۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

با توجه به این که نماینده های مجلس عموم رای خود را ناشی از مراوداتی می دانند که با مردم انجام می دهند معمولا محاسباتی در میزان رای خودشان و حوزه هایی که به آنها رای می دهند، می کنند و متاسفانه میزان مراوداتی هم که با مردم مناطق مختلف دارند، بسته به همین میزان رای است.
نوشته: دلبر توکلی
آیا شما تا کنون توانسته اید با نماینده شهر خود دیدار داشته باشد؟ آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ملاقات های مردمی گزینشی برخورد می کنند؟
بر اساس اصل 62 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می شوند تشکیل می شود و دوره نمایندگی مجلس چهار سال است.
این طور به نظر می رسد که دیدارهای عمومی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مردم حوزه انتخابیه خود، می باید یکی از کارهای روتین و اصلی اعضای خانه ملت باشد. چرا که این افراد با رای همین مردم توانسته اند به قوه مقننه راه پیدا کنند.
" احسان محرابی" خبرنگار پارلمانی، از مشاهداتش درخصوص مشکلات مردم برای ملاقات حضوری با نماینده شهر خود، گفت:« هر روز می توان تعداد زیادی از مردم را سرگردان در مقابل درهای ورودی مجلس دید. مردمی که از مناطق محروم و شهرستان ها بدون وقت قبلی و هماهنگی با نماینده مورد نظر، به تهران می آیند در مقابل درهای ورودی مجلس سرگردانند، چرا که ورود به مجلس نیاز به هماهنگی های لازم دارد و هر مراجعه کننده ای نمی تواند براحتی وارد مجلس شود.»
این خبرنگار پارلمانی در ادامه گفت:«نمایندگان مجلس بنا به مراوداتی که برای اخذ رای در حوزه انتخاباتی خود دارند افراد را گزینشی ملاقات می کنند، به طور مثال در شهرستان ها میزان رای معلم ها برای نمایندگان حائز اهمیت است و چون بیشترین اعتصاب ها طی چند سال گذشته از سوی معلمان حق التدریسی صورت گرفت ، نمایندگان مجلس سعی می کنند که مطالبات آنان را پاسخگو باشند.»
او با اشاره به این که ملاقات های مردمی ترتیب مشخصی ندارد گفت:«در مجلس جایی تحت عنوان ملاقات مردمی وجود دارد اما ملاقات های مردمی ترتیب مشخصی ندارند، یعنی ممکن است یک نماینده در دوره چهار سال نمایندگی خود به هیچ وجه ملاقات مردمی نداشته باشد و ملزم به این امر نیست.»
"محرابی" همچنین با اشاره به این که ملاقات مردمی در آئین نامه مجلس پیش بینی نشده است گفت:« با توجه به این که نماینده های مجلس عموم رای خود را ناشی از مراوداتی می دانند که با مردم انجام می دهند معمولا محاسباتی در میزان رای خودشان و حوزه هایی که به آنها رای می دهند، می کنند و متاسفانه میزان مراوداتی هم که با مردم مناطق مختلف دارند، بسته به همین میزان رای است.»
"محرابی" در پاسخ به این که آیا کسانی که موفق به انجام دیداربا نماینده شهر خود می شوند مشکلات شان مرتفع می شود؟ گفت:« مشکل این است که مراجعات خیلی هم کار ساز نیست. یعنی دستگاه های اجرایی خیلی ترتیب اثری به نامه هایی که نمایندگان می فرستند نمی دهند و نمایندگان هم از نظر ساختاری قدرت پیگریی ندارند فقط در موارد خاص پیگیری می کنند، که آن هم باز می گردد به این که آن فرد چقدر می تواند رای برای شان بیاورد. ممکن است در طول یک ملاقات مردمی تا 50 نفر به یک نماینده مراجعه کنندف اما آن نماینده، تنها نامه دو یا سه مراجعه کننده را بنا به مناسباتی که دارد به طور جدی پیگیری می کند.»
 


سفر اسماعیل هنیه به قطر، بحرین و ایران و دیدار خالد مشعل با پادشاه ارد ن

اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس-تصویر آرشیوی

نوشتۀ فواد روستائی
در فردای دیدار خالد مشعل، رهبر سیاسی سازمان اسلام گرای حماس، با پادشاه اردن، اسماعیل هنیه- نخست وزیر دولت حماس در نوار غزه- راهی مصر شد تا از آن جا به قطر و سپس به بحرین و جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در نوار غزه، امروز برای سفری به امیر نشین قطر راهی فرودگاه العریش در مصر شد.
اسماعیل هنیه پس از دیدار از قطر و گفتگو با رهبران این امیر نشین، برای دیدار و گفتگو با رهبران بحرین و جمهوری اسلامی ایران راهی این دو کشور خواهد شد.
هیأتی از بلند پایگان سازمان اسلام گرای حماس در این سفر اسماعیل هنیه را همراهی می کنند که در آن میان می توان به یوسف رزق، مشاور سیاسی او، اشاره کرد.
دو تن از مقامات حماس که اخیراً در جریان مبادلۀ زندانیان فلسطینی با گیلاد شالیت- سرباز اسرائیلی- آزاد شده اند از دیگر همراهان هنیه در سفر به قطر، بحرین و جمهوری اسلامی هستند.
اسماعیل هنیه اخیراًٌ از کشورهای تونس، مصرسودان و ترکیه نیز دیده کرده است.
یک روز پیش از عزیمت اسماعیل هنیه به مصر برای سفر به قطر، بحرین و جمهوری اسلامی ایران، خالد مشعل، رئیس شاخۀ سیاسی حماس، که در سال ١٩٩٩ از اردن اخراج شده بود، به همراه ولیعهد قطر به امان، پایتخت اردن رفت و با ملک عبدالله دوم- پادشاه این کشور- دیدار و گفتگو کرد.
کادر رهبری حماس پس از اخراج شدن از اردن در سال ١٩٩٩ در کشور سوریه مستقر شده بود.
یکی از رهبران حماس با یادآوری این که سفر خالد مشعل به اردن پیش از رویدادهای سوریه طرح ریزی شده بود افزود گفتگوهای دیروز مشعل با پادشاه اردن با رویدادهای سوریه در ارتباط نبود.
خالد مشعل ابراز امیدواری کرد که دیدارش با پادشاه اردن به گشوده شدن برگ های دیگری در دفتر روابط حماس و اردن منجر شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز از امان، دولت اردن آماده است خانواده های رهبران حماس را که اکثراًٌ تابعیت این کشور را دارند در خاک خود بپذیرد اما هیچگونه فعالیت سیاسی این سازمان در خاک خود را تحمل نخواهد کرد.
سرانجام این که عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، در گفتگوئی با خبرنگاران احتمال گشایش دفتر نمایندگی حماس در آنکارا را منتفی ندانست.
عبدالله گل گفت ترکیه یکی از مدافعان مهم پروندۀ فلسطین است و حماس یک تشکل فلسطینی پر اهمیت است که در انتخابات شرکت کرده و به پیروزی رسیده است.





مخالفت اپوزیسیون سوریه با هرگونه مذاکره با رژیم پیش از استعفای بشار اسد

برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه

نوشتۀ فواد روستائی
از نظر برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه، اگر مسکو واقعاً خواهان حل بحران سوریه از راه های مسالمت آمیز است باید بپذیرد که کناره گیری بشار اسد امری الزامی است چرا که قاتل ملتی نمی تواند آن ملت را در گذار به سوی دموکراسی رهبری کند.

برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه، امروز تأکید کرد که تا زمانی که بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور، از قدرت کناره گیری نکرده است مذاکره ای با رژیم در کار نخواهد بود.
برهان غلیون در واکنش به بیانیۀ امروز وزارت امورخارجۀ روسیه مبنی بر موافقت رژیم سوریه با انجام گفتگوهای غیر رسمی با اپوزیسیون در مسکو، گفت استعفای بشار اسد شرط هر گونه مذاکره برای گذار به یک دولت دموکراتیک در سوریه است.
برهان غلیون افزود پافشاری روسیه برای نگه داشتن بشار اسد در قدرت "واقع گریزی" است.
از نظر رئیس شورای ملی سوریه، اگر مسکو واقعاً خواهان حل بحران سوریه از راه های مسالمت آمیز است باید بپذیرد که کناره گیری بشار اسد امری الزامی است چرا که قاتل ملتی نمی تواند آن ملت را در گذار به سوی دموکراسی رهبری کند.
رئیس شورای ملی سوریه در عین حال ابراز اطمینان کرد که مذاکرات فردا در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سوریه با موفقیت همراه خواهد بود.
روسیه که از متحدان دیرین سوریه است از پشتیبانی از قطعنامه ای که به وسیلۀ کشورهای اروپائی و اتحادیۀ عرب به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است خودداری کرده است. در این قطعنامه از بشار اسد خواسته شده است که قدرت را به یکی از معاونان خود بسپارد.
مسکو نیز به نوبۀ خود قطعنامه ای را پیشنهاد کرده است که در آن اپوزیسیون و رژیم سوریه به یکسان مسئول خونریزی ها معرفی شده اند. دیدگاهی که غربی ها با آن مخالفند.
قرار است وزیران امورخارجۀ فرانسه و انگلیس برای پشتیبانی از قطعنامۀ پیشنهادی اروپا و اتحادیۀ عرب در نشست فردا (سه شنبه) در شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک شرکت کنند.




سازمان همکاری اسلامی از شورای امنیت خواهان حفاظت از غیرنظامیان در سوریه شد

نوشتۀ واسع محسن
اکمل الدین احسان اوغلو، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی
سازمان همکاری اسلامی از شورای سازمان ملل متحد در خواست کرد از غیرنظامیان سوریه در برابر ادامه ‏خشونتها از سوی رژیم بشار اسد حفاظت کند. در همین حال گزارش شده است که بعد از نبرد های سنگین چند ‏روزه میان ارتش سوریه و مخالفان مسلح رژیم در حومه های شرقی و شمالی دمشق، نیروهای دولتی کنترل ‏دوباره این مناطق را بدست گرفته اند.‏

گفتگو با امیر طاهری، تحلیلگر مسایل خاور میانه
30/01/2012 by واسع محسن
اکمل الدین احسان اوغلو، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی که سوریه نیز عضو آن است، امروز دوشنبه با ‏انتشار بیانیه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد " با حفاظت از غیرنظامیان سوریه و ‏اقدامات لازم برای پایان دادن به خونریزی ها، مسئولیتهای خود را ادا کند."‏
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه، بالاگیری بحران در سوریه را که بگفته او همه روزه دهها ‏کشته و قربانی غیرنظامی از خود برجای میگذارد "غیرقابل پذیرش" توصیف کرده و گفت " دیگر نمیتوان ‏در برابر آن خاموشی اختیار کرد." ‏
دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود تاکید کرد که سازمان تحت رهبری او از پیشنهاد اتحادیه ‏عرب مبنی بر انتقال مسالمت آمیزو تدریجی قدرت از سوی بشار اسد حمایت می کند.‏
انتقاد ازادامه خشونتها و کشتار غیرنظامیان در سوریه از سوی سازمان همکاری اسلامی در حالی صورت ‏میگیرد که تنها روز یکشنبه گذشته دستکم 66 تن در درگیریها میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح رژیم در ‏حومه شرقی و شمالی دمشق، پایتخت سوریه، کشته شدند.‏
خبرگزاری فرانسه از قول منابع وابسته به مخالفان رژیم سوریه گزارش داد که نیروهای دولتی بعد از چندین ‏روز نبرد سنگین با مخالفان مسلح، اکنون کنترل حومه شرقی دمشق را دوباره بدست گرفته اند.‏
بگفته مخالفان ارتش آزاد سوریه تصمیم گرفته است بصورت تاکتیکی خود را از این نواحی کنار بکشد.‏
سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است نیروهای دولتی وارد شهرک رانکوس در شمال دمشق گردیده اند ‏و همزمان با آن شهرک های سقبا و حاموریه در شرق پایتخت را مورد حمله قرار داده و سعی دارند کنترل ‏آن را بدست بگیرند. پیش تر گزارش شده بود که ارتش سوریه وارد شهرک سقبا شده است.‏





«اگر من جای آقایان موسوی و کروبی بودم ترجیح می دادم در بازداشت خانگی باشم. بازداشت رهبران جنبش سبز به نفعشان بود. اگر حکومت آن‌ها را بازداشت نمی‌کرد از سطح رهبران سیاسی به دو فعال سیاسی تقلیل پیدا می‌کردند.» این اظهارنظری است از رضا علیجانی که محمدعلی توفیقی و محمدرضا یزدان‌پناه در مخالفت با او می‌گویند به حصر رفتن آن‌ها به نفع حاکمیت بوده و باعث بروز ضعف و دوشقه شدن جنبش سبز شده است.
نوشته: رضا ولی‌زاده
بازداشت خانگی آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان در آستانۀ یک سالگی است.
حصر آن‌ها از کجا آغاز شد؟
سال گذشته میرحسین موسوی و مهدی کروبی از مردم دعوت کردند تا روز ۲۵ بهمن برای اعلام همبستگی با انقلابیون مصر و تونس در یک راهپیمایی شرکت کنند و آن راهپیمایی به تظاهراتی علیه حاکمیت جمهوری اسلامی تبدیل شد.
حصر خانگی موسوی و کروبی هم از‌‌ همان روز ۲۵ بهمن آغاز شد.
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز در خطبه‌های نماز جمعه از قوه قضاییه خواست تا تمامی ارتباط آن‌ها را با مردم قطع کنند.
در تاریخ ۹ اسفند سایت کلمه اعلام کرد میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همچنین همسران ایشان یعنی زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگیر شده‌ و به زندان حشمتیه تهران منتقل شده‌اند.
اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوۀ قضاییه این خبر را تکذیب کرد. و البته بعد‌ها سایت کلمه و مشاوران رهبران جنبش سبز هم این خبر را تکذیب کردند.
شورای هماهنگی راه سبز امید هم از مردم دعوت کرده بود تا روز دهم اسفند به خیابان‌ها بیایند و به ادامۀ حصر خانگی رهبران جنبش و همسرانشان اعتراض کنند. مردم هم به غیر از تهران در برخی شهر‌ها به خیابان آمدند اما حضور آن‌ها با سرکوب نیروهای امنیتی روبه رو شد.
اکنون حصر خانگی رهبران جنبش در حالی به سالگرد خود نزدیک می‌شود که یک تماس نا‌شناس با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از تصمیم برای شیمی درمانی آن‌ها خبر می‌دهد.
در آخرین واکنش به حصر خانگی میرحسین موسوی، کروبی و همسرانشان ۳۹ زندانی سیاسی در بیانیه‌ای از مردم خواسته‌اند تا از هیچ کوششی برای پیگیری آزادی رهبران محبوس جنبش سبز در بهمن ماه جاری دریغ نکنند.
در این بخش از میزگرد زمینه‌ها و زمانه‌ها بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز و همسرانشان را در یک سال گذشته با آقایان رضا علیجانی، روزنامه نگار، پژوهشگر و تحلیل گر سیاسی، محمدعلی توفیقی روزنامه نگار و عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و محمدرضا یزدان پناه، روزنامه نگار، بررسی کردیم.
بعد از حصر آقایان کروبی و موسوی برخی سایت های وابسته به حاکمیت تیتر زدند: «موسوی و کروبی دستگیر شدند اما ایران قیامت نشد» میهمان میزگرد هم به همین پرسش پاسخ دادند: چرا بعد از دستگیری رهبران جنبش ایران قیامت نشد؟
رضا علیجانی، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و فعال ملی مذهبی در پاسخ به این پرسش گفت: «بازداشت رهبران جنبش سبز در مقطعی صورت گرفت که جنبش به سمت یک حالت قفل شدگی داشت پیش می رفت و به دوران افول خود نزدیک می شد. اگر این حصر خانگی قبل تر اتفاق می افتاد می با واکنش های بسیاری مواجه می شد. این حصر را نباید به صورت جداگانه بلکه باید در فرایند کل جنبش باید تحلیل بکنیم و آن را در قالب سوال کلی تری با این عنوان تحلیل کنیم که: چرا جنبش سبز به نتیجه نرسید؟ یا چرا فعالیت خیابانی جنبش از حالت خطی به نقطه چین تبدیل شد؟»
محمدعلی توفیقی، عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مشاور اسبق استاندار کردستان نیز معتقد است: هوشمندی و تبدیر حاکمیت توانست جنبش را دچار سکون و زمین گیری کند و هم موضوع بازداشت رهبران را با خبررسانی نادرست و تحریف شده مشمول مرور زمان و فراموشی کند. اگر دقت کنید حتی حاکمیت امروز نپذیرفته که رهبران جنبش را بازداشت کرده و ادعا می کند رهبران جنبش خودشان خواسته اند تا برای محافظت آن ها را در شرایط ویژه ای قرار دهیم.»
محمدرضا یزدان پناه، روزنامه‌نگار فعال در سایت روزآنلاین دربارۀ علت شکل نگرفتن اعتراض های جدی در قبال بازداشت خانگی آقایان موسوی و کروبی گفت: «وقتی مأموران امنیتی داشتند دور منزل آقای موسوی دیوار می کشیدند، مردم معترض چند خیابان آن طرف تر با عدۀ دیگری از مأموران امنیتی درگیر بودند. این خود شاید نمادی از بی هدفی تجمع های خیابانی جنبش سبز به ویژه پس از روز قدس بود. تجمع هایی که هیچ استراتژی و هدف مشخصی نداشت و شکل نگرفتن اعتراض‌های بزرگ در قبال بازداشت آقایان موسوی و کروبی را هم باید در همین چاچوب نقص در رهبری و طراحی استراتژی اعتراض های خیابانی دید.»
اما نبود رهبران جنبش سبز و قطع ارتباط آن ها در یک سال گذشته چه تأثیری بر روند فعالیت جنبش گذاشت؟ آیا این تأثیر منفی بود؟
رضا علیجانی در پاسخ به این پرسش توضیح داد: «از یک منظر حتی فکر می کنم این حصر به نفع رهبران جنبش سبز بود. در شرایطی که یک جنبش روبه افول است، رهبر آن در سطح یک فعال سیاسی تقلیل می یابد که در چنین شرایطی زندان برای او بهتر از زمانی است که آزاد است و کاری هم نمی تواند انجام بدهد. به لحاظ وجودی و آرامش درونی یک فعال سیاسی اکتیو که به ویژه در جایگاه رهبری یک جریان قرار گرفته باشد اگر کاری در بیرون نتواند انجام بدهد زندان برای او بهتر از آزادی است. اگر حاکمیت، رهبران جنبش را در حصر قرار نمی داد در درازمدت (نه در کوتاه مدت) تصمیم هوشمندانه تری بود ورهبران جنبش رفته رفته از سطح رهبر به یک شخصیت و چهرۀ سیاسی تبدیل می شدند، یعنی همان روندی که آقای خاتمی طی کرد.»
علیجانی ادامه داد: «اما به نظرم با در حصر قرار دادند حکومت کمک بزرگی به آقای موسوی و کروبی کرد. اما ضربه ای که به جنبش سبز وارد کرد این بود که حرکت جنبش داشت از حالت خطی به حالت نقطه چینی تبدیل می شد. اگر این رهبران در حصر نبودند می توانستند سر بزنگاه ها یک تنگلر و انگیزشی برای جنبش ایجاد کنند. این که این انگیزش ها تا چه حد موثر بود و فایده داشت را نمی توان با قاطعیت گفت. آیا همان مشکلی که بعدا شورای هماهنگی با آن مواجه شد که فراخوان به تظاهرات می داد و استقبالی صورت نمی گرفت آیا برای آقایان موسوی و کروبی هم به وجود می آمد نکته ای است که نمی توان با قاطعیت در مورد آن نظر داد.»
این فعال ملی مذهبی تأکید کرد: «قطعا شأن و جایگاه و رابطۀ عاطفی رهبران جنبش سبز با بدنۀ جنبش متفاوت از شورای هماهنگی راه سبز امید است که بیشتر در قامت یک حزب عمل کرده و در قامت یک شورای هماهنگی یا جبهه موفق نبوده است. شاید آقای موسوی و کروبی هم خیلی سرنوشت متفاوتی پیدا نمی کردند. از این منظر فکر می کنم در حصر قرار دادن رهبران جنبش سبز بیشتر به ضرر حاکمیت بود تا آقایان موسوی و کروبی. حتی اگر جنبه های اجتماعی آثار حصر رهبران جنبش را کنار بگذاریم به لحاظ آرامش روانی و اخلاقی من اگر جای آقای موسوی و کروبی بودم دوست داشتم همین اتفاق برایم بیفتد؟»
محمدعلی توفیقی برخلاف رضا علیجانی معتقد است: «به نظر من بازداشت رهبران بیشتر به نفع جمهوری اسلامی و به نفع تداوم استبداد و حفظ وضعیت موجود بوده است. رهبران جنبش اگر در حصر قرار نمی گرفتند و ارتباطشان با بدنۀ اجتماع قطع نمی شد قطعا رابطۀ بهتری از آن چه امروز از طریق شورای هماهنگی و نمایندگان رسمی آن ها، با بدنۀ جامعه دارند می داشتند. حاکمیت به خاطر تأثیر و نفوذ آن ها بر شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور به حصرشان دست زد. آن ها را حصر کرده چون می خواهد انتخابات دیگری برگزار کند. حضور آقایان کروبی و موسوی می توانست نقشۀ حاکمیت را برای برگزاری یک انتخابات فرمایشی دیگر برهم زند. امروز باید از آن هایی که بیرون هستند و ادعای رهبری جنبش را دارند پرسید که چه کرده اند و چه می توانسته اند بکنند؟»
یزدان پناه نیز در اظهار نظری نزدیک به محمدعلی توفیقی گفت: «برای پاسخ به این سوال باید ابتدا پرسید آقایان موسوی و کروبی در عمل به عنوان رهبران جنبش سبز مشغول چه کاری بودند؟ آن ها رسما در مقابل قدرت مرکزی و رهبر ایران ایستاده بودند و این می توانست برای مشروعیت چنین قدرت مطلقه ای خطرناک باشد. از آن جا که آقایان کروبی و موسوی تمامی مطالبات اقشار رادیکالتر جنبش را نمایندگی نمی کردند اما به واسطۀ ایستادن در مقابل شخص آقای خامنه ای موفق شده بودند حمایت کلیت جنبش سبز و حتی اپوزیسیون قدیمی خارج از ایران را هم به دست بیاورند.»
او اضافه کرد: «حکومت و نهاد یا فردی که حصر آقایان کروبی و موسوی را طراحی کرده بود از قرار معلوم می دانست در نبود آقایان موسوی و کروبی افراد و گروه هایی میدان دار جنبش سبز می شوند که به شکل بالقوه و تاریخی توانایی دو شقه کردن جنبش سبز را داشتند. افرادی که گفتمان جنبش اصلاح طلبی را نمایندگی می کردند واساسا عملکرد آن ها کمترین هماهنگی و سنخیت را با کلیت جنبش سبز و موضع و عملکرد آقایان کروبی و موسوی داشت. این اتفاق در بلندمدت نه تنها توانست انرژی جنبشی معترضان را کاملا محدود کند بلکه در نهایت باعث شد در غیاب آقایان کروبی و موسوی کسانی به عنوان نمایندگان جنبش مطرح شوند که از ابتدا سنخیتی با جنبش سبز و مطالبات مشخص آن نداشتند.»
اما در نبود رهبران جنبش سبز عملکرد شورای هماهنگی راه سبز امید، مشاوران آقایان موسوی و کروبی و همچنین دیگر افرادی که نقش نمایندگان گفتمان سیاسی رهبران جنبش سبز را نمایندگی می کردند در یک سال گذشته چگونه بود؟ آیا کارنامۀ کاری آن ها قابل دفاع است؟
رضا علیجانی در پاسخ به این پرسش توضیح داد: «شورای هماهنگی در قالب یک حزب در حدی که الان در کشور انرژی جنبشی وجود دارد عملکردش در همان حد بوده و موفق بوده؛ اما در قالب جنبش متکثر سبز و شورای هماهنگی که باید جبهه ای عمل کند موفق نبوده است و این برمی گردد به آن رهبری جنبش از سوی آقایان موسوی و کروبی. به نظر من جنبش یک حرکتی بود که کمتر دارای رهبری بود و آقای کروبی و موسوی همیشه پشت سر جنبش حرکت می کردند نه جلوی جنبش.»
علیجانی افزود: «به تعبیر یکی از رهبران سیاسی کشور که از نزدیکان آقای موسوی و کروبی است آقای موسوی مانند یک نقاش پست مدرن می خواست عمل کند که می خواست رنگ را روی تابلو بپاشد و خودش رنگ بگیرد، خودش طرح بگیرد و نگاه پست مدرنی به سیاست داشت. در حالی که جامعۀ ما یک جامعۀ در حال گذار بود. در جامعه ای که نهاد حزبی و صنفی و اتحادیه های شغلی و کاری نداریم، بحث شبکه های افقی مانند بحث های پست مدرنی است که وارد جامعه ای می شود که به لحاظ تشکیلاتی عقب مانده و در حال گذار است.»
این روزنامه نگار با تأکید بر این که نقص مدیریتی در سطح رهبری جنبش از آغاز وجود داشته گفت: «همین نقص به شورای هماهنگی و کسان دیگری که ادعای رهبری جنبش را دارند منتقل شد که اصلی ترین ایراد آن یک رهبری پسینی است.»
محمدعلی توفیقی نیز پاسخ داد: «شورای هماهنگی راه سبز امید، تنها بخشی از جنبش سبز است و نمی توانیم جنبش را به این شورا محدود کنیم. متأسفانه شورا از زمانی که به وجود آمده نه تعریف آن مشخص است و نه اعضای آن و وقتی تشکیلاتی است که از یک عملکرد شفاف برخوردار نیست نمی توانیم به سادگی آن را نقد کنیم. اما اگر بپرسیم توانسته اند گفتمان رهبران جنبش سبز را نمایندگی کنند یا خیر؟ به نظرم باید پاسخ داد: خیر! در سازماندهی تجمع های مردمی برای اعتراض به رهبران جنبش هم ناموفق بوده اما توانسته در سطح بین المللی گفتمان آقای موسوی وکروبی را مطرح کنند.»
محمدرضا یزدان پناه هم در پاسخ به پرسش مطرح شده گفت: «قبل از انتخابات یک همکاری خوب بین آقایان کروبی و موسوی وجود داشت که تا پیش از حصر ادامه داشت اما بعد از حصر آن ها، مجموعه هایی که مواضع این دو را نمایندگی می کردند می توان گفت رابطه شان تقریبا قطع شد. این رابطه ای که الان بین اقای امیرارجمند به عنوان مشاور آقای موسوی و آقای مجتبی واحدی به عنوان مشاور مهدی کروبی وجود دارد نمونۀ روشنی است که می توان گفت اساسا هیچ رابطه ای میان آن ها وجود ندارد .»
او تأکید کرد: «جنبش سبز جنبشی بود که تئوری ناپاک خودی و غیرخودی را به شکل گسترده ای در میان اهالی آن از بین برد؛ اما متأسفم که پس از حصر که نگاه همه جانبه و وسیع رهبران جنبش را از روی جنبش برداشت، تئوری خودی و غیرخودی به فضای سیاسی و رسانه ای و به میان بدنۀ جنبش سبز بازگشت.»




هاشمی رفسنجانی و مخالفین وی درحکومت

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
یک نماینده مجلس اسلامی می گوید، تا زمانیکه هاشمی رفسنجانی به صحنه سیاسی بازنگردد، ومثلاً اقامه نمازجمعه نکند بحران سیاسی اخیرتمام شدنی نیست.

گفتگو با نیما راشدان
30/01/2012 by رحمت قاسم بیگلو
علی مطهری می افزاید نقطه نظرات هاشمی رفسنجانی عادلانه و واقع بینانه است.
ازسوی دیگر، بخشی از جناح های حکومت اسلامی ازجمله نزدیکان به دولت دهم، هاشمی رفسنجانی را یکی ازپشتیبانان مهم جناح های اصلاح طلب می دانند. آیت الله خامنه در دو سال اخیربدون نام بردن مستقیم از هاشمی وی را به عنوان عضوی از"خواص" موردانتقاد های پی درپی قرارداده است.
دریک گفت وگوی تلفنی با نیما راشدان ازوی پرسیدم درسطح رهبری ایران این تشتت درآراء و عقاید معتقدین به حفظ نظام وولایت فقیه را چگونه باید توضیح داد. نیما راشدان یکی از شناخته ترین تحلیگران سلسله مراتب حکومتی درایران است.





ادامه بازدید هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی ازایران

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
هرمان ناكارتس، رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمیهیئت بلندپایه آژانس بین المللی انرژی اتمی که به ایران سفرکرده است، امروز نیزبه دیدارو گفت و گو با مقامات اتمی ایران ادامه داد.

گفتگو با سعید محمودی
30/01/2012 by رحمت قاسم بیگلو
این هیئت که روز شنبه وارد ایران شده است، قراربوده طی سه روز اقامت درایران، پرسش های پاسخ داده نشده ایران به موارد گوناگون هدف های برنامه های اتمی خود، را با مسئولین این کشورمطرح نماید.
ایران می گوید، اماده است درمورد پاسخ به پرسش ها واعتماد سازی درمورد صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود با آژانس همکاری نماید.
علی اکبرصالحی، وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی، که دراتیوپی به سرمی بُرد، با استقبال ازسفر هیئت اتمی به ایران گفت: نسبت به نتایج این سفر خوشبین است. وی گفت همکاری های ایران با آژانس خوب بوده است.
صالحی افزود: ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد.

وزیرامور خارجه ایران، باردیگر خواستار آغازمذاکرات میان ایران و پنج به علاوه یک شد و گفت: سعید جلیلی رئیس هیئت مذاکره کننده ایران به زودی به نامه دو ماه پیش خانم اشتون پاسخ خواهد داد.
سخنگوی خانم اشتون اخیراً ضمن درخواست ازایران برای پاسخ دادن به نامه خانم اشتون، تاکید کرد بود که مذاکرات با ایران داران معنا بوده و بدون پیش شرط باشد.
وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی پس از بازگشت به تهران نیز گفت: مدت اقامت هیئت بین المللی درایران سه روزتعیین شده است، ولی درصورت لزوم ایران آماده است مدت اقامت هیئت را تمدید نماید، تا به همه پرسش های باقی مانده پاسخ داده شود.
وی گفته است که به نتایج این دور مذاکرات خوشبین است.
درباره سفراین هیئت به ایران، گفت وگوئی انجام داده شده با دکترسعید محمودی استادروابط بین الملل درسوئد.





بحران بیکاری و بدهی های یونان محور نشست مذاکرات کشورهای اروپائی

نشست رهبران کشورهای اروپائی با تمرکز مذاکرات بر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، بعدازظهر امروز دوشنبه در بروکسل آغاز شد.

این نخستین نشست سران اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی است.
رئیس اتحادیه اروپا، هرمن ون رامپی، در آغاز این نشست گفت: هدف از گردهمائی رهبران اروپا، بهبود بخشیدن به زندگی تمامی اعضای این اتحادیه است.
برپایه آخرین گزارشها، نرخ بیکاری در کشورهای اتحادیه اروپا بالغ بر 23 میلیون نفر برآورد شده است. کارشناسان معتقدند در صورت کاهش بیشتر بودجه ی کشورهای اروپائی، این کشورها با افزایش شمار بیکاران موجه خواهند شد.
به رغم امیدواریهای تازه نسبت به نشست امروز رهبران اروپا و تثبیت نسبی ارزش یورو، واحد پول اروپائی، در آستانه این نشست در بازارهای جهانی، پیچیده شدن مذاکرات برسر کاهش بدهی یونان بار دیگر بر نگرانیها افزوده است.
وزیر اقتصاد یونان، در واکنش به پیشنهاد آلمان مبنی بر نظارت این اتحادیه بر مالیات و تصمیم گیری برای نحوه پرداخت ها در این کشور، این پیشنهاد را رد کرد.
وزیر اقتصاد آلمان پیشنهاد کرده بود که یک نماینده از اتحادیه اروپا با برخورداری از حق وتو و نظارت گسترده برتصمیم گیریهای اقتصادی در یونان تعیین شود تا روند بازپرداخت بدهی های این کشور تضمین شود.
نشست رهبران اروپائی در حالی در بروکسل برگزار می شود که بخشهائی از این شهر امروز بدلیل اعتصاب عمومی به حالت فلج درآمد.
 





مخالفت اپوزیسیون سوریه با هرگونه مذاکره با رژیم پیش از استعفای بشار اسد

برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه نوشتۀ فواد روستائی
از نظر برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه، اگر مسکو واقعاً خواهان حل بحران سوریه از راه های مسالمت آمیز است باید بپذیرد که کناره گیری بشار اسد امری الزامی است چرا که قاتل ملتی نمی تواند آن ملت را در گذار به سوی دموکراسی رهبری کند.

برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه، امروز تأکید کرد که تا زمانی که بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور، از قدرت کناره گیری نکرده است مذاکره ای با رژیم در کار نخواهد بود.
برهان غلیون در واکنش به بیانیۀ امروز وزارت امورخارجۀ روسیه مبنی بر موافقت رژیم سوریه با انجام گفتگوهای غیر رسمی با اپوزیسیون در مسکو، گفت استعفای بشار اسد شرط هر گونه مذاکره برای گذار به یک دولت دموکراتیک در سوریه است.
برهان غلیون افزود پافشاری روسیه برای نگه داشتن بشار اسد در قدرت "واقع گریزی" است.
از نظر رئیس شورای ملی سوریه، اگر مسکو واقعاً خواهان حل بحران سوریه از راه های مسالمت آمیز است باید بپذیرد که کناره گیری بشار اسد امری الزامی است چرا که قاتل ملتی نمی تواند آن ملت را در گذار به سوی دموکراسی رهبری کند.
رئیس شورای ملی سوریه در عین حال ابراز اطمینان کرد که مذاکرات فردا در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سوریه با موفقیت همراه خواهد بود.
روسیه که از متحدان دیرین سوریه است از پشتیبانی از قطعنامه ای که به وسیلۀ کشورهای اروپائی و اتحادیۀ عرب به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است خودداری کرده است. در این قطعنامه از بشار اسد خواسته شده است که قدرت را به یکی از معاونان خود بسپارد.
مسکو نیز به نوبۀ خود قطعنامه ای را پیشنهاد کرده است که در آن اپوزیسیون و رژیم سوریه به یکسان مسئول خونریزی ها معرفی شده اند. دیدگاهی که غربی ها با آن مخالفند.
قرار است وزیران امورخارجۀ فرانسه و انگلیس برای پشتیبانی از قطعنامۀ پیشنهادی اروپا و اتحادیۀ عرب در نشست فردا (سه شنبه) در شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک شرکت کنند.





اخبار روز - گزارش دریافتی: نیروهای اداره اطلاعات در روزهای گذشته تعدادی از شهروندان عرب در شهرهای شوش و حمیدیه را بازداشت کردند.
شاهدان عینی و فعالان حقوق بشر از شهرستان شوش گزارش داده اند که به دلیل تشدید فضای امنیتی در شهر شوش دانیال، تعدادی از جوانان در محله های دوار، احمدآباد، خضیره و روستاهای مسیر کعب در حاشیه شوش دانیال اقدام به تظاهرات شبانه کرده بودند.
در این دوره از تظاهرات های شبانه و شعار نویسی بر ضد رژیم، فرمانداری شوش اقدام به منع رفت و آمدهای شبانه کرده و در سطح شهر حکومت نظامی اعلام می کند.
شاهدان عینی می گویند پس از اعلام حکومت نظامی تعدادی از شهروندان دستگیر و روانه بازداشت گاه های اداره اطلاعات شدند. عاشور دبات و فرزند او عادل (۲۰ ساله) از ساکنان محله دوار، حمید کعبی (۲۱ ساله) از ساکنین روستای کعب احمد مولا، جاسم کعبی و فرزندان او خدیجه و محمد، احمد دبات، سجاد کعبی، احمد زغیبی (۲۱ ساله)، عثمان زغیبی، جاسم کعبی و تمام اعضای خانواده ایشان، مهدی خسرجی، امیر صرخی، جعفر کعبی، کاظم دبات، جعجع چنانی، مرتضی موسوی، فیصل دبات، کریم کعبی، عدنان زغیبی، مسلم مزرعاوی، مهدی نواصری، حسن نواصری، علی کنانی و ابراهیم حیدری تنها افرادی هستند که اسامی آنها پس از بازداشت منتشر شده است. فعالان حقوق بشر در شوش معتقدند که شمار دستگیر شدگان بیش از این تعداد است.
شاهدان عینی از شوش گزارش می دهند که در حال حاضر حکومت نظامی شبانه در این شهر پایان یافته اما سایه نیروهای امنیتی و لباس شخصی در همه جای شهر وجود دارد و نوعی خفقان شدید به بار آورده است.
همزمان با این موج از دستگیریهای بی رویه در شوش ٣ تن از شهروندان عرب درشهر حمیدیه (۲۵کیلومتری غرب اهواز) نیز بازداشت وبه مکان های مجهول منتقل شده اند.
عدنان ساعدی به همراه برادر او و یکی از همسایگان آنها که هر سه جوان هستند بازداشت شدگان شهر حمیدیه هستند. پیش از این نیز غالب منابی هنرمند و خواننده اهل حمیدیه و برادر او حسن منابی دبیر تاریخ دبیرستان های اهواز بازداشت شده بودند.
موج دستگیری فعالان حقوق بشر و هنرمندان عرب بیش از گذشته فراگیر شده است.در این میان فعالان حقوق بشری خواستار توجه جدی سازمان های حقوق بشر و مطبوعات و سایت های اپوزیسیون ایرانی به پدیده سرکوب و بازداشت های دسته جمعی و اتهام سازی نیروهای اطلاعاتی بر ضد جوانان عرب هستند.




سرتیپ کمال هادیان فر، رئیس پلیس فضای تولید و اطلاعات ایران( فتا) از انهدام شبکه ای موسوم به " پاف و داف" با ۲۷ هزار عضو درشبکه اجتماعی فیس بوک خبر داده است.
خبرگزاری مهر به نقل از آقای هادیان فر گفته است :" شبکه پاف و داف با ایجاد بی انگیزگی در میان جوانان و ترویج فحشا و فساد میان آنها توانسته بود، ۲۷ هزار نفرعضو در این رابطه کسب کند."
به گفته رئیس پلیس فتا، در جریان این عملیات عوامل اصلی این باند شامل ۲ مرد و ۲ زن شناسایی و دستگیر شدند.



"مدت ماموریت هیات آژانس سه روز است که در صورت تمایل آنها، قابل تمدید است."
وزیر امور خارجه ایران گفته است که هیات اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، در صورت تمایل می‌تواند مدت زمان ماموریت خود را تمدید کند.
خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گزارش داده است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه ترکیه‌ای "تی‌آرتی" گفته است: "به نتایج سفر هیات عالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار خوش‌بین هستم.
او اضافه کرده است: "مدت ماموریت هیات آژانس سه روز است که در صورت تمایل آنها، قابل تمدید است."
آقای صالحی همچنین از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست تا در قبال ایران "سیاست تعامل را جایگزین تحریم‌ها کنند."
تیم شش‌نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه، نهم بهمن (۲۹ ژانویه)، وارد تهران شد و برای سه روز در این کشور خواهد بود.
این هیات متشکل از بازرسان ارشد و مقامات رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحت ریاست هرمان نکائرتس، بازرس ارشد این آژانس، به تهران رفته است.
از زمان ورود این هیات به تهران، گزارشی درباره فعالیت اعضای آن منتشر نشده است. مشخص نیست که آنها با کدام یک از مقامات رسمی ایران دیدار می‌کنند و حتی تایید نشده است که آیا آنها به بازدید و بازرسی از تاسیساتی که ظن آن می‌رفت فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای در آنها انجام شده باشد، رفته‌اند یا نه.
سفر هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در شرایطی انجام شد که تنش بین ایران و کشورهای غربی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شدت یافته بود.
فشارها بر ایران از ماه نوامبر و به دنبال انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک این کشور بیشتر شده است. در این گزارش آمده بود که ایران به اقداماتی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای دست زده است.
مقامات رسمی ایران این گزارش را رد کرده‌اند.
در عین حال، جیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، نهم ژانویه (۱۹ دی)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این آژانس می‌تواند تایید کند که ایران تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را در تاسیسات غنی‌سازی فردو شروع کرده است.
کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه‌های هسته‌ای خود را در راستای دستیابی به تسلیحات اتمی پیش می‌برد، ولی این کشور همواره تاکید دارد که این فعالیت‌ها با اهدافی صلح‌جویانه و در چارچوب معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) انجام می‌شود.




اسرائیل و فلسطینیان یکدیگر را مسئول شکست مذاکرات می‌دانند

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، (راست) و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل

در حالی که غرب و نهادهای بین‌المللی در تلاش‌اند تا مذاکرات صلح خاورمیانه از سر گرفته شود، اسرائیل و فلسطینیان یکدیگر را مسئول نبود پیشرفت در مذاکرات مقدماتی می‌‌نامند. دبیرکل سازمان ملل هم امروز به خاورمیانه سفر می‌کند.

در آستانه سفر بان کی مون٬ دبیر کل سازمان ملل متحد، به خاورمیانه که هدف آن تلاش برای احیای مذاکرات صلح اعلام شده است٬ هر یک از مقامات فلسطینی و اسرائیلی علت ناکامی مذاکرات را نتیجه شیوه عملکرد دیگری می‌دانند. انتظار می‌رود بان کی مون امروز دوشنبه (۳۰ ژانویه / ۱۰ بهمن) به خاورمیانه سفر کند.
مقامات دولت اسرائیل و رهبران فلسطینی روز گذشته یکدیگر را بخاطر بن‌بستی که در دور جدید تلاش‌ها برای استقرار صلح بوجود آمده سرزنش کردند. این سوال اکنون وجود دارد که آیا گفت‌وگوهای صلح در حالی که تنها چند هفته از شروع آن گذشته است٬ ادامه خواهد یافت.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین٬ اسرائیل را متهم کرد به اینکه طرحی که به طور دقیق مرزها را تعیین کند و به مسئله امنیت بپردازد ارائه نکرد و بدین صورت در ادامه مذاکرات خلل ایجاد کرد. نخست‌وزیر اسرائیل٬ بنیامین نتانیاهو٬ نیز گفت فلسطین «حتی بحث درباره نیازهای امنیتی اسرائیل را رد کرد».
در طول ماه‌های گذشته هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی مذاکرات صلح را به واسطه ‌کشور اردن و به علت فشار از سوی آمریکا٬ سازمان ملل٬ اتحادیه اروپا و روسیه ادامه داده‌اند. هدف مذاکرات یافتن فرمولی برای از سر گرفتن مذاکرات رسمی صلح  و نتیجه‌گیری از آن تا پایان سال ۲۰۱۲ است.

فلسطینی‌ها: «مسئله مرزها و امنیت روشن نیست»
فلسطینیان می‌گویند مهلت سه ماهه‌ای که دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی تعیین کردند و آغاز آن از انتهای اکتبر بود٬ هفته گذشته خاتمه یافته است. با این‌همه محمود عباس تحت فشار شدیدی قرار دارد تا بر سر میز مذاکره باقی بماند. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که او مسئول شکست این دور از مذاکرات شناخته شود. چنین چیزی، آن هم در موقعیتی که وی در پی به رسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی جامعه بین‌المللی‌ست، می‌تواند زیان‌بار باشد.
به گزارش آسوشیتدپرس، محمود عباس عدم طرح پیشنهاد مشخص از سوی اسرائیل درباره مرزها و امنیت را باعث بسته شدن پرونده این دور مذاکرات در امان٬ پایتخت اردن٬ می‌داند. اما اسرائیل می‌گوید که خواهان ادامه گفتگو و نتیجه‌گیری از آن تا پایان سال میلادی است.
نتانیاهو روز گذشته تاکید کرد که فلسطینی‌ها همکاری لازم را در مورد مذاکرات صلح انجام نمی‌دهند.  وی با این‌همه افزود: «امیدوارم فلسطین به سر عقل آید و به مذاکرات ادامه دهیم تا جایی که بتوانیم مذاکراتی جدی را انجام دهیم.»
عباس نیز البته تاکید کرده است که به هر مذاکره جدی‌ای که به پایه‌گذاری کشور فلسطین و پایتخت آن اورشلیم شرقی بیانجامد٬ همواره متعهد باقی خواهد ماند. اورشلیم شرقی جزو سرزمین‌هایی‌ست که اسرائیل از زمان جنگ ۱۹۶۷ آن‌ها را اشغال کرده است. عباس می‌گوید بر سر آن میز مذاکره‌ نخواهد نشست که قرار است بر اساس آن مالکیت اورشلیم شرقی و ۹۰ درصد از کرانه باختری رود اردن به اسرائیل سپرده شود.
با به بن‌بست رسیدن مذاکرات صلح٬ زمان دیگری برای انجام گفت‌وگوهای آینده تعیین نشده است. مذاکرات مستقیم میان فلسطینیان و اسرائیل از سپتامبر ۲۰۱۰ متوقف شده است. فلسطینیان شرط شروع مذاکرات جدید را پایان دادن به عملیات خانه‌سازی از سوی اسرائیل در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری رود اردن اعلام کرده‌اند.
اکنون نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی نظیر بریتانیا و آلمان در تلاشند تا به از سرگیری مذاکرات صلح در خاورمیانه کمک کنند. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، روز یکشنبه (۹ بهمن / ۲۹ ژانویه) سفر چندروزه خود به خاورمیانه را آغاز کرد. قرار است وی به اسرائیل و مناطق زیر کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین برود و با نمایندگان آن‌ها گفت‌و‌گو کرده، خواستار آغاز مذاکرات صلح میان دو طرف شود.



پیکارهای مسلحانه در حومه دمشق ادامه دارد

نیروهای شورشی «ارتش آزاد سوریه»

نبرد میان نیروهای امنیتی سوریه و نظامیان متمرد متشکل در «ارتش آزاد سوریه» در حومه‌ی پایتخت همچنان ادامه دارد. شورشیان «ارتش آزاد سوریه» اعلام کردند که پس از یک عقب‌نشینی تاکتیکی، حملات را از سر گرفته‌اند.

روز دوشنبه (۳۰ ژانویه/۱۰ بهمن) نبردهای سنگین میان ارتش سوریه و شورشیانی که خود را «ارتش آزاد سوریه» می‌نامند، در حومه‌ی دمشق همچنان ادامه یافت. یک روز پیش‌تر نیروهای طرفدار بشار اسد توانستند با توپخانه و سلاح‌های سنگین نیروهای شورشی را عقب برانند. آنان بدین منظور با ۵۰ تانک وارد نبرد شده بودند.
به گفته‌ی نیروهای اپوزیسیون، این درگیری‌ها شماری قربانی گرفت که از تعداد دقیق آن اطلاعی در دست نیست. داده‌ها در این باره بسیار متناقض است.

«ارتش آزاد سوریه» اعلام کرد که به دلایل تاکتیکی عقب‌نشینی کرده و نیروهای آن روز دوشنبه حملات خود را به ارتش سوریه از سرگرفته‌اند. آنان در این حملات از تاکتیک ضربات سوزنی و پراکنده استفاده می‌کنند. شورشیان عمدتا نیروهای متمرد ارتش سوریه هستند که از رژیم بشار اسد روی گردانده و به مخالفان پیوسته‌اند.

روز دوشنبه همچنین یکی از لوله‌های انتقال گاز سوریه در نزدیکی مرز لبنان منفجر شد. خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که این انفجار توسط "یک گروه تروریستی" انجام گرفته است.


فشار اتحادیه‌ی عرب به شورای امنیت

اتحادیه‌ی عرب که به دلیل ادامه‌ی پیکارها، ماموریت ناظران خود را در سوریه ناتمام گذاشته است، اینک به شورای امنیت سازمان ملل فشار می‌آورد که برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه اقدام کند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه‌ی عرب و شیخ حمد بن‌جاسم آل‌ثانی، نخست وزیر قطر در نیویورک تلاش می‌کنند مواضع سخت روسیه و چین در شورای امنیت را معتدل‌تر کنند. این دو قدرت دارای حق وتو تا کنون از صدور قطعنامه ‌در محکومیت سرکوب اپوزیسیون سوریه توسط رژیم بشار اسد جلوگیری کرده‌اند. هر دو کشور تحریم اقتصادی و تسلیحاتی سوریه را نیز رد می‌کنند.

در مقابل کشورهای غربی از ابتکارات اتحادیه‌ی عرب پشتیبانی می‌کنند. به گفته‌ی سخنگوی آلن ژوپه، وزیر خارجه‌ی فرانسه، قرار است وی روز سه‌شنبه از شورای امنیت بخواهد که به مسئولیت خود در قبال سوریه عمل کند، زیرا رژیم سوریه همواره ابعاد جنایت علیه بشریت را گسترش می‌بخشد.

دولت بریتانیا نیز در لندن اعلام کرد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه‌ی این‌کشور از موضع اتحادیه‌ی عرب در سازمان ملل پشتیبانی می‌کند.
پیکارها در حومه دمشق ادامه دارد
سیاست وقت‌گذرانی روسیه

در مقابل به نظر می‌رسد که روسیه مشغول سیاست وقت‌گذرانی است. گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه‌ی روسیه گفت، شورای امنیت نخست باید سخنان ناظران اتحادیه‌ی عرب را بشنود. تازه پس از آن می‌توان بحثی اساسی درباره‌ی سوریه انجام داد.

افزون بر آن، مسکو ایده‌ی میانجی‌گری میان رژیم اسد و مخالفان را نیز به میان کشیده است. به‌گفته وزارت خارجه‌ی روسیه دولت سوریه آمادگی خود را برای چنین مذاکراتی اعلام کرده، ولی ظاهرا در این زمینه از اپوزیسیون سوریه نظرخواهی نشده است. عبدلباسط صدا، عضو شورای اجرایی اپوزیسیون سوریه گفت، تاکنون از طرف روسیه دعوتی رسمی برای مذاکرات صورت نگرفته است.

وی افزود، حتا اگر چنین اقدامی صورت گیرد، فقط تلاشی خواهد بود برای تاثیرگذاری بر شورای امنیت سازمان ملل. به گفته‌ی این عضو بلندپایه‌ی شورای اپوزیسیون سوریه، موضع این شورا تغییری نکرده است و گفت‌وگویی با بشار اسد انجام نخواهد گرفت.

عبدالباسط صدا در حال حاضر در نیویورک به‌سر می‌برد تا از تلاش‌های اتحادیه‌ی عرب در سازمان ملل پشتیبانی کند.


سخنان صالحی درباره‌ی سوریه‌

جمهوری اسلامی ایران نیز که از متحدان نزدیک بشار اسد است، خواستار فرصت دادن به او برای انجام اصلاحات در سوریه شد. علی اکبر صالحی که برای شرکت در اجلاس اتحادیه‌ی آفریقا به آدیس آبابا رفته است روز یکشنبه (۲۹ ژانویه) گفت، باید به سوریه این فرصت را داد که اصلاحات را در درون خود انجام دهد.

صالحی ضمن هشدار درباره‌ی کمک‌های احتمالی خارجی به معترضان سوریه، تاکید کرد که بشار اسد وعده‌ی برگزاری رفراندوم درباره‌ی قانون اساسی را داده است، ولی برخی کشورها سعی دارند مانع از انجام این اصلاحات شوند.

وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی این سخنان را در شرایطی بر زبان می‌آورد که خود جمهوری اسلامی بارها متهم شده است در سرکوب مخالفان به رژیم بشار اسد کمک می‌کند. به‌گزارش سازمان ملل، در جریان ناآرامی‌های سیاسی ده ماه گذشته در سوریه، دست‌کم ۵۴۰۰ تن جان باخته‌اند.



نوشداروی بانکی اثر نکرد ؛ تب تند ارز و طلا

هفته گذشته بانک مرکزی ایران با اعلام سیاست‌های جدید پولی تلاش کرد نرخ ارزهای خارجی و سکه را کنترل کند اما بازار ارز و طلا در ایران همچنان دستخوش نوسان‌های شدید است.

روز دوشنبه ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) دلار آمریکا با ۵۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل به قیمت ۱۸۸۰ تومان معامله شد. این در حالی است که هفته گذشته سیاست یکسان‌سازی قیمت‌ها از سوی بانک مرکزی اعلام شد. بر اساس این تصمیم قرار بود ارز با نرخ یکسان ۱۲۲۶ تومان معامله شود.
محمود بهمنی ‌رییس بانک مرکزی روز چهارشنبه ۵ بهمن اعلام کرد که دلار ۱۱۲۹ تومانی با ۹۷ تومان افزایش تنها با یک نرخ ارائه خواهد شد. وی افزود همه صرافی‌ها موظف‌اند ارز را با قیمت مصوب بانک مرکزی معامله کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، صرافی‌های رسمی بر روی تابلوهای خود قیمت خرید و فروش دلار را به ترتیب ۱۲۲۶ و ۱۲۳۸ تومان درج کرده‌اند، اما از معامله با این قیمت خودداری می‌کنند. آن‌ها دلار را با قیمت آزاد (در حدود ۱۸۸۰ تومان) در اختیار خریداران قرار می‌دهند.
قیمت سکه طلا نیز که هفته گذشته با چند صد هزار تومان کاهش به ۶۸۰ هزار تومان رسید، بار دیگر افزایش یافت. سکه بهار آزادی طرح قدیم امروز در بازار تهران ۸۵۵ هزار تومان معامله شد.
سیاستی که شکست خورد ؛ خطر در کمین مسکن
قیمت دلار پس از چند روز کاهش بار دیگر روند صعودی به خود گرفتبه نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره بانکی و تک نرخی کردن قیمت ارز در کنار تهدیدهای امنیتی دلالان و صرافی‌ها، تنها برای چند روز توانست تب تند بازار سکه و ارز ایران را کاهش دهد.
خبرگزاری مهر نوشته است که "عدم نظارت بانک مرکزی بر بازار و سودجویی دلالان" می‌تواند در بازار موثر باشد، اما به باور کارشناسان اقتصادی ریشه مشکلات در جای دیگری است.
شرایط نا مناسب اقتصادی، نا امنی سرمایه‌گذاری در بورس و صنایع مولد، تورم مالی و کاهش ارزش سرمایه، در کنار افزایش تحریم‌های بین‌المللی، از مهمترین دلایل کاهش ارزش پول ملی ایران ارزیابی می‌شود.
در این شرایط صاحبان سرمایه‌های در گردش بازار طلا و ارز را پر بازده و امن‌تر از سایر زمینه‌های سرمایه‌گذاری قلمداد می‌کنند. در همین حال برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که بازار مسکن نیز به زودی شاهد افزایش قیمت‌ها خواهد بود.
بر اساس این ارزیابی‌ها، در صورت تداوم جو امنیتی و افزایش برخورد‌ها با فعالان بازار طلا و ارز، این احتمال وجود دارد که سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن سرازیر شود و افزایش چشمگیر قیمت‌ها را در این رشته به‌دنبال داشته باشد.




جمعیت ژاپن تا سال۲۰۶۰ نصف می‌شود

توکیو، پایتخت ژاپن

جمعیت ژاپن تا سال ۲۰۶۰ به نصف می‌رسد و متوسط طول عمر بیش از ۴ سال افزایش خواهد یافت. این روند به معنای جامعه‌ای پیر است که برای تامین هزینه‌های رو به صعود خدمات اجتماعی باری فزاینده بر دوش نسل جوان می‌گذارد.

جمعیت جهان در سال ۲۰۱۱ به رقم بی‌سابقه ۷ میلیارد نفر رسیده است. نرخ رشد جمعیت جهانیان همچنان رو به افزایش است و به پیش‌‌بینی سازمان ملل متحد، تا پایان سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر و تا پایان قرن حاضر به بیش از ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید.
اما این انفجار جمعیت در همه‌مناطق جهان یکسان نیست. در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته جمعیت حتی سیری نزولی را طی می‌‌کند. در ژاپن، این روند شتابناک‌تر خواهد بود.
ژاپن در حال حاضر با حدود ۱۲۸ میلیون نفر دهمین کشور پرجمعیت جهان است. اما به پیش‌بینی وزارت بهداشت و امور اجتماعی ژاپن، این کشور در ۵۰ سال آینده یک‌سوم جمعیت خود را از دست خواهد داد.
بر اساس گزارشی که روز دوشنبه (۳۰ ژانویه/۱۰ بهمن) از سوی این وزارت‌خانه در توکیو منتشر شد،‌جمعیت ژاپن تا سال ۲۰۶۰ به ۸۷ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.
در همین حال شمار افراد بالای ۶۵ سال در این کشور۴۰ درصد افزایش می‌یابد  و به حدود دو برابر تعداد کنونی خواهد رسید. در عوض شمار افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال که از توانایی کار کردن برخودار هستند، به حدود نیمی از میزان فعلی سقوط خواهد کرد.
نتیجه طبیعی این روند آن است که برای ثبات سیستم تأمین اجتماعی در آینده نسل جوان ناچار از تحمل فشار بیشتری خواهد بود.
پیامدهای اقتصادی روند نزولی جمعیت

پیامدهای اقتصادی روند نزولی جمعیت را از هم‌اکنون نیز می‌توان در ژاپن دید. یوشی‌هیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده است، به منظور جبران افزایش هزینه‌های خدمات اجتماعی، مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر ۵ درصد است، تا اکتبر ۲۰۱۵ دو برابر خواهد شد.
هزینه خدمات اجتماعی ژاپن سالانه حدود ۱۰ میلیارد یورو افزایش می‌یابد و با توجه به این‌که میزان بدهی‌های ژاپن در حال حاضر بیش از دو برابر تولید ناخالص ملی سالانه است مشکلات حاصل از این روند عظیم خواهد بود.
وزارت بهداشت و امور اجتماعی ژاپن اعلام کرده است تا سال ۲۰۴۸ جمعیت این کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون خواهد شد و تا سال ۲۰۶۰ این رقم ۱۳ میلیون دیگر کاهش خواهد یافت.
بر همین اساس، جمعیت زیر ۱۵ سال ژاپن به بیش از نصف یعنی حدود ۸ میلیون کاهش پیدا خواهد کرد، در حالی که جمعیت  بالای ۶۵ سال ۱۸ درصد افزایش می‌یابد و به ۳۵ میلیون نفر می‌رسد که معادل حدود ۴۰ درصد کل جمعیت است. افراد بالای ۶۵ سال در سال ۲۰۱۰ تنها حدود ۲۳ درصد جمعیت ژاپن را تشکیل می‌دادند.
علل کاهش جمعیت و افزایش سالمندان
براساس آمارهای بین‌المللی، در حال حاضر میانگین زاد‌وولد در جهان سالانه ۵ / ۲ نفر در برابر هر صد نفر است. این رقم در سال ۲۰۱۰ در ژاپن ۳۹ / ۱ درصد بوده و در سال ۲۰۶۰ به ۳۵ / ۱ درصد تنزل خواهد کرد.
اما دلیل پیر شدن سریع جامعه ژاپن بالا رفتن دائمی متوسط طول عمر ساکنان این کشور است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، میانگین طول عمر مردم ژاپن تا سال ۲۰۶۰ بیش از ۴ سال افزایش خواهد یافت.
در آن زمان طول عمر متوسط مردان ۸۴ سال و طول عمر متوسط زنان حدود ۹۱ سال خواهد بود.
روندی که در ژاپن مشاهده می‌شود، در اغلب کشورهای صنعتی دیگر نیز قابل ملاحظه است. آلمان نیز از جمله کشورهایی است که جمعیت آن رو به کاهش است، در حالی که تعداد سالمندان آن همواره بیشتر می‌شود.





کتابخانه‌ای به وزن ۱۷۰ گرم را در کیف‌تان جا دهید

حدود ۳ هزار کتاب را می‌توان در یک کتاب‌خوان الکترونیکی جا داد

کتاب الکترونیکی، یک فایل مانند فایل موسیقی است و با دستگاهی به نام "کتاب‌خوان" خوانده می‌شود. در اروپا چند ناشر، برای اولین بار کتاب‌های فارسی الکترونیکی منتشر می‌کنند؛ مهمترین آنها، "نشر ناکجا" است.

انتشار کتاب الکترونیکی در دنیا از اواخر دهه هشتاد میلادی شروع شد و با گذشت زمان روز به روز جایگاه‌اش مستحکم‌ترمی‌شود. هر چند درآمریکا و کانادا این پدیده بسیاربا استقبال مواجه شده، اما در اروپا این مسئله هنوز جا‌نیفتاده‌ و با اما و اگرهایی روبرو است.
طبق آما‌رهایی که  در سال ۲۰۱۱ توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان منتشر شد، در میان آلمانی‌های اهل مطالعه انتشار کتاب الکترونیکی در مقایسه با دو سال قبل هنوز با محبوبیت چندانی مواجه نشده و رشد چندانی نداشته‌است.

برای قشرکتابخوان آلمانی، مسائل زیست‌محیطی و قیمت ارزان‌تر کتاب‌های الکترونیکی نسبت به کتاب‌های کاغذی، ازمهمترین مزایای انتخاب کتاب الکترونیکی است. اما این قشر همچنان ترجیح می‌دهد که کتاب‌های خود را در قفسه کتابخانه نگاه دارد. حدود ۳۵ درصد از انتشارات آلمانی، به صورت جدی تولید کتاب‌های الکترونیکی را در برنامه خود دارند. اما کتاب‌های علمی و تخصصی در این میان از بیشترین سهم برخوردارند.   
 
بشنوید: گفت‌وگو با تینوش نظم‌جو، مدیر انتشارات ناکجا

جایگاه ایران


در ایران اما اوضاع به گونه دیگری است؛ البته اگر هنوز بتوان از کتاب الکترونیکی با معیار‌های  استاندارد جهانی  سخنی به میان آورد.


فارسی زبانان کتابخوان، کتاب الکترونیکی را به واسطه سانسور می‌شناسند. جملاتی از قبیل "دانلود مجانی کتاب های سانسور شده"‌، "کتابخانه مجازی" و فایل های پی دی اف یا اسکن شده‌ای  که قانونی یا غیرقانونی در اینترنت قرار گرفته‌اند. اما آیا می‌توان چنین فایل‌هایی را، کتاب الکترونیکی نامید؟ تا به حال چند نفرازما توانسته چنین فایل‌هایی را تا انتها  دنبال کند و بخواند؟
نشر ناکجا در پاریس، اولین عرضه‌کننده کتاب‌های الکترونیکی فارسی زباناگر چه میان جوانان و بین ناشرین صحبت‌هایی از کتاب الکترونیکی می‌شود، اما هنوز این مقوله جدی گرفته نشده و جایگاهی ندارد. دستگاه‌های کتاب‌خوان هنوز در ایران رایج نشده‌اند، اما مانند تمام دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید، راه خود را باز می‌کنند و همه‌گیر می‌شوند.
در چند سال اخیر، چندین ناشر درخارج ازکشوراقدام به تولید کتاب‌های الکترونیکی فارسی کرده‌اند و نویسندگانی که کتابشان با مانع سانسور و سد وزارت ارشاد برخورد کرده‌اند، کتاب‌های خود را یا به صورت مجانی در اینترنت گذاشته‌اند (خود- نشر) یا در خارج از کشور چاپ کرده‌اند. خواننده‌ای که در دنیای امروز با ترافیک رسانه‌ها و خبر‌ها و انبوه  کتاب‌های آن‌لاین مجانی مواجه‌ است با چه رغبتی و به چه پشتوانه‌ای این کتاب‌ها را تهیه می‌کند؟ آیا این کالای فرهنگی درچنین قالبی جدی گرفته می شود؟


کتاب خوان‌ها یا "ای بوک ریدر‌ها"

بسیاری از خواننده‌ها، خرید کتاب از طریق اینترنت و یا حتی سفارش دادن کتاب از طریق آمازون را با مقوله کتاب‌های الکترونیکی اشتباه می‌گیرند. مسئله مهم این است که کتاب الکترونیکی ویژگی خاص خود را دارد و فقط درقالب "کتاب‌خوان" است که معنی پیدا می‌کند. بازار این دستگاه‌ها امروزه بسیارداغ است و روزبه روز، مدل‌ها و مارک‌های  جدیدی ازآن روانه بازارمی‌شود. معروف‌ترین آن‌ها کتاب‌خوان الکترونیکی "کیندل"  متعلق به شرکت آمازون است.

 کتاب الکترونیکی در واقع یک فایل کامپیوتری است، مانند یک فایل موسیقی یا فیلم که با فرمت‎‌های مختلفی جهت استفاده در دستگاه‎های گوناگون(ریدرها) ارائه می‎‌شوند. به‎عنوان مثال می‌توان از فرمت azw در ریدرهای کیندل و lrf و lrx نام برد که در ریدرهای سونی قابل استفاده‎اند. از عمومی‌ترین فرمت‎ها نیز می‎توان به ePub اشاره کرد که در بیشتر ریدرها قابل انتقال و خواندن است.
با استفاده از نرم‎افزارهای خاص امکان تبدیل این فرمت‎ها به فرمت دیگر وجود دارد. اما همه این‎ها بستگی به سطح دسترسی "drm" دارد. drm یا Digital Rights Management فرایندی است که دسترسی به یک‎سری از قابلیت‎های خاص در فایل را محدود می‎کند. این محدودیت جهت حمایت از حقوق مولف ایجاد می‌شود که جلوگیری از تکثیر غیرقانونی آثار، یکی از آن‌هاست.


عرضه کتاب‌های فارسی در خارج از کشور

یکی از انتشاراتی که درچند سال اخیر فعال بوده، شرکت "H & S Media" است که در سال ۲۰۰۲ در انگلستان ثبت شده و کتاب‌ها، مجلات  و موسیقی‌های ایرانی را در شرکت ‌آمازون و آی‌تونز برای فروش می‌گذارد و تا به حال چند جلد کتاب فارسی را به صورت کتاب الکترونیکی منتشرکرده است.
مسئول شرکت H & S Media  می‌گوید: «این شرکت در واقع یک شرکت خدماتی است و کار بر اساس درخواست مخاطب چاپ می‌شود و مخاطب ما ایرانیان خارج از کشورهستند چون عملا هم از لحاظ پستی وهم سیستم پرداخت هیچ امکاناتی برای ایرانیان داخل کشور وجود ندارد و از این لحاظ نمی‌توان گفت که کارما تاثیری در بازارکتاب در ایران دارد. در زمینه انتشارکتاب ما به دو صورت عمل می‌کنیم یا با ناشرین فارسی زبان خارج از کشورهمکاری داریم یا مستقیم با خود نویسنده. از ناشرین فارسی که ما با آن‌ها همکاری می‌کنیم، می‌توان به نشر گردون و نشر مردمک اشاره کرد.»

نشر "ناکجا" در فرانسه

"نشرناکجا" به مدیریت تینوش نظم‌جو، مترجم و کارگردان تئاتردرفرانسه ثبت شده است و از ماه فوریه به صورت رسمی فعالیت خود را آغازمی‌کند. نشر ناکجا یک انتشاراتی فرانسوی است و طبق قوانین کنوانسیون حقوق مولف، کپی رایت کتاب ها را از ناشرها و یا از نویسنده‌ها می‌گیرد.

این نشر، کتاب‌های خود را در سه قالب ِ کتاب الکترونیکی، کتاب گویا و کتاب چاپی  ارائه می‌دهد که هم ازطریق وب سایت رسمی این نشر و هم ازطریق آمازون درسراسر دنیا از جمله ایران قابل خرید‌ است.

نظم‌جو، یکی از نقاط عطف نشر ناکجا را در تمرکز روی آثار نویسنده‌ها می‌داند، به این ترتیب که برای هر نویسنده‌ای پرونده‌ای درست خواهد شد که تمام آثارش را در بر می‌گیرد.

او در باره سرعت رواج کتاب‌های الکترونیکی و مزیت‌های این کار به خصوص برای ایرانیان خارج از کشور می‌گوید: « کتاب الکترونیک پیشنهاد بسیار مناسبی برای ایرانی‏ها است. به‏خاطر این‏که الان میلیون‌ها ایرانی در نقطه‏های مختلف جهان پراکنده هستند و رابطه‏شان مطمئناً با ادبیات و ناشرهای ایرانی داخل کشور بسته است. باید منتظر بمانند که فردی از خانواده یا دوستان‏شان به ایران برود و برای‏شان کتاب بیاورد؛ که این بسیارسخت است. در خود ایران هم همین‏طور. شما نمی‏توانید به راحتی هر نوع کتابی را در دسترس داشته باشید. این در دسترس بودن کتاب، به نظر من بسیار مهم است.»


تینوش نظم‌جو، مدیر انتشارات ناکجا در پاریس
به گفته‌ی نظم‌جو نشر ناکجا آثار ادبی را فقط  بر اساس کیفیت ادبی انتخاب و چاپ می‌کند بدون این‌که هیچ فشار و مانعی از هیچ جناحی داشته باشد. وی در این رابطه خاطرنشان می‌سازد :«این‌که کتابی در ایران مجوز نگرفته باشد، حتما به معنای خوب بودن کیفیت کار نیست. مبنای این نشر، فقط  کیفیت آثار است.»

معضلات و چشم‌اندازها در داخل ایران

پرسش دیگر این است که برای نویسنده‌ای که کتاب‌ش در ایران مجوز نمی‌گیرد، چه راهکاری وجود دارد؟ آیا انتشار کتاب به صورت الکترونیکی در اینترنت آخرین و تنها راه موجود است؟ آیا با انتشارکتاب این شیوه، نویسنده باید قید انتشار کتاب‌های بعدی‌اش را در ایران بزند.

تا به حال نویسنده‌های زیادی کتاب‌‌های خود را در اینترنت منتشر کرده‌اند. یکی از جدیدترین کتاب‌‌ها که به دلیل نگرفتن مجوز از وزارت ارشاد  این روزها هم در گوگل بوک و هم به صورت فایل پی دی اف در مدیا فایر قابل دانلود است، کتاب "عروسک‌ساز‌" نوشته مریم صابری است. این کتاب  به‌لحاظ کیفت فنی  ازاستاندارد قابل قبولی برخوردار است و قابل  خواندن بر روی کتاب‌خوان هم  است.

مریم صابری در این باره می گوید: «انتشار کتاب به صورت الکترونیکی درفضای وب‌لاگ ها و وب‌سایت‌ها با استقبال مواجه شد و درواقع این کار تنها راه باقی مانده برای من بود تا کارم بعد ازسه سال دیده شود. تا حالا حدود ۲۴۰ هزار تومان به شماره حسابی که در شناسنامه کتاب آمده است پرداخت شده، انتشار الکترونیکی برایم مخاطبان بیشتری داشته تا چاپ کاغذی زیرزمینی.»
صابری در حال حاضر مشغول به نوشتن کتاب دومش است و دیگر به چاپ کتابش فکر نمی کند. نفس نوشتن برای او از چاپ کردن  مهم‌تر شده‌است.
اما در صحبتی که با چند ناشر ایرانی داخل کشور داشتیم ، آن‌ها براین اعتقاد بودند که « در نهایت هر نویسنده‌ای ، خواهان این است که کتابش درایران چاپ و دیده شود و چاپ کتاب در خارج ازکشور، درهرقالب و فرمی، معمولا  جدی گرفته نمی‌شود. همین الان می‌توان از دستفروشان حوالی میدان انقلاب یک سی دی که حاوی ۴۰۰ کتاب الکترونیکی است، به قیمت ۱۰۰۰ تومان خرید!»

نطم جو اعتقاد دارد که اکثر این فایل‌ها دزدی هستند، از لحاظ کیفی استاندارد نیستند و روی هیچ دستگاهی درست خوانده نمی‌شوند.

او در عین حال به آینده کتاب‌های الکترونیکی امیدوار است و می‌گوید: «اگر ناشران زیادی به وجود بیایند –یک یا دو ناشر کافی نیستند- که بتوانند خارج از کشور کتاب‏ها را منتشر کنند و مخاطب خود را پیدا کنند  و از آن سو  کسی که دوست دارد کتاب بخواند، هم  امکان دسترسی به کتاب‌ها را در لحظه پیدا  کند و هم امکان انتخاب در سایت‌های مختلف داشته باشد.  آنگاه من مطمئن هستم که کم‏کم کتاب‏خوان ایرانی، چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور، به خودش می‏گوید که خیلی به‏صرفه است که الان ۱۰۰-۱۵۰ هزارتومان یا ۱۰۰ یورو یا دلار خرج کنم و با یک دستگاه بتوانم سه‏ هزار کتاب  خود را در یک دستگاه قرار بدهم.»

حس بویایی و لامسه روز به روز کم رنگ ترمی‌شوند و گویا دیگرنمی توان از بوی خوش کاغذ صحبتی به میان آورد، دور نیست که کتاب‌خوان‌هایی وارد بازار شوند که همزمان هم صدای ورق زدن کاغذ و هم بوی کاغذ را برای ما بازسازی کنند. به اعتقاد نظم‌جو «قبل از هرچیز، محتوای یک کتاب مهم است. درست است که قالب آن هم مهم است ولی اصل اتفاق، اصل حس و اصل تخیل،  روی کاغذ یا روی صفحه‏ی کامپیوتر یا روی "تابلت" نیست؛ اصل اتفاق دارد توی ذهن‏تان می‏افتد.»


ماریا تبریزپور

تحریریه: جواد طالعی






مجید محمدی (جامعه‌شناس)
آشفته‌بازار ایران در دی و بهمن ۱۳۹۰ و تهدیدهای رژیم جمهوری اسلامی برای بستن تنگهٔ هرمز (خودکشی اقتصادی) و توقف صدور نفت به اروپا نشان می‌دهد که فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها دست بر گلوی رژیم گذاشته و حکومت دیگر از ارز بیکران برای پر کردن چاله و چوله‌های ناکارایی‌های خود و نیز توزیع کافی ثروت در میان مباشرانش برخوردار نیست.
با تحریم بانک مرکزی از سوی ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی‌اش بخشی از معاملات نفتی رژیم (با هند و چین) به معاملات پایاپای تبدیل شده‌اند و بخشی دیگر به زودی چنین خواهد شد. تحریم نفتی از سوی اروپا نیز درآمدهای نفتی رژیم را حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد داد که دست و پای آن را در حمایت از هم‌پپیمانان منطقه‌ای مثل سوریه و حماس و حزب‌الله خواهد بست. دولت چین خرید نفت از ایران را در ژانویهٔ ۲۰۱۲ به نصف کاهش داد. ژاپن و کره نیز در حال محاسبه و گمانه‌زنی برای تقلیل واردات نفت خود از ایران هستند.
افول لشکر دُن کیشوت‌ها
تصور خامنه‌ای این بود که با پیشبرد برنامهٔ اتمی علی‌رغم سرکوب مخالفان در داخل قریب به اتفاق ایرانیان در صورت تهدید یا حملهٔ خارجی پشت سر رژیم قرار خواهند گرفت و او می‌تواند با تکیه بر دشمن‌ستیزی همچنان به شخصی‌تر کردن قدرت و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای‌اش ادامه دهد. اما نه غربی‌ها آن‌چنان خام‌اند که با یک حملهٔ کم‌نتیجه به این تاسیسات رگ غیرت ملی‌گرایان و ضد امپریالیست‌های (مذهبی و مارکسیست) ایرانی را که خود قربانی رژیم بوده‌اند و برخی از آنان از شر رژیم به دامان خود «امپریالیسم» پناه آورده‌اند متورم سازند و نه مخالفان به چنین همگرایی‌ای برای دفاع از رژیم (به جای دفاع از کشور) دست یافته‌اند. در سه دههٔ گذشته تعداد دُن کیشوت‌هایی که رویای جنگیدن با سربازان آمریکایی را در تهران در سر می‌پرورانده‌اند به سرعت در حال کاهش بوده است. دُن کیشوت‌های سابق و بازنشسته نیز در صورت حمله فقط خواهند گفت «قبلا که به شما گفته بودیم».
بخش عمدهٔ مخالفان مستقر در خارج از کشور که بعضا دیدگاه‌های مخالفان در داخل را نیز نمایندگی می‌کنند پیش از این اعلام کرده‌اند که در صورت حملهٔ به کشور، بیش از حمله‌کننده، خود رژیم را مسئول آن خواهند دانست، چون مشکل اتمی رژیم به سادگی قابل حل بوده و رژیم جمهوری اسلامی از آن برای ایجاد تنش استفاده کرده است. ظهور جنبش سبز و عکس‌العمل قساوتمندانهٔ رژیم چشمان بسیاری از مخالفان را بر واقعیت رژیم باز کرد و همین امر بخشی از محاسبات خامنه‌ای را مبنی بر خلط «رژیم» و «کشور» در صورت حملهٔ خارجی بر اساس وطن‌دوستی‌های کور بر هم زد.
افول وطن‌دوستی کور
شکست‌های پی‌درپی تیم‌های ملی ایران این واقع‌بینی را به ایرانیان بخشیده است که صرف میهن‌دوستی یا تمسک به موجودات غیبی موجب پیروزی در میدان‌های ورزشی و غیر ورزشی نمی‌شود و موفقیت منطق و روش‌های خاصی را می‌طلبد. همچنین آنها پس از سه دهه عدم کارایی حکومت فراگرفته‌اند که شکست را همیشه نمی‌توان به پای توطئهٔ دشمن نوشت. سؤال نظرسنجی برنامه ۹۰ در ۷ آذر ۱۳۹۰ این بود که «آیا کاهش سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا منصفانه بود یا خیر؟» که بیش از ۸۰ درصد مخاطبان این برنامه به منصفانه بودن کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا رای دادند. نکته جالب این بود که عزیز محمدی، رئیس سازمان لیگ، نیز خود اذعان داشت که به گزینه بلی رای می‌دهد. (الف، ۸ آذر ۱۳۹۰) این نظرسنجی نشان می‌دهد که اگر مخاطب عادی ایرانی در یک قلمرو اطلاعات کافی داشته باشد می‌تواند بر اساس خرد و نه احساسات کور ملی تصمیم بگیرد.
کسانی که معتقدند حملهٔ نظامی مردم را به حامی رژیم تبدیل خواهد کرد شهروندان ایرانی را بسیار دست کم می‌گیرند. شهروندان ایرانی بر اساس منافع و دغدغه‌های خویش که در یک دورهٔ تاریخی شکل گرفته‌اند موضع گرفته و عمل می‌کنند و یک رویداد منفرد نمی‌تواند یک‌باره آنها را دگرگون سازد. آنها که مخالف جدی نظام هستند در صورت حملهٔ نظامی به تاسیسات اتمی نیز مخالف آن باقی خواهند ماند و بیش از حمله‌کننده، سیاست‌های رژیم را مورد انتقاد قرار می‌دهند. اما اکثر آنها که حامی هستند نیز حامی باقی خواهند ماند. کمتر کسی پس از جنبش سبز بدون موضع مشخص نسبت به رژیم باقی مانده است. البته بسیاری نمی‌توانند موضع خویش را بیان کنند. در مورد تعداد این حامیان و مخالفان به دلیل شرایط سرکوب و فقدان موسسات نظرسنجی مستقل نمی‌توان به راحتی ابراز نظر کرد. البته آنها که جنگ به نفع‌شان تمام شود (نیروهای قوای قهریه) از آن دفاع و آنها که منافع‌شان کاهش یابد با آن مخالفت خواهند کرد.
به «آقا» روحیه می‌دهند
طرفداران رهبر کشور دل خوش دارند که رهبر قدرتمند‌ترین کشور دنیا- رئیس جمهور اوباما- به خامنه‌ای نامه می‌نویسد و پیام می‌دهد و او نیز پاسخ این پیام‌ها را از موضع بالا نمی‌دهد یا آمریکایی‌ها مانور نظامی خود با اسرائیل را به تعویق می‌اندازند یا به اسرائیل پیغام می‌دهند که یک‌جانبه وارد برخورد نظامی با جمهوری اسلامی نشود، اما نمی‌دانند که رئیس جمهور ایالات متحده از سر خِرَد در پی گریز از دامن زدن به شرایط جنگی و دادن فرصت به تجدید قوای حکومت با استفاده از بمباران چند سایت اتمی یا غرق کردن چند کشتی جنگی در تنگهٔ هرمز است.
رژیم خامنه‌ای نه با مذاکره می‌تواند برنامهٔ هسته‌ای‌اش را از مرکز توجهات دور کند (مقامات حکومت چندین بار اعلام کرده‌اند که داستان اتمی دیگر قابل مذاکره نیست و اگر در مذاکرات حاضر می‌شوند برای تغییر ساختار مدیریت جهانی است) و نه می‌تواند در کنج رینگ بنشیند و منتظر رسیدن معجزه برای درمان زخم‌هایی بماند که خورده است. برنامهٔ هسته‌ای که قرار بود رمز بقای رژیم در صحنهٔ جهانی باشد به تدریج به پاشنهٔ آشیل آن تبدیل می‌شود.
دارند چاقو‌ها را تیز می‌کنند
مدیر کمپانی گوگل به تازگی هشدار داده است که با توجه به «استعداد غیرمنتظره» ایران در جنگ سایبری، این کشور تهدیدی برای امنیت سایبری به شمار می‌رود. وی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: «ایرانی‌ها، به دلایلی که به درستی برای ما روشن نیست، به طرز غیرمنتظره‌ای در جنگ سایبری بااستعداد هستند. «(رادیوفردا، ۲۶ آذر ۱۳۹۰) این گونه عبارات برخلاف تبلیغات رژیم در رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی اقرار» استکبار جهانی «به قدرت جمهوری اسلامی و تعریف و تمجید از پیشرفت‌های رژیم نیست، بلکه معرفی جمهوری اسلامی به عنوان راهزن و دزد سر گردنه است. این موضوعات، جمهوری اسلامی را به صورت یک تهدید جدی برای امنیت سایبری در جهان معرفی می‌کند. همین گونه اعمال است که مسئولیت هر گونه بالا گرفتن تنش میان جمهوری اسلامی و دیگر کشور‌ها را بر عهدهٔ جمهوری اسلامی می‌اندازد.
حملهٔ نظامی؟ عجله‌ای نیست
دولت بوش زمانی به عراق حمله کرد که دولت صدام و ارتش آن بعد از یک دهه تحریم در حضیض ضعف قرار داشت. همچنین این حمله زمانی صورت گرفت که ۱۵ قطعنامه علیه رژیم صدام در سازمان ملل به تصویب رسیده بود (شورای امنیت تاکنون هفت قطعنامه علیه جمهوری اسلامی صادر کرده است) و جامعهٔ جهانی رژیم صدام را غیر قابل دفاع می‌دانست، گرچه در مورد نحوهٔ برخورد با آن اختلافاتی وجود داشت. در صورت تداوم برنامهٔ هسته‌ای، تهدیدهای نظامی رژیم برای بستن تنگهٔ هرمز، آتش‌افروزی در منطقه، حمایت همه‌جانبه از رژیم بشار اسد، و اقدامات تحریک‌کننده‌ای مثل حمله و اشغال سفارتخانه‌های خارجی در تهران، همین مدل برای ایران نیز تکرار خواهد شد. چند جانبه‌گرایی دولت اوباما گرچه فرایندی وقت‌گیر است، اما هم تعداد هم‌پیمانان را با استفاده از خطاهای استراتژیک رژیم (مثل حمله به سفارت بریتانیا در تهران) افزایش خواهد داد و هم زمان ضربه را برای رسیدن به ضعیف‌ترین وضعیت رژیم به تعویق خواهد انداخت.
دول غربی حتی با همکاری چین و روسیه با منزوی‌سازی و تحریم‌ها با شتاب اندک به گونه‌ای که موجب عکس‌العمل‌های پیش‌بینی‌ناپذیر از سوی رژیم دیکتاتوری نشوند ریسمان را بر گردن رژیم تنگ‌تر و تنگ‌تر خواهند کرد. خامنه‌ای با سرکوب چند میلیون نفری که در دههٔ آخر خرداد ۱۳۸۸ به خیابان آمدند به غربی‌ها اطمینان داد که نگران پشتیبانی مردمی از رژیم در شرایط سخت و دشوار نباشند.
اگر حملهٔ نظامی نیز در دستور کار باشد هنگامی صورت خواهد گرفت که حکومت در ضعیف‌ترین وضعیت اقتصادی و سیاسی خود باشد تا نه امکان تسریع برنامهٔ هسته‌ای در پی آن فراهم بیاید و نه حکومت بتواند با استفاده از وفاداران و مستخدمانش در کشورهای دیگر آتش‌افروزی کند. آن چه ساخت سلاح‌های کشتار جمعی را تسریع می‌بخشد تهدیدات متوجه به یک دولت «با منابع کافی» است و نه صرف تهدید یا حملهٔ خارجی. ساخت مقدمات و ظرفیت‌های دستیابی به سلاح اتمی را حملهٔ ایالات متحده به افغانستان و عراق و گذاشته شدن ایران در محور شر تسریع بخشید. اما این‌ها عوامل مشدده بودند و نه عامل اصلی. همچنین در حدی که مخالفان در داخل کشور عمل می‌کنند (تقریبا هیچ) کار دیگری نمانده که حکومت در برابر آنها به ازای فشار خارجی بیشتر انجام دهد. مخالفان بی‌عقل نیستند که مثلا با شروع حملهٔ نظامی به تاسیسات اتمی پشت سر هم اطلاعیه صادر و مردم را به خیابان‌ها دعوت کنند تا به سرعت به عنوان خائن اعدام شوند. در عین حال، تنها فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی یا تهدید آن، حکومت ایران را به یک حکومت نظامی تبدیل و سپاه را تقویت نخواهد کرد، چون نظامی شدن حکومت در دو دههٔ اخیر تحت مقتضیات سیاست داخلی در حال انجام بوده است.




دستگیری یک هکر ۱۴ ساله در ایران

رئیس پلیس تولید و فضای تبادل اطلاعات جمهوری اسلامی، فتا، روز دوشنبه با اعلام خبر دستگیری یک هکر ۱۴ ساله، اعلام کرد که روزانه ۳۶ سایت در ایران مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند.
به گزارش خبرگزاری مهر، کمال هادیانفر در این نشست ضمن اعلام خبر دستگیری یک هکر ۱۴ ساله، توضیح داد: «۶۴ درصد مجران (اینترنتی) بین ۱۷ تا ۲۵ سال، ۳۲ درصد بالای ۲۵ سال و چهار درصد نیز زیر ۱۷ سال سن دارند.»
وی همچنین افزود که «۸۹ درصد» مجرمان در فضای مجازی را مردان و ۱۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
رئیس پلیس فتا در ادامه با اعلام این‌که روزانه «۳۶ سایت» در ایران هک می‌شوند، اظهار کرد که ۷۳ درصد از سایت‌های دولتی دارای ضعف امنیتی هستند و همچنین متذکر شد که «۶۰ درصد از بانک‌های دولتی» و «۴۰ درصد از بانک‌های خصوص» نیز از نواقص امنیتی رنج می‌برند.
به گفته رئیس پلیس فتا «در سه ماهه نخست سال جاری سه هزار و ۴۰۰ سایت، در سه ماهه دوم سه هزار و ۵۰۰ سایت و در سه ماهه سوم پنج هزار و ۸۴۰ سایت» در ایران هک شده‌اند.
پیش از این مدیر کمپانی گوگل از «استعداد غیر منتظره» ایران در جنگ سایبری سخن به میان آورده و گفته بود: «ایرانی‌ها، به دلایلی که به درستی برای ما روشن نیست، به طور غیرمنتظره‌ای در جنگ سایبری با استعداد هستند... بنابراین به وضوح ایرانی‌ها در آینده، تهدیدی برای امنیت سایبری به شمار خواهند رفت.»
کمال هادیانفر روز دوشنبه همچنین حفاظت از «هویت » و «اقتدار ملی» را از جمله وظایف پلیس فتا دانست و گفت این پلیس برای شناسایی جرایم سایبری به گشت زنی شبانه‌روزی در اینترنت مشغول است.
در راستای کنترل فضای مجازی در ایران، وزارت ارتباطات ایران نیز برنامه راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت را به جریان انداخته است؛ طرحی که به گفته این وزارت‌خانه تا پایان سال ۱۳۹۴ به طور کامل اجرایی خواهد شد.
وزیر ارتباطات مردادماه سال جاری جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت ایمیل‌ها در داخل کشور را یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت دانست.
بر اساس قانون پنجساله برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است «با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور»، نسبت به ایجاد و توسعه «شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار» اقدام کند و تا پایان این برنامه، «۶۰ درصد خانوارها و کلیه کسب و کارها» باید به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند.
به گفته رئیس پلیس فتا میزان کاربران اینترنت در ایران در حال حاضر «۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر» است. این در حالی است که روزنامه دنیای اقتصاد اواسط دی‌ماه بر اساس «نتایج طرح‌آمارگیری از کاربران اینترنت در سال ۱۳۸۹ توسط مرکز آمار ایران» تعداد کاربران این شبکه در ایران را «۱۱ میلیون نفر» اعلام کرده و تأکید کرده بود که «۸۵ درصد» مردم ایران به اینترنت دسترسی ندارند.

اژه‌ای: موارد تذکر داده شده را از سایت هاشمی بردارند سایت باز می‌شود

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، روز دوشنبه در نشست خبری خود در مورد مسدود بودن وب‌سایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت که این سایت به نام «یکی از فرزندان» او ثبت شده‌بود و اگر «این سایت را ثبت کنند» و موارد تذکر داده شده را بردارند، سایت باز می‌شود.
محمد هاشمی، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی به خبرگزاری ایلنا گفته‌است که شرکت اینترنتی خدمات‌دهنده به این وب‌سایت، پنجشنبه شب، هشتم دی‌ماه، اعلام کرد که به آنها دستور داده شده، دیگر به سایت آیت‌الله رفسنجانی سرویس ندهند.
محمد هاشمی افزوده که پیش از آن، گروهی که ماهیتش روشن نیست، خواستار پالایش سایت و حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ۲۶ تیرماه ۸۸ شده بود. اکبر هاشمی رفسنجانی در آن نماز جمعه، خواستار «آزادی زندانیان سیاسی و جلب رضایت معترضان» پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم شده بود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسنی اژه‌ای روز دوشنبه در نشست خبری خود در باره مسدود شدن سایت هاشمی رفسنجانی گفت: «سایت‌هایی که به آنها تذکر داده می‌شود اگر مطالبشان را از روی خروجی سایت برداشتند که هیچ؛ البته نوع تخلف متفاوت است. به این سایت یک بار تذکر داده شده بود، توجه کرده بودند، بار دیگر این اقدام صورت گرفت که تذکر داده شد و بعد از آن اقدام قانونی از طریق کارگروه جرایم رایانه‌ای صورت گرفت.»
وی در ادامه اظهار داشت: «این سایت به نام آقای هاشمی نبوده بلکه به نام یکی از فرزندان ایشان ثبت شده بود و به آنها گفته شد که اگر این سایت را ثبت کنند و آن موارد را بردارند، سایت باز می‌شود.»
اکبر هاشمی رفسنجانی که تا پیش از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در عرصه سیاسی ایران بود، از زمان ایراد آخرین خطبه نماز جمعه خود در ۲۶ تیر ماه ۸۸ که در آن خواستار تغییر روش حکومت در قبال اعتراض‌ها و رسیدگی به خواسته‌های معترضان شده بود، همواره مورد حمله و انتقاد گروه‌های هوادار رهبر جمهوری اسلامی قرار داشت.
هاشمی رفسنجانی در آخرین اظهار نظر سیاسی خود روز یک‌شنبه (نهم بهمن) در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی ایران گفت که «بازگشت از خطا، رجوع به مردم، و ایجاد و تقویت اتحاد و همدلی میان مردم و مسئولان و نیز میان خود مردم و گروه‌های سیاسی راهکار عبور از گردنه‌های سخت مقطع کنونی نظام» است.

«منتظر اقدام اینترپل درباره خاوری هستیم»

غلامحسین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به پرسشی در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری برای بازگرداندن محمود خاوری، مدیرعامل بانک ملی، که از متهمان پرونده اختلاس بزرگ است، به ایران گفت: «در این مورد از طریق اینترپل اقدام شده‌است. اخیرا از طریق غیررسمی هم مجددا پیغامی به او داده شده‌است اما ما منتظر اقدامات اینترپل هستیم و امیدواریم به وظیفه‌ قانونی‌شان عمل کنند.»
پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با اتهامات مربوط به فردی به نام مه‌آفرید امیر خسروی صاحب مجموعه «گروه امیر منصور آریا» آغاز شد، اما پس از آن ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و نام تعدادی از دست‌اندرکاران حکومتی به عنوان متهمان این پرونده در رسانه‌ها مطرح شد.
محمود خاوری، مدیرعامل بانک ملی، نیز که به کانادا گریخته‌است از متهمان این پرونده‌است، اما قوه قضائیه ایران هنوز موفق به استرداد او یا دارایی‌های وی در کانادا نشده‌است.
محسنی اژه‌ای در ادامه درباره پرونده خاوری افزود: «من روز اول گفتم که اگر این فرد نیاید به ضرر خود اوست. الان هم بعضی افراد علیه او دارند اعترافاتی می‌کنند که تا خود او نیاید ما نمی‌دانیم چند درصد اینها درست و چند درصد غلط است. خود این فرد هم تا حالا منکر چیزی نشده‌است که بگوید هیچ‌گونه خلافی نکرده‌است.»
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: «امیدواریم سازمان‌های بین‌المللی حداقل در این یک مورد روسفید بیرون بیایند و این فرد را به ایران بازگردانند.»

اعتراف چند مسئول اجرایی به رشوه‌های میلیاردی
غلامحسین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه خود اظهار داشت که «تقریبا از چهار هفته گذشته تا الان، ابعاد جدیدی از این پرونده مشخص شده و اموال بیشتری شناسایی شده‌است و کارشناسی اموال غیر از چند شرکت بزرگ و تقریبا اموال غیرکارخانجات به اتمام رسیده‌است.»
دادستان کل کشور در ادامه نشست خبری خود در این مورد گفت: «۲۴ نفر از افراد مرتبط در این پرونده کیفرخواستشان صادر شده‌است و قاضی پرونده نیز تعیین شده و از هفته‌ گذشته در حال مطالعه‌ این پرونده هستند. علاوه بر این ۲۴ نفر، پنج الی شش نفر دیگر نیز در طول هفته کیفرخواستشان صادر می‌شود و شاید تعداد این افراد به ۳۰ نفر یا بیشتر هم برسد.»
محسنی اژه‌ای افزود: «در طول یک ماه چندین نفر در مسئولیت‌های مختلف در رابطه با پرونده فساد مالی اخیر دستگیر شده‌اند؛ البته مسئولیت بالایی ندارند ولی در مسئولیت‌های اجرایی بوده‌اند و به دریافت مبالغ قابل توجهی به صورت رشوه‌های میلیاردی اعتراف کرده‌اند.»
وی در ادامه گفت: «یکی از شیوه‌های پول دادن این گروه به افراد این بود که کیف‌های مخصوصی را تهیه کرده و در آنها مبلغی را که عمدتا یورو بوده می‌گذاشتند و آن را در اختیار افراد قرار می‌دادند؛ لذا اصل این موضوع جدید نیست ولی با اسناد جدیدی که به دست آمد تعداد کیف‌ها، اسامی بیشتر و مبالغ بیشتری مطرح شد. در همین یک ماه اخیر هم افرادی در این رابطه دستگیر شده‌اند و به این موضوع اذعان داشته‌اند.»
سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری اولین دادگاه پرونده فساد مالی اخیر در اواخر بهمن‌ماه سال جاری خبر داد.

توضیح درباره حکم اعدام سعید ملک‌پور، برنامه‌نویس رایانه‌ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه‌ نشست روز دوشنبه خود در پاسخ به این پرسش که «سایت‌های بیگانه در مورد اعدام سعید ملک‌پور مطرح می‌کنند که این فرد دارای جرم سیاسی است» به پرونده‌ای قدیمی‌تر مربوط به فردی به نام رحمت‌الله حیدری اشاره کرد و گفت: «بارها گفته‌ام؛ از دشمن چه انتظاری دارید؟ آنها در مورد فردی جانی و قاتل که حداقل سه قتل مرتکب شده و چند کودک حدود ۷-۸ ساله را ربوده و مورد آزار و اذیت قرار داده‌است، وقتی مجازات می‌شود مطالب کذبی مطرح می‌کنند و اکنون با تعابیر خاص از وی به عنوان فردی مذهبی و دارای جایگاه یاد می‌کنند.»
سعید ملک‌پور که از سه سال پیش در زندان به سر می‌برد، از سوی دستگاه قضایی ایران متهم به «افساد فی‌الارض» است، اتهامی که به گفته خانواده وی و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری به دلیل استفاده از برنامه ابداعی آقای ملک‌پور برای انتشار عکس در اینترنت از سوی سایت‌های پورنوگرافی بوده‌است.