۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

استقبال از منوچهر متکی با عکس های ندا آقاسلطان


• شماری از نمایندگان پارلمان اروپا، روز سه شنبه، زمانی که منوچهر متکی قصد ورود به پارلمان اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک را داشت، با عکس های ندا آقا سلطان در انتظار وی بودند و به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کردند. یک نماینده در پارلمان وی را «آدمکش» خواند ...

اخبار روز:


رادیو فردا: استروان استیونسون، نماینده حزب محافظه کار بریتانیا در پارلمان اروپا، در حالی که عکس ندا آقاسلطان را در دست داشت، به حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پارلمان اروپا اعتراض کرد و منوچهر متکی را «آدمکش» خطاب کرد.
شماری از نمایندگان پارلمان اروپا، روز سه شنبه، زمانی که منوچهر متکی قصد ورود به پارلمان اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک را داشت، با عکس های ندا آقا سلطان در انتظار وی بودند و به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کردند.
آقای استیونسون به خبرگزاری آلمان گفت: «دعوت از منوچهر متکی مانند دعوت از وزیر خارجه دولت نازی آلمان به پارلمان اروپا است.»
ندا آقاسلطان در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، با شلیک گلوله ای که به قلب او اصابت کرد، کشته شد و تصاویر مرگ او در بسیاری از رسانه های جهان منتشر شد.   
به گزارش خبرگزاری آلمان، شماری از اعضای هیات های نمایندگی ایتالیا، اسپانیا و استونی در اتحادیه اروپا، به شکل اعتراض و در حالی که پوستر و عکس های ندا را در دست داشتند در جلوی در ورودی اعتراض کردند که به شکل آرام کنار زده شدند تا جا برای عبور منوچهر متکی فراهم شود.

یک برخورد کوتاه فیزیکی هم میان قانونگذاران اتحادیه اروپا و شماری از ماموران امنیتی پارلمان اروپا هم روی داد که گزارشی مبنی بر زخمی شدن کسی منتشر نشده است.
زمانی که وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حال ورود به سالن بود، چارلز تانوک دیگر عضو محافظه کار بریتانیا در کنار در ایستاده و سر خود را به علامت تاسف تکان می داد. وی با در حالی که به منوچهر متکی اشاره می کرد گفت: «اصلا نباید به این جا دعوت می شد.»
به گزارش خبرگزاری آلمان، «کمیته اتحادیه اروپا در یک حرکت نمایشی و در حالی که شورای امنیت در حال رایزنی در مورد دور چهارم تحریم های ایران است، این دیدار را ترتیب داد.»
مرگ ندا آقاسلطان در کنار کشته شدن دیگر معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی گروه ها و سازمان های حقوق بشر، همواره مورد تاکید بوده است. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالیانه خود که وضعیت حقوق بشر در کشورها را ارائه می‌دهد، در بخش ایران هم به ویژه به رویدادهای پس ازانتخابات و سرکوب‌ معترضان پرداخت.

در این گزارش تصریح شد که سرکوب معترضان به ویژه پس از دستور آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روز ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ برای پایان دادن به اعتراض‌ها شدت گرفت.‌
کشته شدن ندا آقا سلطان مورد دیگری است که در این گزارش به آن پرداخته شد. عفو بین‌الملل تاکید می‌کند در حالی که مشخص شد فرد ضارب ندا آقا سلطان عضوی از بسیج بوده ، مقام‌های جمهوری اسلامی، رسانه‌های بریتانیایی و آمریکایی را عامل قتل ندا سلطان معرفی کردند و خانواده وی و دیگران در مراسم عزاداری از سوی نیروهای امنیتی مورد اذیت و آزار قرار گرفتند.
فیلم لحظه کشته شدن ندا آقاسلطان، برنده جایزه «جورج پولک»، به عنوان بهترین فیلم خبری سال شد. جایزه «جورج پولک» هر ساله از سوی دانشگاه «لانگ ایلند» در آمریکا به بهترین فیلم های خبری اهداء می شود.