیعی از قلمرو اسلام به وجود آورند و تهدید جدی برای خلافت بنی‌عباس باشند و عاقبت به دست ایوبیان سنی شافعی منقرض شدند. اما آثار فکری و فرهنگی آنها هنوز در این مناطق، بخصوص مصر باقی است و الازهر نهاد مهمی باقیمانده از آن دوره است و محبت اهل بیت در دل‌های مردم مصر پایدار مانده و اخیراً آقای قذافی احیای تمدن اسلامی فاطمیان و پیروی از مکتب اهل بیت را راه نجات مسلمانان خوانده است.

قرمطیان فرقه‌ای تندخو و خشن بودند
رفسنجانی درباره قرمطیان بحرین، عراق و شام - ۲۵۸ تا اوایل قرن ۵ هجری قمری توضیح می دهد: این گروه شاخه‌ای از اسماعیلیان هستند که محمدبن اسماعیل بن جعفر را امام خود و مهدی موعود می‌دانستند و فرقه‌ای تندخو و خشن بودند و افکاری شبیه خوارج، وهابی‌ها و طالبان را دارا بودند. رهبرشان حمدان بن اشعث، ملقب به قرمط گویا از اهالی خوزستان بوده و فعالیت خود را در عراق آغاز کردند و بالاخره توانستند بر بحرین که آن روز خیلی وسیع‌تر از بحرین امروز بود، مسلط شوند و حملات زیادی به حجاز و عراق داشتند و یکبار مکه را غارت کردند و حجرالاسود را به مقر حکومت خود منتقل کردند. در شام هم فعالیت‌های زیادی داشتند. از اواخر قرن سوم هجری تا سال ۴۷۰ دوام آوردند و سرانجام به دست سلجوقیان منقرض گردیدند. رفتار این گروه و همکاری گاه و بی‌گاه آنها با فاطمیون و نفوذی که در دستگاه خلافت داشتند، باعث خشم بیشتر خلفای عباسی نسبت به شیعیان بود و خسارت‌های مهمی از آن رهگذر بر شیعیان وارد شد.

حمدانیان به خاطر سطح بالای دانش توانستند تفکر اهل بیت را در منطقه پایدار کنند
او حمدانیان، ۳۱۷ تا۳۹۴ هجری قمری را یکی دیگر از حکومت های شیعی در طول تاریخ معرفی و اظهار می کند: حمدانیان حدود نیم قرن حکومت مستقل شیعی اثنی‌عشری در موصل، حلب، شمال عراق و شامات تشکیل دادند و معمولا با دولت‌های مقتدر آل‌بویه و فاطمی و اخشیدیه درگیر بودند و به خاطر سطح بالای دانش و ادب در مدت کوتاه توانستند تفکر اهل بیت (ع) را در آن منطقه پایدار و ریشه‌دار کنند که هنوز آثار آن در جای جای این منطقه حضور دارد. قبل از تشکیل حکومت مستقل شیعی افراد زیادی از این خاندان در دستگاه خلافت مسوولیت‌ها و مناصب مهمی داشتند. شخصیت‌های کلیدی این دودمان ناصرالدوله و سیف‌الدوله‌ هستند و حکومتشان از اواخر دوران غیبت صغری (۳۱۷ هـ.ق) پایه‌ریزی شد.

آل بویه با مردم و فرقه‌های دینی با تساهل و تسامح و سعه‌صدر رفتار می‌کردند
هاشمی رفسنجانی، درباره حکومت آل بویه- ۳۳۴ تا ۴۴۸ هجری قمری حکومت تاریخی شیعه می گوید: در دهه آخر غیبت صغری دولت آل‌بویه شکل گرفت. ابتدا عمادالدوله فارس را تصرف کرد و مرکز حکومت آل بویه قرار داد و سپس معزّالدوله، برادر او، خوزستان و بغداد را متصرف شد و مرکز خلافت رسمی اسلام با حفظ خلیفه در اختیار او بود و برادر سوم، رکن‌الدوله، اصفهان، ری و بسیاری از مناطق ایران را تحت تسلط درآورد و عملاً مجموعه آل بویه بر بخشی عظیم از قلمرو جهان اسلام استیلا یافتند. شیعه بودن این حکومت مورد اجماع مورخان است. بعضی آنها را اثنی‌عشری و بعضی زیدی می‌دانستند. به طور کلی در برخورد با مردم و فرقه‌های دینی با تساهل و تسامح و سعه‌صدر رفتار می‌کردند و در زمان دولت آنها دانش، علوم و فنون اسلامی در همه رشته‌ها رشد و تکامل خوبی داشته و آثار عملکرد این خانواده ایران را تحت تاثیر مثبت قرار داد و بسیاری از پایه‌های علمی، دینی و فرهنگی مکتب اهل بیت را مستحکم کرد.
او در ادامه به بحث درباره شیعه در مناصب مهم می پردازد و به شفقنا می گوید: در این دوره مورد بحث علاوه بر حکومت‌های مستقل شیعی که بیشترین پهنه جهان اسلام را در دست داشتند، داخل دستگاه خلافت هم شخصیت‌های نیرومند شیعی در مناصب مهم مصدر امور بودند. از مقام وزارت که در رتبه بعد از خلافت بود، گرفته تا رتبه امیرالامرایی و سپس در منصب‌های مهم اجرایی گوناگون چهره‌های برجسته و منتقد شیعه فراوان بودند. هم افراد و هم خانواده‌ها و دودمان‌های شیعه به طور وسیع در مصدر امور مهم قرار می‌گرفتند و در مواردی هم به خاطر سعایت و مورد سوءظن قرار گرفتن، مورد غضب و تصفیه واقع می‌شدند. آل‌نوبخت و آل‌فرات2 از نمونه‌های مهم خانوادگی همکاری با دستگاه خلافتند که هر دو فامیل در مقام وزارت، امیرالامرایی و کارگزاری و سایر منصب‌ها حضور و نفوذ زیادی داشته‌اند.

محبت‌های ظاهری برخی خلفا به اهل بیت عامل مهمی درتوسعه نفوذ مکتب شیعه بود
هاشمی رفسنجانی بیان می کرد: به ظن قوی وضع نفوذ شیعیان در جوامع مختلف جهان اسلام و گستردگی نارضایتی‌ها در اقوام مختلف کشورها که در قلمرو اسلام قرار گرفته بود و از بدرفتاری ماموران دولتی به ستوه آمده بودند، ایجاب می‌کرد که چهره‌های شاخصی از شیعیان در دستگاه خلافت باشند که باعث آرامش خاطر طرفداران مهم‌ترین جریان مخالف خلافت گردند و به اصطلاح سوپاپ اطمینان باشند. همانگونه که مأمون با امام رضا(ع) و جمعی از چهره‌های شیعی یا ایرانی عمل کرد و با ایجاد رابطه سببی، خاندان اهل بیت را با بیوت عباسی‌ها بهم نزدیک کرد. علی‌رغم عمق کینه‌ها و احساس خطر از جانب آنها تظاهر به محبت چندتن از خلفا به ائمه اهل بیت مشهور است که خود این محبت‌های ظاهری عامل مهمی درتوسعه نفوذ مکتب شیعه بود. گرچه حکام بنی‌عباس انتظار داشتند که نزدیکی رهبران شیعه به حکومت باعث آلوده شدن و کم شدن محبوبیت آنها شود، اما هوشیاری رهبران شیعه و توجیه مردم و به خصوص کم شدن فشارها نتیجه عکس مورد نظر حکام را ببار آورد.

انتشار دانش اهل بیت یکی از عوامل نفوذ ایشان در سراسر جهان اسلام بود
او با بیان اینکه عوامل مهمی در سه قرن اول تاریخ اسلام نفوذ اهل بیت را در سراسر جهان اسلام عمق بخشیده بود، به تشریح دلایل عوامل محبوبیت اهل بیت (ع) می پردازد و آنها را چنین بر می شمرد:
۱- حقانیت و صلاحیت‌های واقعی مکتب اهل بیت و وجود چهره‌های فراوانی از سادات و امام‌زاده‌ها و شاگردان و علاقه‌مندان صالح و مجاهد اهل بیت
۲- انتشار علوم و دانش اهل بیت در سراسر جهان اسلام و در مکاتب گوناگون دینی و علمی کشورهای اسلامی
۳- سوءرفتار عمال حکومت با مردم و فساد مشهود در دربارها و مراکز خلافت که برخلاف انتظار جدیدالاسلام‌ها بود، همزمان با شهرت عدالت‌خواهی اهل‌بیت(ع)
۴- مبارزه و جهاد بی‌امان اولاد ائمه و نیز شاگردان آنها همراه با شعارها و اهداف حق‌طلبانه و احساس مظلومیت آنها که معمولا در طول سه قرن با سرکوب، کشتارهای خونین، حبس‌ها، مهاجرت‌های اجباری، طردها و مصادره‌ها و محرومیت‌های فراوان دیده می‌شد.
۵- سیاست محبت خلفا به ائمه شیعه برای کم کردن نفرت مردم که باعث رفع بخشی از مشکلات دوستان اهل‌بیت ‌شد و نتیجه معکوس برای مخالفان شیعه داشت.
۶- ظلم دستگاه به اقوام غیرعرب که آنها را شهروند درجه دوم می‌شناختند و تبعیض ناروا بین عرب و اقوام و نژادهای دیگر برخلاف نص صریح قرآن و مخالفت اهل بیت با این تبعیض‌ها
این عوامل و چیزهای دیگر، پیروزی نهضت‌های شیعی و در مواردی ملی مناطق مختلف را آسان کرده بود و حضور چهره‌هایی از ملوک‌الطوایف‌های جهان اسلام در مرکز خلافت را ضروری ساخته بود و در این میان بیشترین نفوذ و قدرت در دو سه قرن بعد از غیبت سهم شیعیان بود و قابل توجه اینکه در دولت‌های گوناگون شیعی بیشترین سهم از بنی‌الحسن و زیدی‌ها بود که حضور و تلاش بیشتری در میدان مبارزه و جهاد داشتند.

دوره اجتهاد تقریبا همزاد دوره محدثان است
هاشمی رفسنجانی در ادامه درباره عصر فقاهت و اجتهاد بیان می کند: دوره اجتهاد تقریبا همزاد دوره محدثان است. با این تفاوت که محدثان تلاش خود را روی جمع و حفظ و تنظیم احادیث متمرکز کرده بودند و فقها جهادی سخت برای تنظیم علوم فقه آغاز کردند. کاری که اهل سنت به خاطر نیاز و کمبود اسناد روایی قبلا به آن پرداخته بودند و نکته مهم این که به خاطر حاکمیت شیعیان در بخش مهمی از قلمرو اسلام نیاز به احکام حکومتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیاد شد و همین نیاز فقهای شیعه را فعال تر کرد و مورد حمایت حکام شیعه قرار داد.
این حرکت از دوران غیبت صغری آغاز شد و در زمان مدیریت شیخ طوسی به کمال رسید. پیشتاز این نهضت مقدس ابن ابی‌عقیل، ابومحمد حسن بن علی نعمانی حذاء (م۳۲۹ هـ.ق) و سپس ابن‌جنید اسکافی (متوفای ۳۸۱ هـ.ق) هستند و شیخ مفید و سیدمرتضی و بالاخره شیخ عظیم الشأن طوسی آن تلاش مبارک را دنبال و تکمیل کردند و مکتب فقاهت شیعه را آن چنان غنی ساختند که به اعتراف دوست و دشمن جامعیتی بالاتر و غنایی عمیق‌تر از فقه اهل سنت پیدا کرد و سرافکندگی طالبان رونق فقه اهل بیت را تبدیل به سرافرازی نمود.
مرحوم شیخ طوسی در مقدمه کتاب بسیار ارزشمند «مبسوط» آورده «چون امامیه در گذشته تفریع فروع نمی‌کردند و تنها به تبیین حکم موارد نصوص که دست به دست به آنها رسیده بود، قناعت می‌کردند، مخالفان بر آنان طعن می‌زدند.» این کتاب بدان خاطر تصنیف شد تا بدانند شیعه امامیه به برکت احادیث وارده از ائمه‌ می‌تواند تمام مسایل را استنباط کند و نیاز به اعمال قیاس و امثال آن ندارند.

سربلند کردن فقه شیعه در کنار فقه عامه از نتایج دوره اجتهاد بود
هاشمی رفسنجانی نتایج مهم دوره اجتهاد را چنین برشمرد:
۱- فقه شیعه از صورت نقل قول متون نصوص درآمد و با اعصای استدلال، فروع بر اصول منطبق گردید.
۲- علم اصول فقه پایه‌گذاری و نگاشته شد که نمونه مشخص‌تر آن کتاب «الذریعه الی اصول الشیعه» تألیف سیدمرتضی است. گرچه بعضی از مسایل علم اصول در زمان حضور ائمه مورد عمل بود.
۳- حکم بسیاری از مسایل که نصوص مستقیما متعرّض آنها نشده بود، با استدلال‌های قابل اطمینان بیان شد که نمونه‌های فراوان آن را در «المقنعه» شیخ مفید و «انتصار» سیدمرتضی و ... می‌بینیم.
۴- فقهای نام‌آوری چون ابن ابی‌عقیل، اسکافی، شیخ مفید، سیدمرتضی و شیخ طوسی درخشیدند و در مکتب پربار آنها صدها مجتهد و فقیه تربیت شدند.
۵- اجتهاد و فقاهت در حدود نیازهای آن زمان به اوج کمال رسید.
۶- فقه شیعه در کنار فقه عامه سربلند کرد و مقایسه مزیت‌های فقه اهل بیت، همراه با اصطلاحات و فنون اجتهاد مقدور گردید.
۷- فقه مقارن طلوع کرد و موارد اشتراک یا افتراق نظر مکتب‌های اهل سنت و شیعه مشخص که کتاب‌های «مسایل» و «الخلاف» سیدمرتضی و شیخ الطائفه از نمونه‌های خوب آن است و باب مناظره‌های فقهی گشوده شد.
۸- علم اصول شامل: عقل و اجماع و ادبیات و عرف و الغاء خصوصیت‌ها و مصلحت به کمک علوم فقهی آمدند و کار استنباط را تسهیل نمودند.
۹- کتاب‌های ارزشمند دیگری با استفاده از منابع موجود آن که نزدیک به عصر ظهور بود، تألیف شد که قرن‌ها و تاکنون مورد استفاده حوزه‌های علمیه است.

سرمایه دانش باعث خلق تمدن عظیم اسلامی شد
عمق، وسعت و جامعیت تمدن اسلامی مشابه شناخته شده‌ای در تاریخ ندارد

در ادامه این گفت وگو هاشمی رفسنجانی درباره رابطه دین و عقل و نیاز توسعه علوم دیگر بیان می کند: رشته‌های علوم تحت تأثیر نیاز و خواست اسلام و توجه ویژه به عقل‌ و فکر در جامعه اسلامی به رشد بی‌سابقه و افتخارآمیزی دست یافتند و همین سرمایه دانش باعث خلق تمدن عظیم‌اسلامی شد. تمدنی که عمق، وسعت و جامعیت آن در تاریخ بشر مشابه شناخته شده‌ای ندارد. اما در این میدان، مساله فراتر از بحث مذهبی و فرقه‌ای شیعه و سنی است. در این میدان کلیت استعداد و منابع جهان اسلام به کار رفته و نقش فرقه‌یی در آن کم‌رنگ است.
هاشمی رفسنجانی درباره آزاداندیشی و تمدن اسلامی به شفقنا می گوید: در این میدان وسیع هم شکستن طلسم‌های تعصبات و تنگ‌نظری‌ها و در نوردیدن مرزهای جغرافیایی و تاریخی و معتقدات دینی و قومی و نژادی عامل مهم روشن ضمیری و باز کردن آیینه دل‌ها در مقابل دست آوردهای سایر اقوام و ملل و نحل و تمدن‌های قدیم و جدید است که عملاً دانش و فن و ادب را از زندان‌های خودساخته تعصبات در آورد و به عنوان میراث و حق کل بشر و کل جهان به آن نگاه شد و این، یک مصداق مهم و بارز برای روشنفکری دینی و آزاداندیشی اسلامی و قرآنی است.

اولین پیام آسمانی اسلام، انسان عالم و آشنا به قلم و دانش را محور حرکت قرار داده است
اسلام هشدار می‌دهد که انسان انحصارطلب و خودبین باید پاسخ‌گو باشد

او بیان می کند: مکتبی که در اولین پیام آسمانی خود انسان عالم و مومن و آشنا به قلم و دانش را محور حرکت خود قرار داده و قیدی و محدودیتی برای انسان درنظر نگرفته است. «اقراء باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقراء و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان مالم یعلم» همانجا هم هشدار می‌دهد که اگر همین انسان دچار خودبینی، انحصارطلبی و تجاوز از حق و حدّ شود، باید در دادگاه خدای خلق پاسخ‌گوی سوءاستفاده از نعمت‌های الهی و کجروی‌ از مسیر حق باشد. «کلاّ انّ الانسان لیطغی، ان رءَاه استغنی، ان الی ربکّ الرجعی» همین طغیان‌هاست که انسان‌ها را از دیدن حقیقت باز می‌دارد و عقل و فکر او را در محدوده تنگ تعصبات اسیر می‌کند و باعث محرومیت خود و دیگران از شناخت و عمل به حق می‌شود و ایمان واقعی عامل تحقق این بخش است.
او ادامه می دهد: آری تحت تأثیر تعلیمات قرآن و دستور تفکر در آسمان‌ها، زمین، دریاها، موجودات و ...و استخراج دفینه‌های عقلانی توسط پیغمبر(ص) و بروز نیازهای جامعه بزرگ اسلامی، نهضت علمی همراه با آزاداندیشی و بکارگیری عقل و خرد فردی و جمعی آغاز شد و با فرمان حیات‌بخش «أطْلُبُوالْعِلْمَ وَلَوْ بِالصِّینِ» و ستایش از ملتی غیرعرب (ایرانی) که اگر علم را در ثریا هم سراغ داشته باشند، آن را به زمین می‌کشانند، امواج خروشان دانش در اقیانوس عظیم جهان اسلام بروز کرد.
رفسنجانی در ادامه نهضت ترجمه را تشریح و بیان می کند: ترجمه آثار تمدن‌های دیگر در دوران بنی‌امیه محدود به نیازهای ضروری عمدتا درباری بود ولی در زمان بنی‌عباس و در عهد صادقین (ع) هم نهضت ترجمه آثار علمی زبان‌های دیگر وسعت گرفته و با تأسیس بیت‌الحکمه توسط منصور دوانقی _ که خود تقلید و اقتباس خوب از ابتکار انوشیروان و سلسله ساسانیان ایران است _ و فراخوان علما و ادبای زبان‌دان و تشویق‌‌های بجا نهادینه شد. جالب اینکه آثار ممتاز علمی از تمدن‌های هند، ایران، یونان، روم، مصر و چین از زبان‌های هندی، پهلوی، قبطی، سریانی، یونانی و ... به سرعت به عربی ترجمه می‌شد و در اختیار دانش‌پژوهان قرار می‌گرفت و همزمان کتابخانه‌های جامع و منظم شکل می‌گرفت.

فتنه عالم سوز مغول سرمایه‌های ارزشمند عصر ترجمه و تولید علم را نابود کرد
او با بیان اینکه مراکز خلافت در بغداد، مصر و اندلس مسابقه‌ای در جذب مترجمان و تأسیس کتابخانه‌های وسیع و جامع و جذب دانشجویان داشتند می افزاید: خوشبختانه آثار ارزشمندی در معرفی این کتاب ها و نویسندگان و مراکز آنها موجود است و از پیشتازان این تاریخ نگاری به کتاب‌های ارزشمند «الفهرست» نوشته ابن‌ندیم و «طبقات الاطباء»، «اخبار العلما»، «اخبار الحکما» نوشته ابن‌ابی‌اصیبعه و «تاریخ الحکماء» نوشته ابن قفطی اشاره می‌کنم. تشویق و اقدام به ترجمه، تمامی رشته‌های علمی مورد نیاز را دربرمی‌گرفت و از میان آنها فلسفه، نجوم، ریاضی، پزشکی، جغرافیا، ادبی، هندسه، تاریخ نگاری، شیمی و مکانیک مورد توجه بوده است. دوران شکوفایی ترجمه حدود دو قرن دوام یافت و سرانجام با اشباع فضای علمی از آثار موجود دیگران و شروع تألیفات تحقیقی مشابه یا بهتر در داخل مراکز علمی اسلامی و جذب و هضم بسیاری از مراکز علمی تمدن‌های دیگر در داخل قلمرو جهان اسلام، نهضت ترجمه از رونق افتاد و جای خود را به نهضت تولید علم همراه با تحقیق داد. گرچه بیت الحکمه و کتابخانه‌های زاییده از آن تا آغاز حمله و غارت مغول ادامه داشت، متأسفانه حمله، غارت و فتنه عالم سوز مغول بسیاری از این سرمایه‌های ارزشمند را منهدم و نابود کرد.
بر اساس این گزارش، در بخش بعدی گفت وگوی مذکور، به بحث تولید علم در ابعاد و علوم مختلف و آثار آزاداندیشی اسلامی پرداخته می شود.





جـــرس: درحالیکه دولت همچنان بر ابقای سعید مرتضوی بر ریاست سازمان تامین اجتماعی اصرار دارد، یکی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه مرتضوی با زیرپا گذاشتن قول شرفش به نمایندگان یک جرم به دیگر جرم های خود افزود گفت: استیضاح وزیرکار در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس مطرح خواهد شد.
به گزارش مهر، فاطمه رهبر با بیان اینکه شیخ الاسلام، وزیر کار، قربانی تصمیم اشتباه دولت می شود با اشاره به تلاش نمایندگان برای جلوگیری از استیضاح وی گفت: نمایندگان نامه درخواستی به رئیس دولت مبنی بر انصراف وی از انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی نوشتند اما متاسفانه رئیس جمهور بعد از تعطیلات مجلس و در روزهای پایان سال حکم این انتصاب را صادر کرد.
وی با تاکید براینکه من جزءامضا کنندگان استیضاح نبودم گفت: استیضاح کنندگان بخاطر شخصیت شیخ الاسلام سعی کردند این موضوع با مذاکره پایان یابد بنابراین ماجرای حکمیت شکل گرفت.
نماینده تهران در مجلس شوای اسلامی افزود: در این مذاکرات مرتضوی به نمایندگان قول شرف داد که استعفا دهد لذا از آقای حدادعادل تقاضا کرد که استیضاح کنندگان را منصرف کند و ایشان نیز که دلسوز نظام بودند از نمایندگان خواستند که امضاهای خود را پس بگیرند.
عضو کمسیون فرهنگی با بیان اینکه امروز یک جرم به جرم های دیگر سعید مرتضوی اضافه شده است بیان داشت: خبرهایی شنیده شده که مرتضوی قول خود را زیرپا گذاشته و در محل کار خود حاضر شده که این خلاف اخلاق اسلامی است که یک مسوول حکومتی زیر قول خود بزند بنابراین جرمی دیگر به جرم های وی افزوده شد.
رهبر از مطرح شدن مجدد استیضاح وزیرکار در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی خبرداد و گفت: استیضاح شیخ الاسلامی یکشنبه در مجلس مطرح می شود و پس از طی مراحل قانونی خود به مدت ده روز در اولین جلسه علنی مجلس بعد از تعطیلات انتخابات در دستور کار قارار خواهد گرفت.
این کاندیدای جبهه متحد با بیان اینکه مرتضوی مجلس شورای اسلامی را دور زد خاطرنشان کرد: این دهن کجی مرتضوی برای خودش بد شد؛ چراکه نمایندگانی هم که موافق استیضاح نبودند بخاطر این عمل زشت مرتضوی تغییر موضع داده اند.
 گفتنی است، الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و یکی از طراحان استیضاح وزیر کار نیز، با بیان اینکه موضوع استیضاح از وزیر منتفی نشده، گفته است: "تا زمانی که شاهد خروج مرتضوی از صندوق تامین اجتماعی نباشیم استیضاح وزیر پابرجاست."



مشاور اوباما و عضو تیم مذاکره کننده ۱+۵: گذشت زمان همراه با تشدید فشارها به نفع ما است
جـــرس: 
مشاور اوباما در امور خلع سلاح و عضو تیم مذاکره کننده ۱+۵ با ایران در استانبول اظهار داشت: گذشت زمان همراه با تشدید فشارها به نفع ما است.
به گزارش رادیو اروپای آزاد، گری سیمور در رابطه با مذاکرات استانبول گفت: در مقایسه با دور قبلی مذاکرات به نظر می‌رسید ایرانی‌ها علاقه بسیار بیشتری به وارد شدن به مذاکرات واقعی نشان می‌دادند، خیلی کمتر شاخ و شانه می‌کشیدند و دیگر پیش شرط نمی‌گذاشتند؛ این آمادگی را هم داشتند که درباره مسئله هسته‌ای صحبت کنند. البته با انجام دور جدیدی از گفت‌و گو‌ها در شهر بغداد در اواخر ماه مه موافقت کردند. خودشان پیشنهاد دادند که پیش از انجام مذاکرات ملاقاتی در سطح معاونان صورت بگیرد تا سر فصل موضوع گفت‌و‌گو‌های نهایی بغداد از پیش تعیین شود. بدین ترتیب ما با این دستاورد مذاکرات استانبول را ترک کردیم که توانستیم یک روند را آغاز کنیم، حال اینکه این روند به توافق بینجامد، به نظرم هنوز اظهار نظر راجع به آن زود است.
مشاور اوباما افزود: من فکر می‌کنم زمان به نفع ماست چون در آخر ماه ژوئن و اول ژوئیه تحریم‌های اقتصادی و نفتی خیلی شدیدتری به مرحله اجرا در خواهد آمد. آخر ماه ژوئن ایالات متحده قرار است تحریم‌های خود راعلیه بانک مرکزی ایران به مرحله اجرا در آورد، اول ماه ژوئیه هم که تحریم‌های وسیع نفتی اتحادیه اروپا انجام می‌شود. از دید ما گذر زمان در این مرحله به سود ماست، تا آنجایی که نگرانی ایران بابت ایران آنها را برای یافتن یک راه توافق مجاب کرده، هرچه به تابستان نزدیک می‌شویم موضع ما قدرت بیشتری پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: به باور ما ادامه تحریم‌ها در حالی که مشغول انجام مذاکرات با ایران هستیم بسیار مهم است. از آنجایی که می‌بینیم به ظاهر تحریم‌ها در ایرانی‌ها این انگیزه را ایجاد کرده که گفت‌و‌گو‌ها را ادامه دهند، این نیاز را احساس می‌کنیم که با ادامه فشار تا زمان حصول نتایج ملموس و رفع نگرانی‌های جامعه جهانی توسط ایران اجرای تحریم‌ها را پیگیری کنیم.
عضو تیم مذاکره کننده با ایران درباره ارتباط این مذاکرات با مسائل پیرامون ایران واسرائیل اظهار داشت: ما به هیچ وجه به خودمان به چشم واسطه بین ایران و اسرائیل نگاه نمی‌کنیم. در عین حال اینکه فکر می‌کنیم بسیار مهم است که ایران حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و یک راه حل و فصل مسائل بین دو دولت را بیابند و غیره، اما هدف این گفت‌و‌گو‌ها مسئله هسته‌ای ایران هست و نه مسائل سیاسی دیگر. به باور من به عنوان یک اقدام عملی تمرکز ما بر روی این بوده که ایران را مجاب کنیم که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند و به قطعنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشد.
سیمور ادامه داد: اوباما گفته که فضا هنوز برای استفاده از دیپلماسی وجود دارد اما پنجره دیپلماسی در حال بسته شدن است.‌‌ همان طور که گفتم ما به تلاش‌های خود برا اعمال فشار‌های سیاسی و اقتصادی ادامه خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد که ایران را مجاب کنیم که پشت میز مذاکره بنشیند و برای حل مسئله برنامه هسته‌ای‌اش اقدام کند. رئیس جمهوری آمریکا هم گفته است که سیاستش مهار نیست بلکه پیشپیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است و همه گزینه‌ها برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی بر روی میز قرار دارد.
وی درباره چشم انداز مذاکرات بغداد گفت:حصول یک نتیجه مثبت جامع در آینده نزدیک محتمل نیست برای همین هم کشور‌های ۵+۱ نوعی رویکرد تدریجی و قدم به قدم را در پیش گرفته‌اند. تلاش ما در راستای انگشت گذاشتن روی اجزایی از برنامه هسته‌ای ایران است که بیشترین نگرانی‌ها مربوط به آنهاست و در تولید احتمالی بمب اتمی نقش دارند. برای نمونه تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده در قالب برنامه غیرنظامی هسته‌ای ایرانی‌ها توجیه‌پذیر نیست.
مشاور اوباما ادعا کرد: حتی خود ایرانی‌ها گفته‌اند که به مقداری اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده تولید کرده‌اند که برای تأمین سوخت رآکتور هسته‌ای تحقیقاتی تهران کافی است اما خود این مطلب بر خلاف اهداف جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است چون انباشت این میزان از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی ایران را یک گام به تولید اورانیوم مناسب برای اهداف نظامی نزدیک می‌کند. پس راهکار ما مقابله با بخش‌های تهدید آمیز برنامه هسته‌ای ایران است که بیم آن می‌رود تهدیدی برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به شمار آیند.
سیمور در خاتمه مدعی شد: در ‌‌نهایت سمت و سوی حرکت هماهنگی کامل با مصوبه‌ها و قطع نامه‌های شورای امنیت خواهد بود. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد که همه فعالیتهای غنی سازی و کار بر روی تأسیسات اتمی اراک را متوقف کند که یک رآکتور پژوهشی آب سنگین در مرحله احداث است.




جـــرس: وزیر نفت جمهوری اسلامی، از اعتراض ایران به اوپک به دلیل تولید بیش از سقف برخی کشورها خبر داد و گفت: اگر اروپایی‌ها تحریم نفت ایران را لغو نکنند که امیدواریم در بغداد چنین کنند، حتما صادرات نفت به اروپا را قطع خواهیم کرد.
به گزارش مهر، پاسدار رستم قاسمی در نشست خبری که در محل هفدهمین نمایشگاه نفت برگزار شد با بیان اینکه مدتی است به دلیل مسائل مختلف به شرکت شل نفت نمی‌فروشیم، گفت: از شرکت شل طلب داریم و آنها در حال تلاش برای پرداخت آن هستند.
وی افزود: همه کشورها به دنبال تجارت آزاد هستند و امکان محدود کردن آن بسیار کم است، چنانکه گزاره تجارت برای تجارت در نمایشگاه نفت باعث مشارکت کشورهای زیادی از چهل کشور دنیا شده است و قطعا نام این شرکت‌ها در خاطرات شرکت ملی نفت باقی می‌ماند.

اعتراض به تولید بیش از سقف اعضای اوپک
قاسمی اظهار داشت: تجارت نفت یک تجارت آزاد است و ما نیز به عنوان عضو اوپک حق داریم به دیگر اعضای اوپک به دلیل تولید بیش از سقف تعیین شده اعتراض کنیم و به رئیس اوپک نیز این مسئله را اعلام کردیم.
وی در ادامه تصریح کرد: به لحاظ فنی عربستان و دیگر کشورها در حال تولید حداکثری نفت هستند که چنین کاری قابل دوام نیست.

تشکیل کنسرسیوم سازندگان داخلی
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از سازندگان داخلی صنعت نفت گفت: در شورای سیاستگذاری ساخت داخل در وزارت نفت تأکید کرده‌ایم کنسرسیوم‌هایی از سازندگان تشکیل شود که الحمدالله تشکیل شده و باید از صندوق توسعه ملی کمک بگیرد.

قطع صادرات نفت به فرانسه و انگلیس؛ صادرات به یونان رسما قطع نشده است
وی با تأکید بر اینکه رسما صادرات نفت را به انگلیس و فرانسه قطع کرده‌ایم، گفت: صادرات نفت به بقیه کشورها ادامه دارد یا با مشکلات مالی مواجه هستیم اما ما منتظر خبرهای آینده هستیم و نحوه برخورد اروپا با ایران در رابطه با فروش نفت به اروپا تأثیر زیادی دارد.
وی به تمدید بعضی قراردادهای شرکت‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: باید برای ذخیره‌سازی استراتژیک نفت اقدام کنیم.
قاسمی اظهار داشت: ایران مشتریان زیادی برای نفت خود دارد و قراردادهای جدیدی نیز با مشتریان بسته شده و اگر اروپا نفت ایران را نبرد با قراردادهای جدید نفت صادر خواهیم کرد.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه اظهار نظر قبلی وی درباره عدم فروش نفت به اروپا گفت: صادرات به یونان را رسما قطع نکردیم اما آنها به ما بدهی دارند که در حال یافتن راهی برای پرداخت‌ آن هستند و به جز شل و شرکت‌های یونانی بقیه کشورهای اروپایی بدهی نفتی به ایران ندارند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم روند مذاکرات استانبول در بغداد گفت: همانطور که اعلام تحریم نفت ایران روی بازار جهانی نفت و قیمت‌ها تأثیر داشته ،اگر تحریم نفت ایران در اروپا لغو نشود این مسئله تأثیرات جدی در تأمین و امنیت انرژی جهان و اروپا خواهد داشت.

منتظر مذاکرات بغداد هستیم

وزیر نفت اضافه کرد: در چند ماه گذشته قیمت نفت هجده درصد افزایش یافته و امیدواریم مذاکرات بغداد نتیجه مثبت داشته باشد وگرنه تأثیرات جدی در بازار جهان خواهد گذاشت.
قاسمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیشرفت‌ فازهای در دست احداث پارس جنوبی اظهار داشت: ۱۹ فاز پارس جنوبی در حال ساخت توسط کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های ایرانی هستند، در بسیاری از فازها پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و حتی رکورد ساخت پالایشگاه گازی زده شده است.
وی با اشاره به رکورد ۵۲ماهه شرکت‌های خارجی مانند توتال در ساخت پالایشگاه‌های گازی گفت: در بعضی فازهای ایرانی پارس جنوبی با گذشت بیست ماه در پایان سال ۹۰ پالایشگاه قریب به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: هر فازی دو و نیم درصد پیشرفت فیزیکی در ماه نداشته باشد بخشی از کار آن از پیمانکار گرفته شده و به دیگر پیمانکاران محول می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی اظهار داشت: در حال تلاش برای افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میادین نفتی هستیم که به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد.
وی تأکید کرد: اگر اروپایی‌ها تحریم نفت ایران را لغو نکنند که امیدواریم در بغداد چنین کنند حتما صادرات نفت به اروپا را قطع خواهیم کرد.
پاسدار قاسمی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه امروز کیفیت سازندگان داخلی لااقل نسبت به سازندگان کشورهای شرقی مشکلی ندارد، گفت: این را در صنعت نفت پذیرفته‌ایم که از کالای داخلی با کیفیت پایین‌تر استفاده کنیم و سپس به افزایش کیفیت تجهیزات بپردازیم.
وی افزود: میدان‌های غرب کشور و همسایه با عراق نیز جزء محورهای اصلی توسعه‌ای صنعت نفت محسوب می‌شود و تا پایان سال خبرهای خوشی از اقدامات انجام شده در این میادین خواهیم شنید.
وی اضافه کرد: ژاپن در حال حاضر نفت را با حجم قراردادهای قبلی خود از ایران تحویل می‌گیرد و در صورتی که از ایران نفت نخرند نفت را به مشتریان دیگری خواهیم فروخت.

انتقال گاز به پاکستان از سال ۲۰۱۴
وی با بیان اینکه تا ۲۰۱۴ انتقال گاز به پاکستان آغاز خواهد شد، گفت: خط لوله انتقال گاز ایران به عراق توسط شرکت‌های ایرانی آغاز شده و از ایلام تا بغداد کشیده خواهد شد که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا هجده ماه آینده به پایان برسد؛ این خط لوله بیست میلیون متر مکعب گاز را به مقصد بغداد منتقل خواهد کرد.
وی از تشکیل کمیسیون سه جانبه ایران، عراق و سوریه برای انتقال گاز به مدیترانه خبر داد و گفت: به شرکت چینی فعال در فاز یازده پارس جنوبی وقت محدودی داده شده و اگر تا یک ماه آینده کار جدی را آغاز نکنند این پروژه از آنها گرفته خواهد شد.





جـــرس: 
مسئول واحد بازرسی و نظارت اداره کل ارشاد استان قم از امحای کتاب های غیرمجاز در استان قم خبر داد.
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از قم، مسئول واحد نظارت و بازرسی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اعلام این خبر اظهار داشت: طی بازرسی و بررسی های بعمل آمده توسط بازرسین اداره کل وانجام مراحل قانونی در برخورد با متخلفین در حوزه چاپ ونشر، تعداد ۶۳۸۶ جلد کتاب و خبر نامه غیرمجاز در این استان جمع آوری شد.
ماشاءالله سیرجانی در ادامه گفت: طبق نظر کمیسیون مربوط به تخلفات چاپخانه ها و ... امحای این کتاب ها به تصویب رسید و در دو مرحله خمیر شد.
هنوز از عناوین سیاسی و مذهبی کتب و خبرنامه های ادعایی خبری منتشر نشده است.




جـــرس: 
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از ما ایراد می گیرند که چرا مدام از احمدی‌نژاد انتقاد می کنید باید به این افراد گفت که ما با ملت و قانون اساسی عهد بسته‌ایم و نباید از ما خرده بگیرید.
به گزارش مهر احمد توکلی از ابتلای اقتصاد کشور به بیماری هلندی خبر داد و گفت: "اولین بودجه ای که احمدی نژاد در سال ۸۴ بست این موضوع (بیماری هلندی) دیده می شد از این رو بنده به همراه آقایان نادران و خوش چهره در جلسه ای که تیم اقتصادی دولت حضور داشتند شرکت کردیم و در آن جلسه من به موضوع بیماری هلندی پرداختم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: احمدی نژاد از سخنان من استقبال کرد اما در عین حال گفت: ما می توانیم با تدبیر و با مدیریت این موضوع را پیگیری کنیم. همچنین در آن جلسه داوودی معاون اول دولت نهم خطاب به بنده گفت: بهتر است که شما اعتماد کنید. که من قبول نکردم.
توکلی ادامه داد: این موضوع باعث آن شد که تورم از سال ۸۵ بالا رفت و الان نیز موضوع هدفمند کردن یارانه ها مطرح شده است.
گفتنی است، بیماری هلندی مفهوم اقتصادی است که نشان می دهد چگونه استفاده از درآمد منابع طبيعي(مثلاً درآمدهای نفتی) باعث افول در توليد مي‌شود. به این صورت که افزایش در منافع به دست آمده از منابع طبیعی (مانند نفت و گاز)به دلیل اینکه تبادل ارز را افزایش می دهد، تولید را در اقتصاد یک کشور کاهش می دهد.
توکلی همچنین با بیان اینکه دولت به صورت کامل نتوانست موضوع یارانه‌ها را دنبال کند افزود: آن قیمتی که باید به بخش تولید داده می شد داده نشد و این جای انتقاد دارد .
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: البته برخی مدام از ما ایراد می گیرند که چرا مدام از احمدی نژاد انتقاد می کنید باید به این افراد گفت که ما به ملت و قانون اساسی عهد بسته‌ایم آن جایی که باید از دولت پشتیبانی کنیم حتما این کار را می‌کنیم و انتقادات خود را نیز به موقع بیان می‌کنیم بنابراین نباید از ما خرده بگیرید.
توکلی افزود: اگر خدا بخواهد و وارد مجلس نهم شویم همین راه را ادامه خواهیم داد و هر جا لازم باشد نقد می کنیم و نقد را فراموش نمی کنیم.



هوای زنجان هم بحرانی شد/ گرد و غبار و زمین لرزه در دهلران

در حالی که استانهای جنوبی کشور در گیر گرد و غبار و ریزگرد هستند، کارشناس هوای اداره‌کل محیط‌ زیست استان با بحرانی اعلام کردن هوای امروز زنجان، گفت: شهروندان زنجانی حتی‌المقدور امروز را در خانه بگذرانند، در غیر این صورت به هنگام تردد در سطح شهر حتماً باید از ماسک استفاده کنند.
“علی اسدی”، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ذرات موجود در هوای امروز زنجان به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند وارد سیستم تنفسی افراد شده و مشکلات و بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی را به همراه داشته باشد، افزود: حتی‌المقدور خانواده‌ها باید امروز به هنگام خروج از منزل، کودکان و سالمندان را به خود همراهی نکنند.
وی با تأکید بر اینکه هوای امروز زنجان به شرایط بحرانی رسیده است، میزان ذرات هوا را که در وضعیت عادی ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، امروز ۸۱۲ میکروگرم بر مترمکعب دانست و تصریح کرد: این شرایط به گونه‌ای است که در ۲۴ ساعت آینده شاهد کاهش این ذرات و رسیدن آن به میزان ۲۲۸ میکروگرم بر مترمکعب خواهیم بود و این در حالی است که گردو و غبار از ساعت ۶ صبح امروز وارد استان شد.
در همین حال مردم شهرستان دهلران از شب گذشته به دلیل زمین لرزه های مکرر در بیرون از خانه ها به سر می برند ولی در این بین هوای آلوده و گرد و غبار نیز مردم را اذیت کرده و در حال حاضر نه می توانند در داخل خانه باشند نه بیرون خانه.
به گزارش مهر، طی دو روز گذشته شهرستان دهلران شاهد زمین لرزه های متوالی بوده و همین عامل باعث شده مردم شهرستان شبها و روزها را بیرون از خانه سپری کنند.
در این بین گرد و غبار باعث شد مردم در بیرون از خانه ها آسایش نداشته باشند و در حال حاضر زندگی مردم این شهرستان مختل شده است.
تعدادی از مردم شهرستان در داخل حیاط خانه های خود چادر زده اند و زندگی را در داخل این چادرها سپری می کنند ولی گرد و غبار به حدی شدت دارد که مردم گاهی از ترس زلزله، تنفس غبار را به زمین لرزه ترجیح می دهند و گاهی از شدت گرد و غبار ترس از زلزله را فراموش کرده و به خانه ها پناه می برند.



عکس / حلقه گل کارکنان شرکت واحد بر گردن ابراهیم مددی، فعال کارگری

کلمه :ابراهیم مددی عضو هیأت‌ مدیره و نایب ‌رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد پس از تحمل سه و نیم سال حبس آزاد شد. تعدادی از کارگران و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد برای اعلام همبستگی و تاکید بر خواست های کارگران شرکت واحد با پوشیدن لباس کار متحدالشکل شرکت واحد در مراسم استقبال حضور یافتند. سپس تعداد دیگری از کارگران و آشنایان نیز با در دست داشتن شاخه های گل سرخ در منزل ابراهیم مددی حاضر شدند و با شادباش و تبریک گل های خود را به وی تقدیم کردند.






دکترین تکذیب؛ نقدی بر رویکرد خبری وزارت خارجه در ارتباط با ماجرای استخر

دکتر محمد تقی کروبی
 خبر و اتهام تعدی جنسی کارشناس ارشد سفارت ایران در برازیلیا به چند دختر نوجوان در یک استخر شنا در رسانه های مختلف پوشش داده شد. اینکه این دیپلمات مرتکب چنین فعل مجرمانه ای شده یا خیر در صلاحیت من نیست و موضوع من در این نوشتار نمی باشد. آنچه موجب نگارش این چند خط شد رویه نگران کننده مسوولان کشور در حمایت مطلق از ماموران حکومتی اعم از انتظامی، اداری و سیاسی است که آرام آرام به یک اصل خدشه ناپذیر تبدیل شده است. در این راستا با توسل به “دکترین تکذیب” همواره اصل موضوع را پیش از رسیدگی ماهوی انکار و هاله ای از اطمینان برای متخلفان فراهم می کنند. این دکترین بنا به ارتباط مامور به مراکز قدرت امکان هر عمل غیر قانونی و نامشروع را به کارگزار مربوطه می دهد زیرا می داند که در صورت افشاء، افشا کنندگان “عامل بیگانه” و یا “مزدور استکبار” خوانده و مرتکب با یک جابجایی کوچک نه تنها رانده نمی شود بلکه ارتقای مقام یافته و به خدمت خود ادامه خواهد داد.
در موضوع اخیر سفارت جمهوری اسلامی بدون پرداختن به اینکه دیپلمات مذکور در استخر مختلط چه می کرده به تکذیب موضوع آزار جنسی پرداخته و مدعی سوء تفاهمی ناشی از تفاوت در رفتارهای فرهنگی شده است. سخنگوی وزارت خارجه نیز گزارش های مربوط به این آزار جنسی را بلافاصله تکذیب و مدعی نادرست بودن اصل خبر شد. استدلال مضحک سفارت نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه نزد افکار عمومی ابهاماتی نسبت به وضعیت کشور بوجود آورد. دقت کنید در اطلاعیه سفارت گفته می شود که سوء تفاهم موجود ناشی از تفاوت های فرهنگی است، بدین معنی که آری در فرهنگ ایران زمین لمس جنسی نوجوانان امری عادی و مرسوم است. نویسندگان اطلاعیه توجه نکردند که ادبیات انکار و ماست مالی ناشیانه که هدف به تبرئه یک فرد داشته یک کشور را در معرض اتهام غیر اخلاقی قرار داده است که با تمدن روز بشری هزاران سال فاصله دارد. مگر تعدی جنسی در ایران مرسوم و مقبول است که برای سرپوش برخبر مذکور، هویت ایرانی را ضایع می کنید.در قانون مجازات اسلامی و شریعت اسلامی اتفاقا این موضوع به جد مورد توجه قرار گرفته و در صورت اثبات، مرتکب مستحق تحمل مجازات است. طبیعی است که سفارت چنین هدفی نداشته اما فقدان درک مناسب از بار کلمات و تلاش در جهت سرپوش گذاشتن بر این موضوع موجب ابهامات بیشتری نسبت به تعالیم دینی و فرهنگ ایران زمین شده است.
به نظر نگارنده ریشه این اشتباه به رویکرد مقامات نظام بر می گردد که فکر می کنند افشاء این قبیل رسوایی ها موجب سرخوردگی و یاس مردم مسلمان می گردد، لذا باید بگویم در نظام الهی و اسلامی ما همه چیز بر وفق مراد است و آمر و مامور مصون از خطا و اشتباه هستند، و اگر روزی بر حسب شرایط مانند قتل های زنجیره ای پذیرفتیم که در سیستم حکومتی افرادی مرتکب جنایت و یا خیانت شدند، باید انگشت اتهام را متوجه موساد و سیا کرد که عوامل نفوذی آنان مرتکب چنین و چنان شدند. تخلف مامور و یا مامورین خواه با دستور آمر باشد و یا بدون آن در هر سیستم حکومتی اتفاق می افتد، مهم آن است که مقامات کشور چگونه با آن برخورد کنند. آیا دستگاه عدالت در محکمه ای صالح و مستقل و علنی به محاکمه متهمین مبادرت می کند؟ و آیا مردم بطور آزادانه و از طریق رسانه های آزاد در جریان رسیدگی قرار می گیرند؟ اگر چنین شود خواهیم دید که اطمینان و اعتماد به دستگاه قضا بوجود خواهد آمد. اما انکار موضوع و برخورد با افشاء کنندگان به جای متخلفان در دورانی که از آن بعنوان عصر اطلاعات نام برده می شود جز یاس و ناامیدی نسبت به حاکمان چیزی بدنبال نخواهد داشت.
شاید لازم باشد برای یاد آوری و درس از حوادث گذشته تنها به چند مورد اشاره شود:
• مرگ مشکوک مرحومه دکتر زهرا بنی یعقوب که در شب عید فطر از کنار نامزدش به اتهام واهی به نیروی انتظامی برده شد و فردا جنازه اش تحویل داده شد.
• ماجرای رسوایی سردار ارشد نیروی انتظامی در لانه فساد و اصرار فرمانده نیروی انتظامی بر نادرست بودن اتهام و خبر.
• مرگ مشکوک مرحومه زهرا کاظمی در زندان و مختومه کردن پرونده ای که هرگز گشوده نشد.
• ماجرای کهریزک و شهادت ۴ فرزند برومند این کشور و گماردن متهم ردیف اول آن جنایت در ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا!!! و چه بسا تامین اجتماعی. چه غم انگیز است که ناپاکی که دستش بر خون الوده بود بر خزانه ای نشانده و انتظار پاک دستی از او داشتن.
• بی توجهی به دردنامه های متعدد شکنجه شدگان حوادث پس از انتخابات و حمایت مطلق از بازجویانی که برای شکاندن و ستاندن اقرار های بی ارزش از بازداشت شدگان به شیوه های غیر انسانی مبادرت کرده اند.
• انتقام از کروبی بخاطر بیان آنچه که نباید می گفت. در پی نامه سرگشاده پدرم مرتبط با حوادث شرم آور و تکان دهنده در قبال تعدادی از جوانان، شاهد فحاشی آقایان احمد خاتمی، علم الهدی و … از تربیون نماز جمعه به ایشان بودیم. همواره از کروبی بعنوان یکی از ستون های انقلاب نام برده می شد اما وقتی او با نیت اصلاح و رسیدگی آنچه در جلسات متعدد از لسان قربانیان شنیده بود را نوشت، پاسخ نگرفت و سپس برای پیگیری منتشر کرد، هر تهمت و عمل خلاف قانون و شرع علیه اش مباح و لازم الاجرا شد. آری به جای محاکمه و مجازات مامورین متجاوز، طلب عفو از قربانیان و جبران خسارت از آنان و تقدیر از کروبی در زدودن این لکه ننگ از حاکمیت، بدوا قربانیان متهم و آواره شدند و سپس از کروبی انتقام ستانده شد و می شود. اگر مبنای حبس غیر قانونی ۱۵ ماه گذشته رهبران جنبش سبز را دعوت مشترک آنان از مردم در حمایت از قیام مردم تونس و مصر( ۲۵ بهمن ۸۹ ) بدانیم، نباید شاهد مجازات گزینشی باشیم. از مرداد سال گذشته تاکنون مجازاتی متفاوت از جمله نگهداری انفرادی در ساختمانی متفاوت از منزل، محرومیت از حق هواخوری، محرومیت از دسترسی به کتاب و روزنامه و …. نسبت به ایشان اعمال می شود. آیا تحمیل شرایط متفاوت و سختگیرانه به پدرم دلیلی جز افشای جنایات تکان دهنده بازداشتگاه ها دارد؟
اما راه حل:
موضوع به این سادگی را بغرنج نکنید زیرا برزیل و یا هر کشور دیگر (به استثنای سوریه و کره شمالی) ایران نیست تا بتوان با رسانه ها و شهروندان مطابق میل دستگاه حاکم رفتار کرد. بهتر است به جای انکار موضوع، بیانیه ای از سوی وزارت خارجه صادر شود و در آن تصریح شود موضوع دردست بررسی است و در صورت وجود شواهد معقول درتحقق چنین امری، مصونیت دیپلمات متخلف سلب و سیستم قضایی ایران به محاکمه متهم مبادرت خواهد کرد. مطابق کنوانسیون وین و قانون مزایای دیپلماتیک ۱۹۶۴ مصونیت دیپلماتیک قابل سلب است و این به معنای تبدیل تعهدی غیر قابل اعمال، به تعهدی قابل اعمال است و برای کشوری که خود را ام القرای جهان اسلام می داند چه بسا بهتر است پیش از انکه کشور پذیرنده اخراج دیپلمات خاطی که نزاکت بین المللی را رعایت نکرده بخواهد، راسا به این مهم اقدام و مراتب قضایی پرونده را به اطلاع قربانیان برساند.




گرانی‌های امروز در هیچ دولتی سابقه نداشته است

دبیر جامعه انجمن‌های اصناف بازار ضمن تاکید بر اینکه گرانی و گران فروشی دو مقوله جدا از هم است، اعلام کرد: امروز مسئله گرانی به آفت جامعه تبدیل شده که مسلما با برخورد تعزیراتی نمی‌توان به نتیجه‌ای دست یافت.
احمد کریمی اصفهانی با بیان این مطلب به ایلنا گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی افراد به دلیل عدم موفقیت خود در مدیریت و کنترل بازار مدام موضوع گران فروشی را در جامعه تلقین می‌کنند، این در حالی است که گرانی‌های حال حاضر ناشی از سوء مدیریت‌ها است.
وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت بخشی از گرانی‌ها ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است، عنوان کرد: اما این به معنای آن نیست که دیگر عوامل در این میان نقشی نداشته‌اند. تنظیم بازار با دو اهرم صادرات و واردات صورت می‌گیرد که استفاده از این ابزار‌ها توسط دولت به صورت موفقیت آمیز اجرایی نشده است.
کریمی اصفهانی ضمن تاکید بر اینکه دولت برای مدتی قیمت‌ها را در بازار‌‌ رها می‌کند و پس از چند وقت سعی می‌کند با ابزار تعزیراتی آن را کنترل کند، تصریح کرد: امروز دولتمردان باید صادقانه با مردم از وضعیت و واقعیات بازار صحبت کنند. باید گفت که گرانی‌های امروز در هیچ دولتی سابقه نداشته است، به عبارتی هیچ وقت سابقه نداشت که در خلال یک سال قیمت کالاهای اساسی و مصرفی نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یابد.
به گفته وی؛ دولت باید بداند که اگر بخواهد همچنان با ابزار تعزیراتی با گرانی‌ها برخورد کند، منجر به تشدید گرانی در بازار خواهد شد.
دبیر جامعه اصناف بازار خاطرنشان کرد: امروز تنها راهکار آن است که دولت با تکیه بر وظیفه خود یعنی سیاستگذاری، موضوع قیمت گذاری و تنظیم بازار را به تولیدکننده‌ها و تشکل‌های مربوطه واگذار کند.




جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای در تویسرکان

خبرگزاری هرانا - فرمانده نیروی انتظامی در شهرستان توپسرکان اعلام داشت در طرح جمع آوری ماهواره نیروهای انتظامی در این شهر ۱۹ دستگاه گیرنده ماهواره را ضبط کرده اند.
مظاهر کاظمی در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام داشت طرح جمع آوری ماهواره ها در این شهرستان ادامه دارد و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان تویسرکان در اجرای طرح جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای ۱۹ دستگاه از این تجهیزات را کشف و ضبط کردند.
طرح جمع آوری ماهواره ها که همواره برای ممانعت از گردش آزاد اطلاعات در ایران صورت می گیرد در پی استفاده نیروی انتظامی از جرثقیل برای ورود به منازل شهروندان مورد اعتراض قرار گرفته است.
سال گذشته در طرح جمع آوری ماهواره ها در شهر گرگان یک شهروند که با ماموران انتظامی درگیری لفظی داشت از پشت بام خانه اش پرتاب شده و در دم جانباخت.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  • بخشی از بند ۲۵ اعلامیه هزاره: آزادی رسانه ها برای اجرای نقش اساسی آنها و نیز حق مردم برای دسترسی به اطلاعات را تضمین کنیم .




مسعود ادیب،استاد دانشگاه در قم

خبرگزاری هرانا - تارنمای جرس از بازداشت یک استاد دانشگاه و فعال سیاسی در طی روز چهارشنبه در شهر قم داد.
بر اساس این گزارش مسعود ادیب، مسئول ستاد میرحسین موسوی در قم، اواخر هفته جاری بازداشت شد.
این روحانی که از مقلدان و شاگردان مرحوم آیت الله العظمی منتظری و استاد دانشگاه مفید قم است روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه جاری توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.
این گزارش می افزاید: ماموران اطلاعات با ورود به منزل این استاد دانشگاه و تفتیش منزل و وسایل، نامبرده را بازداشت کردند.
هنوز از علت دستگیری، محل بازداشت و همچنین وضعیت این روحانی حامی اطلاعی در دست نیست.



بازداشت محمدرضا روزخوش و رسول مقدم در تهران وکرج

خبرگزاری هرانا - کمیته گزارشگران حقوق بشر در خبری اعلام کرد محمدرضا روزخوش، وبلاگ‌نویس و رسول مقدم، از حامیان جنبش سبز در تهران و کرج بازداشت شده‌اند.
بر اساس این گزارش رسول مقدم، شامگاه یکشنبه در حال عزیمت به شهر کرج و حضور در محل خدمت سربازی خود توسط چند تن از ماموران امنیتی در مقابل منزلش بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی اسناد، مدارک و کامپیوتر شخصی‌اش، به محلی نامعلوم منتقل شد.
هم‌چنین محمدرضا روزخوش، نویسنده وبلاگ ندای درون روز دوشنبه در محل کار خود در کرج توسط سه مأمور لباس شخصی بازداشت شد.
این گزارش می افزاید: مأموران، شامگاه همان روز با مراجعه به منزل وی، ضمن برخورد بسیار بد با خانواده او، به تفتیش منزل پرداخته و بسیاری از اسناد، کامیپوتر و اموال شخصی‌اش را ضبط کرده کرده و او را به محل نامعلومی منتقل کردند.
محمدرضا روزخوش در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز، به مدت سه ماه در بازداشت بوده است.
در پایان این گزارش آمده است: هنوز از علت دستگیری، محل نگهداری بازداشت شدگان و طبعا از سرنوشت این دو بازداشتی اطلاعی در دست نیست.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.